פוסט מס' 218. מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני TELEMEXICO (למעט תקלות בימים הראשונים של המפעל), וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשדר שלה יורם ארבל (חלק 8) . פוסט מס' 218. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 21 במאי 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי. התוכנה מורכבת מידי ורווייה אופציות יתר על המידה.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותם ואותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. לא במאגרי ידע פרטיים ו/או מסחריים. 

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי. הפוסטים מתעדכנים מעת לעת.

—————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 218 : הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 21 במאי 2013.

—————————————————————————————–

מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני TELEMEXICO (למעט תקלות בימים הראשונים של המפעל), וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשַדָּר שלה יוֹרָם אָרְבֵּל (חלק 8). פוסט מס' 218. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני TELEMEXICO (למעט תקלות בימים הראשונים של המפעל) וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשַדָּר שלה יוֹרָם אָרְבֵּל (חלק 8). פוסט מס' 218. כל הזכויות שמורות.

פוסט (חלק 8) הוא המשך של פוסט מס' 7 באותו העניין של מונדיאל מכסיקו 1986 :

נִסִים קִיוִויתִּי שידר ישיר ב- 1 ביוני 1986 את המשחק ברזיל – ספרד ללא פרשן . הוא היה בודד בעמדת השידור באצטדיון "חַלִיסְקוֹ" בגְוָואדָאלָאחָארָה . לצדו ישב רק הטכנאי יצחק בן – יוסף (נודע בכינויו "בֶּנְיוֹ") מפקח Video במקצועו , שהיה זה תורו מטעם הטלוויזיה הישראלית לנסוע כאיש טכני לאירוע ספורט יוקרתי בחו"ל . לרוע מזלו של נסים קיוויתי שרר בימים ההם ריב ומחלוקת בין אנשי  ה- Sound לבין אנשי ה- Video בטלוויזיה הישראלית המונופוליסטית . בין הנִצִים ניטש וויכוח מקצועי מר , מי מהם אמור לאייש ולהגיש סיוע טכני לשדרי הספורט בעמדות השידור בחו"ל . אנשי מחלקת הקול טענו לא בלי הגיון כי הגשת סיוע טכני בתחום הקונקרטי הזה של השידור הוא בדיוק תחום ההתמחות שלהם . רק עליהם ניתן לסמוך . לבסוף החליט מנהל ההנדסה בפועל אז יַעֲקב אוֹרֶן (שימש שנים רבות מנהל כוח אדם בטלוויזיה הישראלית) לנקוט במעשה פשרה . הוא החליט כי למכסיקו 86' יישלחו שני טכנאי קוֹל המפקח אלי גל ועוזרו אָלָן הוֹפְמָן ואליהם יצטרף איש ה- Video יצחק בן – יוסף . ההחלטה הזאת הולידה  מלחמת אחים בתוככי חטיבת ההנדסה . בכך לא תמו הקרבות הילדותיים בטלוויזיה הישראלית . מנהליו וחבריו של אֵלִי גַל לעבודה במחלקת הקול בירושלים בראשם מיכה לויירר , יאיר שרף ז"ל , וסעדיה קאראוואני לא התירו לוֹ כל שיתוף פעולה עם מפקח הווידיאו יִצְחָק "בֵּנְיוֹ" בֵּן- יוֹסֵף . הם פשוט ליבו מלחמת אחים בתוך משלחת שידור קטנה בארץ רחוקה בשם המקצועיות הטכנית בעיסוק ב- Sound , כאילו הייתה להם מונופול ובלעדיות על המיקרופונים . אנשי הקוֹל הבכירים אסרו להעביר לידיו של מפקח הווידיאו את מיקרופון "השפתיים" הייחודי (Lip Microphone) שאֵלִי גַל נטל כמה מהם מירושלים לצורכי השידורים במכסיקו סיטי כאילו מדובר היה ברכושם הפרטי . "מיקרופון השפתיים" נחשב בעיני אנשי הקוֹל לאַבִיזָר קדוש ולכן סברו שאין להעבירו לידי אנשי ה- Video החובבניים אחיהם לחטיבת ההנדסה בטלוויזיה הישראלית . חלק מאנשי הקוֹל במחלקה של מִיכָה לוֹיְירֵר היו כל כך קנאים לעבודתם עד שראו בעמיתיהם אנשי ה- Video בחטיבת ההנדסה טכנאים חסרי כּישרון שמגע ידיהם הטמֵא במיקרופון ה- "שפתיים" אסור בהחלט . הוויכוח המקצועי המטופש הזה חסר התכלית בתוך חטיבת ההנדסה גרם בשעתו נזק מקצועי רב וגם אישי לאלה שעסקו בו . יראתי יותר במכסיקו 86' את היחסים עכורים בין ציוותי השידור הטכניים במכסיקו מאשר כישלונות מקצועיים בגין השימוש באביזר הטכני הקדוש .

טקסט תמונה : מונדיאל מכסיקו 1986. משרד ההפקה שלנו ב- IBC במכסיקו סיטי בעת שידורי במונדיאל מכסיקו 1986. מפקח ה- Video יצחק "בניו" בן יוסף מבצע את "הפשע" של ה- 120 במשרד ההפקה, התקשורת, והשידורים שלנו ב- IBC במכסיקו סיטי. הוא אוחז בידיו את מיקרופון ה- "Lip mic" הקדוש ומעז למשש בידיו את קונסולה ה- Sound. חטא בל ייסלח. למריבות המקצועיות הקטנוניות בין הסקטורים השונים בטלוויזיה הישראלית הציבורית ולסכסוכי העבודה בתוכה, יצא שם דבר מאז היווסדה ב- 1968 והיו להן השפעות שליליות ביותר על איכות ההפקות. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ה- Lip Mic כשמו כן הוא . זהו מיקרופון שפה שצמוד מעל לשפה העליונה של השַדָּר ומְבוֹדֵד טוב יותר את קולות השדרים מרעש הקהל באִצטדיון , בהשוואה למיקרופון האורגינאלי המחובר למערכת ה- Headset (אוזניות השידור) . הרכבת  ה- Lip microphone  בעמדות השידור במכסיקו ע"י הטכנאים שלנו והחלפתו במיקרופון האורגינאלי הייתה כאמור פרי מחשבתו של מנהל מחלקת הקול והתקשורת המוכשר בימים ההם המהנדס מִיכָה לוֹיְירֵר . הוא למד את הפטנט הטכני הזה מאנשי ה- BBC הבריטיים . היוזמה הטכנולוגית שלו הביאה לכך שקוֹל השַדָּר ורעש הקהל הגיעו ממכסיקו 1986לאולפנים בירושלים באפיקים לווייניים נפרדים לאולפן השידור בירושלים . מייד נעשה להם ערבוב קוֹל (Mix Sound) מקצועי ע"י איש קול נוסף בחדר הקול בירושלים . התוצאה הסופית המשופרת נשלחה לבתי הצופים (במקביל לתמונה) . זאת הייתה אופראציה טכנית מסובכת יותר מהמקובל אך המעשה הניב איכות קוֹל טובה יותר והצדיק את המאמץ .

אֵלִי גַל חַטָא אז "חֵטְא נורא" כשלא נשמע להוראת החֶרֶם של הבוסים שלו . הוא נחשב לנטע זַר ע"י חלק מהקולגות שלוֹ במחלקת הקוֹל , אבל למהנדס מיכה לויירר מנהל מחלקת הקוֹל ויעקב אורן מנהל ההנדסה בטלוויזיה הישראלית הציבורית זה לא הפריע לשלוח אותו למכסיקו . אֵלִי גַל חש את עצמו סוברני להחליט על דעת עצמו להעביר את "מיקרופון הפלאים" הזה שעורר כל כך הרבה מחלוקות לידיו של מפקח הווידיאו יִצְחָק בֵּן – יוֹסֵף הסַייע הטכני של נִסִים קִיוִויתִּי . הֵדי הוויכוח המטופש בין שתי קבוצות הטכנאים הגיעו עד לגְוָואדָאלָאחָארָה והוציאו את השַדָר משלוותו . נסים קיוויתי שהיה כבר בן 60 איבד לרגע את הריכוז שכה היה דרוש לוֹ . זאת בוודאי איננה סיבה לטעות כל כך חמורה אבל זה אולי יכול להסביר במשהו את הצורך בשקט הנפשי לוֹ זקוק השַדָּר לפני ביצוע משימת השידור הישיר בה הוא בודד לגמרי וחשוף לטעויות . האחריות המוטלת על כל שָדָר באשר הוא היא תמיד עצומה , בעיקר כשמדובר בשידור ישיר מעמדת שידור מבודדת ורחוקה מהבית וללא עזרתו של פרשן ועוזר שדר מקצועי . לכן צריך לעשות כל מאמץ לסוכך עליו ולשמר אותו באווירה סטרילית ככל שניתן . נסים קיוויתי לא זכה באצטדיון "חַלִיסְקוֹ" בגְוָואדָאלָאחָארָה לשֶקֶט הנפשי שכה ייחֵל לוֹ . צירוף מקרים אומלל הוליד את שגיאת השידור הגדולה ביותר בתולדות שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית . הטכנאי יצחק בן יוסף שישב ליד נסים קיוויתי בעמדת השידור בגְוָואדָאלָאחָארָה חמוש באוזניות אף הוא חוֹבֵב כדורגל בעצמו , האזין לאֵיכות הקוֹלית של השַדָּר הבוקעת מ- "מיקרופון השפתיים" שזה אך הִתקין למען השַדָּר , אך לא הקשיב לתוכן השידור שלוֹ . בהיעדר פרשן צמוד לא היה לנסים קיוויתי מושיע . יצחק בן – יוסף שמקצועו היה טכנאי טלוויזיה ותחביבו כדורגל חש אף הוא בושה גדולה נוכח טעותו הנוראית של השַדָּר. הוא יכול היה להתנחם בעובדה שנשלח על ידי לגְוָואדָאלָאחָארָה לסייע טכנית להצלחת השידור הישיר של המשחק ברזיל- ספרד , ולא למנוע טעויות זיהוי של נסים קיוויתי . 

ביום רביעי – 21 במאי 1986 יצאנו בדרכנו הארוכה מנתב"ג למכסיקו סיטי . הגענו רצוצים ועייפים למלון שלנו (הוזמן מראש באמצעות ה- EBU (איגוד השידור האירופי) "Calinda Geneve" באזור Zona Rossa היפה והפופולארי של העיר מכסיקו סיטי לאחר הטיסה המתישה מישראל עם Connection ארוך בניו יורק . התרשמתי לטובה מהמפיק שלי אמנון ברקאי שזאת הייתה ההפקה הבינלאומית הראשונה שלו . למרות שהיה עייף מאוד בעצמו , סייע לכולם בסבלנות לעשות ביעילות את ה- Checking in לחדרים. לאחר מכן עבר מחדר לחדר כדי לוודא שהאנשים שבעי רצון מתנאי המגורים שנכפו עליהם . אמנון ברקאי ניחן במשמעת עצמית וחוש אחריות ובדבֵקות עילאית למשימות השידור . הוא היה עיתונאי בחסד , בעל חוש טכני מפותח , וגם רגיש ומסוּר לעובדיו . התכונות האלו הפכו אותו למפיק דָגוּל . אהבתי אותו כבְנִי .

טקסט תמונה : 1980 . מגרשי הגולף בקיסריה. אמנון ברקאי (משמאל חובש כובע) בראשית דרכו כמפיק בחטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית יחדיו עם שחקן הקולנוע האמריקני קירק דאגלאס. הצלם במרכז התמונה הוא יורם מנדלבאום ז"ל. אמנון ברקאי היה עיתונאי ומפיק טלוויזיה משכמו ומעלה מעל רבים ו- וותיקים ממנו. (באדיבות מועדון הגולף קיסריה. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : יולי 1981. אצטדיון "קנדה" במרכז הטניס ברמת השרון . מחלקת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית מעבירה בשידורים ישירים את תחרות גביע דייויס בטניס ישראל – הונגריה. השדר היה אורי לוי והפרשן ד"ר איאן פרומן. עומדים מימין לשמאל : עוזר השדר אמנון לנגזם (משופם מושיט יד לאמנון ברקאי), המפקח הטכני  דוב "דובל'ה" גולדשטיין, המפיק אמנון ברקאי (חובש כובע ומכשיר קשר בידו), החשמלאי – תאורן ז'אן לב ארי (מרכיב משקפיים, לובש מכנסיים קצרים, ומעשן פייפ), ומפקח ניידת השידור האלקטרונית (מש"י – ראשי תיבות של מכונית שידור ירוקה) ריימונד לוי. (צילום ותיעוד יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : מאי 1986. מכסיקו סיטי. מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 86'. משרד ההפקה, התקשורת, והשידורים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית במרכז השידורים הבינלאומי ה- IBC (ראשי תיבות של International Broadcasting Center) במכסיקו סיטי. אנחנו נערכים למסת השידורים הישירים שתימשך 35 ימים. משמאל לימין : המפיק המצוין שלי אמנון ברקאי, אנוכי, ועוזרת ההפקה שמחה שטרית. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : סופו של חודש מאי 1986. מונדיאל מכסיקו 1986. אווירה נינוחה, רגועה, וסולידית במשרד ההפקה שלנו  ב- IBC  במכסיקו סיטי 86' בטרם סערה ולפני תחילת השידורים הישירים. מימין לשמאל : אנוכי, הטכנאי יצחק "בניו" בן יוסף , השדר יורם שימרון השדר יורם ארבל, הטכנאי אלי גל, השדר בשפה הערבית סולומון "סולי" מוניר, שמואל בונדה. (הצילום והתיעוד נעשה ע"י גב' שמחה שטרית. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

                                                                                                                    TELEVISA היא רשת טלוויזיה מסחרית ומפותחת בסדר גודל של רשתות הטלוויזיה האמריקניות הגדולות כמו CBS , NBC , ו- ABC . TELEVISA יחד עם ערוץ 13 הציבורי של מכסיקו הרכיבו את הקבוצה המבצעית של TELEMEXICO ושימשו Host Broadcaster בינלאומי משותף של סיגנאל השידור הבינלאומי במונדיאל מכסיקו 1986 . בראשה של TELEVISA ניצב אז אֵיל התקשורת זָ'אן אֶמִילְיוֹ אָסְקָארָאגָה (Jean Emilio Azcarraga) . זָ'אן אֶמִילְיוֹ אָסְקָארָאגָה הפך את רשת הטלוויזיה שלו למובילת התקשורת במכסיקו. TELEVISA העמידה בצֵל את רשת הטלוויזיה הממלכתית של מכסיקו "Channel 13" וגרפה לעצמה את קופת האירוח של מפעל הכדורגל היוקרתי – המונדיאל . זָ'אן אֶמִילְיוֹ אָסְקָארָאגָה השתמש בטכנולוגיות הטלוויזיה החדישות ביותר למרות שהיו לו תקלות תקשורת רבות בשבוע הראשון של המשחקים שהעיבו על שידורי המשחקים (אח"כ הם התגברו עליהן והכול עבד חלק) . הדבר עורר תרעומת קשה בעיקר בין רשתות השידור של ה- EBU . במשחק ברזיל – ספרד שהתקיים בגְוָואדָאלָאחָארָה ב- 1 ביוני 1986 , 70 רשתות טלוויזיה ורדיו לא קיבלו את קו השידור שלהן . אנחנו היינו בין המעטים ששפר מזלם וקו השידור ה- 4W שלנו פעל כהלכה בדרכו הארוכה מגְוָואדָאלָאחָארָה למכסיקו סיטי ומשם לירושלים. זהו המשחק שבו עשה נסים קיוויתי את טעות חייו. הוא שִידֵר קבל עם ועדה שער שלא היה. אילולא קיבלנו את קו השידור טעותו המרה של נסים קיוויתי לא הייתה נודעת לעולם . אני זוכר היטב את פניו של המפיק הבריטי הבכיר בּוֹב בּוֹרוֹאוּס (Bob Borrows) של רשת השידור המסחרית האנגלית ITV , רץ אחוז אמוק במסדרון הארוך ב- IBC במכסיקו סיטי (ליד משרד ההפקה שלי) מפני שלא קיבל את קו השידור מגְוָואדָאלָאחָארָה של המשחק ברזיל נגד ספרד בעודו זוֹעֵק חסר ישע ומייבב כשדמעות בעיניו  "הצילו , אין לי קַו שידור". כל ניסיונותיו לקבל את השַדָּר שלוֹ מאצטדיון "חַלִיסְקוֹ" (Jalisko) בגְוָואדָאלָאחָארָה העלו חֶרֶס. אין בושה גדולה יותר מלהיכשל בפרהסיה בהפקת שידור בטלוויזיה. לא רק כשַדָּר אלא גם כמפיק. יצא לי לשוחח עם בּוֹב בּוֹרוֹאוּס בתום הכישלון שלו וההצלחה שלי . "יואש , אתה יודע מה הנורא מכל בכל כישלון שידור", שאל אותי רטורית ומבלי להמתין לתשובתי ענה לעצמו, "המחשבות של הבוסים שלי בלונדון שלא יודעים מה באֶמֶת קרה כאן במרכז השידורים הבינלאומי של מכסיקו סיטי". הבנתי את תחושותיו הקשות. הוא נראה כאיש מוכה. רבים חשבו שההבדל הגדול שחצץ בינינו – ההצלחה שלי והכישלון שלוֹ – היה עניין של מזל. אני סברתי שזו הייתה הצלחת ההפקה בשל תכנון נבון מוקדם וגם בגלל תושייתו האישית של אֵלִי גַל.

מַנוֹלוֹ רוֹמֶרוֹ (Manolo Romero) ויָארְלֶה הוֹיְסָאטֶר (Jarle Hoeysaeter) ראשי הקבוצה המבצעית של ה- EBU (איגוד השידור האירופי) במונדיאל מכסיקו 86' התעניינו לדעת בתום המשחק כיצד זה דווקא הייתי אני בר המזל ב- EBU ובין הבודדים בעולם שקיבל כהלכה את קו שידור ה- 4W מאצטדיון "חַלִיסְקוֹ" מגְוָואדָאלָאחָארה, לשמחתי, ולדאבון לִבּוֹ של נִסִים קִיוִויתִּי בדיעבד. כולם ב- EBU ו- TELEMEXICO רצו להבין כיצד הכול פעל בשלמות וללא תקלה דווקא בטלוויזיה הישראלית הקטנה ודלת האמצעים ולא ברשתות הטלוויזיה האחרות שחלקן היו גדולות מאִתנו עשרות מונים באמצעים, טכנולוגיה לרבות גיבויים, וממון. אֵלי גַל ראש הצוות הטכני שלי היה רשאי להיות גאה בעצמו. שבוע השידורים הראשון במכסיקו 1986 היה רצוף כישלונות טכניים של קבוצת ההפקה המכסיקנית "TELEMEXICO". בנו הם לא פגעו. הצלחנו לעקוף אותם ויכולנו להלך בראש מורם וגֵו זקוף ב- IBC.

טקסט תמונה : מונדיאל מכסיקו 86'. ה- IBC  במכסיקו סיטי 1986. אנוכי יחדיו עם קווין קיגן (Kevin Kigan, משמאל) שחקן עבר מצטיין בליוורפול ונבחרת אנגליה ששימש פרשן של רשת הטלוויזיה הבריטית ITV  בשידורי מונדיאל מכסיקו 86'. עניין אותי לדעת מה הוא חושב על נחיצות מוסד פרשנות הכדורגל בשידורי הטלוויזיה באשר הם. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

כיסוי הטלוויזיה של משחקי מונדיאל מכסיקו 86' היה הפקה רחוקה מגבולות מדינת ישראל וסיבה למורכבות מההיבט התקשורתי. היה צריך להיזהר בה זהירות רבה כדי להבין כיצד TELEMEXICO מנתבת את הסיגנלים וקווי השידור שלה באמצעות מערכת לוויינים ביתית מהאצטדיונים המרוחקים הפזורים לאורכה של מדינה ענקית המשתרעת במרכז אמריקה לאורך כ- 3000 ק"מ , ומביאה אותם עד ל- IBC (מרכז השידורים הבינלאומי) הממוקם במכסיקו סיטי , ומשם הם מנותבים לכל רחבי תבל. סיגנל השידורים של המשחקים שנערכו בשני האִצטדיונים של מכסיקו-סיטי, "האולימפי" ו- "אצטקה", וגם זה של "נֶזָה" הועברו ל- IBC באמצעות מיקרוגל קרקעי. סיגנל השידורים מתשעה אִצטדיונים אחרים נותבו ל- IBC באמצעות תחנות ממסר קבועות וניידות לשני הלוויינים הביתיים . הסיגנלים של כל המשחקים נותבו משלוש תחנות קרקע מכסיקניות לתקשורת לוויינים . טוּלָנְצִ'ינְגוֹ וקוֹנְטֶל שיגרו את הסיגנלים שלהן לעבר שלושת הלוויינים ש- שייטו מעל האוקיינוס האטלנטי , Primary , 1 Major  , ו- 2 Major , ונהנו מהם רשתות הטלוויזיה החברות ב- EBU (אירופה המערבית), ורשתות הטלוויזיה החברות באיגוד השידור המזרח אירופי INTERVISION (מדינות אירופה המזרחית – הקומוניסטית). תחנת מֶרְמוֹסְיוֹ שלחה את הסיגנלים שלה ללוויינים מעל האוקיינוס הפסיפיק.

טקסט תמונה :  דצמבר 1985 . שלב ההכנות לקראת שידורי מונדיאל מכסיקו 1986. זהו השרטוט המקורי בכתב ידי של מערך שידורי הטלוויזיה הלווייניים המורכב של TELEMEXICO, פנימי וחיצוני, כפי שהכנתי למנכ"ל רשות השידור אורי פורת ומ"מ מנהל הטלוויזיה יאיר אלוני בדצמבר 1985 עם שובי מפגישת ה- WBM במכסיקו סיטי. לכיוון מזרח זורמים הסיגנלים של שידורי הטלוויזיה לעבר הלוויינים האטלנטיים באמצעות שתי תחנות הקרקע "טולאנצ'ינגו" ו- "קונטל". מערבה בכיוון האוקיינוס הפסיפיק – הם נדחפים ע"י תחנת הקרקע "מרמוסיו". (השרטוט נלקח מתוך פקודת מבצע של שידורי הטלוויזיה הישראלית שחיברתי וכתבתי אשר מכסה בשידורים ישירים את מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).                                                                                                 

טקסט תמונה : מונדיאל מכסיקו 1986. השרטוט הוכן על ידי עבור מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל, מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין, ומנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן. זהו מערך השידור הטלוויזיוני הלווייני בין תחנת הקרקע המכסיקנית טוּלאנצ'ינגוֹ לבין תחנת הקרקע עמק האלה ליד ירושלים. בעת ההיא הייתה כבר תחנת הקרקע ללוויינים בעמק האלה מחוברת לשני הלוויינים האטלנטיים, ה- Primary ו- Major. כל הסיגנלים של השידורים הגיעו ממכסיקו לירושלים בשיטת השידור האמריקנית 525 NTSC. נדרשנו להמיר אותם באמצעות קונברטורים  (Converter) דיגיטאליים לשיטת השידור שלנו 625 PAL.

(השרטוט לקוח מספר השידורים / פקודת המבצע בן 110 עמודים שחובר ונכתב על ידי לקראת שידורי הטלוויזיה של מונדיאל מכסיקו 1986. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : מונדיאל מכסיקו 86'. זהו התרשים המקורי של זרימת הסיגנלים של ה- Video ו- Audio מחדר הקונטרול של ה- EBU ב- ICR (מקביל למונח האנגלי IBC) במכסיקו סיטי לאולפנים שלנו בירושלים. (מתוך ספר השידורים / פקודת המבצע. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הפקת שידורי מכסיקו 86' הייתה מורכבת ומסובכת ודרשה התמצאות , כושר ניווט , ואחריות רבה כדי לוודֵא שראשית דבר כל השידורים הישירים יגיעו ממכסיקו לישראל עם קולות השַדָּרִים שלנו בשפה העברית. מהות העבודה המורכבת הוסברה בספר פקודת המבצע המפורטת בת 100 עמודים שכתבתי לקראת תחילת מבצע השידורים. ואומנם לא היו לנו תקלות טכנולוגיות , ואם היו לנו הצלחנו להתגבר עליהן . מן ההיבט הזה הייתה חשיבות רבה להצמדתם של טכנאים שלנו לעמדות השידור במכסיקו לצִדם של השדרים. קושי נוסף היה טמון בגרעין השידור של הטלוויזיה המכסיקנית , ששידרה בשיטת השידור האמריקנית NTSC 525 , בעוד אנחנו שידרנו בשיטת השידור האירופית PAL 625 . נדרשנו להמיר את סטנדרט השידור המכסיקני לסטנדרט השידור שלנו באמצעות קונברטורים דיגיטאליים , וזה עבד . צופי הטלוויזיה בארץ קיבלו את השידורים בבתיהם בצבע ובאיכות סבירה . היה לנו יתרון אחד גדול בתכנון השידורים . מכיוון שהמְשָדֵר הציבורי העולמי ובראשו ה- EBU גוף השידור העשיר מכולם שילם ל- FIFA סכום של 49000000 (ארבעים ותשעה מיליון) פרנקים שווייצריים (שווים ל- 32.6 מיליון דולר) תמורת זכויות השידורים , נקבע כי זמן מרכזי אחד (מבין שניים) של 52 המשחקים יהיה בשתיים עשרה בצהריים על פי שעון מכסיקו המתאים ל- Prime time של אירופה – שמונה בערב, ותשע בערב שעון ישראל. השעה המרכזית הנוספת נקבעה לארבע אחה"צ במכסיקו. חצות באירופה ואחת בלילה בישראל. לטלוויזיה הבינלאומית ששילמה הון תועפות לוועדות המארגנות הבכירות תמורת הזיכיון לשָדֵר הייתה השפעה רבה בקביעת לוחות הזמנים עד כדי אבסורד לעתים . בשום מדינה בעולם אין משחקים כדורגל ברמה הגבוהה שלו בשתיים עשרה בצהריים. השעון הביולוגי של שחקני הכדורגל מורה להם לשחק בשעות אחה"צ המאוחרות או בשעות הערב. אף פעם לא בצוהרי היום . האירוני היה ש- EBU גוף השידור הציבורי העשיר בעולם כפה את דעתו גם על 14 נבחרות אירופיות לשחק בצוהרי היום מבלי שהיו רגילות לכך. אך מה לא עושים למען הכסף ולטובת הרייטינג . כבר נאמר בבלוג הזה לא פעם אחת כי אנשי הטלוויזיה הם עבדיו של מוֹלֶךְ הרייטינג . אז אני מנצל את ההזדמנות וחוזר שוב על הקלישאה הזאת שהיא כֵּנָה ואמיתית .

אֵלי גַל היה טכנאי קוֹל מוכשר. אדם קשה אולי ביחסי אנוש אך איש תקשורת מוצלח. בעל מקצוע. הוא הבין היטב את מערכת השידור הקולית הסבוכה , והקים בהצלחה במשרד שלנו ב- IBC במכסיקו סיטי בהשראתו של מיכה לויירר מעין מִינִי Sub-Center לתקשורת . אֵלי גַל שלט בעצמו על ניתוב קווי ה- 4W הבינלאומיים שהותקנו לצורך השידורים הישירים שיצאו מעמדות השידור של הטלוויזיה הישראלית – ערוץ 1 בתשעת האִצטדיונים ברחבי מכסיקו בהם נערכו 52 משחקי הטורניר, ונשאו עליהם את קולות שלושת השדרים יורם ארבל נסים קיוויתי ויורם שִמְרוֹן , ונותבו לעבר ה- Switching Center של ה- EBU שמוקם אף הוא ב- IBC במכסיקו סיטי. מרכז הניתוב של ה- EBU פעל תחת אחריותם של שני אשפי התקשורת הסקנדינביים השוודי וויקינג אהלברג (Viking Ahlberg) והנורווגי שֶל רִיד (Kjell Reed), משם הועברו קווי השידור למערכת התקשורת שבנה אֵלי גַל במשרד שלנו, אח"כ הוחזרו למרכז התפעול של ה- EBU, ומשם נשלחו לירושלים. אֵלי גַל עשה עבודה טכנית מצוינת במכסיקו 1986. הוא היה ללא כל ספק תעודת הביטוח של ההפקה המורכבת וראה את עצמו כנאמן שלה.

טקסט תמונה : יוני 1986. שידורי גביע העולם בכדורגל – מכסיקו 1986. אלי גל (מקצוען בתחום ה- Sound בהפקות טלוויזיה) מתקין את מערכת הקול, קווי ה- 4W, והתקשורת הפנימית והחיצונית, במשרד ההפקה והשידורים שלנו ב- IBC  במכסיקו סיטי. הוא עשה את עבודתו נאמנה ובכישרון. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

5 ביוני 1986 היה יום החמישי השחור של שידורי מונדיאל מכסיקו 86'. שידרנו ישיר כמו רשתות טלוויזיה בינלאומיות רבות מפּוּאֶבְּלָה את המשחק המסקרן איטליה – ארגנטינה . השם דְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה לבדו הצית לבבות גם את שלי. מנכ"ל רשות השידור אורי פורת אישר לי לשָדֵר ישיר את המשחק הזה זמן רב מראש. יורם ארבל שידר את המשחק ולידו ישב בעמדת השידור הפרשן מרדכי "מוטל'ה" שפיגלר . הטכנאי הצמוד של צוות השידור היה המפקח הטכני יִצְחָק "בֶּנְיוֹ" בֵּן – יוֹסֵף. שלחתי עמם כתגבורת את המפיק שלי אמנון ברקאי וידעתי גם למה. הסיפור הבא מסביר היטב את המורכבות המסובכות הטכנולוגית של ההפקה , את מהות התלוּת שלך בגורמי שידור שאין לך כלל שליטה עליהם, ואת הקַו הדק המפריד בין כישלון להצלחה . כִּישרונו של אמנון ברקאי כמפיק הביא לפתרון הבעיה והתרת הפלונטר. לאנשי הקבוצה ההנדסית של  TELEMEXICO  בראשם וִויקְטוֹר רוֹחָאס וסֶזָאר גֶרְבָּאסִי היו לא מעט שגיאות טכניות בניתוב קווי התקשורת ליעדם בתחילת שידורי המונדיאל. רשתות טלוויזיה רבות ברחבי תבל לרבות אלה המשתייכות ל- EBU לא קיבלו שוב ושוב קווי השידור ולא את השדרים שלהם . שררה התמרמרות גדולה בקרב ה- EBU. חלק מרשתות הטלוויזיה היו כל כך מיואשות עד שביקשו להפסיק כליל את שידוריהן ולהשיב את משלחות השידור שלהן מ- מכסיקו בחזרה למדינותיהן. הקבוצה המִבצעית המיוחדת של ה- EBU לאליפות העולם בכדורגל של מכסיקו 1986 בראשותם של מַנוֹלוֹ רוֹמֶרוֹ (Manolo Romero) מספרד והנורווגי יָארְלֶה הוֹיְסָאטֶר (Jarle Hoeysaeter) הייתה חסרת אונים בימים הראשונים של המשחקים. ה- EBU בראשותו מנולו רומרו ויארלה הויסאטר ערכה מסיבת עיתונאים במכסיקו 1986 וביקשה לקבל מייד החזר כספי מפני שלא התמלאו כל התביעות הטכניות של המְשָדֵר הציבורי.

יארלה הויסאטר , זוכר בשיחות התחקיר עמי, כלהלן  : "שדרים ומפיקים רבים התלוננו במהלך ההתקנות והבדיקות הטכניות התלוננו לפני תחילת האליפות כי ההכנות אינן דופקות כהלכה וכי הוועדה המארגנת  וקבוצת TELEMEXICO ששימשה כ- Host broadcaster אינן מאמצות כל שיטה טכנית משביעת רצון שתמנע את התקלות. אנחנו ב- EBU הצענו את עזרתנו המקצועית למכסיקנים אך הם דחו אותה על הסף. קריסת מערך קווי השידור הבינלאומיים שלנו ה- 4W, קווי שידור ארבעה גידיים ברוחב פס צר khz 3.5 (וגם ברוחב פס רחב khz 15) בשבוע הראשון של משחקי מכסיקו 1986 כונה, “The biggest disaster in Sports broadcasting ever”. משלא חַל כל שיפור, כינסנו מנולו רומרו ואנוכי מסיבת עיתונאים בשם ה- EBU ב- IBC במכסיקו סיטי והודענו חד משמעית שלכישלונות הטכניים יהיו השלכות כספיות מרחיקות לכת . שילמנו כסף רב אך לא קיבלנו תמורתו את השירות שהיינו אמורים לקבל. כל איגודי השידור בעולם שרכשו את זכויות השידורים של מכסיקו 1986 תבעו בחריפות רבה להחליף מייד את המנהיגות הטכנולוגית המכסיקנית, או לפחות להציב את מהנדסי ה- EBU ליד אותם המהנדסים המכסיקנים הכושלים. תקלת התקשורת החמורה הזאת במכסיקו 1986 הולידה אח"כ את הקמת מועצת השידור הבינלאומית המשותפת לחמשת איגודי השידור הציבוריים בעולם, ונקראה, ה- CCC (ראשי תיבות של Consortium Coordination Council), שתפקידה היה לעקוב, לייעץ  ולקיים Control תמידי המבַקֵר את איכות ההכנות של ה- Host broadcaster המקומי . מנולו רומרו ואני שימשנו נציגים קבועים של ה- EBU ב- CCC. ריצ'ארד באן היה מזכיר הוועדה . וועדת ה- CCC פעלה ביעילות רבה במונדיאלים של איטליה 1990, ארה"ב 1994, וצרפת 1998. היא התפרקה לאחר שהמְשָדֵר הציבורי איבד את זכויות השידורים של המונדיאל של קוריאה ויפן 2002 וגרמניה 2006" .

טקסט תמונה :  ה- IBC  במכסיקו סיטי ב- 1986 . מנולו רומרו (מימין) שימש בשידורי מונדיאל מכסיקו 86' כאחד משני ראשי הקבוצה המבצעית של ה- EBU יחד עם יארלה הויסאטר. הוא היה אורח שלי במשרד ההפקה, התקשורת, והשידורים שלנו ב- IBC במכסיקו סיטי. מנולו רומרו נחשב היום לאחד מאנשי התקשורת המשפיעים ביותר בתחום שידורי הטלוויזיה המסקרים את המשחקים האולימפיים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

בעקבות תקלות תקשורתיות טכניות רבות בשבוע הראשון של משחקי בהן שורה ארוכה של רשתות טלוויזיה ורדיו (לא רק אלה המשתייכות ל- EBU אלא מכל רחבי תבל) לא קיבלו את קווי השידור שלהן, הוציא איגוד השידור האירופי דו"ח מסודר מידי יום בשבוע הראשון של הטורניר, ובו רשימת רשתות הטלוויזיה והרדיו שנפגעו ואשר מסונפות אליו. זה היה מסמך מחאה חריפה שהוגש למהנדסים של TELEMEXICO מלווה בעותק לנציג ה- FIFA השוויצרי מרטין פרגלר . ה- EBU איים לנטוש את משימת כיסוי מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986 אם TELEMEXICO לא תשתפר מייד.

טקסט מסמך : 1 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. דו"ח ה- EBU שהוגש לקבוצת TELEMEXICO ונוגע לרשתות הטלוויזיה והרדיו של איגוד השידור האירופי שלא שידרו ו/או היו להן תקלות תקשורת בטקס הפתיחה ומשחק הפתיחה של טורניר מכסיקו 86', איטליה – בולגריה 1:1 אנחנו אנשי חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית תפעלנו כהלכה את אחד מקווי השידור הבינלאומי ה- 4W לעומת רדיו "קול ישראל" שנכשל. (עמוד מס' 1 מתוך 2). (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 1 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. דו"ח ה- EBU שהוגש לקבוצת TELEMEXICO ונוגע לרשתות הטלוויזיה והרדיו של איגוד השידור האירופי שלא שידרו ו/או היו להן תקלות תקשורת בטקס הפתיחה ומשחק הפתיחה של טורניר מכסיקו 86', איטליה – בולגריה 1:1. (עמוד מס' 2 מתוך 2). ראה המשך. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 1 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. דו"ח ה- EBU שהוגש ל- TELEMEXICO ונוגע לרשתות הטלוויזיה והרדיו של איגוד השידור האירופי שלא שידרו ו/או היו להן תקלות תקשורת במשחק מס 3 בטורניר בגוואדאלחרה ברזיל – ספרד 0:1. אנחנו אנשי חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית היינו בין הבודדים בעולם שתפעלנו כהלכה את אחד מקווי השידור הבינלאומי ה- 4W, והשידור הישיר של המשחק ברזיל – ספרד 0:1 כפי ששידר נסים קיוויתי הגיע בשלום הביתה. (עמוד מס' 1 מתוך 2). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 1 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86' . דו"ח ה- EBU שהוגש לקבוצת TELEMEXICO ונוגע לרשתות הטלוויזיה והרדיו של איגוד השידור האירופי שלא שידרו ו/או היו להן תקלות תקשורת במשחק מס 3 בטורניר בגוואדאלחרה ברזיל – ספרד 0:1. אנחנו אנשי חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית היינו בין הבודדים בעולם שתפעלנו כהלכה את אחד מקווי השידור הבינלאומי ה- 4W , והשידור הישיר של המשחק ברזיל – ספרד 0:1 כפי ששידר נסים קיוויתי הגיע בשלום הביתה. (עמוד מס' 2 מתוך 2). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

היו לי דפיקות לב מואצות לקראת השידור הישיר של משחק מס' 13 המסקרן אותנו ואת העולם כולו בטורניר מונדיאל מכסיקו 86' , איטליה נגד ארגנטינה באצטדיון פואבלה ב- 5 ביוני 1986. חלפו כבר כמה ימי חֶסֶד מאז תחילת מבצע השידורים אך קבוצת TELEMEXICO עדיין המשיכה לזייף בהתקנת קווי שידור ה- W4 של רשתות הטלוויזיה הרבות ולבַלְבֵּל בין הכתובות . התקלות היו רבות . לא לנו . לקולגות שלנו מסביב . ידעתי שגם תורנו יגיע במוקדם או במאוחר . זאת לדעת כי העיתונות הטלוויזיונית הזריזה והדיווח הישיר שלה מותנים בטכנולוגיה מיידית ואיתנה . הטכנולוגיה הטלוויזיונית הזאת היא מורכבת, עדינה ורגישה, ומועדת לפורענות. יותר מ- 100 רשתות טלוויזיה ורדיו מרחבי תבל שידרו ישיר את המשחק איטליה – ארגנטינה בפואבלה (Puebla) ביום חמישי – 5 ביוני 1986 . טכנאי התקשורת של TELEMEXICO נדרשו להתקין ולחבר מספר עצום של קווי שידור W4 דבר שעלול להוות מכשלה ותקלות בגלל כמות ניתוב גדולה . יורם ארבל נבחר על ידי להיות השַדָּר הנבחר במשחק הזה ושלחתי לשטח גם את המפיק אמנון ברקאי . מפיק מוכשר שהיווה חלק חשוב בפוליסת הביטוח הטכנית שלי . הוא היה הראשון שאִיתֵּר ועלה על השגיאה הטכנית הפטאלית של ה- Sub Center המקומי של TELEMEXICO באִצטדיון בפּוּאֶבְּלָה שכשל וניתב בטעות את קווי שידור ה- W4 של עמדות השידור הרבות , "עמדה אחת ימינה" בעת מסעם מה- Sub Center הטכני באִצטדיון בפּוּאֶבְּלָה ל- CIR המרכזי במכסיקו סיטי . טעות מרה ששיגעה את כל רשתות השידור ולא ניתנה לתיקון בשל גילויה המאוחר . המשחק עמד אוֹ – טוֹ – טוֹ לצאת לדרך . שרר שם בלגן גדול . בבדיקות התקשורת המוקדמת שערכנו ממכסיקו סיטי עם עמדת השידור בפואבלה הוברר שקוֹלוֹ של יורם ארבל מגיע בדרך כלשהי לקופנהגן . נדרשנו לפעול במהירות . היו שגיאות נוספות בהן קווי השידור הארבע גידים לא הגיעו ליעדם המקורי . קו השידור של הטלוויזיה הנורווגית NRK הגיע לפולין , קו השידור של הטלוויזיה הפולנית TVP הגיע לקנדה , וקו השידור של רשת הטלוויזיה המסחרית הבריטית ITV הגיע לאיטליה .

היות וקסטת הזיהוי (I. D. ) שלנו מהמגרש הגיעה ל- ITV  הבריטית ללא כל סיכוי לשנות זאת מפאת קוצר הזמן , נענו המפיקים האנגליים לבקשתי , ואִפשרו לנו לשָדֵר את המשחק מעמדת השידור שלהם . יורם ארבל שידר לארץ באמצעות קו שידור 4W סטנדרטי אך ללא תיווך ובקרה של המשרד שלנו במכסיקו סיטי . הוריתי למפיק שלי בשטח אמנון ברקאי למסור את מכשיר הטלפון הבינלאומי בעמדת השידור שלנו באצטדיון בפואבלה (שימש אותנו כ- Back up לקו השידור הבינלאומי ה- 4W המקורי שלנו) לידִידִי טִים א'וֹקוֹנוֹר (Tim O'cconor) מהטלוויזיה האירית RTE כדי לסייע לוֹ ולרשת הטלוויזיה שלוֹ (חברה ב- EBU כמונו) השרויה במצוקת שידור קשה . גם הוא לא קיבל בשל הבִּלְבּוּל ששרר במקום את קו שידור ה- 4W הסטנדרטי שלוֹ . טים א'וקונור היה בר מזל ושידר את כל המשחק ישיר לצופיו באירלנד באמצעות הטלפון הישראלי המותקן בעמדת השידור שלנו בפואבלה כמכשיר גיבוי. הוא הודה לי אח"כ בדמעות. "יואש , הצלת אותי מבושה גדולה", אמר לי בתום המשחק באושר רב. יארלה הויסאטר ומנולו רומרו היו אובדי עצות. בצר להם חיברו עוד דו"ח תקלות אותו העבירו ל- TELEMEXICO בחריקת שיניים כששניהם רותחים מזעם.

טקסט מסמך : 6 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. דו"ח ה- EBU שהוגש לקבוצת TELEMEXICO ונוגע לרשתות הטלוויזיה והרדיו של איגוד השידור האירופי שלא שידרו או שהיו להן תקלות במשחקים מס' 13 (איטליה – ארגנטינה), משחק מס' 14 (קוריאה – בולגריה), ומשחק מס' 15 (צרפת – ברה"מ). אנחנו אנשי חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית היינו בין הבודדים בעולם שתפעלנו כהלכה את קווי השידור הבינלאומיים ה- 4W במשחקים הנ"ל. (עמוד מס' 1 מתוך 2). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט מסמך : 6 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 86'. דו"ח ה- EBU שהוגש לקבוצת TELEMEXICO ונוגע לרשתות הטלוויזיה והרדיו של איגוד השידור האירופי שלא שידרו או שהיו להן תקלות במשחקים מס' 13 (איטליה – ארגנטינה), משחק מס' 14 (קוריאה – בולגריה), ומשחק מס' 15 (צרפת – ברה"מ). אנחנו אנשי חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית היינו בין הבודדים בעולם שתפעלנו כהלכה את קווי השידור הבינלאומיים ה- 4W במשחקים הנ"ל. (עמוד מס' 1 מתוך 2). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : מונדיאל ספרד 1982. מיכה לויירר מפקח קול ותקשורת בטלוויזיה הישראלית הציבורית ניצב במרכז המיתוג הספרדי ב- IBC  במדריד בעת מונדיאל הכדורגל של ספרד 82' , המנווט מאות קווי שידור 4W של אירוע ספורט עולמי גדול לעבר יעדם בכל רחבי תבל. טעות מיתוג קטנה של אחד הטכנאים המקומיים בחיבור קווי השידור והקול של הטלוויזיה הישראלית הציבורית עלול להגיע בטעות לטימבוקטו ו/או לניו דלהי במקום לאולפני הטלוויזיה בירושלים. זה נראה פשוט אולם אלו הן פעולות טכנולוגיות מורכבות שדורשות מיומנות ודיוק רב. (תיעוד וצילום יואש אלרואי . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

גם אם הרשת הבריטית ITV לא הייתה נענית לבקשתי עדיין הייתי יכול לבצע את משימת השידור בעזרת הטלפון הבינלאומי שלנו שימש כ- Back up לקו השידור של ה- 4W . עמדו לרשותי על פי הזמנה מיוחדת שלנו מכשירי טלפון בינלאומי בכל אחת מעמדות השידור שלנו ברחבי מכסיקו ששימשו גיבוי הכרחי לקו השידור הארבע גידי. הוצאה כספית שהצדיקה את עצמה. המשחק איטליה – ארגנטינה הסתיים בתיקו 1 : 1 . אָלֶסָאנְדְרוֹ אַלְטוֹבֶּלִי הבקיע כבר בדקה ה- 6 שער לאיטליה ודְיֶיגוֹ אָרְמָאנְדוֹ מָארָאדוֹנָה הִשווה את התוצאה בדקה ה- 34 . אבל לא זה מה שהיה חשוב . ההצלחה האמיתית הייתה בפתרון מהיר והגיוני של תקלת שידור קשה . החשוב היה שצופי הטלוויזיה בישראל ראו את המשחק בשלמותו ושמעו את קולות השדרים . עוד הוברר כי הצמדתם של מפיק וטכנאי ליורם ארבל ומרדכי שפיגלר במשחק הזה בפּוּאֶבְּלָה הייתה חיונית והוכיחה את עצמה מעל לכל ספק . היכרותנו האישית הקרובה את ראשי הקבוצה המבצעית של ה- EBU מנולו רומרו ויארלה הויסאטר , וכן את השוודי וִויקִינְג אָהלְבֶּרְג והנורווגי מר שֶל רִיד האחראיים על מִיתּוּג ונִיתּוּב קווי השידור של ה- EBU (איגוד השידור האירופי) ב- Switching Board ב- IBC (מונח מקביל ל- ICR) במכסיקו סיטי , ואטיין הרצנס הבלגי האחראי על השידור הלווייני , וגם חלק מאנשי TELEMEXICO , הקלה על פתרון התקלות .

טקסט תמונה : יוני 1986 . אני עם הנורווגי יארלה הויסאטר (משמאל) מראשי הקבוצה המבצעית של ה- EBU במונדיאל מכסיקו 86' במשרד ההפקה, התקשורת, והשידורים שלי ב- IBC במכסיקו סיטי. יארלה הויסאטר ומנולו רומרו היו האדמו"רים שלי בתחום שידורי הספורט הבינלאומיים בטלוויזיה הגלובאלית. שניהם היו בעלי ניסיון עצום בתחום הפקת שידורי טלוויזיה והובילו את ה- EBU להישגי שידור מזהירים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

שגשוגה של הפקת מונדיאל מכסיקו 1986 ע"י חטיבת הספורט בראשותי של הטלוויזיה הישראלית הציבורית נשענה על תכנון מפורט, מדויק , וקפדני שלי לטווח ארוך, למעשה לאורך ארבע שנים. ברור שנהניתי מגיבוי מוחלט של מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל וסמנכ"ל הכספים יוחנן צנגן. התכנון המפורט עסק גם בראיית הנולד של אבחון תקלות טכנולוגיות ולוגיסטיות אפשריות שעלולות להתרחש והיערכות מהירה ויעילה שלנו לצורך פתירתן . לא ניתן היה להגיע להישגי שידור טלוויזיוניים בינלאומיים שכאלה מכל היבט ב- 1986 ללא סיועם של המפיק שלי אמנון ברקאי ומפקח התקשורת שלי אלי גל ב- IBC במכסיקו סיטי, וללא סיועם של אורי לוי סעדיה קאראוואני, ומיכה לויירר באולפני הטלוויזיה הישראלית הציבורית בירושלים.

סוף הפוסט מס 218 (חלק 8). הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 21 במאי 2013.

ראה המשך בפוסט מס' 219 : מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני TELEMEXICO וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשַדָּר שלה יוֹרָם אָרְבֵּל (חלק 9). כל הזכויות שמורות.

סוף פוסט מס' 218. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 21 במאי 2013.


תגובות

פוסט מס' 218. מונדיאל מכסיקו 86' היה חודש מזהיר ל- Host broadcaster המכסיקני TELEMEXICO (למעט תקלות בימים הראשונים של המפעל), וגם לטלוויזיה הישראלית הציבורית ולשדר שלה יורם ארבל (חלק 8) . פוסט מס' 218. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 21 במאי 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *