פוסט מס' 240. כל מנהל טלוויזיה הגון – הוא עבד של מוֹלֶךְ הרייטינג. פוסט מס' 240. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 2 ביולי 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי , ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.

——————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 240 : הועלה לאוויר ביום שלישי – 2 ביולי 2013.

——————————————————————————————–

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .                                      

הערה 4 : מנהל חטיבת התוכניות בערוץ 1 יואב גינאי שידר לפני ימים אחדים סרט בן חצי שעה אודות הצלם מיכה בר-עם בן 83 (יליד 1930) חתן פרס ישראל בסדרה הדוקומנטרית שלו המעניינת והמרתקת שלו "לגעת ברוח" . מיכה בר-עם הוא צלם עיתונות וותיק וגם שברבות השנים התגלה כאיש מקצוע רגיש ובעל טביעת עין אמנותית . האיש בעל הזקן והשפם העבותים ומבט של מהפנט יודע לצלם . בדיבורים ונאומים הוא הרבה יותר חלש . אולם אנוכי זוכר אותו דווקא בשל כישרון הדיבור התמציתי והחסכני שלו . בראשית שנות ה- 50 היה מיכה בר-עם מדריך של כנס ארצי של כיתות ט' של איחוד הקבוצות והקיבוצים שהתכנס ליד קיבוץ גשר הזיו . מיכה בר-עם כבר אז צלם נודע וטייל מפורסם הדריך אותו בטיול למערת סטלקטיטים וסטלגמיטים (נטיפים וזקיפים) שהתגלתה בימים ההם בגליל . בפתח הכניסה למערה בעלת המראה הקסום אמר בזו הלשון לנערים והנערות הצעירים : "אני מזהיר אתכם נערים ונערות צעירים לא להושיט יד לסטלקיטים ו/או לסטלגמיטים . אין לגעת ואין למשש . רק להתבונן . אני אגדע את היד שתעז לגעת בנוף הקדומים" . מרוב פחד ממנו ומבטו המאיים נכנס הנוער בחיל ורעדה לחלקת אלוהים הקטנה ההיא והפסיק לנשום . לפני כמה ימים הזכיר לי יואב גינאי נשכחות . חלפו מאז הסיור בחיק הטבע עם מיכה בר-עם יותר מ- 60 (שישים) שנים . יואב גינאי עשה לציבור גם הכרה עם אשתו אוֹרְנָה זְמִירִין מקבוצת כינרת . אורנה זמירין נערה יפהפייה היא בת כיתה שלי מביה"ס החקלאי "בית ירח" בעמק הירדן . בעמק הירדן של הימים ההם כולם הכירו את כולם . יעקב "יענקל'ה" ספיר אחיה הצעיר של נעמי שמר ומנחם "נחיק" מרק מקבוצת כינרת היו שכניי לספסל הלימודים . שמואל סטולר היה המורה שלנו לחקלאות . מי תיאר לעצמו שדווקא מיכה בר-עם יזכה באוֹרְנָה זְמִירִין ויבנה מורשת צילום עיתונאית בעלת עשרות אלפי תמונות שדורות ישראליים יראו וימששו אותן . אם כן תודה למיכה בר-עם ואורנה זמירין על מורשתם ותודה ליואב גינאי מערוץ 1 שחשף אותם . חצי שעה של טלוויזיה משובחת אולם כמה כבר ראו אותה . המדרוג שלה היה אפסי .

