פוסט מס' 157. מכבי ת"א – ברצלונה 77 : 82 (מחזור שביעי – Top 16) יום חמישי – 14 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. פרק בהיסטוריה כלכלית (1). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 157. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ"ש של 16 בפברואר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

————————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 157 : הועלה לאוויר במוצ"ש של 16 בפברואר 2013.

————————————————————————————————–

מכבי ת"א – ברצלונה 77 : 82 (מחזור שביעי ב – Top 16 של ה- Euroleague) יום חמישי – 14 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. פרק בהיסטוריה כלכלית (1). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 157. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

 

מכבי ת"א – ברצלונה 77 : 82 (מחזור שביעי – Top 16) יום חמישי – 14 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. פרק בהיסטוריה כלכלית (1). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 157. כל הזכויות שמורות.

ערוץ 10 ספג אֶמֶש מפח נפש כפול , בזירת הכדורסל בהיכל הספורט ביד אליהו ובדו"ח המִדְרוּג. מכבי ת"א הפסידה לאלופת ספרד קבוצת ברצלונה בתוצאה 77 : 82 וערוץ 10 שהעביר את המשחק בשידור ישיר צבר רק % 9.5 רייטינג . עוגמה ותסכול אופפים את קברניטי ערוץ 10 שהובס וניגף אמש בפני ערוץ 2 . המותג הטלוויזיוני של המדינה ערוץ 2 שפועל כמעט ללא מתחרים בשטח שידר מול מכבי ת"א – ברצלונה בין 21.00 ל- 22.30 את התוכנית "בוס בהסוואה" שצברה רייטינג מרשים של % 34.8 . אח"כ בין 22.30 ל- 23.00 הפגין שוב את שריריו כשהתוכנית "בלתי הפיך" התרוממה מעל רָף של % 29.2 . עובדות הרייטינג האלה מעיקות עד למאוד על מקבלי ההחלטות בערוץ 10 מי שקשר את גורלו העונה הזאת 2013 – 2012 עם מכבי ת"א שהיא קבוצה מפסידנית . מכבי ת"א נבנתה לקראת עונת 2013 – 2012 בצורה לא נבונה, לא מקצועית, ובמידה רבה גם לא אחראית. התוצאות ניכרות לפי שעה בעיקר בליגת ה- Euroleague . בחירתו של הכדורסלן הגבוה גיורגי שרמדיני (2.16 מ') וסילוקו משורות הקבוצה ואח"כ גיוסו הכושל של דארקו פלאניניץ' (2.11 מ') במקומו,  מעידים כי הבונים לא היטיבו להקים את הבניין לטווח ארו . דָארְקוֹ פְּלָאנִינִיץ' הוא שחקן צעיר מִסְכֵּן ודַל. מבולבל לחלוטין. ההערכה הזאת אודות בעיית הרֶכֶש הקלוקלת של השחקנים הגבוהים של מכבי ת"א הובעה לא אחת בפוסטים הקודמים. כבר בהופעתו הראשונה בזירת ההיכל ראו שדארקו פלאניניץ' איננו מציאה גדולה. ענקי ברצלונה הקרואטי אָנְטֶה טוֹמִיץ' (2.18 מ') והסלובני אָרְזֶם לוֹרְבֶּק (2.10 מ') הרגו את שוֹן גֵ'יְימְס אֶמֶש. יום חמישי – 14 בפברואר 2013 הוא אם כן יום של חשבון נפש עבור מכבי ת"א וגם עבור ערוץ 10. כיצד ממשיכים מכאן הלאה. ומה בעניין ניק קיינו – מדליי ? דיוויד בלאט בנה את הקבוצה בצלמו ואין לו להלין אלא על עצמו. אין בכוחם של השבחים שמרעיף דיוויד בלאט על הברצלונאי שָרוֹנַאס יָאסֶקְוִויצְ'יוּס להסית ממנו את האֵש . אוהדי כדורסל נבונים יכולים להבחין בעצמם בגדולתו של "שָארָאס". הם אינם זקוקים לאבחנתו ועצתו של דיוויד בלאט והאמת את מי הם מעניינים. הסיפורים שלו לאבי סגל כתב הכדורסל של "ישראל היום" אודות "שאראס" בטלים בשישים. הקורא הישראלי חפץ לדעת מה קורה בין השורות של מכבי ת"א ומדוע זה אלפים נוטשים מזה זמן רב את יציעי היכל הספורט בטרם הסתיים המשחק.

