פוסט מס' 243. ווימבלדון 2013. פוסט קצרצר מנקודת מבט של הטלוויזיה הבינלאומית ושל ה- Host broadcaster רשת הטלוויזיה הבריטית הציבוריתה- BBC הבריטי. פוסט מס' 243. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 9 ביולי 2013.כלליראשי

פוסט מס' 243.

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.

———————————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 243 : הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 9 ביולי 2013.

———————————————————————————————————- 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

הערה 5. : מר דוֹרוֹן גַלְעֶזֶר וגב' נִיבָה לָנִיר בוקר טוב ! נחמד שנזכרתם . סוף – סוף התעוררתם . מדוע נדרש לכם זמן כה רב כדי להבין ש- שר האוצר יאיר לפיד הוא גוץ פוליטי , שרירן ננסי מגוחך, שהוכיח כי התפוח לעולם לא נופל רחוק מהעץ. יָאִיר לַפִּיד הוא פטפטן ורברבן חסר כל מושג בתחום שהוא ממונה עליו. אין לו שום עכבות כדי להבטיח הבטחות שווא למעריציו . הוא מצטייר שוב ושוב כדמות סְרָק שמוליך שולל את בוחריו. יאיר לפיד דומה לאבא שלו יוֹסֵף "טוֹמִי" לַפִּיד ז"ל אדם שאהבתי ומי שהיה מנכ"ל רשות השידור בשנים 1984 – 1979, אולם הוא הרבה פחות חכם מאביו . מר דוֹרוֹן גַלְעֶזֶר וגב' נִיבָה לָנִיר מוודאים בכתיבת הפוסטים שלהם ב- "הָאָרֶץ" (עיתון הבית שלי) כי חוויית יָאִיר לַפִּיד היא לפי שעה עקרה . האיש אופורטוניסט . הייתי רוצה לראות את מר נִיצָן הוֹרוֹבִיץ מ- "מרץ" מכהן כשר האוצר של מדינת ישראל.

ראה "הארץ". 8 ביולי 2013 . עיתון "הארץ". מר דורון גלעזר תוקף בחריפות את התנהלות מר יאיר לפיד שר האוצר החדש בממשלת בנימין נתניהו. 

ראה "הארץ". 7 ביולי 2013 . עיתון "הארץ". גב' ניבה לניר מבקרת בחומרה את שר האוצר החדש של מגינת ישראל. 

הערה 6 : צפיתי ב- "מעגל" של דן שילון בערוץ 2 ("רשת") ביום שישי – 5 ביולי 2013 . מדהים שמישהו בתעשיית הטלוויזיה של מדינת ישראל חושב היום (לטוב ולרע) שהוא דן שילון עדיין רלוואנטי מאז נשקפה דמותו לראשונה באוקטובר 1968 בתוכנית "מבט ספורט" בטלוויזיה הישראלית הציבורית. האיש הזה מר דן שילון מגיש ומנחה "המעגל" שימלאו לו בסתיו 2013 73 שנים גרף לפני שלושה ימים רייטינג מזהיר של % 19.8 בתוכניתו המחודשת "המעגל". פיגורה טלוויזיונית וותיקה שמתברר כי לא נס ליחה גם בחלוף 45 (ארבעים וחמש) שנים . ראוי לציין כי "המעגל" של דן שילון בערוץ 2 הדביר לפני שלושה ימים (יום שישי – 5 ביולי 2013) את תוכנית הבידור "שי בשישי" של מר שי שטרן בערוץ 10 שצברה רק % 3.1 רייטינג.

shilon 1

טקסט תמונה : אוגוסט 1968. מר דן שילון (בן 28) מגיש את מהדורת "מבט" השנייה בהיסטוריה באולפן החדשות הראשון שמוסד בקומה החמישית בבניין הטלוויזיה בשכונת רוממה בירושלים (את מהדורת "מבט" הראשונה הגיש חיים יבין). דן שילון החל את הקריירה המזהירה שלו בטלוויזיה כעורך ומגיש חדשות והפך לשדר ספורט נערץ. הוא נחשב לאחד הכישרונות מהגדולים ביותר שצמח ברשות השידור בכל הזמנים. דן שילון הקים בסתיו 1968 את מחלקת הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית וניהל אותה עד 1974 (החליף אותו בהצלחה רבה מר אלכס גלעדי). בנובמבר 1974 מינה מנהל הטלוויזיה ארנון צוקרמן את דן שילון למנהל חטיבת החדשות במקומו של המנהל הקודם מר צבי גיל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

shilon 2

טקסט תמונה : אוקטובר 1968. דן שילון (בן 28) מגיש במהדורת "מבט" באוקטובר 1968 את קטעי הפילם הבודדים שסיקרו את אולימפיאדת מכסיקו 68'. הצילום נעשה מתוך מוניטור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. המשחקים האולימפיים של מכסיקו 1968 הועברו בשידורים ישירים מלאים בארה"ב ובאירופה . הטלוויזיה הישראלית הציבורית שזה עתה נעמדה על רגליה הסתפקה בפירורים. אורך חיי המדף הטלוויזיוניים של דן שילון נמשך כבר 45 שנים. (צילום מהמוניטור. התמונה באדיבות דן שילון. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 7 : חזון הטלוויזיה של מנכ"ל ערוץ 10 מר רפי גינת סדר יום טלוויזיוני חדש בערבי שבת כפי שנהגה על ידו לפני כשלושה חודשים טרם מתממש. "שישי" בהנהגת אלון בן דוד וטלי מורנו סופג תבוסה ביום שישי האחרון – 5 ביולי 2013 (% 4.4) מידי "אולפן שישי" של ערוץ 2 בהנהגת דני קושמרו (% 19.5) ואף ניגף בפני "יומן" של ערוץ 1 בהנהגת גב' איילה חסון (% 6.3) . ייתכן כי העיתונאית ומגישת החדשות של ערוץ 10 גב' אושרת קוטלר צדקה באבחנתה הנוגעת להתנהלות ופילוסופיית השידור של "שישי" כשהכריזה לפני כשבוע וחצי "כי אינך יכול להציע אלטרנטיבה ל- "אולפן שישי" של ערוץ 2 אם אתה בערוץ 10 מנסה לעשות את אותו הדבר". יש משהו נבון וחכם בהופעתה הטלוויזיונית של אושרת קוטלר . כישרון התנהלות התקשורת של אושרת קוטלר עם צופיה – קולח וטבעי . אינני יודע אם רפי גינת צריך להיות מודאג כבר עכשיו אולם עליו להעניק תשומת לב לתופעת הרייטינג הנמוך שצובר ערוץ 10 וגם משום שתוכניתו האישית "כל בו טק" צברה ביום חמישי האחרון – 4 ביולי 2013 בשעה שבין 21.00 ל- 22.00 מדרוג בינוני לחלוטין , רק % 10.26.

פוסט מס' 243. ווימבלדון 2013. פוסט קצרצר מנקודת מבט של הטלוויזיה הבינלאומית ושל ה- Host broadcaster רשת הטלוויזיה הבריטית הציבורית ה- BBC. פוסט מס' 243. כל הזכויות שמורות.

טורניר הטניס השנתי של ווימבלדון הוא חוויה טלוויזיונית כה נשגבת , תוצר של ה- BBC , עד שאפילו שדרני ושדרניות ה- Off tube של ערוץ 5 יחדיו עם הפרשן שלהם שלמה צורף אינם יכולים לקלקל ולהעיב עליה . נאמר כבר אלף ואחד פעמים ב- בלוג הזה כי שידור ישיר מהמוניטור בתל אביב של אירוע ספורט ממושך ודרמטי המתקיים במרחק אלפי קילומטרים מהשדרנים הופך אותם בעל כורחם לאנשי דקלום ופטפוט. מה כל כך קשה למנכ"ל ערוץ 5 מר תומר תורג'מן להטיס ללונדון לכמה ימים בלבד את עמיחי שפיגלר, מאיה רונן, ושלמה צורף לשדר ישיר מהשטח לפחות את משחקי חצי הגמר והגמר לגברים ונשים. מטילים עליהם משימה כמעט בלתי אפשרית לשדר ישיר חוויית טניס נדירה מהמוניטור בתל אביב מבלי להיות נוכחים במוקד ההתרחשות . אנוכי תמה מדוע מר עמיחי שפיגלר וגב' מאיה רונן אינם דורשים במפגיע ומציבים אולטימטום לבוס שלהם, "או שידור ישיר מהשטח – או שאנחנו מסרבים פקודה". אני בטוח שב- עמיחי שפיגלר וב- מאיה רונן טמון פוטנציאל שידור טלוויזיוני גדול יותר ממה שנגלה בווימבלדון 2013 . הפרשן שלמה צורף נושם טניס, אוכל טניס, וישן טניס אולם המערכת שמפיקה ועורכת אותו בערוץ 5 בכבלים חייבת לתבוע ממנו להביע את רעיונותיו בהרבה פחות מילים ולא לחזור על כל מיני טקסטים וקלישאות שנאמרו על ידו רק לפני 5 דקות. שלמה צורף יודע ומבין טניס. אין בכך ספק. בניסיונו העצום ובידע הרב שצבר הוא מקדים את מרבית הצופים בלא מעט שנים אולם עליו ללמוד להתנסח ביעילות יֶתֶּר ולרסן את מינון המֶלֶל.

ערוץ 5 בכבלים בראשות המנכ"ל שלו תּוֹמֶר תּוּרְגֶ'מַן מגיע להישגים מפליגים בתחום הרכש , הקנייה , ותשלומי זכויות השידורים אך מפסיד חלק ניכר מהמהימנות והיוקרה שלו בטיפול העיתונאי הרשלני באותם אירועי הספורט הבינלאומיים שיש לו חזקה עליהם. שידור Off tube הוא חרבון עיתונאי מכל היבט איך שלא תסתכלו על זה. אלא מאי, חוויית הצפייה במאבקי טניס ב- ווימבלדון (Wimbledon) מסוגם של הסרבי המצטיין נובאק דג'וקוביץ' (Novak Djokovic) נגד הארגנטיני חואן מרטין דל פוטרו (Juan Martin Del Potro) בשלב חצי הגמר ביום שישי – 5 ביולי 2013 ושל הבריטי אנדי מארי (Andy Murray) נגד נובאק דג'וקוביץ' במשחק הגמר אתמול יום ראשון – 7 ביולי 2013 היא כה נשגבת עד שה- Commentary בשפה העברית הבוקע מהאולפן בתל אביב נדחק לשוליים והופך לבלתי חשוב וחסר השפעה. אני מאחל לעמיחי שפיגלר ומאיה רונן עתיד שונה מגוֹרָל נֶצַח דַל "Born Off tube" שפקד את הקולגות הוותיקים שלהם נדב יעקובי ואבי מלר. ברור שאינני לועג להם. אנוכי מרחם עליהם . קללת ה- Off tube היא חרבון עיתונאי. אינני מבין כיצד עיתונאים נכבדים ומוכרים בעלי ידע וניסיון מוותרים מראש על כבודם המקצועי ומסכימים ביודעין להתנתק ממוקד ההתרחשות.

כאיש טלוויזיה ביליתי עם הטניס הבינלאומי כרבע מאה של שנים בין 1973 ל- 1998 . ב- 1973 הצעתי לבוס שלי  בחטיבת הספורט מר אלכס גלעדי להתחבר לטורניר הטניס של ווימבלדון. ברור שההתחלה ההיא הייתה צנועה. לפני 1973 לא היה כמעט טניס בטלוויזיה הישראלית הציבורית. לא הכרתי מעולם איש בתעשיית הטלוויזיה הישראלית והבינלאומית שהיה פתוח יותר לרעיונות חדשים מאשר אלכס גלעדי. הוא היה סקרן והתעניין בקידום אידאות חדשות רלוואנטיות מפני שהיה איש חושב. רכשנו את זכויות השידורים של טורניר ווימבלדון 1973 ע"ס של 750 (שבע מאות וחמישים) דולר. זה היה ה- Share (חלוקה הכספית) במסגרת חברותינו באיגוד השידור האירופי ה- EBU. בתוכנית "משחק השבוע" באחד מימי חמישי בשבוע באותו קיץ של שנת 1973 שידרנו ישיר קטעים נבחרים מניצחונו במשחק הגמר ליחידים של הצ'כוסלובקי יאן קודש (Jan Kodes) על הסובייטי אלכס מטרבלי (Alex Metreveli) בתוצאה 6 : 1 , 9 : 8 , 6 : 3 וזכייתה של האמריקנית גב' בילי ג'ין קינג (Billie Jean King) במשחק הגמר ליחידות לאחר שניצחה את בת ארצה כריס אוורט (Chris Evert) בתוצאה 6 : 0 , 7 : 5 . צריך להבין כי תוכניות הדגל של חטיבת הספורט בראשות מר דן שילון ומר אלכס גלעדי בטלוויזיה הישראלית הצעירה ב- 1973 הוקדשו בימים ההם בעיקרן לכדורגל וכדורסל. הטלוויזיה הישראלית הציבורית הייתה מדינת כדורגל בזעיר אנפין. בקיץ 1973 ייחדנו לראשונה תוכנית ספורט שלימה למשחק הטניס. זה היה חידוש מפליג. שִדָּר הטניס הוותיק יורם שימרון ישב באולפן ב' בקומה השנייה של בניין הטלוויזיה בשכונת רוממה בירושלים וליווה ב- Vice over בין שמונה לתשע בערב (שעת תחילת "מבט" הקדוש) את השתלשלות העלילות במשחק הטניס שחוקיו לא היו מוכרים די הצורך לצופים שלנו.

