פוסט מס' 663. מאמר מערכת. קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א מעסיקה את המדינה כבר כמעט 50 שנים מאז השידור הישיר הראשון בטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- 13 בנובמבר 1968. אולם ברגע זה בפברואר 2017 היא מַצָג שָוְוא שדומה לקוריוז. הפועל ירושלים מביסה את מכבי ת"א 63:74 במסגרת המחזור ה- 18 בליגת העל. שידור ישיר בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים (ביום ראשון – 5 בפברואר 2017) בהובלת השדר ניב רסקין והפרשן פיני גרשון. "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז – זה ברווז", מחווה פיני גרשון את דעתו ומלגלג על מכבי ת"א בתום השידור הישיר. פוסט מס' 663. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום רביעי – 8 בפברואר 2017.

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. 

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, לא נכתב, ולא נערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי. הוא מוענק בחינם לקוראים.

הערה 3 : הפוסטים מתעדכנים מעת לעת גם לאחר הוצאתם לאור.

—————————————————————————–

פוסט מס' 663 : הועלה לאוויר ביום רביעי – 8 בפברואר 2017.

—————————————————————————–

פוסט מס' 663. מאמר מערכת. קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א מעסיקה את המדינה כבר כמעט 50 שנים מאז השידור הישיר הראשון בטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- 13 בנובמבר 1968. אולם ברגע זה בפברואר 2017 היא מַצָג שָוְוא שדומה לקוריוז. הפועל ירושלים מביסה את מכבי ת"א 63:74 במסגרת המחזור ה- 18 בליגת העל. שידור ישיר בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים (ביום ראשון – 5 בפברואר 2017) בהובלת השדר ניב רסקין והפרשן פיני גרשון. "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז – זה ברווז", מחווה פיני גרשון את דעתו ומלגלג על מכבי ת"א בתום השידור הישיר המדובר. פוסט מס' 663. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 7 בפברואר 2017.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. ניסוחים בינלאומיים : שום אדם איננו דגול דיו כדי שמישהו מאיתנו ימסור את גורלו בידיו. גם אם מדובר במנכ"ל רשות השידור מופרך בשֵם יוסף בר-אל האיש שממשלת ישראל בראשות אריאל שרון העניקה לו את התואר מ"מ מנכ"ל רשות השידור במארס 2002 והציבה אותו הצבת קבע בפסגת השידור הציבורי ב- 2 ביוני 2002. אולם אותה הממשלה ואותו ראש ממשלה אריאל שרון התעשתו גם אם באיחור רב וסילקו והדיחו אותו לעַד מתפקידו הרם ב- 2005 לעבר הירכתיים האפלוליים של ההיסטוריה הטלוויזיונית הציבורית במדינת ישראל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

פרפרת 1 : אראל סג"ל הוא שדרן רדיו בגלי צה"ל שמעניין אותי להקשיב לו למרות שהוא ואנוכי נמצאים משני צידי המתרס הפוליטי. אראל סג"ל הוא אדם משכיל ובעל ידע בתחומים שונים. לא מפריע לי שהוא "ימני" מפני שהוא שדרן הגון אולם גם הוא כפוף לחוק הכלים השלובים בעל השראה בכל עמדת שידור בטלוויזיה וגם ברדיו. הרפרנטית שלו אתמול (יום שני – 6 בפברואר 2017 בין 11.00 ל- 12.00) להנחיה והגשה ברדיו גלי צה"ל גב' גלית דיסטאל – אטבריאן מורידה את הרמה ומוכיחה שוב שמינוס במתמטיקה גובר על פלוס ורמתו החיובית של אראל סג"ל חייבת לוותר על גובהה למען נמיכות קומתה של השותפה שלו. גב' גלית דיסטאל – אטבריאן היא שדרנית רדודה במשקל קל שגוררת מטה את המוביל שלה אראל סג"ל. הרָף שלהם לפתע שווה. הריאיון של שניהם עם שרת הספורט והתרבות מירי רגב שמהללת את עצמה הילולי סרק היה מתחת לכל ביקורת. זאת איננה שיחה. אראל סג"ל כשדר מוביל מעניק למירי רגב בימה ציבורית לשאת את דבריה כאילו מדובר בפלטפורמה פרטית. מילא גב' גלית דיסטאל – אטבריאן שהיא ממש כלומניקית אבל היכן אראל סג"ל שהיה אמור לשאול את השרה שאלות נוקבות ולא לתת לה לומר שוב ושוב, "אני… אני… אני… ועוד פעם אני…".

פרפרת 2 : הסופרבול הוא לרבים חוויה טלוויזיונית בידורית יותר מספורטיבית. רשת הטלוויזיה האמריקנית "FOX" שהפיקה את סיקור המשחק בשידור ישיר בין ניו אינגלנד לאטלנטה ביום ראשון – 5 בפברואר 2017 באמצעות 50 מצלמות (כל אחת מהן מחוברת למערכת הילוך חוזר עצמאי משלה) מיקסמה את כישרון הצילום שלה ומערכת ההילוכים החוזרים לרמה של אירוע לאומי (כפי ששם המשחק והמשחק עצמו מתיימרים להיות). כ- 111.000000 (מאה ואחד עשר מיליון) אמריקניים חזו בשידור הישיר ה- סופר יוקרתי ורב מעללים בו עלות חשיפת פרסומת מסחרית למשך 30 (חצי דקה) שניות הייתה שְוָות עֵרֶך ל- 5.000000 (חמישה מיליון) דולר. קיום תקופת הארכה בהתמודדות בין ניו אינגלנד לאטלנטה (המשחק הסתיים בתוצאת תיקו 28:28 בסיום הזמן החוקי) אִפְשֵר ל- "FOX" להעלות לאוויר עוד 4 פרסומות מסחריות. סך כמות הפרסומות המסחריות שנחשפו בשידור הישיר של ה- Superbowl מס' 51 הכניסו לקופתה סכום כולל של 510.000000 (חמש מאות ועשרה מיליון) דולר. ביזנס טלוויזיוני ענק של הפקת יותר מחצי מיליארד דולר משידור פרסומות מסחריות במהלך אירוע משודר בן כארבע וחצי שעות. מדובר בסוג של משחק ייחודי קונקרטי – לאומי מורכב שאופייני לארה"ב בלבד. משחק הסופרבול ה- 51 הסתיים בניצחון דרמטי וסנסציוני חסר תקדים בתקופת ההארכה של קבוצת ניו אינגלנד 28:34 על אטלנטה ו- ייזכר בגלל שלושה אנשים : ה- קווטרבק של ניו אינגלנד טום בריידי, המאמן של של ניו אינגלנד ביל בילייצ'יק והבדרנית – זמרת ליידי גאגא בהופעה גרנדיוזית בהפסקת המשחק (סקרי מדדי הצפייה בארה"ב מדווחים כי 117.500000 (מאה ושבעה עשר מיליון וחצי) אמריקניים נצמדו למסכי הטלוויזיה בעת הופעתה של ליידי גאגא כאמור בהפסקת המשחק). השאר יסופר בדברי הימים. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים זכה בשידור ישיר של אירוע סופרבול נדיר שמתקיים כנראה רק פעם בחיים. מומלץ לפנות ל- VOD של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים למי שלא ראה את השידור הישיר של ניו אינגלנד נגד אטלנטה. חלום בהקיץ. מדובר בחוויה טלוויזיונית מדהימה (!).

פרפרת 3 : הבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות קרבות והולכות. היו"ר הנוכחי הוא אבי ניסנקורן. בוחש באירוע ח"כ "המחנה הציוני" איתן כבל. האיש מתעקש לחשוף את עצמו כזגזגן ופרחח פוליטי, עסקן מפלגתי קטן ו- גם מנבל את פיו כלפי הקולגות שלו, "…מי אתם בכלל…". אומר דבר והיפוכו ולפתע תומך תמיכה מופלגת במועמדותה של שלי יחימוביץ' השואפת להתמנות ליו"ר ההסתדרות ומפנה פתאום גב ליו"ר ההסתדרות הנוכחי אבי ניסנקורן. בקיצור ח"כ עלוב בדרכו הפתלתלה. לפני ימים ספורים הודיע איתן כבל בשיחה אישית לאבי ניסנקורן כלהלן : "…אבי ניסנקורן אני ראש המטה שלך בבחירות להסתדרות…אני הלוחם מספר אחת שלך…". לפני כמה חודשים הצהיר הח"כ המזגזג את ההכרזה הזאת המביעה תמיכה באבי ניסנקורן, כלהלן : "…אני אעבור בית בית כדי שההצלחה של אבי ניסנקורן תהיה שלימה ומושלמת…לא אתן ששערה משערות ראשו תיפול…". נכון שפוליטיקה היא עסק לא ישר בלשון המעטה אבל איתן כבל הוא חנטריש.

פרפרת 4 : מר מאיר שפירא ומר ערן רוזנצווייג הם שני אנשי אגף העיתונות של בית אריאלה בתל אביב שמעניקים שירות ציבורי מעולה עטוף בידע + מקצוענות + אדיבות למבקרים. שום תכונה אחת איננה באה על חשבון השנייה. ביקרתי באגף העיתונות של בית אריאלה מאות פעמים בעשור האחרון כדי לחקור ולכתוב את המסה שלי "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" ותמיד קיבלתי משני האישים הנ"ל שירות ציבורי ברמה גבוהה.

פרפרת 5 : מהדורת "חדשות הספורט" (מצוינת) בת כ- 45 דקות של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ביום ראשון בלילה – 5 בפברואר בהגשת אלי אילדיס ומירי נבו השיגה את יעדיה העיתונאיים החדשותיים מפני שהיה להם את הכל : מבוא לקראת הסופרבול + קמרון – מצרים 1:2 במשחק הגמר על אליפות אפריקה לאומות בכדורגל + משחקי ההשלמה בליגת העל בכדורגל הפועל כפר סבא – הפועל ת"א 1:1 + עירוני אשדוד – הפועל רעננה 0:1 (תמונה מכוערת ולא שדירה מהאצטדיון באשדוד) + סיפור הדחתו ופיטוריו של המאמן רן בן שמעון מבית"ר ירושלים + דיווח מה- NBA + גביע דייוויס בטניס פורטוגל – ישראל 0:5 + כדורסל מליגת העל עירוני נהריה מפסידה בביתה ל- הפועל אילת 86:79 + פציעתו של הכדורסלן הזר של הפועל חולון קאליף ווייט + הקרנת שער ההכרעה של חואן קוואדראדו מיובנטוס נגד אינטר 0:1 במשחק הצמרת בליגה האיטלקית. אלי אילדיס הגדיר את מהלך ההכרעה של חואן אקוואדראדו "בעיטת פצצה" אולם היה אמור לבסס את הגדרתו זאת ע"י חשיפת העובדות מדוע הוא משתמש במונח "בעיטת פצצה" ואיננו מסתמך רק על מראה עיניים. אלי אילדיס (ו/או שמא מירי נבו) היו חייבים להתייחס למהירות הממוצעת של תנועת הכדור תוצאה של הבעיטה העוצמתית והיפה של חואן קוואדראדו ואשר הניבה את שער הניצחון. מדובר במתמטיקה בסיסית לחלוטין שקל מאוד לחשב אותה גם בע"פ. שחקן יובנטוס חואן קוואדראדו בעט את הכדור החוזר של הגנת אינטר מטווח של 21 מ' משערה של אינטר. הכדור עבר את הדרך הזאת בזמן של פחות משנייה אחת. משהו סביב 0.9 – 0.8 עשיריות. שני נתונים שמספיקים כדי למצוא ולפתור את המהירות הממוצעת של תנועת הכדור בקילומטרים לשעה החל משבריר השנייה של מגע נעלו של חואן קוואדראדו בכדור ועד חצייתו את קו השער. נחמד לשמוע את השדרנים ממציאים תארים מפוצצים כמו "בעיטת פצצה", ו/או "בעיטת תותח", ו/או "בעיטה נפלאה" ולאחר מפגש הכדור עם הרשת מוסיפים את המילה "הללויה". אולם טוב היה אם מחזיקי ומחזיקות המיקרופונים הללו היו מגבים את התרשמויותיהם גם בעובדות. אנוכי עשיתי את החישוב שלי מכורסתי בסלון ביתי לעצמי, כלומר : על סמך הנתונים לעיל תנופת הרגל של חואן אקואדראדו העניקה לכדור מהירות ממוצעת של משהו סביב 94 קמ"ש. מדובר בתנועה מהירה של הכדור אם ניקח בחשבון את מידותיו, משקלו נע בין 396 גרם ל- 453 גרם והיקפו בין 68 ס"מ ל- 71 ס"מ, ואת צורתו העגולה שהיא לחלוטין איננה אווירודינמית ולכן התנגדות האוויר פועלת עליו במרץ להאיט את מהירותו. מדובר בצילום מרשים ותכליתי של הטלוויזיה האיטלקית לרבות ההילוך החוזר מזווית אחורית נמוכה ב- SSM. לא בכדי חושפות רשתות הטלוויזיה המכסות את טורנירי הגראנד סלאם בטניס על המסך שלהן את מהירויות הכדור לאחר חבטות הפתיחה. חבטות הפתיחה במשחק הטניס יכולות להאיץ את מהירות תנועת הכדור הקטן והצהוב ל- 200 קמ"ש ואפילו יותר. אולם יש לזכור שבניגוד לכדורגל מידותיו של כדור הטניס מצומצמות הרבה יותר. קוטרו נע בין 6.35 ס"מ ל- 6.67 ס"מ ומשקלו נמדד בין 56.7 גרם ל- 58.7 גרם. לפרסום שיטתי של מהירויות תנועת כדורי הטניס לאחר חבטות הפתיחה יש משמעות עיתונאית המשפיעה על סך אמינות הסיקור ומסירת המידע לציבור. היה זה ענף הטניס שהקדים בהרבה את ענף הכדורגל בשימוש בטכנולוגיה טלוויזיונית והכניס לשירות מלא ושיטתי גם את מערכת מצלמות ה- Hawk eye המוודאות אם הכדור היה In ו/או Out. עיקרה של "חדשות הספורט" ביום ראשון בלילה – 5 בפברואר 2017 כללה Follow up נרחב, מעמיק, יסודי, וחיוני אודות ניצחונה של הפועל ירושלים על מכבי ת"א בתוצאה 63:74 ובהשתתפותם של השדר המוביל ניב רסקין ושני הפרשנים פיני גרשון (בשטח ב- "ארנה" הירושלמית) וגור שלף באולפן בהרצליה. מהדורת "חדשות הספורט" של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים הייתה מצוינת אך לא מושלמת..

טקסט תמונה : תמונת טלוויזיה מכוערת ולא שדירה שמשדר ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מהמשחק בליגת העל עירוני אשדוד – הפועל רעננה 1:0 (יום ראשון – 5 בפברואר 2016). שחקני כדורגל קטנים מול שלטי פרסומת מסחרית ענקיים. מדובר בתמונת טלוויזיה בזויה ומשוקצת בלתי אסתטית שמאפילה לחלוטין על גיבורי העלילה ומגמדת אותם. במקום להפך. על ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מוטלת החובה להילחם בתופעה. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

פרפרת 6 : היה מגוחך לראות את הרכילאי רפי רשף מייחד בתוכניתו זמן כה רב לריאיון טפל בערוץ 10 עם בעל התרנגול של קבוצת בני יהודה בכדורגל. פתטי.

פרפרת 7 : סרטו התיעודי של עיתונאי ערוץ 10 רועי שרון "אדון הגבעות" אודות פעילותו ומורשתו של הרומנטיקן המשיחי יהושפט "פטי" תור (שודר ביום שלישי – 7 בפברואר 2017 ב- 21.00) הוא מסמך אינפורמטיבי מעניין וחשוב. יהושפט תור איננו רק רומנטיקן משיחי רועה צאן בעל חזון, הוא גם אדם אמיץ ואיש מעשה שבונה את החקלאות שלו ואת מאחזיו בגבעות שומרון בשם השליחות האלוהית. מדובר בדמות כריזמטית ומרתקת. אין פלא שיהושפט תור הפך למנהיג ו- מודל לחיקוי במשך שנים עבור נוער הגבעות שדוגל בבניין ארץ ישראל השלימה ותומך בסִסְמָה התנכ"ית, "האומה הישראלית היא עם סגולה…ואלוהים בחר בנו…". רועי שרון כתב חרוץ ומצוין של ערוץ 10 הגיש לצופיו חומר למחשבה מייסרת מכל כיוון, שבסופה נראה כי יהושפט תור ותומכיו מאריכים את משעול הדרך לשלום וסיום הסכסוך עִם העַם הפלסטיני.

פרפרת 8 : אושר צרוף הוא לי להביס בהגיוני המתמטי את ההיגיון המתמטי של חד חידות הסודוקו, "סודוקו קשה מאוד" ו- "סודוקו קטלני", המופיעות במוסף "המשבצת" של העיתון "מעריב" מידי יום שישי בשבוע.

טקסט מסמך : פתרונות שתי חידות הסודוקו שלי המופיעות במוסף המשבצת של העיתון "מעריב" מיום שישי – 3 בפברואר 2017. חידת ה- "סודוקו קשה מאוד" היא משחק ילדים בהשוואה לחידת "סודוקו קטלני".

פוסט מס' 663. מאמר מערכת. קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א מעסיקה את המדינה כבר כמעט 50 שנים מאז השידור הישיר הראשון בטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- 13 בנובמבר 1968. אולם ברגע זה בפברואר 2017 היא מַצָג שָוְוא שדומה לקוריוז. הפועל ירושלים מביסה את מכבי ת"א 63:74 במסגרת המחזור ה- 18 בליגת העל. שידור ישיר בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים (ביום ראשון – 5 בפברואר 2017) בהובלת השדר ניב רסקין והפרשן פיני גרשון. "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז – זה ברווז", מחווה פיני גרשון את דעתו ומלגלג על מכבי ת"א בתום השידור הישיר המדובר. פוסט מס' 663. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 7 בפברואר 2017.

תמונה אחת שווה 1000 מילים.

טקסט תמונה : יום ראשון – 5 בפברואר 2017. ה- "ארנה" בירושלים. הפועל ירושלים מנצחת את מכבי ת"א 63:74 במחזור ה- 18 של ליגת העל בכדורסל. תמונה אחת שווה 1000 מילים. מנהיגי מכבי ת"א דייוויד פדרמן מימין, ושמעון מזרחי משמאל, נראים מיוסרים, נפולים, ומובסים 2:45 דקות לאחר תחילת הרבע ה- 4 עם ראשית התרחשות הקטסטרופה. פרשן הכדורסל של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים פיני גרשון הגדיר את שניהם כ- ברווז מקרטע. תיאור שקרוב מאוד לאמת. (צילום במצלמת Samsung ממסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

כבר נאמר כאן לא פעם ולא פעמיים שקבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בעונת 2017 – 2016 היא כישלון ניהולי, תרבותי, ספורטיבי, מוראלי, וכלכלי של דייוויד פדרמן + שמעון מזרחי + אודי רקנאטי. אולם מדובר בבזבוז ממון פרטי בסדר גודל עצום ולא בהון ציבורי. לכן אין לציבור מה להלין. שייבושם להם. בתקופתי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בשנים 2002 – 1980 הכרתי שמעון מזרחי אחר לגמרי וגם דייוויד פדרמן שונה. אני זוכר שבקיץ 1994 ניהלנו מנכ"ל רשות השידור מוטי קירשנבאום ז"ל, מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן, ואנוכי כמנווט שידורי הספורט שלהם מו"מ מחודש עם שני ראשי מכבי ת"א שמעון מזרחי ודייוויד פדרמן לקראת עונת 1995 / 1994 (כזכור בעונה האירופית של 1994 / 1993 ניתקנו קשר ממכבי ת"א שלא הייתה עוד אלופת המדינה. אלופת ישראל היית קבוצת הפועל גליל עליון שהעדיפה לקשור את גורלה הטלוויזיוני עם ערוץ 5 בכבלים). אני זוכר שמוטי קירשנבאום ז"ל רחש כבוד רב לצוות שמעון מזרחי את דייוויד פדרמן ו- כינה אותם פעם באוזניי "מועצת חכמים" אולם מאז חלפו 23 שנים. הדברים השתנו ועמם התוצאות. פרשן הכדורסל של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים פנחס "פיני" גרשון תהה בתום משחק התבוסה של מכבי ת"א נגד הפועל ירושלים 63:74 (יום ראשון – 5 בפברואר 2017 ב- "ארנה" בירושלים) בפני השַדָּר המוביל שלו ניב רסקין והחליט ללעוג לנבחרת של שמעון מזרחי ודייוויד פדרמן כהאי לישנא על פי הפתגם האמריקני : "…"אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז – זה ברווז..".

הפועל ירושלים מביסה את מכבי ת"א 63:74 והופכת אותה לקוריוז. Post Game Show בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. יום ראשון – 5 בפברואר 2017. מאמר מערכת.

מותר לברווז המקרטע הזה שקוראים לו מכבי ת"א לעשות ככ העולה על רוחו מפני שאין מדובר בכסף של הציבור. היתרון הגדול של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים על פני ערוצי הטלוויזיה הארציים בשידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א בליגת העל הישראלית וב- Euroleague הוא כמות הזמן הבלתי מוגבלת שעומדת לרשותו לצורך הסיקור. מרחב הזמן של ה- Post Game Show מאפשר לציוותי השידור לפתח שיחות וראיונות עם גיבורי העלילה לאחר שריקות הסיום של המשחקים וגם לנתח את מהלכי ההכרעה במהלך ההתמודדויות. ה- Post Game Show האחרון ביום ראשון בלילה – 5 בפברואר 2017 בתום משחק הניצחון של הפועל ירושלים על מכבי ת"א 63:74 היה חיוני והכרחי. לרשות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים עומד צוות שידור טוב בראשותם של השדר המוביל ניב רסקין והפרשן שלו פיני גרשון, אבל מפריע לי שהצוות הבכיר הזה איננו מקדיש למען צופיו אפילו מילה אחת אודות מערכת הסקאוטינג המשובשת והכושלת של מכבי ת"א בראשות אבי אבן. ניב רסקין ופיני גרשון אינם מתייחסים בניתוח הסיכום שלהם בסיום ההתמודדות ב- Post Game Show לתחלואת הרצת פס הקנייה ורכישת השחקנים הזרים המופרכת של מכבי ת"א ופיטוריהם של מאמני הקבוצה בזה אחר זה בשנים האחרונות. מדובר בתעשייה קלוקלת שדוגלת בתחלופה מואצת בלתי מתקבלת על הדעת של שחקנים ומאמנים בקבוצה. תעשייה טירונית וחורקת שחושפת ווקטורים שליליים ביותר, כוחות סרק שפועלים בתוך המערכת ומשפיעים לרעה על אדריכלות, על תכנון ארכיטקטורה, ועל סגנון ותורת בניין הקבוצה לטווח הקרוב והרחוק. ווקטורים כה שליליים וקיצוניים שמגמדים את המאמץ העיקרי והופכים לעובדה את אי יכולת קבוצת הניהול להפוך את מכבי ת"א מנבחרת כוכבים ליחידה קרבית מאומנת אחת. כאילו שהפתרון מצוי ביבוא למועדון את אנדרו גאודלוק ואת סוני וווימס, ומעתה והילך הכל יהיה לפתע שפיר. כאילו שב- יְבוּא מזדמן של רגע, גם של שחקנים זרים בעלי מוניטין, טָמוּן מַטֶה קְסָמִים. ניב רסקין ופיני גרשון חייבים את הניתוחים וההסברים הללו לצופים שלהם שאינם בקיאים במכמני הניהול והמנהיגות הספורטיבית. מדהים שקבוצת הניהול הוותיקה של מכבי ת"א עתירת ניסיון עצום ובעלת Resume מרשים בראשות שמעון מזרחי ודייוויד פדרמן נכשלת שוב ושוב בשנים האחרונות בעקרונות הבסיסיים ביותר של בניין וטיפוח קבוצת ספורט. היכן שהוא בפברואר – מארס 1996 שַח לי שמעון מזרחי כי שחקן ה- NBA המפורסם מקבוצת סיאטל סופרסוניקס תום צ'יימברס (Tom Chambers) ישחק בשורות מכבי ת"א. כולם זוכרים את אותה השנייה האחרונה במשחק הגמר על גביע המדינה ב- 18 באפריל 1996 בהיכל הספורט ביד אליהו, בו שחקן הפועל ירושלים הישראלי שלנו עדי גורדון (1.80 מ') קלע את סל הניצחון במשחק 65:67 מעל ידיו המושטות של אותו האמריקני רב המוניטין תום צ'יימברס (2.08 מ').

הבה נעיף מבט על אלופות ה- NBA הנוכחיות קליבלנד וגולדן סטייט ו/או על אלופות עבר רבות מוניטין כמו לוס אנג'לס לייקרס ו- בוסטון סלטיקס ש- מבססות וביססו את הסגלים שלהם לא רק על שחקנים קבועים מלווים בתחלופה מועטה אלא העסיקו גם מאמנים ראשיים קבועים. כיצד אפשר לשכוח את רד אוורבך (Red Auerbach) מאמן האלופה המשגשגת קבוצת בוסטון סלטיקס ההיא בשנות ה- 50, ה- 60, ה- 70, ו- 80 של המאה שעברה (בוסטון סלטיקס זכתה ב- 16 אליפויות NBA בין העונות של 1957 1956 ל- 1986 / 1985) ? ו/או את פט ריילי (Pat Riley) מאמן האלופה הַפּוֹרָה ועושה חיל לוס אנג'לס לייקרס ההיא בעשור ה- 80 (לוס אנג'לס זכתה ב- 5 אליפויות NBA בין העונות של 1980 / 1979 לבין 1988 1987) ? כיצד אפשר לשכוח את פועלו המבורך במשך עשרות שנים של ג'ון וודן (John Wooden) מאמן הכדורסל הראשי של אוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס (נבחרת הכדורסל של UCLA זכתה ב- 10 זכיות באליפות ה- NCAA בין השנים 1964 ל- 1975) ? בסדר, גולדן סטייט גייסה לשורותיה העונה את קווין דוראנט אולם כל הכוכבים האחרים נותרו במועדון. תסתכלו עכשיו על מכבי ת"א. רק לאחרונה הודחו משורות מכבי ת"א דגן יבזורי, מאיר צירבאס, וסוני ווימס. אך הבה ארחיב את היריעה. מי אחראי על גיוס העבר המאסיבי בשנים האחרונות של השחקנים האלה לשורות מכבי ת"א, והפיכת המועדון לתחנת רכבת, כמו : וויטור פאברני + דארקו פלאניניץ' + גיורגי שרמדיני + אנדריאה ז'יז'יץ' + דראגן בנדר + גורדון פארמר + טיילור רוצ'סטי + ג'ו אלכסנדר + נייט לינהארט + ג'ייק כהן + מרקז היינס + דייוויד לוגאן, ואחרים. היכן בדיוק מתחילה גם אחריותו של מנהל הקבוצה ניקולה ווייצ'יץ' במסע רכבת ההרים הזאת ? לא שמענו על כך שום ניתוח ו- הסבר מפיהם של ניב רסקין, פיני גרשון, וגור שלף. ב- 12 בנובמבר 2015 הפסידה מכבי ת"א בהיכל הספורט לקבוצה הטורקית דרושאפקה 84:73 וניב רסקין מיהר להזיל דמעות למיקרופון הטלוויזיוני שלו, "…אוי לבושה…אוי לבושה…מכבי ת"א מפסידה בבית לדרושפאקה…הולכת ומתקרבת עונת ה- Euroleague הגרועה ביותר בתולדות מכבי ת"א…".

 לא בכדי שַח פיני גרשון לניב רסקין ב- Post Game Show ביום ראשון – 5 בפברואר 2017 את מה שאני רואה מהכורסא שלי בסלון ביתי, "…מכבי ת"א כבר מקרטעת לא מעט זמן…עם 63 נקודות לנצח את הפועל ירושלים במשחק חוץ…זה לא המשחק…כשאין שיטה ואין משחק התקפה והשמירה היא לא שמירה…ואתה לוחץ רק בגלל שאתה בסוף המשחק…זה מה שקורה…". באולפן ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים טוען גור שלף אודות מכבי ת"א כי מדובר "באותה הגברת בשינוי מסגרת". מירי נבו מתפעלת מהסלוגן של גור שלף. בשעה שהיא מחזירה את השידור מהאולפן לעמדת השידור ב- "ארנה" הירושלמית היא מבקשת את חוות דעתם של ניב רסקין ופיני גרשון אודות ה- Copywriter החדש. גור שלף ממשיך בניתוח שלו באולפן, מתבונן במירי נבו ואלי אילדיס, וקובע בניסוח מסורבל כלהלן : "…מכבי ת"א כל כך רעה שמספיקים ל- הפועל ירושלים שלושה רבעים ויכולת דלה מאוד בשביל לנצח את המשחק הזה ולהשאיר את מכבי ת"א על 63 נקודות…". פיני גרשון אומר ומסכם : "…אמארה סטודמאייר גדול (!) הבן אדם צריך לקבל יותר כדורים כי הוא יודע מה לעשות איתם… הוא יודע גם לשים אותם בטבעת…וגם אם צריך למשוך עבירות…וגם אם צריך לעשות סל ועבירה או ללכת לקו…". אין שום דמיון בין מועדון מכבי ת"א ההוא לנבחרת מכבי ת"א של 2017 – 2016.

טקסט תמונה : יום ראשון – 5 בפברואר 2017. היכל ה- "ארנה" בירושלים. זוהי עמדת השידור של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. מעמדת השידור הזאת לעג, בז, וקִנְטֵר הפרשן פיני גרשון (מימין) לקבוצת מכבי ת"א ושינן מחדש את מסר הפתגם האמריקני בכיוונם של ראשי המועדון שמעון מזרחי ודייוויד פדרמן, כלהלן : "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז – זה ברווז". משמאל, השדר המוביל ניב רסקין. (צילום במצלמת Samsung ממסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

תמונה אחת שווה 1000 מילים.

טקסט תמונה : יום ראשון – 5 בפברואר 2017. היכל ה- "ארנה" בירושלים. זהו הטריאומווירט הכושל והמוּבַס של קבוצת מכבי ת"א שמעון מזרחי (משמאל), המאמן איינראס בגאצקיס (במרכז), ודייוויד פדרמן (מימין). (צילום במצלמת Samsung ממסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

מדהים לחשוב שמועדון הכדורסל של מכבי ת"א נמצא בצמרת הכדורסל של מדינת ישראל מאז ייסוד הליגה הראשונה ב- 1954 ומעסיק את תעשיית הטלוויזיה בארץ כמעט יובל שנים מאז 1968.

הספר עב הכרס בן 10000 / רבבה עמודים שאנוכי חוקר וכותב וקרוי "הקשר הסימביוטי" דן ועוסק ביחסים המיוחדים, במידה רבה חסרי תקדים, שנרקמו בין רשות השידור והטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בשנים 2002 – 1968. כל המנכ"לים של רשות השידור ומנהלי הטלוויזיה (לדורותיהם) הוקירו וסייעו לי (וגם לקודמיי דן שילון ואלכס גלעדי) לטפח את קשרי השידור הטלוויזיוניים הללו עם קבוצת מכבי ת"א (תמורת תשלומי זכויות שידורים), ש- לעיתים הייתה מועדון משגשג ברמת ניהול והישגים אירופיים בינלאומיים. הקשרים בין שני הגופים היו אומנם סימביוטיים אולם ידעו עליות ומורדות ולפעמים גם חילוקי דעות חריפים, ואוסיף חריפים ביותר. מלווים גם באיומים מצד מכבי ת"א על רשות השידור בבחינת, "אההה…נוּ, נוּ, נוּ לכם…היות ועשיתם כך וכך לא תוכלו לשדר ישיר כך וכך את המשחקים שאותם אתם מתכוונים לשדר ישיר…ניתנת לכם בזאת הודעת ביטול ההסכם…", וכו'.

טקסט מסמך :  2 בדצמבר 1984. זהו עמוד מס' 1 מתוך 2 של המסמך המקורי בו מודיע יו"ר מכבי ת"א עו"ד שמעון מזרחי למנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל על ביטולם של שני השידורים הישירים המתוכננים מהיכל הספורט ביד אליהו, מכבי ת"א – בנקו רומא ב- 6 בדצמבר 1984, ומכבי ת"א – ריאל מדריד ב- 13 בדצמבר 1984. כך כתב לאורי פורת, "ניתנה על ידינו הוראה לאחראים בהיכל הספורט שלא לאפשר הכנסת המכשור ההנדסי לצורך העברת המשחקים". (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך :  2 בדצמבר 1984. זהו עמוד מס' 2 מתוך 2 של המסמך המקורי בו מודיע יו"ר מכבי ת"א עו"ד שמעון מזרחי למנכ"ל רשות השידור אורי פורת על ביטולם של שני השידורים הישירים המתוכננים מהיכל הספורט ביד אליהו מכבי ת"א – בנקו רומא ב- 6 בדצמבר 1984, ומכבי ת"א – ריאל מדריד ב- 13 בדצמבר 1984. כך כתב לאורי פורת : "ניתנה על ידינו הוראה לאחראים בהיכל הספורט שלא לאפשר הכנסת המכשור ההנדסי לצורך העברת המשחקים"(ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

יוחנן צנגן ואנכי יצאנו מדעתנו כשקיבלנו את המכתב ההוא בחתימת היו"ר עו"ד שמעון מזרחי. מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל – פחות. "איזו חוצפה", שַׂחְנוּ איש לרעהו. "על איזה נֶזֶק מָמוֹנִי בל ישוער הוא מדבר", שאלנו בפליאה האחד את השני. אבל זה היה עו"ד שמעון מזרחי. הוא התנהג כראש משפחה והיה מסור לאגודת מכבי ת"א כמו אב לבנו ו/ארו בתו. כל ניסוח טוב כמובן ששידרנו ישיר את שני משחקי הבית הבאים נגד בנקו רומא וריאל מדריד, ואם לנקוט בלשון המשפטנים, "למותר לציין שבשני המשחקים האלה גדשו הצופים את יציעי ההיכל עד אֶפֶס מקום, ולא נגרם שום נזק ממוני למכבי ת"א בשל הודעתה השגויה של גב' יוֹנָה אֶלִיאָן – קֶשֶת. אפילו לא בסֶנְט אחד". הטלוויזיה הישראלית הציבורית נהתה בצדק אחרי מועדון הפאר הזה שמכונה מכבי ת"א. מכביי ת"א לא הכזיבה וגברה על בנקו רומא 86:95, וניצחה גם את ריאל מדריד 97:101. זהו העיקרון הראשון של הסימביוזה בין קבוצה מנצחת לבין רשת טלוויזיה שבוחרת לצעוד עמה שלובת זרוע ולשדר ישיר את המשחקים שלה. כמו האוהדים גם הטלוויזיה הישראלית הציבורית הלכה שבי אחרי מכבי ת"א אך בתנאי אחד. עליה להיות נבחרת מנצחת.

עונת 1987 / 1986.

בנובמבר 1986 חזר הגילוי האניגמתי על עצמו. מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין נכשל בלשונו וגילה לציבור את פרטי הרָז הכמוס. הוא סיפר בגאווה לאחד העיתונאים כי מחלקת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית יוצאת אוֹ טוֹ טוֹ למִבצע השידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א בגביע אירופה לאלופות. עו"ד שמעון מזרחי תפש את חיים יבין בקלקלתו ונזעק. יו"ר מועדון הכדורסל של מכבי ת"א שלח מייד מכתב חריף ומאיים למנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית, בו הוא מאשים אותו בהפרת הסכם הסודיות ואיום בביטול חוזה השידורים עם רשות השידור. הוא התנהג כמשפטן ולא כבעל ברית של הטלוויזיה הישראלית הציבורית שבנתה אותו. חיים יבין שחש כאילו חֶרֶב פיפיות מונחת על צוואר רשות השידור, נבהל ומיהר להתנצל. עד כדי כך היה גדול כוחו של עו"ד שמעון מזרחי בימים ההם. עֹצמתו של שמעון מזרחי נבעה מחולשתו של חיים יבין. במקום לומר בתקיפות לעו"ד שמעון מזרחי, "…מר מזרחי אל תתעסק אתנו עם הטלוויזיה הישראלית הציבורית…לא כדאי לך…", הוא כמעט ירד על ברכיו. מ- התנצלותו המביכה נעדרת היגיון ונטולת כבוד עצמי של המנהל חיים יבין ניתן היה כמעט להבין כי הטלוויזיה הישראלית הציבורית עובדת בכלל אצל מכבי ת"א.

טקסט מסמך :  24 בנובמבר 1986. זהו מכתב התשובה המקורי ששלח מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין יו"ר מועדון הכדורסל של מכבי ת"א. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

חַיִים יָבִין מנהל רשת שידור ישראלית ציבורית מונופוליסטית רבת עוצמה מיהר למחול על כבודו ועל כבוד הטלוויזיה הישראלית הציבורית מוקדם מידי. הוא היה איש בעל דרכי נימוסין אירופיים שלא היה צריך להתנצל בצורה כזאת ובסגנון כמעט מתרפס בפני מכבי ת"א. טקסט שמחליש את מנהיגותו כמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית. חַיִים יָבִין באמת חשש מאיומו של יו"ר המועדון שכתב למנכ"ל רשות השידור מכתב בוטה, אך עם כל הכבוד לעו"ד שִמְעוֹן מִזְרָחִי, הוא לא הבין ו/או אולי שכח כי מכבי ת"א ללא מצלמות הטלוויזיה הישראלית הציבורית שחושפות אותה מידֵי שבוע בבת אחת למיליוני צופים, איננה שָוָוה אפילו קליפת השוּם. בסימביוזה הבלתי נמנעת וההכרחית הזאת שני הצדדים הפיקו את מלוא התועלת. ממון, יוקרה, ופופולאריות. רשות השידור המשיכה לכבד את חוזי הכדורסל שחתמה עם מכבי ת"א, ולשלם לה במשך השנים ביד רחבה, והקפידה גם לשמור על השידורים הישירים המקודשים בערבֵי חמישי כעל סוֹד כמוּס מפני הצופים המממנים בכיסם את ההסכמים היקרים המאפשרים את השידורים האלה. פָארְסָה.

עונת 1992 / 1991.

כעבור שֵש שנים ב- 27 באפריל 1992 שוּב שָנָה עניין פרסום השידורים הישירים בטרם זמן על עצמו. מדורי הספורט העיתונות הכתובה פירסמו בהבלטה רבה כי מחלקת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית תשדר ישיר את סדרת משחקי הגמר סַל בין מכבי ת"א לבין הפועל ת"א. חמישה משחקי "דרבי" באבחת שידורים אחת. "…מי צריך יותר מזה…?", חייכתי לעצמי. האֵל הטוב שמע את תפילתי והעניק לי בשנה אחרונה של חוזה הכדורסל שלנו עם איגוד הכדורסל את המיטב. ההתגוששויות בין מכבי ת"א והפועל ת"א על זירת הפרקט בהיכל הספורט ביד אליהו ובאולם צר המידות באוסישקין היוו אובייקט שידור לא פחות מעניין ממשחקיה של מכבי ת"א בזירה האירופית. רבבות צופים גדשו את היציעים לעייפה ביד אליהו ובאוסישקין בסדרת ה- "דרבי" המסקרנת הזאת מאין כמותה. זה היה קרב ההישרדות האחרון של הפועל ת"א במלחמה בת 60 שנה נגד מכבי ת"א. הצ'אנס האחרון שלה. מנהל הפועל ת"א אַבְרָהָם פְּלָדָה הגשים את חלומו. הוא ניצב על קו זינוק משותף עם יו"ר מכבי ת"א שִמְעוֹן מִזְרָחִי. נקרתה לו לפתע שוב ההזדמנות להדיח את העו"ד מהפסגה. המדינה הייתה כמרקחה לקראת סדרת הגמר סל שהייתה גם דרבי תל אביבי בין שתי קבוצות כדורסל הטובות במדינה והנהנות מקהל אוהדים עצום לא רק בתל אביב אלא בכל הארץ. זה לא הפריע לעו"ד שמעון מזרחי להאיץ כתב אישום חריף למנכ"ל רשות השידור אריה מֶקֶל ב- 27 באפריל 1992 הטוען כנגד ההפרה הבוטה של ההסכם בין הטלוויזיה הישראלית למכבי ת"א בדבר הגילוי המוקדם של השידורים הישירים כאילו מנכ"ל רשות השידור אחראי על הפּרסומים בעיתונות [12]. כך כתב יו"ר קבוצת מכבי ת"א לרשות השידור כשהוא משבש בטעות חלק מתארי הניהול של הנמענים. אריה מֶקֶל היה מנכ"ל רשות השידור ולא היו"ר, ויוסף בר-אל היה מנהל הטלוויזיה ולא מנכ"ל רשות השידור.

מכבי תל – אביב                                                                 27 באפריל 1992                                                                                                                 

מחלקת הכדורסל

לכבוד

מר אריה מקל  –  יו"ר רשות השידור.                                     מבלי לפגוע בזכויות.

מר יוסף בר-אל – מנכ"ל רשות השידור.

מר יואש אלרועי – מנהל מחלקת הספורט – הטלוויזיה הכללית.

א. נ.  

הנדון  :  הסכם בין רשות השידור למכבי ת"א.

(…) להפתעתנו, הודיעו בכל העיתונים שיצאו לאור, היום 27.4.1992, כי משחק הדרבי בין מכבי עלית ת"א והפועל ת"א, בשלב הגמר סל, ישודר בשידור ישיר החל מהשעה 20.30. יתרה מזאת בלוח המשדרים אשר פורסם על ידי רשות השידור עוד בתאריך 23.4.1992 נאמר מפורשות כי לשעה 20.30 נקבע משדר ספורט מיוחד. והרי כל בר דעת יודע כי ביום שני לא מתקיימות תוכניות ספורט רגילות והמשדר היחידי המתוכנן הינו משחק הדרבי (…).

(…) למותר להוסיף, כי הפרה בוטה זו מצידכם של ההסכם הנדון גרמה ותגרום לנו בשבועיים הקרובים נזק כספי בלתי הפיך, אשר עלול להגיע למאות אלפי שקלים (…).

בכבוד רב,

שמעון מזרחי

יו"ר מחלקת הכדורסל במכבי ת"א

טקסט מסמך :  27 באפריל 1992. מכתבו של עו"ד שמעון מזרחי יו"ר מועדון מכבי ת"א למנכ"ל רשות השידור אריה מקל , מנהל הטלוויזיה יוסף בר- אל, ומנהל מחלקת הספורט יואש אלרואי הדן בחשיפת האניגמה הקדושה של השידור הישיר . (עמוד 1 מתוך 2) . (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 27 באפריל 1992. מכתבו של עו"ד שמעון מזרחי יו"ר מועדון מכבי ת"א למנכ"ל רשות השידור אריה מקל, מנהל הטלוויזיה יוסף בר- אל, ומנהל מחלקת הספורט יואש אלרואי הדן בחשיפת האניגמה הקדושה של השידור הישיר . (עמוד 2 מתוך 2). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

מנכ"ל רשות השידור אַרְיֵה מֶקֶל איננו איש סנטימנטאלי והיה האחרון להתרגש מעו"ד שִמְעוֹן מִזְרָחִי וממכתביו. הכרתי אותו היטב. הוא לא נבהל ולא נרתע ממכתבו של יו"ר מועדון מכבי ת"א (בניגוד לחיים יבין בשעתו) ולא התכוון לוָותֵּר. הוא הורה לי להמשיך בעבודתי כרגיל. "התכונן לשידורים הישירים של כל חמשת המשחקים בסדרה", פקד עלי, והוסיף : "שמעון מזרחי לא מפחיד אותי. שלא יאיים. הוא איננו שָוֶוה פְּרוּטָה ללא מצלמות הטלוויזיה שלנו, והוא יודע זאת. אנחנו נראה לו מאפוא מַשְתִּין הַדָג". במילים אחרות, מנכ"ל רשות השידור אריה מקל היה לא רק חד משמעי, הוא גם לא שַם יותר מידי על שמעון מזרחי. ב- 1 במאי 1992 הורה אַרְיֵה מֶקֶל בניגוד לחַיִים יָבִין למנהלת לשכתו גב' שַרִית יָאִיר להשיב לעו"ד שִמְעוֹן מִזְרָחִי ולהסביר לו מדוע הוא דוחה את תוכן מכתבו מ- 27 באפריל 1992 [13]. הוא גיחך ו- אפילו לא הטריח את עצמו להתכתב עם עו"ד שִמְעוֹן מִזְרָחִי וגם לא חתם את שמו על מסמך התגובה ההוא מ- 1 במאי 1992. מנכ"ל רשות השידור אריה מקל שנשען על הייעוץ המשפטי של ד"ר – עו"ד נתן כהן ז"ל (היועץ המשפטי הוותיק של רשות השידור) נתן למזכירתו ומנהלת לשכתו שרית ישי לעשות זאת, לחתום את שמה ואת תפקידה. הנה מסמך התגובה שלו כלשונו וכתבו מ- 1 במאי 1992.

רשות השידור – המנהל הכללי                                כ"ח  בניסן  התשנ"ב – 1  במאי  1992                                                              

לכבוד

מר שמעון מזרחי יו"ר מחלקת הכדורסל של מכבי ת"א

רח' המכבי 4 תל אביב  63293

א. נ.

                                       הנדון  :  מיכתבך מיום 27.4.1992

נמסר למנכ"ל על ידי מנהל הטלוויזיה כלהלן –

1. הטלוויזיה לא הודיעה ולא פירסמה שהיא משדרת את משחק הכדורסל.

2. אם היו ספקולציות בעיתונים לגבי שידור המשחק , הדבר לא היה באחריות רשות השידור ןאין רשות השידור אחראית למה שמתפרסם בעיתון.

3. הטלוויזיה חייבת בפירסומיה להודיע שלוח השידורים הרגיל לא מתקיים .. כך נהגה במשך החודשים האחרונים. לא ייתכן שנפתיע את הצופים ברגע האחרון ונשדר ספורט במקום מישדר אחר מתוכנן . לכן אנו מודיעים שמישדר ספורט מיוחד ישודר בשעות שבהן מתבטלות התוכניות הרגילות ., זה מקל על האוכלוסייה שאוהדת ספורט ועוד יותר על האוכלוסיה שאיננה אוהדת ספורט.

4. אינני רואה אלטרנטיבה הולמת, אלא אם כן ננקוט במדיניות של להטעות את הציבור בארץ בכך שביודעין נשבץ בלוח השידורים משדרים שלא ישודרו, ובמקומם ישובצו ללא כל התראה, מישדרי ספורט.

לפי כך דוחה רשות השידור את האמור במכתבך הנ"ל.

בברכה ,

שרית יאיר

מנהלת הלשכה

עותקים : מר יוסף בר-אל, מנהל הטלוויזיה.

             מר יואש אלרואי, מנהל מחלקת הספורט בטלוויזיה.

טקסט מסמך : 1 במאי 1992. זהו המסמך המקורי ששלח מנכ"ל רשות השידור אריה מקל לשמעון מזרחי באמצעות מנהלת לשכתו שרית ישי. הוא אפילו לא חתם עליו והשאיר את הזכות הזאת למנהלת הלשכה שלוֹ . (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הספר "הקשר הסימביוטי" נחקר ונכתב מאז 1998 לאחר שובי מפגישת ה- WBM ה- 1 בסידני אוסטרליה שעסקה בהתכוננות מבצעית טכנולוגית ולוגיסטית לקראת שידורי הטלוויזיה של המשחקים האולימפיים בסידני 2000. הוא מכיל בתוכו מאות רבות של מסמכים אותנטיים הנוגעים ליחסים העסקיים / טלוויזיוניים ששררו בין רשות השידור והטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ומכבי ת"א לרבות המו"מ והחוזים הכספיים שנחתמו בין שני הגופים בין 1973 ל- 2002 מועד נטישתי את ערוץ 1 ורשות השידור בטריקת דלת. כוחו של הספר טמון בתחקיר העומק היסודי שלי, ראיונות וגביית עדויות על ידי מעשרות רבות של אנשים בארץ (וגם החו"ל) שבנו וטיפחו את "הקשר הסימביוטי" משני צידיו וצדדיו. אנחנו אנשי רשות השידור והטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מהעבר האחד של המתרס ואנשי מכבי תל אביב מצדו השני. אנחנו שואפים מחד לשדר ישיר את משחקי מכבי ת"א בגביע אירופה לאלופות בכדורסל בסיועו של מנוף כספי קטן ממדים ומכבי ת"א מאידך מעוניינת לקבל מקסימום ממון בעבור הזיכיון שהיא מעניקה לרשות השידור. אמינותו ומהימנותו של הספר "הקשר הסימביוטי" מבוססים על מסמכים ועובדות (ולא על הגיגים ורחשי לב), עובדות ש- כוללות בתוכן גם את פרטי ההסכמים ו- החוזים הרבים אודות גובה זכויות השידורים שערכנו עם מכבי ת"א והתחייבנו לשלם להם בין השנים 1973 ל- 2002.

כל שחלפו השנים ועמם ריבוי טכנולוגיה טלוויזיונית וריבוי ערוצי טלוויזיה והסתעפות תקשורת ההמונים בכל רחבי אירופה וגם על פני שאר הגלובוס הפכו המו"מ בין רשות השידור למכבי ת"א למורכבים יותר, תובעניים יותר, ומסובכים יותר. משאלותיה של מכבי ת"א מרשות השידור גדלו וטפחו. ערב חתימת ההסכם הבא בין רשות השידור למכבי ת"א לשלוש השנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991, נחת על שולחן הנהלת רשות השידור בראשות מנכ"ל רשות השידור דאז אריה מקל וסמנכ"ל הכספים שלו יוחנן צנגן מכתב תקיף במסווה של נכבדות ו- נימוס ומנומק מהנהלת מכבי ת"א שדן בטרום ההסכם ה- תלת שנתי הנ"ל שמועד חתימתו היה קָרֵב ובא יש לזכור כי בהסכם השידורים הקודם בן שנתיים 1989 – 1987 (נחתם בין שני הגופים בדצמבר 1987 במסעדת "אפרופו" בתל אביב ליד תיאטרון "הבימה") ניאותה רשות השידור בראשות המנכ"ל אורי פורת ז"ל וסמנכ"ל הכספים שלו יוחנן צנגן לשלם למועדון מכבי ת"א בראשות היו"ר שמעון מזרחי + מנהל הקבוצה שמואל "שמלוק" מחרובסקי + גזבר הקבוצה אריה ברנוביץ' + רוני שטייניץ סכום זכויות שידורים בגובה של 200000 (מאתיים אלף) דולר. 100000 (מאה אלף) דולר עבור כל עונה מהשתיים.

על המסמך ההוא של אגודת מכבי ת"א מחלקת הכדורסל שחובר ונכתב ב- 28 בנובמבר 1989 בסגנון של דין ומשפט היו חתומים שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ויועץ התקשורת של המועדון אלכס גלעדי. אנוכי ניווטתי וניהלתי אז את שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית. נסים משעל נשא בתפקיד מ"מ מנהל הטלוויזיה (במקומו של חיים יבין) לאחר שהוועד המנהל של רשות השידור לא הסכים להאריך את תקופת הניהול של חיים יבין. אלימלך רם ז"ל היה מנהל החדשות. אני משתף את קוראי הבלוג ומאפשר להם להציץ במסמך הר"מ החושף את המורכבות והמסובכות של המו"מ שניהלנו עם מועדון הכדורסל של מכבי ת"א בשנים ההן. צריך לקרוא את המסמך שורה שורה כדי להבין את מהות "הקשר הסימביוטי" שאפף את יחסי התקשורת הטלוויזיוניים והכלכליים בין רשות השידור לבין מכבי ת"א במשך יותר משנות דור.

טקסט מסמך (1) : 28 בנובמבר 1989. מסמך ששלחה הנהלת מכבי ת"א בראשות שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ואלכס גלעדי להנהלת רשות השידור בראשות המנכ"ל אריה מקל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן ערב חתימת ההסכם החדש ארוך הטווח לשלוש שנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991. עמוד מס' 1 מתוך 6. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך (2) : 28 בנובמבר 1989. מסמך ששלחה הנהלת מכבי ת"א בראשות שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ואלכס גלעדי להנהלת רשות השידור בראשות המנכ"ל אריה מקל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן ערב חתימת ההסכם החדש ארוך הטווח לשלוש שנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991. עמוד מס' 2 מתוך 6. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך (3) : 28 בנובמבר 1989. מסמך ששלחה הנהלת מכבי ת"א בראשות שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ואלכס גלעדי להנהלת רשות השידור בראשות המנכ"ל אריה מקל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן ערב חתימת ההסכם החדש ארוך הטווח לשלוש שנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991. עמוד מס' 3 מתוך 6. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך (4) : 28 בנובמבר 1989. מסמך ששלחה הנהלת מכבי ת"א בראשות שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ואלכס גלעדי להנהלת רשות השידור בראשות המנכ"ל אריה מקל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן ערב חתימת ההסכם החדש ארוך הטווח לשלוש שנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991. עמוד מס' 4 מתוך 6. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך (5) : 28 בנובמבר 1989. מסמך ששלחה הנהלת מכבי ת"א בראשות שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ואלכס גלעדי להנהלת רשות השידור בראשות המנכ"ל אריה מקל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן ערב חתימת ההסכם החדש ארוך הטווח לשלוש שנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991. עמוד מס' 5 מתוך 6. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך (6) : 28 בנובמבר 1989. מסמך ששלחה הנהלת מכבי ת"א בראשות שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, ואלכס גלעדי להנהלת רשות השידור בראשות המנכ"ל אריה מקל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן ערב חתימת ההסכם החדש ארוך הטווח לשלוש שנים של 1990 / 1989 + 1991 / 1990 + 1992 / 1991. עמוד מס' 6 ואחרון מתוך 6. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : השער הקדמי של הספר בן 10000 / רבבה עמודים שחקרתי וכתבתי, הקרוי "הקשר הסימביוטי". (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : השער האחורי של הספר בן 10000 / רבבה עמודים שחקרתי וכתבתי, הקרוי "הקשר הסימביוטי". (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

סוף הפוסט מס' 663. הועלה לאוויר ביום רביעי – 8 בפברואר 2017. 


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *