פוסט מס' 445. אין כל חדש תחת השמש. נותרתי נאמן לערוץ 10. פוסט מס' 445. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 1 בנובמבר 2014.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים .

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי , ו/או לצורך פרסום אישי.

פוסט מס' 445. אין כל חדש תחת השמש. נותרתי נאמן לערוץ 10. פוסט מס' 445. כל הזכויות שמורות.

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –   

פוסט חדש מס' 445 : הועלה לאוויר בשבת – 1 בנובמבר 2014.

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –    

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. אני נוטש בטריקת דלת בעקבות הצבתו המופרכת של יוסף בר-אל ב- מארס/אפריל 2002 ע"י הממשלה בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : ריצת הלילה שנערכה השבוע ברחובות תל אביב בהשתתפות של יותר מ- 35000 (שלושים וחמישה אלף) אזרחי העיר בכל הגילים לבושים תלבושת אחידה חולצה צהובה ומכנסיים שחורים היא מבצע ארגוני חשוב ומבורך . מדובר בפעילות גופנית המונית בעלת ערך שמחייבת את המשתתפים להתאמן באופן שיטתי לקראתה . התבוננתי בעשרות אלפי הרצים הצבעוניים חולפים ליד דירתי ברחוב אבן גבירול בדממה בלילה קריר . רק מגע נעליהם עם אספלט הכביש רחש רעשים קלים . זהו מראה משובב עין ונפש בעל יתרון חינוכי וגופני שראוי לכל מטרופולין שמכבד את עצמו לאמץ לעצמו ולארגן מפעל של ריצה עממית שכזאת ברחובות העיר . שינויים זמניים כאלה ואחרים בנסיעה במכוניות פרטיות ואוטובוסים והגבלות חנייה ברחובות הצפוניים של תל אביב – בטלים בשישים . יבורך ראש העיר רוֹן חוּלְדָאִי .

הערה 4 : ממשלת שוודיה הכירה לאחרונה דה יורה במדינת פלסטין . מדובר במעשה צבוע של ממשלה צבועה שחוששת ורועדת מפחד מהאוכלוסייה המוסלמית הגדולה שהתנחלה בעשור האחרון בשוודיה . חלק ניכר מאוכלוסיית ההגירה המוסלמית שנהנית עד בלי די מהכנסת האורחים השוודית ומ- מדיניות הרווחה של ממשלת שוודיה , דוגלת ותומכת ברעיון האיסלאם הקיצוני . החלטת ממשלת שוודיה להכיר במדינת פלסטין היא בלתי צודקת ונועדה לרצות את האוכלוסייה המוסלמית שעומדת לשנות לחלוטין את פני החברה השוודית . מה שקורה בצרפת כעת יקרה בעתיד הלא רחוק גם בשוודיה .

פוסט מס' 445. אין כל חדש תחת השמש. נותרתי נאמן לערוץ 10. פוסט מס' 445. כל הזכויות שמורות.

אין כל חדש תחת השמש . אני אוהב את חברת החדשות של ערוץ 10 . אנשי החברה הזאת מתארחים חדשים לבקרים בסלון ביתי ברחוב אבן גבירול בתל אביב . הם אורחים רצויים . אמש (יום חמישי – 30 באוקטובר 2014) פתחתי את דלת ביתי גם בפני גב' ענת גורן שהגישה את "היום שהיה" . אני פוזל מעת לעת גם לחברת החדשות של ערוץ 2 ולעבר חטיבת החדשות של ערוץ 1 אולם לא מחליף את אכסניית הקבע שלי בערוץ 10 .

ערוץ 10 עשה בשֵכֶל משחתם על חוזה זכויות שידורים עם מועדון הפאר של מכבי ת"א בעונת המשחקים של 2015 – 2014 ב- Euroleague . מכבי ת"א היא עדיין אובייקט שידור טלוויזיוני בעל ערך . צוות השידור החדש שלו השדר ניב רסקין והפרשן גור שלף שהביא הביתה בשידור ישיר מברלין את סיגנל המשחק אלבה ברלין – מכבי ת"א 69 : 84 , הניב רייטינג ממוצע שהיתמר אמש (יום חמישי – 30 באוקטובר 2014) בין 21.00 ל- 23.15 לגובה של % 9.5 . ה- Peak נסק ל- % 11.5 בין 22.45 ל- 23.00 ומהווה שיא של ערוץ 10 לאורך יממת השידורים של אתמול . מדהים שוב להיווכח בכוחה ומהותה של ה- Media הטלוויזיונית . כשאתה לא שָם הנך נשכח . פשוטו כמשמעו . אתה לא קיים . עניין השכחה הוא בן ימים . מי זוכר היום את הצמד הקודם של ערוץ 10 בעונת אשתקד 2014 – 2013 , זה שהיה אחראי על השידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א ב- Euroleague , יורם ארבל והפרשן שלו פיני גרשון ?

