פוסט מס' 320. "Monday Night Basketball & Soccer" בערוץ 1 ביום שני – 18 בנובמבר 2013. שידור ישיר מ- "הדר יוסף" של משחק הכדורסל הפועל ת"א – מכבי ת"א 78 : 66 במסגרת המחזור ה- 7 של ליגת העל בכדורסל. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 320. כל הזכויות שמורות.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

הערה 3 : הבלוג yoashtvblog.co.il פונה לרוֹבֵד צַר ופֶּלַח מְצוּמְצָם מאוד באוכלוסייה. אף על פי כן הוא ממשיך לצבור מספר עצום של כניסות מידי יום ביומו.

———————————————————————————————

פוסט חדש מס' 320 : הועלה לאוויר ביום שלישי – 19 בנובמבר 2013.

———————————————————————————————

פוסט מס' 320. "Monday Night Basketball & soccer" בערוץ 1 ביום שני – 18 בנובמבר 2013. שידור ישיר מ- "הָדָר יוֹסֵף" של משחק הכדורסל הפועל ת"א – מכבי ת"א 78 : 66 במסגרת המחזור ה- 7 בליגת העל בכדורסל. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 320. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

כותרת :

פוסט מס' 320. "Monday Night Basketball & soccer" בערוץ1 ביום שני – 18 בנובמבר 2013. שידור ישיר מ-"הָדָר יוֹסֵף" של משחק הכדורסל הפועל ת"א –מכבי ת"א 78 : 66 במסגרת המחזור ה- 7 בליגתהעל בכדורסל. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 320. כל הזכויות שמורות.

השַדָּר יורם ארבל (בן 71) נחתך מה- Pay roll של רשות השידור לאחר שהוועד המנהל של הרשות מצא כי כעובד Free lancer הוא משתכר מידי חודש  כ- 28000 (עשרים ושמונה אלף) . את המיקרופון בשידור הישיר של המשחק המפתיע אֶמֶש באולם "הדר יוסף" הפועל ת"א – מכבי ת"א 78 : 66 , נטל אורי לוי . אין שום מכנה משותף בין יורם ארבל שהוא Television Star לבין אורי לוי האפרורי למעט תיאור מקצועם בעמדת השידור . למרבה הפלא כמות הרייטינג של השידור הישיר אמש הייתה סבירה למרות שהשדר המוביל היה ברמה של שחקן מחליף שנקרא מהספסל . אורי לוי הוא זה ששידר את סנסציית הכדורסל אמש בה הדבירה הפועל ת"א הענייה את מכבי ת"א העשירה ואסף מדרוג מניח את הדעת . אין זה פלא רייטינג של ממש אלא פלא כביכול מפני שמדובר באירוע ספורט אקסקלוסיבי שרק ערוץ 1 מחזיק בזכויות השידורים הבלעדיות שלו . רק הוא בלבד רשאי לשדר ישיר פעם בשבוע את המשחק המרכזיים בליגת העל בכדורסל כמו גם בליגת העל בכדורגל . מי שהתחבר אמש לערוץ 1 בין 20.30 ל- 23.00 עשה זאת לא בגלל אורי לוי , אלא בשל ההתמודדות הספורטיבית המסקרנת הצפויה בדרבי התל אביבי בכדורסל שהפכה לדרמה . במשך שעתיים וחצי של מופע טלוויזיוני תיאטראלי  שהתחולל אתמול בערב על פרקט הכדורסל ב- "הדר יוסף" צבר ערוץ 1 רייטינג ממוצע של % 5.95 במגזר ה- "אוכלוסייה היהודית" עם Peak של % 9.2 (ב- "כלל האוכלוסייה" % 5.44 ו- Peak של % 8.1) . כל התמוטטות של מכבי ת"א הופכת לדרמה ולערוץ 1 בעל הבית של המשחקים המרכזיים בליגת העל בכדורסל נכונו עוד כמה כאלה במהלך העונה הנוכחית. אילו יורם ארבל שידר אמש בעבור ערוץ 1 היה מביא עמו ל- "הדר יוסף" ערך קוֹלִי מוּסָף אך לא היה מגייס אפילו אֶפֶס קצהו של אחוז רייטינג אחד יותר מאורי לוי מפני שמדובר כאמור באירוע טלוויזיוני בלעדי שאפשר לראותו רק בערוץ 1. בטרם מהדורת "מבט" והשידור הישיר של משחק הכדורסל אוסף ערוץ 1 רייטינג עלוב ומגוחך שנע בין % 0.2 ל- % 1.8, אולי טיפ טיפה יותר. התנובה שלו היא קטסטרופלית ואין לשכוח שערוץ 1 נהנה מתשלום מס שנתי של משלם האגרה בגובה של כמעט 1.000000000 (מיליארד) שקל. חולשתו של שדר הטלוויזיה הציבורית אורי לוי היא קולו הבעייתי וחוסר יכולתו וכישרונו לתאר דרמה בטלוויזיה. הוא מדקלם. הוא נוטה לתאר תיאטרון מותח ומרעיש בצבע אדום בקול מונוטוני כאילו מדובר במפגש רוטיני ושגרתי. אולם מפני שמדובר בשידור ישיר בלעדי של ערוץ 1 אין מנוס מלהקשיב לו.

rating 1

טקסט מסמך : יום שני – 18 בנובמבר 2013 . המדרוג ברבעי שעות בין 16.00 ל- 18.44 בשני מגזרי המדידה ב- "אוכלוסייה היהודית" וב – "כלל האוכלוסייה" . על פי דו"ח הרייטינג הזה לערוץ 1 אין זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 2

טקסט מסמך : יום שני – 18 בנובמבר 2013 . המדרוג ברבעי שעות בין 18.45 ל- 21.29 בשני מגזרי המדידה ב- "אוכלוסייה היהודית" וב – "כלל האוכלוסייה" . מהדורת "מבט" והתוכנית "ערב הספורט הישראלי" בראשות השדר אורי לוי והמנחה – מגישה גב' שרון פרי מצילים במשהו את ערוץ 1 הציבורי מבושה קולוסאלית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 3

טקסט מסמך : יום שני – 18 בנובמבר 2013 . המדרוג ברבעי שעות בין 21.30 ל- 22.59 בשני מגזרי המדידה ב- "אוכלוסייה היהודית" וב – "כלל האוכלוסייה" . מהדורת "מבט" והתוכנית "ערב הספורט הישראלי" בראשות השדר אורי לוי והמנחה – מגישה גב' שרון פרי מצילים במשהו את ערוץ 1 הציבורי מבושה קולוסאלית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

רשמתי ביומני את ההערות הבאות לתיאוריו של השדר אורי לוי שישב נרגש בעמדת השידור של ערוץ 1 ב- "הדר יוסף" כלא מאמין מתצוגת הפועל ת"א ונפעם עד למאוד מקהלה. לרוע מזלו אין שום קורלציה בין קולו הצפצפני לבין האירוע המתרחש על הפרקט. מיתרי קולו הדקיקים אינם פוגשים את הדרמה המתחוללת לנגד עיניו בזירה. אין שום Match up . גוון קולו איננו מסוגל להעביר את עוצמת האווירה הרועשת וההתרגשות העצומה ב- "הדר יוסף" לעבר סלון ביתם של צופי הטלוויזיה בישראל. האיש חוזר על עצמו ומשנן שוב ושוב עשרות פעמים את אותן ההגדרות מבלי שהוא מחדש דבר. בסיכומו של דבר הוא צודק אבל לרוע מזלו שלו (ושל צופיו) הוא איננו מוכשר להעצים בקולו את המחזה בו העניים והחלשים מנצחים את העשירים והחזקים. זאת הייתה דרמה טלוויזיונית מיטבית בה ה- Underdog גובר על ה- Favorite באמצעות מוֹרָל, נחישות, רוח קרב, ודבקות במשימה. מדוע אין ערוץ 1 מנצל את יתרונותיו של השַדָּר הצעיר ניב רסקין בהיעדרו של יורם ארבל ?

א. הצגה אדירה של הפועל תל אביב.

