פוסט מס' 449. מכבי ת"א נושאת לבדה את מרב תשומת הלב הטלוויזיונית בליגת העל הישראלית בכדורסל. היא מעניינת כשהיא מנצחת ומרתקת כשהיא מפסידה. אי אפשר להתווכח עם המתמטיקה של הרייטינג. ערוצי הטלוויזיה הארציים 1 ו- 10 רודפים אחריה בתוך הארץ וגם מעבר לגבולות המדינה. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 449. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום רביעי – 12 בנובמבר 2014.כלליראשי

הערה 1 . הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים אין להעתיק , לשכפל , ולעשות כל שימוש בטקסט ובתמונות .

הערה 2 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרת רווח כספי ו/או לצורך פרסום אישי . 

פוסט מס' 449. מכבי ת"א נושאת לבדה את מְרָב תשומת הלב הטלוויזיונית בליגת העל הישראלית בכדורסל. היא מעניינת כשהיא מנצחת ומרתקת כשהיא מפסידה. אי אפשר להתווכח עם המתמטיקה של הרייטינג. ערוצי הטלוויזיה הארציים 1 ו- 10 וערוץ 5 בכבלים רודפים אחריה בתוך הארץ וגם מעבר לגבולות המדינה. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 449. כל הזכויות שמורות.

—————————————————————————————-

פוסט מס' 449 : הועלה לאוויר ביום רביעי – 12 בנובמבר 2014.

—————————————————————————————-

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . עזבתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון ז"ל עשתה מעשה מופרך ומינתה בקיץ 2002 את יוסף בר-אל לתפקיד הרם של מנכ"ל רשות השידור . באוקטובר 1998 התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים אודות קורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2014 – 1884, ואשר קרויה , "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" . סדרת הספרים עוסקת בתחומי התפתחות סיקור הספורט , החדשות , והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 , כלכלה טלוויזיונית , מו"מ , וזכויות שידורים , הפקה ומשאבי אנוש , כישרון שידור , הגשה , הנחייה , ומהימנות בעריכת ראיונות .

1. זה איננו פרדוקס : קיימת קורלאציה מתמטית ברורה ו- מדויקת בין הפסדיה של קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א לבין גרף הרייטינג הגוֹאֶה של ערוץ 1 הציבורי. ערוץ 1 שובר את שיא המִדְרוּג של עצמו משצובר ממוצע של % 8.70 בעת השידור הישיר של המשחק (יום שני – 10 בנובמבר 2014) בו ספגה מכבי ת"א תבוסה רבתי מידי הפועל ת"א 58 : 78. ככל שמכבי ת"א תפסיד יותר משחקים בליגת העל הישראלית כך ינסוק מעלה המִדְרוּג של השידור הציבורי.

ערוץ 1 השרוי תחת צו פירוק ועוֹל כונס נכסים מספק את הסחורה הספורטיבית בשעה שהוא מסקר בשידורים ישירים את המשחקים המרכזיים השבועיים בשתי ליגות העל הישראליות (בינוניות ומטה) בכדורגל וכדורסל . הפקות הכדורגל והכדורסל של ערוץ 1 אינן נקיות מפגמים , אף על פי כן השידור הציבורי הטלוויזיוני משפר במידה רבה את הרייטינג של עצמו . לפחות בתחום שידורי הספורט הרלוואנטיים (המשחקים המרכזיים בליגות העל בכדורגל וכדורסל) . ערוץ 1 הציבורי הפיק מדרוג שיא של % 8.70 בעת השידור הישיר של הדרבי התל אביבי בכדורסל לפני שלושה ימים (יום שני – 10 בנובמבר 2014) , מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78 . אני מתפעל בעיקר מבימאי הכדורסל גָ'אמָל "גִ'ימִי" סוּבְּחִי שמעביר באופן מעניין וקולח את השידור הישיר של משחק הכדורסל המסקרן בין מכבי ת"א העשירה והמועמדת לניצחון בראשות מאמנה גיא גודס לבין הפועל ת"א הענייה , זאת שמתייצבת על קו הזינוק עם מאמנה עודד קטש ראשית דבר כדי להגן על הסמל וכבודה המקצועי . הבימאי ג'ימי סובחי עושה עבודה בימוי עיתונאית מהימנה באמצעות 7 – 6 (שש – שבע) מצלמות לרבות מקורות ההילוכים החוזרים ובאמצעות הטכנולוגיה הכללית שמעמיד לרשותו מהנדס הטלוויזיה דני לנקרי בעל ניידת "מִזְמוֹר" . עריכת התוכן של השידור הישיר ע"י העורך איציק פרז מפגרת במשהו אחר הבימוי הקצבי של ג'ימי סובחי . מדובר בשטנץ עריכה רוטיני וצפוי של הצגת החומר הטלוויזיוני וגיבורי העלילה ב- Pre Game Show, משהו שמזכיר לי תרגילי חימום בשיעור פרונטלי של חינוך גופני בבתי הספר מהימים ההם : משיכות מרפקים אחת , שתיים , שלוש , ארבע , ו- הרמת ידיים לפנים, לצדדים, למעלה, הורד. איציק פרז עורך השידור הישיר של משחק התבוסה מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78 מטעם ערוץ 1 היה חייב להתעקש על עיתונאות טרייה וחשיפה מוגדלת ומורחבת כבר בראשית ה- Pre Game Show של התגבורת החדשה בדמות השחקן המצוין של הפועל ת"א , לארי אובאנון (איננו מוכר כלל לצופים) באמצעות התייחסות צוות השידור שלו אורי לוי וגור שלף . לא היה צריך להמתין כברת דרך עד ל- שריקת הפתיחה שם הוזכר אומנם שמו ע"י צוות השידור המוביל כשחקן שלובש את הגופייה מס' 15בקבוצת הפועל ת"א . לא רק רביב לימונד חשוב . לארי אובאנון מהווה כפי שמתברר תחליף נאות לשחקן הפועל ת"א קארלון בראון שעזב השנה את שורותיה .

