פוסט מס' 495. מילים, מילים, מילים. מה הם אמרו לפני מערכה מס' 3 (שידור ישיר של ערוץ 10 ביום שני – 20 באפריל 2015 מהיכל הספורט ביד אליהו). פנרבאחצ'ה אולקר מנצחת את אלופת ה- Euroleague היוצאת מכבי ת"א לאחר הארכה 75:74 (65:65 בתום הזמן החוקי) ו- 3 : 0 בסדרה ומעפילה על חשבונה ל- Final four. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל מובסת בשעה זאת. פוסט מס' 495. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 21 באפריל 2015.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מֵידָע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים. 

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

—————————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 495 : הועלה לאוויר ביום שלישי – 21 באפריל 2015.

—————————————————————————————————-

מילים, מילים, מילים. מה הם אמרו לפני מערכה מס' 3 (שידור ישיר של ערוץ 10 ביום שני – 20 באפריל 2015 מהיכל הספורט ביד אליהו). פנרבאחצ'ה אולקר מנצחת את אלופת ה- Euroleague היוצאת מכבי ת"א לאחר הארכה 75:74 (65:65 בתום הזמן החוקי) ו- 3 : 0 בסדרה ומעפילה על חשבונה ל- Final four. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל מובסת בשעה זאת. פוסט מס' 495. כל הזכויות שמורות. 

 

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון ז"ל עשתה מעשה מופרך ומינתה באפריל 2002 את יוסף בר-אל לתפקיד הרָם של מנכ"ל רשות השידור. בחודש מאי של 2005 אותה הממשלה בראשות אריאל "אריק" שרון הדיחה את יוסף בר-אל מכהונתו הרמה. בפעם הראשונה בהיסטוריה של רשות השידור סולק מנכ"ל רשות שידור מכהן מתפקידו. באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2015 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". הסדרה כוללת בתוכה כ- 72 (שבעים ושניים) כרכים שמשתרעים על פני כ- 130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב (A4). המחקר והכתיבה של הסדרה אמורים להסתיים ב- 2019, לכל המאוחר ב- 2020.

סדרת 13 הספרים היא מסת טלוויזיה שדנה בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור Play by play, הגשה, הנחייה,  ומהימנות בעריכת ראיונות. לצורך כתיבת הסדרה ראיינתי כ- 2200 (אלפיים ומאתיים) אנשים בעולם ובארץ, אולי יותר. הסדרה עבת כרס מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה שלי עשרות אלפי תמונות + מסמכים אותנטיים + קטעי עיתונות וכמובן תיעוד מפורט של אותם כ- 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה בעולם ובארץ שניאותו למסור לי את עדותם ולסקור עמי את ההיסטוריה של הטלוויזיה שהם היו חלק ממנה. להיסטוריה הטלוויזיונית הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים שעמם דיברתי היא מציבה בראש הרשימה. לחלק היא מייעדת מקום באמצעיתה. ולא מעט אחרים שניצבו בעמדות מפתח היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים כושלים ולכן לא חשובים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : השידור הישיר של ערוץ 1 מבאר שבע (יום ראשון – 19 באפריל 2015) את המשחק המרכזי במסגרת ליגת העל בכדורגל בו נאבקות הפועל באר שבע ועירוני קריית שמונה על המקום השני בטבלה אחרי מכבי ת"א (הסתיים בתוצאה 2 : 2) – גרף רייטינג ממוצע נמוך הרבה פחות מהמצופה, רק % 5.6 ו- Peak צפייה של % 9.1. הרייטינג הנמוך מעיד כי הציבור איננו מתעניין בסגנו של בר כוכבא אלא ב- בר כוכבא עצמו. הפועל באר שבע וקריית שמונה מפגרות בהרבה אחרי מכבי ת"א שהביסה את בית"ר ירושלים בתוצאה 4:1. אף על פי כן השידור הישיר של משחק הכדורגל הזה מבאר שבע צועד בראש מצעד המדרוג של ערוץ 1 (ביום ראשון – 19 באפריל 2015) ומעיד על מצבו הקשה בטבלה. תכנית האקטואליה בערוץ 1 "הערב בשש" בין 18.00 ל- 19.00 עם מירב מילר ואמיר איבגי (שני מגישי "מבט" בעבר) מעוררת דאגה מפני שהיא אוספת שיעור רייטינג בלתי מתקבל על הדעת, בשעת שידור נוחה, רק % 1.1. "המוסף" עם גאולה אבן המשודר בערוץ 1 בין 19.00 ל- 20.00 היא לחלוטין בלתי נצפית, רק % 2.2 רייטינג בזמן צפייה ראשי. מדובר אם כך בתוכנית זניחה. מהדורת "מבט" בערוץ 1 בין 20.00 ל- 21.00 עם יעקב איילון השיגה רייטינג של % 5.2. תכנית החדשות המסכמת בלילה את אירועי היום עם אורי לוי העפילה ל- % 2.5 ו- שרויה במדרון. מדובר בתוכנית עיתונאית חדשותית נטולת רייטינג שמצבה בדו"ח מגוחך. הקרנת עוד פרק לילי של "משפחת סימפסון" האמריקנית הוא חסר כל צידוק מפני שהסדרה המצוירת הזאת צוברת רייטינג דַל ועלוב מראה, רק % 1.7. השידור החוזר לאחר חצות של משחק הכדור רגל הפועל באר שבע – עירוני קריית שמונה 2 : 2 מניב משהו אפסי, % 0.6. אין ספק שמנהל ערוץ 1 אלי בבא ומנכ"ל רשות השידור יונה וויזנטל ראו הבוקר הזה (יום שני – 20 באפריל 2015) על קפה הבוקר הראשון שלהם את דו"ח טבלאות המדרוג של וועדת המדרוג הארצית. הם לא רק ראו, הם וודאי התבוננו בו וניתחו אותו. ערוץ 2 וערוץ 10 עושים בי"ס לערוץ 1 אשר שרוי תחת עול מפרק וכונס נכסים. שניהם חייבים להיות מודאגים מאוד מהמצב הקיים מפני שלשוּם ערוץ טלוויזיה ו- לאף מקור שידור באשר הוא נטול רייטינג, אין זכות קיום. גם אם הוא נחשב לשידור ציבורי.

הערה 4 : העיתונאית אילנה דיין תיעדה ב- "עובדה" בערוץ 2 (יום ראשון – 19 באפריל 2015) את רגע נפילתם של גיבורי עַם ישראל קציני וחיילי חטיבת "גבעתי" בניה שראל ז"ל, הדר גולדין ז"ל, וליאל גדעוני ז"ל במלחמת צוק איתן נגד טרור החמאס ברצועת עזה. כמו רבים אחרים במדינת ישראל שצפו בתוכנית הטלוויזיה הזאת רבת ההוד וההדר שסיפרה על רגעי חייהם האחרונים, על גבורתם העצומה, ועל דבקותם במשימתם הצבאית ללא פשרות שהסתיימה בהקרבת חייהם למען מדינת ישראל – גם לבי שתת דם. עדותו השקטה והמאופקת, מלאת ענווה ו- רוויית גבורה עילאית ואומץ לב כביר של סגן איתן פונד מסיירת גבעתי בפני אילנה דיין אודות אותו הרגע הנורא ההוא , כשנכנס ללא שהיות למנהרת הטרור כשהוא מצויד באקדח בלבד ללא אפוד מגן, ומוביל אחריו כוח של ארבעה לוחמים קצינים וחיילים אמיצי לב כמותו במטרה לגלות מה עלה בגורלו של הקצין החטוף הדר גולדין – הייתה מדהימה, נשגבה, ו- מהממת (!). סגן איתן פונד הביא ראיות אשר עזרו לקבוע בסופו של את מותו של הדר גולדין. בעבור מעשה הגבורה שלו בשדה הקרב העניק צה"ל לסגן איתן פונד את צל"ש עיטור המופת. צפיתי ב- "עובדה" של אילנה דיין בעֶצֶב רב וגם ברוממות רוח. אשרי עַם ישראל שאלו הם בניו, אולם כמו מרבית הצופים גם אני בכיתי. בלי דמעות. אילו הן היו ניגרות אולי היה לי קל יותר.

הערה 5 : כתב "ישראל היום" מר יואב לימור מנסח ידיעה מלחמתית בעלת כוונות טובות כשהוא כותב בעיתונו, כלהלן, "חטיבת "גולני" שילמה מחיר כבד במלחמת צוק איתן ברצועת עזה, 16 הרוגים". זה נכון אבל עוד יותר נכון הוא כי את המחיר הכבד שילמו החיילים שמתו בקרבות המרים והקריבו את חייהם למען מדינת ישראל יחדיו עם הוריהם ומשפחותיהם ששלחו אותם לחטיבת "גולני". התשלום הכבד והנורא הוא אישי ולא קבוצתי. הגיוני יותר לנסח ניסוח קצת שונה, כלהלן : לחטיבת "גולני" היו הרבה אבדות, 16 הרוגים.

הערה 6 : דני דנון איש הליכוד פונה בפנים כעוסות ובסגנון בוטה On camera בערוץ 10 אל שותפיו הפוטנציאליים במו"מ הנוכחי לצורך הקמת הקואליציה הממשלתית : "תפסיקו עם האיומים, הפוסטים, והציוצים שלכם…רק אנחנו בליכוד נקבע את הרכב הקואליציה", הוא אומר בהתנשאות לאנשי המו"מ מהמפלגות האחרות בהם הוא רואה יריבים פוליטיים יותר מאשר שותפים עתידיים. דני דנון חושף את בעיותיו של המו"מ הקואליציוני החשדני והממושך. אינני רואה כיצד בנימין נתניהו מקים ממשלה גועליציונית עטופה באין סוף מחלוקות פוליטיות, חברתיות, כלכליות, ו- דתיות. ואם כן ירכיב הרי שיהיה מדובר בהצלחה זמנית לטווח זמן קצר. שותפיו הפוטנציאליים שמושכים לכיוונים שונים ו- מאוימים ע"י דני דנון וחבריו יקלקלו את ההרמוניה המלאכותית ויבריזו לו לראש הממשלה בהזדמנות הראשונה שתיקרה לידם.

הערה 7 : מדהים (!) נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס יקבל משכורת חודשית של 30000 (שלושים אלף) דולר מ- "בנק הפועלים" תמורת תפקידו החדש לשמש יועץ לפעילותו הבינלאומית של הבנק ושיווקו בחו"ל. שמעון פרס ראש ממשלה לשעבר, שר ביטחון לשעבר, ונשיא המדינה לשעבר (בן 92 היום), הוא איש מורם מעם שזכה בתקופת כהונתו כנשיא להכרה והוקרה כללית של כל שכבות האומה. לא בכדי שכר בנק הפועלים לפתע את שירותיו של הנשיא לשעבר. המוניטין המקומי והבינלאומי של בנק הפועלים שרוי במצוקה ומתגלגל במדרון כבר זמן רב מכל מיני סיבות. לבנק הפועלים יש מה להרוויח אולם לו למר שמעון פרס יש הרבה מה להפסיד בעסקה הפרסונלית המוניטרית התמוהה שלו. מישהו כבר כינה אותו אתמול בפרהסיה, "שתדלן בלתי נלאה".

הערה 8 : תוכנית הספורט היומית הלעוסה בגלי צה"ל בין 18.00 ל- 18.45 בהובלת עידן קוולר ומירי נבו – משעממת ומיותרת. מדובר בתוכנית מלל שהיא זנב שדוף של תוכניות הספורט המרובות המוקרנות ממילא ברשתות הטלוויזיה וגם בערוצי הרדיו השונים, תוכנית שהיא Over doing נטולת עניין וגם לא עיתונאית – חדשותית מי יודע מה. עוד פעם ועוד פעם עיסוק נשנה וחוזר בחומרים ידועים וממוחזרים שלא לדבר על השחלת פרסומת סמויה וגלויה שוב ושוב בתוך המִשְדָר הבלתי חשוב לטובת ערוץ 55 בכבלים (בעיקר ע"י מירי נבו) על סיגנל הרדיו של גלי צה"ל שהוא כידוע ערוץ שידור ציבורי. לא רק טעם לפגם אלא אסור על פי החוק. אין זה תפקידו של רדיו גלי צה"ל להלל את ערוץ 55 בכבלים בתוכנית עיתונאית – חדשותית. טוב עושה מפקד גלי צה"ל ירון דקל שהוא מייחד זמן אוויר ומאפשר לרשת הרדיו הצבאית שלו להתחבר לאירועי הספורט הרלוונטיים בארץ באמצעות דיווחים ושידורים ישירים, אולם מה לזה ולתוכנית הספורט הדלה הזאת בהגשת עידן קוולר ומירי נבו ? מדובר בהשחתת זמן. כשאתה רואה את העיתונאית אילנה דיין ב- "עובדה" מייחדת את תוכניתה הטלוויזיונית עטורת התהילה במשך שעה ורבע למען חיילי צה"ל גיבורי חטיבת "גבעתי" במלחמת צוק איתן ואת רדיו גלי צה"ל שעתיים שלוש לפניה מתעסק ומייחד זמן אוויר יקר לתוכנית ספורט טריביאלית וזניחה, אתה תמה ומופתע. אני מתפלא על שיקולי העריכה של ירון דקל מפקד רדיו גלי צה"ל. לרשת שלו יש המון משימות ותפקידי שידור פי אלף חשובים וערכיים יותר מאשר לייחד מידי יום 45 דקות לצורך מחזור חומרים באִצְטָלָה של תוכנית ספורט. הֶרֶף.

מילים, מילים, מילים. מה הם אמרו לפני מערכה מס' 3 (שידור ישיר של ערוץ 10 ביום שני – 20 באפריל 2015 מהיכל הספורט ביד אליהו). פנרבאחצ'ה אולקר מנצחת את אלופת ה- Euroleague היוצאת מכבי ת"א לאחר הארכה 75:74 (65:65 בתום הזמן החוקי) ו- 3 : 0 בסדרה ומעפילה על חשבונה ל- Final four. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל מובסת בשעה זאת. פוסט מס' 495. כל הזכויות שמורות. 

מִדְרוּג 

ערוץ 10 ביצע עסקת טלוויזיה טובה כאשר כַּרָך שוב את גורלו העונה הזאת עם זה של קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א אלופת ה- Euroleague היוצאת. במבחן הרייטינג אמש (יום שני – 20 באפריל 2015) של השידור הישיר מהיכל הספורט ביד אליהו בהובלת ניב רסקין וגור שלף שעסק במשחק מס' 3 בסדרת ההצלבה בו הפסידה מכבי ת"א לפנרבאחצ'ה אולקר לאחר הארכה  74 : 75 והודחה ממפעל ה- Euroleague העונה – יצא ערוץ 10 כשידו על העליונה . אומנם תם פרק מכבי ת"א במסגרת האירופית לעונת 2015 – 2014 לאחר שהובסה 0 : 3 בשלושת המשחקים ע"י הקבוצה הטורקית בשלב רבע הגמר של המפעל היוקרתי, אולם ערוץ 10 רשאי להיות גאה במדרוג שצבר אמש השידור הישיר של המשחק. הרייטינג הממוצע נסב על % 14.7 וה- Peak שלו האמיר בין 22.45 ל- 23.00 ל- % 19.8. בין 23.00 ל- 23.15 גרף ערוץ 10 רייטינג של % 17.4. בחצי שעה הזאת שבין 22.45 ל- 23.15 גבר ערוץ 10 על ערוץ 2 (% 14.8 ו- % 11.9 בהתאמה) והביס את ערוץ 1 (% 3.4 ו- % 2.4 בהתאמה) . עובדה ראויה לציון וחסרת תקדים באירופה וגם בישראל : גם בחלוף 45 שנים מאז אותו השידור הישיר הראשון הבינלאומי ההיסטורי בטלוויזיה הישראלית הציבורית בנובמבר 1970 מהיכל הספורט ב- "נעמן" (ליד קיבוצי עין המפרץ וכפר מסריק) בו ניצחה מכבי ת"א את הקבוצה הבלגית סטנדרט ליאז' בתוצאה 74 : 62 – מועדון הכדורסל של מכבי ת"א הוא עדיין סחורת שידור טלוויזיונית מניבת רייטינג. לא בגלל הרגל הצפייה הטלוויזיוני, וגם לא מפני שגשוג המורשת המכביסטית, אלא קודם כל וראשית דבר בשל היותה קבוצת כדורסל מצטיינת כל כך הרבה שנים בדרג האירופי הראשון. הטלוויזיה באשר היא צועדת עם הטובים – מחד, ומבליטה את הנחשלים והנכשלים- מאידך. זהו אופיה. כמדיה לתקשורת המונים היא לא שמה קָצוּץ על הבינוניים. אין פלא שהטלוויזיה הישראלית הציבורית קידשה בשעתו לעצמה את הזמר אריק איינשטיין ז"ל למשל. גם לאחר שהחליפה את שמה לערוץ 1. מן ההיבט הזה של שיקולי איכות, יוקרה, ורייטינג ומִדְרוּג בטלוויזיה – מועדון הפאר של מכבי ת"א והזמר הנפלא והבלתי נשכח אריק איינשטיין ז"ל מאכלסים את אותו הקריטריון.

מכבי ת"א היא קבוצה הכדורסל הטובה בארץ. כמעט יובל שנים היא ניצבת כאן כמבצר. כל מועדוני הכדורסל מבקשים לכבוש אותו ולהידמות לו. מצבה באירופה שונה ונחות יותר גם אם שיטת הבתים אפשרה לה להיות מדורגת העונה בין שמונה הקבוצות הטובות ביבשת. אחיזת עיניים. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל בינונית רחוקה מלהלהיב ובעיקר צפויה ונטולת ברק . גיא גודס איננו אשם שההנהלה מרכזית של המועדון הפקידה בידיו שחקנים כל כך בינוניים ולא מרשימים כמו ג'ייק כהן, נייט לינהארט, מרקז היינס, סופקליס שחורציאניטיס, ומידה רבה גם סטיבן לנדסברג ו- יוגב אוחיון. גם ווירטואוז כמו ג'רמי פארגו איננו יכול להציל אותה. מכבי ת"א איננה יכולה אפילו להתפאר במה שנחשב לנשק הסודי שלה, רוח הלחימה וכוח הרצון. מדהים אותי כל פעם מחדש לראות ש- שחקנים מקצועניים שמשתכרים משכורות של כ- 1.000000 דולר בעונה מגלים חולשה כה גדולה באלמנט הכי מרכזי של המשחק – קליעה, ועוד במגרש הביתי שלהם בהיכל הספורט ביד אליהו. אינני יודע מה הם עושים שם בדיוק באימונים אולם מכבי ת"א קבוצה פספסנית שדייקה במהלך המשחק אמש במשחק מס' 3 נגד פנרבאחצ'ה אולקר רק 19 פעמים מתוך 39 ניסיונות זריקה ל- 2 נקודות (% 48.71), קלעה 6 פעמים בלבד מתוך 25 ניסיונות זריקה ל- 3 נקודות (% 24), והשחילה 18 פעמים את הכדור לסל מתוך 26 זריקות עונשין (% 69.23). מדובר בעסק מגוחך שמתרחש על רצפת פרקט מוכרת בתל אביב ובסלי בית, וכאמור בספורטאים שמשתכרים מיליוני דולרים מידי עונה. מכבי ת"א הובסה במגרשה. אפשר לספר שהיא נלחמה במשחק מס' 3 על הכבוד שלה, הפגינה רוח לחימה ומאבק, לא וויתרה והסתלקותה מזירת ההתמודדות הייתה מכובדת בסופו של דבר. קשקוש. אין דבר כזה להפסיד בכבוד. מכבי ת"א היא לעת הזאת קבוצה מפסידנית שתידרש להוכיח את עצמה עכשיו גם בליגה הישראלית. היא אומנם הקבוצה בעלת המורשת הארוכה ביותר אולם שום דבר לא מובטח לה. היא טרם הוכרזה לאלופה ישראלית. נפנוף מכבי ת"א מאירופה מחזיר אותי באחת לריאיון החנפני, המגוחך, והמאכזב שערכו בזמנו שני אנשי "ישראל היום" עם מנכ"ל מכבי ת"א דני פדרמן שהילל את עצמו בפני שני מראייניו אודות הרעיון "הגאוני" שלו שעסק בחיבור בין המאמן הראשי גיא גודס לעוזר המאמן פיני גרשון. (אפשר לחשוב שמדובר ברד אוורבך המנוח המאמן המוצלח והמנכ"ל המשגשג של בוסטון סלטיקס מ- NBA). ניהול מועדון ספורט תחרותי ברמה של מכבי ת"א דורש מהמנכ"ל שלו הכשרה וניסיון במגוון רחב של תחומים. לא רק בתחום הכלכלי. אולם הכישרון הראשון הוא בנושא המנהיגות, ממשל, דרך ארץ ודוגמא אישית, ו- ענווה וחינוך. כסף הוא מרכיב חשוב אולם הוא לא יענה את הכל. ממה שרואים מכורסת הטלוויזיה, גיא גודס היה יכול להגיע ל- Top 8 גם ללא עזרתו של פיני גרשון. מר דני פדרמן הפקיד בידיו של גיא גודס קבוצת כדורסל בינונית ופגיעה. רחוקה שנות אור בכישרונה ויעולתה הספורטיבית מהקבוצה ההיא לפני עשור שכללה בשורותיה את שרונאס יצקביצייוס, מסיאו באסטון, ניקולה ווייצ'יץ', ואנת'וני פארקר. אינני רואה לפי שעה דמיון בין דני פדרמן לאביו מר דיוויד פדרמן בתחום הזה של מנהיגות והובלת מועדון ספורט. לכן אם נכפה על גיא גודס להיעזר בשירותיו של יועץ הממלכה בדמותו של עוזר המאמן פיני גרשון והאיש הוא כזה גאון וחכם, ובעל ידע ו- מוניטין היסטורי לעומת גיא גודס שהוא רק מאמן טירון ומתחיל ברמה האירופית, אז כיצד זה מכבי ת"א לא הצליחה להעפיל ל- Final Four למרות שהוא פיני גרשון יועץ טִירָת מכבי ת"א והסייען הראשי נוכח בזירה ? האם הוא חף מאחריות ? אחרי התבוסה במערכה השנייה, 67 : 82 באיסטנבול, מספר פיני גרשון למעוניינים לשמוע כלהלן : "…המאמן הראשי גיא גודס עשה את הדברים שהוא מאמין בהם…". מופת של לוֹיָאלִיוּת.

כלכלה טלוויזיונית

הדחתה וסילוקה של מכבי ת"א ממפעל ה- Euroleague בעונה הזאת של 2015 – 2014 היא פגיעה אנושה בכיסו של המועדון. כידוע שילם ערוץ 10 למכבי ת"א זכויות שידורים של 220000 (מאתיים ועשרים אלף) שקל בעבור כל שידור ישיר של כל משחק בשלב הבתים ובשלב ה- Top 16. התשלום הוא כאמור בעבור כל משחק ואין זה חשוב אם מדובר בניצחון ו/או בהפסד. בשלב ההצלבה הנוכחי נגד פנרבאחצ'ה אולקר שילם ערוץ 10 למכבי ת"א בעבור כל שידור ישיר סכום של 350000 (שלוש מאות וחמישים אלף) כלומר 1.050000 (מיליון וחמישים אלף) שקל בעבור שלושה שידורים ישירים. אם מכבי ת"א הייתה מנצחת אמש וגם את שני המשחקים הנותרים נגד פנרבאחצ'ה אולקר היא הייתה גורפת לקופתה עוד 700000 (שבע מאות אלף) שקל. אילו הייתה גם מעפילה מכבי ת"א ל- Final four במדריד היא הייתה מקבלת מערוץ 10 בעבור שידור ישיר של משחק ה- 1/2 גמר ומשחק הגמר תשלום של 1.600000 (מיליון ושש מאות אלף) שקל. הספורט התחרותי כפוף לסיסמה "לנצח ביושר ולהפסיד בכבוד" אולם הדלק שמניע אותו הוא מטבעות היורו ושטרות הדולרים. תעשו אתם חשבון לבד כמה ממון הפסידה מכבי ת"א עם סילוקה מבימת ה- Euroleague ב- 20 באפריל 2015 בעונה הנוכחית.

מילים, מילים, מילים בשם אומרם בטרם שריקת הפתיחה למערכה מס' 3 בין מכבי ת"א לפנרבאחצ'ה אולקר בהיכל הספורט ביד אליהו אמש (יום שני – 20 באפריל 2015)

גיא גודס (1) :

אין לי טענות למאמן הסגפן, הקורקטי, והמאופק של מכבי ת"א מר גיא גודס. אני אוהב אותו וחש כלפיו הערכה. מישהו צריך ללמד אותו כיצד מופיעים מול מצלמות הטלוויזיה ואיך מתראיינים. גיא גודס הוא איש כֵּן. עממי, לא יהיר, אבל מחוספס . זה מה שהוא אמר בטרם שריקת הפתיחה למשחק מס' נגד פנרבאחצ'ה אוּלְקֶר : "…מבחינתנו זה להיות או לחדול . אנחנו לא רוצים שזה ייגמר פה עם הקהל שלנו בהיכל מנורה – מבטחים . הקהל שלנו שווה 15 – 10 נקודות .אנחנו צריכים את הקהל במיטבו והקהל שלנו יודע לתת את התצוגה , וזה יכול להיות ההבדל כרגע…אנחנו נצטרך אווירה מטורפת ואנרגיות מטורפות שתכניס את השחקנים לטירוף…ורק דרך זה אנחנו יכולים לנצח אותם…" . מקומם אותי. אילו הייתי שחקן שלו הייתי נעלב . מי היה מאמין שמנהיג הקבוצה המאמן והמחנך שלה, תולה קבל עם ועולם תקוות בלעדיות בקהל הביתי ולא בשחקנים שלו . גם אם הוא חושב כך אפשר להתנסח בעניין באופן הרבה יותר חכם . בהתבוננות מרחוק ומהצד גיא גודס נראה לי מאמן ומנהיג גלמוד למרות שפיני גרשון נחשב לעוזרו הראשון ויש לו גם עוזר שני בדמותו של אלון שטיין. נראה לי כי דיוויד בלאט היה בר מזל בתקופתו כמאמן מכבי ת"א מפני שגיא גודס התמנה לעוזרו הקרוב. אינני חושב שאפשר לומר זאת על הרכב המאמנים הנוכחי של מכבי ת"א בעיקר לאחר שהביאו לידיעתי את תגובתו של פיני גרשון לעיתונאים לאחר הכישלון של מכבי ת"א במשחק מס' 2 באיסטנבול כלהלן, "…המאמן הראשי גיא גודס עשה את הדברים שהוא מאמין בהם…". מקומם אותי. אתה יכול להבין מההצהרה הזאת של פיני גרשון שני דברים : אחד, גיא גודס לא מקשיב להצעות העזרה שמגיש לו עוזרו מפני שהן נוגדות את הגיונו, תחושותיו, וקו מחשבת הכדורסל שלו. שתיים, פיני גרשון בורח מזירת המאבק, מסיר ממנו את אשמת הכישלון , ומטיל את האחריות הבלבדית על Team Leader שלו ללא כחל וסרק. מבין עשר המילים שהגה פיני גרשון שמעולם לא שמעתי כמותן ביחסים שבין מנהיג לסגנו, מצטיירת הצהרה לא הגונה ומניפולטיבית כמו נועדה להפיק כל מיני רווחים (לאו דווקא לרשת את מקומו של גיא גודס). אולי אני טועה אבל הצהרתו זאת וגישתו של עוזר המאמן נראית לי לא הגונה. אני שב וחוזר, אולי אני שוגה מפני שאינני קורא נכון את הטקסט ולכן אני גם לא מבין למה התכוון אומרו. אני בטוח שגיא גודס לא היה מתנסח כך במקרה דנא אילו היה הוא עוזרו של דיוויד בלאט. אני מקווה בשביל גיא גודס שהוא רק תמים ולא טיפש. המאמן הראשי גיא גודס איננו זקוק לעוזר שלו פיני גרשון. הוא זקוק ליועץ תקשורת. ממה שרואים מכורסת הטלוויזיה, הרי שגיא גודס יכול היה להגיע בכוחות עצמו ל- Top 8 גם ללא עזרתו של פיני גרשון. ואם פיני גרשון הוא כזה גאון חכם ובעל ידע ו- מוניטין היסטורי לעומת גיא גודס, מאמן טירון ומתחיל ברמה האירופית, אז כיצד זה מכבי ת"א לא הצליחה להעפיל ל- Final Four למרות שיועץ הממלכה נוכח בשטח בכבודו ובעצמו…???

גיא גודס (2) :

"…אנחנו נבוא ביום שני (20 באפריל 2015) הכי קרביים שיש…". 

ערוץ 10 :

טקסט Promo נחרץ בקול סמכותי של ערוץ 10 בטרם משחק מס' 3 מכבי ת"א – פנרבאחצ'ה אולקר, מכריז כלהלן : "מי שחושב שזה נגמר – לא מכיר את מכבי תל אביב". באמת …? מה אתם אומרים שם בערוץ 10…? הרי כל בר דעת מבין שהמטרה היא כמובן לאסוף ולאגור מנות רייטינג ומדרוג כמה שיותר, ובכל מחיר . במידה רבה הולכת שולל . אין כמובן שום קשר בין הטקסט וגוון קולו של ה- Promoter המצטייר על ונשמע מ- מסך ערוץ 10 לבין המציאות המתרחשת על הפרקט בהיכל הספורט ביד אליהו .

ז'לימיר "ז'ליקו" אוברדוביץ' מאמן פנרבאחצ'ה אולקר עם הגיעו לנתב"ג :

זליקו אוברדוביץ' משתחץ עם הגיעו לארץ בנתב"ג בטרם משחק מס' 3 . הוא לא בדיוק סופר את מכבי ת"א כפי שהוא אומר למצלמת ערוץ 10, כלהלן : "…אני מצפה לתגובה מסוימת מצִדָם כי הם אלופי אירופה…". הערה שלי : מדובר בדברי זלזול ורהב . אני מקווה בעבור גיא גודס וקבוצתו מכבי ת"א כי הם יורידו בהיכל הספורט ביד אליהו את פנרבאחצ'ה אולקר ואת המאמן השחצן שלהם על הברכיים לפחות פעם אחת. זה לא קרה. נחזור שוב על הטענה : ממה שרואים מכורסת הטלוויזיה, הרי שגיא גודס יכול היה להגיע בכוחות עצמו ל- Top 8 גם ללא עזרתו של פיני גרשון. ואם פיני גרשון הוא כזה גאון חכם ובעל ידע ו- מוניטין היסטורי לעומת גיא גודס, מאמן טירון ומתחיל ברמה האירופית, אז כיצד זה מכבי ת"א לא הצליחה להעפיל ל- Final Four למרות שיועץ הממלכה נוכח בשטח בכבודו ובעצמו…???

השַדָּר המוביל רסקין :  

"כל הקְלִישָאוֹת טובות…"

הפַּרְשָן גור שלף :

אני חושב שמכבי ת"א תנצח…עם ריכוז ורוח לחימה מכבי ת"א יכולה לנצח…"

הוועדה המארגנת של מכבי ת"א :

מייצרת טקס הצגת שחקנים בהיכל הספורט ביד אליהו מלווה בתפאורה מגלומנית. ערוץ 10 מעביר בשידור ישיר את טקס הצגת השחקנים המכביסטית וחושף שיגעון גדלות. אפשר לחשוב שתכף נראה על הפרקט את מייקל ג'ורדן, מג'יק ג'ונסון, קארים עבדול ג'אבר, ולארי בירד.

ריטואל המנצחים והמנוצחים :

בתום כל משחק כדורסל ב- Euroleague (וגם בליגת העל שלנו בכדורסל) מתקיים ריטואל של הפגנת ידידות וכבוד של המנצח כלפי מנוצח . אני מתבונן היטב בריטואל אותו מכסה ומביא ערוץ 10 בשידור הישיר מאיסטנבול,  זה של משחק מס' 2 בהצלבה, בו מביסה פנרבאחצ'ה אולקר את מכבי ת"א 82 : 67, ומסבה לה נזק מקצועי כבד וגם כספי ומורלי . אני שם לב שגיא גודס בעל מבע פנים קורקטי וגו זקוף צועד הראשון בדבוקה לוחץ את היד ליריבו ז'לימיר "ז'ליקו" אוברדוביץ'. גיא גודס איננו מתחנחן ומתרחק מהזירה. הוא איש של כבוד. האיש השני בדבוקה שצועד שם הוא עוזר המאמן המפסידן פיני גרשון ופניו מצחקקות. אני רואה לפתע חיזיון מוזר שמעולם לא ראיתי קודם לכן. המפסידן המובס כמו אָץ לכרוע ברך בפני המנצח. נראה לי כאילו הוא פיני גרשון מתרפס בפני ז'ליקו אוברדוביץ' ועוד מאחורי גבו של גיא גודס. מה פתאום אתה פיני גרשון מתחבק בריטואל המגוחך עם האיש שניצח אותך, חיבוקים עזים עם פנים מחויכות מאוזן לאוזן ? החיזיון הזה לא נראה לי. רגע פיני גרשון, הרי זה אותו האיש שהביס אותך רק לפני חצי דקה על הפרקט הזה באיסטנבול והפך אותך ואת קבוצתך לשֶבֶר כלי, אז כיצד זה אתה המנוצח כבר מתחבק חיבוק סַחְבָּקִי שכזה עם המנצח שהשפיל אותך, כאילו לא קרה דבר רק לפני שניות ספורות ? פיני גרשון, תראה אם אתה כזה חבר שלו אז תתחבק אתו בחוץ לא מול המצלמות. הרי אפשר להסתפק בלחיצת יד קורקטית כפי שביצע ה- Team leader שלך, גיא גודס. לא צריך להתבזות. אני מדבר מהרהורי לבי וכך גם מפרש את ריטואל החיבוק ו- ההתבטלות העצמית של פיני גרשון בפני ז'ליקו אוברדוביץ' על פי המידע הוויזואלי שמביא לי ערוץ 10. אני אדם תחרותי בכל תחום מתחומי חיי. מעולם לא הייתי מסוגל להתחבק עם האיש שהכריע אותי רק לפני דקה אחת ב- Knock out. ההתחבקות של פיני גרשון נראית לי כמו ריטואל של כניעה וחנפנות שמתרחשים מאחורי גבו של המאמן הראשי גיא גודס שרק עכשיו חלף ב- Frame ה- Video של ערוץ 10. גיא גודס מסתפק בלחיצת יד. העוזר שלו מתרפס כאילו הוא איננו נושא באחריות לתבוסה. אינני מאמין בהתרחשות של יחסי רעות אמוציונליים מעין אלה בין מנוצח למנצח שלו כל כך קרוב למועד התבוסה. אינני מכיר את יחסי העבודה השוררים בין המאמן הראשי לעוזרו. ייתכן וקיימת שם בין גיא גודס לפיני גרשון הרמוניה קלאסית. משום מה שידורי הטלוויזיה של ערוץ 10 הופכים אותי לחשדן כלפי פיני גרשון, וכמתבונן מהצד אני מרגיש שאין כאן טיפה של נאמנות מצדו לגיא גודס. אינני מרגיש בנוח. הנצחתי את החיזיון שאיננו מתקבל על דעתי ב- iphone בעבור קוראי הבלוג.

gershon obradovich 3

טקסט תמונה (1) : יום חמישי – 16 באפריל 2015 . איסטנבול . פנרבאחצ'ה אולקר מביסה את מכבי ת"א 82 : 67 במשחק מס' 2 בהצלבה בשלב רבע הגמר. חולפות שניות ספורות והמנוצח אץ להתחבק מחויך מאוזן לאוזן כאילו לא קרה דבר עם המנצח שהוריד אותו נכנע על ברכיו. האם מדובר בחוסר כבוד עצמי ? חיזיון טלוויזיוני בלתי מתקבל על הדעת. הריטואל הזה איננו נראה לי והוא לא לרוחי. (צולם ב- Iphone ממסך ערוץ 10. באדיבות ערוץ 10).  

gershon obradovich 1

טקסט תמונה (2) : יום חמישי – 16 באפריל 2015 . איסטנבול. פנרבאחצ'ה אולקר מביסה את מכבי ת"א 82 : 67 במשחק מס' 2 בהצלבה בשלב רבע הגמר. חולפות שניות ספורות והמנוצח אץ להתחבק מחויך מאוזן לאוזן כאילו לא קרה דבר עם המנצח שהוריד אותו נכנע על ברכיו. האם מדובר בחוסר כבוד עצמי ? חיזיון טלוויזיוני בלתי מתקבל על הדעת. הריטואל הזה איננו נראה לי והוא לא לרוחי. (צולם ב- Iphone ממסך ערוץ 10 . באדיבות ערוץ 10).  

gershon obradovich 2

טקסט תמונה (3) : יום חמישי – 16 באפריל 2015 . איסטנבול . פנרבאחצ'ה אולקר מביסה את מכבי ת"א 82 : 67 במשחק מס' 2 בהצלבה בשלב רבע הגמר. חולפות שניות ספורות והמנוצח אץ להתחבק מחויך מאוזן לאוזן כאילו לא קרה דבר עם המנצח שהוריד אותו נכנע על ברכיו. האם מדובר בחוסר כבוד עצמי ? חיזיון טלוויזיוני בלתי מתקבל על הדעת. הריטואל הזה איננו נראה לי והוא לא לרוחי. (צולם ב- Iphone ממסך ערוץ 10 . באדיבות ערוץ 10) .

אפריל 2015. מועדון הכדורסל של מכבי ת"א הוא ככלות הכל סחורת שידור מניבת רייטינג. גם בחלוף 45 שנים מאז השידור הישיר הבינלאומי הראשון בטלוויזיה הישראלית הציבורית בנובמבר 1970, מכבי ת"א – סטנדרט ליאז' 62:74, הקשר הסימביוטי של מכבי ת"א עם ערוצי הטלוויזיה בישראל עדיין נמשך (!). תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה של תעשיית הטלוויזיה – בארץ ובעולם. ממשלות בישראל נפלו ואחרות קמו תחתן. ראשי ממשלה ניהלו את המדינה הזאת ופינו את מקומם בבוא העת לבאים אחריהם. מפלגות פוליטיות נמחקו. נשיאים התחלפו. רק מכבי ת"א נותרת בפסגה כבר כמעט חמש עשרות של שנים.

maccabi 1

טקסט תמונה : יום רביעי – 23 בפברואר 1977. הימים ההם – הזמן ההוא. לפני 38 שנים. משרד ראש הממשלה בקרייה בתל אביב. ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (בן 55) מקבל את קבוצת מכבי ת"א לאחר ניצחונה על אלופת ברה"מ קבוצת צסק"א מוסקבה 79:91 בעיירה הבלגית ווירטון. יו"ר מכבי ת"א עו"ד שמעון מזרחי (בן 38) יבד"ל מעניק ליצחק רבין ז"ל את דגל המועדון. הטלוויזיה הישראלית הציבורית הפכה את מכבי ת"א לקבוצה של המדינה וראש הממשלה יצחק רבין ז"ל נתן לכך גושפנקא ממלכתית רשמית. מימין, קפטן מכבי ת"א טל ברודי (מוחא כף). עומד מאחור שני מימין דן פתיר (בן 45 ממושקף ולובש ז'קט ומעונב) מי שהיה יועץ התקשורת של יצחק רבין ז"ל. (לע"מ תמורת תשלום).

הערה שלי : עו"ד שמעון מזרחי (בן 76 היום) הוא חתן פרס ישראל לספורט לשנת 2011 בגין הצלחתו הברוכה ארוכת השנים כ- יו"ר מועדון הפאר של מכבי ת"א מאז שנת 1969, פיתוחו ושימור מורשתו, וגם בעבור תרומתו לכדורסל הישראלי באשר הוא.

maccabi 2

טקסט תמונה : יום חמישי – 7 באפריל 1977. הימים ההם – הזמן ההוא. לפני 38 שנים. היכל הכדורסל "Pioneer" בבלגראד בירת יוגוסלביה. מכבי ת"א זוכה בפעם הראשונה בתולדותיה בגביע אירופה לאלופות בכדורסל לאחר שהיא מנצחת במשחק הגמר את אלופת איטליה קבוצת מובילג'ירג'י וורזה בתוצאה 77:78. שדר הטלוויזיה הישראלית הציבורית אלכס גלעדי (בן 35) זועק בשידור ישיר : "אני לא מאמין…גביע אירופה למכבי ת"א…", ואץ לראיין על הפודיום את הקפטן טל ברודי (מס' 6 בן 33) אוחז בפרס הנכסף. משמאל מס' 9 זהו מיקי ברקוביץ' (בן 23). מאחורי מיקי ברקוביץ' זהו שחקן מכבי ת"א חנן אינדיבו (חנן אינדיבו שיחק קודם לכן אגודות הפועל רמת גן ומכבי חיפה). (צילום משה פרידמן. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

דו"ח הרייטינג של יום שני – 20 באפריל 2015 ברבעי שעות בין 17.00 ל- 24.30. ערוץ 1 שרוי בצרות צרורות מהיבט המדרוג. ערוץ 10 עזה עסקה טלוויזיונית טובה ב- התקשרות שלו עם מועדון הכדורסל של מכבי ת"א.  

rating 1

טקסט מסמך : יום שני – 20 באפריל 2015. מפת המדרוג ברבעי שעות בין 17.00 ל- 19.45 ב- "אוכלוסייה היהודית" וב- "כלל האוכלוסייה". בשעה 17.00 (חמש אחה"צ) מרבית צופי הטלוויזיה במדינת ישראל כבר ספונים בבתיהם בתום יום העבודה שלהם. דו"ח המדרוג מבליט עד למאוד את הרייטינג הכה דַל שצובר ערוץ 1 בהשוואה לערוץ 2 וערוץ 10. רק בשעה 19.00 (שבע בערב) חוצה ערוץ 1 את הרָף של אחוז רייטינג בודד. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

rating 2

טקסט מסמך : יום שני – 20 באפריל 2015. מפת המדרוג ברבעי שעות בין 19.45 ל- 22.15 ב- "אוכלוסייה היהודית" וב- "כלל האוכלוסייה". בשעה 20.45 (שמונה ארבעים וחמש בערב) מתחיל השידור הישיר של משחק מס' 3 מכבי ת"א – פנרבאחצ'ה אולקר . ערוץ 10 מתחיל לצבור רייטינג. ב- 21.30 מטפס הרייטינג של ערוץ 10 לכמות של % 13.7. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

rating 3

טקסט מסמך : יום שני – 20 באפריל 2015. מפת המדרוג ברבעי שעות בין 22.15 ל- 24.30 ב- "אוכלוסייה היהודית" וב- "כלל האוכלוסייה". בשעה 22.15 (עשר ורבע בערב) צובר השידור הישיר של משחק מס' 3 מכבי ת"א – פנרבאחצ'ה אולקר רייטינג של % 13.8. ב- 22.30 מעפיל ערוץ 10 לרמה של % 16.4. ב- 22.45 קובע ערוץ 10 שיא חדש של % 19.8. ב- 23.00 ניצב הרייטינג של ערוץ 10 על רף של % 17.4. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

סוף הפוסט מס' 495. הועלה לאוויר ביום שלישי – 21 באפריל 2015.


תגובות

פוסט מס' 495. מילים, מילים, מילים. מה הם אמרו לפני מערכה מס' 3 (שידור ישיר של ערוץ 10 ביום שני – 20 באפריל 2015 מהיכל הספורט ביד אליהו). פנרבאחצ'ה אולקר מנצחת את אלופת ה- Euroleague היוצאת מכבי ת"א לאחר הארכה 75:74 (65:65 בתום הזמן החוקי) ו- 3 : 0 בסדרה ומעפילה על חשבונה ל- Final four. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל מובסת בשעה זאת. פוסט מס' 495. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 21 באפריל 2015. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>