פוסט מס' 306. ערב הספורט הישראלי בערוץ 1 (שני – 21 באוקטובר 2013). שידור ישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 75 : 73 ושידור ישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א. מבצע שידורים ישירים כפול של ערוץ 1. ביקורת טלוויזיה. פוסטמ מס' 306. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום רביעי – 23 באוקטובר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר . האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ גם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק . גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

הערה 3 : רף הכניסות היומי לבלוג הזה שכתובתו yoashtvblog.co.il נע בין 100 ל- 300.

—————————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 306 : הועלה לאוויר ב- 01.55 של יום רביעי – 23 באוקטובר 2013.

—————————————————————————————————-

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

פוסט מס' 306. ערב הספורט הישראלי בערוץ 1 (יום שני – 21 באוקטובר 2013). שידור ישיר של המשחק המרכזי במחזור ה- 2 בליגת העל בכדורסל סגנית האלופה מכבי ת"א נגד האלופה מכבי חיפה 73:75, וגם שידור ישיר של המשחק המרכזי במחזור ה- 6 בליגת העל בכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א. מבצע שידורים ישירים כפול של ערוץ 1. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 306. כל הזכויות שמורות.

1. הקדמה קצרצרה. 

ערוץ 1 המַט לִיפּוֹל יחדיו עם ההנהלה המסוכסכת והכושלת של רשות השידור חוללו אתמול מהפך בחשיבה הטלוויזיונית של השידור הציבורי ובִּיצְעוּ בשקט מהלך דרמטי בלוח התוכניות . בפעם הראשונה בהיסטוריה של השידור הטלוויזיוני הציבורי מאז נוסד ב- 1968 ייוחד כל ה- Prime time (בין 18.30 ל- 23.00) של יום שני בערב למבצע של שני שידורי ספורט ישירים ויומרניים מליגת העל בכדורסל ואחריו ליגת העל בכדורגל. יומרניים מפני שלרשותו של ערוץ 1 הציבורי עומד היום רק שדר ספורט אחד ברמה גבוהה, יורם ארבל. אורי לוי איננו שדר ספורט. פיצול כוחות בעת שידורים ישירים דורש תיאום מושלם של כל צדדי ההפקה, ערנות מקסימלית של הגנרלים, שליטה במערכות הקשר, תרגול על מודל, וסגירת כל הקצוות ע"י ההפקה בטרם יציאה לקרב השידור. ב- משבצת השידור החדשה אמש שמתיימרת להציג מידי יום שני בשבוע את "ערב הספורט הישראלי בערוץ 1", התגלו לא מעט חולשות של ההפקה, באחת מהן נתפש אוּרִי לֵוִי באוויר כשהוא חסר אוניםאולם מעולם לא היה ניסיון כזה בתולדות השידור הציבורי בכל עידניו לחולל שינוי דרמטי שכזה ולהקדיש ערב שלם בזמן צפייה ראשי לשני שידורי ספורט מליגות העל בכדורסל וכדורגל. אפילו לא בעידן מנכ"ל רשות השידור מר מרדכי "מוטי" קירשנבאום ומנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר יאיר שטרן בשנים 1998 – 1993. המבצע אֶמֶש (יום שני – 21 באוקטובר 2013) כלל בתוכו החל מ- 18.30 את השידור הישיר של המשחק המרכזי בליגת בעל בכדורסל במסגרת המחזור השני בו גברה מכבי ת"א בהיכל הספורט ביד אליהו על מכבי חיפה 73:75, ואח"כ החל מ- 20.45 את השידור הישיר של המשחק המרכזי בליגת העל במסגרת המחזור השישי בכדורגל מאצטדיון "טדי" בירושלים בית"ר ירושלים – הפועל ת"א 0:1. מהדורת "מבט" מקוצרת בת 20 דקות בלבד בהגשת גב' מֵרָב מִילֶר ומר אָמִיר אִיבְּגִי נדחקה להפסקה שבין שתי המחציות של משחק בכדורסל ושודרה מ- 19.40 עד 20.00. מתברר שלא קרה שום אסון.

מדובר במהפכה חסרת תקדים ומוצדקת בתולדות השידור הציבורי , אותה מכנה ערוץ 1, "ערב הספורט הישראלי בערוץ 1". מעולם לא "הוחרם" זמן הצפייה הטלוויזיוני הראשי הציבורי בערב אחד לטובת סיקור כפול וישיר של שני המשחקים המרכזיים בשני ענפי הספורט העיקריים של מדינת ישראל , כדורסל וכדורגל. ערוץ 1 משיב מלחמה שערה ומול תוכניות בידור, רכילות, וקומיות למשפחה (חלקן ירודות ומגוחכות) כמו "אנשים" , "מה אתם הייתם עושים" ו- "מונית הכסף" בערוץ 2 ו- "גיא פינס", "אמבוש", ו- "מלבי אקספרס" בערוץ 10 – הוא מציב מולם שני שידורים ישירים בהיקפים מלאים של שני אירועים מרכזיים בחיי הספורט במדינה . אנוכי תומך ברעיון המהפכני אך לא בביצוע הדַל של ערוץ 1. ערוץ 1 משולל לפי שעה כישרון שידור אנושי של Play by play כדי להניף במקביל שתי משימות שידור כה אטרקטיביות. אף על פי כן לא הכל אבוד באם יצליח ערוץ 1 לגייס למשימות השידור הרבות שעומדות בפניו את רמי ווייץ, מאיר איינשטיין, נדב יעקובי, וניב רסקין. מדובר בתחילתו של המבצע הממושך. יפה שבעידן התקשורת התחרותית והרב ערוצית מציע השידור הציבורי בערבי שני בשבוע אופציה שונה לצופי הטלוויזיה בארץ שגם מניבה רייטינג רב אך אין מדובר רק בעניין המדרוג. אירועי הספורט הרלוואנטיים , בראש וראשונה אלה של הכדורסל והכדורגל הישראליים, הם חלק אינטגרלי לחלוטין מנוף וחיי התרבות של העם היושב בציון, ובמידה רבה הם גם נשמת אפו של השידור הציבורי . טוב שהם באים לידי חשיפה בערוץ 1 . מדובר במדינה חופשית. מי שרוצה יראה בערבי שני בשבוע את תוכנית הבידור המגוחכת "מונית הכסף" בערוץ 2 בהנחיית עידו רוזנבלום. מי שרוצה יצפה בתוכנית המתיחות המופרכת "אמבוש" בהובלת עופר שכטר. ומי שרוצה ילחץ על המספר "הציבורי" 11 בשלט שלו, ויצפה בשידור הישיר הכפול של צמרת הספורט ב ישראל : משחק הכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 73:75 ואחריו במשחק הכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א 0:1. שידור ציבורי איתן איננו מוצא את ביטויו רק בשידור חדשות , אקטואליה , דוקומנטרי , וסדרות תיעודיות. שידורים ישירים של אירועי הספורט הרלוואנטיים – בארץ ובעולם חייבים לקשט באופן קבוע ושיטתי את חלון הראווה הטלוויזיוני של ערוץ 1. הם הדֶבֶק שמחבר את חלקי הפאזל השונים בלוח התוכניות. המהלך החדש השבוע של  הצבת "ערב הספורט הישראלי ביום שני בשבוע בערוץ 1" במוקד השידורים של הלוח הטלוויזיוני הציבורי מזכיר לי את המהלך המהולל שחולל רוּן אָרְלֶדְג' (Roone Arledge) נשיא חטיבת הספורט של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC ב- 1970, כששהוביל למיסוד "Monday Night Football" שזכתה להצלחה סנסציונית ומִדְרוּג מצוין בקרב ציבור צופי הטלוויזיה בארה"ב .

מבצע השידורים הישירים הכפול של ערוץ 1 אמש שסיקר את משחק הכדורסל ומשחק הכדורגל , איננו זול כלל ועיקר . ערוץ 1 משלם בעבור כל שידור ישיר שבועי של המשחק המרכזי בליגת העַל בכדורסל זכויות שידורים לאיגוד הכדורסל (בראשו יו"ר האיגוד הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף במיל. דן חלוץ) סכום בגובה של 150000 (מאה וחמישים אלף) שֶקֶל , סך שמצטבר ל- 6000000 (שישה מיליון) שקל בעונת 2014 – 2013. בעבור כל שידור ישיר שבועי של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל משלם ערוץ 1 להתאחדות הכדורגל (בראשה היו"ר אבי לוזון) סך של 450000 (ארבע מאות וחמישים אלף) שֶקֶל , מצטבר ל- 15000000 (חמישה עשר מיליון) שֶקֶל בעונת 2014 – 2013 . הערה שלי : ערוץ 1 חתם הסכם ארוך טווח לשלוש עונות 2016 – 2013 עם התאחדות הכדורגל ובמסגרת החוזה הוא התחייב לשלם בשלוש שנים הללו סך של 45000000 (ארבעים וחמישה מיליון) שקל. לסכומים היקרים של תשלום זכויות השידורים לשתי הוועדות המארגנות איגוד הכדורסל והתאחדות הכדורגל יש לצרף את הוצאות ההפקה בשתי הזירות המסוקרות. מדובר בהפעלת שתי ניידות שידור טלוויזיוניות גדולות ובתוכן כ- 100 (מאה) עובדים יחדיו (עיתונאים ושדרנים , טכנאים ואנשי הנדסה , ועובדי הדירוג המשולב) שגוררות הוצאה נוספת של עוד כ- 150000 (מאה וחמישים אלף) שֶקֶל. כלומר ערוץ 1 קיזז אמש מקופתו בערב שידורים אחד כ- 750000 (שבע מאות וחמישים אלף) שֶקֶל בעבור שני שידורי ספורט ישירים , אולם החזיר ומִזְעֵר את "הנזק" הכספי בכ- % 20 באמצעות תשדירי החסויות הרבים . וגם זכה ליוקרה וצבר רייטינג חסר תקדים יחסית ליכולתו של השידור הציבורי. % 8.7 ב- Peak של השידור הישיר בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 73:75, וממוצע רייטינג יפה מאוד של % 15.12 בשידור הישיר של משחק הכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א 0:1 עם פעמיים Peak של % 16.3 בין 22.30 ל- 23.00. אם ערוץ 1 יוותר בחיים וישרוד את מלחמות הקיום שלו , הרי שמאגר הרייטינג היפה יתעצם במשך הזמן ויהפוך לשיטה. שידורי ספורט רלוואנטיים בערבי שני בשבוע שנוגעים בנפשו של ציבור ענק בארץ ינגסו בשידור המסחרי (זה שמציע להם את "מונית הכסף" ו- "אמבוש") ויעבירו צופים מהשידור המסחרי לעבר השידור הציבור . זה לא יקרה ביום אחד , אולם משזה יתרחש יוכלו אזי קברניטי רשות השידור לדרוש מהחברות המסחריות תשלום יֶתֶּר תמורת החסויות, ובכך באמת ישלימו וישיבו מלחמה שערה ויגרמו נזק ממשי לערוץ 2 וערוץ – 10 ולתוכניות הבידור הנחותות מהסוג ששני הערוצים המסחריים שידרו אֶמֶש . אולם עוד חזון למועד.

ערוץ 1 חולל אמש מהפכת שידור בקנה מידה ארצי אך מסיבותיו הוא כלל לא שיווק ולא פרסם אותה, וודאי לא באמצעות שלטי חוצות, וגם לא באמצעות מודעות גדולות בעיתונות הכתובה . אפילו מדורי הספורט ב- "ידיעות אחרונות", "הארץ" , "ישראל היום", "מעריב" ו- "סוף השבוע" לא טרחו לשבח את השידור הציבורי על המבצע החדש, התעלמו ממנו, ודאגו רק לציין באותיות קטנות כי שני האירועים המרכזיים האלה של משחקי הכדורסל והכדורגל אומנם ישודרו בערוץ 1 . לא יותר מזה. העיתונאית גילי איזיקוביץ' כתבת התקשורת והטלוויזיה של עיתון "הָאָרֶץ" גרמה אתמול נזק תדמיתי עצום לערוץ 1 ורשות השידור דווקא ביום המהפכה . היא פרסמה במוסף "גלריה" כתבה קשה ומפורטת אודות היחסים העכורים בין מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל של רשות ד"ר אמיר גילת . שום מילה על מהפכת שידורי הספורט בערוץ 1 . האנשים הטובים והרציניים שנותרו ב- ערוץ 1 נטול מנהל ויד מכוונת בימים אלה היו אף על פי כן אמורים לכַנֵס יחדיו עם מנכ"ל הרשות יוני בן מנחם ויועץ הממלכה זליג רבינוביץ' , מסיבת עיתונאים , ולספר בכמה מילים לציבור על מהפכת השידור המתוכננת בערבי שני בשבוע ועל המאמצים התוכניתיים והכלכליים שהם עושים למען משלם האגרה. במקום זאת עסוק יוני בן מנחם בריבים וסכסוכי נצח עם אמיר גילת . אז מה ? אי אפשר לשים לרגע בצד את האינטריגות , הקונפליקטים, והמדנים כדי לקדם ו/או לפחות לנסות לקדם רעיון מהפכני של השידור הציבורי שטמון בו פוטנציאל גדול ?

ראה "הארץ" מ- יום שני – 21 באוקטובר 2013 . עיתון "הארץ". עיתונאית התקשורת והטלוויזיה של "הארץ" גב' גילי איזיקוביץ' מדווחת על יחסי העבודה העכורים, ההתקוטטויות, והריבים שבין מנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת. שום מילה על מהפכת שידורי הספורט של השידור הציבורי הטלוויזיוני המתחוללת בערבי שני בשבוע. 

2. 1970. חטיבת הספורט של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC. תוכנית הספורט הטלוויזיונית האמריקנית המקורית, "Monday Night Football".  

הקדשת ערב אחד בשבוע בזמן צפייה ראשי למען שידורים ישירים של אירועי הספורט הרלוואנטיים אינם המצאה של ערוץ 1 . ב- 1970 הגה נשיא חטיבת הספורט של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC רון ארלדג' (Roone Arledge) רעיון טלוויזיה מהפכני. הוא החליט לשדר ישיר מידי ערבי ימי שני בשבוע בזמן צפייה ראשי משחק Football מליגת ה- NFL. הרעיון היה נועז ומהפכני משום שבפעם הראשונה בהיסטוריית הטלוויזיה האמריקנית קם מישהו שמציע לשדר ישיר ב- Prime time תוכנית Football שעוסקת בענף ספורט פופולארי מול התוכניות למשפחה המסורתיות שמשדרות מידי ערב שתי הרשתות האחרות NBC ו- CBS. הבוסים של רון ארלדג' ב- ABC מר ליאונארד גולדנסון (Leonard Goldenson) ו- פרד פירס (Fred Pierce) קנו את הרעיון הגאוני. השאר היסטוריה. רוּן אָרְלֶדְג' העניק למתכונת החדשה השבועית של שידור ישיר בערבי שני שֵם קליט וענייני שנצרב היטב ומייד בתודעת הציבור האמריקני , "Monday Night Football". בתוך חודשים ספורים הפכה תוכנית הכדורגל "Monday Night Football" ללהיט טלוויזיוני היסטרי וניפצה את כל התחזיות ושברה את כל מסגרות הרייטינג לטובת ABC . הגאוניות של רוּן אָרְלֶדְג' התבטאה בכך שהוא ראה את הנולד והבין שיש מקום לשידור ישיר ענף ספורט אטרקטיבי בזמן צפייה ראשי שקשור בעבותות לתרבות הספורט האמריקנית , גם אם הוא שובר כביכול את המסורת המקובעת של שידור תוכניות למשפחה בערב כשכל המשפחה נמצאת יחדיו בשעות הערב בבית. החזון של רוּן אָרְלֶדְג' צלח והרחיק לכת מעבר לכל דִמיון. רוּן אָרְלֶדְג' מינה את השדר רב המוניטין והמבריק  הָאווֹאָרְד קוֹסֶל (Howard Cosell) להוביל את השידור הישיר של ה- NFL ומינה לצדו את שני הפרשנים פְרָנְק גִיפוֹרְד (Frank Gifford) ודוֹן מֶרֶדִית' (Don Meredith). השמות הטלוויזיוניים האלה של השדר הָאווֹאָרְד קוֹסֶל ושני הפרשנים שלו פְרָנְק גִיפוֹרְד ודוֹן מֶרֶדִית' אינם אומרים דבר והם בחזקת נעלמים לציבור הישראלי אולם התוכנית הזאת "Monday Night Football" שסיקרה מידי ערבי שני בשבוע את המשחק המרכזי בליגת ה- NFL הייתה כל כך מרתקת ופופולארית, עד שהציבור האמריקני מ- "חוף לחוף" סגר מוקדם מהרגיל את העסקים, החנויות, והמסעדות שלו ומיהר לביתו כדי לחזות בשידורים הישירים של המשחקים. פאבים ומסעדות שנשארו בכל זאת פתוחים הציבו מוניטורים של טלוויזיה למען הלקוחות שלהם שחפצו לראות את השידורים הישירים "כדורגל ביום שני" בהובלת הָאווֹאָרְד קוֹסֶל. "Monday Night Football" הפכה לסנסציית טלוויזיה במשך כ- 15 שנים, 1985 – 1970, והובילה את מצעדי הרייטינג. נכון שמדובר בשיקול דעת של רשת טלוויזיה מסחרית בארה"ב אך אי אפשר לנתח את התופעה הסנסציונית ההיא שחוללה ABC כ- זילות, הבלים, ו/או חוצפה וחילול השידור הציבורי רק מפני שמדובר בשידור ישיר של אירוע ספורט רלוואנטי ושבירת מוסכמות , כי מכאן ולהבא ABC תשדר ישיר בכל יום שני בערב משחק Football מליגת ה- NFL במקום את התוכניות המקובלות למשפחה. ABC לפני היותה רשת טלוויזיה מסחרית הייתה אמצעי תקשורתי ציבורי ששידר למען הציבור האמריקני הקפיטליסטי וכמובן כמו כל עסק מסחרי ביקשה גם להרוויח . תוכנית הספורט הזאת  "Monday Night Football" הופיעה כמטאור בשמי הטלוויזיה האמריקנית ברגע הנכון וגרפה הצלחה מרעישה. רוּן אָרְלֶדְג' (Roone Arledge) העניק לתוכנית עטיפה מצודדת וערכית כאמור בדמותו של צוות השידור הייחודי שלה והבלתי נשכח שמנה את הָאווֹאָרְד קוֹסֶל כשדר מוביל (ועוד איזה שדר, פְרָנְק גִיפוֹרְד, ודוֹן מֶרֶדִית'. "Monday Night Football" הפכה למותג אמריקני מרטיט .

cosell 1

טקסט תמונה : 1971. שדר הטלוויזיה היהודי – אמריקני הבלתי נשכח האווארד קוסל (Howard Cosell במרכז) מוביל יחדיו עם צוות הפרשנים שלו פרנק גיפורד (Frank Gifford מימין) ודון מרדית' (Don Meredith משמאל) את "Monday Night Football" לפסגת הרייטינג במשך 15 עשרה שנים רצופות מ- 1970 עד 1985 . (באדיבות ABC).

ABC עשתה את ההכנות המתאימות בטרם העלייה לאוויר ושיווקה לציבור את סחורת השידור וצוות השידור כעסקה אחת בנייר צלופן נוצץ . מעולם לא היה שַדָּר ספורט בארה"ב כמו הָאווֹאָרְד קוֹסֶל שכה זוהה ע"י הציבור האמריקני כמי שמביא לסלון ביתם את משחקי ה- NFL (הָאוֹואָרְד קוֹסֶל התפרסם גם כשַדָּר אִגְרוּף מצוין ששידר ישיר את כל הקרבות של מוחמד עלי בעשורי ה- 60 ו-70 של המאה שעברה). האווארד קוסל ושני פרשניו הופיעו בטלוויזיה on air כשהם מחויטים , לובשים ז'אקטים ומעונבים tip top, כששלושתם עונדים את הלוגו של ABC על לוח לִבָּם. האווארד קוסל כבר איננו בין החיים. הוא היה אישיות טלוויזיונית מרתקת ושדר מוכשר מאוד ויוצא דופן, משכמו ומעלה אפילו בארה"ב הענקית שרוויה בכוכבי טלוויזיה. האווארד קוסל הותיר מאחוריו "כתובים" בעלי עניין רב ובראשם ספרו הראשון "COSELL" שיצא לאור ב- 1973. קראתי את הספר המרתק. הוא מונח כלאחר כבוד כמו גם ספריו האחרים על המדף בחדר העבודה שלי"COSELL" הוא סֶפֶר חוֹבָה לכל איש טלוויזיה באשר הוא. אולי קוראי הבלוג ימצאו בו חפץ והעיון בו יביא להם תועלת ויגרום להם הנאה.

cosell 2טקסט מסמך : 1973. ספרו המרתק של שדר הטלוויזיה האמריקני רב המוניטין (וגם שנוי במחלוקת) של רשת ABC הווארד קוסל, "COSELL". 

3. חטיבת הספורט של ערוץ 1 אֶמֶש יום שני – 21 באוקטובר 2013.

בחזרה ל- "ערב הספורט הישראלי בערוץ 1". חלפו 43 שנים מאז זרחה תוכנית הספורט  "Monday Night Football" בשמי הטלוויזיה האמריקנית וגם בשמי הטלוויזיה הבינלאומית. זרמו מאז מים רבים אפילו בנהר הירדן הקטנטן שלנו. ערוץ 5 בכבלים מכביר ביום בשנת 2013 שידורי כדורגל מרהיבים מה- "Champions League" ושידורי כדורסל ראוותניים לא פחות מליגת הכדורסל של ה- NBA. אף על פי כן הציבור הישראלי קרוב לעצמו, לתרבות שלו, ואהדה לספורט המקורי שלו, לבטח כשמדובר בשני ענפי הספורט המרכזיים בעלי מסורת במדינת ישראל הכדורסל והכדורגל. אף על פי ששתי הליגות הישראליות בכדורסל וכדורגל רוויות בהמון שחקנים זרים , מרבית הציבור הישראלי מזדהה ראשית דבר עם הסמל של המועדונים. עובדה שמשחק הכדורגל באצטדיון "טדי" אֶמֶש כינס סביבו 30000 (שלושים אלף) צופים, ועובדה גם שהרייטינג של ערוץ 1 נסק פעמיים ביום שני בערב ב- 21 באוקטובר 2013 בשעות 22.30 ו- 22.45 (בשל השידור הישיר של משחק הכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א 0:1) לגבהים חדשים של % 16.3.

ערוץ 1 ורשות השידור שרויים בתקופה האחרונה בצרות צרורות שנוגעות לעצם קיומם והישרדותם . אי אפשר לדרוש מהם להשתוות לכישרון ABC אך אפשר לתבוע מהם אוריינטציה מינימאלית בהתנהלותם בשטח . העטיפה הכללית של שני שידורי הספורט אמש הייתה כה מרושלת ומיושנת להחריד וגם שלומפרית . המותג יָשָן וחלוד . מגישים לצופים שוקולד באריזה טלוויזיונית מלפני שנות דור . אורי לוי איננו שַדָּר כדורסל וגוּר שֶלֶף לא פרשן כדורסל . נכון ששני השידורים הישירים אמש של מכבי ת"א – מכבי חיפה 75 : 73 ובית"ר ירושלים – הפועל ת"א 1 : 0 מניבים רייטינג וכך זה גם צריך להיות , אך לעטיפה החיצונית ולמסגרת השידור יש חשיבות וויזואלית עליונה. הופעתו הוויזואלית של אורי לוי בפני המצלמה איננה מרנינה בלשון המעטה . כמו גם קולו שאיננו טוב דיו . גם בעשור ה- 90 של המאה שעברה הוא היה במידה רבה ברירת מחדל שלי כשמיניתי אותו לשַדָּר כדורסל בספטמבר 1990 לאחר נטישתו של יוֹרָם אָרְבֶּל . משהפציעה קרנו של מאיר איינשטיין בטלוויזיה הישראלית הציבורית היא האפילה גם על אורי לוי . בשלב די מוקדם הדחתי אותו ממיקרופון הכדורסל והפקדתי עליו את מאיר איינשטיין יורשו של יורם ארבל . גוּר שֶלֶף הוא פועל מובטל שהודח ממכבי ת"א לפני זמן מה אך אין זה אומר שערוץ 1 אמור לספח אותו כפרשן כדורסל ללא כל הכנה ולימוד מוקדמים . אין שום סיכוי שאורי לוי ב- 2013 יהיה טוב יותר מאוּרִי לֵוִי של 1993 . אין גם שום סיכוי שגוּר שֶלֶף ייכנס לנעליהם של אריה מליניאק ואלי סהר ללא הכנה יסודית מוקדמת . בהיעדר סיכויים הפכו אוּרִי לֵוִי ו- גוּר שֶלֶף לגרוטסקה . שניהם אינם מאיישים שום Level טלוויזיוני ראוי להערכה . בהיכל הספורט ביד אליהו התפתחה דרמת כדורסל ברמה ישראלית בין אלופת המדינה לסגניתה אולם אורי לוי בטקסט משעמם ברמה של Voice over והפרשן חסר הניסיון גור שלף שיוו לסצנת המתח Television – Commentary רוטיני ואפרורי וממד מונוטוני ושגרתי . זאת הטרגדיה המתמשכת של אורי לוי . האיש איננו מסוגל לבנות בקולו דרמה . מחט הדציבלים קופאת על מקומה . השידור שלו ושל גור שלף מכיל אין סוף מילים אך הוא שבלוני ודומה לפטפוט . אפשר לקחת את סרט ההקלטה ולנתח את העובדות והנתונים הקוליים מדוע הממברנות של המיקרופון מקשות על קיומו כשדר כדורסל. בטרם שריקת הפתיחה ב- Pre Game Show בין 18.30 ל- 18.45 הוא פנה אל גוּר שֶלֶף בטקסט שחזר על עצמו אין ספור פעמים, "בוא נדבר…" וזה החזיר לו עשרות פעמים בגיבוב מֶלֶל משלו כשבכל משפט שני שירבב את המילה "מעניש…". יש אלף ואחד תחליפי טקסטים ל- וורבליזם משעמם שכזה שחוזר על עצמו. בהיעדר ידע טלוויזיה בסיסי צפוי הפרשן גור שלף להפוך לטיפש ופטפטן גם יחד. הוא חייב לעבור קורס טלוויזיה. חלפו הימים בהם כל עובר אורח בשם גוּר שֶלֶף ו/או דני נוימן שצעד על המדרכה ליד בניין הטלוויזיה,"נחטף", והוצב ליד המיקרופון הטלוויזיוני. השידור הישיר של משחק הכדורסל אמש היה עלוב, גם מפני ש- שני השדרנים אינם מסוגלים להתאים את חוסר כישרון השידור שלהם למאבק המתחולל בפסגת הכדורסל הישראלי בזירת הפרקט. אורי לוי איננו שַדָּר כדורסל. השידור הישיר של משחק הכדורסל היה עגמומי ולוּוָה בתקלה טכנית חמורה אחת לרבות תיאום קלוקל של הודעת Promo בתום הרבע השלישי שהותירה את אוּרִי לֵוִי נוגה בצֵל . הוא נראה על המסך נבוך וגלמוד. אורי לוי צריך להתרחק מהמיקרופון ומהמסך לטובתו האישית ולטובת הצופים שלו. אם כבר שיצעד מאחורי המצלמה ולא לפניה. השידור הישיר של משחק הכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 73:75 הסתיים תחת לחץ זמן אטומי. אורי לוי, גוּר שֶלֶף, ולִיאָב נַחְמָנִי אפילו לא הצליחו לקיים כמה ריאיונות קצרים עם גיבורי העלילה וכבר נדרשו להחיש את המיקרופון וזמן המסך לטובתו של יורם ארבל באצטדיון "טֶדִי" בירושלים. אם בריאן רנדל לא היה מחמיץ כאמור בטיפשות רבה מקרוב וסמוך מאוד לסל את זריקת ה- Lay up האחרונה והרשלנית , והיה משווה את התוצאה ל- 75:75 ערוץ 1 היה נקלע למצוקת הפקה קשה. מרווח הזמן בין שני השידורים הישירים קטן מידי ו- רווי מהמורות וסכנות טלוויזיוניות.

rt 1

טקסט תמונה : יום שני בערב 18.30 – 21 באוקטובר 2013. היכל הספורט ביד אליהו. השדר אורי לוי (משמאל) והפרשן גור שלף (מימין) מריצים את השידור הישיר של המשחק המרכזי במחזור השני בליגת העל בכדורסל, מכבי ת"א – מכבי חיפה 75 : 73. ערוץ 1 איננו מסוגל להרים רק באמצעות כוחותיו הוא (ברגע זה) שתי הפקות ספורט גדולות ממדים בשידורים ישירים. (צילום ב- iphone של מסך ערוץ 1. באדיבות ערוץ 1). 

rt 3

טקסט תמונה : יום שני בערב – 21 באוקטובר 2013. היכל הספורט ביד אליהו. רגע של מבוכה בתום הרבע השלישי בשידור הישיר של משחק הכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 73:75. אירעה תקלה בהפקה שחשפה את אורי לוי ב- "אוויר" מאוד לא מרוצה. כרגיל במקרים כאלה של חוסר ערנות בהפקה מאבד השדר המוביל את סבלנותו ומצטייר (שלא באשמתו) אובד עצות, נבוך, וגלמוד. (צילום ב- iphone את מסך ערוץ 1. באדיבות ערוץ 1).

ערוץ 1 איבד ממילא את מאפייני העבר שלו והפר מזמן את כללי הבידול וההזדהות של צופי הטלוויזיה עם השידור הציבורי. כיצד ניתן להזדהות עם המותג הזה שנקרא "השידור הציבורי" אם יורם ארבל משדר גם בערוץ 2, גם בערוץ 10, וגם בערוץ 5 בכבלים ? תארו לכם את גב' מֵרָב מִילֶר ומר אָמִיר אִיבְּגִי מגישים מהדורות חדשות לסירוגין גם בערוץ 10 וגם בערוץ 2 ומידי פעם גם בכבלים. אם כך ואם כבר נפרצו הגבולות שעוסקים במיתוג ובידול טלוויזיוניים של השידור הציבורי, אזי מדוע לא לשכור את שירותיהם של ארבעת שדרני הספורט המצוינים האחרים רמי ווייץ, ניב רסקין, מאיר איינשטיין, ונדב יעקובי במקום אורי לוי החיוור. למה לא לשכור את שירותיו של הפרשן הוותיק אלי סהר ו/או של אריה מליניאק ולהעיף את גור שלף ? ערוץ 1 ניצב מעכשיו מידי יום שני בשבוע בפני שתי משימות שידור ספורטיביות מרתקות וכִבדות משקל. זהו אתגר עצום ועליו להיערך בהתאם. ועוד דבר : אם שחקן מכבי חיפה בריאן רנדל היה קולע Lay up פשוט בשניית הסיום לסלה של מכבי ת"א ומשווה את התוצאה לתיקו 75 : 75, הוא היה משבש לחלוטין את Line up מבצע השידור הישיר הכפול מתל אביב והמשכו בירושלים ,בית"ר ירושלים – הפועל ת"א, שלא לדבר על סיטואציה אפשרית של שתי הארכות.

הפסקת משחק הכדורסל הוארכה לכדי 20 דקות כדי לאפשר שידור מהדורה מקוצרת של "מבט" בהנחיית מֵרָב מִילֶר ואָמִיר אִיבְּגִי ואז עלה לפתע לאוויר מר עמית הורסקי נסער ורווי אנרגיות באצטדיון "טֶדִי" כשהוא מדווח לשניים בהתרגשות רבה בטרם שריקת הפתיחה כי את אצטדיון "טֶדִי" בירושלים מלא על גדותיו ב- 30000 (שלושים אלף) צופים וכי על הסדר באצטדיון הופקדו 700 (שבע מאות) שוטרים. עמית הורסקי הוֹמֶה ולוֹהֵט הוסיף כי כל הכרטיסים נמכרו עד האחרון שבהם והוסיף עוד פרטים כהנה וכהנה…עד שמרב מילר קטעה אותו והעירה לו, "לכן יש שידור ישיר בערוץ 1…". נדמה היה לפתע כי עמית הורסקי שכח כי חלק מתפקיד הפריצה החיה שלו למהדורת החדשות הוא גם לקדם את השידור הישיר בראשות יורם ארבל ודני נוימן. היה עליו להודיע על כך בריש גלי גם אם איננו נוטה חיבה יתירה ליורם ארבל שגנב לו את ההצגה (למרות שעל מסך ערוץ 1 הוטל Super imposing אינפורמטיבי שדן בסוגיה).

rt 2

טקסט תמונה : יום שני בערב 19.55 – 21 באוקטובר 2013. מהדורת "מבט" מקוצרת בת כ- 20 דקות משודרת בהפסקה בין שתי המחציות של השידור הישיר של משחק הכדורסל סגנית האלופה מכבי ת"א נגד האלופה מכבי חיפה 75 : 73. הכתב עמית הורסקי (משמאל) מבשר מאצטדיון "טדי" בירושלים לצמד המגישים גב' מרב מילר ומר אמיר איבגי כי האצטדיון שאמור לארח את המשחק בית"ר ירושלים – הפועל ת"א מלא על גדותיו ב- 30000 צופים . כמו כן הוא מדווח כי 700 שוטרים מאבטחים את הסדר במקום. (צילום ב- iphone את מסך ערוץ 1. באדיבות ערוץ 1). 

ליגת העַל בכדורסל רוויה מזה שנים בתהליך "אמריקניזציה" שעושה בסופו של דבר שַמוֹת בנוער הישראלי. נכון שנוצר איזה שוויון כוחות מדומה בין הקבוצות בגלל השחקנים האמריקנים, אך אנוכי באופן אישי אינני יכול להזדהות עמה. אותי היא איננה מעניינת במיוחד. נדמה לי שגם לא כך את הציבור שמסתייג ממנה. רק 4000 (ארבעת אלפים) צופים הטריחו את עצמם להגיע להיכל הספורט ביד אליהו. חלפו 47 (ארבעים ושבע) שנים מאז אוקטובר 1996, העת ההיא, בה נחת הכדורסלן האגדי היהודי – אמריקני טל ברודי במגרש הבלטות של מכבי תל אביב ברחוב "המכבי" בתל אביב ליד קולנוע "אוֹרְיוֹן" הישן, ועדיין מדברים אצלנו בפסקי הזמן בשפה האנגלית. זה מעיד במשהו על חלחול האמריקניזציה לעומק הכדורסל הישראלי ולשורשיו. מכבי ת"א נראתה אמש כקבוצה כבויה ובלתי מוכשרת בשעה שמכבי חיפה צעדה ביתרון עצום 51 : 34 באחד משלבי המשחק. מכבי ת"א היא קבוצה צפויה ומשעממת עד מוות ולמאמן שלה דיוויד בלאט ושני עוזריו גָיְא גוּדֶס ואַלוֹן שְטָיִין יש המון המון עבודה . אצטדיון "טֶדִי" היה מלא אמש עד אפס מקום אולם רמת הכדורגל אפסית. בימאי הטלוויזיה של משחק הכדורסל אמנון אוסמן יחדיו עם אוּרִי לֵוִי וגוּר שֶלֶף ושדר הקווים ליאב נחמני כמו גם בימאי הטלוויזיה של משחק הכדורגל ג'אמל "ג'ימי" סובחי וצוות השידור שלו יורם ארבל ודני נוימן עשו את מיטבם שלא הספיק. מה העניין הזה בו יורם ארבל מזהה את אביגדור ליברמן ולא את המועמד המתמודד לראשות עיריית ירושלים משה ליאון שיושב בצמוד לו ? אולי הוא איננו מכיר את האיש. על כל פנים יש לו לא מעט טעויות זיהוי בשידורים הישירים שלו אך אין לו מתחרים בבניית דרמה וכישרון תיאור הדרמה. במובן הזה הוא כמעט היחיד שאין בלתו למעט רמי ווייץ. טמון משהו ייחודי – אנטומי במיתרי הקול של יורם ארבל ורמי ווייץ. מתנה מאלוהי המיקרופון. אפשר לבוא באין סוף טענות לערוץ 1 ורשות השידור, אולם הרייטינג של השידור הציבורי שעסק וחשף אֶמֶש בשני שידורים ישירים של המשחקים המרכזיים בליגות הכדורסל והכדורגל מעורר שביעות רצון הבוקר הזה בין אנשי ערוץ 1. ולא בכדי. זמן רב חלף מאז הציצו אנשי ערוץ 1 ורשות השידור בטבלאות המדרוג כשהם לוגמים את קפה הבוקר הראשון ומרשים לעצמם לחייך קמעא ולחכך את כפות ידיהם בהנאה. % 16.3 שצובר ערוץ 1 בערבו של יום שני ב- 22.30 – 21 באוקטובר 2013 איננו חיזיון נפרץ. מדובר כמעט באחרית הימים.

rating 1 21 10 2013

טקסט מסמך : יום שני – 21 באוקטובר 2013 . עמודת המדרוג ברבעי שעות בין 16.00 ל- 18.45 בעת המדידה בשני המגזרים "האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" . ערוץ 1 ניגף בפני ערוץ 2 וגם בפני ערוץ 10 , גם לאחר שמתחיל השידור הישיר המקדים של ה- Pre Game Show של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 75 : 73 . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 2 21 10 2013

טקסט מסמך : יום שני – 21 באוקטובר 2013 . עמודת המדרוג ברבעי שעות בין 18.30 ל- 21.15 בעת המדידה בשני המגזרים "האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" . מהדורת "מבט" המקוצרת שמשודרת בין 19.40 ל- 20.00 צוברת מדרוג סביר של % 5.1 . המחצית השנייה של השידור הישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל בערוץ 1 מכבי ת"א – מכבי חיפה 75 : 73 מטפסת במעלה המדרוג ומגיע ל- Peak של ב- 20.45 עם רייטינג נאה של % 8.7 . אורי לוי וגור שלף מוסרים במצב טוב את מטה השליחים לצוות השידור של משחק הכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א , יורם ארבל ודני נוימן . תוצאת הרייטינג של השידור הישיר של משחק הכדורגל כבר ב- Pre Game Show בין 20.45 ל- 21.00 מעפיל ל- % 10.1 ומטפס ברבע שעה הראשונה של המשחק ל- % 12.0 . רייטינג יפה מאוד של ערוץ 1 . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 3 21 10 2013

טקסט מסמך : יום שני – 21 באוקטובר 2013 . עמודת המדרוג ברבעי שעות בין 21.00 ל- 23.45 בעת המדידה בשני המגזרים "האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" . השידור הישיר של משחק הכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א 1 : 0 בערוץ 1 ע"י יורם ארבל ודני נוימן בין 20.50 ל- 23.00 גרף רייטינג ממוצע באוכלוסייה היהודית בגובה של % 15.12 , וב- Peak שלו הגיע שלוש פעמים בין 22.15 ל- 22.29 לשיאים של % 15.0 , בין 22.30 ל- 22.44 ל- % 16.3 , ושוב בין 22.45 ל- 22.59 ל- % 16.3 . מדובר בהישגי מדרוג יוצאי דופן בעבור ערוץ 1 . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

יום שני של 21 באוקטובר 2013 ייזכר כתחילתה של מהפכת שידור בתחום מסוים בערוץ 1 הציבורי . למרות הקשיים הנוראיים שחווים אנשיו מידי יום ביומו , רובם שם אנשי עבודה חרוצים ורציניים , ואל להם לוותר על האתגר החדש . "ערב יום שני בשבוע של הספורט הישראלי" הוא רעיון טלוויזיה מצוין שצריך לדבוק בו , לטפח אותו , ולהשביח אותו . ובדרך לסגור ולהדק את כל קצוות ההפקה .

סוף הפוסט מס' 306. הועלה לאוויר ביום רביעי – 23 באוקטובר 2013.

 


תגובות

פוסט מס' 306. ערב הספורט הישראלי בערוץ 1 (שני – 21 באוקטובר 2013). שידור ישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 75 : 73 ושידור ישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל בית"ר ירושלים – הפועל ת"א. מבצע שידורים ישירים כפול של ערוץ 1. ביקורת טלוויזיה. פוסטמ מס' 306. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום רביעי – 23 באוקטובר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>