רשת הטלוויזיה הציבורית הבריטית ה- BBC , התוכן ומערכות הניהול שלה , היו מאז ומעולם הַאוּרִים ותּוּמִים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית מאז הקמתה ב- 1968. ה- BBC שימש מודל גם של מחלקת הספורט בכל הנוגע להתייחסותו והקדשת חשיבות לשידורי הספורט הרלוואנטי בלוח השידורים הכללי , יחדיו עם כישרון הסיקור והצילום של צילומי הכדורגל, א"ק, וטניס. טורניר ווימבלדון בטניס היה החשוב ביותר עבור הטלוויזיה הישראלית הציבורית מבין ארבעת טורנירי ה- Grand slam. קשר אמיץ נכרת במחצית השנייה של עשור ה- 70 במאה שעברה בין הטלוויזיה הישראלית הציבורית לבין ד"ר איאן פרומן אבי הטניס הישראלי ומחולל מהפכת הטניס במדינת ישראל. התייחסותו השלילית של מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד בשנים 1984 – 1979 לשידורים ישירים של הטניס הישראלי והבינלאומי על מסך הטלוויזיה הישראלית הציבורית לא העיבה על אהבתנו הטלוויזיונית לענף ספורט שכונה "הספורט הלבן" . מאידך – תמיכתם המסיבית , מקצועית ותקציבית , של שני המנכ"לים הבאים אחריו אורי פורת (בשנים 1989 – 1984) ושל מוטי קירשנבאום (בשנים 1998 – 1993) בשידורים ישירים של טורנירי ווימבלדון בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 היוו אנטי תזה להתנהלותו האנכרוניסטית והמיושנת של מנכ"ל רשות השידור שקדם להם .

הממונה על הפקה ועריכת שידורי הספורט בכל רשת טלוויזיה באשר היא גדולה או קטנה כפוף לצו השעה אך מושפע גם מהחינוך והמסורות שחווה וקיבל בילדותו. כל עורך ומפיק בטלוויזיה חייב לשאת עמו חוץ מכישרונות טלוויזיוניים ויכולת תכנון שידור עתידית גם מטען של ידע היסטורי ופרספקטיבה עמוקה ורחבה של קורות העיתים בתחום אחריותו והתמחותו הטלוויזיונית . הוקסמתי בילדותי ונערותי ממסורת הספורט הבריטית המסועפת לדורותיה ומאוחר יותר מהעוצמה והיכולת הטלוויזיונית המצוינת של ה- BBC שהפך את כישרונו לחזון מפני שהיה כה מוכשר ובעל מוטיבציה לקשור את עצמו למסורת הזאת ולכסות אותה כראוי, ולשווק אותה היטב באיים הבריטיים וכמעט בכל רחבי תבל . המוניטין העצום שה- BBC רכש ברבות השנים הושג לא רק בגלל דרמות הטלוויזיה שהפיק אלא גם בשל יכולת התיעוד וכיסוי אירועי הספורט בממלכה. השפעת מסורת הספורט הבריטית עלי יחדיו עם ה- BBC – הייתה מכרעת. ראה גם הספר עב הכרס בן כ- 7500 עמודים שחקרתי וכתבתי וקרוי "פסגת היכולת האנושית" . הספר הזה נכתב במסגרת סדרה רחבת היקף בת 13 ספרים שאנוכי חוקר וכותב וה- Title הכללי שלה קרוי " מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" .        

לא יכולתי לשער כי אַלֶכְּס גִלְעָדִי ודָן שִילוֹן יפתחו בפני בקיץ 1971 חלון הזדמנויות כה דרמטי ומרתק וקָסוּם, את שערי העיתונאות של הטלוויזיה הישראלית הציבורית . זה היה לפני יותר מארבעים שנה. גם לא תיארתי כי בבוא העת בחלוף עשור יציבו אותי מנכ"ל רשות השידור יוֹסֵף "טוֹמִי" לַפִּיד יחדיו עם מנהל הטלוויזיה יצחק "צחי" שמעוני ומנהל החדשות טוביה סער בנובמבר 1980 בתפקיד מנהל מחלקת הספורט ובכך יעניקו לי את ההזדמנות והסמכות לעָצֵב את שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית בציבורית על פי הבנתי ותפישתי, ולהביא ארצה בשידורים ישירים גם את מיטב המסורת הבריטית – טורנירי הטניס של ווימבלדון ומשחקי גמר הגביע האנגלי מאצטדיון "Wembley". ניהול, עריכה, והפקה טלוויזיוניים של Wimbledon ו- F. A. Cup היו לא רק משאת נפש. הם היו פסגה. הרצון לחלוק את הידע שלי עם הציבור ותכונות השילוב הסימביוטי בין הטלוויזיה לבין אירועי הספורט והחדשות ויחסי הגומלין ביניהם , הפכו אותי בסופו של דבר למה שאני , מה שרציתי להיות מימי נעוריי . עיתונאי במדיה האלקטרונית הוויזואלית של מדינת ישראל .

yoash alroey

טקסט מסמך : 1954 . אנוכי בן 16. מערכת השבועון "ספורט לעם" בהוצאת מרכז "הפועל" ממנה אותי לכתב שלה בעמק הירדן . ארכיון יואש אלרואי – בלינדמן. כל הזכויות שמורות).                                                                                                                          

ילדותי בקיבוץ אפיקים חלפה לה בצֵל שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל. זה לא מנע מאתנו לחוש אהדה לתרבות הבריטית לאחר הסתלקותם מארץ ישראל בטרם מלחמת העצמאות ב- 1948. ראש ממשלת אנגליה במלחמת העולם ה- 2 ווינסטון צ'רצ'יל היה דמות נערצת עלינו ביישוב הקטן. ארנסט בווין שר החוץ בממשלת קלמנט אטלי שירשה את ממשלת ווינסטון צ'רצ'יל נחשב לאויב מר. כשם שגדלנו על הסיפורים המופלאים של חוקרי היבשות ומגלי הארצות האנגליים דֵייוִיד לִיבִינְגְסְטוֹן, רוֹבֶּרְט סְקוֹט, ואֶרְנֶסְט שֶקֶלְטוֹן כך נצמדנו למסורת הספורט הבריטית ולפירמידה שלה , בפסגתה ניצבו ענפי הכדורגל, הטניס, והא"ק . לא היה לי מוזר שכילד בקיבוץ אפיקים התעניינתי בספורט הבינלאומי לגווניו השונים וגם בספורט הבריטי. את שמן מעורר היראה של קבוצות הכדורגל הבריטיות מצאתי במוספי הספורט הזעירים של עיתוני "דבר", "על המשמר", ו- "הארץ" בחדר הקריאה שסיקרו בשורה או שתיים את הליגה ואת משחקי גמר הגביע האנגלי היוקרתי.        

מקורות האינפורמציה העיתונאית הספורטיבית בשנים 1952 – 1948 היו מוגבלים ומועטים . העיתונות הגישה אותן במשורה כמו גם חמש הדקות השבועיות היחידות ברדיו, התוכנית "ממגרש הספורט" במוצ"ש שהוגשה ע"י השדרנים נחמיה בן אברהם ואלכסנדר אלכסנדרוני . בנוסף לשני המקורות האלה קלט הרדיו הישן שלנו את תוכנית הספורט רבת המוניטין "Sports Report" של רדיו ה- BBC בהפקה והגשה של הצמד אָנְגוּס מְקָאיי ואִימוֹן אָנְדְרִיוּס.

stadium soccer

טקסט תמונה : 1947 . לונדון לאחר מלחמת העולם ה- 2 . אצטדיונה של קבוצת צ'לסי, הקרוי, "סטאמפורד ברידג' " בלונדון. התמונה מתעדת את ההמולה, הכמיהה, והגעגוע העצום של הבריטים למשחק הכדורגל . קהל רב שנותר ללא כרטיסים למשחק צ'לסי נגד הקבוצה הסובייטית דינמו מוסקבה פרץ ליציעים ומילא את האצטדיון עד גדותיו . (באדיבות אינטרנשיונאל פוטבול בוק. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

blackpool 1953

טקסט תמונה : מאי 1953. לונדון. בטרם שריקת הפתיחה במשחק הגמר על הגביע האנגלי באצטדיון "וומבליי". זוהי הזוכה בגביע קבוצת בלקפול (Blackpool) בראשות הקיצוני הימני שלה סטנלי מתיוס שמחוללת סנסציה ומנצחת 4 : 3 את קבוצת בולטון וונדררס (Bolton Wanderes) בראשות החלוץ המרכזי נאט לופטהאוס , לאחר שקבוצת בולטון צעדה כבר ביתרון 3 : 1. זיהוי הנוכחים בשורת העומדים משמאל לימין : סיר סטנלי מתיוס, הארי ג'ונסטון, גרוסלאנד, פארם, גארט, האייוורד, קלי. זיהוי הנוכחים של היושבים משמאל לימין : טיילור , הובסון , סטנלי מורטנסן , בראון, פרי. דור ישראלי שלם גדל על כישרון המשחק של סיר סטנלי מתיוס האגדי. (באדיבות אינטרנשיונאל פוטבול בוק. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טורניר הטניס השנתי ב- ווימבלדון השנת הותיר עלי רושם רב מאז ילדותי לצד שלושת הטורנירים הנוספים של ה- Grand slam", אליפות אוסטרליה (מלבורן) , אליפות צרפת (רולאן גארוס בפאריס) ואליפות ארה"ב (ניו יורק) ונקראה "פורסט הילס" ואח"כ "פלשינג מדואוס" בניו יורק . עקבתי אחריהם . אני זוכר היטב את ההיסטוריה והמורשת המופלאה של ווימבלדון שהחלה ב- 1877 [1]  ונמשכת ברצף (להוציא את מלחמת העולם הראשונה 1918- 1914 ומלחמת העולם השנייה 1945- 1939) בעוצמה, תנופה, ויוקרה רבתיים. טורניר ווימבלדון מרכז סביבו עניין וסקרנות עד עצם היום הזה של שנת 2013. עובדה שעשרות רשתות טלוויזיה בינלאומיות ובראשן ה- Host broadcaster המקומי רשת הטלוויזיה הציבורית הבריטית ה- BBC משלמות הון עתק עבור הזכות להעביר למדינותיהן את המשחקים בשידורים הישירים. צריך להבין שה- BBC על שני ערוציו BBC 1 ו- BBC 2 , מייחד מידי שנה כ- 130 – 120 (מאה ועשרים  עד מאה ושלושים) שעות שידור במשך שבועיים של קיום הטורניר (תמיד בשליש האחרון של חודש יוני וראשית חודש יולי) . נפלה בידי הזכות כמנהל שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית- ערוץ 1 לייבֵא את שידורי ווימבלדון הישירים למען צופי הטלוויזיה בארץ במשך כשבע עשרה שנים, 1998 – 1981. בחורף 1982 השתתפתי לראשונה בתוקף תפקידי בפגישת מנהלי מחלקות הספורט של ה- EBU איגוד השידור האירופי ה- Sports Working Party שהתקיימה במדריד לרגל הפקת שידורי מונדיאל ספרד 1982. הדיונים עסקו גם בצדדים הכלכליים של רכישת זכויות שידורי הספורט הבינלאומיים (לרבות טורניר הטניס של ווימבלדון) הגובים שוב ושוב מחירים ניכרים מהשידור הציבורי האירופי. אז הבנתי כמנהל ומפיק טלוויזיה את ההתעניינות האירופית הגדולה שקיימת סביב הטורניר. לא כל המנכ"לים ראו בעין יפה את שידורי ווימבלדון ואת התעניינותי האישית במפעל הטלוויזיה היפהפה ובסיגנל המרשים של ה- BBC. מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד לא רק לא אהב טניס לא הייתה לו סבלנות לסוג זה של ספורט שמבקר הטלוויזיה בשעתו של עיתון "הארץ" מר אברהם טל הגדיר אותו כ- "פאק – פאק , פאק – פאק" . הכותרת האנטגוניסטית מלמדת מה הייתה דעתו של מבקר הטלוויזיה ההוא אודות ייחוד זמן מסך למשחק הטניס. המנכ"לים הבאים של רשות השידור אורי פורת ומוטי קירשנבאום שהיו נבונים ממנו מיוסף "טומי" לפיד העניקו לי לעומתו זמן מסך ביד רחבה (במסגרת האילוצים הידועה) וגם את התקציבים הדרושים. היה לנו נוח בעיקרון "להתעסק" עם שידורי ווימבלדון מפני שהמשחקים שוחקו בשעות אחה"צ (בין שלוש לשבע על פי שעון ישראל) ולא חדרו ללב ה- Prime time.

הייתה לנו בימים ההם של סוף עשור ה- 70 וראשית עשור ה- 80 של המאה שעברה תחרות עיקשת עם הטלוויזיה הירדנית JTV (ראשי תיבות של Jordan Television), שהייתה חברה ב- EBU כמונו) השכנה הדוּ – ערוצית שידרה ישיר בערוץ 6 שלה את משחקי חצי הגמר והגמר של הנשים והגברים מ- ווימבלדון, והביסה אותנו ללא תנאי. מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל ספג ביקורות קשות בעיתונות מפני שהתעלם שנה אחר שנה מבקשתנו ומבקשת הציבור לשדר ישיר את תחרויות חצי הגמר והגמר לנשים וגברים של ווימבלדון בטלוויזיה הישראלית הציבורית. הוא לא התרשם יתר על המידה מהביקורות השליליות שהוטחו וסִיכֵּל כל יוזמה של אלכס גלעדי ואח"כ גם שלי. בשנות ה- 70 ו- 80 של המאה שעברה הפך הטניס בישראל בהשראתו והכוונתו של ד"ר איאן פרומן מנהל מרכז הטניס ברמת השרון ולימים חתן פרס ישראל מספורט אצילי של אנשים אמידים, למשחק המוני שכל הציבור נוטל בו חלק . תרבות הטניס קנתה לה אחיזה איתנה בארץ . לפתע צצו מאות מגרשי טניס במדינה וצמחו מאות אלפי שחקנים חובבים שהעריצו את הענף . זאת הייתה עובדה . היה ידוע שמאות אלפי חובבי ספורט וטניס ישראליים צופים בשידורים הישירים של הטלוויזיה הירדנית ובזים לטלוויזיה הישראלית הציבורית שנמנעת מלבצע את רצונו ובקשתו של ציבור רחב . מבצע שידורי הטלוויזיה הישירים מ- ווימבלדון היו מהלך טכנולוגי פשוט .יוֹסֵף "טוֹמִי" לַפִּיד ז"ל היה רק צריך לסַמֵן לי אוֹר יָרוֹק . אך פקודתו בוששה להגיע . העיתון "ידיעות אחרונות" התגייס ללעוג למנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ולמנהל הטלוויזיה שלו טוביה סער . הוא עשה זאת באמצעות קריקטורה של מייק שהתפרסמה ב- 5 ביולי 1983 בהבלטה בעמוד האחורי של הגיליון לאחר זכייתו השנייה של ג'ון מקנרו האמריקני בתואר משניצח במשחק הגמר את האוסטרלי כְּרִיס לוּאִיס 3 : 0 . בקריקטורה של מייק נראה המלך חוסיין מלכה ההָאשֶמִי של ירדן מֵגיח לביתו של אזרח ישראלי הצופה בשידורי ווימבלדון בטלוויזיה הירדנית ותובע ממנו את תשלום האגרה [1] . הקריקטורה הלעגנית נתנה ביטוי לפופולאריות של הטורניר בישראל . היא העצימה את חוויית הצפייה של הציבור הישראלי בהם מחד ואת שמרנותו הבלתי מובנת של מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד מאידך . יוסף "טומי" לפיד היה האיש שחסם בגופו ממש את שידורי הטניס הנעלים והמרתקים האלה בטלוויזיה הישראלית הציבורית .

