פוסט מס' 328. יתרונות וחולשות טלוויזיוניות. פוסט מס' 328. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 9 בדצמבר 2013

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

—————————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 328 : הועלה לאוויר ביום שני – 9 בדצמבר 2013

—————————————————————————————————–

פוסט מס' 328. יתרונות וחולשות טלוויזיוניות. פוסט מס' 328. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

פוסט מס' 328. יתרונות וחולשות טלוויזיוניות. פוסט מס' 328. כל הזכויות שמורות.

הערה 3 : "Monday Night Basketball & Soccer" של ערוץ 1 נדדה מהעֶרֶב (יום שני – 9 בדצמבר 2013) לאֶמֶש (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) אולם הרייטינג לא נִפְגָע . שני השידורים הישירים אמש (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) של המשחק המרכזי בליגת העַל בכדורסל מאולם "הדר יוסף" בו גברה הפועל ת"א על מכבי חיפה בתוצאה 84 : 75 (בין 18.30 ל- 20.40) , ושל המשחק המרכזי בליגת העַל בכדורגל בית"ר ירושלים – מכבי ת"א 1 : 2 (בין 20.45 ל- 23.00) מאצטדיון "טֶדִי" בירושלים – קיזזו כ- 800000 (שמונה מאות אלף) שקל מהקופה הציבורית . אולם לפחות השידור הישיר השני בית"ר ירושלים נגד מכבי ת"א נגס "בִּיס" הגון מבשרו של ערוץ 10 באותן השעתיים הללו שבין 20.45 ל- 23.00 . ערוץ 10 שידר אמש בין 21.00 ל- 23.00 את מוסף התעודה השבועי של העורך – מפיק מר אמנון לוי "הפנים האמיתיות", ופרק נוסף בסדרת הדרמה "בני ערובה" בראשות השחקנית הישראלית – הוליוודית בעלת מוניטין ומושכת תשומת לב גב' איילת זורר. ידו של ערוץ 1 הייתה שוות כוח לזרועו של ערוץ 10. לעיתים אף גברה היד הציבורית על הזרוע המסחרית. אין כנראה תחליף לחומרי טלוויזיה בלעדיים. המשחק המרכזי בליגת העַל בכדורסל אמש הפועל ת"א – מכבי חיפה שהועבר אף הוא בשידור ישיר מאולם הדר יוסף בהיקף מלא בין 18.30 ל- 20.40 גורף מטבע הדברים רייטינג פחות מהכדורגל גם מפני שהוא משודר בשעה מוקדמת , אף על פי כן הוא מאפיל על כל חומר טלוויזיוני אחר מכל סוג שהוא שמשודר באותה שעה בערוץ 1 . ערוץ 1 הציבורי איננו ערוץ ספורט אולם משום שהוא מחזיק בחומרים "ספורטיביים" בלעדיים הציבור יכול לראות אותם רק אצלו . זאת מעלה גדולה , ומה עוד שבגלל הפופולאריות של אירועי הספורט הרלוואנטיים יכול השידור הציבורי ל- מָזְעֵר עלויות ולממן לפחות כחמישית ממחירן באמצעות שקופיות חסות . מהיבט הרייטינג אין זה משנה גם מי הם השדרים והפרשנים, "X" ו/או "Y" ו/או "Z", כי מדובר כאמור בחומר טלוויזיה בלעדי. חלקי הציבור השונים נוהים אחרי חומרי הטלוויזיה שנוגעים ל- לבם ופחות אחרי מי שמשדר אותם עבורם . ואומנם הרייטינג לא פחת לאחר שערוץ 1 ניתק מגע כעת מיורם ארבל והושיב במקומו על כס השדר את מאיר איינשטיין. זה היה אגב מוטיב הוויכוח שלי בספטמבר 1990עם מנכ"ל רשות השידור דאז מר אַרְיֵה מֶקֶל ומנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית מר יוסף בר-אל לאחר נטישתו של יורם ארבל את שורות חטיבת הספורט תחת הנהגתי בעידן ההוא. גייסתי לשורותיי אז את שדר רדיו "קול ישראל" מר מאיר איינשטיין שלא היה לו אז עדיין דבר עם שידורי ספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית. הוא היה חסר ניסיון לחלוטין בתחום, וראוי לציין כי קיים הבדל ושוני מהותי בין שידורי ספורט ברדיו לבין שידורי ספורט בטלוויזיה. אולם לא זה היה לב העניין. הודעתי באופן מפורש לשני הבוסים שלי באותה שיחת וועידה טלפונית לפני יותר מ- 23 (עשרים ושלוש) שנים כי מה שחשוב באמת הוא איזה ערוץ טלוויזיה במדינת ישראל יחזיק בעתיד בזכויות השידורים הבלעדיות של אירועי הספורט הרלוואנטיים – בארץ וגם בעולם. אנוכי כמי שמנווט את שידורי הספורט הארציים והבינלאומיים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית (עם הופעת ערוץ 5 בכבלים אך בטרם מיסודו של ערוץ 2 המסחרי במתכונתו הנוכחית) החזקתי בזכויות השידורים הבלעדיות של הכדורגל הישראלי על כל מפעליו, הכדורסל הישראלי על כל מפעליו, מועדון מכבי ת"א בכדורסל, אולימפיאדות, מונדיאלים, אליפויות אירופה לאומות בכדורגל וכדורסל, אליפויות העולם בא"ק ושחייה, טורניר טניס של ווימבלדון, ומה לא. לכן הרשיתי לעצמי לומר אז לאַרְיֵה מֶקֶל וליוֹסֵף בַּר-אֵל כמעט לפני רבע מאה של שנים כי בשוּק הטלוויזיה התחרותי המתפתח ומתהווה במדינת ישראל, אנחנו נביס כל מתחרה ב- אם מאיר איינשטיין ישדר למשל את משחקי מכבי ת"א בגביע אירופה לאלופות בכדורסל ומולנו יורם ארבל ישדר משחקי דוּק . הציבור נוהה ראשית דבר אחרי האירועים ורק אח"כ אחרי מי ש- מְשַּדֵר אותם עבורו. יש חשיבות גדולה לאֵיכוּת השַדָּר שמחזיק במיקרופון אך חשיבות יתירה לאירוע הספורט הבלעדי שניתן לראות אותו רק בטלוויזיה הישראלית הציבורית . ואז גם אמרתי לשניהם כהאי לישנא : "תעזרו לי כדי שאוכל לעזור לכם בכך שראשית דבר ולפני הכל זכויות השידורים הבלעדיות של האירועים הנ"ל בארץ ובעולם יישארו שלנו, בידינו". מר מאיר איינשטיין נכנס בספטמבר 1990 בקלות יתירה לנעליו של יורם ארבל הוותיק, אולם זהו כבר סיפור אחר.

einstein 4

טקסט תמונה : אוגוסט 1997. האצטדיון האולימפי באתונה יוון. אנוכי יחדיו עם השדר מאיר איינשטיין בעמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 באצטדיון בעת שידורי אליפות העולם ה- 6 בא"ק באתונה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

השידור הישיר של משחק הכדורסל בערוץ 1 אמש (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) נושא עמו עוד חיסרון וחולשה משהוא נקטע תחת לחץ ומסתיים בצורה לא טבעית , בלעדי ראיונות סיכום עם גיבורי העלילה, המאמן הישראלי ארז אדלשטיין ושני שחקני החיזוק האמריקניים שלו קרלון בראון וג'אסטין הארפר. השידור הישיר הזה שתיאר ניצחון יפה של הפועל ת"א נראה בכל זאת כמו סימפוניה בלתי גמורה של הקבוצה האדומה מפני שנעדר שיחה מסכמת עם ארז אדלשטיין. מעניין לשמוע את הסבריו וסודותיו של המאמן הישראלי הזה (מתברר כי הוא בעל שיעור קומה) כיצד זה הוא מכניע את האלופה מכבי חיפה וגם מביס את סגניתה מכבי ת"א כמעט בהינף יד באמצעות תקציב כה מגוחך. חבל שאנחנו צופי ערוץ 1 מחמיצים אותו. ככלות הכל ראיונות סיכום הם עוד אופציה באמצעותם יכול צוות השידור להעביר אינפורמציה נוספת לציבור צופי הטלוויזיה שלו.

ra 1

טקסט מסמך : יום ראשון – 8 בדצמבר 2013. מפת המדרוג ברבעי שעות בין 16.00 ל- 18.44 בשני מגזרי המדידה "ה- "אוכלוסייה היהודית" ו- כלל האוכלוסייה". עד תחילת השידור הישיר של משחק הכדורסל הפועל ת"א – מכבי חיפה 84 : 75, ערוץ 1 כלל איננו קיים על מפת המדרוג . הוא צובר רייטינג אפסי ומשמים שנע בין % 0.1 ל- % 1.9 במקרה הטוב. . ערוץ 1 מתחיל להתאושש ב- 18.45 כפי שניתן לראות במפה הבאה. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

ra 2

טקסט מסמך : יום ראשון – 8 בדצמבר 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין 18.30 ל- 21.14 בשני מגזרי המדידה "ה- "אוכלוסייה היהודית" ו- כלל האוכלוסייה" . ערוץ 1 מתחיל להתאושש ב- 18.45 עם תחילת השידור הישיר של משחק הכדורסל הפועל ת"א – מכבי חיפה 84 : 75 וצובר שני שיאים ב- 20.29 – 20.15 (% 5.7) ובין 20.44 – 20.30 (% 5.8) . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

ra 3

טקסט מסמך : יום ראשון – 8 בדצמבר 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין 21.00 ל- 23.44 בשני מגזרי המדידה "ה- "אוכלוסייה היהודית" ו- כלל האוכלוסייה" . החל מ- 21.00 תחילת השידור הישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל בית"ר ירושלים – מכבי ת"א 1 : 2 משתווה ערוץ 1 לערוץ 10 ואף מכניע אותו בארבעה מוקדי שידור : ב- 21.30 , 22.15 , 22.30 , ו- 22.45 (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

הערה 4 : ערוץ 10 בצרות . "הפנים האמיתיות" ו- "בני ערובה" של ערוץ 10 ניזוקו אֶמֶש קשה (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) מ- "ערב הספורט הישראלי" שהוקרן בערוץ 1 הציבורי המַט ליפול . אולם הרייטינג החלשלוש הוא רק צִדָה האחד של המטבע . צִדָה השני שחור הרבה יותר וכמעט חסר תיקווה . ערוץ 10 הוא בסך הכל חקיין טלוויזיוני בלתי מוצלח ברגע זה של ערוץ 2. החקיינות היא המוטיב העיקרי שלו ואיננה יכולה להושיע אותו. ערוץ 10 איננו מקורי . נכון שיש לו לערוץ 10 חברת חדשות טובה אולם הסך הכללי דואב . ה- Promo של ערוץ 10 מבטיח לצופיו כעת מקצה שיפורים. אוֹ טוֹ טוֹ הוא מעלה לאוויר עוד תוכנית נֶפֶל מהסוג של הריאליטי המְנוּוָן והמְנָוֵון , "היפה והחנון". כאילו שזה מה שחסר לאזרחי מדינת ישראל . את ערוץ 10 מאייש חתן פרס ישראל לטלוויזיה בשם מר מרדכי קירשנבאום , מי שמככב כיום בתוכנית האקטואליה "לונדון את קירשנבאום". מוטי קירשנבאום ניהל בשעתו בהצלחה לא מבוטלת במחצית עשור ה- 70 של המאה שעברה את חטיבת התוכניות של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ואח"כ כיהן גם כמנכ"ל רשות השידור בשנים 1998 – 1993 , אותה רשות שצברה Prosperity תחת הנהגתו בתחומי שידור שונים. מוטי קירשנבאום מי שהיה גם סטודנט לקולנוע וטלוויזיה במשך שש שנים רצופות (1968 – 1962) באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס רכש ניסיון טלוויזיוני עצום במשך יובל שנים (מנהל חטיבת החדשות הראשון בטלוויזיה הישראלית הציבורית פרופסור שלמה אהרונסון מינה ב-קיץ 1968את מוטי קירשנבאום עם שובו ארצה לעורך הראשון של "מבט") . יש לו למוטי קירשנבאום טעם טלוויזיוני ציבורי וגם ניסיון בהרכבת לוח משדרים אסתטי ציבורי ומסחרי כאחד . מדוע ערוץ 10 לא מנצל את ניסיונו העצום בהרכבת לוח שידורים עָרֵב לציבור . האם בעלי המֵאָה בערוץ 10 הם גם בעלי הדֵעָה ? עד מתי ירשה הציבור במדינת ישראל לבעלי המניות לסַמֵם את צופי הטלוויזיה של מדינת ישראל בחומרים טלוויזיוניים שטותיים וקלי דעת ? ועכשיו מבטיח ערוץ 10 לציבור צופיו עוד קשקוש מהזָ'אנֶר הזה, את "היפה והחנון". זאת התוכנית העלובה שאמורה להציל את ערוץ 10 מהגיליוטינה. ערוץ 10 במתכונתו הנוכחית נידון לכליה. אנוכי תמה על עובדיו שממלאים פיהם ושותקים. את רפי גינת הביאו לערוץ 10 כדי לנהל, להחיות, ולהשפיע על דמותו של ערוץ טלוויזיה ארצי מסחרי מט ליפול ולא כדי שישמש אכסניה ל- "כל בו טק". ייתכן כי רפי גינת החמיץ את הזדמנות חייו לא רק להציל את ערוץ 10 מכיליון כדי לבנות מודל חדש ומקורי של טלוויזיה מסחרית אלא הפסיד גם את ההזדמנות האחרונה לחרות את שמו באותיות של זהב בהיסטוריית הטלוויזיה של מדינת ישראל בכל הזמנים. התואר עורך "כל בו טק" איננו גליק גדול.

הערה 5 : קיימת קורלציה בין כמות הקהל שהגיע אמש (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) לאצטדיון "טדי" בירושלים כדי לצפות במשחק בית"ר ירושלים – מכבי ת"א במסגרת המחזור ה- 12 בליגת העל לבין כמות הרייטינג הטלוויזיוני. באצטדיון "טֶדִי" התכנסו אתמול בערב כ- 20000 (עשרים אלף) צופים כמות כפולה כמעט של קהל בהשוואה ל- 11000 (אחד עשר אלף) צופים שנכחה ב- חמשת המשחקים האחרים שהתקיימו במסגרת המחזור ה- 12 בליגת העל בשבת – 7 בדצמבר 2013. קברניטי ערוץ 1 צריכים להתפלל להצלחתן המתמשכת בצמרת של מכבי ת"א, הפועל ת"א, מכבי חיפה, ובית"ר ירושלים שיבטיחו גם רייטינג משובח. מזלו של ערוץ 1 שקבוצות כמו רמת השרון והפועל עכו אינן מאיישות את הפסגה , ואני אומר זאת מהיבט הרייטינג בלבד . כמובן שאין לי דבר נגד עירוני רמת השרון ו/או הפועל עכו . אני מתבונן בנעשה מנקודת מבטן של מצלמות הטלוויזיה.

הערה 6 : אין שום מִתְּאָם בין הודעות ה- Promo של ערוץ 1 בדבר שידוריו העתידיים כמו אלה של אֶמֶש (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) לבין לוח שידורי ערוץ 1 כפי שהתפרסם אתמול (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) בעיתון הבית שלי "הארץ". מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת עסוקים במאבקי כוחות אישיים . לוח שידורי טלוויזיה של ערוץ 1 שגוי ולא מעודכן לחלוטין שמוגש לציבור באחד העיתונים החשובים ביותר במדינה "הארץ" הוא בסך הכל עניין אפרורי, שולי, ופרוזאי.

ראה "הארץ" מ- יום ראשון – 8 בדצמבר 2013 . עיתון "הארץ" . מנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם , עוזרו הקרוב זליג רבינוביץ' , ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת – הם האחראים הראשיים על פרסום לוח שידורים שגוי של ערוץ 1 שבינו לבין המציאות אין שום קשר . וזאת לא הפעם הראשונה . 

הערה 7 : מוסף "גלריה" של עיתון הָאָרֶץ" פרסם אתמול (יום ראשון – 8 בדצמבר 2013) מאמר מלומד ומרתק פרי עטה של גב' מורין דאוד שהתפרסם בניו יורק טיימס אודות שחקן הקולנוע רוברט רדפורד בן 77 וסרטו האחרון "הכל אבוד" . בימאי הסרט הוא צ'ייסי צ'אנדור . מומלץ ביותר לעיון וקריאה .

ראה "הארץ" מ- יום ראשון – 7 בדצמבר 2013 . מוסף "גלריה" של עיתון "הארץ" . פניו חרוצי התלמים וצרובי הרוח של כוכב הקולנוע האמריקני רב המוניטין רוברט רדפורד (Robert Redford) בן 77 בעת גילום התפקיד הראשי בסרט "הכל אבוד" של הבימאי צ'ייסי צ'אנדור . המאמר של העיתונאית מהעיתון האמריקני הידוע ה- "ניו יורק טיימס" (New York Times) גב' מורין דאוד (Maureen Dowd) אודות רוברט רדפורד הוא מרתק וכתוב היטב . 

maureen dowd

טקסט תמונה : עיתונאית ה- "ניו יורק טיימס" (New York Times) גב' מורין דאוד (Maureen Dowd) בת 61 שכתבה את הפוסט המרשים אודות שחקן הקולנוע רוברט רדפורד בן 77 המגלם את התפקיד הראשי בסרט "הכל אבוד" של הבמאי צ'ייסי צ'אנדור . (באדיבות ה- "ניו יורק טיימס") .

הערה 8 : האמת , אין לי שום חיבה לנוחי דנקנר ולמאבקו האישי על ביתו בהרצליה והשליטה ב- IDB מאז שראיתי אותו פעם בערוץ 10 מתחנף וכורע ברך בפני מי שנראה לי כבעל אוב בעיירה נתיבות , ואילו אחרים רואים בו את נציגו של הקדוש ברוך הוא עלי אדמות . אין לאלוהים נציגים עלי אדמות . שום רָב מנתיבות לא יציל אותו . נוחי דנקנר יצטרך לסמוך על עצמו בלבד במאבק על חייו העסקיים .

הערה 9 : הקריקטוריסט המדויק והמקורי של עיתון "הארץ" מר עמוס בידרמן הוא עקב אכילס של ערן וולקובסקי אף הוא קריקטוריסט בעיתון "הארץ" . עמוס בידרמן הוא ציניקן לא קטן , אשף רעיונות , ממוקד , וגם מצייר היטב ודומה את מושאי שלו . הסטירה הציורית שלו איננה נמרחת ותמיד פוגעת בּוּל . עמוס בידרמן ניצב בדרגה אחת שלימה מכל שאר הקריקטוריסטים בעיתונות הכתובה .

הערה 10 : המקור טוב יותר מהמִשְנֶה שלו גב' נֵסְלִי בַּרְדָה מי שמחליפה אותו מעת לעת בהגשת חדשות הלילה של ערוץ 10 (ערוץ הבית שלי) . לא "המָקוֹר" של רָבִיב דְרוּקֶר . המקור שנקרא גָיְא זוֹהַר . גיא זוהר יצר ברבות השנים סגנון הגשה אישי של חדשות באולפן . זה כולל אופי וקצב דיבור , התייחסות , והגשה בלתי מכופתרים לחלוטין (למרות שהוא עצמו לובש ז'אקט ועונב עניבה) וגם Back announcement בצורה של Mime והבעות פנים . לוקח זמן להתרגל לסגנון שכזה , אולם משהתרגלת , קשה להתרגל למישהו / מישהי שמנסה להיכנס לנעליו ולחקות אותו . סגנון הגשת החדשות של גיא זוהר בערוץ 10 שונה לחלוטין מדרך הביצוע הפורמלית הרשמית , המְמוּסֶדֶת , והמְמוּשְטֶרֶת של הגשת חדשות כפי שהייתה נהוגה במשך עשורי שנים בטלוויזיה הישראלית הציבורית . קשה לי היום לתאר מגישי חדשות בעידן ההוא של עשורי ה- 70 ו- 80 של המאה שעברה כמו חיים יבין , אלימלך רם , אריה אורגד , שמעון טסלר , דן שילון, יאיר אלוני,טוביה סער, דניאל פאר, יעקב אחימאיר , ואולי עוד כמה – מקריינים ומגישים חדשות נוסח גיא זוהר של 2013 .

הערה 11 : אני מתפעל כל פעם מחדש מהפרופסור לכלכלה, העיתונאי המבריק של ערוץ 10 (ערוץ הבית שלי) מר מתן חודורוב. שיעורי הכלכלה שלו אותם הוא מעביר לי בחינם בשידורי החדשות והאקטואליה בערוץ 10 מובנים, ברורים , מתומצתים , ופשוטים בחוכמתם . כלכלה היא נושא מתמטי כבד שמורכב מהמון אלמנטים לא רק קבועים אלא גם משתנים ולכן הוא אובייקט מסובך . מתן חודורוב מדווח כמעט באופן עממי. הוא לא רק מגיש לנו את החדשות הכלכליות יפה בכפית אלא גם כמעט לועס אותן עבורנו. אין לי מושג מיהו מתן חודורוב ואף פעם גם לא ראיתיו, אולם האיש הזה הוא בחזקת גאון צעיר. שדר ופרשן כלכלי פנומן בעל ידע עצום בתחום, זיכרון נפלא , יכולת ניסוח חסכונית מעולה, וגם מחונן בקצב דיבור טלוויזיוני. זה לא יפריע לו ביום אחד בהיר להיבחר לשַר האוצר של מדינת ישראל .

הערה 12 : מה צריך יותר מלראות ב- Two Shot טלוויזיוני , באותו ה- Frame , ובאותו ה- Location בוושינגטון את שני עיתונאי ערוץ 10 מר נָדָב אֶיָיל ואת מר גִיל תָּמָרִי , נבונים ורבי יכולות , בעלי מקורות מידע ומצוידים בכישרון אנליזה – כששניהם מנתחים עבורי את המתחולל ב- "פוֹרוּם סַבָּן" בבירה האמריקנית ואת נתוני הקשרים המדיניים הנוכחיים בין ישראל לארה"ב . רַע לא יכול לצאת מהופעה של הצֶמֶד הזה ב- Frame טלוויזיה משותף .

הערה 13 : העיתונאית הפעלתנית והנמרצת גב' עמנואל אלבז – פלפס חתמה אתמול (יום ראשון – 8 דצמבר 2013) את תוכנית האקטואליה "לונדון את קירשנבאום" בכתבה ודיון אודות תופעת הזְנוּת בצרפת . מְשוּנֶה היה לראות שוב את חתן פרס ישראל מר מרדכי קירשנבאום יושב ושותק בפנים חמוצות באולפן במשך דקות ארוכות מבלי שהוא משתתף כלל בדיון ומותיר את הבימה הטלוויזיונית באופן בלעדי לירון לונדון ולגב' עמנואל אלבז – פלפס . לרוע מזלו של מוטי קירשנבאום מצלמת האולפן התרכזה בפניו המיוסרים והחתומים יותר מאשר בפרצופו הצוהל של ירון לונדון . מוטי קירשנבאום נראה מגוחך מפני שאיש לא הסביר לצופה הטלוויזיה בכורסה בסלון ביתו מדוע הוא פתאום שותק וזע בחוסר נחת בכיסאו בעת דיון חשוב על הַזְנוּת בצרפת . מעניין מה חשבה גב' עמנואל אלבז – פלפס באותם הרגעים על בן זוגו של ירון לונדון שכלל לא מתערב בשיחה .למתבונן מהצד נראה כאילו הוא מחרים אותה . רק לקראת סוף השיחה רומז לה מוטי קירשנבאום כי עליה לסכם בקצרה את הדיון ואף אומר לה תודה רבה . מעניין , ב- Item הקודם באולפן "לונדון את קירשנבאום" שדן ברגע של מחלוקת אלימה בין עיתונאי "מעריב" מר אראל סג"ל ומר גארי יורופסקי פעיל יהודי – אמריקני שמבקר כעת בארץ ועוסק בהטפה (קנאית וברוטאלית) למען זכויות בעלי חיים , נטל מוטי קירשנבאום חלק אקטיבי מאוד בשיחה . מר מוטי קירשנבאום אף הציע למר אראל סג"ל להרים יד על גארי יורופסקי שהתנהג כלפיו כלפי אראל סג"ל באגרסיביות יתירה , והוסיף שאילו היה צמחוני היה אוכל בשר דווקא ביום שני .

הערה 14 : "הנער האבוד" הוא ספר נפלא שקראתי עכשיו בנשימה אחת של הסופר האמריקני המנוח תומס וולף. קראתי אותו בעונג רב. הספר הנ"ל יצא לאור בארה"ב ב- 1937, והתפרסם רק כעת באוקטובר 2013 בארץ בהוצאת "זִיקִית", בתרגום של מר עודד וולקשטיין. אנוכי מבקש לציין שהוצאת "זיקית" האיכותית הוציאה לאור אשתקד בארץ גם את ספרו הנפלא של כריסטופר מורלי "פרנסוס על גלגלים" שגם אותו קראתי בשתי נשימות. ב- "אחרית דבר" של הספר המצוין הזה "הנער האבוד" מספר המתרגם עודד וולקשטיין כלהלן בעקבות השקת הספר הנ"ל כלהלן :

"…כך הושקה אחת הקריירות הספרותיות המבטיחות בתולדות הספרות האמריקנית במאה העשרים. אלא שב- 1938 בעיצומו של מסע הרצאות בן שבועיים במערב ארה"ב, לקה תומס וולף בדלקת ריאות. המחלה הובילה לסיבוכים, והתדרדרה לשחפת קשה. תומס וולף מת בבית החולים "ג'ון הופקינס" בבולטימור, שמונה עשר ימים לפני יום הולדתו ה- 38. הוא הניח אחריו עיזבון עצום. אחרי מותו של הסופר המהולל תומס וולף, ראה אור בין השאר הרומן "אתה לא יכול לחזור הביתה" (You Can't Go Home Again) משנת 1940. הספר עָב הַכֶּרֶס הזה מסתיים במילים : "אתה לא יכול לחזור הביתה למשפחה שלך. לחזור הביתה לחלומות שלך , לחזור הביתה לילדות שלך . לחזור הביתה לחלומות התהילה והזוהר של איש צעיר. לחזור הביתה לכפר, לחזור הביתה למערכות חיים ישנות, שפעם דומה היה כי יתמידו לעולם, אך בפועל הן משתנות בלי הרף – אתה לא יכול לחזור הביתה ולא יהיה לך מפלט בזמן ובזיכרון…".

תומס וולף כותב מופלא ויקר נוח על משכבך בשלום . אין לך מושג כמה אתה צודק .

סוף הפוסט מס' 328. הועלה לאוויר ביום שני – 9 בדצמבר 2013


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *