פוסט מס' 528 / 523. אליפות ישראל בשחייה – מכון ווינגייט אוגוסט 2015 (1). אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג אוגוסט 2015 (3). פוסט מס' 528 / 523. כל הזכויות שמורות. פוסט חדש מס' 528 / 523 : הועלה לאוויר ביום שישי – 14 באוגוסט 2015.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

הערה 2. א. : תוכנת ה- WordPress שבה ומעדכנת את עצמה ואת הטקסטים בפוסטים המאוחרים בבלוג.

——————————————————————————– 

פוסט חדש מס' 528 / 523 : הועלה לאוויר ביום שישי – 14 באוגוסט 2015.

——————————————————————————– 

אליפות ישראל בשחייה – מכון ווינגייט אוגוסט 2015 (1). אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג אוגוסט 2015 (3). פוסט מס' 528 / 523. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור שהיו ביתי השני (ולפעמים גם הראשון) לאחר מינויו המופרך של יוסף בר-אל באביב 2002 לתפקיד הרם של מנכ"ל רשות השידור. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2015 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". הסדרה כוללת בתוכה כ- 72 (שבעים ושניים) כרכים שמשתרעים על פני כ- 130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב (A4). המחקר והכתיבה של הסדרה אמורים להסתיים ב- 2019, לכל המאוחר ב- 2020.

סדרת 13 הספרים היא מסת טלוויזיה שדנה בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור Play by play, הגשה, הנחייה, ומהימנות בעריכת ראיונות. לצורך כתיבת הסדרה ראיינתי כ- 2200 (אלפיים ומאתיים) אנשים אולי יותר בעולם ובארץ. הסדרה עבת כרס מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה שלי עשרות אלפי תמונות + מסמכים אותנטיים + קטעי עיתונות וכמובן תיעוד מפורט של אותם כ- 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה בעולם ובארץ שניאותו למסור לי את עדותם ולסקור עמי את ההיסטוריה של הטלוויזיה שהם היו חלק ממנה. להיסטוריה הטלוויזיונית הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים שעמם דיברתי היא מציבה בראש הרשימה. לחלק היא מייעדת מקום באמצעיתה. ולא מעט אחרים שניצבו בעבר בעמדות מפתח, גם בעלי יתרונות עליונים, היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים רברבנים, כושלים, ולכן לא חשובים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אליפות ישראל בשחייה – מכון ווינגייט אוגוסט 2015 (1). אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג אוגוסט 2015 (3). פוסט מס' 528 / 523. כל הזכויות שמורות.

הערה 3 : ראש הממשלה של כולנו בנימין נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משמר את כהונתו הנוכחית המבוססת כידוע על יתרון דל בכנסת. אולם על אש גדולה הנושבת ממזרח מ- איראן הגרעינית. במדינה שלו מתנהל טרור היהודי רצחני, נבזי, ונפשע. כראש ממשלה הוא מנהל ברדק פוליטי כמו שליטה אישית כשר מ"מ על משרד התקשורת ואחיזה בטפריו ברשות השידור באמצעות אופיר אקוניס שמתברר כי יותר משהוא שר, הוא שרת + שליטה אישית במשרד החוץ ללא שַרוּת אך באמצעות מנכ"ל צייתן בשם דורי גולד. העניינים החברתיים נדחקים לשוליים, משטרת ישראל שלו והמפכ"ל היוצא שלה יוחנן דנינו מעוררת גיחוך, המצב הכלכלי שמתחולל במדינה שלו בלתי מאוזן. מתווה הגז מְנֻוָוט לכיוון העשירים. עכשיו ממנה בנימין נתניהו את אחד מבאי ביתו וגם יריבו, ליכודניק בלתי מרשים, בשם דני דנון לשגריר ישראל באו"ם. דני דנון מהווה הוכחה שהעם היושב בציון מתגורר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. הרשימה השלילית הזאת ארוכה כאורך הגלות. עוד 100 עניינים כושלים אחרים פשוט לא מעניינים אותו את ראש הממשלה של כולנו שקוראים לו בנימין נתניהו ומכנים אותו "ביבי".

הערה 4 : אליפות ישראל בשחייה במכון ווינגייט אוגוסט 2015. יום רביעי – 12 באוגוסט 2015. אפרוריות צילום וילדותיות שידור.

איגוד השחייה הישראלי בחר לקיים את אליפות ישראל בשחייה באוגוסט 2015 במכון ווינגייט בעיתוי טלוויזיוני לא טוב, מייד בתום אליפות העולם ה- 16 בשחייה שהסתיימה עכשיו בקאזאן – רוסיה. הזיכרון הצילומי של קאזאן 2015 טרי מידי. הטלוויזיה כמדיום של תקשורת המונים עורכת מייד השוואה בה הטלוויזיה הרוסית מביסה (!) את ערוץ הספורט (ערוץ 55 בכבלים) שמשדר את אליפות ישראל בשחייה. לא בגלל רמת השחייה וטיב השחיינים והשחייניות אלא ראשית דבר בגלל איכות הכיסוי הטלוויזיוני. הטלוויזיה הרוסית ו- 30 המצלמות ה- "יבשתיות" וה- תת מימיות שלה ׁ(לרבות מצלמות ה- SSM הנפלאות שעושות את מלאכת הצילום ה- Super Slow Motion שלהן במהירות של 150 / 125 Frames בשנייה אחת) חוללו עבודת צילום וסיקור פנטסטית מעַל ומתחת למים, שלא לדבר על איכות השחיינים והשחייניות הבינלאומיים שהן חשפו והתחרו שָם מארה"ב, סין, אוסטרליה, אנגליה, הונגריה, יפן, צרפת, ועוד מדינות אחרות – ועמם התוצאות. הצילומים המרשימים ביותר בקאזאן 2015 היו ב- SSM מתחת למים בעת הפניות והסיבובים וההידחפות מקירות הבריכה. לא צריך להיות חַד עין כדי להבחין בצילומים המרהיבים האלה שחושפים בין השאר את הגמישות היוצאת דופן של מפרקי הקרסול וכפות הרגליים הארוכות של השחיין האמריקני ראיין לוכטה (Ryan Lochte) ואת יעילות תנועות הדולפין שלו. הודות למצלמות ה- SSM הסטטיות וגם הנעות, אלה המותקנות על מסילות במעמקי הבריכה בקאזאן 2015, אנחנו מבינים שמדובר בעילוי גופני, שחיין בשם ראיין לוכטה.

לעומת זאת התמונה שמפיקה ניידת השידור של ערוץ 55 בכבלים בבריכת מכון ווינגייט לרבות מראה היציעים מסביב, היא הרבה יותר מ- ענייה. היא חובבנית ועגומה. לא השחיינים הישראליים במכון ווינגייט דַלִים – צילומי ערוץ 55 בכבלים במכון ווינגייט הם הדַלִים.

הפילוסוף הקנדי רָב המוניטין מארשאל מקלוהאן (Marshal McLuhan) מי שהיה פרופסור לטלוויזיה ותקשורת באוניברסיטת טורונטו, הגה פעם את הסלוגן, "הַמֶדְיוּם הוּא הַמֶסֶר. הטלוויזיה כמדיה וויזואלית דומיננטית משקפת את איכות הצילום ולא תמיד את תוכן הַמֶסֶר. צילום ה- Come back האחרון של השחיין מייקל פלפס ׁ(Michael Phelps) בן 30 לפני שבוע (ב- 8 באוגוסט 2015) במשחה ל- 200 מ' בסגנון פרפר באליפות ארה"ב 2015 בבריכה בסאן אנטוניו שם השיג את תוצאת השנה המצוינת 1:52.94 ד' (שיא העולם שלו במקצוע זה הושג על ידו באליפות העולם בשחייה ברומא בקיץ 2009 ועומד על 1:51.51 ד') – הוא עדות נוספת לאבחנתו המעניינת של מארשאל מקלוהאן והגדרתו הקולעת כי "הַמֶדְיוּם הוּא הַמֶסֶר". הכיסוי והצילום הדַל של הטלוויזיה האמריקנית מצמצם ומקטין את התרשמות הצפייה מאיכות ההישג של מייקל פלפס. חוֹתְּנִי עודד בינו (מפיק בכיר ומצטיין בחברת החדשות של ערוץ 2) שישב לצדי וצפה עמי בשידורי הטלוויזיה בביתי ברחוב אבן גבירול הצפון הישן של תל אביב, העיר לי מייד, "יואש, תראה איזה צילום גרוע של הטלוויזיה האמריקנית", מבלי להתייחס לתוצאה הנפלאה 1:52.94 ד' של מייקל פלפס. מארשאל מקלוהאן צדק : "הַמֶדְיוּם הוּא הַמֶסֶר".

שַדָּר ערוץ 55 בכבלים בבריכת מכון ווינגייט מר משה גרטל שַם בכיס הקטן את שַדָּר ערוץ 1 ליאן ווילדאו (לא קונץ כל כך גדול), אולם גם בגיל 70 הוא עדיין נוטה להסתבך. הוא מסביר On air בשידור ישיר לאולפן האם שלו כי הבריכה במכון ווינגייט היא "בריכה טובה" ומיועדת לשבירת שיאים גם בגלל ש- דפנות הבריכה הם "אלסטיים – קפיציים" יותר מאשר ב- בריכות אחרות, ולכן משפיעות לטובה על השחיינים והשחייניות בעת הפניות והסיבובים. יושב לידו הפרשן הוותיק ד"ר ברוך "בוקי" צ'יש, מקשיב לו ואיננו מתקן אותו. בדיוק הפוך. אילו הקיר היה "גמיש" ההידחפות ממנו הייתה פחות יעילה. מה עוד שאין קירות אלסטיים – גמישים בבריכה. הם קשיחים ב- % 100. יעילות הדחיפה וההידחפות של השחיינים והשחייניות מהקירות מעוגנת בחוק המכניקה/דינמיקה השלישי של המתמטיקאי – פיזיקאי האנגלי אייזיק ניוטון (1727 – 1643, מגדולי הפיזיקאים והמתמטיקאים בכל הדורות), הידוע כחוק "הפעולה והתגובה", ועיקרו : לכל פעולה יש תגובה השווה לה בעוצמתה ומנוגדת בכיוונה. כלומר, ככל שיגדל משטח החיכוך בין כפות רגליו של השחיין לבין הקיר, וככל שהוא יבצע דחיפה חזקה יותר מהקיר באמצעות יישור ונעילת ברכיים מהירה ע"י השריר הארבע ראשי של הירך (Quadriceps) בשתי רגליו, וגם בהשתתפות השרירים האחוריים של השוק (ובראשם ה- Gastronemius הקרוי שריר הסוֹבֶך ו/או בכינוי העממי שלו "שריר התאומים") בסיום הדחיפה מהקיר בכריות כפות הרגליים וכפיפה כפית שלהן, כך תתעצם ההידחפות שלו לפנים. לטכניקת הסיבוב והפנייה של השחיין בסיוע הקיר יש משמעות וחשיבות עליונה המשפיעים על ההישג ותוצאת הזמן הסופית בתחרות.

quadeiceps 1

טקסט תמונה : זהו ציור – שרטוט של הירך מלפנים. השרטוט מראה את השריר הארבע ראשי של הירך (Quadeiceps). זהו שריר גדול שאחראי על יישור הרגליים ונעילת הברכיים. הוא מפותח אצל שחקני כדורגל בגלל השימוש החוזר ונשנה בבעיטה בכדור. השריר הארבע ראשי כשמו כן הוא, מורכב מארבע ראשים : rectus femoris, vastus lateralis, vastus medialis, vastus intermedius. באדיבות ספר המדע המצוין "THE HUMAN BODY" (הוצאה רביעית) ע"י CHAPMAN & HALL. הספר יצא לאור בארבע מהדורות בשנים 1932, 1948, 1956, ו- 1963.

human body 1טקסט מסמך : ההוצאה הרביעית של הספר המצוין "The Human Body" שיצא לאור בלונדון ב- 1963 ונכתב ע"י C. H. Best ו- N. B. Taylor

מראות בריכת השחייה והיציעים במכון ווינגייט דלים, כמותם הסיקור הרָש והדלפוני של ערוץ 55 בכבלים. לא קיימים כלל צילומים תת מימיים ולא הילוכים חוזרים ב- SSM. הצוות, השדר המוביל משה גרטל (בן 70) והפרשן ד"ר ברוך צ'יש (בן 67), נחשב לטוב בארץ, לבטח בעל הניסיון העשיר ביותר אולם הוא משעמם, צפוי, ורוטיני. גם בגלל צילומי הנוף הדלים של הבריכה במכון ווינגייט וסביבתה, פרי מצלמות ערוץ 55 בכבלים. אפשר לרשום להם נקודת זכות אחת מפני שלפחות שניהם משדרים מעמדת שידור באתר התחרויות, ולא Off tube. גם זה משהו. נקודת תורפה העיקרית של השידורים הישירים של ערוץ 55 בכבלים עד כה ממכון ווינגייט היא שדרנית הקווים והמראיינת הילדותית בבריכה גב' שירי אלג'ם. היא עושה את עבודת הטריוויה הילדותית שלה, "משפת הבריכה בגובה פני המים", על פי לשונו של השַדָּר המוביל שלה משה גרטל. אין מדובר אפילו ברידוד. מדובר באנטי טלוויזיה. מגוחך ומיותר לשאול כל שחיין מנצח וכל שחיינית מנצחת בתום משחה כזה ו/או אחר "איך ההרגשה…?" ללא שום חקירה ו- ניתוח ההישג. את מנכ"ל הוועד האולימפי מר גילי לוסטיג שואלת – אומרת שירי אלג'ם בטרם יריית הזינוק הראשונה, "…בעוד כמה חודשים נארח כאן (בבריכת מכון ווינגייט) את אליפות אירופה בשחייה…", ומוסיפה ומנחה אותו, "…יהיה מדהים…". שום שאלה על הארגון, ההפקה, עלויות, כמה נבחרות ושחיינים יגיעו לישראל, האם ממשלת ישראל תתמוך במיזם ? ואם כן באיזה סכום ? גילי לוסטיג ממשיך את הקו וגם מתנבא : "כן…זה ממש חשוב לספורט הישראלי על כל שלוחותיו, אני חושב ש- לארגן אליפות בסדר גודל כזה פה בישראל זאת מחמאה מאוד מאוד גדולה…אני  חושב שזה יהיה אירוע מדהים…אפילו הייתי מהמר שפה בישראל באליפות אירופה בבריכות קצרות יהיו שיאים עולמיים". את השחיין עידו האבר שקבע שיא ישראלי חדש ב- 400 מ' בסגנון חופשי לגברים שואלת שירי אלג'ם, "איך ההרגשה…?" עידו האבר משיב לה, "ההרגשה מעולה" (אלא מה). אח"כ היא שואלת גם את השחיינית עמית עברי האלופה הישראלית ב- 100 מ' בסגנון חזה, "איך ההרגשה…?", וכשמגיע תורו של השחיין איליה גלדישב אלוף ישראל ב- 100 מ' בסגנון חזה לגברים 1:03.06 היא עוד הפעם אומרת – שואלת, "ניצחת אפילו את גל נבו…זה בטח הרגשה נהדרת…". איליה גלדישב מאשר לה, "כן, אני מאוד שמח שניצחתי" (ברור). ואז היא מקשה עליו, "יש לך עוד כמה מקצים באליפות, מה המטרות שם…?". איליה גלדישה משיב לה מניה וביה, "לשפר את השיאים ולנצח" (כמובן). חולפות כמה דקות ואלופת ישראל החדשה במשחה ל- 400 מ' בסגנון חופשי לנשים רוני בווה מתייצבת אף היא לריאיון אצל שירי אלג'ם. "ממש לפני כמה דקות ירדת מהפודיום…איך הייתה ההרגשה לעמוד בראש הפודיום…?". רוני בווה עונה לה, "הייתה הרגשה טובה" (וודאי). שירי אלג'ם ממשיכה לראיין את רוני בווה, "את שוחה גם 800 מ' ו- 200 מ'…מה המטרות…?". רוני בווה עונה לה בשלווה, "המטרה לשבור את השיאים" (מובן מאליו). משם ממשיכה שירי אלג'ם ומראיינת את האלופה הטרייה ב- 200 מ' גב עולה חדשה מארה"ב בשם אנדריאה מורז, ושואלת איך לא, "?…How do you feel". את יעקב תומרקין שקבע שיא ישראלי חדש ב- 200 מ' בסגנון גב 1:55.96 ד', שואלת שירי אלג'ם, "מה אפשר להגיד אחרי יום כזה…?". יעקב תומרקין משיב : "אני מאוד מאוד שמח על התוצאה…" (איך לא). את קרן זיבנר האלופה ב- 50 מ' פרפר היא שואלת, "האם המטרה שלך במשחה הבא 200 מ' פרפר לעשות שיא ישראלי…?". קרן זיבנר משיבה לה : "כן זאת תמיד המטרה לשפר את השיא שלי בתחרות" (אין ספק). שירי אלג'ם איננה אשמה. אשמה המערכת שלא מאמנת ולא מתדרכת אותה.

shiri 1טקסט תמונה : יום רביעי – 12 באוגוסט 2015. בריכת השחייה במכון ווינגייט. זוהי שירי אלג'ם המראיינת הצעירה, הילדותית, והטירונית, של ערוץ 55 בכבלים. משהו כמו שדרנית קווים. נראה שהיא לא עברה כל הכשרה טלוויזיונית מוקדמת בתורת הראיונות בטלוויזיה בטרם הציבה אותה המערכת של ערוץ 55 בכבלים על "שפת הבריכה בגובה פני המים", כלשונו של השַדָּר המוביל שלה משה גרטל. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 55 בכבלים. באדיבות ערוץ 55 בכבלים). 

יושבים בעמדת השידור בבריכת השחייה מכון ווינגייט שני שדרנים שמסיימים את העשור השביעי בחייהם בעלי ניסיון טלוויזיוני עצום, משה גרטל מי ש- שידר 6 אולימפיאדות מברצלונה 1992 ועד לונדון 2012 (כולל) וד"ר ברוך צ'יש ומקשיבים למסכת הראיונות הילדותיים ש- שירי אלדג'ם מנהלת כמו בסרט נע ולא חשים לעזרתה. בלי לעוץ למראיינת הצעירה והטירונית אפילו עצה אחת, בלי לסייע לה, בלי להדריך אותה, בלי לתקן אותה, בלי לכוון אותה. ייתכן כי מישהו במערכת ערוץ הספורט (מס' 55 בכבלים) מתייג את את שידורי הספורט כבידור ועל כן מרשה לעצמו להציב "מבדרת" כשדרנית קווים על שפת הבריכה. בטוח ששירי אלג'ם עושה את מיטבה העיתונאי. היא איננה בדרנית. אולם מישהו אחר בערוץ הספורט שחשב שכן מדובר בעיתונאות, היה חייב ללמד אותה פרקי יסוד בתורת הריאיון, בטרם המערכת משליכה אותה למימי הבריכה. הטלוויזיה מהללת ומעריצה את המצוינות, שונאת ומתעבת את הבינוניות, ומבליטה את הפייבוריטים שנכשלו. לנחשלים היא כלל לא מתייחסת.

gertel 1טקסט תמונה : יום רביעי – 12 באוגוסט 2015. אליפות ישראל בשחייה מתקיימת בבריכת מכון ווינגייט. צוות השידור של ערוץ 55 בכבלים משה גרטל (מימין, בן 70) וד"ר ברוך צ'יש (משמאל, בן 68) הוא בעל הניסיון העשיר ו- הטוב בארץ. אולם רק מהסיבה שלא צמחו, לא גדלו, ולא התמחו כאן שדרני שחייה אחרים בטלוויזיה (וגם ברדיו) בענף הספורט הקונקרטי והיפהפה הזה. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ 55 בכבלים. באדיבות ערוץ 55 בכבלים). 

מדובר בשני אנשי טלוויזיה מבוגרים אך בנאליים ואפרוריים, נעדרי יסודות עיתונאיים, לא סקרנים, ו- חסרי דמיון. שני וותיקים שחוזרים שוב ושוב על הטקסטים המשעממים של עצמם ונשמעים כתקליטים שְחוּקִים. האם מותר לבקר ולהעיר לאנשים מבוגרים בעלי הרגלים כבדים משלהם ? האם אנשים בגיל מבוגר יכולים לעבר תיקון ? האם אנשים בתום העשור השביעי לחייהם יכולים ללמוד מאחרים וגם ל- לַמֵד את עצמם לחולל שינויים בחייהם ? האם אנשים מצוידים בניסיון חיים רָב ובעלי אסכולה טלוויזיונית ממושכת יכולים להתערב ולהשפיע באופן מתודי על צעירים מהם ? התשובה מורכבת ובעלת לא מעט אספקטים פסיכולוגיים. לא בטוח שבסופו של דבר היא חיובית.

יושב לו ביציע הבריכה במכון ווינגייט אחד מגדולי השחיינים של ישראל בכל הזמנים גֵרְשוֹן שֶפָע בן 72 חבר קיבוץ גבעת חיים (שיאן בסגנונות החזה והפרפר, ובמשחים האישיים ל- 200 מ' ו- 400 בסגנון מעורב). גֵרְשוֹן שֶפָע ייצג את מדינת ישראל בשלוש אולימפיאדות רצופות, ברומא 1960, טוקיו 1964, ו- מכסיקו 1968. מה כל קשה למשה גרטל וד"ר ברוך צ'יש להזמין אותו לעמדת השידור ולערוך עמו דיון קצר על הישגי העבר שלו מול ההישגים הנוכחיים, ובעיקר מה השתנה מאז ועד היום במדע ותורת האימון. עידו האבר קבע שיא ישראלי ב- 400 מ' בסגנון חופשי 3:51.54 ד'. בזמנו של גֵרְשוֹן שֶפָע, לפני 50 שנים, אפשר היה רק לחלום על הישג שכזה בישראל. השחיין האמריקני דון שולאנדר (Don Schollander) זכה במדליית הזהב במשחה ל- 400 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדת טוקיו 1964 בתוצאה 4:12.2 ד'. עידו האבר הצעיר בנה של מדינת ישראל שוחה כבר היום מהר יותר ב- 21 שניות מדון שולאנדר הגדול ההוא. המהירות הממוצעת (אני מדגיש מהירות ממוצעת) של עידו האבר בעת קביעת שיאו ל- 400 מטרים בסגנון חופשי היא 1.73 מ' / ב- שנייה אחת. כלומר בתרגום של זמן למרחק עידו האבר משיג את דון שולאנדר ב- 36.33 מטרים. ברור שמדובר בתקופה אחרת ורחוקה, לפני 51 (חמישים ואחת) שנים. יעקב טומרקין המוכשר להפליא קבע עכשיו שיא ישראלי חדש בבריכה במכון ווינגייט ב- 200 מ' בסגנון גב זמן של 1:55.96 ד'. התוצאה הזאת הייתה מקנה לו ליעקב טומרקין מדליית זהב באולימפיאדת סידני 2000 שם ניצח האמריקני לני קרייזלברג בתוצאה של 1:56.76 ד'. אני ממלא את מקומו ועושה את עבודתו של צוות השידור של ערוץ 55 בכבלים, ומספר לקוראי הבלוג בקצרה אודותיו של גֵרְשוֹן שֶפָע, שלרגע קט נחשף במרומי היציע בבריכת מכון ווינגייט, אולם נותר עלום שֵם עבור הדור הצעיר.

הישגיו האישיים הטובים ביותר של גֵרְשוֹן שֶפָע (בן 72), כישרון ישראלי מזהיר בשחייה, בשנים ההן של עשור ה- 60 במאה הקודמת, היו כלהלן :
בריכות קצרות.                                                  בריכות ארוכות
 
100 מ' חזה 1.11.0 ד'                                          1.13.4 ד'
 
200 מ' חזה 2.34.1  ד'                                         2.38.9 ד'
 
200 מ' מעורב אישי  2.20.3  ד'                            2.23.0 ד'
 
400 מ' מעורב אישי  4.59.0 ד'                             5.06.5 ד'
 
100 מ' בסגנון חופשי 57.8 ש'                               59.1 ש'
 
200 מ' בסגנון חופשי                                            2:11.0 ד'

shefa 1

טקסט תמונה : שנת 1960. תמונה היסטורית. זוהי משפחת שפע, משפחת השחיינים המפורסמת והבלתי נשכחת מקיבוץ גבעת חיים . זיהוי הנוכחים בתמונה מימין לשמאל : ראובן שפע (בן 23) שחיין ענק שהתנשא לגובה 1.90 מ', גרשון שפע (בן 17), ואביהם פינדה שפע (פישר) ז"ל. (התמונה באדיבות ראובן שפע. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

פינדה פישר (שפע) ז"ל אביהם של השחיינים המצוינים גרשון שפע וראובן שנפר היה מהראשונים שהניח את התשתית למורשת הספורט המפורסמת של הקיבוץ. פינדה פישר יליד פראג היה בעצמו שחיין מצטיין בעברו. הוא ייסד שושלת שחייה מפוארת. שני בניו ראובן וגרשון שפע החזיקו בשיאי ישראל בחלק מסגנונות השחייה. (הערה שלי : אביו ואמו של ראובן שפע נפרדו . אמו של ראובן שפע נישאה בשנית לפינדה פישר. אביו של ראובן שפע יוסף שנפר ז"ל נהרג בתאונת דרכים ב- 1956. ראובן שנפר היה קרוב מאוד לאביו החורג פינדה פישר ז"ל אביו הביולוגי של גרשון שפע – פישר. פינדה פישר עִבְרֵת את שם משפחתו לשֶפָע. פינדה פישר ז"ל נהרג בתאונת דרכים בשנת 2000 בהיותו בן 88). אם להשתמש במטפורה ספורטיבית, הרי שקיבוץ גבעת חיים נחשב בשנות ה- 50  ו- 60 של המאה שעברה ל- "מכבי תל אביב" של ההתיישבות העובדת. אין פלא שהפך לבית חממה לאלופים בענפי ספורט מגוונים והקים דורות של שחיינים וקבוצת כדור מים מפוארת שהייתה במשך שנים רבות אלופת המדינה. על שורת השחיינים הנודעת של הקיבוץ שהיו אלופים ושיאני ישראל ושחקני כדור מים מפורסמים נמנו יורם מנדלבאום האחים ראובן וגרשון שפע, ניר שמיר, זוהר גלילי, יואל סמואל, טַל סְנוּנִית, נמרוד דרייפוס, ורבים אחרים. נמרוד דרייפוס היה גם שחקן כדורגל מצטיין ששיחק במדי הפועל ת"א אלופת ישראל בשנות ה- 80 של המאה הקודמת. קיבוץ גבעת חיים הקים קבוצת כדורסל ששיחקה בשנים 1968 – 1960 בליגה הלאומית (ליגת העל היום). בין ספורטאים אחרים בקיבוץ שקנו את פרסומם הגדול היו גם הכדורסלנים אורי שטרן ואמיר קרן, הכדורגלן עוזי נבון, הכדורסלנית אלומה גורן, והאתלט איתן חפר.

בעקבות המשבר הרעיוני והיריבות הפוליטית הקשה שהתרחשה בתנועה הקיבוצית ב- 1951, התפלג קיבוץ גבעת חיים (כמו הקיבוצים הגדולים אשדות יעקב ועין חרוד) לשני קיבוצים שונים, קיבוץ גבעת חיים איחוד וקיבוץ גבעת חיים מאוחד. אף על פי כן שמרו המייסדים בשני הקיבוצים הנפרדים על קבוצות הספורט מאוחדות כפי שהיו טרם הפילוג . קיבוצים נוספים הלכו בדרך הספורטיבית שסלל קיבוץ גבעת חיים והקימו גם הם קבוצות ספורט מצטיינות בענפים השונים. הקיבוצים אשדות יעקב, משמר העמק, וגבעת ברנר יחדיו עם קיבוץ נען, וקיבוץ גבת יחד עם קיבוץ יגור ייסדו קבוצות כדורסל מצטיינות ששיחקו בליגה הלאומית בשנות ה- 50, ה- 60, ו- 70. קבוצות הכדורעף של קיבוצי בית זרע, מרחביה, עין שמר, עין החורש, והמעפיל החזיקו כל אחד בתורו שנים רבות בבכורת הכדורעף במדינת ישראל.

shefa 2

טקסט תמונה : 1958. תמונה היסטורית. יוסף "יוז'ו" טלקי ז"ל (מימין, בן 40) מאמן נבחרת ישראל בשחייה בחורף 1958 עם חלק מקבוצת השחיינים הבכירה שלו. זיהוי שורת עומדים מימין לשמאל : יוסף טלקי, דניאל פרוכטר, עמירם טראובר (שחיין מכבי ת"א – הישראלי הראשון שירד מדקה במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי), יורם שניידר, דוד "דדה" מלמד (אחיו הגדול של שחיין הפרפר מרמת יוחנן אברהם מלמד), יורם מנדלבאום ז"ל, ואיזיה פייגנבאום מאמן השחייה באגודת מכבי חיפה. זיהוי שורת הכורעים מימין לשמאל : יצחק "איקי" לוריא (קיבוץ גבעת ברנר), נוגה הררי (קיבוץ אפיקים), יהודית לוזיה (קיבוץ אפיקים), חיותה מרצ'ביאק (קיבוץ תל עמל – ניר דוד היום), וגרשון שפע (בן 15). (התמונה באדיבות גב' נעמי ילין. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). הערה : זיהוי הנוכחים נעשה בעזרתו של גרשון שפע.

shefa 3

טקסט תמונה : שנת 1966. תמונה היסטורית. יוסף טלקי ז"ל (שני משמאל בשורה העליונה חבר קיבוץ כפר מכבי) עם שחייני נבחרת ישראל במחנה אימונים בבודפשט טרם הנסיעה למשחקי אסיה ה- 5 בבנגקוק בדצמבר 1966. זיהוי שורה עליונה משמאל לימין : משה גרטל (בן 20 מקיבוץ רמת יוחנן, מגדולי שחייני ישראל בכל הזמנים), יוסף טלקי (בן 48), דני רבס (קיבוץ רמת יוחנן), אמנון קראוס (ברית מכבים עתיד), גרשון שפע (בן 23, קיבוץ גבעת חיים), שחיין הפרפר אברהם "בינוש" מלמד (מוסתר, אף הוא מקיבוץ רמת יוחנן ונחשב לאחד מגדולי השחיינים של מדינת ישראל בכל הזמנים), יצחק "איקי" לוריא (קיבוץ גבעת ברנר). זיהוי היושבים מלפנים משמאל לימין : שחיין הגב יורם שניידר (קריית טבעון), וד"ר אימרה שארושי מאמן נבחרת הונגריה בשחייה. (התמונה באדיבות גרשון שפע. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). הערה : זיהוי הנוכחים בתמונה נעשה ע"י גרשון שפע.

מאמן השחייה ופרשן הטלוויזיה הדגול יוֹסֵף "יוֹז'וֹ" טֶלֶקִי ז"ל (יוצא סלובקיה וחבר קיבוץ כפר מכבי) טיפח בקיבוצי רמת יוחנן, כפר המכבי, ו- אוּשָה בגוש זבולון במשך יותר משנות דוֹר מאז שנות ה- 50 של המאה הקודמת נבחרת שחייה מצטיינת. אימפריה של ממש. המפורסמים שבהם היו האחים אברהם ודוד מלמד, עוזי רוזן, דניאל פרוכטר, קובי ריכטר, עמית לובן, יורם שניידר, ומשה גרטל (כתב הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1) שהחזיק בסוף שנות ה- 60 בכל שיאי ישראל בסגנון חופשי למרחקים של 100 מ' ועד 1500 מ'. יוסף טלקי היה מאמן מוכשר בעל כושר מנהיגות ובעל ידע עצום בשחייה הפך למאמן נבחרת ישראל במשך 15 (חמש עשרה) שנים בין 1957 ל- 1972, ושימש פרשן השחייה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשנים 1992 – 1972. יוסף "יוז'ו" טלקי ז"ל חונן ב- אישיות נבונה רב תחומית. הוא היה אדם אינטלקטואל – אקסטרווגנטי. איש מרתק. בעיניי – משכמו ומעלה.

shefa 6

טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 60 של המאה הקודמת. זהו השחיין המצטיין גרשון שפע בן קיבוץ גבעת חיים, אלוף משחי החזה והפרפר. (התמונה באדיבות גרשון שפע. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

shefa 7

טקסט תמונה : זהו השחיין המצטיין גרשון שפע בן קיבוץ גבעת חיים שהשתתף בשלוש אולימפיאדות : רומא 1960, טוקיו 1964, ומכסיקו 1968. ספורטאי נפלא ואדם מדהים. (באדיבות גרשון שפע. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

היה שם אתמול (12 באוגוסט 2015) בבריכת מכון ווינגייט עוד רגע מרגש, בו מאמנת שחיית הנכים רבת המוניטין וההישגים מרגלית זוננפלד בת 90 (!) העניקה מדליות לשחיינים ה- פארא-אולימפיים, אולם משה גרטל וד"ר ברוך צ'יש חסכו במידע אודותיה. הממשלה חייבת להעניק למרגלית זוננפלד את פרס ישראל על פועלה הדגול למען נכי צה"ל במשך הרבה שנים ארוכות.

zonenfeld margalitטקסט תמונה : אולימפיאדת הנכים של טורונטו 1976. מאמנת שחיית הנכים הבלתי נשכחת במשך עשרות שנים מרגלית זוננפלד (מימין, בת 49) יחד עם יעקב "קוקי" כנען נכה עיוור (נפצע בתקרית אש עם הסורים ברמת הגולן ב- 1974) בן קיבוץ מעגן מיכאל בתחרות קרב ה- 5 לספורטאים עיוורים. מרגלית זוננפלד הקדישה את כל חייה למען הספורטאים הנכים של מדינת ישראל. היא ראויה על כן וללא כל ספק לפרס ישראל על מסירותה ופועלה העצום. (באדיבות מרגלית זוננפלד, מועדון "ספיבק", ו- "בית הלוחם").

אליפות ישראל בשחייה – מכון ווינגייט אוגוסט 2015 (1). אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג אוגוסט 2015 (3). פוסט מס' 523. כל הזכויות שמורות.

הקדמה קצרצרה.

אשנה ואומר שוב : הפוסטים הבאים הנוגעים לאליפות העולם ה- 15 בא"ק שתיפתח ב- 22 באוגוסט 2015 ותימשך עד 30 באוגוסט 2015 ב- בייג'ינג ולמורשת הכיסוי הטלוויזיוני של האירוע הבינלאומי הגדול הזה חובק עולם – הם במידה רבה שיר הלל למר אלכס גלעדי יו"ר וועדת הטלוויזיה של ה- IAAF. אלכס גלעדי הוא איש של היגיון ברזל טלוויזיוני, בעל מאגר רעיונִות נפלא בטלוויזיה, כמו גם מבצע מחונן שלהם ב- Media. את זאת אפשר לומר על מעט מאוד אנשי טלוויזיה לא רק בארץ אלא בעולם כולו. ב- 9 בדצמבר 2015 ימלאו לאלכס גלעדי בשעה טובה 73 שנים. נפתלות דרכי האל. אלכס גלעדי הוא בן יחיד לשמואל ופנינה זכרם לברכה, משפחת פועלים פשוטה מהמושבה רמת השרון. לחלוטין חסרת קשר לעיתונאות ותקשורת, וודאי לא לטלוויזיה שטרם הייתה קיימת בארץ ישראל ו/או במדינת ישראל אם תרצו. אלכס גלעדי העפיל בכישרונו לפסגת הטלוויזיה האמריקנית (NBC) והטלוויזיה הבינלאומית, כשם שהתמנה גם ב- 1994 ברוב כבוד והערכה לחבר הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) ע"י הנשיא הקודם המנוח הספרדי חואן אנטוניו סאמאראנש. חואן אנטוניו סאמאראנש העריץ את אלכס גלעדי. אלכס גלעדי הוא גם נשיא חברת הטלוויזיה "קשת" זכיינית ערוץ 2 וגם יו"ר וועדת הטלוויזיה של ה- IAAF מאז 1985. אנוכי שם בצד את תאריו הארגוניים ומתייחס לתרומתו הענקית, הלכה ומעשה, בכיסוי וצילום תחרויות א"ק בטלוויזיה. זוהי ההפקה המורכבת והמסובכת ביותר מבין כל האחרות המוכרות בנוף תעשיית הטלוויזיה. הפוסטים הבאים אינם עוסקים בתאריו הנכבדים של מר אלכס גלעדי אלא בכישרונו ופועלו שהשפיע רבות על התפתחות הכיסוי האולימפי הטלוויזיוני ועל הכיסוי של הא"ק הבינלאומית. שגשוגו והשפעתו המקצועית של אלכס גלעדי ברשת הטלוויזיה האמריקנית NBC מאז סופה של שנת 1980 (הרשת האריכה לא מכבר את חוזה העבודה האישי של מר אלכס גלעדי בפעם הרביעית) ראוי אף הוא לדיון מיוחד. אדון בכך בעתיד הקרוב.

כיסוי א"ק בטלוויזיה על קצה המזלג. 

הכיסוי הטלוויזיוני המכסימאליסטי של תחרויות הא"ק באולימפיאדות סידני 2000, אתונה 2004, בֵּיְיגִ'ינְג 2008, ולונדון 2012 כמו גם הכיסוי הטלוויזיוני של אליפויות העולם ה- 12, 13, ו- 14 בא"ק, ב- 2009 בברלין, ב- 2011 בדייגו – דרום קוריאה, וב- 2013 במוסקבה נוגעים בפסגת היכולת של הטלוויזיונית הבינלאומית בכל הזמנים. הצבת 6 (שש) ניידות שידור וכ- 100 (מאה) מצלמות טלוויזיה באצטדיוני הא"ק ובעת סיקור ריצות המרתון ותחרויות ההליכה מחוץ לאצטדיונים, הם במידה רבה המרב ושיא היכולת הטכנולוגית של הטלוויזיה שחושפת את פסגת היכולת האנושית בשדה הספורט. האָצָן הג'מייקני יוסיין בולט זכה בשנים האלה לחשיפה טלוויזיונית עצומה בממדיה. חשיפה מצולמת שהאָצָן האמריקני גֶ'סִי אוֹאֶנְס לא פחות מוכשר ממנו, היה יכול רק לחלום עליה באליפות ארה"ב באצטדיון "אן ארבור" (Ann Arbor) במישיגן בחודש מאי – 1935 בה קבע בתוך שעה 4 (ארבעה) שיאי עולם חדשים, וכלל לא הייתה טלוויזיה – ובאולימפיאדת ברלין באוגוסט 1936 שם זכה ב- 4 (ארבע) מדליות זהב. כיסוי וצילום תחרויות א"ק בשנות ה- 2000 הוא שיא של מורשת טלוויזיונית שהחלה חברת האלקטרוניקה הגרמנית "Telefunken" לפתח באולימפיאדת ברלין 1936. חברת "טֶלֶפוּנְקֶן" בראשות המהנדס הראשי המוכשר ועתיר הידע שלה וָולְטֶר בְּרוּךְ (Walter Bruch) הפיקה באולימפיאדת ברלין 1936 כ- 80 שעות שידורים ישירים מאצטדיון הא"ק, מהבריכה האולימפית, ומהאמפיתאטרון הפתוח האולימפי בו נערכו תחרויות ההתעמלות באמצעות שלוש מצלמות (בלבד). הן נראו כמו תותחי צילום ושקלו כל אחת כמעט רבע טון. מאות אלפי גרמנים ראו בשידורים ישירים בטלוויזיה במרכזי צפייה מיוחדים בתאטראות וספריות ציבוריות במעגל סגור שהוקמו בברלין, המבורג, פוטסדאם, וערים נוספות (לא בבתים) את האתלט האמריקני גֶ'סִי אוֹאֶנְס זוכה בארבע מדליות זהב. לדאבון לב לא נותר שום זיכרון מאותן תמונות ה- Video של הימים ההם משום שמהנדסי הטלוויזיה טרם ידעו להקליט את תמונת ה- Video (ידעו להקליט רק Sound). המוניטין ההיסטורי של האָצָן האמריקני גֶ'סִי אוֹאֶנְס ותודעת כישרון ויכולת הריצה שלו, הם פרי תוצרת של חברת האלקטרוניקה "Telefunken" ששידרה את הישגיו בשידורים ישירים, וגם של בימאית הקולנוע הגרמנייה לני ריפנשטאהל (Leni Riefenstahl) באולימפיאדת ברלין 1936 שתיעדה אותו בצילומי פילם. צילומי ה- film ההם במצלמות 35 מ"מ לפני 79 (שבעים ותשע) שנים של לני ריפנשטאהל השתמרו. זוהי עֵדוּת הצילום היחידה לניצחונותיו המזהירים של גֶ'סִי אוֹאֶנְס בריצות 100 מ' ו- 200 מ', קפיצה לרוחק, ומרוץ השליחים לגברים 4 פעמים 100 מ' במשחקי ברלין 1936. התיעוד ההיסטורי נמצאת בסרטה הדוקומנטרי "אולימפיה". הסרט צולם ב- Film ע"י 45 (ארבעים וחמש) צלמים שנבחרו בקפדנות על ידה מצוידים בסוגי מצלמות שונות ועדשות שונות. ההפקה הענקית ומלאכת הבימוי המורכבת נעשתה כולה בפיקודה של הקולנוענית והבימאית הגרמנייה רבת המוניטין הזאת לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל (Leni Riefenstahl). היא הייתה בת 34 בעת תיעוד משחקי ברלין 36'. לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל העניקה לסרטה התיעודי את השם היווני העתיק בעת המורשת "אולימפיה" (OLYMPIA). ארבעים וחמישה הצלמים של לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל ירו במשך 16 ימי אולימפיאדת ברלין 1938 כמות מדהימה של יותר מ- 500000 (חצי מיליון) מטר פילם. לני ריפנשטאהל ערכה את הסרט "אולימפיה" בן כ- ארבע שעות על שני חלקיו "פסטיבל היופי" ו- "פסטיבל העמים" במשך שנה ו- 8 חודשים. תאריך יעד הקרנת הבורה שלו היה חשוב לה. הסרט הוקרן לראשונה בהצגת "גאלה" בברלין ב- 20 באפריל 1938 ביום ההולדת ה- 49 של הקנצלר הפיהרר אדולף היטלר בנוכחות כל המי ומי של גרמניה הנאצית בתקופה ההיא. "אולימפיה" זכה להצלחה עצומה בגרמניה וגם ברחבי העולם כולו. לני ריפנשטאהל השיגה הכרה קולנועית בינלאומית כבימאית ומתעדת על. צריך לזכור כי לני ריפנשטאהל ביימה לפני כן שני סרטים דוקומנטריים אודות המפלגה הגרמנית הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר. הסרט התיעודי שלה "ניצחון האמונה" (Victory of  Faith) באורך כשעתיים שתיעד את כנס המפלגה הנאצית בן ארבעה ימים בספטמבר 1934 בעיר הבאווארית נירנברג, הפך את אדולף היטלר לבן אֵלִים. אדולף היטלר העריץ את לני ריפנשטאהל והורה לשר התעמולה שלו ד"ר יוזף גבלס להעניק ל- לני ריפנשטאהל 2.500000 (שניים וחצי מיליון) מרקים גרמניים (מדובר בתקציב כמעט בלתי מוגבל) כדי שתוכל לעמוד במשימות הקולנועיות האיכותיות והכמותיות המורכבות שהציבה לעצמה בעת תיעוד המשחקים האולימפיים של ברלין 1936. בנוסף לכך הורה אדולף היטלר ליוזף גבלס לשלם לה לקולנוענית לני ריפנשטאהל משכורת של רבע מיליון מארקים. הסרט האלמותי "אולימפיה" מתעד בפרוטרוט את תחרויות הא"ק ו- קורות המשחקים האולימפיים ההם במלואם של ברלין 1936.

riefnstahl 2טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. הקולנוענית והבימאית הגרמנייה הנודעת לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל (Leni Riefenstahl, בת 34 בצילום) מתעדת את המשחקים האולימפיים של ברלין 1936. הצלם בתמונה הוא וולטר פרנטץ (Walter Frentz), אחד מתוך 45 צלמים נבחרים בצוות של לני ריפנשטאהל. לא נשאר שום זיכרון צילום מהסיקור הטלוויזיוני הישיר ב- Video של אולימפיאדת ברלין 1936 מפני שמהנדסי הטלוויזיה טרם ידעו להקליט את תמונת ה- Video על פס מגנטי. הניסיון הראשון בתולדות הטלוויזיה הבינלאומית של חברת "Telefunken" הגרמנית להעביר שידורי טלוויזיה ישירים באולימפיאדת ברלין 1936 מאצטדיוני הספורט למרכזי צפייה ציבוריים – צלח היטב אולם ללא יכולת הקלטה. צופי הטלוויזיה הגרמניים ב- 1936 היו עדים לפלא השמיני. זו הייתה ראשיתה של מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה. (באדיבות ZDF).

רק בשנת 1956 המציאה חברת "AMPEX" האמריקנית בראשות המהנדס צ'ארלס גינזבורג את פטנט הקלטת תמונת ה- Video על רצועה מגנטית ברוחב של שני אינטשים. זיכרון הצילום היחיד ממשחקי ברלין 1936 הוא סרטה התיעודי ב- Film  בן ארבע שעות של בימאית הקולנוע רבת המוניטין לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל, שקראה לו "OLYMPIA". הסרט "אולימפיה" חולק לשני חלקים "פסטיבל העמים" ו- "פסטיבל היופי". לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל הקימה חברת הפקה אד הוק לצורך תיעוד המשחקים האולימפיים של ברלין 1936 בחסות ומימון שר התעמולה הנאצי ד"ר יוזף גבלס שכללה 200 עובדים וגייסה כ- 45 צלמים. חומר הצילום היה פילם של 35 מ"מ, כמקובל בימים ההם. הצלמים השתמשו במהלך ההסרטה במצלמות שונות בעלי עדשות שונות וצילמו מזוויות שונות, לעיתים בלתי מקובלות. במשך שישה עשר ימי המשחקים הם ירו כמות אדירה של חומר מצולם בת 500000 (חצי מיליון) מטר. לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל יחדיו עם 22 עורכי סרטים מיומנים שלה ועוזרי עריכה לצדם, ערכו את הסרט במשך שנה ושמונה חודשים. הקרנת הבכורה של "OLYMPIA" נערכה בברלין ב- 20 באפריל 1938 לכבוד יום הולדתו ה- 49 של הפיהרר אדולף היטלר. לני ריפנשטאהל העסיקה צוות הפקה שמנה כ- 250 אנשים בתוכם כ- 40 צלמים שצוידו במצלמות פילם בנות 35  מ"מ ועליהן מורכבות עדשות שונות על פי צורכי הצילום. לצורך תיעוד הסרט הדוקומנטרי "OLYMPIA" צילמה לֶנִי רִיפֶנְשְטָאהְל במשך כ- חודש ימים כ- 500000 (חצי מיליון) מטר פילם. היא ערכה את הסרט בברלין במשך שנה ושמונה חודשים וערכה הקרנת בכורה ב- 20 באפריל 1938 ביום הולדתו ה- 49 של הקנצלר אדולף היטלר. הסרט "OLYMPIA" בן ארבע שעות חולק לשניים, "פסטיבל העמים" ו- "פסטיבל היופי". הסרט התיעודי הזה זכה בשעתו להערכה קולנועית בינלאומית רבה.

riefenstahl 3טקסט תמונה : 1937. ברלין – גרמניה. הקנצלר – פיהרר הנאצי אדולף היטלר (מימין) ושר התעמולה הארסי שלו ד"ר יוזף גבלס (משמאל) יחדיו עם בימאית הקולנוע והמתעדת לני ריפנשטאהל בתקופה שערכה את סרטה הדוקומנטארי "אולימפיה". (באדיבות ZDF). 

הערה אישית שלי : בימאי הקולנוע והטלוויזיה היהודי אמריקני באד גרינספאן הפיק, כתב, וביים ב- 1967 את הסרט התיעודי "Jesse Owens Returns to Berlin" (בן 50 דקות). הסרט שזכה להצלחה אמריקנית ובינלאומית כבירה נשען בין היתר על התיעוד האולימפי המופלא של לני ריפנשטאהל, תיעוד שכלל את כל ביצועיו של ג'סי אואנס באולימפיאדת ברלין 1936 בריצות הקצרות ל- 100 מ' ו- 200 מ', קפיצה לרוחק, ומירוץ שליחים 4 פעמים 100 מ' לרבות התחרויות המוקדמות בהן נטל חלק במקצועות אלה. התיעוד שלה נשמר. לעומת זאת לתיעוד ה- Video של חברת "Telefunken" אין כאמור זֵכֶר. רק ב- 1956 המציאה חברת "AMPEX" האמריקנית בראשות המהנדס הראשי שלה צ'ארלס גינסברג את מכונת ה- VTR (ראשי תיבות של Video Tape Recording) שהקליטה לראשונה את תמונת ה- Video על רצועות מגנטיות ברוחב של שני אינטשים ושינתה בכך את פני הטלוויזיה לעַד.

bruch

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. אוגוסט 1936. זהו האצטדיון האולימפי המרכזי בברלין בו התקיימו תחרויות הא"ק. מהנדס האלקטרוניקה הראשי המוכשר ועתיר הידע של חברת "TELEFUNKEN" וולטר ברוך (Walter Bruch) בוחן ב- Viewfinder את עבודת אחת משלוש מצלמות ה- Video של החברה שלו. המצלמה הענקית הזאת הזאת של הדור הראשון של מצלמות ה- Video הייתה זקוקה לאלומות אור יום בהירות וחזקות כדי לייצר תמונה ראויה לצפייה. (התמונה באדיבות אולריך ארדט מ- ZDF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

bruch 2

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. אוגוסט 1936. זוהי אחת משלוש מצלמות ה- Video הגרמניות (בתוך כל אחת מהן הורכבה שפופרת ה- איקונוסקופ) שהוצבו באצטדיון האולימפי המרכזי, בבריכת השחייה ובאמפיתאטרון האולימפי בתחרויות ההתעמלות, ו- הניבו 72 שעות שידורים ישירים בטלוויזיה הגרמנית של "TELEFUNKEN", ובאחריות מיניסטריאלית של משרד הדואר ה- DPR ראשי תיבות של (Deutsche Reich Post) תחת עינו הפקוחה של שר התעמולה הנאצי ד"ר יוזף גבלס. שלוש המצלמות נראו כמו תותחי צילום. הן שקלו קרוב לרבע טון ונדרש צוות של חמישה אנשים להפעילן. מצלמות ה- Video האלה מהראשונות בהיסטוריה של הטלוויזיה מאז ומעולם, דרשו אור יום חזק כדי לייצר סיגנל טלוויזיה ראוי לשידור. הן נחשבו בזמנו לפלא השמיני. (התמונה הוענקה לי באדיבות "OLYMPIAZEITUNG 1936" ו- ZDF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

bruch 1

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. חודש אוגוסט של 1936. זהו אחד מ- 28 (עשרים ושמונה) מרכזי צפייה ציבוריים שהוקמו ע"י חברת "טלפונקן" בעיר הבירה ברלין (כאן בספרייה העירונית) המאפשר לתושבי העיר לצפות בשידורי הטלוויזיה הישירים של "Telefunken" מטקס הפתיחה והנעילה תחרויות הא"ק, השחייה, וההתעמלות של אולימפיאדת ברלין 1936. שר התעמולה הגרמני בממשלתו הנאצית של אדולף היטלר ד"ר יוזף גבלס העריך כי יותר מ- 800000 (שמונה מאות אלף) אזרחי גרמניה צפו בשידורי הטלוויזיה האולימפיים ההם של אולימפיאדת ברלין 1936. (באדיבות ZDF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

התפתחות תעשיית הטלוויזיה בעולם מאז ראשית שנות ה- 30 של המאה שעברה היא מרשימה וברור שחוללה את מהפכת המידע הראשונה בהיסטוריה בטרם מהפכת האינטרנט. בתבל כמו בארץ.

אין גבול לשאיפתו של האָדָם לחקור יבשות, אוקיינוסים, ולטפס על הרים גבוהים ובמחצית השנייה של המאה ה- 20 גם לטוס ולכבוש את החלל החיצון תוך כדי התמודדות עם הסכנות האורבות לחייו. אין קֵץ לרצונו של האָדָם להיאבק ולקרוא תִּיגָר על איתני הטבע, להילחם בהם, ולשעבד אותם למרותו. אין גבול לכישרונו של האָדָם לכבוש את הפסגה כמו שאין גבול למאבקיו ולמחוננות שלוֹ לשפר את הישגיו בזירות הספורט לגווניו השונים. מן ההיבט הזה היו פָּאבוֹ נוּרְמִי ואֶמִיל זָטוֹפֶּק דומים לרוֹבֶּרְט סְקוֹט ורואָלְד אָמוּנְדְסֶן. הופעתו הבלתי נשכחת של האתלט האמריקני השחור גֶ'סִי אוֹאֶנְס (Jesse Owens) באולימפיאדת ברלין 1936 דמתה למנוע אנושי משוכלל, מין "Start up", מִפְעָל של עילוי אחד לריצות קצרות בע"מ. כבר משהיה תלמיד בי"ס בן 15 הכריז על מצוינות והישגיות וקרא תיגר על שיאי העולם בריצות ל- 100 מ' ו- 200 מ' וקפיצה לרוחק, ואף יכול להם. ראשיתו של הספר עָב הַכֶּרֶס שחקרתי וכתבתי "פסגת היכולת האנושית" וגם ספר עָב כֶּרֶס נוסף שחקרתי וכתבתי "המצאת הטלוויזיה" עוסקים בסיפורו המדהים והפנטסטי של האתלט גֶ'סִי אוֹאֶנְס בן ה- 23 מי שזכה באולימפיאדה הגרמנית של ברלין 1936 בארבע מדליות זהב בשתי הריצות הקצרות ל- 100 מ' ו- 200 מ', וכן קפיצה לרוחק, וגם במירוץ שליחים 4 פעמים 100 מ'. הישגיו נחשבו בימים ההם לקצה גבול יכולת האדם. הוא עורר עניין וסנסציה בכל מקום בו הופיע. העולם הצדיע לו גם הגרמנים אך השליט הראשי של המדינה הנאצית הקנצלר אדולף היטלר תיעב אותו כאדם בשל צבע עורו השחור וסירב להיפגש עמו ולברך אותו. אדולף היטלר התעלם ממנו ולא רצה ללחוץ את ידו . שיא העולם של ג'סי אואנס בקפיצה לרוחק 8.13 מ' החזיק מעמד 26 (עשרים ושש שנים) עד שנת 1961. ספורטאי שחור קופץ לרוחק אמריקני בשם ראלף בוסטון ניפץ את ההישג הוותיק וקבע שיא עולם חדש 8.21 מ'.

היה לי צורך כמורה ומחנך תקופה מסוימת בביה"ס התיכוניים והיסודיים בהם לימדתי את מקצועות החינוך הגופני והמתמטיקה, ומאוחר יותר כאיש טלוויזיה מאז 1971, להביא את סיפורו המופלא של גֶ'סִי אוֹאֶנְס לילדי ישראל ובני הנוער שלה באמצעות תוכנית בטלוויזיה הישראלית הציבורית, "מהר יותר, גבוה היותר, חזק יותר". הדיווח אודותיו היה דרמטי לא רק בגלל קורותיו באולימפיאדת ברלין 1936, אלא גם בשל הנֵרָטִיב של ילדותו האומללה והדלה. הוא ג'סי אואנס חווה עוני רב במדינת אלבאמה בארה"ב ואף על פי כן העפיל לגְדוּלָה כאלוף אולימפי ושיאן עולם. גֶ'סִי אוֹאֶנְס נולד ב- 12 בספטמבר 1913 בעיירה דנוול במדינה הדרומית אלבאמה שם שררה אפליה קשה נגד שחורים. הוא היה הילד העשירי מבין אחד עשר שנולדו לאימו ואביו, שני אביונים מרודים קוטפי כותנה. גֶ'סִי אוֹאֶנְס היה בעצם נצר למשפחת עבדים. בשל העוני הגדול נדדה משפחתו ב- 1922 לקליבלנד במדינת אוהיו (OHIO)ׁ. בגיל תשע הלך לבית הספר היסודי בעיר ולמזלו הגדול פגש את מאמנו הראשון איש אציל נפש צָ'ארְלְס רָיְילִי (Charles Riley). בגיל 10 החל להשתתף בתחרויות ספורט לבני גילו. צָ'ארְלְס רָיְילִי היה מאמן ספורט מצוין וגם איש חינוך דגול. הוא הקדיש לילד גֶ'סִי אוֹאֶנְס שעות רבות של אימונים אינטנסיביים וחינך אותו גם לנימוסים טובים, חיים בריאים, יושרה, ומשמעת ספורט דקדקנית. בעת המשבר הכלכלי הגדול בארה"ב ב- 1929 בהיותו בן 16 צעד גֶ'סִי אוֹאֶנְס כל יום 13 ק"מ כדי לעבוד כמצחצח נעליים בשכונות העיר כדי להרוויח כמה סנטים ולסייע בפרנסת המשפחה . בהיותו בן 15 בלבד קבע תוצאות פנטסטיות לגילו בכמה מקצועות בא"ק. הוא רץ 100 מ' בזמן של 10.7 ש', קפץ לרוחק יותר מ- 7.00 מ', וניתר לגובה 1.83 מ' (גובהו האישי היה 1.78 מ'). בהיותו ספורטאי כה רב כישרון ומצטיין התמנה לראש קבוצות הא"ק, וגם של הכדורסל, הבייסבול, והפוטבול – בביה"ס התיכון שבו למד בעיר קליבלנד. ב- 1933 בהיותו בן 20 התקבל לאוניברסיטת אוהיו (OHIO). מאמנו באוניברסיטה היה לָארִי סְנָיְידֶר (Larry Snyder). כעבור שנתיים בהיותו בן 22 קבע ג'סי אואנס בתוך שעה ב- 25 במאי 1935 באצטדיון "אָן אַרְבּוֹר" (Ann Arbor) במישיגן ארבעה שיאי עולם : 100 יארד ב- זמן 9.3 ש', 220 יארד בתוצאה 20.3 ש', קפיצה לרוחק בהישג של 8.13 מ', וריצת 220 יארד משוכות בזמן 22.6 ש'. זה קרה לפני 80 (שמונים) שנים ורבים חשבו אז שהישגיו של גֶ'סִי אוֹאֶנְס הם קצה גבול היכולת של הספורטאי.

alroey

טקסט תמונה : עשור ה- 70 של המאה שעברה. בתקופה שערכתי והפקתי את תוכנית הספורט לילדים ונוער "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר". (צילום מחלקת הסטילס של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

alex 1

טקסט תמונה : עשור ה- 70 של המאה שעברה. זהו מנהל חטיבת הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית מר אלכס גלעדי. הוא היה מורי ורבי הטלוויזיוני. בר סמכה נפלא, רָעיוֹנָאי פורה, איש מעש, ומפיק דגול, מגדולי אנשי הטלוויזיה בכל הזמנים שפגשתי במשך 40 שנות שהייה בתעשיית הטלוויזיה – בארץ ובעולם. ציבור גדול בישראל, צעיר ומבוגר כאחד, איננו מודע לפועלו העצום והכביר והממושך של מר אלכס גלעדי בשירות רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC, בשירות IOC (הוועד האולימפי הבינלאומי), בשירות IAAF (התאחדות הא"ק הבינלאומית). התמונה צולמה על ידי בסתיו 1978 בפרוזדור בקומה השנייה שמוביל לאולפן ב' בבניין הטלוויזיה הישראלית בשכונת רוממה בירושלים, בטרם שידור במוצ"ש של אחת מתוכניות "מבט ספורט" בימים ההם. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

שתי ההמצאות החשובות ביותר ששינו את פני הטלוויזיה לעַד כ- Media של תקשורת המונים המתעדת ומשדרת אינפורמציה בשידורים ישירים, היו המצאת הקלטת תמונת ה- Video ב- 1956 ע"י מהנדסי האלקטרוניקה של חברת AMPEX האמריקנית בראשות המהנדס המוביל צ'ארלס גינצברג. וכן המצאת ההילוך החוזר (עדיין לא Instant Replay) ב- 1961 בתחרויות הספורט ע"י מהנדס הטלוויזיה הראשי של ABC בוב טראקינג'ר (Bob Trachinger, נולד ב- 1923 ומת ב- 2010) ו- בהשראת נשיא חטיבת הספורט של הרשת רון ארלדג' (Roone Arledge נולד ב- 1931 ומת ב- 2002). בוב טראקינג'ר כיהן גם כפרופסור לטלוויזיה באוניברסיטת UCLA במשך שלושים שנים, 1998 – 1968.

ב- 1956 צעדה תעשיית הטלוויזיה פסיעה ענקית לפנים. באותה שנה הצליחו מהנדסי חברת אמפקס (AMPEX) האמריקנית ובראשם צ'ארלס גינסברג לפלס דרך טכנולוגית חדשה המאפשרת להקליט את תמונת ה- Video על סרט מגנטי ברוחב של 2 אינטשים. עד אז העבירה הטלוויזיה את אירועי הספורט (או כל אירוע אחר) רק בשידורים ישירים מבלי יכולת להקליט אותם לשימוש חוזר. צילומי הפילם נותרו העדות היחידה. ב- 1956 הציגה אמפקס את מכונת ה- VTR (ראשי תיבות של Video Tape Recording) ואת סרט ההקלטה המגנטי ברוחב של שני אינטשים. המכשיר שנקרא 1000 VRX היווה פריצת דרך חשובה ושינה לעַד את שידורי הספורט. כל איש טלוויזיה מהימים ההם זוכר היטב את קופסאות האריזה המכילות בתוכן את הטייפים הכבדים של "אמפקס" הנושאים עליהם את הסרטים המגנטיים ברוחב של שני אינטשים.

vtr

טקסט תמונה : זהו אחד הדגמים הראשונים של מכונת ה- VTR בתעשיית הטלוויזיה (ראשי תיבות של Video Tape Recording) פרי המצאתה של חברת AMPEX האמריקנית היכולה להקליט את סיגנל ה- Video (תמונה + קול) על רצועה מגנטית שרוחבה 2 אינטשים. (באדיבות יוסף "פונצי" הדר. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

המצאת הרצועה המגנטית סללה כעבור כמה שנים בודדות ב- 1961 את דרכו הטכנולוגית של מהנדס הטלוויזיה הנודע של ABC Sports בוב טראקינג'ר (Bob Trachinger) להמציא את ההילוך החוזר (עדיין לא Instant Replay) בשידורי הספורט. ההמצאה החשובה נעשתה בהשראתו של נשיא חטיבת הספורט של הרשת באותם הימים, רון ארלדג' (Roone Arledge). ב- 1960 טס רוּן אָרְלֶדְג' ליפן כדי לקנות את זכויות השידורים של משחק כוכבי הבייסבול של יפן (Japanese All star Baseball). באחד הערבים הפנויים הוא צפה בטוקיו בסרט קולנוע אודות הסמוראיים. רוּן אָרְלֶדְג' לא הבין כמובן את הטקסט היפני אך התרשם מהצילומים המרהיבים בהילוכים איטיים של קרבות הסמוראיים בסרט שצולם במצלמת פילם. רוּן אָרְלֶדְג' (Roone Arledge) התרשם עמוקות מהסצנות האיטיות וחשב לעצמו כיצד ניתן יהיה להגשים את הרעיון הזה של שימוש חוזר בהילוכים איטיים של המהלכים הקרדינליים בעת שידורי טלוויזיה ישירים של משחקי הפוטבול. כששָב לארה"ב העלה את רעיון ההילוך החוזר האיטי בפני המהנדס הראשי ברשת ABC שלו בוב טראקינג'ר (Bob Trachinger). זה היה היכן שהוא ב- 1961 בעֵת סיור קדם הפקה שערכו באצטדיון "הקוליסיאום" האולימפי בלוס אנג'לס. שניהם סַרוּ לשתות בירה בפאב מקומי "Julie's" ליד האִצטדיון.

רוּן אָרְלֶדְג' פירט בפני בוב טראקינג'ר את רעיון שידור ההילוך החוזר האיטי לצופי הטלוויזיה והארכת רִגעי השיא של המבצעים הבולטים במשחקים, והתעניין לדעת אצל המהנדס שלו האם הדבר אפשרי מבחינה טכנולוגית. בוב טראקינג'ר מהנדס הטלוויזיה המבריק האזין בקשב רב וִשרטט את הסקיצה הטכנולוגית הראשונה על מפית. הם ישבו שם כמה זמן ושתו כמה כוסות בירה. כשקמו לשלם למלצר, אותו השרטוט ההוא של המכשיר של בוב טראקינג'ר כבר הושלם. עכשיו היה צריך להוציאו לפועל. מנהלי חטיבת ההנדסה של ABC חשבו שהרעיון מטורף ואינו בר ביצוע ולא אפשרו לבוב טראקינג'ר להתקדם. בוב טראקינג'ר לא וויתר. הוא השיג מקורות מימון ופיתח את הרעיון. לקח לו שלושה חודשים להפוך אותו למעשי.

השימוש הראשון בהקרנת הילוך החוזר ב- Video נעשה בעת שידור ישיר של משחק הפוטבול המסורתי "Texas A & M" בחג "יום ההודיה" בשנת 1961. המשחק היה נטול אירועים ולשידור ה- Replay לא הייתה כל משמעות. פריצת הדרך המשמעותית הייתה שבוע אח"כ בשידור ישיר של משחק פוטבול מסקרן בין מכללות בוסטון (Boston) וסיראקיוז (Syracuse). הקווטרבק ג'ון קונקאנון ביצע מהלך ווירטואוזי של ריצת 70 יארד ובסופו ביצע את הטאצ'דאון (Toutchdown). שש מצלמות צילמו את המהלך. מחלקת הספורט של ABC שידרה את ההילוכים החוזרים של ג'ון קונקאנון רק במחצית המשחק כשהשַדָּר פאול קרייסטמן (Paul Christman) מנתח אותם בקולו. איש בארה"ב ובעולם כולו לא ראה עד אז שידור של הילוך חוזר איטי באירוע ספורט. הרגע הזה שינה את פני שידורי הספורט בטלוויזיה לעַד. הוא אחד החשובים ביותר בתולדות התפתחות טכנולוגיית הצילום וההקלטה בשידורי הספורט בטלוויזיה מפני שהאריך את חוויית השיא של הצפייה הטלוויזיונית באירועים המכריעים בתחרויות הספורט [1]  [2].

roone arledge

טקסט תמונה : רון ארלדג' המנוח (2002 – 1931) איש רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC. יוזם וממציא של שתי תוכניות הספורט עתירות המוניטין ברשת שלו (היו מפורסמות גם מעבר לגבולות אמריקה), "Wide World of Sports" ו- "Monday Night Football". החל מ- 1968 שימש נשיא חטיבת הספורט של ABC. ב- 1977 מינו אותו בעלי הרשת ליאונארד גולדנסן ופרד פירס גם לנשיא חטיבת החדשות של ABC. אנשי ABC (ולא רק הם) נשבעים שרון ארלדג' הוא אישיות טלוויזיה ענקית אולי הגדולה והיצירתית ביותר שצמחה בתעשיית הטלוויזיה של ארה"ב מעולם. אין בכך כל ספק. (באדיבות ארכיון ABC).

bob trachinger

טקסט תמונה : בוב טראקינג'ר המנוח (2010 – 1923). שימש שנים ארוכות בהצלחה רבה כ- מהנדס טלוויזיה ראשי מזהיר של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC והיה מקורב מאוד לרון ארלדג'. כיהן גם כפרופסור לטלוויזיה באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס בשנים 1998 – 1968 (באדיבות ארכיון ABC).

הערה אישית שלי הנוגעת לאולימפיאדת לוס אנג'לס 1984.

בחודש דצמבר של שנת 1983 השתתפתי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית (מנכ"ל רשות השידור באותה התקופה היה יוסף "טומי" לפיד, טוביה סער כיהן כמנהל הטלוויזיה, ויאיר שטרן ניהל את חטיבת החדשות) בפגישה בת ארבעה ימים של ה- WBM האולימפית (ראשי תיבות של World Broadcasters Meeting) בלוס אנג'לס. הפגישה הבינלאומית המועילה דנה בהיערכות המורכבת והעוצמתית של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC מי ששימשה ה- Host broadcaster של המשחקים האולימפיים של לוס אנג'לס 1984 (12.8.1984 – 28.7.1984). כעורך ראשי, מפיק ראשי, ומנהל מבצע השידורים של אולימפיאדת לוס אנג'לס 84' מטעם הטלוויזיה הישראלית הציבורית נדרשתי כל העת לא רק להבין את פעולותיהם הסבוכות והמדויקות  של אנשי ה- EBU  ABC ו- LAOOC שעבדו בקצב מטורף אלא גם לפקוח עין על מעשיהם האיטיים והמסורבלים של הקולגות שלי בשידור הציבורי שגבלו לעיתים בעצלנות ושיבשו את ריתמוס ההתקדמות. ההתמזגות והזרימה שלנו עם ה- EBU הקלה עלי את מלאכת ההפקה של שידורי הטלוויזיה הישראלית בלוס אנג'לס 1984. באותה הפגישה ההיא בדצמבר 1983 התוודעתי (לא רק אני) לפועלם וכישרונם הטכנולוגי והלוגיסטי העצום, איכותי וכמותי, מגובים בכלכלה איתנה ועשירה של כלל אנשי ABC ובראשם רון ארלדג' ובוב טראקינג'ר. ראה הספר עב הכרס בן 11 (אחד עשר) כרכים "הפקות חובקות ארץ ועולם" העוסק ביו היתר גם במבצע השידורים של אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. באולימפיאדת לוס אנג'לס 84' הנפלאה ההיא שנערכה לפני 31 (שלושים ואחת) שנים, הפעילה ABC לראשונה את הדור הראשון של מצלמות SSM בתחרויות הא"ק, ההתעמלות, וקפיצות למים.

יו"ר הוועדה המארגנת האמריקנית (LAOOC) של אולימפיאדת לוס אנג'לס 84' מר פיטר יוברות' (Peter Ueberroth) מכר את זכויות השידורים לרשתות הטלוויזיה ברחבי העולם תמורת סכום גלובאלי של 288.000000 (מאתיים שמונים ושמונה מיליון) דולר. מתוכן שילמה ABC כאמור את מרב הממון 225.000000 (מאתיים עשרים וחמישה מיליון) דולר. חוזה זכויות השידורים הטלוויזיוני הפנטסטי הזה נחתם כבר ב- 1979 (חמש שנים לפני טקס הפתיחה של אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984) בין פיטר יוברות' בשם הוועדה המארגנת האמריקנית לבין רון ארלדג' נציג ABC. מדובר בהסכם כספי חסר תקדים בהיקפו. צריך להבין כי ABC שילמה בעבור זכויות השידורים של אולימפיאדת מונטריאול 1976 סך של 25.000000 (עשרים וחמישה מיליון) דולר ו- NBC שילמה בעבור זכויות השידורים של אולימפיאדת מוסקבה 1980 סך של 87.500000 (שמונים ושבעה מיליון וחצי) דולר. (NBC לא שידרה לבסוף את משחקי מוסקבה 80' בגלל החרם הפוליטי שהטיל נשיא ארה"ב ג'ימי קארטר על ברה"מ בעקבות פלישתה לאפגניסטאן. למרות הביטוח, ספגה NBC נזק כספי בסדר גודל של 30.000000 (שלושים מיליון) דולר. והנה תפח ונסק עכשיו הסכם הזכויות של לוס אנג'לס 84' לגובה של כמעט רבע מיליארד דולר. אח"כ מכרו הוא פיטר יוברות' ואנשיו את זכויות הפרסום והחסויות הבלעדיות באולימפיאדת לוס אנג'לס 84' למספר מוגבל של כמאה חֲברוֹת מסחריות שחולקו לשתי קטגוריות כספיות : Sponsors (מעניקות חסות), ו- Suppliers (ספקיות). בתחום כרטיסי האשראי אִפשרה LAOOC לחברת Visa להיכנס למשחקים האולימפיים כנותנת חסות בלעדית ומנעה כמובן את הופעתן של חֲברוֹת אשראי גדולות אחרות כמו "אמריקן אקספרס", "מאסטר קארד", ואחרות להשתתף בחגיגה האולימפית. עשרות חברות מסחריות גדולות בעלות שֵם ומוניטין בארה"ב ובעולם, ביניהן קוקה-קולה, מקדונלד, ויזה, M3, פיליפס, חברת התקשורת AT & T ורבות נוספות קנו את זיכיון החסות תמורת ממון רב והכניסו לקופתה של הוועדה המארגנת בראשותו של פיטר יוברות' כ- 125.000000 (מאה עשרים וחמישה מיליון) דולר. מכירת הכרטיסים לכל מִגוון התחרויות האולימפיות בלוס אנג'לס 84' עלתה על כל דִמיון והכניסה לקופתה של הוועדה המארגנת מחיר שיא של 85.000000 (שמונים וחמישה מיליון) דולר. חברת התקשורת האמריקנית AT & T שילמה ל- LAOOC סכום שיא של 14.000000 (ארבעה עשר מיליון) דולר ונטלה על עצמה את מימון הלוגיסטיקה, התחזוקה, רכבים, וחלק מכוח האדם שהועסק אד הוק ע"י הוועדה המארגנת. AT&T מימנה גם מרוץ הלפיד האולימפי שנישא ע"י אלפי רצים אמריקניים בדרך הארוכה מהחוף המזרחי לאורך אלפי קילומטרים של מדינה הענקית בואכה לוס אנג'לס.

משהוברר בסיום המשחקים האולימפיים של לוס אנג'לס 84' כי המאזן הכלכלי של הוועדה המארגנת עומד על רווח של 150.000000 (מאה וחמישים מיליון) דולר (נבע גם ממכירת כרטיסים מוצלחת לתחרויות האולימפיות), הוענק לפיטר יוברות' בונוס כספי של 5.000000 (חמישה מיליון) דולר על מילוי תפקידו כנשיא מצליח ואות הערכה על הצטיינותו כמארגן המשחקים. אִצטדיון "Coliseum" אירח את תחרויות הא"ק וטקסי הפתיחה והנעילה. בריכת השחייה הפתוחה של אוניברסיטת USC אירחה את תחרויות השחייה, בהיכל הספורט של אוניברסיטת UCLA התקיימו תחרויות ההתעמלות, ובהיכל ה- FORUM מגרש הכדורסל הביתי של קבוצת הלוס אנג'לס לייקרס נערכו תחרויות הכדורסל. משחקי הכדורגל התקיימו באִצטדיון ה- Rose Bowl ב- Pasadena וכן הלאה.

מרכז השידורים הבינלאומי הוקם בלב השטח של אולפני חברת הסרטים של קולומביה הישנה. נשבה שם אווירה הוליוודית. משרד ההפקה והשידורים שלנו עמד לשכון בביתן מספר 13. "מר יואש אלרואי יש לך מזל, למקום שאתה עומד בו יש היסטוריה קצרה, השירותים שלכם היו שייכים פעם למרִילִין מוֹנְרוֹ וקְלָארְק גֵיְיבְּל", התלוצץ מר דיוויד הולמן ראש צֶוֶות אנשי הלוגיסטיקה של ABC שהקצוּ את חלוקת השטח לגופים המשדרים. החידוּש הטכנולוגי הגדול באולימפיאדת לוס אנג'לס 84' היה אִבזוּר עמדות השידור ב-  Venues של תחרויות הא"ק השחייה, הקפיצות למים, וההתעמלות במחשב הממיין, מסדר, ומדרג כהרף עין את טבלת התוצאות והמובילים בתחרויות באמצעות ה- EMS (ראשי תיבות של (Electronic Mail System. זהו מין עוזֵר שַדָּר אוטומאטי שמקֵל בצורה משמעותית ביותר על שַדָּרֵי ה- play by play  ועל פרשניהם בעמדת השידור באִצטדיון. חטיבת הספורט של רשת הטלוויזיה ABC שימשה גם כ- Host broadcaster בינלאומי של השידורים האולימפיים הבינלאומיים בראשותו של רוּן אָרְלֶדְג', והקימה קבוצה מבצעית בת 3000 (שלושת אלפים) אנשים לצורך מימוש משימת השידור הענקית הזאת.   

[1] ראה נספח : סיפרו של רון ארלדג', "ROONE". הספר יצא לאור בארה"ב לאחר מותו.

[2] ראה נספח : ריאיון עיתונאי שערך המגזין "PLAYBOY" עם רון ארלדג' מנהל חטיבת הספורט של רשת ABC באוקטובר 1976 (לאחר אולימפיאדת מונטריאול 76'), במדור מיוחד במגזין הקרוי, "PLAY BOY  INTERVIEW".

yoash 19טקסט תמונה : דצמבר 1983. לוס אנג'לס. סיור קדם ההפקה ב- IBC במסגרת ה- WBM הראשון באולפני חברת קולומביה הישנה בלוס אנג'לס. אני ניצב עם רשומות ההפקה שלי ליד ביתן 13 באולפנים הישנים של חברת "קולומביה". על פי השמועה שכנו כאן המלתחות, המקלחת, והשירותים הפרטיים של שני שחקני הקולנוע הנודעים קלרק גייבל (Clark Gable) ומרילין מונרו (Marilyn Monroe). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

gertel levi 1984טקסט תמונה : אוגוסט 1984. אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. תמונה היסטורית. עמדת השידור Off tube במשרד ההפקה, השידורים, והתקשורת שלנו ב- IBC בלוס אנג'לס. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין : אורי לוי ומשה גרטל. (צילום ותיעוד יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 20טקסט תמונה : אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. אני מתדרך את המפקח הטכני יאיר שרף ז"ל לגבי מהלכי השידור הבאים שלי בעמדת התקשורת, הפיקוד, והשליטה במשרד ההפקה שלנו ב- IBC באולפני קולומביה הישנה בלוס אנג'לס. תכנון קווי השידור והתקשורת שלו ושל מיכה לויירר היה מושלם. (ארכיון יואש אלרואי).

yoash 21טקסט תמונה : אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. משרד ההפקה  התקשורת, והשידורים שלנו ב- IBC בלוס אנג'לס בעת ישיבת מערכת שלנו. אני עוסק בתכנון השידורים הלווייניים מלוס אנג'לס לירושלים. משמאל, צביקה בירנבלום איש הקול בצוות צילום הפילם שלנו בלוס אנג'לס. מימין, המפקח הטכני דובל'ה גולדשטיין. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel levi 1984טקסט תמונה : 25 ביולי 1984. אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. אורי לוי (משמאל) ויורם ארבל בעמדת השידור שלנו באצטדיון האולימפי "הקוליסיאום", מתכוננים לקראת השידור הישיר של טקס הפתיחה של אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 שנועד להיערך בשבת – 28 ביולי 1984. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 22טקסט תמונה : אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. אנוכי עם Champ האגרוף הבלתי נשכח מוחמד עלי ב- IBC באולימפיאדת לוס אנג'לס 84'. ספורטאי עַל ומתאגרף נערץ עלי לעַד שמעניק לי את חתימתו האישית. (צילום אורי לוי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 23טקסט מסמך : 14 באוגוסט 1984. זהו מסמך ה- הערכה המקורי ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית מר טוביה סער בתום מבצע שידורי אולימפיאדת לוס אנג'לס 84'.  "תכנון והכנה קפדנית של השידור וביצוע מקצועי מעולה, שלך אישית ושל אנשיך, נתנו את הפרי המקווה", כתב טוביה סער. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אליפות ישראל בשחייה – מכון ווינגייט אוגוסט 2015 (1). אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג אוגוסט 2015 (3). פוסט מס' 523. כל הזכויות שמורות.

הטלוויזיה הישראלית הציבורית שנוסדה ב- 1968 נעדרה יחידות הזרקה Replay עצמאיות בהילוך איטי עד 1982. היא השתמשה בשידור הספורט הישירים שלה בטכנולוגיה מוגבלת ומעוטת יכולות. אף על פי כן הישגיה העיתונאיים בימים ההם של עשור ה- 70 במאה הקודמת ראויים להערכה. לא בגלל הציוד אלא בגלל מפקדיה וחייליה שהיו חדורי רוח קרב ושליחות, ודבקים במשימה עד כלות. הימים ההם חלפו לבלי שוב. מר אלכס גלעדי עלה לגדולה בינלאומית מתוך מציאות טכנולוגית מיושנת. כמפיק בכיר חווה את כל ההפקות הטלוויזיוניות העיתונאיות הגדולות של חייו בטלוויזיה הישראלית הציבורית בעשור ה- 70 של המאה הקודמת, ביניהן הפקת הבחירות לכנסת ה- 9 ב- 17 במאי 1977, הפקת ביקור נשיא מצרים אנוואר סאדאת בשלושת הימים של 22 – 19 ב- נובמבר 1977 בירושלים, והפקת תחרות הזמר האירופית הארו-וויזיון (Eurovision Song Contest) במוצ"ש – 31 במארס 1979 בבנייני האומה בירושלים בה זכתה הזמרת גלי עטרי ולהקתה "חלב ודבש" עם השיר "הללויה" – בשעה שהוא אלכס גלעדי מנצל את הפוטנציאל של מכמני הטכנולוגיה המיושנת ההיא עד טיפת היכולת האחרונה שלה. בכך הייתה גדולתו.

aloni yair 1974טקסט תמונה : קיץ 1974. תמונה היסטורית. הטלוויזיה הישראלית הציבורית בת 6 (נוסדה ב- 1968ׂ). שתי מצלמות אלקטרוניות מסוג "MARCONI" מסקרות דיון באולפן  C בקומה החמישית בנניין הטלוויזיה בשכונת רוממה בירושלים בעת מונדיאל גרמניה 74'. הפרשן באולפן הוא אמציה לבקוביץ והמגיש – מנחה הוא יאיר אלוני. משמאל ליד שלט הבתים והתוצאות , הטכנאי שמואל שוורץ מנהל מחלקת התחזוקה והתיקונים בטלוויזיה הישראלית הציבורית. יושב מימין התאורן אבי טובול. (באדיבות יוסף "פונצי" הדר ז"ל . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ה- BBC הבריטי העמיק במונדיאל אנגליה 1966 את הקשר הסימביוטי שבין הטלוויזיה והכדורגל. הרשת הציבורית האנגלית ה- BBC יחדיו עם הרשת העצמאית המסחרית ITV חוללו לראשונה הפקה מרשימה ואיכותית של משחקי גביע העולם בכדורגל שנערכו ב- 1966 בשמונה ערים באנגליה. כל 32 המשחקים בטורניר כוסו ע"י ניידות שידור אלקטרוניות. מהפכת הטלוויזיה שהחלה במונדיאל שוויץ 1954 נמשכה במונדיאל שוודיה 1958 אך נבלמה במונדיאל צ'ילה 1962 אם ניקח בחשבון את העובדה כי את המשחקים שם כיסו עדיין מספר מועט של מצלמות פילם ללא Video. המהפכה הגיעה לשיא חדש במונדיאל אנגליה 1966. משחק הגמר של גביע העולם שנערך באִצטדיון "וומבלי" בלונדון ב- 30 ביולי 1966 בו גברה נבחרת אנגליה על מערב גרמניה 2:4 הועבר בשידור ישיר ל- 600.000000 (שש מאות מיליון) צופים ברחבי תבל. ה- FIFA הייתה במקום ודרשה מייד את ליטרת הבשר שלה . לראשונה בהיסטוריה שילמו רשתות הטלוויזיה בעולם סכום של 1.000000 (מיליון) דולר עבור זכויות השידורים של המפעל. התחלה צנועה. בחלוף 36 שנה הן נדרשו לשלם ל- FIFA עבור טורניר גביע העולם של יפן / קוריאה 2002 פי אלף יותר,  1.000000000 (מיליארד) דולר, ותמורת מונדיאל גרמניה 2006 תשלום של 1.240000000 (מיליארד ומאתיים וארבעים מיליון) דולר.alec weeks 1966טקסט תמונה : שבת אחה"צ – 30 ביולי 1966. מונדיאל אנגליה 1966. אצטדיון "וומבלי" בלונדון. נבחרת אנגליה בכדורגל מנצחת במשחק הגמר את נבחרתה של מערב גרמניה 2:4 וזוכה לראשונה בתולדותיה וגם האחרונה עד כה בגביע ז'יל רימה. בימאי הטלוויזיה הדגול של ה- BBC אלק וויקס (Alec Weeks) המנוח מביים בניידת את השידור הישיר הבריטית את סיגנל השידור הבינלאומי בו צפו 600000000 (שש מאות מיליון) אנשים בכל רחבי תבל. (התמונה באדיבות אלק וויקס. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ראה הספר עב הכרס שחקרתי וכתבתי, "למילים יש וויזואליה משלהן". במסגרת הסדרה בת 13 ספרים אודות התפתחות שידורי הטלוויזיה בעולם ובארץ, הקרויה, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". מאז זרמו מים רבים בירדן. הטכנולוגיה הטלוויזיונית השתפרה ללא הכר, איכותית וכמותית.

גֶ'סִי אוֹאֶנְס כמו ספורטאים דגולים בעלי מוניטין לפניו ואחריו, הרץ הפיני למרחקים ארוכים פָּאבוֹ נוּרְמִי, השחיין האמריקני ג'וֹנִי וַויְיסְמִילֶר, הרץ הצ'כוסלובקי למרחקים ארוכים אֶמִיל זָטוֹפֶּק המתאגרף האמריקני ג'וֹ לוּאִיס, הרצים למרחקים בינוניים הֶרְבֶּרְט אֶלְיוֹט מאוסטרליה ופִּיטֶר סְנֶל מניו זילנד, השחיין והשחיינית האוסטרליים מָארִי רוֹז ודוֹאוּן פְרָייזֶר ואחרים – הולידו והובילו מחשבה וחזון כי אין גבול ליכולת האדם. תקווה אנושית שמניעה את האנושות להתאמץ ולשבור שיאים. הטלוויזיה תומכת לפי שעה ברציונל הזה, אף על פי שמתברר בוודאות כי האנושות הגיעה זה מכבר לקצה גבול יכולתה בזירת הא"ק ו/או שמא ניצבת בפתחה. אפילו אתלטי עַל "צעירים" כמו הג'מייקני יוסיין בולט בריצות קצרות 100 מ' ו- 200 מ', האתיופי קנסה בקלה בריצות 5000 מ' ו- 10000 מ', האמריקני מייקל ג'ונסון ברית 400 מ', המרוקני הישאם אל גארוז בריצות 1500 מ' ומייל, והקנייתי דניאל קומאן ביצת 3000 מ' – סימנו זה מכבר את גבולות טריטוריית הזמנים שלהם, שיאי עולם שהפכו לשיאים וותיקים. שלא לדבר על אתלטיות כמו דולורס פלורנס גריפית' – ג'ויינר ומריטה קוך ששיאי העולם שלהן מחזיקים מעמד כבר 27 שנים ו- 30 שנים (בהתאמה).

יוסיין בולט (ג'מייקה) קבע שיא עולם ב- 2009 בריצת 100 מ', 9.58 ש'. השיא טרם נשבר.

יוסיין בולט (ג'מייקה) קבע שיא עולם ב- 2009 בריצת 200 מ' , 19.19 ש. השיא טרם נשבר

מייקל ג'ונסון (ארה"ב) קבע שיא עולם ב- 1999 ברית 400 מ', 43.18 ש'. השיא טרם נשבר.

הישאם אל גארוז' (מרוקו) קבע שיא עולם ב- 1998 בריצת 1500 מ', 3:26.00 ד'. השיא טרם נשבר.

הישאם אל גארוז' (מרוקו) קבע שיא עולם ב- 1999 בריצת מייל, 3:43.13 ד'. השיא טרם נשבר.

דניאל קומאן (קניה) קבע שיא עולם ב- 1996 בריצת 3000 מ', 7:20.67 ד'. השיא טרם נשבר.

קנסה ביקילה (אתיופיה) קבע שיא עולם ב- 2004 בריצת 5000 מ', 12:37.35 ד'. השיא טרם נשבר.

קנסה ביקילה (אתיופיה) קבע שיא עולם ב- 2005 בריצת 10000 מ', 26:17.53 ד'. השיא טרם נשבר.

ביום בו יוברר כי קיים קצה גבול לכיבוש הפסגה באשר היא, על פני כדור הארץ או מחוצה לו, תיעצר האנושות מלֶכֶת. אך אל דאגה. מצלמות הטלוויזיה ומכשירי המדידה האלקטרוניים לא ייתנו לדִמיון האדם לגְוֹועַ. הטכנולוגיה הספורטיבית שמשפרת שוב ושוב את יכולתו של הספורטאי במסלול ובשדה בד בבד עם התפתחות טכנולוגיית המדידה בטלוויזיה, לא יאפשרו (בינתיים) לפתור את חידת קצה הסַף של היכולת האנושית והאם קיים באמת גבול כזה. לכן החלום לשפר את שיאי היכולת האנושית לא יפוג. החתירה המתמדת לשיפור ושבירת ההישגים הקודמים של האדם ע"י האדם תימשך. היא חסרת גבולות והיא תמצית המהות האנושית. ליכולת האנושית יש אומנם סַף רציונאלי אך אין חַיִץ כיצד למדוד את הרציונאל הזה. יום יבוא ואת התוצאות הסופיות של סכום הווקטורים המפעילים את מהירות הריצה, כוח הזריקה, ההדיפה, ההטלה, והיידוי, וגובה ומרחק הניתור שמשיגים הספורטאים בתחרויות, לרבות קפיצה במוט וקפיצה משולשת – ימדדו בשברירי אלפיות שנייה, רסיסי גרמים, ופלחי מילימטרים. כנ"ל לגבי השחייה. הטלוויזיה מתעדת את שיאי העולם בא"ק ושחייה וחושפת בפני כל את פסגת היכולת האנושית והטכנולוגיה הספורטיבית. האדם הגיע במידה רבה לקצה גבול יכולתו הגופנית. לפחות 25 שיאי עולם וותיקים בא"ק העולמית מקשטים את הטבלה הבינלאומית של הגברים והנשים כבר זמן רב. חלקם יותר משני עשורים מבלי שאיש או אישה מתקרבים אליהם כלל. הם מסמלים כל אחד את קצה גבול היכולת האנושית בתחום הקונקרטי שלהם. הנה הם להלן. שיאי עולם ישנים בא"ק של גברים ונשים שטרם נשברו ומחזיקים מעמד עד עצם היום הזה [1].

מקצוע                 אתלט            מדינה          שיא עולם         תאריך ומקום      סטאטוס

גברים

זריקת דיסקוס        יוּרְגֶן שוּלְט      מזרח גרמניה   74.08 מ'            6 ביוני 1986        טרם נשבר           

                                                                                     הושג ב- נאוברנדנבורג (גרמניה)

יידוי פטיש            יוּרִי סֶדִיק          ברה"מ          86.74 מ'          30 באוגוסט 1986   טרם נשבר      

                                                                                         הושג ב- שטוטגרט

הטלת כידון           יָאן זֶ'לֶזְנִי           צ'כיה           98.48 מ'          25 במאי 1996        טרם נשבר   

                                                                                         הושב ב- יאנה (צ'כיה)

קפיצה משולשת     ג'וֹנַתָּן אֶדוּאָרְדְס   אנגליה        18.29 מ'         7 באוגוסט 1995      טרם נשבר

                                                                                         הושג ב- גטבורג (שוודיה)

קפיצה לרוחק        מָיִיק פָּאוּאֶל       ארה"ב         8.95 מ'           30 באוגוסט 1991     טרם נשבר

                                                                                         הושג ב- טוקיו

קפיצה לגובה         חַוְוֶיר סוֹטוֹמָאיוֹר  קובה       2.45 מ'           27 ביולי 1993           טרם נשבר

                                                                                         הושג ב- סלמנקה (ספרד)

הדיפת כדור ברזל   רֶנְדִי בָּארְנְס       ארה"ב       23.12 מ'           20 במאי 1990         טרם נשבר

                                                                                        הושג ב- ווסטווד (ארה"ב)         

קפיצה במוט         סֵרְגֶיי בּוּבְּקָה     אוקראינה      6.14 מ'            31 ביולי 1994         טרם נשבר

                                                                                       הושג ב- ססטרייאר (איטליה)          

400 מ'               מָיְיקְל ג'וֹנְסוֹן      ארה"ב        43.18 ש'         26 באוגוסט 1999      טרם נשבר

                                                                                       הושג ב- סביליה (אליפות העולם)

400 מ' משוכות    קֶוִוין יָאנְג           ארה"ב       46.78 ש'      6 באוגוסט 1992          טרם נשבר

                                                                                הושג ב- אולימפיאדת ברצלונה 1992   

3000 מ'             דניאל קומן         קניה        7:20.67 ד'    1 בספטמבר 1996           טרם נשבר

                                                                                       הושג ב- רייטי (איטליה)

1500 מ'         הִישָאם אֶל גָארוּז'   מרוקו      3:26.00 ד'     14 ביולי 1998               טרם נשבר        

                                                                                       הושג ב- רומא

ריצת מייל       הישאם אל גארוז'  מרוקו        3:43.13 ד'     7 ביולי 1999               טרם נשבר

                                                                                       הושג ברומא רומא

4 פעמים 400 מ'    רביעיית ארה"ב             2:54.29 ד'      22 באוגוסט 1993        טרם נשבר

                                                                               הושג ב- שטוטגרט (אליפות העולם )

נשים

100 מ'     פְלוֹרֶנְס גְרִיפִית-ג'וֹיְינֶר     ארה"ב   10.49 ש'      16 ביולי 1988             טרם נשבר  

                                                                             הושג ב- אינדיאנאפוליס (ארה"ב)

200 מ'     פלורנס גריפית-ג'ויינר     ארה"ב   21.34 ש'      29 בספטמבר 1988      טרם נשבר

                                                                                     הושג ב- אולימפיאדת סיאול 1988

400 מ'     מַרִיטָה קוֹךְ           מזרח גרמניה    47.60          6 באוקטובר 1985        טרם נשבר

                                                                                     הושג ב- קנברה (אוסטרליה)

800 מ'    יָרְמִילָה קְרָטוֹחְוִוילוֹבָה  צ'כיה       1:53.28 ד'     26 ביולי 1983             טרם נשבר

                                                                                     הושג ב- מינכן

1500 מ'       יוּנֶקְסִיָה קִיוֹ    סין (בייג'ינג)         3:50.46 ד'   11 בספטמבר 1993  שיא זה נשבר כעת ב- 19 ביולי 2015 במונאקו ע"י האתלטית האתיופית גנזבה דיבאבה שקיזזה ל- 3:50.07 ד'                                                                                    

100 מ' משוכות  יוֹרְדַנְקָה דונקובה בולגריה   12.21 ש'      20 באוגוסט 1988         טרם נשבר

                                                                             הושג ב- סטרה – זגורה (בולגריה)

4 פעמים  100 מ'   מזרח גרמניה                 41.37 ש'        6 באוקטובר 1985       טרם נשבר

                                                                                   הושג ב- קנברה (אוסטרליה)

4 פעמים 400 מ'      ברה"מ                     3:17.15 ד'      1 באוקטובר 1988        טרם נשבר

                                                                                  הושג ב- אולימפיאדת סיאול 1988  

קפיצה לגובה  סְטֶפְקָה קוֹסְטַדִינוֹבָה  בולגריה  2.09 מ'         30 באוגוסט 1987        טרם נשבר

                                                                                 הושג ב- רומא

קפיצה לרוחק   גַלִינָה צִ'יסְטְיָאקוֹבָה   ברה"מ    7.52 מ'          11 ביוני 1988          טרם נשבר

                                                                                 הושג ב- לנינגרד

קפיצה משולשת  אִינֶסָה קְרָבֶץ   אוקראינה     15.50 מ'         10 באוגוסט 1995     טרם נשבר

                                                                                  הושג ב- גטבורג    

זריקת דיסקוס  גָבְּרִיאֶלָה רֵיְינש  מזרח גרמניה  76.80 מ'      9 ביולי 1988             טרם נשבר

                                                                                הושג ב- נאוברנדנבוג (גרמניה)

הדיפת כדור ברזל  נַטָלְיָה לִיסוֹבְסְקָאיָה  ברה"מ 22.63 מ'      7 ביוני 1987            טרם נשבר

                                                                                הושג ב- מוסקבה

schult

טקסט תמונה : 6 ביוני 1986. האתלט המזרח גרמני יוּרְגֶן שוּלְט (Jurgen Schult) הגיע ב- 6 ביוני 1986 לפסגת היכולת האנושית בזריקת דיסקוס (משקל הדיסקוס לגברים הוא 2 ק"ג) למרחק 74.08 מ'. השיא שריר וקיים עד עצם היום הזה. (באדיבות IAAF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

koch

טקסט תמונה : 6 באוקטובר 1985. האתלטית המזרח גרמנית מַרִיטָה קוֹךְ העפילה ב- 6 באוקטובר 1985 לפסגת היכולת האנושית של האישה בריצה למרחק 400 מ' בהישג של 47.60 ש'. השיא שריר וקיים עד עצם היום הזה. שום אתלטית בתבל איננה מתקרבת לשיא העולם של מריטה קוך. (באדיבות IAAF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

sotomayor

טקסט תמונה : 27 ביולי 1993. סלמנקה ספרד. האתלט הקובני חָוְויֶיר סוֹטוֹמָאיוֹר (גובהו האישי 1.96 מ'). קובע שיא עולם בקפיצה לגובה לגברים  2.45 מ'. השיא שריר וקיים עד עצם היום הזה וטרם נשבר. (באדיבות IAAF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yang

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברצלונה 1992. האצן האמריקני קווין יאנג מעפיל לפסגת היכולת האנושית וקובע שיא עולם בריצת 400 מ' משוכות בתוצאה 46.78  ש'. שום אתלט איננו מתקרב מאז לשיא הפנטסטי ששריר וקיים בטבלת השיאים של ה- IAAF עד עצם היום הזה. (באדיבות IAAF ו- IOC).

[1]  עד לרגע הסיום של המחקר וכתיבת הספר הזה הקרוי,"פסגת היכולת האנושית והתפתחות חזון הטלוויזיה בארץ ובעולם" בחודש אוגוסט של שנת 2015.

הידע המצטבר בתורת האימון במאה השנים האחרונות לצד התפתחות הטכנולוגיה הספורטיבית ועמה ההטבה והשבחת תנאי האימון, כמות ואיכות האימון, הגברת הידע הרפואי שכלול של ההנעלה וציוד לרבות שימוש במסלולי רקורטאן במוטות אלסטיים בקפיצה במוט העשויים מסיבי זכוכית ו/או סיבי פחמן (במקום מוטות מבמבוק ו/או אלומיניום), וכן שיפור טכניקות סגנון (כמו המעבר מסגנון גלילת בטן בקפיצה לגובה לשימוש בסגנון דיק פוסברי) ושימוש מושכל בכלי הספורט – השפיעו השפעה דרמטית ומוחצת על שבירת השיאים ואשר מוצאים את ביטויים כמעט בכל אחד מהענפים. היצרן הגרמני אָדִי דָאסְלֶר בעל חברת "אָדִידַאס" (Adidas) שיפר לאין ערוך בראשית שנות ה- 50 את איכות נעלי הכדורגל ואת טיב הכדור המשחק, וגם את איכות נעלי הספורט, ונעלי ריצה מסומרות בריצות למרחקים קצרים וארוכים. החרו – הלכו בעקבותיו חברות ההנעלה של "פּוּמָה" (Puma), ומאוחר יותר גם "נָיְיק" (Nike), "רִיבּוֹק" (Rebbock), ו- דִיאָדוֹרָה (Diadora).

owens 4

טקסט תמונה: 1933. גֶ'סִי אוֹאֶנְס נועל נעלי ריצה פשוטות, מזנק מגומות חפורות, ומתחרה על מסלול פחם. (באדיבות אוניברסיטת אוהיו ארה"ב. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה אישית שלי : באולימפיאדת מונטריאול 1976 נפגשתי באופן אישי עם ג'סי אואנס. השדר נסים קיוויתי ערך בינינו הכרה בכניסה לאצטדיון האולימפי המרכזי. לחצנו ידיים. הרגשתי צורך לקוד קידה בפניו. התפתחה שיחה קצרה. הוא היה ג'נטלמן ואדיב אולם נדהמתי מכך שהחזיק סיגריה בידיו. ג'סי אואנס סיפר לי כי הוא מכור וכי הוא מעשן כבד חסר תקנה.

adidas

טקסט תמונה : אולימפיאדת מכסיקו 1968. ריצת הגמר ל- 100 מ'. המנצח האמריקני גִ'ים הָיְינְס בזמן של 9.95 ש' וסגניו נועלים כולם נעלי ריצה של חברת "אָדִידַאס" (adidas) ומתחרים על מסלול טרטאן מודרני. גֶ'סִי אוֹאֶנְס היה רק יכול לחלום על תנאי תחרות חלומיים כאלה. חברת "אָדִידַאס" פרטנר עסקי של הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) השתמשה מן הסתם בצילום הזה לקידום המכירות שלה. (באדיבות IAAF ו- IOC ו- Telemexico. ארכיון יואש אלרואי).

 בעוד שמונה ימים תיפתח ב- בייג'ינג סין ב- 22 באוגוסט 2015 אליפות העולם ה- 15 בא"ק. זוהי אחת מההצגות הטלוויזיוניות הגדולות בתבל לצד המשחקים האולימפיים, אליפויות העולם בשחייה, והמונדיאלים. אלכס גלעדי רב אומן בתעשיית טלוויזיה הישראלית והעולמית רשאי להיות גאה עצמו כמי שנושא באחריות הכבדה בתפקיד הרם של יו"ר וועדת הטלוויזיה של ה- IAAF. אנוכי מתפעל מאלכס גלעדי שהתבלט כבר מגיל צעיר כרעיונַאי טלוויזיה מקורי ובעל יכולות שלא למד מעולם תקשורת וטלוויזיה באוניברסיטה.

6 (שש) ניידות שידור, כ- 100 מצלמות בתוך אצטדיון הא"ק ב- בייג'ינג ומחוצה לו, אמורות לכסות את את תשעת ימי תחרויות אליפות העולם ה- 15 בא"ק של בייג'ינג 2015 בין 22 באוגוסט 2015 ל- 30 באוגוסט 2015 .

הבלוג איננו קורס טלוויזיה. אף על פי כן אני מצרף למען קוראי הבלוג את תוכנית הצילום ומערכי המצלמות של CCTV (הטלוויזיה הסינית) שתפיק, תביים, תכסה, ותסקר את מאות התחרויות במסלול ובשדה במסגרת אליפות העולם ה- 15 בא"ק שתיערך ב- בייג'ינג בתאריכים 30 – 22 באוגוסט 2015. כמו כן אני מצרף את רשימת בעלי התפקידים הראשיים ב- CCTV שאחראים על פרויקט הטלוויזיה הענק הזה. המידע נמסר לי באדיבותו של מר אלכס גלעדי יו"ר וועדת הטלוויזיה של ה- IAAF.

Chief Producer: Mr.Jiang Heping

 Chief Director: Mr.Huang Xiaochuan

 

Here are the details of the  Feed Directors

Integrated Feed Director: Mr.Huang Xiaochuan

 Track Feed Director: Mr.Yu Yang

 Long Throw Feed Director: Mr.Zhang Jun

 Vertical Jump  Feed Director: Mr.Xu Lei

 Horizontal Jump Feed Director: Mr.Guo Zhang

 Marathon & Race Walk Feed Director: Mr.Sun Heping

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי בתחרויות בהדיפת כדור ברזל. 

Feed 8/9 Shot Put Final
Cam No Type Lens Location Coverage
S-1 Hand-held RF Field of play(SHARE) Athlete after performance
S-2 Hand-held 22× Field of play Master shot
S-3 Hand-held 22× Field of play Presentation and performance, slo-mo
S-4 Hard SSM 60× On grass outside the sector Performance, slo-mo
S-5 Fixed mini Fish eye By the cycle Foot fault, slo-mo
S-6 Hand-held RF Field of play(SHARE) Favourite athlete
S-7 Hand-held 22× Field of play Judge, slo-mo
S-8 Hand-held 22× Field of play Athlete preparing
S-9 Hard SSM 60× Behind the running track Athlete reaction and coach, slo-mo
S-10
S-11 Hard HSSM Field of play(share) Effect shots, super slo-mo
I-8
I-9

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי התחרויות של הקפיצות האנכיות : קפיצה במוט וקפיצה לגובה.

Feed 4 Vertical Jumps (Pole Vault) Final
Cam No Type Lens Location Coverage
PV-1 Hand-held RF 14× Field of play Warm up and start of running
PV-2 Hand-held 22× Field of play Master shot
PV-3 Hard 60× Field of play Jump and athlete after jump, slo-mo
PV-4 Hard SSM 75× Field of play, behind mattress Presentation and jump, slo-mo
PV-5 Fixed mini Fish eye Bar level Bar clearance, slo-mo
PV-6 Hand-held RF 14× Field of play Favourite athlete
PV-7 Hand-held 22× Field of play Benches and spectators
PV-8 Hard 60× Field of play Coach seating
PV-9 Hard SSM 75× On 1F of stands, face to FOP Athlete reaction, slo-mo
PV-10
PV-11 Hard HSSM 86× Field of play Effect shots, super slo-mo
PV-12 Tower 14× Behind HJ-5 Follow to top, slo-mo
I-8
I-9

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי התחרויות של הזינוק בריצות המרתון לגברים ונשים.

Cam No Type Lens Location Coverage
M1 FIX 11× START LINE START,FAVOURITE ATHLETES
M2 FIX 11× START LINE START,FAVOURITE ATHLETES
M3 CRANE 11× 30M BEFORE START LINE MAIN CAM
M4 FIX 22× LIFT TRUCK,CROSSROAD EAST OF START LINE HIGH SPOT OF START
M5 HARD 86× 50M BEHIND START LINE CLOSE-UP OF ATHLETES WARMING UP
M6 HARD 60× TIER 3 ON YONGDINGMEN GATE TOP SPOT CLOSE-UP OF ATHLETES WARMING UP

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי ריצות המרתון (42 ק"מ ו- 195 מ') לגברים ונשים.

Cam No Type Lens Location Coverage
M7 FIX 22× TIANQIAO ART BUILDING WIDE SHOT ATHLETES PASSING THROUGH
M8 FIX 22× NORTH EAST OF TIANANMEN SQUARE WIDE SHOT ATHLETES PASSING THROUGH
M9 FIX 22× EDUCATION DPT. BUILDING WIDE SHOT ATHLETES PASSING THROUGH
M10 FIX 18× CCTV VIEW TOWER WIDE SHOT ATHLETES PASSING THROUGH
M13 FIX RF 22× LEAD CAR ATHLETES CLOSE-UP
M14 FIX RF 22× LEAD CAR ATHLETES CLOSE-UP
M16 HAND-HELD RF 22× MOTOBIKE LEAD GROUP
M17 HAND-HELD RF 22× MOTOBIKE LEAD GROUP,2ND GROUP
M18 HAND-HELD RF 22× MOTOBIKE 3RD GROUP
M19 GIMBAL RF 22× HELICOPTER BEAUTY SHOT,WIDE SHOT
M20 FIX 22× TURNING POINT WIDE SHOT ATHLETES PASSING THROUGH
SHARE WITH TRACK T-10 OUTSIDE NORTH WEST TUNNEL OF STADIUM ATHLETES RETURN
SHARE WITH TRACK T-9 INSIDE NORTH WEST TUNNEL OF STADIUM ATHLETES RETURN

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי תחרויות הריצה על מסלול לגברים ונשים.

CAM
NO.
TYPE LENS 固定方式 LOCATION COVERAGE
T-1 FIX 22X FINISH LINE,TIER 2 MAIN CAM FOR TRACK
T-2 HARD 80X FINISH LINE,TIER 2 SECOND MAIN CAM FOR TRACK
T-3 HARD SSM 100X FINISH LINE,TIER 1 OVER TAKE,INCIDENT,MC
T-4 HARD SSM 100X HEAD ON HEAD ON LANES 1-4
T-5 HARD SSM 100X HEAD ON HEAD ON LANES 5-9
T-6 STEADICAM RF 14X FIELD OF PLAY 100M INTROS,MEDAL CEREMANY
T-7 STEADICAM RF 14X FIELD OF PLAY 400M START,WINNERS
T-8 STEADICAM RF 14X FIELD OF PLAY 400M START,MEDALS
T-9 HARD SSM 60X FIELD OF PLAY 100M,110M INTROS,MEDAL CEREMANY
T-10 FIX 22X FIELD OF PLAY 100M,110M INTROS,MEDAL CEREMANY
T-11 HARD 80X BEHIND 100M START,TIER 2 400M BACK STRAIGHT,100M 110M FAULT START
T-12A POLE CAM HSSM 8MM FIELD OF PLAY EFFECT SHOT OF 3000M SC
T-12B POLE CAM HSSM 8MM FIELD OF PLAY EFFECT SHOT OF 100M 110M START
T-13 TRACK CAM SSM 14X FIELD OF PLAY RACE COVERAGE AND SLO-MO
T-14 TRACK CAM HSSM 22X FIELD OF PLAY RACE COVERAGE AND SLO-MO
T-15 FIX 22X FIELD OF PLAY 400M 800M START
T-16 HARD 76X FIELD OF PLAY 400M 800M START AND INTROS
T-17 HARD 75X FIELD OF PLAY,BACK STRAIGHT 200M START,ACTION ON BACK STRAIGHT
T-18 HARD 75X FIELD OF PLAY,BACK STRAIGHT 200M START,ACTION ON BACK STRAIGHT
T-19 FIX 14X FIELD OF PLAY MID AND LONG DISTANCE RACE,200M CURVE
T-20 HARD 75X TIER 2,BACK STRAIGHT 200M START,ACTION ON BACK STRAIGHT
T-21 HARD HSSM 95X HEAD ON HEAD ON,FINISH REACTION,400/800M PREPARE
T-22 HARD 75X TIER 2,FRONT STRAIGHT VENUE WIDE SHOT
T-23 HARD 60X CENTER OF TIER 1 CLOSE UP OF MEDAL CEREMONIES
T-24 FLY CAM 18X ABOVE THE FIELD SLO-MO,FOLLOWING

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי תחרות ההליכה ל- 20 ק"מ לגברים.

Cam No Type Lens Location Coverage
R1 CRANE 14X BEHIND THE WATER STATION,NORTH EAST TUNNEL WIDE SHOT ON STADIUM ATHLETES EXIT AND RETURN
R2 HARD HSSM 60X 100M SOUTH,NORTH EAST TUNNEL ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R3 FIX 22X 200M SOUTH,LIFT TRUCK,NORTH EAST TUNNEL WIDE SHOT OF EVENT TRACK
R4 CRANE 14X SOUTH TURNING POINT TURNING POINT
R5 HARD SSM 60X 70M NORTH,NORTH EAST TUNNEL ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R6 CRANE 14X NORTH TURNING POINT TURNING POINT
R7 FIX 22X DISQUALIFYING BOARD DISQUALIFYING BOARD
R8 FIX 22X CHECK POINT CHECK POINT,RING THE BELL
R9 HAND-HELD 22X MOTOBIKE ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R10 HAND-HELD 22X MOTOBIKE ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R11 HAND-HELD 22X MOTOBIKE ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP,CHECK POINT
SHARE WITH TRACK T-17 INSIDE NORTH EAST TUNNEL OF STADIUM ATHLETES RETURN
SHARE WITH TRACK T-18 INSIDE NORTH EAST TUNNEL OF STADIUM ATHLETES RETURN

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי תחרות ההליכה ל- 50 ק"מ לגברים.

Cam No Type Lens Location Coverage
R1 CRANE 14X BEHIND THE WATER STATION,NORTH EAST TUNNEL WIDE SHOT ON STADIUM ATHLETES EXIT AND RETURN
R2 HARD HSSM 60X 100M SOUTH,NORTH EAST TUNNEL ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R3 FIX 22X 200M SOUTH,LIFT TRUCK,NORTH EAST TUNNEL WIDE SHOT OF EVENT TRACK
R4 FIX 60X 300M SOUTH,NORTH EAST TUNNEL ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R5 FIX 60X SOUTH TURNING POINT ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R6 CRANE 14X WEST TURNING POINT TURNING POINT
R7 FIX SSM 60X 70M NORTH,NORTH EAST TUNNEL ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R8 FIX 60X 170M NORTH,NORTH EAST TUNNEL ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R9 FIX 22X NORTH TURNING POINT TURNING POINT
R10 FIX 22X DISQUALIFYING BOARD DISQUALIFYING BOARD
R11 FIX 22X CHECK POINT CHECK POINT,RING THE BELL
R12 HAND-HELD 22X MOTOBIKE ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R13 HAND-HELD 22X MOTOBIKE ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP
R14 HAND-HELD 22X MOTOBIKE ATHLETES WIDE SHOT,CLOSE-UP,CHECK POINT
SHARE WITH TRACK T-17 INSIDE NORTH EAST TUNNEL OF STADIUM ATHLETES RETURN
SHARE WITH TRACK T-18 INSIDE NORTH EAST TUNNEL OF STADIUM ATHLETES RETURN

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי תחרויות של קפיצות אנכיות : קפיצה לגובה.  

Feed 4 Vertical Jumps  (High Jump) Final
Cam No Type Lens Location Coverage
HJ-1 Hand-held RF 14× Field of play Athlete after jump, benches
HJ-2 Hand-held 22× Field of play Master shot
HJ-3 Hard 60× Field of play Presentation and jump, slo-mo
HJ-4 Hard SSM 75× On the grass behind mattress Presentation and jump, slo-mo
HJ-5 Fixed mini Fish eye Bar level Bar clearance, slo-mo
HJ-6 Hand-held RF 14× Field of play Favourite athlete
HJ-7 Hand-held 22× Field of play Benches and spectators
HJ-8 Hard 60× Field of play Coach seating
HJ-9 Hard SSM 75× On 1F of stands, face to FOP Athlete reaction, slo-mo
HJ-10
HJ-11 Hard HSSM 86× Field of play Effect shots, super slo-mo
HJ-12 Tower 14× Behind HJ-5 Follow to top, slo-mo
I-8
I-9

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV של ה- Integrated feed (הפיד המשולב).

Cam No Type Lens Location Coverage
1 HARD 100× SOUTHWEST STAND 3RD TIER,HEAD ON LANE 4 TRANSITION, SLOW MOTION
2 HAND-HELD RF 22× ROVING FIELD OF PLAY ATHLETES CUTAWAY
3 HAND-HELD RF 22× ROVING FIELD OF PLAY  FAVORITE PRESENTATIONS
4 CABLE CAM 18× AbOVE FRONT STRAIGHT TRANSITION, SLOW MOTION
5 HARD 95× WARM UP TRACK ATHLETES WARMING UP
6 REMOTE 22× INDOOR WARM UP  ATHLETES WARMING UP
7 REMOTE 14× FINAL CALL ROOM CALL ROOM
8 FIX 14× ON TOP OF THE SDADIUM SCREEN INTERIOR VENUE WIDE SHOT
9 HAND-HELD 14× ON TOP OF THE STANDS INTERIOR VENUE WIDE SHOT
10 HAND-HELD 21× ON LING LONG PAGODA WARM UP TRACK,EXTERIOR VENUE WIDE SHOT
11 HAND-HELD 21× PRESS CONFERENCE ROOM PRESS CONFERENCE
12 FIX 21× THE GREAT WALL CITY BEAUTY SHOT

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי התחרויות של הטלת כידון.

CAM
NO.
TYPE LENS 固定方式 LOCATION COVERAGE
L-1 VERTICAL TRACK WIDE 地面 THE END OF THE RUNWAY Wide shot,preparing,throw
L-2 HARD 75X 重型脚架+脚轮 FIELD OF PLAY,BESIDE THE RUNWAY Close-up presentation
L-3 FIX SSM 22X 脚架+脚轮 FIELD OF PLAY,OUTSIDE THE FOOT FAULT LINE Wide shot performance,referee
L-4 HARD+VIRTUAL 100X 重型脚架+脚轮       PLATFORM M1(JAVELIN M),
PLATFORM M2(JAVELIN W),
PLATFORM M3(JAVELIN HEP)
Implement follow camera
L-5 HARD SSM 75X 重型脚架+脚轮 AT THE END OF THE SECTOR SLO-MO implement flying and landing,measuring
L-6 FIX MINI CAM 8MM 地面安装装置 FIELD OF PLAY,BESIDE THE FOOT FAULT LINE Foot fault
L-7 HAND HELD RF 14X 无线收发 FIELD OF PLAY Presentation and score
L-8 HAND HELD RF 14X 无线收发 FIELD OF PLAY Benches and favourite athletes
L-9 HARD 60X 重型脚架+脚轮 FIELD OF PLAY Coaches and spectators
L10 HARD HSSM 86X 重型脚架+脚轮 FIELD OF PLAY SLO-MO

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי התחרויות של יידוי פטיש וזריקת דיסקוס.

CAMNO. TYPE LENS 固定方式 LOCATION COVERAGE
L-1 VERTICAL TRACK WIDE 地面 INSIDE THE CAGE Competitor to cage,preparing,throw
L-2 HARD 75X 重型脚架+脚轮 OUTSIDE THE CAGE BEHIND THE PLAYER Close-up though the net,presentation
L-3 FIX SSM 22X 脚架+脚轮 OUTSIDE THE CAGE Competitor to and from the cage,referee
L-4 HARD+VIRTUAL 100X 重型脚架+脚轮 PLATFORM M4(HAMMER M/W),PLATFORM M5(DISCUS M/W),PLATFORM M6(HAMMER DEC/HEP) Implement follow camera
L-5 HARD SSM 75X 重型脚架+脚轮 AT THE END OF THE SECTOR SLO-MO implement flying and landing,measuring
L-6 FIX MINI CAM 8MM 地面安装装置 FIELD OF PLAY Foot fault
L-7 HAND HELD RF 14X 无线收发 FIELD OF PLAY Athlete reaction,Presentation
L-8 HAND HELD RF 14X 无线收发 FIELD OF PLAY Benches and spectators
L-9 HARD 60X 重型脚架+脚轮 FIELD OF PLAY Coach seating

אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג 2015. מערך ופריסת המצלמות של CCTV בכיסוי התחרויות של הקפיצות האופקיות : קפיצה לרוחק + קפיצה משולשת.

TYPE LENS 固定方式 LOCATION COVERAGE
HARD+VIRTUAL 60X 重型脚架+脚轮 TIER 1,PLATFORM D MAIN CAM,Performance
H2 HARDSSM 75X 重型脚架+脚轮 FACE TO RUNWAY,BEHIND SAND BOX Close-up of the competitor,presentation,Performance SLO-MO
H3 FIX 22X 脚架+脚轮 FIELD OF PLAY,BEGINNING OF RUNWAY Preparing,after jump
H4 FIX 22X 脚架+脚轮 FIELD OF PLAY Referee,coaches reaction
H5 HAND HELD RF 14X 无线收发 FIELD OF PLAY,BENCHES Benches and favourite athlete
H6 HAND HELD RF 14X 无线收发 FIELD OF PLAY,BESIDE SAND BOX after jump,benches
H7 HARD 60X 重型脚架+脚轮 TIER 2,PLATFORM E Close-up of the competitor,after jump
H8 HARDSSM 75X 重型脚架+脚轮 FIELD OF PLAY,BESIDE SAND BOX Close-up of the competitor,competitor reaction

 

H9 FIXMINICAM 8MM 地面 TAKEOFF BOARD Foot fault
H10 FIXMINICAM 8MM 地面 FIELD OF PLAY,SAND BOX Low angle jump effect
H11 HARD HSSM 86X 坐地炮 FIELD OF PLAY,SAND BOX SLO-MO

אלכס גלעדי יו"ר וועדת הא"ק של ה- IAAF – תבורך (!). אבהיר את עצמי : אלכס, אם אתה קורא את הבלוג אני מתנצל על שאני חולק לך את שבחיך בפניך. האינפורמציה המועלית לקריאה כאן בבלוג הזה איננה מיועדת לך. היא מיועדת לציבור גדול, צעיר ומבוגר כאחד, שאיננו מכיר ולא מודע לפועלך הטלוויזיוני הכביר והממושך בתחומים רבים שנעשה ומתבצע במשך עשרות שנים בארץ ובעולם מאחורי הקלעים.

סוף הפוסט מס' 528 / 523. פוסט חדש מס' 528 / 523 אשר הועלה לאוויר ביום שישי – 14 באוגוסט 2015.


תגובות

פוסט מס' 528 / 523. אליפות ישראל בשחייה – מכון ווינגייט אוגוסט 2015 (1). אליפות העולם ה- 15 בא"ק – בייג'ינג אוגוסט 2015 (3). פוסט מס' 528 / 523. כל הזכויות שמורות. פוסט חדש מס' 528 / 523 : הועלה לאוויר ביום שישי – 14 באוגוסט 2015. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>