פוסט מס' 331. "Monday Night Basketball & Soccer" של יום שני – 16 בדצמבר 2013. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 331. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי בערב – 17 בדצמבר 2013.

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי. הבלוג מוענק בחינם לקוראים. 

—————————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 331 : הועלה לאוויר ביום שלישי בערב – 17 בדצמבר 2013.

—————————————————————————————————-

פוסט מס' 331. "Monday Night Basketball & Soccer" של יום שני – 16 במארס 2013. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 331. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

הערה 3 : האכזבה ממתכנני התשתיות במדינת ישראל בעקבות "הסופה החורפית" שנחתה כאן לפני חמישה ימים (יום חמישי – 12 בדצמבר 2013) לרבות חברת רכבת ישראל וחברת החשמל בראשה ניצב האלוף במיל. יפתח רון טל שמבין משהו בתכנון וראייה לטווח ארוך , בהכנות והתכוננות , ותרגולים על מודל בטרם יציאה לקרב – היא עצומה ! ה- הִיוַואָשוּת ומפח הנפש מאנשי התִכְנוּן האלה בתחומים השונים היא רבה גם מפני שהם נהנים ממשכורות עתק כדי לחשוב כמה צעדים קדימה . מוטלת עליהם החובה לשחק שח מט נגד מצבי קִיצוֹן בטרם התרחשותם . ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורר גיחוך בשבחיו לשירותי ההצלה ולאנשי חברת החשמל מפני שהוא מסיט את הוויכוח מרמת ההתכוננות והתכנון מראש ההכרחיים לקראת התמודדות ראויה מול איתני הטבע לשלב הביצוע וההתנהגות של הצוותים המצילים בשטח בתנאי חירום שנכפו עליהם . ברור לחלוטין שאותם ציוותי ההצלה ופועלי חברת החשמל שפועלים בדבקות במשימה בשטח הקר , הקפוא , והמושלג , ורווי משטחי קרח חלקים ראויים לכל שבח . אולם לא בזאת מדובר . מדובר בכישרון מוגבל ויכולת לוקלית בלבד של הנהלות התשתיות המרכזיות לחשוב ,לתכנן , ולהתכונן מראש ברמה לאומית מרחיקת לכת לקראת זמנים קשים . יוֹסֵף בנו של יַעֲקב אבינו הדגים זאת היטב בתחום מסוים כשכיהן כשר הכלכלה, המסחר, והתעשייה אצל המלך פרעה במצרים . יכולת הכישרון , החשיבה , וניתוח הנתונים על ידו כפי שהוא חזה וכפי שהונחו לפניו , הביאו אותו את יוֹסֵף להנהיג מדיניות חיסכון וקיצוצים לאומית – מצרית הנוגעים ל- "שבע השנים הטובות מול שבע השנים הרעות" . ראייתו לטווח ארוך של שָנִים מהווה דוגמא קלאסית של משחק שח מט כלכלי מזהיר והבחנה תכנונית מרחיקת לכת לקראת מצבי קִיצוֹן . צריך להבין שאותה הסופה החורפית שתפשה עכשיו את מדינת ישראל עם התחתונים למטה בשעה שיותר מרבע מיליון אזרחים מתנתקים מרשת החשמל באבחת שלג וגשם אחת , היא אירוע אקלימי – חורפי ב- זְעֵיר אָנְפִּין בקשיחותו וחומרתו בהשוואה למתחולל מעת לעת באירופה וב- ארה"ב . אף על פי כן לכדה את התשתיות הבסיסיות ביותר של מדינת ישראל בלתי מוכנות . ועוד דבר : השיחה וניתוח האירוע החורפי הקונקרטי הזה אתמול (יום שני – 16 בדצמבר 2013) בתוכנית "המילה האחרונה" בין 11.00 ל- 12.00 בין גב' עירית לינור לבין מר קובי אריאלי, התנהלו באיכות ירודה . מדובר בשני אנשים שאמורים להיות נבונים . עובדה שמפקד גלי צה"ל מר ירון דקל מפקיד בידיהם באופן בלעדי את המיקרופון של התחנה כדי לומר את מילתם האחרונה , אך השניים האלה מפטפטים , מבזבזים זמן , ומורידים את רמת השיח ביניהם לרמה עלובה ומגוחכת חסרת כל תועלת . מוזר וגם מעניין מה מביא שני אנשי תקשורת ורדיו וותיקים לגלגל את לשונם ולהפיק כלום בעֵת שיחה בת שעה ביניהם ?

הערה 4 :  מספר הכניסות לפוסט האחרון  אודות מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל בשלהי כהונתו הרמה בין ינואר 1983 לאפריל 1984 – שבר את כל השיאים של הבְּלוֹג כשמדובר בפוסט בודד .

"Monday Night Basketball & Soccer" של יום שני – 16 במארס 2013. ביקורת טלוויזיה. כל הזכויות שמורות.

1. כדורגל באצטדיון "בלומפילד" : המשחק המרכזי בליגת העל מכבי ת"א – הפועל ת"א 1 : 0

התמודדות ספורטיבית של דרבי תל אביבי בכדורגל ו/או כדורסל מעוררת עניין ציבורי לא רק בעיר תל אביב . כבר נאמר כאן כי ערוץ 1 הגה רעיון טלוויזיוני נכון , "Monday Night Basketball & Soccer" , מחשבה מניבת רייטינג ומניבה שירות ציבורי , משחיבר את שני המשחקים המרכזיים בליגות העַל בכדורגל וכדורסל לכדי ערב משותף של הספורט הישראלי, ואשר משודר ישיר מידי ערבי שֵנִי בטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- ערוץ 1 בין 18.30 ל- 23.00 . מדובר בשתי הפקות בלעדיות ויקרות שמרוקנות מידי יום שֵנִי שבוע כ- 800000 (שמונה מאות אלף) שקל מהקופה הציבורית (אך ממזערות את הנזק בכ- חמישית , באמצעות מקבצי ענק של שקופיות חסות מסחריות מכל מיני סוגים) שזוכות לרייטינג שיא במונחי ערוץ 1 . השידור הישיר של משחק הכדורסל אמש מכבי נתניה – מכבי ת"א 67 : 77 בהובלת השדר אוּרִי לֵוִי והפרשן גוּר שֶלֶף זכה ל- Peak של % 5.8 בין 20.15 ל- 20.29 . השידור הישיר של הדרבי התל אביבי מכבי תל אביב – הפועל ת"א 1 : 0 אתמול בערב (יום שני – 16 בדצמבר 2013) מאצטדיון "בלומפילד" ע"י הצוות מאיר איינשטיין את דני נוימן הפיק רייטינג שיא בין 22.30 ל- 22.44 בגוֹבָה של % 12.3. מדובר בהישגי מִדְרוּג שערוץ 1 רק יכול לחלום עליהם בערבי שידור רוטיניים . אח"כ , בין 23.00 ל- 23.30 מסכם ערוץ 1 את המתרחש בערב הספורט הישראלי בתוכנית "פסק זמן" בהובלת השַדְרָנִית גב' שָרוֹן פֶּרִי והפרשן מר אָבִי רָצוֹן . ערכתי אתמול מסע רגלי ארוך בן 20 (עשרים) ק"מ בשֶמֶש החמימה ברחובות תל אביב כדי לשמור על כושרי גופני (ועל בריאותי) . לא ראיתי שום הפגנה גם לא שלטים נגד הדחתו של מר יורם ארבל ממיקרופון הספורט של ערוץ 1 . מאידך גם לא הבחנתי בגלי תמיכה ציבוריים בעד הצבתו המחודשת של מאיר איינשטיין בכֵּס שַדָּר הכדורגל של השידור הציבורי . מאיר איינשטיין הוא שדר טוב כמו יורם ארבל אך אין זה משנה על מי מהם מוטלת משימת השידור הישיר מפני שמדובר בזכויות שידור בלעדיות . מי שרצה לצפות בדרבי התל אביבי בכדורגל שהתקיים אמש בליל שני – 16 בדצמבר 2013 באצטדיון "בלומפילד" מכורסתו בסלון ביתו , יכול היה לעשות זאת רק בעזרתו של ערוץ 1 הציבורי . אותה ההערה הנ"ל מתייחסת לשידור הישיר של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל . אוּרִי לֵוִי וגוּר שֶלֶף מפגינים חיוורון טלוויזיוני אולם אין זה משנה באמת מי הוא הצוות שמתאר את משחקי הכדורסל מפני שסחורת השידור הזאת היא בלבדית . רק ערוץ 1 מחזיק בה .

מר מאיר איינשטיין הוא שַדָּר ועיתונאי רב ניסיון . הוא החל את דרכו כשַדָּר ספורט מקומי היכן שהוא ב- 1975 בתוכנית "שירים ושערים" ברדיו "קול ישראל" בהובלת נחמיה בן אברהם ז"ל וגדעון הוד . חשבון מתמטי מראה כי מאז ועד היום שידר ברדיו ובטלוויזיה כ- 2500 משחקי כדורגל אם נצרף לחשבון הזה גם את המונדיאלים וה- Euros בהם נטל חלק כשדר ראשי . אתמול הוא שוב היה במיטבו לרבות שְלָב הפרזנטציה ב- Close up (עטה עליו מעיל פּוךְ שנשא באותיות מאירות עיניים את הפרסומת המסחרית "PUMA" . הדבר אסור באיסור התכלית בשידור הציבורי שמנוע באופן מפורש לחשוף פרסומות מסחריות . יש להתפלא על בימאי הניידת שאיננו שם לב למתרחש) , והוכיח שהוא בקיא היטב בנתונים ובפרמטרים שמרכיבים את הכדורגל הישראלי .

blumfield 2

טקסט תמונה : יום שני בלילה – 16 בדצמבר 2013 . אצטדיון "בלומפילד" בתל אביב . עמדת השידור של ערוץ 1 באצטדיון . שדר ערוץ 1 מאיר איינשטיין (מימין) חושף בפרהסיה אולי לא ביודעין על דש מעילו את הפרסומת המסחרית של החברה הגרמנית "PUMA" שמתמחה בלבוש והנעלה ספורטיביים . הדבר אסור באיסור התכלית . לבושם של הפרזנטורים של ערוץ 1 חייב להיות נקי וחף מכל פרסומת מסחרית . משמאל , פרשן הכדורגל של ערוץ 1 מר דני נוימן . (צולם ב- iphone ממסך ערוץ 1) . 

מר מאיר איינשטיין הוא פרופסור לכדורגל וגם עיתונאי . הוא היה אמש טוב בעיקר מפני שערך בקרה על קולו בעת התרגשות ולא אפשר למיתרי קולו לשבש את הצליל . למתבונן מהצד נראה כי הוא איננו זקוק לפרשן מסוגו של דני נוימן אם כי יש לסייג את הטקסט הזה . לא שוחחתי עם מאיר איינשטיין . ייתכן כי מידע טריוויה בלתי נדרש שמספק לי דני נוימן מי שמתארח בסלון ביתי על תקן של "מתרשם" , חשוב וחיוני דווקא למאיר איינשטיין . אולי בלי עיניו של דני נוימן מרגיש מאיר איינשטיין גלמוד וחשוף במקצת בעמדת השידור וחסר ביטחון עצמי . עניין הפרשנות הטלוויזיונית בשידורי הספורט עולה לדיון חדשים לבקרים . חלק מהציבור שולל אותו בעיקר כשמדובר בפרשני טריוויה מסוגו של דני נוימן שאינם מפרשים את סודות המשחק , אלא מאיישים את עמדת השידור על תקן של "מתרשמים" , ומהווים כמעין זוג עיניים נוסף עבור השדר המוביל (זה לא מעט , אגב) . חלק אחר בציבור חושב שפרשנות הספורט חיונית לרבות פרשנות במשחק כל כך מוכר ופופופלארי כמשחק הכדורגל . אנוכי מכיר כמה אנשים שחושבים שהפרשן דני נוימן איננו אסון כזה גדול כפי שהביקורת מנסה להפליל אותו מעת , וכי חלק מהסבריו רלוואנטיים ומסברים את העין . אנוכי סבור שפרשנות הכדורגל בטלוויזיה היא מוסד הכרחי . אמר כבר בשעתו בילי רייט (Billy Wright) פרשן הכדורגל של הBBC כי משחק הכדורגל הוא אומנם פשוט אך נועד לאנשים חושבים . הוא גרס שהטלוויזיה חייבת להסביר את מהלכי הכדורגל לציבור . עבורי , הפרשנות של דני נוימן מיותרת לחלוטין "במתכונתו" הנוכחית . הוא לא מפרשן . הוא מתרשם . דני נוימן מנומס וחולק כבוד (רָב) לשַדָּר המוביל שלו . הוא גם איננו מנסה להסתיר זאת . כבר בתחילת דברי הפרשנות שלו בטרם השריקה לפתיחת המשחק אמש באצטדיון "בלומפילד" מכבי ת"א – הפועל ת"א 1 : 0 הוא מודיע למאיר איינשטיין קבל עם ועדה "מסכים איתך…" . אח"כ הוא מתנסח באותו סגנון בדקה ה- 28 של המשחק בשעה ש- השופט לירן ליאני מעניק בעיטת עונשין מ- 11 מ' למכבי ת"א לאחר ש- שַי אבוטבול מהפועל ת"א דחף את שחקן מכבי ת"א ברק יצחקי על סף הרחבה . מאיר איינשטיין העירני וחד העין מבחין בשרשרת בת שלושה הילוכים החוזרים כי הדחיפה עצמה נעשתה לפני קו ה- 16 , בעוד הנדחף גולש ונופל בתוך הרחבה . מאיר איינשטיין מאשים את השופט בקבלת החלטה שגויה . דני נוימן מצטרף , "מסכים איתך…" . בדקה ה- 34 חוזר דני נוימן שוּב על הטקסט, "מסכים איתך…" . כך הוא שוֹנֶה את מילותיו גם בדקה ה- 44, "מסכים איתך". בדקה ה- 47 בתוך המחצית השנייה הוא משנה את הנוסח אך לא את הכוונה, "אבל כמו שאמרת מאיר…" . רק בדקה ה- 53 חולק הפרשן על השדר המוביל שלו . כדור תועה שנורה ממרחק רב ע"י שחקן מכבי ת"א טַל בֵּן חַיִים פוגע בקורת הפועל ת"א , "לרוע מזלו של הבועט…" זועק מאיר איינשטיין . דני נוימן מתחצף : "בחלום" , הוא מקניט את מאיר איינשטיין . יפה שהשַדָּר המוביל מוצא פשרה : "אתה יודע מה נשאל אותו בתום המשחק" , מבטיח מאיר איינשטיין לצופיו . היה שם עוד רגע של מחלוקת בין השניים . דני נוימן הציע בדקה ה- 85 כותרת : "ה- Come back של גיל וורמוט" . העיתונאי – שַדָּר מאיר איינשטיין היסה אותו : "תמתין עם זה . יהיה Come back רק אם הפועל ת"א תאזן את התוצאה". אגב, המתנתי לסיום בירור סוגיית טל בן חיים , אך הדס גרינברג שדרנית הקווים של ערוץ 1 העדיפה לא רק לראיין את מאמן מכבי ת"א פאולו סוזה אלא גם לשים את התשובה בפיו . טל בן חיים נשכח בצד . אח"כ מראיינת הדס גרינברג גם את ערן זהבי שמצטייר כשרלטן , מתריס , ומתגרה . הוא מזלזל ודוחה מעליו בשאט נפש את חבריו לקבוצה שבאים לחבקו ולהעטיר עליו שבחים , מנער אותם ממנו ובורח מהם , רק כדי להיאחז לבדו בקרני התהילה . בדרך הוא לא שוכח להעליב בתנועות של אקדוחן את קהל מעריציו לשעבר מהפועל ת"א . בקיצור סוג של פרחח שמצלמות הטלוויזיה סוגדות לו. שחקן טוב אך אישיותו בגובה כר הַדֶשֶא עליו הוא רָץ.

"Monday Night Basketball & Soccer" הוא רעיון טלוויזיוני נבון שמבוצע עדיין ברשלנות איומה ע"י ערוץ 1 הציבורי . מישהו בערוץ 1 מתעקש להיות סדרן עבודה ולחלק משימות שידור גם לגב' מירי אליקים ובכך הופך את עצמו לבדיחה ואותה לקוריוז . אתמול נדרשה גב' מירי אליקים לקשור שיחה ולראיין במחצית באצטדיון "בלומפילד" את שחקן העבר של הפועל ת"א ריפעאת "ג'ימי" טורק . לוח הזמנים הלחוץ שיבש את המפגש בין השניים שנמשך כדקה וחצי ונאמר בו אֶפֶס תוֹכֶן . כעבור דקה וחצי נדרשה מירי אליקים להחזיר את רשות הדיבור למאיר איינשטיין ודני נוימן נוכח עיניו המופתעות ופרצופו הנדהם של ריפעאת "ג'ימי" טורק . המחצית השנייה עמדה להתחיל . מישהו בערוץ 1 מתעקש להעניק לגב' מירי אליקים שכר אולם מפני שאיננה מוכשרת שכרה יוצא בהפסדה . אותו ה- מישהו בחטיבת הספורט של ערוץ 1 אולי מחפש כל דרך להאדיר אותה , אך מפני שאינה מיומנת , הוא לא רק מבזה ומשפיל אותה , אלא עושה זאת מהמקפצה .

blumfield 1

טקסט תמונה : יום שני בלילה – 16 בדצמבר 2013 . אצטדיון "בלומפילד" בתל אביב . עמדת השידור של גב' מירי אליקים (משמאל) באצטדיון . המפגש שלה אמש בן דקה וחצי עם כוכב העבר של הפועל ת"א מר ריפעאת "ג'ימי" טורק (מימין) הוליד מפח נפש ולא הביא שום תועלת. (צולם ב- iphone ממסך ערוץ 1).