השידור הישיר אמש נפתח ב- Stand up של ניב רסקין וגור שלף בפתח האצטדיון בברלין . ההופעה שלהם בפני המצלמה מכובדת ומעוררת רספקט . ניב רסקין פותח : "זהו מבחן למכבי ת"א…אלבה ברלין איננה לימוז'…" . גור שלף לצדו מהלל את קבוצת אלבה ברלין בטרם שריקת הפתיחה ומשיב לשדר המוביל שלו בטקסט חד משמעי : "אלבה ברלין היא קבוצה מאוד מאוד שאפתנית…זאת קבוצה מאומנת…והכי חשוב זאת קבוצה שמשחקת כדורסל טוב ואגרסיבי . השחקנים שלה מאוד מאוד רעבים…זאת קבוצה מאוד מאוד טובה…" . איזה טובה ואיזה נעליים . השחקנים שלה אולי רעבים אבל מדובר בקבוצת כדורסל גרמנית לא מוכשרת שמשחקת כדורסל כל כך צפוי וכל כך לא מבריק . לפחות אמש הציגה אלבה ברלין כדורסל חסר דמיון , מוגבל , ומשעמם . לחלוטין לא יצירתי ולא אטרקטיבי . מין קבוצת אמצע טבלה בליגת הכדורסל הישראלית . לא יותר מזה . אף על פי כן ולמרות חולשתה המביכה של אלבה ברלין ניב רסקין יוצא מכליו וממהר להכריז להכריז כי מכבי ת"א נמצאת כבר בשיא של חודש מאי 2015 ולא בראשית העונה באוקטובר / נובמבר 2014 . נכון שמכבי ת"א היא קבוצה טובה שהתמודדה אמש בחוכמה נגד קבוצה גרמנית לא מעניינת , אולם כבר בעת הזאת להלל את מכבי ת"א ולקשור לה כתרים מעבר למגיע לה…? מה פתאום…? לא יכול להיות שניב רסקין לא מסייג את עצמו ורואה בברלין זירת פרקט שונה ממה שאני רואה במוניטור שלי בתל אביב . הצמד ניב רסקין את גור שלף ממשיך להלל עד בלי די את מכבי ת"א . 5:24 דקות ברבע השני קולע בראיין רנדל שלשה ומעלה את מכבי ת"א ליתרון עצום כבר בשלב זה של המשחק בן חמש עשרה נקודות, 35 : 20 . באמת קונץ גדול נגד קבוצת כדורסל חסרת ישע אולם גור שלף מפרשן באמצעות טקסט המוני , "כשהולך אז הכל הולך…" . פרשנות ילדותית וסתמית חסרת פשר שמצמצמת את מִרווח הכישרון של בראיין ראנדל . בראיין רנדל איטר יד ימין צולף באין מפריע מחוץ לקו השלוש . איש משחקני אלבה לא מפריע לו . לבראיין רנדל יש את כל הזמן שבעולם לכוון בנחת דרך הכוונות ולירות קליע בודד לעבר המטרה . הוא לא צריך לרסֵס . הוא צריך לענות באש בודדת ולפגוע . יש לו הרבה זמן במונחי כדורסל להתבונן במטרה ולכוון בטרם הוא פותח את הנצרה . תפקידו לקלוע . בעבור זאת משלמת לו מכבי ת"א הון עתק . כ- 600000 (שש מאות אלף) דולר משכורת שנתית (על פי אלי סהר עיתונאי "ישראל היום") . אולם גור שלף מספר לי שהקליעה המוצלחת היא בגין הסיבה "כשהולך אז הכל הולך" . זאת כאמור איננה פרשנות כדורסל . 5:08 דקות ברבע השני שוב מתפייטים רסקין את שלף בשבח מכבי ת"א , "מכבי ת"א באה מוכנה…מה זה מוכנה…!" , אולם מוכנה נגד מי ? מי זאת אלבה ברלין במתכונתה הנוכחית אמש ? 4:23 דקות לפני סיום רבע 2 מבצע אלכס טיוס (2.03 מ' בעל ניתור מדהים) חסימה יעילה על זריקת כדור לסל של ג'אמל מקלין מאלבה ברלין (גובהו 2.03 מ') . ניב רסקין יוצא מגדרו , "אלכס טיוס ממתין שם כדי לייצר אירוע פוסט טראומתי…", ומוסיף מייד, "אירוע פוסט טראומתי לג'אמל מקלין…הוא לא ינסה זאת שוב… . אני תמה לעצמי האם שַלָף את ההתנסחות הדרמטית מהמותן בשידור ישיר והאם היא אותנטית שלו , ו/או שמא העתיק והביא את ההגדרה מהבית ושמר אותה על המדף לעת מצוא ? רק שדרים אמריקניים מדברים בשפת תקשורת שכזאת . פעם שדר טלוויזיה אמריקני שידר אינפורמציה כלשהי בעשור ה- 60 של המאה הקודמת אודות שחקן ה- NBA ג'רי ווסט (Jerry West) בקבוצת לוס אנג'לס לייקרס והכריז , "כשג'רי ווסט מרומם לקליעת Jump Shot יותר בטוח שהוא יקלע מאשר השמש תזרח מחר…" . שדר טלוויזיה אמריקני אחר אמר בתום ניצחונו של שחקן הטניס האמריקני ג'ון מקנרו על השוודי ביורן בורג במשחק הגמר של טורניר ווימבלדון ב- 1981כלהלן , "תמה תקופת הקרח – החלה תקופת האש" . צריך לקרוא את הספר התיעודי המצוין "Court Room" (בית דין) שכתב הסופר האמריקני קוונטין ריינולדס (אודות המשפטן האמריקני המפורסם סם לייבוביץ') כדי להבין על מה אני שָח ודַן עִמכם . האמת ניב רסקין דיבר בכזאת טבעיות והתייחס ב- נון שלנטיות לאירוע הפוסט טראומה של ג'אמל מקלין מעשה ידיו של אלכס טיוס שאני כן מאמין לו שהוא ירה מהמותן . לך תדע . מדובר בהגדרת מצב והתנסחות מהירה וישירה בלתי שגרתית של שדר טלוויזיה ישראלי באירוע ספורט שטרם שמענו כמותה . יורם ארבל אמר בשיאו ב- 1986 , "לא יכול להיות שהראש של מאראדונה עלה גבוה יותר מהידיים של שילטון", ואח"כ ב- 1989 ירה שני קליעים נוספים, "ככה לא בונים חומה, זה מה שאמרתי לכם, ככה לא בונים חומה" . יורם ארבל לא דיבר מעולם על פוסט טראומות בספורט . 4:02 דקות לפני תום הרבע ה- 2 מבצע ג'רמי פארגו תרגיל כדורסל לולייני . הוא עף למעלה ובדרכו לעבר הטבעת הגרמנית הוא מוסר אסיסט מאחורי גבו ומותיר חופשי את אלכס טיוס שמטביע ומעלה את התוצאה ל- 40 : 20 למכבי ת"א . ניב רסקין לא מתמהמה , "מכבי ת"א משתעשעת עכשיו ודורסת את אלבה ברלין…איזה כדורסל…מדהים…זאת התפוצצות!" . מכבי ת"א מציגה ברבע ה- 2 הגנה איתנה וכדורסל מהנה (מאוד) בהתקפה . נעים להתבונן בכדורסל השוטף והמאורגן שהיא חושפת בשני צידי הפרקט אולם נראה לי שניב רסקין וגור שלף היו אופטימיים מידי בטרם עת . מדובר במחזור השלישי בלבד בבית ב' המוקדם של ה- Euroleague .

אני מלא הערכה לאישיותו המאופקת של מאמן מכבי ת"א גיא גודס ולניהול המשחק הקפדני שלו . התנהגותו הקורקטית הכֵּנָה ליד הקווים היא יתרון עצום . הופעתו כמנהיג עולה שבעים מונים על זאת של הקולגה שלו סשה אוברדוביץ' מאמן אלבה ברלין . מאמן יוגוסלבי שלבוש ומחויט כאירופי אך מתנהג ליד הקווים כאסייתי . לא הייתי יכול להזדהות עם מאמן עצבני בעל שפת גוף פרחחית שמנפנף בידיו ומביע On Camera שעט נפש משחקניו , וגם מקלל . בלתי מתקבל על הדעת . את אותו הדבר ניתן לומר על מאמן קבוצת מכבי חיפה בכדורגל אלכסנדר סטנוייביץ' שמחצין את רגשותיו בפני מצלמות הטלוויזיה : שמח כמו ילד קטן לאחר הבקעת שער של שחקניו ועושה עמם ברוגז לאחר שהם חוטפים גול . תנועות ידיו הכועסות והמזלזלות בשחקניו הם עדות מרה להתנהגות בלתי נסבלת של מנהיג קבוצת ספורט . אני חושב שניב רסקין מוכשר לתאר דרמות בספורט ואני גם אוהב את העברית התקנית שלו אולם חוששני שאמש  הקדים את פעמי ההיסטוריה. אלבה ברלין של אתמול איננה מדד לכלום . כבעל מיקרופון ו- Space שידור עליו להיזהר מיצירת ציפיות בטרם עת . מכבי ת"א היא קבוצה טובה ומאורגנת . לא מצוינת . ברור שנכונו לה לא מעט מאבקים בארץ ואירופה בדרך אל התארים שהיא חושקת בהם . צריך לומר בגלוי , עוד הדרך רָב – עוד רבה המלחמה !

raskin shelef

טקסט תמונה : יום חמישי – 30 באוקטובר 2014 . ברלין . מחוץ לכותלי אצטדיון הכדורסל של הקבוצה הגרמנית אלבה ברלין בטרם ההתמודדות אלבה ברלין – מכבי ת"א במסגרת המחזור ה- 3 של משחקי ה- Euroleague בבית המוקדם . השדר המוביל ניב רסקין (משמאל) והפרשן גור שלף (מימין) מקיימים שיחת רקע בפתיחת השידור הישיר המועבר מברלין לאולפני ערוץ 10 בבית הוורד בגבעתיים . (צילום ב- iphone מהמסך של ערוץ 10. באדיבות ערוץ 10).

נחמד לראות שמישהו במערכת ערוץ 10 חושב על משמעת ואיכות ה- Frame הטלוויזיוני . ניב רסקין וגור שלף אינם מזלזלים במאות אלפי צופיהם ומופיעים באופן נאות ומכובד בפני המצלמה . מפליא שקברניטי ערוץ 1 אינם מבינים את חשיבות ההופעה המסודרת והנאה של נציגיהם On Camera בחלק ממשדרי הספורט שלהם . הופעתם הרשלנית של פרשני הכדורגל של ערוץ 1 אבי רצון ואייל לחמן On air לאחרונה באצטדיון "וואסרמיל" בבאר שבע היא תעודת עניות .

razon 2

טקסט תמונה : אוקטובר 2014 . אצטדיון "וואסרמיל" בבאר שבע . אלה הם פרשני הכדורגל של ערוץ 1 מר אבי רצון (מימין) ואייל לחמן (משמאל) . ההופעה הדלה ולבוש רחוב של נציגי ערוץ 1 מול מצלמת הטלוויזיה הם מעשה בלתי מקובל ומהווים תעודת עניות לניהול השידור הציבורי וזלזול בצופים . אפשר לחשוב שהשניים מנהלים שיחה כלשהי באסיפה בקיבוץ . מדובר בהופעה מרושלת בשידור ישיר מול מאות אלפי צופי טלוויזיה .(צילום ב- iphone של ניבה תג'ר מהמסך של ערוץ 1 . באדיבות ערוץ 1) .

milano maccabi 4

טקסט תמונה : עונת ה- Euroleague של 2014 – 2013 . הופעה נאה ומכובדת של השדר יורם ארבל (משמאל) והפרשן פיני גרשון (מימין) בעת שידור ישיר בערוץ 10 . במרכז מאמן מכבי ת"א לשעבר דיוויד בלאט . (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 10 . באדיבות ערוץ 10) .

weitz einstein

טקסט תמונה : יוני 1992 . אליפות אירופה לאומות בכדורגל – שוודיה 1992 . האצטדיון בגטבורג . אלו הם שני שדרני הכדורגל שלי בתקופתי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית : רמי ווייץ (משמאל) ומאיר איינשטיין (מימין) , בטרם שידור Unilateral שלנו משוודיה לישראל. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

einstein 1

טקסט תמונה : חורף 1999. זוהי עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בהיכל הספורט ביד אליהו. במרכז ה- Frame הפתוח זהו צוות השידור שלי השדר מאיר איינשטיין והפרשן אלי סהר. אני יושב מימין בעמדת הפיקוד שלי בלבוש אזרחי רגיל משום שאינני מופיע On Camera בפני מצלמת הטלוויזיה בעת השידור הישיר. משמאל, שני אנשי הסטטיסטיקה מוטי גיא וארנון וועדיה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

razon 4

טקסט תמונה : אוקטובר 2014 . אצטדיון "וואסרמיל" בבאר שבע. צוות השידור הצעיר והחדש של הטלוויזיה הישראלית ה ציבורית – ערוץ 1 בשידורי הכדורגל הישירים של המשחקים המרכזיים בליגת העל בכדורגל , עמיחי שפיגלר (משמאל) ומוטי איוואניר (מימין). הופעה קלילה ומקובלת בפני מצלמת הטלוויזיה. (צילום ב- iphone  ממסך ערוץ 1 ע"י ניבה תג'ר. באדיבות ערוץ 1).

אני מלא התפעלות משחקנה של מכבי ת"א בראיין ראנדל (2.03 מ'), מיכולתו והתנהגותו המכובדת על הפרקט. שחקן יעיל בעל אופי חזק ששומר על איפוק והתנהגות תרבותית לאורך כל הדרך בעיתות משבר כמו בשעת ניצחונות . לנו האסייתיים יש הרבה מה ללמוד ממנו . את מלאכת הפרשנות (Off tube) אני משאיר לשני העיתונאים ופרשני הכדורסל המצוינים אלי סהר (ישראל היום) ואריה מליניאק (ידיעות אחרונות) . הם רואים ומפרשנים גם דרך המסך עובדות ומראות שרבים אחרים לא מבחינים בהם , וגם אם כן , הם אינם יודעים לנתח ולהסביר זאת לעצמם . גם אם כתיבתם קצרה היא ברורה וקולעת . שניהם פוגעים בולים . מעניין לי לקרוא אותם . אני עושה זאת לטובת קוראי הבלוג שאינם קוראים את העיתונים הנ"ל (באדיבות מערכות "ידיעות אחרונות" ו- "ישראל היום") .

sahar 1

טקסט מסמך : יום שישי – 31 באוקטובר 2014 . העיתון "ישראל היום" . מאמר פרשנות נבון של מר אלי סהר אודות המשחק אלבה ברלין – מכבי ת"א 69 : 84 במסגרת המחזור השלישי בבית ב' המוקדם ב- Euroleague . (באדיבות "ישראל היום") .

malinyak 1

טקסט מסמך : יום שישי – 31 באוקטובר 2014. העיתון "ידיעות אחרונות". ניתוח מוצלח של מר אריה מליניאק העוסק במשחק הכדורסל בו ניצחה מכבי ת"א בברלין את הקבוצה הגרמנית אלבה ברלין 69:84 במסגרת המחזור השלישי בבית ב' המוקדם ב- Euroleague.

לעיתון "ידיעות אחרונות" יש עדיפות ברורה על "ישראל היום" בסיקור ענף הכדורסל בארץ ובאירופה בגלל השימוש העקבי והשיטתי בדפי הסטטיסטיקה של המשחקים .

malinyak 2

טקסט מסמך :  יום שישי – 31 באוקטובר 2014 . העיתון "ידיעות אחרונות" מצטיין לאורך שנים בהענקת מידע ושירות חשוב בדמותם של דפי הסטטיסטיקה של משחקי הכדורסל אותם הוא מסקר . (באדיבות "ידיעות אחרונות") .

 

 "המקור" של ערוץ 10 באחריותו של העיתונאי מר רביב דרוקר.

כשמדברים בשבחה של העיתונות ככלב שמירה של תקינות השלטון הדמוקרטי במדינות חופשיות מתכוונים גם ל- "המקור" , "עובדה" (ערוץ 2) , ו- "מבט" (ערוץ 1) . רביב דרוקר הוא עיתונאי מחונן לא רק בשל הישגיו העיתונאיים אלא גם מפני שהוא ישר והגון ולא רברבן . אין בו שמץ של גאוותנות . זה מה שמסך הטלוויזיה שלו משדר לי . מעולם לא דיברתי עמו וגם אף פעם לא ראיתיו במציאות למרות שאנחנו חיים במדינה קטנה . "המקור" היא במידה רבה באר שופעת מֵידָע מעניין וחשוב . התוכנית האחרונה עסקה בנושא מורכב שקרוב לכולנו לכלל הציבור . להווייתנו , לי , לילדיי , ולנכדיי . מדובר במידע אודות מבחני הקב"א (קבוצת איכות) הצבאיים שמוגדרים כמסווגים ונוהגים לראות בהם עד היום סוד צה"לי. דיון פומבי כלשהו במבחני הקב"א נחשב לפגיעה בביטחון המדינה. ממציא שיטת מדידת הקב"א לפני 59 (חמישים ותשע) שנים ב- 1955 הוא פרופסור ישראלי – אמריקני חכם מאוד דניאל כהנמן בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית וגם חתן פרס נובל לכלכלה ב- 2002. כשהמציא את הקב"א הצה"לי היה בן 21 בלבד . מדהים . מבנה הקב"א מורכב מ- 1/2 דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) + 1/3 צד"כ (ציון דירוג כללי) + 1/6 צה"ר (פוטנציאל ההשכלה) . סולם ההערכה של הקב"א נע מציון 41 הנמוך ביותר ועד 56 הגבוה ביותר . התוכנית אודות הקב"א הצבאי מתוחקרת היטב . הפריע לי רק דבר אחד במחקר ועשיית התוכנית הנ"ל ב- "המקור" : בעוד רביב דרוקר גובה עדויות ומראיין בגלוי On Camera את פרופסור דניאל כהנמן (כאמור ממציא שיטת מדידת הקב"א הצבאית ב- 1955) , ובגלוי On Camera את ד"ר זאב לרר מלימודי מגדר באוניברסיטת ת"א ,ובגלוי On Camera את סא"ל שרון פישר ראש ענף פיתוח מערכות מיון בצה"ל כיום , ובגלוי On Camera את סא"ל מיל. ענת קדם לשעבר ראש ענף פיתוח ומערכות מיון בצה"ל , ובגלוי On Camera גם את שתי המאבחנות הפסיכוטכניות לשעבר בצה"ל מרין גנור ואילנה ברגר – הרי הוא רביב דרוקר בוחר לפתע להשתמש ב- Candid Camera (מצלמה נסתרת) בשעה שהוא "מראיין" וגובה באמצעות שליחים את עדותה של סא"ל מיל. דבורה שני מי שהייתה בעבר ראש ענף פיתוח מערכות מיון בצה"ל , וגובה ב- Candid Camera גם את עדותו של עמוס כהן לשעבר מנהל לשכת הגיוס בירושלים . שניהם אינם יודעים כי רביב דרוקר שואב מהם מידע בעל כורחם .הצופה שואל את עצמו למה דווקא רק הם מצולמים במצלמה נסתרת ומיקרופון חבוי ? ברור שהמתח הטלוויזיוני של העלילה גואה .

דבורה שני היא היום אזרחית מן השורה שאוצרת בידיה בשל עברה הצבאי מידע סוּפֶּר מעניין וניסיון חיים צבאי מרתק אך חסוי על פי נוסח התחקיר של רביב דרוקר . אף על פי כן היא מעבירה הדרכה פרטית תמורת תשלום לנערים טרם גיוסם ובטרם עריכת מבחני הקב"א , כאלה ששואפים להגיע ליחידות צבאיות מובחרות . היא דבורה שני גובה מהם 700 (שבע מאות) שקל לביקור . גם עמוס כהן מעביר שיעורים פרטיים והדרכה מוקדמת תמורת תשלום בנושא הקב"א הצבאי וגובה תשלום מהנערים הצעירים . דבורה שני ועמוס כהן יוצאים באחת ובחטף רע מאוד (!) בסרט התיעודי המורכב הזה של רביב דרוקר . כל צופה טלוויזיה שראה את "המקור" שואל את עצמו באי נוחות רבה האם מדובר בשני מפרי חוק כביכול שסוחרים במידע צבאי סודי תמורת תשלום מאחורי גבו של צה"ל ? האם שניהם כאילו מנצלים את מעמד העבר שלהם ?

רביב דרוקר השיג את דליית המידע אודותיהם ופעילותם של דבורה שני ועמוס כהן באמצעות שימוש במצלמה נסתרת . שימוש סקרני ב- Candid Camera במקרה הקונקרטי של שניהם יוצר אי נוחות מן העבר השני . לא רק בגלל הנחקרים שאינם מודעים למעשה ומועדים ונופלים , אלא גם מפני שהחוקר מציב להם מכשול . האם לא הייתה דרך אחרת להשיג את המידע המבוקש מהם ? הרי לא מדובר ב- Al Capone . צופה הטלוויזיה מוצא את עצמו מתבונן בדרמה מבוימת היטב בפיקוחו של האח הגדול . ככל שהעסק הזה של ה- Candid Camera מתארך אתה עוזב את הסיפור המרכזי , ומתעניין לדעת עד כמה יצליח השואל ומעמיד הפנים למשוך בלשונה של סא"ל מיל. דבורה שני ? עד כמה יצליח להפיל אותה בפח ? עד כמה תתפתה למסור פרטים שהם על פי רביב דרוקר בחזקת סוד צבאי ? אני מוצא את עצמי לפתע צועק מכורסת הטלוויזיה שלי , "דבורה שני , היזהרי…מאחוריך…מוציאים ממך אינפורמציה בעל כורחך… יש מצלמה ומיקרופון נסתרים בחדר שלך שמתעדים ומקליטים כל מילה שלך…מרמים אותך…" . בעיניי מדובר בתכסיס טלוויזיוני פסול . מוסר כפול . סא"ל מיל. דבורה שני ועמוס כהן שירתו במשך שנים רבות בנאמנות את צה"ל ואת מדינת ישראל . הם אינם פושעים . שאלתי את עצמי האם לא ניתן היה להגיע למידע הזה ללא החדרת מצלמה ומיקרופון נסתרים ? האם הכל מותר בעיתונות ועיתונאות ? האם המטרה מקדשת את כל האמצעים ? אולי מדובר בעיתונאות חוקרת כשירה אך במקרה הקונקרטי הנדון היא מרה ואין לי עניין להעריך את דרכה ולהעריץ את הישגיה . האם רביב דרוקר היה מניח Candid Camera לפתחו של פרופסור דניאל כהנמן כדי להשיג מידע רגיש שדניאל כהנמן שומר לעצמו . הרגשתי מְרוּמֶה כמו דבורה שני ולא נוח עם המצלמה והמיקרופון הנסתרים . החלטתי מעתה שאם יבואו אי פעם אנשים לביתי על מנת לחקור ולהתייעץ עמי ו/או ללַבֵּן עניין כלשהו , אני קודם כל עושה עליהם חיפוש מדוקדק לפני שהם חוצים את סַף דלתי . אינני מתכוון לחטוף סטירת לחי פומבית וליפול שדוד ל- Candid Camera של רביב דרוקר וגם לא לזאת של יגאל שילון .

סוף הפוסט מס' 445. הועלה לאוויר בשבת – 1 בנובמבר 2014.

 


תגובות

פוסט מס' 445. אין כל חדש תחת השמש. נותרתי נאמן לערוץ 10. פוסט מס' 445. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 1 בנובמבר 2014. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>