פוסט מס’ 403. האם זוהי שירת הברבור…? עוד לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של השידור הציבורי בו התקוות הטלוויזיוניות לשמר אותו במתכונתו הישנה זורחות ושוקעות אין ספור פעמים בפרק זמן כה קצר בשנת 2014. (חלק ד’). פוסט מס’ 403. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 21 ביוני 2014.

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי ו/או פרסום אישי. הערה 3 : הפוסטים שבים ומתעדנים מעת לעת.

הערה 3 : הבלוג yoashtvblog ממשיך לשגשג למרות שהוא נעדר כל פלטפורמה ותשתיות קידום. גם לא נערך למענו שום מסע שיווק תעשייתי ולא יחסי ציבור כלשהם. שגשוגו מתבסס על פרסום מפה לאוזן.

———————————————————————————–

פוסט חדש מס’ 403 : הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של שבת – 21 ביוני 2014.

———————————————————————————–

האם זוהי שירת הברבור…?  עוד לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של השידור הציבורי בו התקוות הטלוויזיוניות לשמר אותו במתכונתו הישנה זורחות ושוקעות אין ספור פעמים בפרק זמן כה קצר בשנת 2014 (חלק ד). מונדיאל ברזיל 2014. פוסט מס’ 403. כל הזכויות שמורות.

 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת בעקבות הצבתו המופרכת של יוסף בר-אל בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל ו-מינויו לתפקיד מנכ”ל רשות השידור בקיץ 2002 ע”י ממשלת ישראל בראשות אריאל “אריק” שרון. שלוש שנים אח”כ ב- 2 במאי 2005 התעשתה ממשלת ישראל בראשות אריאל “אריק” שרון והדיחה לאלתר את יוסף בר-אל מכהונתו הרמה כ- מנכ”ל רשות השידור. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובפעם הראשונה בתולדות רשות השידור הודח וסולק מנכ”ל רשות שידור מכהן. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

האם זוהי שירת הברבור…?  עוד לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של השידור הציבורי בו התקוות הטלוויזיוניות לשמר אותו במתכונתו הישנה זורחות ושוקעות אין ספור פעמים בפרק זמן כה קצר בשנת 2014 (חלק ד). מונדיאל ברזיל 2014. כל הזכויות שמורות.

1. אבי רצון פרשן על של ערוץ 1 באולפן המנווט בירושלים את שידורי מונדיאל ברזיל 2014.

פוסט מס’ 403 נכתב בצִילָם של עוד שני שידורים ישירים של ערוץ 1 ב- מונדיאל ברזיל 2014 , בשבע בערב ועשר בערב ביום שישי – 20 ביוני 2014 : קוסטה ריקה – איטליה 1 : 0 וצרפת – שווייץ 5 : 2 .

ערוץ 1 הציבורי ממשיך לחולל בעקבות הכיסוי והשידורים הישירים של מונדיאל ברזיל 2014 מהפכה דרמטית חסרת תקדים בטבלאות הרייטינג והמדרוג של ערוצי הטלוויזיה במדינת ישראל מאז יום חמישי שעבר – 12 ביוני 2014 . אף על פי כן החמיץ ערוץ 1 את הזדמנות חייו במונדיאל הכדורגל הזה שצובע עכשיו את לחייו בוורוד. ערוץ 1 היה חייב למַקֵם את קבוצת העריכה העיתונאית שלו, הפרשנות שלו, ואת קבוצת ההגשה שלו בראשות גב’ שרון פרי וגב’ מיכל רבינוביץ’ והעיתונאי מר אבי רצון בריו דה ז’אניירו ו/או לחילופין בסאו פאולו. ערוץ 1 היה חייב לשגר למונדיאל ברזיל 2014 לפחות 2 ציוותי ENG שלו לסיקור אירועי הכדורגל לרבות טיפול באירועים חברתיים ופוליטיים, וגם אווירת כדורגל מיוחדת ההופכים את ברזיל של 2014 להר געש ותופעה ספורטיבית – פוליטית מרתקת (ברזיל תארח בעוד שנתיים ב- 2016 גם את המשחקים האולימפיים). אני קורא את הדיווחים המעניינים והמקיפים (בכל התחומים) מהשטח מ- ברזיל של עיתונאי “הארץ” עוזי דן , ושל ארבעת עיתונאי “ידיעות אחרונות” עמיר פלג , אורי קופר, תומר גנור, ונחום ברנע (“בין קודש לגול – מונדיאל 2014 כל מה שלא רואים בטלוויזיה”) וגם של עמית לווינטל מהעיתון “ישראל היום”, וגיא אביעזר מ- “מעריב” ונוכח שוב לדעת כי התנהגותו העיתונאית והטלוויזיונית של ערוץ 1 במונדיאל ברזיל 2014 היא קטנונית ו- לא פחות משערורייה . הערוץ הציבורי העשיר הזה שמתוגמל מידי שנה (!!!) ע”י משלם האגרה על סך של כ- 1.000000000 (מיליארד) שקל , דווקא הוא מוותר על סיקור שטח ומתחבר אך ורק לעורק ה- Multilateral של ה- Host broadcaster קבוצת HBS המסונפת ל- FIFA. לא יעזרו כאן בכי ונהי של אנשי ערוץ 1 המוחים נגד סגירת השידור הציבורי הטלוויזיוני במתכונתו הישנה . ערוץ 1 פספס שעת כושר נדירה והיסטורית לצבור נקודות בקרב דעת הקהל. מן ההיבט העיתונאי הוא מפגר אחרי העיתונות הכתובה. כשידור ציבורי הוא איננו ממלא את ייעודו בסיקור מונדיאל הכדורגל של ברזיל 2014.

ערוץ 1 משלם עבור 64 משחקי טורניר מונדיאל ברזיל 2014 סכום זול של 5.450000 (חמישה מיליון וארבע מאות וחמישים אלף) יורו בעקבות ה- Share של איגוד השידור האירופי ה- EBUׂ (ראשי תיבות של European Broadcasting Union) , שמחלק את הנטל הכספי על פי נוסחה כלכלית קבועה מראש. חלק ניכר מהוצאות זכויות השידורים מכסה ערוץ 1 באמצעות מכירת כ- 10 (עשרה משחקים) לערוץ 2 וגיוס ושימוש נרחב בקנה מידה גדול בשקופיות חסות של חברות מסחריות בעלות מוניטין בארץ כמו העיתון “ישראל היום” , תעשיית המכוניות הדרום קוריאנית יונדאי, חברת הביטוח 9.000000, דיאודורנט רקסונה, החברה להשכרת רכב אלדן, רשת מחסני חשמל, מזגני טורנדו, חברת אורנג’ G4, חברת Zap travel העוסקת בהשוואת מחירים וכו’.

לאחר שבוע ימים של מונדיאל אנוכי יכול לקבוע חד משמעית כי מר אבי רצון הוא הפרשן הטוב ביותר וגם המוביל של ערוץ 1 באולפן המנווט בירושלים. הוא לא רק פרשן. הוא עיתונאי בעל ידע עצום , בעל מקורות מצוינים, וגם בעל יכולת ניסוח. הוא מדבר עברית תקנית, עירני, נבון, ובקי מאין כמותו גם בנעשה בכדורגל הבינלאומי, ומבין היטב את ההיערכות המתמטית של 32 הנבחרות על כר הדשא. אין לי שום דבר נגד העיתונאי מר לירן שכנר , המאמן אלון חזן , העיתונאי מר רוני דיאון, המאמן מר ניר לווין, המאמן אייל לחמן, העיתונאי אביעד פוהורילס וכל מיני אורחים אחרים שאינם משכילים אותי. אם אייל לחמן וניר לווין מצטיירים באולפן המנווט כברי סמכא, ידענים, ומומחים – אזי כיצד זה שניהם אינם מאמנים משגשגים בשטח, שניהם נטולי הישגים עם הקבוצות אותן אימנו, שניהם נעדרי כל מורשת באימון קבוצות כדורגל שפוטרו מעבודתם, שניהם מייצגים קריירת אימון מקרטעת וכלל לא מרשימה . מדוע דווקא הם גויסו לאולפן המנווט של ערוץ 1 בירושלים ?

אבי רצון הוא משכמו ומעלה. ערוץ 1 היה חייב לבסס ליד אבי רצון שורת אורחים קבועה בדמותם של וותיקי נבחרת ישראל בכדורגל של מונדיאל מכסיקו 1970 ובראשם גיורא שפיגל. כך היה נוצר צביון והזדהות יתר של כלל הציבור עם האולפן המנווט בירושלים ועם מכלול ההפקה של ערוץ 1. כשאתה רואה שם באולפן את אורי לוי עם רוני דיאון ומירב אולייניק, ו/או לחליפין את עמית הורסקי וכל מיני אישים בטלים אחרים , אתה מבין עד כמה נעשתה כאן עבודת עיתונאות ועבודת מערכת לא רצינית . עיתונאות רשלנית ו- הגשת נֶעבֶּעך. ערוץ 1 החמיץ הזדמנות פז בלתי חוזרת לכונן מורשת חדשה של פעילות טלוויזיונית בשטח במוקד ההתרחשויות של מונדיאל ברזיל 2014. היום במבט תלת ממדי לאחור אנוכי רואה שלא טעיתי כשהרכבתי לפני כ- רבע מאה בראשית עשור ה- 90 של המאה הקודמת את השדר מאיר איינשטיין והפרשן אבי רצון ליחידת שידור אחת, לצוות מוביל שלי, בתחום סיקור הכדורגל ובתחום השידורים הישירים בכדורגל.

ratzon einstein

טקסט תמונה : קיץ 1996. אליפות אירופה לאומות בכדורגל – אנגליה 1996 (EURO 96ׂ) . השדר מאיר איינשטיין (מימין) והפרשן אבי רצון (משמאל) בעמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 באִצטדיון “אולד טראפורד” (OLD  TRAFFORD) של מנצ’סטר יונייטד ביוני 1996 בעֵת השידורים הישירים מ- 1996 EURO.  צוות השידור “מאיר איינשטיין – אבי רצון” היה בבת עיני. הסיבה פשוטה : שניהם היו לא רק שדרנים אלא גם עיתונאים שהעניקו מהימנות של % 100 לשידורי הכדורגל שלנו. לצוות השידור הזה הייתה השפעה עצומה על התפתחות שידורי הכדורגל בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בעשור ה- 90 של המאה הקודמת. אבי רצון הציב רָף גבוה בפרשנות ספורט בטלוויזיה בכלל ובכדורגל בפרט. הוא ללא ספק דמות מכוננת וגדול פרשני הכדורגל בתעשיית הטלוויזיה בארץ בכל הזמנים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אף על פי כן ולמרות כל המגרעות כמות הרייטינג שצובר ערוץ 1 הציבורי בשידורי מונדיאל ברזיל 2014 היא דרמטית ו מעוררת השתאות. הנה הנתונים המדויקים כולל שני המשחקים אֶמֶש (יום חמישי – 19 ביוני 2014) , קולומביה – חוף השנהב 2 : 1 ואורוגוואי – אנגליה 2 : 1.

זוהי רשימת הרייטינג הנכבדה, המצטברת, והמעודכנת  ליום חמישי – 19 ביוני 2014 שצבר ערוץ 1 (וגם ערוץ 2) עד כה בשידורים הישירים שלו במונדיאל הכדורגל של ברזיל 2014 :

תאריך                    משחק                  מקום          שעון ישראל          רייטינג 

12.6.2014        טקס פתיחת המונדיאל       (סאו פאולו)          21.00               % 12.7 

12.6.2014        ברזיל – קרואטיה 3 : 1       (סאו פאולו )        23.00              % 23.2 

13.6.2014        מכסיקו – קמרון 1 : 0         (נאטאל)             19.00               % 12.1 

13.6.2014        הולנד – ספרד 5 : 1           (סלבאדור)          22.00               % 18.6 

14.6.2014        צ’ילה – אוסטרליה 3 : 1      (קויאבה)            01.00               % 7.2 

14.6.2014        קולומביה – יוון 3 : 0          (בלו הוריזונטה)   19.00               % 11.4 

14.6.2014        קוסטה ריקה – אורוגוואי 3 : 1 (פורטלזה)      22.00                % 14.9

15.6.2014        שווייץ – אקוואדור 2 : 1      (ברזיליה)          19.00                % 10.1 

15.6.2014        צרפת – הונדורס 3 : 0        (פורטו אלגרה)    22.00                % 15.9

16.6.2014        איראן – ניגריה 0 : 0          (קוריטיבה)         22.00                % 10.7

16.6.2014        גרמניה – פורטוגל 4 : 0      (סלבאדור)          19.00               % 17.6  (ערוץ 2)

17.6.2014        בלגיה – אלג’יריה 2 : 1       (בלו הוריזונטה)   19.00               % 11.0

17.6.2014       ברזיל – מכסיקו 0 : 0          (פורטלזה)          22.00                % 23.3  (ערוץ 2)

18.6.2014       הולנד – אוסטרליה 3 : 2     (פורטו אלגרה)    19.00                % 15.7

18.6.2014       צ’ילה – ספרד 2 : 0          (ריו דה ז’אניירו      22.00               % 18.9

19.6.2014       קולומביה – חוף השנהב 2 : 1  (ברזיליה)      11.00                  % 13.0

19.6.2014        אורוגוואי – אנגליה 2 : 1      (סאו פאולו)        22.00               % 20.8

גְרָף הרייטינג הפנטסטי של ערוץ 1 הנוסק מעלה – מעלה ללא הרף בסיקור משחקי הכדורגל של מונדיאל ברזיל 2014 (החל מיום חמישי – 12 ביוני 2014) , מקפיץ אל על גם את מהדורת החדשות המרכזית שלו, “מבט” הוותיקה, בהגשת גב’ מירב מילר ומר אמיר איבגי. הבה אבדוק את העובדות.

להלן חלק מנתוני הרייטינג והמדרוג של “מבט” בהשוואה למהדורות החדשות המרכזיות של של ערוץ 10 וערוץ 2 . חטיבת החדשות של ערוץ 1 גורמת נחת רוח להנהלת רשות השידור ומביסה שוב ושוב את חברת החדשות של ערוץ 10(ערוץ הבית שלי) . דבר שלא קרה מעולם .

תאריכים             מבט – ערוץ 1          חדשות ערוץ 10                     חדשות ערוץ 2 

15.6.2014           % 10.9                      % 8.8                                    % 24.0

17.6.2014           % 11.2                      % 9.4                                    % 21.0

18.6.2014           % 10.9                      % 7.2                                    % 20.8 

19.6.2014           % 11.0                      % 8.4                                    % 20.8 

2. יורם ארבל במונדיאל ברזיל 2014 

מדהים להיווכח כי מחשבת הכדורגל של המאמן הדגול של נבחרת ספרד וויסנטה דל בוסקה (Vicente Del Bosque) נמוגה במונדיאל ברזיל 2014 . זה מבהיל ומפליא כאחד מפני שספרד איננה רק אלופת מונדיאל דרום אפריקה 2010 אלא גם אלופת אירופה ב- 2008 ו- 2012 . וויסנטה דל בוסקה מנהיג, מחנך, ומאמן אציל אימץ בשעתו את תורת הכדורגל של יוהאן קרויף ו- פפ גווארדיולה . בלתי נתפש כי אלופת העולם היוצאת נבחרת ספרד על שני מהנדסי הכדורגל של אָנְדְרֶאס אִינְיֶיסְטָה וצָ’אבִּי הֶרְנָנְדֶס נמחקה ממפת ברזיל 2014 יחדיו עם שיטת המשחק הייחודית שאפיינה אותה, ריבוי מסירות וניסיון ליצור עדיפות מספרית בכל אחד מאזורי המגרש בדרך להכרעת היריב. ספרד ניגפה בפני הולנד 1 : 5 והפסידה לצ’ילה 0 : 2. אנוכי קשור מאז היותי נער בקיבוץ אפיקים בעמק הירדן למחשבת הכדורגל של גוסטב שבש, ריינוס מיכאלס, יוהאן קרויף, פפ גווארדיולה, ו- וויסנטה דל בוסקה. “הוֹנְבֶד” ו- הונגריה של שנות ה- 50 במאה הקודמת , “אָיָיאקְס” והולנד בעשור ה- 70 של המאה שעברה, ו- “ברצלונה” וספרד בין השנים 2008 ל- 2014 הפכו אותי לאדם מאושר יותר. הדחתה של ספרד מטורניר ברזיל 2014 גרמה לי דקירה בלב . אי אפשר שלא להתרשם מנבחרות כדורגל כמו קוסטה ריקה, אוסטרליה, אורוגוואי, קולומביה, גאנה, וכמובן גרמניה אולם הפסדיה של ספרד הן כמו עלבון אישי . איש לא הכין אותי לאפשרות כזאת. כתב “מעריב” בריו דה ז’אניירו מר גיא אביעזר כינה את מותה של ספרד שלשום נגד נבחרת צ’ילה, “מוות מהיר בלי ייסורים”.

לא פחות מדהים הוא תפקודו הכושל של השַדָר המוביל של ערוץ 1 בברזיל 2014 , מר יורם ארבל. עכשיו ברור שיורם ארבל הגיע לא מוכן לשידורים הישירים מברזיל 2014. הוא מזכיר לי בחוסר המוכנות שלו במונדיאל ברזיל 2014 את הגרוטסקה של השידור הישיר ההוא של טקס הפתיחה לפני שנתיים באולימפיאדת לונדון 2010. הוא והשותף שלו אורי לוי בעמדת השידור באצטדיון האולימפי בלונדון, לא זיהו ולא הכירו המון ספורטאים נושאי הדגלים של יותר מ- מאתיים וכמה משלחות. נראה לי כי יורם ארבל מסתמך בברזיל 2014 על כושר האלתור המפורסם שלו וגם על אלילת המזל בשידורים הישירים עליהם הוא מופקד. הוא לא הכין שיעורי בית מדוקדקים, ואם כן, עשה אותם ברשלנות. אחד השיאים השליליים שלו התגלה בשידור הישיר אתמול לפנות בוקר (יום חמישי – 19 ביוני 2014 ב- 01.00) מ- מנאוס , בו הכריעה קרואטיה את קמרון בתוצאה 4 : 0. בטרם שריקת הפתיחה הכריז כהאי לישנא : “קמרון היא מדינה של כדורגל בה הכדורגל הוא דת…אין לי ספק שהם הקמרונים יהיו טובים גם היום…”. יום ארבל הוא רב אומן בהחזקת מיקרופון . אולם הוא איננו סקרן , לא חוקר , ולא מתעניין . אני מתערב ו- שם את כל כספי בהתערבות שיורם ארבל דֶגֶם של שדר טלוויזיה שהעיתונאות רחוקה ממנו כמזרח מ- מערב , לא ביקר במחנה של קמרון , לא שוחח עם השחקנים , לא חקר את הקפטן סמואל אטו, ולא דיבר עם מאמנה הגרמני של קמרון פולקר פינקה (Volker Finke) , ולא בירר את יכולתם האמיתית. אילו שוחח עמם היה מגלה שמדובר בנבחרת דלה . נבחרת מפוררת ששוררת בה אווירה עכורה וחלק משחקניה מסוכסכים איש עם רעהו. התברר כי הנבחרת הקמרונית מכילה בקרבה יותר אנשים חמדניים ופחות שחקני כדורגל אלה שנבחרו ללבוש את המדים הלאומיים ו- לייצג את מדינתם במונדיאל ברזיל 2014 . שחקני קמרון איימו על התאחדות הכדורגל שלהם כי לא ישתתפו בטורניר ברזיל 2014 אם לא ייחתם עמם הסכם פרמיות הנוגעים לניצחונות שהם עתידים להשיג בבית א’ ואולי גם בשלבים מאוחרים יותר. כזכור הפסידה קמרון במשחק הראשון במונדיאל ברזיל 2014 ב- 13 ביוני 2014 בנאטאל נגד מכסיקו 0 : 1 ואתמול ניגפה במנאוס בפני קרואטיה 0 : 4 . כשיורם ארבל אומר לצופיו ב- 01.00 כי “אין לי ספק שהם הקמרונים יהיו טובים גם היום במשחק נגד קרואטיה…”, הוא מדבר מהרהורי לבו . הוא מביע הערכה כללית סתמית לא מבוססת . הוא לא באמת התעניין ולא חקר את המצב הקמרוני בטרם השידור הישיר, והחליט לשרבט משפט מטופש והערכה מופרכת בהנחה שהוא מדבר מהשטח מעמדת שידור באצטדיון במנאוס אל צופיו בישראל המרוחקת, ואלה אינם מסוגלים לבדוק ולאַמֵת אם הערכתו נכונה אם לאו. מפליא שמנהל מחלקת הספורט של ערוץ 1 מר מאיר בר יושב בעמדת השידור של יורם ארבל ודני נוימן במנאוס כמפיק הצוות ונותן לדברים להתנהל באופן כה מעורר מחלוקת. ואז בא הרגע המביך ביותר. בדקה ה- 48 של המשחק (02.03 לפנות בוקר על פי שעון ישראל) מבקיע איבאן פרישיץ’ (Ivan Perisic נושא על גבו את המספר 4 שנעלם משום מה מעיניו של יורם ארבל) ) שער שני לנבחרת קרואטיה ומעלה את נבחרתו ליתרון 2 : 0 מול קמרון . יורם ארבל לא מזהה את השחקן הקרואטי… מתבלבל… משתנק…מעלעל בניירותיו…ומנסה לדלות איך שהוא את המספר על חולצתו של השחקן המבקיע כדי לעשות עמו הכרה. אך ללא הועיל. לשווא. יורם ארבל נשמע כשבר כלי. המבוכה מסתבכת כשהפרשן שלו דני נוימן מבין שיורם ארבל שוב שרוי בבעיית זיהוי אך לא נחלץ לעזרתו ושותק, אולי מפני שגם הוא איננו יודע מי הבקיע את השער לזכות קרואטיה. המפיק מאיר בר רואה ושומע את הפארסה ומחריש. מזלו של יורם ארבל שאנוכי הייתי הצופה היחיד במדינת ישראל שראה את המשחק קרואטיה – קמרון 4 : 0 ו- הבחין בפשלה ובשידור הקלוקל. המדינה כולה נמה את שנתה. אין כאן נסים. טעויות הזיהוי של יורם ארבל חוזרות ונשנות. הן אינן מקריות . השַדָּר המוביל של ערוץ 1 מגיע לשידורים הישירים בברזיל לא מוכן ומפספס, בעוד הבוס שלו מאיר בר שיושב לצדו בעמדת השידור מחריש. יורם ארבל איננו טיפש. הוא יודע שהוא מפשל פעם אחר פעם ומאבד את המוניטין שלו . לפתע השידור שלו הופך לאגרסיבי. מָרְיוֹ מָנְז’וּקִיץ’ נוגח שער ומעלה את קרואטיה ליתרון 3 : 0 . יורם ארבל מספר שתנופת הנגיחה של מריו מנז’וקיץ’ דומה לכוח בעיטה. הוא מפאר ומהלל את מריו מנז’וקיץ’ (Mario mandzukic) עוד ועוד מעבר לכל פרופורציה. נגמרות לו המילים . מי שמבין קמעא בתורת התנועה ויעילות התנועה של בן אנוש (kinesiology ו- Efficiency of Human Movement) מבין ש- בסך הכל מדובר בנגיחה רגילה לכל דבר וגם לא נוחה במיוחד . הסיבה : מפני שהכדור הגיע לראשו מצד שמאל ומריו מנז’וקיץ’ שהוא ימני (בועט ברגל ימין וכותב ביד ימין) ו- ניצב בגופו אנכית לקו השער נאלץ לבצע תנועת צוואר משמאל לימין שהוא לא טוב בה (ו/או פחות טוב, נניח כמו לכתוב פתאום ביד שמאל). אילו היה מקבל את הכדור מצד ימין והיה ניצב כ- אֲנָך לקו השער ונוגח אותו בתנועת צוואר מימין לשמאל אפשר היה לדבר על נגיחה חזקה ו/או אפילו נגיחה חזקה מאוד . וותיקי המונדיאלים זוכרים כי במונדיאל מכסיקו 1970 הבקיע פֶּלֶה (Pele) בנגיחה את שער השוויון 1 : 1 נגד איטליה במשחק הגמר באצטדיון ה- “אָצְטֶקָה” (AZTECA) ממסירה מאגף שמאל של טוֹסְטָאוֹ (Tostao) . המסירה מצד שמאל הכריחה את פֶּלֶה הימני (בועט ברגל ימין וכותב ביד ימין) להציב את גופו במקביל לקו השער לאחר הניתור וההתרוממות , על מנת לנגוח את הכדור לעברו של שוער איטליה אנריקו אלברטוסי (Enrico Albertosi) בתנועת צוואר מאחור לפנים . תשאלו כל נוגח ימני והוא יאמר לכם כי הרבה יותר נוח לו לו לנגוח כדורים שמגיעים אליו מאגף ימין מאשר מאגף שמאל .

האוריינטציה של יורם ארבל מעוררת תהיות . הוא בסך הכל יושב בעמדות שידור נוחות באצטדיונים יחדיו עם דני נוימן כאשר כרי הדשא פרוסים לפניו כמו בפני שאר הקולגות הבינלאומיות שלו . יש לו זווית ראייה ותצפית מצוינת על הנעשה בכר הדשא , אולם מה קורה לו שם ? מדוע הוא לא מזהה ? מדוע הוא מתבלבל ? מוזר . ערוץ 1 נתן ליורם ארבל , מאיר איינשטיין , ונדב יעקובי כלי נשק עיתונאי מצוין . אין כמו עמדת שידור באצטדיון ואין כמו לשַדֵר ולדָוֵוח מהשטח . אבל הוא יורם ארבל מפשל . טעויות זיהוי אינן סוף העולם אולם כשזה קורה פעם אחר פעם בברזיל 2014 לשַדָּר הספורט מספר אחת של רבים וגם שלי קָבָל עַם ואָרֶץ – בעוד צופיו בישראל מזהים בקלות בכוחות עצמם על מסך הטלוויזיה את גיבורי העלילה שלהם – הדבר הופך לפארסה , לגיחוך , לעסק ביש . ברור שכל צופה טלוויזיה בסלון ביתו בישראל שואל את יורם ארבל , כיצד זה הוא שמאכלס עמדת שידור נוחה באצטדיון איננו רואה את מה שהוא הצופה בישראל מזהה ללא כל קושי על מוניטור הטלוויזיה שלו בתל אביב , ירושלים , חיפה , באר שבע ו/או בקיבוץ אפיקים ?

יורם ארבל (בן 72) לא שכח לשדר אולם הוא זקוק למערכת עיתונאית שתעטוף אותו ותתמוך בו . שדר ברמתו ובמעמדו ובמשימות השידורים הישירים שנכונו לו זקוק לעוזרי שדר מקצועניים לידו ובסוג של טיפול בכפפות משי של המפיק שלו . התוצאה הסופית שבוקעת מהמיקרופון מראה שיורם ארבל הוא היום איש בודד בברזיל 2014 . במידה רבה קוצר יורם ארבל היום את פרי הבאושים בדמותו של הפרשן הצמוד שלו דני נוימן . כבר נאמר בבלוג הזה לא פעם כי דני נוימן החלש והמוגבל איננו מפרש את המשחק , אלא משמש על תקן של שדר שֵנִי בעמדת השידור . אבל דני נוימן איננו שדר ואפילו לא משמש זוג עיניים נוסף של השדר המוביל שלו . מוזר ולא ברור כיצד שדר בעל מוניטין נקלע למצבים מביכים שכאלה וטועה . זה כמו מורה למתמטיקה בכיתה שישיב לתלמידיו כי 1 + 1 = 2.01 . יורם ארבל היה שדר מוביל שלי בטלוויזיה הישראלית הציבורית במשך יותר מעשור, מ- 1978 ועד 1990, בשני ענפי הספורט המרכזיים של מדינת ישראל – כדורגל וכדורסל . הפקדתי אותו לא רק כמגיש ראשי שלי אלא גם כבעל הבית של המיקרופונים , שדר כמעט בלעדי של כיסוי הכדורגל והכדורסל , לא רק בארץ אלא גם ברחבי תבל . לרבות מונדיאלים , אליפויות אירופה למדינות בכדורגל (Euros) , אליפויות אירופה למדינות בכדורסל , וכמובן משחקי מכבי ת”א בגביעי אירופה בכדורסל . אנוכי יודע דבר אחד , כמנווט ועורך ראשי של שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית הקמתי מערכת ששירתה אותו ועבדה למענו . יורם ארבל נהנה ממערכת עיתונאית שעבדה בשבילו ללא ליאות ותמכה בו תמיכה אין קץ . ככה נהגתי גם עם נסים קיוויתי , וכך נהגתי גם בין השנים 1990 עד 2002 עם השדר שהחליף ומילא בהצלחה את מקומו של יורם ארבל , מאיר איינשטיין . חלק מתפקידי מערכת הספורט והעוזרים הטכנאים שלי מחטיבת ההנדסה היה לוודא שהשדרים המובילים מגיעים לעמדות שידור כשהם מצוידים בכל המידע הדרוש לביצוע העברת האינפורמציה לציבור וכי עמדות השידור מאובזרות בכל הפרטים הטכנולוגיים ופועלות כראוי וכי קו שידור ה- 4W בין עמדת השידור בחו”ל לבין ה- Master Control בירושלים – תקין. הדבר החשוב ביותר מבחינתי כמנהל חטיבת הספורט היה להקנות לשדרים המובילים שלי ברמתם של יורם ארבל, נסים קיוויתי, ומאיר איינשטיין שקט נפשי ותחושת ביטחון שהם לא לבד, שהם נתמכים כל הזמן ע”י המערכת שעוטפת אותם. שהמערכת עומדת לרשותם שדר ספורט שניצב בקִדמת חלון הראווה של הרשת שלו חייב בשקט ורוגע נפשי מוחלט . תפקידו לשדר ותפקידה של המערכת לדאוג לו ולכל צרכיו הטכנולוגיים והלוגיסטיים. אנוכי אוהב את השדר יורם ארבל. אם הוא שוגה וטועה זה גם מפני שעוטף אותו צוות חלש. עמדת השידור של יורם ארבל פגומה. אין שם יֶדָע, אין שם עיתונאות, וגם אין שם פרשנות. אך הוא לא האשֵם הבלעדי. נכון שיש לו קול בריטון עָרֵב . דליקטס ומלודי. יורם ארבל הוא טרובדור אבל צופיו ומאזיניו מוכנים להסתפק בקול סוֹפְּרָן העיקר שיהיה אָמִין.

יורם ארבל כמו כל השַדָּרִים האחרים בארץ וגם בעולם שווה כקליפת השום ללא מערכת עיתונאית זריזה ומהימנה שעובדת בשבילו. שני שדרני ה- BBC המנוחים והבלתי נשכחים קנת’ וולסטנהולם (Kenneth Wolstenholme) ודיוויד קולמאן (David Colman) היו מסכימים עם הקביעה הזאת שלי ללא ערעור. התמונות הבאות שנלקחו מארכיון העבודה הפרטי שלי מלמדות כי לעולם לא השארתי את יורם ארבל בודד בעמדות השידור שלנו. אף פעם לא הפקרתי אותו . הוא תמיד היה עטוף בעוזרי שדר, טכנאים, ומפיקים, ובמערכת כולה.

arbel 6

טקסט תמונה :  הימים ההם הזמן ההוא . 28 באוקטובר 1981 . אצטדיון ר”ג . עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בטרם שריקת הפתיחה למשחק קדם גביע העולם ישראל – פורטוגל 4 : 1. מערכת עיתונאית וטכנולוגית עוטפת את השדר יורם ארבל (רוכן שלישי משמאל בשורה השמאלית) בטרם שריקת הפתיחה למשחק. זיהוי הנוכחים בתמונה מימין בשורה הימנית : אנוכי, הבימאי אריה אורגד (מרכיב משקפי שמש), ועוזרת ההפקה שלי ריקי רנד – אריכא. זיהוי הנוכחים בשורה משמאל : הטכנאי ז’אן לב ארי, עוזר השדר ישראל, יורם ארבל, עוזר השדר בני עורי (מוסתר קצת), וטכנאי קול שלנו לא מזוהה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

arbel 1

טקסט תמונה : לפני 32 שנים. סתיו 1982. היכל הספורט ביד אליהו. עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בטרם אחד השידורים הישירים של משחק מכבי ת”א בגביע אירופה לאלופות בכדורסל . זיהוי הנוכחים מימין לשמאל : עוזר השדר בני עורי, עוזר השדר אריה שגיא, הפרשן אריה מליניאק, השדר יורם ארבל , עוזר השדר אמנון לנגזם, ומראיין השטח נסים קיוויתי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 3

טקסט תמונה : יוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986 . אגף במשרד ההפקה , התקשורת , והשידורים שלי ב- IBC במכסיקו סיטי. השדר יורם ארבל (שני מימין) והשדר נסים קיוויתי (ראשון משמאל) יחדיו עם המפיק אמנון ברקאי (במרכז מזוקן). מימין, אשת הטלוויזיה המכסיקנית מוניקה זאמבראנו. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 5

טקסט תמונה : חורף 1988. עמדת השידור שלנו באולם הכדורסל של ראשל”צ. זיהוי הנוכחים מימין לשמאל : השדר יורם ארבל , הטכנאי ואיש הסטטיסטיקה מוטי גיא , יגאל שמעוני (מאחור) , הטכנאי ואיש הסטטיסטיקה זיגי זיגל , השדר אורי לוי (חובש Headset) , עוזר השדר אמיר בר שלום , אנוכי , והרשם דני לבנשטיין . (באדיבות הצלם אדוארדו . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

arbel 8

טקסט תמונה : 28 ו- 29 בינואר 1981. בריסל בירת בלגיה. היכל הכדורסל של הקבוצה הבלגית “רויאל 4”. מכבי ת”א מתמודדת על אדמת בלגיה במשחק כפול בגביע אירופה לאלופות בכדורסל נגד הקבוצה הסובייטית צסק”א מוסקבה. רשת הטלוויזיה הבלגית מסייעת לי להעביר בשידור ישיר את סיגנל הטלוויזיה של שני המשחקים ארצה. יורם ארבל (מימין) מאכלס את עמדת השידור שלנו בבריסל יחדיו עם המפיק הבלתי נלאה ולא רגיל שלי אמנון ברקאי (משמאל, חובש Headset ומחזיק מיקרופון). יורם ארבל לעולם לא הושאר לבד ולא נותר בודד בעמדות השידור שלנו בארץ ובחו”ל בעת השידורים הישירים. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 2

טקסט תמונה : יולי 1984 . אולימפיאדת לוס אנג’לס 1984. עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית באצטדיון האולימפי בלוס אנג’לס 84′. השדר יורם ארבל (מימין) והשדר אורי לוי ( משמאל) נקבעו על ידי לשדר יחדיו כצמד את טקס הפתיחה. כאן נראים שניהם מכינים את שיעורי הבית שלהם לקראת השידור הישיר של טקס הפתיחה שהתקיים ב- 28 ביולי 1984. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 7

טקסט תמונה : 28 באוקטובר 1981 . עמדת השידור שלנו באצטדיון ר”ג בטרם שריקת הפתיחה למשחק ישראל – פורטוגל 4 : 1 במסגרת קדם גביע העולם של ספרד 1982 . זיהוי הנוכחים : מימין אנוכי ועוזרת ההפקה ריקי רנד – אריכא. משמאל, הטכנאי ז’אן לב ארי, שני עוזרי השדר ראובן ואמנון לנגזם (משופם), השדר יורם ארבל, עוזר השדר בני עורי, וטכנאי קול שלנו אוחז ב- Headset. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 9

טקסט תמונה : 22 ביוני 1986. מונדיאל מכסיקו 1986. עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית באצטדיון ה- “אצטקה” במכסיקו סיטי, כ- שעתיים בטרם שריקת הפתיחה למשחק רבע הגמר השנוי במחלוקת ארגנטינה – ברזיל 2 : 1. יורם ארבל (מימין) ועוזרת ההפקה שלי שמחה שיטרית (משמאל) מקבלים ממני את פקודת השידור ממקום מושבי במשרד ההפקה, התקשורת והשידורים שלי ב- IBC במכסיקו סיטי. מעולם לא השארתי את יורם ארבל לבד בעמדת השידור. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

einstein `

טקסט תמונה : 1990. מאיר איינשטיין בעת מעברו מרדיו “קול ישראל” לחטיבת הספורט שלי בטלוויזיה הישראלית הציבורית כדי לשמש שדר ראשי במקומו של יורם ארבל שפרש לטובת ערוץ 5 בכבלים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

uri levi 1

טקסט תמונה : מאי – יוני 1986. האולפן בירושלים המנווט את שידורי מונדיאל מכסיקו 86′. משמאל המגיש והמנחה אורי לוי עם הפרשן גיורא שפיגל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

uri levi

טקסט תמונה : אוגוסט 1992. בתום שידורי אולימפיאדת ברצלונה 1992. זיהוי הנוכחים בתמונה  מימין לשמאל : המגיש והמנחה באולפן המנווט בירושלים דני רוּפּ, אורי לוי, ויונתן “יוני” קנלר. מאחור מוסתר רמי ווייץ. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

היו פעם ימים אחרים. אני זוכר שבתום מבצעי השידור הממושכים שלנו מהשטח ב- חו”ל ב- 1986 , סיקור בשידורים ישירים את מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986 ואת ה “מוּנְדוֹבָּאסְקֶט” אליפות העולם בכדורסל בספרד 1986, שלחו לי מנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ומנהל הטלוויזיה חיים יבין מכתבי הערכה מיוחדים. במסמכים האלה צוין גם פועלם של השדר המוביל יורם ארבל והמנחה באולפן המנווט בירושלים אורי לוי (למרות שחיים יבין לא רצה אותו אולם נכפה על ידי בגלל תמיכתו של המנכ”ל אורי פורת בי). מה שהיה פעם לפני שנות דור איננו מתאים ל- 2014. ערוץ 1 היה אמור למקם את האולפן המנווט שלו על כל אנשיו ומרכיביו הפקה, צילום ENG (לפחות 2 צוותים), עיתונאות, עריכה ושידור מהשטח ב- ריו דה ז’ניירו ו/או בסאו פאולו. אילו הייתי מנהל חטיבת הספורט היום הייתי מגייס לצוות הסיקור את מוטי קירשנבאום מ- ערוץ 10. אם ערוץ 1 מתגבר את עצמו בכוחות מבחוץ בשלושת השדרים יורם ארבל, מאיר איינשטיין, ונדב יעקובי וכל הגבולות והבידולים הטלוויזיוניים הוסרו ו/או התמסמסו, אז מדוע לא לגייס לשורות ערוץ 1  את הכתב והמְסַפֵּר מר מרדכי קירשנבאום, ו/או מישהו ברמתו. ברזיל רווייה אין סוף סיפורים ספורטיביים ואנושיים שאינם קשורים רק לכדורגל. החמצה משוועת של חטיבת הספורט בערוץ 1 והנהלת רשות השידור דווקא ערב היעלמותו של ערוץ 1 במתכונתו הישנה ממפת התקשורת.

yoash 2

טקסט מסמך : 20 ביולי 1986. מסמך ההערכה שכתב לי מנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל בתום שני מבצעי השידור הממושכים שכללו עשרות שידורים ישירים ממונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986 ומונדיאל הכדורסל של ספרד 1986. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 10

טקסט מסמך : 23 ביולי 1986. מכתב הערכה שכתב לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית בעת ההיא חיים יבין בתום מבצעי השידור מהשטח ב- חו”ל של מונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986 וה- “מונדובאסקט” של ספרד 1986 (בהשתתפות נבחרת ישראל בכדורסל). מר יורם ארבל היה השדר המוביל שלי בשני האירועים המדוברים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

3. העיתונות הכתובה במונדיאל ברזיל 2014  

עוזי דן (הָאָרֶץ) ועמית לוונטל (ישראל היום) הבלתי נלאים חורשים את ברזיל 2014 לאורכה ורוחבה ועושים עבודה עיתונאית נפלאה ורבת עניין. אולם הם נציגים ושליחים בודדים בשטח מטעם עיתונם. מאפיל עליהם העיתון “ידיעות אחרונות” בזכות ארבעת כתביו מר עמיר פלג (כותב טוב במיוחד), מר אורי קופר, מר תומר גנור, ומר נחום ברנע. תמוה מדוע נדרש עורך מוסף הספורט הנרחב של העיתון “ידיעות אחרונות” להיעזר גם בשירותיו של אמנון אברמוביץ’ (ממחזר ולא מחדש דבר גם אם הוא כותב בשפה נמלצת), כשיש לו לא רק את ארבעת העיתונאים הנזכרים לעיל, אלא גם את אריה מליניאק, ציפי שמילוביץ’ בלוס אנג’לס, ונדב צנציפר בלונדון . הפוסט של אמנון אברמוביץ’ “מסע בין כוכבים” כפי שהופיע ביום חמישי – 19 ביוני 2014 במוסף הספורט של “ידיעות אחרונות” – צפוי ולא מעניין. מיותר. את מה שהוא כותב אמרו כבר לפניו. נכון שהוא ניחן בטביעת עין חדה ונכון שהוא רב אומן בניסוח. כשאהוד ברק ביקש לשוב לפוליטיקה הוא הזהיר אותו אמנון אברמוביץ’ ברדיו גלי צה”ל בזו הלשון : “אהוד ברק יגלה שההרים יותר גבוהים בדרך חזרה…”. אולם במאמרו שלשום הוא לא משכיל אותך במאום. הכל חזוי וידוע. אין לו שום חומרים חדשים. הוא ממחזר. אולי קצת יותר עם “פוליש ווקס”.

abramovich

טקסט מסמך קטע עיתונות : 19 ביוני 2014 . העיתון “ידיעות אחרונות”. הפוסט של אמנון אברמוביץ’ “מסע בין כוכבים”. מאמר ה- Off tube מנוסח יפה גם אם נמלץ מידי אך אין בו כל חדש. צוות העיתונאים של “ידיעות אחרונות” בברזיל 2014, עמיר פלג, אורי קופר, תומר גנור, ונחום ברנע מספק באופן משכנע את האינפורמציה מברזיל 2014. קוראי העיתון מסתדרים מצוין ללא אמנון אברמוביץ’. (באדיבות “ידיעות אחרונות”).

סוף הפוסט מס’ 403. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של שבת – 21 ביוני 2014.

 


תגובות

פוסט מס’ 403. האם זוהי שירת הברבור…? עוד לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של השידור הציבורי בו התקוות הטלוויזיוניות לשמר אותו במתכונתו הישנה זורחות ושוקעות אין ספור פעמים בפרק זמן כה קצר בשנת 2014. (חלק ד’). פוסט מס’ 403. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשבת – 21 ביוני 2014. — תגובה אחת

  1. מר אלרואי היקר,
    1.אתה מוזמן להפסיק להצמיד את התואר “מר” או “גב'” לכל דמות, זניחה או לא. זה מיותר, מסורבל, וזה יקל גם עליך.
    2. אתה מתבקש להפסיק להשתמש במילה “אנוכי”. המילה “אני ” היא עדיין הליך חוקי בשפה העברית, ותקצר היריעה להסביר לך מדוע אתה משלב מין בשאינו מינו. זו שגיאה, והפסק אותה.
    3. מה שמביא אותי למאיר איינשטיין. איש רע שמחפש בנרות רק את הרוע, את הפיטורים (של המאמנים), את הכרטיסים האדומים, את השערוריות, את הצהוב. אותו איינשטיין, איש כה מוגבל, לעולם לא ישתמש במילה “בלי”. תמיד יאמר “בלא”. לעולם לא יגיד “להיזהר”. יאמר רק “להישמר”. ועוד ועוד ועוד ועוד.
    נוימן חייב ללכת. מי הביא אותו? מדוע?
    לארבל חייב המונדיאל הזה להיות האחרון.
    בברכה
    רפאל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *