פוסט מס' 214. מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני "1986 TELEMEXICO" וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשדר שלה יורם ארבל (חלק 5). פוסט מס' 214. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 18 במאי 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי. התוכנה מורכבת מידי ורווייה אופציות יתר על המידה.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותם ואותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. לא במאגרי ידע פרטיים ו/או מסחריים. הבלוג ממשיך להוות סנסציה אולם אסור לחלוטין להעתיק אותו ולעשות שימוש בטקסט ובתמונות.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי. הפוסטים מתעדכנים מעת לעת גם לאחר הוצאתם לאור.

———————————————————————————–

פוסט חדש מס' 214 : הועלה לאוויר בשעות הצהריים של שבת – 18 במאי 2013.

———————————————————————————–

פוסט מס' 214. מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני "1986 TELEMEXICO" וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשַדָּר שלה יוֹרָם אָרְבֵּל (חלק 5). פוסט מס' 214. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

הערה 4 : ערוץ 1 ממשיך לחולל רייטינג סביר בעת השידורים הישירים של המשחקים המרכזיים בליגת העל בכדורגל . בערבו של יום שני האחרון – 13 במאי 2013 שידר ערוץ 1 ישיר מאצטדיון "בלומפילד" את המשחק מכבי ת"א – הפועל ת"א בתוצאה 4 : 2 והביס לחלוטין את ערוץ 10 . מצא חן בעיניי שהמגיש והמנחה של השידור הישיר בּוֹנִי גִינְזְבּוּרְג שם לב וגינה את מעללי ה- Public Address בתום המשחק באצטדיון "בלומפילד" שהפריעו מאוד לראיונות הסיכום עם מאמן מכבי ת"א אוֹסְקָר גָארְסִיָיה ומנהל מכבי ת"א ג'וֹרְדִי קְרוֹיְף (המרואיינים אינם מצוידים ב- Head set כדי לבודד את רעש הקהל והמוסיקה הטורדנית שהפיק הרמקולים של ה- Public Address) . הוא לא איבד את עשתונותיו ונקט מעשה אבירי . בוני גינזבורג נטש את את עמדתו המקורית בפאנל ופסע כמה פסיעות לעברם של השניים וראיין אותם כתף אל כתף . מחווה טלוויזיוני אצילי שהיה כ- זרקור והטיל אלומה פוזיטיבית על בוני גינזבורג בערב ההוא באצטדיון "בלומפילד" ביפו . בעיניי זה היה מרשים .

טקסט מסמך (1) : יום שני – 13 במאי 2013 . מפת הרייטינג ברבעי שעות בין שמונה וחצי בערב ל- אחת עשרה בלילה . בשעה שבין 22.00 ל- 23.00 מדביר ערוץ 1 את ערוץ 10 . (באדיבות וועדת המדרוג) .

סיפור שונה לחלוטין היא "בועטים" תוכנית Follow up בתום המשחק המרכזי בהנחיית גב' שרון פרי . זוהי תוכנית נֶפֶל רווייה בפטפוטים , מלל , וקלישאות מסוגים שונים שגם ערוכה לא נכון . הרייטינג עושה בה שַמוֹת . בוני גינזבורג מסיים את השידור הישיר מכר הדשא עם רייטינג סביר של % 8.5 וכך הוא גם מעביר את מַטֶה השליחים לשרון פרי , אולם המַקֵל נופל בעת ההעברה והרייטינג צונח פלאים . לא ייאמן…? ייאמן…!

טקסט מסמך (2) : יום שני – 13 במאי 2013 . מפת הרייטינג ברבעי שעות בין אחת עשרה בלילה לשתיים לפנות בוקר . התוכנית "בועטים" בין אחת עשרה בלילה ל- אחת עשרה ארבעים וחמש גוועת . הרייטינג שלה כה דליל עד שהיא זקוקה באופן מיידי להנשמה מלאכותית . אין שום הצדקה לשדר אותה במתכונתה הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג) .

פוסט מס' 214. מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני "1986 TELEMEXICO" וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשַדָּר שלה יוֹרָם אָרְבֵּל (חלק 5). פוסט מס' 214. כל הזכויות שמורות.

ציטוט של עצמי : "אין תרופה למשמעת, סדר, ודיוק – אלא בתוספת דייקנות יתר". (אנוכי יואש אלרואי).

זהו פוסט 5 שהוא המשך של פוסט 4 שעוסק באותו הנושא של סיקור הטלוויזיה הישראלית הציבורית והטלוויזיה הבינלאומית את מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986 :

התכנון המוקדם והקפדני הוא המפתח להצלחה בטלוויזיה . התכנונים הטכנולוגיים והלוגיסטיים המורכבים והמסובכים של הפקת שידורי הטלוויזיה המונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986. ההשתלבות שלנו במבצע הכיסוי של איגוד השידור האירופי ה- EBU (ראשי תיבות של European Broadcasting Union). המפגשים עם הספרדי מנולו רומרו והנורווגי יארלה הויסאטר שני ראשי הקבוצה המבצעית של ה- EBU. עוצמתה של רשת הטלוויזיה המסחרית המכסיקנית TELEVISA. קבוצת TELEMEXICO משמשת ה- Host broadcaster הבינלאומי של שידורי מונדיאל מכסיקו 86'.

חדוות השדרים שרתה בכל פינה של ההפקה הבינלאומית שלי במונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986. זה היה המונדיאל השלישי של יורם ארבל , השני של נסים קיוויתי, והראשון של יורם שימרון. השדרים והטכנאים הנלווים אליהם לעמדות השידור באצטדיונים ברחבי מכסיקו היו נרגשים ואנוכי דרוך כקפיץ. כמות מצטברת של מיליוני צופי טלוויזיה בישראל תעקוב בסקרנות ועניין במשך כחודש ימים אחר אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. ביום שבת – 31 במאי 1986 הטסתי את נסים קיוויתי ואת הטכנאי הצמוד שלוִ יצחק "בֶּנְיוֹ" בן יוסף ממכסיקו סיטי לעיר גְוָואדָאלָאחָרָה (Guadalajara) כדי לשָדֵר ישיר למחרת מעמדת שידור מוזמנת מראש על ידי באִצטדיון "חַלִיסְקוֹ" את המשחק ברזיל נגד ספרד במסגרת בית ד' המוקדם במשחקי גביע העולם בכדורגל של מכסיקו 86'. לא היה איש מאושר מנסים קיוויתי במשלחת השידור שלנו . יורם ארבל שידר ישיר יום קודם לכן את משחק הפתיחה המשעמם איטליה (אלופת העולם) נגד בולגריה שהסתיים בתוצאה 1 : 1. "יואש, סידרת לי משחק נהדר", הודה לי, וטַס לעיר שהפכה להיות מקום קבורתו הטלוויזיונית. לפחות זמנית. לנסים קיוויתי "נָפָל" ליד משחק מבטיח לפחות על גבי הנייר. ברזיל וספרד היו שתי נבחרות בעלות מוניטין וגם שאיפות (ואומנם שתיהן העפילו לשלב 1/8 הגמר מבית ד' המוקדם). גם הטכנאי שלו יצחק "בֶּנְיוֹ" בן-יוסף מאוהדי בית"ר ירושלים היה המאושר באדם. בפעם הראשונה בחייו נשלח ע"י הטלוויזיה הישראלית הציבורית לחו"ל והנה נקרה לו משחק בינלאומי בגביע העולם בהשתתפות ברזיל בכבודה ובעצמה. לפתע מצא את עצמו באצטדיון "חליסקו" בעיר המכסיקנית גוואדאלאחרה במקום משכנו הקבוע במגרש ימק"א בירושלים. גם הוא כמו נסים קיוויתי היה נרגש. המתינו לשניהם בעיר המכסיקנית  גוואדאלאחרה שתי קבוצות אמביציוזיות ועמדת שידור מאובזרת ו- נוחה באצטדיון "חליסקו" בעלת תצפית מיטבית על המתרחש בכר הדשא.

טקסט תמונה : יוני 1986 . מונדיאל מכסיקו 1986 . נבחרת ברזיל בכדורגל. זיהוי השחקנים בשורת העומדים משמאל לימין : סוקראטס, אלזו, ג'וליו סזאר, אדיניו, בראנקו, השוער קארלוס. זיהוי השחקנים הכורעים משמאל לימין : ג'וסימאר, מולר, ג'וניור, קארקה, אלמאו. (באדיבות TELEMEXICO. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : יוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986 . מאמן נבחרת ברזיל בכדורגל , טלה סאנטאנה (Tele Santana). (באדיבות TELEMEXICO. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : יוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986. נבחרת ספרד בכדורגל. זיהוי השחקנים בשורת העומדים משמאל לימין : השוער אנדוני זוביזארטה (שוערה של ברצלונה בעת ההיא), חוליו סאלינאס, גונזלס מיגואל מישל, אנדוני גויקוצ'יאה, רפאל גורדיליו, הקפטן חוזה אנטוניו קאמאצ'ו. זיהוי השחקנים הכורעים משמאל לימין : אמיליו בוטראגניו , מוניוז וויקטור , לופז פרנסיצקו, רינונס תומאס, ריקארדו גאייגו. (באדיבות TELEMEXICO. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : יוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986. מאמן נבחרת ספרד בכדורגל מיגואל מוניוז (Miguel Munoz) . (באדיבות TELEMEXICO. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

לרוע המזל קרה לנסים קיוויתי בתחילת המשחק הזה ברזיל – ספרד אסון שידור קָטסטרוֹפָאלי . כתם שידור שדבק בו לעולם. השַדָּר הוותיק, החרוץ, והמוכשר שידֵר מאצטדיון "חַלִיסְקוֹ" בגְוָואדָאלָאחָרָה בשידור ישיר שער שלא היה. ברזיל כבשה בתחילת המשחק שער (ביד) מבעיטת קרן ושופט המשחק האוסטרלי קריסטופר באמברידג' (Christopher Bambridge) שניצב בסמוך לאירוע מיהר לפסול אותו אבל נסים קיוויתי אַץ לאשר אותו. הוא ישב בעמדת השידור מרווחת באִצטדיון "חַלִיסְקוֹ" בגְוָואדָאלָאחָארָה כשהוא משדר למיקרופון ה- Lip microphone או כפי שהוא נקרא בקיצור Lip mic (מיקרופון השפה) שיצחק "בֶּנְיוֹ" בֵּן יוֹסֵף הפקיד בידיו. משום מה לא שם לב שהמשחק אינו מתחדש מקו האמצע ולכן השער שהובקע הוא שער פסול. הוא מנה בטעות את השער לזכות ברזיל וקבע שברזיל צועדת ביתרון 1 : 0. יש סיבה לאִזְכּוּר הפרט הטכני הזה של השימוש בשידור ישיר במיקרופון ה- Lip mic שהבאנו עמנו מירושלים למכסיקו. השימוש בו היה ייחודי לשתי רשתות טלוויזיה, ה- BBC האנגלי ואנחנו בטלוויזיה הישראלית הציבורית. המהנדס מִיכָה לוֹיְירֶר מנהל מחלקת הקול בטלוויזיה הישראלית הציבורית החליט (על סמך ניסיון העבודה של ה- BBC) כי השימוש ע"י השַדָּרים שלנו במיקרופון ה- Lip mic שאיננו מחדיר רעשי קהל והמגיע לישראל באמצעות קו השידור ה- 4W, ועִרבולו (Mix sound) עם רעש הקהל המגיע עם התמונה הלוויינית, עדיף מבחינה מקצועית על קבלת התוצאה המתקבלת משימוש ב- Head set המקורי המכסיקני המחובר לקופסת השידור. המהנדס מִיכָה לוֹיְירֵר (טכנאי עתיר ידע ובעל מוניטין בתחום הקול והתקשורת, דובר אנגלית וגרמנית על בוריין, ומי שהוזמן תדירות לעבוד גם עם ה- EBU) הורה להתחבר למיקרופון ה- Lip mic בכל עמדת שידור במקום ה- Head set המקורי שהוכן עבורנו ע"י  TELEMEXICO. הוא ביקש לעשות זאת בתיאום ותוך יִידוּעַ של אנשי ה- Sub center הטכני הקיים בכל אִצטדיון.

טקסט תמונה :  קיץ 1986 . מונדיאל מכסיקו 86'. מערכות  Head sets  מקוריות והמיקרופון הצמוד אליהן בעמדות השידור הנוֹחוֹת באיצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחרה במונדיאל מכסיקו 1986. מיכה לויירר עמד על כך שאנחנו נשדר במיקרופונים Lip mic  בלבד שהבאנו עמנו מירושלים ולא במערכות ה- Head sets של TELEMEXICO. ה- Mix sound בין קול השדר לרעש הקהל נעשה ע"י אנשיו של מיכה לויירר בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת ברוממה בירושלים. (צילום אמנון ברקאי עבור יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה :  קיץ 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. אזור עמדות השידור באצטדיון ה- "אצטקה" במכסיקו סיטי (1). (צילום אמנון ברקאי עבור יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : קיץ 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. אזור עמדות השידור באצטדיון ה- "אצטקה" במכסיקו סיטי  (2). (צילום אמנון ברקאי עבור יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : יוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986. יצחק "בניו" בן יוסף מתקין ומחבר את מיקרופון ה- Lip mic  לקופסת השידור עבור השדר נסים קיוויתי במקום  ה- Head set  שהותקן ע"י חברת TELEMEXICO ששימשה Host broadcaster של סיגנל הטלוויזיה הבינלאומי. נסים קיוויתי סיפר לי מאוחר יותר כי כל ההתעסקות הטכנית עם מיקרופון השפתיים (ה- Lip microphone) וריב הסמכויות המתמשך בין טכנאי הקול וטכנאי ה- Video  בירושלים מי הוא האיש המורשה לבצע את ההתקנה הזאת, הוציאו אותו מהריכוז ושלוותו הנפשית , והם שגרמו לטעותו החמורה בשידור הישיר של המשחק ברזיל – ספרד. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ואז קרה הדבר. ברזיל הבקיע בתחילת המשחק שער מבעיטת קֶרֶן . שחקן ברזילי שלח יד וכבש את השער. השופט קריסטופר באמברידג' שניצב סמוך לאירוע פסל מייד את השער. רשת הטלוויזיה המכסיקנית TELEMEXICO ה- Host broadcaster הבינלאומי שבידיה הופקד זיכיון הצילום של מונדיאל מכסיקו 1986, התמקדה בשניות המחלוקת האלה שלאחר כיבוש השער בהתגודדות השחקנים הספרדיים הנרגזים (עד למאוד הם נראו כיוצאים מדעתם) בראשות חוֹזֶה אָנְטוֹנְיוֹ קָאמָאצ'וֹ (Jose Antonio Camacho) סביב שופט המשחק האוסטרלי קְרִיסְטוֹפֶר בָּאמְבְּרִידְג' (Christopher Bambridge). השופט אומנם פסל את השער אך לשחקנים הספרדים זה לא הספיק . הם תבעו ממנו לשלוף כרטיס אדום לעבריין הברזילי . השופט נסוג מפניהם לאחור בעודו מנסה לאָתֵּר (כאִיוּם) את מקום מחבואם של הכרטיסים הצהובים (או האדומים) התחובים היכן שהוא בכיסי מכנסיו. לצופה הטלוויזיה כמי שמתבונן מהצד באמצעות המוניטור בביתו היה נדמה שהשחקנים הספרדים שרויים בסערת רוחות מפני שהשופט אישר את שער היד לזכות ברזיל. כך גם אני שיערתי לעצמי בעמדת הפיקוד ב- IBC במכסיקו סיטי שזהו הנימוק וכך סברו גם מיליוני צופי טלוויזיה ברחבי תבל. לפתע זנחו מצלמות "TELEMEXICO" את העימוּת המתחולל בין השחקנים הספרדיים והשופט, ועברו להקרין על פי קונספציה שידור מכסיקנית מותווית מראש את ההילוכים החוזרים (במהירות רגילה) של בעיטת הקרן ואת עבירת היד ומהלך הכדור שחדר לרשת . נסים קיוויתי שהתבונן כל העת במוניטור המותקן בעמדת השידור שלו אישר את השער ועד כמה שזכור לי גם על לוח התוצאות המרכזי באִצטדיון נרשמה בתחילה תוצאה 1 : 0 לברזיל ששונתה מייד בחזרה ל- 0 : 0. היה ברור לכל יושבי אצטדיון "חליסקו" מעל לכל צל של ספק כי השער לא אושר והתוצאה נותרה תיקו אפס . אולם הדבר לא היה ברור כל עיקר לצופי הטלוויזיה ושדרי ה- Off tube מרשתות טלוויזיה שונות שביכרו לשדר אותו ישיר מהמוניטור שלהם במשרדים שלהם ב- IBC, בשל בימוי משובש של TELEMEXICO . בגין העבירה של הבקעת השער ביד ע"י שחקן ברזילי נפסקה בעיטה חופשית לטובת ספרד מאזור קו החמש . המשחק לא חודש כמובן מקו האמצע . למזלו הרע של נסים קיוויתי שהיה שקוע בהתבוננות במוניטור שלו המוצב בעמדת השידור שלו, לא הראה הבימאי המכסיקני בניידת השידור את הבעיטה החופשית מקו החמש , וחזר למשחק שהתחדש משזה כבר היה בעיצומו לאחר תרעומת השחקנים הספרדיים והתנפלותם על השופט והקרנת שני ההילוכים החוזרים של השער הפסול. השַדָּר המנוסה שכח לרגע קָט להרים את עיניו מהמוניטור לעבר הנעשה במגרש והיה שרוי בתחושה כמו מיליוני צופי טלוויזיה בעולם וכמו שדרי Off tube רבים ב- IBC במכסיקו סיטי כי אומנם השער אושר ע"י קריסטופר באמברידג' ובאמת ברזיל צועדת ביתרון 1 : 0. נסים קיוויתי הטעה את צופי הטלוויזיה בישראל ושילם מחיר כבד מאין כמוהו. נסים קיוויתי לא שם לב ולא ראה (למרות שישב בעמדת שידור נוחה באִצטדיון "חליסקו") שהשופט קְרִיסְטוֹפֶר בַּאמְבְּרִידְג' ביטל את כיבוש השער הברזילי שהובקע ביד לרשתו של  השוער הספרדי אַנְדוֹנִי זוּבִּיזַארֶטָה (Andoni Zubizarreta) . הוא הורה על בעיטה חופשית לזכות ספרד מרחבת החמש ולא על חידוש המשחק מקו האמצע . לדאבון לב נסים קיוויתי לא הבחין בכך. נסים קיוויתי המשיך לשַדֵר ישיר לצופי הטלוויזיה בישראל אינפורמציה מוטעית במשך 7 דקות ארוכות כנצח כאילו ברזיל צועדת ביתרון שער נגד ספרד. בדיעבד התבררה האינפורמציה הזאת כשגיאת שידור קטסטרופלית. צוות השידור באולפן המנווט בירושלים השתכנע מהאינפורמציה שהעביר נסים קיוויתי בשידור ישיר והעלה זה מכבר "לאוויר" את ה- Super imposing בעברית (באמצעות מכשיר הפלא האלקטרוני שתבנה מהנדס הטלוויזיה אריה מולצ'ינובסקי, ה- Character Genarator) הקובע כי ברזיל צועדת ביתרון בתוצאה 1 : 0 על ספרד. לאנשי האולפן בירושלים לא הייתה כל סיבה להטיל דופי במהימנות המֵידָע של נסים קיוויתי. הקביעה של השַדָּר בגוואדאלאחרה וכתובית התוצאה על המסך בעת השידור הישיר צרבו את האינפורמציה בתודעת צופי הטלוויזיה בארץ כי אומנם ברזיל הבקיעה שער והיא מובילה במשחק.

טקסט תמונה :  יום ראשון – 1 ביוני 1986 . מונדיאל מכסיקו 86'. Super imposing  של תוצאת המשחק על מוניטור הטלוויזיה בישראל שנעשה באולפן בירושלים על פי המידע שנמסר ע"י השדר נסים קיוויתי. הצופים היו משוכנעים לשבע דקות כי ברזיל צועדת ביתרון 0:1 על ספרד. (באדיבות ארכיון הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ובאדיבות TELEMEXICO).

צפיתי כמפיק ובַּקָר בשידור הישיר ועקבתי כהרגלי אחר הטקסט של נסים קיוויתי ובימוי התמונה ע"י בימאי TELEMEXICO מעמדת הניהול והפיקוד שלי במרכז השידורים הבינלאומי (IBC) במכסיקו סיטי. לא הייתה לי שום סיבה לפקפק באמינות המידע שנסים קיוויתי העביר אלינו . לרוע המזל הבימוי הטלוויזיוני הכושל והמשובש תמך בגרסה המטעה של נסים קיוויתי והצדיק את מֶסֶר השַדָּר . כעבור שבע דקות לאחר טעותו של נסים קיוויתי הופיעה לפתע כתובית ענק על מוניטור הטלוויזיה מטעם TELEMEXICO (שלא על פי הסטנדרט והנוהל המקובל) בליווי דגלי הלאום של ברזיל וספרד, שבישרה ועִדכנה את הצופים (והשָדָרִים) כי תוצאת המשחק היא תֵּיקוּ אֶפֶס , בניגוד לדיווח של השַדָּר שלי שטען כי ברזיל מובילה ביתרון 1 : 0. הופעתה הפתאומית של כתובית העִדכון באותיות קידוש לבנה על המרקע לא הייתה רנדומאלית . לחלוטין לא אקראית . הוברר שלא רק נסים קיוויתי טעה בדיווח שלוֹ. גם השַדָּרִים האחרים ששידרו ישיר את המשחק הזה שנערך בגוואדאלאחרה, אך עשו זאת מעמדות שידור Off Tube ב- IBC במרכז השידורים הבינלאומי במכסיקו סיטי , שָגוּ אף הם . הם טעו בדיווח בשל שגיאת בימוי חריפה של בימאי ניידת השידור. הבימאי לא מצא צורך להראות על המסך את הבעיטה החופשית מרחבת החמש הספרדית, שנפסקה לטובת ספרד, בתום שידור ההילוכים החוזרים של פסילת השער . בכך יצר רושם כי השופט קְרִיסְטוֹפֶר בָּאמְבְּרִידְג' אישר את השער , ולכֵן דיווחו גם הם לצופיהם בטעות כי ברזיל צועדת ביתרון בתוצאה 1 : 0. ההבדל הגדול בינם לבין שַדָּר הטלוויזיה הישראלית הציבורית היה במיקוּמם . הם שידרו את המשחק מהמוניטור בעמדת Off Tube במרכז השידור הבינלאומי במכסיקו סיטי, בעוד נסים קיוויתי שלנו ישב בעמדת שידור מרווחת באִצטדיון "חַלִיסְקוֹ" בגְוָואדָאלָאחָרָה. הבדל עצום . טעותו של נסים קיוויתי הייתה אומללה מאוד ולרוע המזל בלתי מחויבת המציאות. היא נשארה במידה מסוימת חסרת פֶּשֶר עד היום הזה . מעולם לא קרה כדבר הזה בתולדות שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית וגם לא בתולדות שידורי הטלוויזיה הבינלאומית. אף פעם. שדר יושב בעמדת שידור באצטדיון ומשדר תוצאה שגויה. היכן נשמע כדבר הזה ? מעולם לא נשמע כי שדר כה וותיק ובעל ניסיון נתקף ב- Black out שכזה. אַמוֹת הסִפִּים במדינת ישראל זָעוּ. התחוללה רעידת אדמה בתקשורת הישראלית. לא פחות מזה. התברר כי שדרי Off tube ב- IBC במכסיקו סיטי נפלו בפח הבימוי השגוי המכסיקני. אולם להם הייתה הצדקה. הם היו שדרי Off tube ששידרו ישיר מהמוניטור ב- IBC במכסיקו סיטי בעוד השדר שלי נסים קיוויתי ישב בעמדת שידור טובה ובעלת תצפית נוחה באצטדיון "חַלִיסְקוֹ" ב- גְוָואדָאלָאחָארָה.

המצלמה הפַּנוֹרָאמִית של ניידת השידור המכסיקנית ששוטטה מאוחר יותר ב- Long shot (מבט מרחוק) על היציעים המאוכלסים לעייפה הייתה עדות נוספת לטעותו של השַדָּר. היא חשפה באקראי את לוח התוצאות הענקי באִצטדיון שהשתרבב לעדשה שלה. על הלוּח האלקטרוני היה רשום  בבירור באותיות מאירות עיניים תוצאת המשחק, "ברזיל 0  – ספרד 0". לא היה ספק, נסים קיוויתי שָגָה. התקשרתי מייד ממכסיקו סיטי ב- Talk back שלי המחובר לעמדת השידור באצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחרה, כדי להפנות את תשומת ליבו של השַדָּר ללוח התוצאות. "נסים קיוויתי", אמרתי לוֹ והוספתי, "על מוניטור הטלוויזיה ועל לוח התוצאות באִצטדיון נרשמה תוצאת תֵּיקוּ אֶפֶס, בעוד שאתה דיווחת על שער יתרון לברזיל. עדכן אותנו מה נכון".

טקסט תמונה : יום ראשון – 1 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86' . TELEMEXICO כ- Host broadcaster בינלאומי של האירוע מבצעת מעשה חריג ומבהירה בדקה ה- 15 על מסך הטלוויזיה באמצעות כתובית  (Super imposing) ענקית לא סטנדרטית לכל שדרי ה- Off Tube ב- IBC במכסיקו סיטי ולכל צופי הטלוויזיה בעולם, כי התוצאה בין ברזיל לספרד היא עדיין 0 : 0. (מתוך סרט ה- Video המקורי. באדיבות ערוץ 1 ובאדיבות TELEMEXICO).

טקסט תמונה : יוני 1986 מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986. ה- IBC (ראשי תיבות של International Broadcasting Center) במכסיקו סיטי. רשת טלוויזיה קולומביאנית משדרת Off Tube מהמשרד שלה ב- IBC  במכסיקו סיטי את אחד ממשחקי המונדיאל של מכסיקו 1986. הבימוי המכסיקני השגוי של המשחק ברזיל – ספרד ב- 1 ביוני 1986 בּלְבֵּל את שדרי ה- Off Tube שלא נכחו באִצטדיון "חליסקו" וחשבו בטעות שברזיל מובילה 1 : 0. למרבה התדהמה גם נסים קיוויתי שישב בעמדת שידור מיטבית באִצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחרה התבלבל ושידר ישיר במשך כשֵש – שבע דקות תוצאה שגויה. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

קרה כאן מקרה תמוה, חמור, ומְצַעֵר ביותר שלא נתקלתי בו מעולם. מייד התרוצצו במוחי אין ספור מחשבות מטרידות אך המעיקה מכולן הייתה כיצד נסים קיוויתי שיושב בעמדת שידור בעלת תצפית מצוינת על כל משטח כר הדשא באִצטדיון "חליסקו" בעיר המכסיקנית גוואדאלאחרה (Guadalajara) לא הבחין בפסילת השער ע"י השופט. הרי המשחק מתחדש מקו האמצע של המגרש לאחר הבקעת שער, ולשחקני שתי הנבחרות לוקח יותר מכמה שניות להתארגן כדי להגיע למרכז השדה ולשופט כריסטופר באמברידג' להניח את הכדור במרכז העיגול בטבור המגרש, לקראת חידושו. כיצד לא ראה כי המשחק לא חודש מטבור השדה אלא בסמוך לשער הספרדי ? מדוע לא הסיר את עיניו מהמוניטור שלו בעמדת השידור המצוינת שניתנה לו ולא הפנה את מבטו לנעשה במגרש ? יסוד היסודות של כל שַדָּר טלוויזיה מתחיל. לאלוהים פתרונים. לא ייאמן…? ייאמן ! זאת הייתה מהלומה קשה למהימנותו של נסים קיוויתי עיתונאי ו- שדר בעל וותק וניסיון עצום אך גם שוֹק להפקת הטלוויזיה שלי ובראשותי כולה ולאמינותה.

טקסט תמונה : יום ראשון – 1 ביוני  1986. מכסיקו סיטי. גביע העולם בכדורגל של מונדיאל מכסיקו 1986. אנוכי יושב בעמדת הפיקוד, הבקרה, והשליטה שלי – חובש אוזניות במשרד ההפקה והשידורים שלנו ב- IBC  במכסיקו סיטי , ומאזין לשידור הישיר של המשחק ברזיל –  ספרד ע"י נסים קיוויתי מאִצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחרה. הטעות הקטסטרופלית שלו הייתה ונשארה חסרת הסבר הגיוני עד עצם היום הזה. (הצילום והתיעוד נעשו ע"י עוזרת ההפקה שמחה שטרית. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : מונדיאל מכסיקו 1986. אנוכי יחדיו עם עיתונאי המקומון התל אביבי "העיר" אמיר אפרת ששנה אח"כ ב- 1987 חבר לעיתון "ידיעות אחרונות" במפקדה שלי ב- IBC  במכסיקו סיטי. (מר אמיר אפרת הוא האיש הממונה היום על מערך ההסברה והדוברות בהתאחדות הכדורגל הישראלית). (תיעוד וצילום שמחה שטרית. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הוריתי למובילי השידור באולפן מונדיאל מכסיקו 86' בירושלים המגישה אוֹרְלִי יָנִיב והשַדָּר אורי לוי למַזְעֵר נזקים. נסים קיוויתי שגה קשות. על צוות השידור של חטיבת הספורט והטלוויזיה הישראלית הציבורית כולה היה לדווח את האמת לציבור אולם גם להגן על השַדָּר שטעה ולהתייצב מאחוריו. אנחנו יחידת שידור אחת, קבוצה אחת, ונבחרת אחת שאמורה לתמוך איש ברעהו גם בנקודות שבר. ברור שגב' אורלי יניב ואורי לוי עשו את המוטל עליהם. הם עברו במהירות לסדר היום וצמצמו בכך את ממדי הטרגדיה הבלתי מובנת.

טקסט תמונה : מונדיאל מכסיקו 1986. האולפן בירושלים. הבימאי יואב פלג מתדרך את המגישה אורלי יניב בטרם תחילת השידורים הישירים. (מחלקת הסטילס. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה :  יוני 1986 מונדיאל מכסיקו 1986. האולפן בירושלים. המגיש והמנחה אורי לוי (משמאל) מנתח את המשחקים יחדיו עם הפרשנים גיורא שפיגל (במרכז) ויהודה שהרבני (מימין). עומד בימאי הטלוויזיה הישראלית הציבורית יואב פלג. אורי לוי עשה עבודה עיתונאית טובה מאוד כעורך ומגיש . סמכתי עליו לחלוטין ורחשתי לו הערכה רבה. הוא לא רק ערך את תוכן השידור באולפן אלא שימש גם שדר חירום Off tube במקרה וקווי ה- 4W המקוריים לא יגיעו בשלום הביתה לאולפנים בירושלים. הוא נחשב עיניי בעת ההיא לאחד מאנשי הטלוויזיה הטובים ביותר ששירתו את השידור הציבורי. (מחלקת הסטילס. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

נסים קיוויתי שהיה איש הגון וישר מיסודו אפילו לא ניסה להחליק את טעותו הראשונה , ולכן טעה בפעם השנייה, כשהודה בה מייד בפרהסיה לתוך המיקרופון הצמוד לפיו, "…עכשיו מעדכנים אותי ממרכז השידורים הבינלאומי במכסיקו סיטי, כי התוצאה במשחק היא 0 : 0 ולא 1: 0, השער של ברזיל לא אושר…", דיווח לצופיו. המשחק הסתיים אומנם בניצחון ברזיל 1 : 0 , אך לא מהשער ששידֵר נסים קיוויתי, אלא משער בודד אחֵר שהבקיע אוֹלִיבְיֶירָה סוֹקְרָאטֶס מאוחר יותר בדקה ה- 62. צופי הטלוויזיה הציבורית בישראל לא סלחו לנסים קיוויתי על טעותו, והעיתונאים צלבו אותו במאמרי ביקורות שידורי הטלוויזיה שלהם, ודרשו להחזיר אותו הביתה. זאת הייתה טרגדיית שידור נוראית ובלתי מובנת. לידו של נסים קיוויתי התפוצצה פצצת מִצְרַר. נסים קיוויתי איבד את הדבר החשוב ביותר של עיתונאי ושַדָּר ספורט בטלוויזיה. את אמינותו. כתבי העיתונות בישראל שנסים קיוויתי היה פעם מופת כתיבה ומודל שידור עבורם , התנפלו עליו וירדו לחייו ללא רחם. הביקורות המעליבות פגעו בו. הֵן ממש הרסו אותו ועשו בו שַמוֹת . גם במסדרונות הטלוויזיה הישראלית הציבורית ברוממה ירושלים הגיחו כל מיני עיתונאים מחוריהם ונשמעו מכל עבר קולות להחזיר אותו הביתה. התקיים כאן משהו מחוֹק של איש ההיגיון אֶרְנֶסְט וָויְיל, האומר, "שאף אחד איננו מקשיב לך עד שאתה שוֹגֶה". פתאום כולם האזינו לטעותו של נסים קיוויתי. פתאום כולם שמעו אותה. מדינה שלמה הסתערה על נסים קיוויתי ויצאה חוצץ נגדו. טורניר המונדיאל רק החל וכבר קרה פנצ'ר כזה שעִרעֵר את מהימנות השידור שלוֹ ואת אמינות הפקת מונדיאל מכסיקו 1986.

ראה "ידיעות אחרונות". 3 ביוני 1986 . מונדיאל מכסיקו 86' . כתב "ידיעות אחרונות" מר צדוק יחזקאלי מפרסם את הידיעה כי מאות אנשים התקשרו לטלוויזיה הישראלית בירושלים ומחו על הפאשלה של נסים קיוויתי . זה היה האות . דליקה בשדה קוצים . 

טקסט מסמך : יוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986. העיתונות מבזה את שדר הטלוויזיה נסים קיוויתי בעקבות טעות השידור הנוראית שלו במשחק ברזיל – ספרד ב- 1 ביוני 1986 באצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחרה. (ביקורת טלוויזיה של גב' דורית גפן. באדיבות ארכיון "על המשמר" ותודה לבית אריאלה בתל אביב).

טקסט תמונה : יוני 1986 מונדיאל מכסיקו 1986. אנוכי יחדיו עם מפקח ה- Video יצחק "בניו" בן יוסף (משמאל) במשרד ההפקה, התקשורת, והשידורים שלנו ב- IBC  במכסיקו סיטי. שאלתי אותו שוב ושוב, "האם יש לו הסבר כיצד קרתה טרגדיית שידור כזאת לנסים קיוויתי בשעה שהוא שימש הטכנאי צמוד שלו בשידור הישיר חבוש אוזניות במשחק ברזיל – ספרד". מעולם לא קיבלתי תשובה ברורה מניחה את הדעת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

במאבק המקצועי הממושך (הגלוי והסמוי) רָב השנים על הובלת הגמוניה הטכנולוגית בבניין הטלוויזיה בין שתי קבוצות הטכנאים של ה-Video  וה- Sound, הייתה ידם של מפקחי ה- Video על העליונה. בעמדת הבקרה הראשית בבניין הטלוויזיה הקרויה חב"מ (חדר בקרה מיוחד – Master Control) הוצב תמיד מפקח Video ולעולם לא מפקח Sound. מעת לעת שמעתי תלונות כאלה ואחרות מהטובים שבין אנשי מחלקת הקוֹל מדוע אין מאפשרים להם לפקח על השידורים היוצאים מ- חב"מ למרחבי ישראל (מן ההיבט הטכנולוגי שלהם), וכי אין הם נופלים כהוא זה בידע שלהם בהשוואה לאנשי ה- Video. אבל זאת הייתה עובדה. את חב"מ ניהלו אנשי Video. אין פלא שבבוא העת התפתח בין שתי קבוצות הטכנאים ריב סמכויות של ממש למי מותר להחזיק ולתפעֵל את מיקרופון השפתיים (Lip Mic). במונדיאל מכסיקו 1986 אנשי הקוֹל התייחסו למיקרופון השפתיים כאל צעצוע טכנולוגי פרטי שלהם. החזקתו ותפעולו ע"י טכנאי ה- Video יצחק "בניו" בן יוסף נראתה להם כפשע מקצועי מאורגן בגינה כמעט פרצה מלחמת אחים בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשכונת רוממה בירושלים.

טקסט תמונה : ראשיתן של שנות ה- 90 במאה הקודמת. אליהו "אלי" קובו אחד ממפקחי Video הוותיקים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית מאייש את עמדת הפיקוח הראשית בחב"מ (Master Control) בבניין הטלוויזיה ברוממה – ירושלים. שום מפקח Sound לא הורשה לשבת על הכס מספר אחת של הטכנולוגיה הטלוויזיונית. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

השגיאה הקטסטרופלית של נסים קיוויתי ב- 1 ביוני 1986 שישב בעמדת שידור נוחה בעלת תצפית מצוינת המשקיפה על כר הדשא באצטדיון "חליסקו" הייתה כה נדירה, כה בלתי מובנת, ולא מקובלת. העיתונות הכתובה בארץ התגייסה למסע צלב נגדו והחליטה לתלות אותו בכיכר העיר. נסים קיוויתי בן 59 ו- 7 חודשים, אחד השדרים הדגולים ביותר בתולדות השידור הציבורי, איבד ב- 1 ביוני 1986 בבת אחת את כל האמינות שלו כשַדָּר כדורגל. חרה לי שרבים מהעיתונאים שהיו פעם תלמידיו התנכרו לו ולעגו לו בשעת צרה. צריך לציין שגם השופט האוסטרלי קריסטופר באמברידג' איבד את עולמו מאוחר יותר במשחק הזה ברזיל – ספרד 0:1. החלוץ הספרדי גונזאלס מיגואל מישל כבש בדקה ה- 56 שער בבעיטה מרחוק. הכדור שפשף את תחתית המשקוף ונחת מאחורי קו שערו של קארלוס הברזילאי אולם קריסטופר באמברידג' ושני קווניו סוקה (D. Socha) ו- קייזר (J. Keizer) מהולנד לא ראו את השער החוקי. קריסטופר באמברידג' נשלח מייד הביתה.

שגיאתו של נסים קיוויתי הייתה צירוף מקרים מוזר. אנוכי הייתי בין היחידים בעולם שקיבל למשרד ההפקה שלו ב- IBC במכסיקו סיטי את קו השידור ה- 4W (קו שידור ארבע גיגי) של נסים קיוויתי בתקינות מוחלטת שנישא אלי מאצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחארה באמצעות Domestic Satellite של קבוצת TELEMEXICO (משם יכולתי לשלוח אותו את קו השידור ה- 4W לאולפן בירושלים באמצעות מרכז המיתוג של ה- EBU ב- IBC במכסיקו סיטי). עשרות רבות של קווי שידור 4W של שדרים אחרים מעל העולם לא הגיעו ליעדם בשל שיבוש טכני באותו הלוויין הביתי המכסיקני שדווקא ביצע את עבודתו הטכנולוגית כיאות מנקודת מבטי. שנים רבות חשבתי לעצמי מה היה קורה אילולא גם אנוכי לא קיבלתי את קו השידור ה- 4W של נסים קיוויתי. מכסימום אורי לוי וצמד הפרשנים שלו יהודה שהרבני וגיורא שפיגל היו משדרים ישיר את המשחק Off tube מהמוניטור באולפן בירושלים ונסים קיוויתי היה ניצל. אלוהי הטלוויזיה שעשה חסד עמי והעניק לי את קו שידור ה- 4W התעלל שלא בצדק בנסים קיוויתי. את הנעשה אי אפשר היה להחזיר.

סוף הפוסט מס' 214. הועלה לאוויר בשעות הצהריים של שבת – 18 במאי 2013.

ראה המשך של פוסט 5 בפוסט הבא מס' 6 הדן באותו עניין : מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני TELEMEXICO וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשַדָּר שלה יוֹרָם אָרְבֵּל (חלק 6). כל הזכויות שמורות.

סוף פוסט מס' 214. הועלה לאוויר בשעות הצהריים של שבת – 18 במאי 2013.

 


תגובות

פוסט מס' 214. מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני "1986 TELEMEXICO" וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשדר שלה יורם ארבל (חלק 5). פוסט מס' 214. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 18 במאי 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *