פוסט מס' 100. עיתונאות. מכבי ת"א מפסידה אמש בביתה בהיכל הספורט ביד אליהו למלגה הספרדית 64:62. פוסט מס' 100. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר 16 בנובמבר 2012.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי .

הערה 2 : הבלוג על תכולתו נמצא תחת זכויות יוצרים .

הערה 3 : הבלוג מופק , נכתב , ונערך שלא למען מטרות רווח ו/או פרסם אישי .

עיתונאות. מכבי ת"א מפסידה אמש 15 בנובמבר 2012 בביתה בהיכל הספורט ביד אליהו למלגה הספרדית 64:62. פוסט מס' 100. כל הזכויות שמורות.

—————————————————————————————

פוסט מס' 100 : הועלה לאוויר ב- 16 בנובמבר 2012.

————————————————————————————— 

טקסט תמונה : אנוכי עם עם סיום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

עיתונאות. מכבי ת"א מפסידה אמש 15 בנובמבר 2012 בביתה בהיכל הספורט ביד אליהו למלגה הספרדית 64:62. פוסט מס' 100. כל הזכויות שמורות.

מוזר , אני כותב את הפוסט ומאזין לסיקור הקר והשקול של שַדָּר רשת ב' ברדיו "קול ישראל" יוּבָל גָנוֹר את מהלכי מלחמת "עמוד ענן" . יוּבָל גָנוֹר משלב בחוכמה אדיטוריאלית את הדיווח השקט שלו מהמערכה שמנהל צה"ל נגד האויב ברצועת עזה , ומשלב בתוכו את השירים הנפלאים של ה- Beatles . מעשה אומנות ממש בו האקטואליה מספרת על מאות רבות של גיחות אוויריות של חיל האוויר הישראלי הטוב בעולם בו הוא מטיל בדייקנות פצצות על משגרי הטילים של החמאס , והמוזות לא שותקות . ההגשה של יוּבָל גָנוֹר נעשית ב- Understatement , ללא התלהמות , ולא על חשבון המהימנות העיתונאית שלו . הגשה יעילה , נינוחה , וערבה לאוזן .

אני עיתונאי . העיתונאות היא סוג של תחרות רווייה אמביציות בהגשת אינפורמציה לציבור . הדיווח המהיר והבלעדי של אירועי החדשות והספורט בא לידי ביטוי מיידי בשידורים הישירים בטלוויזיה . אוֹשֶר צָרוּף שלנו של אנשי הטלוויזיה הוא להביס את אנשי העיתונות הכתובה , שחלק מהם ממרר באופן שיטתי ולא מוצדק את חיינו . באחד השידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א בעשור ה- 80 של המאה שעברה הוריתי לבימאי שלי יואב פלג להשתמש במצלמה מס' 2  [1]  המוצבת ברום שער תשע בצד המזרחי של ההיכל הספורט ביד אליהו כדי לחשוף ולהעלות On air (ב- אוויר הטלוויזיוני) [2]  את הקולגות שלנו העיתונאים מ- "הארץ" , "ידיעות אחרונות" , "מעריב" , "על המשמר" , "דבר" ו- "ז'רוזלם פוסט" , ועיתונים נוספים המרוכזים יחדיו בתא העיתונות . התא נראה כ- כלוב מגודר וממוקם בצד הדרומי – מזרחי של זירת ההיכל והעיתונאים מהעיתונות הכתובה מסקרים כמונו את המשחק . רציתי לחזֵק את עניין הצפייה בשידור המשחק בטלוויזיה הישראלית הציבורית בתירוץ שגם העיתונות הכתובה לכל רבדיה, כמו גם רדיו "קול ישראל" ו- "גלי צה"ל" , מצטרפת אלינו ושולחת את נציגיה לסַקֵר את התחרות. שוט הצילום של כלוב העיתונאים נועד להוכיח לציבור כי כיסוי משחקיה של מכבי ת"א שהיא קבוצה פרטית ולא לאומית במסגרת מפעל ספורט אירופי יוקרתי, איננה שיגעון פרטי של הטלוויזיה הישראלית הציבורית, אלא כורח נסיבתי עיתונאי אלקטרוני, כשם שעושה זאת העיתונות הכתובה. קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א היא מועדון פאר בקנה מידה ארצי ואירופי ואין הטלוויזיה הישראלית הציבורית יכולה להפגין כלפיה שוויון נפש. האמת, מכבי ת"א הפכה זה מכבר לקבוצת של המדינה. בליל חמישי – 17 בפברואר 1977 העברנו בשידור ישיר בטלוויזיה מעיירה שכוחת אל בבלגיה ווירטון את המשחק הדרמטי בו הביסה מכבי ת"א עם מאמנה רלף קליין את אלופת ברה"מ עם מאמנה אלכסנדר גומלסקי בתוצאה המכרעת 79:91. כשני מיליון צופים ישראליים צפו בשידור הישיר ההוא. רשת הטלוויזיה הבלגית RTBF שימשה Host broadcaster  של העברת סיגנל הטלוויזיה מווירטון לאולפן שלנו בירושלים. אלכס גלעדי היה השַדָּר בווירטון ו- RTBF הקצתה לו ניידת שידור קטנטונת ושתי מצלמות בלבד. אני שימשתי העורך והמפיק של השידור הישיר הבלתי נשכח הזה בירושלים. השידור הישיר התבצע ללא אולפן מנווט וללא פרשן. קריינית הרצף שהגישה את השידור הישיר הייתה גב' ענת שָרָן.

טקסט תמונה : סוף עשור ה- 70 של המאה שעברה. זוהי ענת שרן ששימשה קריינית רצף של הטלוויזיה הישראלית הציבורית . מאוחר יותר הפכה לקריינית ועיורכת של מהדורות החדשות בטלוויזיה. (התמונה באדיבות ענת שרן. הצילום הוא צילום פרטי של ממוניטור טלוויזיה שהעניקה לי גב' ענת שרן. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

בהפסקה בין שתי המחציות בהיעדר אולפן שידרתי שני סרטים קצרים מהסדרה המצוירת רבת המוניטין "Popeye the sailor man". ניהול השידור הישיר הלווייני הבינלאומי שנערך ללא כל גיבוי טכנולוגי נעשה על ידי מחב"מ (חדר בקרה מיוחד) ב- Master Control בקומה השנייה של בניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשכונת רוממה בירושלים . מכבי ת"א הייתה קבוצה פרטית אולם לאחר ניצחונה הכביר על האלופה הסובייטית (יצחק רבין ראה את השידור הישיר הזה יחדיו עם רעייתו לאה) החליט ראש הממשלה יצחק רבין בערב רביעי – 23 באפריל 1977 להעניק לה בלשכתו בתל אביב קבלת פנים חמה רשמית ממלכתית . הטלוויזיה ישראלית הציבורית הפכה באמצעות השידורים הישירים שלה את מכבי ת"א לקבוצה של המדינה וראש הממשלה יצחק רבין נתן לכך גושפנקא ממלכתית רשמית . ראה תיאור קבלת הפנים היא שהעניק יצחק רבין למכבי ת"א בספר עב הכרס (7500 עמודים) שכתבתי וחקרתי "הקשר הסימביוטי" במסגרת סדרה רחבת היקף בת 13 ספרים (שונים) הקרויה : "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה".  

טקסט תמונה : יום רביעי – 23 בפברואר 1977 . משרד ראש הממשלה בקרייה בתל אביב . ראש הממשלה יצחק רבין מקבל את פני קבוצת מכבי ת"א בלשכתו לאחר ניצחונה על אלופת ברה"מ קבוצת צסק"א מוסקבה בעיירה הבלגית ווירטון בתוצאה 79:91. יו"ר מועדון מכבי ת"א עו"ד שמעון מזרחי (משמאל) מעניק ליצחק רבין את דגל המועדון. הטלוויזיה הישראלית הציבורית הפכה את מכבי ת"א לקבוצה של המדינה. ראש הממשלה יצחק רבין לכך גושפנקא ממלכתית רשמית. יושב מימין טל ברודי. עומד מאחורי גבו של רבין קצין התקשורת שלו דן פתיר (פחטר). האיש שעומד קיצוני מימין איננו מזוהה על ידי. (לע"מ תמורת תשלום).  

הצבת שוט העיתונאים על המִרְקָע הייתה אמתלה משנית . התירוץ האמיתי היה לומר לצופי הטלוויזיה שאנחנו אנשי הטלוויזיה הישראלית הציבורית עושים את עבודתנו נאמנה וראשונים למענם בדיווח לפני כולם . לחצתי על מקש ה- Talk back בניידת והתרעתי את השַדָּר שלי יורם ארבל לקראת שוֹט (Shot) של קבוצת העיתונאים שייראה מייד על המוניטור שלו בעמדת השידור בהיכל ביד אליהו. כשנראו שתי עשרות העיתונאים על המוניטור של השַדָּר בעמדת השידור בהיכל , הרחיק יורם ארבל לֶכֶת ממני , והגה בנון שלנטיות טקסט שהפך לסלוגן : "את מה שאתם רואים הערב אצלנו בטלוויזיה בשידור ישיר – תקראו מחר בעיתונים". פשוט, הגיוני, נוקב, ומבריק . זהו יתרונה המכריע של העיתונאות האלקטרונית על פני הכתובה . האמירה הזאת קיננה שנים במשרד שלי במערכת חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 כמוטיב וכמניע של מוטיבציה. "אין דָבָר יָשָן יותר מהעיתון של אתמול", גורסת הקלישאה. יוֹרָם אָרְבֶּל החמיר אותה : "אין דָבָר יָשָן יותר מהעיתון של מחר", הגדיר את המצב החדש במילים שלו. הוא היה רָב אוֹמן בניסוח בשידור ישיר. חתיכת כישרון. עיתונאות הספורט בטלוויזיה לא הייתה שווה קליפת השום אם הייתה רק מהירה אך חסרת מהות ולא אמיתית , וללא הגשמת הצו העיתונאי בן חמש מילים של הָווֹאַרְד קוֹסֶל שדר ועיתונאי ברשת הטלוויזיה האמריקנית ABC שציווה על כולנו בשעתו : "Tell it like it is".

[1] מצלמה מס' 2 בניידת היא מצלמת גיבוי למצלמה המובילה (Leading camera) ומשמשת גם לצילום ב- Medium – Close up .

[2] בזָ'רְגוֹן הטלוויזיה : "להראות לצופים בשידור ישיר".

לא ראיתי אמש את השידור הישיר בו ניגפה מכבי ת"א בפני הקבוצה הספרדית מאלאגה 62 : 64 . המשחק מוקלט אצלי ע"י מערכת ה- "YESMAX" אולם טרם התבוננתי בו . החלטתי להתרשם ראשית דבר מכתבי ופרשני העיתונות הכתובה. אני מנוי וותיק של עיתון "הארץ" וקורא אותו ראשון עם הקפה הראשון של הבוקר. הכתב אַרְיֵה לִיבְנָת והפרשן אֶיָיל גִיל מעניקים לי סיקור טוב כשדף הסטטיסטיקה משלים אותם . יש לו (לדף הסטטיסטיקה) חשיבות אם צפית ערב קודם לכן בשידור הישיר של ערוץ 10 וחשיבות יתר אם לא צפית בו .  אַרְיֵה לִיבְנָת : "קצת מוזר להפסיד כשאתה מגיע 29 פעמים לקו העונשין מול שלוש של היריבה , אבל מאלאגה עשתה זאת בשלשות", ושולח אותי לעיין בטבלאות הסטטיסטיות . מכבי ת"א צברה 24 נקודות מקו העונשין מתוך 29 זריקות, קלעה 2 מ- 10 לשלוש נקודות, ודייקה 16 פעמים מתוך 47 בקליעות לשתי נקודות. אייל גיל : "אחרי שישה מחזורי יורוליג אפשר להתחיל להסיק מסקנות ולהבין לאן הולכת הקבוצה שבנה (או שמא בנו לו דיוויד בלאט . ובשורה התחתונה : הבית הראשון ביורוליג קל מידי , אך ההפסד אתמול מאותת שיש עוד הרבה על מה לעבוד לקראת הטופ 16 המפרך . יש למכבי ת"א ודיוויד בלאט זמן כדי לכנס את הקבינט ולקבל את ההחלטות החשובות לגבי ההמשך . הגיע הזמן לפעול". פרשן "הארץ" איננו מסביר לי מה פשרן של אותן ההחלטות החשובות ש- אודותיהן הוא כותב, ולמה הוא מתכוון כשהוא פונה למכבי ת"א ואומר להם "הגיע הזמן לפעול"לוט בערפל וכללי מידי. אני שונא הרצאות ספרותיות כשעוסקים במתמטיקה ועובדות . אני דורש לקבל עם תום הבאזר ניתוח קונקרטי.

אָבִי סֶגָל מהעיתון "ישראל היום" : "כשמכבי ת"א לא יכולה לתפקד במגרש הפתוח משחק התקפה שלה משתבש ואתמול היא נקלעה לערב התקפי במיוחד – 64 נקודות בלבד עם 2 מ- 10 לשלוש ועם 34 אחוזים מ- 2". כקורא שלו אני נשלח ע"י להתבונן בטבלאות הסטטיסטיות אך הן אינן קיימות בעיתון שלו . "34 אחוזים מ- 2" הוא נתון מתמטי כללי מידי. הערה שלי : אבי סגל מתכוון שמכבי ת"א זרקה 47 פעמים לסל מטווח 2 נקודות ופגעה 16 פעמים בלבד. אבי סגל קובע בסיקור שלו : "בלי קשר להפסד שון ג'יימס ממשיך בקו ההתקדמות שלו". אייל גיל מטיל בכך ספק : "ההתקפה היא בעיקר הצד החלש של שון ג'יימס". פרשן כדורסל של "ישראל היום" אלי סהר מתפייט ומתרפס במאמר ניתוח ספרותי בפני שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן. כותרת המאמר המתחנף הבלתי חשוב ולא מעניין "הפסד שכולו ניצחון" מלמדת מראש על כוונת הכותב וכוונת הטקסט. קשקוש מוחלט. רמה של ילדים בבי"ס עממי. ההפסד אמש למאלאגה איננו הפסד שכולו ניצחון אלא הפסד מַר שמצביע על פגיעותה וחולשתה של מכבי ת"א . ברור לכל בר בי רב כי בינתיים מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל בינונית ומטה ב- Eurolrague.

גִלְעַד צְוִויק מהעיתון "מעריב" מפנה אותי לנתון מעניין : "המגדלורים של מאלאגה לוקה זוריץ', פראן וואסקס , קוסטה פרוביץ' , וג'יימס גיסט – אטמו את הסל וכפו על שון ג'יימס, ליאור אליהו, וגיורגי שרמדיני % 31 משותפים מהשדה". נתון חשוב שמציג חולשה מתמשכת של השחקנים הגבוהים של מכבי ת"א. אודי הירש המנתח של "מעריב" קובע : "גם יוגב אוחיון וגם מלקולם תומאס הם שחקנים מוגבלים . לראשון קליעה בינונית בעוד מרחב המחיה של השני הוא בערך מטר מהסל. הם חייבים להיות מרוכזים ונטולי כל אנוכיות כדי למצות מעצמם את המיטב , וכמוהם כל הסגל המוגבל של מכבי ת"א. כשזה לא קורה כמו אחרי האזעקה הטראומתית אתמול, מכבי ת"א תפסיד גם ליריבות בינוניות כמו מאלאגה. כשהתקציב מוגבל, דיוויד בלאט ימשיך לנסות להפוך אפוא שהוא חבורה של שחקנים בינוניים לקבוצה גדולה. לא בטוח שזה אפשרי". הבנתי . אודי הירש אומר לי במילים שלו כי מכבי ת"א נמצאת בצרות .

בואו נראה מה קורה ב- "ידיעות אחרונות" . רפי נאה קובע : "הוכח פעם נוספת כי לקבוצה של דיוויד בלאט חסרה מאסה באזור הצבע". אריה מליניאק מביע את דעתו כלהלן : "מכבי ת"א נשארה במשחק בזכות שליטה בקטגוריה שלא מופיעה בשום סטטיסטיקה, שליטה בכדורים אבודים על הרצפה. לזכייה בכדורים האלה יש השפעה מוראלית , אבל אי אפשר לנצח כשאתה קולע שלושה רבעים פחות מ- 20 נקודות ברבע". אני מעיף שוב מבט בטבלאות הסטטיסטיות של "ידיעות אחרונות". זה נכון. מכבי ת"א קלעה ברבע הראשון 21 נקודות, ברבע השני 16 נקודות, ברבע השלישי 12 נקודות, וברבע הרביעי והאחרון 13 נקודות. רגע, מה זה כאן אריה מליניאק , מדובר במועדון כדורסל ו/או בקבוצת כדוריד ? אי אפשר לטעות באריה מליניאק , גם הוא רומז שמכבי ת"א חלשה, פגיעה, ואיננה קבוצת כדורסל מי יודע מה. הטבלאות הסטטיסטיות של העיתון "ידיעות אחרונות" העוסקות במשחק מכבי ת"א – מאלאגה 64:62 הן נוחות וברורות ביותר לקריאה ועיון. שווה לי לקנות את העיתון.

ראה "ידיעות אחרונות" מ- יום שישי – 16 בנובמבר 2012. העיתון "ידיעות אחרונות". דוגמא מיטבית להצגת טבלאות סטטיסטיות מפורטות , נוחות , וברורות למעקב , קריאה ועיון של משחק הכדורסל מכבי ת"א – מאלאגה 64:62 אמש בהיכל הספורט ביד אליהו. 

אני שָב וְחוֹזֵר על טקסט שכתבתי באחד הפוסטים האחרונים : ההתרשמות שלי היא ששחקני חוץ נמוכים מובילי כדור (מוכשרים) כמו יוגב אוחיון, דיוויד לוגאן, וריק היקמן, ומורן רוט (יש כמותם מאה בלירה באירופה) אינם יכולים להושיע את המועדון. גיורגי שרמדיני ושון ג'יימס רכים וחלשלושים מידי. הם גבוהים אך אינם מחוננים בתכונות של Big man. ליאור אליהו הוא ליאור אליהו שסובל מכל מיני עליות וירידות.

עכשיו אני הולך לצפות ב- Video כדי לבחון אם העיתונאים צודקים בהתרשמות ובניתוח שלהם.

 

סוף הפוסט מס' 100. הועלה לאוויר ב- 16 בנובמבר 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 100. עיתונאות. מכבי ת"א מפסידה אמש בביתה בהיכל הספורט ביד אליהו למלגה הספרדית 64:62. פוסט מס' 100. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר 16 בנובמבר 2012. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>