פוסט מס' 311. מַסָּה בענייני רֵייטִינְג ומִדְרוּג (2 בנובמבר 2013). רשימה מס' 1. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 311. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ"ש  – 2 בנובמבר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ גם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

—————————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 311 : הועלה לאוויר במוצ"ש  – 2 בנובמבר 2013.

—————————————————————————————————-

פוסט מס' 311. מַסָּה בענייני רֵייטִינְג ומִדְרוּג. (2 בנובמבר 2013). רשימה מס' 1. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 311. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

פוסט מס' 311. מַסָּה בענייני רֵייטִינְג ומִדְרוּג. (2 בנובמבר 2013). ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 311. כל הזכויות שמורות.

הערה 3 : לוקומוטיב קובאן – מכבי ת"א 58 : 73 במחזור 3 בבית מס' 4 המוקדם של ה- Euroleague, יום שישי – 1 בנובמבר 2013. שידור ישיר בערוץ 10. ביקורת טלוויזיה.

ניצחון אמש (ערב שישי – 1 בנובמבר 2013) במשחק חוץ של מכבי ת"א במחזור השלישי בבית מס' 4 המוקדם של ה- Euroleague בו גברה ב- קְרָאסְנוֹדָאר על הקבוצה הרוסית לוקומוטיב קובאן 73 : 58 , הבליט יותר מכל את פרשן הטלוויזיה של ערוץ 10 פיני גרשון רווי ביטחון עצמי . נוטף . יורם ארבל אומנם הוביל אמש את השידור הישיר בו נראה כי מכבי ת"א שבה לאיתנה אולם הצטייר כהולך לאיבוד בעמדת השידור ליד פיני גרשון ונשמע כמדקלם . פיני גרשון הדומיננטי מאפיל עליו בכל ממד טלוויזיוני אפילו בעת הריאיון המסכם אמש בהיכל הכדורסל של קְרָאסְנוֹדָאר עם מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט. שוב מתברר כי ליורם ארבל יש בעיית אִישִיוּת ליד המיקרופון . אישיותו נחצית ונשברת ליד פרשנים דעתניים כמו פיני גרשון – עכשיו, ועופר שלח ואייל ברקוביץ' – בעבר. הוא מסכים מרצונו להידחק לשוליים ברגעים מסוימים למרות שהוא נושא במשרה של שַדָּר מוביל . לפני כמה שנים כשהוא והפרשן עופר שלח (כעת ח"כ עופר שלח) שידרו יחדיו בערוץ 10 את משחקי הכדורסל של מכבי ת"א ב- Euroleague, יורם ארבל "עשה במכנסיים" על ידו, ואיבד את הייחודיות שלו. עופר שלח נטל אז מיורם ארבל את ביטחונו העצמי, הפך אותו לבעל אישיות מתנדנדת, ואפילו סילק אותו מעמדת הראיונות בתום המשחקים. זכורה היטב הסצנה הטלוויזיונית בה הפך עופר שלח את יורם ארבל באחד מסיומי המשחקים של מכבי ת"א בחו"ל לקריין רֶצֶף שלו, פשוטו כמשמעו , בעוד הוא ניצב על הפרקט כמראיין בלעדי ללא השַדָּר המוביל שלו. סצנה טלוויזיונית חסרת תקדים בה השדר המוביל מוותר מרצונו להיות חוקר עיתונאי. לא ייאמן כי יסופר אולם זה התרחש במְצִיאוּת . הקטע הטלוויזיוני הזה שמור בארכיון ערוץ 10 ואפשר להציץ בו. יורם ארבל איבד את זהותו הטלוויזיונית. דומה היה כי הפרשן עופר שלח אומר ליורם ארבל, אינך עיתונאי לכן אין לך מה לחפש במקום שצריך לחקור, להתעניין, ולשאול שאלות. ההפתעה הגדולה התרחשה כשיורם ארבל השדר המוביל נכנע , הרים ידיים, ובאמת נעמד בפינת הפרקט נחבא אל הכלים כאילו הוא בעונש, והפך לקריין רֶצֶף לרגע של עופר שלח . הוא באמת היה קריין רצף של עופר שלח בערוץ 10 כשאמר על הפרקט החו"ל : "עכשיו עופר שלח יראיין את מאמן מכבי ת"א צבי שרף". זמן לא רב אח"כ הודח יורם ארבל מכס השידור של ערוץ 10 ובמקומו הוצב אז ניב רסקין. ניב רסקין ועופר שלח הפכו ל- Team כמו בערוץ 5 בכבלים . שניהם זיהו לצופי ערוץ 10 וערוץ 5 בכבלים את שידורי הכדורסל . ראית ב- Frame את הצמד הזה "ניב רסקין את עופר שלח" – ידעת אז שמדובר בשידור ישיר של משחק כדורסל בארץ ו/או באירופה. כעת, לקראת העונה הנוכחית של 2014 – 2013 סילק מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת את צוות השידור הקודם ניב רסקין והפרשן צבי שרף (החליף את עופר שלח שנבחר לח"כ במפלגת "יש עתיד"), והציב במקומו בעמדת שידור הכדורסל של ערוץ 10 את יורם ארבל ופיני גרשון.

גם אֶמֶש (ערב שישי – 1 בנובמבר 2013) חזרה התופעה על עצמה. בתום המשחק גנב פיני גרשון ליורם ארבל את ההצגה בעמדת הריאיונות בעת המפגש – ריאיון המסכם עם מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט (ריאיון קולי בלבד על רקע תמונות מהשחק לוקומוטיב – מכבי ת"א 73:58 – ללא מצלמה). בניגוד למה שהתחולל לפני שבועיים בוויטוריה בתום משחק ההפסד ל- לאבוראל קוצ'ה, בו דיוויד בלאט לא הגיע לעמדת הריאיונות של יורם ארבל ופיני גרשון והשניים נאלצו להמתין עד בוש מבלי שיקרה דבר , אמש דיוויד בלאט אץ מאושר ושמח לב לאחר ניצחונו למפגש עם צוות השידור ומצא שם שדר שאיננו עיתונאי ופרשן בשם פיני גרשון שהחניף לו מכאן ועד הודעה חדשה. ברור שדיוויד בלאט ניצל את הבימה, העלה תירוצים בגין משחק ההפסד לנס ציונה 72:71, והאשים ותקף את מי שלא מבין עד כמה קשה לו בתפקיד כפוי הטובה הזה של מאמן מכבי ת"א, בעיקר כשריק היקמן קצת פצוע ודווין סמית' מדדה קמעא על רגליו, ושניהם אינם בשיאם. פיני גרשון התגלה כמחניף בחלק המסיים של השידור הישיר ורברבן בחלק העיקרי. את העיר קְרָאסְנוֹדָאר הגדיר, "כמקום משעמם בקווקז שאין מה לעשות בו כמו פתח תקווה". אח"כ הצהיר ש- "קובאן לא יכולה לנצח במשחק הזה את מכבי ת"א גם אם הוא יימשך שבועיים" . בסיום המשחק ניאץ איזה פונקציונר כדורסל שחלף ליד עמדת השידור כשדיבר עליו סרה באוזניו של יורם ארבל , "הוא אפילו לא יכול להיות עוזר של רונן רץ בהפקה" . מדובר בפרשנות רחוב והבעת טקסטים פרחחיים ובוטים . פיני גרשון הוא Copywriter קל ביטוי בעל ידע ו- Tocuch עם המיקרופון כמו עם המשחק . מבחירתו האישית הוא צועד על תפר שידור דַק שמפריד בין פרשן הגיוני ומבריק לבין פרשן פורק עול, פוחז, ואיש של הפקר. הוא נשמע לעיתים אַלִים, אגרופן, ותוקפן . מכאן קצרה הדרך להפוך לגימיק. צריך להדגיש כאן שוב שפיני גרשון הוא פיגורה תקשורתית בכלל וטלוויזיונית בפרט והוא יודע כדורסל. הוא פגע בול בפרשנות שלו אודות "הסלים הקשים" בהיכל בקְרָאסְנוֹדָאר ויכולת הקליעה המועטה של שחקני קובאן אך הוא צריך להיזהר מרכילות . הוא פגע הטלוויזיה הרוסית מילאה בדרך כלל את תפקידה + טעויות פה ושם. ההיכל הקטן והנמוך יחסית מכריח אותה להציב מצלמה מובילה בזווית צילום נמוכה מידי. לא נורא. מביך יותר שערוץ 10 איננו מפיק בסיום המשחק זמן ושידור Unilaterlal צורך ריאיון סיכום של פיני גרשון ויורם ארבל עם מאמן מכבי ת"א. הריאיון נעשה Off air. מה זה צריך להיות ?

ובאשר למכבי ת"א. נראה כי מכבי ת"א היא בעלת כלים טובים יותר מאשר אשתקד אולם היא עדיין נראית פגיעה ועוד חזון למועד . חובת ההוכחה חלה כל דיוויד בלאט שמשמע פעם אחר פעם כמתרץ ולא מנהיג . מצבה של מכבי תל אביב איננו מזהיר בכל מקרה וכישרון שחקניה איננו מפליג כמו זה של מאמנה . אנוכי משאיר את הניתוח המקצועי המפורט לפרשנים המקצועניים. אולם ברור ש- "עוד הדרך רב – עוד רבה המלחמה", כדבריו של המשורר.

הערה 4 : למנכ"ל ערוץ 10 מר רפי גינת יש הזדמנות היסטורית בלתי חוזרת לשנות בחזרה את כללי המשחק הטלוויזיוניים במדינת ישראל.

מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת צריך להתמודד עם ירושה טלוויזיונית שהותיר לו המנכ"ל הקודם יואב הלדמן בדמות לוח שידורים בעייתי שכולל בתוכו תוכניות נפל כמו "הכפר", "אמבוש", ו- "מלבי אקספרס", ועוד כמה. רפי גינת הוא בעל ניסיון של 39 שנות עבודה בתעשיית הטלוויזיה . יש לו Touch עם ה- Media והוא מבין את יסודות "תורת תקשורת המונים" ובניית לוח שידורים אטרקטיבי ציבורי וגם מכובד . בפני רפי גינת נקרתה הזדמנות היסטורית לשנות בחזרה את כללי המשחק הטלוויזיוניים במדינת ישראל ולהראות שהמכנה המשותף של פוטנציאל הצפייה הטלוויזיונית במדינת ישראל בת ה- 65 איננו כה נמוך כפי שסוברים רבים. בעת מחקר וכתיבת הספר עב הכרס "8 ימי בראשית" , הספר הראשון בסדרה רחבת היקף בת 13 ספרים שדנה ועוסקת בתולדות הטלוויזיה בשנים 2013 – 1884 בארץ ובעולם (בעיקר בתחומי החדשות, ספורט, ותיעוד)  ואשר קרויה "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" – נפגשתי הרבה פעמים עם פרופסור אליהוא כ"ץ מקימה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- 1968 מעפרה. הוא סיפר לי כי למרות שהוא יליד ארה"ב (נולד בניו יורק ב- 1925) וגדל וצמח על ברכי הטלוויזיה האמריקנית המסחרית ותיאוריות ההתפשטות שלה , דגל מלכתחילה ברעיון וחשב כבר מבראשית כי הטלוויזיה הישראלית הציבורית שהוא יוצר ובורא צריכה להידמות באופיה לרשת הטלוויזיה הציבורית של ה- BBC הבריטי . ב- 1970 כתב פרופסור אליהוא כ"ץ את המסה רחבת היריעה שלו, ואשר קרויה, "The Television Comes to the People of the Book". במסה החשובה הזאת גרס וחשב כבר ב- 1968 כי על הטלוויזיה הישראלית הציבורית (נקראה בימים ההם בפי כל "הטלוויזיה הכללית") לצעוד במשעול המורשת הטלוויזיונית הבריטית ולהידמות למודל השידור של ה- BBC הציבורי. נכון שהטלוויזיה הישראלית הציבורית שידרה בעשורי ה- 70 ו- 80 של המאה שעברה פורמטים של בידור קל וחידונים משעשעים כמו "תשע בריבוע", "4 דקות ועשרים שאלות""מקבילית המוחות", ועוד, אולם היא שידרה במקביל גם את שתי הסדרות התיעודיות הדרמטיות הבינלאומיות , החשובות והמרתקות , והבלתי נשכחות מעשה ידיו של המפיק – בימאי ג'רמי אייזאקס מחברת "THAMES" הבריטית, "עולם במלחמה" (World in War), ו- "הפתרון הסופי" (The Final  Solution). הטלוויזיה הישראלית הציבורית בראשות העורך – בימאי יִגְאָל לוֹסִין והמפיק שלו יעקב "יענקל'ה" אייזנמן הפיקה בשנים ההן את הסדרה התיעודית המרשימה "עמוד האש". מאז זרמו מים רבים אפילו בנהר הירדן. הטלוויזיה השתנתה. הוברר גם ש- מדינת ישראל איננה יותר עם סגולה והעם היהודי איננו בבחינת "אתה בחרתנו" כפי שסיפרו לנו בהיותנו ילדים. אף על פי כן מדינת ישראל היא עדיין מדינה דמוקרטית מזן מיוחד באזור הזה של המזרח התיכון. מדינת ישראל היא בעלת צבא נפלא ומוסרי שעדיין נלחמת על חייה גם במלאת לה 65 שנים ועל עיצוב תרבותה הרוחנית בצד פיתוח יכולות טכנולוגיות ומדעיות מפליגות ומדהימות בתחום הפיזיקה, המתמטיקה, הכימיה, המחשבים ותעשיית ה- High Tech. מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת ניצב תחת מחוג השעון שמראה את שעת חצות . הוא חייב לשנות את כללי המשחק הטלוויזיוניים במדינת ישראל . אם הוא הוא מנהיג אמת בעל חזון אין הדבר כה קשה לביצוע. ערוץ 10 מסוגל לתת תשובה ופרשנות אחרת לגמרי למונח "ריקנות" שערוץ 2 מטפח במרץ באמצעות שיפוץ הבידור הקל ותוכניות הריאליטי שלו. רק אין לו זמן. זה עכשיו או לעולם לא.

הערה 5 : קרבות השידור "ראש בראש" בערבי שבת בין "יומן" (ערוץ 1) לבין "אולפן שישי" (ערוץ 2) לבין "שישי" (ערוץ 10). 

אולפני החדשות של ערוצים 1 , 2 , ו- 10 ניהלו אמש (ערב שבת – 1 בנובמבר 2013) את קרב הרייטינג המשולש השבועי שלהם . מראש אני מוציא מתמונת המאבק את "אולפן שישי" של ערוץ 2 שזוכה בבכורת הרייטינג ללא מאבק ומאמץ מיוחד , ומותיר את התרשמותי הנוגעת לקרב שמתחולל בין ערוץ 1 לבין ערוץ 10 , העיתונאית איילה חסון (חושפת פרשת בר-און / חברון ב- 1997) והפאנל שלה בערוץ 1 לבין אלון בן דוד וטלי מורנו והפאנל שלהם בערוץ 10 .

אלון בן דוד וטלי מורנו מתעסקים עם שלוש כתבות מרכזיות ב- "שישי" : "פלאי קלעים" של גִיל רִיבָה אודות שחקנית התיאטרון המוכשרת והוותיקה גב' תיקי דיין (בעלה היה יאיר אחי אילן ז"ל , עורך סרטים מזהיר בעשור ה- 70 של המאה שעברה שעבד בטלוויזיה ישראלית הציבורית) המגלמת את " אימא קוראז' " . וגם כתבה של אלון בן דוד "גופייה מס' 6" אודות שחקן הכדורסל וקפטן מכבי ת"א דריק שארפ ששיחק 15 שנים בשורות מועדון הפאר עמו זכה באליפויות המדינה, אליפויות אירופה, וגביעי המדינה – ולאחרונה הודח מצוות האימון של מכבי ת"א ועכשיו תובע את עלבונו וכבודו, וגם סיפור אודות השחקנית חולת סרטן איילון נופר בכתבה "חשופה" של חן ליברמן .

איילה חסון הולכת עם "יומן" בכיוון שונה לחלוטין. יחדיו עם צוות התגובות שלה תא"ל מיל. שמוליק זכאי , הכתב הצבאי אמיר בר שלום, עיתונאי "הארץ" ארי שביט, ופרופסור עמנואל גרוס מהפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה, היא מקרינה ריאיון מטלטל בן שני חלקים נפרדים (בני 10 דקות כל אחד) עם סא"ל מיל. בועז הרפז הנוגע ל- "Start up" נועז ובאותה מידה מוזר ומביך עד למאוד, שתחילתו ב- 2010 ונועד לסלול את הדרך לרמטכ"ל דאז רב אלוף גבי אשכנזי לראשות ממשלת ישראל. רעיון ה- "סטארט אפ" הזה נשמע מופרך אך לא הריאיון שערכה גב איילה חסון עם בועז הרפז . הריאיון היה עטוף בפירו – טכניקה טלוויזיונית מגלומנית ומיותרת לחלוטין שגורעת מתשומת הלב של העניין העיקרי שהוא סקנדל מרתק ואשר עומד בפני עצמו , ואיננו זקוק לחיזוק ותמיכה של אפקטים וויזואליים . הריאיון האינפורמטיבי המסקרן מציב אין סוף סימני שאלה אדומים ראשית דבר סביב המרואיין עצמו , אך גם כאלה אף הם בצבע אדום בוהק סביב רמטכ"ל צה"ל גבי אשכנזי ורעייתו גב' רונית אשכנזי (לפחות על פי עדותו של בועז הרפז מזכירה את Livia בימי הקיסר אוגוסטוס) , וסימני שאלה בצבע בורדו ליד היועץ המשפטי לממשלה מר יהודה וויינשטיין ובקרבתם של חוקרי וקציני משטרה אנונימיים שחקרו בשעתו את הפרשה המסריחה . על פי מהלך הריאיון של איילה חסון עם בועז הרפז ניתן היה להבין כי הרמטכ"ל גבי אשכנזי האזין לשיחות טלפון אישיות של אלופים ותתי אלופים (במסווה של ביטחון שדה) בהם חשד כי אינם נאמנים לו ומותחים אודותיו ביקורת בכל מיני הזדמנויות ופורומים מקצועיים. ניתן היה להבין מאיש הפאנל תא"ל מיל. שְמוּלִיק זַכַּאי כי תא"ל צִ'יקוֹ תָּמִיר הודח מצה"ל ע"י רב אלוף גבי אשכנזי מפני שהעביר ביקורת על ההחלטות שלו הנוגעות למבצע צה"ל ברצועת עזה "עופרת יצוקה" (18.1.2009 – 27.12.2008). אלוף פיקוד דרום היה אז יואב גלנט. תא"ל מיל. שמוליק זכאי נדהם מעוצמת הריאיון המטלטל וכמעט מצמרר שערכה איילה חסון עם בועז הרפז . ראו את התדהמה על פניו כשמיהר לומר, "אבל לא כל צה"ל כזה…", ואח"כ הגן בפנים חמורות סֶבֶר על תא"ל צִ'יקוֹ תָּמִיר המודח מצה"ל וקבע מפורשות , ש- "על צה"ל לטפח קצינים דעתניים ערכיים ולא Yes Men". אמיר בר שלום העיר "כי הרמטכ"ל גבי אשכנזי אמר בשעתו שבועז הרפז לא היה מבאי ביתו", ורמז שהרמטכ"ל לשעבר לא דובר אמת. בועז הרפז סיפר לאיילה חסון כי היה מקורב מאוד לרמטכ"ל גבי אשכנזי. איש הפאנל אָרִי שָבִיט מעיתון "הָאָרֶץ" היה בהלם מהגילוי של איילה חסון בעצם עריכת וחשיפת תוצאות הריאיון עם בועז הרפז, החמיא לכישרונה העיתונאי , והכריז כשהוא נחרד ומזועזע : "גבי אשכנזי ולשכתו מתמרדים נגד הרשות המדינית. לא קביל צבאית ולא קביל דמוקרטית. זאת פרשה חמורה ביותר שמזעזעת את אושיות הדמוקרטיה במדינת ישראל". תא"ל מיל. שמוליק זכאי דיבר על שיכרון הכוח של לשכת הרמטכ"ל והשמיע דעה נחרצת בגנותו של עוזר הרמטכ"ל אל"מ אֶרֶז וִוינֶר שמתערב ומשפיע על מינוי אלופים בצה"ל לתפקידם הרם. בקלחת הדיון עפו שמות נוספים של דובר צה"ל אבי בניהו והעיתונאי בן כספית. וכמובן צצה דמותו של האלוף מיל. יוֹאָב גָלָנְט שכבר מונה ע"י ממשלת ישראל לרמטכ"ל הבא במקומו של גבי אשכנזי והודח ע"י בג"ץ . תא"ל מיל. שְמוּלִיק זַכַּאי יצא להגנתו של יוֹאָב גָלָנְט המודח ואמר נחרצות : "איזה מין דבר שזה שממשלת ישראל ממנה את יואב גלנט לרמטכ"ל, ולאחר שבג"ץ מתערב מדיח אותו, אותה ממשלה שמינתה אותו שותקת, איננה מתעקשת, ולא מתייצבת מאחורי המינוי והחלטת המינוי". פרשת "בועז הרפז" היא כמעט עתיקת יומין. תחילתה במסמך שנחשף ב- 6 באוגוסט 2010 במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 ע"י העיתונאי מר אמנון אברמוביץ'. מהות המסמך המסתורי שלא ידוע ע"י מי נכתב והופץ תוארה כתבנית, כחוות דעת, שנועדה לפגוע במעמדו של הרמטכ"ל דאז רב אלוף גבי אשכנזי, להיטיב ולשפר את תדמיתו של שר הביטחון אהוד ברק , ולהבטיח בבוא העת הקרובה את מינויו של האלוף יוֹאָב גָלָנְט לרמטכ"ל הבא של צה"ל . הריאיון שערכה גב' איילה חסון עם סא"ל מיל. בועז הרפז הטיל אור עובדתי ותדמיתי שלילי ביותר על רא"ל גבי אשכנזי שהפך חיש מהר לצֵל כבד. רמטכ"ל צה"ל גבי אשכנזי הצטייר לציבור צופי ערוץ 1 כמדיח ומסית , סכסכן ותככן . בסוף "יומן" פרץ שולחן הפאנל וויכוח ילדותי בין תא"ל מיל. שמוליק זכאי שיצא חוצץ כנגד העיתונות שהשתיקה את החידלון של הרשות החוקרת הציבורית ב- "פרשת בועז הרפז" לבין אמיר בר שלום שיצא להגן על עצמו ועל הקולגות שלהם . איילה חסון הרגיעה אותם כשציינה ש- "קציני משטרה וחוקרי משטרה בכירים אמרו לה בעילום שם שמידרו אותם וקשרו להם את הידיים", והצהירה בנוסף, "כי יש באמתחתה עוד עניינים מטלטלים מבית המדרש של "פרשת בועז הרפז". בכל האמור לעיל וההתייחסות לריאיון איילה חסון – בועז הרפז, צריך לומר כי חסרה כאן שאלה נוקבת של המראיינת איזו סיבה ואיזה אינטרס הניעו את סא"ל מיל. בועז הרפז להירתם לטובתו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי על מנת להיכנס בשתי רגליים לתוך המדמנה המטונפת הזאת ? איזה תועלת אישית קיווה להפיק מעסקים מלוכלכים שכאלה שמציגים יחסי ריקבון בעלי פָּן פלילי בין לשכת הרמטכ"ל גבי אשכנזי לבין לשכת שר הביטחון אהוד ברק ? הריאיון של איילה חסון עם בועז הרפז הציגה מעורבות של שחקן פּוֹקֶר שעלולה להסתיים בבית כלא , לא רק שלו , אם העובדות נכונות . מה פתאום הוא מתעסק בעניינים האלה ברוּמָה של המדינה כ- מהמר טוֹטוֹ ובשֵם מי ? ומי הוא בכלל ? הריאיון של איילה חסון עם בועז הרפז חושף תמונה עגומה וקלוקלת ביותר של הצמרת הצבאית והביטחונית של המדינה בעוד בנינו ונכדינו משרתים בשעה הזאת בצה"ל ומחרפים נפשם למען המולדת . וצריך לומר עוד דבר . העיתונאית אמירה לם מ- "ידיעות אחרונות" הקדימה את איילה חסון . בשמונה בבוקר של יום שישי – 1 בנובמבר 2013 קראתי את הכתבה הענקית והמקיפה של אמירה לם במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות" . תריסר שעות אח"כ ראיתי אותה בשידור חוזר בערוץ 1 .

ה- "יומן" של איילה חסון אֶמֶש היה אנטי תזה חדשותית ועיתונאית לגישה הקלילה של ערוץ 10 שהריץ על המסך "שישי" שלו תכנים מסוג שונה לגמרי, נושאים שאפשר היה לשדרם בעוד חודש ואם תרצו גם לפני חודש. נמתין לתוצאות הרייטינג מחר (יום ראשון – 3בנובמבר 2013) וניווכח להיכן נהר הציבור . באשר לי . צפיתי בערוץ 1 והקלטתי את ערוץ 10 לצפייה מאוחרת יותר.

הערה 6 : לערוץ 1 אין שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית. למרות שהוא גובה מהציבור מידי שנה בשנה כ- 1.000000000 (מיליארד) שקל, הציבור מסרב לצפות בו ומפנה לו גב. מדהים כיצד זה ראש הממשלה בנימין נתניהו מחריש, מתעלם מהמצב הקודר, ואיננו מדיח לאלתר את מנכ"ל רשות השידור מר יוני בן מנחם ואת יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת.

דיכאון הרייטינג של ערוץ 1 לכל אורכה של היממה שלשום , יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 הוא תוצאה של מורשת מנכ"ל רשות השידור יוסף בר-אל בקיץ 2002 . הטריאומוויראט הכושל של רשות השידור יוני בן מנחם + זליג רבינוביץ' + אמיר גילת , ממשיך להציג יכול נֶפֶל . מדהים מדוע זה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו מחריש נוכח האפלה שסוגרת על השידור הטלוויזיוני הציבורי של מדינת ישראל . הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ממשיכה ב- 2013 לתחוב את זרועה הארוכה לכיסם של מיליוני אזרחים ישראליים ולגבות מהם מס טלוויזיה שנתי על סך כולל של כמעט 1.000000000 (מיליארד) שקל , אך מניבה רייטינג אפסי בכל שעת מדידה . שלשום שודרה למשל בשעה תשע בערב בשידור חוזר תוכנית הנֶפֶל הציבורית "הזירה" בהנחייתו המעממת והרדודה של גל אוחובסקי . זאת בדיחה עצובה. "הזירה" היא תוכנית עלובה שנדחקה ללוח השידורים של ערוץ 1 במסווה של השם הערטילאי והבלתי מחייב "השידור הציבורי", כאילו שההגדרה הזאת השידור הציבורי משחררת את מנהל התוכניות החובבן מר יואב גינאי ואת המנחה גל אוחובסקי מעול הרייטינג והמדרוג. "הזירה" מפיקה רייטינג אפסי גם כשהיא משודרת לראשונה ב- "אוויר" הציבורי. קברניטי ערוץ 1 שיודעים שמדובר בתוכנית נפל משבצים אותה שוב לשידור חוזר בזמן צפייה עיקרי. הענקת עדיפות טלוויזיונית לתוכנית "הזירה" מעידה באילו צרות צרורות שקוע ערוץ 1 ואיזה מנהלים, מעצבי תוכן, וקובעי מדיניות עומדים בראשו. אין לערוץ 1 שום סיבה להתקיים במתכונתו הנוכחית. הֵיי רשלנים שכמותכם, חטיבת הגבייה של רשות השידור גובה מהציבור 1.000000000 (מיליארד) שקל מידי שנה אך אתם עושי הטלוויזיה הציבורית מייצרים רייטינג אפסי. מה זה צריך להיות כל החרבון הטלוויזיוני הזה…???

הבה נתבונן ב- 8 מפות המדרוג ברבעי שעות משלשום של יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 כפי שהכינה וועדת המדרוג הארצית . תחילת המדידה בשני המגזרים "האוכלוסייה היהודית" ו- "כלל האוכלוסייה" בשעה שש בבוקר וסיומה בשתיים לפנות בוקר. על קוראי הבלוג להתבונן בשלוש העמודות של ערוץ 1, ערוץ 2, וערוץ 10 ולהשוות.

rating 1 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 06.00 ל- 08.44 . ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי . אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה . אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 2 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 08.30 ל- 11.14. ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי . אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה . אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 3 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 11.00 ל- 13.44 . ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי . אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה . אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) . 

rating 4 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 13.30 ל- 16.14. ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי . אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה . אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 5 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 16.00 ל- 18.44 . ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי . אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה . אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 6 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 18.45 ל- 21.14 . ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי . אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה . אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית . (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) .

rating 7 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013 . מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 21.00 ל- 23.44. ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי. אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה. אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

rating 8 31 10 2013

טקסט מסמך : יום חמישי – 31 באוקטובר 2013. מפת המדרוג של "האוכלוסייה היהודית" ושל "כלל האוכלוסייה" בין 23.30 ל- 02.00 (25.59). ערוץ 1 גובה 1.000000000 (מיליארד) שקל ומשיב לו בתמורה רייטינג אפסי. אין מילים אחרות מלתאר את המצב : בושה וחרפה. אין לערוץ 1 שום זכות קיום במתכונתו הנוכחית. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

הערה 7 : מר ארז טל רחוק מלהיחשב גאון טלוויזיה. הוא בסך הכל רעיונאי והוגה דרך שממשיך הגות המחשבה של הטלוויזיה הקפיטליסטית המסחרית האמריקנית. אינני מוצא בו שום גדולה. 

מר אֶרֶז טַל מערוץ 2 נחשב על ידי אחדים לגאון טלוויזיה . אנוכי אינני מוצא בו שום גדולה ולא נמשך לתוכניות הטלוויזיה דלות התוכן ועשירות הרייטינג שלו . התוכניות שהנחה ו/או הוא מנחה גם היום כמו "גלגל המזל", "הכספת", "האח הגדול", ו- "בטוח או ביטוח", חושפות חקיין טלוויזיה. הוא בסך הכל הוגה דעות מסחרי. האמריקניים הקפיטליסטיים יצרו את הוויזואליה הריקנית בטלוויזיה ובאמצעותה קראו לציבור לצפות בה, משום ש- "מדד נילסן" הכריח אותם לעשות כך. אם אתה חפץ בחיים טלוויזיוניים במדינה שהקפיטליזם הוא הדגל החברתי שלה , אתה חייב להשלים עם העובדה שאתה עֶבֶד של המסך הקטן, ומוכרח בטרם כל לשַדֵר פרסומות לציבור ורק אח"כ לצקת לתוכן טלוויזיוני . תורת הטלוויזיה הקפיטליסטית מעלה לדיון מי קדם למי הביצה ו/או התרנגולת , כלומר הפרסומת ו/או התוכן. "מדד נילסן" הוא פשרה פילוסופית – מתמטית של הדיון הזה ועל פיו יישק דבר. רשתות הטלוויזיה הארציות הגדולות  NBC , ABC , ו- CBS הבינו מייד כבר ב- קיץ 1945 עם תום מלחמת העולם ה- 2 כי רק חומרים פופולריים בהמוניהם , בעיקר בשני התחומים העיקריים רחבי ממדים שמרכיבים את תעשיית הטלוויזיה , ספורט לגווניו השונים ובידור קל לגווניו השונים , הם אלה שיכוננו מִדְרוּג איתן ויביאו עמם למסך הקטן פרסומות מסחריות . על פי התפישה הקפיטליסטית הטלוויזיה היא מוסד תקשורת שנועד ראשית דבר להרוויח הרבה כסף , ורק אח"כ מהווה שירות לציבור . ארז טל בשם ערוץ 2 הוא ממשיך יציב ,איתן ונחוש של הגישה הטלוויזיונית האמריקנית כי הרייטינג יענה על הכל . אנוכי אינני צופה בו . אותי ארז טל איננו מעניין . אולם אין להכחיש כי כל רשת טלוויזיה באשר היא רשת טלוויזיה במדינה קפיטליסטית נעדרת יכולת קיום והישרדות ללא פרסומות מסחריות . זהו גם גורלה של הטלוויזיה המסחרית בישראל. מתברר כי הציבורי הישראלי בכללו איננו שונה מהציבור האמריקני בכללו. גם אותו קל להלעיט אותו בבידור קל , ריק , וזול . בידור קל , ריק , וזול הוא סם טלוויזיוני ממכר. לאחר שהוזרק פעם אחת בלבד לוורידיו ועורקיו של כל צופה טלוויזיה באשר הוא, גם כזה שמתיימר להיות דעתן , שכלתן , ו- מצויד בשיקול דעת וכו' , האֶרֶס יעשה את שלו. אינני צופה כלל בתוכניות שהגה ארז טל. הוא וחזונו אינם מעניינים אותי . הרייטינג המטורף שהוא צובר מעיד על חולשתו ובחומרים הקלוקלים שהוא מייצר. רייטינג עצום איננו מעיד תמיד ובהכרח על איכות. פרופסור אליהוא כ"ץ מייסדה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית כינה פעם במסה הטלוויזיונית שלו מ- 1970 את העם היושב בציון "The People of The Book". אולם כאמור זה היה מזמן. לפני 43 שנים.

סוף הפוסט מס' 311. הועלה לאוויר במוצ"ש  – 2 בנובמבר 2013.


תגובות

פוסט מס' 311. מַסָּה בענייני רֵייטִינְג ומִדְרוּג (2 בנובמבר 2013). רשימה מס' 1. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 311. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ"ש  – 2 בנובמבר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *