פוסט מס' 69. מופתי. השידור הישיר של הטלוויזיה הספרדית את משחק הכדורגל ברצלונה – ריאל מדריד 2 : 2 ב- 7 באוקטובר 2012 הוא קלסיקה תקשורתית . פוסט מס' 69. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 8 באוקטובר 2012.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי בנייתו הטכנולוגית וראשית עיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים ..

הערה 3 : אינני כותב למטרות רווח ו/או פרסום אישי .. היו לי די והותר רגעי תהילה ב- 40 שנות חיי הטלוויזיוניות ..

————————————————————————

פוסט מס' 69 : הועלה לאוויר ב- 8 באוקטובר 2012.

————————————————————————

מופתי. השידור הישיר של הטלוויזיה הספרדית את משחק הכדורגל ברצלונה – ריאל מדריד 2:2 ב- 7 באוקטובר 2012 הוא קלסיקה תקשורתית. פוסט מס' 69. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 1980. תקופת המונופול. אנוכי (משמאל) עם אלי בואנוס במשרד מחלקת הספורט של הטלוויזיה הישראלית בקומה החמישית של בניין הטלוויזיה הישראלית בשכונת רוממה בירושלים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : 1987. אנוכי באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה בעת אחת מפגישות ה- EBU שהתקיימו בברצלונה ו- RTVE אירחה אותן. (צילום RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות) . 

מופתי. השידור הישיר של הטלוויזיה הספרדית את משחק הכדורגל ברצלונה – ריאל מדריד 2:2 ב- 7 באוקטובר 2012 הוא קלסיקה תקשורתית. פוסט מס' 69. כל הזכויות שמורות.

הקדמה.

זהו הלילה של יום ראשון – 7 באוקטובר 2012 . רק לפני שנייה אחת הסתיים משחק הצמרת בליגה הספרדית בכדורגל באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה, ברצלונה – ריאל מדריד 2:2, וכבר הטלוויזיה הספרדית (נפלאה ומצוינת) מוציאה לאור על המרקע דפי סטטיסטיקה מפורטים , סוג של אינפורמציה שהיה עד כה נחלתו הבלעדית של משחק הכדורסל . אתה למֵד כי ברצלונה החזיקה בכדור ב- % 69 מזמן המשחק (ריאל מדריד רק % 31) אף על פי כן לא עלה בידה להכריע את יריבתה. אתה שם לב כי שחקני שתי הקבוצות ניחנו בכושר גופני פנטסטי. שחקני ברצלונה צָ'אבִּי וג'וֹרְדִי אַלְבָּה רצו במשחק הזה הלוך וחזור 11 ק"מ. אָנְדְרֵאָס אִינְיֶיסְטָה , פֶּדְרוֹ רוֹדְרִיגֶז , וסֶרְחְיוֹ בּוּסְקֶטְס כיסו אף הם מרחק של יותר מ- 10 ק"מ. הגרמני סָמִי קֶאדִירָה של ריאל מדריד עבר מרחק של 11.1 ק"מ. צָ'אבִּי אָלוֹנְסוֹ של ריאל מדריד רץ 10.8 ק"מ. המדרידאי אָלְוָוארוֹ אָרְבֶּלוֹאָה רץ הלוך וחזור מרחק של 9.6 ק"מ. גם סֶרְחְיוֹ רָאמוּס ופֶּפֶּה של ריאל מדריד עברו כברת דרך בת יותר מ- 9 ק"מ. הסטטיסטיקה קובעת כי שחקני ברצלונה השתמשו במהלך כל המשחק ב- 566 מסירות לעומת 288 של ריאל מדריד. איזה יופי. העלאת הסטטיסטיקה הרלוואנטית הזאת לאוויר מיד בתום המשחק לטובת צופי הטלוויזיה היא מעשה עיתונאי נבון כפי שאני מבין את הפקת הטלוויזיה המרהיבה הזאת. הנתונים מספקים את סקרנותי ומעניקים תשובות לחלק מהשאלות שלי שנוגעות לאופי השונה וסגנון המשחק האחר של שתי הקבוצות. ברצלונה משתמשת בריבוי מסירות וריאל מדריד מתבססת לא אחת על התקפות מתפרצות. מהירות ריצתו של כְּרִיסְטְיָאנוֹ רוֹנָאלְדוֹ היא כשל אָצָן אולימפי. רבים מצופי הטלוויזיה אמש אינם מבינים כי למסורת הסבלנות ואורך רוח של החזקת הכדור ומשחק המסירות הווירטואוזי של שחקני ברצלונה תוך כדי אין סוף חילופי מקומות ותפקידים, לרבות ה- Double pass, יש מטרה ברורה : ליצור עדיפות מספרית בשטחי הכינוס במגרש ואח"כ לנצל את ההצלחה כדי ליצור הגמוניה ועדיפות מספרית ב- "שטחי האש" וההוצאה להורג בסמוך לרחבת ה- 16 של ריאל מדריד, וגם בתוך הרחבה שלה. אופי וסגנון המשחק הייחודי של ברצלונה כפי שעוצב במשך שנים ע"י יוֹהָאן קְרוֹיְף, פֶּפּ גְווּאָרְדִיוֹלָה, וממשיך דרכם עכשיו מאמן הקבוצה טִיטוֹ וִוילָאנוֹבָה דורש כושר גופני פנטסטי. מאידך – המסורת הזאת ידועה וגלויה לעֵין כל, בטח לעינו של מאמן ריאל מדריד חוֹזֶה מוֹרִינְיוֹ. ברצלונה היא קבוצת הכדורגל היחידה בתבל לעת הזאת שמחזיקה בסבלנות בכדור בסגנון המסירות הרבות (צריך להדגיש שוב תוך כדי חילופי מקומות תמידיים של השחקנים במגרש) , תופעה קונקרטית שאפיינה בראשית שנות ה- 50 של המאה שעברה את אלופת הונגריה קבוצת Honved ואת נבחרת הזהב של הונגריה בראשות המאמן גוּסְטָב שֶבֶּש והקפטן שלו פֶרֶנְץ פּוּשְקָש, ומאוחר יותר את נבחרת הולנד של רֵיינוּס מִיכאֶלְס והקפטן שלו יוֹהָאן קְרוֹיְף . היה לי מעניין אמש לעקוב אחרי מהלכי השחמט, הפתרונות, ותשובות נגד שמציע מוריניו כיצד להפר את האיזון הקבוצתי של ברצלונה. ברור ששחקני ריאל מדריד חייבים להיות מצוידים אף הם במנות כושר גופני לעילא ולעילא כדי לשבש תורת משחק שכזאת. ובאמת פעמיים בלבד הצליחה ברצלונה לממש את תיאוריית "האדם השלישי" (Third man theory) במשחק . קצת לפני תום הדקה ה- 44 נשלח ג'וֹרְדִי אַלְבָּה לעומק הקווים מאחורי ההגנה של ריאל מדריד אולם לא יצא מזה שום דבר , כמו גם בדקה ה- 93 אז נשלח פֶּדְרוֹ רוֹדְרִיגֶז לעומק הקווים של הגנת ריאל מדריד אבל ברצלונה לא הפיקה שום יתרון .

הערה 1 : שני השערים הראשונים שכבשה ספרד נגד איטליה במשחק הגמר של טורניר Euro 2012 התבססו על הגשמת תיאוריית "האדם השלישי" במשחק הכדורגל (שיתופו של שחקן שלישי במערכת מסירות ה- Double pass שנשלח לעומק מאחורי הגנת היריב על מנת ליצור עדיפות מספרית של שחקני התקפה על כמות המגינים , וכדי לקבל שָם את הכדור ב- "שטח האש" וההוצאה להורג בסמוך לשער היריב). אירוע בן שניות. ניצול פתע של נקודת תורפה בהגנת היריב והשגת יתרון מספרי. השער הראשון במשחק ההוא נכבש ממסירה מדויקת של אנדראס אינייסטה לססק פבריגאס באגף ימין בעומק שטח "האויב". פבריגאס הגביה מטווח קרוב לרחבה ודיוויד סילבה שבא במרוצה נגח וקבע 0:1. השער השני נכבש על פי אותה התיאוריה של "האדם השלישי" ממסירת עומק מדודה של צ'אבי לג'ורדי אלבה שהגיח בריצת ספרינט מהירה מאחורי קווי הגנת היריב, קיבל את הכדור, והכפיל את התוצאה ל- 0:2 .

הערה 2 : את תיאוריית "האדם השלישי" (Third man theory) במשחק הכדורגל הגתה בראשית שנות ה- 50 של המאה שעברה Think Tank (קבוצת חשיבה) של בכירי הכדורגל ההונגרי : גוסטב שבש, מרטון בוקובי, יאנו קאלמאר (היה פעם מאמן הפועל ת"א במשך תקופה קצרה), וד"ר גֶזָה קאלוצ'אי.

הערה 3 : "The third man theory" היה רעיון חדש מעין מוסף או תוספת לפיתוח ושיפור המחץ של רעיון ה- "Wall pass" שהבשיל קודם לכן במשחק הכדורגל . שמעתי לראשונה אודות ה- "Wall pass" (מונח מקביל למונח "מסירה כפולה") ואודות "The third man theory" בשיחה ארוכה שקיימתי כאיש טלוויזיה ב- 1975 בלונדון עם בילי רייט פרשן הכדורגל של ה- BBC (היה קפטן נבחרת אנגליה בכדורגל בשנים 1959 – 1945), ובפברואר 1978 כשַדָּר טלוויזיה בפגישה בת שעתיים במדריד עם פרנץ פושקש. בילי רייט שוחח עמי על שתי התבוסות האיומות שנחלה אנגליה נגד הונגריה בשעה שהוא שימש קפטן שלה : האחת 6:3 בנובמבר 1953 בלונדון והשנייה 1:7 במאי 1954 בבודפשט. מאמן אנגליה היה וולטר ווינטרבוטום. את הונגריה אימן גוסטב שֶבֶּש. בילי רייט סיים את השיחה עמי כלהלן : "מר יואש אלרואי, הכדורגל הוא אולי משחק פשוט אך הוא נועד לאנשים חושבים".

הערה 4 : פֶרֶנְץ פּוּשְקָש הסביר לי בבפרואר 1978 ב- "פאביליון" במדריד כי השימוש הלכה למעשה ע"י גוסטב שבש והגשמת רעיונות ה- "Wall pass" ו- "Third man theory" ע"י נבחרת הזהב של הונגריה בכדורגל בשנים ההן של ראשית שנות ה-50, הן שסייעו לה להביס פעמיים את נבחרת אנגליה בתוצאות אסטרונומיות. ב- 23 בנובמבר 1953 באצטדיון "וומבליי" ניצחה הונגריה את אנגליה בתוצאה מדהימה של 6:3 (לראשונה בתולדותיה הפסד ביתי) ואח"כ במאי 1954 במשחק הגומלין ב- "נפ סטדיון הכריעה אותה בתוצאה הפנטסטית 1:7. מאמן נבחרת אנגליה וולטר ווינטרבוטום לא קרא נכון את מפת הקרב וניגף פעמיים . פרנץ פושקש סיים את הפרשנות שלו בשיחה עמי בזו הלשון : "במשך כחמש שנים בין 1949 ל- 1954 ניצחנו ב- 35 אולי 40 משחקים בינלאומיים רצופים . המוטו של גוסטב שבש היה חד משמעי . משחק התקפי . הוא קבע את הסלוגן ואני מצטט אותו : "על כל שער שנספוג נבקיע שניים" . לא בכדי העניק לנו עולם הכדורגל את השם : "ARANYCSAPAT" (בתרגום מהונגרית : נבחרת הזהב") .

