פוסט מס' 538. שידור מהשטח מול מגיפת ה- Off tube. צ'לסי – מכבי ת"א 0:4 בסטמפורד ברידג' בלונדון ב- Champions League מול EuroBasket 2015. ערוץ 55 בכבלים חוזר לסורו. פוסט מס' 538. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שבת – 19 בספטמבר 2015.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורכי פִּרְסוּם אִישִי.

הערה 3 : תוכנת ה- WordPress שבה ומעדכנת את עצמה ואת הטקסטים בפוסטים המאוחרים בבלוג.

——————————————————————————– 

פוסט חדש מס' 538 : הועלה לאוויר ביום שבת – 19 בספטמבר 2015.

——————————————————————————–

פוסט מס' 538. שידור מהשטח מול מגיפת ה- Off tube. צ'לסי – מכבי ת"א 0:4 בסטמפורד ברידג' בלונדון ב- Champions League מול EuroBasket 2015. ערוץ 55 בכבלים חוזר לסוּרוֹ. פוסט מס' 538. כל הזכויות שמורות.

פוסט מס' 538 הועלה לאוויר בשבת – 19 בספטמבר 2015.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת את מקום עבודתי שהיה ביתי השני (ולפעמים גם הראשון) לאחר מינויו המופרך של יוסף בר-אל באביב 2002 לתפקיד הרָם של מנכ"ל רשות השידור. אותה ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון שהציבה אותו בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל ב- 2002 הייתה גם זאת שהדיחה וסילקה אותו לאלתר מכהונתו זאת בחודש מאי של 2005. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2015 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". הסדרה כוללת בתוכה כ- 72 (שבעים ושניים) כרכים שמשתרעים על פני כ- 130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב (A4). המחקר והכתיבה של הסדרה אמורים להסתיים ב- 2019, לכל המאוחר ב- 2020. סדרת 13 הספרים רחבת ההיקף הדנה ב- "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה", היא מסת טלוויזיה שעוסקת בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני Paul Nipkow), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור Play by play, הגשה, הנחייה, ומהימנות בעריכת ראיונות. לצורך כתיבת הסדרה ראיינתי כ- 2200 (אלפיים ומאתיים) אנשים אולי יותר בעולם ובארץ. הסדרה עבת כרס מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה שלי עשרות אלפי תמונות + מסמכים אותנטיים + קטעי עיתונות וכמובן תיעוד מפורט של אותם כ- 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה בעולם ובארץ שניאותו למסור לי את עדותם ולסקור עמי את ההיסטוריה של הטלוויזיה שהם היו חלק ממנה. להיסטוריה הטלוויזיונית הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים שעמם דיברתי היא מציבה בראש הרשימה. לחלק היא מייעדת מקום באמצעיתה. ולא מעט אחרים שניצבו בעבר בעמדות מפתח, גם בעלי יתרונות עליונים, היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים רברבנים, כושלים, ולכן לא חשובים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

שידור מהשטח מול שידור Off tube.