טקסט תמונה : קריקטורה של מייק בעיתון "ידיעות אחרונות" מ- 5 ביולי 1983. המלך חוסיין שליט הממלכה ההאשמית ירדן, תובע לעצמו את אגרת הטלוויזיה לאחר שנודע לו כי מאות אלפי חובבי טניס בישראל צופים בשידורי ווימבלדון בטלוויזיה הירדנית JTV (חברה מלאה ב- EBU כמונו). משהראיתי את הקריקטורה למנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד (עיתונאי במשך שנים רבות בעיתון המתחרה "מעריב"), גיחך והשיב לי, "אנשי "ידיעות אחרונות" לא יטיפו לי מוּסַר !". אולם העיתון "ידיעות אחרונות" צדק. (באדיבות העיתון "ידיעות אחרונות").

הבדל תהומי היה פרוש בין גישתו של מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד לשידורי הטניס לבין תפישת השידור של הבאים אחריו אורי פורת ומאוחר יותר של מוטי קירשנבאום. יוסף "טומי" לפיד החזיק בדעתו של אברהם טַל מבקר הטלוויזיה בעיתון "הארץ" שהעניק פעם כותרת למאמר בעיתונו ב- 17 ביוני 1985 בעקבות כתבה על שני שחקני הטניס שלמה גליקשטיין ועמוס מנסדורף ששודרה ב- "יומן השבוע" בטלוויזיה הישראלית, וכינה אותה "פאק- פאק , פאק- פאק". כך כתב [2] .

"…טניס משאיר אותי קר לגמרי . לדעתי זהו משחק משעמם , חד גוני , מעייף (את הצופה) הנמשך בדרך כלל הרבה מעבר לסָביר . פאק – פאק , פאק- פאק , פאק- פאק , כמה זמן אפשר ?! אבל אני מבין שמשחק זה זוכה בשנים האחרונות לפופולאריות רבה , אם משום שנחשב למשחקם של יפים ויפות , עשירים ועשירות , ואם משום שאפשר לבוא למגרש ולראות ספורט בלי להסתכן בסכנת נפשות . לא שורפים שם טריבונות , לא משליכים חזיזים אלא מוחאים כפיים בנימוס . עכשיו אפילו שישראל קיסר משחק טניס , המשחק הפך לעממי ומושך אלפי צופים. פאק- פאק , פאק- פאק . לא מתרשם מחבטות ההעברה של שלמה גליקשטיין .ברור שעורכי הכתבה נוטים לטובת הישראליים . פאק- פאק , פאק- פאק . מתחיל להתעייף . למה מראים את זה "ביומן" ? מנחש שנגמר למחלקת החדשות תקציב החודש , והם לקחו בהלוואה כמה מאות מטרים מצולמים ממחלקת הספורט . פאק- פאק…" .

טקסט תמונה :  17 ביוני 1985. ביקורת טלוויזיה שלילית של העיתונאי אברהם טל בעיתון "הארץ" הנוגעת לשידורי הטניס הישירים בטלוויזיה הישראלית הציבורית. (באדיבות עיתון "הארץ").

העיתונות הכתובה השפיעה על מהלכי השידור של מנכ"ל הרשות לטוב ולרע. יוסף "טומי" לפיד בחר להיות רחוק מהטֶנִיס. אולי חשב שזה משחק לעשירים . בערוב ימיו כמנכ"ל רשות השידור שיחקו כבר בישראל מאות אלפי חובבי טֶניס הודות לתושייתו של ד"ר אִיָאן פְרוּמַן. רובם היו אגב ממעמד הפועלים. הם היו גם צופי הטלוויזיה הפוטנציאליים הרבים של שידורי ווימבלדון . לכֵן הופעתו של אורי פורת בשמֵי רשות השידור בחודש אפריל 1984 לאחר הסתלקותו של יוסף "טומי" לפיד הייתה דרמטית ומהפכנית מנקודת המבט של התפתחות שידורי הספורט בטלוויזיה . הוא פשוט ייחד זמן שידור נוסף לענפי הספורט הפופולאריים על מסך הטלוויזיה הציבורית והקדיש לי יֶתֶּר אמצעי הפקה וצילום לטובת כיסוי אירועי הספורט הרלוואנטיים על מרקע הטלוויזיה הישראלית. אורי פורת מנכ"ל רשות השידור החדש שינה לחלוטין את תפישת עולמו של המנכ"ל היָשָן יוסף "טומי" לפיד. הוא הכניס את אירועי הספורט הבינלאומיים החשובים לסַל השידורים של משלם האגרה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. פתאום יכולתי לשָדֵר ישיר את משחקי הגמר של גביעי אירופה בכדורגל לקבוצות אלופות ומחזיקות גביע, שידורי אולימפיאדת לוס אנג'לס 84' הורחבו לאין שיעור. בתוך מעטפת מטריית השידורים הגלובאלית הזאת סייע לי המנכ"ל לחתום גם על חוזי השידורים הישירים של הטניס עם ה- EBU והוועדה המארגנת של משחקי ווימבלדון ולהביאם בשידורים ישירים ארצה . בכך חוֹלֵל שינוי מפליג . זה נראה טריוויאלי היום , אך זה היה הישג שידור עצום לפני יותר מעשרים שנה .

מאות אלפי חובבי הספורט הלָבָן בישראל יכלו החל מאמצע שנות ה- 80 לצפות בצורה שיטתית בשידורים ישירים בהיקף כמעט מלא של משחקי חצי הגמר והגמר לנשים וגברים בטורניר הטניס הבינלאומי החשוב והפופולארי ביותר בעולם . לפתע בקיץ 1985 פתחנו  ב- Weekend ארוך בן ארבעה ימים של שידורי טניס ישירים מווימבלדון . זה החל ביום חמישי – 4 ביולי 1985 בשתיים בצהריים . שידרנו ישיר את משחקי חצי הגמר לנשים בהם מַרְטִינָה נַאבְרָאטִילוֹבָה וכְּרִיס אֶוואֶרט מעפילות למשחק הגמר . "משחק השבוע" באותו ערב ייוחד לסיכום משחקי חצי הגמר לנשים לטובת הצופים שלא יכלו לראות את המשחקים בשידור ישיר . ביום שישי – 5 ביולי 1985 שידרנו ישיר את משחקי חצי הגמר לגברים . הדרום אפריקני קֶווין קָארֶן והנער הגרמני בן ה- 17 בּוֹרִיס בֶּקֶר העפילו לגמר . בלילה שידרנו שוב תוכנית מסכמת של משחקי חצי הגמר של הגברים . שני השידורים הישירים של משחקי הגמר , בשבת – 6 ביולי 1985 בגמר הנשים בו הביסה מַרְטִינָה נַאבְרָאטִילוֹבָה את כְּרִיס אֶוואֶרט 2 : 1 , וביום ראשון – 7 ביולי 1985 במשחק הגמר לגברים בו הפתיע בּוֹרִיס בֶּקֶר והביס את קֶוִוין קָארֶן בניצחון 3 : 1 – הפכו לסנסציה בארץ . הופתענו כאשר מצלמות ה- BBC חשפו את נער הפלא הגרמני אוכל בננות בהפסקות הרבות במשחקים (בנות דקה ותמיד בתום סיכום הנקודות הלא זוגי במערכות) . זאת הייתה הפעם הראשונה בה מאות אלפי צופי הטלוויזיה במדינת ישראל ראו כשווים לעשרות מיליוני עמיתיהם באירופה את הטֶניס הטוב בעולם בשידורים ישירים . המתנו יותר מידַי שנים כדי להפוך לרשת טלוויזיה מתקדמת יותר במחיר כספי זעוּם . אֶפשָר היה לעשות את זה הרבה קודם לכֵן . בס"ה נדרשנו להתחבר לשידורים לווייניים Multilateral (רבי משתתפים) . אפילו עמדת שידור באצטדיון המרכזי בווימבלדון עדיין התביישתי להזמין . מנכ"ל רשות השידור אורי פורת הרשה לי להגשים את חלומי ונתן לי לפתע לשדר ישיר את משחקי ווימבלדון . לא רציתי להיות חזיר ולבקש ממנו גם עמדת שידור . לכן דוּבַּר בשלב הראשוני על שידורי Off Tube בלבד מן המוניטור באולפן בירושלים .

באופן פרדוקסאלי היתרון הגדול של טורנירי הטניס בווימבלדון בלונדון שאִפשֵר את שידורם הישיר בטלוויזיה הישראלית הציבורית היה נעוץ דווקא בקיומם של המשחקים בזמן צפייה לא נוֹח . בשעות אחה"צ ולפנות עֶרֶב על פי שעון ישראל . לא ב- Prime time . אילו נערכו המשחקים בשעות העֶרֶב לא ניתן היה לשָדרַם , בין אם הטלוויזיה הישראלית הציבורית הייתה מונופול שידור בשנות ה- 80 ו/או ברת תחרות בעידן הרָב עַרוּצִי בשנות ה- 90 . שום מנכ"ל רשות השידור או מנהל טלוויזיה ששאפו בכל מאודם להידמות למופת השידור של ה- BBC הבריטי לא היה מרהיב עוז בנפשו ולא היה מֵהִין לשַדֵר ישיר את תחרויות גמר ווימבלדון לנשים וגברים בטניס בלֵב ה- Prime Time הישראלי . רבים מהקולגות שלי בטלוויזיה הישראלית הציבורית טענו בפני אז שטורניר הטניס של ווימבלדון הוא אירוע בריטי ייחודי ולכן ה- BBC משקיע מאמץ לא קטן ברכישת זכויות השידורים שלוֹ . אַל לה לטלוויזיה הישראלית הציבורית להידמות בעניין הזה ל- BBC . ישראל איננה אנגליה . זאת הייתה אִיוֶולֶת וגישה חסרת אופק. טורניר הטניס של ווימבלדון הוא אירוע ספורט בינלאומי בעל עניין עולמי שחרג מזמן מגבולות בריטניה . הוא חשוב ופופולארי מסוגו בעולם. כל רשתות הטלוויזיה הציבוריות המאוגדות ב- EBU מייחדות לוֹ מסורת שידור ארוכה ו- Space נרחב בלוח השידורים שלהן, ומשדרות ישיר את משחקי הטורניר. חלקן מהשלבים הראשונים שלוֹ , אחרות משלב שמינית הגמר ואילך, ויש כאלה גם משלב רבע הגמר. אנחנו תמיד החילונו לשַדֵר ישיר רק משלב חצי הגמר. את משחקי הנשים והגברים כאחד.

תשלומי זכויות השידורים שמשלמות רשתות הטלוויזיה באירופה , וגם בעולם , ובראשן רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC  וערוץ 7 האוסטרלי (Channel 7) לוועדה המארגנת של משחקי ווימבלדון מידֵי שנה בשנה צברו ברבוֹת השנים תאוצה אדירה . הם אִפשרו לבעלי מועדון הטניס הפרטי הזה להפוך את הטורניר לנושא פרסים ראשון במעלה בו המנצח והמנצחת קיבלו ב- 2005 כל אחד מיליון דולר תמורת שבועיים "עבודה" . אך מועדון הטניס של ווימבלדון הגיע להישג מפליג , רָב יותר מהכסף . הוא יצר מסורת משחקים נפלאה ורצופה מאז 1877 . דוֹר אחר דוֹר , במשך 130 (מאה ושלושים) שנה , הפכו המארגנים את טורניר הטניס לאירוע ספורט תרבותי מיוחד במינו , זמן רב לפני שהממון קיבע את מקומו המרכזי בספורט הבינלאומי וגם בתחרויות הטניס כמובן . צריך לראות את התורים הארוכים המשתרכים לאורך קילומטרים של צופים המבקשים להבטיח לעצמם כרטיסים . חלקם מקימים אוהלי סיירים במקום וישנים שם בלילות כדי להתייצב בבוקר בראש התור .

הטלוויזיה הישראלית הציבורית כבר שידרה בהיסטוריה שלה הרבה מאוד אירועי ספורט ב- Prime time שלה מבלי שנציגים ישראליים ייטלו חלק באירועים האלה . לווימבלדון אין סיכוי . ווימבלדון יוֹק . באותם הפעמים שהשידורים הישירים של משחקי חצי הגמר והגמר של ווימבלדון התארכו ופלשו ללֵב ה- Prime time הישראלי , הם נקטעו באכזריות ע"י חלק ממנהלי הטלוויזיה ובראשם יוסף בר-אל . הקטיעה המפורסמת ביותר התרחשה בסופו של משחק הגמר לגברים בקיץ 1985 בין בוריס בקר הנער הגרמני בן ה- 17 לבין קווין קארן מדרום אפריקה . קוטע השידור היה יוסף בר-אל המנהל הזמני בימים ההם של הטלוויזיה הישראלית .

אִילוּ משחקי הגמר של טורניר הטניס ברמת השרון היו נערכים ב- Prime Time , הנהלת הטלוויזיה הישראלית הציבורית לא הייתה מתייחסת אליהם כלל , ולעולם לא הייתה משדרת אותם בשידור ישיר . אולי מפני שהם עדיין נתפשים ע"י מנהיגות השידור בהווייתם כסטריאוטיפ ספורט ולא טניס ישראלי טהור . אלכס גלעדי ואנוכי הסברנו לד"ר אִיָאן פְרוּמַן בסוף שנות ה- 70 ותחילת שנות ה- 80 את מהות יחסי הגומלין בין הטלוויזיה הישראלית הציבורית לטניס הישראלי . שידורים ישירים אפשריים רק בשעות אחה"צ . לעולם לא בזמן צפייה ראשי . ד"ר איאן פרומן קיבל את ההסבר . למנהיג הטניס הישראלי בימים ההם הספיקה חשיפה בערוץ המונופוליסטי גם בזמן צפייה לא נוח שנחשב ל- Non prime time . משחק הגמר לנשים בווימבלדון מתקיים תמיד בשבת אחה"צ ומשחק הגמר לגברים ביום ראשון אחה"צ .  מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ומנהלי הטלוויזיה הישראלית בתקופתו , לא ידעו או שמא לא רצו לדעת ולהכיר בעובדה כי רֶשֶת הטלוויזיה הציבורית האנגלית  ה- BBC  פסגת חלומותיהם הטלוויזיוניים , משדרת עוד מימי המונופול באנגליה , מאז שנת 1937, שנה אחרי שנה את טורנירי הטניס של ווימבלדון באופן בלעדי . שני הערוצים הציבוריים – ממלכתיים בבריטניה 1-BBC  וְ-  2-BBC  מייחדים להם מידֵי יום בכל אחד  מ- 14 ימי המשחקים של הטורניר כ- 12 שעות שידורים ישירים, לרבות סיכומים ותקצירים עדכניים. יתירה מזאת . המנכ"לים של ה- BBC לדורותיהם שילמו ממון רב לוועדה המארגנת של משחקי ווימבלדון שהיא ארגון ספורט פרטי לחלוטין ולא בריטי לאומי , כדי לשַמֵר בידיהם את זכויות השידורים של טורניר הטניס החשוב בעולם בידי השידור הציבורי . צריך להבין שמאז ימיו של שחקן הטניס הבריטי הנודע פְרֶד פֶּרִי מי שזכה בשלוש אליפויות ווימבלדון ליחידים ב- 1934 , 1935 , ו- 1936 , לא קמו לאנגליה גיבורי טניס כלשהם , ואף על פי ה- BBC עסק בטורניר מבוקר עד ערב . עיתונאות השטח של ה- BBC היא פנטסטית . אם אתם חובבי טלוויזיה וטניס ומזדמן לכם לבקר באנגליה בעת טורניר ווימבלדון כדאי לכם להתיישב במלון שלכם מול מרקע השידור הציבורי הבריטי ולצפות בעיתונאות שטח במיטבה .

הגדיל לעשות המנכ"ל המוכשר של ה- BBC ב- 1999 גרג דייק (Greg Dyke) כשעִם מינויו למשרה הרמה חתם על חוזה שידור בלעדי ל- 5 שנים עם מועדון הטניס האנגלי והעלה את רף התשלומים ל- 10000000 (עשרה מיליון) דולר לעונה . 50000000 (חמישים מיליון) דולר לחמֵש שנים [3] . צריך להבין ולזכור שטורניר הטניס בווימבלדון איננו אירוע ספורט לאומי אופייני בו נוטלת חלק נבחרת אנגליה (מדינה שאיננה נחשבת למעצמת טניס) . זהו אירוע ספורט המאורגן לתפארת ע"י וועדה מארגנת פרטית וזוכה להתעניינות תקשורתית לאומית ובינלאומית ערה . למשחקי חצי הגמר והגמר לנשים וגברים בווימבלדון מעפילים בדרך כלל טניסאים מלאומים שונים , שוודיים אמריקניים , אוסטרלים , גרמניים , צ'כוסלובאקיים , שווייצריים , וספרדים , אך מעולם לא שחקני טניס אנגליים. הטניסאית הבריטית האחרונה שזכתה בווימבלדון הייתה וִוירְגִ'ינְיָה וֵוייד (Virginia Wade) בשנת 1977, ובין הגברים היה זה פְרֶד פֶּרִי (Fred Perry) שלוש פעמים רצופות בשנים 1934 , 1935 , ו- 1936 . אף על פי כן משדרת רשת הטלוויזיה הציבורית באנגליה ה- BBC  באהבה גדולה את משחקי טורניר הטניס הזה ומשלמת עבורם הון תועפות . עשרות רשתות טלוויזיה ציבוריות באירופה המסונפות ל- EBU  הלכו בעקבות ה- BBC . הן שילמו ממון כדי לשדר ישיר לצופי הטלוויזיה שלהם את תחרות הטניס החשובה בעולם – ווימבלדון (Wimbledon). הכרך עב הכרס שחקרתי וכתבתי, "הפקות חובקות ארץ ועולם . הייתי שם." עוסק ודן שוּב ושוּב בשאלת "מיליון הדולר" הנצחית. האם על השידור הציבורי לייחֵד מָמוֹן רב למען שידורי הספורט היוקרתיים בטלוויזיה הכולל בתוכו מאמץ טכנולוגי גדול ואמצעי הפקה משמעותיים . ואם כן  כיצד , באיזה אופן , ובאיזו תדירות עליו לעשות זאת , וכמה עליו לשַלֵם . או שמא מוטלת עליו החובה להתעלם במתכוון משידורי הספורט כדי להתרכז במשימות שידור ציבוריות אחרות שלרבים נראות חשובות יותר , כמו חדשות , תיעוד דוקומנטארי , אומנות , מוסיקה , מדע , ועשיית דרמות וסדרות טלוויזיה מקוריות ישראליות , ובכך להַפְקִיר את זירת רכישת זכויות השידורים של אירועי הספורט היקרים והיוקרתיים בידיו של השידור המסחרי .

ה- BBC מתנגד באורח מסורתי לתזת ההפקרה . הוא רואה בשידורי הספורט נדבך מסורתי חשוב בלוח השידורים הציבורי שלוֹ מימים ימימה . רק בשנת 2000 שידר ה- BBC  כ- 1900 שעות ספורט בשני ערוצי הטלוויזיה שלוֹ . זאת ועוד . למלחמתו של ה- BBC העקובה מדם ירוק של דולרים מרשרשים נגד שידורי הטלוויזיה בלוויין BSKYB המסחריים של רוּפֶּרְט מֶרְדוֹק על אירועי הספורט היוקרתיים והחשובים למשלם האגרה הבריטי , הצטרפה ב- 1991 ממשלת בריטניה , שהחליטה כי שורה של אירועי ספורט חשובים , גדולים ורלוואנטיים לציבור הבריטי , יוכלו להיות משודרים על פי חוֹק (Listed Events Legistlation) , אך ורק בשלושת ערוצי הטלוויזיה הציבוריים באנגליה , ב- BBC , ITV , ו/או Channel 4 . ממשלת בריטניה קבעה כי המשחקים האולימפיים , המונדיאלים של הכדורגל , משחק הגמר השנתי על הגביע האנגלי בכדורגל (FA Cup) , משחק גמר על הגביע הסקוטי בכדורגל , משחקי קריקט (Cricket) בהשתתפות נבחרת אנגליה , טורניר משחקי ווימבלדון בטניס, מרוץ הסוסים השנתי הדרמטי ומלא ההפתעות בליוורפול המכונה, "The Grand National", ומרוץ הסוסים נוסף הקרוי , "The Derby", הם קניין של השידור הציבורי בלבד [4] .

משחקי חצי הגמר בווימבלדון מתחילים באחת בצהריים שעון לונדון ומשחקי הגמר בשתיים אחה"צ. בשלוש ו/או ארבע אחה"צ מותנה בשעון הקיץ של ישראל . השידורים הישירים שלנו לא חדרו בדרך כלל ללֵב  ה- Prime time. החיסרון הגדול של שידור ישיר של משחק טֶנִיס בטלוויזיה נעוץ בחוקת המשחק שלוֹ . משחק הטֶניס אינו מוגבל בזמן. סיומו מותנה בכמות צבירת הנקודות של המנצח ולא בזמן ההתמודדות המוגדר ע"י שעון כמו במשחקי כדורגל וכדורסל למשל. הדבר מסבך את חישובי מִשְכוֹ של משחק הטניס והופך אותו לקריטי בעיקר ברשת טלוויזיה ציבורית מסוגה של הטלוויזיה הישראלית שעומד לרשותה אפיק שידור יחיד עליו יש לה שני שותפים הטלוויזיה החינוכית והטלוויזיה בערבית. הוא יכול להיות פעם קצר מידי לצורך חישובי השידור ולעיתים ארוך מידי. בדרך כלל הוא מתארך וחוצה את גבולות השידור שהקציבו לנו. "השותפות" המאולצת הזאת בין שלושה גופי שידור (על פי חוֹק השידור במדינת ישראל) עַל אותו סיגנל שידור, העניקה לטלוויזיה החינוכית את הזכות לשָדֵר עליו משמונה בבוקר ועד תום "עֶרֶב חדש" בחַמֵש וחֵצי אחה"צ, ואח"כ הותירה אותו משֵש וחֵצי עד שמונֶה בערב בידי הטלוויזיה בשפה הערבית . לטלוויזיה הישראלית הציבורית הוקצתה שעת שידור אחה"צ לילדים והנוער, ומשמונה בערב עד חצות. הקצאת זמנים מיושנת מראשיתה ואנכרוניסטית מיסודה.

החלוקה הכפויה הזאת הולידה מחלוקות בשידורי ספורט מתמשכים כמו שידורי הטניס כשכל גוף שידור אוחֵז בחלקת הפרטית שלו ואיננו מסכים לוותר למען אינטרס השידור הכללי. שידורי ווימבלדון סבלו מכך. גב' יוֹהָנָה פְּרֶנֶר ז"ל מנהלת התוכניות בטלוויזיה החינוכית הבינה את ערך שידורי הספורט הרלוואנטיים והסכימה לפנות את זמן השידור עבור שידורי ווימבלדון מארבע עד חמֵש אך לעולם לא וויתרה על "עֶרֶב חָדָש" (17.30 – 17.00). יוסף בר-אל הסכים בטוּבוֹ להקריב חצי שעה מנתח השידור שלוֹ משֵש וחֵצי עד שֶבַע בעֶרֶב אך כמו גב' יוֹהָנָה פְּרֶנֶר ז"ל לא וויתר על יומן החדשות שלוֹ שהחל בשֶבַע בערב (19.00) . השידור הישיר ההיסטורי הראשון בתולדות הטלוויזיה הישראלית של משחק הגמר לגברים בטורניר הטניס של ווימבלדון נערך ביום ראשון – 7 ביולי 1985 בין בּוֹרִיס בֶּקֶר הנער הגרמני בן ה- 17 לדרום אפריקני קֶוִוין קָארֶן . ההתמודדות בין השניים התארכה ולא הגיעה לסיומה בשבע בערב כמצופה . המערכות השנייה והשלישית נמשכו כנצח והסתיימו ב-Tie Break ופעמיים בהכרעה מינימאלית 7 : 6 לכל אחד משני השחקנים. במערכה הרביעית ניצב הנער בּוֹרִיס בֶּקֶר על סַף ניצחון סנסציוני . אורי לוי שידר ישיר את המשחק עם הפרשן יוסי שטבהולץ . הטלוויזיה הישראלית הציבורית הייתה צריכה להמתין עוד כמה שניות לסיום ההתמודדות הדרמטית , אך יוסף בר-אל המנהל הזמני בימים ההם ובו בזמן גם המנהל של הטלוויזיה בשפה הערבית , קטע את השידור הישיר שלנו ועבר לשָדֵר את החדשות בשפה הערבית . יצאתי מדעתי . גם המנכ"ל אורי פורת יצא מדעתו ושָלָף לעברו של יוסף בר-אל כרטיס צהוב אך לא העיף אותו מכר הדשא הטלוויזיוני . יוסף בר-אל ולא רק הוא ראו בשידור הישיר של הטניס סטריאוטיפ ספורט שמתאים להיות Filler , מילוי זמן שידור בשעות אחר הצהריים .

בּוֹרִיס בֶּקֶר המדהים ניצח 3 : 1 במערכות , 6: 3 , 6 : 7 , 7: 6 , ו- 6 : 4 , והניף את הגביע  אך מאות אלפי צופי הטניס בישראל לא זכו לראות את התמונות האלה . הם היו צריכים להחליף תחנה ולעבור לצפות בערוץ 6 של הטלוויזיה הירדנית ששִידֵר ישיר את המשחק עד תומו וכמובן את טקס הענקת הגביע המסורתי . העיתונות לא עשתה חשבון וירדה על יוסף בר-אל כפי שלא עשתה מעולם לשוּם מנהל טלוויזיה אחר שקדם לוֹ. קטיעת השידור הישיר שניות אחדות לפני סיומו הייתה אִיוֶולֶת . יהושע שגיא מעיתון "הארץ" נתן למחרת  ב- 8 ביולי 1985 דרור לעֵט הסרקסטית שלוֹ [5] .

"…תודה לך קינג חוסיין, הוד מעלתו, בלי שום קשר לדעות פוליטיות ולתוכניות על עתיד הגדה והיחסים בין שני עמינו, אני רוצה להודות לך על השירות הספורטיבי הנהדר שמעניק לנו ערוץ הטלוויזיה שלך. ברגע שבטלוויזיה שלנו נאלצים להפסיק באמצע משחק הגמר את השידור מווימבלדון, אין לחובבי הספורט בישראל שום בעיה. עוברים לערוץ 6 או שעוברים לערוץ 3 , ומקבלים את כל ההצגה הגדולה בטלוויזיה הירדנית עד לסיומה הדרמטי .כולל הצילומים של אימא ואבא בֶּקֶר הנרגשים, המצלמים מן היציע במצלמה משפחתית קטנה את הבן הקטן שלהם עושה היסטוריה. נא הואֵל בטובך להעביר לאנשי מחלקת הספורט של הטלוויזיה שלכם את תודת כל שוחרי הספורט בישראל. אתם באמת עושים לנו שירות מצוין . בהתחשב בכך שאפילו בעד האגרה אינכם דורשים תשלום – זה באמת מעל ומעבר. תודה לך קינג חוסיין בשם כל שוחרי הספורט בישראל. תודה רבה…".

wimbledon criticism

טקסט מסמך : 8 ביולי 1985 . העיתונות הכתובה תוקפת בחריפות רבה את קטיעת השידור הישיר בשבע בערב (19.00) שעסק בתיאור משחק הגמר ליחידים בווימבלדון בוריס בקר (גרמניה) – קווין קארן (דרום אפריקה). ההתמודדות ב- ווימבלדון עמדה להסתיים בתוך דקות בניצחונו של הנער הגרמני בוריס בקר בן ה- 17, אולם מ"מ מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית יוסף בר-אל החליט לא להמתין וקטע את השידור הישיר לטובת מהדורת החדשות בשפה הערבית. תחנוניי ליוסף בר-אל וניסיונות השכנוע כי המשחק או טו טו מסתיים לא הועילו ואל לו לקטוע את השידור הישיר על סף סיומו נדחו על ידו. (באדיבות אנשי ארכיון העיתונות של "בית אריאלה" בתל אביב מר מאיר שפירא ומר ערן רוזנצוויג ובאדיבות ארכיוני "חדשות" ו- "הארץ" ובאדיבות המו"ל מר עמוס שוקן, כמו גם באדיבות העיתון "מעריב"). 

הטלוויזיה הישראלית הציבורית קמה מעפרה ב- 1968. בסוף אותה שנה מונה דן שילון למנהל מחלקת הספורט. ב- 1968 נפתחו ארבעת טורנירי הטניס הגדולים בעולם אליפות אוסטרליה , אליפות צרפת (רולאן גארוס) , ווימבלדון, ואליפות ארה"ב (נקראים גרנד סלאם) גם בפני שחקני טניס מקצועניים. ליד שם הטורניר נוספה המילה האנגלית “Open”. העניין בהם גבר. ב- 1970 החלו הוועדות המארגנות לחלק פרסים כספיים שהלכו ותפחו למנצחים והמנצחות בארבעת טורנירי הגרנד סלאם [2]. הטלוויזיה הבינלאומית שכה חשקה וכמהה לכסות את המשחקים הללו, נדרשה לממן את הפרסים הכספיים באמצעות תשלום של זכויות שידורים.

שמותיהם של המנצחים והמנצחות בהיסטוריה הארוכה של ווימבלדון הדהדו באוזניי. היה זה האמריקני התמיר ויפה התואר ביל טילדן (Bill Tilden נולד ב- 1893 בפילדלפיה – ארה"ב) שהיה אלוף לאחר מלחמת העולם הראשונה בשנים 1920, 1921 ואח"כ שוב ב- 1930 כשהיה כבר בן 37 . הטניסאית הצרפתייה סוזאן לנגלן (Suzanne Lenglen נולדה ב- 1899 בפאריס – צרפת) הייתה אלופת ווימבלדון שֵש פעמים בשנים 1919, 1920, 1921, 1922, 1923, ו- 1925. ארבעת המוסקטרים הצרפתיים ז'אן בורוטרה, רנה לאקוסט, הנרי קושה, וז'אק ברונו שלטו בווימבלדון בשנים 1929 – 1924. ואיך אפשר לשכוח את הטניסאית האמריקנית הֶלֶן וִוילְס – מוּדיִ (Helen Wills Moody נולדה ב- 1905 בברקלי קליפורניה) שזכתה שמונה פעמים בתואר אלופת ווימבלדון בשנים 1927, 1928, 1929 , 1930, 1932 , 1933 1935 ו- 1938, ואת הלן ג'ייקובס המיוסרת ואליס מארבל מלאה שמחת נעורים . הטניסאי הבריטי פרד פרי היה אלוף ווימבלדון שלוש פעמים ברציפות בשנים 1934 , 1935 , ו- 1936 . 77 (שבעים ושבע) חלפו עד שהופיע אתמול טניסאי בריטי נוסף בשם אנדי מארי וזכה לראשונה בטורניר מאז ימיו של פרד פרי בשנות ה- 30 של המאה שעברה . האמריקני דונלד באדג' הוכתר פעמיים כאלוף ווימבלדון אחרי פרד פרי . ב- 1937 לאחר ניצחונו על הברון הגרמני גוֹטְפְרִיד פוֹן קְרָאם חביבו של אדולף היטלר וב- 1938 על הבריטי הנרי אוסטין בטרם פרצה מלחמת העולם ה- 2 .

wimbledon 1912

טקסט תמונה : יולי 1912 . מראהו של מגרש הטניס המרכזי בווימבלדון לפני 101 שנים . (באדיבות ווימבלדון) .

perry

טקסט תמונה : שנות הזוהר של הטניס הבריטי ב- 1934 , 1935 , ו- 1936 . הטניסאי הבריטי רב המוניטין פרד פרי (Fred Perry) זוכה שלוש פעמים ברציפות בטורניר ווימבלדון ליחידים גברים והופך לאייקון  [1] . שום שחקן טניס בריטי לא זכה בטורניר ווימבלדון מאז ניצחונותיו של פרד פרי , עד אתמול 7 ביולי 1977 . בחלוף 77 שנים שיחזר אתמול שחקן הטניס הבריטי אנדי מארי את הצלחתו של פרד פרי לאחר שניצח אתמול המשחק הגמר ליחידים את הסרבי נובאק דג'וקוביץ' בתוצאה 3 : 0 (באדיבות ווימבלדון) .

ווימבלדון – יולי 1934 . משחק הגמר ליחידים : פרד פרי מנצח את  ג'ק קרואופורד (Jack Crawford נולד בניו סאות' וולס אוסטרליה ב- 1908) בתוצאה החלקה 3 : 0 ( 6 : 3 , 6 : 0 , ו- 7 : 5 ).

ווימבלדון – יולי 1935 . משחק הגמר ליחידים : פרד פרי מנצח את גוטפריד פון קראם (גרמניה) בתוצאה החלקה  3 : 0  ( 6 : 2 , 6 : 4 , 6 : 4 ) .

ווימבלדון – יולי 1936 . משחק הגמר ליחידים : פרד פרי מנצח את הגרמני – נאצי גוטפריד פון קראם חביבו של הקנצלר אדולף היטלר בתוצאה החלקה 3 : 0 ( 6 : 1 , 6 : 1 , 6 : 0 ).

הערה א' : פְרֶד פֶּרִי זכה גם פעם אחת באליפות אוסטרליה (Australia Open) ב- 1934 . ב- 1935 העפיל שוב למשחק הגמר באליפות אוסטרליה אך הפסיד לאוסטרלי גֶ'ק קְרוֹאוּפוֹרְד. פרד פרי זכה פעם אחת באליפות צרפת (רוֹלָאן גָארוֹס) ב- 1935 בה ניצח את הגרמני גוֹטְפְרִיד פוֹן קְרָאם.

הערה ב' : פְרֶד פֶּרִי זכה בעשור ה- 30 גם שלוש פעמים באליפות ארה"ב (US  Open) . ב- 1933 ניצח את הטניסאי האוסטרלי ג'ק קרואופורד , ב- 1934 ניצח את וִוילְמֶר אֶלִיסוֹן , ועשה זאת שוב ב- 1936 נגד האמריקני דוֹנַלְד בַּאדְג'. 

[1] במשחק הגמר בטורניר ווימבלדון  ב- 1877 ניצח ספנסר גור (Spencer Gore) את ויליאם מרשל (William Marshal) בתוצאה 6 : 1 , 6 : 2 , 6 : 4 .

[2] הפרסים הכספיים שהוענקו למנצחים ולמנצחות בכל טורניר גרנד סלאם עמדו בשנת 2011 על 1.500000 (מיליון וחצי) דולר לכל מנצח ומנצחת בשני משחקי הגמר היחידים והיחידות. בשנת 2012 , 2.000000 (שני מיליון) דולר לכל מנצח ומנצחת בשני משחקי הגמר ליחידים ויחידות. בשנת 2013 2.400000 (שני מיליון וארבע מאות אלף) דולר לכל מנצח ומנצחת בשני משחקי הגמר ליחידים ויחידות .

לאחר מלחמת העולם ה- 2 עלה לגדולה הטניסאי האמריקני ג'ק קריימר (Jack Kramer נולד בלאס ווגאס – נבדה ב- 1921) אלוף ווימבלדון ב- 1947 . בימיו הורשו ליטול חלק בתחרויות הטניס רק טניסאים חובבים [1] . ג'ק קריימר היה טניסאי מוכשר ובעל חוש לעסקים שהשפעתו על התפתחות הטניס המודרני הייתה עצומה . מכיוון שראה כי ניצחונותיו בטורנירי הטניס מביאים לו כבוד אבל לא כסף החליט להפוך לטניסאי מקצועני ובד בבד להיות אמרגן של להקה מקצוענית שנדדה ברחבי ארה"ב ועשתה ביזנס . גֶ'ק קְרֶיימֶר צירף ללהקתו שחקני טניס מוכשרים בעלי פוטנציאל כמו הרומנטיקן רִיצֶ'ארְד אָלוֹנְזוֹ "פַּאנְשוֹ" גוֹנְזָאלֶס וגם את אלופי העבר של ווימבלדון וארה"ב שצברו מוניטין כמו בּוֹבִּי רִיגְס (Bobby Riggs) , טֶד שְרוֹדֶר (Ted Schroder) , טוֹנִי טְרָאבֶּרְט (Tony Trabert) , ורבים אחרים . האמריקני טֶד שְרוֹדֶר היה אלוף ווימבלדון ב- 1949 . האמריקני בַּאדְג' פָּאטִי זכה בטורניר ב- 1950 . היהודי – אמריקני דִיק סַאבִיט עשה זאת ב- 1951 ואחריו האוסטרלי פְרָנְק סֶדְגְ'מַאן ב- 1952 . האמריקני וִויק סֵיְישֶס זכה ב- 1953 . הטניסאית אמריקנית לואיז ברואו הייתה אלופה בשנים 1948 , 1949 , 1950 ושוב כעבור חמש שנים ב- 1955 , הנערה האמריקנית מוֹרִין קוֹנוֹלִי שבטרם מלאו לה עשרים זכתה בשלוש אליפויות ב- 1952 , 1953 , ו- 1954 . הטניסאי הצ'כוסלובקי יָרוֹסְלָאב דְרוֹבְּנִי (ייצג את מצרים) ניצח בווימבלדון ב- 1954 . האמריקני טוֹנִי טְרָאבֶּרְט היה אלוף ב- 1955 . האמריקנית השחורה אַלְתִּ'יאָה גִיבְּסוֹן והברזילאית מריה בואנו שלטו בווימבלדון בשנים 1960 – 1957 . ואז הגיעה השליטה האוסטרלית בהדרכת המנטור הָארִי הוֹפּמַאן (Harry Hopman נולד בסידני ב- 1906) ועמה השמות שהעניקו לאוסטרליה את המוניטין העצום שלה בענף הזה , בתחרויות ה- Grand slam וגם תחרויות גביע דייויס : לוּאִיס הוֹאד היה אלוף ווימבלדון בשנים 1956 ו- 1957 , אשלי קופר אלוף ווימבלדון ב- 1958 נִיל פְרֶיְיזֵר אלוף ווימבלדון ה- 1960 ורוֹד לֵיְיבֶר אלוף ווימבלדון בשנים 1961 , 1962 , ו- 1969 (שניהם איטרי יד ימין) , רוֹי אֶמֶרְסוֹן אלוף ווימבלדון בשנים 1964 ו- 1965 וג'ון ניוקומב בשנים 1967 , 1970 , ו- 1971 . לידם בלטו בעשור ה- 60 וראשית עשור ה- 70 שתי אלופות ווימבלדון האוסטרליות מַרְגָרֶט סְמִית' – קוֹרְט ואִיבוֹן גוּלָאגוֹנְג – קָאוּלִי . בשעה שאלכס גלעדי ירש ב- 1974 את דן שילון בתפקיד מנהל מחלקת הספורט כבר עלו לגדולה אלופים חדשים , האמריקני סְטֶן סְמִית' אלוף ווימבדלון ב- 1972 , הצ'לנג'ר הרומני אִילִי נַאסְטָאסֶה , הצ'כוסלובקי יָאן קוֹדֶש מנצח ווימבלדון ב- 1973 , האמריקנים גִ'ימִי קוֹנוֹרְס והטניסאי השחור אָרְתּוּר אָש הזוכים ב- 1974 ו- 1975 , השוודי המנומס והמדויק בְּיוֹרְן בּוֹרְג מי שהיה אלוף ווימבלדון חמש פעמים ברציפות בשנים 1980 – 1976 , האמריקנית כְּרִיס אֵוֶורְט והצ'כוסלובקית מַרְטִינָה נַאוְורָטִילוֹבָה , ואחריהם האמריקני חם המזג ג'ון מקנרו בן ה- 18 שהדיח את בְּיוֹרְן בּוֹרְג מפסגת ווימבלדון ב- 1981 . לאחר ניצחונו הסנסציוני של האמריקני הזועם ומהיר החמה על השוודי קַר הרוּח יצא העיתון האמריקני "Herald Tribune) בהכרזה דרמטית ומדויקת : "תמה תקופת הקרח – החלה תקופת האש" . אחרי ג'ון מקנרו מלכו בווימבלדון הנער הגרמני בן ה- 17 בּוֹרִיס בֶּקֶר והשוודי סְטֶפַאן אֶדְבֶּרְג . אלה פרחו בתקופתם של המנכ"ל יוסף "טומי" לפיד ויורשו אורי פורת. כשמוטי קירשנבאום התמנה למנכ"ל רשות השידור כבר צצו שחקנים חדשים ושחקניות חדשות אַנְדְרֶה אָגָאסִי, פִּיט סַאמְפְּרָאס, הגרמנייה שְטֶפִי גְרָאף, והשווייצרית מרטינה הינגיס.

מנכ"ל רשות השידור מוטי קירשנבאום היה אוהד נלהב של משחק הטניס ורחש כמוני הערכה רבה להיסטוריה הארוכה והפנטסטית של טורניר ווימבלדון . בהיותו איש טלוויזיה (וותיק ממני) היה עֵד להתפתחות הסימביוזה וקשרי הגומלין בין הטכנולוגיה הטלוויזיונית ולווייני התקשורת לבין אירועי הספורט הרלוואנטיים הבינלאומיים לרבות טורנירי הטניס של ה- Grand slam בכלל ו- ווימבלדון בפרט. זמני הצפייה הנוחים במשחקי ווימבלדון האיצו את שידורם הישיר. בתקופת כהונתו כמנכ"ל רשות השידור בשנים 1998 – 1993 סייע בידי מוטי קירשנבאום להכניס את השידורים הישירים של ווימבלדון – גברים ונשים לסל הצריכה של תרבות הצפייה בשידור הציבורי הישראלי. לראשונה בהיסטוריה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ובתולדות חטיבת הספורט שלה אפשר לי מוטי קירשנבאום בקיץ 1996 לשדר ישיר את המשחקים החשובים בטורניר מעמדת שידור באצטדיון המרכזי בווימבלדון. הטסתי את השדר אורי לוי ואת הפרשן עמוס מנסדורף ל- ווימבלדון.

savit

טקסט תמונה : 1951. ווימבלדון . היהודי – אמריקני ריצ'ארד "דיק" סאביט (Richard “Dick” Savitt) נולד בניו ג'רסי ארה"ב ב- 1927) [סעיף 1] מנצח במשחק הגמר את הטניסאי האוסטרלי קן מגרגור (Kenneth “Ken) בתוצאה 6 : 4 , 6 : 4, 6 : 4. (ווימבלדון).

[1]  דִיק סָאבִיט זכה ב- 1951 גם באליפות אוסטרליה לאחר שניצח במשחק הגמר את האוסטרלי קן מגרגור .

[2]  תחרויות הטניס של ה- Grand slam נפתחו לראשונה בפני טניסאים וטניסאיות מקצועניים ב- 1968. המשחקים האולימפיים נפתחו לראשונה בפני ספורטאים וספורטאיות מקצועניים באולימפיאדת ברצלונה 1992.

sedgman

טקסט תמונה : 1952 . טורניר הטניס של ווימבלדון. ראשית השליטה האוסטרלית .האוסטרלי פרנק סדג'מאן (Frank Sedgman נולד במאונט אלברט במדינת וויקטוריה באוסטרליה בשנת 1927) [1] מנצח במשחק הגמר ליחידים את הצ'כוסלובקי ירוסלאב דרובני (Jaroslav Drobny) בתוצאה 3 : 1 (4 : 6 , 6 : 2 , 6 : 3 , 6 : 2). הנסיכה הבריטית מרינה מעניקה על פי המסורת את הגביע לזוכה שהופך מודל הערצה וחיקוי בארצו . פרנק סדג'מאן נחשב לאחד מהאבות המייסדים של הטניס האוסטרלי לדורותיו. (WIMBLEDON).

sedgman 2

טקסט תמונה : 1951. ווימבלדון. הצמד האוסטרלי המפורסם פרנק סדג'מאן (שני משמאל) וקן מקגרגור [1]  (ראשון משמאל) מנצחים במשחק הגמר בזוגות גברים את הצמד ירוסלאב דרובני (שני מימין) מצ'כוסלובקיה  ואריק סטארג'ס (Eric Sturgess) מדרום אפריקה [2] בתוצאה 3 : 2 (3 : 6, 6 : 2, 6 : 3, 3 : 6, ו- 6 : 3. (ווימבלדון). 

[1] הטניסאי האוסטרלי קנת' "קן" מקרגור היה שלוש פעמים Runner up באליפות אוסטרליה בשנים 1948, 1949, ו- 1950 . כמו כן היה Runner up פעם אחת בווימבלדון ב- 1951 . ב- 1952 עלה סוף כל סוף בידו לזכות בטורניר Grand slam באליפות אוסטרליה, כשגבר על יריבו המושבע וידידו פְרָאנְק סֶדְגְ'מָאן .

[2] הטניסאי הדרום אפריקני אֶרִיק סְטֶארְגֶ'ס היה Runner up באליפות צרפת (רולאן גארוס) ב- 1947משנוצח ע"י ז'וזף אסבות'  ושוב Runner up באליפות ארה"ב ב- 1948 שם הפסיד לפאנשו גונזאלס .

[3] פְרָנְק סֶדְגְ'מָאן ניצח פעמיים גם באליפות אוסטרליה הטניס בשנים 1949 ו- 1950 את יריבו הוותיק קֶנֶת' "קֶן" מֶקְגְרֶגוֹר . פראנק סדג'מאן העפיל פעם למשחק הגמר באליפות צרפת (רוֹלָאן גָארוֹס) ב- 1952 והפסיד ליְרוֹסְלָאב דְרוֹבְּנִי . פְרָאנְק סֶדְגְ'מָאן היה  גם פעמיים אלוף ארה"ב בשנים 1951 ו- 1952. ב- 1951 ניצח את האמריקני וויק סיישס וב- 1952 גבר על גָארְדְנֶר מוֹלוֹי.

הטניס הבינלאומי עבר סדרת מהפכים ושינויים חלקם דרמטיים מאז שנות ה- 20 וה- 30 של המאה שעברה. בטכנולוגיה שלו (מחבטים , מיתרי המחבטים , וכדורים) , באופנה (פעם לבשו הגברים רק מכנסיים לבנים וחולצות לבנות והנשים עטו שמלות לבנות) , וגם בסגנון המשחק . הטניס המודרני הוא הרבה יותר מהיר ואגרסיבי . השחקנים של העת החדשה כמו בּוֹרִיס בֶּקֶר , אִיבָן לֶנְדֵל, ג'וֹן מֶקֶנְרוֹ, גוֹרָאן אִיוָואנִיסֶבִיץ', רוֹגֶ'ר פֶדֶרֶר, פיִּט סַאמְפְּרָאס, נובאק דג'וקוביץ, חואן מרטין דל פוטרו ואחרים מוכשרים להעניק לכדור בעת חבטות הפתיחה שלהם לא רק תאוצה פנטסטית של יותר מ- 200 קמ"ש אלא יודעים להקנות למעוף הכדור הצהוב הקטן תכונות אווירודינאמיות ומסלול תעופה עקום. מאמן הטניס הנודע האמריקני ניק בולטיירי (Nick Bollettieri בן 82 היום) תמך לחלוטין באחיזת המחבט בשתי ידיים בעל חבטת ה- Backhand (אחיזה שנודעה בשם Two Handed Backhand) ושינה לחלוטין את יסודות המשחק כשהורה לחניכיו ללפות את המחבט בשתי ידיים (במקום ביד אחת) בתנועת ההחזרה. הטניסאית האמריקנית קריס אוורט (Christine Marie Evert) הייתה הראשונה שהשתמשה באחיזת שתי ידיים בחבטת Backhand כבר בסוף שנות ה- 60 של המאה שעברה.

evert

טקסט תמונה : ראשית עשור ה- 70 של המאה שעברה. הטניסאית האמריקנית קריס אוורט (Chris Evert) היא הראשונה שחובטת Backhand כשהיא אוחזת במחבט בשתי ידיים . (באדיבות כותב הספר "טניס" מר מרטין הטגס והוצאת הספרים "מייפלאואר". ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

ניק בולטיירי אימץ את סגנון שתי הידיים שהפך בארבעים השנים האחרונות לכלי נשק של נחלת הכלל (כמעט) . טניסאים וטניסאיות רבי מוניטין כמו רוג'ר פדרר , מרטינה נברטילובה , שטפי גראף , איבאן לנדל , ג'ון מקנרו ואחרים שמרו עדיין על תנועת ה- Back hand הקלאסית ביד אחת , אולם טניסאי ההווה כמו נובאק דג'וקוביץ' , אנדי מארי , רפאל נאדאל וגם הדור הקודם מרטינה הינגיס , ג'ים קורייר , אנדרה אגאסי , ביורן בורג , ג'ימי קונורס ועוד ועוד השתמשו בסגנון חבטת ההחזרה  Two handed backhand grip . אתמול ריאיין העיתונאי רזי ברקאי בגלי צה"ל את שחקן הטניס הישראלי שלמה גליקשטיין (השתמש באחיזה הקלסית ביד אחת ב- Backhand) , אך את השאלה החשובה ביותר מדוע עברו מרבית שחקני ושחקניות הצמרת בעולם להשתמש בהחזקת המחבט בשתי ידיים בעת חבטת Backhand (במקום ביד אחת כמקובל בעבר) – הוא כמובן לא שאל .

גם הטלוויזיה הבינלאומית בארה"ב , אנגליה , גרמניה , ויפן עברה שינויים טכנולוגיים דרמטיים מאז שנות ה- 30 של המאה שעברה , העידן ההוא של הדור הראשון של ממציאי הטלוויזיה הרוסי – אמריקני וולדימיר זווריקין, האמריקני פילו פארנסוורת', הבריטי ג'ון לוגי באיירד, האמריקני דיוויד סארנוף , הגרמני וולטר ברוך , היפני קנז'ירו טאקאנאיאגי , ואחרים . הטלוויזיה הגרמנית ה- DRP (ראשי תיבות של Deutsche Reich Post) בראשות מהנדס הטלוויזיה רב המוניטין וולטר ברוך (Walter Bruch) שידרה ישיר את אולימפיאדת ברלין 1936 . הטלוויזיה הבריטית שידרה ישיר ב- 1936 את משחק הגמר ליחידים – גברים בווימבלדון בו ניצח האנגלי פרד פרי את הגרמני פון קראם וזכה בפעם השלישית ברציפות בתואר והפך מודל להערצה וחיקוי . 77 שנים חלפו כאמור עד שטניסאי בריטי נוסף אנדי מארי (Andy Murray) זכה אתמול שוב בתואר אלוף ווימבלדון .

ב- 7 בינואר 1926 הצליח מהנדס החשמל הבריטי ג'וֹן לוֹגִי בָּאיְיְרְד (סקוטי במוצאו) להדגים בלונדון מכונה חדשה המשדרת תמונות נעות באמצעות טכנולוגיית רדיו . בחדר חשוך בסוהו בלונדון התבוננו חברי המכון המלכותי הבריטי במודל של הקרנה טלוויזיה ראשונית בזעיר אנפין . הם ראו הבהוב מלבני קטן בגודל של חמישה ס"מ על שלושה ס"מ. האנשים ישבו מול מקלט טלוויזיה בשעה שאחרים התבוננו בדמותם בחדר אחר. אכן נראו באמת פרצופים של אנשים . זאת הייתה ראשית הטלוויזיה . ג'וֹן לוֹגִי בָּאיְירְד ביקש לשמור בסוד כמוס את עבודת מערכת הטלוויזיה שלו . הוא אפילו לא אִפשר לכתבי העיתונות לסקר את הפיתוח הטכנולוגי שלו . מערכת הטלוויזיה של ג'וֹן לוֹגִי בָּאיְירְד התבססה על הרעיון שהגה פָּאוּל נִיפְּקוֹאוּ ב- 1884 . דיסק מסתובב המכיל שרשרת של עדשות ממיר את האוֹר מהדמות המצולמת לאותות אלקטרוניים היכולים להישלח ע"י קרן אלחוטית למַקְלֵט , שם הם הופכים להיות שוב אותה הדמות המופיעה על מסך פלואורוסנטי באמצעות שימוש במנורה קתודית , מכשיר שהומצא ב- 1890 . סיגנאל התמונה היה באיכות ירודה אך ג'וֹן לוֹגִי בָּאיְירְד כמו וְולָדִימִיר זְווֹרִיקִין ופִילוֹ פַארֶנְסְווֹרְת' האמין שבהמצאה הזאת טמון פוטנציאל טלוויזיוני עצום .

baird

טקסט תמונה : שנת 1926. מהנדס החשמל הסקוטי – בריטי ג'ון לוגי באירד מתבונן במנגנון הטלוויזיה המכאנית שלו בלונדון ב- 1926 הפועלת על פי עקרונות האלקטרוניקה של מהנדס החשמל הגרמני פאול ניפקואו. (באדיבות Television an International history).

וְולָדִימִיר זְווֹרִיקִין החל לעבוד ב- 1928 בתוכנית מחקר משותפת של וֶוסְטִינְגְהָאוּס (Westinghouse), ג'נרל אלקטריק (General Electric) ו- RCA (Radio Corporation of America) שנועדה לקדם את המצאת מצלמת  ה- Video ושידורי הטלוויזיה . חטיבת הפיתוח והניסויים של וְולָדִימִיר זְווֹרִיקִין כללה צוות מהנדסים מוכשרים מבית מדרשה של חברת וֶוסְטִינְגְהָאוּס, הָארְלִיי יָאמְס (Harley Iams), ג'וֹן בָּאצְ'לוֹר (John Batchlor), אָרְתּוּר וָואנְס (Arthur Vance) , רָאנְדוֹל בּוֹלָארְד (Randall Ballard) ו- וו. די. רָיְיט (Wright  W. D.). החבורה הזאת השתמשה לצורך המחקר שלה במצלמת פילם 35 מ"מ כ- פרוז'קטור המייצר את סיגנל התמונה מפני שטרם הייתה קיימת אז שפופרת המצלמה. הפרוייקט התקדם היטב. ב- 17 באוגוסט 1929 הציג וְולָדִימִיר זְווֹרִיקִין את ההישג הטלוויזיוני המזהיר שלוֹ בפני מנהלי חברות RCA  ו- WESTINGHOUSE.

הוא שידר סיגנל טלוויזיה לעבר שבעה מקלטי טלוויזיה (Receivers) בעלי גודל מסך של כ- 18 ס"מ (כ- 7 אינטשים) שהציב באזור המזרחי של פיטסבורג (Pittsburgh) בירת פנסילבניה ועוד מקלט טלוויזיה כזה בביתו שלו. המקלטים דמויי קופסאות כונו על ידו קִינֶסְקוֹפּ (Kinescope) . משמעות המונח : להניע – Kineo לראות -Scope . וְולָדִימִיר זְווֹרִיקִין קיבל אישור מרשויות העיר פיטסבורג להשתמש מאוחר בלילה (בעת שהאזרחים נמים את שנתם) במָשְדֵר (Transmitter) רדיו של גלים קצרים מדגם KDKA Conrad  לצורך שידור הטלוויזיה הניסיוני שלו. בכל שבעת המקלטים המוצבים בחדרים חשוכים התקבלה בבירור תמונת טלוויזיה . זאת הייתה פריצת דרך חשובה מאין כמוה.

באפריל 1931 נמסר באנגליה כי חברת EMI (ראשי תיבות של Electric and Musical Industries Ltd) החלה במחקר שידורי טלוויזיה משלה. החברה האמריקנית  RCA נכנסה כשותף שקט לפרוייקט ונשיאה דֵייוִיד סָארְנוֹף רכש מייד % 27 ממניות החברה . ב- 24 בינואר 1934 חשפו מעבדות הטלוויזיה של EMI הבריטית את מצלמת הטלוויזיה הראשונה של החברה . על הפרויקט היה אחראי ד"ר ג'יי. די. מֶקְגִי (Dr. J. Mcgee). חברת  EMI הציגה סטנדרט שידור של 240 קווים ב- 25 פריימים בשנייה אחת. ב- 14 בינואר 1935 הגישה וועדת סֶלְדְסוֹן (Seldson) את המלצות השידור הטלוויזיוני באנגליה לסֵיר קינגסלי ווּד (Sir Kingsly Wood) בדבר שידורי טלוויזיה ברחבי הממלכה. שתי חברות אנגליות "בָּאיְירְד טֶלֶוִויזְ'ן" (Baird Television Ltd.) ו- "מָארְקוֹנִי EMI" (נקראה באנגלית : EMI Marconi Ltd.) הממוקמות בלונדון סיפקו את הציוד הטכני. סטנדרט השידור הבריטי היה 240 קווים ב- 25 פריימים (Frames) של צילום בשנייה אחת. שתי החברות לא שיתפו ביניהן כל פעולה ושמרו בסוד את הפיתוחים הטכנולוגיים שלהן.

מן ההיבט הטכני צילומי הטלוויזיה מבוססים על מנגנון הראייה של עין האדם . עין האדם שומרת בתאי הזיכרון שלה את התמונה במשך זמן קצר (נאמד בפחות ממאית שנייה) לאחר שהיא נעלמה למעשה . אנו רואים על מסך הטלוויזיה כל הזמן תמונה רצופה אחת בעוד התמונות על המסך מתחלפות בקצב של 25 תמונות (Frames) בשנייה אחת . התמונה המתקבלת על מסך הטלוויזיה נובעת מתנועה של קרן אלקטרונית הסורקת במהירות עצומה מאות קווים אופקיים המקבילים זה לזה לרוחבו של המסך. קרן האור הזאת נעה במהירות של 12000 (שניים עשר אֶלֶף) ק"מ בשעה וסורקת כל קו שני 25 פעמים בשנייה אחת . מספר הקווים שונה במעט בשלוש שיטות השידור הידועות . 80 מדינות בעולם ובראשן מרבית מדינות מערב אירופה וגם מדינת ישראל משדרות בשיטת הצבע PAL (ראשי תיבות של Phase Alternation Lines) בעל 625 קווים , פרי פיתוח גרמני . 54 מדינות בעולם ובראשן צרפת ורוב מדינות מזרח אירופה לרבות רוסיה משדרות בשיטת הצבע SECAM (ראשי תיבות של Sequentional Couleur a Memoire) עם 819 קווים , פרי טכנולוגיה צרפתית . צרפת החלה במחקר ה- SECAM ב- 1956 והכניסה אותו לשידור מבצעי ב- 1967 . כל מדינות מזרח אירופה ובראשן ברה"מ שהובילה את הגוש הקומוניסטי החליטו לאמֵץ את שיטת ה- SECAM הצרפתית בשל העוינות למערב גרמניה ממציאת שיטת ה- PAL . ארבעים וחמש (45) מדינות בעולם ובראשן ארה"ב משדרות בשיטת הצבע האמריקנית NTSC (ראשי תיבות של National Television System Committee) עם 525 קווים , פרי אמצאתם של מהנדסי הטלוויזיה האמריקניים . מומחי טלוויזיה בינלאומיים שבחנו את הנושא בדייקנות קבעו כבר מזמן כי שיטת השידור הגרמנית ב- PAL היא המוצלחת והטובה ביותר .

קרן האור האלקטרונית מתחילה את תנועת הסריקה שלה בחלקו העליון של המסך . בשעה שהקו התחתון מואר חוזרת הקרן אל הקו השני מלמעלה . צורת הסריקה הזאת משאירה את מסך הטלוויזיה מוּאַר ומונעת הבהובים. התמונות הרצות על מסך הטלוויזיה עושות זאת בקצב של 25 פעמים בשנייה אחת והקרן הסורקת את הקווים יוצרים למעשה שתי תמונות או שני שַדוֹת נפרדים בזמן , אך רשתית עין האדם קולטת אותם ומתרגמת אותן לתמונה אחת . כל מצלמות הטלוויזיה באשר הן של הדוֹר הראשון , המוצבות באצטדיוני הכדורגל , בהיכלי הקונצרטים או באולפני השידור , והמצַלמות את התמונה המופיעה על המסך שלהן (הצלם רואה כל הזמן את התמונה שהוא מצלם באמצעות ה-Viewfinder המורכב על המצלמה שלוֹ) היו מורכבות משלושה חלקים. העדשה , לוח המורכב ממיליוני תאים פוטו – אלקטריים , וקַתוֹדָה . הקתודה פועלת כמו כלי ירייה המְיַידָה אלקטרונים . העדשות ממקדות את התמונה אל הלוח הפוטו – אלקטרי שבו הופך כל תא את אנרגיית האוֹר למטען חשמלי . העוצמה משתנית בהתאם לעוצמת התאורה וכמות האור . מצלמת ה- Video כמו מנגנון הראייה של עין האדם זקוקה ראשית דבר לאוֹר כדי לראות. האלקטרונים הנפלטים מן הקתודה מציפים בלא הרף את המטען החשמלי. אנרגיית החשמל יוצרת פעימות תכופות שהן תרגום של התמונה המקורית לזרם אלקטרוני . לאחר שהפעימות האלקטרוניות עוברות תהליך של הגברה ואִפְנוּן (Modulation) הן משודרות אל מקלט הטלוויזיה ומפעילות את קרן האור האלקטרונית במסך . הקרן הזאת היא המשרטטת על פני נורת המסך את התמונה המקורית שנקלטה בעדשת המצלמה. כדי להבטיח את הסינכרון והתיאום המדויק של הקרינה האלקטרונית במצלמה, מועברים כל הזמן אותות תיאום (Synchronizing Pulses) יחד עם סיגנל ה- Video .

חברת Marconi EMI הייתה מתקדמת וטובה יותר בפיתוחי הטלוויזיה שלה באנגליה מהחברה של ג'וֹן לוֹגִי בַּאיְירְד "Baird Television" . היא הצליחה לייצר בנובמבר 1936 סטנדרט שידור טלוויזיוני מתקדם בן 405 קווים שזכה להצלחת שידור וקידם את האבולוציה של התעשייה . קביעת תכני השידור (Programming) ב- EMI נוהלה בהצלחה גדולה ע"י סֶסִיל מַאדֶן (Cecil Madden). ססיל מאדן מנהל התוכניות והמפיק הראשי של רשת הטלוויזיה הבריטית של ה- BBC שהחלה לפעול בנובמבר 1936. הפקות הפנים והחוץ שנערכו בקרבה יחסית למרכז השידורים בלונדון כללו קונצרטים , דרמות והצגות תיאטרון, וגם תחרויות אגרוף, קְרִיקֶט וטֶנִיס . בפברואר 1937 נבחר ונקבע סיגנל השידור בן 405 קווים של "Marconi EMI" לסיגנל המוביל במדינה בשל האיכויות הבולטות והטובות יותר משל חברת התקשורת המתחרה "Baird Television". זהו ציון דרך חשוב בעידן התפתחות שידורי הטלוויזיה המודרנית כפי שאנו מכירים אותה היום. ב- 1936 הקים שירות השידור הבריטי ה- BBC רשת הטלוויזיה משלוֹ והפך לגורם התקשורתי החשוב ביותר באנגליה . הקושי העיקרי האמיתי באנגליה היה ייצור מקלטי טלוויזיה (Receivers) בשל העלות הגבוהה וכתוצאה מכך מכירתם הקלושה לאוכלוסייה. חברות רבות כמו Marconi , Baird , Cosser , Ferranti , GEC , HMV , Ecko  ואחרות עסקו בייצור מקלטי טלוויזיה . ב- 1937 נמנו פחות מ- 3000 (שלושת אלפים) מקלטי טלוויזיה בכל לונדון. צריך להוסיף כאן שלחדירתו המוקדמת של ה- BBC לעסקי שידור הטלוויזיה כבר ב- 1936 היה גם חִסרון טכנולוגי . הבריטים הנהיגו שיטת שידור בת 405 קווים בימי הטלוויזיה הראשונים. מדינות אירופה והעולם שמיסדו את רשתות הטלוויזיה בארצותיהן מאוחר יותר מה- BBC, בשנת 1945 לאחר תום מלחמת העולם ה- 2 והֵילַך ובשנות ה- 50 של המאה הקודמת, אימצו תקני שידור מודרניים יותר מ- 405 הקווים של ה- BBC הבריטי [2] .

נציבות התקשורת הפדראלית האמריקנית ה- FCC (ר"ת של Federal Communications Commission), קבעה כבר בתחילת שנות ה- 40 כי רשתות הטלוויזיה בארה"ב ישדרו על פי תקן טכנולוגי של 525 קווים . מדינות אירופה ובראשן איטליה , גרמניה , שוודיה , נורווגיה , הולנד , בלגיה , שווייץ אימצו את התקן של 625 הקווים . צרפת אימצה את תקן 819 קווים . אנגליה מצאה את עצמה לפתע בצרה טכנולוגית . העברת תוכניות לשידור בטלוויזיה מסטנדרט אחד למשנהו נעשה באמצעות יחידת המרה טכנולוגית הקרויה , Standard Converter . הבעיה הייתה במוניטורים הבריטיים שתוכננו על פי מפרטים של 405 קווים . אנגליה לא הייתה יכולה לייצא את מקלטי הטלוויזיה שלה לעולם הרחב . ה- BBC עבר לשָדֵר בשיטת PAL עם 625 קווים בשנת 1964 . ה- BBC רשם לעצמו נקודות זכות רבות כרשת טלוויזיה ציבורית כבר בראשית הדרך . ב- 21 ביוני 1937 העביר ה- BBC בראשותו של מנהל התאגיד גֶ'רָאלְד קוֹק (Gerald Kock) בשידור ישיר בטלוויזיה (באמצעות הטכנולוגיה של חברת התקשורת Marconi EMI) את משחק הפתיחה של טורניר ווימבלדון בטניס בין ג. ל. רוג'רס לבין בָּאנִי אוֹסְטִין . ה- BBC שידר ישיר את משחקי הטורניר בקיץ 1937 לרבות משחק הגמר לגברים  בו גבר האמריקני דוֹנָאלְד בָּאדְג' על הגרמני גוֹטְפְרִיד פוֹן-קְרָאם בשלוש מערכות חלקות 6 : 3 , 6 : 4 , ו- 6 : 2 . כ- 2000 מקלטי טלוויזיה בלבד היו אז  בלונדון והפריפריה .

von kram

טקסט תמונה : 1937. ברלין. הטניסאי הגרמני – נאצי בן האצולה הברון גוטפריד פון קראם (משמאל) קד קידה בפני הפיהרר אדולף היטלר ומקבל את ברכתו בטרם צאתו לווימבלדון וניסיונו השלישי לזכות באליפות היחידים. מימין, שר הפנים ווילהלם פריק (במעיל ארוך). שני משמאל במדים צבאיים זהו שר הספורט הגרמני הָאנְס פוֹן טְשָאמֶר אוּנְד אוֹסְטֶן בממשלתו הנאציונאל סוציאליסטית של אדולף היטלר. הקנצלר אדולף היטלר טיפח בהתמדה את הספורטאים והספורטאיות הגרמניים וראה בהצלחתם אחד מהתנאים ללכידות האומה והפגנת מרץ הנעורים שלה. (באדיבות "אולימפיה צייטונג" / Olympia zeitung).

[1]  ראה גם נספח : סיפרו של אנטוני סמית' : “TELEVISION – An International History”

[2]  ראה נספח : סיפרו של אנטוני סמית' : “TELEVISION – An International History”

badge 1

טקסט תמונה : יולי 1937 . ווימבלדון . משחק הגמר ליחידים גברים . האמריקני דונלד באדג' (מימין) והגרמני הברון גוטפריד פון קראם עולים לכר הדשא במגרש המרכזי . דונאלד באדג' ניצח את גוטפריד פון קראם בתוצאה 6 : 3 , 6 : 4 , 6 : 2 . מדהים שהטלוויזיה הציבורית הבריטית ה- BBC  הייתה שם כבר לפני 76 שנים ב- 1937 והעבירה אז את המשחק בשידור ישיר. הערה : שלושת ניצחונותיו של פרד פרי בווימבלדון צולמו ע"י מצלמות פילם בנות 35 מ"מ ושודרו ביומני חדשות בבתי קולנוע. (באדיבות אולימפיה צייטונג / Olympiazeitung).

walter bruch

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. האצטדיון האולימפי המרכזי . מהנדס האלקטרוניקה הראשי של חברת "TELEFUNKEN" וולטר ברוך (Walter Bruch) בוחן את עבודת אחת משלוש מצלמות ה- Video של החברה . המצלמה נראית כמו תותח צילום . משקלה היה כמעט רבע טון ונדרש צוות של חמישה אנשים כדי לתפעל אותה . מצלמת ה- Video הזאת הייתה זקוקה לאור יום בהיר וחזק כדי לייצר תמונה ראויה לצפייה . (התמונה באדיבות אולריך ארדט מ- ZDF. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

baseball 1939

טקסט תמונה :  17 במאי 1939. ניו יורק. רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC משדרת ישיר ב- 17 במאי 1939 (באמצעות מצלמת Video אחת בלבד) בפעם הראשונה בתולדות הטלוויזיה והספורט בארה"ב משחק בייסבול ממגרש "בייקר פילד" (Baker Field) במאנהאטן בין שתי האוניברסיטאות של קולומביה ופרינסטאון. השידור הישיר ההיסטורי ל- 1000 (אלף) מחזיקי מקלטי טלוויזיה בבתיהם בעיר ניו יורק היה צעד ראשון בסימביוזה הבלתי נמנעת שנכרתה בין הטלוויזיה והספורט. לא נותר שום זיכרון צילומי מאירוע הבייסבול ההוא משנת 1939 מפני שמהנדסי הטלוויזיה טרם ידעו כיצד להקליט את סיגנל ה- Video. (באדיבות ארכיון NBC).

יש להוסיף לסקירת הטלוויזיה הקצרצרה הזאת עוד שני ציוני דרך טלוויזיוניים שקידמו לאין שיעור את השידור הישיר והעקיף של  אירועי הספורט הרלוואנטיים. בשנת 1956 המציא מהנדס האלקטרוניקה הראשי של חברת AMPEX האמריקני צ'ארלס גינזברג את מכונת ההקלטה VTR שאפשרה לראשונה את הקלטת סיגנל ה- Video. ההמצאה הזאת שינתה את פני הטלוויזיה לעד. ב- 1961 המציא מהנדס הטלוויזיה הראשי של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC בוב טראקינג'ר (Bob Trachinger) יחדיו עם נשיא חטיבת הספורט של הרשת רון ארלדג' (Roone Arledge) את ההילוך החוזר (Instant Replay). גם ההמצאה הזאת שינתה לעד את שידורי הספורט בטלוויזיה.

VTR

טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 70 של המאה שעברה. הטלוויזיה הישראלית הציבורית . זהו מודל חדש של מכונת הקלטה VTR (ראשי תיבות של Video Tape Recording) פרי המצאתה של חברת AMPEX ב- 1956, המוכשרת להקליט את סיגנלי ה- Video וה- Audio על רצועה מגנטית שרוחבה 2 אינטשים (קצת יותר מ- 5 ס"מ). המודל הזה היה ממוקם בשעתו בקומה השנייה – קומת ה- Master בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשכונת רוממה בירושלים. (התמונה באדיבות יוסף "פונצי" הדר ז"ל. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

הערה : ההיסטוריה של המצאת הטלוויזיה והתפתחותה הטכנולוגית הפנטסטית מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו (Paul Nipkow) לרבות קשרי הגומלין של עם אירועי הספורט הרלוואנטיים בארץ ובעולם – נסקרת בהרחבה רבה בסדרה רחבת ההיקף בת 13 ספרים שאני חוקר וכותב , וקרויה "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" .

משחק הטניס נוצר באקראי עבור הטלוויזיה . ממציא משחק הטניס בנה משטח קטן שאורכו 23.77 מ' ורוחבו 8.43 מ' , ויצר מבנה של ספירת נקודות חמקמקה מיוחדת במינה . יתרון 40 : 0 עדיין איננו מבטיח זכייה במשחקון ובנקודה . מניין הנקודות כולל בתוכה מערכת דרמות קטנות שבנויות נדבך על נדבך ואשר מתפוצצות ומגיעות לסיומן בתוך שניות מאז תחילתן, ומלוות באין סוף הפסקות קלות בדרך לניצחונו הסופי של מי מהמתחרים, שיאה של הדרמה הסופית . די להתבונן בשחקן חובט מכות הפתיחה בטרם החבטה כדי להיכנס בקלות לעוביה של הדרמה . ניתוח טלוויזיוני של משחק חצי הגמר של ווימבלדון 2013 בין שחקנים שווי כוחות נובאק דג'וקוביץ' וחואן מרטין דל פוטרו וגם של משחק הגמר בין אנדי מארי לנובאק דג'וקוביץ' מסביר כיצד בנויה הדרמה ומדוע היא מעוררת הזדהות עמוקה של הצופה עמה . לכך יש להוסיף את מהירות הכדור שמשוגר לעבר היריב לאחר חבטת הפתיחה במהירות של 200 קמ"ש, ו/או את חילופי המהלומות הרקטיות במהלך המשחק השוטף. אנדי מארי ונובאק דג'וקוביץ' מעדיפים לשחק מהקו האחורי אך אין הדבר מפחית מעוצמות הדרמות הקטנות . חישוב פשוט מראה כי כדור הטניס האלסטי צובר בעקבות חבטת הפתיחה תאוצה ממוצעת של 55 מטרים בשנייה אחת (גם הודות לטכנולוגיה של המחבטים המודרניים ששזורים בהם מיתרים וגידים איתנים) . כלומר כדור הפתיחה עובר כברת דרך בת כ- 15 מטרים מהקו האחורי של השחקן היריב ועד נחיתתו במלבן של השחקן המקבל בתוך שתיים אולי שלוש עשיריות השנייה. התנועה המהירה מאוד של כדור הטניס איננה מאפשרת התמודדות ארוכה. אחד משני השחקנים ו/או השחקניות ייכנע מוקדם בתוך שניות. בעת ההפסקות שבין הגשת פתיחה אחת לבאה אחריה מאפשרת ל- 20 מצלמות הטלוויזיה של ה- BBC שנוכחות באצטדיון לסקר מקרוב מאוד את מחזות הייאוש , האכזבה, והתקווה נחלתם של שני השחקנים ו/או השחקניות. גם ב- SSM (ראשי תיבות של Super Slow Motion). מצלמות הטלוויזיה אינן מחמיצות דבר מה עוד שמדובר בשני אובייקטים בשתי פיגורות בלבד הניצבות על כר הדשא . הן בוחנות כל תו בפניו של השחקן ו/או השחקנית ומפני שהן רבות כל כך חלקן מתפנות לעקוב אחרי הקהל הגדול המתאסף ביציעי אצטדיון לרבות פרטים מוכרים וידועי שם בתוכו. תוצאת הצילום של ה- BBC היא מרתקת ומצמידה לכורסא מאות מיליוני צופי טלוויזיה בכל רחבי העולם . גם אותי . כאמור החלה רשת הטלוויזיה הציבורית הבריטית ה- BBC את מסורת הכיסוי ב- 1937, מסורת שנשמרת בהצלחה רבה. BBC 1 ו- BBC 2 מייחדים כ- 130 (מאה שלושים) שעות שידורים ישירים ומוקלטים לסיקור טורניר ווימבלדון ומשלם מידי שנה לוועדה המארגנת עבור התענוג הזה כ- 13.000000 (שלושה עשר מיליון) דולר .

הטלוויזיה הישראלית הציבורית החלה לכסות את טורניר ווימבלדון ב- 1973. הסיקור לבש ופשט צורות והיקפו נבע מאופיים של המנכ"לים ומנהלי הטלוויזיה השונים. בטורניר ווימבלדון של 1980 נקרתה למנהל מחלקת הספורט אלכס גלעדי הזדמנות להעביר בשידור ישיר את המשחק בשלב השני בין אלוף ווימבלדון השוודי ביורן בורג לבין שלמה גליקשטיין. נסים קיוויתי ישב באולפן בירושלים ושידר ישיר את המשחק Off tube. לפתע החל לרדת גשם כבד בווימבלדון והמשחק הופסק והמשכו נדחה למחרת. מנהל הטלוויזיה היה יצחק "צחי" שמעוני ובתפקיד מנכ"ל רשות השידור כיהן יוסף "טומי" לפיד שסייר בבניין חדשים לבקרים כשהוא עוקב פעולות הניהול של מנהל הטלוויזיה. יוסף "טומי" לפיד פגש באקראי במסדרון את אלכס גלעדי בתום השידור הישיר של ביורן בורג – שלמה גליקשטיין שנקטע בשל מזג האוויר הסוער בלונדון. הוא התעניין לדעת בעלויות השידור הישיר שריתק מדינה שלמה . אלכס גלעדי היה ישיר וענה לו חיש מהר, "עבור זכויות השידור אנחנו משלמים 1500 (אלף וחמש מאות) דולר במסגרת חברותינו וה – Share שלנו ב- EBU אולם עבור השימוש ה- Unilateral בלוויין ה- Primary שילמנו כ- 7000 (שבעת אלפים) דולר נוספים (הטלוויזיה השוודית הציבורית SVT העבירה את המשחק בשידור ישיר באמצעות רשת קווי הקרקע (Microwave) הפרוסה לאורכה ורוחבה של אירופה). יוסף "טומי" לפיד נחרד מהעלויות הכספיות. הוא אמר לאלכס גלעדי כי הוא מבזבז כספי ציבור ומשחית אותם לריק. יוסף "טומי" לפיד התלונן אצל מנהל הטלוויזיה יצחק"צחי" שמעוני כיצד הוא מאשר לאלכס גלעדי להתנהל בצורה רשלנית כזאת. מנהל הטלוויזיה שתק ויוסף "טומי" לפיד החליט במקומו : "אלכס גלעדי אינני מאשר לך לשדר ישיר מחר את המשכה של ההתמודדות בין ביורן בורג לשלמה גליקשטיין . זה עולה יותר מידי כסף וזה לא כל כך חשוב" , טען . אלכס גלעדי לא נשאר חייב, "אם שלמה גליקשטיין יפתיע וינצח במקרה את ביורן בורג , ובטניס הכל אפשרי, תצטרך אתה להסביר למדינה שלימה כיצד זה לא אישרת לי שידור ישיר", השיב למנכ"ל ללא חשש בקול הבריטון הסמכותי שלו. יוסף "טומי" לפיד התבונן בתדהמה באלכס גלעדי ונכנע. הייתי עד ראייה ושמיעה לכל המחזה הזה. אני משוכנע עד היום שיוסף "טומי" לפיד ז"ל התפעל מנחישותו ומההיגיון ההגיוני של אלכס גלעדי. למחרת אחה"צ התיישב שוב נסים קיוויתי בעמדת שידור ה- Off tube באולפן בירושלים אולם כגודל הציפייה כך הייתה גודל האכזבה. שלמה גליקשטיין הובס והעיתונאי נחום ברנע עט על המציאה וכה צייץ : "גליקשטיין איננו גליק כל כך גדול".

טורניר ווימבלדון הראוותני והאטרקטיבי ביותר מבין ארבעת טורנירי הגראנד סלאם התאפשר כאמור לשידורים ישירים בטלוויזיה הישראלית הציבורית במשך רבע מאה של שנים משום שלא פלש ללב ה- Prime time. משחדרו לזמן הצפייה הראשי נקטעו מייד ובבהילות על ידי מנהלי הטלוויזיה למורת רוחם של צופי הטלוויזיה בישראל חובבי הטניס שנדדו מייד לערוץ 6 של הטלוויזיה האשמית הירדנית. תקופת הרנסנס של שידור טורניר ווימבלדון בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 הייתה נחלתי ונחלת צופיי בתקופתו של מנכ"ל רשות השידור מוטי קירשנבאום (בשנים 1998 – 1993). בחודשו של פברואר 1996 סעדנו מוטי קירשנבאום, מנהל הטלוויזיה יאיר שטרן, ואנוכי ארוחת צהריים במסעדת "טורקיז" בתל אביב יחדיו עם מר יאן מנקן (Jan Meneken) מחברת UFA הגרמנית המחזיקה בהפצת זכויות השידורים של טורניר הטניס היוקרתי ברחבי העולם. בתום שעתיים של מו"מ נחמד שהתקיים באווירה טובה בו חיסלנו שני בקבוקי יין מרלו, ניאות מנכ"ל רשות השידור מוטי קירשנבאום לחתום על חוזה ארוך טווח בן שלוש שנים 1998 + 1997 + 1996 עם UFA ולשלם סכום כולל של 150000 (מאה וחמישים אלף) דולר. 40000 דולר עבור 1996, 50000 דולר עבור 1997, ו- 60000 דולר עבור 1998 . הייתי אסיר תודה למוטי קירשנבאום . נתתי לו לדעת את זה. בפעם הראשונה בהיסטוריה של רשות השידור נשלח שדר הטניס הנאמן שלי אורי לוי יחדיו עם הפרשן עמוס מנסדורף ל- ווימבלדון לשדר ישיר מהשטח ולדווח ממוקד ההתרחשות . בחלוף עשרות שנים של שידור טניס Off tube בא אורי לוי על שכרו. הגיע לו לשבת לבסוף בעמדת שידור בהיכל הטניס הנפלא והמהודר של ווימבלדון לאחר שנים רבות של שידור מהמוניטור בירושלים.

סוף הפוסט מס' 243. הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 9 ביולי 2013.


תגובות

פוסט מס' 243. ווימבלדון 2013. פוסט קצרצר מנקודת מבט של הטלוויזיה הבינלאומית ושל ה- Host broadcaster רשת הטלוויזיה הבריטית הציבוריתה- BBC הבריטי. פוסט מס' 243. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 9 ביולי 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>