פוסט מס' 806: דיון (2). מסמך קטגורי (2). שר התחבורה הכושל ישראל כ"ץ ברמה של עסקן, ורכבת ישראל הנחשלת שלו. מדובר במדינת פארטאץ' בעלת חיל אוויר הטוב בעולם ושירותי רכבת ירודים בדרגת העולם השלישי. הציבור הישראלי על כל רבדיו (לרבות חיילי צה"ל) זה שנפגע קשות ותדירות מהשירותים המחורבנים של תחבורת רכבת ישראל, ניצב תָּקוּעַ ו-פאסיבי בצִידֵי הַדֶרֶךְ בכתפיים שְחוּחוֹת ונותר דַל ו-אִילֵם, במקום לעלות על הבריקדות. פוסט מס' 806. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 29 באפריל 2019.
פוסט מס' 806.
הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.
הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי. הוא מוגש בחינם לקוראיו, לנכנסים אליו, ולמתעניינים בו.
הערה 3 : מומחי סטטיסטיקה מעריכים כי הבלוג YOASHTVBLOG.CO.IL שעלה לאוויר ביולי 2012 מונה היום ב- 15 באפריל 2019 כ- 800000 (שמונה מאות אלף) קוראים, נכנסים, ומתעניינים.
——————————————————————————————————–
פוסט חדש מס' 806. הועלה לאוויר ביום שני 29 בחודש אפריל של שנת 2019. כל הזכויות שמורות.
——————————————————————————————————–
טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת בעקבות הצבתו המופרכת של יוסף בר-אל ב- מארס/אפריל 2002 בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל ע"י ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון ועל פי המלצתו החמה של השר רענן כהן הממונה על ביצוע חוק רשות השידור. יוסף בר-אל מונה למנכ"ל זמני של רשות השידור במקומו של המנכ"ל הזמני הקודם של רשות השידור תת אלוף במיל. רָן גָלִינְקָא, מי שהוּדָח וסוּלָק בכעס וזעם רב מהמשרה הרָמָה והאחראית באביב 2002 ע"י ראש הממשלה אריאל שרון. רָן גָלִינְקָא מונה למנכ"ל זמני של רשות השידור בסתיו 2001 לאחר התפטרותו של מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בקיץ 2001 בטרם הדחה (תהליך Impeachment) שנוהל נגדו במרץ רב ע"י הוועד המנהל של רשות השידור בראשות היו"ר נחמן שי ובגיבוי מליאת רשות השידור. רשות השידור ההיא הפכה זה מכבר לזירת משחק פוליטית ולחוות ניסיונות ממשלתית. זאת ועוד : בחלוף שלושה חודשים ב- 2 ביוני 2002, הפכה הפקדתו הניסיונית, המתעתעת, הזמנית, והמגוחכת של יוסף בר-אל למינוי בן 5 שנים (תקופת זמן הקבועה בחוק) ע"י ממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון. יוסף בר-אל היה עכשיו בקיץ 2002 מנכ"ל רשות השידור לתקופה של 5 שנים. מזכיר הממשלה הצעיר גדעון סער (בן 36) היה חתום בעת ההיא על כתב המינוי הנכבד ההוא שהעניק ליוסף בר-אל את מנהיגות השידור הציבורי של מדינת ישראל ואת הובלתו עד קיץ 2007. הוא יוסף בר-אל היה עתיד לשאת בכהונה הנכבדה רבת האחריות עד 2 ביוני 2007 אך כשל, הוּדַח, וסוּלָק ממנה הרבה קודם לכן ב- 2 במאי 2005 ע"י אותו ראש ממשלה אריאל שרון, מי שמינה ו-הפקיד בידיו שלוש שנים קודם לכן את מנהיגות השידור הציבורי של מדינת ישראל. את העובדה הזאת הנוגעת לחיי החופש והחירות גם של העיתונות בארץ ותקינות החיים הדמוקרטיים במדינת ישראל יש לשַנֵן, לזכור, ואף פעם לא לשכוח : לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל (ובתולדות רשות השידור לדורותיה) הוּדַח וסוּלָק מנכ"ל רשות שידור מופרך, יָרוּד, עָלוּב, וחַנְפָן פוליטי מְכַהֵן בשֵם יוסף בר-אל ע"י אותה ממשלה ואותו ראש ממשלה אריאל שרון שהושיבו אותו על הַכֵּס הַרָם ההוא 3 שנים קודם לכן. יוסף בר-אל הכושל ההוא סולק והודח לירכתיים האפלוליים של רשות השידור ז"ל ההיא.
פוסט מס' 806: דיון (2). מסמך קטגורי (2). שר התחבורה הכושל ישראל כ"ץ ברמה של עסקן, ורכבת ישראל הנחשלת שלו. מדובר במדינת פארטאץ' בעלת חיל אוויר הטוב בעולם ושירותי רכבת ירודים בדרגת העולם השלישי. הציבור הישראלי על כל רבדיו (לרבות חיילי צה"ל) זה שנפגע קשות ותדירות מהשירותים המחורבנים של תחבורת רכבת ישראל, ניצב תָּקוּעַ ופאסיבי בצִידֵי הַדֶרֶךְ ב-כתפיים שְחוּחוֹת, ונותר דַל ו-אִילֵם, במקום לעלות על הבריקדות. פוסט מס'806. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני-29 באפריל 2019.
פרפראות.
1. האמריקניזציה והדולריזציה עשו ועושים שמות בכדורסל הישראלי ובעתודת הילדים, הנערים, והנוער של הכדורסל הישראלי. לנוכח מצבו הייחודי של הכדורסל הישראלי על רבדיו השונים הנתון להשפעה אמריקנית קיצונית, אין לשום תלמיד מקבוצת הכדורסל המוכשרת הנהדרת של ביה"ס התיכון התל אביבי "תיכון חדש", אלופת העולם החדשה בכדורסל של בתי הספר התיכוניים באפריל 2019 (Title מגלומני ולא מדויק), סיכוי סביר כלשהו להתברג בעתיד בקבוצת כדורסל ישראלית בכירה כלשהי. נוער הכדורסל הישראלי העתידי שלנו הוא נעדר יהב ותקווה בדיוק בתקופה המדוברת מפני שמבנה הכדורסל הישראלי רווי עד גדותיו בתגבורת אין סופית של שחקנים אמריקניים קנויים. הכדורסל הישראלי האותנטי והמקורי שהיה פעם ספורט המוני כפי שהדור שלי הכיר אותו, נמחק וחדל זה מכבר להתקיים.
נבחרת הבנים של ביה"ס התיכון התל אביבי "תיכון חדש" הסבה אושר וגאווה גדולה לי (וגם לכלל הציבור במדינת ישראל) משזכו לפני כמה ימים בתואר אלופי העולם לבתי ספר תיכוניים בכדורסל. נבחרת "תיכון חדש" ניצחה במשחק הגמר באליפות העולם לבתי ספר תיכוניים את המארחת נציגת יוון ב- הרקליון שבכרתים בתוצאה 79:78. את סל הניצחון קלע אריאל לחוביץ' 2.4 שניות לפני שריקת הסיום. תלמידי "תיכון חדש" גברו בדרכם לתואר אלופי העולם לבתי"ס תיכוניים על נבחרות בתי ספר תיכוניים מברזיל, קפריסין, טאייוואן (פעמיים, בשלב הבתים ובשלב ה-Knock out /הדחה), מקדוניה, בלגיה, ויוון. לתלמידי "תיכון חדש" כאמור אלופי העולם בכדורסל לבתי"ס תיכוניים אין שום סיכוי להתברג בעתיד בקבוצות הכדורסל הישראלית בליגת העל שלנו מפני שכולן רוויות באמריקניזציה ודולריזציה. האמריקניזציה והדולריזציה עשתה, עושה, ותעשה גם בעתיד שמות והרס בעתודת הכדורסל הישראלי נוער, נערים, וילדים. הכדורסל הישראלי המקורי והאותנטי נמחק זה מכבר ואיננו עוד.
2. גיא זוארץ מנחה תוכנית הטלוויזיה "הישרדות" המשודרת בערוץ 13. מדובר באזרח למופת.
גיא זוארץ המוביל והמנחה רב במוניטין של תוכנית הריאליטי "הישרדות VIP" המשודרת בערוץ 13 העניק לצופיו הרבים בארץ שיעור באזרחות טובה, מוסר אישי כן, רוחב לב גדול, ו-נאמנות ויחס של כבוד למארחיו באיי הפיליפינים שם מופקת ומצולמת "הישרדות VIP" הישראלית. פגישתו וטיפולו המסור של גיא זוארץ (וציוותו) באחד מעובדיו הפיליפיניים הוותיקים מר טוני מרקאדו חולה פארקינסון, ראויים ליותר מהערכה רבה. גיא זוארץ (וציוותו) זכאים להערצה. לא פחות. אינני מכיר את גיא זוארץ. מעולם לא ראיתי אותו ואף פעם לא שוחחתי עמו. בקטע הטלוויזיוני שהוקרן ביום שני 22 באפריל 2019 נחשף גיא זוארץ כאזרח ישראלי למופת. איש של חינוך ו-יושרה, אדם מאופק ו-עניו, לא שוויצר, תרבותי, ורווי יחס של כבוד למארחיו הפיליפיניים המארחים אותו ואת ציוותו בתוכנית "הישרדות VIP" הנערכת הרחק מגבולות הארץ. סצנת הידידות, הכבוד, והטיפול הרפואי והלוגיסטי שהעניק צוות "הישרדות VIP" לטוני מרקאדו הוותיק בפיליפינים בראשות גיא זוארץ היא בלתי נשכחת. גיא זוארץ, תודה לך ולציוותך. תבורכו 1000 (אֶלֶף) פעמים (!). ראוי שקטע הטלוויזיה הייחודי והמרגש והכֵּן הזה, "גיא זוארץ וטוני מרקאדו", שכולו מפגן כֵּן של אזרחות טובה והגונה, יוקרן בפני הילדים והנוער שלנו בבתי הספר היסודיים והתיכוניים בכל רחבי הארץ.
3. הסרבי וולדימיר איביץ' מאמן קבוצת מכבי ת"א בליגת העל הישראלית בכדורגל הוא פרופסור ופדגוג בתחום. וולדימיר איביץ' המשכיל והיסודי עשה ועושה בעונת 2019 – 2018 בי"ס תחרותי – ספורטיבי מקצועי וחינוכי חסר תקדים לכל מאמני הכדורגל הישראליים והזרים, שנשאו אף הם פעם את עיניהם לכתר אליפות המדינה. קבוצת מכבי ת"א תחת שרביט אימונו של וולדימיר איביץ' המדורגת ראשונה בטבלת הבית העליון מקדימה בימים אלה את הדולקות אחריה קבוצות מכבי חיפה + מכבי נתניה + הפועל באר שבע + בני יהודה + הפועל חדרה ב- 31 נקודות, 32 נקודות, 33 נקודות, 37 נקודות, ו- 46 נקודות (בהתאמה). לא היה כדבר הזה בתולדות הכדורגל הישראלי הלאומי לדורותיו, הפרש כמותי ואיכותי כזה בין האלופה לנשרכות אחריה.
המתודיקה והפדגוגיה שלו של וולדימיר איביץ' בתחום האימון, הלימוד, וההדרכה, והעברת המסרים שלו בקבוצת הכדורגל של מכבי ת"א – משוכללות (!). הרבה מעל ומעבר למקובל במדינת ישראל. וולדימיר איביץ' ראוי לא רק להערכה רבה במדינת ישראל אלא זכאי להערצה. אינני מכיר את וולדימיר איביץ'. מעולם לא ראיתיו. אף פעם לא דיברתי עמו. אף על פי כן אני מעריץ אותו כמנהיג ומחנך. תוצאות העשייה הסופיות שלו באביב 2019 תומכות את הטקסט הנ"ל שלי. וולדימיר איביץ' הוא אישיות ומנהיג מזן אחר. שיטת העברת המידעים שלו לחניכיו היא שיטתית, מבוקרת, יסודית, ונושאת עמה גם סדר ומשמעת. השימוש הרב גוני של וולדימיר איביץ' ב- מטודות שלו, מעניקות לחניכיו במכבי ת"א חוויות עשירות יותר, הזדהות יתר עם סמל המועדון והקבוצה, ומעצימות את רמת המעורבות ושיתוף הפעולה שלהם עם רעיון ההעפלה לפסגה. שחקני מכבי ת"א מעריצים את מאמנם. וולדימיר איביץ' בן 41 הוא הרבה יותר ממאמן כדורגל. האו ראשית דבר ולפני הכל מחנך ומנהיג. בעת כתיבת שורות אלה מתברר כי מכבי ת"א מדורגת בבית העליון בתום 32 משחקים עם 82 נקודות והפרש שערים 13:67. 31 נקודות יתרון על פני השנייה בטבלה קבוצת מכבי חיפה שצברה 51 נקודות ב- 32 משחקים והפרש שערים של 36:40. כל מילה נוספת מיותרת. וולדימיר איביץ' אינך רק אורח נכבד ורצוי במדינת ישראל, אלא אתה ראוי ל- 1001 ברכות חמות על שלימדת אותנו את כלל הציבור בישראל פרקים ושיעורים חשובים במנהיגות וחינוך, פרקים ושיעורים בהבנת תורת משחק הכדורגל, ופרקים ושיעורים של הכרה בחשיבות הפדגוגיה של הכדורגל כמרכיב עליון רב חשיבות בתורת האימון ועשיית המשחק. וולדימיר איביץ' תבורך (!).
יום שני – 29 באפריל 2019. זוהי טבלת ליגת העל בכדורגל בית העליון שלה בתום 32 מחזורי משחקים. 2 מחזורים לפני הסוף. זהו תיעוד של מֵיצָב חסר תקדים בתולדות הכדורגל הישראלי לדורותיו, בו האלופה מכבי ת"א מקדימה בשנות דור וביותר משלוש עשרות נקודות את הבאה בעקבותיה קבוצת מכבי חיפה. למֵיצָב יוצא הדופן הזה המצביע על איכותה של הקבוצה האלופה מכבי ת"א אין אָח ורֵעַ בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי בכל הזמנים.
דירוג קבוצה משחקים ניצחונות הפסדים תיקו הפרש שערים נקודות
1. מכבי ת"א 32 25 0 7 13:67 82
2. מכבי חיפה 32 14 9 9 36:40 51
3. מכבי נתניה 32 14 10 8 39:42 50
4. הפועל בא"ש 32 13 9 10 47:43 49
5. בני יהודה 32 12 11 9 34:48 45
6. הפועל חדרה 32 10 16 6 55:38 36
פוסט מס' 806: דיון (2). מסמך קטגורי (2). שר התחבורה הכושל ישראל כ"ץ ברמה של עסקן, ורכבת ישראל הנחשלת שלו. מדובר במדינת פארטאץ' בעלת חיל אוויר הטוב בעולם ושירותי רכבת ירודה בדרגת העולם השלישי. הציבור הישראלי על כל רבדיו (לרבות חיילי צה"ל) שנפגע קשות ותדירות מהשירותים המחורבנים של תחבורת רכבת ישראל, ניצב תָּקוּעַ בצידי הדרך ב-כתפיים שְחוּחוֹת ונותר דַל ו-אִילֵם, במקום לעלות על הבריקדות. פוסט מס' 806. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני-29 באפריל 2019.
הקדמה.
שר התחבורה ישראל כ"ץ קיבל לפני עשור ב- 2009 את הפיקוד על פיתוח וקידום הפרויקט הלאומי הקרוי "רכבת ישראל". הוא קיבל אותו אז במצב פי 1000 (אֶלֶף) טוב יותר ממצבה העכשווי של רכבת ישראל ב- 2019. בחלוף עשור של שנים מדובר ללא כל ספק בשר תחבורה ברמה של עסקן, כלומניק חסר יכולות, ומי שנעדר כל ידע וכישרון לנהל פרויקטים לאומיים מורכבים ומסובכים בסדר גודל כזה בתחום פיתוח שירותי התחבורה הציבורית של מדינת ישראל. מבקר המדינה קבע לאחרונה באופן נחרץ את דעתו השלילית ביותר על פעולותיו של שר התחבורה הכושל ישראל כ"ץ בנושא קידום פרויקט "רכבת ישראל" מאז 2009, לפני עשור שנים.
זה מדהים ובלתי מתקבל על הדעת : בחודש אפריל של 2019 מכריז ה- Public address של אחת מרכבות ישראל בקולי קולות באחד מהרציפים המרכזיים של היסעי הרכבת במרכז המדינה, בפני הנוסעים המתכוננים לעלות לקרונות, כלהלן : "…עולים, להמתין לרכבת הבאה…הרכבת עמוסה עד אפס מקום…". כתבת חברת החדשות של ערוץ 12 מדווחת כלהלן לצופיה : "…הסיבות לכאוס הבלתי נגמרות ברעבת ישראל ידועות : בתוך עשור הוכפל מספר הנוסעים…עלייה שלא חזו אותה…ו/או לא התייחסו אליה ברצינות הראויה במשרד התחבורה…הקו לירושלים שנפתח על חשבון קווים אחרים, שכעת נאלצים להצטופף בהם בשלוש רכבות בלבד…רק לפני כחודש ישב השר ישראל כ"ץ באולפן בעקבות דו"ח מבקר המדינה החמור בענייני רכבת ישראל וכה השיב ו- אמר ב-שחץ (בגוף ראשון / יחיד) ליונית לוי המגישה והמנחה הבכירה של חברת החדשות של ערוץ 12, כלהלן "…:
טקסט תמונה (1) : אפריל 2019. אולפן החדשות של ערוץ 12. שר התחבורה הכושל והרברבן ישראל כ"ץ מתראיין ב-שחץ בגוף ראשון / יחיד ליונית לוי ומהלל את עצמו : "…התחושה של האנשים שיש כאן מהפכה אדירה…בכל סקר שאתם התקשורת עושים, אני יוצא ראשון מבין כל שרי הממשלה למרות שהתפקיד קשה…וועד עובדי הרכבת חצה היום קווים אדומים נוספים…". איזה יוצא ראשון מבין שרי בממשלה ואיזה נעליים. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
טקסט תמונה (2) : אפריל 2019. אולפן החדשות של ערוץ 12. שר התחבורה הכושל והרברבן ישראל כ"ץ מתראיין ליונית לוי בגוף ראשון / יחיד: "…אני הבאתי למהפכה עצומה ברכבת…אני לפני לפני שבע שנים הבאתי לרפורמה ענקית ברכבת ישראל…". איזה מהפכה ואיזה נעליים. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
אחד מהנוסעים האנונימיים של רכבת ישראל (יעקב גיל) מסר את עדותו למיקרופון של כתבת חברת החדשות של ערוץ 12, בעת המתנתו הצפופה לרכבת המאחרת, וכה העיד : "…הם משרד התחבורה ושר התחבורה ומשרד האוצר שבמשך שנים הזניחו הרבה מאוד היבטים של תפעול הרכבת…עכשיו הם עושים את הכל כדי להפיל על העובדים את האחריות לכל התפוסה המלאה שיש כעת ברכבת…".
החלטתי לכתוב את הפוסט הקונקרטי הזה מס' 806 בעקבות השבתת תנועת הרכבות בארץ, בדיוק בשעה שאחד מנכדיי המשרת שירות קרבי ביחידת "הנדסה קרבית" בצה"ל יצא לחופשה קצרה בדרכו לביתו בחיפה, ונתקע בבאר שבע. הטענות שלי מופנות באופן אוטומטי נגד שר התחבורה הקפיטליסט ישראל כ"ץ ולא בהכרח נגד וועד העובדים הסוציאליסטי של "רכבת ישראל" בראשות גב' גילה אדרעי שכלל איננה צָדֶקֶת גמורה. אולם גב' גילה אדרעי מייצגת באמצעות תפקידה כ-יו"ר וועד עובדים את הסוציאליזם וישראל כ"ץ שר התחבורה הוא נציגו של האגף הקפיטליסטי השולט במדינה (על פי חוק הדמוקרטי של בחירות חופשיות). אף על פי כן למרות שהוא שר ביצועיסט נבחר בממשלת ישראל, מוטלת עליו כ- בעל שְרָרָה "להסתדר" עם פועליו באמצעות שִיכְלוֹ ותבונתו ובשום אופן לא בסיוע שוֹט.
היסטוריית "רכבת ישראל" בשנים 2010 – 2002 מזווית ההתבוננות הפרטית האישית שלי הייתה משגשגת. נסעתי תדירות בשנים ההן בקו תל אביב (ארלוזורוב) – חיפה (חוף הכרמל). היה מדובר ב- "רכבת ישראל" יעילה, מדויקת, ומרווחת. שימשתי בחלק מהתקופה ההיא שימשתי מרצה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה בתקופה שפרופסור מנחם מור שימש הדיקן שלה ובני היקר פרופסור גור אלרואי נשא במשרה של ראש החוג ללימודי ארץ ישראל באותה הפקולטה הזאת למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה (מאוחר יותר נבחר בני פרופסור גור אלרואי לכהן כ- דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה, תפקיד בו הוא נושא גם בעת כתיבת הפוסט הקונקרטי הזה מס' 806). היה מדובר בימים ההם בשירותי רכבת ישראל דייקנית, נוחה, מהירה, מרווחת, ופדנטית ברמה של של שירותי הרכבות בשווייץ, הולנד, אנגליה, צרפת, וגרמניה. לא פחות. ברכבת ישראל ההיא היעילה, המדויקת, והמרווחת פעל גם בשנים ההן שירות נהדר של מזנונים סנדביצ'ים פלוס שתייה קלה שהציע את שירותיו האדיבים, המנומסים. והנוחים לנוסעים. אשנה ואומר זאת שוב בארבע מילים : רכבת ישראל פרחה ו-שגשגה (!). את רכבת ישראל ניהל בחלק מהשנים ההן שר התחבורה שאול מופז מי שנשא עיניו כל הזמן וכל העת וללא הפסקה לעבר משרד הביטחון (שר תחבורה היה כפי הנראה בעיניו תפקיד לא מספיק מכובד), ולכן גם אז היו פה ושם תקלות, אולם כאין ואפס לעומת אלה המתרחשות חדשים לבקרים בעידן ישראל כ"ץ שהוא גם השר לענייני מודיעין. מדובר ב- פארסה. שירותי "רכבת ישראל" הנוכחיים ב- 2019 מזכירים את העולם השלישי (!).
כשמנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל הפך במידה רבה בקדנציה ה- 1 שלו (באוקטובר 1987) למשרתו של הממנה שלו ראש הממשלה יצחק שמיר, היה ברור שעובדי הטלוויזיה הישראלית הציבורית ורדיו "קול ישראל" בראשות הוועדים שלהם לא ישתקו לו. והם באמת לא שתקו לו ועלו על הבריקדות. אנוכי סוציאליסט בן קיבוץ אפיקים במקור בעמק הירדן . אנוכי יודע שעובדי רכבת ישראל חוששים לעתידם. שר התחבורה ישראל כ"ץ עסקן פוליטי, במקום להרגיע, שואף לחיכוכים ולמלחמות עם וועד העובדים. אינני אומר שהוועדים צודקים, אולם מאידך השר הקפיטליסט איננו מוכשר ולא איש של חזון כדי להניף ולקוֹמֵם פרויקט תחבורה לאומי כה מורכב, כה סבוך, כה יקר, וכה רווי אלפים רבים של תיאומים אנושיים, טכנולוגיים, ולוגיסטיים, בעלי אין סוף מכנים משותפים, הקרוי, בנייה והרכבה מחודשים של התחבורה הציבורית במדינת ישראל. רכבות ואוטובוסים. שר התחבורה ישראל כ"ץ נטול חזון, מעש, ומנהיגות מכהן בתפקידו הרם והסבוך במשך 10 שנים מאז 2009. עד לרגע זה ב- 29 באפריל 2019 מדובר במנהיגות פארטאץ' ובניהול מסורבל מחורבן נעדר כל כישרון וחזון. תמוה כיצד ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מבחין ולא רואה כי מדובר בכישלון ותבוסה תחבורתיים חמורים, מסורבלים, איטיים, ומנופחים להחריד שנמשכים כבר עשור.
הערה: מקורותיו של הטקסט הר"מ מתבססים בחלקם גם על מידע מפורט וחשוב מאין כמותו שפרסמה לאחרונה העיתונאית אוסנת ניר ב-מוסף "TheMarker" המצוין של עיתון "הָאָרֶץ" המצוין.
1. תחזיות רכבת ישראל פִספסו ב- % 25 את הביקושים, ולכן התוצאה היא עלייה של % 44 באיחורים פלוס זינוק של % 470 בביטולי הרכבות ורכישת קרונות מיושנים ללא מכרז. מבקר המדינה קובע כי למרות הגידול במספר הנוסעים, אין הנסיעה ברכבת אטרקטיבית דיה. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש וראשונה עליו (!).
2. מספר הנוסעים ברכבת ישראל זינק ב- % 80 מאז שנת 2010, אך הממשלה וחברת הרכבת הממשלתית כשלו בחיזוי הגידול הזה וכן בהתמודדות עמו. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
3. בדו"ח נרחב ומפורט שפרסם מבקר המדינה הוא הצביע על שורה של מחדלים שהביאו למציאות של צפיפות גבוהה בקרונות, וגרמו לאיחורי רכבות וביטולי נסיעות. מבקר המדינה מציין למרבה הצער כי התחזיות לשנים הבאות אינן מעודדות כלל וכלל. גם פעולות חברת הרכבת פלוס פעולות משרד התחבורה פלוס פעולות משרד האוצר להגדלת כמות הציוד הנייד בטווח זמנים קצר לא ימנעו בשנים הקרובות פגיעה ניכרת בשירות, ובפרט הקלה בצפיפות הגדולה השוררת בקווים רבים בשעות השיא. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
טקסט תמונה (1) : אפריל 2019. התמונה מתעדת צפיפות איומה ותורים ארוכים ברכבת ישראל. רכבת ישראל תחת מנהיגותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ מפרה ביודעין על כל צעד ושעל את משולש הקודים שנועד להעניק ללקוחותיה שירות היסעים יעיל, לו"ז מדויק, ומִרְוַוח נוסעים בקרונות בישיבה ללא צפיפות, וודאי לא נסיעה בעמידה. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
טקסט תמונה (2) : אפריל 2019. התמונה מתעדת צפיפות איומה ברכבת ישראל. רכבת ישראל תחת מנהיגותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ מפרה ביודעין על כל צעד ושעל את משולש הקודים שנועד להעניק ללקוחותיה שירות היסעים יעיל, לו"ז מדויק, ומִרְוַוח נוסעים בקרונות בישיבה ללא צפיפות, וודאי לא נסיעה בעמידה. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
4. בדיקות מבקר המדינה קובעת מפורשות כי הצפיפות ברכבת ישראל עלולה להימשך גם בשנים הקרובות, ובחלק לא מועט מהקווים מבלי יכולת כלל להקטין ולצמצם אותה. שיעורי התפוסה בקווים רבים המיועדים להסיע יותר ממחצית הנוסעים צפויים לחרוג בשנים 2022 – 2019 מהקריטריונים הנוגעים להענקת טיב ואיכות שאמורה רכבת ישראל לתת למשתמשים בשירות ההיסעים שלה. סיכום : מבקר המדינה קובע נחרצות כי בשל שיעורי התפוסה הגבוהים העלולים להגיע ל- % 130 נוסעים רבים עלולים "לבַלוֹת" נסיעות ממושכות בעמידה, ולעיתים אף לא יוכלו לעלולת כלל לרכבת. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
5. למרות הגידול במספר הנוסעים בשנים האחרונות, הנסיעה ברכבת ישראל איננה אטרקטיבית דיה, וציבור גדול ממשיך להשתמש בכלי רכב פרטיים למרות הגודש, הצפיפות, והפקקים בכבישי ישראל. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
טקסט תמונה (3) : אפריל 2019. התמונה מתעדת צפיפות איומה ותורים מתמשכים אין סופיים ברכבת ישראל. רכבת ישראל תחת מנהיגותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ מפרה ביודעין על כל צעד ושעל את משולש הקודים שנועד להעניק ללקוחותיה שירות היסעים יעיל, לו"ז מדויק, ומִרְוַוח נוסעים בקרונות בישיבה ללא צפיפות, וודאי לא נסיעה בעמידה. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
6. פספוס של % 25 בביקושים, סעיף 1 : התחזיות השגויות התגלו לא רק בדיעבד אלא המשיכו להִימַסֵר ללא הפקת לקחים במשך כל השנים הללו. למשל, סמנכ"לית הכלכלה ברכבת ישראל מסרה בשנת 2016 דיווח לדירקטוריון כי לפיו הרכבת טעתה בשנים הקודמות בסדר גודל של שיעור אחוזים קטן בלבד בנושא הביקושים, רק % 10 – % 9, בחיזוי שלה. בעוד בכל אחד מהשנים המדוברות טעות החיזוי אודות הביקושים נסבה על יותר מ- % 20. על סמך הדיווח השגוי הנ"ל של אותה הסמנכ"לית פעולות הרכש בשנים 2022 – 2016 הייתה מועטת ושגויה והובילו למחסור בקרונות. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
7. זינוק של % 473 בביטולי הרכבות, סעיף 1 : הכשלים בהתנהלות ותפקוד הרכבת הנובעים מהיעדר תכנון מקבלים ביטוי בולט בחוויות הנוסעים הממורמרים עם העלייה בהיקף וגרף הביטולים והעיכובים. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
טקסט תמונה (4) : אפריל 2019. התמונה מתעדת צפיפות איומה ברכבת ישראל. רכבת ישראל תחת מנהיגותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ מפרה ביודעין על כל צעד ושעל את משולש הקודים שנועד להעניק ללקוחותיה שירות היסעים יעיל, לו"ז מדויק, ומִרְוַוח נוסעים בקרונות בישיבה ללא צפיפות, וודאי לא נסיעה בעמידה. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
8. איחורי רכבת ישראל, סעיף 1 : היקף האיחורים ברכבת ישראל האמיר מ- 24000 ל- 34000 בשנים 2017 – 2015 (עלייה של % 44) בשעות העומס בלבד. היקף האיחורים בשעות השפל זינק מ- 36000 איחורים ב- 2015 ל- 48000 איחורים ב- 2017. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
9. ביטולי הרכבות, סעיף 1 : מספר ביטולי הרכבות המריא גם הוא בשיעור בלתי נתפס באותן השנים המדוברות של 2017 – 2015, מ- 1800 ל- יותר מ- 10000 (רבבה) ביטולים בשנה. האמרה של % 473. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
10. דו"ח מבקר המדינה, סעיף 2 : מדו"ח מבקר המדינה עולה כי כבר בסוף 2015 הבינה רכבת ישראל שהיא נדרשת לתגבורת של 168 קרונות דו קומתיים, מהם 61 קרונות באופן מיידי. עם זאת במארס 2006 רכשה רכבת ישראל רק 60 קרונות בלבד, וב- 2017 / 2016 הזמינה 81 קרונות נוספים. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
11. בדצמבר 2015 ביקשה רכבת ישראל את אישורי משרד התחבורה והאוצר להצטיידות דחופה ב- 60 קרונות שיסופקו החל בתחילת 2017. החשב הכללי במשרד האוצר התריע אז בפני רכבת ישראל וגם בפני משרד התחבורה כי עליה להפיק לקחים ברורים מהתהליך ולאתר את הצרכים שלהם בשלבים הרבה יותר מוקדמים. משרד האוצר הזהיר והתריע את משרד התחבורה ואת הנהלת רכבת ישראל כי הם מעמידים בפני המדינה מצבי חירום המצריכים רכישה דחופה של 60 קרונות בתהליך של פטור ממכרז, הליך פגום שאיננו תחרותי. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
12. אולם גם לאחר מכן התברר כי רכבת ישראל לא הפיקה את הלקחים ולא נעשתה ונערכה כל חשיבה קדימה. בחודש אפריל של שנת 2017 מאחר ששוב הרכש לא תאם את הביקוש, בוצעה הזמנה דחופה של 33 קרונות (שוב ללא מכרז). התכנון הלקוי של רכבת ישראל אילץ אותה לרכוש מחברת "בומברדיה" 141 קרונות שוב בתהליך חֵירוּם. סיכום : מדברי מבקר המדינה מתברר כי לא רק שרותם הקרונות נקנו בהליך חירום לא תחרותי ונטול מכרז, ולא סיפקו מענה לגידול הַמוּאָץ של הנוסעים במדינת ישראל, אלא שגם אלה שנקנו היו מפגרים ב-תְצוּרָתָּם הטכנית ב- 15 (חמש עשרה) שנים. קרונות אלה שהוכנסו בהם פיתוחים קלים תאמו את אלה שקנתה רכבת ישראל בשנים 2008 – 2002. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
טקסט תמונה (5) : אפריל 2019. התמונה מתעדת צפיפות איומה ותורים ארוכים ומתמשכים אין סופיים ברכבת ישראל. רכבת ישראל תחת מנהיגותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ מפרה ביודעין על כל צעד ושעל את משולש הקודים שנועד להעניק ללקוחותיה שירות היסעים יעיל, לו"ז מדויק, ומִרְוַוח נוסעים בקרונות בישיבה ללא צפיפות, וודאי לא נסיעה בעמידה. (צילום ב- iphone. באדיבות חברת החדשות של ערוץ 12).
13. האבסורד בהיעדר התכנון של רכבת ישראל ומשרד התחבורה בולטים גם בהליך רכש הציוד המיושן. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
14. המסילה הרביעית באיילון, הקריטית להגדלת תדירות הקווים בצירים המרכזיים, עדיין לא יצאה לפועל. למרות שכבר ב- 2002 (לפני 17 שנים) הוחלט על הקמת מסילה רביעית באיילון, והממשלה קבעה ב- 2010 שהיא תשולם תוך 16 חודשים. ובכן, 17 שנים לאחר מכן צפי סיום המסילה איננו נראה באופק, והוא כנראה לא ייצא לפועל עד 2026. מדהים (1). תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
15. במדינת ישראל שורר מצב אבסורדי שאיננו מתקיים במדינות מתקדמות באירופה. הכוונה להיעדר סִינְכְרוּן בין היסעי הרכבות להיסעי האוטובוסים. במקרים רבים הרכבות והאוטובוסים מתחרים זה בזה. תזכורת : אין לשכוח כי שר התחבורה בתקופה הנדונה היה ישראל כ"ץ. האחריות המיניסטריאלית רובצת בראש ובראשונה עליו (!).
16. רכבת ישראל נמצאת בתהליך טכנולוגי של חִשְמוּל קווי הנסיעה שלה. תהליך החשמול יכלול את החלפתן של רכבות הדיזל הפועלות כיום כרכבות חשמליות, ולכן ייתר את הציוד המיושן אותו רכשה רכבת ישראל זה מכבר. לכן מדובר בבזבוז כספי ציבור נוסף הנובע מהיעדר ידע בתכנון ארוך טווח ובהיעדר מחשבה יצירתית ומנומקת כפי שקיימת במדינות רבות מתקדמות באירופה ובעולם כולו.
מסקנה : פיקדון הקמת הפרויקט התחבורתי הלאומי היקר והחשוב של קידום טיפוח רכבת ישראל והיסעי רכבת ישראל לכל שלוחות המדינה הקטנה, נמסר בשעתו ב- 2009 ל-שר התחבורה ישראל כ"ץ מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתום עשור שנים, ב- 2019, מדובר לא רק בשר תחבורה כושל, שר נעדר כישרון, שר חסר חזון ו- יכולת ביצועית, אלא מדובר בעשיית מסורבלת מאוד, איטית מאוד, כבדה, ונעדרת כל יוזמה יצירתית, דמיון ו-מעוף. מדובר במשרד תחבורה עשוי פארטאץ'. המוני בית ישראל ניצבים שחוחים ובעיניים כלות נוכח הביזיון התחבורתי הלאומי וממלאים פיהם מים במקום לעלות על הבריקדות. רוש ולענה (!).
הדגשה חוזרת: מקורותיו של הטקסט הנ"ל מתבססים בחלקם גם על מידע מפורט וחשוב מאין כמותו שפרסמה לאחרונה העיתונאית גב' אוסנת ניר ב-מוסף "TheMarker" המצוין של עיתון "הָאָרֶץ" המצוין.
אוסיף אשנה ואומר : מעולם לא ראיתי ולא דיברתי עם שר התחבורה הכושל והרברבן הנ"ל ישראל כ"ץ. אין לי מושג מי האיש. אולם תוצאות פעולותיו הדלות והעניות בשטח וקריסת התחבורה הציבורית ובראשה שירותי רכבת ישראל והפקקים הארוכים כאורך הגלות הנוצרים מידי יום ביומו בכבישי בארץ, מעידים מי הוא ו-מה טיבו.
סוף הפוסט מס' 806. הועלה לאוויר ביום שני – 29 באפריל 2019. כל הזכויות שמורות למחבר ולכותב יואש אלרואי.
תגובות
פוסט מס' 806: דיון (2). מסמך קטגורי (2). שר התחבורה הכושל ישראל כ"ץ ברמה של עסקן, ורכבת ישראל הנחשלת שלו. מדובר במדינת פארטאץ' בעלת חיל אוויר הטוב בעולם ושירותי רכבת ירודים בדרגת העולם השלישי. הציבור הישראלי על כל רבדיו (לרבות חיילי צה"ל) זה שנפגע קשות ותדירות מהשירותים המחורבנים של תחבורת רכבת ישראל, ניצב תָּקוּעַ ו-פאסיבי בצִידֵי הַדֶרֶךְ בכתפיים שְחוּחוֹת ונותר דַל ו-אִילֵם, במקום לעלות על הבריקדות. פוסט מס' 806. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 29 באפריל 2019. — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>