2. כדורסל בנתניה : המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל מכבי נתניה – מכבי ת"א 67 : 77 

ערוץ 1 (כמו ערוץ 5 בכבלים) הוא בר מזל מפני שנשיאת מועצת העיתונות בישראל השופטת העליונה בדימוס גב' דליה דורנר עוצמת עין ומתעלמת מהכמות הפנטסטית של פרסומות מסחריות שנחשפות בשידורים הישירים של משחקי הכדורגל והכדורסל בפני הציבור הרחב . בכך היא והגוף שהשופטת הנכבדה הזאת ניצבת בראשו אינם ממלאים את תפקידם . חלק מתפקידה של נשיאת מועצת העיתונות גב' דליה דורנר הוא להגן על האזרח מפני חשיפתו לפרסומות מסחריות בהיקף כה עצום בשידורים עיתונאיים – חדשותיים בטלוויזיה . ערוץ 1 וערוץ 5 אינם ערוצים מסחריים . נאסר עליהם במפורש ועל פי הוראה , דין , וחוק לחשוף ולכפות כמות מופרכת ובלתי מתקבלת על הדעת של שלטי פרסומות מסחריות , אולם כפי שניתן לראות שני גופי השידור הללו מפרים את החוק ומצפצפים עליו .

netanya 1

טקסט תמונה : יום שני בערב – 16 בדצמבר 2013 . הכותל הצפוני של אולם הכדורסל צר המידות של קבוצת ברק נתניה . מכבי ת"א ניצחה אמש את הקבוצה הנתנייתית 77 : 67 . הפרסומות המסחריות שנחשפות באופן מוגזם ע"י מצלמות ערוץ 1 הציבורי מאפילות על השחקנים . צופה הטלוויזיה מאבד את האוריינטציה שלו במשחק . (צולם ב- iphone ממסך ערוץ 1) .

netanya 2

טקסט תמונה : יום שני בערב – 16 בדצמבר 2013 . הכותל הדרומי של אולם הכדורסל צר המידות של קבוצת ברק נתניה . מכבי ת"א ניצחה אמש את הקבוצה הנתנייתית 77 : 67 . הפרסומות המסחריות שנחשפות באופן מוגזם ע"י מצלמות ערוץ 1 הציבורי מאפילות על השחקנים . צופה הטלוויזיה מאבד את האוריינטציה שלו במשחק . (צולם ב- iphone ממסך ערוץ 1) .

rating 1

טקסט מסמך : יום שני – 16 בדצמבר 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין 16.00 ל- 18.44 בשני מגזרי המדידה , האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" . ערוץ 1 הציבורי תחת ניהולו של מנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם ותחת פיקוחו הציבורי של יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת נעלם לחלוטין ממפת המדרוג בין 16.00 ל- 18.44 . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 2

טקסט מסמך : יום שני – 16 בדצמבר 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין 18.30 ל- 21.14 בשני מגזרי המדידה , האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" . ערוץ 1 הציבורי שב לחיים עם השידור הישיר של המשיק המרכזי בליגת העל , ברק נתניה – מכבי ת"א 67 : 77 (שיא הרייטינג % 5.8 מושג בין 20.15 ל- 20.29 . השידור הישר של משחק הכדורגל מכבי ת"א – הפועל ת"א 1 :0 החל ב- 20.50 ועד 23.00 , מכפיל , משלש , ומרבע את כמות המדרוג של ערוץ 1 בהשוואה לימים רגילים .  (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 3

טקסט מסמך : יום שני – 16 בדצמבר 2013 . מפת המדרוג ברבעי שעות בין 21.30 ל- 24.15 בשני מגזרי המדידה , האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" . ערוץ 1 הציבורי שב לחיים עם השידור הישיר של המשיק המרכזי בליגת העל , ברק נתניה – מכבי ת"א 67 : 77 (שיא הרייטינג מושג % 5.8 מושג בין 20.15 ל- 20.29) . השידור הישר של משחק הכדורגל מכבי ת"א – הפועל ת"א 1 :0 החל ב- 20.50 ועד 23.00 , מכפיל , משלש , ומרבע את כמות המדרוג של ערוץ 1 בהשוואה לימים רגילים . שיא הרייטינג מושג בין 22.30 ל- 22.44 וניצב על כמות של % 12.3 . ב- 23.00 חוזר ערוץ 1 לסורו . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

סוף הפוסט מס' 331. הועלה לאוויר ביום שלישי בערב – 17 בדצמבר 2013.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *