פוסט מס' 333. פוסט גלוי גם לנשיאת מועצת העיתונות בישראל השופטת הנכבדה גב' דליה דורנר. הפוסט עוסק ב- "Monday Night Basketball & Soccer" ששודרה אמש ביום שני – 23 בדצמבר 2013 בערוץ 1 הציבורי ואשר חשפה לעיני קהל צופי הטלוויזיה בישראל כמות פנטסטית של פרסומות מסחריות ממגרשי הכדורסל והכדורגל, הרבה מעבר למקובל. מדובר בשטיפת מוח. פוסט מס' 333. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 24 בדצמבר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

—————————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 333 : הועלה לאוויר ביום שלישי – 24 בדצמבר 2013.

—————————————————————————————————-

פוסט גלוי גם לנשיאת מועצת העיתונות בישראל השופטת הנכבדה גב' דַלְיָה דוֹרְנֶר . הפוסט עוסק ב- "Monday Night Basketball & Soccer" ששודרה אמש ביום שני – 23 בדצמבר 2013 בערוץ 1 הציבורי ואשר חשפה לעיני קהל צופי הטלוויזיה בישראל כמות פנטסטית של פרסומות מסחריות ממגרשי הכדורסל והכדורגל, הרבה מעבר למותר ולמקובל. מדובר בשטיפת מוח. פוסט מס' 333. כל הזכויות שמורות.  

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : כ- דבר כזה טרם קרה מעולם בממשלות ישראל לדורותיהן מאז 1948. מדהים בחומרתו. שר האוצר לשעבר של מדינת ישראל מר יובל שטייניץ (מכהן כעת כשַר לנושאים אסטרטגיים בממשלת בנימין נתניהו) מאשים את שר האוצר הנוכחי של מדינת ישראל מר יאיר לפיד ומכנה אותו בפרהסיה רמאי. לא פחות. חיפשתי ולא מצאתי שום תגובה של בנימין נתניהו לברדק הזה המתחולל בממשלתו והבנתי שיאיר לפיד מסרב להגיב למתקפה הזאת יוצאת דופן בחריפותה שמתנהלת נגדו ע"י שר בכיר אחרת ואשר טוען כי הוא שר האוצר יאיר לפיד רימה את המדינה.

יום ראשון – 22 בדצמבר 2013 . ראה העיתון "ישראל היום" . לא יאומן כי יסופר, השר לעניינים אסטרטגיים בממשלת ישראל מר יובל שטייניץ קובע כהאי לישנא : "שר האוצר יאיר לפיד מטעה מדינה שלמה , וממש מרמה את ממשלת ישראל ואת המדינה". שר האוצר יאיר לפיד סירב להגיב להאשמ . 

הערה 4 : לערוץ 10 קרה אמש (לילי שני – 23 בדצמבר 2013) אסון. אולי טרגדיה. ערוץ 10 הצליח בעזרת התוכנית הראשונה של ריאליטי הנפל "היפה והחנון" (עונה 4) ש- שודרה אמש בין 21.00 ל- 22.15 (ליל שני – 23 בדצמבר 2013) לסַמֵם כ- % 20 מציבור צופי הטלוויזיה במדינת ישראל (ליתר דיוק : % 19.14 במדידה במגזר "האוכלוסייה היהודית" עם Peak של % 22.90 ו- % 17.18 במדידה במגזר הקרוי "כלל האוכלוסייה". תוכנית הטלוויזיה המטומטמת והריקנית הזאת השיגה אתמול מדרוג שיא של % 19.14. ערוץ 10 הצליח לשבש את דעתם של כ- חמישית מצופי הטלוויזיה של מדינת ישראל. לא מעט אנשים במדינת ישראל נתפשו עם המכנסיים מופשלים כשהם סוגדים למוֹלֶך, לעגל הזהב. אנוכי מקווה בעבור קברניטי ערוץ 10 כי הם לא משתעשעים במחשבה ואינם משלים את עצמם אפילו לדקה אחת כי ערוץ 10 הוקם בזמנו למען ערפול וקהות חושים כזאת של הציבור.

הערה 5 : האזנתי היום בצהריים (יום רביעי – 24 בדצמבר 2013) לתוכנית האקטואליה שהנחה מר עידן קוולר בהצלחה בין 12.00 ל- 13.45 (במקומה של הנעדרת גב' יעל דן) . בוויכוח שהתעורר בתוכנית שהנחה עידן קוולר בין הסנגוריה לקטגוריה בעניין בדיקת כשל הסופה החורפית ע"י מבקר המדינה שניתקה לפני כשבועיים יותר מרבע מיליון אזרחים בישראל מזרם החשמל , אנוכי תומך חד משמעית בקָטֶגוֹרִית (שמה אוֹרִית, אם אני זוכר נכון). אחת החוכמות הגדולות בניהול מדינה היא לא רק מִבְצָע הנחת תשתיות ראויות במועד אלא גם היכולת והכישרון לאתר ולפתור את התקלות בעת השימוש בהן במינימום זמן . כלומר השקעה של % 100 באיתור הפגם והתגייסות של % 100 למען תיקון הפגם . סעדיה קאראוואני היה כזה . במשך שנותיי הארוכות בשירות הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 עמד לרשותי בהפקות הארציות והבינלאומיות הגדולות מהנדס קול ותקשורת יוצא דופן באיכותו בשם סעדיה קאראוואני . תימני רזה וגבוה, ידען, וחכם. הקונץ הגדול שלו היה לא רק בתכנון מעניין ונבון של מערכות התקשורת המורכבות אלא גם באיתור מיידי של תקלות כשהן קורות והענקת מענה ופתירת הליקויים במהירות וביעילות On line. השקעה של מאה אחוזים באיתור התקלה וגיוס מאה אחוזים לתיקונה. סעדיה קאראוואני היה אָשָף. רב אמן בתחומו. האיש הזה נטל עמי חלק בכל מבצעי השידור הגדולים והסבוכים במשך שנים רבות בארץ ובחו"ל לרבות אולימפיאדות , מונדיאלים , ואליפויות עולם בא"ק . צריך להסביר לקוראי הבלוג כי אי אפשר לפקד ולנהל פרויקטים מסובכים של מבצעי שידור טלוויזיוניים (בחו"ל וגם בארץ) ללא מערכות קול ותקשורת איתנות ויציבות . ובאמת, כשלצִדִי ניצבו בשעתו ובזמנו אישי טלוויזיה מסוגם של סעדיה קאראוואני , אמנון ברקאי , ששי אפרתי, ויואב פלג – ידעתי שהניצחונות שלי ושלנו מובטחים . מההיבט הזה של קשר רב מערכתי בין המפקד העליון בשטח לבין פיקודיו בחזית, דומה המערכה הטלוויזיונית למערכה צבאית. מר עידן קוולר הוא מחליף ראוי לגב' יעל דן אולם את אותם הדברים ניתן לומר על גב' לינוי בר גפן שאף היא מחליפה עכשיו בהצלחה את יעל דן.

פוסט גלוי גם לנשיאת מועצת העיתונות בישראל השופטת הנכבדה גב' דַלְיָה דוֹרְנֶר . הפוסט עוסק ב- "Monday Night Basketball & Soccer" ששודרה אמש ביום שני – 23 בדצמבר 2013 בערוץ 1 הציבורי ואשר חשפה לעיני קהל צופי הטלוויזיה בישראל כמות פנטסטית של פרסומות מסחריות ממגרשי הכדורסל והכדורגל, הרבה מעבר למותר ולמקובל. מדובר בשטיפת מוח.

1. השידור הישיר של ערוץ 1 הציבורי מאילת ביום שני – 23 בדצמבר 2013 את משחק הכדורסל במסגרת שמינית גמר גביע המדינה, הפועל אילת – מכבי חיפה 78 : 67. 

לא ראיתי אמש את "Monday Night Basketball & Soccer" של ערוץ 1 הציבורי. יש לי התחייבויות משפחתיות ועשרה נכדים ונכדות שקשורים אל רעייתי ואלי בכל נימי נפשם כפי שאנו קשורים אליהם בכל נימי נפשינו. אולם מערכת ה- Yesmax של "YES" מחוללת פלאים הקליטה עבורי את הנעשה על המרקע במלואו. התיישבתי בכורסתי מול המסך שלי עם יומני ועֵטִי, וזה מה שרשמתי לעצמי.

לידיעת קוראי הבלוג ולידיעת נשיאת מועצת העיתונות של ישראל כבוד השופטת גב' דַלְיָה דוֹרְנֶר. אולי תואיל השופטת הנכבדה להתערב בנעשה בשידורי הספורט בערוץ 1, ערוץ 5 בכבלים, וערוצי הספורט של "צ'ארלטון" כדי להגן על ציבור צרכני הטלוויזיה מפני התשפוכות העצומות של הפרסומות המסחריות המכוערות שמרעיפים ערוצי הטלוויזיה הללו חזור ושָנֹה. נראה כאילו ערוצי הטלוויזיה הנ"ל עשו יד אחת ביודעין ו/או באקראי עם הוועדות המארגנות כדי ללכלך את המסך שלהם בעוד ועוד כְּרָזוֹת, שלטים, ו- Banners הנושאים אין סוף פרסומות מסחריות ואשר מוצבים ללא שיטה, סדר, ואסתטיקה במגרשים והאצטדיונים השונים . מדובר בעבירה ברורה על חוק כמויות הפרסומות המסחריות שמותר לחשוף בשידורי הטלוויזיה . צריך להבין כי ריבוי שלטי הפרסומות המסחריות בשידורים הישירים בתחומי הספורט לא רק מקלקל, מלכלכך, ומזיק לסיגנל הטלוויזיוני אלא מייצר שטיפת מוח ופוגע בציבור הצופים בעל כורחם . ערוץ 1 הציבורי ורשות השידור "מתעלים" מעל כולם ועושים בעניין הזה צחוק מהעבודה ומהצופים שלהם. ערוץ 1 הציבורי מנוע מלהקרין פרסומות מסחריות על פי חוק . נכון שמאז ראשית עשור ה- 70 של המאה שעברה נוצר מעין Modus Vivendi בין רשות השידור שטענה כל העת לצִמְצוּם כמות שלטי הפרסומות המסחריות במגרשים לבין הוועדות המארגנות שניסו להוסיף שלטים כדי לצבור עוד הכנסות מחשיפתם בטלוויזיה המונופוליסטית . לבסוף הושגה פשרה. הפשרה ההיא נשענה על מִסְמַךְ תשעת עקרונות הפרסום המסחרי בטלוויזיה שחיבר בשעתו ה- EBU (ראשי תיבות של European Broadcasting Union), איגוד השידור האירופי. המסמך האירופי ההוא דן במנת השלטים המותרת להצבה באצטדיונים, וקבע כי הם מותרים להצבה רק בצדי קווי האורך והרוחב של המגרשים וגובהם לא יעלה על מטר אחד. עוד קבע המִסְמַךְ כי אין להציב פרסומות מסחריות בגובה, וגם כי אין להציבם בין מצלמות הטלוויזיה לבן מושאי השידור. ערוץ 1 הציבורי עושה יד אחת עם הוועדות המארגנות בשעה שהוא מרשה להן הציב שלטי פרסומות מכוערים במגרשים ובאצטדיונים ככל העולה על רוחם בכל נקודת רום וגובה במתקנים השונים. המעשה הזה הוא חמור ביותר בין אם הוא נעשה ביודעין ובאין אם באקראי . מצלמות ערוץ 1 חייבות להתעלם מהפרסומות המסחריות הלא חוקיות הללו שפזורות שתי וערב ללא כל סדר על משטחי ההתמודדות וגם תקועות ברוֹם האצטדיונים , ואף תלויות על קירות אולמות הכדורסל . ערוץ 1 איננו רשאי על פי חוק לחשוף אותן בכמות כזאת לציבור . מה שקורה ומתחולל בערוץ 1 מן ההיבט הזה של שטף הפרסומות המסחריות בכמויות שלא נודעו כמותן בעבר מוכיח שוב כי אין שם שום ניהול ופיקוד. גם לא דֶרֶך אֶרֶץ. מנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם , עוזרו הקרוב מר זליג רבינוביץ', ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת היו אמורים להתערב לפני זמן רב מאוד בכאוס הפרסומות המסחריות שנראה כשחיתות. שחיתות מכוונת ו/או אקראית , אין זה משנה דבר, ולא מפחית מאומה מאשמת המנהיגות הדהויה להחריד של השידור הציבורי במדינת ישראל. תפקידה של מנהיגות רשות השידור הוא להנחות את הנוגעים בדבר את אנשי הספורט של ערוץ 1 באופן חד משמעי , כלהלן ובזאת הלשון : "מצלמות הטלוויזיה חייבות לפעול במגרשים ובאצטדיונים על פי חוק וסדר הנוגע להימנעות ואי חשיפת פרסומות מסחריות מעל המותר, המוסכם, והמקובל – ולא, הן ייסגרו וניידות השידור יורחקו לאלתר מזירות הספורט השונות".

 הפרסומות המסחריות הללו בכמות בלתי נתפשת וגם חסרות כל אסתטיות, ניבטות לציבור הצופים מכל חור, זווית, וגומחה – ומסקלות את רצונו לצפות באירועי הספורט ללא הפרעה. הכמות הבלתי מתקבלת הזאת של שלטים ובאנרים מסחריים שוטפים את עיניו ומוחו של הצופה בעל כורחו ו- ללא כל פיקוח ציבורי. אנוכי מדגיש שוב כי שני הגופים הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ורשות השידור הציבורית כפופים להנחיה ברורה של מסמך תשעת עקרונות חשיפת הפרסום המסחרי בשידורי ספורט שחיבר והוציא לאור איגוד השידור האירופי ה- EBU (ראשי תיבות של European Broadcasting Union). השערורייה הגדולה הנוגעת לחשיפה עצומה של פרסומות מסחריות בכמות בלתי מתקבלת על המסך הציבורי , איננה נעוצה רק בשידורים הישירים השוטפים של אירועי המשחקים עצמם, אלא גם בחשיפת אותן הפרסומות המסחריות הללו בעת הפרזנטציה המקדימה שלהם ע"י המגישים והשדרנים בעת השידור הישיר של החלק המקדים את שריקת הפתיחה, מה שמכונה בעגת הטלוויזיה "Pre Game Show". אמש החליט מר שמואל שלזינגר בימאי השידור הישיר של ערוץ 1 שהעביר מאילת בשידור ישיר את משחק שמינית גמר גביע המדינה בכדורסל (הפועל אילת – מכבי חיפה הסתיים בתוצאה 78 : 67) – להושיב את השדר אורי לוי והפרשן גור שלף בזווית צילום מיוחדת ומכוונת שקולטת ברקע שלהם את הפרסומות המסחריות התלויות על קירות האולם . מתקבל הרושם כי ה- Location של עמדת השידור של ערוץ 1 והפרזנטציה שלו בטרם שריקת הפתיחה למשחק באולם המשחק נבחרים בקפידה ובאופן משולב ע"י ערוץ 1 והוועדה מארגנת של האירוע. ערוץ 1 מנוע מלהקרין פרסומות מסחריות ואל לא לטעון כי הן השתרבבו לצילום באקראי. מדובר בשיטה. מרבית הצילומים של ערוץ 1 ממגרשי הכדורסל ואצטדיוני הכדורגל כוללים בתוכם חשיפה עצומה בלתי מתקבלת על הדעת של פרסומות מסחריות שמלכלכות ומכערות את התמונה הטלוויזיונית ואשר מסממות את צופי הטלוויזיה בעל כורחם מבלי שהם נשאלו אם הם מסכימים לכך . ערוץ 1 עובר עבירת שידור חמורה ביותר על חוק השידור הציבורי, חוק שאוסר עליו לחלוטין הקרנת פרסומות מסחריות מעבר למותר כפי שמצוין בתשעת העקרונות של ה- EBU. אם רשות השידור וערוץ 1 הופכים בכוונה על פי תכנון מראש ו/או באקראי בעל כורחם למפרי חוק בשידורי טלוויזיה שעוסקים בעיתונאות, חדשות, ודוקומנטציה – על גב' דַלְיָה דוֹרְנֶר להתערב מייד כדי להגן על ציבור צרכני הטלוויזיה. לא ייתכן כי זווית הצילום של מצלמת הטלוויזיה שעדשתה רווייה בפרסומות מסחריות, זאת שחשפה את אוּרִי לֵוִי וגוּר שֶלֶף באולם הכדורסל צר המידות באילת בעת הפרזנטציה בשעת ה- Pre Game Show , אומנם נבחרה באקראי. נראה כי מדובר במעשה מכוון. אנסח זאת כך : "אם זווית הצילום האבסורדית הזאת שלכדה את השַדָּר, הפרשן, ואת הפרסומות המסחריות באותו ה- Frame, היא מתוכננת ונבחרה מראש – המעשה חמור. אם זווית הצילום הזאת נבחרה באקראי ללא אבחנה – המעשה חמור שבעתיים".

eilath 2

טקסט תמונה : ליל שני – 23 בדצמבר 2013 . אולם הכדורסל באילת . שני שדרני הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, מר גור שלף (מימין) ומר אורי לוי (משמאל) מנהלים את ה- Pre Game Show כשברקע שלהם מוקרנים שלטי פרסומות מסחריות מכוערות שמטנפות את התמונה הציבורית. תמונת הטלוויזיה הזאת איננה מתקבלת על הדעת והיא איננה שְדִירָה ברשת טלוויזיה ציבורית שממומנת בכמעט 1.000000000 (מיליארד) שקל ע"י משלם האגרה. מדובר בסקנדל. (צולם ב- iphone שלי ממסך ערוץ 1) .

ברור שמתעוררת כאן השאלה היכן ניצבות הנהלת רשות השידור והנהלת ערוץ 1 ומערכת הפיקוח הראשית בראשות מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ועוזרו הקרוב מר זליג רבינוביץ' ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת בעניין החריגה המכוערת הזאת ? כיצד שתי ההנהלות הללו מאפשרות ביודעין לתופעה מסחרית מחורבנת כזאת להתחולל על המסך הציבורי ? מדוע שתי ההנהלות הופכות ביודעין ו/או באקראי למפרות חוק ? מעבר לדיון בחוק כיצד זה הנהלת רשות השידור והנהלת הערוץ 1 מסכימות לשדר תמונות טלוויזיוניות כה בלתי אסתטיות ונותנות ידן למה שנראה כזיוף. גב' דַלְיָה דוֹרְנֶר בתוקף תפקידה הרם אמורה לתבוע מהשידור הציבורי יושרה עיתונאית. אי אפשר לדבר על יושרה עיתונאית טלוויזיונית בשידור הציבורי ש- רווייה בעודף כל כך רב של פרסומות מסחריות שמגיחות אלינו מכל נקודה גאוגרפית במוקד האירוע , מסממות את הצופים בעל כורחם מבלי שהם הסכימו להיחשף אליהן, ומלכלכות את תמונת ה- Video, עד כדי כך שקשה להבחין בגיבורי העלילה עצמה. הכדורסלנים והכדורגלנים נטמעים בתוך גודש הפרסומת המסחרית . צריך להבין כי ערוץ 1 משלם בעונת 2014 – 2013 לאיגוד הכדורסל עבור זכויות השידור של המשחק המרכזי בליגת העל ו/או במסגרת גביע המדינה (החל משלב שמינית הגמר) סכום שנתי של 6.000000 (שישה מיליון) שקל . כ- 150000 (מאה וחמישים אלף) שקל לכל משחק ומשחק. בחוזה היקר שנחתם בין שני הגופים ערוץ 1 ורשות השידור לבין איגוד הכדורסל היה חייב להיכלל סעיף ששומר על ניקיון התמונה הטלוויזיונית מפני עודף פרסומת מסחרית.

לצורך השוואה עם הנעשה היום בערוץ 1 הציבורי אנוכי מביא השוואה מהיסטוריית העבר . בשעה שערכתי, הפקתי, ניהלתי, וניווטתי את שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 במשך כ- 32 (שלושים ושתיים) שנים – שמרתי מכל משמר על ניקיון התמונה הטלוויזיונית מפרסומות מסחריות חריגות. נזהרתי מפניהן כמו מאֵש. זאת הייתה הנחייה מפורשת של כל המנכ"לים של רשות השידור לדורותיהם, אותם שרתי ותחתם עבדתי : שְמוּאֵל אַלְמוֹג ז"ל, יִצְחָק לִבְנִי, יוֹסֵף "טוֹמִי" לַפִּיד ז"ל, אוּרִי פּוֹרָת ז"ל, אַרְיֵה מֶקֶל, מוֹטִי קִירְשֶנְבָּאוּם, ואח"כ שוב אוּרִי פּוֹרָת ז"ל בקדנציה השנייה שלו . הנה דוגמא אחת מיני רבות כיצד נראתה עמדת השידור שלנו בהיכל הספורט ביד אליהו בסוף עשור ה- 90 של המאה שעברה אותה מאיישים השַדָּר מאיר איינשטיין והפַּרְשָן אלי סהר. המפיק המצוין שלי ואיש יד ימיני במשך שנים רבות מר שַשִי אֶפְרָתִּי הביא להיכל הספורט ביד אליהו רקע מתאים של הטלוויזיה שלנו שהוכן עבורנו ע"י שירותי אומנות שלנו לצורך צילומי Close up ופרזנטציה של הצוות המוביל מאיר איינשטיין ואלי סהר. הרקע היה פק"ל בניידת השידור. ציוותי השידור שמופיעים לפני המצלמה לרבות שדרני הקווים נדרשו וחויבו עַל יָדִי ללבוש חליפות ולענוב עניבות . זיכרון הצילום הרצ"ב נשמר ומהווה עדות לנוהל השידור שקבעתי בימים ההם. הנה חלק מתמונות הארכיון שלי מהימים ההם. הן מוצגות לפניכם.

yoash 2

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 90 של המאה שעברה . עמדת השידור שלנו של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בהיכל הספורט ביד אליהו. השדר מאיר איינשטיין (משמאל) והפרשן אלי סהר (מימין) בעת שידור הפרזנטציה ב- Close up ב- Frame סגור על רקע מיוחד של רשת הטלוויזיה אותה הם מייצגים. הרקע לצילום הפרזנטציה הובא ע"י ההפקה באופן מיוחד מירושלים לתל אביב. (צילום ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות תמורת תשלום).

yoash 6

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 90 של המאה שעברה . צילום פתוח של עמדת השידור שלנו של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בהיכל הספורט ביד אליהו. משמאל, השדר מאיר איינשטיין, ומימן הפרשן אלי סהר (מימין) בעת שידור הפרזנטציה ב- Frame פתוח על רקע מיוחד של הטלוויזיה הישראלית הציבורית כדי למנוע שרבוב וזליגה של פרסומות מסחריות לצילום. הרקע הובא ע"י ההפקה באופן מיוחד מירושלים לתל אביב. אנוכי יושב קיצוני מימין בעמדת הפיקוד המוסווית שלי מחוץ לטווח מצלמות הטלוויזיה שעליהן אנוכי מופקד ואחראי. (צילום ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות תמורת תשלום).

yoash 4

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 90 של המאה שעברה. אחת מעמדות הצילום שלנו של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בהיכל הספורט ביד אליהו. הצלם הוא צחי רביב ולידו משמאל קצת מוסתר שדר הקווים אמיר בר שלום לובש חליפה, מעונב ומחויט לקראת תחילת עבודתו. אנוכי ניצב מימין, מתדרך את הצלם בטרם תחילת השידור הישיר . (צילום ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות תמורת תשלום).

yoash 5

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 90 של המאה שעברה . עמדת השידור שלנו של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בהיכל הספורט ביד אליהו. שדר הקווים אמיר בר שלום לבוש חליפה, מעונב ומחויט מראיין את עוזר מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. (צילום ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות תמורת תשלום).

yoash 3

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 90 של המאה שעברה. עמדת השידור השנייה שלנו של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 באזור הצפוני של היכל הספורט ביד אליהו. השדר אורי לוי (משמאל) והפרשן השני רלף קליין ז"ל (מימין) מאיישים את עמדת השידור השנייה של ההפקה בעת השידור הישיר של המשחק . אפשר לראות כי סביבת השידור נקייה מפרסומות מסחריות עודפות. (צילום ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות תמורת תשלום).

חלק מחולשתו של ערוץ 1 בשנים האחרונות לרבות היום בעונת השידורים של 2014 – 2013 נעוץ בלבוש המרושל והלא מוקפד של אנשיו, אלה שמופיעים לפני מצלמות הטלוויזיה.

באשר לצד המקצועי של המשחק עצמו הפועל אילת – מכבי חיפה 67:78. מדובר במשחק מבולגן ובתיאור לא מוצלח בקצב הכתבה של השַדָּר אוּרִי לֵוִי ופטפוט של פרשנו גוּר שֶלֶף, תוצאה של עוֹדֶף מֶלֶל עצום. מוזר ותמוה שאיש טלוויזיה כה וותיק כמו אוּרִי לֵוִי מרשה לעצמו ומתיר גם לפרשן שלו לייצר גוֹדֶש טקסט כשמדובר בתמונת טלוויזיה. מה יש לדבר כאן כל כך הרבה . גוּר שֶלֶף לא מבין את תפקידו כפרשן . 2:25 דקות לפני תום הרבע ה- 3 כשהתוצאה עומדת על 54 : 51 לזכות הפועל אילת , משחרר גור שלף משפט פרשנות תמוה, "…כשהולך אז הולך…כשלא הולך אז לא הולך…כדורסל זה משחק של זריקות…". מהאבחנה והביאור הזה של מה שמתרחש במשחק אני מבין שגוּר שֶלֶף שרוי בצרות. דברי הטריוויה שלו משלימים התנסחות של פרשן כדורגל אחד שאמר לא לפני זמן רב, "כדורגל זה משחק של בעיטות…". האשמה איננה מגולגלת רק לפתחו של גור שלף שהוא דרדק טלוויזיה וכלל לא פרשן. כישלונו של גוּר שֶלֶף כפרשן נובעת מהכנה לקויה (אם הייתה כזאת בכלל) וזריקתו למים ללא לימוד, ובלעדי עשיית שיעורי בית. אי אפשר לקחת שחקן כדורסל לשעבר ו/או מנהל קבוצת כדורסל מפוטר, לתת לו מיקרופון, ולצוות עליו להיות פרשן ללא שום הכנה מוקדמת. זה לא עובד ככה. תעשיית הטלוויזיה היא הרבה יותר יסודית ורצינית ממה שרבים חושבים. היא דורשת לימוד והכנה מוקדמים בכל תפקיד : הפקה , עריכה , צילום , טכנאות , שידור, וגם פרשנות. גור שלף איננו פרשן. הוא מכהן בעמדת השידור על תקן של מעין שַדָּר טְרִיוְויָה שני ליד אוּרִי לֵוִי. במתכונתו הנוכחית וכפי שהוא מסכים לחשוף את עצמו בפרהסיה – נראה גוּר שֶלֶף מגוחך.

ועוד דבר : הבימוי הרשלני והשידור הישיר Play by play הבלתי מוצלח של משחק הכדורסל הפועל אילת – מכבי חיפה 67:78 בין 18.30 ל- 20.40 הניב רייטינג עלוב : % 2.37 במגזר ה- "אוכלוסייה היהודית" ו- % 1.84 במגזר "כלל האוכלוסייה". צריך לזכור שערוץ 1 נהנה מתשלום פנטסטי ע"י משלם האגרה בגובה של כמעט 1.000000000 שקל מידי שנה. רשות השידור יודעת לתחוב את ידה הארוכה לכיסו של האזרח אולם מפיקה מדרוג ירוד ונחות מאין כמותו . אם כך אין שום נחיצות בשידור הציבורי במתכונתו הנוכחית. מדובר אם כך ברשות נֶפֶל . ועוד פרט : בימאי ניידת השידור שמואל שלזינגר חשף אמש את שדר הקווים שלו באילת מר יגאל שמעוני כ- נעֶבּעֶך. באחד מ- Time outs במשחק הפועל אילת – מכבי חיפה 78 : 67 נראה מאמן מכבי חיפה דני פרנקו מחלק הוראות לשחקניו. לידו של דָנִי פְרָנְקוֹ ניצב אזרח לובש מכנסי ג'ינס כחולים, עוטה סוודר תכלת מבעדו מבצבץ צווארון לבן רווי כתמים אדומים. האיש הזה ניצב ליד מאמן מכבי חיפה כשידו השמאלית תחובה בכיסו. היד בכיס מעניקה לו דימוי רשלני ועצלני . התבוננות יֶתֶּר מגלה שהאזרח הזה אוחז כפי הנראה במיקרופון של ערוץ 1. הגדלת תמונת ה- Video מבהירה כי אומנם מדובר באיש הטלוויזיה הוותיק יגאל שמעוני שמפיק השידור הישיר הועיד לו תפקיד של שַדָּר קַוִוים באירוע הנָדוֹן. הבימאי היה חייב להודיע לשַדָּר הקווים ב- Talk back של ניידת השידור ולהזהיר אותו בטרם הוא עולה לאוויר וכי עליו לשלוף לפחות את היד מהכיס כדי להיראות עירני . Shot הטלוויזיה הזה הציג אמש במידה רבה אזרח שנקלע בטעות לזירת המשחק ובעצם הוא שַדָּר קַוִוים של ערוץ 1. מצלמות הטלוויזיה הן אכזריות מאין כמותן אך יש להן יתרון אחד גדול . הן אינן יודעות לשקר. מצלמת הטלוויזיה חשפה אמש תמונה משונה של מין שַדָּר קַוִוים שדומה בשל לבושו לאחד הצופים שירד מהיציע כדי להאזין מקרוב להוראותיו של מאמן מכבי חיפה.

eilath 1

טקסט תמונה : יום שני – 23 בדצמבר 2013 . אולם הכדורסל של הפועל אילת . התבוננות בתמונה מאֶמֶש מגלה כי בתווך שלה נראה אזרח כלשהו לבוש ג'ינס ועוטה סוודר תכלת ממנו מציץ צווארון משובץ קוביות אדומות. יד שמאל של האזרח הזה תחובה בכיס מכנסיו. הוא נראה כמי שמאזין להוראות שמחלק מאמן מכבי חיפה דני פרנקו לשחקניו. הסתכלות חדה יותר מגלה כי האיש מחזיק ביד ימין שלו מיקרופון טלוויזיה. התבוננות יתר בתמונה מגלה כי מדובר בכתב ערוץ 1 יגאל שמעוני שמשמש שדר קווים בהתמודדות הפועל אילת – מכבי חיפה 78 : 67 בשלב שמינית גמר גביע המדינה בכדורסל. חלק מהרדידות של ערוץ 1 נובע מהשלומפריות והלבוש המרושל ולא אחיד של ציוותי השידור שמסתובבים לפני המצלמות. 

2. שידור ישיר של ערוץ 1 מבאר שבע ביום שני – 23 בדצמבר 2013 את משחק הכדורגל הפועל בא"ש – בית"ר ירושלים 2 : 0 במסגרת המחזור ה- 14 בליגת העל. 

רשלנות הבימוי והצילום של ערוץ 1 הציבורי הנוגעת לחשיפת שלטי פרסומות מסחריות באצטדיוני הכדורגל נמשכת גם ביום שני – 23 בדצמבר 2013 בעת הסיקור הישיר של משחק הכדורגל הפועל באר שבע – בית"ר ירושלים 0:2. מול מצלמת הטלוויזיה המובילה של ערוץ 1 ניצב מקבץ ענק של פרסומות מסחריות שמסיט אליהן שוב ושוב את עיניו של צופה הטלוויזיה באשר הוא היושב בכורסה בסלון ביתו. בכל Shot ו- Shot פתוח של המצלמה המובילה נתקל מבטו של הצופה במראה מכוער ולא אסתטי של אוסף עצום של פרסומות מסחריות שאין הוא אמור להיחשף אליהן . אם כך , ואם ערוץ 1 כרת ברית ביודעין ו/או באקראי עם הוועדות המארגנות ואיננו מסוגל להגן על צופיו מפני הנגע הזה במשך תקופה שנמדדת בשנים , אזי נדרשת פנייה אל נשיאת מועצת העיתונות הישראלית כבוד השופטת גב' דַלְיָה דוֹרְנֶר כדי שהיא תתערב ותגן על ציבור צופי הטלוויזיה מפני הברוטאליות המסחרית הבלתי נסבלת של הוועדות המארגנות שמשתפות פעולה עם ערוץ 1 שאיננו תמים כלל ועיקר. לא יכול להיות ואין מצב שמנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם , עוזרו הקרוב מר זליג רבינוביץ', ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת, אינם מודעים כלל למחדל המטונף הזה שמלכלכך שוב ושוב את סיגנל הטלוויזיה הציבורית שעליו הם אחראיים. השידור הישיר של משחק הפועל באר שבע – בית"ר ירושלים 0:2 צובר מִדְרוּג נמוך יחסית : רק % 6.84 בממוצע במדידה במגזר "האוכלוסייה היהודית" ו- % 6.22 בממוצע במדידה במגזר "כלל האוכלוסייה" . צפיתי בכדורגל משעמם נטול רמה שנחשף בבאר שבע לרבות ביצוע הבעיטה החופשית המגוחכת של מָאוֹר בּוּזָגְלוֹ מול חומה פתטית של בית"ר ירושלים שהניבה את השער השני לזכות הפועל באר שבע . אף על פי כן מדובר בהפרה בוטה של אנשי הספורט של ערוץ 1 את חוק רשות השידור בין אם מדובר ברייטינג עשיר ו/או עני . מה זה צריך להיות הקשקוש הזה ?

beer sheva 1

טקסט תמונה (1) : יום שני – 23 בדצמבר 2013. אצטדיון "ווסרמיל" של העיר באר שבע. מצלמות הטלוויזיה של ערוץ 1 חושפות ניצחון של הפועל באר שבע על בית"ר ירושלים בשיעור 2 : 0 אולם ל- Frame הטלוויזיוני משתרבבות טינופת רבה של פרסומות מסחריות שמלכלכות את המסך הציבורי. מן ההיבט הזה ערוץ 1 הציבורי הוא פורע חוק ביודעין ו/או בעל כורחו. אין זה משנה. במצב בלתי נסבל שכזה עליו לסגור את מצלמותיו ולהתפנות מהשטח. הצילומים הפראיים האלה הבלתי אסתטיים מוקרנים בכמות עצומה על מסכי ערוצי הטלוויזיה ללא כל פיקוח ונמשכים כבר זמן רב מאוד גם בערוץ 1 הציבורי. נשיאת מועצת העיתונות גב' דליה דורנר מתבקשת להגן על ציבור צופי הטלוויזיה במדינת ישראל מפני הברוטאליות הזאת שמגולמת בחשיפת הפרסומות המסחריות המשתלטת ושולטת מזה שנים בערוץ 1 הציבורי וגם בערוץ 5 בכבלים, ובערוצי הספורט של חברת "צ'ארלטון". (צילום מה- iphone שלי את מסך ערוץ 1). 

beer sheva 3

טקסט תמונה (2) : יום שני – 23 בדצמבר 2013 . אצטדיון "ווסרמיל" של העיר באר שבע . מצלמות הטלוויזיה של ערוץ 1 חושפות ניצחון של הפועל באר שבע על בית"ר ירושלים בשיעור 2 : 0 אולם ל- Frame הטלוויזיוני משתרבבות טינופת רבה של פרסומות מסחריות שמלכלכות את המסך הציבורי. מן ההיבט הזה ערוץ 1 הציבורי הוא פורע חוק ביודעין ו/או בעל כורחו. אין זה משנה. במצב בלתי נסבל שכזה עליו לסגור את מצלמותיו ולהתפנות מהשטח. הצילומים הפראיים האלה הבלתי אסתטיים מוקרנים בכמות עצומה על מסכי ערוצי הטלוויזיה ללא כל פיקוח ונמשכים כבר זמן רב מאוד גם בערוץ 1 הציבורי. נשיאת מועצת העיתונות גב' דליה דורנר מתבקשת להגן על ציבור צופי הטלוויזיה במדינת ישראל מפני הברוטאליות הזאת שמגולמת בחשיפת הפרסומות המסחריות המשתלטת ושולטת מזה שנים בערוץ 1 הציבורי וגם בערוץ 5 בכבלים, ובערוצי הספורט של חברת "צ'ארלטון". (צילום מה- iphone שלי את מסך ערוץ 1). 

beer sheva 4

טקסט תמונה (3) : יום שני – 23 בדצמבר 2013. אצטדיון "ווסרמיל" של העיר באר שבע . מצלמות הטלוויזיה של ערוץ 1 חושפות ניצחון של הפועל באר שבע על בית"ר ירושלים בשיעור 2 : 0 אולם ל- Frame הטלוויזיוני משתרבבות טינופת רבה של פרסומות מסחריות שמלכלכות את המסך הציבורי. מן ההיבט הזה ערוץ 1 הציבורי הוא פורע חוק ביודעין ו/או בעל כורחו. אין זה משנה. במצב בלתי נסבל שכזה עליו לסגור את מצלמותיו ולהתפנות מהשטח. הצילומים הפראיים האלה הבלתי אסתטיים מוקרנים בכמות עצומה על מסכי ערוצי הטלוויזיה ללא כל פיקוח ונמשכים כבר זמן רב מאוד גם בערוץ 1 הציבורי. נשיאת מועצת העיתונות גב' דליה דורנר מתבקשת להגן על ציבור צופי הטלוויזיה במדינת ישראל מפני הברוטאליות הזאת שמגולמת בחשיפת הפרסומות המסחריות המשתלטת ושולטת מזה שנים בערוץ 1 הציבורי וגם בערוץ 5 בכבלים , ובערוצי הספורט של חברת "צ'ארלטון". (צילום מה- iphone שלי את מסך ערוץ 1).

בעוד צוות השידור וההגשה של ערוץ 1 באילת מר אורי לוי ומר גור שלף לובשים ז'אקטים הרי צוות השידור וההגשה של ערוץ 1 בבאר שבע מר מאיר איינשטיין ומר דני נוימן לובשים מעילי רוח אשר נושאים עליהם פרסומת מסחרית. הדבר הזה אסור לחלוטין על פי חוק רשות השידור. מאיר איינשטיין לובש מעיל רוח שנושא עליו את הפרסומת המסחרית של חברת ההלבשה וההנעלה "PUMA" ודני נוימן עוטה עליו מעיל רוח שנושא את הלוגו המסחרי של חברת "NORTHFACE". שני החברה האלה מאיר איינשטיין ודני נוימן ובימאי ניידת השידור מר אמנון אוסמן יודעים היטב מה מצווה עליהם החוק אך מצפצפים עליו ועושים ממנו צחוק. מעולם לא ראיתי בתולדות הטלוויזיה בארץ וגם בעולם ששדרנים מרכזיים וזוטרים מופיעים On Camera בלבוש שנושא עליו פרסומות מסחריות. מעולם גם לא שמעתי על בימאי טלוויזיה שמאפשר לחטא כזה להתרחש תחת הובלת הבימוי שלו.

beer sheva 5

טקסט תמונה : יום שני – 23 בדצמבר 2013. עמדת השידור של ערוץ 1 הציבורי באצטדיון "ווסרמיל" בבאר שבע. השדר המוביל של ערוץ 1 לובש מעיל רוח ומפרסם בניגוד לחוק רשות השידור את חברת ההלבשה וההנעלה "PUMA". העניין החמור נעוץ בעובדה שבימאי השידור הישיר אמנון אוסמן והשדר עצמו יודעים היטב כי הם עושים מעשה אסור ואף על פי כן הם מצפצפים על החוק. חוץ מזה מישהו בערוץ 1 צריך לקחת על עצמו את שיפור הופעתו האישית של מאיר איינשטיין בפני מצלמות הטלוויזיה. וודאי בצילום מקרוב ב- Close up. מדובר ב- Media וויזואלית ולא ברדיו. אם מאיר איינשטיין רוצה להחליף את יורם ארבל עליו גם בתור מנחה ומגיש לא רק כשדר Play by play, עליו להתאים את עצמו לנורמות טלוויזיוניות וויזואליות מקובלות. המיקרופון איננו צעצוע פרטי שלו. גם לא המסך. (צילום מה- iphone שלי את מסך ערוץ 1). 

beer sheva 6

טקסט תמונה : יום שני – 23 בדצמבר 2013. עמדת השידור של ערוץ 1 באצטדיון "ווסרמיל" בבאר שבע. מאיר איינשטיין השדר המוביל של ערוץ 1 (מימין) יחדיו עם הפרשן שלו דני נוימן (משמאל) לובשים מעיל רוח ומפרסמים בניגוד לחוק רשות השידור את הלוגו של חברות "PUMA" ו- "NORTHFACE". העניין החמור נעוץ בעובדה שבימאי השידור הישיר אמנון אוסמן וצוות השידור מודע לעובדה כי הם עושים מעשה אסור ואף על פי כן כולם שם מצפצפים על החוק. מדהים כיצד השערורייה הזאת של חשיפת ה-Logos של חברות מסחריות להלבשה והנעלה על המסך הציבורי, ע"י מגישי ערוץ ה-1 הציבורי , חולף לו ככה סתם לפני עיניהם של מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם, עוזרו הקרוב זליג רבינוביץ', ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת, ללא כל תגובה. (צילום מה- iphone שלי את מסך ערוץ 1) . 

3. סיכום קצרצר.

ערוץ 1 מתעקש ללכלך את המסך הציבורי שלו שוב ושוב במשך שנים במקבצים ענקיים של פרסומות מסחריות מכוערות, הרבה מעבר למה שמתיר לו חוק רשות השידור. בין אם הדבר נעשה באופן מתוכנן וביודעין ובין אם באקראי מדובר בעבירות שידור חמורות ביותר. מה שהתחולל אמש בשני השידורים הישירים על מסך ערוץ 1 מאילת ובאר שבע, הוא המשכה של מדיניות חשיפה ברורה של פרסומות מסחריות באופן בוטה ומבלי שהשידור הציבורי כפוי לעשות כך. הבה אחזור לפוסט שחקרתי וכתבתי בבלוג הזה ב- 9 בספטמבר 2013 ודן בכיסוי הישיר של ערוץ 1 מאצטדיון ר"ג את משחק הכדורגל ישראל – אזרבייז'אן 1:1.

כך חקרתי וכתבתי ב- 9 בספטמבר 2013 כלהלן :

הבימוי הטלוויזיוני של הבימאי הוותיק אמנון אוסמן ולצדו מלאכת העריכה של העורך טובי גאני ופעולות ההפקה של המפיקים יונתן קנלר ויצחק פרז – הם שערורייה כבר מבראשית. המגישה המובילה והמנחה של הפנל ב- Pre Game Show גב' שרון פרי מעניקה את זכות הדיבור הראשונה לאיש הפנל סוכן השחקנים והפרשן הבעייתי אבי נמני. הבימאי אמנון אוסמן עושה כל מאמץ להכניס ברקע של אבי נמני את הפרסומת המסחרית "HERTZ" המזדקרת ברום אצטדיון ר"ג למרות שהשידור הציבורי מנוע מלעשות זאת על פי חוק רשות השידור. הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מתוקצבת ע"י משלם האגרה (וגם חסויות) בעוד ערוצים 2 ו- 10 נהנים מפרסומות מסחריות . ערוץ 1 איננו מורשה להיהנות משילוט מסחרי גלוי ו/או סמוי. אסור לו מפורשות ובאופן מוחלט לחשוף ולהקרין על המסך שלו Banners ושלטים מסחריים מעבר למקובל לאלה המוצבים על כר הדשא . לא חולפות כמה שניות והנה איש הפנל השני של ערוץ 1 מר אביעד פוהורילס מופיע בכל הדרו ולצדו השלט המסחרי של "adidas" שממוקם אף הוא ברום האצטדיון. הפקת התמונות המכוערות האלה ע"י הצוות הבכיר של ערוץ 1 הן עבירה על חוק רשות השידור וטעונות בירור. אינני מאמין שמישהו מאנשי צוות השידור של ערוץ 1 באצטדיון ר"ג חורג בכוונה תחילה מהחוק ומפיק יתרון חומרי מביצוע העבירות האלה. אנוכי מאמין לחלוטין בניקיון כפיים של צוות השידור של ערוץ 1. אולם גם אם העבירות האלה של הקרנת שלטי פרסומת האלה של HERTZ ו- adidas (ממוקמות ברום האצטדיון ואינן שייכות לעניין) על מסך הטלוויזיה הציבורית נעשו באקראי בתום לב, הן מעידות על הפקה חובבנית ובימוי רשלני. מטריד כיצד בימאי ספורט וחדשות כה מנוסה ומיומן כאמנון אוסמן ניאות להעלות לאוויר תמונה בלתי שדירה לחלוטין. מטריד גם כיצד העורך טובי גאני והמפיקים יונתן קנלר ויצחק פרז מסכימים לשתף פעולה עם הפקת תמונת טלוויזיה כל כך לא אסתטית. מה כל כך קשה להימנע מהפקה ובימוי תמונת טלוויזיה "מלוכלכת" מפרסומות מסחריות ??? מה כל כך קשה להימנע ולא להראות תמונת טלוויזיה מכוערת רוויית שלטים מסחריים שאסורים להקרנה בשידור הציבורי ??? 

isr 7

טקסט תמונה (1) : מוצ"ש – 7 בספטמבר 2013 . אצטדיון ר"ג . איש הפנל של ערוץ 1 סוכן השחקנים מר אבי נמני נושא דבריו לאומה בטרם בעיטת הפתיחה של המשחק ישראל – אזרבאייז'אן 1 : 1 במסגרת קדם מונדיאל ברזיל 2014. נראה כי מישהו העמיד את אבי נמני בכוונה בזווית צילום מיוחדת על מנת שהמצלמה תקלוט את השלט המסחרי שמוצב ברום אצטדיון ר"ג, "Hertz השכרת רב". ערוץ 1 הציבורי חייב להימנע מהקרנת פרסומות מסחריות באופן גלוי ו/או סמוי, מעבר למה שכלול בחוזה שבין רשות השידור לוועדה המארגנת , קרי התאחדות הכדורגל . (צולם ממסך ערוץ 1 ע"י ה- iphone שלי).

isr 3

טקסט תמונה (2) : מוצ"ש – 7 בספטמבר 2013 . אצטדיון ר"ג . סיום השידור הישיר של משחק הנפל ישראל – אייזרבאייז'אן 1:1. סצנת הצילום של אבי נמני יחדיו עם שלט הפרסום "Hertz השכרת רכב" חוזרת על עצמה. אנוכי אומר זאת בהסתייגות רבה ונזהר בדבריי אולם נראה כאילו אבי נמני מצביע בבוהן לכיוון שלט הפרסום . בטוח שהדבר נעשה בתום לב אך על ערוץ 1 שאיננו רשת טלוויזיה המסחרית להימנע מ- Stand up מופרך ומכוער שכזה (לא בגלל האדם שב- Frame, אלא בשל השלט המסחרי שגונב בהיסח הדעת את תשומת הלב של צופה הטלוויזיה באשר הוא). משונה מאוד שמפיקי ובימאי המשדר הישיר אינם מבחינים בהפרעה הצילומית הזאת שהיא בפירוש עבירה על חוק רשות השידור. (צולם ממסך ערוץ 1 ע"י ה- iphone שלי).

isr 4

טקסט תמונה : מוצ"ש – 7 בספטמבר 2013. אצטדיון ר"ג. סיום השידור הישיר של משחק הנפל ישראל – אייזרבאייז'אן 1:1. גם הפרשן השני בפנל של ערוץ 1 מר אביעד פוהורילס נלכד יחדיו ללא כל צורך באותו Frame הצילום עם פרסומת מסחרית "adidas" הממוקמת ברום אצטדיון ר"ג. (צולם ממסך ערוץ 1 ע"י ה- iphone שלי).

אפשר ללכת לתאריך מוקדם עוד יותר למארס 2013 כדי לבדוק את השתלשלות העניינים שימאו זה מכבר משליטה , בשעה שערוץ 1 הציבורי מעביר בשידור ישיר מאצטדיון ר"ג את משחק הכדורגל ישראל – פורטוגל 3 : 3 במסגרת קדם גביע העולם של ברזיל 2014 . ברור שיש שיטה בשיגעון הזה של חשיפת הפרסומות המסחריות בכמות היסטרית שכזאת בשידור הציבורי . ברור גם שהנהלת רשות השידור והנהלת ערוץ 1 עוצמות עיניים במשותף , טומנות ראשן בחול , ומתעלמות יחדיו מהסקנדל . לא יכול להיות שזהו פרי מקרה ואקראיות בלבד . מישהו בערוץ 1 מכוון את מצלמות הטלוויזיה הציבוריות לעבר המגיש והמנחה מר בוני גינזבורג באותו ה- Frame כדי ללכוד אותו יחדיו עם הפרסומות המסחריות הממוקמות ברום אצטדיון ר"ג , בשעה שאין כל צורך לעשות זאת . ניתן לבחור 1000 (אלף) זוויות צילום אחרות כדי לבַדֵל ולהפריד את המגיש הראשי של ערוץ 1 הציבורי בוני גינזבורג מהפרסומות המסחריות המוצבות באצטדיון . ערוץ 1 מָנוּעַ לחלוטין מלשדר תמונות מהסוג כפי שהן מופיעות ההמשך . האם זאת יד המקרה בלבד ו/או שמא מדובר ביד מסתורית שמכוונת ומתכננת מראש את השוטים רוויי פרסומות מסחריות שאסורות בשידור הציבורי . היכן מנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם יחדיו עם עוזרו מר זליג רבינוביץ' ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת . איזה מין ניהול ציבורי זה ? איזה מין מנהיגות ציבורית זאת ? מה זה כל ההפקרות והעליבות הזאת ?

כך חקרתי וכתבתי ב- 22 במארס 2013 כלהלן : השידור הישיר של המשחק ישראל – פורטוגל 3:3 אתמול בצהריים של יום שישי – 22 במארס 2013 בערוץ 1 מתחיל בשערורייה פרסומית בוטה. מעולם לא נראה סקנדל כזה על המסך הציבורי של ערוץ 1 שמתוקצב ע"י משלם האגרה ואסור לו על פי חוק רשות השידור לחשוף על המרקע שלו כמות אדירה כזאת של פרסומת מסחרית. המגיש והמנחה הראשי של השידור הישיר מר בוני גינזבורג פותח את השידור הישיר כשהוא ניצב באצטדיון ר"ג ואת הרקע שלו מקשטים בבהירות רבה שלושה שלטי פרסומת מסחרית חיצוניים ענקיים שניצבים ברוֹם וראש חוצות של היציעים באצטדיון הלאומי : "אלטשולר שחם בית השקעות", "קפה טורקי עלית", ו- "Winner" של מועצת ההימורים והטוטו . מדהים להיווכח כי הנהלת רשות השידור ובראשה מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם, זליג רבינוביץ', ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת מחרישים נוכח המראות המסחריים החמורים וחסרי התקדים המתרחשים על המסך הציבורי שהם האחראיים לו. מוזר ומביך כיצד בימאי השידור הישיר אתמול מר אמנון אוסמן הוותיק והמנוסה ולצדו עורך המִשְדָר מר טובי גאני, ושני המפיקים מר יונתן קנלר ויצחק פרז – מאפשרים להפיק תמונת טלוויזיה כה "מלוכלכת" ונְלוֹזָה שכזאת, ובלתי מתקבלת על הדעת מהסוג המסחרי המכוער הזה. בחירת זוויות הצילום המוטעית והעמדה כושלת של המנחה והמגיש בוני גינזבורג בעת קיום המִשְדָר המקדים ה- Pre Game Show כמו גם ב- Post Game Show בתום המשחק  וניהול השידור הישיר אתמול – מעוררת מחשבות נוגות. מה זה צריך להיות הדבר הזה ? ערוץ 1 הציבורי כורת את הענף הכלכלי הראשי עליו הוא נשען. אתמול נראה ערוץ 1 כרשת טלוויזיה מסחרית לכל דבר למרות שהוא אמור להיות ניזון ראשית דבר מתשלום האגרה. בעתיד לא יוכל עוד ערוץ 1 לטעון ולבקש את הממשלה לייקר את גובה האגרה. גם סדר ותכיפות הקרנת שקופיות הפרסומות המסחריות אתמול על המסך הציבורי הייתה חריגה בכמותה לעין הטלוויזיונית שלי. טקסט תמונה ( 1) : יום שישי – 22 במארס 2013 . אצטדיון ר"ג . השעה 14:18 . Shot הפתיחה אתמול של השידור הישיר בערוץ 1 אתמול ב- Pre Game Show, עשרים ושבע דקות בטרם שריקת הפתיחה למשחק ישראל – פורטוגל במסגרת קדם גביע העולם בכדורגל – ברזיל 2014. בימאי ערוץ 1 אמנון אוסמן מעלה לאוויר תמונת פרסומת שערורייתית על המסך הציבורי בה נראה המגיש והמנחה הראשי בוני גינזבורג עטור פרסומות מסחריות בוטות האסורות לחלוטין לחשיפה כמות שהן על המסך הציבורי. זוהי טעות מקצועית קשה בהעמדת מצלמות הטלוויזיה ובחירת זווית צילום מוטעית משותפת של הבימאי, העורך, והמפיקים. התמונה מעוררת מחשבות נוגות כיצד מתאפשרת ומתרחשת שגיאה חמורה כזאת ללא פיקוח ותגובה מידיים של מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל שלרשות השידור ד"ר אמיר גילת. (צולם מה- iphone שלי את סיגנל הטלוויזיה של ערוץ 1). טקסט תמונה (2) : יום שישי – 22 במארס 2013. אצטדיון ר"ג. המגיש והמנחה הראשי של ערוץ 1 בעת שידור ה- Pre Game Show בטרם שריקת הפתיחה למשחק ישראל – פורטוגל במסגרת קדם גביע העולם בכדורגל – ברזיל 2014. בימאי ערוץ 1 אמנון אוסמן מעלה לאוויר תמונת פרסומת שערורייתית על המסך הציבורי בה נראה המגיש והמנחה הראשי בוני גינזבורג עטור פרסומות מסחריות בוטות "אלטשולר שחם בית השקעות", "קפה טורקי עלית", ו- "Winner" של מועצת ההימורים והטוטו, האסורות לחלוטין לחשיפה כמות שהן על המסך הציבורי. מעולם לא נראו מחזות מסחריים כאלה על המסך של השידור הציבורי. זוהי עבירה וטעות מקצועית קשה בהעמדת מצלמות הטלוויזיה ובחירת זווית צילום מוטעית שנעשתה ע"י הבימאי, העורך, והמפיקים. התמונה מעוררת מחשבות נוגות כיצד מתאפשרת ומתרחשת שגיאה חמורה כזאת ללא פיקוח ותגובה מידיים של מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל שלרשות השידור ד"ר אמיר גילת. הדבר אסור באופן מפורש על פי חוק רשות השידור. אין מדובר כאן בפרסומת סמויה שחדרה למסך בדרך נסתרת. מדובר בפרסומת מסחרית גלויה מכוונת, בוטה, ומכוערת שמלכלכת באופן נורא את סיגנל התמונה הטלוויזיונית הציבורית. (צולם מה- iphone שלי את סיגנל הטלוויזיה של ערוץ 1). טקסט תמונה ( 3) : יום שישי אחה"צ – 22 במארס 2013 . אצטדיון ר"ג . סיום השידור הישיר של המשחק ישראל – פורטוגל 3:3 במסגרת קדם גביע העולם של ברזיל 2014. בוני גינזבורג בעת ההגשה וההנחייה של ה- Post Game Show בטרם המעבר לשלושת אנשי הפאנל שלו שני שחקני נבחרת ישראל בעבר אבי נמני ואייל ברקוביץ', והעיתונאי אבי רצון. בימאי ערוץ 1 אמנון אוסמן מעלה לאוויר שוב תמונת פרסומת שערורייתית על המסך הציבורי בה נראה המגיש והמנחה הראשי בוני גינזבורג עטור פרסומות מסחריות בוטות האסורות לחלוטין לחשיפה כמות שהן על המסך הציבורי ללא התערבות, פיקוח, ותגובה מידיים של מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת. (צולם מ- iphone את סיגנל הטלוויזיה של ערוץ 1).

ערוץ 1 משלם למר אבי לוזון זכויות שידורים בעבור חמשת משחקי הבית של נבחרת ישראל (נגד רוסיה, פורטוגל, צפון אירלנד, אזרבייז'אן, ולוקסמבורג) במסגרת קדם מונדיאל ברזיל 2014 סכום נאה של 2.400000 (שני מיליון וארבע מאות אלף) שקל. 480000 (ארבע מאות ושמונים אלף) שקל למשחק . לחלוטין תשלום לא מבוטל . בהיותו בעל הבית והריבון הטלוויזיוני, על ערוץ 1 ורשות השידור לדרוש סדר ומשמעת בהצבת השילוט המסחרי באצטדיון ר"ג על פי תשעת העקרונות שקבע בזמנו איגוד השידור האירופי ה- EBU. מודוס וויוונטי שצופי הטלוויזיה יכולים לחיות עמו. ברור שאירעה אתמול התפרעות מסחרית בוטה באצטדיון ר"ג תוך כדי ניצול השידור הציבורי ע"י ולטובת חברות מסחריות ובראשן "אלטשולר שחם בית השקעות". הנהלת רשות השידור הייתה חייבת להתערב מייד בנעשה אתמול בעניין כמות הפרסומת בשילוט מסחרי באצטדיון ר"ג בטרם הפעלת מצלמות ערוץ 1 ולפני תחילת המשדר הישיר, עד כדי איום בסגירת המצלמות . הצבת שלטי פרסומות מסחרית בשטחים שונים של חלל האצטדיון והטחתם בעוצמה וכמות כזאת בפניו של צופה הטלוויזיה בעל כורחו ומבלי יכולת להתגונן מפניה, היא פגם אסתטי ומוסרי שהדעת איננה סובלת. הפרסומות מוצבות לעתים קרובות בצורה מכוערת ובכוונה תחילה גם בין מושא השידור לבין הצופה ביציעי האצטדיון. במקום לצפות באירוע ספורט לאומי נחשפים שני סוגי הצופים 40000 (ארבעים אלף) באצטדיון ו- 1.000000 (מיליון) בטלוויזיה, לכמות פנטסטית ושטף רב של פרסומות משולטות. הדבר פוגם במודע ובתת מודע בחוויית הצפייה. טקסט תמונה (1) : יום שישי אחה"צ – 22 במארס 2013. אצטדיון ר"ג. ישראל – פורטוגל 3:3. השלט המסחרי הבוטה של "אלטשולר שחם" המוצב בסמוך לשער הצפוני באצטדיון גונב כאילו וכביכול את תשומת הלב של הצופה ומפנה אותה מההתבוננות במשחק להתבוננות חוזרת ונשנית בשֶלֶט. הדבר איננו נעשה בהיסח הדעת ע"י הפרסומאים אלא מתבצע ביודעין ובצורה מתוחכמת . צופה הטלוויזיה נשטף בעל כורחו בגל פרסומות עכור מבלי שנשאל בכלל אם הוא מעוניין בכך. תשעת העקרונות של שילוט מסחרי בעת שידורים ישירים של אירועי ספורט מבוקשים בטלוויזיה, כפי שנוסחו בעשור ה- 70 של המאה שעברה ע"י ה- EBU, הסדירו בשעתו את המחלוקת שהתעוררה בין הוועדות המארגנות לבין רשתות הטלוויזיה. מה שקרה אתמול באצטדיון ר"ג הוא הפרה בוטה של ההסכם ההוא מבלי שהמדינה מתערבת כדי להגן על אזרחיה. (צילום ב- iphone את סיגנל השידור של ערוץ 1). בתמונה נראה שוער נבחרת ישראל דודו אוואט בולם התקפה פורטוגזית בעוד החלוץ הנודע כריסטיאנו רונאלדו (קיצוני משמאל) מתבונן בנעשה. (צילום ב- iphone שלי את סיגנל הטלוויזיה של ערוץ 1). טקסט תמונה (2) : יום שישי אחה"צ – 22 במארס 2013 . אצטדיון ר"ג . ישראל – פורטוגל 3:3. אותו מצב מזווית צילום שונה .(צילום ב- iphone שלי את סיגנל השידור של ערוץ 1). טקסט תמונה : יום שישי אחה"צ – 22 במארס 2013. אצטדיון ר"ג. ישראל – פורטוגל 3:3. חברת "אלטשולר שחם בית השקעות" משתלטת גם על חלקת השער הדרומי באצטדיון. (צילום ב- iphone שלי את סיגנל השידור של ערוץ 1).

התבוננות נוספת בתמונות האלה מחשידה את אנשי ערוץ 1 בלכלוך התמונה שלהם עצמם . לא ייתכן כי מצבור כל גדול של שרבוב פרסומות מסחריות למסך הציבורי נעשה באקראי . לא יכול להיות שאיש שָם לרבות מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם, עוזרו הקרוב זליג רבינוביץ' , ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת אינם מבחינים בטינופת המסחרית הזאת שמלכלכת את המסך הציבורי עליו הם אחראיים. לא יכול להיות שאנשי טלוויזיה וותיקים בערוץ 1 כמו בימאי הספורט, מפיקי הספורט, ושדרני הספורט אינם מודעים לעובדה שהם מפרים בבוטות ובפרהסיה במשך זמן רב מאוד את חוק רשות השידור. לא יכול להיות כי בברדק וב- בלגן הזה השורר בערוץ 1 אין כל יד מפקחת וזרוע מנהלת. הברדק המתמשך הזה של צילומי וחשיפת פרסומות מסחריות בכמות פנטסטית שכזאת בשידורי הספורט של ערוץ 1 הציבורי, מביא אותי לחשוב כי "יש שיטה בשיגעון הזה" ומחייב אותי לנסח את השאלה הבלתי נמנעת : "האם מישהו מרוויח כאן מתחת לשולחן ?". על נשיאת מועצת העיתונות של ישראל כבוד השופטת גב' דליה דורנר להתערב מייד בנעשה כדי לשמור על החוק ועל מנת לגוֹנֵן על מאות אלפי צופי טלוויזיה במדינת ישראל.

סוף הפוסט מס' 333. הועלה לאוויר ביום שלישי – 24 בדצמבר 2013.


תגובות

פוסט מס' 333. פוסט גלוי גם לנשיאת מועצת העיתונות בישראל השופטת הנכבדה גב' דליה דורנר. הפוסט עוסק ב- "Monday Night Basketball & Soccer" ששודרה אמש ביום שני – 23 בדצמבר 2013 בערוץ 1 הציבורי ואשר חשפה לעיני קהל צופי הטלוויזיה בישראל כמות פנטסטית של פרסומות מסחריות ממגרשי הכדורסל והכדורגל, הרבה מעבר למקובל. מדובר בשטיפת מוח. פוסט מס' 333. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 24 בדצמבר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>