ב. מחצית נהדרת של הפועל ת"א…מחצית איומה של מכבי תל אביב.

ג. משחק מרשים של הפועל ת"א.

ד. זה לא ההפרש שהפועל ת"א מחזיקה בו… זה כיצד מכבי ת"א משחקת.

ה. תענוג גדול, משחק חווייתי של הפועל ת"א.

ו. הפועל ת"א כל כך דומיננטית. מכבי ת"א כבויה.

ז. משחק מרשים של הפועל ת"א. אין הגדרה אחרת.

ח. הפועל ת"א הוציאה את מכבי ת"א מהמשחק.

ט. הפועל ת"א מביסה את מכבי ת"א.

י. הפועל ת"א עושה בי"ס למכבי ת"א.

י"א. הקהל של הפועל ת"א נותן הצגה אדירה.

י"ב . היציע האדום חוגג ניצחון ענק. 

דרמה כדורסל ספורטיבית כמו זאת שהתרחשה אֶמֶש בהדר יוסף היא במידה רבה תיאטרון אטרקטיבי. דרמה כדורגל היא תיאטרון מעניין. דרמה א"ק היא מחזה ו- תיאטרון מרתק . דרמה שְחִיָיה למרות שהיא מתחוללת במים היא בכל זאת תיאטרון וויזואלי שנושא עמו בְּרָכָה . כל שַדָּר ספורט באשר הוא שמוביל שידור ישיר דרמטי בטלוויזיה הוא חלק מהדרמה . הוא בעצמו כמי שמחזיק במיקרופון ומספר את סיפור הדרמה לציבור רחב, ניצב כמו שחקן (תיאטרון) בזירת ההתרחשות , וחייב להיות מצויד באיכות קולית כדי לתחזק את אותו הסיפור הדרמטי שהוא מספר לצופיו. אנשים עם קול צפצפני אינם יודעים וגם לא יכולים להיות דרמטיים כמו הדרמה שהם משדרים. אורי לוי הוא דוגמא מצוינת לשַדָּר ספורט שאיננו יכול לתחזק דרמה . למזלו הרע אין לו קול. אנוכי זוכר שבנערותי ראיתי בתיאטרון "הבימה" בתל אביב את ההצגה "אוֹתֶּלוֹ" . אהרון מֶסְקִין בעל קול הבַּס המדהים שיחק בדרמה את אוֹתֶּלוֹ הגיבור הטראגי במחזה ההוא של וויליאם שייקספיר וריתק את צופיו. כצופה צעיר האמנתי לאהרון מסקין. חשתי שאני דואה במנהרת הזמן ההיא שהוא בנה בקולו. אי אפשר למשל לתאר את השחקן בעל הקול הדקיק שמוליק סגל נוטל לעצמו את התפקיד אוֹתֶּלוֹ. שחקני התיאטרון שְמוּאֵל רוּדֶנְסְקִי וחַיִים טוֹפּוֹל בעלי חוש מוסיקאלי החזיקו בקולם הרועם והאיתן את ההצגה "כנר על הגג" וריתקו את קהלם. הדוגמאות רבות מספור. את אותם הדברים בדיוק ניתן לומר על טיב קולם של שדרני טלוויזיה שהופקדו על המיקרופון כדי לתאר הצגות טלוויזיה ודרמות חדשותיות וספורטיביות. לבטח כאלה שנמשכות כשעתיים וחצי. מגישי חדשות קלאסיים בטלוויזיה באשר היא כמו יעקב אילון, וולטר קרונקייט, חיים יבין, הארי ריזונר, תום ברוקואו, פיטר ג'נינגס, ואחרים נחנו ראשית דבר בקול סמכותי איתן ועמוק. בריטון ו/או בס. איתנות קול הבאריטון של יורם ארבל הייתה חסרה אֶמֶש ב- "הָדָר יוֹסֵף". במידה רבה גם קולו של ניב רסקין.

לידו של אורי לוי בעמדת השידור ב- "הדר יוסף" ישב אֶמֶש שוב פרשן בשם גוּר שֶלֶף שעדיין לא מבין את תפקידו הטלוויזיוני. גור שלף איננו מתודרך כראוי ולכן נזקק לכמות מילים פנטסטית כדי להביע את דעתו , ואף על פי כן הוא איננו פרשן. הוא טריוויה. הוא צפוי. היכן שהוא ברבע השלישי הכריז באוזניי אורי לוי כהאי לישנא : "כדורסל זה משחק של מומנטום". ברור כשמש בצהריי היום . אולם ניתן היה להבין מהצהרתו של גור שלף כאילו המונח "מומנטום" הוא מאפיין בלעדי ששמור רק למשחק הכדורסל , בעיקר לאחר שאורי לוי מיהר להשיב לפרשן שלו "נכון". שטויות במיץ עגבניות . גם כדורגל , כדוריד , כדורעף , וקריקט הם משחקים של מומנטום . כל התמודדות בין קבוצה לקבוצה ו/או בין פרטים אפילו באליפות העולם בשחמט בין הנורווגי מגנוס קארלסן וההודי וויז'וינאתאן אנאנד כפופה למומנטום. גם מאבק האדם עם עצמו לא רק נגד המטר והשעון כפוף למומנטום. פירוש המונח "Momentum" הוא כוח מניע בתורת המכניקה הפיזיקלית. תֶּנָע שהמשמעות שלו היא תוצאת מכפלת מסת הגוף במהירותו. שדרני הספורט שמשתמשים בלשון הדיבור שלהם במונח "מומנטום" מתכוונים ל- "תנופה". הודעת טריוויה לציבור כי כדורסל הוא משחק של מומנטום הופכת את המודיע למגוחך .

ערוץ 1 קיזז אמש מקופתו ב- "הדר יוסף" כ- 200000 (מאתיים אלף) שקל. 150000 שקל בעבור זכויות השידור ועוד כ- 50000 בעבור השימוש בניידת השידור "מִזְמוֹר" של דני לנקרי לרבות הוצאות הפקה נוספות אחרות. זה לא הרבה וההוצאה מוצדקת. אבל הביצוע לקוי. אולם "הדר יוסף" צר מידות מלהכיל 6 מצלמות טלוויזיה. המצלמה המובילה התעוותה שוב ושוב בניסיונותיה לעקוב אחרי מהלכי הכדור בעיקר של אלה הסמוכים לכותל המערבי של האולם , אולם יתר המצלמות חיפו על חולשותיה בחשיפה של שאר מהלכי ההתמודדות והקרנת שמחת הניצחון העצומה של אוהדי הפועל ת"א . סך הכיסוי היה קרוב ומוחשי . לפעמים הרגשתי שאנוכי יכול ממש לגעת באוהדי הפועל ת"א בעודי יושב בכורסא שלי בסלון ביתי ברחוב אבן גבירול בתל אביב . גב' שרון פרי היא מנחה נעימה וגם נאה על המִרְקָע אולם השיחות הצדדיות שלה עם מאיר טפירו אינן מביאות שום בשורה . מאיר טפירו הוא שחקן כדורסל שראוי להערכה רבה על הפרקט אולם לא כשהוא אוחז במיקרופון . בבת אחת הוא נעשה אישיות טלוויזיונית יבשושית והופך לצֵל של עצמו.