נחמד לדעת כי ערוץ הספורט (מס' 55 בכבלים) נרתם לכסות מהשטח את אליפות אירופה 2015 בכדורסל (EuroBasket 2015) בהשתתפות נבחרת ישראל וכי הוא מדווח מהשטח באמצעות השַדָּר המוביל ניב רסקין מי שמאפיל ללא תנאי על הקולגות שלו בערוץ 55 בכבלים, אלה שלצִדוֹ בשתי הערים הצרפתיות מונטפלייה ובליל, וגם אלה שמסבים סביב שולחן הפרשנות באולפן בהרצליה ומבארים Off tube מהמוניטור את המצבים על הפרקט. לידו של ניב רסקין בעמדות השידור בצרפת נוכחים הפרשן גור שלף והכתב – מראיין רועי גלדסטון, אולם הם חסרי השפעה ולא מותירים רושם ועקבות. לערוץ 55 בכבלים נטול מודיעין קרבי התפנה ממון לאחר שהפסיד ברוב טיפשותו את זכויות השידורים של הליגה הספרדית לערוץ ONE בכבלים בשלוש השנים של 2018 – 2015. האם הנהלת ערוץ 55 בכבלים שינתה את השקפת עולמה…? האם ההנהלה הזאת תּוֹרֶה כעת לאנשיה להתייצב במקומות התרחשות האירועים, גם החו"ל, ולדווח מהשטח על פי העיקרון העיתונאי הידוע כי ז'ורנליזם מקצועני מבוסס על התרשמות אנושית במוקד ההתרחשות…? הנה את המשחק צ'לסי – מכבי ת"א 0:4 שידרו ישיר נדב יעקובי (שדר מוביל טוב) והפרשן אלי אוחנה (האיש איננו פרשן ומקומו בעמדת השידור מיותר לחלוטין) מאצטדיון "סטמפורד ברידג" בלונדון. הישג עיתונאי של ממש. נחמד גם לדעת שהזכיינית "רשת" בערוץ 2 מפנה מעת לעת מקום לשידורי ספורט ישירים רלוואנטיים לציבור בארץ (בניגוד לזכיינית "קשת" בערוץ 2). צפיתי בשידור הישיר של נדב יעקובי מלונדון ב- "רשת" / ערוץ 2 כשהוא רווי התרגשות והתלהבות בתחילתו אולם הולך ודועך ככל שהדקות נוקפות. מבצע השידור הישיר הנ"ל מאצטדיון הכדורגל Stamford bridge של צ'לסי צובר בין 21.20 ל- 23.45 רייטינג ממוצע נאה של % 20.9 אולם נעדר שלמות עיתונאית מפני שאין חצי תגובה, לא שיחה קצרצרה, בטח לא ריאיון מפורט של נדב יעקובי בתום ההתמודדות עם ז'וזה מוריניו מאמנה של צ'לסי. ז'וזה מוריניו הוא אחד ממנהיגי הכדורגל החשובים בעולם כיום מאז ראשית שנות ה- 2000, אישיות מרתקת ומסקרנת גם אם היא שנויה במחלוקת, ולא רק בגלל תפישת הכדורגל שלו. נעזוב לרגע את תורת הכדורגל ואת אומנות השליטה בכדור. צ'לסי עדיפה בהרבה על מכבי ת"א באתלטיות וכושרם הגופני של שחקניה עוד בטרם מתחיל המשחק ולפני העמדת גיבורי העלילה על משטח המשחק. שלא לדבר על שוער חדש ומגוחך שניצב כעת בשער מכבי ת"א, נער סרבי בן 19 בשם פרדראג ראייקוביץ'. דייגו קוסטה נראה אָצָן לעומת איתן טיבי ואדן הזאר אלוף ריצה ב- 100 מ' בהשוואה לקפטן טל בן חיים. ערן זהבי הולך לאיבוד במשחק גם בשל תנועתו האיטית. צ'לסי איננה אלופת אנגליה בגלל שיגעון של מאמנה. ואם כן, אז יש שיטה בשיגעון שלו. וגם יש לו כלים כדי להפוך את חזון ומחשבת הכדורגל שלו למְצִיאוּת קיימת.

yoash 12טקסט תמונה : יום רביעי – 16 בספטמבר 2015. אצטדיון "סטמפורד ברידג'" בלונדון. צ'לסי – מכבי ת"א 0:4 בשלב הבתים במפעל ה- Champions League. הישג עיתונאי ל- ערוץ 55 בכבלים. שני אנשי ערוץ 55 בכבלים השדר המוביל נדב יעקובי (משמאל) ואלי אוחנה מפגינים נוכחות בשטח ומשדרים ישיר את האירוע מעמדת שידור באצטדיון. האם מדובר בשידור עיתונאי אקראי מהשטח רק מפני שהתפנה ממון בקופת ערוץ 55 בכבלים לאחר האובדן הרשלני של זכויות השידורים של הליגה הספרדית לערוץ ONE בכבלים ? ו/או שמא מדובר ב- שינוי יסודי במדיניות העיתונאית של הנהלת ערוץ 55 בכבלים כי את עבודת הדיווח וליקוט האינפורמציה מבצעים במקום ההתרחשות ולא מעתיקים Off tube מהמוניטור באולפן בהרצליה. (באדיבות הזכיינית "רשת" ערוץ 2).

אתה חושב לעצמך שחלפה מגיפת ה- Off tube בארץ והנה מפציע שחר עיתונאי חדש. בסדר, אתה חושב. ואז מגיחים לפתע בערוץ 55 בכבלים שלשום (יום חמישי – 17 בספטמבר 2015) ואֶמֶש (ליל שישי – 18 בספטמבר 2015 שוב שידורי Off tube ישירים מהאולפן בהרצליה של שני משחקי חצי הגמר ב- EuroBasket 2015, ספרד – צרפת 75:80 וליטא – סרביה 64:67. איזה עיתונאות ואיזה נעליים. ערוץ 55 בכבלים חוזר לסוּרוֹ.

חצי גמר (1) ב- EuroBasket 2015 ספרד – צרפת 75:80. שידור ישיר Off tube בערוץ 55 בכבלים. יום חמישי – 17 בספטמבר 2017.

ביום חמישי – 17 בספטמבר 2015 משדר ערוץ 55 בכבלים ישיר Off tube מהמוניטור באולפן בהרצליה את משחק חצי הגמר הדרמטי בכדורסל ב- EuroBasket 2015, בו מנצחת ספרד בכוחותיה האחרונים ובשארית מרץ הנעורים של פאו גאסול (Pau Gasol שחקן כדורסל בן 35 שקומתו 2.16 מ' ומי שקולע % 50 מסך הנקודות של נבחרתו) את צרפת 75:80. באולפן המנווט של ערוץ 55 בכבלים בהרצליה שלשום נוכחים שלושה אישים רוטיניים, צפויים, ומשעממים שמתארחים בסלון ביתם של צופיהם. הם אמורים להוביל ולשדר ישיר את המשחק ספרד – צרפת. מפיק ועורך השידור הישיר שכולל בתוכו חוץ מהמשחק ספרד – צרפת 75:80 ב- ליל (Lille) גם Pre game show ארוך בהרצליה, מפר את הכלל הטלוויזיוני הראשון והבסיסי ביותר שאמור לחבר בין צופים שלו לבין השדרנים שלו המובילים באולפן שמספרים לציבור Off tube את סיפור העלילה. אין שום Super imposing במהלך ה- Pre game Show הארוך שמזהה את השלושה הללו בעבור הצופים של ערוץ 55 בכבלים. מי הם ? אפשר לחשוב שמדובר בשלושה ידועני טלוויזיה שמאיישים את אולפן ערוץ 55, נגיד ברמתם של רביב דרוקר, דני קושמרו, ויעקב איילון. הצופים הוותיקים יודעים שבסך הכל מדובר בגיל ברק ואלי סהר, אולם מיהו האיש השלישי באולפן שעונה לשם הפרטי שַי. מי זה שַֹי הַלָזֶה ? מה שם משפחתו ? מהיכן בא ? מהיכן נובעת הסמכות שלו להרעיף עלי בכזה ביטחון את הידע שלו ? אני רואה את שַי בפעם הראשונה. בעבור צופים חדשים שמצטרפים לשידור הישיר של המשחק ספרד – צרפת 75:80 בערוץ 55 בכבלים במסגרת חצי הגמר של ה- EuroBasket 2015 (יום חמישי – 18 בספטמבר 2015) לא רק שי אנונימי, גם אלי סהר וגיל ברק אינם מוכרים. אין דבר כזה בטלוויזיה שצוות העריכה וההפקה איננו מזהה לציבור הצופים באופן שיטתי את המשתתפים בשידור בשטח ו/או באולפן שדרנים, מגישים, פרשנים, ואורחים.

yael 6טקסט תמונה : יום חמישי – 17 בספטמבר 2015. אולפן EuroBasket 2015 של ערוץ 55 בכבלים בהרצליה. העורכים והמפיקים מזהים עבור צופיהם את שם האירוע העומד להתרחש מייד לנגד עיניהם בשידור ישיר אולם עושים כל מאמץ להחביא את זהות השדרנים המובילים באולפן ומותירים אותם אנונימיים. אפשר לחשוב שאת אולפן 55 בכבלים של EuroBasket 2015 בהרצליה מאיישים ידוענים ברמת רביב דרוקר, דני קושמרו, ויעקב איילון. מדובר בשני שדרני כדורסל Off tube ואורח שלהם שמופיעים בערוץ נישה ואשר אינם חשופים ומוכרים דיים לציבור הרחב. חובה לזהות אותם כמה וכמה פעמים במהלך השידור הישיר באמצעות Super imposing. (באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

yoash 30טקסט תמונה : יום חמישי – 17 בספטמבר 2015. אולפן EuroBasket 2015 של ערוץ 55 בכבלים בהרצליה. מי האיש במרכז תמונה ? (באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

בשידור המקדים הארוך עולה לאוויר טבלת אינפורמציה השוואתית בין נתוני השחקן הספרדי הגבוה ביותר פאו גאסול לבין נתוניו הצרפתי הגבוה ביותר רוּדִי גוֹבֶּר (Rudi Gobert) ללא ציון גובהם וגם גילם. שלושת המנתחים באולפן גיל ברק, אלי סהר, ושי משהו מתעלמים גם הם מכל התייחסות לקומתם של השניים ולא מוסרים את המידע הקונקרטי הזה לקהלם בבית. כאילו מדובר בצופי טלוויזיה שהם דוקטורים לכדורסל ואמונים על כל הפרטים. אתה מגלה את גובהו של רוּדִי גוֹבֶּר רק ב- Super imposing הקצרצר באותיות קטנטנות שמופיע על המסך ל- 12 אולי 14 שניות שמעלה לאוויר ה- Host broadcaster הצרפתי בטרם שריקת הפתיחה. אינך יכול להספיק לקרוא ולהכיל את כל האינפורמציה המפורטת הזאת באותיות כל כך קטנות במשך 14 – 12 שניות.

yael 5טקסט תמונה : יום חמישי – 17 בספטמבר 2015. אולפן EuroBasket 2015 של ערוץ 55 בכבלים בהרצליה. אולפן ערוץ 55 בכבלים מעלה לאוויר טבלת מידע סטטיסטית השוואתית בין הספרדי פאו גאסול לבין יריבו הצרפתי רודי גובר. מה כל כך קשה להוסיף את נתוני הגיל והגובה של שני השחקנים הללו ? (באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

yael 2

טקסט תמונה : יום חמישי – 17 בספטמבר 2015. אולפן EuroBasket 2015 של ערוץ 55 בכבלים בהרצליה. גרפיקה צפופה ואותיות קטנות, ולכן קשה לקריאה ממסך הטלוויזיה, מועלית לאוויר ע"י ה- Host broadcaster הצרפתי ועוסקת במידע זיהוי אודות 12 שחקני נבחרת צרפת מס' הגופייה שלהם, שם פרטי ושם משפחה, גובהם, גילם, ותפקידם. ה- Super imposing הקונקרטי הזה מוחזק מעט מידי זמן באוויר, 15 – 12 בלבד. (באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

הצרפתי רודי גוֹבֶּר מתנשא לגובה של 2.13 מ' והוא בן 23. צעיר בתריסר שנים מפאו גאסול בן 35. מוזר שהמומחים מדברים על הטניסאי השווייצרי "הזקן" רוג'ר פדרר בן ה- 34. הסרבי נובאק דג'וקוביץ' בן 28. רק חצי תריסר שנים שנים מפרידות ביניהם. נובאק דג'וקוביץ' מנצח את רוג'ר פדרר לא בגלל שהוא צעיר יותר אלא מפני שהוא טוב יותר ממנו. רוג'ר פדרר איננו כמובן טניסאי זקן. הוא שחקן טניס ענק (בעל 17 תארי גראנד סלאם) שדועך אולם רק נגד נובאק דג'וקוביץ הנפלא שאף הוא נחשב כבר לאחד מגדולי הטניסאים בהיסטוריה של הטניס בכל הדורות. את האחרים חוץ מנובאק דג'וקוביץ' הוא מוריד בקלות. תראו מה הוא עשה לבן ארצו סטאן וואוורינקה בחצי הגמר ב- US Open, הביס אותו 4:6, 3:6, 1:6. רוג'ר פדרר הוא ווירטואוז טניס, שבצד הגשות פתיחה בעלות עוצמה אדירה וחבטות מרהיבות, Backhand וגם Forehand, יש לו אינטואיציה אנושית אבל תנועה מהירה וגמישה על המשטח כמו של צ'יטה (Cheetah) שמגלה את חולשות טרפה (עד שזה מגיע כמובן לנובאק דג'וקוביץ'). רוג'ר פדרר מחונן בקואורדינציה תנועתית נאה שלא לדבר על קריאת מפת הקרב והבנה כללית של מהלכי המשחק כולו. הוא משחק טניס יפהפה שמותיר אותך לפעמים משתאה (בעיניי מרהיב יותר מנובאק דג'וקוביץ' המדויק והטכנוקרט), אולם עושה גם לא מעט שטויות בלתי כפויות ולא מחויבות המציאות. מדהים אותי להיווכח עד כמה הוא נותר מאופק וקורקטי בעת משברים. סגנון המשחק שלו ב- Backhand ביד אחת שונה משל נובאק דג'וקוביץ' שמשחק בשתי ידיים אולם הוא נותר מדויק. אנחנו ברי מזל שאלוהי המדע והספורט ברא עבורנו את הטלוויזיה ואת רוג'ר פדרר ואת ליאו מסי. רב אמן רוג'ר פדרר יוכל לשחק עם פיגורה אנטומית ופיסיולוגית מושלמת כשלו, ולהתחרות נגד צעירים ממנו, גם כשיהיה בן 40. אני מתערב אתכם ש- פאו גאסול ישבור את שיא הוותק של קארים עבדול ג'אבר מקבוצת ה- NBA לוס אנג'לס לייקרס על הפרקט, וישחק שָם גם בגיל 42. אינני מתפעל מהמאמץ הספורטיבי שהם נאלצים להפיק מגופם בגילם "המופלג" 34 ו- 35 כשאני משווה אותם לאבא שלי משה בלינדמן – אלרואי ז"ל מבוני קיבוץ אפיקים כשהוא היה בן 35. מגוחך שעולם הספורט עוסק כל הזמן בגילם.

כילד הערצתי את אבא שלי. כשהיה בן 34 בגילם של רוג'ר פדרר ופאו גאסול עבד את אדמתו בקיבוץ אפיקים קשה משניהם, האחד הטניס והשני בכדורסל. אני זוכר את אבא שלי מאז ימי מלחמת העולם ה- 2 מעמיס יחדיו עם חבריו בקלשונים בקיץ החם של עמק הירדן בשדות רחבי ידיים של קיבוץ אפיקים חבילות חציר כבדות על עגלות – פלטפורמות אותן משכו זוג סוסות יפות נוערה ותמורה. בחורף הקר בעת גשמים עזים היה אבא שלי קוצר תלתן ואספסת בחרמש (יחד עם חבריו) ומעמיס את התוצרת הרטובה והכבדה על עגלה אף היא רתומה לסוסים כדי להביא את המזון לפרות ברפת שלנו. אף פעם לא שמעתי אותו מתלונן כי אי אפשר ו/או כי קשה לו. גם אף פעם לא שמעתי את האנשים סביבו אומרים שאבא שלי בן 34, הוא איש זקן. מדהים שאומרים על רוג'ר פדרר ופאו גאסול שהם זקנים. מה הרבותא להתרוצץ שעה שעתיים אפילו שלוש על מגרש טניס ופרקט כדורסל לעומת עבודת האדמה. לחרוש אותה, לזרוע בה, ולקצור בחרמש תלתן ואספסת בחורף ובקיץ והעמסתם בקלשון על פלטפורמות במשך שנים על שנים, עבודה שהשתרעה על פני 12 – 10 שעות מידי יום ביומו. גם בחגים ובשבתות. כשאלוהים אמר לאָדָם "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תּאכַל לֶחֶם", הוא התכוון גם לאבא שלי ולכל חבריו החקלאים ופועלי הבניין בקיבוץ אפיקים. החלוצים האלה עבדו באמת בפרך בתנאים קשים בזֵעַת אַפָּם. בעיקר בתקופה של טרום עידן הטרקטורים והקומביינים ו- לפני המיכון והמכאניזציה. לא רק הם. גם הסוסים והפִּרְדּוֹת שלהם שמשכו עגלות ופלטפורמות כבדות מַשָא בחורף בדרכים בוציות לא סלולות שהובילו מהשדות הרחוקים לקיבוץ.

yoash 21טקסט תמונה : קיץ 1943 קיבוץ אפיקים. מתנת יום ההולדת שלי בגיל 5 בגן וורה שומרוני היה טיול על פלטפורמה רתומה לזוג פרדים בשבילי העפר אל השדות החקלאיים רחבי הידיים של קיבוץ אפיקים ב- "רוּבֵּייד" ליד האקוודוקט הישן. לא היה פרס וגאווה גדולים מאלה לילד שגדל ומתחנך בקיבוץ. אבא שלי משה אלרואי – בלינדמן ז"ל אוחז משמאל ברסן של צמד פֶּרֶד ופִּרְדָה ששמם יתום ונאווה. זיהוי היושבים מימין לשמאל : דני פלס – פלבסקי, צילה רביץ, אילת עדן, נירה קומרוב, ירדנה לווינגר, סמדר תבורי, רמי וויניאר, יעקב פוכרט, אימא שלי שרה פרֶעס ז"ל, דניה אפרת ז"ל, רזיה פורת – פוריץ, יגאל אילן – אפלבאום (מסתיר את פניו ברשת). זיהוי שורת העומדים מימין לשמאל : זוהר לוברסקי, אמיר הלמן, דן שפירא, הגננת וורה שומרוני (מחזיקה בזרועותיה ילדה לא מזוהה), דניאל קריצ'מן, אבנר וורד – וולוכוביאנסקי, חגי רונן – רכטמן ז"ל, ואנוכי יואש אלרואי – בלינדמן (עומד קיצוני משמאל). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).                                                                                                        

yoash 29טקסט תמונה : קיץ 1946. בריכת האגירה של קיבוץ אפיקים. לא היה אושר גדול יותר מלשחות ולשחק במשחקי ה- "תופסת" ו- "קדרים באים" במים העכורים של בריכת האגירה הישנה של הקיבוץ שהייתה כמעין בריכת בוץ. מימין לשמאל ניצבים ליד הסולם שמוביל למקפצה : אני בן 8, אבא שלי משה אלרואי – בלינדמן בן 34 (בגילם של רוג'ר פדרר ופאו גאסול), ואחי יונתן בן 6. התחתונים היו בגדי הים האישיים שלנו. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 22טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 30 של המאה הקודמת. קיבוץ אפיקים בעמק הירדן. קבוצת חקלאים שבה מהשדה בפלטפורמה עמוסת חבילות חציר. יושב בקדמת התמונה, בני קירשון ז"ל (נהרג במלחמת העצמאות ב- 1948). יושב ראשון מימין בשורה השנייה שלמה אלפרט. יושב שלישי משמאל, חיים ייני. השאר אינם מזוהים. החרמש, הקלשון, המגרפה, המעדר, האת, והטורייה הפכו לסמליו המובהקים של הקיבוץ. (התמונה באדיבות ארכיון קיבוץ אפיקים).

yoash 23טקסט תמונה : שנות ה- 30 של המאה הקודמת. קיבוץ אפיקים בעמק הירדן. שני פרדים גוררים עגלה ישנה בעלת גלגלי עץ ממוסגרים ב- ברזל עמוסה מספוא בדרכה לרפת. (באדיבות ארכיון קיבוץ אפיקים. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 25טקסט תמונה : 1950. שדות המספוא של קיבוץ אפיקים בעמק הירדן. אבא שלי מטפח את גידול סלק הבהמות מזון לפרות בחלקת האדמה ליד שדרת עצי הקזוארינות מדרום לבריכת השחייה הישנה של הקיבוץ. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 24טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 40 של המאה הקודמת בקיבוץ אפיקים בעמק הירדן. אריה "לובה'" גולני (מימין) ואיש לא מזוהה קוצרים תלתן בחרמשים. החרמש הפך לאחד מכלי החקלאות החשובים ביותר בשנותיו הראשונות של הקיבוץ. (באדיבות ארכיון קיבוץ אפיקים. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

בהיכל הכדורסל בליל (Lille) – צרפת מתפתחת ביום חמישי – 17 בספטמבר 2015 דרמה בשלב חצי הגמר בין נבחרות ספרד וצרפת באחד המשחקים הטעונים, הסוערים, והמותחים ביותר ב- EuroBasket 2015, אולם צוות ה- Off tube בראשות גיל ברק ואלי סהר מרכלים אודותיה באולפן בהרצליה ומשדרים אותה בקצב הכתבה. לא שורר שום מתאם בין הדרמה לבין השיח היבשושי וקולם של שני הרכלנים. נותר רק להירדם. פאו גאסול קולע 40 נקודות וספרד מנצחת 75:80 ומעפילה לשלב הגמר. אתה מהרהר בינך לבין עצמך אולי העיתונאים בערוץ 55 בכבלים יפיקו ריאיון בתום המשחק בעבור צופיהם עם גיבור הכדורסל הספרדי שקומתו 2.15 מ' והוא כבר בן 35. איזה ריאיון ואיזה עיתונאות ואיזה נעלים. מדובר בעסק מְנֻוָון. ההצלחה המרבית של ערוץ 55 בכבלים נעוצה ברכישת זכויות השידורים של האירוע הנ"ל, הזמנת אפיק של תקשורת לוויינית בין צרפת לישראל, והצבת גיל ברק ואלי סהר בעמדת שידור ה- Off tube בהרצליה כדי שיעתיקו ויידלו את האינפורמציה עבורנו מהמוניטור, כאילו בזאת מסתיימת העבודה העיתונאית. איזה עליבות. איזה קשקוש. מדובר בערוץ טלוויזיה בכבלים שטוען לגדולתו, לכישרונו, לייחודיות שלו, וגם לאיכות שלו, ערוץ שגובה כספים רבים מלקוחותיו, אך מתנהג בספטמבר 2015 כאחרון בשוּרָה, בגוֹבָה פני הפַּרְקֶט שעליו מתרוצצים השחקנים שאותם הוא משדר ישיר לצופיו מזווית התבוננות כה מוגבלת וצַרָה. וזה לא הכל.

חצי גמר (2) ב- EuroBasket 2015 ליטא – סרביה 64:67. שידור ישיר Off tube בערוץ 55 בכבלים. יום שישי – 18 בספטמבר 2017.  

ניב רסקין הוא עיתונאי ושַדָּר טלוויזיה מהשורה הראשונה בארץ. הוא החזיק את השידורים הישירים של ערוץ 55 בכבלים ב- EuroBasket 2015 מעמדות השידור במונטפלייה וליל על כתפיו, כמעט לבדו. משהודחה נבחרת ישראל מהטורניר לאחר התבוסה 82:52 בשלב שמינית הגמר לאיטליה, הודח גם ניב רסקין מעמדות השידור שלו בשטח ונקרא ע"י המערכת שלו לשוב לישראל כדי לסיים את משימתו בשידורי Off tube מהמוניטור באולפן בהרצליה. ניב רסקין שוגה משהוא חושב שהחרבון העיתונאי של שידור ה- Off tube יפסח עליו כאילו מדובר בקוסם. ניב רסקין איננו קוסם. הוא עיתונאי. זה לא הפריע לו ולפרשן שלו גור שלף לנמנם בעת השידור הישיר ליד מיקרופון ה- Off tube בהרצליה בשעה שליטא גברה במשחק חריף ונוקשה ב- ליל (Lille) על סרביה הפייבוריטית בתוצאה 64:67 והעפילה למשחק הגמר נגד ספרד. מדובר בשידור טלוויזיה ישיר עצל ומחורבן של השניים שיש בו הכל חוץ משידור טלוויזיה. אפשר לחשוב שניב רסקין עושה לי טובה אישית כשהוא מתייצב בליל שישי – 18 בספטמבר 2015 עם הפרשן שלו ליד מיקרופון ה- Off tube ומסכים להעתיק עבורי ברמה הכי מינימאלית את האינפורמציה מהמוניטור בהרצליה. אפשר לקחת את פס ה- Audio של השידור הישיר הזה ליטא – סרביה 64:67 ולשמוע את הנחרות הבוקעות מהממברנות של המיקרופון של ערוץ 55 בכבלים. דוגמא שלילית כיצד לא משדרים אירוע כדורסל עַל בטלוויזיה. בתחילת המשחק סרביה קולעת סל קל לרשתה של ליטא. ניב רסקין מספר באינטונציה עצלה ומפוהקת, "…חור בהגנה הליטאית…". הפרשן שלו מתעורר ומוסיף משפט פרשנות דגול, "…זה לא חור – זה בור…". אני מבין שבעצם שניהם יוצאים ידי חובתם משהסכימו לשדר בעבורי את הנ"ל. במקום כלשהו האופ – טיובניק גור שלף שואל את האופ – טיובניק המוביל שלו ניב רסקין במהלך השידור הישיר, "…למה שרקו…?", ובמקום אחר "ניב אתה בטוח…?". איזו רדידות. איזה עליבות. כך זה נמשך לפרקים עד הסוף. השניים ממש נרדמים. נכון שמדובר בשעת חצות אז מה ? תמוה ש- שדר הכדורסל ניב רסקין הופך למשת"פ ונכנע למעבידיו על חשבון חובתו העיתונאית לצופיו. כמה כבר היה עולה להנהלת ערוץ 55 להשאיר את ניב רסקין וגור שלף שבוע נוסף ב- ליל ? ונגיד שניב רסקין היה מסרב פקודה ואומר להנהלה שלו "…חפשו את החברים שלכם…", האם הם היו מעזים לפטר אותו ? הרי הוא משכמו ומעלה בחבורה שלהם. העיקר שערוץ 55 מחזיק בזכויות השידורים של ה- EuroBasket 2015. הנהלת ערוץ 55 בכבלים והמשת"פים שלה העיתונאים והשדרנים שעובדים בשורותיה חוטאים בפרהסיה ואינם מקיימים את חובתם העיתונאית כלפי ציבור הצופים שלהם. המשחק מסתיים בסנסציה. סרביה הפייבוריטית מודחת ע"י ליטא אולם ניב רסקין שנמצא בהרצליה איננו יכול לשאול אפילו שאלה אחת את המאמן הסרבי אלכסנדר ג'ורג'ביץ' ב- ליל (Lille) כיצד מתרחשת מפולת כזאת…? OK ליטא איננה ישראל החלשה אבל היא גם איננה סרביה. הוא גם איננו מסוגל לראיין את המאמן הליטאי יונאס קאזאלאוקאס אודות סוד כוחה של נבחרת ליטא. מדובר ב- עיתונאות Off tube מחונטרשת.  

raskin 2טקסט תמונה : לילי שישי – 18 בספטמבר 2015. אולפן ערוץ 55 בכבלים בהרצליה. שני האופ – טיובניקים של ערוץ 55 בכבלים ניב רסקין (מימין) וגור שלף (משמאל) מסכימים לשתף פעולה עם ההנהלה שלהם ומשדרים ישיר Off tube מהמוניטור בהרצליה את משחק חצי הגמר ב- EuroBasket 2015 ליטא – איטליה 64:67. חרבון עיתונאי מכל היבט. (באדיבות ערוץ 55 בכבלים).

raskin 3טקסט תמונה : לילי שישי – 18 בספטמבר 2015. אולפן ערוץ 55 בכבלים בהרצליה. הצלע השלישית הנעלמת במשדר ה- Off tube הישיר של ניב רסקין את גור שלף את המשחק ליטא – סרביה 64:67. עורכי ומפיקי המשדר עושים כל מאמץ להחביא את זהותו של האיש. הם מתעקשים לא להעלות Super imposing מי האיש ? מהו פועלו ומומחיותו ? מהו הרקע שלו ? ועל סמך מה ומדוע הוזמן לשמש צלע שלישית לידם של ניב רסקין וגור שלף. כל איש טלוויזיה מתחיל, עורך ו/או מפיק, יודע שחובה עליו לזהות לצופיו כל אורח המופיע באולפן בכל פעם שה- Vision mixer והבימאי מעלים אותו לאוויר. נחשו מי האיש בתמונה ? (באדיבות ערוץ 55 בכבלים).

הערה לסיום : אני מבין שהעיתונאים הישראליים ואנשי ערוץ 55 בכבלים חבריו של שחקן ליאור אליהו ששהו במונטפלייה ו- ליל לצדה של נבחרת ישראל, כרתו ברית והרכיבו קרטל, כדי למנוע מקהל הקוראים והצופים שלהם אינפורמציה הנוגעת לבעיותיו האישיות הרגישות של ידידם הקרוב. אז אתמול (יום שישי – 18 בספטמבר 2015) באה העיתונאית הזריזה, הידענית, והשנונה ליאורה כהן, וגילתה את פשר הסוד הכמוס אודות ליאור אליהו לציבור קוראיה ב- "מעריב". היא עשתה את עבודתה העיתונאית ועוד הבטיחה לקוראיה, "המשך יבוא גם יבוא".

סוף הפוסט מס' 538. הועלה לאוויר ביום שבת – 19 בספטמבר 2015.   

 


תגובות

פוסט מס' 538. שידור מהשטח מול מגיפת ה- Off tube. צ'לסי – מכבי ת"א 0:4 בסטמפורד ברידג' בלונדון ב- Champions League מול EuroBasket 2015. ערוץ 55 בכבלים חוזר לסורו. פוסט מס' 538. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שבת – 19 בספטמבר 2015. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>