הערה 5 : הקשבתי אתמול בצהריים (יום שני – 1 ביולי 2013) לריאיון שערכה יעל דן עם הזמר הנפלא והנערץ בעל קול חם יהורם גאון . סיבת הריאיון היא מפני שיהורם גאון שהכריז זה מכבר כי "המוסיקה המזרחית היא מוסיקה זבל" שר עכשיו את עמיר בניון שנחשב לזמר מזרחי . יהורם גאון לא רק שהוציא סינגל חדש "תן לי כוח" שכתב והלחין עבורו עמיר בניון , אלא שהוא מוציא עכשיו CD חדש שאת כל שיריו כתב והלחין עבורו עמיר בניון . יעל דן העיתונאית מספר אחת ברדיו גלי צה"ל עטה על המציאה והתקילה את יהורם גאון : "איך זה שאתה שר את עמיר בניון המזרחי כשהטלת כתם בפרהסיה לא מזמן על כל כל המוסיקה המזרחית וכינית אותה מוסיקה זבל" , שאלה אותו חזור ושָאוֹל . יהורם גאון איננו פחות חכם מהשואלת ויצא מן המיצר בקלי קלות . "יש ויש במוסיקה המזרחית ואת עמיר בניון אני מאוד אוהב" , השיב לה מבלי להתבלבל . אני רחוק מהמוסיקה המזרחית וקרוב ביותר אל יהורם גאון אבל אוהב עד למאוד גם את "הפרח בגני" של זוהר ארגוב ואביהו מדינה . יהורם גאון לפני היותו זמר , שחקן , ומוסיקאי הוא בן אדם . בן אדם חכם . אישיות מיוחדת במינה . איש רוח , מוסר , וצדק . מדינת ישראל התברכה ביהורם גאון שהוא אחד מבניה .

gaon tadger

טקסט תמונה : 1969 . רעייתי יעל תג'ר – אלרואי מאפרת את שחקן הקולנוע והזמר יהורם גאון בעת הסרטת הסרט "אני ירושלמי" . (צילם את התמונה ו. בראון מירושלים. באדיבות יהורם גאון . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) 

gaon tadger 1

טקסט תמונה : 1969 . יהורם גאון מקדיש את התמונה למאפרת שלו . (באדיבות יהורם גאון . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

הערה 6 : האזנתי אתמול בבוקר (יום שני – 1 ביולי 2013) לעיתונאי רזי ברקאי ברדיו "גלי צה"ל" . מגוחך שהוא מסתייע שוב בשירותם של אמנון אברמוביץ' מערוץ 2 ורביב דרוקר מערוץ 10 . נכון שמדובר בשני עיתונאים בעלי מוניטין אך הם לא אמרו לו ולמאזיני גלי צה"ל שום דבר דרמטי , חדש , וסנסציוני . שום תובנות חדשות מעבר לאינפורמציה שעיתונאי התחנה ובראשם עידן קוולר ,ספי עובדיה , גלית אלטשטיין (וטובים אחרים) מיידעים אותנו מידי יום . אני מתפלא מדוע העורך הראשי של משדרי גלי צה"ל ומפקד התחנה מר ירון דקל לא מפסיק את השותפות המלאכותית הזאת ולא מעמיד אותו במקומו . אנוכי כמאזין קבוע לגלי צה"ל מרגיש שעבורי הם בלתי נחוצים . אני תמה גם למה שני אנשי הטלוויזיה האלה אמנון אברמוביץ' ורביב דרוקר צריכים את הבימה הזאת שמציע להם רזי ברקאי כשיש לכל אחד מהם אחת כזאת אך הרבה יותר גדולה , הרבה יותר נצפית , והרבה יותר אטרקטיבית . ללא כל השוואה . ממש פתטי שרזי ברקאי הבטיח אתמול להתראות עמם שוב בתוך כמה שבועות . רזי ברקאי אתה רוצה להיעזר ולהסתייע בתוכנית האקטואליה שלך בעיתונאים שלא משורות גלי צה"ל שהם בעלי מקורות מידע נוספים ? OK עשה זאת בתנאי שהם מעבירים לידיך אינפורמציה חדשה ראשונית ובלעדית, אך אל תדאג. את זאת הם לא יעשו. הם ישמרו את המידע הראשוני ו/או הבלעדי למי שמשלם להם את משכורתם. גלי האתר אינם מקום להתרועע. השיחות הבנליות של רזי ברקאי עם אמנון אברמוביץ' ורביב דרוקר נראות (לי) כמו התחנפות .

כל מנהל טלוויזיה הגון – הוא עבד של מוֹלֶךְ הרייטינג. פוסט מס' 240. כל הזכויות שמורות.

יום חמישי – 27 ביוני 2013.

מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת מחזיק בחיים את הערוץ שלו בלילות חמישי בשבוע בעזרת תוכניתו האישית הקרויה "כל בו טק" שמשודרת בין 21.00 ל- 22.00. מעניין לדעת האם הוא שבע רצון מעצמו בתום שלושה – ארבעה חודשי מנהיגות את ערוץ 10 והאם הוא חושב שעלה על דרך המלך הטלוויזיונית. הוא זוכה לרייטינג דו ספרתי אולם נמוך בהרבה מזה שהיה לו בערוץ 2 . מינו את רפי גינת למנכ"ל ערוץ 10 לא כדי להנחית כאן את תוכנית הצרכנות האישית שלו אלא כדי להמריא עם כל ערוץ 10. ערוץ 1 מחזיק את עצמו בחיים במשך שלוש שעות בין תשע ארבעים וחמש בערב ל- רבע לאחת בלילה באמצעות שידור ישיר של משחק חצי הגמר על גביע הקונפדרציות בכדורגל בברזיל בין נבחרות ספרד – איטליה (ב- ברזיל) שהסתיים בתוצאה 0:0 בתום מאה ועשרים דקות ו- 4:5 בבעיטות הכרעה מ- 11 מטרים לטובת ספרד. מדהים להיווכח שבין חצות הליל לרבע לאחת בלילה צובר השידור הישיר של משחק הכדורגל פי שתיים רייטינג ממהדורת "מבט" . ערוץ 1 נמצא על סף כלייה. הרייטינג האפסי של ערוץ 1 איננו יכול להחזיק את השידור הציבורי הקורס לעד . אולי היה זה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו שהבטיח זה מכבר ליו"ר הוועד המנהל של רשות ד"ר אמיר גילת (פרי מינויו ומי שהיה יועץ התקשורת שלו) , אל תדאג לא אתה ולא אני נהיה האישים שיסגרו את רשות השידור והשידור הציבורי למרות ניוונם. ערוץ 1 במתכונתו הנוכחית , במתכונת ההנהלה שלו בראשות מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל אמיר גילת , ובמתכונת הרייטינג שלו – דומה בשעה זאת לגוויית טלוויזיה מהלכת .  מה זה צריך להיות הדבר הזה שערוץ 1 הציבורי שנהנה מכמעט 1.000000000 (מיליארד) שקל מתשלום האגרה צובר בשעה שש בערב (18.00) רק חצי אחוז (% 1/2) רייטינג. ואח"כ בשש ורבע הוא משיג % 0.8, בשש וחצי יש לו שוב % 0.8, בשש ארבעים וחמש הוא יורד ל- % 0.6 , בשבע בערב שוב % 0.5 , בשבע ורבע מדשדש המדרוג סביב שליש אחוז (% 0.3) , בשבע וחצי שוב חצי אחוז (% 0.5) …??? מה זה צריך להיות שיממון המדרוג הזה…??? מה זאת ההפקרות הזאת…??? הרי נאמר כבר שמדובר בגוף שידור ממלכתי ששואב כמעט 1.000000000 (מיליארד) שקל בשנה מהציבור שמממן אותו, אך הוא מניב תוצאות אפסיות. ברור שהעובדים אינם אחראים לכישלון הקטסטרופלי, אלא ההנהלה הראשית החובבנית וסניפי המִשְנֶה החלודים שלה בטלוויזיה, אבל הם האנשים הפשוטים ישלמו באופן וודאי את המחיר העליבות הנוראית.

rating 1

טקסט מסמך (1) : יום חמישי – 27 ביוני 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין שש בערב (18.00) ל- שמונה ארבעים וחמש בערב (20.45) . כל אחד רשאי לנתח את המתמטיקה של הרייטינג כאוות נפשו , אולם עם עובדות אי אפשר להתווכח . (באדיבות וועדת המדרוג) .

rating 2

טקסט מסמך (2) : יום חמישי – 27 ביוני 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין שמונה וחצי בערב (20.30) ל- אחת עשרה ורבע בלילה (23.15) . כל אחד רשאי לנתח את המתמטיקה של הרייטינג כאוות נפשו , אולם עם עובדות אי אפשר להתווכח . (באדיבות וועדת המדרוג) .

rating 3

טקסט מסמך (3) : יום חמישי – 27 ביוני 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין אחת עשרה ורבע בלילה (23.15) ל- אחת בלילה (25.00) . כל אחד רשאי לנתח את המתמטיקה של הרייטינג כאוות נפשו , אולם עם עובדות אי אפשר להתווכח . (באדיבות וועדת המדרוג) .

יום שישי – 28 ביוני 2013.

ערוץ 10 תחת מנהיגותו של המנכ"ל רפי גינת לא מצליח מזה כחודשיים וחצי לייצר סדר יום שידורים טלוויזיוני חדש בערב שבת למרות הבטחתו ולמרות קידום אינטנסיבי באמצעות שידורי Promo . העסק לא זז ועם עובדות הרייטינג אי אפשר להתווכח. ברצועת השידור 21.30 – 19.55 בליל שישי – 28 ביוני 2013 מפסיד "שישי" של ערוץ 10 (בהגשת אלון בן דוד וטלי מורנו) נגד "יומן" של ערוץ 1 (בהגשת איילה חסון) ומובס ע"י "אולפן שישי" של ערוץ 2 (בהגשת דני קושמרו) . אשת ערוץ 10 גב' אושרת קוטלר אמרה את דעתה, "כי היה לה ברור שצריך לבדל באופן שונה את "שישי" מ- "אולפן שישי", ואי אפשר להציע אלטרנטיבה כש- "שישי" עושה את אותו הדבר כפי שעושה "אולפן שישי".  "תוכנית הבידור "שי בשישי" של ערוץ 10 (בהנחיית שי שטרן) מנצחת בקלות ברצועת השידור 22.30 – 21.30 את "מחר שבת" המקובעת והמשעממת של ערוץ 1 (בהנחיית שמואל ווילוז'ני ויעקב כהן), אולם ניגפת לחלוטין מול תוכנית הטריוויה האהודה "אחד נגד 100" של ערוץ 2 (בהנחיית אברי גלעד). ערוץ 1 נופח את נשמתו ב- 22.30. בין 22.30 ל- 23.30 משיבה התוכנית "מה נסגר" של ערוץ 10 מלחמה שערה נגד ערוץ 2.

rating 4

טקסט מסמך (1) : ליל שישי – 28 ביוני 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין רבע שמונה בערב (19.45) ל- עשר וחצי (22.30) בערב . ערוץ 10 לא מצליח לחולל סדר יום חדש בערבי שבת . (באדיבות וועדת המדרוג) 

rating 5

טקסט מסמך (2) : ליל שישי – 28 ביוני 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין עשר ורבע בערב (22.15) לאחת בלילה (25.00).ערוץ 10 לא מצליח לחולל סדריום חדש בערבי שבת. (באדיבות וועדת המדרוג) .

יום ראשון / שני – 1.7.2013 – 30.6.2013

בחצות הליל שבין 30 ביוני 2013 ל- 1 ביולי 2013 מתחיל ערוץ 1 לשדר את ה- Pre Game Show שלו בטרם השידור הישיר של משחק הגמר על גביע הקונפדרציות בכדורגל באצטדיון ה- "מאראקאנה" בברזיל בין נבחרות ברזיל וספרד . מתרחש כאן דבר מדהים . הצפייה בערוץ 1 במשחק הכדורגל בין חצות הליל לארבע לפנות בוקר מאפילה בשיעור צפייה כמט כפול על שידור "מבט" ב- "Prime time" . ערוץ 1 על תכניו השונים למעט הכדורגל הופך לחידלון טלוויזיוני חסר תקדים בתעשיית הטלוויזיה מאז נוסדה במדינת ישראל ב- 1968 .

rating 6

טקסט מסמך : מפת המדרוג של יום ראשון – שני 1.7.2013 / 30.6.2012 בין אחת עשרה ארבעים וחמש בלילה  (23.45) לבין שתיים (26.00) לפנות בוקר . הערה : המדרוג נפסק ב- 02.00 (באדיבות וועדת המדרוג) .

יום ראשון – 1 ביולי 2013 מחצות הליל ועד שלוש וחצי לפנות בוקר , השידור הישיר בערוץ 1 מאצטדיון "מאראקאנה" של משחק הגמר על גביע הקונפדרציות בכדורגל בין נבחרות ברזיל וספרד . 

ערוץ 1 בעל זכויות השידורים של האירוע הנ"ל עשה בדרך כלל את המוטל עליו . הוא העביר אתמול בשידור ישיר את משחק הגמר על גביע הקונפדרציות בכדורגל מאצטדיון המאראקאנה בו הביסה ברזיל תחת שרביט אימונו של לואיס פיליפ סקולארי את ספרד תחת שרביט אימונו של וויסנטה דל בוסקה בתוצאה המכרעת 3 : 0 . ההתמודדות המרתקת אתמול שימשה מבחן וחזרה גנרלית  ל- FIFA ולוועדה המארגנת הברזילאית וגם לרשת הטלוויזיה הברזילאית הענקית והעשירה TVGLOBO לקראת המשימה העיקרית, אירוח המונדיאל בשנה הבאה בברזיל. במידה רבה היווה מפעל גביע הקונפדרציות גם מבחן לטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 . ערוץ 1 מיסד פנל גדול לקראת השידור הישיר ברזיל – ספרד שעורר עניין רב בציבור וייחד Pre Game Show בן שעה החל מחצות הליל בטרם שריקת הפתיחה אולם כפה על צוות השידור Play by play הבכיר שלו יורם ארבל ודני נוימן לשדר את המשחק Off tube מהאולפן בירושלים . הפנל כלל את שני המגישים בוני גינזבורג וגב' שרון פרי ואת צוות הפרשנים נדב יעקובי , מוטי איוואניר , ואביעד פוהורילס וכן את יורם ארבל ודני נוימן שנשארו בארץ . הפנל עמוס מידי בהנחה שכל אחד צריך לתרום לשיחה מהידע שלו . מרבית האינפורמציה שנשפכת באולפן ע"י המומחים בד בבד עם הרעפות שבחים אין קץ בכל מיני מושאי שידור – צפויה וטריביאלית ולכן מעיקה ומעייפת. שיחה ערה באולפן מי טוב ממי דייגו ארמאנדו מאראדונה ו/או ליאו מסי – מיותרת , בעיקר מפני שהזיכרון החזותי – פרספקטיבי נוטה באופן ברור לטובת ליאו מסי הטרי .בתום המשדר הארוך בן כמעט ארבע שעות התברר כי נוכחותו של נדב יעקובי חיונית מפני שרק הוא ידע לתרגם (כמעט מילה במילה) את הראיונות שקיימה TVGLOBO בתום המשחק עם המאמן המפסיד  וויסנטה דל בוסקה / Vicente Del Bosque (בספרדית) ועם המאמן המנצח  לואיז פליפה סקולארי / Luiz Felipe Scolari (בפורטוגזית) . סקולארי שלח את דל בוסקה הביתה לעשות חושבים ולהכין מחדש את שיעורי הבית שלו .

העורך טובי גאני עשה "עבודת מחקר" מקיפה ביותר אודות ולקראת מונדיאל 2014 והנבחרות שישחקו בו והדבר מצא את ביטויו בשפע אינפורמציה ב- Pre Game Show הארוך . הצפייה בטלוויזיה בשעת לילה מאוחרת כזאת היא דַלָה מטבע הדברים אולם ערוץ 1 נוקט ביוזמה נכונה ומעניק אופציה מצוינת למי שבכל זאת מוותר על שנתו לטובת המשחק . אותי עניין יותר מכל לצפות בהצגה המקדימה בתרכיז שערים של שתי הנבחרות ברזיל וספרד בדרכן לגמר , וגם תקציר מהמשחק על המקום ה- 3 בין נבחרות איטליה ואורוגוואי . בפעם הראשונה אתה רואה מקרוב שחקנים כוכבים בעלי מוניטין שרק שמעת עליהם עד כה כמו ניימאר ו- פרד .

שער "יד האלוהים" של דייגו ארמאנדו מאראדונה בדקה ה- 51 במשחק ההוא ב- 22 ביוני 1986 ארגנטינה – אנגליה בשלב רבע הגמר במונדיאל מכסיקו 1986 , מהווה תזכורת טלוויזיונית איתנה לטובתו של יורם ארבל ומצביעה עד כמה הוא מוכשר ליד המיקרופון , ומאידך – לרעתו של מאראדונה הפרחח . אינני חושב ששחקנים בינלאומיים בעלי מוניטין עצום ודיגניטי כמו פֶרֶנְץ פּוּשְקָש , ו/או יוֹהָאן קְרוֹיְף , ו/או פְרָנְץ בֶּקֶנְבָּאוּאֶר , ו/או פֶּלֶה היו מרשים לעצמם להיעזר בידם כדי לכבוש שער . שלושת ההילוכים החוזרים של TELEMEXICO משלושה מקורות של מצלמת 16 , מצלמה מהזווית ההפוכה , ומצלמה אחורית קרובה – סייעו ליורם ארבל לנקוט עמדה ברורה חד משמעית בפרשה שהייתה כאילו שנויה במחלוקת , ולסכם אותה בתריסר מילים בלתי נשכחות , "לא יכול להיות שהראש של מאראדונה עלה גבוה יותר מהידיים של שילטון" (שיעור מאלף לכל מיני פטפטני טלוויזיה שמתיימרים להיות שדרני טלוויזיה). אולם לפתע מתברר שיורם ארבל איננו מושלם ולא יודע בתוך הסיטואציה המורכבת הזאת מי היה שופט המשחק (הטוניסאי עָלִי בֵּנָאסֶר) שאישר ברוב טיפשותו את השער , וגם לא מזהה את השחקנים האנגליים ובראשם שחקן שלובש את החולצה מס' 14 (טֶרִי פֶנְוִויק – Terry Fenwick) שמתחננים בפני עָלִי בֵּנָאסֶר שיבטל את החלטתו מפני שמאראדונה הבקיע אותו בידו . רואים ברור כי טֶרִי פֶנְוִויק מסמן לשופט כי מָארָאדוֹנָה השתמש בידו . יורם ארבל גם לא מזהה כי טֶרִי פֶנְוִויק היה השחקן שניסה להרחיק את כדור המריבה אולם מעשה שטן העלה אותו בקשת לרחבה שלו ומָארָאדוֹנָה הזריז הקדים באגרופו (השמאלי) את זרועותיו המושטות של השוער האנגלי פִּיטֶר שִילְטוֹן . אך נניח לכך עתה .

“ERA  LA  MANO  DE  DIOS”, הצהיר דְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה , בפני העיתונאים כשנשאַל אם כבש את השער בידו או בראשו. "זו הייתה יד האלוהים", כינה בסיום המשחק את מעשה התרמית שהביא להבקעת שערו הראשון. ניסוּח תֵּיאוֹלוֹגִי מחושב שהותיר לוֹ לצאת בשלום מהסבך המוּסרי אליו נקלע כקפטן נבחרתו . כשנשאל שוב ושוב מדוע לא הודה בעבירה המתוחכמת שנסתרה מעיניי השופט , שִיוֵוק את עצמו לתקשורת כאילו היה שליח האֵל עלי אדמות ובמצוותו נקם את חרפת ארגנטינה . לכל הפונים הֵשיב שוּב ושוּב באותה מטבע, "זאת הייתה יד האלוהים", אך המצלמות היו בעוכריו . על כך אמרה סוּזַן סוֹנְטָאג, "הצילום הוא דרך לוִוידוּא החוויה". היא צדקה.

maradonaטקסט תמונה : 22 ביוני 1986 . מונדיאל מכסיקו 86' . אִצטדיון ה- "אצטקה" במכסיקו סיטי . השעה אחת ושש דקות בצהריים שעון מקומי . דייגו ארמאנדו מאראדונה גובר באגרוף ידו השמאלית על שוער נבחרת אנגליה פיטר שילטון, אך איננו מכניע את מצלמות הטלוויזיה של TELEMEXICO , וגם לא את שדר הטלוויזיה הישראלית הציבורית יורם ארבל . זהו תיעוד חשוב בהתפתחות שידורי הטלוויזיה בעולם והמעורבות שלה בכיסוי אירועים שנויים במחלוקת בספורט התחרותי בכלל ובכדורגל בפרט . המצלמות לוכדות את דייגו ארמאנדו מאראדונה בקלקלתו . שופט המשחק הטוניסאי עלי בנסאר ניצב קרוב לאירוע אך לא הבחין במעשה הרמאות של הקפטן הארגנטיני . (באדיבות TELEMEXICO  / FIFA . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

ניתוח טלוויזיוני של הבקעת השער ע"י "יד האלוהים" מסביר מדוע שופט המשחק עָלִי בֵּנָאסֶר לא ראה את מה שראו השחקנים האנגליים בצורה וודאית וכל כך בבירור ובראשם השוער פִּיטֶר שִילְטוֹן . גופו של דְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה ניצב בפרופיל לשופט בעת הניתור לכדור . אֶגרוף יד שמאל של דְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה זה שהדף את הכדור לשער האנגלי הוסתר כמעט במלואו ע"י ראשו של השחקן הארגנטיני . השופט שהיה בכושר גופני מניח את הדעת ובס"ה ניצב בסביבת האירוע ליד קשת ה- 16 מ' , והתמקם באופן סביר , משהו כמו תשעה אולי עשרה מטרים מנקודת המפגש בין דְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה לפִּיטֶר שִילְטוֹן והקרב על הכדור ביניהם , אך לרוע מזלו זווית הראייה שלו הייתה שגויה לשבריר שנייה . דייגו ארמאנדו מאראדונה ניתר מעשה שטן בפרופיל ביחס לעלי בנאסר והשופט ראה את הצְדוֹדִית שלו . לכֵן סבר בטעות שדְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה כבש את השער בנגיחה בראשו . אפשר לראות את הסיטואציה הקצרצרה והמורכבת הזאת היטב על טייפ השידור בסופה הוענק לעבריין הארגנטיני הפרס שחשק בו . במקום שיונף לעברו כרטיס אדום אישר השופט את השער והעניק לארגנטינה יתרון בחינם . בּוֹבִּי רוּבְּסוֹן מאמן נבחרת אנגליה כעס ורגז אך צריך לציין שעשה זאת בצורה מאופקת ולא לא איבד את צלמו . המחאות לא עזרו לוֹ וגם לא לשחקני אנגליה .

TVGLOBO עשתה עבודה נהדרת במשחק הגמר . חשיפת השחקנים בעת נגינת ההימנונים ב- Extreme Close ups היא שיעור טלוויזיה מאלף לכל בימאי ספורט וכדורגל באשר הוא . אני חושב שהם צריכים להשתמש ביורת הילוכים חוזרים ב- Super Highlights של האירועים , בטח כשמדובר בהבקעת שערים . שלושה הילוכים חוזרים אינם תיעוד מספיק ומספק . כיסוי ההכשלה של ג'רארד פיקה (Gerard Pique) את ניימאר (Neymar) ע"י TVGLOBO בעקבותיה שלף שופט המשחק ההולנדי ביורן קיפרס (Bjorn Kuipers) את הכרטיס האדום לעבר השחקן הספרדי היה פנטסטי . ישבתי בכורסתי המום ונדהם מיפי הכיסוי התכליתי , הברור , וה- Framing המדויק ב- Super Slow Motion של מצלמות TVGLOBO . איזה יופי !!! הפרשן דני נוימן הקדים את השַדָּר המוביל שלו וזיהה מייד כי מדובר ב- "עבירה פראית" שסיכנה את בריאותו של ניימאר . אולי ניסיון העבר שלו כשחקן כדורגל פעיל סייע לו לאבחן במהירות את התרחיש ולהאפיל על יורם ארבל . חוק מס' 12 בספר החוקים של משחק הכדורגל העוסק בעבירות והתנהגות פרועה קובע מפורשות כי שחקן יורחק מכר הדשא אם על פי דעתו של השופט הוא משחק בצורה פראית. אין מדובר בחיזיון נפרץ בו הפרשן מתעלה מעל השדר המוביל שלו. יורם ארבל ביקש להמתין להילוכים החוזרים כדי לוודא שהכרטיס האדום הונף לג'רארד פיקה בנימוק שהיה האחרון בשורת המגינים של ספרד , אולם דני נוימן קטע אותו והסביר שוב שמדובר בעבירה גסה מאוד בלתי ספורטיבית שהעונש עליה הוא הרחקה מכר הדשא . TVGLOBO שמפעילה ניידות שידור ענקיות שכוללות בתוכן 30 (שלושים) מצלמות ואפילו יותר שיווקה את המסר המקצועי שלה לתבל באופן ברור ביותר : "אנחנו מוכנים למשימת השידור בשנה הבאה . אתם שם בישראל תהיו רגועים". האמת, למה להמתין עד 2014 ? בעוד חודשים מעטים ישדר לנו ערוץ 5 בכבלים שוב את ברצלונה ובשורותיה לא רק אינייסטה, מסי, ו- צ'אבי אלא גם נֵיְימָאר.

אי אפשר לסיים את הפוסט הזה מבלי לייחד מבט נוסף לערוץ 1 ולרשות השידור באמצעות מאמר התחקיר של עיתונאי "ידיעות אחרונות" רז שכניק "שוברי קופות" . המאמר התפרסם בעיתון לפני ארבעה ימים ומצביע על השערורייה הנוגעת לשיטת גביית אגרת הטלוויזיה והפניית כספים רבים לעורכי דין חיצוניים בגין שימוש מופרז בעצותיהם .

shechnick 1

טקסט מסמך : יום שישי – 30 ביוני 2013 . פוסט התחקיר של רז שכניק בעיתון "ידיעות אחרונות" הנוגע לשערוריית גביית אגרת הטלוויזיה ע"י רשות השידור . (באדיבות העיתון "ידיעות אחרונות") .

סוף פוסט מס' 240. הועלה לאוויר ביום שלישי – 2 ביולי 2013.


תגובות

פוסט מס' 240. כל מנהל טלוויזיה הגון – הוא עבד של מוֹלֶךְ הרייטינג. פוסט מס' 240. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 2 ביולי 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>