פוסט מס' 150. גמר גביע המדינה בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 68:76 ב- 7 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 150. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 8 בפברואר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי .

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים .

הערה 3 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורך פרסום אישי. 

——————————————————————————————————

פוסט חדש מס' 150 : הועלה לאוויר בערב שבת ליל שישי – 8 בפברואר 2013.

——————————————————————————————————

גמר גביע המדינה בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 68:76 ב- 7 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. ביקורת טלוויזיה.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

גמר גביע המדינה בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 68:76 ב- 7 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. ביקורת טלוויזיה.

חטיבת הספורט של ערוץ 1 התגייסה אמש יום חמישי – 7 בפברואר 2013 בכל כוחה כדי להעביר בשידור ישיר מהיכל הספורט ביד אליהו אירוע ספורט ממלכתי בכיר , משחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל בין קבוצות מכבי ת"א ומכבי חיפה . כל בר בי רב בתוך ציבור שעוסק בתקשורת המונים ובתעשיית הטלוויזיה מבין כי שידור טלוויזיה ישיר של התמודדות כדורסל ברמה העליונה ביותר של הספורט הישראלי (גמר גביע המדינה) נועד לא רק להביא מידע לפתחו של משלם האגרה אלא בד בבד נברא כדי לייצר רייטינג גבוה ככל האפשר על מנת להעצים את יוקרתו של הגוף המשדר . במקרה דנן מדובר בערוץ 1 . אנשי הטלוויזיה הם עבדים של הרייטינג . אני יכול להבטיחכם נאמנה כי מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם ומנהל הטלוויזיה משה "מושון" מצליח (בעצם מ"מ נצחי כבר שנים רבות שנושא בכהונת רמת דרג בשידור הציבורי מבלי לקבל גושפנקא רשמית) אָצוּ לדפדף בבוקר הזה של יום שישי – 8 בפברואר בדפי המִדְרוּג של שידורי אמש עוד בטרם לגמו את הקפה הראשון שלהם . הם ראו מחזה לא מרנין . השידור הישיר של משחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל בו גברה מכבי ת"א על מכבי חיפה 76 : 68 אמש בהיכל הספורט ביד אליהו צבר בין 20.30 ל- 23.00 רייטינג ממוצע נמוך של % 5.94 (מדידה בכלל האוכלוסייה) ו- % 6.64 בממוצע (מדידה באוכלוסייה היהודית) . רייטינג מאכזב שמעיד איזה מטמורפוזה מִדְרוֹנִית עובר ערוץ 1 בעשור האחרון ואיזו תמורה נגטיבית חוֹוֶה במקביל הספורט הישראלי בכלל והכדורסל הישראלי בפרט לרבות משחקיה של מכבי ת"א ב- Euroleague . ראינו השבוע עד כמה הספורט הישראלי דַל גם במשחק ההכנה של נבחרת ישראל בכדורגל נגד פינלנד 2 : 1 באצטדיון החדש של העיר נתניה . הרייטינג המגוחך שמייצר אמש ערוץ 1 נובע גם בגלל חולשת הכדורסל הישראלי וחוסר הזדהות של הציבור הישראלי עם הכדורסל המקומי שרווי באין סוף שחקנים אמריקניים . זו לא רק האמריקניזציה שהדיחה את הנוער הישראלי לשוליים , אלא גם היווצרותה של מעין רכבת הרים שנושאת תחלופה ענקית של שחקנים והופכת את הכל לזמני ובלתי יציב . במכבי ת"א שיחקו בעשור ה- 70 ו- 80 של המאה שעברה במשך שמונה – עשר עונות שחקנים כמו אולסי פרי , ארל וויליאמס , ג'ים בורטרייט , אריק מנקין , לו סילבר , בוב גריפין , בארי ליבוביץ' , מארק טורנשיין , ואחרים , ואין זה חשוב אם היו יהודיים באם לאו . הם לבשו את מדי המועדון במשך שנים ארוכות והפכו לבני בית . חלקם אף בנה את ביתו בארץ. ברבות השנים הפגין הציבור כלפיהם אמפטיה וייצר עמם סולידריות. היום המצב שונה.

טקסט מסמך : יום חמישי – 7 בפברואר 2013 . טבלת הרייטינג הרשמית של כלל האוכלוסייה והאוכלוסייה היהודית ברבעי שעות בין השעות 20.30 ל- 23.30 . של חמשת ערוצי הטלוויזיה : 1, 2, 10, 9, ו- 24 . (באדיבות וועדת המִדְרוּג). 

שַדָּר המשחק אמש יורם ארבל הוא אולי Over the hill כמי שנמצא כבר בעשור ה- 8 של חייו , אבל אמש הוא עשה עבודה מצוינת. קול נעים, הובלה מצוינת קולחת ושוטפת, והבנת הניואנסים של המשחק. גם את הקטנים. בי"ס לשַדָּרוּת בטלוויזיה . הוא איננו זקוק לפרשן . יורם ארבל ניצב אמש ביד אליהו בדרגה אחת שלמה מעל לכל סֶגֶל השדרים והפרשנים הרחב של ערוץ 1 בהיכל . הוא מעיב בנוכחותו על בוני גינזבורג האופטימי והחייכן הכרוני ועל עמית הורסקי . אתמול הטיל צֵל גדול על שניהם יחדיו ועל כל אחד מהם לחוד .

עמדת השידור הספורטיבית של ערוץ 1 הפכה להיות שוּב נֶכֶס בלעדי של יורם ארבל . הוא באמת כל כך טוב , איכותי , ודומיננטי . הפירוטכניקה "האמריקנית" מופע לייזר מגוחך , אמש בהיכל ב- Pre Game Show היא מעשה ידיו ופרי תכנונו של יו"ר איגוד הכדורסל אבנר קופל אולם זה לא עוזר לו. היציעים אינם גדושים כמו בעבר. דווקא יורם ארבל מתפעל ומעניק שבחים רבים בפתיחת השידור לאווירה החמה והבידורית שיצר מנהיג הכדורסל הישראלי הנוכחי בתוך ההיכל בטרם ההתמודדות בין מכבי ת"א למכבי חיפה . הפרשן בעמדת השידור של ערוץ 1 צבי שרף הוא יריב מר באיגוד הכדורסל של אבנר קופל הוגה רעיון "האווירה" . צבי שרף נשמע מאולץ כשהוא חולק את חוויית ה- "אווירה" עם המוביל שלו. יורם ארבל איש של פשרות נזהר ונמנע מלהדליק תבערה.

רגע מרגש עבורי אמש בהפסקת המשחק מכבי ת"א – מכבי חיפה ביד אליהו היה הענקת עיטורים מיוחדים ע"י חבר IOC אלכס גלעדי לשני אנשי הטלוויזיה של ערוץ 10 המפיק וסמנכ"ל התפעול מר אמנון ברקאי והבימאי ראובן "רוביק" פודגור על פועלם הטלוויזיוני המרשים באולימפיאדת לונדון 2012 . אמנון ברקאי ורוביק פודגור ניצבו בראש צוות טלוויזיה ישראלי בן כ- 80 (שמונים) עובדים שהפיק וצילם בשידורים ישירים את כל תחרויות הכדורסל האולימפיות לשביעות רצונו המלאה של ה- Chief Producer של קבוצת OBS מר מנואל "מנולו" רומרו . אין זה דבר של מה בכך . מארגני הטקס הקצרצר הזה שנערך אמש בהיכל הספורט ביד אליהו לכבוד אמנון ברקאי ורוביק פודגור, פִירְגֵנוּ לשני אישי טלוויזיה אנונימיים שניצבים באורח קבע מאחורי הקלעים של התעשייה היקרה והמלהיבה הזאת . הם אינם נראים אולם משקלם הסגולי גבוה . בלעדיהם ושכמותם לא תיכון טלוויזיה איכותית . שמם איננו אומר כמעט דבר לקהל בהיכל וכנראה גם לא למרבית צופי הטלוויזיה בארץ . אך זאת לדעת : אמנון ברקאי ורוביק פודגור הם שני בני חיל מהטובים והחשובים ביותר איש – איש בתחומו באינדוסטריה הטלוויזיונית בארץ . שני הגברים הללו אוכלים , שותים , חולמים , ונושמים טלוויזיה . לא ראיתי אותם מזה עידן ועידנים אולם אנוכי מכיר את שניהם אישית היטב עשרות שנים . האנשים האלה עומדים מידי יום ביומו בפני משימות שידור ומבחנים טלוויזיוניים עליונים אין סופיים . הם חיים במתח מקצועי מתמיד . רואים את זה . שיני הזמן נגסו גם בהם . יורם ארבל הילל אותם בצדק והעניק לשניהם הערכה רבה , "רוביק פודגור הוא הוא בכיר בימאי הספורט בארץ", אמר והוסיף , "אולי גם יותר מהספורט" , ושכח שבימאי הספורט בניידת השידור של ערוץ 1 אמנון אוסמן שמביים אותו ברגע זה , מאזין לכל מילה .

טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 80 של המאה שעברה. מועדון הגולף בקיסריה. חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית מכסה את טורניר הגולף בקיסריה. המפיק אמנון ברקאי (משמאל , מזוקן וחובש כובע) מתחבק עם כוכב הקולנוע האמריקני קירק דאגלאס. בתווך צלם הטלוויזיה יורם מנדלבאום ז"ל. (התמונה באדיבות ישראל סאן. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : עשור ה- 90 של המאה שעברה . היכל הספורט ביד אליהו . חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 משדרת ישיר את אחד ממשחקיה של מכבי ת"א בגביע אירופה לקבוצות אלופות . משמאל , הצלם ראובן "רוביק" פדגור (בטרם היותי בימאי) מצלם יחדיו עם אביו חיים פודגור (מימין) את אחת מסצנות המשחק . (באדיבות חיים פודגור . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

עמדת השידור השנייה של ערוץ 1 בהיכל אמש הייתה צפופה מידי וכללה את המנחה הראשי בוני גינזבורג , הפרשן מיקי ברקוביץ' , הפרשן אפי בירנבוים , פרשן "ידיעות אחרונות" רז שכניק , ואת המנחה המשני עמית הורסקי . מיותר ומלאכותי. נראה כאילו מישהו מהצד מנסה ליצור בכוח מקומות עבודה לכל מיני פונקציונרים. מדובר בס"ה באירוע ספורט נטול רייטינג בעל עניין מוגבל . עמית הורסקי מיותר . כמוהו גם רז שכניק . מיקי ברקוביץ' (ו/או "האגדה" כפי שמכנה אותו שוב ושוב בוני גינזבורג ובכך מפריז עד למאוד) מצטייר כהוגה דעות קטן מפני שהוא מפיק טקסטים  טריביאליים מידי . היה עדיף אילו בוני גינזבורג היה ממעיט לקרוא לו "אגדה" ובמקום זאת מתדרך אותו כיצד להיות פרשן . דווקא אפי בירנבוים מוצא חן בעיניי אולם גם לו (מפני שאיננו איש טלוויזיה במקור) צריך להסביר כי את הרעיונות שלו ניתן להגות בחצי כמות מילים . שדרי הקווים אליאן ווילדאו וגב' הדס גרינברג עירניים וממלאים את תפקידם כיאות . מוסד פרשנות הספורט בטלוויזיה נתפש מקדמת דנה כמותרות. טעות מרה. מערכות הטלוויזיה מייבאות כל הזמן פרשנים אורחים חדשים מבלי לאמן אותם ומבלי לתדרך אותם . התוצאה הסופית קטלנית . המיקרופון האכזרי עושה ברובם שַמוֹת . מי שהאזין לפרשנות של שלמה שרף ליד השדר יורם ארבל בעת השידור הישיר (בערוץ 5 בכבלים) של משחק הרֵעִים בכדורגל ישראל – פינלנד (2 : 1) מבין למה אני מתכוון . שלמה שרף איננו פרשן . במשחק הכדורגל הבינלאומי הזה שהתקיים שלשום בנתניה חשף את עצמו כבכיין מקצועי . אפשר היה לחוש במוניטור שלי את יורם ארבל מתאפק מלהעיר לו אודות רמת הפרשנות שלו . פרשן טלוויזיה הוא שַדָּר טלוויזיה . לא פחות . עליו להתאמן , להתכונן , ולהכין היטב שיעורי בית . שני פרשני כדורסל בלבד הטביעו  את חותמם על המיקרופון הטלוויזיוני , אריה מליניאק ואלי סהר . ושניים בכדורגל : אבי רצון וחיים ברעם .

בעונת הכדורסל של 1999 – 1998 הגיתי את מיסוד עמדת השידור השנייה על הפרקט בצפון היכל הספורט ביד אליהו והצבתי בה את השדר אורי לוי והפרשן רלף קליין . השאיפה שלי הייתה לשמור על תנופת השידור הישיר על ידי יצירת מקור מידע נוסף באמצעות אישים חדשים . בכך אפשרתי לצוות השידור המוביל מאיר איינשטיין ואלי סהר לשאוף אוויר ולנוח קמעא מבלי לשבור את רצף השידור . עמדת השידור השנייה של ערוץ 1 אמש במתכונתה הנרחבת בהיכל נראית כ- Over doing טלוויזיוני . Too much .

טקסט תמונה : 1999 . היכל הספורט ביד אליהו . זוהי עמדת השידור השנייה שמיסדתי בעת השידורים הישירים של משחקי מכבי ת"א בגביע אירופה לאלופות בכדורסל. הצבתי בה את השדר אורי לוי (משמאל) ואת הפרשן רלף קליין ז"ל (מימין) . (באדיבות ראובן שוורץ . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

טקסט תמונה : 2000 . היכל הספורט ביד אליהו . עמדת השידור הראשונה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מאוישת ע"י השדר מאיר איינשטיין (משמאל) והפרשן אלי סהר (מימין) . אנוכי יואש אלרואי – בלינדמן (קיצוני מימין) מפיק ומנהל את השידור הישיר . (באדיבות ראובן שוורץ . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

המשחק עצמו כצופה טלוויזיה לא כל כך עניין אותי . מכבי ת"א פגיעה אולם בסך הכל היא מדויקת וממושמעת יותר במגרש הביתי שלה מקבוצת מכבי חיפה . גם כשצעדה מכבי חיפה ביתרון 61 : 57 שש דקות לסיום אי אפשר היה להמר עליה בביטחון . הקבוצה הזאת מפוזרת . חוששני שגם אילו היה נערך המשחק הזה ברוממה – חיפה , יתרון הביתיות לא היה מסייע למכבי חיפה שאיננה מסודרת ומפוקסת דיה . אולם צריך לזכור שלמרות פיזור הנפש של מכבי חיפה , מכבי ת"א היא קבוצה פגיעה העונה הזאת של 2013 – 2012 . אין מכבי ת"א איננה חסינה ולא יכולה לבנות על פיזורה ופזרנותה של מכבי חיפה בהדרכת בראד גרינברג . החיפני גַל מֶקֶל תוצרת ישראל מחמם את הלב אולם הקולגה שלו פול סטול מתעקש לסכן את קבוצתו מכבי חיפה יותר ממה שהוא מאיים על סלה של מכבי ת"א . כדורסל ילדותי . אני הרבה יותר סקרן לדעת כיצד מתפעלים המפיק יונתן קנלר והבימאי אמנון אוסמן את הטכנולוגיה שמעמיד לרשותם בעל ניידת השידור "מִזְמוֹר" מר דני לנקרי . ערוץ 1 סיפק אמש את הסחורה המצולמת . טוב שהשידור הציבורי איננו מוותר ומתערב בדרכו שלו בהוויית הספורט בארץ . אין זה באשמתו כי האמריקניזציה משספת את הכדורסל הישראלי , מגמדת אותו , ומרחיקה אותו מהשיח הציבורי – אולם הוא ערוץ 1 נפגע בכל כורחו . הרייטינג המועט הוא כֶּתֶּם . כתם ועוד כתם מעכירים את דמותו של ערוץ 1 ומשבשים את צורתו שממילא התכערה בעשור האחרון לִבְלִי הַכֵּר .

 סוף הפוסט מס' 150. הועלה לאוויר בערב שבת ליל שישי – 8 בפברואר 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 150. גמר גביע המדינה בכדורסל מכבי ת"א – מכבי חיפה 68:76 ב- 7 בפברואר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 150. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 8 בפברואר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>