פוסט מס' 84. לאנס ארמסטרונג. "הארץ" ו- "ניו יורק טיימס". פוסט מס' 84. כל הזכויות שמורות.

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בהתפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי .

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים .

הערה 3 : הבלוג מופק , נכתב , ונערך שלא למטרת רווח כספי ו/או פרסום אישי .

———————————————————————————

פוסט מס' 84 : הועלה לאוויר ב- 25 באוקטובר 2012.

———————————————————————————

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . עזבתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשו אריאל שרון ועל פי המלצת השר הממונה על רשות השידור רענן כהן , הציבה בקיץ 2002 את יוסף בר-אל בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל משמינתה אותו למנכ"ל רשות השידור . בחלוף שלוש שנים בקיץ 2005 התעשתה הממשלה והדיחה את יוסף בר-אל ממשרתו הרמה . בפעם הראשונה בתולדות רשות השידור ובהיסטוריה של מדינת ישראל הודח מנכ"ל רשות שידור מכהן . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

טקסט תמונה : חודש מאי של שנת 2005 . העיתון "מעריב" מבשר על הדחתו של מנכ"ל רשות השידור יוסף בר-אל ממשרתו הרמה ע"י ממשלת ישראל בראשותו של אריאל "אריק" שרון . (באדיבות העיתון "מעריב") .

טקסט תמונה : 1979. היכל הכדורסל העירוני בחיפה . סוף "תור הזהב" של השידור הציבורי הטלוויזיוני. מימין לשמאל : אנוכי, הצלם יורם מנדלבאום ז"ל, הצלם משה אלפרט מקיבוץ אפיקים, והמקליט רן ברנר אף הוא מקיבוץ אפיקים. הקיצוני משמאל איננו מזוהה. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

לאנס ארמסטרונג . "הארץ" ו- "ניו יורק טיימס".

מערכת "הארץ" עשתה שירות עצום למען קוראיה משהביאה במדור הספורט של העיתון את המאמרים העיתונאיים המפורטים , המרתקים , והמצוינים של גב' מארי פיילון וגב' ג'ולייט מאקור מ- "New York Times" אודות פרשת רמאות הסמים של לאנס ארמסטרונג מי שזכה שבע פעמים ברציפות בתואר אלוף רכיבת האופניים של ה- Tour de France בשנים 2005 – 1999(כמו גם המידע המעניין אודות מערכת הסימום הסודית והמתוחכמת שהרכיב לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס אותו חשפה לפני כמה ימים גב' ציפי שמילוביץ' ב- "ידיעות אחרונות") . ניצחונותיו של לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס זיכו בממון עצום הנאמד בכמה עשרות מיליוני דולרים . העבודה העיתונאית של מארי פיילון וג'ולייט מאקור סביב הצלחתו השקרית של לאנס ארמסטרונג מאז 1999 , ראויה להערכה רבה . שתיהן השיגו מודיעין , אינפורמציה מדויקת (מאוד) , ועדויות מפלילות מגוף ראשון , מ- טראוויס טייגארט (Travis Tygart) מנכ"ל  USADA (הרשות האמריקנית למלחמה בסמים) . מאמרי התחקיר שלהן שפורסמו לאחרונה לפרטי פרטים לרבות שמות כל האנשים המעורבים ב- "ניו יורק טיימס" ותורגמו לעברית בעיתון "הארץ" בשבוע האחרון , מלמדים כי לאנס ארמסטרונג הוא אומנם כישרון ספורטיבי אך בד בבד הוא פושע פלילי ביודעין , משתמש בסמים , וסוחר סמים לכל דבר . הוא גם השתמש ונקט בסגנון המאפייה של איומים והפחדה נגד חבריו לקבוצת הרכיבה "US Postal" בטרם גילו לחוקרי USADA את סודותיו האפלים . מארי פיילון וג'ולייט מאקור חשפו את שערוריית הסמים המתוחכמת והמצליחה ביותר אי פעם בזירת הספורט אותה הוביל לאנס ארמסטרונג . לאנס ארמסטרונג לא נתפס בבדיקות אולם צריך לזכור כי גם האָצָנִית האמריקנית מריון ג'ונס האלופה האולימפית ב- 100 מ' ו- 200 מ' באולימפיאדת סידני 2000 לא נתפשה מעולם "על חם" . למרות ש- מריון ג'ונס חיה באקלים של סמים היא הצליחה להערים במשך זמן רב על כולם . אף על פי כן בתום חקירה מאומצת של ה- FBI ו- USADA נשלחה כעבור שבע שנים ב- 2007 לכלא מבלי שנתפשה מסוממת . בטרם הושמה בבית הסוהר מפני ששיקרה לסוכנים פדראליים הצהירה קבל עם ועדה בפני כל רשתות הטלוויזיה האמריקניות הארציות כי היא מסוממת ביודעין מתוך תאוות בצע , והודתה כי רימתה את הציבור האמריקני . המאמרים של מאיר פיילון וג'ולייט מאקור אודות רמאותו המתוכננת לאנס ארמסטרונג הם בעלי חשיבות עליונה גם מבחינה חינוכית . עיתון "הארץ" ראוי לברכות חמות על תרגומם מהעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" ופרסומם בישראל .                                                          (דקלראציה קורקטית שלי : אני מנוי על עיתון "הארץ") .

טקסט תמונה : 2007 . האצנית האמריקנית מריון ג'ונס מודה בעיניים דומעות קבל עם ועדה בשידור ישיר בכל רשתות הטלוויזיה האמריקניות , כי שיקרה את העולם כולו ואת ארצות הברית , והשתמשה בסמים אסורים בדרכה לתהילה האולימפית . למחרת נשלחה לבית הסוהר . (באדיבות הסוכנויות) . 

 

ראה "הארץ" מ- 24 באוקטובר 2012 . עיתון "הארץ" . מערכת העיתון עושה עבודה עיתונאית חשובה בכך שהיא מתרגמת מהעיתונות האמריקנית (במקרה הזה מ- New York Times)  מאמר חשוב ורלוואנטי לציבור בישראל , שעוסק בפרשת הרמאות והסמים של רוכב האופניים לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס בשנים 2005 – 1999 .

USADA (ראשי תיבות של United States Anti Doping Agency) פרסמה לפני כשבועיים את הדו"ח המפליל שלה בן 200 עמודים ובו עדויות של 26 אנשים מתוכם 15 רוכבים מקבוצתו של לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס שסיפרו אחד לאחד את כל הסודות.  ברור שיו"ר איגוד האופניים העולמי (UCI) פאט מקווייד שלל את כל 7 זכיותיו של לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס והצהיר בנוסף , "מגיע לו שנשכח אותו" . פרשת הסמים החמורה הזאת בה מעורב לאנס ארמסטרונג טרם הסתיימה . לאנס ארמסטרונג עשוי למצוא את עצמו כמו האצנית מריון ג'ונס מאחורי סורג ובריח מפני ששיקר ביודעין ובשיטתיות במשך זמן רב ל- USADA ולסוכני ה- FBI .

 

ראה "הארץ" מ- 23 באוקטובר 2012 . עיתון "הארץ" . שבעת תאריו של רוכב האופניים האמריקני לאנס ארמסטרונג כאלוף הטור דה פראנס בשנים 2005 – 1999 , נשללו ממנו . 

העיתונאות החוקרת והמבריקה של מארי פיילון וג'ולייט מאקור מ- "ניו יורק טיימס" כמו גם של ציפי שמילוביץ' ב- "ידיעות אחרונות" מטילה צֵל על אריה מליניאק שהתייחס לפרשה וכתב אתמול בטורו ב- "ידיעות אחרונות" מאמר קצר שכותרתו "חידת ארמסטרונג" . הרשימה מגוחכת ברמה של רכילות כאילו נאיבית . אריה מליניאק יוצא פתטי כשהוא מתקומם נגד ה- USADA ומתריס נגד סוכני ה- FBI שמאשימים את לאנס ארמסטרונג באופן גורף וחד משמעי בשימוש בסמים והדחת חבריו לשימוש , כשהוא שואל בגוף המאמר , בתמימות ו/או שלא בתמימות : "איך ייתכן שהספורטאי הכי נבדק בהיסטוריה בידי הרופאים הכי מיומנים , מוכרז כמשתמש בסמים ונפסל רק שבע שנים לאחר השימוש , אפילו שלא נתפס פעם אחת" . בכך מצטרפת תמימותו לזאת של העיתונאי נוח קליגר (מומחה וותיק להיסטוריה של הטור דה פראנס) והספרדי מיגל אינדוראין (חמש פעמים אלוף הטור דה פראנס ברציפות בעצמו בשנים 1995 – 1991) שמטילים אף הם דופי במהימנות חקירת סוכנות ה- USADA ובממצאים שהיא מחזיקה בידה . מיגל אינדוראין הכריז : "מוזר בעיניי שנוטלים ממנו את את כל התארים על סמך עדויות . גם עכשיו אני חושב שהוא חף מפשע" . רוכב אופניים ספרדי נוסף אלברטו קונטאדור (מי שזכה בטור דה פראנס ב- 2007 ו- 2009 מטיל ספק באנשי ה- USADA ובראשם טראוויס טייגארט ומתפלא על כך שהם נטפלים ללאנס ארמסטרונג .

לפני עשרה ימים ב- 15 באוקטובר 2012 , יצא העיתונאי הוותיק של "ידיעות אחרונות" מר נוח קליגר (אנציקלופדיה מהלכת אודות ההיסטוריה של ה- Tour de France) להגנתו של לאנס ארמסטרונג . הוא מערער לחלוטין על מהימנות החקירה של USADA ומעניק לכתב ההגנה שלו את הכותרת "קפונה על גלגלים" . מר נוח קליגר קובע ברשימה העיתונאית שלו כלהלן : "בדו"ח של USADA יש יותר חורים מאשר בגבינה שווייצרית , וכל בעל היגיון בסיסי יבין מייד שיש בו תיאורים ופרטים אשר פשוט נוגדים את השכל הישר . נניח שלאנס ארמסטרונג אכן נעזר בסמים ו/או ממריצים אחרים , איך יכול להיות שבמֵאוֹת הבדיקות שעבר לא נמצא דבר ? קשה לאדם עם שכל פשוט לקבל את ההסבר של הדו"ח כי היה לו הרבה מזל" . מר נוח קליגר ממשיך ללגלג על הדו"ח של USADA וקובע : "לא אתפלא אם בדו"ח הבא , סוכנות USADA תטען שלאנס ארמסטרונג גם המציא את מחלת הסרטן עליה התגבר" . מוזר שנוח קליגר נשמע לפני עשרה ימים – רציני , ואריה מליניאק אתמול – קנטרני . למרות ששניהם שואלים שאלה זהה . כמובן שכל אחד יכול לאמץ לעצמו מאמר כזה או אחר . אני מאמין לדיווח של ציפי שמילוביץ' , מארי פיילון , וג'ולייט מאקור , ול- USADA ולטראוויס טייגארט . אני מאמין לעדותם של חבריו של לאנס ארמסטרונג לקבוצת הרכיבה ג'ורג' הינקאפי , פלויד לאנדיס , דיוויד זבירסקי , וואוטרס , ליפהאיימר , וונדה וולדה , דניאלסון ולא קונה את כתב הסניגוריה של נוח קליגר .      תודה ל- "הארץ" ו- "New York Times" .

 

עמנואל רוזן וסרטו הדוקומנטארי "ההסתבכות בלוב".

לפני ארבעה ימים , ביום ראשון – 21 באוקטובר 2012 בשעה תשע בערב שידר ערוץ 10 סרט דוקומנטארי מרתק ומעניין של עמנואל רוזן הפרשן המדיני של הערוץ , "ההסתבכות בלוב" . מתברר כי עמנואל רוזן פרסם במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"ביום שישי – 19 באוקטובר 2012 (יומיים בטרם השידור בערוץ 10) כתבה ענקית בעלת אותו תוכן של רשמי המסע המרתק שלו בלוב תחת הכותרת "האביב של טריפולי" . הכתבה מתפרשת על 5 עמודים מלווה ב- 5 תמונות , וכוללת בתוכה משהו בסביבות 3000 מילים . תוכנה זהה כאמור לחלוטין למה שישודר יומיים אח"כ בערוץ 10 תחת כותרת שונה "ההסתבכות בלוב" . בסוף הכתבה ב- "ידיעות אחרונות" יש הפניית Promo כלהלן : "הסרט "ההסתבכות בלוב" ישודר בערוץ 10 ביום א' הקרוב 21 באוקטובר ב- 21.00" . האם כתבת הענק ב- "ידיעות אחרונות" תורמת לקידום מוצר השידור הזהה כעבור יומיים בערוץ 10 ? הדעות חלוקות . למתבונן מהצד נראה כי העיתון "ידיעות אחרונות" ששידר במוסף את הכתבה "האביב של טריפולי" באמצעות 3000 מילים , ניצח את ערוץ 10 בראשוניות ויוקרה ש- שידר יומיים אחריו את הסרט ה- "ההסתבכות בלוב" – בתנאי שהסלוגן "למילים יש וויזואליה משלהן" באמת מתקיים בעת הקריאה בעיתון , והוא כנה ומציאותי . מפני שאני מאמין לאמירה הזאת כי למילים יש וויזואליה משלהן , נראה לי שאומנם "ידיעות אחרונות" העיתון הנפוץ במדינה קידם את ערוץ 10 אך בד בבד גם התחרה נגדו והביס אותו . כתבת הענק החדשותית והמרתקת "האביב של טריפולי" שהתפרסמה ב- "ידיעות אחרונות" ב- 19 באוקטובר 2012 איננה מדור דעות . היא מוצר עיתונאי יסודי ומרתק שנראה כהשלמת הכנסה של עמנואל רוזן שעובד בארבעה מוקדי תקשורת מתחרים בעלי אינטרסים מנוגדים . מצב בלתי מתקבל על הדעת . כפילות משולשת של שליחות עיתונאית בה נושא אדם אחד שמשרת בו זמנית ארבעה מוקדי תקשורת שונים (פרשן מדיני של ערוץ 10, מגיש את "תיק תקשורת" בערוץ 23, משדר ברדיו 103 , וכותב  ב-"ידיעות אחרונות") חייבת לגרום מתי שהוא, לקיפוח של מישהו , היכן שהוא .

ראה "ידיעות אחרונות" מ- 19 באוקטובר 2012 . הפרשן המדיני של ערוץ 10 מפרסם יומן מסע נרחב שלו בלוּב המשתרע על פני 5 עמודים בעיתון ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "האביב של טריפולי" , יומיים לפני שהוא משדר בערוץ 10 את סרטו תחת שם שונה במקצת , "ההסתבכות בלוב" . מדובר בתוכן עיתונאי חופף . פרסום רשמי המסע בלוב בשתי מדיות שונות , קודם בכתובה ואח"כ באלקטרונית – וויזואלית מעמידה למבחן את נאמנותו של היוצר. ככה אני רואה את פני הדברים . 

נראה כי ערוץ 10 למרות שצבר כמעט % 19 בעבור "ההסתבכות בלוב" – נפגע יוקרתית ועיתונאית מפני ששימש בימה משנית למעין שידור חוזר של סרט דוקומנטארי שהוא מעניין בפני עצמו . קיימת כאן התנגשות אינטרסים ברורה בין צד שמייצג את העיתונות הכתובה לבין צד שמייצג מדיה אלקטרונית וויזואלית . הדבר נראה כבלתי תקין לחלוטין . במקום להיות ראשוני אם לא בלעדי הופך ערוץ 10 בעל כורחו לערוץ Follow up של "ידיעות אחרונות" . לא ברור לי כיצד מנהל חברת החדשות של ערוץ 10 מר אורי רוזן מיישר דרך עם התנהלות כזאת שעל פניה נראית לי פגומה . אנוכי שונא להיות שני ומסרב להיות נחמד בתעשייה הזאת . האמריקנים המציאו סלוגן : "Good guys – finish last" . האם קברניטי ערוץ 10 חושבים שהמותג שלהם מִתְּחַזֵק ומשנס מותניים מעצם העובדה שעמנואל רוזן משרת עוד מוקדי תקשורת ? האם הם באמת חושבים שיש לזה צד חיובי מאוד ? אם כך למה אלון בן דוד , רביב דרוקר , וגיא זוהר ואחרים שומרים את כישוריהם רק לערוץ 10 ? ולא מפזרים אותם (את הכישרונות שלהם) בין מוקדי תקשורת נוספים כדי להאדיר ולבַצֵר את מוּתָּג ערוץ 10האם קברניטי ערוץ 10 מסכימים לחיות עם הנאמנות העיתונאית הכפולה שמנהל הפרשן המדיני עמנואל רוזן ? זה שמציג את מרכולתו קודם כל וראשית דבר ב- "ידיעות אחרונות" , ורק אח"כ בשידור חוזר ובעדיפות שנייה בערוץ 10 ? מה זה צריך להיות בדיוק ? יש קידום ויש קידום . פרסום כתבת ענק כזאת כקידום עבור ערוץ 10 ב- "ידיעות אחרונות" היא בעלת כל מיני משמעויות ואיננה רק Promotion וקידום מכירות …! אותי למשל זה לא קידם אל המרקע של ערוץ 10 מפני שאינני קורא את "ידיעות אחרונות" בצורה סדירה . אמש קראתי באקראי את "7 ימים" ומייד נדלקו כמה נורות . הפרומו של ערוץ 10 הוא שהצמיד אותי למרקע שלו ובאמת הסרט "ההסתבכות בלוב" של עמנואל רוזן היה מעניין מאוד . מעניין אותי לדעת האם הפרסום המכוון של כתבת הענק "האביב של טריפולי" ב- "ידיעות אחרונות" ביום שישי שעבר – 18 באוקטובר 2012 הוא זה שגייס לערוץ 10 % 19 ? האם יש לכך הוכחה מתמטית ? ייתכן כי דווקא פרומו מקצועי קצר וממוקד בעיתונות (בנוסף לפרומו של ערוץ 10) מבלי לגלות ולחשוף את כל התוכן , היה מביא לכם הרבה יותר מ- % 20…? אין שום הוכחה מתמטית לכך איזה גרסה צודקת . אף פעם בקריירה הארוכה שלי בטלוויזיה בת כ- 40 שנים לא שמעתי על הרעיון שערוץ טלוויזיה ארצי הופך את עצמו במודע לערוץ Follow up של עיתון בנימוק של פרסום מכוון מוקדם שיביא לו כעבור יומיים רייטינג של % 19 . האם יעלה על הדעת כי וולטר קרונקייט (Walter Kronckite) הדָגוּל היה מפרסם בפה מלא וריש גלי ב- 3000 מילים ותמונות רלוואנטיות סרט דוקומנטארי שלו (נאמר , חוויותיו ב- ווייטנאם) קודם כל ב- "New York Times" בטרם הוא משודר ב- CBS ? לא נראה לי . מעניין אותי לשמוע את הנימוקים של אורי רוזן וחבריו בערוץ 10 שהביאו אותם להגשים חזון טלוויזיוני בשונה מהמקובל .

טקסט תמונה : וולטר קורנקייט מגיש החדשות הנודע של רשת הטלוויזיה האמריקנית סי. בי. אס. סמל ליושרה עיתונאית ונאמנות מוחלטת לרשת הטלוויזיה שלו . הוא מעולם לא מכר את כישרונותיו למוקדי תקשורת אחרים, אלא ל- סי. בי. אס. בלבד. (באדיבות סי. בי. אס.). 

 

הסקופ המדהים של אהרון ברנע ב- "ידיעות אחרונות" מ- 19 באוקטובר 2012.

איש כמעט לא דיבר אודות הסקופ של המדינה שפרסם נחום ברנע עיתונאי רב מוניטין של "ידיעות אחרונות" ביום שישי שעבר 19 באוקטובר 2012 . למעט רזי ברקאי שציטט את הידיעה המרעישה ברדיו גלי צה"ל . קראו אותו אתם ותתרשמו לבד . זאת ידיעה עיתונאית מרעישה שחלפה לציבור מול העיניים ונותרה ללא תגובה .

ראה "ידיעות אחרונות" מ- 19 באוקטובר 2012 . העיתון "ידיעות אחרונות" . העיתונאי הנודע נחום ברנע מפרסם סקופ ענק בעיתון תחת הכותרת הכללית של מדורו "משחק מקדים" . (באדיבות "ידיעות אחרונות") .

 

סוף הפוסט מס' 84. הועלה לאוויר ב- 25 באוקטובר 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *