פוסט מס' 147. בשיקטאש – מכבי ת"א 55 : 77 במחזור 6 של ה- Top 16 ב- Euroleague (בתאריך 31 בינואר 2013). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 147. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ"ש – 2 בפברואר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחות הטכנולוגית ועיצובו הגראפי .

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מוחלט להעתיק ו/או להשתמש בטקסט ובתמונות . מדובר בקניין בלעדי של המפיק , היוצר , העורך , והמחבר יואש אלרואי .

הערה 3 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי ו/או לטובת רווח מסחרי , ו/או לצורך פרסום אישי .

———————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 147 : הועלה לאוויר במוצ"ש – 2 בפברואר 2013.

———————————————————————————————-

 

הערה 4 : הראיונות שערכו מר אפי טריגר ומר אלי ישראלי בתוכנית הספורט בגלי צה"ל שלשום ביום חמישי – 31 בינואר 2013 (13.45 – 12.00) עם שחקן הכדורגל יוסי בניון ומאמן מכבי ת"א בכדורסל דיוויד בלאט – אינם שווים ביקורת מפני שהם מתחת לביקורת . זאת לא עיתונאות . יוסי בניון הוא ברגע זה שחקן כדורגל כושל כמו גם מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט . אין צורך לפגוע בהם אולם גם אין צורך להצניע את ההווה המביך שלהם . יש לשאול אותם שאלות נוקבות וענייניות באשר למצבם . הרי דיוויד פדרמן ושמעון מזרחי נתנו לדיוויד בלאט את כל מבוקשו. שחקנים , תנאי אימון , מסגרת עבודה נאותה , אווירה ספורטיבית רצינית , וגם התארגנות מחדש בשעת הצורך וסילוקו של גיורגי שרמדיני בד בבד עם רכישתו של דארקו פלאניניץ' , לרבות תשלום שכר חלומי למאמן . אז כיצד מכבי ת"א נכשלת פעם אחר פעם בזירת ה- Euroleague ? עם יוסי בניון יש לי בעיה ערכית – חינוכית משכבר הימים . האיש קילל את המאמן הלאומי דרור קשטן בלוויית תנועת יד לא נאותה ומקוממת קבל מאות אלפי צופי טלוויזיה בארץ בשעה שזה החליט להוציא אותו מההרכב של נבחרת ישראל במשחק בית ולהחליפו באחר . הוא נחשב בעיניי לשחקן כדורגל קטן שמחזיק באישיות בגובה כר דשא קצור שעליו הוא רץ . המומחים אומרים לי על מה אתה מדבר יואש אלרואי…? אתה כבר לא בעניינים…אתה עוד רגע קט בן 80…! הרי שני העיתונאים אפי טריגר ואלי ישראלי הם מנחים של תוכנית ספורט יוקרתית נוטפת רייטינג ברדיו גלי צה"ל . אולם אנוכי אינני רואה בה כל יוקרה ואת הרייטינג הגבוה אם קיים כזה לא מגלים לי . לפחות בקטע אחד שלשום התחפשו שני אנשי רדיו גלי צה"ל הללו לעיתונאים . מה יוצא להם ממשחקי הליטוף הללו ? 

בשיקטאש – מכבי ת"א 55 : 77 במחזור 6 של ה- Top 16 ב- Euroleague (בתאריך 31 בינואר 2013). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 147. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

טקסט תמונה : 1979 . היכל הספורט ברוממה – חיפה . אנוכי יואש אלרואי – בלינדמן (מימין) בעת עשיית הסרט הדוקומנטרי "גופייה מס' 6" בן 75 דקות אודות שחקן הכדורסל של מכבי ת"א ונבחרת ישראל טל ברודי. הסרט נעשה בעידן ה- Film בטרם כניסת מצלמות ה- ENG. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין הוא כלהלן : איש טלוויזיה Free lancer לא מזוהה, רן ברנר (בן קיבוץ אפיקים) , הצלם משה אלפרט (בן קיבוץ אפיקים) והצלם יורם מנדלבאום ז"ל (בן קיבוץ גבעת חיים). ב- 1979 אלכס גלעדי היה מנהל מחלקת הספורט וחיים יבין היה מנהל חטיבת החדשות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

בשיקטאש – מכבי ת"א 55 : 77 במחזור 6 של ה- Top 16 ב- Euroleague (בתאריך 31 בינואר 2013). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 147. כל הזכויות שמורות.

שעה שמונה בערב של יום חמישי – 31 בינואר 2013 היוותה Timing אכזרי במיוחד עבור ערוץ 10 . נגזר עליו לשדר ישיר מטורקיה את משחק הכדורסל בשיקטאש – מכבי ת"א במחזור ה- 6 של ה- Top 16 ב- Euroleague . מכבי ת"א בשלב הזה של המאבק בין 16 הקבוצות הגדולות בליגת הכדורסל האירופית הבכירה היא נבחרת אפורה חסרת עניין ובלתי מוכשרת . נכון שקהל האוהדים שלה בארץ נותר נאמן אולם זה איננו המדד היחיד לאיכות . השידור הישיר שלשום בערוץ 10 אותו הובילו השדר נִיב רָסְקִין והפרשן צְבִי שֶרְף בו הביסה מכבי ת"א את בשיקטאש המגוחכת 77 : 55 (מורכבת מאוסף פתטי של שחקנים ומציגה רמת כדורסל ברמה של קבוצת גלבוע / גליל ו/או אשקלון ו/או אשדוד) – צבר רק % 7.7 . מכה אנושה לערוץ 10 . הרייטינג המכאיב מעלה מחדש את השאלה עד מתי יתמיד ערוץ 10 בקשריו עם קבוצה מפסידנית ומחדד את פרשנות האמת של ה- Owner של המועדון מר דיוויד פדרמן הנוגעת ליכולתה וכישרונה של קבוצתו ("מכבי ת"א איננה נמנית עוד על צמרת הכדורסל האירופי") מול תחזיות השווא (לפי שעה) של המאמן מר דיוויד בלאט .

מרבית הציבור בארץ צמוד בשמונה בערב למהדורות החדשות . ערוץ 10 נדרש להקדים בשל משחק הכדורסל את שידור החדשות שלו ביום חמישי – 31 בינואר 2013 לשבע בערב ואף על פי כן צברה המהדורה % 12.7 רייטינג . מהדורת החדשות של ערוץ 2 גרפה % 28.9 . ערוץ 1 הציבורי איננו בתמונת המאבק אך אפילו הרייטינג המביך שלו % 6.8 קיזז מרייטינג הכדורסל של ערוץ 10 . הערה : הנתונים נלקחו מאתר WALLA (המצוין) . בערוב ימיי כעורך ראשי ומפיק ראשי של שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בשנים 1999 , 2000 , 2001 , ו- 2002 – האמיר הרייטינג של השידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א במסגרת גביע אירופה לאלופות בכדורסל ל- % 40 ויותר ואף נסק מעת לעת ל- % 48 .

מכבי ת"א בהרכבה הנוכחי איננה יעד צפייה שלי . ראיתי את שידור הישיר בעל כורחי משום שנכדי הבכור איתמר (אוהד מכבי ת"א) התעכב אצל הסבא שלו בתל אביב בדרכו לביתו לחופשת שבת במסגרת שנת השירות שלו . צפינו יחדיו בשידור הישיר . כבר נכתב מזמן בפוסטים הקודמים כי עדינותם וחולשתם של גְיוּרְגִי שֶרְמָדִינִי (2.16 מ') ושוֹן גֵ'יְימְס (2.09 מ') מתחת לסלים הם עקב אכילס של מכבי ת"א . החלפתו של גְיוּרְגִי שֶרְמָדִינִי בנער הקרואטי המגודל דָארְקוֹ פְּלָאנִינִיץ' (2.11 מ') לא שינתה את מאזן הכוחות . דָארְקוֹ פְּלָאנִינִיץ' משחק עדיין כדורסל ילדותי מגושם , מסורבל , וצפוי . הוא איננו מלוטש דיו , חסר טכניקה , נעדר יופי וברק , ובעל קואורדינציה ואוריינטציה מוגבלת . שחקן ציר לא מעניין כמו הקבוצה שהוא משחק בה . אני משאיר את מלאכת הניתוח לפרשנים שרובם ככולם נותרו בארץ ומעתיקים בהוראת העורכים שלהם את רשמיהם מהמוניטור של ערוץ 10 .

נִיב רָסְקִין הוא שַדָּר נבון , מתמצא בחומר , ומגיב מהר אולם מושפע מהאווירה המלנכולית שמשרה עליו הפרשן שלו צְבִי שֶרְף . חוק הכלים השלובים מותיר את נִיב רָסְקִין אט אט בעמדת נחיתות . נוסחת הכלים השלובים ברורה . תוצאתה הסופית כופה שיתוף פעולה מראש בין שני אנשים מוכשרים בשתי עמדות שידור שונות . שדר טוב ופרשן רַע ו/או לחליפין שדר רַע ופרשן טוב מבטלם את חוק הכלים השלובים . לא ברור לי כיצד עד עצם היום הזה ולאחר תקופה ארוכה בה הוחלט להציב את צבי שרף בעמדת הפרשן (במקומו של הפוליטיקאי עופר שלח) לא הצליחו ניב רסקין ומערכת ערוץ 10 להסביר לו את מהות תפקידו . חוסר הבנתו את משימתו כפרשן גוררת בסופו של דבר גם את השדר מטה לעמדת חולשה . בשלהי הרבע האחרון משהו סביב 30 : 4 דקות לסיום המשחק בשיקטאש – מכבי ת"א הוגה צְבִי שֶרְף בשידור ישיר את צפונות ליבו לשדר המוביל שלו נִיב רָסְקִין : "משחק הבית הבא נגד קבוצת ברצלונה הספרדית הוא משחק שמכבי ת"א צריכה לבוא ברמת שיא ולנצח…! זה משחק עם כל האנרגיות , הרעש והקהל והשחקנים " . נאום חוצב להבות של אוהד שאין בו שום דברי פרשנות . פסק הזמן קוטע את ההתלהבות לצורך שידור פרסומות . עם חידוש המשחק מוסיף צבי שרף : "את שני משחקי הבית הבאים נגד ברצלונה וסיינה , אלו שני משחקים שחייבים לנצח…!" . ברור צבי שרף שחייבים לנצח . הצופים מסכימים עם מאווייך , אך כיצד עושים זאת ? כיצד מנצחים ? את זה הפרשן כמובן לא אומר ואיננו מסביר . פרשנות מגוחכת שמזכירה לי מורי ספורט שצועקים על התלמיד השמנמן שלהם , "אתה חייב לרוץ מהר יותר" , אך לא אומרים לו כיצד לעשות זאת . עם צבי שרף נוצרת בעיה כרונית שחולפת איך שהוא בשקט ליד אוזנו הרגישה של השַדָּר המוביל . אי בקיאותו של הפַּרְשָן בתפקידו יוצרת שוב ושוב מרווח טעויות שהולך ומעמיק ומעמידה בסופו של דבר גם את השַדָּר המוביל במצב לא נוח . הוא קשור בעבותות לפרשן שלו מבלי יכולת להתנתק מהרמה הירודה . זה איננו שידור איכותי שנדרש מערוץ ארצי .

טקסט תמונה : 1980 . היכל הספורט ביד אליהו . צבי שרף (משמאל) בראשית קריירת האימון שלו יחדיו עם העיתונאי רב המוניטין מיכאל "מייק" קרנון (ב- ידיעות אחרונות" ו- "הארץ") . מייק קרנון שייך לימי התום והפשטות של מדינת ישראל שחלפו לבלי שוב . לצבי שרף היה ממי ללמוד . כאיש מכבי ת"א משחר נעוריו וכשחקן בקבוצת מכבי דרום תל אביב חסה בצלו של יהושע רוזין מגדולי מאמני הכדורסל של ישראל (וגם חתן פרס ישראל) בכל הזמנים . התמונה באדיבות מייק קרנון . ארכיון יואש אלרואי כל הזכויות שמורות) .

טקסט תמונה : שנות ה- 70 של המאה שעברה . היכל הספורט ביד אליהו . מאמן מכבי ת"א יהושע רוזין (מימין) ועוזרו חיים "חיימון" שטרקמן (משמאל) מנהלים את אחד המשחקים של הקבוצה במסגרת גביע אירופה לקבוצות אלופות . בתווך , מנהל הקבוצה מר שמואל "שמלוק" מחרובסקי . (התמונה באדיבות שמואל שמלוק מחרובסקי ומשפחת רוזין) .

אני נדרש לפרשנותו של מר אלי סהר בעיתון "ישראל היום" מאתמול יום שישי – 1 בפברואר 2013 . אלי סהר מתמקד כמו צבי שרף באותו הנושא של האתגר הבא של מכבי ת"א – שני משחקי הבית נגד ברצלונה וסיינה : "שני המפגשים הללו הפכו להיות משחקי ההזדמנות האחרונה" , ואז יורה את הנימוק וההסבר שכה חסר בפרשנות של צבי שרף בטלוויזיה : "את ברצלונה כמה שזה נשמע מוזר מכבי יכולה וצריכה לנצח . הקבוצה הקטאלונית ללא חוּאָן קָרְלוֹס נַבָארוֹ היא לא מה- Top של ה- Euroleague . חואן קרלוס נבארו ייעדר בשבוע הבא ממשחק גמר הגביע הספרדי ברצלונה מול ריאל מדריד (לא מוסבר מדוע הוא ייעדר. כנראה בגלל פציעה)  בגלל זה ברצלונה מיהרה להעביר אליה השבוע את ברד אולסון מקבוצת וויטוריה . בלעדיו הובסה הקבוצה במדריד לאסטודיאנטס" . אינני מסכים עם הערכתו המקצועית של אלי סהר . ברצלונה עדיפה בהרבה על מכבי ת"א גם ללא חוּאָן קָרְלוֹס נַבָארוֹ , אולם הפרשן איננו כותב את הגיגיו . הוא מסביר ומנמק לקורא שלו מדוע מכבי ת"א יכולה לגבור על ברצלונה . תהום שאיננה ניתנת כנראה לגישור פעורה בין אלי סהר לצבי שרף לטובתו של הראשון . צְבִי שֶרְף נתפש מנומנם 40 : 1 דקה לסיום הרבע השני בעת שריקה לעבירה נגד דֶוִוין סְמִית' . הפרשן העניק אותה משום מה בטעות לשוֹן גֵ'יְימְס וקבע בתוספת כי בעקבות ההתרחשות דיוויד בלאט כועס. נִיב רָסְקִין מיהר להעמיד אותו על טעותו . ברור שצְבִי שֶרְף אוכל, שותה,  יָשֵן, וחוֹלֵם כדורסל , אולם איננו מצליח לתרגם את הידע שלו לשפת הטלוויזיה . אילו כיהנתי בתפקיד העורך והמפיק שלו הייתי מחבר אותו באוזנייה ישירות אלי ל- Control בניידת ומסייע לו בשאלות סקרניות רלוואנטיות בשעת מצוקה זאת עד שהיה לומד . צבי שרף איננו תקשורתן אולם אין זה עדיין מאוחר לערוך לו קורס טלוויזיה . אני מתחיל לחשוד בניב רסקין שנוח לו שתקוע לידו פרשן בלתי מנוסה בתחום הטלוויזיה . מומחה כדורסל אולם טירון בתחום הפרשנות בטלוויזיה . שני תחומי הִתמחוּת שונים .

ראה "ישראל היום" מ- יום שישי – 1 בפברואר 2013 . העיתון "ישראל היום" . פרשנות הכדורסל של העיתונאי אלי סהר ועמה הכותרת : "מכבי ת"א יכולה לנצח את ברצלונה" . אתה יכול להסכים ו/או לא להסכים עם ההערכה המקצועית של אלי סהר אולם הוא בניגוד לצבי שרף מנמק את פרשנותו . לגזור ולשמור (מפני שמכבי ת"א תפסיד). 

בסוף המשחק בטורקיה בו הביסה מכבי ת"א את בשיקטאש המגוחכת 77 : 55 ערך ניב רסקין ריאיון בשידור ישיר (ללא השתתפות הפרשן) עם מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט . ריאיון סתמי , משעמם , ומיותר שאיננו נחוץ במתכונתו משלשום . ריאיון שנראה כמו לצאת ידי חובה .

שאלה ראשונה של ניב רסקין : מה עבד היום בעיקר ? המראיין איננו טורח להזכיר כי מדובר בקבוצת כדורסל טורקית חלשה ביותר שלא היוותה כלל יריב . דווקא לצופה הטלוויזיה בסלון ביתו נראה שהכול עבד במכבי ת"א כמו שצריך אבל זאת לא חוכמה גדולה .

שאלה שנייה של ניב רסקין : ראינו משחק כדורסל מצוין של מכבי ת"א בשני רבעים…איך גורמים לזה להיות ארבעים דקות ? משחק מצוין…? איזה משחק מצוין על מה הוא מדבר…? הרי בשיקטאש והמאמן שלה הם קריקטורה ספורטיבית . קבוצת כדורסל ברמה של בדיחה .

שאלה שלישית של ניב רסקין : המשחק נגד ברצלונה יגדיר עונה  ?

התשובות של דיוויד בלאט אינן מעניינות וכמו השאלות גם לא חשובות מידי . אפשר להחמיץ אותן . הייתי מעוניין לשמוע את חוות דעתו של מר שמעון מזרחי אודות המשחק שהיה ואת הרגשתו לקראת המשחק הבא שיהיה בהיכל הספורט ביד אליהו ביום חמישי – 14 בפברואר 2013 .

את דיוויד פדרמן אי אפשר היה לראיין בטורקיה . הוא מתאבל על מות אביו יצחק פדרמן ז"ל שמת בגיל 92 . יצחק פדרמן היה שחקן קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בשנות ה- 30 ו- 40 של המאה שעברה ומבוני המועדון בעל הרזומה המפואר . יצחק פדרמן היה אישיות ציבורית , כלכלית , וספורטיבית ברמה העליונה ביותר ובלתי נשכחת , ששייכת לימי התום והפשטות של ארץ ישראל ומדינת ישראל , תקופה שחלפה לבלי שוב . מעל בימה זו אני שולח ניחומים כֵּנִים לדיוויד פדרמן ומשפחתו היקרה , שלא תדעו עוד צער ויגון . שהשמחה והאוֹר יישרו ב- ביתכם . תמונתו של יצחק פדרמן וחמישיית קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בשנים ההן מופיעה בשער האחורי של הספר עָב הַכֶּרֶס שחקרתי וכתבתי , וקרוי "הקשר הסימביוטי" .

טקסט מסמך : זהו השער האחורי של הספר עב הכרס (כ- 8000 / 7000 עמודים) הקרוי "הקשר הסימביוטי" . יצחק פדרמן ז"ל מופיע שני מימין בתמונה הגדולה המציגה את החמישייה הראשונה של קבוצת מכבי ת"א בשנת 1940 . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

טקסט מסמך : זהו השער הקדמי של הספר עב הכרס (כ- 8000 / 7000 עמודים) הקרוי "הקשר הסימביוטי" . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) . 

עִידוֹ אֶשֶד פרשן הכדורסל של "ידיעות אחרונות" מעניק למאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט את התואר "מקצוען – מקצוען" . עיתונאים אחרים מכנים אותו "קוסם" . איזה תארים אם כך יחלקו לרד אוורבך, רד הולצמן, פיל ג'קסון , ופאט ריילי ?

 סוף הפוסט מס' 147. הועלה לאוויר במוצ"ש – 2 בפברואר 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 147. בשיקטאש – מכבי ת"א 55 : 77 במחזור 6 של ה- Top 16 ב- Euroleague (בתאריך 31 בינואר 2013). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 147. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ"ש – 2 בפברואר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>