פוסט מס' 1251. שידורי הספורט הישירים ב-עִידָן תעשיית הטלוויזיה…עִדְכּוּן מְחוּדָש של פוסט מס' 511 ש-ייקרא מעכשיו פוסט מס' 511 א' במסגרת פוסט מס' 1251. מחקר מדע הטלוויזיה באשר היא. תעשיית הטלוויזיה היא ביזנס יקר עד יקר מאוד (!!!) בכל הקשור והנוגע לרכישת זכויות שידורים ישירים העוסקים בסיקורים טלוויזיוניים של אליפויות העולם ואירופה בכדורגל, כדורסל, א"ק, שחייה, והתעמלות. מבט לעבר עלויות וזכויות שידורי ספורט טלוויזיוניים בארץ ובעולם ב-ימים ההם ב-שנים עברו. פוסט מס' 1251 / 511 א' הועלה על ידי ל-אֲוִויר ל-ראשונה בשנת 2020 ו-2024. כל הזכויות שמורות ליואש אלרואי.
פוסט מס' 1251. עִדְכּוּן מְחוּדָש של הפוסט ההוא מס' 511 ל-פוסט ש-נוֹשֵא עליו את כתובת ההמשך מס' 511 א'. ב-תּוּמוֹ כתבתי, ערכתי, ו-עִדכנתי מ-חדש שוּב כמה וכמה פוסטים מהעבר, והענקתי עכשיו תוספת מֵידַע לפוסט האחרון (לפי שעה) מס' 1251…[הָ-עִדְכּוּן נָכוֹן ל-תאריך שבת / 29 בחודש יוני של שנת 2024]…פוסט מס' 1251. כל הזכויות שמורות ל-חוֹקֵר, ה-כּוֹתֵּב, וה-מְחַבֵּר יואש אלרואי.
בֵּין הָשְאָר ו-הָיֶתֶּר, אנוכי דָן ו-מנתח בעשרות הכרכים הכתובים על יָדִי את יוֹקֶר הָ-מִחְיָה…את ה-כלכלה טלוויזיונית…ואת ה-עלויות הכספיות הענקיות המצטברות ו-רכישת זְכוּיוֹת הָ-שִידוּרִים ה-טלוויזיוניות ה-רבות מ-כּוֹל ה-סוגים של אירועי הספורט ה-בכירים (למיניהם השונים…) ש-הפכו ל-בחירים (ב-אָרֶץ וב-עוֹלָם) מאז השידורים ה-ישירים ה-הֵם של תעשיית הטלוויזיה ההיא בשנים ה-הֵן, את האולימפיאדות של ברלין בקיץ של שנת 1936 ו-של לונדון בשנת 1948…ל-מען ו-לטובת כלל ציבור צופי הטלוויזיה בתבל…כן, יש דָבָר כ-זה…!
תשלומי זכויות השידורים הטלוויזיוניים הנוגעים וקשורים ל-אירועי ספורט הפופולאריים וה-נבחרים בעולם ובארץ שלנו במדינת ישראל תמיד הרקיעו השמיימה…גם ביום הזה הם מרקיעים ל-גבהים עצומים…וגם בעתיד הם ירקיעו מעלה לעבר ומעל ה-עננים ה-אָפוֹרִים…!!!
זכויות שידורים טלוויזיוניות של אֵירוּעֵי סְפּוֹרְט בינלאומיים פופולאריים, דגולים, ו-נבחרים בעלי מסורת ו-מוניטין, ו-בראש וראשונה אלה של ה-אולימפיאדות וה-מונדיאלים וגם אלה של אליפויות עולם ב- א"ק + שחייה + ו-התעמלות ספורטיבית לגברים ונשים והתעמלות אומנותית לנשים, ל-עַד ירקיעו ל-גבהים ול-שְחָקִים ספורטיביים וכלכליים…!!! ו-עימם יטפסו מעלה לעננים גם זכויות השידורים ו-התשלומים שהציבור בכל רחבי תבל יידרש לשלם לוועדות המארגנות בעבור הזכות ו-התענוג לצפות בהם…טָבִּין ותְּקִילִין…מדובר באוקיינוסים בני מיליארדי דולרים…!!!
מאז שנת 1948 ועד היום הזה של 6 ביולי 2024, הרי שסכומי זכויות השידורים הטלוויזיוניות של כל אירועי הספורט הבכירים הבינלאומיים לרבות ובעיקר האולימפיאדות (קיץ וחורף) + ה-מונדיאלים + אליפויות אירופה ו-העולם ב-א"ק + אליפויות אירופה ב-כדורגל ו-כדורסל + אליפויות אירופה והעולם בהתעמלות אומנותית לנשים + אליפויות ארה"ב ב-א"ק (אתלטיקה קלה) + שחייה + התעמלות מכשירים חופשית (לגברים ונשים) + התעמלות אומנותית (לנשים בלבד) + אליפויות העולם ו-אירופה ב-א"ק ו- שחייה לגברים ונשים + כאמור, אליפויות אירופה ו-העולם ב-התעמלות מכשירים לגברים ונשים + תחרויות ב-התעמלות אומנותית לנשים… הצטברו זה מכבר למיליארדי דולרים…
תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית באשר היא הפכה את שתי הוועדות המארגנות הבינלאומיות, IOC מאז תקופת אולימפיאדת ברלין בשנת 1936, ו-את FIFA מאז ימי מונדיאל הכדורגל של שווייץ 1954 – לגופים יוקרתיים עשירים מאוד כספית וכלכלית, בעלי השפעה עולמית ספורטיבית וגם פוליטית על כל הנעשה בזירות הספורט שלנו…וגם מעבר להן…!!!
כל מחירי זכויות השידורים הטלוויזיוניות ה-אלה, הִרְקִיעוּ שְחָקִים זֶה מִ-כְּבָר…!!! ו-אָף מ-עֵבֶר ל- "מְרוֹמֵי השמיים"…והן הולכות ו-תופחות מידי אולימפיאדות ו-מונדיאלים שחולפים, וגם ולרבות אליפויות העולם ב- אתלטיקה קלה ל-גברים ו-נשים, שחייה ל-גברים ו-נשים, ו-התעמלות מכשירים ל-גברים ו-נשים (פלוס אירועי ספורט בינלאומיים נבחרים נוספים) ב-קֶצֶב מדהים לממדים טלוויזיוניים כספיים עצומים ! יקרים עד למאוד !! ו-מִפְלָצְתִּיים של ממש !!!…סכומי כסף פנטסטיים בני מיליארדי דולארים…!!! סכומי כסף שהופכים את ה-וועדות ה-מארגנות הבינלאומיות האלה ל-מִכְרוֹת זָהָב ו-עשירות כ-קוֹרָח…וגם את המנצחים והמנצחות שזוכים ב-בְּכוֹרָה וב-מדליות ה-זָהָב על ה-מַסְלוּל, ב-בְּרֵיכָה, ב-מגרשי ה-טניס, ו-על כַּר הָ-דֶשֶא ב-תחרויות ה-כדורגל…!!! לכל אלה צריך להוסיף גם את ה-זוֹכִים וה-זוֹכוֹת במדליות ה-כסף וה-ארד בתחרויות ה- א"ק, השחייה, וההתעמלות + אירועי ספורט גדולים נוספים ש-אֵינַם יוצאים מקופחים…!!! ספורטאים וספורטאיות אשר מנצחים וזוכים בבכורה עולמית ומוניטין בינלאומי במגרשי הספורט השונים ובתחרויות הספורט השונות, הופכים חיש מהר לאנשים עשירים…חלק מהם לעשירים מאוד…!!!
אֵין פֶּלֶא ש- 210 רשתות טלוויזיה בינלאומיות ה-פרושות לאורכו ורוחבו של כדור הארץ, משלמות הוֹן עָתָק ב-רָָמה שֶל מיליארדי דולרים (!!!) ל-וועדות המארגנות הבינלאומיות השונות, כדי ל-שָדֵּר יָשִיר אֶת האירועים ה-נ"ל במדינותיהן ל-ציבור הצופים שלהן…ו-הֵן ש-הופכות את הוועדות המארגנות הללו של האירועים הנ"ל (לרבות המשחקים האולימפיים קיץ וחורף) ל-גופים עשירים מאוד ב-פיננסים והשפעות תקשורתיות טלוויזיוניות בינלאומית חסרות תקדים בהשוואה לעבר…!!!
שום אֵירוּעַ "ספורטיבי" בעל ערך ש-נמדד מתמטית ב-כמויות צפייה בינלאומיות גדולות, לא ניתן היה עוד לשדר ב-חינם אין כסף ב-עולמנו הטלוויזיוני ו-הרדיופוני הנוכחי (!)… כאמור מאז אותה אולימפיאדת הקיץ של לונדון בירת אנגליה ההיא ש-התקיימה בקיץ ההוא של שנת 1948 ההיא, והוענקה ו-ניתנה עדיין לפני כ- 72 שנים לכלל תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית (…עדיין בראשית צעדיה בימים ההם של 1948…), לרבות שידורי הרדיו הבינלאומיים ההם – כמעט בחינם…!!!
מָמוֹן הוא שֵם המשחק בו תובעות כל התאחדויות הספורט הבינלאומיות מכל רשתות הטלוויזיה בעולם מאז שנת 1948, לשלם להן תמורת הרשאתן לשדר ישיר את אירועי הספורט החשובים…כמו אולימפיאדות הקיץ והחורף + מונדיאלים + אליפויות אירופה בכדורגל, כדורסל, א"ק, שחייה, התעמלות וכו'…
בתום משחקי מונדיאל הכדורגל של ברזיל ב-שנת 1950 ובסיום תחרויות אולימפיאדת הקיץ ההיא של לונדון 1948, ולאור התפתחות בָּזָק טכנולוגית מדהימה, מהירה, ומפליאה של כלל מדע שידורי הטלוויזיה הישירים (בעיקר ב- ארה"ב ואירופה) והתעניינות בינלאומית / עולמית אדירה בשני מפעלי הספורט הנ"ל הללו – החליטו ו-תבעו ארבע הוועדות הבינלאומיות המארגנות של FIFA ו- IAAF (ו-גַם אלה של FIBA ו- FINA) ל-קבל תשלומים בעבור זכויות השידורים שהן מעניקות ל-כל רשתות הטלוויזיה והרדיו בכל רחבי תבל (!!!) שמבקשות לסקר ישיר ו/או בעקיפין את אירועי המשחקים האולימפיים (אולימפיאדות הקיץ והחורף) ו-את אליפויות העולם ו-אירופה בכדורגל, כדורסל, א"ק, שחייה, והתעמלות ספורטיבית + התעמלות אומנותית…!!!
עִדְכּוּן ל-שֵם מָה…? ובכֵן : מדובר ב-עִדְכּוּן נוסף שנעשה על ידי בשבת – 29 בחודש יוני של 2024, לבקשתם של כמה עֶשְֹרוֹת קוראים (!), מ-שוּם ו-מְ-סיבה שְ- פוסט מס' 1251 הועלה על ידי ל-אוויר ביום שישי / 28 בחודש יוני של שנת 2024. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
מדובר ב-מֶחְקָר שלי אוֹדוֹת קורות מַדָעֵי הטלוויזיה הישראלית הציבורית ואודות קורות מדעי הטלוויזיה הבינלאומית – המשיקים והנוגעים – לרכישת זכויות השידורים היקרות של אירועי הספורט הגדולים והפופולאריים מושכי תשומת לב גדולה של קהל רחב ב-כול העולם (!).
תעשיית הטלוויזיה באשר היא – הפכה זֶה מ-כבר לפני שנים רבות ל-Business תקשורתי – כלכלי יָקָר חוֹבֵק עוֹלָם, אולם תעשייה כזאת ש-נוֹשֵאת עימה רווחים כספיים נאים ולעיתים גם גדולים ועצומים עד למאוד בשל הפרסומות המסחריות השונות והרבות ש-משדרות רשתות הטלוויזיה בכל רחבי העולם ל-קהליהן, בתווך ולאורכם של כלל שידורי הספורט החשובים והפופולאריים ו-רוויי ה-מִדְרוּג וה- Rating (!).
ניסוח עובדתי כלכלי / כספי – טלוויזיוני בינלאומי סבוך, ארוך, ו-מורכב :
ב-צד הוצאות כספיות גדולות ו-יקרות מאוד, בעיקר בכל הנוגע לרכישה ו-תשלומים כספיים טלוויזיוניים רבי יוקרה ו-עוצמה של ששת איגודי השידור הבינלאומיים בעולם עבור זיכיון השידורים הישירים…!!! בראשם ניצב ה-EBU [ ראשי תיבות של "European Broadcasting Union" ], איגוד השידור הטלוויזיוני האירופי העשיר בעולם ואשר מאגד בשורותיו כ- 120 רשתות טלוויזיה רובן אירופאיות, ו-אליו שייכת ו-משתייכת גם רשות השידור הישראלית הציבורית, קרויה בראשי תיבות IBA, ופירושן הוא בשפה האנגלית, כלהלן :
ראשי התיבות של IBA :
ISRAEL BROADCASTING AUTHORITY.
חברותה הממוסדת ו-המוסדרת מן המניין של רשות השידור הישראלית (טלוויזיה + רדיו) ב-שורות ה-EBU (איגוד השידור האירופי) מעניקה לה הקלות ו-יתרונות נדיבים ביורוקראטיים, כספיים, ו- כלכליים גדולים, בכל הנוגע לרכישת זכויות השידורים הטלוויזיוניות הנוגעים ל- אירועי הספורט הבינלאומיים הגדולים ומושכי תשומת לב רבה, גדולה, ו-מניבי Rating, כמו : מונדיאלים (אליפויות העולם בכדורגל) + אליפויות אירופה בכדורגל + אליפויות אירופה והעולם בכדורסל + אליפויות אירופה והעולם ב- א"ק + אליפויות אירופה והעולם בשחייה + אליפויות אירופה והעולם ב-התעמלות ספורטיבית ואומנותית…!!!
וועדות הספורט המארגנות הבינלאומיות הראשיות, העשירות, והמובילות הן אלה : IOC + FINA + FIFA + IAAF + FIBA + UEFA + NFL + התאחדות הכדורגל CONMBOL זאת שמאחדת יחדיו את כל רשתות הטלוויזיה של מרכז אמריקה ו-דרום אמריקה.
מטעמן של כל רשתות הטלוויזיה בתבל עבור השגת זיכיונות של שידורי ספורט בינלאומיים פופולאריים, כמו : אולימפיאדות הקיץ והחורף, מונדיאלים, ו-גם אליפויות אֵירוֹפָּה ב-כדורגל, אליפויות ה-עולם ו-אירופה בכדורסל, פלוס אליפויות ה-עוֹלָם ו-אֵירוֹֹפה לגברים ונשים ב-א"ק, התעמלות ספורטיבית והתעמלות אומנותית, ו-שחייה – באות הוועדות המארגנות הגדולות של אירועי הספורט הנבחרים, הגדולים, והפופולאריים בתבל… כמו למשל אלה העיקריים ו-הקרויים בראשי התיבות שלהם, כלהלן, בשפה האנגלית :
IOC, FIFA, UEFA, FINA, CONMBOL, FIBA, IAAF, NBA, NFL…
ועוד כמה וכמה וועדות מארגנות של ענפי ספורט נוספים ואירועים בינלאומיים מרתקים בולטים אחרים, כמו למשל…אליפויות אירופה והעולם בהתעמלות מכשירים לגברים ונשים – פלוס – אליפויות אירופה והעולם בהתעמלות אומנותית לנשים…וכן, תחרות האופניים "ה-טור דה פראנס"…וכו'…
פלוס…
ליגות הכדורגל הבכירות באירופה כמו אלה של אנגליה, ספרד, צרפת, ואיטליה…ועוד… והן דורשות הון עתק בעבור מכירת זכויות השידורים של אירועי הספורט המבוקשים האלה ע"י כל רשתות הטלוויזיה בתבל…אין שום דבר בחינם בעולם הזה…!!!
תשלומי זכויות השידורים הטלוויזיוניים של אירועי ספורט נבחרים בעולם ובארץ תמיד הרקיעו השמיימה…וגם ביום הזה הם מרקיעים ל-שחקים…!!!
מקפצת תשלומי זכויות השידורים הטלוויזיוניים – ההם אז בימים ההם, בעבור אירועי ספורט אהובים, נערצים, מעניינים, אהודים, ו-פופולאריים, כמו שידורים ישירים (וגם מוקלטים) של אליפויות ה-עולם ו-אירופה בענפי ה-כדורגל, ה-כדורסל, ה-א"ק, ה-שחייה, וה-התעמלות הספורטיבית והאומנותית… הרקיעו שחקים…(!!!) מאז אולימפיאדת הלסינקי בשנת 1952 ומונדיאל הכדורגל של שווייץ בשנת 1954.
ובכן, אותה "מקפצת מָמוֹן" של תשלומי זכויות שידורים טלוויזיוניים אשר הייתה פעם בראשית שנות ה- 50 של המאה הקודמת שרויה בגובה פני הקרקע…אותה מקפצת תשלומי זכויות השידורים הטלוויזיוניים הלאומיות והבינלאומיות הללו ההם בעבור שידורים ישירים של אירועי ספורט פופולאריים בכל רחבי תבל – נוגעת היום ב-שמיים ב-רקיע השביעי שלהם (!).
ובכן, גם הפוסט הזה מס' 1251 / 511 א' הנחקר ונכתב מטעמי (כמו כל הפוסטים האחרים בבלוג…) עוסק מנקודות מבט כספיות ו-כלכליות ב-עלויות ו-זכויות השידורים הטלוויזיוניים היקרים של כלל אֵירוּעֵי ה-ספורט החשובים והפופולאריים המתרחשים ב-אָרֶץ וב-עוֹלָם… ב-ימים ההם שחלפו וב-שנים עברו…(!).
זכויות שידורים טלוויזיוניות יקרות…וגם יקרות מאוד…שהוטלו מ-אז שנות ה-50 במאה הקודמת על כל איגודי ו-רשתות הטלוויזיה ב-תבל (הציבוריות והפרטיות) לשלם ל- וועדות המארגנות (תמורת הזכות לשדר ישיר לאוכלוסיות שלהם את האירועים המדוברים הנ"ל), הם פועל יוצא ומשפיע גם על יכולתה וכישרונה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בימים ההם וגם היום, רשת שידור ישראלית שהיא חברה מלאה בשורות ה- EBU איגוד השידור האירופי – לשדר לצופיה את אירועי הספורט ה-בינלאומיים הנבחרים ביותר…(!) ה- EBU איגוד השידור האירופי הוא הבכיר ביותר ו-הוא גם העשיר ביותר מבין ששת איגודי השידור הציבוריים הבינלאומיים הקיימים ב-עולם (!).
(פירוש ראשי התיבות של המונח "EBU" בשפה האנגלית הוא כלהלן : European Broadcasting Union. בתרגום לשפה העברית : איגוד השידור האירופי).
כ- 103 רשתות טלוויזיה לאומיות בכל רחבי תבל (לרבות IBA, הלא היא רשות השידור הישראלית) המאוגדות ב- EBU, הן הנושאות העיקריות ב-עוֹל תשלומי זכויות השידורים הטלוויזיוניות עבור כל אירועי הספורט הפופולאריים הגדולים ל-וועדות המארגנות השונות (!)…כולל ו-לרבות אירועי אולימפיאדות הקיץ והחורף + אירועי הספורט העולמיים והאירופיים הראשיים כמו : אליפויות הכדורגל, אליפויות הכדורסל, אליפויות ה-אתלטיקה קלה, אליפויות ההתעמלות, ואליפויות השחייה…(!!!)
פוסט מס' 1251 / 511 א' המורכב ו-רב הפרטים הועלה על ידי לאוויר ב-גרסתו ה-ראשונה בשנת 2020. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
הערה 1 : ה-בְּלוֹג על תכולתו כָּפוּף ל-זְכוּיוֹת יוֹצְרִים.
הערה 2 : ה-בְּלוֹג איננו מוּפַק, נְעֶרָךְ, ו-נִכְתָב עַל יָדִי לֹא למען מטרות רווח כספי, לֹא כְּדֵי ל-השיג פּרְסוּם מִסְחָרִי, ו-לֹא עַל מְנַת ל-הָפִיק ל-עצמי פִּרְסוּם אִישִי (!).
הערה 3 : כל ה-זכויות שְמוּרוֹת ל-חוֹקֵר, ה-כּוֹתֵּב, ו-הָמְחַבֵּר יואש אלרואי.
————————————————————————-
פוסט 1251. עדכון פוסט מס' 511 א' : עלויות וזכויות שידורים טלוויזיוניים ב-ימים ההם שחלפו, ב-שנים עברו ההן. פוסט מס' 511 הועלה על ידי לאוויר לראשונה ב-שנת 2020. ומעכשיו ייקרא פוסט מס' 1251 / 511 א'. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
——————————————————
עדכון פוסט חדש מס' 1251 / 511 א'. עלויות וזכויות שידורים טלוויזיוניים בינלאומיים ש-חלו והוטלו על הטלוויזיה הישראלית הציבורית ההיא -ערוץ 1 ההוא ל-שלם טבין ותקילין החל מראשית עשור ה- 70 של המאה הקודמת לוועדות המארגנות בימים ההם ב-שנים עברו. פוסט העבר מס' 511 ו- 511 א' הועלו ל- "אוויר" על ידי בשנת 2020. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
——————————————————
תזכורת והדרכה לקוראים : עִדְכּוּן ו-סִפְרוּר חדש של פוסט מס' 1251 / 511 ל- פוסט מס' 511 א' נעשה על ידי ומטעמי. זהו הזיהוי ה-חדש של פוסט מס' 1251 ב-שרשרת הפוסטים הארוכה שנחקרת ו-נכתבת על ידי ומטעמי (!). ה-שינוי הזה נעשה בעקבות אינפורמציה חדשה שהוספתי לפוסט מס' 511 א'. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות שלי את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור ה-הן (!). עזבתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון ז"ל עשתה מעשה מופרך ומינתה בקיץ 2002 את יוסף בר-אל ז"ל לתפקיד הרם של מנכ"ל רשות השידור…(!). מינוי נמוך, עלוב, ו-כושל מיסודו בימים ההם של אוקטובר 1998. לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000, התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ובעלת כרס עבה בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2024 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם ההוא, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה".
סדרת הספרים הזאת כוללת בתוכה כ- 82 (שמונים ושניים) כרכים עבי כרס ש-משתרעים על פני כ-130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב A4. המחקר והכתיבה המורכבים, המסובכים, וארוכי הטווח שלי את 82 כרכי הסדרה אמורים להסתיים ב-שנת 2025, לכל המאוחר ב-2026, כך אנוכי מקווה (!). כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
סדרת 13 הספרים שאנוכי חוֹקֵר וכוֹתֵּב מאז שנת 1998 היא מסת מידע טלוויזיוני גדולה, רבה, ו-ענקית…תחילתה ב-קיץ של שנת 1896 בעת היערכותה של האולימפיאדה הראשונה באתונה בירת יוון…אולם היא מדויקת (!). את מסת מחקר וכתיבת המידע הטלוויזיוני הענק, העצום, ו-רב ה-זה ש-דנה בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית וגם בארץ שלנו במדינת ישראל כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית המורכבת מאז שנת 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו)…התחלתי לבצע בשנת 1996 עם סיומה של אולימפיאדת אטלנטה / ארה"ב…אז בקיץ 1996 החלטתי לתרגם את הידע והניסיון הטלוויזיוני בן עשרות שנים שהצטבר ו-מפעפע ב-ליבי ו-נפשי ל-כתיבת סדרת ספרים תיעודית בת 90 כרכים. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
המחקר והכתיבה הטלוויזיונית והתקשורתית המפורטים שלי, עוסקים ב-כלכלה טלוויזיונית מורכבת ועתירת ממדים, מו"מ בין הוועדות המארגנות לבין רשתות הטלוויזיה בכל חלקי תבל המבקשות לרכוש את זכויות ה-שידורים עברו מדינותיהן…
ה-מחקר ו-הכתיבה המפורטים שלי עוסקים מ-טבע הדברים בסדרי הגודל של ההפקות הטלוויזיוניות בראשותי + תולדות התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית + גיוס משאבי אֱנוֹש מתאימים + כישרון שידור טלוויזיוני Play by play + הגשה + הנחייה + יֶדַע ו-מְהֵימָנוּת ב-עריכת ראיונות טלוויזיוניים לצורך כתיבת הסדרה המפורטת הזאת בת כ- 90 כרכים עבי כרס, ואשר קרויה על ידי בסיוע השם שהענקתי לה : "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" – ראיינתי מאז שנת 1998 ועד שנת 2024 כ- 200 (מאתיים) אנשים אולי אף יותר בכל רחבי העולם ובארץ שלנו במדינת ישראל (אישים הקשורים לנושא המחקר והכתיבה אודותיו…) לצורך איסוף ואימות ה-מידע הרב והעצום…!!!
סדרת הספרים הזאת שאנוכי חוקר וכותב מאז שנת 1998, כוללת בתוכה כ- 90 כרכים…היא בעלת כרס עבה (מאוד) מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה האישית שלי, גם עשרות אלפי תמונות בלעדיות + מסמכים אותנטיים בלעדיים + קטעי עיתונות, וכמובן תיעוד מפורט של אותם כ- 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית בעולם ושלנו בארץ, שניאותו למסור לי באדיבותם את עדותם שלהם…ולסקור ולסקר יחדיו עימי את ההיסטוריה ההיא של התפתחות ו- קורות תעשיית הטלוויזיה ההיא באשר היא (מאז סופה של ה- 119…), ש-הֵם היו חלק ממנה…!!!
וגם : להיסטוריה הטלוויזיונית הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים ש-עימם דיברתי, שוחחתי, ו-שאבתי מידע היא מציבה בראש הרשימה (!). לחלק היא מייעדת מקום באמצע שלה. ולא מעט אחרים שניצבו בעבר בעמדות מפתח והיו גם בעלי יתרונות עליונים, למרות זאת, היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים רברבנים, לא מוכשרים, ו-כושלים, ולכן לא חשובים…!!! (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
1. ה-עָלוּת הכספית של שני השידורים הישירים ההם של שני המשחקים ההם במסגרת קדם יורו 2016 ש- על רשות השידור ההיא הוטל לשלם, היו כלהלן :
תשלום הזכויות על שני המשחקים האלה ע"י הטלוויזיה הישראלית הציבורית ההיא – ערוץ 1 ההוא במסגרת רכישת הזכיות (באמצעות ה- EBU / איגוד השידור האירופי) למשחקי קדם יורו 2016 פלוס מוקדמות משחקי מונדיאל רוסיה של שנת 2018, עמד אז על סך של כ- 3.000000 (שלושה) מיליון יורו. ה-סכום ההוא היה מחולק ל-שמונה (8) תשלומים ל-שלוש שנים מ-שנת 2014 עד שנת 2017.
2. עלות ה-הפקה ה-טלוויזיונית ההיא יחדיו עם עלות ה-הוצאות טכניות / טלוויזיוניות של שידור שני המשחקים הנ"ל ההם, (אחד מהם נערך בשבת) הייתה מוערכת בסכום של 300000 (שלוש מאות אלף) ₪.
3. שתי ניידות השידור ההן שכיסו את משחקי נבחרת ישראל ההיא בכדורגל, נשאו עימן 18 מצלמות כל אחת, בשני השידורים הישירים האמורים ההם. שתי ניידות השידור וכמות המצלמות ההן שהן נשאו עימן ואשר כיסו את שני משחקי נבחרת ישראל ההם בשידורים ישירים היו תדריך ו- פורמט שידור טלוויזיוני מחייב כפי שנקבע ע"י UEFA (התאחדות הכדורגל האירופית).
פוסט מס' 1251. תזכורת. עדכון מחודש של פוסט מס' 511 ל-מס' 511 א', וב-תּוּמוֹ שוּב עִדְכּוּן חָדָש שֶל פוסט מס' 1251…[נכון ל-תאריך שבת / 29 בחודש יוני של שנת 2024]…פוסט מס' 1251. כל הזכויות שמורות ל-חוֹקֵר, ה-כּוֹתֵּב, וה-מְחַבֵּר יואש אלרואי.
תעשיית הטלוויזיה היא ביזנס כספי ו-כלכלי יקר מאוד…!!! בעיקר כשמדובר בכיסוי ושידורים ישירים של אירועי ספורט בינלאומיים פופולאריים בהשתתפות גברים ונשים כמו אולימפיאדות + מונדיאלים + אליפויות אירופה ו-העולם ב-א"ק + אליפויות אירופה ו-העולם בהתעמלות ספורטיבית + אליפויות אירופה ו-העולם בשחייה תחרותית ואומנותית…
תעשיית הטלוויזיה היא ביזנס כספי ו-כלכלי יקר מאוד, מ-אֵין כמותו (!!!)…(בעיקר בכל האמור לשידורי ספורט פופולאריים עתירי רייטינג כמו למשל : אולימפיאדות הקיץ והחורף, מונדיאלים, ואליפויות העולם ב-א"ק (לגברים ונשים), ב- שחייה (לגברים ונשים) ו-התעמלות מכשירים (לגברים ונשים…). "יקר…", מפני שכל רשתות הטלוויזיה בכל רחבי תבל נדרשות ל-שלם ל-וועדות המארגנות הון עַתֵּק תמורת רכישת זכויות השידורים הישירים והמוקלטים, וההרשאה ל-שַדֵר אותם יָשִיר ברשתות הטלוויזיה ב-מדינות שלהן…(!!!). מדובר בכ-150 רשתות טלוויזיה ה-פרושות על פני חמש יבשות תבל, ואשר מקדישות חלק ניכר מתקציביהן לשידורי ספורט ו-משלמות ל-וועדות המארגנות טבין ותקילין תמורת קניית זכויות השידורים של אותם האירועים המדוברים הנ"ל…
מדובר ב-הוֹן עַתֵּק ש-בא לידי ביטוי בתשלום כספי של מאות רשתות טלוויזיה ורדיו בכל העולם…הוֹן שנשקל ו-נמדד באלפי מיליונים של דולרים…כמות כספית אדירה שהופכת חיש מהר ל-מיליארדים…!!!
להלן, עוד חלקת נתונים כספיים נוספים אודות זכויות השידורים ששילמה רשות השידור / הטלוויזיה הישראלית הציבורית ההיא במסגרת ה-חברות שלנו באיגוד השידור האירופי (EBU) עבור אירועי הספורט הבינלאומיים הבאים ה-הם, כלהלן :
1. עבור אולימפיאדת סידני 2000, שילמנו זכויות שידורים ע"ס של : 1.642.000 דולר…
2. עבור אולימפיאדת אתונה 2004 שילמנו זכויות שידורים ע"ס של : 1.881.200 euro…
3. עבור אולימפיאדת בייג'ין 2008 שילמנו זכויות שידורים ע"ס: 2.400.000 פרנקים שוויצרים…
4. עבור אולימפיאדת לונדון 2012 שילמנו זכויות שידורים ע"ס : 1.659.200 euro עבור זכויות השידורים בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, ועוד 255.000 euro עבור זכויות השידורים ב-אינטרנט (Internet).
5. עלות שכירת עמדת שידור אחת ב-אצטדיוני התחרויות הרבות והמגוונות השונים במשחקים האולימפיים של לונדון 2012 – עמדה על 6720 פאונד. לכך נוספו תשלומים עבור שימוש בקווי שידור טלוויזיוניים 4W בסיוע לווייני תקשורת אמריקניים…(!).
6. חלקה הכספי (Share) של רשות השידור של מדינת ישראל הטלוויזיה הישראלית הציבורית + רדיו "קול ישראל" (במסגרת חברותינו ב- איגוד השידור האירופי ה- EBU), עבור רכישת זכויות השידורים של שידורי אולימפיאדת לונדון 2012, עמד על סכום אסטרונומי של 1.900000 (מיליון ותשע מאות אלף) euro !!!.
7. עבור טורניר הכדורגל של "EURO 2010" היה על רשות השידור של מדינת ישראל ל-שלם סך של 4.500000 (ארבעה וחצי מיליון euro !!!) זכויות שידורים. כל רשתות הטלוויזיה והרדיו של ה- EBU שילמו יחדיו בעבור רכישת זכויות השידורים של טורניר הכדורגל "2010 EURO" סכום של 750.000000 (שבע מאות וחמישים אלף) euro (!).
8. סך הכול של זכויות שידורים ששילמו רשתות הטלוויזיה של ה- EBU ל-UEFA עבור ההרשאה לשדר ישיר את משחקי טורניר הכדורגל של "EURO 2014" – עמד על סכום של 900.000000 (תשע מאות מיליון) euro (!). החלק הכספי שעל רשות השידור היה לשלם מתוך הסכום הנ"ל עמד על 4.905000 (ארבעה מיליון ותשע מאות וחמישים אלף) euro. רכישת זכויות שידורים ישירים של אירועי ספורט בכירים כמו מונדיאלים + אולימפיאדות + אליפויות אירופה בכדורגל + אליפויות אירופה ב-כדורסל עולים ממון עצום ורב ומהווים עול כספי כבד לאותן רשתות הטלוויזיה הציבוריות ב-EBU (…בעיקר אלה ש-נהנות מתשלום אגרה ולא מפרסומות מסחריות…! כמו הטלוויזיה הישראלית הציבורית למשל…).
9. עבור החוזה הכספי שחתם ה- EBU עם התאחדות השחייה הבינלאומית (FINA) לשנים ההן של 2016 – 2013 עמד, חלקה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 על סך תשלום של 60000 (שישים אלף) euro.
10. תמורת חוזה לשלוש שנים 2016 – 2013 עם התאחדות ה- א"ק הבינלאומית (IAAF) שילמה רשות השידור את חלקה שלה במסגרת חברותה ב- EBU, סכום כספי שעמד ונסב על 500000 (חצי מיליון) euro.
מכתבו של ששי אפרתי (היקר והבלתי נשכח) מנהל מחלקת הספורט ההיא בימים ההם – אליי, לצורך קבלת נתוני מידע הנוגעים וקשורים לתשלומי זכויות שידורים ישירים של אירועי ספורט לענפיהם, סוגיהם, ו-מיניהם…!
א. היי יואש, עכשיו אני בטוח לגמרי, על 2010 שילמנו 4,500.000 אירו, ועל 2014 שילמנו + 9% שזה שווה לסכום של 4,905.000 אירו (Euro).
ככל הנראה, הנתון 5,000.000 היה חישוב דולארי, ולא ב-אירו. אם גרמתי לך בעבר לטעות, אני מתנצל !!! על אליפות העולם בשחייה שילמה הרשות כ 60.000 אירו, בחוזה לשלוש שנים 2016 – 2013. איני יודע מה כולל ההסכם, ו-אלו תחרויות נכנסות לתחום הזמן של ההסכם האחרון.
בעבור אליפות העולם ב-א"ק שילמה רשות השידור כ- 500000 (חצי מיליון) אירו, בחוזה לשלוש שנים 2016 -2013. כנ"ל לגבי התוכן הכלול, ו-תחולת ההסכם (!).
על שדרנית הטלוויזיה הזמנית ההיא מירי אליקים, כבר נאמר הכול. לצערי הרב היא מצליחה לשרוד בעולם השקר שהיא חיה בו. בסופו של דבר האחריות היא על הגורמים שנותנים לה מיקרופון ביד, וכיסא ו-מקום באולפן. יבוא יום אני מאמין, שהם יצטרכו לתת הסבר על היחס הלא מובן והלא מקצועי שהיא קיבלה עד כה.
ליאן ווילדאו, (האיות נכון), נמצא כבר בברצלונה, אין לי קשר איתו ויחסי העבודה בינינו לא הספיקו להתפתח בהיותי מנהל מחלקת הספורט אז, שכן מייד לאחר ההפקה המשמעותית הראשונה שהוא היה שותף לה, דרא"פ 2010, עזבתי את המחלקה ולא היה בינינו קשר מאז. הואיל ואני יושב בת"א והוא בירושלים, אז אנחנו גם לא מתראים. מה שאני יכול להגיד שהספקתי ללמוד עליו, שמדובר בבחור רציני, יסודי , הגון ולדעתי גם כתב טוב. איך הוא כ-שדר, אני לא יכול להגיד מהסיבה שהזכרתי קודם.
15 מיליון ₪ הוא תשלום עבור שידור המשחק המרכזי, וזכות לשימוש חדשותי תחת מגבלות של זמן, משאר המשחקים. אני חושב שהאינפורמציה הזאת אמורה להיות נחלת הכלל, ולא רואה בעיה בפרסומה. נדמה לי שאם עיתונאי יבקש גם את החוזה, הרשות חייבת להציג אותו, בהתאם להוראת החוק לחופש המידע.
ששי אפרתי
עורך ומפיק
מחלקת דרמה ואומנויות, ערוץ 1
ב. היי יואש, ההסכם עם לנקרי על ניידת שידור HD בעלת שמונה מצלמות עומד על 22.000 ₪ להפקה אחת, ( 5.500 $ ). אני מניח שיש מספר תוספות כגון: שעות נוספות, מצלמת רחף ועוד שונות. נראה לי שאפשר לתמחר עלות ניידת ב 26.000 ₪ , וההפקה כולה ב 40.000 ₪ .
אין לי עדיין נתונים על הכנסות מתשדירי "חסויות" בשידור המשחק המרכזי, אך מניסיוני, אני מעריך את ההכנסות ב 25.000 ₪ לערב שידורים בממוצע, ובסה"כ, 1.250.000 ₪ לעונת שדורים. (כאמור על פי הערכה)
יום טוב!
ששי אפרתי
עורך ומפיק
מחלקת דרמה ואומנויות, ערוץ 1
ג. היי יואש, אני ואיבון מרבים לבקר במסעדת "סופיה", אך רק בארוחות צוהריים, אף פעם לא התאכזבנו ! עלות עמדת שידור בלונדון מדה על 6720 פאונד.
יום טוב !
ששי אפרתי.
ד. היי יואש, בינתיים יש נתון אחד, רשות השידור שילמה כ- מיליון ותשע מאות אלף (1.900000) אירו (Euro) עבור זכויות השידורים של אולימפיאדת לונדון 2012.
ששי אפרתי.
ה. היי יואש, המו"מ מתחיל ומסתיים על פי ההצעה של מוכרי הזכויות. את זה אתה בטח יודע כמוני ! פשוט ההצעה הראשונית של FINA הייתה ב-יורו / Euro, ואילו של IEC, הייתה בדולרים…!
ששי אפרתי.
ו. על זכויות השידור מול FINA לחוזה לשנים 2010 – 2013 , סגרתי איתם על 60000 (שישים אלף) אירו / Euro. בנוגע לאתלטיקה-קלה, שכחתי להזכיר שהחוזה האחרון לא נחתם מול ה- EBU, שכן הם הפסידו את הזכויות מול IAAF, לחברת IEC השוודית.
ששי אפרתי.
ז. היי יואש, אליפות העולם ב- א"ק ב-ברלין שייכת להסכם הכספי הקודם הנוגע לתשלום זכויות שידורים טלוויזיוניות (!). ההסכם החדש ההוא, 2010 – 2013 כולל את האירועים הבאים:
אליפות עולם באולם, דוחא 2010.
אליפות עולם באצטדיון פתוח, דג'או 2011.
אליפות עולם באולם, איסטנבול 2012.
אליפות עולם באצטדיון פתוח, מוסקבה 2013.
את האליפות הראשונה כאמור החמצנו לצערי, על כל השלוש האחרות שולמו 400000 דולר. בנוגע לשאר, עם אכ"א שוחחתי, והוא בודק אפשרות לפגישה. אני דווקא מסכים עם גור הבן שלך, ייתכן שעדיף לרדת מזה, לא נוכל לתקן את ה-עולם !
ששי אפרתי
ח. היי יואש, מה שלומך ? ראשית אני חייב לך אינפורמציה מהבקשה הקודמת בנוגע למונדיאל, אז שילמנו 175.700 דולר עבור 64 עמדות, כאמור עסקת חבילה בהנחה. לצערי לא יכול לומר לך כמה הייתה עולה עמדה במחיר בודדת ללא החבילה שכן איני מוצא את ה RATE CARD של המונדיאל. הבוקר נזכרתי שבפגישה שלנו במסעדת רוסטיקו בבזל ביחד עם הנשים, העברתי לך את החומר הכתוב על המונדיאל, ייתכן ש RATE CARD אצלך???. בכל מקרה אשמח, לאחר שתסיים את עבודתך כמובן, לקבל את החומר על המונדיאל, מכיוון שהוצע לי בזמנו להכין סדרה של הרצאות על הפקות ספורט גדולות, וחומר זה יכול להיות לעזר !
בנוגע לעמדות השידור באליפות העולם בקוריאה, אני כבר לא הייתי בזמן מילוי ה- questionnaire ועל כן איני יודע את מחיר עמדת השידור. לאחרונה שמעתי אינפורמציה מכוערת בנוגע להיערכות לאליפות זו, והבעתי את דעתי באוזני כמה אנשים. אני חושש ששאלות בנוגע להפקה זו לא יתקבלו יפה במחלקה, על כן אני נמנע בשלב זה לשאול שם מישהו. אם אצליח לעלות על הנתונים אודיע לך מייד. אשמח להיפגש בימים הקרובים, ואז אספר לך את הגועל נפש שלדעתי עומד לעלות מהשידורים ב-קוריאה.
יום טוב,
ששי אפרתי
ט. ששי היקר, אנוכי שואל : כמה עולה הפקת השידורים האולימפיים המתוכננים… ?
מי יכול לדמיין ששעת הפקה של תחרות אופני הרים תעלה 527 אלף אירו ? 23/03/2012, 11:45עמיחי אלפרוביץ' שבועות ספורים לפני המשחקים האולימפיים בבייג'ין ב- 2008, התנהל מול חופי אפריקה אחד מהמבצעים הכי מורכבים של הוועד האולימפי, כאילו היה זה מבצע צבאי ולא הכנה לאירוע ספורטיבי. עשרות ניידות שידור ה-HD החדישות שהועמסו באירופה ויועדו לנמל בסין לטובת השידור הטלוויזיוני של המשחקים, עברו אל מול חופי סומליה שסומנו כאתר שורץ פיראטיים. אנשי ההפקה של הוועד האולימפי התחברו לרשת הקשר של האוניה וזכו לשמוע בשידור ישיר את רב-החובל מדווח להם על צליחת האזור הבעייתי. הניידות הגיעו לסין בשלום, וכל העולם זכה לראות את מייקל פלפס, יוסיין בולט ועוד 10,940 ספורטאים מ- 204 מדינות משתתפים באירוע ההפקה הגדול ביותר בהיסטוריה של הספורט העולמי. הצורך בשינוע הניידות מזרחה נבע מהעובדה שהסינים, שנטלו על עצמם את אירוח המשחקים 7 שנים קודם לכן, עדיין לא יכלו לתת מענה טכנולוגי מקומי לאירוע הראשון בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים שצולם כולו באיכות HD.
ימי התחרויות של המשחקים, 18 בסך-הכול, הציגו אולי יותר מכל את המשמעות של ההפקה הטלוויזיונית המוקפדת לאירועים בסדר גודל כזה : לא פחות מ-78.4 מיליון אירו עלתה ההפקה הטלוויזיונית של צילום התחרויות. חלק מהאירועים, דווקא אלה שלא נחשבים לפופולריים במיוחד ועומדים בעיני רבים כסימן שאלה לגבי שילובם בתוכנית האולימפית, הם מהיקרים והמורכבים ביותר להפקה. כך, למשל, הסתכמה עלות הפקה לשעה של תחרות אופני ההרים ב-527 אלף אירו (!). 48 מצלמות, שתי ניידות שידור ומסוק ליוו את 80 הרוכבים (50 גברים ו-30 נשים) בשני ימי התחרויות ברכיבת הרים, וקבעו כי זהו הענף היקר ביותר להפקה טלוויזיונית פר-שעה. תחרות הרכיבה על כביש – לא בדיוק גולת הכותרת של המשחקים – כללה אף היא מבצע לוגיסטי יקר: 33 מצלמות, 4 אופנועים, 3 ניידות שידור ושני מסוקים, שעלו לחברת ההפקה של הוועד האולימפי 313000 (שלוש מאות ו-שלוש עשרה אלף יורו) לשעה (!).
מפרט ההפקה של תחרויות ה-שייט שהביאו לישראל מדליית ארד מאתר התחרויות בצ'ינגדאו (שחר צוברי) כלל : 23 מצלמות, 2 מסוקים, ו-7 צוותי צילום ששטו על סירות בתוך הים.
האתלטיקה הקלה, שנחשבת למוקד של התחרויות האולימפיות, זכתה בבייג'ין ל-הפקה ה-יקרה ביותר שעמדה על כ- 13 מיליון יורו (13.000000) euro . המרתון משודר כמובן במלואו לכל אורכו, והוא אחד מהאירועים עם המפרט העשיר ביותר להפקה: 37 מצלמות – מתוכן 4 על אופנועים, שניים על רכבים ושניים על מסוקים – צילמו את האירוע. בלונדון ייתכן שנראה מספרים אחרים מבחינת עלויות הפקה, לאור העובדה שלהבדיל מבייג'ין, רוב ציוד ההפקה המורכב נמצא ממילא באירופה, ואין צורך בשינוע יקר. אבל מי מבטיח שעלויות כוח-האדם המקומיות והזרות לא יהיו יקרות הרבה יותר בהשוואה לאלה ב-בייג'ין ? כתיבת ספר ההפקה הטלוויזיוני של המשחקים האולימפיים הוא תורה מורכבת בפני עצמה. 4 שנים של הכנות ערכו עשרות צוותי ההפקה וההנדסה: הם צילמו ושידרו מאות מתחרויות המבחן לקראת המשחקים עצמם במתקנים האולימפיים של בבייג'ין. כך הם עושים כעת גם לקראת משחקי לונדון 2012. כל ההכנות הסתכמו בספר עב-כרס בן 727 עמודים. כל האפשרויות לכיסוי הטלוויזיוני המיטבי מבחינה טכנולוגית, גרפית וזוויות צילום נלקחו בחשבון, והן משורטטות לצוותי ההפקה בדיוק מרבי. הפירוט בספר לא משאיר מקום לדמיון או ליותר מדי שיקול-דעת בשטח. אלה מאיתנו שחזו, למשל, בתחרויות הקפיצה במוט, נהנו מאירוע שצולם על-ידי 11 מצלמות. כל מצלמה בתחרות הקפיצה נקבעה מראש: למשל, שתי מצלמות באזור ההרצה, אחת מכל כיוון של הקופץ; מצלמה באזור נעיצת המוט; מצלמה שמלווה את הנחיתה על המזרן; שתי מצלמות שמלוות את אזור הישיבה של הקופצים שמתכוננים לתורם לקפוץ ו-כו'.
ההפקה האולימפית היקרה הזאת נובעת מכמה סיבות. אבל בעיקרה, כמו כל אירוע מדיה גדול, מתוך ההבנה של הוועד האולימפי כי הקהל האמיתי של המשחקים הם לא אותם 8-9 מיליון צופים שירכשו כרטיסים לתחרויות בלונדון, אלא מיליארדים שיצפו בשידור הטלוויזיה. ברלין 1936 הייתה האירוע האולימפי הראשון ששודר ישירות, אבל לא לטלוויזיה אלא לבתי-קולנוע מיוחדים. רק 168 אלף מאושרים זכו להיות בין אלה שצפו במשחקי ברלין בשידור ישיר, באירוע שצולם על-ידי 27 מצלמות בלבד (מתוכן 24 מצלמות קולנוע…). הרוב המוחלט של התחרויות באותם משחקים מעולם לא נצפו, מסיבה אחת פשוטה: רוב הרגעים האולימפיים כלל לא צולמו. היום, כמובן, לא ייתכן מצב כזה. זמן השידור והצילום עלה בכל מחזור משחקים, אבל הפוטנציאל הכלכלי של שידורי המשחקים הגיע הרבה יותר מאוחר. רק במשחקי רומא 1960 קיבל הוועד האולימפי בפעם הראשונה כסף עבור מכירת הזכויות השידורים של האירוע 1.200000 (מיליון ומאתיים אלף) דולר בלבד !!!.
52 שנים מאוחר יותר, בלונדון 2012 נערכים למבצע שידורים שיכיל כ- 5,000 שעות שידור ישיר טלוויזיוניות ב-HD (חלק מהענפים ישודרו בתלת-ממד), כאשר כל רגע מהתחרויות יצולם ויועבר ישירות לכל רחבי העולם ל-מי שיחפוץ. רשת הטלוויזיה הבריטית הידוה והפופולארית ה- BBC למשל, תאפשר לכל חובב ספורט בבריטניה לצפות ברשת האינטרנט בכל תחרות שיבחר, אחרי שב- בייג'ין 2008 היא הצליחה לכסות "רק" 75% מהתחרויות.
5. (חמישה) עשורים אחרי גילוי הפוטנציאל ה-כלכלי העצום שהניבו תשלומי זכויות השידורים שהוטלו על רשתות הטלוויזיה בכל העולם (גובה תשלומים יחסי לגודל האוכלוסייה בכל מדינה ומדינה…), הצליח הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) למכור את זכויות השידור של המשחקים האולימפיים של "לונדון 2012" לכל רשתות הטלוויזיה בעולם (כמובן, אלה שרוצות ומעוניינות לשדר את האולימפיאדה) תמורת סכום כספי אדיר של 2.6300000000 (שני מיליארד ושש מאות מיליון דולר. אם צריך להשוות, אז לא ניתן ואי-אפשר לשים את שני האירועים הגדולים בעולם הספורט – המשחקים האולימפיים והמונדיאל – באותה חבילה : הפקת שידור המונדיאל היא אתגר טלוויזיוני קטן בהרבה – 64 משחקים (לכל היותר 140 שעות שידור ישיר) שנערכים במספר מצומצם של אצטדיונים (בנוסף, רובם הגדול של המשחקים לא נערכים במקביל). ב-2005 החל הוועד האולימפי ל-נתח את עלויות ההפקה של כל אחד מענפי הספורט האולימפיים, בין היתר מתוך הצורך לקבוע אילו ענפים ישתייכו לתוכנית המשחקים האולימפית, ואלו אחרים יודחו ממנה…!
כלומר, כאשר בסתיו 2013 קבעו חברי הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) פעם נוספת מה תהיה מתכונת המשחקים ב-קיץ 2020 (…8 ענפים התמודדו אז על הזכות לתפוס מקום אחד בלבד ברשימה המדוברת…), שיקולים רבים הינחו את הבחירה – אבל לטלוויזיה, ש-מוּנָעַת בין היתר מ-רייטינג (מדרוג) עולמי ועלויות הפקה, היה משקל גדול מאוד בקבלת ההחלטה הסופית (!). ה-סקווש, ה-בייסבול, ה-סופטבול, ה-קראטה, טיפוס ספורטיבי, ספורט על גלגיליות, אושו, ו-ווייקבורדינג (ספורט מים) היו אמורות להוכיח לא רק אהדה עולמית, אלא גם לבקש עלות הפקה טלוויזיונית סבירה : לא הרבה שעות שידור וגם הפקה הדוקה כלכלית (!).
ענפי הספורט האולימפיים נבדלים זה מזה ב-אופנים רבים, אבל הפער ביניהם בולט ביותר כשמשווים את עלות ההפקה של כל אחד מענפי הספורט האולימפיים זה מול זה…נתונים אלה הם קריטיים למקבלי ההחלטות בוועד האולימפי הבינלאומי (IOC / ר"ת של International Olympic Committee) באשר לכדאיות להשאיר ענף מסוים בהיקפו בעתיד, או שכדאי לשקול הקטנת מספר הספורטאים שיתחרו בו. דוגמה בולטת הוא ענף ה-שייט. הענף, שמחזיק כמעט לבדו את ההצלחה של ספורטאי ישראל במשחקים האולימפיים, נאלץ לוותר בלונדון על מדליה אחת (תחרות ב-10 דגמים במקום 11 שהיו בבייג'ין), ובכך קטנה ההשקעה הכוללת בו מבחינת הפקת הטלוויזיה. ה-סיבה…? ה-שייט, שאינו מניב רייטינג גבוה ברחבי העולם, זכה להשקעה של 4.25 מיליון אירו (Euro) ב-עת עלויות ההפקה שלו בבייג'ין 2008, ותפס את המקום החמישי בגובה העלויות מבין כל התחרויות האולימפיות למרות שהוא נעדר פופולאריות טלוויזיוניות (מדובר ב-עלות הפקה טלוויזיונית של 54 אלף (54000) אירו/euro לשעה ! מדהים !!!). ובכן, אם השייט לא מעניין מספיק (הרייטינג הגלובלי של תחרויות השיט היה השני הנמוך ביותר מבין 28 הענפים האולימפיים), ועלות ההפקה שלו גבוהה מדי ביחס לעניין בו – אין הצדקה כלכלית לקיומם של יותר מדי מקצים. ואם אין הצדקה טלוויזיונית, אפשר להסתדר גם עם כמה פחות שייטים ותחרויות שייט בתוכנית הספורטיבית -האולימפית המורכבת, הסוערת, והמרתקת…(!!!).
הערה שלי:
ראשי התיבות של IOC /הוועד האולימפי הבינלאומי. הן כלהלן ופירושן:
International Olympic Committee
פוסט מס' 1251. תודה רבה וגדולה, מודגשת ו-מוגשת, ל-ששי אפרתי ידיד וותיק ו-יקר שלי (עבד עימי שנים רבות בחטיבת הספורט ההיא של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ההיא…), על העברה ומסירת חלק מ-הנתונים האינפורמטיביים ו-הכספיים ה-נ"ל עבורי (!). כאמור כל 1251 הפוסטים יכונסו בעתיד הקרוב לכמה כרכים עבי כרס שיודפסו לספרים ו-יוצעו למכירה לציבור ה-רָחָב (!).
פוסט מס' 1251. עִדְכּוּן מְחוּדָש של הפוסט ההוא מס' 511 ל-פוסט ש-נושא עליו את כתובת ההמשך מס' 511 א'. ב-תּוּמוֹ כתבתי, ערכתי ועדכנתי מחדש שוּב כמה פוסטים מהעבר והענקתי עכשיו לפוסט האחרון את ה-מס' 1251…[הָ-עִדְכּוּן נָכוֹן ל-תאריך שבת / 29 בחודש יוני של שנת 2024]…פוסט מס' 1251. כל הזכויות שמורות ל-חוֹקֵר, ה-כּוֹתֵּב, וה-מְחַבֵּר יואש אלרואי.
פוסט מס' 1251 הוא עִדְכּוּן מְחוּדָש של פוסט מס' 511, ש-נקרא מאוחר יותר פוסט מס' 511 א'. פוסט מס' 511 א' משמש מסגרת עכשווית ל- פוסט החדש הנושא את ה-מס' 1251.
פוסט מס' 1251, הוא עדכון טרי ו-מְחוּדָש של פוסט ה-עָבָר שלי מס' 511 ו-מס' 511 א'. פוסט מס' 1251 הועלה על ידי ל-אוויר ביום שישי – 28 בחודש יוני של שנת 2024. כל הזכויות שמורות לחוקר, הכותב, והמחבר יואש אלרואי.
אנוכי חייב ו-צריך להוסיף כאן למען הקוראים כי הפוסט הנ"ל וגם פוסטים רבים אחרים נכתבו על ידי גם לאור מילותיו וצליליו של השיר הנוסטלגי הזה, "…היינו ילדים ו-זה היה מזמן…אני, וסימון, ו-מואיז הקטן…". שיר נפלא, מילים ומוסיקה…(!), שיר נפלא ש-שר אותו יוסי גמזו ז"ל החכם, ה-מחונן, ה-חד, החריף, המדויק, והבלתי נשכח…שיר ש-תמיד מעורר (אצלי) געגועים ל-עבר הוא, לזמנים ההם שחלפו ל-בלי שוב עוד…מפני שכך נברא העולם שלנו…יוסי גמזו היקר, נוח על משכבך בשלום…אנחנו ו-אנוכי לעולם לא נשכח אותך אף פעם…(!)…עד שיגיע זמנינו שלנו…יוסי גמזו היקר תבורך לעד…
תגובות
פוסט מס' 1251. שידורי הספורט הישירים ב-עִידָן תעשיית הטלוויזיה…עִדְכּוּן מְחוּדָש של פוסט מס' 511 ש-ייקרא מעכשיו פוסט מס' 511 א' במסגרת פוסט מס' 1251. מחקר מדע הטלוויזיה באשר היא. תעשיית הטלוויזיה היא ביזנס יקר עד יקר מאוד (!!!) בכל הקשור והנוגע לרכישת זכויות שידורים ישירים העוסקים בסיקורים טלוויזיוניים של אליפויות העולם ואירופה בכדורגל, כדורסל, א"ק, שחייה, והתעמלות. מבט לעבר עלויות וזכויות שידורי ספורט טלוויזיוניים בארץ ובעולם ב-ימים ההם ב-שנים עברו. פוסט מס' 1251 / 511 א' הועלה על ידי ל-אֲוִויר ל-ראשונה בשנת 2020 ו-2024. כל הזכויות שמורות ליואש אלרואי. — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>