פוסט מס' 145. תמונה 1 שווה 1000 מילים (3). פוסט מס' 145. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום חמישי – 7 במארס 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורך פרסום אישי. הוא מוענק בחינם לציבור הקוראים.

————————————————————————-

פוסט חדש : הועלה לאוויר בערב יום שני – 28 בינואר 2013.

————————————————————————- 

פוסט מס' 145. תמונה 1 שווה 1000 מילים (3).

טקסט תמונה : יוני 1978 . מונדיאל ארגנטינה 1978 . ה- IBC ב- בואנוס איירס . מנהל הטלוויזיה ארנון צוקרמן ומנהל חטיבת הספורט אלכס גלעדי ממנים אותי לראשונה לעורך ראשי ומפיק ראשי של מבצע שידור מונדיאל ארגנטינה 1978 מבואנוס איירס . (צילום ATC 9 ב- בואנוס איירס. ארכיון יואש אלרואי 1978) .

טקסט תמונה : נובמבר 1980. מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד בעצה אחת עם מנהל הטלוויזיה יצחק "צחי" שמעוני ומנהל חטיבת החדשות טוביה סער ממנים למנהל חטיבת הספורט במקומו של אלכס גלעדי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

פוסט מס' 145.תמונה 1 שווה 1000 מילים (3).

אליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס (Australia Open) – ינואר 2013

מר תומאס אוֹה (Thomas Oh) המנהל הבכיר וסגן הנשיא של תאגיד חברת המכוניות הדרום קוריאנית KIA איננו דמות פחות חשובה מ- נובאק דג'וקוביץ' (סרביה) ו- וויקטוריה אזרנקה (רוסיה) שני הזוכים אתמול ושלשום באליפות אוסטרליה הפתוחה ליחידים ויחידות בטניס שהסתיימה במלבורן. KIA היא המממנת הראשית של טורניר ה- Grand Slam האוסטרלי והיא זאת שמאפשרת לוועדה המארגנת האוסטרלית להעניק לשני הזוכים פרס כספי בסדר גודל של 2500000 (שני מיליון וחצי) דולר. לא רע. שכר של 2.5 מיליון דולר עבור שבועיים עבודה. לכן מוקירה הוועדה המארגנת עד למאוד את פועלה של KIA ונותנת ל- תומאס אוֹה לנאום את נאום ניצחון חוצב להבות של החברה בסיום הטורניר קבל עשרות מיליוני צופי טלוויזיה בעולם . כמובן שנובאק דג'וקוביץ ואנדי מארי מחאו כף לאיש בתום נאומו. בזכותו הפכו למולטי מיליונרים . KIA מימנה את טורניר Australia Open בסכום פרסים כולל והטבות אחרות של כ- 12000000 (שניים עשר מיליון) דולר. KIA חברת המכוניות השנייה בגודלה בדרום קוריאה מנהלת קרב מסחרי עם יריבתה הגדולה חברת יונדאיי (Hundai) על השוק במזרח הרחוק לרבות השוק של יבשת אוסטרליה הענקית . ההשקעה הענקית בפרסום שם החברה בטורניר טניס פופולרי במלבורן בעל מורשת ומוניטין עצומים שמשודר ישיר לעשרות מיליוני צופים הוא כנראה עסק משתלם . צריך להזכיר עוד שעשרות רשתות טלוויזיה בינלאומיות משלמות הון עתק עבור זכויות השידורים הישירים לוועדה המארגנת האוסטרלית. הכסף הגדול מאפשר להפיק לא רק אירוע ספורטיבי ראשון במעלה אלא גם Event תרבותי מדהים . אלא מאי ? כל חובב טניס צריך לוותר על חמש שעות מחייו כדי לצפות בטלוויזיה מיטבית שמכסה את משחק הגמר לגברים (לרבות הטקסים) . 22 מצלמות (Isolated) שמחוברות כל אחת למקור Replay משלה , מצוידות בעדשות ענקיות , ובעלות פוטנציאל אין סופי של הילוכים חוזרים ב- SSM (ראשי תיבות של Super Slow Motion) מזוויות צילום מְגֻוָונוֹת – מעשירים את הצופה בכמות מידע פנטסטית , והופכים את הצפייה לחוויה. אין רגע דַל. זהו טניס ותרבות ספורט מעולם אחר שאיננו שייכים אליו לעת עתה . ניתן לומר ללא שמץ של התנשאות אך ביגון כי בהשוואה לטניס האוסטרלי שחזינו בו בשבועיים האחרונים, הרי שבמדינת ישראל השסועה פוליטית נחשפים צופי הטלוויזיה לחלאה בדמותו של Banner ענק המוצג באצטדיון "טדי" בירושלים, ונושא את הסלוגן, "בית"ר טהורה לעד", מבלי שאיש באצטדיון יתערב וישסף את הטינופת הזאת . המשחק על כר הדשא בית"ר ירושלים – בני יהודה נמשך כרגיל.

לא בכדי מעניקה הוועדה מארגנת Space גדול מהרגיל לשילוט המסחרי ול- Banners באצטדיון הטניס של מלבורן הנושאים את שלוש האותיות KIA. רובם ממוקמים במְימַד הרוחבי של האצטדיון הָיְישֶר מול המצלמות המובילות (Leading Cameras) הגבוהות והנמוכות של הטלוויזיה האוסטרלית . בעת צילום ב- Long Shot של המצלמה המובילה את ההתמודדות בין נובאק דג'וקוביץ' ל- אנדי מארי עוד אפשר לסבול את כמות השילוט המסחרי של KIA הרי שהמצלמות התחתונות דואגות לכך ש- KIA תזדקר לעין צופה הטלוויזיה מבלי יכולת להימלט ממנה. זהו המחיר שנתבע צופה הטלוויזיה באוסטרליה ובעולם לשלם כדי לצפות בטורניר טניס פנטסטי בעל איכות כמותו רואים רק עוד שלוש פעמים בשנה , ברולאן גארוס , ווימבלדון , ו- US Open.

ההיכרות הראשונה שלי עם הטניס האוסטרלי הייתה לפני כ- 64 שנים לאחר מלחמת העצמאות ב- 1948. הובילו את הטניס האוסטרלי אז פרנק סדג'מאן וקן מקגריגור. הם היו גיבורי הילדות שלי כמו הכדורגלנים האנגליים סטנלי מתיוס ונאט לופטהאוס (המכנסיים הגיעו עד לברכיים שלהם), כמו הכדורגלנים ההונגריים פרנץ פושקש , נאנדור הידגקוטי, ושאנדור קוצ'יש, וכמו כדורסלני ה- NBA בוב קוזי וביל ראסל. המסורת והמורשת ארוכת השנים הפיקה וייצרה שרשרת של אלופי ואלופות טניס אוסטרליים למכביר . נבחרת אוסטרליה זכתה אין ספור פעמים בגביע דייויס. די אם נציין חלק מהרשימה ובראשם ג'ק קראופורד, פרנק סדג'מן, קן מקגריגור, קן רוזוול, לו הואד , אשלי קופר , רוד לייבר , רוי אמרסון , ג'ון ניוקומב , פאט קאש , מרגרט קורט – סמית' , איבון גולאגונג ,ועוד . לא ידעתי כי גורלי יישא אותי בבוא העת לטלוויזיה הישראלית הציבורית וכי בבוא היום אתמנה למתווה ומנווט של שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית. חלומות וזיכרונות הילדות לא נטשו אותי. לא שיערתי כמובן אז שהמנכ"לים שלי יוסף "טומי" לפיד, אורי פורת, אריה מקל, ומוטי קירשנבאום יפקידו בידיי ממון כדי הגשים את חלומות הילדות ולייבא ארצה בעשורי ה- 80 ו- 90 של המאה שעברה את הטניס הבינלאומי, הכדורגל האנגלי, ה- NBA , ואת תולדות "נבחרת הזהב" של הונגריה – למען צופי הטלוויזיה בארץ. את טורניר הטניס של ווימבלדון התחלנו לכסות ולשדר (תקצירים מוקלטים בלבד) ב- 1974 . בקיץ 1981 הפקתי לראשונה את השידור הישיר הראשון הנוגע למשחק הגמר של ווימבלדון . האמריקני חם המזג בן ה- 19 ג'ון מקנרו ניצח את השוודי הצונן והממושמע ביורן בורג אלוף הטורניר חמש שנים ברציפות  (1976, 1977, 1978, 1979, ו- 1980) והדיח אותו מהפסגה. ה- "הראלד טריביון" (במהדורה האירופית שלו) הגדיר את המהפך ההוא בשש מילים : "תמה תקופת הקרח – החלה תקופת האש". אנחנו בחטיבת הספורט טרם ידענו להגות רעיונות בשפה וסגנון כה ציוריים. ב- 1987 הפקתי לראשונה תריסר שידורים ישירים מסדרות הגמר של החוף המזרחי והערבי , ואת סדרת ה- Play offs הסופית של ליגת הכדורסל האמריקנית הבכירה ה- NBA. לוס אנג'לס לייקרס ניצחה בגמר את בוסטון סלטיקס 2:4 . בקבוצת לוס אנג'לס לייקרס שיחק פעם ג'רי ווסט (Jerry West) . שדרי הטלוויזיה האמריקניים  טענו , "כש- ג'רי ווסט מתרומם לקליעת ג'אמפ שוט – יותר בטוח שהוא יקלע מאשר השמש תזרח מחר". השדרים שלי יורם ארבל ואריה מליניאק באותה העונה של 1987 – 1986 היו הרבה יותר צנועים ומאופקים, מה עוד שהשידורים הישירים שלנו אז היו Off tube מהמוניטור בירושלים. כדי להקל עליהם את מלאכת השידור (והזיהוי) ביקשתי מרשת הטלוויזיה האמריקנית CBS (החזיקה בתקופה ההיא בזכויות השידורים של ה- NBA) לשלוח לי מניו יורק ארצה את קו השידור (Guide line) של השַדָּר המוביל שלה דיק סטוקטון (Dick Stockton) היישר לאוזניהם של השַדָּר והפַּרְשָן שלי. אנחנו לא ידענו לדבר בשפת טלוויזיה שכזאת. 

טקסט תמונה : קיץ 1952. ווימבלדון – אנגליה. זיכרון ילדות. השחקן האוסטרלי פרנק סדג'מאן זוכה באליפות הטניס של ווימבלדון ליחידים . פרנק סדג'מאן היה ממחוללי מורשת הטניס האוסטרלית לאחר מלחמת העולם ה- 2, בסוף שנות ה- 40 ותחילת עשור ה- 50 של המאה שעברה. הוא זכה פעמיים באליפויות אוסטרליה וארה"ב ופעם אחת באליפות ווימבלדון. (באדיבות מועדון ווימבלדון).

טקסט תמונה : 1953. אצטדיון "וומבלי" בלונדון . זיכרון ילדות. משחק גמר על הגביע האנגלי . קבוצת בלקפול מנצחת את בולטון וונדררס 3:4. שחקן הכדורגל האנגלי של קבוצת בלקפול סטנלי מתיוס (משמאל) מוביל את קבוצתו לזכייה ההיסטורית. כעבור 33 שנים הפקתי לראשונה בשידור ישיר עבור הטלוויזיה הישראלית הציבורית את משחק הגמר על הגביע האנגלי ליוורפול – אוורטון 1:3. נסים קיוויתי שידר את המשחק Off tube מהמוניטור באולפן בירושלים. (באדיבות התאחדות הכדורגל האנגלית).

טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 60 של המאה שעברה. זיכרון בחרות. קלע קבוצת לוס אנג'לס לייקרס ג'רי ווסט (משמאל) מתרומם לקליעת Jump Shot. (באדיבות ה- NBA וביל שארמאן שחקן קבוצת בוסטון סלטיקס שכתב את הספר "On Basketball Shooting" בהוצאת "פראנטיס הול").

טקסט תמונה : 15 ביוני 1987 . מכתב הערכה של מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין שנשלח אלי (בתוספת ברכות של מנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן) בתום מבצע השידורים הישיר הראשון של ה- NBA בתולדות רשות השידור , (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

בחורף 1996 נפגשנו מנכ"ל רשות השידור מר מרדכי "מוטי" קירשנבאום, מנהל הטלוויזיה יאיר שטרן, ואנוכי במסעדה התל אביבית "טורקיז" עם הגרמני מר יָאן מֶנֶקֶן (Jan Menneken) נציג חברת UFA שהחזיקה בשיווק זכויות השידורים של טורניר ווימבלדון בטניס (מחוץ לגבולות אנגליה). מוטי קירשנבאום היה המארח ורשות השידור שילמה את הארוחה העסקית. בתוך שעה סגרנו חוזה ארוך טווח תלת שנתי לשנים 1996, 1997, ו- 1998 המקנה לטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 זכויות שידורים בלעדיות. מוטי קירשנבאום היה איש עסקים ומארח אדיב, ענייני, ומהיר. בעודנו גוהרים ארבעתנו על מנת ה- Desert האחרונה עתירת הקלוריות הוא סיכם עם יָאן מֶנֶקֶן כי רשות השידור תשלם ל- UFA זכויות שידורים על סך 40000 (ארבעים אלף) דולר לטורניר 1996, 50000 דולר לטורניר 1997, ו- 60000 דולר לטורניר 1998. היה זה מוטי קירשנבאום שאִפְשֵר לי בפעם הראשונה בהיסטוריה של השידור הציבורי לשדר את תחרויות הטניס של ווימבלדון מעמדת שידור באצטדיון המרכזי ולחוות חוויה תרבותית יוצאת דופן. הנשכר ביותר מכל המהלך ההוא ב- 1996 היה שדר הטניס שלי אורי לוי שלראשונה שידר את תחרויות ווימבלדון מעמדת שידור באצטדיון המרכזי. ב- 18 באפריל 1998 סיים מוטי קירשנבאום את תפקידו כמנכ"ל רשות השידור ופינה את כיסאו לאורי פורת. עם הליכתו הסתיימה לנצח גם סגת ווימבלדון בשידור הציבורי.

הצטערתי (בעבור עצמי) כי רוֹגֶ'ר פֶדֶרֶר איננו משחק בגמר הנוכחי של מלבורן בינואר 2013 מול נובאק דג'וקוביץ' במקומו של אנדי מארי היבשושי ונטול הכריזמה. רוֹגֶ'ר פֶדֶרֶר הוא ספורטאי על בתחומו שנמנה על בודדים שהפכו את חיי למאושרים יותר. הענקת הפרסים לשני הפיינאליסטים ע"י אָנְדְרֶה אָגָאסִי ונאומי הסיכום של השניים הם אקורד סיום טלוויזיוני מלבב.

מעוללות התיעוד של סוף וראשית השבוע.

הערה 4 : ה- Banner שנישא בפרהסיה באצטדיון "טדי" בירושלים "בית"ר טהורה לעד" הוא מעשה נבלה . פשע ציבורי בלתי נסבל . זאת גזענות שהיא טינופת ואסורה על פי חוק במדינת ישראל. יש לערב מייד בנושא את משטרת ישראל  ואת UEFA (התאחדות הכדורגל האירופית).

הערה 5 : ערוץ 1 חייב לשמור לעצמו גם בעתיד נתח כלשהו מהכדורגל הישראלי למרות הרמה המגוחכת . גם זאת הירודה שנגלתה במשחק אמש באצטדיון קריית אליעזר מכבי חיפה – הפועל ת"א 0:3.

הערה 6 : "החיים כשמועה" היא סדרת טלוויזיה דוקומנטרית מעניינת . אולם נשגב מבינתי כיצד אבא בשם אסי דיין מסמם ביודעין את הבן שלו ליאור באצטלה של חַבֵרוּת ובנימוק, "…שעם האופי החולני שלי אני פוגע בכל מי שאני אוהב…". סירחון, מחליא, ובלתי נסלח לאב מסואב ומושחת.

הערה 7 : אף פעם לא הבנתי את העניין הזה ששדרנים ועיתונאים בטלוויזיה מוכרים וחולקים באופן שיטתי את כישרונם במקביל גם עם העיתונות הכתובה. אינני זוכר שבתקופת עבודתי בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, לשדרנים ועיתונאים ידועים כמו דָן שִילוֹן ו/או יוֹרָם רוֹנֵן , ו/או רָם עֶבְרוֹן , ו/או מוֹטִי קִירְשֶנְבָּאוּם , ו/או מִיכָאֵל קַרְפִּין – היו טורים קבועים בעיתונים כפי ששמורים ליעקב אחימאיר ויואב לימור בעיתון "ישראל היום". אינני מבין כיצד מבחינה מוסרית – מקצועית ניתן לשרת בכנות ובמקביל ובאותו הזמן שני מקורות תקשורתיים שמטבע הדברים מתחרים זה בזה. גם אם השניים כותבים בחינם יש בכך פגם אתי ומורלי. אני לא זוכר של- ווֹלְטֶר קְרוֹנְקָיְיט היה טור בעיתונות האמריקנית. גם את עודפי הכישרון ו- יתרת המוניטין שהיו לו בשפע הוא שמר והקדיש אותם לרשת הטלוויזיה שלו CBS. הבוקר הזה – יום שני 28 בינואר 2013 גיליתי בעמוד הראשון של עיתון "הארץ" על קפה הבוקר הראשון שלי כי שדרן רדיו גלי צה"ל מר רָזִי בַּרְקָאִי מכר את כישרון האבחנה הפוליטי שלו לעיתון הבית שלי תחת כותרת של פוסט : "מתאבדת סדרתית, מה יש בלווייתני החוף של העבודה, שמביא אותם פעם אחר פעם למותם". הַשָדְרָן הנודע של גלי צה"ל זכה בשל המוניטין שלו גם להפניה מיוחדת בעמוד מס' 13 של העיתון. קראתי את המאמר הלא מעניין והנדוש של רָזִי בַּרְקָאִי שאין בו שום דבר חדש, ושאלתי את עצמי מה מניע ומביא את שדרן גלי צה"ל למכור את כישרונו העיתונאי לעורך "הָאָרֶץ" מר אָלוּף בֵּן, בשעה הוא מסקר את המתרחש במפלגת העבודה של שֶלִי יְחִימוֹבִיץ', והאם הדבר נעשה ברשות והמלצת מפקדו מר יָרוֹן דֶקֶל. הרי לרשותו של רָזִי בַּרְקָאִי ניצבת בימה עיתונאית נכבדה לא פחותה מ- "הָאָרֶץ" כדי להביע את כישרונו, ואֵלוּ הם גלי האֶתֶּר הצה"ליים עצמם . מגוחך בעיניי שהוא משייך את עצמו לזן של עיתונאים המתייחסים לתפקידם כאילו היו שופטים , ושופטים אינם אמורים להתרועע עם מושאי שפיטתם. ברור שזאת במידה רבה הגדרה עצמית שנויה במחלוקת (בלשון המעטה). רָזִי בַּרְקָאִי הוא ללא ספק עיתונאי בעל מוניטין ומוביל ברשת שלו, אולם ראשית דבר הוא משתייך כמו רבים (לפניו ואחריו) לזן של עיתונאים שטופי אמביציות ופרסום ולא כפי שהוא מציג את עצמו כנצר – זן של שופטים. וזה בסדר גמור. אין שום רַע בשאיפות ורצון להשפיע באמצעות פוסט בעיתון (גם משה הנגבי המומחה למשפטים של רדיו "קול ישראל" עושה זאת באותו עמוד במאמר שנושא את הכותרת "לפיד, הזועביז ואובמה") . לא ברור לי למה הוא צריך את זה בעיקר כשמדובר בחומר לָעוּס שאמר אותו חַיִים רָמוֹן כבר לפני כ- 15 אולי 20  שנים. אם אתה כזה מוכשר שמור את הכישרונות ל- Originate שלך. אני מכבד יותר עיתונאים שנאמנים לחלוטין למקור שלהם. אני מקווה בשביל גב' יָעֵל דָן ומר יָרוֹן וִוילֶנְסְקִי ואחרים בגלי צה"ל שהם נטולי ייצר ושאיפות מהסוג הזה לכתוב טור בעיתון. אנוכי מאזין לכם היטב ובדבקות מעל הבימה המקורית שלכם. אתם עושים שם עבודה עיתונאית טובה. גם כתיבה מעֵת לעֵת של שַדָּר רדיו ו/או טלוויזיה כזה ו/או אחר בעיתונות משווקת מין מֶסֶר של נאמנות כפולה. רדיו גלי צה"ל (ערוץ הבית שלי) הוא בימה מספיק ייחודית, פופולרית דייה, ומוּאָזֶנֶת היטב.

סוף הפוסט מס' 145. הועלה לאוויר בצהריי יום חמישי – 7 במארס 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 145. תמונה 1 שווה 1000 מילים (3). פוסט מס' 145. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום חמישי – 7 במארס 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>