ערוץ 1 על כל צוות השידור הרחב שלו ממלא בסך הכול בחדווה וגם ביעילות את משימת השידור הישיר מהיכל הספורט ביד אליהו בכיסוי הדרבי התל אביבי מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78 . ה- Commentary ושוליו נותרו נקודת התורפה בהפקה המקפת . אני שַם לב שהבימאי ג'ימי סובחי מתעקש לחשוף לראשונה בערוץ 1 את הזמרת שולמית שלי ששרה את ה- הימנון הלאומי "התקווה" בטקס שקודם לשריקת הפתיחה, ואיציק פרז מזהה אותה לצופיו ב- Super imposing (בולט) , דבר שקודמיהם הזניחו ולא עשו זאת משום מה . אני גם שם לב שג'ימי סובחי עוקב עם מצלמותיו בטרם שריקת הפתיחה אחרי עוזר המאמן פיני גרשון ש- "מתעמל ומתחמם" ומגמיש את אבריו ליד הקווים לקראת המאבק הקרב ובא לצדו של שמעון מזרחי שניצב שם כהרגלו עם מבע פנים רציני ו- עגמומי. איזה ניגוד וויזואלי משווע בין שני האישים האלה של מועדון מכבי ת"א. עוזר המאמן פיני גרשון משווק מֶסֶר של הסתערות ומאבק. דווקא המנהיג שלו שמעון מזרחי מקרין הסתגרות , אטמוספרה נטולת תקוות, ו- הלך רוח דיכאוני. אולי מבלי משים וייתכן וכבר באותן הדקות הראשונות ההן חזה בנפשו את המפלה ואת סטירת הלחי המצלצלת שקבוצתו עומדת לחטוף מ- הפועל ת"א. פיני גרשון הוא דמות טלוויזיונית שנוכחותו מאפילה גם בתפקיד עוזר מאמן על דמותו הכבויה של המאמן המוביל שלו גיא גודס.

השידור הישיר בערוץ 1 חושף אי התאמה מוחלטת בין טקס הפתיחה הראוותני והצגת שחקנים מגלומנית וכוחנית של שחקני מכבי ת"א ע"י הוועדה המארגנת של המועדון לפני תחילת המשחק , לבין מה שמתחולל כעבור דקות ספורות על הפרקט בזירת המשחק . ה- Commentary לעיתים רדוד מהווה נקודת חולשה לא רק של השדר המוביל אורי לוי (קול מאוד לא רדיופוני) אלא גם של המראיינת הדס גרינברג . לפתע נדמה כי ההישג העיתונאי בעריכת ראיונות מוצא את ביטויו העיקרי בעצם הבאת המאמנים לעמדת הראיונות הממוסחרת ולא שאיבת אינפורמציה מהם . מאמן מכבי ת"א גיא גודס אומר להדס גרינברג בטרם תחילת המשחק , "מכבי ת"א חייבת לנצח…החברה מאוד רוצים לנצח…". (אלא מה גיא גודס, ברור שמכבי ת"א חייבת לנצח והחֶבְרֶה של מכבי ת"א רוצים לנצח. איזו קבוצה איננה רוצה לנצח ? הוא אומר אבל בעצם לא אומר כלום. שום מֵידָע חדש). מאמן הפועל ת"א עודד קטש טוען מנגד בפני הדס גרינברג טיעון דומה, "אנחנו צריכים לבוא מוכנים…לשמור על קור רוח…ולדבוק בתוכנית המשחק שלנו…" . (אלא מה עודד קטש, ברור ששחקני הפועל ת"א צריכים לבוא מוכנים ולשמור על קור רוח. איזו קבוצה לא רוצה לבוא מוכנה לדוּ – קרב ? גם הוא איננו מחדֵש דבר לצופיו). הדס גרינברג מסתפקת משום מה בתשובות חסרות ערך ובמידע נטול חשיבות.  עמית הורסקי הוגה בעמדת השידור המשנית הגיג משלו, "כל הלחץ… אבל כל הלחץ על מכבי ת"א…". גם הוא איננו מוסר אינפורמציה חדשה. כשמגיע תורו של גור שלף הוא טוען את אותו הטיעון של עמית הורסקי, "כל הלחץ על מכבי ת"א…". אוסף של התבטאויות שחוזרות על עצמן. טריוויה של מילים, מילים, מילים בטרם עולה המסך. הצופה איננו למד דבר ולא יוצא מושכל מהראיונות הבלעדיים שמנהל ערוץ 1 על הפרקט בעבורו. אנוכי כבר דן בעובדות הקשורות לביקורת הזאת.

uri levy gur shelef 1

טקסט תמונה : יום שני – 10 בנובמבר 2014. זוהי עמדת השידור הראשית של ערוץ 1 בהיכל הספורט ביד אליהו. מימין אורי לוי. משמאל גור שלף. (צילום ב- iphone מהמסך. באדיבות ערוץ 1).

אולם האווירה ב- Pre Game Show בכל זאת קורנת וחגיגית . אני בטוח שאפילו המאפרת הוותיקה של ציוותי השידור שמופיעים On Camera , גב' דליה אטקין , תורמת בחיוך את חלקה להצלחת המשדר . מדובר בשידור ישיר בהיקף מלא בן כשעתיים ורבע עד כשעתיים וחצי שמתנהל משתי עמדות שידור בהיכל הספורט ביד אליהו ושני שדרני שטח פעילים וחרוצים ליד הקווים שהם גם מראיינים גב' הדס גרינברג ומר ליאן ווילדאו . ליאן ווילדאו הוא הראשון שמעדכן את צופיו באינפורמציה טרייה ואשר עוסקת בקבוצת הפועל ת"א . הוא מדווח לראשונה אודות כוכב חדש בדמותו של לארי אובאנון , שמאמנה עודד קטש חפץ ביקרו עד למאוד . את העמדה הראשית בהיכל הספורט ביד אליהו מאיישים השַדָּר המוביל אורי לוי והפרשן שלו גור שלף . שניהם עוסקים בהמון אינפורמציית טריוויה שאיננה מספקת כל מידע חדש אודות נתוני המשחק : סטטיסטיקות יבשות אודות אלכס טיוס ורביב לימונד . אף מילה על מי שאמור להיות שחקן המפתח של הפועל ת"א במשחק הזה לארי אובאנון . אני תמה אם איציק פרז ואורי לוי מסיירים ומבקרים באימוני הקבוצות השונות והאם הם מכירים על בוריים את גיבורי העלילה אותם הם אמורים לחשוף בפני הצופים שלהם . לארי אובאנון היה עד לפני שלושה ימים שחקן כדורסל אנונימי עבור הצופים וגם עבור צוות השידור . אם איציק פרז ואורי לוי היו מודעים לכישרונו האישי והשפעתו על יכולתה הקבוצתית של הפועל ת"א הם לבטח היו מעלים אותו באוֹב ה- Pre Game Show של השידור הישיר . מתברר כי לארי אובאנון הוא מחליפו של שחקן החיזוק האמריקני המצוין קארלון בראון שעזב לפני זמן מה את שורות מועדון הפועל ת"א בדרכו לליגה היוונית לקבוצת אולימפיאקוס כמדומני . אני תמה כיצד ה- Talent Scout של הפועל ת"א יחדיו עם המאמן הקודם ארז אדלשטיין והמאמן הנוכחי מאתרים בקלות כזאת שני שחקני חוץ כה מעולים כמו קארלון בראון ולארי אובאנון בעבור שכר נמוך . הפועל ת"א איננה מסוגלת לשלם לשחקני החיזוק שלה את אותם הסכומים שמעניקה מכבי ת"א נאמר לשחקנים כמו ג'רמי פארגו וסופוקליס שחורציאניטיס .

את עמדת השידור המשנית בהיכל מאיישים המגיש עמית הורסקי ושני הפרשנים גיל מוסינזון ורוני בוסאני. המנחה עמית הורסקי ממנה את גיל מוסינזון למאמן הפועל ת"א ואת רוני בוסאני למאמן מכבי ת"א. הוא מבקש מהם תחזית מוקדמת כמאמני דמה אולם תרומת הפרשנות שלהם אפסית. רוני בוסאני מקבל יותר זמן ומסביר את השקפת עולמו מבלי לנמק אותה ואילו גיל מוסינזון מנוטרל. מדובר ב- Pre Game Show ארוך ומקיף לרבות ראיונות מקדימים עם שני המאמנים האמיתיים גיא גודס ועודד קטש אולם רווי כתמים בעיקר בתחום התוכן. אנשי השידור של ערוץ  1המוצבים בקו הראשון מנומסים מידי, לא תמיד יודעים לשאול, וגם אינם מוכשרים לדלות שאלות נוקבות מתוך התשובות הסתמיות שהם מקבלים , והופכים לפגיעים . מייד אדון בכך. השידור הישיר ביום שני בין 20.45 ל- 23.00 של הדרבי התל אביב בכדורסל מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78 צובר רייטינג ממוצע נאה % 8.70. יותר מסך המדרוג שצבר ערוץ 1 בראשות צוות השידור שלו עמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר בעת השידור הישיר של משחק הכדורגל באצטדיון "בלומפילד" (יום ראשון – 9 בנובמבר 2014) מכבי ת"א – מכבי נתניה 3 : 1, ואשר עמד על % 7.58. בין 22.00 ל- 22.45 צובר השידור הישיר של הדרבי התל אביבי בכדורסל בערוץ 1 באוכלוסייה היהודית שלושה שיאים של % 10.00, % 11.10, ו- % 10.80, וגונב לא מעט צופים מערוצים 2 ו- 10 כלהלן :

ערוצים / רבעי שעות              ערוץ 1                    ערוץ 2                     ערוץ 10 

22.15 – 22.00                      % 10.00                  % 21.6                    % 9.00 

22.30 – 22.15                      % 11.10                  % 14.50                  % 7.30

הערה : נמסר לי עוד כי על פי דו"ח וועדת המדרוג הארצית שיא המדרוג של ערוץ 1 העפיל ברגע מסוים בין 22.15 ל- 22.30 , ל- % 12.7 (כ- 300000 / שלוש מאות אלף צופים). את הנתון הזה לא ראיתי במו עיניי .

22.45 – 22.30                      % 10.80                  % 11.70                  % 6.70

בכל הנוגע לפופולאריות ושגשוג שידורי הכדורסל בשידור הציבורי אמור ערוץ 1 לומר תודה רבה לקבוצת הכדורסל המגוחכת והכושלת של מכבי ת"א (במתכונתה הנוכחית) , זאת שנושאת עדיין על ראשה שלושה כתרים : היא אלופת אירופה , אלופת המדינה , ומחזיקת גביע המדינה בעונה שחלפה 2014 – 2013 . מכבי ת"א היא תמיד מועמדת לניצחון בליגה הישראלית אולם נותרה פגיעה כמו אשתקד . בעצם הפסדיה היא מגשימה את הרציונל הטלוויזיוני כי האהדה הציבורית נתונה מראש ובאופן טבעי ל- Underdog ולא ל- Favourite . ובאמת זה מדהים מפני שמדובר בפרדוקס . מועדון הפאר של מכבי ת"א בכדורסל בעל מוניטין היסטורי ממושך (מאז יסוד ליגת כדורסל מסודרת במדינת ישראל ב- 1954) מגביר את העניין הטלוויזיוני בשידורי הכדורסל הישירים בליגת העל ע"י ערוץ 1 דווקא בשעה שהוא קוֹרֵס . מכבי ת"א הרבה יותר מעניינת כשהיא מפסידה בליגה והופכת לחוויה טלוויזיונית  מרתקת כשהיא מובסת . הרייטינג הגואה בערוץ 1 במשחק הנ"ל % 8.70 מאשרר את ההנחה שלי . שני העיתונאים אלי סהר ואבי סגל נשמת אפו של מדור הספורט של "ישראל היום" ממלאים את מקומם של אורי לוי וגור שלף ומסבירים היטב בעיתונם לקוראיהם את הסיבות לכישלונה המתמשך והנחרץ של מכבי ת"א במתכונתה הנוכחית . לא שמעתי את טקסט הפרשנות הזה בערוץ 1 . הייתי משנה רק את כותרת המאמר ב- "ישראל היום" מ- "מחיר היהירות" ל- "ניהול חסר כישרון וסקאוטינג כושל" .

sahar segal

טקסט מסמך : יום רביעי – 12 בנובמבר 2014 . העיתון "ישראל היום" . זהו ה- פוסט המלומד של שני פרשני הכדורסל אלי סהר ואבי סגל המנתח ומבאר היטב את פשר שתי התבוסות של מכבי ת"א בליגת העל בכדורסל הישראלית לקבוצת הפועל ירושלים 93 : 63 ולקבוצת הפועל ת"א 58 : 78. כיצד ומדוע זה קורה. טקסט הפרשנות המעניין הנ"ל היה חייב להיאמר לפרטיו השונים למען ולטובת צופי הטלוויזיה של השידור הציבורי ע"י צוות ערוץ 1 המורכב מהשדר המוביל אורי לוי + הפרשן שלו גור שלף בעת השידור הישיר שלשום מהיכל הספורט ביד אליהו של המשחק מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78 בטרם שריקת הפתיחה ב- Pre Game Show + במהלך המשחק + ב- Post Game Show . במקום זאת נוסחו שם בשתי עמדות השידור של ערוץ 1 טקסטים טריביאליים שאינם משכילים את הצופים ולא מבארים מדוע מכבי ת"א היא נבחרת כדורסל כה פגיעה ומועדת לכישלונות. (באדיבות "ישראל היום").

מערכת הסקאוטינג של מועדון מכבי ת"א (תחת עינם הפקוחה של צוות המאמנים) מעוררת שוב ושוב תמיהה . האם היא מוכשרת ו/או רופסת .  כיצד זה שחקני כדורסל מגוחכים כמו מארקז היינס , נייט לינהארט , ג'ייק כהן , ואלכס מאריץ' מאיישים את ספסלה של מכבי ת"א , בקושי משחקים ואינם תורמים , אולם מתוגמלים במיליוני דולרים . אשתקד הובאו לשורות המועדון שני שחקני כדורסל חלשים בדמותם של ניק קיינר – מדלי ודארקו פלאניניץ' . בשלב מאוחר יותר של עונת 2014 – 2013 גויס לשורות מכבי ת"א גם אנדריאה ז'יז'יץ' המוגבל והבינוני . כל הארבעה הללו ניק קיינר – מדלי + דארקו פלאניניץ' + אנדריאה פלאניניץ' + אנדריאה ז'יז'יץ' נחתכו מייד ממועדון מכבי ת"א בתום העונה הקודמת והוחזרו לנקודות המוצא שלהם . ומה אודות הסוליסט ג'רמי פארגו שחושב שהוא מייקל ג'ורדן ו/או לכל הפחות קובי בראיינט…??? ומה באשר לסופוקליס שחורציאניטיס כבד הגוף שמפגין כדורסל מוגבל וצפוי וגם מכוער …? ולא שכחתי את ג'ייק כהן החיוור . זה מה שמכבי ת"א האימתנית מסוגלת לחולל…??? לגייס לשורותיה את ג'ייק כהן…??? איזו מין מערכת סקאוטינג משובשת יש שם למכבי ת"א…??? מדובר בלא פחות מבדיחה . ואז כשבימאי ניידת השידור של ערוץ 1 מר ג'אמל "ג'ימי" סובחי מציב שלשום (בלילה של יום שני – 10 בנובמבר 2014) בסלון ביתי בעת השידור הישיר את דמותו המיוסרת והעגמומית של יו"ר מכבי ת"א מר שמעון מזרחי , אנוכי מבין למה הוא מתכוון . אווירה של עצב ויגון משתררת סביב כורסת הטלוויזיה שלי בביתי ברחוב אבן גבירול בתל אביב . אינני יודע אם הצופים ביציעי היכל הספורט ביד אליהו מבחינים באימאז' התּוּגָה של שמעון מזרחי אולם עדשות מצלמות "מִזְמוֹר" אינן משקרות . הטלוויזיה היא Media של Close ups וצילומי ה- Close ups הללו הם חד משמעיים . אין לשגות בפירושם . כל כך מוחשיים עד שהצופה בסלון ביתו יכול למשֵש אותם . אתה לא יכול לטעות במצב רוחו הקודר של שמעון מזרחי . הוא כל כך קרוב אליך . אתה יכול לגעת בו .

shimon mizrahi 1

טקסט תמונה : יום שני – 10 בנובמבר 2014. היכל הספורט ביד אליהו. יו"ר מועדון הכדורסל של מכבי ת"א צופה בפנים מיוסרות ועגמומיות בתבוסת קבוצתו 58 : 78 ל- הפועל ת"א. Close ups טלוויזיוניים שכאלו של הקפטן ומנהיג המועדון מקרינים ומשרים אווירת יגון. כתובות אזהרת הכישלון של מכבי ת"א ניבטות וזועקות מכל קיר וכותל ובראשן ה- סקאוטינג המגוחך של המועדון. (צילום מהמסך ב- iphone . באדיבות ערוץ 1).

כמו רבים גם אני אינני מוצא כל עניין וזהות עם קבוצות הכדורסל האמריקניות – ישראליות שאינן חשופות למצלמות הטלוויזיה כמו נס ציונה , מכבי ראשל"צ , מכבי חיפה , הפועל חולון , בני הרצליה , גלבוע / גליל , מכבי אשדוד , עירוני נהריה , והפועל אילת . האמריקניזציה הבוטה מאפילה לחלוטין על פוטנציאל הכדורסל של הנוער הישראלי . עוד תקום בגין זאת וועדת חקירה . איזה עניין אני יכול לחפש בשידורי טלוויזיה שעוסקים במשחקים כמו של מכבי ראשל"צ נגד הפועל חולון ו/או מכבי אשדוד נגד עירוני נהריה…??? חוסר העניין משתנה בשעה שמצלמות הטלוויזיה (בעיקר אלה של ערוץ 1) מתערבות ומסקרות בהרחבה את המשחקים המרכזיים (בהשתתפות מכבי ת"א) וחושפות כבדרך אגב גם את שחקני הקבוצות היריבות . אני מוצא את עצמי מתעניין בעל כורחי בשחקן החיזוק האמריקני המצטיין של הפועל ת"א האמריקני לארי אובאנון שקלע 29 נקודות במשחק בו הביסה קבוצתו את מכבי ת"א 58 : 78 . עד שלשום כמעט לא שמעתי אודותיו ועוד פחות מכך גם לא התעניינתי בו .

2. שדרנות כדורסל Play by play.

שידורי ספורט ישירים בטלוויזיה בכלל ובכדורסל בפרט אמורים להיות בעלי איכויות והיבטים שונים . בראשם נבונות של השדר והפרשן שלו, בקיאות בחומר, קול רדיופוני, ויכולת וכישרון לשדר דרמה. חייבת להתקיים קורלאציה מוחלטת בין איכות האירוע לטיב פס הקול של צוות השידור שמתאר אותו . כמו בין טקסט לפזמון . הבה אעלה לדיון ו- אקח את מילות השיר ואת הלַחַן הצמוד למילים כדימוי . כ- מטפורה . המשורר חיים גורי כתב ב- 1948 מילים הירואיות בשירו הנפלא "הרֵעוּת" . המלחין סשה ארגוב חיבר להן לַחַן בלתי נשכח והפך את השיר לאימורטאלי . המשוררת רָחֵל כתבה בשנות ה- 20 של המאה הקודמת את השיר "זֶמֶר נוּגֶה" (התשמע קולי) . שמוליק קראוס הלחין את השיר ו- "החלונות הגבוהים" העניקו לו חיי נצח . אותו קשר גומלין שכזה בין מילים למנגינה מתקיים גם בשידורי הספורט הדרמטיים . אירוע הכדורסל על הפרקט ו/או הכדורגל על כר הדשא הוא המילים . הוא התוכן . קול השַדָּר והפרשן הנלווה אליהם הוא המוסיקה . המלודיה . אורי לוי מופקד על שידורי הכדורסל של ערוץ 1 אולם קולו הרָפֶה חסר כל כישרון תיאטרלי איננו עומד במעמסת דיווח התבוסה . על הפרקט מתחוללת דרמה גדולה . מאות אלפי צופי טלוויזיה חוזים כיצד ה- Underdog קבוצת הפועל ת"א חובטת ומשכיבה ב- Knock out את מכבי ת"א פרקדן על הפרקט . אולם השַדָּר המוביל מדקלם את הדרמה בקצב של Voice over רוטיני ומשעמם, כאילו הוא מקריא לצופיו סיפור של האחים גְרִים . אי אפשר לשדר דרמות ברִפיון . לא על בימת הספורט ולא על בימת התיאטרון . אין לקנות חזקה על המיקרופון באמצעות נקודות וותק . שחקן תיאטרון "הבימה" אהרון מסקין שיחק בשעתו בדרמה הטראגית של וויליאם שייקספיר את "אוֹתֶּלוֹ" . אי אפשר לזעוק על הבמה "דסדמונה" בלעדי הקול הבס הרועם הבלתי נשכח של אהרון מסקין ז"ל (שמעון פינקל שיחק את "יאגו") . שמעתי אותו בתיאטרון . הקשבתי לו . פלאסידו דומינגו מעניק נופך עצום לאופרה "רִיגוֹלֶטוֹ" של ג'וזפה וורדי בקול הטנור הבלתי נשכח שלו . פשוט אי אפשר אחרת . הטרובדור יורם ארבל הקנה בקול הבריטון שלו וכישרון תיאור הדרמה חיי נצח ל- פאולו רוסי , דייגו ארמאנדו מאראדונה , וצ'ארלי יאנקוס והפך אותם לבני אלמוות . דרמות נכתבות ע"י דרמטורגים . תיאורן אמור להיות מופקד בידי מי שמוכשר לספר את עלילתן . ערוץ 1 שרוי כאמור תחת צו פירוק ועול של כונס נכסים אף על פי כן איננו צריך להימנע מלתת הזדמנויות שידור Play by play לאנשי הדור הצעיר בארץ . מדינת ישראל רוויה בכישרונות טלוויזיוניים צעירים . אורי לוי יכול להינצל בינתיים מפני שמדובר בסחורת שידור שהיא בלבדית של ערוץ 1 . מי שרוצה לראות את המשחקים המרכזיים בליגת העל הישראלית בכדורסל חייב לקבל את אורי לוי .

3. פרשנות כדורסל. 

עמית הורסקי בעמדת השידור המשנית ממנה את רוני בוסאני למאמן דֶמֶה של מכבי ת"א ומבקש ממנו את חוות דעתו בטרם שריקת הפתיחה . תשובתו של רוני בוסאני היא תשובה קלסית שמדגישה עד כמה פרשני הכדורסל (וגם בתחומי ספורט אחרים) אינם מבינים את ייעודם הטלוויזיוני ואת משימת הסברת המהלכים ותוכנית המשחק לצופים שלהם באמצעות ארבע מילים איך, כיצד, למה, ומדוע .

תשובתו של רוני בוסאני לעמית הורסקי היא כלהלן : "חשוב לי מאוד לנצח את המשחק…חשוב לי מאוד שמכבי ת"א תיראה כמו שצריך…חשוב לי מאוד לשתק את רביב לימונד ואת יינסי גייטס…" . מה אתה אומר רוני בוסאני…? ברור שחשוב לנצח את המשחק…ברור שחשוב שמכבי ת"א תיראה כמו שצריך…וברור שצריך לנטרל את רביב לימונד ואת יינסי גייטס…זאת איננה פרשנות . זאת חוות דעת לא מנומקת שיכול לומר אותה גם כל בר בי רב וכל ילד בבי"ס יסודי . רוני בוסאני איננו עיתונאי ולא איש טלוויזיה . לא אימנו אותו להיות פרשן טלוויזיה . הוא אזרח מן השורה , סוג של הוגה דעות מזדמן , שאיננו מנתח ולא מנמק . הצרה שלו שגם עמית הורסקי איננו עיתונאי וגם לא איש טלוויזיה . כי אם היה כזה, היה קוטע אותו ונוזף ברוני בוסאני ותובע ממנו להסביר מה צריכה מכבי ת"א לעשות כדי לנצח את המשחק , וכיצד ואלו מהלכים עליה לבצע כדי להיראות טוב יותר . תפקידו של המגיש והמנחה בעת ניווט ראיונות הוא להתערב ולשאול איך ?, מדוע ? , כיצד ?, ולמה ? , ולהורות ו- לצָוֹות על הפרשן שלו להסביר ולנמק את חוות דעתו . זאת הייתה גדולתם של הפרשנים האולימפיים שלי בשעתם ד"ר גלעד וויינגרטן וד"ר מולי אפשטיין (ב- א"ק), יוסף "יוז'ו" טלקי (בשחייה), וז'אקי ווישנייה (בהתעמלות) . הם ידעו לחוות דעה ולנמק אותה . הם שירתו בכישרון את אגף הפרשנות, הניתוח, ו- ההסברה של חטיבת הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. קונץ קטן לשחרר לאוויר הטלוויזיוני חוות דעת טריביאלית בלתי מבוססת כמו, "חשוב לי מאוד לנצח את המשחק" , ו/או לחזור בפעם ה- 1000 על המנטרה כי "מכבי ת"א שרויה תחת עול הלחץ" , מבלי לנמק ולהסביר לצופים על מה מסתמכת חוות הדעת הזאת. בהיותי מנהל חטיבת הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 תבעתי משני פרשני הכדורסל הראשיים שלי כל אחד בזמנו אריה מליניאק ואלי סהר כי עליהם לנמק לצופים את חוות דעתם. עליהם להסביר לצופים כיצד ואיך עושים זאת. לבוא ולומר במאמר פרשנות כי, "מכבי ת"א חייבת לנצח את המשחק…" הוא קשקוש בגרוש. עסק חסר חשיבות.

שדרנית הקווים והמראיינת הדס גרינברג מדווחת לצופים שלה בטרם שריקת הפתיחה למשחק הדרבי מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78, כלהלן : "מנהל מכבי ת"א ניקולה ווייצ'יץ' אמר לי כי מכבי ת"א חייבת לצאת מהמשבר…" (הוא רק לא אמר איך יוצאים מהמשבר) , והוסיף , "אנחנו חייבים לצאת מהממונטום הרע שאנחנו נמצאים בו…הדרבי הזה הוא משחק קריטי עבורנו ולכן אנחנו חייבים לנצח בו…" (הוא רק לא הסביר כיצד יוצאים מהמומנטום הרע וגם לא הסביר איך מנצחים במשחק). הדס גרינברג לא שואלת כמובן את ניקולה ווייצ'יץ' איך וכיצד ? אלו צעדים עתיד המאמן גיא גודס לנקוט כדי להוציא את הקבוצה מהמשבר ומה מכבי ת"א צריכה לעשות לפי דעתו כדי להיחלץ ממנו. ההישג העיתונאי של הדס גרינברג מתמצת ב- להביא לצופיה את עדותו הטריביאלית, הרוטינית, והבלתי חשובה של אחד מעמודי התווך במנהיגות וניהול מועדון מכבי ת"א. היא עושה חיים קלים למנהל מכבי ת"א. מדובר בראיונות נפל שמסתכמים ביציאה ידי חובה. מדובר בראיונות חלולים שאין בהם כלום. שכבות של ראיונות חלולים מקשים על אוזנו של הצופה ומקלקלים את חוויית הצפייה.

הפרשן גור שלף איננו מסבירן . כשהוא אומר בטרם תחילת המשחק כי, "כל הלחץ מוטל על מכבי ת"א …", הוא חוזר על טקסט שנאמר לפניו כבר ע"י עמית הורסקי. זאת איננה שגיאה מי יודע מה אולם היא מצטרפת להערכה שנאמרה כבר ויוצרת עומס מילים . אתה מצפה מהפרשן שלך להיות אותנטי. בפתח המחצית השנייה כשהפועל ת"א צועדת ביתרון מכריע  18 : 36 על מכבי ת"א מתנבא גור שלף בפני צופיו, כלהלן : "תהיה לנו מחצית 2 מה זה חמה…" מבלי לנמק ומתכוון (כנראה) כי מכבי ת"א תתאושש ותשיב מלחמה שערה. אני שוב מבין שאין מדובר בפרשן. מדובר בשדר מִשְנִי מַשְלִים. לבוא ולומר שוב ושוב בהזדמנויות שונות לצופים משפט בנאלי , "כשהולך אז הולך – וכשלא הולך אז לא הולך…", מבלי לנתח את הסיבות מעיד על מוגבלות המחשבה של האוֹמֵר . לא קיימת בשום תחום בחיינו מעין תופעה של "Perpetuum mobile" שכופה עלינו הצלחה ו/או כישלון ללא התערבות כוחות מבחוץ. תנופה ו/או רגרסיה כפופים לרצף ושרשרת פעולות של כל מיני ווקטורים שמעצבים את פני המציאות בכל רגע נתון לטוב ולרע . כשהפרשן מביע את חוות דעתו "כשהולך אז הולך…", ומפנה אותה לצופיו, אתה מצפה ממנו שיסביר אלו גורמים משפיעים על היווצרות התנופה הזאת. אם הוא מסתפק באמירה ילדותית שכזאת מבלי להסביר אותה, אתה מבין שמדובר בחוות דעת ברמה של ילד בכיתה ג' בבי"ס יסודי. .

הדס גרינברג מנהלת ריאיון סיכום סלחני עם המאמן המובס והמורחק גיא גודס שאיננו שולט בעצביו (מבצע תנועות מחאה מעליבות בידיו כלפי שחקניו וגם נגד שופט המשחק ולבסוף בועט בכס של שמעון מזרחי) ומצטייר לפתע כבעל אישיות חלשה חסרת אוטוריטה. היא נמנעת מלשאול את גיא גודס מדוע הסכים לקבל לידו תרנגול מרוט נוצות בלעדי ריק היקמן, טייריס רייס, ודיוויד בלו. אפילו ג'ו אינגלס נראה כוכב עליון לעומת נייט לינהארט. היא הדס גרינברג מבקשת לא להתעמת ואיננה שואלת את המאמן הראשי גיא גודס במה ובאלה תחומים קונקרטיים בדיוק מועיל ומסייע לו עוזר המאמן שלו פיני גרשון בעת כישלון קולוסאלי שכזה. במקרה המיוחד הזה הדס גרינברג חוששת מעימות ואיננה ממלאת את חובתה העיתונאית כלפי צופיה. ליאן ווילדאו והדס גרינברג מעשירים בדרך כלל בעבודתם העיתונאית את תמונות ה- Video אולם לפעמים הם מועדים. בפעם הזאת נראה כאילו הדס גרינברג עשתה חשבון למכבי ת"א וגיא גודס. ערוץ 1 איננו חייב דבר למכבי ת"א.

ביקורת הטלוויזיה הזאת שלי אודות איכות השַדָּרוּת והפַּרְשָנוּת הטריביאלית במסגרת שידורי הספורט בטלוויזיה, חוזרת ונשנית בפוסטים השונים , מפני שמדובר בעסק מטריד ביותר שמכביד על האוזן ומפריע לחוויית הצפייה.

4. עלויות טלוויזיוניות.

עלות השידור הישיר של הדרבי התל אביבי בכדורסל ביום שני – 10 בנובמבר מכבי ת"א – הפועל ת"א 58 : 78 קיזזה מקופת רשות השידור סכום שנע בין 200000 שקל ל- רבע מיליון שקל . זכויות השידורים בלבדן עומדות על מחיר של 150000 (מאה וחמישים אלף) שקל . ההתעניינות והסקרנות באירוע הנ"ל והרייטינג שהוא צבר (ממוצע של % 8.70) מצדיקים את הקיזוז ומאמתים בפעם ה- 1000 את הסלוגן שקבעתי בשעתו כמנווט שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1,

ערוץ 1 הציבורי מתנהג כערוץ טלוויזיה מסחרי (בצדק) ומשלם 45.000000 (ארבעים וחמישה מיליון) זכויות שידורים להתאחדות הכדורגל הישראלית עבור שידורים ישירים שבועיים של המשחקים המרכזיים בליגת העל בשלוש השנים של 2016 – 2013. 5.000000 (חמישה מיליון) שקל בכל עונה. משהו סביב כ- 450000 (ארבע מאות וחמישים אלף) Per שידור ישיר בודד . עד כאן הכל בסדר . אולם כשהוא ערוץ 1 הציבורי נותן דרור למצלמותיו הציבוריות ומשדר בעל כורחו ו/או מיוזמתו כמו בערוץ 2 ו- 10 המסחריים עוד ועוד Frames נוטפים פרסומות מסחריות בכמויות פנטסטיות (כמו באצטדיון "וואסרמיל בבאר שבע), אתה שואל את עצמך היכן מערך הבקרה של מנכ"ל רשות השידור החדש יונה וויזנטל ושל מנהל ערוץ 1 החדש אלי בבא ? מדובר בהפקרות צילום . ערוץ 1 איננו מסחרי ואסור לו לחשוף את צופיו (בעל כורחם) בפני כמויות בלתי נתפשות חסרות תקדים של פרסומות מסחריות משולטות ומכוערות באצטדיוני הכדורגל והכדורסל . אני תמה שוב גם היכן מערךם הבקרה של נשיאת מועצת העיתונות הארצית בישראל כבוד השופטת דליה דורנר שאמורה להגן על צופי הטלוויזיה . מסמך תשעת העקרונות של ה- EBU (ראשי תיבות של European Broadcasting Union) איגוד השידור האירופי (מקום מושבו בג'נבה) דן בפרוטרוט בסוגיה הזאת של כמות חשיפת פרסומות מסחריות המותרת בשידור הציבורי .

razon 1

טקסט תמונה : נובמבר 2014. אצטדיון הכדורגל "וואסרמיל" בעיר באר שבע. מצלמות הטלוויזיה של ערוץ 1 חושפות שוב ושוב כמות בלתי סבירה של תמונות מסחריות מכוערות השוטפות את עיניו ומוחו של צופה הטלוויזיה. מדובר ב- Frame טלוויזיה לא תקין שאסור לשדר אותו וכמותו ברשת טלוויזיה ציבורית. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 1. באדיבות ערוץ 1).

 סוף הפוסט מס' 449. הועלה לאוויר ביום רביעי – 12 בנובמבר 2014.


תגובות

פוסט מס' 449. מכבי ת"א נושאת לבדה את מרב תשומת הלב הטלוויזיונית בליגת העל הישראלית בכדורסל. היא מעניינת כשהיא מנצחת ומרתקת כשהיא מפסידה. אי אפשר להתווכח עם המתמטיקה של הרייטינג. ערוצי הטלוויזיה הארציים 1 ו- 10 רודפים אחריה בתוך הארץ וגם מעבר לגבולות המדינה. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 449. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום רביעי – 12 בנובמבר 2014. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>