פוסט מס' 176. Off tube אלא מה… !? ברצלונה – מילאן 0:4 (בנואו קאמפ) ב- Leg השני של 1/8 הגמר בליגת האלופות אמש יום שלישי – 12 במארס 2013. פוסט מס' 176. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 13 במארס 2013.
הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.
הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.
הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.
———————————————————————————————
פוסט חדש מס' 176 : הועלה לאוויר ביום רביעי – 13 במארס 2013.
———————————————————————————————
פוסט מס' 176. Off tube אלא מה… !? ברצלונה – מילאן 4 : 0 (בנואו קאמפ) ב- Leg השני של 1/8 הגמר בליגת האלופות אמש יום שלישי – 12 במארס 2013. פוסט מס' 176. כל הזכויות שמורות.
טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).
פוסט מס' 176. Off tube אלא מה… !? ברצלונה – מילאן 4 : 0 (בנואו קאמפ) ב- Leg השני של 1/8 הגמר בליגת האלופות אמש יום שלישי – 12 במארס 2013. פוסט מס' 176. כל הזכויות שמורות.
היכן שהוא לקראת חצות נטש מודי בראון את הסָאגָה ברצלונה – מילאן 4 : 0 והעביר את השידור לצד השני של מתרס ה- Off tube לעמיחי שפיגלר והפרשן שגיא כהן ששידרו ישיר את המשחק השני ב- Second leg ב- 1/8 הגמר של ליגה האלופות שאלקה 04 – גאלאטאסאראיי 2 : 3 . לא הייתי יכול להירגע ממחשבת הכדורגל המרתקת של הקבוצה הברצלונאית. ברצלונה מושכת את תשומת ליבי. אז הפעלתי את ה- YESMAX שלי מאוחר בלילה, ישבתי מסובין עם עצמי בחדר הטלוויזיה שלי, וצפיתי שוב שלוש פעמים בזה אחר זה ב- Mute במפגן כדורגל ברמה העליונה שלו בו מביסה ברצלונה ללא תנאי ב- "נואו קאמפ" את מילאן הצפויה והרוטינית בתוצאה 4 : 0 . השחר כבר הפציע ואנוכי הייתי עדיין שקוע בתצוגת הכדורגל של ליאו מסי , אנדראס אינייסטה , צ'אבי , וג'ורדי אלבה שייזכרו לדורות . כמו ההונגרים פרנץ פושקש , נאנדור הידגקוטי , שאנדור קוצ'יש , ויוזף בוז'יק בשנות ה- 50 של המאה שעברה, ובדומה להולנדים יוהאן קרויף , יוהאן ניסקנס , יוהאני רפ , ורוב רנסנברינק בשנות ה- 70 של המאה שעברה . עכשיו הגיע תורם של מסי , אינייסטה , צ'אבי , ואלבה . ארבעת אישי הכדורגל האלה הם בחזקת Legendary . ההתבוננות במחשבת הכדורגל של ברצלונה משולה להאזנה ל- "חליל הקסם" של מוצרט ו/או "הדנובה הכחולה" של בראהמס , ו/או "קונצרט לחצוצרה" של היידן , ו/או ל- "Hound dog" של אלוויס פרסלי , ו/או "It's late" של ריקי נלסון . ברצלונה עושה אותי לאדם מאושר יותר בחיי . פשוטו כמשמעו . בחמש וחצי בבוקר יצאה רעייתי לצעוד את צעידת הבוקר שלה ועדיין הייתי ער שטוף אדרנלין . "הגיע זמן שחרית, לך לישון" , פקדה עלי . מערב גרמניה בראשות מאמנה ספ הרברגר והקפטן שלו פריץ וולטר הביאו לקיצה של נבחרת הזהב (ARANYCSAPAT) של הונגריה וגוסטב שבש במונדיאל 1954 . מערב גרמניה בראשו מאמנה הלמוט שן והקפטן שלו פרנץ בקנבאואר הביאו לסיום דרכה של נבחרת הולנד בראשות ריינוס מיכאלס ויוהאן קרויף הוגי רעיון ה- "Total football" במונדיאל 1974 . גם תקופת שלטונה של ברצלונה קצובה . מעניין אותי לדעת כיצד תודח מהפסגה וע"י מי . האם תגסוס ו/או תיעלם באחת כמו נבחרת הפלא ההונגרית ההיא של גוסטב שבש ופרנץ פושקש , ו/או האם עוד חזון למועד .
אין לי טיפת הערכה לחזון והאופי העיתונאי שמעניק ערוץ 5 בכבלים לחומרי השידור שלו שאת זכויות היוצרים שלהם הוא קונה במיטב כספינו . ההגשה וההנחיה הקומית והליצנית של מודי בר און בטרם השידור הישיר ברצלונה – מילאן והקמת מתרס לידו של פרשנים חובבים , הם מחזה אנטי טלוויזיוני בעליל . מראה מגוחך. בזבוז זמן והשחתתו לריק . ייתכן והוא מוצא חן בעיני המושכים בחוטים אך אני התחנכתי על הגשה והנחיה מזן שונה לחלוטין בשנים ההן . מאופקת יותר , צנועה יותר , עניינית יותר ומוחצנת פחות בטלוויזיה הישראלית החינוכית וגם ב- BBC וברשתות הטלוויזיה האמריקניות הגדולות CBS , NBC , ו- ABC . אינני מסוגל לתאר ולשער בנפשי את דיוויד קולמאן , האווארד קוסל , ו/או וולטר קרונקייט מנחים ומגישים את מהדורות הספורט והחדשות שלהם בסגנון קיקיוני כמו של מודי בראון . אבל יש גם משהו טוב בעסק הזה של ערוץ 5 . אפילו מודי בר און איננו יכול לקלקל את ההצגה האמיתית מפני שהוא איננו נוטל בה חלק . מודי בר און הוא סך הכל מתווך ילדותי באמצעות המוניטור בתל אביב בין ההתרחשות בחו"ל לבין צופה הטלוויזיה שלו . אין לו נגיעה ממשית עם הדבר האמיתי . האיש יכול לנפנף בידיו לכל עבר ולצחקק , אולם הוא איננו נמצא במוקד העניינים ב- "נואו קאמפ", אלא יושב באולפן בתל אביב וחווה את החוויה כמו צופי הכורסה שלו – מהמסך בלבד . אולפן ערוץ חמש בכבלים איננו שווה דיון מיוחד מפני שכרגיל ומראש הוא מתייחס לעבודתו העיתונאית בקוּלָה ולא לחוּמְרָה כאל חלטורה טלוויזיונית . החזקתו בזכויות השידורים איננה הופכת אותו למקצוען טלוויזיה . הוא מעין סרסור – איש ביניים אולפני, שמתייצב בין צופה הטלוויזיה לבין השטח. ללא כל בושה נוהג ערוץ 5 בכבלים בבוז גלוי עם השַדָּר הבכיר שלו נדב יעקובי והפרשן המינורי אלי אוחנה . הוא מצווה על השניים להישאר בארץ ולשדר את הצגת הספורט הגדולה בתבל אמש Off tube מהמוניטור בתל אביב . היכן שהוא בדקה ה- 41 של המשחק נשמע נדב יעקובי מתפעל : "תשמע את החגיגה ביציעים…", הוא אומר לפרשן שלו. רק שניהם לא שָם. הם חווים את חוויית היציעים כמו הצופים שלהם מהמוניטור בארץ. הנהלת ערוץ 5 גוזרת גזירה נוראית על העיתונאי הוותיק נדב יעקובי נשמת אפה של תעשיית הטלוויזיה בכבלים , גזירה שנשמעת כמו קללת נצח : "היית שַדָּר Off tube, נשארת שדר Off tube, ושדר Off tube תהיה כל ימי חייך". טרגדיה.
ברצלונה החזיקה בכדור % 71 מהזמן. נתון חשוב. מחשבת הכדורגל שלה מעוררת אהדה עצומה לעומת מילאן האיטלקית שמשחקת בסגנון הגס והאקראי של הימים ההם , הרחקות כדורים סתמיות ובעיטות למעלה. כדורגל משעמם שאתה לא מוכן לשלם בעבורו אפילו לירטה אחת. כדורגל נטול כל רעיון ודמיון. מכוער. מעניין היה לשמוע את דעתו של וויטוריו פוצו המהולל (מאמן נבחרת איטליה בכדורגל שזכתה בשני המונדיאלים של 1934 באיטליה ו- 1938 בצרפת) אודות רמת הכדורגל האיטלקית העכשווית אמש פרי חזונו של מסימיליאנו אלגרי. איפה הוא ואיפה אריגו סאקי. ברצלונה מוכשרת להחזיק בכדור זמן רב מבלי לאבד אותו. היא בעלת יכולת הירואית , נועזת, ותקיפה בטיפול בכדור. אולם משהיא מאבדת אותו היא גם מוכשרת ללחוץ כדי להרוויח את הכדור לעצמה בחזרה ולהביך עד למאוד את השחקנים האיטלקיים. לא צריך להיות פרשן ו/או מאמן, מספיק להיות צופה טלוויזיה מיומן, כדי להבין כי כל חוכמת ההכרעה במשחק הכדורגל נעוצה בהשגת יתרון מספרי ועדיפות בשליטה בכל פיסת שטח במגרש. צריך להוביל ולנצל את העליונות הזאת על מנת להפוך אותה כהרף עין לזְכוּת יֶתֶּר בשטחי "ההוצאה להורג". וזה בדיוק מה שעושים הברצלונאים כשנקרית להם ההזדמנות . שוחחתי על כך בעבר אודות נושא מחשבת הכדורגל עם קוראי הבלוג כמה וכמה פעמים. לא ניתן להשיג יתרון מספרי ועדיפות בשליטה בשטח ללא תכנון מוקדם ובלי החזקת הכדור ושליטה בו במשך זמן. גם לא כל כך קשה להבחין כי ההתמודדות והקושי הגדול של ברצלונה צפים ונגלים לעין כשמילאן מגינה על השטחים שלה באמצעות כל מיני שמירות ומונעת ממנה להשיג יתרון מספרי ועדיפות בשטח. הדרך השנייה לנצח משחקים היא הפגנת יכולת אישית (זאת שאיננה מותנית בכישרון הקבוצתי). כמו של ליאו מסי, ו/או כמו של כריסטיאנו רונאלדו, ו/או כמו של סרג'יו ראמוס. שני השערים שכבש ליאו מסי אמש בדקה ה- 5 ובדקה ה- 40 הם פרי של כישרון אינדיבידואלי. למרות שהוא נשמר היטב ומוקף בטבעת ע"י שישה ו/או חמישה שחקני מילאן הוא עדיין מסוגל למצוא את הפִּרְצָה ברגל שמאל. ליאו מסי ניחן בגאונות שמאפשרת לו לבחור את האפשרות הטובה ביותר מבין מאה שעומדות לרשותו. הוא מזכיר את גדולתם של פרנץ פושקש, פלה, יוהאן קרויף, ו- מאראדונה בשעתם ותקופתם. אין לכישרונו האישי של ליאו מֶסִי ויכולתו להוציא לפועל לבדו משימות של כיבוש שערים דבר ומכנה משותף עם מחשבת הכדורגל הקבוצתית שהגה בזמנו פפ גווארדיולה . שני השערים הראשונים שהבקיע מסי נבנו והושגו רק על סמך מיומנותו האישית. שערים מס' שלוש של דיוויד ווייה ומס' 4 של ג'ורדי אלבה הם מוצר משותף של קומונת כדורגל קטלונית/ספרדית בה הפרט משקיע את כל כוחו ומרצו למען הכלל. המטרה העליונה של קומונת הכדורגל הברצלונאית היא להחריב את הגנת היריב באמצעות שכל, עורמת כדורגל, ותכסיסי מסירות של דאבל פסים ומשולשים. תורת הכדורגל הזאת מאפשרת להם להשיג יתרון מספרי של יותר שחקני התקפה משחקני ההגנה של היריב על מנת לרכוש עדיפות מאוחרת בשטחי ההוצאה להורג. לא צריך להיות מבין גדול בתורת הכדורגל כדי להבחין בתרומתו העצומה של השחקן האחורי של ברצלונה ג'ורדי אלבה כשהוא נע שוב ושוב לעומק ההגנה של מילאן , לעיתים רבות מבלי לקבל כלל את הכדור. האיש הזה שחונן בכושר גופני בלתי נלאה מערער את קווי הגנת היריב. אני משוכנע שהמערכת הפיזיולוגית המשוכללת של גופו מפיקה דופק שבדקת מנוחה איננו פועם יותר מ- 35 (שלושים וחמש) פעימות. האמת, התעייפתי רק מלראות את ג'ורדי אלבה נע ונד ללא הפסק , ולובש אמש צורה של Perpetuum Mobile. לצורך המחשת הדיון צילמתי כמה Frames מסיגנל ערוץ 5 אמש.
טקסט תמונה : יום שלישי – 12 במארס 2013 . ברצלונה – מילאן אמש באצטדיון "נואו קאמפ". 4:48 דקות מתחילת המשחק. שבריר שנייה לפני שליאו מֶסִי (בכחול – אדום) מסוגר בטבעת של שישה שחקני מילאן כובש שער וקובע 1 : 0 לברצלונה. כישרונו האישי גובל ב- ווירטואוזיות. (באדיבות ערוץ 5 בכבלים).
טקסט תמונה : יום שלישי – 12 במארס 2013. ברצלונה – מילאן אמש באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה. 38:58 דקות מפתיחת המשחק. ליאו מסי כובש את שערו השני למרות שניצבים מולו ארבעה שחקני מילאן. (באדיבות ערוץ 5 בכבלים).
טקסט תמונה : יום שלישי – 12 במארס 2013. ברצלונה – מילאן אמש באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה. 55 דקות מפתיחת המשחק. מגן מילאן קווין קונסטאנט (בתלבושת הלבנה) מחטיא את הכדור שנמסר לדיוויד ווייה. שחקני ברצלונה (בלבושת הכהה) משיגים עדיפות מספרית בשטח ההצואה להורג. דיוויד ווייה יכבוש ויעלה את התוצאה ל- 3 : 0.
טקסט תמונה : יום שלישי – 12 במארס 2013. ברצלונה – מילאן אמש באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה. 55 דקות מפתיחת המשחק. ברצלונה יוצרת יתרון מספרי ברחבת ההוצאה להורג. דיוויד ווייה שבריר שנייה לפני הבקעת השער השלישי לזכות ברצלונה. (באדיבות ערוץ 5 בכבלים).
טקסט תמונה : יום שלישי – 12 במארס 2013. ברצלונה – מילאן אמש באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה. הדקה ה- 92. שחקני ברצלונה (בתלבושת הכהה) בדרכם להסתערות האחרונה והשגת יתרון מספרי על פני הגנת מילאן בטרם הבקעת השער הרביעי. ג'ורדי אלבה מאחורי השופט. (באדיבות ערוץ 5 בכבלים).
טקסט תמונה : יום שלישי – 12 במארס 2013 . ברצלונה – מילאן אמש באצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה. הדקה ה- 92. הגנת מילאן (בלבן) מתפרקת. שחקני ברצלונה משיגים יתרון מספרי ועדיפות מכרעת בשטח ההוצאה להורג. ג'ורדי אלבה (שני משמאל למטה, בתלבושת הכהה בעל כושר גופני נדיר) יבקיע מייד ויקבע את התוצאה הסופית ל- 4 : 0 לטובת ברצלונה. (באדיבות ערוץ 5 בכבלים).
נדב יעקובי טוב הרבה יותר מהפרשן שלו אלי אוחנה למרות ששניהם נגועים באותו נגיף מדבק ה- Off tube. הוא נשמע נבון יותר גם משום שהוא שדרן Play by play, בעוד על אלי אוחנה מוטלת האחריות לבאר את המהלכים על כר הדשא . מלאכת הפרשנות של משחק הכדורגל מתוחכמת מחד ומפרכת מאידך. היא נועדה ראשית דבר לאנשים חושבים ומתודרכים. טוב תעשה מערכת ערוץ 5 אם תשב ותצפה יחדיו עם אלי אוחנה בסרט ההקלטה ובפגמיו כפרשן. אלי אוחנה לא מבין את תפקידו בטלוויזיה כמו רבים אחרים. האיש מדבר ללא סוף מבלי שיש לו מה לומר ומבלי להסביר ולנתח את מה שמתחולל מאחורי האינפורמציה שמוסר נדב יעקובי ממילא ולפניו. המֶלֶל שלו יוצר עומס בלתי נסבל על קו השידור. אין לי שום ציפיות מערוץ 5 בכבלים. שייעשה כרצונו . אולם גם אני עושה כרצוני. אינני חייב להקשיב לדעתו של אלי אוחנה. האבחנות הפסיכולוגיות שלו אודות הלחצים הפועלים פעם על מילאן ופעם על ברצלונה וחוזר חלילה בטלות בשישים . על פי אלי אוחנה מילאן נמצאת בלחץ בטרם שריקת הפתיחה למשחק הגומלין מפני שהיא צועדת ביתרון 2 : 0. אח"כ כשברצלונה מובילה כבר 2 : 0 דווקא היא נמצאת בלחץ לפי דעתו, לא כל שכן לאחר השער השלישי של דיוויד ווייה, בנימוק שברצלונה חוששת כעת כי אם מילאן תבקיע היא זאת שתעפיל על פי החישוב המתמטי של כמות צבירת שערים בבית ובחוץ (Aggregate). אני חושב שאלי אוחנה איננו פסיכולוג ואיננו מבין טוב יותר מצופיו את משחק הלחצים ומניעיהם בהתמודדות ספורטיבית שוות כוחות. במקום להתעסק עם מתרס הפרשנים החובבים הילדותית הזאת, טוב היה עושה ערוץ 5 לוּ היה מְזָמֵן אמש לאולפן פסיכולוג ופיזיולוג כדי להסביר אלו כוחות נפש ומכמני אנרגיה גופנית דרושים בתוספת כישרון כדי להכריע את הקרב.
הערה 1 לסיום : ערוץ 5 בכבלים שידר אמש בהפסקת המשחק ברצלונה – מילאן 4 : 0 קטעי ארכיון של ערוץ 1 מבלי להעניק לשידור הציבורי קרדיט ביניהם שוטים מפורקים מהסרט הדוקומנטארי בן 75 דקות שהפקתי, ביימתי, וערכתי "גופייה מס' 6" אודות הכדורסלן טל ברודי . הסרט שודר לראשונה בטלוויזיה הישראלית הציבורית בחודש ספטמבר של 1980. ערוץ 5 עשה מעשה שלא ייעשה. מעניין מדוע ערוץ 1 לא תובע את עלבונו.
הערה 2 לסיום : בעקבות מחזה הכדורגל המרעיש אמש ברצלונה – מילאן 4 : 0 אני מצפה למאמר נוסף של מר איתי מאירסון בפינתו "לא מחויב המציאות".
סוף הפוסט מס' 176. הועלה לאוויר ביום רביעי – 13 במארס 2013.
יואש, אתה תיארת את אבי רצון יותר מפעם אחת כפרשן הכדורגל הטוב ביותר שהיה. במקרה ניסיתי לבדוק עכשיו מה הוא כתב על ההתמודדות האחרונה. לא מצאתי, אלא טור שלו מלפני שבוע אחרי ההפסדים של ברצלונה לריאל מדריד. "די להתבטלות", קוראת כותרת הטור. "כך משפילים את ברצלונה המאוסה". זו אינה רק כותרת, זוהי רוח הטור וצורת ההתבטאות בו. נדמה לי שהדברים משקפים לחלוטין את אישיותו הפרשנית של רצון שכה היללת. תקרא את הטור הזה, והאר את עינינו איזו תובנה מוסר רצון שם. רדידות שאין כמוה. כלום שבכלום. לא טוב יותר מנבחרת הפרשנים החובבים אמש. כך בדיוק לדעתי הוא היה כפרשן טלויזיה: התלהמות ופרובוקציה לשם הפרובוקציה, תמיד לומר את "הדעה ההפוכה", להתריס ולהרגיז – אך ללא תוכן ותובנה של ממש.פרובוקציה לשם פרובוקציה. ולעתים גם קמפיין השמצות, זכורה למשל המערכה האישית שניהל (גם בשירים ושערים בזמנו) כנגד מאמן הנבחרת שלמה שרף. תמיד היתה הרגשה שפרשנותו בכל הנוגע לכדורגל הישראלי מונעת לפני הכל מחיבות/שנאות ומאפייני היחסים שהיו לו עם מושאי פרשנותו. יותר מדי פעמים הוא לא נשמע ענייני. גם שלמה שרף כפרשן נשמע כזה לא פעם. אחת התכונות החשובות לפרשן היא אמינות, והוא צריך להצטייר כבעל יושרה. לא אחד שמשתמש במיקרופון או בעט כבמה לחיסול חשבונות
http://www.nrg.co.il/online/3/ART2/448/320.html
בהמשך לתגובה הקודמת, לא נרגעתי. האיש פשוט בעל אישיות מוזרה. היום הוא כותב: "כדורגל כמשחק לא מעניין אותי. מעולם לא עניין אותי. ברמה האישית אני מביט על כדורגל במשקפיים איטלקיות בלבד. כל הימים בצבעי שחור-אדום וכל שנתיים בצבע כחול. כל השאר לא מעניין. כולל ברצלונה. במיוחד ברצלונה. נ.ב: מאיר תירגע, מעולם לא צפיתי במשחק של ברצלונה אלא לצורכי עבודה. יש לי כמה תחביבים קצת יותר מהנים ומעניינים. חלק מהם אתה בוודאי מכיר, וגם אותך הם מהנים ומעניינים יותר".
רצון בעצמו מסגיר את העובדה שפרשן הוא לא. סך הכל אוהד לא חכם במיוחד, ובטח לא בעל כלים לנתח משחק באופן מקצועי, הגון והוגן. הדברים האלה היו ברורים כשמש גם כשקיבל שלא בצדק את המיקרופון כ"פרשן הראשי" של הערוץ הראשון