פוסט מס' 117. מכבי ת"א – אלבה ברלין 78 : 62 שלשום יום חמישי – 13 בדצמבר 2012 בהיכל הספורט ביד אליהו במחזור ה- 10 והאחרון בבית 2 המוקדם ב- Euroleague. ביקורת טלוויזיה ועיתונות. פוסט מס' 117. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 15 בדצמבר 2012.
הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.
הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. ה- Internet איננו מוסד תקשורת פרוץ כפי שרבים חושבים. חלים עליו זכויות יוצרים וזכויות שידורים כמו על כל גוף תקשורת אחר. אין בשום אופן להעתיק את התמונות ואת הטקסט ו/או לעשות בהם שימוש כלשהו.
הערה 3 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למטרות רווח , ו/או לטובת אינטרס מסחרי , ו/או לצורך פרסום אישי.
———————————————————————–
פוסט מס' 117 : הועלה לאוויר ב- 15 בדצמבר 2012.
———————————————————————–
פוסט חדש מס' 117. הועלה לאוויר בשבת בערב – 15 בדצמבר 2012
מכבי ת"א – אלבה ברלין 78 : 62 שלשום יום חמישי – 13 בדצמבר 2012 בהיכל הספורט ביד אליהו במחזור ה- 10 והאחרון בבית 2 המוקדם ב- Euroleague. ביקורת טלוויזיה ועיתונות. פוסט 117. כל הזכויות שמורות.
טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה ישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת את עבודתי בשידור הציבורי שמהיבטים רבים היה ביתי השני . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .
מכבי ת"א – אלבה ברלין 78 : 62 שלשום יום חמישי – 13 בדצמבר 2012 בהיכל הספורט ביד אליהו במחזור ה- 10 והאחרון בבית 2 המוקדם ב- Euroleague. ביקורת טלוויזיה ועיתונות. פוסט 117. כל הזכויות שמורות.
ציטוט בעקבות העפלתה של מכבי ת"א שלשום מהמקום הראשון בבית מס' 2 המוקדם ל- Top 16 ב- Euroleague :
א. "המסקנה היא שאין כרגע מסקנה" . (אלעד זאבי אתמול במדור הספורט של עיתון "הארץ") .
ב. "אם יש משהו יציב במכבי ת"א של השנה הוא ששום דבר לא יציב" . (ערן ויצמן אתמול במדור הספורט של העיתון החדש "סוף השבוע") .
לא קרה שום דבר מפתיע שלשום. מכבי ת"א ניצחה בהיכל הספורט ביד אליהו את הקבוצה הגרמנית אלבה ברלין 78 : 62 במסגרת המחזור העשירי והאחרון בבית המוקדם מס' 2 ב- Euroleague. מכבי ת"א העפילה מהמקום הראשון בבית ל- Top 16. המיקום מרמה. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל חלשה ומוגבלת וגם לא מעניינת שהאוהדים שומרים לה בכל זאת אמונים. ההיכל מלא עד אפס מקום. מכבי ת"א בהרכבה הנוכחי וללא דווין סמית' – פגיעה (בלשון המעטה). מכבי ת"א ניצבת ברגע זה על פרשת דרכים ובמצב מסוכן. בהרכבה הנוכחי היא תחטוף כהוגן בשלב המשחקים הבא של המִפְעָל. אינני מקבל הסבר מהמומחים בעיתונות וגם לא מפרשן הטלוויזיה של ערוץ 10 מדוע המאמן דֵיוִויד בְּלָאט כה מתעב את הענק גיורגי שרמאדיני (2.16 מ') ולמה הוא משפיל אותו מִידֵי משחק קבל עם ועדה מול מאות אלפי צופי טלוויזיה בכך שהוא אינו משתף אותו . כנ"ל התייחסותו השלילית למוּרָן רוֹט, ניק קיינר-מדלי (ועד לא מזמן גם לסילבן לנדסברג). לא כל כך קשה לשער אלו מחשבות מקננות בראשיהם של השלושה ואיזה תסכול נוראי הם חשים בשעה שהם מחממים כמעט באורח קבע במשך כשעתיים את הספסל בעוד חבריהם לנשק נלחמים למען המועדון. נכון שמדובר בשלושה שחקני כדורסל מקצועניים שמשתכרים היטב אולם הכסף לא יענה את הכל.
בימאי ניידת השידור "מִזְמוֹר" של הטלוויזיה רוּבִיק פּוֹדְגוֹר מערוץ 10 מעביר היטב את המתחולל על הפרקט לסלון ביתם של מאות אלפי צופי טלוויזיה. הבימוי שלו חלק. הוא מנווט נכון את סיגנל ה- Video. החיתוך בין המצלמות הגיוני ושובה את העין. אני מאוד אוהב את מצלמת ה- SSM שמספקת הילוכים איטיים מאוד (ראשי תיבות של Super Slow Motion) של הניידת והייתי משתמש בה עוד יותר. מצלמת ה- SSM יוצרת וויזואליה מרתקת. מוֹתָּר צופי הטלוויזיה מהצופים ביציעים בהיכל הם ההילוכים החוזרים מזוויות ראייה שונות של האירועים הקרדינאליים במשחק . ה- Replays מאריכים את משך חוויית השיא של הצופים בסלון ביתם. רעיון הטלוויזיה הזה הוא עתיק ונדוש בן 51 שנים מאז המציאה רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC בראשות המהנדס הראשי והמבריק שלה בוב טראקינג'ר (Bob Trachinger) לראשונה ב- 1961 את ה- Replay – אולם ליחו לא נס . חולשת הניידת נעוצה בפס הקול שמייצר הפרשן צבי שרף. ברור שצבי שרף הוא ידען ובעל רקע מוכח ומתאים כדי לשמש פרשן כדורסל. את זאת כבר אמרתי בעבר . הוא איננו פטפטן . באופי שלו הוא גם לא דברן גדול. צבי שרף משתמש בכמות מילים שהיא 1/20 (אחד חלקי עשרים) מהכמות שהיה מרעיף עלינו בשעתו הפרשן הקודם עופר שלח . זה איננו חיסרון ודווקא מוצא חן בעיניי. לא מוצא חן בעיניי שהוא לא מְמַמֵש את פוטנציאל הפרשנות שכן טמון בו. צְבִי שֶרְף איננו במקור איש טלוויזיה. רואים שהוא מופנם ומאופק וגם צנוע (מההיבט הטלוויזיוני). תכונות אופי ערכיות אך דורשות פיתוח טלוויזיוני בעת שהוא מתיישב על כֵּס הפרשן. עכשיו, אחרי צפייה ארוכה בערוץ 10 אני חושב שחלק מאשמת הפרשנות המאופקת של צבי שרף נעוצה גם בשדר המוביל ניב רסקין. אביא שתי דוגמאות. כ- 6 דקות ומשהו בטרם סיום הרבע השני הפגיזה מכבי ת"א , רצה לתוצאה 2:19, וצעדה ביתרון 35 : 15.זהו אירוע שיא בהתמודדות אותו סיכם הפרשן בחמש מילים : "משחק מצוין של החמישייה הזאת…". ברור. וודאי שזהו משחק מצוין של החמישייה הזאת שרצה לתוצאה של 19: 2. את ההפגזה הזאת ראו כל צופי הטלוויזיה, אך הם אינם מבינים מדוע דווקא החמישייה הזאת מצליחה לעשות את מה שלא עושים הרכבים אחרים . האם זה בגלל קלעים טובים יותר ? האם זה בגלל שחקנים מהירים יותר ? האם זה בגלל הביטחון שצובר שוֹן גֵ'יְימְס ? האם זה משום משחק קבוצתי ותיאום טוב יותר בתוך החמישייה הזאת עצמה של מכבי ת"א ? האם זה משום רִפְיוֹנָה של אלבה ברלין ? ו/או האם זה סתם עניין של מזל…? חבל מאוד שהשַדָּר המוביל איננו מפתח את הרעיון. יתכן ואופיו המאופק של הפרשן בעל יכולת פוטנציאלית מונע ממנו לפתח את הרעיון, אם כן זה תפקידו של השַדָּר המוביל לחַלֵץ ממנו פרשנות מחכימה ואיכותית באמצעות שאלות מדריכות, מכוונות, ומובנות. "משחק מצוין של החמישייה הזאת…" הוא טריוויה ולא פרשנות. בתחילת הרבע הרביעי מצמצמת אלבה ברלין את התוצאה ל- 63 : 55. ניב רסקין חַרֵד : "פתאום זה רק שמונה…ההפרש קָטֵן בצורה דראסטית…". צְבִי שֶרְף משיב לו : "מכבי ת"א לא מייצרת את האינטנסיביות שהיא ייצרה ברבעים הראשון והשני…". מובן. כל צופי הטלוויזיה רואים שמכבי ת"א שרויה במשבר . ברור שמכבי ת"א איננה מייצרת את אותה האינטנסיביות בהשוואה לחמישייה ההיא שהובילה אותה 6 דקות לפני תום הרבע השני ליתרון בן 20 נקודות. הפרשן שוב איננו מסביר לצופי הטלוויזיה שלו מדוע העניין מתרחש בדרך הזאת ומה הן הסיבות לירידה בייצור של מכבי ת"א ? במה כרוכה הנפילה בכושר התפוקה של הקבוצה שרק לפני רבע שעה דוֹמֶה היה שהיא הולכת להדביר ולהביס את הקבוצה הגרמנית. כעבור כמה שניות מתייחס שוב צְבִי שֶרְף לירידה בייצור הנקודות ומוסיף : "זה קורה…" אולם איננו מְבַאֵר מדוע זה קורה . מדהים כיצד נִיב רָסְקִין לא תופש את זה ומניח לעניין כאילו לגְווֹעַ. מהמם או אולי אשתמש במינוח צנוע יותר , תמוה כיצד אנשי טלוויזיה מנוסים חושבים שמה שנהיר להם נהיר גם לצופים שלהם ולא מבינים שמשחק הכדורסל הוא מורכב עבור רבים, רווי צפונות ומהפכים. צריך להסביר לצופים כל הזמן מה קורה. ולא – הסוגיה נשארת עבורם גנוזה וסמויה אך מבעבעת. שניים אולי שלושה נעלמים נותרים בעינם והמשוואה האָלְגֶבְּרָאִית הזאת כמוסה ובלתי פתורה. על נִיב רָסְקִין וצְבִי שֶרְף להסביר לצופים שאינם מומחי כדורסל – לא את מה שהם רואים – אלא את מה שהם לא רואים.
אינני יודע כיצד מערכת ערוץ 10 מתכוננת לקראת שידור ישיר ממושך בן כשעתיים בו היא מתחייבת על איכות טלוויזיונית בפני מאות אלפי צופים. אין לי צֵל של מושג מה משקלם בהפקה וייצור התוכן של העורך משה סגל והמפיק רונן רץ (לא סתם מפיק אלא מפיק ראשי). האם הם מתדרכים באופן אישי את הפרשן והשדר בטרם שריקת הפתיחה ? האם הם מתערבים מאחורי הקלעים בענייני הפרשנות והראיונות במהלך התהוותם . האם הם מעירים ומתקנים את הטעון תיקון. צריך להבין ששידור ישיר Play by play ובְצִדוֹ פרשנות חיה הם אומנות טלוויזיונית צרופה. יוֹנָתָּן רֶגֶב הוא איש טלוויזיה מוכשר מכל היבט תגלית של מפיק הטלוויזיה שַשִי אֶפְרָתִּי (אני צופה ליונתן רגב גדולות…) אולם הוא עושה הנחות גדולות מידי למאמן דֵיוִויד בְּלָאט בעת קיום הריאיון עמו בתום ההתמודדות. העורך והמפיק חייבים להתערב נוכח ריאיון דל שכזה. יוֹנָתָּן רֶגֶב איננו חבר ורֵע של דֵיוִויד בְּלָאט ולא צריך לעשות לו כל חשבון על מסך הטלוויזיה. עליו להיוותר מראיין בעל תרבות וכבוד אך פי אֶלֶף נוקב יותר. ברור לי כצופה טלוויזיה שאם שום דבר לא ישתנה בקרוב ובמהירות בשורות הקבוצה , אזי מכבי ת"א תהפוך להיות קבוצה מפסידה וערוץ 10 לְמוּבַס. רשת טלוויזיה כמו ערוץ 10 שמשלמת מידי ערב בימי חמישי בשבוע כ- 100000 (מאה אלף) דולר למועדון ספורט בכיר נבחר ברמת מכבי ת"א (ובאשר הוא), מנהלת עמו יחסי גומלין מקוונים, ומצפה לרייטינג שיגייס למענה פרסומות מסחריות כדי לכסות את ההשקעה ולהרוויח ממון. ערוץ 10 צבר שלשום בליל חמישי בשידור הישיר של ניצחון מכבי ת"א – אלבה ברלין 62:78 רייטינג ממוצע של % 7.6. זה איננו מספיק אך ניתוח הנסיבות מסביר כי מדובר בינתיים בשלב ההתמודדות המוקדם של המִפְעָל. ערוץ טלוויזיה שמשדר הפסדים נדון לכיליון . לבטח ערוץ מסחרי. אני מקווה בעבור ערוץ 10 ערוץ הבית שלי שנלחם זמן רב על חייו , שישגשג עם מכבי ת"א ולא ייפול למלכודת ההפסדים. שהייתי שם בתעשיית הטלוויזיה במשך ארבע עשרות שנים. אני זוכר היטב את התקופה ההיא בשנים 1998 – 1993 בשעה שמוטי קירשנבאום כיהן בתפקיד מנכ"ל רשות השידור. מכבי ת"א חטפה שוב ושוב בראש ולא העפילה בחמש השנים הללו ל- Final four האירופי. לא רק שִמְעוֹן מִזְרָחִי, אַרְיֵה בַּרָנוֹבִיץ', ושְמוּאֵל "שָמְלוּק" מַחָרוֹבְסְקִי הפסידו. גם אנחנו מוטי קירשנבאום, יאיר שטרן, ואנוכי החמצנו וניזוקנו. הם הפסידו בנקודות על הפרקט . אנחנו הפסדנו יוקרה על המרקע מפני שערכנו חוזה ודבקנו בקשר טלוויזיוני בלעדי עם מועדון נבחר במדינת ישראל אבל כּוֹשֵל במידת מה בעת ההיא. הטלוויזיה היא מדיה אלקטרונית שונאת כישלונות ומתעבת בינוניות. היא נבנית מהצלחות. באופן אישי אינני מאמין ולא תומך בסלוגן, "לא הניצחון חשוב – אלא ההשתתפות". אני אדם תחרותי מרגע לידתי ושונא להפסיד. תבוסה צורבת את לבי וצובעת את שערי לָבָן. אני אפילו לא יכול להחביא את העֶצֶב שמקנן בי לאחר הפסדים. צבע שערי מסגיר מייד את צפונות נפשי. ערוץ 10 איננו רשת טלוויזיה בדומה ל- ESPN האמריקנית שמשדרת נאמר את סדרת ה- Play off האחרונה ב- NBA, מיאמי – אוקלהומה, אין זה משנה לרשת מי הקבוצה הזוכה.
ה- Two Shot המסכם במשחק של ניב רסקין יחדיו צבי שרף היטיב עם הפרשן . הוא ניתח בקור רוח את התפתחות האירועים בשלב המוקדם בואכה ל- Top 16. אני זוכר שהוא החמיא לשון ג'יימס אך קבע שהוא איננו "פיזי" מספיק. אני משאיר את מלאכת הפרשנות לצבי שרף והקולגות שלו בעיתונות הכתובה אולם קובע שללא Big man איכותי ומוכשר מתחת לסלים למכבי ת"א אין סיכויים משמעותיים בשלב הבא של ההתמודדות. אני אומר שוב כי שחקנים כמו רִיקִי הִיקְמַן , דֵיוִויד לוֹגָאן, ויוֹגֵב אוֹחַיוֹן יש 100 (מאה) בלירה באירופה. ברור שהם מסוגלים להרשים מעת לעת בהובלת הכדור , מסירות , ריכוז , תנועה , וקליעה אך ללא שני שחקנים גבוהים מאוד מתחת לסלים מכבי ת"א לא תצלח את ה- Top 16. נכון שלמכבי ת"א יש גם את לִיאוֹר אֵלִיָהוּ , מַלְקוֹלְם תוֹמַאס , וסִילְבָן לַנְדְסְבֶּרְג . זה איננו די. רִיקִי הִיקְמַן, דֵיוִויד לוֹגָאן, ויוֹגֵב אוֹחַיוֹן מושכים את תשומת לבי ואת מבט העיניים שלי, אולם הם לא יספיקו לה.
טקסט תמונה : 23.00 בלילה של יום חמישי – 13 בדצמבר 2012 . היכל הספורט ביד אליהו חשוך וריק מצופים בתום הניצחון של מכבי ת"א על הקבוצה הגרמנית אלבה ברלין 78 : 62 במחזור העשירי והאחרון בבית המוקדם מס' 2 ב- Euroleague. זהו צילום Two Shots של שיחת הניתוח והסיכום בין השדר ניב רסקין (משמאל) והפרשן שלו צבי שרף (מימין) כפי שמביים בימאי הטלוויזיה של ערוץ 10 מר רוביק פודגור. ב- צבי שרף איש נבון ויסודי טמון פוטנציאל של פרשן טלוויזיה בתנאי שיעבור אימון, הכשרה, ותרגול טלוויזיוניים מוקדמים הכרחיים בטרם הוא עולה להרכב של החמישייה הראשונה של ערוץ 10 שכוללת מלבדו את ניב רסקין, רוביק פודגור, משה סגל, ורונן רץ. אנוכי מכיר את מר צבי שרף מזה שנים רבות מאוד. עוד רגע קט ימלאו לי גבורות בעזרת השֵם. צבי שרף הוא איש ראוי שיכול לאמן אותי בכדורסל ואילו אנוכי רשאי לאמן אותו בטלוויזיה. (התמונה באדיבות ערוץ 10) .
מכבי ת"א מעניקה לעיתונאים ולעיתונות הכתובה עבודה ולעצמה Space בהחלט לא מצומצם. רואים שעיתונות הספורט על שלל כתביה ופרשניה מתייחסת ברצינות ובכובד ראש למשחקי מכבי ת"א בארץ . קראתי את כל הדיווחים והפרשנויות אתמול . ערן ויצמן עלה והצלח בעיתונך החדש "סוף השבוע" ! אל תוותר על דף הסטטיסטיקה המפורט של המשחקים כפי שוויתרו עליו אלי סהר ואבי סגל ב- "ישראל היום". דף הסטטיסטיקה המפורט הוא מידע הכרחי לכל קורא באשר הוא . ואם אפשר מובלט ובצבע כפי שהוא מוגש ברוחב לב ע"י העיתון "ידיעות אחרונות" לקוראיו.
ראה "ידיעות אחרונות" מ- יום שישי – 14 בדצמבר 2012 . זהו השירות המצוין והמידע הסטטיסטי המפורט של המשחק מכבי ת"א – אלבה ברלין 78 : 62 שמגיש העיתון "ידיעות אחרונות" לקוראיו.
אני בוחר לסיים את הפוסט בציטוט של עיתונאי "הָאָרֶץ" אלעד זאבי מאתמול כלהלן : "בכל מקרה נדמה כי כמעט כל שינוי יהיה מבורך. אחרת ההבדל בין מכבי ת"א לאליטת ה- Euroleague עלול להיות בקרוב מובחן מאוד". כך מסיים אלעד זאבי את פוסט הניתוח המעניין שלו אתמול בעיתון "הָאָרֶץ" לקראת תחילת ההתמודדות ב- Top 16. זהו גם סוף הפוסט הנוכחי שלי שמזהיר את מכבי ת"א קחו את עצמכם בידיים בטרם יהיה מאוחר מידי.
סוף הפוסט מס' 117. הועלה לאוויר ב- 15 בדצמבר 2012.
תגובות
פוסט מס' 117. מכבי ת"א – אלבה ברלין 78 : 62 שלשום יום חמישי – 13 בדצמבר 2012 בהיכל הספורט ביד אליהו במחזור ה- 10 והאחרון בבית 2 המוקדם ב- Euroleague. ביקורת טלוויזיה ועיתונות. פוסט מס' 117. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 15 בדצמבר 2012. — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>