התמונה העסקית והספורטיבית – סְבוּכָה . מכבי ת"א איבדה כל סיכוי מעשי להעפיל לשלב הבא למרות שמאמנה דיוויד בלאט ממשיך להטיף ליכולת התאוששות של המועדון ולבנות על סיכויים תאורטיים . אינני מאמין לו . בשלב הראשון של משחקי ה- Euroleague הכריז כי יש לו קבוצה מצוינת למרות שהבוס שלו דיוויד פדרמן פיזר אינפורמציה מנוגדת : "מכבי ת"א היא קבוצה בינונית שאיננה ראויה להימנות על הצמרת האירופית". ערוץ 10 כרת ברית עם קבוצת ספורט מנוצחת והרייטינג בעוכריו. מעניין יהיה לעקוב אחרי התנהלותו של ערוץ 10 והמנכ"ל החדש רפי גינת בראשו בעניין המשך ההתקשרות עם מועדון מכבי ת"א בטווח הקצר והארוך.

טקסט תמונה : 1975. רפי גינת בראשית הקריירה שלו בטלוויזיה הישראלית הציבורית ככתב בחטיבת הספורט תחת פיקודו של אלכס גלעדי. (מחלקת הסטילס. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

זה נכון שמנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת מחובר בטבור נפשו למכבי ת"א. לפחות מההיבט ההיסטורי. אולם רפי גינת התמנה ע"י בעלי המניות לתפקיד המורכב והמסובך כדי לחלץ את ערוץ 10 מקשייו הכלכליים. ערוץ 10 הוא Business, מוסד תקשורתי – עסקי, שנברא ראשית דבר כדי להרוויח כסף, ולא על מנת לעשות טובות למכבי ת"א. אָבִי בַּלֶשְנִיקוֹב איש דירקטוריון ערוץ 10 ונציגו של איש העסקים רון לאודר מבעלי הערוץ הכריז כי מר רפי גינת עתיר ניסיון ניהול ועשייה, ובעל יכולות מוכחות בתחום הטלוויזיה, הוא האיש שיציל את ערוץ 10 מכלייה. נחכה ונראה. אי אפשר להתעלם מהסיטואציה המורכבת כי מכבי ת"א בערוב ימיה בעונת 2013 – 2012 יוצרת דילמה ומעמידה את מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת בפני התלבטות. לשמור על שטר הכְּתּוּבָּה ו/או להתגרש ? יתירה מזאת : חולשתה של מכבי ת"א ומאמנה בעת הזאת מְסַכְּנִים אותה בטרם עת בשלב מוקדם מידי של העונה, ומציבים אותה בעמדת נחיתות לקראת המו"מ העסקי הבא עם כל רשת טלוויזיה באשר היא בארץ בעונת המשחקים של 2014 – 2013. ערוץ 10 משלם למכבי ת"א בעונת 2013 – 2012 כ- 100000 (מאה אלף) דולר זכויות שידורים פֵּר שידור ישיר למשחק . תשלום סביר כל עוד מכבי ת"א נמצאת בתמונת הסיכויים . את ההשקעה בזכויות השידורים והוצאות ההפקה של ערוץ 10 ניתן לכסות באמצעות פרסומות במידה והרייטינג נושא את עצמו . כישלונה של מכבי ת"א מציב שאלה עתידית : האם הרייטינג הטלוויזיוני של קבוצת ספורט כושלת הוא בכל זאת בעל פוטנציאל, ועדיין אפקטיבי ואטרקטיבי דיו, כדי לגייס את אותן ערך וכמות הפרסומות מהעבר הלא כל כך רחוק, ואשר מהוות את צינור החמצן של הערוץ . ערך הפרסומת המסחרית בטלוויזיה ושווייה הכספי הוא פונקציה של רייטינג. עלות של שידור פרסומת מסחרית באורך שלושים שניות ב- SUPERBOWL האחרון בניו אורלינס בארה"ב עמדה על 4.000000 (ארבעה מיליון) דולר. % 9.5 שצבר השידור הישיר אמש מכבי ת"א – ברצלונה 77 : 82, הם כמות זעירה מִידַי מכדי לתבוע את משמני הרייטינג.

הציבור הטלוויזיוני סולד בדרך כלל ממפסידנים (לא רק בתחום הספורט). העדויות וההוכחות לכך רבות , אולם האם לציבור נמאס גם ממותג בעל מוניטין עצום כמכבי ת"א ? המראות בזירת ההיכל דווקא מלבבים. 11000 (אחד עשר אלף) צופים גודשים את יציעי האצטדיון ועדיין שומרים אמונים למועדון שלהם שבמונחים היסטוריים רשאי להתהדר בתואר "מועדון פאר". הגלובליזציה לא שברה את ההזדהות של האוהדים הרבים עם קבוצתם שרווייה שחקנים זרים. אני זוכר שארבע דקות לפני תום הרבע השני במשחק אמש נגד ברצלונה (צעדה ביתרון 34 : 31), שיחקו חמישה זרים במכבי ת"א, אפילו לא ישראלי אחד : שון ג'יימס , סילבן לנדסברג, דיוויד לוגן, ריקי היקמאן, ודווין סמית'. לשביעות רצונו של הקהל שלא הטיל בחמישייה הזאת כל דופי.

המפיק , העורך , והבימאי של ערוץ 10 שהריצו אמש מִשְדָר חי באורך של כשעתיים וחצי היו חייבים להתעקש על שידור קטע קצר של אותן 6 הנקודות המכריעות שקלע ג'ים בוטרייט ז"ל ב- 7 באפריל 1977 בבלגראד (כפי ששידר אותן בדם ליבו אלכס גלעדי) והקנו למועדון את הזכייה הראשונה בגביע אירופה לקבוצות אלופות באותו הניצחון ההוא 78 : 77 על הקבוצה האיטלקית מובילג'ירג'י וָוארֶזֶה . שידור התזכורת ההיסטורית ההיא היה מקהה במשהו את עוקצו של הכרוז נטול טאקט בהיכל ששאג באינטונציה מביכה את שמותיהם של ג'ים בוטרייט והאווי לאסוף ז"ל, כאילו שניהם עומדים אוֹ טוֹ טוֹ לפתוח את המשחק אמש בחמישיית מכבי ת"א נגד ברצלונה. שיקולי העריכה של מערכת ערוץ 10 התגלו כלקויים. כיצד מחמיצים כך את המעמד ומה כל כך קשה להפיק דקה וחצי בלתי נשכחת מהלילה הוא של ג'ים בוטרייט הבלתי נשכח בהיכל "פאיוניר" ב- 7 באפריל 1977 ?

הכיסוי הטלוויזיוני אֶמֶש היה שגרתי. לבימאי ראובן "רוביק " פודגור עומדות 6 מצלמות בלבד . הבימאי יודע את העבודה אין על כך וויכוח , אך אינו יכול לחולל נצורות עם ציוד מוגבל , מה עוד שפסקי הזמן מנוצלים ע"י ערוץ 10 לטובת שידור פרסומות. ערוץ 10 צריך להתפרנס אבל הצופים שלו מאבדים אינפורמציה חשובה , את משחק השח-מט בין שני המאמנים צ'אבי פאסקואל ודיוויד בלאט. רגע השיא של רוביק פודגור ושל ערוץ 10 אמש התחולל אמש בסיום המשדר  כשהבימאי הריץ סדרה של הילוכים חוזרים באיכות מיטבית של  SSM על רקע שיחה טריביאלית בין נִיב רָסְקִין לצְבִי שֶרְף. ה- Video הנפלא נטל את מלוא תשומת הלב על חשבון ה- Audio הרוטיני חסר כל משמעות. הפרת חוק הכלים השלובים ליד המיקרופון פוגעת בסופו של דבר בניב רסקין.

בין השַדָּר ניב רסקין לפרשן שלו צבי שרף לא שורר Match up . הפער הקיים הוא לטובתו של השַדָּר. מדהים אותי כי שניהם מתעלמים לחלוטין מחולשתו של צ'אבי פאסקוואל בראשית הרבע הרביעי. מאמן ברצלונה צועד ביתרון 67 : 53 אולם מסתבך נואשות באופן מביך למדי בניהול המשחק שלו. הוא מציב הרכב לא מגובש שנראה כמו החמישייה השנייה שלו . ניב רסקין (לא מרוכז באופן מפתיע) וצבי שרף (כנוע כהרגלו) מפספסים משום מה את הסיבות למתרחש על הפרקט. ברצלונה קולעת את הסַל הראשון שלה ברבע האחרון רק כ- 4 דקות אחרי תחילתו. מדהים. צ'אבי פאסקוואל שם את כספו על קרן הצבי ומְסַכֵּן פתאום את ניצחון קבוצתו מבלי להיות כפוי לכך. מכבי ת"א המובסת מצמצמת לפתע את התוצאה לקראת הסיום עד כדי הפרש מינימאלי בן שלוש נקודות בלבד, 77 : 80. אוהדי הכדורסל נאלצים להמתין עד למחרת לניתוח ולפרשנות המצוינת של מר אביב לביא בעיתון "הָאָרֶץ" כדי להבין מה קרה כאן באמת ברבע האחרון וכיצד צ'אבי פאסקוואל העניק למכבי ת"א במו ידיו מתנה שהיא סירבה לקחת. כיצד זה אביב לביא רואה את מה שרואות עיניי ואילו צוות ערוץ 10 שיושב בעמדת שידור נוחה בהיכל מתנהג כסומא ?

ראה "הארץ" מ- יום שישי – 15 בפברואר 2013 . עיתון "הארץ". פרשנותו המלומדת של אביב לביא קולעת בול ומותירה מאחור את צוות השדרים של ערוץ 10 ניב רסקין וצבי שרף . שניהם אינם קוראים במדויק את מפת הקרב למרות שהם משדרים מעמדת שידור נוחה בעמדת תצפית טובה בהיכל הספורט ביד אליהו. 

פרשן "ידיעות אחרונות" אריה מליניאק איננו מדייק כשהוא טוען, "צ'אבי פאסקוואל יכול להעלות חמישיות מקריות , שכל אחת מהן תנצח את מכבי ת"א. לפעמים נראה שהחילופים שלו הובאו מהבית בלי קשר למשחק . המחליפים כל כך טובים שזה לא מורגש" . לא נכון . אביב לביא מבטל זאת ושם לאַל את פרשנותו של אריה מליניאק . פרשן "מעריב" אודי הירש תומך בגרסתו של אביב לביא : "צ'אבי פאסקוואל הוכיח שוב שהוא מאמן ספרדי קלאסי, נהדר בהחדרת היסודות אולם לוקה בניהול המשחק". 

אלי סהר פרשן העיתון "ישראל היום" כמו ה- Promo's האינטנסיביים של ערוץ 10 , נטע לפני כשבועיים תקוות שווא בלב קוראיו : "מכבי ת"א יכולה לנצח את ברצלונה". לא נכון (ראה קטע העיתון המצ"ב מ- 1 בפברואר 2013). אביב לביא משיב לו היום, יום שישי – 15 בפברואר 2013 בעיתון "הארץ", כגמולו : "לא הליגה שלה. מכבי ת"א פשוט לא בליגה של ברצלונה, ואפילו לא בליגה אחת מתחתיה". בתום האירוע אֶמֶש מתברר כי אביב לביא צודק ואלי סהר כושל.

ראה "ישראל היום" מ- יום שישי – 1 בפברואר 2013 . העיתון "ישראל היום". פרשנות הכדורסל של העיתונאי אלי סהר ועמה הכותרת : "מכבי ת"א יכולה לנצח את ברצלונה". לגזור ולשמור מפני שמכבי ת"א תפסיד.

הסיקור והניתוח של אבי סגל ואלי סהר שלשום בעיתונם "ישראל היום" אינם חשובים, לא מעניינים, סתמיים, וטריביאליים. נראה שנעשו כלאחר יד וכדי לצאת ידי חובה . גם דף הסטטיסטיקה שלהם נותר מגוחך בהשוואה לאלה של "ידיעות אחרונות", "הארץ", ו- "מעריב".

פרק בהיסטוריה כלכלית ( 1 ). מועדון מכבי ת"א בכדורסל כקניין שידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשנים 2007 – 1969. 

בקיץ 1985 ירדנו איש הכספים של רשות השידור מוטי לוי ואנוכי מירושלים לשפלה בשליחותו של סמנכ"ל הכספים של רשות השידור יוחנן צנגן כדי לנַהֵל מו"מ עם יו"ר המועדון שמעון מזרחי ובסופו לחתום על חוזה חדש נוסף עם אלופת המדינה כמעט נצחית של הכדורסל הישראלי. מכבי ת"א הגנה זמן קצר קודם לכן (בטרם המו"מ) בהצלחה באפריל 1985 על תארה לאחר שניצחה בסִדרת הגמר סַל האחרונה בליגה הישראלית את הפועל ת"א 2 : 1 וזכתה בפעם ה- 26 בתואר אלופת המדינה. סדרת המשחקים הדרמטית הזאת בהיכל הספורט ביד אליהו תיזכר בשל התקרית המריבה האלימה בשידור ישיר בטלוויזיה הישראלית הציבורית במשחק השני בסדרה בין שחקן הפועל ת"א מַיִיק לָארְגִי ורכז מכבי ת"א מוֹטִי אָרוֹאֶסְטִי, והרחקתם מזירת המשחק . הפועל ת"א ניצחה במשחק הראשון 84 : 73. מַיִיק לָארְגִי קלע 28 נקודות. במשחק השני ניצחה מכבי ת"א בתוצאה  89 : 80. מִיקִי בֶּרְקוֹבִיץ – 23 נק' , קֶוִוין מֶגִי – 22 נקודות, ואוֹלְסִי פֶּרִי – 20 נק' הרבו לקלוע למכבי ת"א. לָאבָאן מֶרְסֶר – 21 נק' ושְמוּלִי'ק זִיסְמַן – 17 נק' הרבו לקלוע לקבוצת הפועל ת"א . במשחק השלישי והמכריע ניצחה שוב מכבי ת"א (ללא מוטי ארואסטי המורחק) את הפועל ת"א (ללא מַיִיק לָארְגִי המורחק) 76 : 66. איש הכספים של רשות השידור מוֹטִי לֵוִי ואנכי מיהרנו להיפגש עם האלוף הישן – חדש עו"ד שמעון מזרחי במקום עם אַבְרָהָם פְּלָדָה יו"ר מועדון הפועל ת"א שראה כבר את עצמו בצדק מדיח את מכבי ת"א מהפסגה וקבוצתו חובשת את כתר האליפות, לראשונה מאז 1969. זה לא קרה.

פגישת המו"מ התקיימה במשרדו הישן של עו"ד שמעון מזרחי ששכן ברחוב אחד העם 71 בתל אביב . הוא בעצמו פתח לנו את  הדלת. זה היה משרד עורכי הדין צנוע אך מטופח ששכן בלֵב תל אביב הישנה . החדרים היו נקיים ומסודרים. אחד מהם היה עטור בגביעים ומדליות , עדוּת להישגיו המופלאים של מועדון הכדורסל שעו"ד שמעון מזרחי עמד בראשו כבר שש עשרה שנה ברציפות מאז 1969. המדפים בחדר אחר היו עמוסים לעייפה בעשרות ספרי חוקה ומשפט. התבוננתי בהם. לא ראיתי שם אפילו סֶפֶר כדורסל אחד. עו"ד שמעון מזרחי הזמין אותנו לארוחת קייטרינג סִינִי במשרדוֹ. בתוך שעה על כמה כוסות יין לבן , אֶגְרוֹלִים , ובשר עוף ברוטב חמוץ-מתוק – חתמנו על חוזה לשתי העונות הבאות של 1987 – 1985. לחצנו ידיים. מוטי לוי היה שמח וטוב לב. הוא חש שידו הייתה על העליונה במו"מ הקצר והמהיר הזה. גם אנוכי הייתי שותף לתחושה כי עו"ד שמעון מזרחי נכנע לנו ונהג כחובבן . הציבור לא מבין עד כמה הייתה רשות השידור חזקה בעת ההיא ואיזה עוצמה וכוח היו טמונות בידיים שלה.

טקסט תמונה : זוהי קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בקיץ 1981 בתום עונה פנטסטית בה העפילה שוב לפסגה וזכתה ב- 4 תארים תחת שרביט אימונו של רודי דאמיקו ועוזרו צביקה שרף : אלופת המדינה, מחזיקת גביע המדינה, אלופת אירופה לקבוצות אלופות, ומנצחת הגביע הבין יבשתי. זיהוי הנוכחים בשורת העומדים מימין לשמאל : המאמן רודי דאמיקו, המעסה אורי בהרב, ארל וויליאמס, ג'ים בוטרייט (מזוקן), לו סילבר, שוקי שוורץ, שחקן לא מזוהה, יו"ר המועדון המסור עו"ד שמעון מזרחי, ועוזר המאמן צבי שרף. זיהוי הנוכחים בשורת הכורעים מימין לשמאל : מוטי ארואסטי, מיקי ברקוביץ', שמוליק זיסמן, שחקן לא מזוהה, חנן קרן, ומנהל הקבוצה הנאמן והחרוץ מר שמואל "שמלוק" מחרובסקי. (באדיבות שמואל "שמלוק" מחרובסקי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הסכמנו לשלֵם 35000 (שלושים וחמישה אֶלֶף) דולר לכל עונת שידורים . 70000 (שבעים אֶלֶף) דולר לשנתיים. מכבי ת"א מכרה לנו את בכורתה כמעט בחינם . היא קיבלה מרשות השידור פרוטות במונחים של זכויות שידור טלוויזיוניות כפי שהן מוכרות לנו היום . זה היה הסכם כספי דַל ומצומק מנקודת ראותו של מועדון כדורסל בעל מסורת כה מפוארת ומאידך הצלחה גדולה של מוטי לוי נציג רשות השידור ואחד מאנשי הכספים שלה. עו"ד שמעון מזרחי ניהל את המו"מ לבדו באיפוק וצניעות ובשקט רב ודיווח על תוצאותיו לגזבר המועדון אריה ברנוביץ' שלא נכח בפגישה . שניהם הסתפקו במועט. הם לא היו בקיאים דיים (בלשון המעטה) בניהול מו"מ כספי. רשות השידור יצאה נִשְכֶּרֶת. במקום להביא לצִדם מומחה בר סמכה ברמה בינלאומית, מישהו בדמותו ורמתו של אלכס גלעדי האיש שקנה אולימפיאדות ל- NBC (וניהל ב- 1989 בהצלחה גדולה גם את המו"מ הכספי בשם התאחדות הכדורגל עם רשות השידור) , עשה זאת שמעון מזרחי בעצמו . התרשמתי שמשום מה הוא ממעיט בערך המועדון כאובייקט שידור טלוויזיוני. בסופו של דבר מכר את בכורתו תמורת נזיד עדשים. מכבי ת"א הייתה שווה הרבה יותר. לראשי מכבי ת"א לא היה ניסיון וידע מספיק בניהול מו"מ הנוגע לזכויות השידורים הייחודיים שלהם עצמם מול רשת שידור מונופוליסטית וכוחנית. הם כמו רשות השידור עבדו על תקדימים ולא העריכו נכון את שוויים האמיתי מול ערוץ טלוויזיה שופע כוח ואמביציות, והיחיד שפעל במדינת ישראל בימים ההם. רמת ההסכמים הכספיים המושגים בין גוף מְשָדֵר לבין גוף מְשוּדָר נשענים בדרך כלל על תקדימי העבר וכפופים לתנאי הפרוספריטי בשוק. עליית התשלומים בדרך כלל מתונה, אך לא תמיד, ולא בהכרח. (ראה הסכם זכויות הכדורגל שנחתם בין KIRSH ל- FIFA ב- 1996, וחוזה הזכויות שנחתם בין חברות הטלוויזיה בכבלים (מת"ב , ערוצי זהב , וגוונים) לבין התאחדות הכדורגל הישראלית בשנים 2005 – 1999). לפחות אחד מבין שני הפקטורים פעל לרעת מכבי ת"א אך זה היה בבחינת תירוץ מקֵל. מכבי ת"א הייתה יכולה להשיג יותר כסף מרשות השידור עבור זכויות השידור שלה. הרבה יותר. בקיץ 1985 במשרדו של עו"ד שמעון מזרחי ברחוב אחד העם 71 בתל אביב. הופתעתי מקַלוּת חילופי הטקסטים והתנהלות העניינים. נוצר פער לטובת הטלוויזיה ורשות השידור. לא רק שמכבי ת"א לא עשתה זאת היא אפילו לא דרשה זאת. הקבוצה הייתה יעד שידור פופולארי ומוצלח ונהנתה מ- Rating שוֹפֵע אך ניהלה את המו"מ הכספי עם רשות השידור בצניעות, מעמדה נחותה, וללא כּישרון. אלופת ישראל ואירופה הייתה שווה הרבה יותר מהמַעוֹת שרשות השידור הסכימה להעניק לה בשנים ההן. גזבר מכבי ת"א אריה ברנוביץ' זוכר היטב את השנים ההן בשיחות התחקיר עמי : "אני חושב שכן ידענו לנהל מו"מ ולא היינו כל כך תמימים. אלה היו המחירים המקובלים אז. לא רצינו לנקר עיניים. לא חיפשנו להרוויח. רצינו רק לכסות את ההוצאות. צריך לזכור שמשכורות השחקנים גם הן לא היו גבוהות כל כך כמו היום".

חשוב מזכויות השידורים הייתה החשיפה העצומה של מכבי ת"א בטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית שהביאה לחיזוק התמיכה של חברת "עֵלִית" במועדון. ב- 1985 רכשה משפחת פדרמן את חברת "עֵלִית" מידיהם של מַרְק מוֹשֶבִיץ ואַבָּא פְרוֹמְצֶ'נְקוֹ. בעונת המשחקים של 1986- 1985 העניק דירקטוריון "עֵלִית" בראשותו של דֵייוִיד פֶדֶרְמַן (בנו של יצחק פדרמן ז"ל) לאלופה ומחזיקת הגביע מכבי ת"א סכום חסות חסר תקדים בקנה מידה ישראלי של 350000 (שלוש מֵאות וחמישים אֶלֶף) דולר. תשלום עצום שטרם נשמע כמותו במדינה. ראה כל טבלאות התשלומים שרשות השידור וחברת "עלית" שילמו למועדון מכבי ת"א במשך 37 שנים 2007 – 1970 , בספר עב הכרס שחקרתי וכתבתי "הקשר הסימביוטי" .

ב- 1986 ניצבה מכבי ת"א כ- פסע מהעפלה למשחק הגמר על גביע אירופה לאלופות [1] אך עשתה זאת שלוש פעמים רצופות אח"כ כשהעפילה ל- Final four בשנים 1987, 1988, ו- 1989 (מבלי לזכות בגביע). הטלוויזיה הישראלית הציבורית תמיד הייתה שם יחדיו עם אובייקט השידור שלה . ה- Final four האירופי בכדורסל הוא יעד שידור עליון של כל רשת טלוויזיה באשר היא. עשרות רשתות טלוויזיה ציבוריות המאוגדות ב- EBU העבירו בשידורים ישירים כמונו את ארבעת משחקי המפעל. המועדון הסב לי קורת רוח כמו גם לטלוויזיה הישראלית הציבורית כולה, ולמרבית הבוסים שלי. שלושת משחקי הגמר האלה הועברו כאמור בשידורים ישירים בשנים ההן בהיקפים מלאים ע"י מחלקת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בגיבוי ובליווי אולפנים מובילים שמוסדו בירושלים. מנהל הטלוויזיה חיים יבין ומנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן תמכו במדיניות השידור הרחבה ובהיקף ההפקה שנדרשה לכסות את ארבעת משחקי המפעל. היה ברור לכולם שקיימת הצדקה תוכניתית לחתימה על הסכמי זכויות השידורים עם מכבי ת"א שהוכיחה את עצמה. מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ומחליפו אַרְיֵה מֶקֶל פרגנו לה בכֵנוּת כקבוצת צמרת אירופית מבלי שנדרשו לשלם לה יתר על המידה עבור זכויות השידורים . סגל שחקנים ראוי אפשר למכבי ת"א להעפיל לצמרת האירופית. את מדי מכבי ת"א לבשו בשנים ההן קֶוִוין מֶגִי הבלתי נשכח ששיחק במכבי ת"א בשנים 1990 – 1984 (אחד משחקני החיזוק האמריקניים הטובים והיעילים ביותר שלבשו את מדי מכבי ת"א בכל הזמנים) [2]  דוֹרוֹן גָ'מְצִ'י , קֵן בַּארְלוֹ , וִוילִי סִימְס, מוֹטִי דָנִיאֵל, מוֹטִי אָרוֹאֶסְטִי, לָאבַאן מֶרְסֶר (עבר ב- 1988 מהפועל ת"א לשורות מכבי ת"א), מִיקִי בֶּרְקוֹבִיץ' בערוב ימיו, ואחרים. הטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית הייתה ב- 1985 ערוץ שידור בלבדי ובלעדי ו- "שַר הכספים" של רשות השידור אז יִשְרָאֵל דוֹרִי שהיה "סוֹחֵר" ממולח, לא פּיזֵר את שלמוני שולחיו. בעונת הכדורסל של 1977 – 1976 בה זכתה מכבי ת"א בפעם הראשונה בתולדותיה בגביע אירופה שילם לה ישראל דוֹרִי בשם רשות השידור סכום בן אלפים בודדים של דולרים תמורת זכויות השידורים. פרוטות במונחים טלוויזיוניים. בעונת הכדורסל של 1981 – 1980 זכתה מכבי ת"א בראשות המאמן הראשי רוּדִי דָמִיקוֹ ועוזרו צְבִי שֶרְף בפעם השנייה בגביע אירופה לקבוצות אלופות, וגם באליפות המדינה, בגביע המדינה, ובגביע הבין יבשתי. זו הייתה שנת הניהול הראשונה שלי את מחלקת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. לא היה צריך להיות מתווה מדיניות דגול כדי להבין שמכבי ת"א היא אובייקט שידור חלומי שצריך לשָמֵר אותו.

בשנות המונופול של הטלוויזיה הישראלית לא היה למכבי ת"א כמעט מה לומר לנו. לא היו לה תביעות כלכליות חורגות. היותה אלופה נצחית והחוזה הכספי הסטנדרטי עם רשות השידור סיפקו אותה. השידורים הישירים הועברו באמצעות ניידת שידור שחור / לבן עתיקה . מצלמות הטלוויזיה האלקטרוניות הישנות מסוג Marconi הפיקו תמונה דהויה ובנוסף לכל הצרות מהדורת "מבט" בתשע בערב קטעה באורח קבע את השידורים הישירים מהיכל הספורט ביד אליהו. רשות השידור הכוחנית הכתיבה את סדר היום בהיותה מונופול. כוחות השוּק פעלו לטובתה וצריך לזכור שאת הכלכלה שלה ניהל סמנכ"ל כספים מוכשר בצורה יוצאת דופן, יוֹחָנָן צַנְגֶן. מועדון מכבי ת"א נכנע ושתק. הדברים השתנו מקצה אל קצה בראשית שנות ה- 90 של המאה הקודמת בשעה שנפתח במדינת ישראל שוּק טלוויזיוני רב ערוצי ותחרותי. מחירי זכויות השידורים מייד הרקיעו שחקים. בעונת 1977 / 1976 שילמנו למכבי ת"א כאמור כמה אלפים בודדים של דולרים. כעבור רבע מאה של שנים בעונת 2002 – 2001, תפח הסכום פי % 1000 (אלף אחוזים) יותר. שימשתי עדיין עורך, מפיק, ומנווט ומנהל של חטיבת הספורט. מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל ומ"מ מנהל הטלוויזיה יאיר אלוני יבד"ל נענו לבקשתי לשלם למועדון הפאר מכבי ת"א כמה מיליוני דולרים טובים כדי לשמור על נכס שידור שהיה חיוני לטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בשוק הטלוויזיה התחרותי ההולך ומתפתח המהירות רבה במדינת ישראל. (הסכומים המדויקים מופיעים בספר עב הכרס שחקרתי וכתבתי "הקשר הסימביוטי").

טקסט תמונה : סתיו 1978 . הצלם הוותיק "שמולי'ק" ברעם ניצב עם מצלמתו האלקטרונית (דגם Marconi) בהיכל הספורט יד אליהו בעת בדיקת תקינות מערכת הצילום הכללית בניידת השידור. צילום הסטילס נעשה בצבע אך שידור הטלוויזיה היה עדיין בשחור / לבן. (תיעוד וצילום  יואש אלרואי . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

 

טקסט תמונה : סתיו 1978 . היכל הספורט ביד אליהו . זהו צלם הטלוויזיה הישראלית הציבורית הוותיק הנריק שולץ שמתבונן ב- View finder של המצלמה ובוחן את איכות התמונה. שמואל ברעם והנריק שולץ וחבריהם שירתו את הטלוויזיה הישראלית הציבורית כצלמי Video במשך עשרות שנים. הם הנציחו את תולדות המדינה על הרצועות המגנטיות של טייפים הצילום בכל תחומי חיינו : ספורט, חדשות, חברה וכלכלה, בידור, מוסיקה,  ואומנות, צבא וביטחון, ומה לא. צילום הסטילס נעשה בצבע. שידור הטלוויזיה היה בשחור / לבן . (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות) .

טקסט תמונה : שנת 1978 . מפקחי ה- Video ציון סווירי ודובל'ה גולדשטיין (בגבם למצלמה) בוחנים זמן קצר לפני תחילת אחד השידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א בגביע אירופה, את מכשיר ה- Scope  בניידת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית (ה- OB הלבן) הקובע את איכות סיגנל השידור. משקיף עליהם מימין הטכנאי פאול ווייסמן. צילום הסטילס נעשה בצבע . שידור הטלוויזיה התבצע בימים ההם לפני 35 שנים ב- שחור / לבן . (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה :  1978 . מפקח הקול סעדיה קאראוואני  בודק את הקונסולה בניידת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית (ה- OB הלבן) זמן קצר לפני תחילת השידור הישיר של אחד ממשחקי מכבי ת"א בגביע אירופה בהיכל הספורט ביד אליהו. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

סוף הפוסט מס' 157. הועלה לאוויר במוצ"ש של 16 בפברואר 2013.

[1] הקבוצה הקרואטית ציבונה זאגרב עם כוכבה דראזן פטרוביץ' זכתה ב- 1986 בגביע אירופה לקבוצות אלופות בכדורסל.

[2] קווין מגי נספה ב- 2003 בתאונת דרכים בלואיזיאנה – ארה"ב בהיותו בן 44.

סוף הפוסט מס' 157. הועלה לאוויר במוצ"ש של 16 בפברואר 2013. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 157. מכבי ת"א – ברצלונה 77 : 82 (מחזור שביעי – Top 16) יום חמישי – 14 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. פרק בהיסטוריה כלכלית (1). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 157. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ"ש של 16 בפברואר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>