ובאשר למכבי ת"א. הקבוצה של דיוויד בלאט נותרה פגיעה. לאחר התבוסה לפני זמן לקבוצת נס ציונה הסביר דיוויד בלאט ותירץ זאת בפציעתם של ריק היקמן ו- דווין סמית'. שניהם היו כשרים אתמול בערב ושיחקו בשורות מכבי ת"א באופן פעיל לחלוטין אולם זה לא עזר. צוות המוחות של מכבי ת"א, המאמן ושני עוזריו גיא גודס ואלון שטיין, קרס וניגף מפני המאמן החריף והמנתח המקורי של הפועל ת"א ארז אדלשטיין . האיש הזה יודע ומכיר את תורת הכדורסל על בורייה . אורי לוי ואנוכי הבאנו אותו לפני כ- 20 (עשרים) שנים לכס הפרשנות שלנו. זאת הייתה שעת דמדומים שליוותה את שקיעתו של פרשן הכדורסל הוותיק שלי אריה מליניאק . אורי לוי וארז אדלשטיין (מילא את מקומו של אריה מליניאק כמו כמה פרשנים נוספים עד שהבאתי לשורות ערוץ 1 את אלי סהר) שידרו ישיר אז באולם "אוסישקין" הישן את הדרבי התל אביבי בכדורסל . ארז אדלשטיין זכור לי היטב בראשית הקריירה שלו גם כמאמן במשחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל שנערך בהיכל הספורט ביד אליהו ב- 18 באפריל 1996 בו גברה הפועל ירושלים על מכבי ת"א 67 : 65 מסל בשניות האחרונות של עדי גורדון. ארז אדלשטיין שימש אז עוזר מאמן פעלתן וחושב של המאמן הראשי פיני גרשון בקבוצת הפועל ירושלים וסייע לו לגבור בקרב השחמט ההוא על מאמן מכבי ת"א צבי שרף.

edelstein

טקסט תמונה :  יום חמישי – 18 באפריל 1996. היכל הספורט יד אליהו . הפועל ירושלים מנצחת במשחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל את מכבי ת"א 67 : 65 וזוכה בגביע מסל ניצחון של הרכז וקפטן הקבוצה עדי גורדון. התמונה הזאת צולמה בעת פסק הזמן האחרון בהתמודדות כששעון הזמן מורה כי נותרו 25 שניות לסיום המשחק , ולוח התוצאות מורה על שוויון 65 : 65 . מאמן הפועל ירושלים פיני גרשון (שיער לבן שני משמאל) ועוזרו ארז אדלשטיין (מרכיב משקפיים קיצוני משמאל) רוכנים לעברו של קפטן הפועל ירושלים עדי גורדון (יושב ראשון מימין) ומקשיבים להצעת הפתרון שלוֹ באיזה דרך ללכת , וכיצד יש בדעתו לנצח את מכבי ת"א ב- 25 השניות האחרונות שנותרו לסיום המשחק כשהתוצאה מורה על שוויון בין שתי הקבוצות  65 : 65 . מאחור נראים ראשי קבוצת הפועל ירושלים דני קליין (בחולצה אדומה) ואורי מנצור (בז'אקט). מימין לאורי מנצור מגיח מאחור מנו יחזקאלי טכנאי הקול של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. משמאל נראה חבוש אוזניות עוד טכנאי קוֹל של הטלוויזיה הישראלית סמי עומר המחדיר את מוט מיקרופון ה- "Gun Microphone" ל- לֵב הדיון של הקבוצה האדומה. הרגע הזה של ה- Time Out ההוא היה תיעוד מופלא וחשוב , אבן דרך בתולדות השידורים הישירים של משחקי כדורסל בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 . אורי לוי היה השַדָּר המוביל שלי במשחק ההוא ב- 18 באפריל 1996 בהיכל הספורט ביד אליהו, ובעמדת הפרשנות הצבתי את דיוויד בלאט וגדי קידר. (ה- Frame לקוח מתוך סרט ה- Video המקורי).

ערוץ 1 הציבורי רקח עסקה מצוינת גם אם היא יקרה בהגותו את תוכנית "ערב הספורט הישראלי" בערבי שֵנִי בשבוע. התוכנית רווייה פוטנציאל רייטינג ויתרונות טלוויזיוניים אך נותרת השאלה האם ערוץ 1 יכול להחזיק את סחורת השידור הזאת רק בידיו הוא מבלי להשתמש בכוחות עזר חיצוניים.

סוף הפוסט מס' 320. הועלה לאוויר ביום שלישי – 19 בנובמבר 2013.


תגובות

פוסט מס' 320. "Monday Night Basketball & Soccer" בערוץ 1 ביום שני – 18 בנובמבר 2013. שידור ישיר מ- "הדר יוסף" של משחק הכדורסל הפועל ת"א – מכבי ת"א 78 : 66 במסגרת המחזור ה- 7 של ליגת העל בכדורסל. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 320. כל הזכויות שמורות. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>