פוסט מס' 1181. העונה ה-5 של שידור תוכנית הטלוויזיה "נִינְגָ'ה ישראל" בערוץ 12 הסתיימה אמש בניצחונו של המתחרה יוגב מלכה ו-סגנו הנער בן ה-16 שניאור שמח מ-אור יהודה. שני ציוותי ההגשה והשידור של ערוץ 12 אסי עזר ורותם סלע מצד אחד + ניב רסקין ושני פרשניו יובל שמלא ו-ירדן ג'רבי הציבו מהצד השני רָף טלוויזיוני חובבני, נמוך במיוחד, ו-כוֹשֵל. פוסט מס' 1181 הועלה לאוויר ביום שלישי – 4 באפריל 2023. כל הזכויות שמורות לחוקר ולמחבר יואש אלרואי.
פוסט מס' 1181. חג פסח שמח לכל קוראי הבלוג.
העוֹנָה ה-5 של שידור תוכנית הטלוויזיה "נִינְגָ'ה ישראל" בערוץ 12 הסתיימה אמש בניצחונו של המתחרה יוֹגֵב מלכה ו-סגנוֹ הנער בן ה-16 המוכשר שְנֵיאוּר שָמֵח מ-אוֹר יהודה. זה מ-חד. מאידך שני ציוותי ההגשה והשידור של ערוץ 12 אסי עזר ורותם סלע מצד אחד + ניב רסקין (רָדוּד, חלש, ו-אכזבה גדולה במיוחד) ושני פרשניו הטירונים חסרי הניסיון, בעלי גירעון השכלה מובהקים בתחום הפרשנות הטלוויזיונית, ונעדרי כישרון ויכולות ניתוח והסברה יוּבָל שָמְלָא ו-יָרְדֵן גָ'רְבִּי (למרות ששניהם ספורטאים ישראליים בעלי מוניטין ברמה בינלאומית, כל אחד במקצועו הוא) באגף השני ממוּל, נחשפו בחולשת הָיֶדע שלהם ו-הציבו לאורכן של כל תוכניות "נִינְגָ'ה ישראל" בעונה ה-5 בשנת 2023 רָף טלוויזיוני חוֹבְבָנִי, נמוך במיוחד, מגוחך, משעמם, עֲנִי, ו-כוֹשֵל. שני הנ"ל הוצבו בעמדת השידור על תקן של קישוט. יובל שמלא ו-ירדן ג'רבי הם לחלוטין אינם אנשי איכות טלוויזיוניים. שניהם אינם כשרים וחסרי כל ידע ואיכות טלוויזיוניים לרבות השכלה מתמטית-פיסיקאלית מינימאלית כדי ועל מנת לנתח לציבור מהיבטי מורכבות "תורת התנועה" את מהלך התחרויות המתנהלות לאורכו של מסלול הנינג'ה. בלתי אפשרי לשדר לציבור את תחרות "נינג'ה ישראל" מבלי לערב אותו את הציבור, מבלי לנמק, מבלי להסביר לו, ומבלי לנתח עבורו את פשר ההצלחות והכישלונות של המתחרים על סמך עובדות מתמטיות ו-פיסיקאליות הנוגעות לתפעולם של שרירי ו-אברי גוף האדם (!). לא ניתן ל-שַדֵר את "נינג'ה ישראל" מבלי להישען, לחשוב, ולהשתמש בהבעת דעותיהם וב-פרשנותם (ההכרחית שאיננה באה אף פעם ל-כלל אמירה, תזכורת, ו-ביצוע ענייני) של השדרנים המובילים + הפרשנים/פרשניות הנסמכים על הוכחות ושימוש ב-מֵידָע ואינפורמציה ש-מבוססים על יסודות היגיון המתמטיקה, ה-פיסיקה, והכימיה (!) ונשענות על מדעי האנטומיה וה-פיסיולוגיה. מדובר בכישלון מובהק של צוותי החשיבה וההפקה של ערוץ 12 ו-של שני ציוותי השידור הנ"ל שגויסו למשימה, ובראש וראשונה כישלון מוּעַד של המפיק הראשי שהוא גם הבימאי הראשי והעורך הראשי של התוכנית המדוברת ואשר קוראים לו יוסי אליאס (על פי רשימת ה-Roller credits שרצה על המסך בסיומה של כל תוכנית) ועוזרו עידו ברון. תוצאות הָמֶלֶל על המסך בפיקודו מוכיחות כי הבימאי והעורך הראשי יוסי אליאס הוא איש טלוויזיה מגוחך (!). מדובר ב-החמצה בלתי מתקבלת על הדעת (!). פוסט מס' 1181 הועלה לאוויר ביום שלישי-4 באפריל 2023. כל הזכויות שמורות לחוקר ולמחבר יואש אלרואי.
הקדמה : לפני הכול, חוֹבָה לקרוא ולעיין בפוסט הקטגורי בן כ- 450 מילים שכתב עיתונאי "הָאָרֶץ" המצוין וה-מְהֵימָן מר אוּרִי מִשְֹגָב היום (שלישי – 4 באפריל 2023), ואשר מתפרסם בעמוד מס' 2 של "הָאָרֶץ", וכותרתו ה-מרה : "התאגיד שילם פרוטקשן ל- נתניהו". את מקטע הסיום של הפוסט המר הזה שלו רושם אורי משגב, כלהלן במילים האלה : "…לא ייאמן. הרושם הברור הוא שבגיוסה (של איילה חסון) לשורותיו, התאגיד פשוט שילם פרוטקשן ל- נתניהו וקרעי, כדי להוריד מהכתף את איום הסגירה…". חוֹבָה לקרוא ול-שנן (!). רָאֹה נִרְאֶה מה תהיה תגובתה של איילה חסון לרשימתו החריפה הזאת ב-גדר "אני מאשים" של העיתונאי המצוין והמהימן אורי משגב (!).
אינני מאמין שאנוכי כותב את הטקסט המר הזה בגילי 85. כמו רבים מבני ישראל נטלתי גם אני חלק מאז סתיו 1956 בחמש מלחמות ישראל כחניך בקורס מ"כים של "גולני", ואח"כ כקצין קרבי ב-גדוד 12 של חטיבת גולני, ומאוחר יותר כקצין קרבי בשירות מילואים קרבי ממושך. מדינת ישראל שאותה מנהל היום באפריל 2023 ראש ממשלה כנוע וגרוע בשם בנימין נתניהו (נושא עליו מאז 2019 שלושה תיקי אישום פליליים חמורים מס' 1000 + 2000 + 4000) רוויה מחלוקות קשות וריבים מרים איננה אותה המדינה שהקים בחודש מאי של שנת 1948 דוד בן גוריון המזהיר גדול המדינאים והמנהיגים של ישראל בעת החדשה, ואחריו באו משה שרת, לוי אשכול, גולדה מאיר, יצחק רבין, מנחם בגין, ואהוד ברק. אנוכי חָרֵד מאוד לילדיי ונכדיי ועימם לגורל הדורות הבאים שלנו. שום נֶצַח לא מובטח ב- 2023 לאומה כל כך קטנה כמו ישראל, מעֵין ו-כאילו למראית עין יחידה מדינית מלוכדת אחת, אולם בפועל היא מפוצלת להמון זרמים ושבטים פוליטיים וחברתיים חילוניים ודתיים מכל הסוגים, גדושת ריבים, סכסוכים, מחלוקות, פולמוסים, התכתשויות, התקוטטויות, ו-אין סוף היעדר אי הסכמות פנימיות בין שכבות האוכלוסין השונות שמרכיבות אותה בעת הזאת. מדינת ישראל היא ארץ ש-אזרחיה אינם מכבדים איש את רעהו בצורה קיצונית ולכן תמיד קרובה למלחמת אחים (!). התנ"ך וההיסטוריה המאוחרת יותר של העם היהודי ועם ישראל מלמדים אותי שיש סיבות טובות לדאגתי זאת. שום דבר לא מובטח לנו בלעדי אחדות האומה וללא התייחסות רצינית ו- מכובדת של כל אדם לחברו באומה הישראלית. לפתע אתה מבין גם בגילי המאוחר כי מנהיגות לאומית ישראלית חכמה, נבונה, אמיצה, הגונה, ו-יישרת דרך ברמה של דוד המלך ושלמה המלך בימים ההם, ושל דוד בן גוריון ויצחק רבין בימינו אנו היו בבחינת נסים היסטוריים (!). שום דבר לא מובטח לנו היום לעם ישראל היושב בארצו אולם הוא חצוי, מפורד, מחולק, ו-רווי 40 מפלגות שונות שזרות האחת לשנייה. עם ישראל הנוכחי תחת הנהגתו של ראש ממשלה כושל ומפריד בשם בנימין נתניהו הוא אומה רוויית וויכוחים ומחלוקות מרות פוליטיות, חברתיות, וכלכליות מכל הסוגים ומכל המינים (!). בתנאים הפוליטיים והחברתיים הקיימים במדינת ישראל והמאפיינים את חייה לא יכול להיות להתרחש כאן לפתע Happy end. עיתונאי "הָאָרֶץ" אוּרִי מִשְֹגָב הוא מוכשר, ידען, ואיש של יושרה. לכן אוסיף : אורי משגב תבורך (!).
תוכנית הספורט "ה-נינג'ה הישראלי" המשודרת זאת העונה ה-5 בערוץ 12 / "קשת" גורפת מדרוג בעלת כורחה מבלי להתאמץ. המפיק הראשי דאז של "ה-נינג'ה הישראלי" מר שי בן סעדון יִיבֵא את הפורמט מארה"ב (?) אולם החמיץ הזדמנות פז להפוך אותה בישראל מתוכנית בידור טריוויה המונית – טלוויזיונית ל- תוכנית בידור תיעודית ו-איכותית המיועדת גם לילדים, נוער, ומבוגרים חושבים. "ה-נינג'ה הישראלי" הייתה אמורה להיות תוכנית רוויית ידע בתחומי הכרת גוף האדם מהיבטי האנטומיה והפיסיולוגיה + מדעי המתמטיקה והפיסיקה (ברמה פופולארית), האימון הספורטיבי המדעי, תחום הַתְּזוּנָה ה- רב גונית והמגוונת (פלוס כמויות) של כל בן אנוש (חייבת להיות תמיד בריאה). אָשוּב ואשנה עוד פעם אחת : בתחומי האנטומיה, הפיזיולוגיה, המתמטיקה, והפיסיקה של הספורט, ובתחום הפסיכולוגיה של הספורט. שי בן סעדון ההוא בחר אז מראש בשני מגישים – מנחים / דוגמנים "שרופים", חלשים, נעדרי ידע, ומשומשים על המרקע של ערוץ 12 בדמותם של רותם סלע ואסי עזר (!). מדובר בהנחיה רכילותית זולה, קלת דעת, ו- מטופשת, ממותקת, רדודה, שטחית ומחורבנת של שניהם, ברמה של גן ילדים (!). ה- Commentary של אסי עזר ורותם סלע הוא דַל, רָש, ועֲנִי. בשתי מילים : אומלל ו-עָלוּב. אינני מכיר את רותם סלע ואסי עזר. מעולם לא ראיתי אותם, לא נפגשתי עמם, ומעולם לא שוחחתי עמם. וודאי שכבודם מונח במקומם, אולם ההגשה וההנחיה הטלוויזיונית שלהם את "נינג'ה ישראל" היא ילדותית וחנטרישית. כלום. ערכם של אסי עזר ורותם סלע כצמד שדרנים מוביל הוא רופף, קלוש, ומינימאלי (!). לצופי ערוץ הטלוויזיה מס' 12 הפועל תחת אחריותו של המנכ"ל אבי ניר מגיע הרבה יותר. הצופים רק לא יודעים שהם ראויים ל- הרבה יותר מ- אבי ניר. הם זקוקים להרבה יותר ממידע שגובל ב-שעשועים ו-צִחְקוּקִים של רותם סלע. מגיע להם פס קול משופר מצויד ב- מֵידָע מדעי רציני ועשיר באינפורמציה שנשענת ומתבססת על מדעי המתמטיקה, הפיסיקה, והכימיה ועל מדעי האנטומיה והפיסיולוגיה שהם אינם מקבלים אותו (!). נוצר כאן פרדוקס : מדובר בחבורה גדולה של צופי טלוויזיה בארץ כ-אילו נָכים (מניבה כמות מדרוג ורייטינג נאים עבור ערוץ 12), ש- מתבוננת בתאווה ב- "נינג'ה ישראל", ו- כל אחד מהם מָשוּל למישהו ש- כאילו נולד בחדר אָטוּם ו- סוּמָא בארובה. מישהו ו/או מישהי שאינם יודעים ולא מודעים לעובדה כי הם בעצם כלל לא נָכִים, אלא הפקת "ה-נינג'ה הישראלי" הופכת אותם בכוח ל- נָכִים, נכי וחסרי מידע הנשען על הוכחות נסיבתיות אודות המתחולל על מסך הטלוויזיה הפרטי שלהם בביתם הפרטי. צופי ערוץ 12 אינם יודעים כי במקומות ומחוזות טלוויזיוניים אחרים ניתן לראות את מראות האלוהים בעיניים צלולות ולהאזין ל- Commentary מדעי – אינפורמטיבי (ברמה פופולארית) מסוג שונה בעל ערך, ולא דַל וסתמי מהסוג שמציעים, מפיקים, ו- מספקים להם שני אנשים מבוגרים, אסי עזר ורותם סלע יחדיו עם ניב רסקין, ירדן ג'רבי, ו-יובל שמלא. אסי עזר ורותם סלע הם צמד טלוויזיוני חלש. טפל ו- תפל. סקונדרי ולא חשוב. גם מצבם של איש התגבורת מערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ניב רסקין + ירדן ג'רבי ו-יובל שָמְלָא, שלושתם בורים בתחום, איננו שפיר וכלל לא מזהיר. תרומתם של שני ספורטאים ידוענים כירדן ג'רבי ו-יובל שמלא כפרשנים ב-תוכנית "ה-נינג'ה הישראלי", אפסית (!). אילו שי בן סעדון היה איש טלוויזיה רציני הוא היה מוצא על נקלה שני צמדי שידור לא מוכרים אולם מוכשרים פי 1000 יותר מרותם סלע / אסי עזר + רותם ישראל / ניב רסקין. מדינת ישראל רוויה בגברים ונשים מוכשרים בעלי ידע בתחום. אילו שי בן סעדון ההוא ועכשיו המפיק הראשי, הבימאי הראשי, והעורך הראשי של "נינג'ה ישראל" יוסי אליאס ועוזרו עידו ברון היו אישי טלוויזיה בעלי משקל ואופק, שניהם היו מגייסים לצד ציוותי השידור שלהם גם פרשנים ופרשניות ברמה של רופאים ורופאות ספורט פלוס אנשי מדע בתחום הנחקר והנחשף, כמו לדוגמא ד"ר גלעד וויינגרטן והפיזיולוג .M.A מולי אפשטיין – שניהם בעלי ניסיון רב בתחום פרשנות הספורט בטלוויזיה, אבל לָאו דווקא הם. יש עוד מומחים בארץ מלבדם (אך הם וודאי לא רבים). סדרת התוכניות "נינג'ה ישראל" רוויה בהמון, באין סוף הפסקות ו- "רגעים ו- שטחים מתים" בעת השידורים בין הביצועים השונים של הספורטאים / ספורטאיות המבצעים והמבצעות את המעברים מעל משימות המכשולים המגוונות. נוצרים חללים ש-משוועים לפרשנות והסברים טלוויזיוניים מדעיים (ברמה פופולארית). את החללים הללו היו יכולים למלא הפרשנים והפרשניות המיועדים בדברי הסבר על מבנה הַשֶלֶד שלנו, פלוס אנטומיית השרירים, פלוס מאמצים אנ-אירוביים, פלוס הבהרת המונח הפיזיולוגי "חוב חמצן", פלוס תחל ואחז של השרירים הרצוניים המשתתפים במאמץ ומניעים את התנועות השונות והרבות של גוף האדם + פעולת השרירים המתחברים לעצמות השונות ובעת כיווצם ופשיטתם מניעים את גופנו בכיוונים תלת ממדיים, פלוס הבריאה האלוהית הנפלאה את המנופים היפים והאסתטיים אך הבלתי יעילים של שרירי גופינו המניעים את תנועת עצמות האברים שלנו, פלוס היחס בין הפעלת כוח למסת הגוף, פלוס המבנה והיחסיות בין החלק העליון השרירי והמפותח של גוף האדם לרבות זרועותיו בעת מצבי תלייה על המכשירים השונים לבין הצורך להיות "מצויד" במשקל נמוך של החלק התחתון של הגוף, פלוס נושא כיווץ שרירים איזומטרי בהיעדר תנועה הנראית לעיין ו/או במצב של כמעט חוסר תנועה, פלוס גמישות השרירים והמפרקים, פלוס ניצול התנופה בתרגילים על מכשירי ה- נינג'ה השונים, פלוס הסבר ברמה פופולארית אודות תורות האנטומיה הפיזיולוגיה של המאמץ בהן משתמש גוף הספורטאי והספורטאית. במקום פרשנות רלוואנטית ברמה בסיסית נידונים צופי ערוץ 12 להקשיב ולהאזין לאינפורמציית הרכילות ריקה מתוכן, חסרת תכלית, ומחורבנת של אסי עזר ושל בת בריתו רותם סלע. שי בן סעדון הוא מפיק טלוויזיה מעתיקן שאיננו חושב עד הסוף, וגם לא איש יוֹצֵר. מי שהיה אמור לשכלל את המקור האמריקני בארץ נותר בתחתית הסולם הטלוויזיוני יחדיו עם אסי עזר ורותם סלע וגם יחדיו עם ניב רסקין, ירדן ג'רבי, ויובל שמלא. החמצה גדולה של ערוץ 12 (!). במילים נוספות : נגרם עוול מקצועי טלוויזיוני גדול לצופי ערוץ 12 משום שניב רסקין + ירדן ג'רבי + יובל שלמא נוטלים לעצמם אחריות שאין להם. "נינג'ה ישראל" איננה מופע של כדורגל ו/או כדורסל.
ניב רסקין מצטייר ב- "הנינג'ה הישראלי" בערוץ 12 כגרסה חובבנית של כל שַדָּר טלוויזיה ישראלי מצוי. צריך לזכור שמדובר במי שהוא כמעט שַדָּר הכדורסל הלאומי שלנו מטעמו של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. ניב רסקין הוא יותר מ-אכזבה. הוא סקנדל.
השדר המוביל ניב רסקין, כמעט שדר הכדורסל הלאומי מטעמו של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, הוא האכזבה הגדולה ביותר כאן בצוות השידור המחומש של "נינג'ה ישראל". מדובר בסקנדל, גם מפני שהוא ניב רסקין עושה כל מאמץ לחשוף את עצמו בשידורי ה- "נינג'ה" כאיש טלוויזיה יָרוּד, אנטי נָבוֹן, חוֹבֵבָן, ואשר חוזר על עצמו כצופה טלוויזיה ילדותי ו-נלהב שאיננו בקי (בלשון המעטה) בחומר הטלוויזיוני העוסק בצילום תפעול גוף האדם מהיבטי האנטומיה והפיסיולוגיה לרבות היבטי המתמטיקה + פיסיקה + כימיה בעת ההתמודדות והמעבר על מסלול ה- "נינג'ה" הקשה, המורכב והמסובך (!).
מעבר מסלול ה- "נינג'ה" ב-ישראל רווי מאמץ ועומס אנושי גופני – שרירי עצום המוטל בעיקר על הידיים (הזרועות + האמות + כפות הידיים והאצבעות + שרירי הדלתא + שרירי "הגב הגדול") בעת ביצוע תרגילי התלייה הקשים והמורכבים למיניהם הפזורים לכל אורכו של המסלול, מאמץ שרירי ממושך כנגד כוח הכובד (משיכת האדמה) !!!. חיש מהר "מתמלא" מחזור הדם של השרירים הרצוניים הנ"ל בעקבות תהליך המאמץ העצום והממושך ב-חומצת חלב (חומר רעיל שמייצר הגוף ב-עת מאמצים גופניים) מבלי יכולת של גוף האדם (גברים ונשים כאחד) לסלק אותו מתוכו באמצעות אותו מחזור הדם שלהם הזורם ב-גוף האדם. חומצת חלב היא תרכובת אורגנית קטנה אולם בעלת חשיבות יתר ב- ביולוגיה (!). לשם סילוקה של אותה חומצת החלב הרעילה ש-נוצרת בעקבות המאמץ הספורטיבי שזורמת במחזור הדם ואשר גורמת לעייפות, מכאיבה ו-משתקת את השרירים הרצוניים ומפריעה מאוד לפעולתם הסדירה – דרושה הפסקת פעילות ו-מנוחה מסודרת (!). עובדה חשובה לציון : בעת מנוחת הגוף ושריריו, מערכת זרימת הדם בגוף האדם "מעבירה" את "חומצת החלב" שנוצרת בשרירי הגוף דרך איבר ה-כבד (!), שבאורח פלא הופך אותה את אותה "חומצת החלב" הרעלנית בתהליך כימי דרמטי, מורכב, מרתק, ומעניין ביותר בחזרה (ומחדש) לחומר אנרגיה הקרוי "גליקוגן" (רב סוכר) !!! בו יכול גוף הספורטאי ו/או הספורטאית ל-שוּב ולהשתמש בו עוד הפעם ומחדש כמקור אנרגטי בעת מאמצים גופניים גדולים (!!). מרבית ספורטאי וספורטאיות ה-"נינג'ה" מאבדים כוח, נכשלים, ונשמטים ל-מים בשל עייפות אותם השרירים המשתתפים בעת ביצוע תרגילי התלייה, בשלב מוקדם כזה ו/או מאוחר יותר של מעבר המסלול. את העובדה החשובה וה-פִּלְאִית / האלוהית הזאת, לא סיפרו שדרני "נינג'ה ישראל" של ערוץ 12 לצופיהם. שדרנים בורים (!). גוף האדם הוא בריאה ויצירה אלוהית מושלמת (!).
ניב רסקין הוא שדר "נינג'ה" מוביל כושל. אגב, זה אותו ניב רסקין שמציב לידו שני פרשני כדורסל מצוינים, את גור שלף ואת שי האוזמן, בשעה שהוא משדר ישיר לציבור צופי הטלוויזיה בארץ משחקי כדורסל כל כך פופולאריים ומוכרים היטב לציבור, אולם מוותר ביודעין דווקא כאן בתחרויות "נינג'ה ישראל", על פרשן ו/או פרשנית צמוד/ה כשהוא משדר Play by play מקצוע ספורט תחרותי אישי שאיננו ידוע, לא מוכר, ו- לא נהיר לו (ו- גם לא לציבור הצופים שלו). שני פרשני ערוץ 12 המלווים כאילו את ה-שדר המוביל ניב רסקין ב- "נינג'ה ישראל", ירדן ג'רבי (אלופת הג'ודו) ויובל שָמְלָא (פעמיים אלוף ישראל ב- "נינג'ה") הם בעצמם אנשי טלוויזיה לא רק לא מוכשרים, המיקרופון בז להם, אלא גם חסרי ידע לחלוטין בתחום פרשנות ה- "נינג'ה" המקצועית בטלוויזיה. הם יותר מ- כושלים (!). הם רופפים מכל היבט (!). הם חסרי אונים מול המיקרופון מפני שהם נעדרי כל השכלה טלוויזיונית ו-לא בקיאים בחומר שאותו הם אמורים ל-פרשן בטלוויזיה…(!) ולמרות זאת ו-אף על פי כן שניהם לוקחים על עצמם את האחריות הגדולה לשמש פרשנים. יובל שמלא וירדן ג'רבי נעדרי כל מושג בפרשנות טלוויזיונית האמורה לעסוק ולהסביר לציבור את מרכיבי הפיסיקה והמתמטיקה ונתוני גוף האדם מהיבטי האנטומיה והפיסיולוגיה באשר הוא (והם), העומדים כל העת בפניו בשעת מבחנים גופניים עוצמתיים כאלה כפי שהם באים לידי ביטוי, כאמור, בעת המעברים וניסיונות ההתגברות האנושיים על מכשולי מסלול ה- "נינג'ה" (המאתגרים) !!!
תחרות הספורט האישית השאפתנית הזאת של מעבר מכשולים סבוכים ומְגֻוָונִים (חלק מהם רצופים ו-בעלי דרגות קושי גבוהות ) במסלול "נינג'ה ישראל", דורשים מיומנות גופנית וורסטילית (חלקה אנ-אירובית) שונה מזאת של שחקני כדורסל. ניב רסקין המדקלם נכנס לנעליים גדולות מכפי מידותיו, לוקח אחריות שאין לו, ובדרכו הכושלת נסמך על שותפיו למיקרופון ירדן ג'רבי ו-יובל שמלא, שיושיעו אותו. אין סיכוי. מגוחך, מפני שגם ירדן ג'רבי ויובל שמלא מקרטעים בעצמם. ניב רסקין איננו הראשון וגם לא האחרון שמסכים לעשות צחוק מדמותו ואישיותו הטלוויזיונית בתחום שידור שאֵין לוֹ כל מושג בו והוא איננו שולט ביסודותיו, תמורת נזיד דולרים. החמצה. שי בן סעדון ההוא החמיץ את השעה להפוך את "הנינג'ה הישראלי" מתוכנית בידור טריוויה נְמוּשָתִית מצוידת ב- Voice over ברמה נמוכה ל- תוכנית בידור ערכית וגם חינוכית אפופת מדע, פלוס חשיבה ו- מחשבה. כזאת שמבקשת את צופיה לא רק ל-שאול לעצמם הנאה, אלא מכריחה אותם גם להפעיל את תאי המוח האפורים שלהם, ובסופו של דבר גם להפיק יותר מִדְרוּג ורֵייטִינְג.
הערה שלי : לפני כ-יובל שנים בימים ההם שבין 1963 ל- 1965 למדתי במדרשה למורים לחינוך גופני וספורט (היה מדובר במדרשה ישראלית רצינית ו-נחשבת ברמה גבוהה) בנוסף למדי הספורט גם מתמטיקה וגם את מקצועות האנטומיה של גוף האדם ואת הפיזיולוגיה של המאמץ של גוף האדם אצל שני מורים מצוינים ד"ר דוב אלדובי ז"ל, ואת מקצוע הפיזיולוגיה הכללית אצל ד"ר יעקב "יענקל'ה" קפלנסקי יבד"ל. שניהם היו מורים מעולים ו-ידענים ברמה גבוהה במיוחד (!). שני הספרים המופיעים ב-בלוג בהמשך הפוסט הקונקרטי מס' 763 והעוסקים בתורת גוף האדם, "The Machine of The Body" (יצא לאור לראשונה ב- 1937 באוניברסיטת שיקאגו) ו-הספר השני "The Human Body" (יצא לאור ב- 1932 בלונדון), הם ישנים ו-עתיקים אולם אף על פי כן מהווים ספרות מקצועית, מרתקת, ורלוואנטית מפני שהשלד פלוס מערכת השרירים והמערכת הפיזיולוגית של גוף האדם לא השתנו ונותרו כמות שהם מאז בריאתנו ע"י הקב"ה בורא עולם. גוף האדם הוא יצירה חכמה ו- יפהפייה, אסתטית, ו-חושנית מאין כמותה. לכל שריר רצוני יש את האנטגוניסט שלו (יש להבדיל כאן בין שרירי השלד הרצוניים לבין שרירים בתוך גופינו למשל הַלֵב משאבת הדם שלנו, שהוא שריר מופלא בלתי רצוני שמסוגל לפעול מרגע לידתנו ללא הפסקה במשך 120 (מאה ועשרים) שנים (!). לא פחות ממדהים. זיהוי שמות השרירים הרצוניים המשורטטים בשני הספרים נעשה בשפה האנגלית / לטינית. למשל : שריר ה- Biceps של הזרוע מתורגם לעברית כ- "שריר התאומים" של הזרוע (אחראי על כיפוף מפרק המרפק והבאת וקירוב האמה של היד אל הזרוע של היד). השריר האנטגוניסט של ה- Biceps הוא ה- Triceps (מתורגם לעברית "השריר ה- תלת ראשי" של הזרוע (אחראי על יישור המרפק וגם נעילתו ופשיטתו ע"י הרחקת האמה מהזרוע). ד"ר דוב אלדובי ז"ל דרש מאיתנו מהסטודנטים שלו במדרשה לחינוך גופני וספורט במכון ווינגייט להכיר ולדעת בע"פ את כל שרירי גוף האדם בשמם הלועזי (!). ספריית העבודה הענפה והרחבה שלי בדירתנו הפרטית ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב כוללת בתוכה גם עשרות ספרים שדנים בתורת גוף האדם, בגנטיקה שלו, ובמתמטיקה הפיזיקלית של תנועת גוף האדם ("Biomechanics of Human Motion", ו- "Kinesiology") במקצועות הספורט השונים, לרבות ספרו המצוין, המעניין, והחשוב של פרופסור יחיאל גוגנהיים ז"ל, "תזונה" (בעברית) שיצא לאור בארץ ב- 1954 ונותר רלוואנטי מאוד גם בימינו אלה של אוגוסט 2018. ועוד הערה : גוף האדם של הגבר והאישה הוא יצירה אלוהית אסתטית, יפהפייה, וחושנית. פנומנאלית. מעשית ושימושית מחד, ואמנותית מאידך. אלוהים ברא את גוף האדם בשלמות על חשבון מנופי שרירים יפים שרובם אינם יעילים. קחו למשל לדוגמא את השריר הכתף היפהפה ה- Deltoid (מתורגם לעברית כשריר "הַדֶלְתָּא"). שריר "הדלתא" כשהוא מעוצב, מאומן, ומפותח מעניק לגבר מראה מצודד ומרשים יותר מאשר כתפיים "רזות" ונפולות. שריר "ה-דלתא" אחראי על הרמת היד הצידה וגם ל- הנפתה מעלה. אולם הוא פועל כמנוף לא יעיל של הרמת והנפת היד הצידה ומעלה, מפני שהוא מחובר לחלק העליון של עֶצֶם הזרוע ולא לחלק התחתון של עצם האמה. לתשומת ליבם של הקוראים : מנופי התנועה ה- תלת ממדית של גוף האדם היא בְּרִיאָת פֶּלֶא אבל לא בהכרח יְצִירָה יְעִילָה (!).
טקסט מסמך (1. א') : זהו הספר הנ"ל המדובר, "THE MACHINERY OF THE BODY", ש-יצא לאור בפעם הראשונה ב- 1937 ע"י אוניברסיטת שיקאגו בארה"ב. הספר החשוב והמעניין נקנה ו- נרכש על ידי בשנים 1965 – 1963 בעת לימודיי חינוך גופני וספורט והוראת המתמטיקה במדרשה במכון ווינגייט ושוכן כלאחר כבוד על מדף הספרייה בחדר העבודה שלי בדירתנו ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך (1. ב') : הספר הנ"ל "THE MACHINERY OF THE BODY" יצא לאור בפעם הראשונה ב- 1937 ע"י ובהוצאת אוניברסיטת שיקאגו בארה"ב. הספר נקנה ו- נרכש על ידי בשנים 1965 – 1963 בעת לימודיי חינוך גופני וספורט והוראת המתמטיקה במדרשה במכון ווינגייט ושוכן כלאחר כבוד על מדף הספרייה בחדר העבודה שלי בדירתנו ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך (2. א'.) : הספר הנ"ל "The Human Body" יצא לאור בפעם הראשונה ב- 1932 בלונדון – אנגליה. הספר נקנה ו- נרכש על ידי בשנים 1965 – 1963 בעת לימודיי חינוך גופני וספורט והוראת המתמטיקה במדרשה במכון ווינגייט ושוכן כלאחר כבוד על מדף הספרייה בחדר העבודה שלי בדירתנו ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב.
טקסט מסמך (2. ב'.) : הספר הנ"ל "The Human Body" יצא לאור בפעם הראשונה ב- 1932 בלונדון – אנגליה. הספר נרכש על ידי בשנים 1965 – 1963 בעת לימודיי חינוך גופני וספורט והוראת המתמטיקה במדרשה במכון ווינגייט ושוכן כלאחר כבוד על מדף הספרייה בחדר העבודה שלי בדירתנו ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב.
טקסט מסמך (3) : שלד גוף האדם. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך (4) : 4.1. השרירים הבולטים של גופנו מאחור ושל הצוואר מאחור (משמאל, השרטוט נסמך על מבט מאחור). 4.2 שרירי עצם השכמה והזרוע (מימין, השרטוט נסמך על מבט מאחור). ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
טקסט מסמך (5) : 5.1. מערכת השרירים של הכתף + החזה + הזרוע (משמאל, השרטוט של מבט מלפנים). 5.2. מערכת השרירים העיקרית של בית החזה (מימין, השרטוט של מבט מלפנים). ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
טקסט מסמך (5. א.) : מערכת השרירים של דופן האחורי של הכתף + שרירי הזרוע של היד (שרטוט של מבט מלפנים). ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
טקסט מסמך (6) : 6.1. שרירי פנים האמה של היד (משמאל, השרטוט של מבט מבפנים). 6.2. השרירים העמוקים יותר של פנים אמת היד (מימין, של מבט מבפנים). ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
טקסט מסמך (7) : 7.1. שרירי גב אמת היד (משמאל, שרטוט של מבט על גב אמת היד). 7.2. השרירים העמוקים יותר של גב אמת היד (מימין, שרטוט של מבט על גב אמת היד). ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
טקסט מסמך (8) : 8.1. שרירי כף היד והאצבעות (משמאל, מבט על פנים כף היד). 8.2. שרירי כף היד (מימין, מבט על גב כף היד). ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
"הנינג'ה הישראלי". המאמץ הגופני.
הקדמה :
שידורי הנינג'ה הישראלי בערוץ 12 / קֶשֶת היא מעשה חלטורה נבוב, דל, חובבני, ופטפטני של שני ציוותי השידור: צוות ההנחיה וההגשה בראשות רותם סלע ואסי עזר מצידו האחד של המיקרופון ו-ניב רסקין + ירדן ג'רבי + יובל שלמא אנשי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מצדו האחר של האביזר הטלוויזיוני הזה שמורכב מ- ממברנות שאינן יודעות לסנן תוכן ו/או לתגבר תוכן, הופכות את המשתמשים בהן למשעממים, פטפטנים, ו-אווילים.
יהושע אלוּף ז"ל (26.7.1980 – 4.3.1900)
יהושע אלוף ז"ל היה ממייסדי העיסוק בספורט בארץ ישראל ובמדינת ישראל ומי שנמנה על אגודת הספורט "מכבי" ועל הוועדות המארגנות של ארגון תחרויות המכבייות בעיר תל אביב. יהושע אלוף היה בשעתו מורה מצוין שלי במקצוע חשוב, מעניין, ומרתק, "תורת התנועה של גוף האדם" בתקופת היותי סטודנט לחינוך גופני, ספורט, ומתמטיקה במדרשה במכון ווינגייט בשנים 1965 – 1963. ב- 1974 החליטה המדינה להעניק ליהושע אלוף ז"ל את הפרס הגבוה ביותר שהיא יכולה לתת לבחירי בניה, את פרס ישראל. יהושע אלוף ז"ל היה מורה ומחנך דגול, עניו, וצנוע וכאמור חתן פרס ישראל לשנת תשל"ד בגין תרומתו המיוחדת והגדולה לחברה ולמדינה בתחום הספורט ותרבות הגוף.
טקסט תמונה : זהו יהושע אלוף ז"ל הבלתי נשכח המורה המעולה שלי במקצוע "תורת התנועה האנושית" במדרשה לחינוך גופני במכון ווינגייט בשנים 1965 – 1963. היה מדובר כאמור בתחום לימוד שעניין אותי באופן אישי. התמונה צולמה ליד הלוח באחת הכיתות במכון ווינגייט ההוא בשנים ההן שבין 1963 ל- 1965. (באדיבות משפחת אלוף ומכון ווינגייט).
יהושע אלוף בעל ראש מתמטי וידע עצום בחינוך גופני ותולדותיו היה כאמור מורה שלי במדרשה למורים לחינוך גופני בשנים 1965 – 1963 בתחום שעניין אותי באופן אישי, "תורת התנועה של גוף האדם". אהבתי והערכתי אותו כמורה חכם שלי לא רק בגלל הגיונו ההגיוני הנפלא ומחשבתו המקורית, ויכולת האנליזה המעניינת שלו לחקור את יעילות תורת התנועה האנושית מן ההיבט המתמטי – פיזיקלי שלה, אלא גם בשל היותו אדם צנוע ו- עניו, עתיר תרבות וידע, ותמיד נגיש לסטודנטים שלו באופן ישיר בגובה העיניים ללא התנשאות. חמשת המורים והמחנכים שלי במדרשה לחינוך גופני במכון ווינגייט בשנים ההן של 1965 – 1963 אורי אפק יבד"ל (בן 91 היום), יצחק "איציק" מנדלברויד ז"ל, יהושע אלוף ז"ל (1980 – 1900), ד"ר דוב אלדובי ז"ל (2009 – 1920), ו- יעקב "יענקל'ה" קפלנסקי הפכו אותי ליותר מאושר בחיי מפני שבין השאר סייעו לי לארגן את מחשבותיי הסוערות בהיותי סטודנט צעיר שלהם אז בן 25 (!), ובגלל שהם בעצמם היו אנשים צעירים, חכמים, וחושבים, ובעלי היגיון הגיוני ומסודר. עבורי האישים הנ"ל הם לעד בלתי נשכחים.
טקסט מסמך : 1971. זוהי מהדורה מורחבת ומתוקנת של הספר "תורת התנועה" שכתב וחיבר יהושע אלוף ז"ל (1980 – 1900), מורה ומחנך במדרשה למורים לחינוך גופני במכון ווינגייט. ב- 1974 החליטה ממשלת ישראל להעניק לו את פרס ישראל לכבוד מורשתו ופועלו בתחום החינוך הגופני והספורט.
טקסט מסמך : 1969. אחת המהדורות הראשונות של הספר "תורת התנועה" שכתב וחיבר יהושע אלוף ז"ל (1980 – 1900), מורה ומחנך במדרשה למורים לחינוך גופני במכון ווינגייט. ב- 1974 החליטה ממשלת ישראל להעניק לו את פרס ישראל לכבוד מורשתו ופועלו בתחום החינוך הגופני והספורט. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
למענם של צופי "הנינג'ה הישראלי" בערוץ 12 / "קשת" שהתקשרו לבלוג yoashtvblog.co.il וביקשו הסברים, אנוכי מביא פרקים מהספר "תורת התנועה" שחיבר וכתב בשעתו יהושע אלוף ז"ל וגם של מומחים אחרים בינלאומיים ל- Kinesiology. הערה : לימוד והבנה של "תורת התנועה האנושית" דורשים ידע בסיסי במתמטיקה ופיזיקה.
פוסט מס' 1181. מנהיגות ו/או היעדר מנהיגות. כשמפרידים כוחות ומבודדים את ה- Credits על המסך בתום הקרנת כל פרק של "נינג'ה ישראל" בערוץ 12 מקבלים שם לְבָד, נֶטוֹ, בסוף ה-Roller את שמו של יוסי אליאס ואת תארו מפיק ראשי + בימאי ראשי + עורך ראשי. תואר רב גוני ורב אחריות ש-מקביל לתארו של איש הקולנוע האמריקני David O. Sleznick מפיק האפוס הקולנועי שובר הקופות והבלתי נשכח, הסרט "Gone With the Wind" ("חלף עם הרוח"). שי בן סעדון המפיק הראשי ההוא + יוסי אליאס + אבי ניר מנכ"ל ערוץ 12 / "קשת" הם ה-אלים ה-חדשים. בעוד כמה שנים כאשר ישלפו את "נינג'ה ישראל" מהבוידעֶם יתברר איזה טלוויזיה בעייתית הייתה כאן. שני המנחים רותם סלע ואסי עזר עושים את מה שמצפים מהם הממנים שלהם: שניהם מפיקים שַדָּרוּת טלוויזיונית דַלָה, עלובה, ו-לעיתים גם שטותניקית, אולם לא בחינם אלא תמורת שָכָר. אותו כנ"ל בעניינו של צוות ההנחיה השני המשעמם ונטול ידע בתורות מדע גוף האדם האנטומיה והפיסיולוגיה ותורות המתמטיקה, הפיסיקה, והכימיה המורכב מ-ניב רסקין + יובל שמלא + ירדן ג'רבי. כמה ומה חבל (!) ערוץ 12/קֶשֶת משלם להם משכורת עבור רִידוּד. חשיפה וכסף תמורת כלום. פס ה-Audio הישראלי הכרוך סביב ה-Video האמריקני המועתק, והקרוי, "נינג'ה ישראל" מָשוּל לבדיחה (!). המדרוג וה-Rating אינם חזות הכול. פוסט מס' 1181. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 4 באפריל 2023.
פעולות השרירים.
השריר כידוע מהווה אלומת ו/או חבילת אלומות של סיבים המחוננים בסגולת ההתכווצות. כאשר השריר מתכווץ הוא מושך את העצם ו/או את העצמות שהוא מחובר אליהן. השריר האנושי איננו גוף צָפִיד (מכווץ ו- נוקשה, ו/או קשיח) אלא גמיש ורך. משום כך פעולתו מתבטאת במשיכה ולא בדחיפה. השריר הוא כמו החבל : יכול למשוך אולם איננו יכול לדחוף. לשם כך קיימים בגוף האדם בכל מפרק, שרירים אנטגוניסטיים (נגדיים) ו/או קבוצות שרירים אנטגוניסטיות (נגדיות).
השריר מסוגל לבצע תנועה רק במקרה שהוא עובר מעל למִפְרָק כלשהו. ישנם שרירים שעוברים מעל 2 מפרקים ו/או יותר. הכוונה, "…לעבור מעל מפרק…", היא לאו דווקא מתייחסת לחלק הבשרי של השריר, כי אם גם לגיד שלו ו/או לגידיו. השריר יכול לקבל גירוי בכל ראשיו ו/או רק באחד מהם. בכל אלומותיו וסיביו ו/או רק באחדים מהם, ובהתאם לכך מבוצעות התנועות השונות. השריר יכול לקרב את העצם אחת לשנייה, ו/או להפך, את השנייה אל הראשונה. הדבר תלוי במיקום מקובעות העצמות האלה. בכפיפת הידיים בעמידה, הזרוע מקובעת והאמה מתקרבת אל הזרוע, מה שאין כך בהרמת לתליית און. כאן האמה מקובעת ע"י התלייה והזרוע מתקרבת אל האמה.
1. המצב והתנועה.
השריר יכול להיות פעיל לאו דווקא ב- בצעו תנועה, כי אם גם במנעו תנועה. בהתאם לכך אנחנו מבדילים בין פעולת השרירים במצבים ופעולת השרירים בתנועות, ו/או בין פעילויות סטטיות ודינמיות. הרמת יד הצידה מבוצעת ע"י פעולת שריר הדלתא, אולם גם החזקת היד כשהיא מורמת הצידה דורשת פעילות של שריר הדלתא. כל שריר יכול אפוא לפעול בכל אחת משלוש האפשרויות האלה :
א. ביצוע תנועה (תוך כדי התכווצות) נגד כוח הכבידה.
ב. אִפְשוּר תנועה (תוך כדי התמתחות) עם כוח הכבידה.
ג. מניעת תנועה (מצב) נגד כוח הכבידה.
המקרה הראשון הוא כש- השריר מתכווץ ומבצע פעולה (על פי רוב נגד כוח הכובד). במקרה השני השריר מתארך / מתמתח ו- "מרשה" לבצע פעולה הנגרמת עלן פי רוב הודות לכוח הכובד, ו/או תודות לכוח חיצוני כלשהו. במקרה השלישי השריר איננו משנה את אורכו, אבל הוא "דרוך" ומונע ביצוע תנועה השואפת להיווצר בשל כוח הכובד ו/או בגלל איזשהו כוח חיצוני אחר.
אנחנו אומרים שבשני המקרים הראשונים הפעילות היא דינאמית ומבחינים בה 2 אפשרויות :
1. דינאמית תוך התכווצות.
2. דינאמית תוך התארכות ו/או התמתחות.
המקרה השלישי הוא של פעילות סטטית ומבחינים בה בשלוש אפשרויות :
3. השריר פועל סטטית באורכו הנורמלי.
4. השריר פועל סטטית באורכו המקוצר.
5. השריר פועל סטטית באורכו המוארך.
כל הנ"ל מדובר על פעולות "אקטיביות" כלומר כשהשריר מקבל גירוי ובהתאם לגירוי זה הוא "פועל" כדלקמן : מתכווץ (דינאמית) ו/או מרפה תוך "עצירה" מסוימת (דינאמית), ו/או משתהה במצב מסוים ללא כל תנועה (סטטית). השריר יכול לשנות את אורכו גם "פאסיבית", כלומר שלא על פי גירוי ופעילות "משלו", כי אם בגלל איזה שהוא כוח חיצוני כמו כובד, לחץ, ו/או משיכה מבחוץ, וכדומה. השריר משנה במקרה כזה את אורכו אולם איננו "פעיל". אנחנו אומרים שבמקרה כזה הוא איננו מכווץ (ולא פעיל) ו/או שהוא איננו "מרפה" כי אם "נמתח" (ואיננו פעיל). פעילותו של השריר מותנית אפוא ב-אקטיביות שלו הבאה אם אפשר לומר מתוך עצמו, ברצונו הוא, ולא בגלל כוח חיצוני. השריר יכול בדרך כלל להתכווץ עד כדי חצי מאורכו. מנגד, מתיחותו של השריר רצויה עד כדי % 10 מאורכו.
2. תנועות הסעה וסיבוב.
בעת תנועה מבדילים בין שני הסוגים, הסעה וסיבוב. בראשון הגורם המשפיע הוא בדרך כלל כוח הכובד בלבד. בה בשעה שבני נוסף גם גורם מומנט הסיבוב. לפי כך אפשר לחלק את הדיון הקצרצר בפעילויות השונות לשני סוגים עיקריים :
א. פעילויות לפי עיקרון ההסעה.
ב. פעילויות לפי עיקרון הסיבוב.
בסוג הראשון הכוונה היא בעיקר למצבים ו/או לתנועות שהמאמץ בהם נגרם הודות לכוח הכובד הלוחץ, ו/או מושך למטה כמו למשל בעמידה ו/או בתלייה, מבלי ליצור בעיות של סיבוב ושל מנופים. בסוג השני הכוונה היא למצבים ו/או לתנועות שבהם מביא כובד הכוח לידי סיבוב בציר אחד ו/או באחדים , כמו למשל, ביד המורמת הצידה ו/או בשכיבת סמיכה.
הערה : בהתאם לאמור לעיל ניתן לקבוע כלל למצבי גופנו ו/או חלקי גופנו : כל זמן שהגוף ו/או חלקו נמצא במצב מאונך (לקרקע) נטוע כמו עמוד, אפשר להחזיק אותו בשיווי משקל כמעט ללא כל צורך בעזרת שרירים כ- אביזרי עזר, בה בשעה שבכל מצב אחר שבו נמצא הגוף ו/או חלקו בולט באוויר ללא כל תמיכה, יידרשו לפעול השרירים העליונים, פחות במלוכסן קל, יותר במלוכסן יותר חזק. אם נשים את הגוף ו/או את חלקו באלכסון על שתי נקודות משען, אזי יגיע מייד הצורך להפעיל את השרירים התחתונים ופעולתם תהיה באלכסון קל – קלה יותר, ובמאוזן כמו מבנה של גשר, קשה יותר.
כל מצבי גופנו משולים ל- שלושה עקרונות : "העמוד" המאונך, ו- "הגזוזטרה" ו- "התקרה" מלוכסנות ו/או מאוזנות. בהתאם לכך אנחנו קובעים שבכל המצבים ו/או הפעולות שלפי עיקרון "העמוד" פעילים השרירים ההיקפיים, בעיקרון "הגזוזטרה" פעילים השרירים העליונים, ובעיקרון "התקרה" פעילים השרירים התחתונים.
מנופי התנועה של הגוף האנושי.
התנועות של גוף האדם מבוצעות הודות לכוחות פנימיים, כלומר כוחות הבאים לרגל פעילות שרירינו ו/או בהשפעת כוחות חיצוניים, כגון : דחיפה ו/או משיכה הנגרמות ע"י אדם אחר ו/או התערבות של מכונה וכו'. גורם הכובד של משקל האברים שלנו ו/או של גופנו נחשבים לכוח חיצוני הגורם לתנועה. גוף האדם איננו צפיד (קשיח) ולא בנוי כ- "יציקה" אחת כי אם "מפורק" ל- איברים איברים הקשורים זה לזה באמצעות מפרקים, ומסיבה זאת הם יכולים להתנועע האחד ביחס לשני בתנועות סיבוב. תנועות גוף האדם משולות לתנועות מנוף. עצמות השלד מהוות את מוט המנוף. הכובד של האיבר ו/או של חלק הגוף הנדון מהווה את המשא שבמנוף, והשרירים צריכים להוות את הכוח המתנגד להשפעת המשא. בהתאם לכך ועל כן אחזור להלן לפרק המנופים. המנוף הוא גוף צָפִיד (קשיח) על פי רוב בצורת מוט היכול להסתובב סביב ציר. השימוש במנופים הוא רב מאוד בחיי היום יום. צורתו הפשוטה ביותר של המנוף היא מוט המונח על ציר / נקודת משען שבקצהו האחד נתון משא ובקצה השני פועל כוח נגדי. כוח זה יכול להיות יותר גדול מהמשא ואז יביא אותו לידי תנועה סיבובית סביב ציר המנוף. הוא יכול להיות שווה למשא ואז יימצא המנוף במנוחה (שיווי משקל), והוא יכול גם להיות קטן מהכוח ואז יגרום המשא לתנועה סיבובית בכיוון הנגדי לקודמת. למרחק שבין הציר / נקודת המשען לבין הכוח קוראים זרוע הכוח. למרחק שבין הציר לבין המשא קוראים זרוע המשא, ושניהם הם זרועות המנוף ו/או זרועות הסיבוב. יש להבחין בין שני סוגי מנופים כלהלן : מנוף דו זרועי ומנוף חד זרועי. במנוף הדו זרועי נמצאות שתי הזרועות של המשא והכוח משני צידי הציר, למשל : מספריים, מאזניים בעלי שתי כפות, ו/או נדנדה "עלה ורד". במנוף החד זרועי נמצאות שתי הזרועות של המשא ושל הכוח מצידו האחד של הציר, כמו למשל : מריצה, מפצח אגוזים. יש לשים לב כי שני סוגי משנה מרכיבים את ה- מנוף הדו זרועי הזה :
2. זרוע הכוח קטנה מזרוע המשא.
3. זרוע הכוח גדולה מזרוע המשא.
טקסט מסמך : שרטוט מנופי השרירים המפעילים את התנועה האנושית לגווניה השונים. מנוף (3) שהוא היעיל ביותר ורב הכוח ביותר איננו קיים למעשה במערכת מנופי השרירים של גוף האדם. בורא עולם הקב"ה ברא באופן מושלם את האנטומיה גוף האדם והעניק לבריאתו הפוטוגנית המונומנטלית והפנומנלית, יופי + אסתטיקה + חושניות אולם מנופי השרירים המחוברים לעצמות השלד וחולפים מעל למפרקים והמניעים את מגוון תנועות גוף האדם, אינם יעילים. (ציור עצמי שלי).
המאמץ בשימוש במנוף (3) קל יותר מאשר השימוש במנוף (2) אולם היקף פעולתו מצומצם יותר. במילים אחרות : מנוף חד זרועי מסוג (3) דורש פחות כוח. לעומת זאת מנוף מסוג (2) מפתח מהירות גדולה יותר ו/או מבצע בעת התכווצותו דרך גדולה יותר. חוק המנופים קובע את הנוסחה, כלהלן : כוח x זרוע הכוח = משא x זרוע המשא. כלומר המכפלה של הכוח בזרועו שווה תמיד למכפלה של המשא בזרועו הוא. החוק הזה קיים לגבי כל סוגי המנוף.
טקסט מסמך : בציור הזה אנחנו רואים שני מנופים חד זרועים העוברים את אותו המרחק, כלומר שניהם בעלי אותו גודל של זווית הפעולה. בציור מנוף (2) זרוע הכוח שלו קטנה מזרוע המשא, ובציור מנוף (3) להפך, זרוע הכוח גדולה מזרוע המשא. אם שני המנופים יעבדו באותה זווית שווה, הרי שבמנוף הראשון יהיה לגוף קשה יותר אולם לעומת זאת הוא ירים את המשא ויעשה עבודה בעלת תוצאה גדולה יותר לעומת מנוף (3) שבאותה זווית הרים את המשא רק מעט ובמאמץ קטן יותר. כל הזכויות שמורות לחוקר ולמחבר יואש אלרואי.
מידע מסכם.
בגוף האדם ישנם איברים ו/או חלקי גוף המתנועעים לפי עקרונות המנוף הדו זרועי (1), כמו פושטי הירך, העורף, פושטי המרפק וכו'. רוב האברים בגוף האדם מתנועעים על פי עקרונות המנוף החד זרועי (2) זה הדורש מהאדם הפעלת מאמץ גדול יותר, כמו ה- Biceps (השריר הדו ראשי של הזרוע) ו/או שריר הדלתא. אין בגוף האדם מנוף חד זרועי מסוג (3).
טקסט מסמך : שלד גוף האדם. את תנועת עצמות השלד מניעים השרירים והמפרקים.
טקסט מסמך :
1. שריר הַ- דֶלְתָּא (Deltoide) הוא שריר עבה וחזק, ושמו ניתן לו בשלן צורתו דמוית המשולש. הַ- דֶלְתָּא הוא השריר העיקרי של הזרוע. חיבורו לעצם הזרוע מצד אחד ולעצמות חגורת הכתף בשלושה כיוונים (לפנים, לצד, ולאחור) מצד שני מאפשרים לשריר ה- דלתא להניע את הזרוע לכיוונים שונים בהתאם לחיבורם, כלהלן :
א. ה- תָּחַל של החלק הקדמי של שריר הדלתא הוא מהשליש הצִדִי של עצם הבריח, והוא האחראי על פעולת כיפוף וסיבוב פנימי של הזרוע.
ב. ה- תָּחַל של החלק האמצעי של שריר הדלתא הוא משיא הכתף, והוא האחראי על פעולת הרחקת הזרוע מהגוף.
ג. ה- תָּחַל של החלק האחורי של שריר הדלתא הוא מקוץ השמה של עצם השֶכֶם, והוא האחראי על פשיטה וסיבוב חיצוני של עצם הזרוע.
ד. סיבי שלושת החלקים של שריר ה- דֶלְתָּא מתכנסים לחיבור אחד שנאחז ב- גַבְשֶשֶת ה- דֶלְתָּא של עצם הזרוע.
2. שריר הדלתא של הכתף פועל על פי עיקרון של מנוף חד זרועי בו זרוע הכוח קצרה בהרבה מזרוע המשא. מדובר במנוף שרירי לא יעיל אולם משורטט יפה והופך את גוף האדם לפוטוגני יותר. (ציור עצמי שלי).
טקסט מסמך :
1. ה- Biceps השריר הדו ראשי של הזרוע (Musculus biceps brachii) מורכב משני ראשים. מקור הראשים הוא באזור עצם הכתף. שני הראשים מתאחדים למבנה אחד המתחבר לעצם האמה באזור מפרק המרפק. השריר הדו ראשי של הזרוע עובר מעל שני מפרקים ופעולתו משפיעה על הכתף ככופף וכמסובב כלפי מעלה של האמה. הראש הארוך של השריר הדו ראשי של הזרוע, קרוי, Caput longum musculus bicipitis brachii. הראש הקצר של השריר הדו ראשי של הזרוע, קרוי, Caput breve musculus bicipitis brachii. מקורם כאמור בעצם השכמה, והם נאחזים בחלק העליון של עצם האמה.
2. שריר ה- Biceps (הדו ראשי של הזרוע) פועל על פי עיקרון של מנוף חד זרועי בו זרוע הכוח קצרה בהרבה מזרוע המשא. מדובר במנוף שרירי לא יעיל אולם משורטט יפה והופך את גוף האדם לפוטוגני יותר. (ציור עצמי שלי).
אפילוג.
העתקת תוכנית "הנינג'ה האמריקנית" ע"י ערוץ 12 / קשת והפיכתה ל- "נינג'ה ישראל" כוללת בתוכה החמצה טלוויזיונית גדולה מפני שהיא נעדרת שילוב הגיוני של המדע ברמה פופולרית יחדיו עם בידור במסגרת טלוויזיונית של ריאליטי ספורטיבי (!).
סוף הפוסט מס' 1181. הועלה לאוויר ביום שלישי – 4 באפריל 2023.
פוסט מס' 1181. תיעוד מהימים ההם-הזמן ההוא שחלף לעַד לבלי שוב. אנוכי אוטוטו בימים אלה בן 85.
טקסט מסמך : שנת 2000 . יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור גיל סמסונוב נפרד ממני בתום תקופת שירות בת חמש שנים מאז 1995. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 6 באפריל 1989. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית יאיר שטרן לאחר שסיים את תפקידו הנ"ל, ובטרם נשלח למשימה החשובה הבאה שלו להיות כתב הטלוויזיה הישראלית הציבורית ורשות השידור ב-וושינגטון בירת ארה"ב. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 15 ביולי 1990. מכתב ההערכה ששלח מנהל הטלוויזיה יוסף בר-אל אלי בתום מבצע השידורים הטלוויזיוני הממושך של מונדיאל הכדורגל איטליה 1990. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 1991. מכתב ההערכה ששלח לי סמנכ"ל הכספים של הרשות יוחנן צנגן בטרם עזיבתו את הרשות וחבירתו לחברת "רשת" כמנכ"ל משותף עם דן שילון. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט תמונה : 17 באוקטובר 1988. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בתום מבצע השידורים הטלוויזיוני המשגשג והמוצלח של אולימפיאדת סיאול 1988. 132 שעות שידורים ישירים בתוך תקופה של 16 ימים. שהיתי ב-סיאול 88' בירת דרום קוריאה, 37 ימים. מבצע השידורים צלח באופן פנטסטי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט תמונה : 7 באוקטובר 1988. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה חיים יבין בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני שכלל בתוכו 132 שעות בפרק זמן של 16 ימים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט תמונה : 4 באוקטובר 1988. זהו מכתב הערכה ששלח אלי מנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן בטלוויזיה הישראלית הציבורית לפני 35 שנים בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני המורכב והמסובך של משחקי ואירועי אולימפיאדת סיאול 1988, מבצע שידורים שכלל בתוכו 132 שעות בפרק זמן של 16 ימים, ובאפס תקלות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 20 ביולי 1986. מכתב הערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת בתום שני מבצעי השידורים הישירים של מונדיאל הכדורגל מכסיקו 1986 (105 שעות בפרק זמן של חודש) + מונדובאסקט של ספרד 1986 (35 שעות בפרק זמן של שבועיים). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 27 במאי 1985. מכתב הערכה ששלח לי מ"מ מנהל הטלוויזיה יוסף בר-אל בתום עונת השידורים 1985 – 1984 של משחקי הליגה הלאומית (ליגת העל היום) בכדורגל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 15 ביוני 1987. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין (בן 91, היום) בתום מבצע שידורי ה- NBA הישירים המוצלח ומניב רייטינג, לראשונה בתולדות הטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט תמונה : 7 באוגוסט 1996. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה יאיר שטרן בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אולימפיאדת אטלנטה 1996 שכלל בתוכו 196 שעות בפרק זמן של 17 ימים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 14 ביולי 1992. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה יוסף בר-אל בטרם טיסתי לברצלונה להפיק ולשר משם 155 שעות בפרק זמן של 16 ימים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 12 ביולי 1982. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה טוביה סער בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של מונדיאל הכדורגל ספרד 1982. המבצע בן 35 ימים כלל בתוכו 125 שעות שידורים ישירים ומוקלטים בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה. עם שובי לארץ ממדריד ב- 14 ביולי 1982 התגייסתי מייד כקצין קרבי והצטרפתי לכוחות הלוחמים באוגדה של תת אלוף איציק מרדכי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 14 באוגוסט 1983. זהו מכתב ההערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אליפות העולם ה- 1 בא"ק – הלסינקי 1983. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 25 באוגוסט 1983. מכתב ההערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אליפות העולם ה- 1 בא"ק – הלסינקי 1983. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 21 במארס 1988. מכתב ההערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת בטרם העניק לי דרגה אישית 10 בסולם הדירוג העיתונאים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 23 באפריל 2000. מכתב הערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בתום מבצע השידורים הישירים של ה- Final four האירופי בכדורסל של סלוניקי 2000 בהשתתפות קבוצת מכבי ת"א. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות.
טקסט מסמך : 23 באפריל 2000. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים של ה- Final four האירופי בכדורסל של סלוניקי 2000 בהשתתפות מכבי ת"א. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 14 במאי 2001. מכתב ההערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של ה- Final for האירופי בכדורסל של פאריס (בהיכל ברסי) 2001 בהשתתפות מכבי ת"א שזכתה בבכורה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 14 במאי 2001. מכתב הערכה ששלי לי יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור נחמן שי בתום מבצע השידורים של ה- Final four האירופי בכדורסל של פאריס 2001 (ארבעת המשחקים התקיימו בהיכל ברסי בפאריס). מכבי ת"א זכתה בבכורה והוכתרת לאלופת אירופה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 23 באפריל 2000. מכתב הערכה ששלח לי יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור גיל סמסונוב בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של ה- Final four האירופי בכדורסל של סלוניקי 2000. קבוצת מכבי ת"א זכתה בסגנות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 4 ביולי 2000. מכתב הערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני הארוך של Euro 2000, אליפות אירופה לאומות בכדורגל שנערכה בקיץ 2000 בשמונה אצטדיונים, ארבעה בהולנד וארבעה בלגיה. בתקופה של חודש ימים שידרנו ישיר את כל 31 המשחקים של הטורניר. מסה של 100 שעות שידורים ישירים. הקמתי את מפקדת השידורים שלי ב- IBC באמשטרדם. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : שנת 2000. אין תאריך מדויק. מכתב הערכה ששלח לי יו"ר הוועד המנהל של רשות גיל סמסונוב בתום העונה התקציבית של שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, לאחר מבצע השידורים הטלוויזיוני של Euro 2000 ובטרם מבצע השידורים הטלוויזיוני של סידני 2000. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה יצחק "צחי" שמעוני ז"ל בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של משחקי המכבייה ה- 11 בתל אביב. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 6 בינואר 1988. מכתב הערכה ששלח לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת בטרם שני המבצעים הגדולים של Euro 1988 (אליפות אירופה לאומות בכדורגל – גרמניה 1988) ו- אולימפיאדת סיאול 1988. ב- 1988 שידרה חטיבת הספורט הקטנטונת כמות אדירה בת 300 שעות של מרבית אירועי הספורט הרלוואנטיים בארץ ובעולם. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 15 ביולי 1998. מכתב הערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של מונדיאל הכדורגל של צרפת 1998. המבצע בן 50 ימים כלל 150 שעות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 30 באפריל 2000. מכתב פרידה ששלח לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית יאיר שטרן לאחר סיום תפקידיו בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 וברשות השידור. פרישתו לעַד הייתה אבדה כבדה לשידור הציבורי ולי אבדה אישית. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 23 ביולי 1986. מכתב הערכה ששלח לי מנהל הטלוויזיה חיים יבין בתום שני מבצעי השידורים הישירים של מונדיאל מכסיקו 1986 והמונדובאסקט של ספרד 1986. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 22 ביולי 1998. מכתב הערכה ששלחה לי יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור פרופסור רינה שפירא בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוניים של מונדיאל הכדורגל של צרפת 1998. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : חורף 2002. זהו המסמך המקורי שנכתב אלי ע"י אלכס גלעדי ז"ל (חבר הוועד האולימפי הבינלאומי – IOC וסגן נשיא בכיר ברשת הטלוויזיה האמריקנית NBC, ומייסד חברת "קשת" בערוץ 2) ב- 31 בדצמבר 2002 לאחר פרישתי לעַד מהטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ומרשות השידור בעקבות מינויו של יוסף בר- אל בקיץ 2002 למנכ"ל רשות השידור. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 14 באוגוסט 2002. מכתב הפרידה של יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור נחמן שי ממני לאחר נטישתי את ערוץ 1 ואת רשות השידור לעַד. המכתב היה נחמד אבל לא הגירושים. נטשתי בטריקת דלת. נחמן שי לא התייצב לימיני במאבקי הצודק נגד מנכ"ל רשות השידור יוסף בר-אל . את מה שהוא לא עשה, עשתה ממשלת ישראל ב- 2 במאי 2005. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 5 באפריל 1989. מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל נפרד ממני בתום חמש שנות כהונתו 1989 – 1984. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמרות).
טקסט מסמך : 14 באוגוסט 1984. מכתב הערכה שנשלח אלי ע"י מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית טוביה סער בתום מבצע השידורים הישירים הטלוויזיוני של אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 31 במאי 1987. מכתבו של מנהל החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית יאיר שטרן אלי כמנווט שידורי הספורט שלו, של חיים יבין, ואורי פורת – בתום אחד ממבצעי השידור הישירים הראשונים של ליגת ה- NBA האמריקנית בכדורסל על מסך הטלוויזיה הישראלית הציבורית. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
טקסט מסמך : 21 במאי 2001. כמה מילות הערכה של ידידנו הקולגה והעיתונאי גלעד עדין בתום מבצע שידורי ה- Final four של הכדורסל האירופי – ברסי פאריס, בתומו זכתה מכבי ת"א בגביע אירופה לאלופות. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).
סוף הפוסט מס' 1181. הועלה לאוויר ביום שלישי – 4 באפריל 2023. כל הזכויות שמורות לחוקר והמחבר יואש אלרואי.
תגובות
פוסט מס' 1181. העונה ה-5 של שידור תוכנית הטלוויזיה "נִינְגָ'ה ישראל" בערוץ 12 הסתיימה אמש בניצחונו של המתחרה יוגב מלכה ו-סגנו הנער בן ה-16 שניאור שמח מ-אור יהודה. שני ציוותי ההגשה והשידור של ערוץ 12 אסי עזר ורותם סלע מצד אחד + ניב רסקין ושני פרשניו יובל שמלא ו-ירדן ג'רבי הציבו מהצד השני רָף טלוויזיוני חובבני, נמוך במיוחד, ו-כוֹשֵל. פוסט מס' 1181 הועלה לאוויר ביום שלישי – 4 באפריל 2023. כל הזכויות שמורות לחוקר ולמחבר יואש אלרואי. — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>