פוסט מס' 594. בהדגשת יֶתֶּר נוֹסֶפֶת (3) : "סַם ה- Off tube הטלוויזיוני (3) הנָגוּעַ בקִיצוּץ אֵיכוּת הַשִידוּר וגִיזוּם טִיב העבודה העיתונאית, נָגוּעַ גם בחוסר יוֹשְרָה. הוא סַם מְסוּכָּן, מפני שלאחר שהנהלות רשתות הטלוויזיה בארץ החלו להשתמש בו, הֵן אֵינָן יכולות להפסיק לצְרוֹךְ אותו". כריסטיאנו רונאלדו וערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. כדורגל מלחמתי מכוער של כנופיית אתלטיקו מדריד בראשות מאמנה דייגו סימאונה מכניע את הכדורגל המחושב ואת חבורת המהנדסים של ברצלונה ליאו מסי + אנדראס אינייסטה + לואיס סוארז + ניימאר. חבל (!) פוסט מס' 594. כל הזכויות שמורות. 14.4.2016כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 594 : הועלה לאוויר ביום חמישי – 14 באפריל 2016.

————————————————————————————-

בהדגשת יתר נוספת (2) : "סַם ה- Off tube הטלוויזיוני הנָגוּעַ בקִיצוּץ אֵיכוּת הַשִידוּר וגִיזוּם טִיב העבודה העיתונאית, נָגוּעַ גם בחוסר יוֹשְרָה. הוא סַם מְסוּכָּן, מפני שלאחר שהנהלות רשתות הטלוויזיה בארץ החלו להשתמש בו, הֵן אֵינָן יכולות להפסיק לצְרוֹךְ אותו". כריסטיאנו רונאלדו וערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. כדורגל מלחמתי מכוער של כנופיית אתלטיקו מדריד בראשות מאמנה דייגו סימאונה מכניע את הכדורגל המחושב ואת חבורת המהנדסים של ברצלונה ליאו מסי + אנדראס אינייסטה + לואיס סוארז + ניימאר. חבל (!). פוסט מס' 594. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בתאריך 14.4.2016

"יוֹשְרָה" היא מילת מפתח ב- Issue הרחב שאני מעלה כאן לשיחה משותפת עם קוראי הבלוג הנוגע לעניין "סם ה- Off tube הטלוויזיוני…". האם ניתן בכלל לפתח יוֹשְרָה ? שאלה מעניינת שמעלים לדיון ד"ר רוברט קופר (Robert Cooper) ואיימן סאווף (Ayman Sawaf) בספרם המרתק והנבון, "תבונה ותובנה – אינטליגנציה רגשית בעולם העסקים", והם משיבים בקצרה : "אנשים רבים טוענים כי לעיתים חייבות ה- יושרה והאתיקה לתפוס תפקיד משני לעומת הכדאיות והרִווחיות. רבים אחרים גורסים כי מטרתה של המנהיגות איננה להקשיב ולשרת, אלא לצבור כוח וזכויות יתר. אלה שגיאות רווחות". חוות דעת מעניינת שמעידה על טיב היחסים הבעייתיים ורמת הדו שיח בין המנהלים לבין העיתונאים – שדרנים שלהם. הספר המצוין, "תבונה ותובנה – אינטליגנציה רגשית בעולם העסקים" (יצא לאור בארץ ב- 1998 על ידי "פקר – הוצאה לאור בע"מ"), מומלץ לעיון וקריאה. 

 טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל שרון מינתה במארס 2002 מינוי מופרך לחלוטין את יוסף בר-אל ל- מ"מ מנכ"ל רשות השידור במקום המנכ"ל הזמני רן גלינקא שהודח, ואח"כ העניקה לו ב- 2 ביוני 2002 מינוי של קבע לתקופה של חמש שנים. ב- 2 במאי 2005 התעשתה אותה הממשלה ואותו ראש הממשלה אריאל שרון שהעניקו ל- יוסף בר-אל את המינוי המופרך של מנכ"ל רשות השידור והציבו אותו בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל. ממשלת ישראל הדיחה אותו גם אם באיחור רב בבושת פנים לפינה אפלולית בירכתי ההיסטוריה הארוכה של השידור הציבורי. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובפעם הראשונה בתולדות רשות השידור הודח מנכ"ל רשות שידור מכהן. יוסף בר-אל סולק מהמשרה הרמה בגין שחיתות ושוחד מסך. הפרוטוקול הממשלתי אודות פרשת הדחתו של מנכ"ל רשות השידור ע"י ממשלת ישראל, מפרט את הסיבות לסילוקו ומצוי על מדפי ארכיון הממשלה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הקדמה אישית קצרצרה.

ניהלתי לאחרונה וויכוח נוקב ולהפתעתי גם רווי מחלוקת עם עורך הבלוג שלי. טענתי בפניו כי הוא איננו אמור לערוך פנימה לתוך הפוסטים בתכיפות יתר את הצל"שים / מכתבי ההערכה (הוא מכנה אותם מסמכים שהם ציונים לשבח, ואני קורא להם מכתבי הערכה) שהוענקו לי בקריירת העבודה הארוכה שלי בשידור הציבורי מטעם המנכ"לים ומנהלי הטלוויזיה לדורותיהם. בדרך כלל בסיומם של מבצעי שידור בינלאומיים ממושכים ומורכבים ומסובכים בחו"ל הרחק מגבולות המדינה. הסברתי לעורך שלי כי חשיפתם של המסמכים הללו שוב ושוב מצביעים לפי שיקול דעתי על חוסר צניעות של כותב הבלוג, מדגישים את התנשאות שלו, ומצביעים על טפיחה עצמית על השכם עוד ועוד שוב ושוב, קָבָל עַם וקוֹרְאִים. טענתי בפני העורך החכם שלי (פחות ו/או יותר בן גילי) כי הדבר מיותר ואין שום צורך בהתפארויות תכופות מידי. הדבר איננו מקובל עלי, מה עוד שאין סוף רגעי תהילה עטפו את שנות עבודתי ההן ברשות השידור. אין לי עוד צורך בהם. העורך שלי ניצב מולי כועס והמום. כולו נדהם ופניו סמוקים מ- חימה. ואז פצח במונולוג הבוטה שלו והוא יודע להיות כזה. אני מכיר אותו היטב : "תקשיב טוב מר יואש אלרואי…", כשהוא עורך הפסקה יזומה נועץ בי את מבטו החד בי ומאיץ את קצב דיבורו, "תגיד לי מר יואש אלרואי מה אתה עושה צחוק…? מי אתה חושב שאתה…? אינך מבין שאו טו טו אתה אמור לחגוג גבורות, וש- שמך נשכח זה מכבר…הפירמה שלך מיושנת ו- איננה אומרת עוד כמעט דבר לציבור הקוראים. אפילו שמם של חיים יבין ודן שילון נשכח וחלק ניכר מהציבור הישראלי איננו יודע עוד מי הם היו ומה היה פועלם. עוד רגע קט גם לא יידעו מי היה מוטי קירשנבאום ז"ל ואלכס גלעדי יבד"ל. אתה כנראה לא מבין שפרסום 120 הצל"שים שעיטרו את עבודתך הברוכה ההיא במשך יותר משנות דור ואשר מקוטלגים ב- בלוג, אינם רק תזכורת לפועלך האדיר רב השנים כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, אלא מהווים ראשית דבר אישור ו- אסמכתה מדוע יש לך את הזכות המקצועית לכתוב בלוג מהסוג הזה שאתה חוקר כותב, ואשר זוכה להצלחה סנסציונית. כמות של 113072 (מאה ושלושה עשר אלף ועוד שבעים ושניים) קוראים איננה דבר של מה בכך". העורך שלי עשה שוב פַּאוּזָה קלה ואז הוסיף : "מר יואש אלרואי, תראה אתה שכרת אותי לערוך את הבלוג ואת סדרת 13 הספרים שלך שאתה חוקר וכותב מאז 1998 ואשר דנים ב- "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". לא אני הצעתי את עצמי. אתה הוא זה שהצעת לי את המשרה ואת השָכָר הטָמוּן בצדה. ובכן מר יואש אלרואי עם כל הכבוד שאני רוחש לך ולפועלך, אם הנך מתכוון להמשיך להתערב שוב ושוב בעבודת העריכה שלי, על ימין ועל שמאל, אומר לך חד משמעית באופן הברור ביותר, כלהלן : "דע לך שאינך מתיר לי כל ברירה אלא להתפטר מתפקידי. אל תכריח אותי להעלות על בדל שפתותיי את ששת המילים הבוטות, אני עוזב…חפש את החברים שלך…". העורך שלי מעולם לא דיבר עמי בסגנון מְחוּצָף שכזה אך לא פיטרתי אותו. הוויכוח ביני לבינו לא תם. החלטתי (בינתיים) להשאיר אותו על כנו משום שהוא עורך טוב ו- גם מפני שיש לי כלפיו ריספקט עצום. העורך הזה הוא בעל שיעור קומה ו- אישיות שאני מעריץ. אני מכיר אותו היטב. הוא מעולם לא אִכְזֵב אותי.

alex 5טקסט תמונה : אפריל / מאי 1995. אטלנטה – ארה"ב. הימים ההם – הזמן ההוא. ה- WBM ה- 2 מתכנס באטלנטה לקראת הפקת שידורי הטלוויזיה הבינלאומית והישראלית את אולימפיאדת אטלנטה 1996. מר אלכס גלעדי איש רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC (סגן נשיא בכיר) וחבר פעיל ב- IOC / הוועד האולימפי הבינלאומי נולד להיות מנהיג טלוויזיה, משמאל. אנוכי מימין. הוא מר אלכס גלעדי (מחשובי הפיגורות בטלוויזיה הבינלאומית ובתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, מאז 1980) כרגיל מחויט ומעונב טיפ – טופ, נועל נעלי עור משובחות ומבריקות, עונד שעון יקר על יד ימין שלו, ומעשן סִיגָר. אני כרגיל לובש מכנסי ג'ינס ונועל נעלי ספורט. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

teheran 25טקסט תמונה : ספטמבר 1974. נתב"ג. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 42 שנים. משלחת הספורט של מדינת ישראל שבה ארצה עטורת מדליות זהב ממשחקי אסיה ה- 7 שנערכו בטהראן בירת איראן. ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (בן 52 בתמונה) מקבל באופן אישי את פניהם בנתב"ג. שני מימין הוא מר שמואל ללקין (בן 48 בתמונה) מי שהיה מנהל המשלחת הישראלית לטהראן 74' ושימש מנכ"ל ההתאחדות לספורט. שמואל ללקין נחשב ע"י רבים למנהיג מוביל בהא הידיעה של הספורט במדינת ישראל. זיהוי הנוכחים בשורה מלפנים מימין לשמאל : דוב שחר (שונשיין), שמואל ללקין, האתלטית אסתר רוט – שחמורוב (בת 22 בתמונה), והשחיין דן ברנר. זיהוי הנוכחים בשורה האחורית מימין לשמאל : נערה לא מזוהה, שר החינוך אהרון ידלין, האתלטית חנה שזיפי, ראש הממשלה הנערץ יצחק רבין שבא להקביל בנתב"ג את משלחת הספורט של ישראל השבה ארצה עטורת ניצחונות. (באדיבות שמואל ללקין. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

shilon 1טקסט תמונה : אולימפיאדת הדמים – מינכן 1972. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 44 שנים. דן שילון נולד להיות מנהיג טלוויזיה. כאן בתמונה הוא נראה מגיש את היומנים האולימפיים מאולפן הטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- IBC בקומפלקס האולימפי של מינכן 72', בטרם אסון רצח 11 הספורטאים הישראליים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

kirshenbaum 3טקסט תמונה : חורף 1974. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 42 שנים. מוטי קירשנבאום ז"ל (בן 35, משמאל) נולד להיות מנהיג טלוויזיה. כאן הוא נראה בתמונה מקבל את פניו של המגיש חיים יבין (בן 42, מימין יבד"ל) על הסט של "ניקוי ראש". ניצב בתווך השחקן טוביה צפיר. (באדיבות מוטי קירשנבאום ז"ל. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

aronson 1טקסט תמונה : ספטמבר 1968. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 48 שנים. זהו פרופסור שלמה אהרונסון (בן 32 בתמונה) מנהל ומנהיג חטיבת החדשות הראשון בטלוויזיה הישראלית הציבורית, דרדק תקשורת שזה אך נעמדה על רגליה. (באדיבות יוסף "פונצי" הדר ז"ל. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).  

lapid 4טקסט תמונה : מארס 1984. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 32 שנים. מנכ"ל רשות השידור ומנהיג השידור הציבורי יוסף "טומי" לפיד ז"ל (בן 52 בתמונה, יושב במרכז) מסיים את שירותו בן חמש שנים ונפרד מרשות סגל של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין : מנהל חטיבת שירותי הפקה דודו הירשפלד ז"ל, מהנדס הטלוויזיה הישראלית הציבורית גבי פישר, מנהל כוח אדם יעקב אורן, מנהל הביצוע בחטיבת ההנדסה יעקב סווירי, מנהל מחלקת הבימאים ג'קי גורן ז"ל, מנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן (בן 42 בתמונה, מרכיב משקפיים כהים) מנהל חטיבת התוכניות צבי שפירא, מזכירה שנייה בלשכת מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית שרה פרל (מוסתרת). זיהוי הנוכחים בשורה הקדמית משמאל לימין : יוסף "טומי" לפיד ז"ל (יושב), מנהלת לשכת המנכ"ל רוחמה איילון (ממושקפת ומניחה את ידה הימנית על כתפו של המנכ"ל), מנהלת מחלקת רצף והגשה חנה קלופפר (לובשת שמלה שחורה עם פסים בחלקה העליון), מנהלת לשכת מנהל הטלוויזיה אסתי אלירז, נהגו האישי של מנכ"ל רשות השידור גבי אוחנה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

להלן חלק מ- מכתבי הערכה שהוענקו ליואש אלרואי ע"י המנכ"לים של רשות השידור, היו"רים של הוועד המנהל של רשות השידור, מנהלי הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 לדורותיהם, ומנהלי חטיבת החדשות.

טקסט מסמך : שנת 2000. יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור גיל סמסונוב נפרד ממני. היה מדובר באיש חכם, יצירתי, ופורה, וגם נאמנו המובהק של בנימין נתניהו שלא קידם את רשות השידור אפילו במילימטר אחד לפנים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 6 באפריל 1989. מכתב ההערכה ששלח לי יאיר שטרן מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית, לאחר שסיים את תפקידו ובטרם נשלח למשימה הבאה שלו, כתב הטלוויזיה והרשות בוושינגטון בירת ארה"ב. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

טקסט מסמך : 15 ביולי 1990. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה יוסף בר-אל הטרי בתום מבצע השידורים הטלוויזיוני הממושך של מונדיאל הכדורגל איטליה 1990. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 1991. מכתב ההערכה ששלח לי סמנכ"ל הכספים של הרשות יוחנן צנגן בטרם עזיבתו את הרשות, וחבירתו לחברת "רשת" כמנכ"ל משותף עם דן שילון. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : 17 באוקטובר 1988. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנכ"ל רשות השידור בתום מבצע השידורים הטלוויזיוני של אולימפיאדת סיאול 1988. 132 שעות שידורים ישירים בתוך תקופה של 16 ימים. שהיתי בסיאול 88' 37 ימים. מבצע השידורים הממושך והמורכב והמסובך מבחינה טכנולוגית גם בגלל תקשורת לוויינים מרוחקת ובעייתית, צלח באופן פנטסטי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : 7 באוקטובר 1988. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה חיים יבין בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני האולימפי בסיאול בירת דרום קוריאה, שכלל בתוכו 132 שעות בפרק זמן של 16 ימים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : 4 באוקטובר 1988. מכתב הערכה ששלח אלי מנהל חטיבת החדשות באלוויזיה הישראלית הציבורית יאיר שטרן, בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אולימפיאדת סיאול 1988 שכלל בתוכו 132 שעות בפרק זמן של 16 ימים, ואֶפֶס תקלות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

טקסט מסמך : 20 ביולי 1986. מכתב הערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בתום שני מבצעי השידורים הישירים של מונדיאל הכדורגל מכסיקו 1986 (105 שעות בפרק זמן של חודש) + מונדובאסקט של ספרד 1986 (35 שעות בפרק זמן של שבועיים). בשני מבצעי השידור האלה שימש יורם ארבל השַדָּר מס' 1 שלי ומתוקף ההגדרה היה גם השַדָּר המוביל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 27 במאי 1985. מכתב הערכה ששלח לי מ"מ מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית יוסף בר-אל בתום עונת השידורים של 1985 – 1984 הנוגעת לכיסוי משחקי הליגה הלאומית (ליגת העל היום) בכדורגל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 15 ביוני 1987. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין בתום מבצע השידורים הישירים המוצלח ומניב רייטינג של ליגת הכדורסל האמריקנית ה- NBA, לראשונה בתולדות הטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית ולדורותיה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : 7 באוגוסט 1996. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה יאיר שטרן בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אולימפיאדת אטלנטה 1996 שכלל בתוכו 196 שעות בפרק זמן של 17 ימים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 14 ביולי 1992. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית יוסף בר-אל בטרם טיסתי לאולימפיאדת ברצלונה 92' כדי להפיק ולשדר משם 155 (מאה חמישים וחמש) שעות בפרק זמן של 16 ימים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 12 ביולי 1982. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית טוביה סער בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של מונדיאל הכדורגל ספרד 1982. המבצע בן 35 ימים כלל בתוכו 125 שעות שידורים ישירים ומוקלטים בעיצומה של מלחמת לבנון ה- 1. עם שובי לארץ ממדריד ב- 14 ביולי 1982 התגייסתי מייד כקצין קרבי והצטרפתי לכוחות הלוחמים באוגדה של תת אלוף איציק מרדכי במלחמת לבנון ה- 1. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 14 באוגוסט 1983. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית יאיר שטרן, בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אליפות העולם ה- 1 בא"ק – הלסינקי 1983. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 25 באוגוסט 1983. מכתב ההערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אליפות העולם ה- 1 בא"ק של הלסינקי 1983. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 21 במארס 1988. מכתב ההערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בטרם העניק לי דרגה אישית 10 בסולם הדירוג העיתונאים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 14 באוגוסט 1984. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית מר טוביה סער בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני הממושך, המרוחק, המורכב והמסובך (גם בשל תקשורת לוויינית בעייתית) של אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 23 באפריל 2000. מכתב הערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בתום מבצע השידורים הישירים "ראש בראש" מול ערוץ 5 בכבלים של ה- Final four האירופי בכדורסל של סלוניקי 2000, בהשתתפות קבוצת מכבי ת"א. הבסנו ברייטינג ובטבלאות המדרוג את ערוץ 5 בכבלים תחת ניהולם של מיילן טנזר והסמנכ"ל שלו יונה וויזנטל בשיעור % 30.1 מול % 5.9. במילים אחרות : חבטנו ו- הִיכֵּנוּ את מיילן טנזר ויונה וויזנטל שוק על ירך. עם עובדות אמת אי אפשר להתווכח. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 23 באפריל 2000. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים של ה- Final four האירופי בכדורסל של סלוניקי 2000 בהשתתפות מכבי ת"א. הבסנו ברייטינג ובטבלאות המדרוג את ערוץ 5 בכבלים תחת ניהולם של מיילן טנזר והסמנכ"ל שלו יונה וויזנטל בשיעור % 30.1 מול % 5.9. במילים אחרות : חבטנו ו- הִיכֵּנוּ את מיילן טנזר ויונה וויזנטל שוק על ירך. עם עובדות אמת אי אפשר להתווכח. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 14 במאי 2001. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של ה- Final for האירופי בכדורסל של פאריס (בהיכל ברסי) 2001 בהשתתפות מכבי ת"א שזכתה בבכורה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 14 במאי 2001. מכתב הערכה ששלי לי יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור נחמן שי בתום מבצע השידורים של ה- Final four האירופי בכדורסל של פאריס 2001 (ארבעת המשחקים התקיימו בהיכל ברסי / Bercy). מכבי ת"א זכתה בבכורה והוכתרה לאלופת אירופה לקבוצות בכדורסל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 23 באפריל 2000. מכתב הערכה ששלח לי יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור מר גיל סמסונוב בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של ה- Final four האירופי בכדורסל של סלוניקי 2000. קבוצת מכבי ת"א זכתה בסגנות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 4 ביולי 2000. מכתב הערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני הארוך של Euro 2000, הלוא היא אליפות אירופה לאומות בכדורגל שנערכה בקיץ 2000 בשמונה אצטדיונים, ארבעה בהולנד וארבעה בלגיה. בתקופה של חודש ימים שידרנו ישיר את כל 31 המשחקים של הטורניר. מסה של 100 שעות. הקמתי את מפקדת השידורים שלי ב- IBC באמשטרדם. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

טקסט מסמך : שנת 2000. אין תאריך מדויק. מכתב הערכה ששלח לי יו"ר הוועד המנהל של רשות גיל סמסונוב בתום העונה התקציבית של  שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, לאחר מבצע השידורים הטלוויזיוני של Euro 2000 ובטרם מבצע השידורים הטלוויזיוני של סידני 2000 .(ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה יצחק "צחי" שמעוני בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של משחקי המכבייה ה- 11 בתל אביב. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

טקסט מסמך : 6 בינואר 1988. מכתב הערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בטרם שני המבצעים הגדולים של Euro 1988 (אליפות אירופה לאומות בכדורגל – גרמניה 1988) ו- אולימפיאדת סיאול 1988. ב- 1988 שידרה חטיבת הספורט הקטנטונת של הטלוויזיה הישראלית הציבורית כמות אדירה בת 300 (שלוש מאות) שעות של מרבית אירועי הספורט הגדולים, החשובים, והרלוואנטיים בארץ ובעולם. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 15 ביולי 1998. מכתב הערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי (היום יו"ר מועצת דליית אל כרמל) בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של מונדיאל הכדורגל של צרפת 1998. המבצע בן 50 ימים כלל בתוכו 170 שעות. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 30 באפריל 2000. מכתב פרידה ששלח לי מר יאיר שטרן מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 לאחר סיום תפקידיו בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 וברשות השידור. פרישתו לעַד הייתה אבדה כבדה לשידור הציבורי ולי אבדה אישית. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 23 ביולי 1986. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית מר חיים יבין בתום שני מבצעי השידורים הישירים של מונדיאל מכסיקו 1986 והמונדובאסקט של ספרד 1986. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורת).

טקסט מסמך : 22 ביולי 1998. מכתב הערכה ששלחה לי יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור פרופסור גב' רינה שפירא בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוניים של מונדיאל הכדורגל של צרפת 1998. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : חורף 2002. זהו המסמך המקורי  שנכתב אלי ע"י אלכס גלעדי (חבר הוועד האולימפי הבינלאומי – IOC וסגן נשיא בכיר ברשת הטלוויזיה האמריקנית NBC, ומייסד חברת "קשת" בערוץ 2) ב- 31 בדצמבר 2002 לאחר פרישתי לעַד מהטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ומרשות השידור בעקבות מינויו המופרך של יוסף בר- אל בקיץ 2002 למנכ"ל רשות השידור ע"י ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

 shai 27טקסט מסמך : 14 באוגוסט 2002. מכתב הפרידה של יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור נחמן שי ממני לאחר נטישתי את ערוץ 1 ואת רשות השידור לעַד. המכתב היה נחמד אבל לא הגירושים. נטשתי בטריקת דלת. נחמן שי לא התייצב לימיני במאבקי הצודק נגד המנכ"ל המופרך של רשות השידור יוסף בר-אל. את מה שהוא לא עשה, עשתה ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון ב- 2 במאי 2005. היא הדיחה אותו לאלתר מכיסאו הרם וסילקה אותו מכהונתו כ- מנכ"ל רשות השידור. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובפעם הראשונה בהיסטוריה של רשות השידור הודח וסולק מנכ"ל רשות שידור מכהן. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

yoash 3טקסט מסמך : 31 במאי 1987. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנהל חטיבת החדשות מר יאיר שטרן במהלך מבצע שידורי הטלוויזיה הישירים של ה- NBA לראשונה בתולדות הטלוויזיה הישראלית הציבורית. מדובר בשידור ישיר של אחד ממשחקי ה- East conference final בין קבוצות בוסטון סלטיקס ודטרויט פיסטונס. המבצע הטכנולוגי התאפשר ראשית דבר בשל שיפור משמעותי בתקשורת לוויינים בינלאומית בין ישראל לארה"ב. בעמק האלה ניצבו בימים ההם כבר שתי אנטנות – צלחות שכוונו לשני הלוויינים האטלנטיים ה- Primary ו- Major 1. מן הראוי לציון כי רשת הטלוויזיה האמריקנית CBS החזיקה בזכויות השידורים של ה- NBA ומנהליה קבעו כי שעות המשחקים של סדרות הגמר בסופי שבוע בחוף במזרחי והמערבי יהיו ב- 15.30 שעון ניו יורק (GMT minus 4) ו- 12.30 שעון לוס אנג'לס (Gmt minus 7). הזמנים האלה התאימו לשעון ישראל (GMT plus 3) ואפשרו לי לייבא אותם ארצה בהצלחה. ראוי לציין גם שהנהלת ה- NBA נהגה עמי חסד כספי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית והסכימה להעניק לי את זיכיון השידור תמורת 2000 (אלפיים) דולר בלבד בעבור כל משחק. CBS יצאה מגדרה כדי לתמוך במבצע השידורים הישיר המרוחק הוא ואפשרה לי להשתמש בקו השידור של השדר שלהם דיק סטוקטון כ- Guide line בעבור צוות השידור שלי בירושלים יורם ארבל והפרשן אריה מליניאק. כל השידורים הישירים ההם של ה- NBA התבצעו על ידינו בשיטת Off tube. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 2טקסט תמונה : מארס 1972. היכל הספורט ביד אליהו. הימים ההם – הזמן ההוא. היכל הספורט ביד אליהו בתל אביב. אנוכי יואש אלרואי – בלינדמן (משמאל) יחדיו עם יאיר שטרן (מימין) בראשית הקריירה שלנו יחדיו עם הילדים הקטנים שלנו העומדים מלפנים. זיהוי הנוכחים בתמונה מימין לשמאל : שי שטרן (היום מגיש ומנחה תוכנית בידור בערוץ 10), רועי אלרואי (היום אדריכל), וגור אלרואי (היום פרופסור באוניברסיטת חיפה). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

alex 1טקסט מסמך : 8 ביולי 2002. זהו המסמך המקורי שכתב לי מר אלכס גלעדי איש הטלוויזיה הגדול ביותר שצמח בתעשיית הטלוויזיה של מדינת ישראל. ואומר ואוסיף, "בכל הזמנים".

כריסטיאנו רונאלדו וערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. הפרובלמטיות של ה- Off tube. (יום שלישי – 12 באפריל 2016).

ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים שומר בקנאות על מדיניות שידורי ה- Off tube שלו ככל שמדובר באירועי ספורט על בינלאומיים בחו"ל, וממשיך לחסוך כסף על חשבון קהלו ומידע מצופיו. ארבעת השידורים הישירים האחרונים של ארבעת משחקי רבע הגמר ב- Second leg שלב הגומלין ב- Champions League ביום שלישי ורביעי ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3 + מנצ'סטר סיטי – פ.ס.ז' 0:1 + אתלטיקו מדריד – ברצלונה 0:2 + בנפיקה ליסבון – באיירן מינכן 2:2 נעשו אף הם Off tube מהאולפן בהרצליה, ע"י שני ציוותי השידור נדב יעקובי את שגיא כהן ועמיחי שפיגלר את עומרי אפק. זלזול עיתונאי שכזה בצופים הוא מחפיר ובלתי מתקבל על הדעת בעליל, אולם הוא "חוקי" ואפשרי, ולבטח פרגמטי ו/או פרקטי כל עוד ומדובר בשידור ישיר בלעדי בו זכויות השידורים של ליגת האלופות שייכות רק לערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, וכל עוד צופי הספורט בארץ נאמנים נאמנות מופלגת לתמונת הטלוויזיה (באשר היא) ואינם מתרגשים יתר על המידה מפס הקול ה- Off tube בעברית הנלווה לסיגנל הספרדי. הנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מנצלת את הנאמנות האוטומטית של הצופים שלה (וגם של השדרנים הכנועים שלה) מפני שלאֵלֶה וגם לאֵלֶה אֵין ברירה אחרת. היא בוגדת בהם על ימין ועל שמאל באמצעות סמכות ה- Off tube המופרכת. גם בי. בעצם מדוע לָאו ? למה צריך לשגר ציוותי שידור למקומות ההתרחשות הרחוקים באירופה בעלות של 10000 (רבבה) דולרים לכל צוות שידור (כ- 40000 דולר לארבעת הצוותים ביחד) בעיר מנצ'סטר באנגליה, ליסבון בפורטוגל, ובמדריד בספרד אם הצופים מסכינים עם שידורי ה- Off tube הללו ממילא ונוהרים בהמוניהם למסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים…??? אני שונא להיות נבגד ומנוצל. אך אין לי אופציה אחרת. בלית ברירה אני מתמסר לבוגדים. אני מת להתבונן בפרצופו של נדב יעקובי כשההנהלה מצהירה בפניו כי גם בפעם הזאת הוא ישדר ישיר את שני המשחקים במדריד, ריאל מדריד נגד וולפסבורג, ואתלטיקו מדריד נגד ברצלונה מעמדת שידור באולפן בהרצליה. שידורי ה- Off tube עושים שמות בציוותי השידור של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בעיקר בשני השדרים המובילים נדב יעקובי (מי ששידר ישיר את שני המשחקים "הספרדיים" ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3 (יום שלישי – 12 באפריל 2016) ו- אתלטיקו מדריד – ברצלונה 0:2 (יום רביעי – 13 באפריל 2016) והועדף על עמיחי שפיגלר ששידר ישיר את מנצ'סטר סיטי – פ.ס.ז'. 0:1 (יום שלישי – 12 באפריל 2016). עמיחי שפיגלר הוא שדר פעיל ומוביל של ערוץ 1 שמלווה את משחקי הכדורגל המרכזיים בליגת העל הישראלית (יחדיו עם הפרשן שלו מוטי איוואניר) מעמדות שידור המותקנות עבורו במרחבי ישראל. לפתע הוא מודע לקשקוש העיתונאי הקרוי Off tube. כמו נדב יעקובי גם הוא מנותק לחלוטין מגיבורי העלילה שהוא מתאר לצופיו. בסיום העלילה המותחת אין לו כל אפשרות לראיין את גיבורי הסיפור שלו. הוא בסך הכל יושב מול המוניטור שלו בהרצליה בעוד העלילה מתרחשת ב- מנצ'סטר. מדובר במחשבה טלוויזיונית אַבוּדָה ובהפקת טלוויזיה מחורבנת. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים יודע לקנות את זכויות השידורים הבלעדיות ולהתחבר לתקשורת הלוויינית אולם הוא חסר כישרון לטפל עיתונאית בסחורת השידור היוקרתית שהוא מחזיק בידיו. נדב יעקובי הוא שַדָּר Off tube כְרוֹנִי. מגיפת ה- Off tube הפכה אותו זה מכבר להיפר אקטיבי. למרות שהוא איננו נמצא באצטדיון רווי האווירה והעידוד – הוא צועק נורא. הוא שכח כבר את הימים בהם הציב אותו ערוץ 1 בעמדות שידור במונדיאל הכדורגל של ברזיל 2014 ברחבי המדינה הענקית והעניק לו אז את ההזדמנות לטעום את טעם החיים. נדב יעקובי הוא עיתונאי יָדְעַן וגם אישיות טלוויזיונית איכותית אולם שידורי ה- Off tube מחסלים כל אפשרות של הצטיינות. הוא יכול לצעוק כמה שהוא רוצה אולם זה לא יעזור לו. הוא נותר איש טלוויזיה שמעתיק את המידע מהמוניטור בהרצליה. אופ – טיובניק מוצהר.

הבעיטה החופשית המוצלחת ובת המזל (a very Lucky free Kick) של כריסטיאנו רונאלדו בדקה ה- 77 במשחק ריאל מדריד – וולפסבורג גרמניה, ואשר מעניקה לריאל מדריד את הזכות להעפיל לשלב חצי הגמר, ממחישה את חולשת ה- Off tube. התיאור הצעקני בהרצליה של האירוע המתרחש במדריד, מדגיש עד כמה השַדָּר נדב יעקובי והפַּרְשָן שלו שגיא כהן מנותקים מהאירוע הדרמטי בשל שידור ה- Off tube שלהם. עד כמה רונאלדו כריסטיאנו מי שמרוחק כ- 5000 ק"מ באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" מְנָדֵב יעקובי ושגיא כהן השרויים באולפן בהרצליה, מקשה את החיבור של השדרנים הישראליים אליו. שידור ה- Off tube מדגיש עד כמה כריסטיאנו רולנאלדו איננו נגיש עבור שני האופטיובניקים, ולכן עד כמה גם גיבור ההתמודדות איננו זָמִין ל- צופיו. נדב יעקובי ושגיא כהן אינם יכולים לגעת ולמשש את כריסטיאנו רונאלדו ולכן גם אינם יכולים לנתח את יתרונותיו של מושא השידור הראשי שלהם, וגם לא את חסרונותיו שאין לו. שידור ה- Off tube הטריביאלי של שניהם מרתיח אותי מפני שאני נמנה על קבוצה גדולה של אזרחים שמממנת את פעילותו של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ומקבלת בתמורה עיתונות בעייתית ולא אותנטית. מסתיימת העלילה המותחת בה ריאל מדריד מעפילה לשלב חצי הגמר בזכותו של "האחד, היחיד, והמיוחד…", כפי שצועק בהִיסְטֶרְיָה נדב יעקובי למיקרופון ה- Off tube שלו ומאמץ את מיתרי גרונו עד קצה גבול יכולתם, אולם איננו יכול ולא מוצא כל צורך לראיין את השחקן המרכזי בעלילה הנהדרת שנפרשת לפניו (אפילו לא במסגרת תגובות קצרות של Flash interviews כפי שמקובל במונדיאלים). תחשבו על תמונה פוטנציאלית Two shot טלוויזיונית בה נדב יעקובי מראיין עבורנו ב- "סנטיאגו ברנביאו" את כריסטיאנו רונאלדו. ה- Off tube המופרך כופה על נדב יעקובי ושגיא כהן להחמיץ את איכות השידור וטיב המסר ש- שניהם אמורים להעביר לצופים שלהם. כיצד אפשר לסיים שידור ישיר כה סוער מבלי לראיין את מייצר הסערה ? אילו הייתי מנכ"ל ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים הייתי משלם מיליון דולר כדי לראיין את אלוהי הכדורגל כיצד ברא יצירה אנושית כל כך מושלמת, ואת כריסטיאנו רונאלדו עצמו אודות המשימה שהצליח לבצע זה עתה במו רגליו, גופו, נפשו, ושִכְלוֹ. ריאל מדריד העפילה לשלב חצי הגמר של ה- Champions league ומייד שִלְשֶלָה לקופתה בונוס של 8.000000 (שמונה מיליון) euro (בזכות ההעפלה). כמובן שהאופטיובניקים הללו בהרצליה אינם מסכמים במשפט וחצי את הפרט הפיננסי המעניין הזה לצופיהם. הם גם אינם מדווחים לצופיהם בחצי משפט כי כריסטיאנו רונאלדו משתכר בעונה אחת כ- 22.0000000 (עשרים ושניים מיליון) euro, חוץ מחוזי הפרסום האין סופיים שהוא חתום עליהם. הרי הם פה והוא שם. כריסטיאנו רונאלדו הוא פנומן מכל היבט. שחקן כדורגל מיטבי ודמות ספורטיבית נדירה. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מחובר אומנם ל- לוויין אולם מנותק מכריסטיאנו רונאלדו. רואים את זה בתיאור של נדב יעקובי את הבעיטה החופשית בת המזל בדקה ה- 77 של הפנומן הפורטוגלי. אנוכי כצופה של השדר נדב יעקובי אינני רוצה ולא יכול להסתפק בזעקה האינפורמטיבית המסכמת שלו גם אם היא נכונה, "האחד, היחיד, והמיוחד…". חולשת ה- Off tube מוצאת את ביטויה העיקרי בתיאור אירוע הבעיטה החופשית בת המזל של כריסטיאנו רונאלדו. הערת אגב : מעניין, זהו אותו כריסטיאנו רונאלדו שהאופטיובניק מערוץ ONE אייל ברקוביץ אמר אודותיו רק לפני שבועיים בערוץ שלו בכבלים בעת השוואה בין כישרונם של ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו, כלהלן : "…ליאו מסי הוא כישרון, אחד הגדולים בכל הזמנים ליד מאראדונה ופלה…אני לא חושב שרונאלדו בחמישייה הראשונה…רונאלדו הוא גולר מדהים אבל הוא אינו טאלנט, הוא לא כישרון כמו מסי…". נדב יעקובי מוריד את המסך באופן לא טבעי על כריסטיאנו רונאלדו ועובר יחד עם המערכת שלו לסדר היום באולפן המשעמם בראשות מודי בר און. מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. אין לי הגדרה אחרת, כאילו לא קרה מאום רק לפני רגע, כאילו לא התרחשה דרמה עצומה רק כעת. עכשיו אני מקבל בסלון ביתי את הקומיקאי בגְרוּש מודי בר און במקום את כוכב העַל כריסטיאנו רונאלדו, במקום לפחות תגובה קצרה שלו לאותו רגע התהילה ה- כמעט פרטי שלו שתם לפני שניות אחדות ובו לא רק שהעלה את ריאל מדריד לשלב חצי הגמר בליגת האלופות אלא שִלְשֵל לקופת המועדון שלו גם בונוס העפלה בן 8.000000 (שמונה מיליון) euro. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים גודע את הסיפור וקורע במו ידיו את הדפים האחרונים, את עמודי הסיכום של ספר ה- Off tube שרק כעת השלים לכתוב : "ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3". זה לא עובד ככה. ובאשר לאבחנתו של אייל ברקוביץ' אודות כריסטיאנו רונאלדו. ברור שמדובר באנליזה לא נכונה שלו, ש- אפילו איננה שנויה במחלוקת. פרוגנוזה מגוחכת נטולת כל הצדקה. כריסטיאנו רונאלדו הוא בְּרִיאָה מושלמת של אלוהי הכדורגל. בנוי לתלפיות, 1.85 מ'. בעל טכניקה אישית נפלאה וטיפול יעיל ויפהפה בכדור, בעל כושר גופני מצוין, ומְיוּמָן גם בכישרון ריצה של Srinter של אָצָן. הוא שווה זמן של 10.7 – 10.6 שניות בריצת 100. כריסטיאנו רונאלדו הוא כדורגלן – אתלט שניחן בניתור גבוה, מחונן בקואורדינציה גופנית נהדרת, בעל חוש ואינטואיציה של תפישת מקום על כר הדשא במגרש, והוא בנוסף לכל גם בעל תנופת רגל אימתנית (וגם מדויקת) שמסוגל להקנות לכדורים בבעיטות שלו שלו מהירויות תנועה של 120 – 130 קמ"ש. לרבות בעיטות חופשיות במרחקים של 16 מ' – 30 מ'. ובנוסף לכל הוא גם יפה תואר. שחקן כדורגל מושלם. יצירת פאר של אלוהי הכדורגל. אילו מִיכֶּל אנג'לו היה חי היום הוא לבטח היה מפסל את כריסטיאנו רונאלדו וחוצב את דמותו בשיש. אודה ולא אבוש : אינני יכול להסיר את עיניי ממנו מכריסטיאנו רונאלדו.

מערכת ה- Off tube של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים חייבת להיפגע מניווט ה- Off tube שכופה עליה ההנהלה שלה, והיא אומנם נפגעת. פרשן ה- Off tube מוטי איוואניר נבלע בין צלעות שולחן הפאנל של עמיתיו. שדר ה- Off tube אבי מלר מאמץ את מיתרי קולו באולפן והופך להיות פעלתן יֶתֶּר כמו נדב יעקובי בעת שידור התקצירים הקצרים, משהו בדומה לנהג אופניים שמשתמש בהילוך סרק בנסיעה בירידה. המגוחך מכולם הוא המגיש והמנווט האולפני של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, מודי בר און. צורת הפנייה הילדותית שלו לצופים בסיוע מימיקת פנים ונפנוף זרועות יעני במסווה של קומיקאי – היא מלאכותית, ליצנית, ופתטית שהופכת אותו למוקיון. שהיתי בתעשיית הטלוויזיה 40 שנים וביקרתי ביותר מ- 100 אולפנים ביותר מ- 100 רשתות טלוויזיה בתבל. אף פעם לא נתקלתי בצורת פנייה מגוחכת ולא טבעית שכזאת של מנחה ומגיש אל קהלו. קנת' וולסטנהולם ודייוויד קולמאן ו/או וולטר קרונקייט וחיים יבין הנחו, הגישו, ו- דיברו אל הצופים שלהם באולפן כפי שהם דיברו אליהם מחוץ לאולפן. הם הבליטו את עצמם בקריינות המדויקת ובגוון קולם הנפלאים אולם אופן הפנייה למרואיינים וצורת השאלות הייתה הגיונית וקורקטית ולא ליצנית. מודי בר און הוא סטנדפיסט מגוחך בגְרוּש. אני בטוח שהוא איננו מעז לדבר ולפנות בצורה מגוחכת כל כך אל האנשים מחוץ לאולפן כפי שהוא מרשה לעצמו לפנות אליהם בין קירות האולפן. עיתונאות ה- Off tube שמפגין ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בראשות המנכ"ל שלו מר תומר תורג'מן, ובה הוא משתמש כדי לעניין את צופיו, היא עיתונאות מְאוּסָה ומחורבנת שלא הייתה מקובלת כבר בשלושת העשורים האחרונים של המאה ה- 20 ולבטח איננה מקובלת עוד ב- מאה ה- 21. אין דבר כזה. בתוך כך יש להאשים גם את הזכיינית "רשת" בערוץ 2 המסחרי, שאומנם מפנה מעת לעת את "האוויר" שלה לטובת שידורים ישירים מה- Champions League ׁומשלמת יותר מ- 250000 (רבע מיליון) דולר בעבור כל שידור ישיר, אולם נסמכת על העתקת אינפורמציית Off tube ועיתונאות כושלת בארץ של נדב יעקובי ושגיא כהן, ההם מערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. הזכיינית "רשת" מעלה ל- "אוויר" שלה בתחילת השידור הישיר Super imposing ובו היא מדווחת לציבור הצופים כי צוות השידור הישיר של המשחק ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3 מונה את השַדָּר נדב יעקובי והפַּרְשָן שגיא כהן, אולם איננה מספרת להם כי הצמד מעתיק את האינפורמציה מהמוניטור בהאולפן שלהם בהרצליה. בכך מנסה "רֶשֶת" ל- בַלְבֵּל ול- בַּלְפֵף את הצופים שלה, ולהיהנות מההפקר, כי אולי קהלה יתפתה איך שהוא להאמין כי נדב יעקובי ושגיא כהן משדרים להם ישיר בכל זאת מעמדת שידור באצטדיון "סנטיגו ברנביאו" אצטדיונה של ריאל מדריד. ואומנם בסיום השידור הישיר ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3, מצייץ נדב יעקובי ציוץ מוסווה ומוסתר, וגם סמוי. הוא מוסר את האינפורמציה הבאה לצופיו, כדלקמן : "…תודה לשגיא כהן לצדי בעמדת השידור ועכשיו אני מחזיר את השידור לאולפן של מודי בר און…". הוא לא מגלה לצופיו שהוא משדר את המשחק ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3 לחלוטין מעמדת Off tube באולפן בהרצליה סמוך לאולפן של מודי בר און בהרצליה. גם ה- Super imposing ב- "אוויר" של ערוץ 2 "ניטראלי" ואיננו מגלה לצופים מהיכן מתבצע השידור הישיר. "שדר : נדב יעקובי + פרשן שגיא כהן". הכוונה ברורה : לטעת אצל הצופים תודעה הפוכה ומבולבלת, שמא אולי בכל זאת השדר והפרשן שלו משדרים לצופים במדינת ישראל ישיר ממוקד ההתרחשות. כתובית שנועדה לשיפור תדמיתו של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ושל "רשת" בערוץ 2. כמובן שזה לא יכול להיות (!). לא ייתכן, מפני שהשידור שלהם שנעדר המון פרטים עיתונאיים חיוניים מעניק לו צביון של העתקת Off tube. ובכן, אם זה נראה כמו Off tube, הולך כמו Off tube, ועושה קולות של Off tube – זה Off tube (!). אנוכי כמי שצופה מעת לעת בשידורי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, מרגיש כאילו מנכ"ל הערוץ תומר תורג'מן מנסה להוליך אותי שולל. אולי באקראי. אולי ביודעין. זה איננו חשוב. על ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מוטלת חובה מעשית ומוסרית להודיע לצופיו ללא כחל ושרק מהיכן הוא מבצע את מלאכתו העיתונאית, מכאן ו/או משם. 

atletico barca 2

טקסט תמונה : יום שלישי – 12 באפריל 2016. בטרם שריקת הפתיחה למשחק הגומלין בשלב רבע הגמר ב- Champions League באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד : ריאל מדריד וולפסבורג 0:3. ה- Super imposing ב- "אוויר" של הזכיינית "רשת" בערוץ 2 על רקע מראות יפים של האצטדיון במדריד גדוש ב- 90000 (תשעים אלף) צופים מגלה לצופים את שמם של השדר (נדב יעקובי) והפרשן שלו (שגיא כהן), אך לא חושף את עובדת האמת כי הם עושים את מלאכתם העיתונאית Off tube מהאולפן בהרצליה ואינם נמצאים כלל במוקד ההתרחשות בקצה המערבי של אירופה. הצופה התמים עלול ליפול בפח ולהאמין כי השילוב הוויזואלי הכה טבעי של שמם של השדרים המתמזג בשלמות עם מראות הנוף והאווירה הנפלאה השוררת באצטדיון הספרדי "סנטיאגו ברנביאו" רווי המוניטין, מוכיח כי נדב יעקובי ושגיא כהן באמת מדווחים לו ממוקד ההתרחשות. אולם הם כמותכם לא היו שם. הם ראו את צילומי האווירה המדהימה מאצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" כמותכם ממוניטור הטלוויזיה שלכם בסלון ביתכם ושלהם המוצב באולפן שלהם בהרצליה. מגוחך. (צילום ב- iphone ממסך "רשת" זכיינית ערוץ 2. באדיבות ערוץ 2).  

הדקה ה- 77 במשחק ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3. אירוע השבוע בכדורגל הבינלאומי. כריסטיאנו רונאלדו והכדור החופשי שלו הם ברי מזל. שידור ישיר בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים פלוס שידור ישיר במקביל ב- "רשת" בערוץ 2. נדב יעקובי ושגיא כהן נעדרי יכולת לפרט לציבור הצופים שלה מעמדת ה- Off tube את פרטי האירוע שהעלה את ריאל מדריד לשלב חצי הגמר בליגת האלופות. (יום שלישי – 12 באפריל 2016).

בדקה ה- 77 של התמודדות הגומלין באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד בשלב רבע הגמר של ה- Champions League, צועדת ריאל מדריד ביתרון 0:2 נגד הקבוצה הגרמנית וולפסבורג, והנה שחקני וולפסבורג מכשילים את עושה המשחק של ריאל מדריד הקרואטי לוקה מודריץ, דֵי סמוך לקו ה- 16 הגרמני ממש מול השער של וולפסבורג. נראה לי כי מדובר בטווח של משהו סביב 24 מ' מהשער הגרמני עליו שומר השוער השווייצרי הגבוה (1.94 מ') דייגו בנגאליו (Diego Bengalio). נדב יעקובי איננו מציין משום מה את מרחק הצבת הכדור החופשי מהשער הגרמני. כריסטיאנו רונאלדו נזעק כרגיל לבצע את משימת הבעיטה החופשית (גם המחשב של ניידת השידור הספרדית איננו מעלה לאוויר את הנתון המעניין, למרות שבבעיטה החופשית הקודמת של כריסטיאנו רונאלדו צוין כי מדובר בטווח של 29 מ'). בעיטה חופשית מהטווחים הנ"ל הופכת את ריטואל הצבת החומה ל- מאבק מוחות בין השוער המגן דייגו בנגאליו לבין הבועט התוקף כריסטיאנו רונאלדו. לֶחֶם וְחֶמְאָה עבור כל רשת טלוויזיה באשר היא שמכבדת את עצמה ואת הצופים שלה. ריטואל ממושך שמותיר די זמן והותר לשני האופטיובניקים של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בהרצליה, לנתח אותו לעומק בעבור צופיהם. חולפת שהות ארוכה (70 שניות) מרגע ההכשלה של לוקה מודריץ' ועד לרגע ההוצאה לפועל של הבעיטה החופשית של כריסטיאנו רונאלדו. האופטיובניקים אינם בקיאים בחומר ולא מציינים כי כריסטיאנו רונאלדו ניצב מול חומה גרמנית גבוהה בת 7 (שבעה) שחקנים בראשותו של מגן וולפסבורג הענק הברזילאי נאלדו (Naldo) שמיתמר ל- 1.98 מ' וניצב התווך שלה. הם גם אינם מדגישים כי החומה ניצבת קרוב מידי לכדור ובעניין הסמיכות כל סנטימטר קובע. כלומר : ככל שהחומה קרובה יותר לכדור כך יהיה קשה יותר לבועט למוטט אותה. מפני שהחומה הגרמנית איננה מתייצבת במרחק של 9.15 מטרים כקבוע בחוק (על פי מראה עיניי מדובר בשמונה מטרים מקסימום), ו- בגלל שהחומה הגרמנית היא יותר מסתם קיר גבוה, ו- משום שהכדור ניצב במרכז ממש מול שערו של דייגו בנגאליו (Diego Bengalio) – אין לכריסטיאנו רונאלדו שום אפשרות לסחרר ולסובב את הכדור כדי לנסות לעקוף אותה מצידיה, אלא רק לבעוט אותו מעליה ו/או לאתר סֶדֶק בתוכה. איתור סֶדֶק בתוך חומת כדורגל משול למציאת מחט בערימה של שחת בגלל שהשחקנים דבוקים אחד לשני, כפי שניתן לראות בתמונות בהמשך הפוסט. חולשתה של חומת כדורגל מצוי בדרך כלל במידותיה, ברוחבה ובגובהה, וכפועל יוצא גם באגפיה. תמיד נשאלת השאלה האם הצבתה דרושה בכל תנאי ואם רוחבה וגובהה איננו הופך אותה לחרב פיפיות, מפני שהיא חוסמת את שְדֶה הראייה של השוער, והאם בונה החומה הוא ארכיטקט מוכשר. בימאי ניידת השידור הספרדית המוצבת באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" המצוידת ב- 30 מצלמות משתמש בהן בהיגיון, וממחיש לנו מזוויות מבט שונות את הארכיטקטורה של דייגו בנגאליו בה הוא משתמש על מנת לבנות ולהציב חומה גבוהה, במרכזה נאלדו (Naldo) הענק. האם דייגו בנגאליו הוא בונה חומות מְיוּמָן ? האם מדובר במלאכת בניין נבונה מול מנתץ חומות מוכשר בשם כריסטיאנו רונאלדו ? זהו אחד ממוקדי הסיפור בריטואל הזה המתרחש באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו". מחזה הכדורגל האניגמטי ריאל מדריד – וולפסבורג מעפיל לשיאו בדקה ה- 77 גם בלעדי האנליזה החסרה והעַצֵלָה של נדב יעקובי ושגיא כהן. לטיב מזלי כצופה שלהם, מצלמות הטלוויזיה אין דרכן לשמור סוֹד. את הכל יגלו. נכון שנדב יעקובי זועק למיקרופון, "האחד, היחיד, והמיוחד…" לאחר פתרון החידה (מתכוון לכריסטיאנו רונאלדו) אולם אין זה מספיק. אני מתכוון שאין זה דַי עבורי. גם שגיא כהן מהלל אף הוא את כריסטיאנו רונאלדו בדברי טריוויה, "האיש הזה הוא קבוצת כדורגל". לא מספיק.

זָכוּר ה- Shot הנפלא של המצלמה האחורית הנמוכה מאחורי שערו של דייגו בנגאליו שעוסק בריטואל, בשעה שהיא מראה את שוער וולפסבורג מהנדס את בניין החומה שלו, בעודו עושה כל מאמץ בסיוע מִרְוָוח צר בחומה לשמור על קשר עין עם הבועט כריסטיאנו רונאלדו, כשלפתע נכנס למרווח הצר המדובר הזה, מגן ריאל מדריד פֶּפֶּה (Pepe). בכך מסתיר פֶּפֶּה לדייגו בנגאליו לגמרי את שדה הראייה ואת קו המבט הנוגע למיקומו של הבועט הספרדי כריסטיאנו רונאלדו המיומן והמסוכן. שני האופטיובניקים של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים אינם קוראים נכון את פרטי מפת ההתנגשות הממשמשת ובאה בין הבועט לשוער. הם אינם מנדבים שום אינפורמציה לצופיהם הדנה במיקומו של המדרידאי פֶּפֶּה בתוך חומה של שבעה שחקנים גרמניים, הם אינם שמים לב לעובדה ש- פֶּפֶּה חוסם את שדה הראייה לדייגו בנגאליו, הם אינם משוחחים אודות יעילות החומה, והאם היא נדרשת וכדאית בכלל, והאם היא איננה מסתירה לשוער את מרחב הראייה שלו, כאילו שכתוב בעשרת הדברות כי בכל בעיטה חופשית יש להציב מולה קיר. נדב יעקובי ושגיא כהן לא מתייחסים לקרב המוחות המתנהל בין דייגו בנגאליו לכריסטיאנו רונאלדו, לא מעוררים תשומת לב אצל צופיהם למבנה החומה הגרמנית הגבוהה והרחבה בת שבעה שחקנים ואת עניין הצבתו של נאלדו (Naldo) הענק 1.98 מ' במרכזה. הם גם לא מסבירים לצופיהם את חשיבות עניין מיקומו הגיאוגראפי של הכדור הנַח על כר הדשא במרחק של 24 מטר מהשער הגרמני וביחס לשער הגרמני. לכן הם גם לא מוכשרים ואינם יודעים להציע לצופים שלהם את האופציות העומדות לרשות הבועט כריסטיאנו רונאלדו. בעצם אין לו יותר מידי אופציות. בשל הנתונים המוצגים לעיל כריסטיאנו רונאלדו איננו יכול לעקוף את החומה הרחבה מאגפיה וגם לא מעליה. הוא גם לא יכול לבעוט "בעיטת תותח" בעוצמה גבוהה לא מכוונת, מפני שהכדור ייתקל בכל מקרה בחומה הגבוהה, ויינתז ממנה כ- ריקושט. יש לו רק אופציה אחת : לבעוט בעיטה מוקפדת ו- "פדנטית" דרך כוונת טלסקופית של צַלָף, ולהיות בר מזל כדי למצוא את הסֶדֶק הצַר בתוך החומה הגרמנית. מעשה שָטָן, מתברר שרגלו הימנית של כריסטיאנו רונאלדו היא מכשיר ספורטיבי מדויק. כריסטיאנו רונאלדו מוצא את הסֶדֶק המצומצם המבוקש על ידו בין הברזילאי נאלדו (Naldo) לבין הצרפתי ג'ושוע גולאווגי (Josuha Guilavogui). השוער דייגו בנגאליו שאיבד את קו הראייה עם כריסטיאנו רונאלדו, שומט גם את הקשר עם מיקום הכדור ולכן מְמַקֵם את עצמו באופן שָגוּי לחלוטין ליד העמוד הימני שלו ׁ(מיקום שמתברר כשגיאה פַאטָאלִית), ו- איננו מזהה מייד את מסלול מעופו של הכדור שחודר את החומה ועושה דרכו דווקא לעבר הקורה השמאלית שלו. דייגו בנגאליו מגלה באיחור רב את כיוון התעופה של הכדור החופשי של כריסטיאנו רונאלדו, כאמור רק לאחר שהוא חודר ומבצבץ מאחורי הסֶדֶק. רק אז נזכר דייגו בנגאליו (Diego Bengalio) לזנק אולם הוא כבר איבד זמן ניכר והכדור מכניע אותו. מדובר בריטואל טלוויזיוני מדהים המתחולל על כר הדשא במרחק של 24 מטר משערו של דייגו בנגאליו. מעין כרוניקת כיבוש ידועה מראש בה שחקן כדורגל ברמה של ווירטואוז (וגם בר מזל) בשם כריסטיאנו רונאלדו בועט בעיטה חופשית זהירה ו- משעממת, לא חזקה ולא עוקפת, ונעדרת כל תחכום והשראה, ואף על פי כן הכדור שעובר דרך של 24 מטר ב- 1.6 שנייה ובמהירות איטית של 54 קמ"ש, פוגש בסופו של דבר את הרשת הגרמנית. אירוע של אחד למיליון. אני חותם לכם כי כריסטיאנו רונאלדו לא היה מצליח לשחזר שוב את הבעיטה הסופר מדויקת הזאת שלו שמצאה בָּקִיעַ צר כה מזערי בתוך החומה הגרמנית דרכה השחיל את הכדור. מזל. מעניין לצפות בארבעת ההילוכים החוזרים כדי לגלות די נָאלְדוֹ (Naldo) הגמלוני מבין לאיזה צרה נקלעה החומה שלו. הוא מנסה לנגוח בתנועה מסורבלת בהרכנת ראש את הכדור הנמוך ממנו אך מחטיא אותו. הכדור שמבקיע לו דרך בפִּרְצָה בין נָאלְדוֹ מס' 25 ל- ג'ושוע גולאווגי (Josuha Guilavogui) מס' 23 למרות איטיותו הופך לקטלני.

אני עורך לרגע הפסקה קצרה ולוקח את קוראי הבלוג למסע היסטורי לעבר הדקה ה- 81 במשחק הגמר של מונדיאל איטליה 1934 באצטדיון ברומא, איטליה – צ'כוסלובקיה 1:2 (לאחר הארכה). אנטונין פוץ' העניק בדקה ה- 76 יתרון 0:1 לצ'כוסלובקיה. הקיצוני השמאלי האיטלקי ראיימונדו אורסי (Raimondo Orsi ממוצא ארגנטיני) השווה את התוצאה ל- 1:1 במבצע נדיר ביותר, מורכב, ומסובך בדקה ה- 81. באצטדיון הכדורגל של רומא היו נוכחים כ- 50 צלמי עיתונות ושלוש מסרטות קולנוע, אולם איש מהם לא לכד את את השער בעדשת מצלמתו. בהארכה ניצחה איטליה 1:2 משער ניצחון של אנג'לו סקיאביו אולם לא זה הסיפור. למחרת הזכייה בגביע העולם נקרא ראיימונדו אורסי לשחזר את את שער המשווה שלו למען צלמי העיתונות, צלמי יומני הקולנוע, וההיסטוריה. הוא לא הצליח. ראיימונדו אורסי ניסה את כוחו שוב ושוב אולם נכשל. כיבוש השער הצ'כוסלובקי יממה קודם לכן היה נדיר מידי, סנסציוני מידי, ומדויק מידי. אין שום תיעוד מצולם של השער ההוא של ראיימונדו אורסי שהובקע לרשת ה'צכוסלובקית ב- 10 ביוני 1934, אולם נותרו 1001 אגדות. על המדפים בחדר העבודה שלי מונחים אלפי ספרי ספורט, ספרי טלוויזיה, וספרי מדינאות. אני בקי היטב בהיסטוריה הבינלאומית של הספורט בכלל ושל הכדורגל בפרט. סיפור השער המדהים של ראיימונדו אורסי שלא צולם ו/או הוסרט בתאריך ההוא של 10 ביוני 1934, במשחק הגמר של מונדיאל איטליה 1934 – ידוע. אולם עשרות האגדות ששמעתי מפיהם של ידידיי ב- RAI אודות השער המפורסם ההוא של ראיימונדו אורסי מאפילות גם על הדיווח הרשמי. ראיימונדו אורסי לא הצליח לשחזר את כיבוש השער ההוא על ידו. גם כריסטיאנו רונאלדו לא יצליח לשחזר את הבעיטה החופשית שלו משלשום, שמצאה סֶדֶק מיקרוסקופי בחומה הגרמנית הגבוהה והרחבה בת שבעה שחקנים, ודרכו דרך הַסֶדֶק הזה חדר הכדור בדרכו לרשת של דייגו בנגאליו (!).

raimindo orsi

טקסט תמונה : מונדיאל הכדורגל של איטליה 1934. זהו החלוץ האיטלקי Raimondo Orsi / ראיימונדו אורסי (6.4.1986 – 2.12.1901). הוא שיחק בתפקיד קיצוני שמאלי בנבחרת איטליה במונדיאל של 1934. שער המשווה הווירטואוזי שלו (כפי שסיפרו עדי ראייה) בדקה ה- 81 במשחק הגמר ב- 10 ביוני 1934 באצטדיון ב- רומא, איטליה – צ'כוסלובקיה לא צולם ולא תועד מעולם. (התמונה הוענקה לי באדיבות ע"י רשת הטלוויזיה האיטלקית הציבורית RAI. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

orsi

טקסט תמונה : 10 ביוני 1934. מונדיאל הכדורגל של איטליה 1934. האצטדיון ברומא. דקות ספורות לפני תחילת משחק הגמר איטליה – צ'כוסלובקיה 1:2 (בתום הארכה). זוהי נבחרת איטליה. ראיימונדו אורסי כורע שני משמאל. עומד קיצוני משמאל מעונב בחליפה המאמן הנודע ורב במוניטין וויטוריו פוצו שנראה כמו פרופסור מפוזר מאוניברסיטת רומא מחנך ומנהיג כדורגל דָגוּל. זיהוי של שורת העומדים משמאל לימין : המאמן וויטוריו פוצו, השוער ז'אן פיירו קומבי, אטיליו פראריס ה- 4, לואיג'י אלמאנדי, לואיז "לואיזיטו" מונטי ו- אנריקו גואיטה. זיהוי שורת הכורעים משמאל לימין : לואיג'י ברטוליני, ריימונדו אורסי, טסיו מונז'ליו, ג'וזפה מאצה, בורל, ו- דה מאריה. (באדיבות RAI. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה : לואיז "לואיזיטו" מונטי נולד באיטליה ב- 24 ביולי 1901. הוריו היגרו לארגנטינה כמה שנים אח"כ. לואיז מונטי שיחק כמגן – בלם במדי נבחרת ארגנטינה שזכתה במקום השני במונדיאל הראשון שנערך ב- 1930 במונטבידאו בירת אורוגוואי. ארגנטינה הפסידה במשחק הגמר לאורוגוואי בתוצאה 4:2. (באדיבות RAI. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אפשר לראות את הסיטואציה המוזרה הזאת של הבעיטה החופשית של כריסטיאנו רונאלדו בבירור, בה חודר הכדור את החומה דרך רווח מיקרוסקופי, בעת הקרנת ארבעת ההילוכים החוזרים האיטיים ב- SSM (ראשי תיבות של Super Slow Motion) מארבע זוויות התבוננות שונות שמקרינה הטלוויזיה הספרדית. דייגו בנגאליו (Diego bengalio) מהמר לא נכון וממקם את עצמו באופן שגוי לחלוטין ליד עמוד השער הימני שלו ומאידך כריסטיאנו רונאלדו (Christiano Ronaldo) הוא בר מזל משום שהבעיטה נעדרת העוצמה שלו מתבררת כמדויקת ביותר. הכדור החופשי מוצא באורח נֵס את הפִּרְצָה בחומה הגרמנית וצריך להדגיש שוב שמדובר בקיר גבוה ונַע לעבר עמוד השער השמאלי המרוחק מדייגו בנגאליו. הערה : שתי מצלמות מתוך ה- 30 התמקדו רק בצילום Close up ב- SSM של כריסטיאנו רולאנדו משתי זוויות התבוננות שונות כדי ללכוד את ה- Reactions shots שלו, במידה ויכבוש ו/או במקרה ויחטיא. שתי האפשרויות נלקחו בחשבון ע"י בימאי ניידת השידור הספרדית (!). מדובר בכיסוי טלוויזיוני מודרני משופר מאוד (!).

ועוד דבר : אילו נדב יעקובי ושגיא כהן היו משדרים באמת מעמדת שידור באצטדיון "וויסטנטה קלדרון" במדריד, הם וודאי היו עַטִים מייד על מציאת נוסחת מהירות תנועת הכדור החופשי של כריסטיאנו רונאלדו שהיא בעלת חשיבות עליונה במסכת הכוחות שהביאו להכנעתו של דייגו בנגאליו. כמה פשוט. לא צריך אפילו מַחְשֶבוֹן. בפיזיקה, דרך חלקי זמן שווה למהירות. רואים שכריסטיאנו רונאלדו בועט בדקה ה- 77 בכדור החופשי בזהירות ובעדינות ללא עוצמה. חישוב פשוט בע"פ מראה שהכדור עבר את הדרך בת 24 מטר בזמן של 1.6 שנייה ( שנייה אחת ושש עשיריות השנייה). כלומר : מהירותו הממוצעת של הכדור היא 15.0 ס"מ במאית שנייה אחת. במילים אחרות : שישים דקות (שעה) מכילות 360000 (שלוש מאות ושישים אלף) מאיות שנייה. לכן המהירות הממוצעת של הכדור בכמות סנטימטרים לשעה עומדת 5.400000 (חמישה מיליון וארבע מאות אלף) ס"מ, שהם 54000 (חמישים וארבע אלף) מטר בשעה, שהם 54 קמ"ש. מדובר במהירות איטית ממוצעת מפני שכריסטיאנו רונאלדו בעל תנופת רגל פנטסטית מסוגל גם להאיץ את הכדורים שלו למהירויות של פגז תותח פי שתיים וחצי (אולי אפילו יותר) ממה שראינו שלשום במאבק שלו נגד דייגו בנגאליו. אז זהו זה : רק מש- בִּצְבֵּץ הכדור מעבר לחומה שלו גילה דייגו בנגאליו את המסלול המדויק שלו שנע בכלל לעבר העמוד השמאלי של שערו ועכשיו נותרה לו ל- דייגו בנגאליו פחות משנייה אחת לתקן את מיקומו השגוי ליד עמוד השער הימני שלו. הוא שוער טוב אולם גבוה מידי (כאמור 1.94 מ') ולא זריז מספיק כדי להספיק להגיע בהשתטחות המסורבלת שלו על כר הדשא לכדור האיטי של כריסטיאנו רונאלדו אבל מהיר עבורו. ריאל מדריד – וולפסבורג 0:3.

אני יודע שנָדָב יַעֲקוֹבִּי ואָבִי מֶלֶר הם עמודי התווך של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. בלעדיהם ערוץ הטלוויזיה הזה לא היה ולא יהיה אותו הדבר, אולם הם גם עיתונאים כנועים ומתוסכלים שעושים את מלאכתם Off tube ואשר נדרסו ע"י הנהלתם. שניהם נהנים ממקורות מידע מולטי – כללי כמו עיתונות, טלוויזיה, ואינטרנט. מקורות מידע זמינים שעומדים גם לרשות הצופים שלהם. שניהם נדב יעקובי ואבי מלר אינם מצוידים במקורות מידע אקסקלוסיביים רק שלהם. אין להם שום עדיפות עלי מפני ששניהם לא אנשי שטח. הם שדרני אולפן. שניהם לא ביקרו במדריד בטרם התמודדות הגומלין בין ריאל מדריד לוולפסבורג ביום שלישי – 12 באפריל 2016, ובטרם קרב ההכרעה בגומלין בין אתלטיקו מדריד לברצלונה. שניהם לא שוחחו עם נשיאי שלושת המועדונים המפורסמים של ריאל מדריד, ברצלונה, ואתלטיקו מדריד. נדב יעקובי ואבי מלר לא נפגשו בטרם שריקת עם גיבורי העלילה כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי וגם לא עם הצרפתי אנטואין גריזמאן גיבור הניצחון של אתלטיקו מדריד אמש (יום רביעי – 13 באפריל 2016) על ברצלונה 0:2. הם גם לא שוחחו ברחובות מדריד עם "ה- עמך", ולבטח לא עם הקולגות שלהם ברשתות הטלוויזיה הספרדיות כדי ללמוד את תורת הסיכויים וקורטוב של מידע מוקדם מהעומד להתחולל בתוך שתי יממות ב- "וויסנטה קלדרון". מתברר כי נדב יעקובי ואבי מלר המלומדים שואבים את האינפורמציה העיתונאית שלהם כאמור כמו פשוטי העם, כמו קהל הצופים שלהם, וכאמור מגְבָב של קטעי עיתונות, Items בטלוויזיה, וזרימת מידע באינטרנט. המגע שלהם עם חומר השידור איננו ישיר אלא עקיף. הוא נעשה באמצעות מתווך. הקונטקט שלהם עם חומר השידור הוא אמצעי ולא באופן בלתי אמצעי. איננו במישרין. אין להם שום יתרון מֵידָע על צופיהם והם לא חכמים יותר מקהל היעד שלהם. לכן אני גם לא מופתע שבעת שיחה לילית מאוחרת באולפן ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בהנחיית יונתן כהן, שני המומחים האלה בהא הידיעה של הערוץ נדב יעקובי ואבי מלר לא מעלים בדעתם כי ברצלונה עלולה להפסיד בגומלין לאתלטיקו מדריד לרבות בוני גינזבורג שמחרה – מחזיק אחריהם. טוען נדב יעקובי : "אני מאמין שברצלונה עם כל הכוכבים והכוחות שיש לה היא עדיין…היא גדולה על אתלטיקו מדריד שגם תחסר את פרננדו טורס שגם נמצא בכושר פנטסטי…אני מעריך שמחר לא יהיו הפתעות…מחר גם באיירן מינכן תעשה את זה וגם ברצלונה…". אבי מלר תומך ללא פקפוק בהערכתו של נדב יעקובי, ומודיע : "אני מצטרף לנדב יעקובי…לא ברצלונה ולא באיירן מינכן נעצרות לפני חצי הגמר…". בוני גינזבורג מחקה אותם ונועל את האסיפה בחיוך רווי ביטחון, כלהלן : "…אמרו הכל…מסכים עם החברים…אני הולך עם ברצלונה ועם באיירן מינכן…". מגוחך. אין להם במה להתפאר. אני רוחש כבוד לנדב יעקובי ואבי מלר ובאותה מידה מרחם עליהם. אני נד להם בראשי, מפני שיש לשניהם כישרון ויכולות שטח וגם ידע, ניסיון, תרבות והשכלה, אולם גבולות ה- Off tube תוחמים אותם כבר המון שנים למסלול המראה צַר ודָחוּק. הם פשוט מקורקעים ולא יכולים להמריא. וזה חבל. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מחזיק באופן בלעדי בזכויות השידורים הבלעדיות והמסקרנות עד בלי די של ה- Champions League. מוזר מאוד מדוע מנכ"ל הערוץ תומר תורג'מן איננו מצווה על ארבעת הבכירים שלו נדב יעקובי + אבי מלר + בוני גינזבורג + יונתן כהן לטוס לחו"ל כדי לערוך סדרת ראיונות בלעדיים ו- רחבי היקף עם גיבורי העלילה של ה- Champions League, ובראשם השחקנים המרכזיים כריסטיאנו רונאלדו, ליאו מסי, רוברט לבנדובסקי, אנטואין גריזמאן, קווין דה ברוינה והמאמנים שלהם פפ גווארדיולה, מנואל פלגריני, זינאדין זידאן, דייגו סימאונה, ולואיס אנריקה. מה כל כך קשה לעשות את זה ?atletico barca 5

טקסט תמונה (1) : יום שלישי – 12 באפריל 2016. אצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. הדקה ה- 77 במשחק הגומלין בשלב רבע הגמר ב- Champions League ריאל מדריד – וולפסבורג. ריאל מדריד צועדת כבר ביתרון 0:2 וזקוקה לשער נוסף כדי להעפיל לשלב חצי הגמר במפעל. שניות ספורות בטרם הבעיטה החופשית של כריסטיאנו רונאלדו (בתלבושת הלבנה, עומד רחוק באמצע כשידיו על מותניו). בימאי ניידת השידור הספרדית מעלה לאוויר תמונה של המצלמה האחורית הנמוכה מאחורי שערו של דייגו בנגאליו שוערה של וולפסבורג בשעה שהוא בונה את החומה שלו את קיר המגן המורכב מ- 7 שחקנים בתלבושת הכחולה. התמונה מדגישה את קו הראייה הישיר שמקיים שוער וולפסבורג עם כריסטיאנו רונאלדו. מימין, צמוד לחומה הגרמנית בתלבושת הלבנה, זהו פפה מגן של ריאל מדריד. (צילום ב- iphone ממסך "רשת" זכיינית ערוץ 2. באדיבות ערוץ 2).

atletico barca 4

טקסט תמונה (2) : יום שלישי – 12 באפריל 2016. אצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. הדקה ה- 77 במשחק הגומלין בשלב רבע הגמר ב- Champions League ריאל מדריד – וולפסבורג. ריאל מדריד צועדת כבר ביתרון 0:2 וזקוקה לשער נוסף כדי להעפיל לשלב חצי הגמר במפעל. חולפות כחמש עשרה שניות נוספות בטרם הבעיטה החופשית של כריסטיאנו רונאלדו שאיננו נראה מפני שהוא מוסתר ע"י אותו פֶּפֶּה (Pepe, בלבן מס' 3 על גבו) שמתייצב בחומה וסוגר את המרווח. בימאי ניידת השידור הספרדית מעלה לאוויר תמונה של המצלמה האחורית הנמוכה מאחורי שערו של דייגו בנגאליו שוערה של וולפסבורג בשעה שהוא עדיין בונה את קיר המגן שלו המורכב מ- 7 שחקנים בתלבושת הכחולה (במרכזה, נאלדו מס' 25 שמתנשא לקומה של 1.98 מ'). הפעם מראה המצלמה האחורית הנמוכה מאחורי שערה של וולפסבורג כי באמת זהו פפה בתלבושת הלבנה שהתייצב באותו המרווח המדובר בחומה כשהוא מסתיר לחלוטין את שדה הראייה של השוער הגרמני דייגו בנגאליו. דייגו בנגאליו מאבד את קשר העין שלו עם כריסטיאנו רונאלדו ועם הכדור. אף על פי כן הוא מהמר וממקם את עצמו סמוך לעמוד הימני של שערו. (צילום ב- iphone ממסך "רשת" זכיינית ערוץ 2. באדיבות ערוץ 2). 

atletico barca 1

טקסט תמונה (3) : יום שלישי – 12 באפריל 2016. אצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. הדקה ה- 77 במשחק הגומלין בשלב רבע הגמר ב- Champions League ריאל מדריד – וולפסבורג. ריאל מדריד צועדת כבר ביתרון 0:2 וזקוקה לשער נוסף כדי להעפיל לשלב חצי הגמר במפעל. כריסטיאנו רונאלדו (בתלבושת הלבנה מס' 7) יוצא לדרך לביצוע הבעיטה החופשית. המצלמה האחורית הגבוהה והרחוקה (מאחורי שערה של ריאל מדריד) ממפה היטב את עמדות השחקנים היריבים. הקיר הגרמני מעובה ע"י שבעה שחקנים בכחול ו- פפה (משמאל בלבן) שמסתיר את שדה הראייה לדייגו בנגאליו. השוער הגרמני סומך על החומה הגבוהה שלו שמאבטחת אגפו השמאלי (מנקודת מבטו) ומאמין שכריסטיאנו רולאנדו לא יוכל לחדור אותה. הוא מהמר ו- ממקם את עצמו על פי חישוביו סמוך לעמוד השער הימני שלו (מנקודת מבטו). קיצוני מימין בתלבושת הלבנה זהו לוקה מודריץ' מריאל מדריד, קאסמירו מריאל מדריד בתלבושת הלבנה מס' 14, טוני קרוס בתלבושת בלבנה מס' 8 מריאל מדריד, כריסטיאנו רונאלדו בתלבושת הלבנה מס' 7 מריאל מדריד, וקיצוני משמאל בתלבושת הלבנה (מזוקן) זהו הקפטן של ריאל מדריד סרג'יו ראמוס. השחקן הגבוה ביותר בחומה הגרמנית שלישי מימין זהו נאלדו (1.98 מ'). (צילום ב- iphone ממסך "רשת" זכיינית ערוץ 2. באדיבות ערוץ 2). 

atletico barca 11

טקסט תמונה (4) : יום שלישי – 12 באפריל 2016. אצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. תיעוד נפלא וברור של הטלוויזיה הספרדית בדקה ה- 77 במשחק הגומלין בשלב רבע הגמר ב- Champions League ריאל מדריד – וולפסבורג. ריאל מדריד צועדת כבר ביתרון 0:2 וזקוקה לשער נוסף כדי להעפיל לשלב חצי הגמר במפעל. כריסטיאנו רונאלדו (בתלבושת הלבנה מס' 7) מבצע את הבעיטה החופשית הסופר מדויקת שלו. הכדור צובר מהירות ממוצעת של 54 קמ"ש ועובר את כברת הדרך בת 24 מטר בתוך 1.6 ש' (שנייה אחת ושש עשיריות). מתברר כי כריסטיאנו רונאלדו המדויק וגם בר מזל, מוצא את הסדק הצר המבוקש דווקא בין שני השחקנים הגבוהים בחומה הגרמנית, הברזילאי נאלדו (Naldo, שלישי מימין בחומה הכחולה מס' 25) והצרפתי ג'ושוע גולאווגי (Josuha Guilavogui, שני מימין בחומה הכחולה מס' 23). דרך הבקיע הזה חודר הכדור של כריסטיאנו רונאלדו את החומה הגרמנית בדרכו אל הרשת של השוער דייגו בנגאליו. משמאל, אפשר לראות את מגן ריאל מדריד פפה (Pepe מס' 3 בתלבושת הלבנה) לאחר שהתנתק מהחומה הכחולה. מימין, בתלבושת הלבנה מס' 8 זהו טוני קרוס, ידיו על מותניו. השוער הגרמני שאיבד את קו הראייה עם כריסטיאנו רונאלדו, וגם קשר עין עם מיקום הכדור, מְמַקֵם את עצמו באופן שגוי ליד העמוד הימני שלו (מנקודת מבטו). דייגו בנגאליו איננו מזהה מייד את מסלול מעופו של הכדור שחודר את החומה ועושה דרכו דווקא לעבר הקורה השמאלית שלו (מנקודת מבטו של השוער). דייגו בנגאליו מגלה באיחור רב את מסלול התעופה של הכדור החופשי של כריסטיאנו רונאלדו, כאמור רק לאחר שהוא חודר ומבצבץ מאחורי הסדק. רק אז נזכר דייגו בנגאליו לזנק לעבר עמוד השער השמאלי שלו, אולם הוא כבר איבד זמן ניכר. נותרה לו פחות משנייה אחת לתקן את השגיאה. זמן מועט מִידַי והכדור מכניע אותו. מדובר בריטואל טלוויזיוני מקדים המתחולל על כר הדשא במרחק של 24 מטר משערו של דייגו בנגאליו. השוער הגרמני סומך על החומה הגבוהה שלו שמאבטחת את אגפו השמאלי (מנקודת מבטו) ומאמין שכריסטיאנו רולאנדו לא יוכל לחדור אותה. הוא מהמר ו- ממקם את עצמו על פי חישוביו סמוך לעמוד השער הימני שלו (מנקודת מבטו) וטועה. (צילום ב- iphone ממסך "רשת" זכיינית ערוץ 2. באדיבות ערוץ 2). 

נדב יעקובי ושגיא כהן אינם ממלאים כיאות את תפקידם ולא מסוגלים לספק את האינפורמציה הנזכרת לעיל עבור קהלם מעמדת ה- Off tube שלהם באולפני הרצליה. ואוסיף ואומר : תארו לכם את שני עיתונאי ושדרני העַל בטלוויזיה בערוץ 10, נדב אייל מפיק ומביים את הסדרה התיעודית הדרמטית שלו "הבריחה לאירופה" מאולפן ערוץ 10 בבית הוורד בגבעתיים ו/או את עומרי מניב מפיק ומביים את הסדרה התיעודית שלו אודות "תנועת החרם ה- BDS בארה"ב נגד יהדות ארה"ב ומדינת ישראל" מהמוניטור המוצב באולפן החדשות של ערוץ 10 בירושלים. זהו ההבדל התהומי והפער הבלתי ניתן לגישור בין העיתונאות המצוינת של חברת החדשות האיכותית של ערוץ 10 לבין העיתונאות הקלוקלת שמייצר ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בראשות המנכ"ל שלו מר תומר תורג'מן.

סוף הפוסט מס' 594. שבת – 16 באפריל 2016.


תגובות

פוסט מס' 594. בהדגשת יֶתֶּר נוֹסֶפֶת (3) : "סַם ה- Off tube הטלוויזיוני (3) הנָגוּעַ בקִיצוּץ אֵיכוּת הַשִידוּר וגִיזוּם טִיב העבודה העיתונאית, נָגוּעַ גם בחוסר יוֹשְרָה. הוא סַם מְסוּכָּן, מפני שלאחר שהנהלות רשתות הטלוויזיה בארץ החלו להשתמש בו, הֵן אֵינָן יכולות להפסיק לצְרוֹךְ אותו". כריסטיאנו רונאלדו וערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. כדורגל מלחמתי מכוער של כנופיית אתלטיקו מדריד בראשות מאמנה דייגו סימאונה מכניע את הכדורגל המחושב ואת חבורת המהנדסים של ברצלונה ליאו מסי + אנדראס אינייסטה + לואיס סוארז + ניימאר. חבל (!) פוסט מס' 594. כל הזכויות שמורות. 14.4.2016 — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>