פוסט מס' 467. שיטת הכוכבים. רוח גדולה באה ועמה עננים ממטירי רייטינג. ערוץ 1 קנה את מגיש החדשות יעקב איילון. פוסט מס' 467. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 6 בינואר 2015.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים אין להעתיק , לשכפל , ולעשות כל שימוש בטקסט ובתמונות .

הערה 2 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרת רווח כספי ו/או לצורך פרסום אישי. הוא מוענק בחינם לקוראים. 

שיטת הכוכבים. רוח גדולה באה ועמה עננים ממטירי רייטינג. ערוץ 1 קנה את מגיש החדשות יעקב איילון. פוסט מס' 467. כל הזכויות שמורות.

הערה 3 : חלק מהפוסטים המתפרסמים בבלוג נשענים גם על מחקר וכתיבה שלי שעוסקים ב- סדרת טלוויזיה רחבת היקף וממדים בת 13 ספרים הקרויה "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" . התחלתי את המחקר והכתיבה ב- 1998 (לאחר השתתפותי ב- WBM הראשון שהתקיים בסידני לקראת אולימפיאדת סידני 2000) ואני אמור לסיים את עבודתי זאת ב- 2019 . לכל המאוחר ב- 2020 .

הערה 4 : מחקר וכתיבת סדרה תיעודית רחבת היקף ביותר הכוללת בתוכה 13 ספרים עבי כרס (כתיבה שהיא לעיתים אגרסיבית ובוטה) , ואשר קרויה , "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה", חייבת להיות מוכחת ומגובה ועטופה במסמכים שיוכיחו את אמיתות המחקר.

————————————————————————————-

פוסט מס' 467 : הועלה לאוויר ביום שלישי – 6 בינואר 2015.

————————————————————————————-

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון ז"ל עשתה מעשה מופרך ומינתה בקיץ 2002 את יוסף בר-אל לתפקיד הרם של מנכ"ל רשות השידור. באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה-1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים אודות קורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2014 – 1884, ואשר קרויה , "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". סדרת 13 הספרים היא מסת טלוויזיה שעוסקת בתחומי התפתחות סיקור הספורט , החדשות , והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (לפני 130 שנים בימיו של מהנדס האלקטרוני הגרמני פאול ניפקואו), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש , כישרון שידור Play by play , הגשה , הנחייה , ומהימנות בעריכת ראיונות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הקדמה. זה מה שחשבתי על יעקב איילון עד אֶמֶש יום שני – 5 בינואר 2014 בשמונה בערב, לאחר שנטש זה מכבר את ערוץ 10 ונודע כמי שערך סבב סירקולציה נרחב בערוץ 2, ערוץ 10, ובכבלים ובטרם נסק אֶתְּמוֹל בערוץ 1.

זה מה שחשתי אז , משהו לפני כחודש ימים , כשהתפרסמה הידיעה הראשונה כי ערוץ 1 מעוניין בשירותיו של יעקב איילון , כפי שקודם לכן ביקש מיורם ארבל העייף והשבֵעַ להיות נושא כלים שלו בתחום שידורי הכדורגל . מר יעקב איילון הוא מגיש חדשות טוב וסמכותי ברמה של חַיִים יָבִין . מינויו למגיש החדשות הראשי של ערוץ 1 (במקומם של אמיר איבגי ומירב מילר) השרוי תחת צו פירוק ועול כונס נכסים הוא שגיאה שנובעת מלחץ ושיגעון גדלות (שחוזרת על עצמה) . מדובר בסחורה טלוויזיונית משומשת. במקום להפיק ולייצר מגיש חדשות צעיר , נמרץ , ומוכשר , גם אם הוא בלתי מוכר עדיין – ולהציב דווקא אותו בפסגת הגשת והנחיית מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה בשידור הציבורי הוותיק והמזדקן , לוקחים מישהו בלוי ומנוצל , מישהו שהשתמשו בו כבר בטלוויזיה בכבלים , בערוץ 2 , בערוץ 10 , ושוב בערוץ 2 , וגם בערוץ 9 . יעקב איילון הוא מגיש טלוויזיה בלוי , מנוצל , וסחוט . מגיש חדשות מוכשר שערך חניות בכל ערוצי הטלוויזיה מדינת ישראל (כמו יורם ארבל בשידורי הספורט) . מתברר כי יעקב איילון נהה אולי אחרי אלה ששילמו לו קצת יותר בעבור כישרונו הטלוויזיוני . מסלול התעופה שלו רווי חניות ביניים הפך אותו לאיש שאיננו נאמן למקור ואולי רודף אחרי הפרוטה . למרות כישרונו הוא סחורה בַּלָה . מקור כוחו ואמינותו של מגיש החדשות האמריקני הנודע ווֹלְטֶר קְרוֹנְקָיְיט (Walter Cronckite) המנוח נשען גם על נאמנותו עד ליומו האחרון למכורתו , ל- CBS , בטרם פרש ממנה ב- 1981 בהגיעו לגיל פנסיה , גיל 65 . נכון , יש חשיבות למגישי ו- מגישות מהדורות חדשות . אם כך יש חשיבות כפולה ומכופלת למערכות וחברות החדשות שמפעילות , תומכות , ו- ניצבות מאחורי המגישים והמגישות שלהן . חשיבותן הראשונית של מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה בערוץ 10 טמונות ב- מערכות העיתונאיות וההפקה שתומכות את תמר איש שלום וטלי מורנו. יעקב איילון הוא הברקה של רגע אך לא פתרון לטווח ארוך בעבור השידור הציבורי. הוא אותו סוג של שגיאה מגלומנית שגרמה בשעתו לאנשי ערוץ 1 לגייס לשורותיהם שוב את יורם ארבל העייף והמשומש, ולהפסיד.

1. וזה מה שאני חושב אודות יעקב איילון יעקב איילון עכשיו לאחר הופעתו ההיסטורית והמטאורית אמש ב- "מבט" ביום שני – 5 בינואר 2015. כישרונו ואיכותו לא פגו ולא נעלמו. אולם עוד רָב הַדֶרֶך – עוֹד רַבָּה הַמִלְחָמָה, עבורו וגם עבור ערוץ 1. האם מדובר בהתיישבות קבע שלו בשידור הציבורי ו/או רק תחנת מעבר בדרך למיקרופון והמסך הבאים.

הופעתו המרשימה של יעקב איילון אמש (יום שני – 5 בינואר 2015) בערוץ 1 בשמונה בערב כמגיש ראשי החדש של מהדורת "מבט" המתחדשת הייתה צפויה . אף על פי כן מראהו של יעקב איילון על מסך השידור הציבורי כמוביל ומנווט של מהדורת החדשות המרכזית מסקרנת אותי . מדובר במודל טלוויזיה אישי יָשָן של מגיש מוכר שערך כבר סֶבֶב של קריירה בולטת בת שנים כמגיש חדשות בשידור המסחרי (קודם בערוץ 2 ואח"כ בערוץ 10) , ואשר בחר כעת לכרות שותפות עם השידור הציבורי . מהדורת "מבט" המתחדשת בהגשת יעקב איילון החדש צברה אמש (יום שני – 5 בינואר 2015) רייטינג ממוצע של % 7.8 ו- Peak של % 10.0. שני נתונים שגבוהים בהרבה מנתוני העבר של "מבט" בהגשת מירב מילר ואמיר איבגי . הופעתו הוויזואלית של יעקב איילון באולפן , קול הבריטון העמוק שלו , כישרון הקריינות המקצועית , וסמכותו העיתונאית מטילים צל כבד על קודמיו ועל כל אלה שמסתובבים שם לידו בחטיבת החדשות וגם בחטיבת הספורט . כשהוא ניצב לצדם ומולם שם לפתע בערוץ 1 האחד נגד השני , העסק הזה של Video ו- Audio נראה שוֹנֶה . גם דעתי ותחושותיי . ספק גדול אם מירב מילר ואמיר איבגי היו מסוגלים לנהל שיחה טלוויזיונית רומנטית ומעניינת עם הצמד יצחק "בוז'י" הרצוג וציפי לבני כשם שעשה זאת יעקב איילון בר הסמכא . הוא כה מקצוען ובעל נוכחות טלוויזיונית כה מרשימה עד שהוא הופך את מרבית האנשים לידו לחגבים .הצבתו של כוכב עַל ברמתו של יעקב איילון החל מאמש (יום שני- 5 בינואר 2915) בפסגת שידורי החדשות של ערוץ 1 הוא מעשה עיתונאי מחושב של טריאומוויראט רשות השידור והטלוויזיה , המנכ"ל יונה וויזנטל , מנהל ערוץ 1 אלי בבא , ומנהלת החדשות איילה חסון , וגם ניצחון תדמיתי . נחמד לדעת שצוות הניהול המשולש הנ"ל מבין כי השידור הציבורי איננו משוחרר מעול הרייטינג ונערך לקראת העידן החדש . יעקב איילון הוא יריית פתיחה מזהירה . השאלה הגדולה הראשונה היא האם מדובר במהלך מתוכנן ארוך טווח ו- רב שנים ? האם אין מדובר בכל זאת בהברקה של רגע ? האם מר יעקב איילון מקבע את מושבו בערוץ 1 וקושר את גורלו עם השידור הציבורי לשנים רבות ? האם הוא נוטש את הסירקולציה הטלוויזיונית שחולל בעברו בה נדד מכיסא לכיסא לעבר ערוץ 2 , אל ערוץ 10 , חזרה לערוץ 2 , ולתוכנית הנֶפֶל הלילית שלו שָם , ואף ערך ביקור גם בערוץ 9 ? השאלה השנייה הגדולה היא האם "תנופת יעקב איילון" תשפיע על תנודת הרייטינג הכוללת של ערוץ 1 . אחת מגדולותיו של מגיש החדשות האמריקני הדגול וולטר קרונקייט (Walter Cronckite) לעומת חיים יבין ויעקב איילון הייתה בכך ששירת בקריירה המזהירה שלו במאה הקודמת רק רשת טלוויזיה אחת , זאת של CBS . וולטר קרונקייט סירב בהתמדה לכל מיני הצעות כספיות מפתות לערוק לרשתות המתחרות .

eylon 2

טקסט תמונה : יום שני – 5 בינואר 2015 . שמונה בערב . סנסציה טלוויזיונית בערוץ 1 . Super star מר יעקב איילון חובר לשידור הציבורי ומגיש ומנווט בהצלחה רבה את "מבט" מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1 . "מבט" בראשותו צובר רייטינג שיא : ממוצע של % 7.8 ו- Peak של % 10.0 . מדובר במספרים שערוץ 1 לא שמע עליהם בתקופת הניהול הקודמת של מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור שגורשו ממשרותיהם ע"י המנכ"ל הנוכחי יונה וויזנטל . יש להדגיש כי רשות השידור על שני מרכיביה הראשיים ערוץ 1 ורדיו "קול ישראל" שרויה תחת צו פירוק ועול כונס נכסים . אף על פי כן היא מיטיבה לפעול כעת למרות צו מפרק עשרות מונים יעיל יותר וביושרה בראשות יונה וויזנטל ומנהל ערוץ 1 אלי בבא. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 1 . באדיבות ערוץ 1) . 

eylon 3

טקסט תמונה : יום שני – 5 בינואר 2015. מגיש העל יעקב איילון מתקשר בטבעיות וללא שמץ של התנשאות עם כתבי ערוץ 1 הפרוסים אמש בשטח . (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 1 . באדיבות ערוץ 1) . 

eylon 4

טקסט תמונה : יום שני – 5 בינואר 2015 . הערה לערוץ 1 הציבורי . הכתב שלו בצפון רובי המרשלאג מדווח אודות מזג האוויר כשהוא נושא פרסומת מסחרית מובלטת "aztec" האסורה לחלוטין להקרנה בשידור הציבורי . (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 1 . באדיבות ערוץ 1) . 

מינויו של יעקב איילון למגיש הבלעדי של "מבט" מעניק בבת אחת תנופה ותקוות חדשות לערוץ 1 . משהו שמזכיר את הפקדתה של גְאוּלָה אֶבֶן לפני 18 (שמונה עשרה) שנים בספטמבר 1997 כמגישה בלעדית ובלבדית של "מבט" עם פרישתו אז של חיים יבין ומעברו לערוץ 2. הנהגת רשות השידור והטלוויזיה ב- 1997 מנתה את המנכ"ל מוטי קירשנבאום, מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן, מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי, ומנהלת חטיבת התוכניות דליה גוטמן. גְאוּלָה אֶבֶן (אז בת 25) הביאה עמה לשידור הציבורי רוח עיתונאית צעירה ותקוות טלוויזיוניות חדשות לא מבוטלות. אולם מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל מי שירש באפריל 1998 את תפקידו של מוטי קירשנבאום סיקל את המהלך ההוא . הוא הדיח את גְאוּלָה אֶבֶן , והושיב מחדש על כֵּס "מבט" את חַיִים יָבִין היָשָן שחזר מוכה וחבול מערוץ 2 המסחרי לאחר שדרכו הקצרצרה שָם לא צלחה.

ערוץ 1 המתחדש בהנהגת אֵלִי בַּבָּא והבוס שלו יונה וויזנטל הולך בשיטה האמריקנית של קניית כישרונות במקום טיפוח מימים ימימה של כישרונות בית מקומיים שלוֹ. זה התחיל בהדחתם של יורם ארבל ודני נוימן והעדפת יבוא מבחוץ של פרזנטורים בדמותם של שדרן הכדורגל עמיחי שפיגלר והפרשן מוטי איוואניר על פני שדר ערוץ 1 הוותיק מר עמית הורסקי. הבא בתור הוא כאמור יעקב איילון שהדיח את מירב מילר ואמיר איבגי. השיטה של רשתות הטלוויזיה האמריקנית הקפיטליסטיות הנשענת על רייטינג מעדיפה מכל וכול שכירת כוכבים ידוענים במקום עשייתם – שווה אִזְכּוּר קצר. עשורי ה- 60 ו- 70 של המאה הקודמת התאפיינו בארה"ב בתחרות מִדְרוּג מרה בעת שידורי מהדורות החדשות הארציות בשלוש הרשתות הגדולות CBS , NBC , ו- ABC . מגיש החדשות של CBS היה ווֹלְטֶר קְרוֹנְקָיְיט (Walter Cronckite) הנודע. הצֶמֶד הגברי ג'וֹן צָ'אנְסְלוֹר ודֵיוִויד בְּרִינְקְלִי (John Chancellor & David Brinkley) הגיש את החדשות של NBC והָארִי רִיזוֹנֶר (Harry Reasoner) הופקד על אלה של ABC. רשת ABC פיגרה באופן שיטתי ברייטינג ואז החליטו שני קברניטיה לֵיאוֹנָארְד גוֹלְדְנְסוֹן ופְרֵד פִּירְס (Leonard Goldenson & Fred Pierce) לשנות את הגרף וחוללו הפתעה מרעישה . הם הציעו ב- 1976 לבַּרְבָּרָה ווֹלְטֶרְס (Barbara Walters – ילידת 1929) להצטרף להגשה משותפת של החדשות ב- ABC לצדו של הָארִי רִיזוֹנֶר תמורת שכר שנתי סנסציוני של 1.000000 (מיליון) דולר , דבר שלא נשמע כמותו קודם לכן בתולדות תעשיית הטלוויזיה האמריקנית. מנהל חטיבת החדשות של ABC מאז 1977 רוּן אָרְלֶדְג' (Roone Arledge) תמך במהלך גיוסה של בַּרְבָּרָה ווֹלְטֶרְס לרשת שלו. הופעתה של בַּרְבָּרָה ווֹלְטֶרְס ב- 1976 ב- ABC הייתה מטאורית . היא נסקה עוד ועוד עד שהפכה למוסד ברשת . היא נשארה בשורות ABC עד סוף הקריירה שלה . בשנת 2007 בהיותה בת 78 השתכרה בַּרְבָּרָה ווֹלְטֶרְס ברשת ABC שכר שיא שנתי של 12.000000(שניים עשר מיליון) דולר . ברברה וולטרס הייתה אישיות טלוויזיונית בעלת שיעור קומה והשראה . השפעתה על דמותה הכוללת של רשת ABC הייתה עצומה . מכאן מתבקשת התמיהה האם יש ביכולתו של יעקב איילון להשרות ולהשפיע על התפתחותו של ערוץ 1 היום כפי שעשתה זאת אז ברברה וולטרס ב- ABC.

נראה כי רוח גדולה באה דווקא עתה לערוץ 1 השרוי תחת עול פירוק וצו של כונס נכסים . האם ניתן כלל להשוות את רשות השידור העלובה וערוץ 1 הכושל רק לפני חודשים ספורים של המנכ"ל המגורש יוני בן מנחם ועוזרו הקרוב זליג רבינוביץ' יחדיו עם יו"ר הוועד המנהל אמיר גילת לאלה העכשוויים בראשות יונה וויזנטל , אלי בבא , ואיילה חסון…??? האם ניתן להשוות את רשות השידור וערוץ 1 ההם בעידן המנכ"ל מוטי קירשנבאום 1998 – 1993 עם אלה בראשותו של  יוסף בר-אל בשנים 2005 – 2002…??? יעקב איילון העניק אתמול לערוץ 1 אופציה חדשה. ייתכן והרייטינג הגבוה שצבר אמש ערוץ 1 נבע גם מהציפייה לשידור הישיר של משחק הכדורגל בצמרת ליגת העל . בכל מקרה צריך להמתין ולראות אם מדובר בתופעה מתמשכת של התחזקות ערוץ 1 ו/או שמא נתוני המִדְרוּג הללו הם אקראיים ו- פרי יד המקרה הנובעים מהזדמנות כלשהי להציץ ביעקב איילון המתחדש. אומר שוב את דבר המשורר : עוד רב הדרך – עוד רבה המלחמה. יעקב איילון איננו ניצב לבד במערכה הטלוויזיונית הכבדה. הוא פרזנטור של מערכת חדשות שמצוידת בכתבים, שדרנים, תחקירנים, מפיקים, ועורכים ולרשותם עומדת טכנולוגיה טלוויזיונית איכותית וכמותית במידה לא מבוטלת. נראה אם בעתיד תצלח דרכו – דרכם.

eylon 5

טקסט תמונה : יום שני – 5 בינואר 2015 . יעקב איילון מקדם את השידור הישיר של משחק הכדורגל אמש מאצטדיון "בלומפילד" מכבי ת"א – הפועל בא"ש 0 : 0 . מימין מגישת הספורט של ערוץ 1 שרון פרי . (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 1 . באדיבות ערוץ 1) .

2. גאולה אבן. תזכורת מספטמבר 1997. האמביציות ליד המיקרופון ומסך הטלוויזיה אינן יודעות שוֹבָע.

יום שני – 29 בספטמבר 1997 היה תאריך היסטורי בהתפתחות שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. באותו עֶרֶב ערכה חטיבת החדשות שלה מסיבת פרידה לחיים יבין בבית "הגָלֶרְיָה הלְבָנָה" בירושלים. המגיש הנערץ ורב המוניטין החליט להתגרש מהשידור הציבורי בתום שלושים שנות עבודה ולערוֹק לחברת "קֶשֶת" בערוץ 2 כדי לעשות לביתו . מסיבת הפרידה הזאת בהשתתפות כ- 120 אנשים הייתה באותה שעה גם שִיר הַלֵל לגאולה אבן הצעירה בת 25 שמונתה למגישה הראשית של "מבט" במקומו של המגיש המיתולוגי , ברוּח המילים של שירו המפורסם של יְהוּדָה פּוֹלִיקֶר , "לכל סיום יש התחלה חדשה" . האֵירוע החגיגי הוסרט ותּוֹעַד ע"י הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 כ- Item  (פריט , כתבה) ל- "מבט" . הכתב שהנציח את פרידתו של חַיִים יָבִין בתום שנות דוֹר מהטלוויזיה הישראלית הציבורית ורשות השידור , היה צעיר הכתבים מר כרמל לוצאטי . בין כַּרְמֶל לוּצָאטִי לחיים יבין הפרידו שלושים וחמש שנה . הוא היה העיתונאי האחרון שהגיע לחטיבת החדשות בעידן חַיִים יָבִין (כַּרְמֶל לוּצַאטִי עבד בשעתו ואח"כ גם בערוץ 2) . "מיציתי את עצמי בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ורשות השידור", הכריז פעם חַיִים יָבִין באוזניי ב- 2005 בעת שיחות התחקיר שניהלתי עִמוֹ במלון "דן אכדיה" בהרצליה והוסיף , "עכשיו אוּכַל לעשות גם לבֵיתִי אצל אורי שנער" . כאילו שבטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 הוא עבד בחינם . מעולם לא שמעתי את וולטר קרונקייט מכריז כי מיצה את דרכו ב- CBS ועכשיו הגיעה השעה לעשות לביתו ב- NBC . בהיותי מנהל מחלקת הספורט הוזמנתי ליטול חלק במסיבת הפרידה מהמגיש המפורסם . הוועדה המארגנת ביקשה ממני לומר כמה מילים לכבודו של הפורש . סירבתי . לא רציתי לדבֵּר וגם לא להשתתף בחגיגה שנראתה לי שאפתנית ומגלומנית וגרוע ממנה בעלת חזוּת מלאכותית . בתמונות כתבת הפרידה שנערכה בבית ה- "גלריה הלבנה" בירושלים ושודרה במהדורת "מבט" בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 , נראה חיים יבין מחבק את יורשתו הצעירה גְאוּלָה אֶבֶן ומצהיר סופרלטיבים מעֵין סֶרֶנָדַת אהבה לעברה של המגישה המחוננת והמראיינת העירנית והסקרנית . כך אמר חַיִים יָבִין בגִיל מופגן : "גְאוּלָה אֶבֶן אני בטוח שיש לך את זה , אני בטוח שתעשי את הג'וב בצורה יוצאת מן הכלל , רק תלכי בדרכך , שנסי את מותנייך ותצליחי בזה , אני בטוח , אני אחזיק לך אצבעות !" . מילה במילה . לאחר שסיים את חיבוקיו עם היורשת הוסיף ואמר זחוח למיקרופון הפתוח עוד שורה ו/או שתיים : "למה אני לא עוזב כל יום… ? איזה יפהפייה… !" . מילה במילה . גב' גְאוּלָה אֶבֶן הייתה באמת עיתונאית מרשימה, בעלת יושרה, מוכשרת, וגם ויפת תואר . היא העריכה את חַיִים יָבִין המבוגר ממנה בארבעים שנה ואת מורשתו המקצועית ורחשה לו כבוד . הוא הפך זה מכבר לדמות טלוויזיונית מיוחדת ומורה דרך לרבים מבינינו . גְאוּלָה אֶבֶן חיבקה אותו בתום ובהערצה גלויה ונישקה אותו כאילו הייתה בִּתּוֹ ותלמידתו בעת ובעונה אחת .

הערה : חיים יבין (עוד רגע קט בן 83) נמנה על צוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית מעפרה ב- 1968. הוא שימש עוזרו האישי של פרופסור אליהוא כ"ץ ראש צוות ההקמה . לפני כן היה חיים יבין שדרן חדשות ברדיו "קול ישראל" . בקיץ 1968 חיפשו העורך מוטי קירשנבאום והבימאי חגי מאוטנר מגיש למהדורת החדשות הראשונה "מבט" הממשמשת ובאה . רבים רצו להגיש את "מבט" ואומנם התייצבו ל- Screen test שנערך באולפן בקומה החמישית של בניין הטלוויזיה הממוקם בשכונת רוממה בירושלים . את מבחני המסך ניהלו מוטי קירשנבאום וחגי מאוטנר תחת עינו הפקוחה של מנהל חטיבת החדשות הראשון דאז פרופסור שלמה אהרונסון . חיים יבין ודן שילון היו היחידים שצלחו את מבחן המסך . לימים העיד מוטי קירשנבאום כי לאחר ה- Screen test ההוא של חיים יבין בקיץ 1968 הבין מייד כי נולד מגיש חדשות בטלוויזיה . חיים יבין ודן שילון הגישו את שתי מהדורות "מבט" הראשונות בהיסטוריה בסופו של חודש יולי של שנת 1968 . חיים יבין נחשב לאחד מאבותיו של השידור הציבורי הטלוויזיוני במדינת ישראל . נטישתו את מכורתו בחלוף שנות דור בספטמבר 1997 בעידן מוטי קירשנבאום ועריקתו לחברת "קשת" של ערוץ 2 המסחרי היוותה הפתעה גדולה . חזרתו הפתאומית בחלוף כמה חודשים בקיץ 1998 לערוץ 1 בעידן המנכ"ל החדש אורי פורת ז"ל (החליף את מוטי קירשנבאום) עוררה תמיהות וסימני שאלה . האם שב למכורתו משהייה קצרה ב- ערוץ 2 בגוף זקוף ו/או כאשר זנבו מקופל בין רגליו ? האם חזר לערוץ 1 לאחר Deal מוקדם בו אורי פורת הבטיח לו כי יסלק את גאולה אבן מכס "מבט" למענו ?   

טקסט תמונה :  29 בספטמבר 1997 . הימים ההם – הזמן ההוא. בית "הגלריה הלבנה" בירושלים . חיים יבין (בן 65) עוזב את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בדרכו לערוץ 2 המסחרי . הוא וגאולה אבן (בת 25) יורשתו על כס "מבט" מפרגנים האחד לשני בחיבוקים ונשיקות ונפרדים בהערכה רבה איש מרעהו . לאחר כמה חודשים שב חיים יבין לטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ולא זכר את טקס הפרידה ההוא ואת הטקסט המהלל שנשא שם לטובת יורשתו . חיים יבין לא עשה שום חשבון לגאולה אבן . הוא תבע לעצמו מחדש את ליטרת הבשר ואת כס "מבט" וגם קיבל אותו ממנכ"ל רשות השידור החדש אורי פורת ז"ל . גאולה אבן הודחה . עד עצם היום הזה גאולה אבן איננה מדברת עִמוֹ. היא צודקת. (באדיבות ערוץ 1. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה :  29 בספטמבר 1997 . הימים ההם – הזמן ההוא. גאולה אבן (בת 25) וחיים יבין (בן 65) בערבו של אותו יום שלישי ההוא ב- 29 בספטמבר 1997 . התמונה צולמה ב- "גלריה הלבנה" בירושלים בעת מסיבת הפרידה מהמגיש המיתולוגי בדרכו לערוץ 2 המסחרי העשיר לאחר שירות בן 30 שנה בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. התמונה דומה לפרידת אב מבִּתּוֹ ו/או בת מאביה. כל ניסוח טוב. (באדיבות ערוץ 1 . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : 29 בספטמבר 1997. הימים ההם – הזמן ההוא. בית "הגלריה הלבנה" בירושלים. פרידה מלאת חיוכים שהסתיימה בריב וסכסוך אישי. ה- Environment  ליד מרקע הטלוויזיה והמיקרופון רוויה תביעות , תובענית , ורצופה קנאות . היא מחסלת לעיתים כל חברות , ידידות , או כל ברית אחים אחרת . (באדיבות ערוץ 1 . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

למחרת , ביום שלישי בערב – 30 בספטמבר 1997 , יום אחד לפני עֶרֶב ראש השנה תשנ"ח , הגיש חַיִים יָבִין בפעם האחרונה את מהדורת "מבט" לפני שעבר לערוץ 2 . מערכת "מבט" ערכה לו טקס פרידה על מסך הטלוויזיה . מעולם לא נראו תמונות כאלה על המִרקע הציבורי בטרם ירד המסך על המגיש המיתולוגי . זאת הייתה פרידה משֻוֶוקת , ראוותנית , ואפופה יחסי ציבור . Grand Finale . בחדר הבקרה של אולפן א' מרכז העצבים של השידור שהו בכירי החטיבה ובראשם המנהל רפיק חלבי והמפיק שלו אמנון ברקאי . כשהעביר חיים יבין כהרגלו את רשות הדיבור לחזאית מזג האוויר שָרוֹן וֶוכְּסְלֶר ציפה לו חזיון מפתיע . גְאוּלָה אֶבֶן עלתה "לאוויר" מעמדת שידור מבודדת בלתי נראית במקומה של החזאית , ונשאה טקסט פרידה מפתיע לאביר החדשות הפורש חַיִים יָבִין . היא לבשה זָ'קֶט בצבע בֶּז' כהה, הרכיבה משקפיים, ונראתה זוהרת מאוד. מעשה ההפתעה נעשה על פי תכנון מוקדם של עורך המהדורה נתן גוטמן (היום כתב עיתון "הָאָרֶץ" וכתב ערוץ 1 בארה"ב) והמפיק אמנון ברקאי (מפיק ראשי היום בערוץ 10) . הבימאית באולפן השידור שהריצה את מהדורת "מבט" הייתה שרה מלכה – אסייג . הבימאית חצתה את המסך לשניים (Split Screen) בו נגלו הפורש והיורשת ב- Close up יחדיו ובמשותף קבל עם ועדה לצופי הטלוויזיה במדינת ישראל . גב' רחל יוסף המלבישה של מגישי החדשות והספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 דאגה להלביש את חיים יבין בז'קט באותו הצבע כשל גאולה אבן , בֶּז' אבל בהיר . גאולה אבן פנתה נרגשת למגיש החדשות המיתולוגי של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ולנוכח מאות אלפי צופים נאמנים למהדורת "מבט" , אמרה לוֹ , "עוד מעט חיים אתה תעביר לשרון ווכסלר בפעם האחרונה . זה עדיין לא התחזית . אני יודעת שלא רצית מסיבת פרידה מעל המִרקע , ולא נעשה לך מסיבת פרידה . אבל רציתי בשם כל חטיבת החדשות חיים להודות לך מאוד על עשרות השנים היפות שלך כאן בערוץ וגם לומר לך שלמרות שאתה עוזב, אתה כאן הראשון ותמיד תהיה מזוהה עם הערוץ הראשון . באמת בלתי אפשרי לסכם את כל מה שעשית כאן את כל העבודה העיתונאית שלך בדקה – שתי דקות , וגם לא בשעה, אבל ביקשנו מהכתב שהגיע אחרון למערכת שלנו, כרמל לוצאטי , להכין כתבה עליך חיים , המגיש הראשון של "מבט" " . מילה במילה .

טקסט תמונה :  30 בספטמבר 1997 . הימים ההם – הזמן ההוא. אולפן הטלוויזיה בירושלים . מהדורת "מבט" האחרונה של חיים יבין לפני פרישתו לערוץ 2 . Split Screen  היסטורי . גאולה אבן מכינה למגיש המיתולוגי אמבוש ממלכתי על מסך הטלוויזיה ומרעיפה עליו שפע של מחמאות לפני מעברו לערוץ 2 . חיים יבין איננו מסתיר את שביעות רצונו . כעבור כמה חודשים שב לטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ותבע לעצמו מחדש את כֵּס "מבט" . הוא לא עשה שום חשבון ליורשתו . מאז גאולה אבן איננה מדברת אִתּוֹ . (באדיבות ערוץ 1 . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

בכתבה שנכנסה לשידור בליין אפ של "מבט" נִראו ציוני דרך חשובים בקריירה הארוכה של חיים יבין כקריין חדשות ברדיו ובטלוויזיה מאז 1968. הכתבה דיווחה כמובן גם על האווירה החמה ששררה במסיבת הפרידה בה נראים אנשי חטיבת החדשות , נשים וגברים , סוגדים בחיבוקים ונשיקות למגיש שנוטֵש את השידור הציבורי והולך לעשות לביתו . חיים יבין (בן יותר מ- 82 היום) היה פיגורה מוערכת ב- חטיבת החדשות ובטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 .

טקסט תמונה :  יולי 1968. הימים ההם – הזמן ההוא. חיים יבין (בן 36) מגיש את מהדורת "מבט" הראשונה בהיסטוריה (בשחור / לבן) ביולי 1968 מאולפן הטלוויזיה הישראלית הציבורית בירושלים. חיים יבין מקריא מהנייר ולא באמצעות מתקן ה- Teleprompter . ה- Super imposing "חיים יבין" על המסך נעשה באמצעות אותיות לֶטְרָאסֶט. (באדיבות ערוץ 1. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

מנכ"ל רשות השידור מוטי קירשנבאום נטל את המיקרופון במסיבת הפרידה ופנה לחיים יבין : "כל פרידה היא קשה , אבל זה רגע בהחלט מיוחד , משוּם שחיים יבין מזוהה עם רשות השידור כמעט יותר מכל אדם אחר", והוסיף, "חיים תסתכל טוב באנשים האלה סביבך , בערוץ 2  זה קהל אחר לגמרי, תסתכל טוב !". מוטי קירשנבאום שוב צָדָק . חיים יבין רק מִלְמֵל , "נכון , נכון" . הוא היה נרגש ומתוח, אך שבע רצון מהכבוד והיוקרה שחלקו לו אנשי חטיבת החדשות . רבים מהם היו תלמידיו בעבר וגם מעריציו .

טקסט תמונה :  29 בספטמבר 1997. הימים ההם – הזמן ההוא. בית "הגלריה הלבנה" בירושלים . מנכ"ל רשות השידור מוטי קירשנבאום בן 58 (משמאל) נפרד מחיים יבין בן 65 . מוטי קירשנבאום בלשונו המיוחדת ברך וגם הזהיר את האיש המזוהה ביותר מכל דמות טלוויזיונית אחרת עם הטלוויזיה הישראלית הציבורית : "חיים יבין תסתכל טוב באנשים האלה סביבך , בערוץ 2 זה קהל אחר לגמרי ". זה מה שהוא אמר מילה במילה . מוטי קירשנבאום היה בעניין הזה נביא . חיים יבין עזב את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 כשהוא חובש כתר מלכות. כעבור חודשים ספורים בלבד שב לפתע ללא כל הודעה מוקדמת מערוץ 2 לערוץ 1 חבול וללא הכתר . (באדיבות ערוץ 1. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

 3. מנהל ערוץ 1 העכשווי אלי בבא.

בראש ערוץ 1 השרוי כאמור תחת עול פירוק וצו כונס נכסים ניצב היום מנהל מוכשר בעל ניסיון בשם אלי בבא . הוא לא רק מנהל מצוין בעל אבחנה , שיקול דעת , וחושי טלוויזיה בריאים , הוא ראשית דבר איש בעל יושרה , חרוץ , הגון , ועניו . אני מכיר את אלי בבא שנים רבות . את דרכו בטלוויזיה החל כטכנאי במחלקת ה- Maintenance של הטלוויזיה הישראלית הציבורית זמן רב בטרם נקראה הערוץ הראשון . אח"כ עשה הסבה לתחום העיתונאות וההפקה . אלי בבא שימש בין השאר גם מפיק ו- Promoter יעיל ובעל טעם של שידורי ערוץ 1 . בבוא העת כש- ערוץ 1 יפעל או טו טו על פי הסטנדרט המקובל ולא יהיה שרוי עוד תחת צו פירוק ועול כונס נכסים אני מקווה בעבור השידור הציבורי המתחדש כי אלי בבא ייבחר להתייצב בראשו . אלי בבא איננו "נסיך" טלוויזיוני , לא מוכר ב- ברנז'ה העיתונאית , ומשולל לחלוטין יחסי ציבור . בעיניי הוא הרבה יותר מנסיך טלוויזיה . הוא האיש (ושכמותו) הראוי לנהל את השידור הציבורי במתכונתו המתחדשת . השתתפתי בקריירה הארוכה שלי בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 באלפי קרבות שידור טלוויזיוניים בארץ ובחו"ל . תמיד רציתי שיהיו לידי ברגעי ההכרעה אישי טלוויזיה חרוצים , נאמנים , ומוכשרים מהימים ההם מסוגם של אלי בבא , יואב פלג , אמנון ברקאי , ששי אפרתי , רוביק פודגור , סעדיה קאראוואני , עוזי לוי , אבנר מריומה , המפקח הטכני אלי בבא (בן דודו של אלי בבא מנהל ערוץ 1) , איתן להב , אלי רבינוביץ' , עמי שטדלר , אלי קרייתי , ושכמותם .

eli baba 2

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 70 של המאה הקודמת . אלי בבא בראשית הקריירה שלו בטלוויזה הישראלית הציבורית . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

eli baba 1

טקסט תמונה : אלי בבא (משמאל) איש ה- Maintenance וה- Microwave בחטיבת ההנדסה של טלוויזיה הישראלית הציבורית בטיול באירופה יחדיו עם חבר לעבודה יובל קפלן (מימין) . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

הערה : שמעתי אתמול (יום שני – 5 בינואר 2015) את איילה חסון מתראיינת ליעל דן ברדיו גלי צה"ל ומצהירה בפניה בטון ארוגנטי כי היו לה הרבה הצעות לעבור לפוליטיקה . כשהנחתום מעיד על עיסתו זה תמיד נשמע פתטי…אולם אם כך איילה חסון…כמה זה באמת הרבה…??? 20 אולי 30 פניות…??? ו/או שמא קצת פחות…??? אינני מאמין לה כשהיא אומרת שהיו לה הרבה הצעות לעבור לצד השני של המתרס . 

4. עמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר שדרני הכדורגל של ערוץ 1.

שדר הכדורגל החדש של ערוץ 1 עמיחי שפיגלר והפרשן הרציני שלו מוטי איוואניר הסירו מלבי זה מכבר כל ספק . שני הידענים האלה ראויים להוביל את שידורי הכדורגל של ערוץ 1 ומצדיקים את המינוי הרם . הם מיטיבים לשדר ישיר ולפרשֵן ישיר , בקיאים בחומר ובחוקת הכדורגל , ורגיל על פי חוקי תורת ההשוואה הטלוויזיונית דחקו חיש מהר לירכתיים את קודמיהם יורם ארבל ודני נוימן . אמש בין 21.00 ל- 23.00 (יום שני – 5 בינואר 2015) צבר השידור הישיר של משחק הכדורגל מאצטדיון "בלומפילד" מכבי ת"א – הפועל באר שבע 0:0 בראשות עמיחי שפיגלר ו- מוטי איוואניר רייטינג ממוצע של % 11.7 ו- Peak של % 15.0 (בתרגום של מדידת רייטינג לכמות הרי שמדובר ב- 350000 (שלוש מאות וחמישים אלף) צופים . הם שידרו עבורי היטב עד לדקה ה- 78 בה מעדו ונכשלו לחלוטין בעת העיסוק שלה ב- ביצוע בעיטת העונשין מ- 11 מ' של ערן זהבי מול שוער הפועל באר שבע אוסטין אג'ידה . בטרם ביצוע הבעיטה ולפני שנוצר מגע בין רגלו של ערן זהבי לכדור המונח על הנקודה הלבנה , רואים ש- אוסטין אג'ידה זז ומתקדם לפחות 2 (שני) מטרים לפנים בעוד 4 (ארבעה) שחקני הפועל בא"ש חודרים לרחבת ה- 16 . שתי עבירות האסורות על פי החוק אותן לא ראה שופט המשחק ארז פפיר . אולם הן נעלמו גם מעיניהם של עמי חי שפיגלר ומוטי איוואניר . החוק קובע במפורש כי על השוער לעמוד על קו שערו (ו/או לזוז , לנוע עליו) עד לשבריר השנייה בה נוצר מגע בין רגל הבועט לכדור . אסור היה לאוסטין אג'ידה בשום פנים ואופן להתקדם לפנים בכיוון ערן זהבי בטרם מגע נעלו של הבועט עם הכדור . כמו כן אסור היה לשחקני באר שבע לחדור לרחבת ה- 16 לפני הבעיטה . נעברו כאן שתי עבירות ברורות שנעלמו מעיני ארז פפיר . רע מאוד שעמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר לרשותם עומד שירות של הילוכים חוזרים מהניידת לא הסבירו ל- 350000 צופי הטלוויזיה שלהם את חוק מס' 14 בחוקת הכדורגל (חוק הקרוי : בעיטת עונשין – בעיטת 11 מ') . הם היו חייבים לבָאֵר ולפָרֵש בשידור הישיר מדוע טעה השופט ארז פפיר חד משמעית מ-שלא הורה על קיומה של בעיטת עונשין מ- 11 מ' חוזרת . החמצה עיתונאית וגם חינוכית . מאות אלפי ילדים , בני נוער , וחובבי כדורגל מבוגרים צופים בכל שידור ישיר של ערוץ 1 . לעמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר נקריתה הזדמנות להסביר את חוקת הכדורגל באמצעות מצלמות הטלוויזיה אך שניהם פספסו את הרגע . מדובר בהפרה בוטה של החוקה ע"י שחקני הפועל בא"ש ושוערם , הפרה שאיננה מאפשרת לשופט המשחק להתגמֵש ולעבור ככה סתם לסדר היום . שתי תמונות הטלוויזיה הרצ"ב ואשר מצולמות ב- iphone ממסך ערוץ 1 ממחישות את טעותו הכפולה והמביכה של ארז פפיר בעת ביצוע בעיטת העונשין מ- 11 מ' ע"י ערן זהבי , אולם גם מתעדות את חולשתם של שדרני ערוץ 1 עמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר .

zehavi 1

טקסט תמונה : יום שני – 5 בינואר 2015 . אצטדיון "בלומפילד" בתל אביב בעת השידור הישיר של המשחק אמש מכבי ת"א – הפועל בא"ש 0:0 . מצלמת ה- 16 של ערוץ 1 מגלה כי שוער הפועל באר שבע אוסטין אג'ידה עוזב את קו שערו ומתקדם 2 מטרים לפנים בטרם בועט ערן זהבי שחקן מכבי ת"א בכדור . השוער עצר את הכדור בסיוע של עבירה ברורה על החוק . התמונה מגלה גם כי ארבעה שחקני הפועל באר שבע חודרים לרחבת ה- 16 לפני הבעיטה של ערן זהבי . עוד עבירה ברורה על החוק . שופט המשחק ארז פפיר ניצב בזווית ראייה טובה אולם לא מבחין בהפרות החוק.  

zehavi 2טקסט תמונה : יום שני – 5 בינואר 2015 . אצטדיון "בלומפילד" בתל אביב בעת השידור הישיר של המשחק אמש מכבי ת"א – הפועל בא"ש 0:0 . המצלמה האחורית של ערוץ 1 חושפת את שוער הפועל באר שבע אוסטין אג'ידה נוטש את קו שערו ומתקדם 2 מטרים לפנים בטרם בועט ערן זהבי שחקן מכבי ת"א בכדור . עבירה ברורה על החוק . התמונה מגלה גם כי ארבעה שחקני הפועל באר שבע חודרים לרחבת ה- 16 לפני הבעיטה של ערן זהבי . עוד עבירה ברורה על החוק . שופט המשחק ארז פפיר ניצב בזווית ראייה טובה אולם לא מבחין בהפרות החוק.

יש לומר כאן כי גם ארבעת כתבי העיתונות הכתובה , נדב צנציפר ("ידיעות אחרונות") , משה בוקר "הארץ" , מתי בן חיים ("מעריב") , ו- שי ארצי ("ישראל היום") לא התייחסו בטוריהם לטעות השיפוט ההמגוחכת הזאת של ארז פפיר הנוגעת לבעיטת העונשין מ- 11 מ' של ערן זהבי .

סוף הפוסט מס' 467. הועלה לאוויר ביום שלישי – 6 בינואר 2015.


תגובות

פוסט מס' 467. שיטת הכוכבים. רוח גדולה באה ועמה עננים ממטירי רייטינג. ערוץ 1 קנה את מגיש החדשות יעקב איילון. פוסט מס' 467. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 6 בינואר 2015. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>