פוסט מס' 499. אנחנו בני מזל מפני שאלוהי הטלוויזיה זימן לנו הזדמנות לפגוש מתמטיקאי – כדורגלן ארגנטיני בשם ליונל מסי שמשחק במועדון הספרדי ברצלונה. פוסט מס' 499. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום חמישי – 7 במאי 2015.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נערך, ונכתב למען מטרות רווח כספי, לא כדי להשיג פרסום מסחרי, ולא לצורך פרסום אישי.

——————————————————————————-

פוסט מס' 499 : הועלה לאוויר ביום חמישי – 7 במאי 2015.

——————————————————————————-

פוסט מס' 499. אנחנו בני מזל שאלוהי הטלוויזיה זימן לנו הזדמנות לפגוש מתמטיקאי – כדורגלן ארגנטיני בשם ליונל מסי שמשחק במועדון הספרדי ברצלונה. פוסט מס' 499. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הקדמה קצרצרה הנוגעת לכלכלה טלוויזיונית.

הזכיינית "רשת" מערוץ 2 הארצי המסחרי עשתה אמש (יום רביעי – 6 במאי 2015) שירות חשוב לצופיה משערכה עסקה כלכלית מעניינת ומאתגרת משרכשה את זכויות השידורים של המשחק הראשון בשלב חצי הגמר ב- Champions League בו הביסה קבוצת הכדורגל של ברצלונה בראשות המתמטיקאי – כדורגלן שלה ליאו מסי את באיירן מינכן הגרמנית בראשות המאמן שלה פפ גווארדיולה בתוצאה 3 : 0. בכך הצטרפה "רשת" לערוצים הארציים במשפחת הטלוויזיה הבינלאומית (ולא רק ערוצי נישה) שייחדו אמש זמן ניכר כשעתיים וחצי בין 21.30 ל- 24.00 לשידור ישיר של ההתמודדות רוויית סקרנות עצומה בכל רחבי תבל של ה- First leg ברצלונה – באיירן מינכן שהסתיים כאמור בתוצאה המכרעת 3 : 0 לזכות ברצלונה.

שני בעלי עסקת השידור הנ"ל ערוץ 55 בכבלים (המוֹכֵר) ו- "רשת" (הקוֹנָה) מסרבים בעקשנות לגלות את הפרטים הכספיים. מדובר ברכישת זכויות שידורים משנית ולא בלעדית של "רשת" מפני שערוץ 55 שידר את האירוע הנ"ל במקביל בערוץ מס' 59 באיכות HD. אני מניח ש- "רשת" שילמה לערוץ 55 בכבלים סכום שנע סביב 300000 (שלוש מאות אלף) דולר. כמעט 1/4 (רבע) מהזמן במהלך השידור הישיר של "רשת" אמש של אירוע העַל הזה המשחק ברצלונה – באיירן מינכן 3 : 0 בין 21.30 ל- 24.00, ליתר דיוק 36 דקות (מתוך סך של 150 דקות), הוקדשו לפרסומות מסחריות כדי לכסות את עלות ההשקעה. מדובר ב- % 24 (עשרים וארבעה אחוזים) שזה המון זמן ומקשה על הצופים המתעניינים באירוע, אלה שאינם מחוברים לערוץ 59 באיכות HD של ערוץ הספורט. שלושת מקבצי הפרסומות הארוכים התמשכו כדלקמן : 10 דקות לפני המעבר הראשון לאצטדיון "נואו קאמפ" בברצלונה, 15 דקות במחצית, ו- 11 דקות לאחר שריקת הסיום (ס"ה 36 דקות). הרבה מעבר למותר ולהרשאה של מועצת ערוץ 2.

השוואות רייטינג ומדרוג.  

"רשת" זעזעה אמש (יום רביעי – 6 במאי 2015) את טבלאות הרייטינג והמדרוג בשעה שהשידור הישיר שלה שעסק במשחק הכדורגל ברצלונה – באיירן 3 : 0 צבר בין 21.30 ל- 24.00 ממוצע של % 19. כמות גדולה. השידור הישיר של ברצלונה – באיירן מינכן הביס בקלות את כל התוכניות האחרות ששודרו לאורך הערב אמש בערוץ 10, ערוץ1, ואפילו גבר על מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות של ערוץ 2 בהגשת יונית לוי. ערוץ 1 הציבורי שידר ישיר אמש (יום רביעי – 6 במאי 2015) בין 21.00 ל- 23.00 את המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל מכבי ת"א – נס ציונה 86 : 74 , וצבר רייטינג עלוב של % 2.4. נתון שמוודא איזה הצלחה הייתה אמש ל- "רשת" של ערוץ 2 בין 21.30 ל- 24.00. הנה שאר הנתונים :

ערוץ 2

"העולם הבוקר" % 6.3

"מהדורה ראשונה" % 6.2

עושים סדר (17.30) % 5.3

"שש בערב" % 8.3

"כידון ובן סימון" % 8.6

תכנית חסכון (19.30) % 10.8

המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 (20.00) % 17.8

כדורגל ליגת האלופות ברצלונה – באיירן מינכן (3 : 0) 24.00 – 21.30 % 19

"חדשות הלילה" % 8.3

ערוץ 10 

"אורלי וגיא" (תוכנית בוקר) % 3.4

"הכל כלול" (16.00) % 4.75

"חמש בערב" עם רפי רשף (17.00) % 7.3

"לונדון את קירשנבאום" (18.00) % 7.8

"מבזק שבע בערב" (19.00) % 8.3

"גיא פינס" (19.07) % 7.7

המהדורה המרכזית של חדשות 10 (20.00) % 11.6

"ישראל קטורזה" (ש.ח , מה פתאום שידור חוזר בזמן צפייה ראשי…?) % 9.1

"הצינור" % 7.3

"היום שהיה" (23.00) % 6.6

"לילה כלכלי" (23.30) % 6.5

ערוץ 1 

מהדורת "מבט" עם יעקב איילון (20.00) 6.4%

"המוסף" עם ליאת רגב (19.00) 3%

שידור ישיר של משחק הכדור סל מכבי ת"א – נס ציונה (23.00 – 21.00) % 2.4

"מהדורת חדשות – סיכום אירועי היום" עם איתי וורד (24.00) % 2.0

הפרק בסדרה "משפחת סימפסון" (00.20) % 1.3

תמונה חדה (ב- 23.00) % 0.9

"הערב בשש" עם מירב מילר (18.00) % 0.7

תכנית "המהדורה" (16.30) % 0.7

שדרנות ופרשנות

מנכ"ל ערוץ 55 בכבלים מר תומר תורג'מן הטיס לטורינו וברצלונה את השַדָּר המוביל נדב יעקובי ואת הפרשן אלי אוחנה. נדב יעקובי עובר שידור. הפרשן שלו – לאו. ברור שאלי אוחנה מבין כדורגל אולם איננו מבין את תפקידו כפרשן. הוא רואה את עצמו כשדר שֵנִי. כ- מתאר של המשחק ומתפעל ממנו אך לא במעמד של פרשן – מנתח, אלא של אוהד. עמדת השידור תפושה כבר ע"י נדב יעקובי ועמדת הפרשנות נותרת ריקה. קו השידור נבנה ומיועד לשדר + פרשן ולא לשני שדרנים. קו השידור איננו יכול להכיל אין סוף מֶלֶל. השדר המשני אלי אוחנה עושה כל מאמץ להפוך לנֶטֶל על קו השידור ומצליח. יש גבול כמה Commentary מסוגלת אוזן של בן אנוש להכיל. השדרן אלי אוחנה הוא פטפטן וקשקשן שאיננו תורם דבר להבנת המשחק, איננו מבין את תפקידו בעמדת השידור, ופשוט מפריע לשדר נדב יעקובי להוביל את השידור הישיר. נשמע כאילו הוא יורה יותר טקסט מהשדר המוביל שלו. אפילו בפרשנות שלו אודות חוקת הכדורגל ובהסבר המסורבל והבלתי מדויק בדקה הרביעית בה מכשיל שחקן באיירן מינכן ז'רום בואטנג באופן גס ומְכוּוָן את לואיס "הנשכן" סוארז הברצלונאי סמוך לרחבת קו ה- 5 של מנואל נוייר. אלי אוחנה נחלץ לעזרתו של שופט המשחק ניקולה ריצולי האיטלקי ומנמק שמדובר "רק בהנחת יד של ז'רום בואטנג על החלק העליון של גופו לואיס סוארז…". איזה רק הנחת זרוע ו- איזה נעליים. בהילוכים החוזרים רואים שמדובר בהכשלה לכל דבר שאמורה לזכות את המוכשל בבעיטת עונשין מ- 11 מטר. אולם נעזוב זאת כרגע. אלי אוחנה מתפקד בעמדת השידור ב- "נואו קאמפ" במרבית המקרים על תקן של ילד שמתפעל ומעריץ את גיבורי העלילה. הדוגמאות רבות מספור. אסתפק באחת שמאפיינת את כולן. בדקה ה- 81 מבקיע ליאו מסי בקור רוח את שערו השני ומעלה את קבוצתו ליתרון 2 : 0. ה- Start של ליאו מסי והיציאה המהירה שלו מהמקום, כמו גם ריצתו המהירה (עם כדור), עבודת הרגליים הזריזה והטיפול המרהיב בכדור יחדיו עם הטעיות הגוף ושינויי הכיוון, מסייעים לו להשכיב ב- Knock out את שומרו ז'רום בואטנג על הדשא ולהערים בחוכמה ובשקט נפשי על מנואלן נוייר. אלי אוחנה מסכם בהתפעלות את האירוע באלו המילים : "איזה דקות מדהימות של ברצלונה…איזה דקות…", אולם נמנע מלנמק מה הן הסיבות שיוצרות את אותן הדקות המדהימות. אלי אוחנה החמיץ מזה זמן רב, Long time ago, את ההזדמנות להיות פרשן כדורגל. לא רק באשמתו. גם באשמת המעסיקים שלו. היום – הוא הכל רק לא פרשן. ציבור הצופים של "רשת" אמש כלל בתוכו ילדים ונערים רבים שמייחלים לשמוע דברי תורה מפיו של אלי אוחנה ולא תיאורי התפעלות. להתפעל ולהתרשם הם יכולים לעשות בכוחות עצמם. להתמוגג ו- לומר "איזה שער נהדר של ליאו מסי", יכול לעשות גם ילד בכיתה ג'. מה חבל. עבורי אלי אוחנה הוא אכזבה גדולה.

וכאן נכנסת לתמונה חברת "רֶשֶת" זכיינית ערוץ 2. היא שוגה לגמרי כאשר היא מאמצת באופן אוטומטי את סיגנל ה- Audio המשותף של יעקובי את אוחנה. המנכ"ל שלה אבי צבי אומנם כרת ברית שידור עם תומר תורג'מן, אך היה עליו לשכור על חשבונו עמדת שידור נפרדת באצטדיון "נואו קאמפ" ולהציב צוות שידור שלו בעל השכלה טלוויזיונית והשכלת כדורגל, למשל כמו השדר אבי מלר + הפרשן מוטי איוואניר, ו/או למשל אבי מלר + הפרשן אבי רצון. עלות שכירת עמדת שידור במקום התרחשות האירוע + הטסת צוות שידור לרבות מפיק וטכנאי לברצלונה ל- 48 שעות, בטלים בשישים לעומת גובה תשלום זכויות השידורים.

איכות הכיסוי הטלוויזיוני

איכות הכיסוי הטלוויזיוני של משחקי ה- Champions League באמצעות ניידות שידור שכוללות בתוכן כ- 30 מצלמות (כולן Isolated שמחוברות למקור הקלטה נפרד משלהן) מטיל צל כבד ואור נוגה על כיסוי משחקי הכדורגל בארץ, לרבות המשחקים המרכזיים בליגה ובגביע המדינה.

ליאו מסי

ראינו בימי חלדנו – בילדותנו, בנערותנו, בבגרותנו, ובזקנתנו – בקולנוע, בטלוויזיה, וגם במציאות – שורה ארוכה של שחקני כדורגל מוכשרים בכל רחבי תבל : חוזה ליאנדרו אנדרדה, גיירמו סטאבילה, ג'יוזפה מיאצה, אולדריך ניידלי, ד"ר גיאורג שארושי, סילביו פיולה, אדמיר, חואן סקיאפינו, פריץ וולטר, הלמוט ראהן, פרנץ פושקש, ננדור הידגקוטי, גארינצ'ה, פלה, דידי, וואווה, קורט המרין, גונאר נורדהאל, ז'יסט פונטיין, ריימונד קופה, אובה זילר, סטנלי מתיוס, בובי צ'ארלטון, יוסף מסופוסט, יוזביו, ג'ורג' בסט, פלה, ז'אירזיניו, פרנץ בקנבאואר, גרד מילר, יוהאן קרויף, פאולו רוסי, דייגו ארמאנדו מאראדונה, מריו קמפס, לותר מתיאוס, זינאדין זידאן, רונאלדו (הברזילאי), אנדראס אינייסטה, כריסטיאנו רונאלדו (הפורטוגלי) ועוד רבים אחרים – אולם מעולם לא נתקלנו ולא ראינו שחקן פלא מסוגו של ליאו מסי נמוך קומה וכה וורסטילי. מהיר תנועה עם הכדור בעל יכולת אילתור, נהנה מ- קואורדיציה נהדרת ורב אומן בעבודת רגליים וטיפול בכדור, מכדרר בחסד בעל הטעיות גוף ושינויי כיוון, מתכנן מדויק וקפדני, מוסר היטב, ולבסוף גם מוציא לפועל עילאי. בנוסף לכל התכונות החיוביות האלה מתברר שליאו מסי למרות המוניטין העצום שלו איננו אנוכי. הוא שחקן קבוצתי נטול אגו. הוא כל כך מיומן בכל תחומי המשחק עד שהוא עושה גם את חבריו לגדולים. מסירת הסרגל המדויקת שלו בדקה ה- 94 לניימאר אותה ניצל השחקן הברזילאי להבקיע את השער השלישי נגד באיירן מינכן מאששת את חוויית המשחק הקבוצתי. אני מכנה את ליאו מסי מתמטיקאי – כדורגלן, אחרים קובעים שהוא אדריכל ומהנדס, אנשים נוספים מחשיבים אותו כ- גאון, עילוי, הכל נכון. אי אפשר להסיר את העיניים מליאו מסי גם אם יש כאלה שקוראים לו ה- "פרעוש".

הסיכויים במשחקי הגומלין בשבוע הבא

הגנת ריאל מדריד איטית, חדירה, ופגיעה. נכון שיש לה את כריסטיאנו רונאלדו בהתקפה, אולם אין לה בהכרח את השליטה במרכז המגרש. כישרון החזקת הכדור שלה – בינוני. ההערכה שלי שיובנטוס שניצחה את ריאל מדריד בטורינו 2 : 1, מסוגלת לעבור אותה ביום רביעי הבא – 13 במאי 2015 במשחק הגומלין באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד, ולהעפיל למשחק הגמר. לא בטוח אבל ייתכן. ובאשר לברצלונה. השפעתו של ליאו מסי על משחק ההתקפה של קבוצתו ברצלונה וכישרון החזקת הכדור – גדולה ודומיננטית (יש לכך יתרון מעשי ופירוש אחד : כשאתה מחזיק בכדור – היריב איננו יכול לתקוף אותך). אולם הגנתה פגיעה, מסורבלת, ובעלת חורים. באיירן מינכן היא קבוצה מאוזנת יותר מברצלונה של ליאו מסי. במגרשה הביתי ב- "אליאנץ ארינה" היא יכולה לנצח את ברצלונה ביום שלישי הבא ב- 12 במאי 2015 יותר מאשר 3 : 0 גם ללא אריאן רובן. לפחות להשוות את המאזן, ולכפות הארכה לעבר בעיטות ההכרעה מ- 11 מטרים. הערכה זהירה שלי : ליובנטוס ובאיירן מינכן יש סיכויים להעפיל בסופו של דבר למשחק הגמר בברלין ב- 6 ביוני 2015. זה לא בלתי אפשרי.

סוף פוסט מס' 499. הועלה לאוויר ביום חמישי – 7 במאי 2015.


תגובות

פוסט מס' 499. אנחנו בני מזל מפני שאלוהי הטלוויזיה זימן לנו הזדמנות לפגוש מתמטיקאי – כדורגלן ארגנטיני בשם ליונל מסי שמשחק במועדון הספרדי ברצלונה. פוסט מס' 499. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום חמישי – 7 במאי 2015. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>