הערה 5 : ובכל זאת כיצד זה עולם הכדורגל על מאמניו ושחקניו לא עלה על רעיונות ה- "Wall pass" ו- "Third man theory", שבאו לידי שימוש מובהק בנבחרת הונגריה בעשרות ההתמודדויות שלה בשנים 1954 – 1949 ? אנשי הכדורגל הבריטיים ובראשם מאמן קבוצת ווסטהאם רון גרינווד אמרו מאוחר יותר כי בדומה לסרט "האדם השלישי" בקולנוע, התיאוריה של ההונגרים הייתה משולה לחשוד הנמלט שנים רבות מהחוק . מעין סוד כדורגל. בין הסיבות לכך – ולא השולית שביניהן – היא העובדה שאיש מבין הקומץ ההונגרי "יודע הדבר" לא היה מוכן בעת ההיא לחשוף טפח ממה שהיה יָדוּע לו על הנושא.

תוכן.  

שדרני הטלוויזיה מרחבי תבל שנחתו אֶמֶש באצטדיון "נואו קאמפ" כדי לשדר ישיר את המשחק ברצלונה – ריאל מדריד נהנו משירות תקשורתי מהדרג העליון ביותר. הטלוויזיה הספרדית הציבה כ- 30 מצלמות באצטדיון ותקעה אותן בכל מקום אפשרי. גם במנהרת השחקנים וגם ליד שני נשיאי המועדונים ביציע הכבוד פלורנטינו פרס נשיא ריאל מדריד וסאנדרו רוֹסֵל נשיא ברצלונה. ביקרתי בברצלונה כחמש עשרה פעמים בתוקף תפקידיי בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. עיר יפהפייה מכל היבט של ארכיטקטורה ושוקקת חיים. אזרחיה מאירי פנים. לפתע אני מוצא את עצמי יושב בדירתי ברחוב אבן גבירול בתל אביב ומקנא בצוותי הטלוויזיה הרבים שמקננים כבר כמה ימים בברצלונה לקראת המשחק הגדול. אין בינינו שום דבר משותף. הם שָם ואנוכי כאן. בסך הכל הם מתווכים ביני בתל אביב לבין המְצִיאוּת הספורטיבית הספרדית באמצעות מסך הטלוויזיה שלי בסלון ביתי . הם חוֹוִים שָם בברצלונה את המתח וההתרגשות בטרם התרחשות הדרמה. בכל מקום בעיר מדברים על המשחק הגדול . בכנסיית ה- Segrada Femilia , לאורך ה- Diagonal, בשדרת ה- Ramblas , וכמובן באתר הכדורגל ה- Nou Camp שאליו נשלחו . הטלוויזיה הספרדית מדווחת שהטמפרטורה השוררת בעיר בשבע וחצי בערב עומדת על 24 מעלות ומד הלַחוּת מראה % 77. לא ידעתי ששחקני ברצלונה נושאים פרסומת של QATAR foundation. אין רגע דַל בבימוי של ה- Pre Game Show. איזה קצב. מוריניו קובע כי זה אחד מהאירועים הגדולים בו העולם עוצר לרגע. שתי הקבוצות ניצבות בטור במנהרה וממתינות לסימן לעלולת לכר הדשא. מעת לעת שוברים כמה משחקני ריאל מדריד את המבנה הגיאומטרי ובראשם הקפטן השוער שלהם איקר קאסיאס וסרחיו ראמוס וצועדים לעבר שחקני ברצלונה כדי לומר שלום, לברך ולהתחבק עם יריביהם כדרך הספורטאים. איני מבחין בצעד גומלין מצד ברצלונה המאופקת. איש מהם לא ניגש לחבק את שחקני ריאל מדריד. אווירה תרבותית מחד ותחרותית ומלאה יצרים מאידך . בעוד השחקנים מתחבקים במנהרה ,ונשיאי שני המועדונים לוחצים יד, הטלוויזיה הספרדית לא עושה כל חשבון ומצלמת ב- Close up את אוהדי ברצלונה מחזיקים ביציע שלט עליו כתוב בריש גלי : "Puta Real Madrid". המצלמות שלה בכל מקום. מצלמת ה- Long shot העליונה מחדדת את המאבק הספורטיבי בין שני המועדונים ומראה גם את הצד הפוליטי שלו, היינו היריבות והמחלוקת המדינית והכלכלית בין מחוז קטלוניה העשיר והיצרני לבין השלטון המרכזי במדריד. נדב יעקובי והפרשן שלו שגיא כהן מספרים בדקה ה- 28 על ההגנה הרעועה של ברצלונה. מעניין, במוניטור שלי בסלון ביתי זה לא נראה כך . לא בהכרח גם לאחר שכריסטיאנו רונאלדו מעניק בדקה ה- 23 ברגל שמאל מצד שמאל יתרון 0:1 למדריד . הטלוויזיה הספרדית מעניקה לשער הזה 6 הילוכים חוזרים. זהו יתרונם של 600.000000 (שש מאות מיליון) צופי הכורסה בעולם והמותר שלהם על פני 100000 (מאה אלף) שוכני היציעים ב- Nou Camp. ה- Replays האיטיים מזוויות ראייה שונות מאריכים ומעצימים את משך חוויות השיא. ההתבוננות בטלוויזיה הספרדית מלמדת כי הבקעת השער הראשון של ליאו מֶסִי בו השווה את התוצאה ל- 1:1 אינו נובע מגדולתו אלא בגלל טעות מטופשת והגנה רעועה דווקא של ריאל מדריד. השער השני של כריסטיאנו רונאלדו שהשווה ל- 2:2 הוא מלאכת מחשבת וראיית משחק מיטבית של רכז המשחק שלוֹ מֵסוּט אוֹזִיל. הבעיטה החופשית של רב אומן לֵיאוֹ מֶסִי בדקה ה- 60 ממרחק של 22 מטרים שהניבה שער והעניקה יתרון זמני  1:2 לברצלונה (למרות שהחומה של ריאל מדריד ניצבה 7 מטרים מהכדור ולא 9 מטרים כמצווה בחוק) היא תולדה של כישרון הבועט שיודע להקנות לתעופת ותאוצת הכדור (70.2 קמ"ש בממוצע) תכונות אווירודינאמיות שהופכות אותו לקטלני. שתי המצלמות האחוריות שהוצבו בעמדה עליונה ונמוכה מאחורי שערו של איקר קאסיאס, ובעיקר המצלמה הנמוכה מבין השתיים שהפיקה הילוך חוזר מנקודת מבטו של השוער, מסבירה היטב מדוע החומה איננה תרופת פלא ולכן איננה נדרשת אוטומטית בכל מצב. לעיתים היא בכלל מפריעה. צופה הטלוויזיה יכול להבחין בקלות כי איקר קאסיאס מאבד לחלוטין קֶשֶר עין עם הכדור בטרם הבעיטה של לֵיאוֹ מֶסִי . החומה הרחבה שבנה מסתירה לו לחלוטין את הכדור ואת הנעשה לפניו, מה עוד שהצטרפו אליה שלושה משחקני ברצלונה. חמשת ההילוכים החוזרים מזוויות צילום שונות מגלים לצופה הטלוויזיה את המִבְנֶה המדויק שלה מנקודת מבטו של השוער איקר קאסיאס. הכיסוי הטלוויזיוני ממוקד ומשובח. אפשר לראות כי לֵיאוֹ מֶסִי מרחיק את הכדור מהחומה שסמוכה מידי אליו. שבעה מטרים אולי אף פחות במקום תשעה מטרים. לֵיאוֹ מֶסִי הוכשל כ- 18 מטרים מהשער אולם הכדור החופשי שלו מונח עכשיו כ- 22 מטרים אולי אפילו 23 מטרים מהשער בטרם הבעיטה. לֵיאוֹ מֶסִי זקוק לטווח גדול ככל האפשר מהחומה כדי שהכדור החופשי שלו לא ייתקל בה. מימין לחומה ניצב שחקן ריאל מדריד פֶּפֶּה שמאבטח את האגף הימני בסיטואציה הנַיֶיחת הזאת. לך תדע כיצד היא יכולה להתפתח. אח"כ אפשר להבחין בשורת החומה בשלושה שחקני ברצלונה סֶרְחְיוֹ בּוּסְקֶטְס, אנדראס אינייסטה, ופדרו רודריגז ובהמשכם הישיר חמשת שחקני ריאל סרחיו ראמוס, קארים בנזמה, סמי קאדירה, כריסטיאנו רונאלדו, וצ'אבי אלונסו. במרחק מה מהם ניצב מָארְסֶלוֹ שמאבטח את האגף השמאלי (בדומה ל- פֶּפֶּה באגף ימין). זאת חוֹמָה מְעוּבָּה שמורכבת משמונה שחקנים. שלושה שחקני ברצלונה שרוצים לסייע לליאו מֶסִי לתקוף וחמישה שחקני ריאל ששואפים להגן על שערם מפניו. ליאו מֶסִי בועט ברגל שמאל ומחליט לתקוף את הקורה הימנית מנקודות מבטו (השמאלית מנקודת מבטו של השוער). שוער ריאל מדריד איקר קאסיאס מגלה לראשונה את מעוף הכדור המסובב רק לאחר שהוא חולף מעל ראשי השחקנים החוסמים שלוֹ (והמנתרים) בדרכו אליו. נותרות לו 4 עשיריות השנייה כדי להגיב. מעט מידי זמן. איקר קאסיאס מזנק שמאלה בכיוון הנכון אך מאוחר מידי. הפרשנות של שגיא כהן בעייתית : "הכדור מעל החומה…קאסיאס עומד במקום הנכון ומזנק למקום הנכון…הכדור עובר מעל החלק הגבוה של החומה…החומה קופצת…הכדור עובר מעליהם ויורד למטה". שום תובנה של דבר פרשנות . שגיא כהן הוא בעצם שַדָּר שני ליד נדב יעקובי. הוא מתאר את התמונה שמופיעה במוניטור שלי ואיננו מנתח ומסביר את התופעה .

המצלמות הספרדיות מכסות ביעילות רבה ב- Close ups וב- Extreme close ups את שמחת הניצחון של מבקיעי השערים וחבריהם המצטרפים אליהם וגם את ייסורי התבוסה של השוערים ותוגת המפסידים. הטלוויזיה חושפת את שחקני הכדורגל כבני אנוש ולא רובוטים של ספורט. הם יודעים לשמוח ויודעים גם להתעצב. הטלוויזיה הספרדית עושה עבודה טובה אם כי מפריע לי במקצת שהמצלמה המובילה פתוחה מידי לעיתים אולי כדי לחשוף את שורת הפרסומות הווירטואליות המוצבות ממול לאורכו של קו האורך. מתחשק לי להצדיע לטלוויזיה הספרדית.

מירי נבו מובילה באולפן Promo יפה לקראת ההתמודדות לוקסמבורג – ישראל ביום שישי הקרוב. בתחום הפקת פרומואים ערוץ 5 בהחלט נוֹצֵץ. בסיומו של עֶרֶב ולמרות האמור לעֵיל אני מוצא בכל זאת מכנה משותף ביני לבין השַדָּרִים של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים נדב יעקובי והפרשן שגיא כהן. שלושתנו לא היינו אֶמֶש ב- "נואו קאמפ". ראינו את ההתמודדות הדרמטית בין ברצלונה לריאל מדריד מאותו מוניטור, הם באולפן ה- Off tube שלהם בתל אביב ואני בביתי ברחוב אבן גבירול הצפון הישן של תל אביב. אף על פי כן יש להם יתרון עלי. הם מדברים ואני כותב.

סוף הפוסט מס' 69. הועלה לאוויר ב- 8 באוקטובר 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 69. מופתי. השידור הישיר של הטלוויזיה הספרדית את משחק הכדורגל ברצלונה – ריאל מדריד 2 : 2 ב- 7 באוקטובר 2012 הוא קלסיקה תקשורתית . פוסט מס' 69. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 8 באוקטובר 2012. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>