פוסט מס' 231. הכתובת הייתה חקוקה על הקיר. מכבי חיפה זוכה אמש (ליל חמישי – 13 ביוני 2013) לראשונה בתולדותיה באליפות ישראל בכדורסל לאחר שהיא מנצחת בביתה ברוממה חיפה במשחק הגמר את מכבי ת"א החלשה 79:86. פוסט מס' 231. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 15 ביוני 2013.

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.

פוסט מס' 231. הכתובת הייתה חקוקה על הקיר. מכבי חיפה זוכה אמש (ליל חמישי – 13 ביוני 2013) לראשונה בתולדותיה באליפות ישראל בכדורסל לאחר שהיא מנצחת בביתה ברוממה חיפה במשחק הגמר את מכבי ת"א החלשה 86 : 79. פוסט מס' 231. כל הזכויות שמורות. 

———————————————————————————————

פוסט חדש מס' 231 : הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של שבת – 15 ביוני 2013.

———————————————————————————————

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

הערה 4 : שהיתי ארבעה ימים בחופשה במקום קסום וקרוב ל- לִבִּי בחיפה . זה היה נפלא . גם צפיתי שוב ושוב ב- ipad בכמה סרטים עתיקים אהובים ונערצים עלי שראיתי בעבר וטרם נַס לֵיחָם : The Godfather של הבימאי האהוב עלי פְרָאנְסִיס פוֹרְד קוּפּוֹלָה, המפיק אָלְבֶּרְט רוּדִי , ומחבר המוסיקה הוא נִינוֹ רוֹטָה (לצד קריאת התסריט של הסרט הבלתי נשכח הזה) , Once upon a time in America של הבימאי האיטלקי סֶרְגְ'יוֹ לֵאוֹנֶה והמוסיקאי שלו אֶניוֹ מוֹרִיקוֹנֶה, והמפיק הוא אַרְנוֹן מִילְצֶ'ן (בצד קריאת הביוגרפיה של סֶרְגְ'יוֹ לֵאוֹנֶה שמת צעיר בן 60 ב- 1989) , ו- High noon בבימויו של פְרֶד זִינֶמַאן , המוסיקאי דִימִיטְרִי טְיוֹמְקִין , והמפיק סְטֶנְלִי קְרֶמֶר .

הערה 5 : סרט הטבע של מוֹטִי קִירְשֵנְבָּאוּם אודות "הזְאֵבִים הטְלוּאִים" בשמורת טבע בקניה ששודר לפני ימים אחדים בערוץ הבית שלי ערוץ 10 הוא מסמך טלוויזיוני תיעודי מעניין . עניין אותי לחזות בו בשל כישרונו המוכח של הבימאי ומתעד "הזאבים הטלואים" לספר סיפור . וגם בשל נדירות ,קונקרטיות , וכמעט חד פעמיות של שיבוץ סרט טבע מהסוג הזה בנוף אחד מהערוצים הארציים בתעשיית הטלוויזיה בישראל . לערוץ 1 וערוץ 2 אין את מוטי קירשנבאום . מאידך, מוטי קירשנבאום (ו- ציוותו) אינם יכולים לעולם להתחרות עם התוצאות הדרמטיות שמניבים ציוותי הצילום של חברת ה- National Geographic wild (ערוץ 43 ב- YES) . לא בהשקעה בזמן צילומי ההתחקוּת אחרי אורחות חייהם של חיות הבר , לא באיכות ההפקה ורמת הצילום , ולא במימונן הכספי – כלכלי שדורשות שהייה ארוכה בשטח ומעקב ממושך אחר מושא הצילום . גם אם עומד לרשותו של מוטי קירשנבאום מדריך מקומי מעולה ואישיות טלוויזיונית קורנת ומרתקת בשם סיימון . הסרט הדוקומנטארי אודות "הזאבים הטלואים" מתבלט בתעשיית הטלוויזיה הישראלית (בגלל ייחודו) אך לא בטוח שיש לו מקום בנשיונאל גיאוגראפיק . סרטי הטבע של נשיונאל גיאוגראפיק שעוסקים בהישרדותן של חיות הבר בסאוואנה האפריקנית כמו אריות ולביאות , צבועים , נמרים , זְאֵבִים טְלוּאִים , תנים , צ'יטות , נמרים , גנו , זברות , אימפאלות , ג'ירפות , פילים , תנינים , והיפופוטמים – מבוססים על תיעוד וצילום של כישרון ההֶרֶג של הטורפים מול יכולת ההימלטות של אוכלי העשב . כדי לתעד "Kill" דרוש זמן וגם מזל. שני אלה לא היו למוטי קירשנבאום בעת עשיית סרטו (היפה) "הזאבים הטלואים". ערוץ 43 של YES פתוח אצלנו כל הזמן. "Born to kill" איננו שם דִמיוני של סדרות טבע ש- נשיונאל גיאוגראפיק ממציא כדי למשוך תשומת לב טלוויזיונית. זאת מְצִיאוּת אֶמֶת בה חיות הטרף בעיקר חתולי הבר הגדולים , אולם גם הצבועים והזְאֵבִים הטְלוּאִים , מסגלים לעצמם מיומנויות פנטסטיות של כושר גופני ושיטות הֶרֶג כדי להשיג את טרפם על מנת לאכול אותו כדי לשרוד . הצִ'יטָה למשל היא ספרינטרית עַל שמסוגלת לפתח בתוך שניות ספורות בשעת מרדף אחרי אימפאלה מהירות של 120 (מאה ועשרים) קמ"ש. מדהים. אולם היא חייבת להשיג את טרפה בטווח שלא יעלה על כ- 500 (חמש מאות) מטר. היא איננה יכולה להאיץ ולשמור על מהירות ריצתה הפלאית בה היא גומעת 33 (שלושים ושלושה) מטר בשנייה אחת (בממוצע) מעבר למרדף בן חצי קילומטר. גופה מתחמם כמו מכונית ששכחו למלא בה מים . היא רותחת ויכולה למות ממכת חוֹם . עליה להשיג את טרפה בתוך 20 – 15 (חמש עשרה עד עשרים) שניות מתחילת המרדף ו/או לוותר על ביצוע המשימה . ה- "Kill" הוא שיאו של כל סרט טבע שעוסק בטורפים. בהיעדר "Kill" נעדר גם ההישג הסופי. חסר שיאו של הסיפור המצולם . למוטי קירשנבאום היה חסר "Kill" בסרטו "הזאבים הטלואים" וכמובן שהעלילה נפגעה. לסרטי הטבע פנים רבות. סקירת מלחמות הקיום והעוינות התמידית והנצחית השורה בין האריות והלביאות לבין להקות הצבועים מעוררת תמיד סקרנות רבה. כמו גם חדירה של אריות צעירים לתוך להקות לביאות כדי לסלק משם את הזכר הזקן שליט הלהקה. פלישה כזאת מעוררת את האינסטינקטים האפלים ומכריחה את הפולשים שהפכו לשליטים חדשים להרוג את בני מינם, את הגורים של האריה השליט הקודם. תופעת הֶרֶג גוריהן גורמת ללביאות האלמנות להתייחם מחדש ומדריכות אותן לקיים מייד Sex עם האריות הכובשים הצעירים כדי להמשיך את השושלת ולשמֵר את המורשת. אולם ה- "Kill" הוא פסגת התיעוד. חוויית נדידת עדרי הגְנוּ והזברות הגדולים שחוצים נהרות ללא תנינים שורצים שאורבים לטרפם – רוטינית . בהיעדר סצנת ה- "הֶרֶג" משהו מגדולת התיעוד משתבש.  מוטי קירשנבאום הוא מתעד מוכשר, חרוץ, ורב ניסיון שרכש את המוניטין שלו בתחום הדוקומנטציה מאז ימי היווסדה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- 1968 שהוא היה אחד ממייסדיה . חשבון השנים מעיד כי איננו צעיר עוד . אוֹ טוֹ טוֹ ימלאו לו 74 . הוא לא זקוק לשבחים שלי . המדינה העניקה לו את פרס ישראל לטלוויזיה כבר לפני 37 שנים , לא רק בגלל "ניקוי ראש" אלא גם בשל כישרון התיעוד שלו ודבקותו במשימה זאת . חלפו מאז שנים רבות . אף על פי כן האיש לא איבד את סקרנותו (כמעט מעבירה אותו שוב על דעתו) והוא איננו מתעצל , לוקח את מצלמתו וציוותו , וטס מהר לסַאוָואנָה בקניה מפני שסיפרו לו שמצאו לבסוף מאורה של "כלבים טלואים" , ציידי עַל בעלי כושר גופני של רצי מרתון , אך חמקנים מעין אדם . גדולתו של מוטי קירשנבאום היא יכולתו לספר סיפור גם כשהוא חלקי וכמעט לא קיים מפני היעדר "Kill" . מעשה שָטָן דווקא נוכח מצלמתו של המתעד הוותיק וויתרו הזאבים הטלואים לזברות הצמאות והניחו להן להתקרב ללא קרב לשוקת המים כדי להרוות את צימאונן . בקול מְאָנְפֵף משהו ולא רדיופוני סיפר מוטי קירשנבאום במשך שעה סיפור בערוץ 10 וגרם לצופיו להינות ולהאמין לו. באופן מפתיע קולו המְנַסֵר מעולם לא פגע באמינותו . מהיבטים רבים מוטי קירשנבאום הוא רב אמן וגדול המתעדים בכל הזמנים בתולדות תעשיית הטלוויזיה במדינת ישראל .

הערה 6 : מאמן נבחרת ישראל הצעירה בכדורגל בשלוש השנים האחרונות גיא לוזון , מעורר גיחוך . בהתנהגות הילדותית העגומה שלו , באמירות השטותיות שפיו מפיק , ובעיקר ברמת הכדורגל הנמוכה שהפגינו חניכיו ששיחקו בטורניר גמר EURO 2013 המתקיים בימים אלה בארץ. לא מפני שהעפילו אליו בשל הצטיינותם אלא בגלל זכות ההשתתפות השמורה למדינה המארחת . מעבר לכך גיא לוזון איננו שווה שום דיון נוסף . העיתונאי מר אלון עידן כתב היום משהו נכון ב- "הארץ" אודותיו של גיא לוזון אך הטקסט ארוך ומסובך . האיש הזה כותב תמיד בדם לִבּוֹ  אך הוא יכול לעשות את אותו הדבר בכתיבה פשוטה יותר ובמאכסימום 30 (שלושים) מילים . גיא לוזון הוא דמות גרוטסקית ומוקיונית . הוא לחלוטין איננו מודל לחיקוי . רחוק מזה . אינני רואה כל סיבה מדוע העיתונאי מר אריק הניג צריך להחניף לו .

הערה 7 : אִרגון גמר טורניר Euro 2013 לנבחרות צעירות בישראל (בהשתתפות 8 נבחרות) . אנוכי למד מהעיתונות כי התאחדות הכדורגל הישראלית עמדה במבחן הארגון של האירוע המתקיים בארץ בתאריכים 18.6.2013 – 5 . אין בכך כל רבותא . צריך לזכור שוועדות הספורט השונות בארץ ארגנו כבר ב- 1968 את אולימפיאדת הנכים , ואח"כ את אליפות העולם בשייט דגם 420 , Final four בכדורסל , שלא לדבר על ארגון מופתי של המכביות ומשחקי כינוסי הפועל בתל אביב עוד בעשור ה- 30 של המאה שעברה .

הערה 8 : מגישה ושדרנית ערוץ 10 גב' נסלי ברדה שידרה Item נוֹעֵל במהדורת חדשות הלילה המסכמת של ליל חמישי – 13 ביוני 2013 תמונות של מזג אוויר אפוקליפטי המבשרות את אחרית הימים וכינתה זאת "רגע של נחת" . טוב , זה עניין של השקפת עולם . מעניין מי היה העורך שלה .

הערה 9 : ערוץ 1 עומד על סף כלייה . בדומה לטלוויזיה היוונית הציבורית ERT שנסגרה השבוע ע"י ממשלת יוון בעוון שחיתות , בזבוזים , חוסר יעילות , ורייטינג נמוך ושפוף – מול הוצאות כבירות בממון , משכורות גבוהות , וכוח אדם מופרז. השידורים הישירים של משחקי נבחרת ישראל בטורניר Euro 2013 לנבחרות צעירות נגד איטליה במוצ"ש – 8 ביוני 2013 ונגד אנגליה ביום שלישי – 11 ביוני 2013 , שהועברו בערוץ 1 , גרפו את מירב הרייטינג עבורו . תוכניות טלוויזיה הרבה יותר חשובות מהכדורגל לנבחרות צעירות שלמענן נבראה מבראשית הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 נותרו בצֵל , ובשיממון המִדְרוּג . כל קורא יכול להעניק פרשנות כזאת ו/או אחרת למפות המדרוג המצ"ב אך עם עובדות אי אפשר להתווכח .

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

טקסט מסמך : מוצ"ש – 8 ביוני 2013 . אלו הן שתי מפות רייטינג של כלל האוכלוסייה והאוכלוסייה היהודית ב- רבעי שעות בין שמונה ארבעים וחמש בערב לאחת עשרה וחצי בלילה . כמות הרייטינג שצובר השידור הישיר בערוץ 1 של משחק הכדורגל ישראל – איטליה (הובסה 4:0) בין 21.00 ל- 23.30 מאפילה על כמות הרייטינג שצובר באותה העת ערוץ 10. (באדיבות וועדת המדרוג).

הערה 10 : ערוץ 10 לא מצליח לחולל סדר יום טלוויזיוני חדש בערבי שישי למרות יחסי ציבור, מסע שיווק, ו- Promotions אינטנסיביים (גם בעיתונות הכתובה) . השחקנים הראשיים של ערוץ 10 מר אלון בן דוד וגב' טלי מורנו ב- "שישי", מר שי שטרן ב- "שי בשישי", וכן שחקן החיזוק החדש רועי בר נתן בתוכנית הטלוויזיה המאוחרת (Late night show) "מה נסגר" ניגפים ללא תנאי בפני עמיתיהם מערוץ 2. תבוסה של ממש. "שישי" בהגשת והנחיית אלון בן דוד וטלי מורנו אף מפסיד נתחי רייטינג גדולים בין 20.00 ל- 21.30 ל- "יומן" של ערוץ 1 בהנחיית גב' איילה חסון . כאמור כל קורא יכול להעניק פרשנות כזאת ו/או אחרת למפות המִדְרוּג המובאות כאן אך עם עובדות אי אפשר להתווכח.

ראה "סוף שבוע" . מסע אינטנסיבי של יחסי הציבור של ערוץ 10 , גם בעיתון "סוף השבוע" שנועד לקדם סדר יום חדש בשידורי תעשיית הטלוויזיה בערבי שישי , איננו מניב לפי שעה את התוצאות הרצויות .

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

טקסט מסמך : יום שישי – 7 ביוני 2013. אלו הן שתי מפות רייטינג של כלל האוכלוסייה והאוכלוסייה היהודית ב- רבעי שעות בין השעות שבע ארבעים וחמש בערב לעשר וחצי בלילה. 

1. "שישי" של ערוץ 10 (21.30 – 20.00) בהנחיית והגשת מר אלון בן דוד וגב' טלי מורנו ניגפת בפני "אולפן שישי" של ערוץ 2 בהנחיית מר דני קושמרו וגם בפני "יומן" של ערוץ 1 בהנחיית איילה חסון.

2. "שי בשישי" של ערוץ 10 (22.30 – 21.30) בהנחיית מר שי שטרן ניגף בפני "אחד נגד מאה" של ערוץ 2 בהנחיית מר אברי גלעד.

(באדיבות וועדת המדרוג). 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

טקסט מסמך : יום שישי – 7 ביוני 2013. אלו הן שתי מפות רייטינג של כלל האוכלוסייה והאוכלוסייה היהודית ב- רבעי שעות בין השעות עשר ורבע בלילה לאחת בלילה. מפת המדרוג הזאת חושפת את חולשתה של תוכנית הבידור החדשה של רועי בר נתן בערוץ 10 (23.30 – 22.30), שניגפת בפני הרייטינג של ערוץ 2. (באדיבות וועדת המדרוג).

הערה 11 : גם מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת בבעיה. תוכנית הצרכנות הוותיקה שלו "כל בו טק" ניגפה בלילות רביעי מול "המירוץ למיליון" של ערוץ 2 והידרדרה לרייטינג של % 11.4 . "כל בו טק" נמנעה מעימות המדרוג הבלתי הוגן במונחי טלוויזיה מול "המירוץ למיליון", שינתה יום שידור ונדדה לערבי חמישי. אמש צברה % 14.0. עדיין מדרוג מינורי ובעייתי בהשוואה לימי הזוהר בערוץ 2 . רָאֹה נִרְאֶה בתוך פרק זמן לא ארוך האם אכסניית הרייטינג של ערוץ 2 רוממה גם את "כל בו טק" לגבהים בלתי טבעיים ושיוותה לתוכנית הצרכנות של רפי גינת אשליה אופטית כאילו היא ניצבת על רף מעבר לשווייה האמיתי , ו/או שמא המותג "כל בו טק" חזק באמת מכל מבחן מדרוג כלשהו.   

הערה 12 : אנוכי אוהב לקרוא את רשימותיה של העיתונאית גב' טל בשן בעיתון "סוף השבוע" . אנוכי מכיר אותה שנות דור מאז הייתה קצינת העיתונות של משחקי המכבייה בעשור ה- 70 של המאה שעברה. היא אישה יפה ומוכשרת. היום יום שישי – 14 ביוני 2013 היא מפרסמת עוד רשימה היסטורית מעניינת ביותר אודות ראש הממשלה לוי אשכול בשנים 1969 – 1963 . לוי אשכול (לשעבר חבר קיבוץ דגניה ב' בעמק הירדן , קיבוצו גם של יו"ר הכנסת לשעבר קדיש לוז) התמנה לראש ממשלת ישראל ושר הביטחון שלה לאחר פרישתו של דוד בן גוריון לקיבוץ שדה בוקר בנגב בשנת 1963 . אנוכי מבקש להתייחס לזיהוי הנוכחים בתמונה מ- 7 ביוני 1967 שהיא מפרסמת בעמוד מס' 30 של המוסף של "סוף השבוע" ומעניקה כותרת וזיהוי חלקי בלבד לנוכחים בתמונה כלהלן : "יצחק רבין, משה דיין, ועוזי נרקיס באים אל העיר העתיקה ב- 7 ביוני 1967 . חסר בתמונה ראש הממשלה לוי אשכול ". מעניין שהיא נותנת קרדיט לחברת "רויטרס" עבור התמונה. אני קבלתי את התמונה הזאת ממוזיאון הפלמ"ח ושילמתי דמי זכויות יוצרים ל- "לע"מ". אנוכי מבקש להשלים את זיהוי הנוכחים בתמונה הנדונה הזאת המצ"ב. היא מופיעה בהקשר נוסף ואחֵר בספר עָב הכֶּרֶס שחקרתי וכתבתי בן כ- 8000 (שמונת אלפים) עמודים ונקרא "8 ימי בראשית" . בשולי התמונה הזאת נראה משמאל שַדָּר, קריין, וכתב רדיו "קול ישראל" יוֹרָם רוֹנֵן ז"ל אָץ עם מיקרופון ונַגְרָה (מכשיר הקלטה) אחרי השלישייה המובילה כדי לא להחמיץ ידיעה עיתונאית כלשהי. יורם רונן (יליד 1934) היה שדרן, קריין, ועורך רב מוניטין ברדיו "קול ישראל" בעידן טרום הטלוויזיה . הוא עבר בסופה של 1967 מהרדיו לטלוויזיה ונמנה על צוות ההקמה שלה בראשות פרופסור אליהוא כ"ץ וסגנו עוזי פלד. יורם רונן היה השַדָּר שהעביר בשידור ישיר ההיסטורי הראשון בתולדות הטלוויזיה הישראלית הציבורית את מצעד צה"ל בירושלים שצעד בעיר שכבר חוברה לה יחדיו , בחג העצמאות ה- 20 של מדינת ישראל ב- 2 במאי 1968. לימים מונה יורם רונן למנהל חטיבת החדשות של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשנים 1971 – 1969 (במקומו של פרופסור שלמה אהרונסון) . מאוחר יותר היה עורך התוכנית "מוקד" בטלוויזיה .

הערה : הספר "8 ימי בראשית" נכתב במסגרת סדרה רחבת היקף בת 13 ספרים שמכילה כ- 100000 (מאה אלף) עמודים וקרויה "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" . הסדרה דנה בהתפתחות שידורי הטלוויזיה בארץ ובעולם בשנים 2012 – 1884 בעיקר בשלושה תחומים : חדשות , ספורט , ותיעוד .

yoram ronen

טקסט תמונה : מלחמת ששת הימים – 7 ביוני 1967. חטיבת הצנחנים בפיקודו של המח"ט מוטה גור כובשת את ירושלים. מרבית הציבור מתעניין בשלישייה המובילה שצועדת מלפנים. אנוכי מתעניין גם ב- יורם רונן ז"ל כתב רדיו "קול ישראל" החרוץ והבלתי נלאה עם מיקרופון בידו ונַגְרָה (מכשיר הקלטת קול) על כתפו (קיצוני משמאל מאחור בחולצה טריקו קצרה ומיקרופון בידו) נראה רודף אחרי הרמטכ"ל יצחק רבין (מימין), שר הביטחון משה דיין, ואלוף עוזי נרקיס עם הגעתם לכותל המערבי לאחר כיבוש ירושלים המזרחית במלחמת ששת הימים ב- 1967. צועד מאחוריהם ומשקיף לאחור האלוף רחבעם "גנדי" זאבי. גנדי נהג לומר לאחר רצח יצחק רבין ב- 4 בנובמבר 1995 ולהעיד באמצעות התמונה הזאת מ- 7 ביוני 1967 כלהלן : "אילו השב"כ היה נוהג כמוני ומסתכל לאחור, לא היה קורה אסון כזה רצח ראש ממשלה ושר הביטחון של מדינת ישראל". בין יצחק רבין למשה דיין ניתן להבחין במשה "מויש'" פרלמן מנהל לשכת העיתונות הממשלתית. האיש הקיצוני מימין איננו מזוהה. התמונה הזאת חשובה לי וצרובה בזיכרוני גם מפני נוכחותו בה של עיתונאי למופת, הגון, ויישר דרך יורם רונן זיכרונו לברכה. (התמונה ניתנה לי באדיבות גב' רחל רונן אלמנתו של יורם רונן + ארכיון מוזיאון בית הפלמ"ח + לע"מ).

הערה 13 : השדרן, העורך, המנהל, והמפיק הדָגוּל בטלוויזיה הציבורית ורדיו "קול ישראל" יצחק "צחי" שמעוני ז"ל מת בגיל 86. הפוסט הבא ייוחד לפועלו כפי שאני הכרתי אותו. יהי זִכרו נצור וברוך לעד בהיסטוריה של השידור הציבורי במדינת ישראל.

פוסט מס' 231. הכתובת הייתה חקוקה על הקיר. מכבי חיפה זוכה אמש (ליל חמישי – 13 ביוני 2013) לראשונה בתולדותיה באליפות ישראל בכדורסל לאחר שהיא מנצחת בביתה ברוממה חיפה במשחק הגמר את מכבי ת"א החלשה 86 : 79. פוסט מס' 231. כל הזכויות שמורות.

הבלוג הזה דן כבר כמה וכמה פעמים בחולשתו של מועדון הכדורסל של מכבי ת"א בעונת 2013 – 2012 באירופה וגם בארץ . הפוסטים השונים נימקו את הסיבות לכישלונה של מכבי ת"א והתריעו גם על פגיעותה והסכנה האורבת לה מבית . הפוסטים עסקו גם בלאות , חוסר דמיון ויצירה , טעויות מרות בבחירת שחקנים ובניית שלד מוצלח , ובסופו אפיסת כוחות מקצועית מוחלטת של צוות המאמנים בראשו דיוויד בלאט ולידו גיא גודס ודריק שארפ עד כדי שקיעה ואובדן האליפות אמש לקבוצת מכבי חיפה . שלישיית המאמנים הזאת מעוררת חמלה מפני שהם אלו שבנו בחוסר כישרון ובעין בלתי מיומנת את הקבוצה . בבלוג הזה נאמר לא אחת כי שחקני חוץ כמו יוגב אוחיון , דיוויד לוגאן , ריק היקמאן , ו- דווין סמית' ניתן למצוא מאה בלירה באירופה . ההבדל הגדול בין קבוצות כדורסל ברמה האירופית הגבוהה נעוץ בבחירת "Big men" מוכשרים ומשמעותיים . כיצד אפשר לשכוח את כישלון הבחירה בגיורגי שרמאדיני , שגיאת גיוסו של מלקולם תומאס לשורות הקבוצה , והבאתם ארצה של ניק קיינר- מדלי ודארקו פלאניניץ' המגוחכים . איך אפשר לשכוח את שון ג'יימס שנותר בודד באזורי הצבע עייף עד מוות ו- מְמוּטָט . גם אם מכבי ת"א הייתה מנצחת במשחק הגמר הזה אֶמֶש ברוממה חיפה את קבוצת מכבי חיפה היו רואים כולם עד כמה היא מגוחכת , שפופה , חסרת מורל , פגיעה , לא מוכשרת , צפויה וגם לא מעניינת. אין מה לדבר כאן על אכזבה תל אביבית . זה עלול היה להסתיים עם נזקים הרבה יותר גדולים . אין למכבי ת"א להאשים את הוועדה המארגנת ואת שיטת המפעל שדוגלת במשחקי Play offs בשלבים המוקדמים אך מעדיפה משחק גמר אחד ויחיד . היא יכולה לבוא בטענות רק לעצמה ולמאמנה . עם תקציב של 20.000000 (עשרים מיליון) דולר (על פי האינפורמציה ששאבתי מהעיתונות הכתובה) אפשר לעשות יותר . מקום שני הוא כלום עבור מכבי ת"א . ברור שהמאמן הראשי דיוויד בלאט נכשל לחלוטין . סְגָנוּת היא פיאסקו שדורשת בקרה ופיקוח עליון צמוד מעל ראשו של דייויד בלאט . האיש שנהנה מהילה בלתי מובנת עשה שגיאות קרדינליות באימון , ניהול , ובחירת שחקנים . הוא איננו כל יכול כפי שניסו להציג אותו חלק מתומכיו בעיתונות הכתובה ולא מאמן כדורסל עליון . הכתובת לכישלון הייתה חקוקה על הקיר לפני זמן רב מאוד. הסטטיסטיקה הישראלית היבשה גרסה כי דיוויד בלאט מוביל 28 : 0 בטרם משחק הגמר נגד מכבי חיפה אתמול. אולם את מי מכבי ת"א ניצחה בדרכה למשחק ה- Play off האחרון , על מי בדיוק גברה בליגה הישראלית ? היא ניצחה קבוצות סוּפֶּר בֵּינוֹנִיוֹת הרחוקות מרחק עצום מהצמרת האירופית : את אליצור אשקלון, מכבי אשדוד, מכבי ראשל"צ, הפועל חולון, וגם את הפועל ירושלים, גלבוע גליל, הפועל ת"א, ובני הרצליה, נתניה, ואפילו גברה על סגניותיה הפועל אילת ומכבי חיפה . אולם בד בבד שידרה כל הזמן חוּלְשָה ופְגיעוּת . היא הפסידה באילת ל- הפועל אילת (בתוצאה 82 : 89 ב- 28 באפריל 2013) , הפסידה באולם ראשל"צ ל- הפועל ת"א (65 : 69 ב- 3 במארס 2013) , הפסידה בהיכל ביד אליהו לנתניה (70 : 76 ב- 10 במארס 2013) והפסידה גם במשחק בית ביד אליהו ל- מכבי ראשל"צ (64 : 81 ב- 28 באוקטובר 2012) . מכבי ת"א ניצחה בקושי בהיכל הספורט ביד אליהו את מכבי חיפה 76 : 69 במשחק הגמר על גביע המדינה אותה מאמן היהודי – אמריקני בראד גרינברג . אמש התברר ברוממה – חיפה כי בסופו של יום בראד גרינברג נָבוֹן יותר וגם צנוע יותר מדיוויד בלאט. אם כך על מה יש פה לדוּן ?

צוות השידור הישיר מאחורי הקלעים של ערוץ 5 בכבלים של המשחק מכבי חיפה – מכבי ת"א בראשות העורך עופר גרוס ובימאי ניידת השידור של "מזמור" זיו רסקין עשה עבודה עיתונאית טובה . לידם ראוי לציין את עבודת הגרפיקה והסטטיסטיקה הברורה וקלה לקריאה של חברת "שגב מערכות" וגם את האיש האחראי על הרצת ההילוכים החוזרים בניידת רמי יהל. זיו רסקין ראוי לברכות משום שהצליח במרבית שלבי השידור הישיר לעקוב אחרי הדרמה הספורטיבית באמצעות 6 (שש) מצלמות בלבד ולשדר אותה כמות שהיא לצופי הטלוויזיה בארץ . הוא לא פספס את הפרטים המרכיבים את חוויית ההתמוטטות של מכבי ת"א גם בגלל שהוא מעסיק שישה צלמים מצוינים עתירי ניסיון. זיו רסקין גם ראוי להערכה על שימוש נבון כמותי ואיכותי בהילוכים החוזרים . הוא מעלה לאוויר את ה- Replays בנקודות הכניסה הנכונות ונפטר מהם בזמן. השימוש הנבון שלו במסכת הגדולה של ההילוכים החוזרים בסיטואציות השונות של ההתמודדות איננה ממאיסה את הצפייה הכוללת בדרמה. נראה שניב רסקין הבין גם את חשיבות שיבוץ מראות ה- Close ups מעת לעת של שמעון מזרחי המְיוּסַר ועָגוּם הפנים ושל דיוויד פדרמן בעל פני הפוקר. נוכחותם בזירה של השניים כמושכים וותיקים בחוטים מחייבת כל בימאי טלוויזיה לחשוף את זהותם שוב ושוב. זיו רסקין סוֹבֵר נכון כי שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן חשובים כמו השחקנים על הפרקט בשעה שהאימפריה העשירה מתפרקת. בעת מלחמה בה נופלים חיילים בזירה מעניין לא פחות להתבונן בגנרלים שלהם ששלחו אותם לשדה הקרב על הפרקט, כשהם מורטים בייאוש את שערם ו/או משדרים למצלמות מבט עצוב, עיניים מזוגגות, ופרצוף מובס. זיו רסקין עשה עבודת טלוויזיה טובה. שמרתי לו אימונים לכל אורך הדרך אֶמֶש. לא מַשְתִּי מכורסתי.

mizrahi federman 1

טקסט תמונה : יום חמישי – 13 ביוני 2013 . היכל הספורט ברוממה חיפה . 31.8 שניות לפני תום המשחק על אליפות המדינה צועדת מכבי חיפה ביתרון 81 : 74 על פני מכבי ת"א . בימאי ניידת השידור של ערוץ 5 בכבלים זיו רסקין חושף את פניהם העגומים והמיוסרים של מר דיוויד פדרמן (מימין) ושל מר שמעון מזרחי (משמאל) . מכבי תל אביב חטפה מפלה למרות שתקציבה ל- 2013 – 2012 עומד על סך עצום של 20.000000 (עשרים מיליון) דולר . הנתון הכספי נשאב מהעיתונות . אני עצמי לא דיברתי עם אנשי מכבי ת"א . (בתמונה באדיבות ערוץ 5 בכבלים . צולם ממוניטור הטלוויזיה ע"י מכשיר iphone) 

אני מלא הערכה לעופר גרוס וזיו רסקין שהחזיקו היטב Pre Game Show ארוך כאורך הגלות (יותר משעה) כמעט ללא טעויות עריכה ובימוי . משובב נפש , מרענן , ונחמד לחזות לפתע On air בכוכבי טלוויזיה צעירים חדשים כמו גיל ברק ודניאל זילברשטיין (הטוב בחבורה) ועידו גור ורועי גלדסטון מדווחים בקלילות מהשטח (ולא Off tube) יחדיו עם הפרשן הוותיק אריה מליניאק (ישנוני ואיטי וגם יושב כפוף. הכתפיים שלו מכונסות מידי) . איזה יופי לפגוש אנשי טלוויזיה צעירים בקדמת הבימה. יפה לערוץ 5 בכבלים ! עופר גרוס וזיו רסקין שמרו על עירנות ועשו חתיכת עבודה ואיך אפשר שלא לציין שוב את החברה הצעירים האלה מערוץ 5 בכבלים שהיוו בהחלט משב רוח טרי רווי מרץ אנושי !

ניב רסקין וצבי שרף ממשיכים לבַּלֵף את הצופים שלהם עם השהייה באוויר של ריקי היקמאן . כאילו שגוף כלשהו יכול לשהות באוויר בשיא הגובה ולבטל לשבריר שנייה את כוח משיכת האדמה . צבי שרף איננו חַדֵל מלהיות פרשן בעייתי . מדבר עברית לא תקנית , מתנסח באופן מסורבל ולא חד , ואיננו מסביר כהלכה את המצבים המשתנים במשחק . ניב רסקין כשדר מוביל שם בכיס הקטן את צבי שרף הפרשן שלו אולם קורס אט – אט במעלה ההר. מבחינה מתמטית פלוס איננו מסוגל להפוך מינוס לפלוס, אולם מינוס עלול להפוך כל פלוס למינוס. עמדת שידור באצטדיוני הספורט שמאכלסת שדר ופרשן איננה דומה לבטרייה בעלת שני קטבים חיובי ושלילי . אם שני הקטבים מנוגדים זה לזה עמדת השידור לא תחזיק מעמד . ניב רסקין היה רק לפני שנה תיקווה גדולה . הוא עדיין טוב וחד הרבה יותר מהפרשן שלו אך נשמע מוקדם מידי כפוליטיקאי בינוני . אין להשוותו אותו עם עצמו כשעופר שלח ישב פעם לצידו .

תבוסותיה של מכבי ת"א בליגה הישראלית לא כל שכן אובדן אליפות בשידור ישיר אמש מושך תשומת לב כה רבה עד שהיא מסווה ומסתירה במידה רבה את השתלטות האמריקניזציה על הכדורסל הישראלי . בקבוצת מכבי חיפה שזכתה אמש באליפות לראשונה בתולדותיה משחקים שני שחקנים ישראליים בלבד גל מקל ועידו קוז'יקארו. במכבי ת"א שלושה : יוגב אוחיון , ליאור אליהו (קומתו 2.06 מ' וסיגל לעצמו קליעת ניתור ייחודית שטוחה ומוזרה שנועדה לקצר את מסלול התעופה של הכדור עד למינימום בדרכו אל הטבעת) , וגיא פניני (עבר עבירה מטונפת על דונטה סמית' כמה שניות לפני תום המשחק) . הרביעי מורן רוט מהווה קישוט בלבד . ניצחונה של מכבי חיפה איננו מסמל שינוי לטובה בכדורסל הישראלי שממשיך לשכור שירותים אמריקניים למכביר על חשבון הנוער שלנו .

ערוץ 5 בכבלים חסר גבולות זמן . אמש ייחד אין סוף זמן לסנסציה החיפנית בטרם התרחשותה ולאחריה אולם כמה צופים כבר ראו אותו ? מה היה הרייטינג שלו אמש ? כוחו וחולשתו של ערוץ 5 , כלומר זמן השידור הבלתי מוגבל והמִדְרוּג המצומצם שלו , נובעים מאותו מקור , מעצם היותו ערוץ נִישָה . טוב היה עושה איגוד הכדורסל אילו היה שומר את המשחקים החשובים והגדולים באמת (כמו למשל משחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל ומשחק ההכרעה על האליפות) לחשיפה כללית בערוץ שידור ארצי . פספוס מטופש .

מגישי האולפן גב' מִירִי נְבוֹ ומר אֵלִי אִילְדִיס נבלעו בהמולה ועימם גם פרשן הכדורסל של "ישראל היום" אלי סהר שהופיע אמש באולפן ערוץ 5 כגיבוי ותגבורת לצוות השידור אולם לא חידש ולא הוסיף דבר . מגוחך שהאיש הזה שרועה בשדות זרים מפקיר את מהימנות עיתונו מקור פרנסתו אך מחלטר כאילו אמינות של רגע לערוץ טלוויזיה שמעסיק אותו כחלטורה . אלי סהר שמבין ויודע כדורסל איננו מסוגל לעשות את המעשה העיתונאי החשוב והיסודי ראשית דבר עבור עיתונו וקוראיו : חשיפת הסטטיסטיקה המפורטת של המשחק , אותה הסטטיסטיקה הכה חיונית שערוץ 5 אותו הוא משרת מהצד , יִיחֵד לה אמש בנבונות תשומת לב רבה במהלך ארבע שעות שידור . לא נראה לי כי אלי סהר שמתגורר באכסניה עיתונאית חינמונית רוויית פגמים מחלק עצות לאחרים . את אותה השלילה הזאת ניתן לומר על מדור הספורט הנוכחי של "הארץ" בעריכת מר שלומי ברזל . מדור הספורט של "הארץ" היה פעם מעמודי הפאר של העיתון בימיו של אבי רצון , והפך אט – אט לשֶבֶר כְּלִי . אנוכי במקומו של שלומי ברזל הייתי מניח את המפתחות על שולחנו של העורך אלוף בן .

stat y

טקסט מסמך : יום שישי – 14 ביוני 2013 . העיתון "ידיעות אחרונות" . מידע הסטטיסטיקה המלא והמקיף של משחק האליפות אמש , מכבי חיפה – מכבי ת"א 86  : 79 . מוגש בצורה צבעונית , אסתטית , ונאה לעין . ללא ספק אינפורמציה חיונית לקוראי העיתון . (באדיבות "ידיעות אחרונות"). 

stst m

טקסט מסמך : יום שישי – 14 ביוני 2013 . העיתון "מעריב" . זהו מידע הסטטיסטיקה המלא והמקיף של משחק האליפות אמש , מכבי חיפה – מכבי ת"א 86  : 79 . מוגש בצורה אסתטית ונוחה לקריאה . ללא ספק אינפורמציה חיונית לקוראי העיתון . (באדיבות "מעריב"). 

stat i

טקסט מסמך : יום שישי – 14 ביוני 2013 . זהו דף המידע הסטטיסטי הדַל של המשחק אמש מכבי חיפה – מכבי ת"א 86 : 79 החשוב ביותר העונה והסנסציוני ביותר , שמגיש הבוקר מדור הספורט של החינמון "ישראל היום" לקוראיו . מזכיר את רמת הסטטיסטיקה המוגבלת והמגוחכת שסיפקו עיתוני "דבר" ו- "על משמר" לקוראיהם לפני שנות דור . צריך לציין שעיתון "הארץ" (עיתון הבית שלי שאנוכי מנוי עליו יותר משנות דור) מתעלם לחלוטין מדפי הסטטיסטיקה המצוינים כפי שהם מופיעים ב- "ידיעות אחרונות" ו- "מעריב" . (באדיבות העיתון "ישראל היום").

מכל האמור לעֵיל אין להסיק כי מכבי ת"א איבדה את בכורתה הטלוויזיונית. היא גם לא איבדה את המוניטין העצום שלה בזירת הכדורסל , לא בארץ וגם לא באירופה. היא עדיין שם דבר ועובדה שמִבְנֶה ה- Euroleague ועקרונות ניהולו מקנים למכבי ת"א השתתפות אוטומטית בו. מכבי ת"א טרם איבדה את חיוניותה ואין להספידה בטרם עת. ערוץ טלוויזיה ישראלי שיחתום על זכויות השידורים עם מועדון הפאר של מכבי ת"א לעונה הבאה של 2014 – 2013 יעשה חסד עם מאות אלפי חובבי כדורסל וספורט בארץ, ויפתח עבורם שוב צוהר בינלאומי.

נכון לחלוטין כי דיוויד פדרמן משדר פני פוקר ושמעון מזרחי מקרין פרצוף מיוסר (ועגמומי) אולם שניהם נותרו עדיין מנהיגי ספורט בעלי מוניטין , טביעת עין (וגם ממון), והבנת חוקי המשחק על הפרקט ומחוצה לו. ברור לגמרי כי מכבי ת"א תמשיך לשחק תפקיד מרכזי בכדורסל האירופי, וודאי בארץ. יהיה מעניין לעקוב אחרי השניים האלה שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן (אינם מנדבים שביבי אינפורמציה בשלב זה) כיצד הם מתנהלים ומסיקים מסקנות לקראת העתיד, איך תראה הקבוצה בעונה הבאה על הפרקט, מי יהיו שחקניה ומאמנה, וכיצד ישתקף המועדון על הפונקציות האחרות המשרתות אותו, גם מחוץ לקווים.

סוף הפוסט מס' 231. הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של שבת – 15 ביוני 2013.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *