פוסט מס' 134. שידור ישיר של ערוץ 10 אמש 3 בינואר 2013 מהיכל הספורט ביד אליהו מכבי ת"א – קאחה לבורל 71:70. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 134. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 4 בינואר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי , ו/או לצורך פרסום אישי.

——————————————————————

 פוסט מס' 134. הועלה לאוויר ב- 4 בינואר 2013.

——————————————————————

שידור ישיר של ערוץ 10 אמש 3 בינואר 2013 מהיכל הספורט ביד אליהו של משחק הכדורסל מכבי ת"א – קאחה לבורל (ספרד) 71:70 במסגרת מחזור 2 ב- Top 16 ב- Euro league. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 134. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 אנוכי בתום 32 שנות שירות רצופות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

שידור ישיר של ערוץ 10 אמש 3 בינואר 2013 מהיכל הספורט ביד אליהו של משחק הכדורסל מכבי ת"א – קאחה לבורל (ספרד) 71:70 במסגרת מחזור 2 ב- Top 16 ב- Euro league. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 134. כל הזכויות שמורות.

ערוץ 10 זכה להתעסק אתמול ליל חמישי – 3 בינואר 2013 במחזור השני של ה- Top 16 בהיכל הספורט ביד אליהו עם אירוע ספורט סוער ושווה כוחות בין מועדון הפאר של מכבי ת"א בכדורסל לבין קבוצת כדורסל ספרדים בשם קאחה לבורל . צופי הטלוויזיה היו אמש ברי מזל משום שהם חזו בדרמה ספורטיבית שאת מלאכת הבימוי הטלוויזיוני שלה הוביל בימאי מוכשר, פורה, עירני, מהיר תגובה שניחן גם בתבונה עיתונאית ועונה לשם רְאוּבֵן "רוּבִיק" פּוֹדְגוֹר. ניידת השידור של רוביק פודגור הכילה אמש רק 6 מצלמות שדה ו- 2 מצלמות אצבע על שני הסלים לרבות מצלמה SSM  (ראשי תיבות של Super Slow Motion). זוהי כמות מצלמות מועטת מידי שאיננה מספיקה בעידן הטלוויזיה המודרני לכסות דרמות ספורטיביות על הפרקט, אולם הבימאי המחונן (היה בעברו גם צלם מחונן) מחפה בכישרונו על דלות הציוד. מתברר כי הנהלת ערוץ 10 שומרת בשבע עיניים על הקופה שלה ואיננה מסכימה להקציב לצוות הצילום ולבימאי עוד 4 מצלמות בנוסף ל- 8 שיש לו. קוראי הבלוג אינם יודעים אולם רוביק פודגור נבחר להיות בימאי הכדורסל הראשי באולימפיאדת לונדון 2012 יחדיו עם המפיק שלו אמנון ברקאי וצוות ישראלי של 70 עובדים. קבוצת הטלוויזיה הישראלית נמנתה על נבחרת הטלוויזיה הענקית של OBS בראשות הספרדי מנולו רומרו (ראשי תיבות של  Olympic Broadcasting System) שהפיקה את סיגנל השידורים האולימפי של לונדון 2012. לרשותו של רוביק פודגור עמדה בלונדון 2012 ניידת השידור שכללה בתוכה 16 מצלמות מתוכן 5 מצלמות SSM (המצלמות האלה מתוכנתות מראש לצלם הילוכים חוזרים במהירות של 75 frames בשנייה אחת) ואחת מהן הייתה High speed שמסוגלת לצלם הילוכים חוזרים במהירות של 500 frames בשנייה אחת (פי 20 לאט יותר מאשר במציאות). יחסיות מֵידָע הנתונים, מצביעה על התקדמות הטכנולוגיה הטלוויזיונית העצומה שהתחוללה בשני העשורים האחרונים מאז 1990 של המאה שעברה).

אף על פי כן ולמרות מיעוט הטכנולוגיה בשידור הישיר אמש, לא ראיתי מזה זמן ניכר בימוי כל כך מזהיר של משחק כדורסל באמצעות 6 (שֵש) מצלמות שדה בלבד בתוכן מצלמת ה- SSM היחידה (הצלם שהשתמש בה אמש היה הרצל כהן) תורמת תרומה כה משמעותית לוויזואליה של התמונה. הבימאי לוקח שוב ושוב את צופי הטלוויזיה ומושיב אותם על פי משנה סדורה למפרע במקום הטוב ביותר ביציעי היכל הספורט ביד אליהו. הכנסת ההילוכים החוזרים שוב נעשית במומחיות וללא היסוס במקומות המיועדים להם. זהו מותר צופה הטלוויזיה על פני עמיתו בהיכל . ההילוכים החוזרים מזוויות צילום שונות מאריכים ומעצימים את חוויית הצפייה באירועי השיא בעוד המצלמות לוקחות אותנו לאזורי צפייה שונים סביב הזירה בדרמה המתפתחת . כצופה טלוויזיה לא הרגשתי מקופח אֶמֶש לעומת הצופה במושבי ההיכל. הבימאי רוביק פודגור וצוות הצילום שלו הגיעו לשיאם העיתונאי כשכיסו בצורה מיטבית את שני פסקי הזמן האחרונים בהתמודדות. 29.6 שניות לפני סיום המשחק חדר יוֹגֵב אוֹחָיוֹן לתוך הרחבה הספרדית וקבע את התוצאה 69:70 לזכות מכבי ת"א. הכדור עבר לרשות הקבוצה הספרדית אולם שתי הקבוצות ירדו לפסק הזמן. החל קרב מוחות מעין משחק שחמט בין שני המאמנים בין הספרדי זא'ן טבק לישראלי דיוויד בלאט. זהו גם מבחן סיקור טלוויזיוני עליון עבור הבימאי והצלמים שלו. רוּבִיק פּוֹדְגוֹר ציווה על הצלם שלו יוֹסִי הָרוּש והכתב יוֹנָתָּן רֶגֶב מחזיק המיקרופון להידחק בין שחקני מכבי ת"א המסתופפים סביב מאמנם. המצלמה והמיקרופון היו כל כל סמוכים לדיוויד בלאט עד שאפשר היה לשמוע בבהירות רבה את הוראותיו ואת טקסט התדריך שלו לשחקנים ניתן היה לגעת בדיוויד בלאט כשהוא משרטט ב- מארקר שלו על פני הלוח הקטן את מהלכי השחמט של הקבוצה. המראה היה כל כך קרוב ומוחשי עד שנוצר מגע בלתי אמצעי בין צופה הטלוויזיה למושא הצילום . זוהי טלוויזיה פנטסטית . מרתקת כמו המשחק עצמו. הבימאי מאפשר לצופה הטלוויזיה לחדור ללֵב ליבה של מחשבת הכדורסל של המאמן ו- ללב ליבו של חדר התדריכים הסודי המאולתר של הקבוצה על הפרקט. צופה הטלוויזיה שומע כל מילה ממהלכי השחמט של דיוויד בלאט שנועדו להסיע את הכלים על הלוח כדי לגונן על סלה של מכבי ת"א מפני ההתקפה הממשמשת ובאה של קאחה לבורל. ואז מתחדש המשחק. קאחה לבורל יוצאת להתקפה. התוצאה 69:70 לרעתה. רואים שהקבוצה הספרדית תודרכה היטב ופועלת על פי תוכנית. בחלוף 20.7 שניות קולע פרננדו סן אמטריו סל ומעניק יתרון בן נקודה לקאחה לבורל 70:71. נותרו 8.9 שניות לסיום המשחק .שוב יורדות הקבוצות לפסק זמן ושוב מתעלה הבימאי. הוא חודר לפסק הזמן של מכבי ת"א. פעם זה היה בלתי אפשרי. כשצבי שרף היה מאמן מכבי ת"א הוא ראה בפסקי הזמן סוד ברמה של כֶּנֶס השב"כ וסילק את המיקרופונים והמצלמות ממנו. מוני פנאן ושמעון מזרחי לא אפשרו לאנשי הטלוויזיה להתקרב לכֶּנֶס. איוולת טלוויזיונית עכשיו כאשר צבי שרף משמש פרשן ומאמן מכבי ת"א הוא דיוויד בלאט, הכֶּנֶס פתוח. יוסי הרוש ויונתן רגב שוב נמצאים במוקד. המצלמה והמיקרופון של ערוץ 10 מתעדות את הדרמה על הפרקט ואת דרמת פסק הזמן באופן מיטבי . צופה הטלוויזיה לא צריך לבקש יותר . בתריסר השניות הראשונות של פסק הזמן האחרון שותק דיוויד בלאט . כצופה טלוויזיה אתה כל כך קרוב אליו עד שאתה צועק לעבר : "דיוויד בלאט תתחיל כבר לדבר ה- Time out אוזל לך". האם הוא חושב כיצד לפרוס את צפונותיו בפני השחקנים ? אולי הוא רוצה לתת להם כמה שניות יקרות מפז כדי להתאושש מהמאמץ על הפרקט ? על מנת לאפשר להם להתרכז ולהיות מפוקסים לגמרי בעת שרטוט המהלך המכריע האחרון על הלוח שאמור לנתב אותם בדרך לניצחון. 8.9 שניות זה המון זמן . דיוויד בלאט מתחיל להרצות לשחקנים שלו את מחשבת הכדורסל שלו ופותח צוהר למאות אלפי צופי טלוויזיה כיצד יזיז את הכלים במהלך המכריע האחרון שלו על הלוח, והנה Sure enough על מרקע הטלוויזיה בסלון הבית נראה היטב ובאופן ברור ב- Extreme Close up לוח המחשבות והמארקר של המאמן יוסי הרוש נדחף פנימה עם המצלמה שלו ללא פשרות כפי שעשו בעבר צלמי ערוץ 1 האמיצים והדבקים במשימה : שמולי'ק ברעם, טדי למברג, רביב צחי, וגם אביו של רוביק פודגור, הצלם הוותיק חיים פודגור. זאת עיתונאות אמיתית המגשימה את ההנחה כי כלות הכל ובסופו של דבר טלוויזיה היא מדיה של Close ups . צליל Sound התדריך של דיוויד בלאט שבוקע ממסך הטלוויזיה הוא כל כך צלול עד שאנוכי חש שחקן פעיל ושותף . קטעי הטלוויזיה האלה מחברים בעבותות ברזל את הצופה למרקע. צליל הבָּאזֶר לסיום פסק הזמן האחרון כמעט קוטע את דבריו של דיוויד בלאט. הרי הוא התחיל לדבר באיחור של 12 שניות. זוהי דרמה טלוויזיונית במיטבה. ברור שלחשתי לעצמי, "רוביק פודגור, תודה". השידור הזה של ערוץ 10 בבימויו של רוביק פודגור יצר סטנדרט טלוויזיוני חדש וצריך להילמד בכל בי"ס לטלוויזיה. כבימאי טלוויזיה הוא עושה בעצם את כל הדברים הפשוטים והמובנים מאליהם כשליח ציבור. בזאת גדולתו . כיסוי טלוויזיה נפלא.

טקסט תמונה : יום חמישי בערב – 3 בינואר 2012. היכל הספורט בשכונת יד אליהו בתל אביב. נותרו 8.9 שניות לסיום במשחק . הקבוצה הספרדית קאחה לבורל צועדת ביתרון 70:71. מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט משחק שחמט נגד יריבו מאמן קאחה לבורל ז'אן טבק ומסביר את מהלכי הסיום על הלוח לשחקנים שלו. ערוץ 10 עושה כאן עבודה עיתונאית חשובה. הצלם והכתב יונתן רגב עם המיקרופון והלוגו של ערוץ 10 מתעדים את הדרמה מקרוב. (באדיבות ערוץ 10).

טקסט תמונה : יום חמישי בערב – 3 בינואר 2012. היכל הספורט בשכונת יד אליהו בתל אביב. נותרו 8.9 שניות לסיום במשחק. הקבוצה הספרדית קאחה לבורל צועדת ביתרון 70:71. נותרו 8.9 שניות לסיום המשחק הדרמטי. מעולם לא נראה בצילום ב- Extreme Close up לוח התדריך האישי של המוביל והמנווט את דרכה של מכבי ת"א ב- Euroleague, המאמן דיוויד בלאט. (באדיבות ערוץ 10).

טקסט תמונה : קיץ 1989. חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית משדרת ישיר מאולם הכדורסל העירוני בראשל"צ. הצלם ראובן "רוביק" פודגור (מימין) עומד מאחורי מצלמת ה- Close ups במכנסי ג'ינס וחולצת טי שירט לבנה חבוש ב- Head set  ואוזניות. הוא נראה כאן מנהל שיחה באמצעות מערכת הקשר הפנימית עם בימאי ניידת השידור יואב פלג. רוביק פודגור נחשב לאחד הצלמים הטובים ביותר בשידורי הספורט והחדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. מאוחר יותר הפך לבימאי טלוויזיה מוכשר בזכות עצמו בתחומי הספורט והחדשות. יושבים בעמדת השידור מימין לשמאל : התאורן – חשמלאי חזי קוקה ז"ל, השדר אורי לוי, הכתב דני לבנשטיין, ועוזר השדר רמי שמש. (באדיבות סוכנות "אדוארדו" ראשל"צ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

עכשיו מתברר כי העבודה העיתונאית של ערוץ 10 צלחה באקראי בשני פסקי הזמן האחרונים , וזאת מפני שהערוץ סיים עוד קודם לכן את ההתחייבות המסחרית שלו להריץ את מנת הפרסומות המממנות את השידור הישיר. עוד בטרם הגיעה הדרמה לשיאה 29.6 שניות לפני שריקת הסיום. בדרך כלל מריץ ערוץ 10 פרסומות בעת פסקי הזמן, אולם מִשְמִיצָה את המְלָאי בטרם עֵת, התפנו במקרה שני פסקי הזמן האחרונים לסיקור עיתונאי מיטבי.

לראשונה בהיסטוריה שלו שידר אמש ערוץ 10 את המשחק באריזה טלוויזיונית של 9 : 16 שהיא חדשנית (יחסית) לעומת תמונה של 3 : 4. ניב רסקין שידר אתמול היטב את המשחק אולם נקודת התורפה שלו נותרה הפרשן. כשצבי שרף אומר שמכבי ת"א משחקת לא טוב ולא מסביר למה היא משחקת לא טוב, ו/או כשהוא מדווח שמכבי לא לוקחת מספיק Rebounds ואיננו מספק את הסיבה – הוא חוטא לתפקידו. כפרשן היה חייב גם לתרגם במהירות לעברית את הטקסטים של דיוויד בלאט בשני פסקי הזמן האחרונים. הרייטינג הממוצע של ערוץ 10 אמש בשידור הישיר של המשחק חבק % 12. כ- 300000 (שלוש מאות אלף) צופים. חצי מהם אינם דוברי אנגלית. אבל עד שהפרשן הכּה אִיטִי והמנומנם זז… הטלוויזיה היא מדיה זריזה ותובענית. אין לה סבלנות למשתרכים. לא מתקבל על הדעת להעניק משרה טלוויזיונית לפרשן שמבין כדורסל עבור עצמו אך איננו מוכשר דיו לתרגם את הידע לשפת הטלוויזיה עבור הצופים שלו. לא ברור לי מדוע ערוץ 10 מתעקש על צבי שרף ואיננו מגייס לשורותיו במקומו את אריה מליניאק שעולה עליו בכל פרמטר. אריה מליניאק הוא היום הכותב הטוב ביותר ופרשן הכדורסל האיכותי ביותר בארץ.

ההפקה של ערוץ 10 מדויקת אך איננה מושלמת. במשחק השחמט בדקה האחרונה של ההתמודדות בין דיוויד בלאט לזָ'אן טָבַּק הוצגו רק מהלכיו של המאמן הישראלי. הוראותיו של ז'אן טבק לא נשמעו והוא גם לא נראה . אינני יודע האם ז'אן טבק מחלק את הוראותיו לשחקנים שלו בספרדית ו/או באנגלית כצופה טלוויזיה אתה רוצה  להאזין ולהיות מודע גם לתכנון מהלכיו של היריב בשני פסקי הזמן האחרונים של המשחק בטרם ה- מַט שכפה על מכבי ת"א . יש קושי טכני ולוגיסטי מחמת הזמן הקצר להעלות לאוויר גם את הטקסט של ז'אן טבק יחדיו עם זה של דיוויד בלאט. אולם אין שום קושי להקליט בניידת על מקור הקלטה נפרד את ניהול שני פסקי הזמן הספרדיים ולהקרין אותם מאוחר יותר ב- Post Game Show בשעה שהשדר ופרשן מנתחים את המשחק כדי שנלמד ונדע כיצד הגה המאמן הספרדי את המהלכים שהובילו בסופו של דבר את קאחה לבורל לניצחונה מקליעה מדויקת של פרנאנדו סן אמטריו (נהנה גם מטיפ טיפה מזל). אני מת להאזין למחשבותיו של ז'אן טבק מתעמתות עם הרהוריו של דיוויד בלאט . לא בכל יום מזדמן משחק כדורסל כה סוער, שקול, ודרמטי שמסקרן את הצופה לדעת את סוד הניווט שלו. אני יכול להעיד על עצמי שלא נטשתי את המרקע אפילו לא לשנייה אחת במידה וז'אן טבק שוחח עם שחקניו בספרדית הרי שכתב הקווים יוֹנָתָּן רֶגֶב שהשפה הספרדית שגורה היטב בפיו יכול לתרגם את הטקסט On air. ועוד דבר. מדוע יוֹנָתָּן רֶגֶב מראיין בתום המשחק רק את המאמן המובס ולחלוטין לא את המאמן הזוכה ? החמצה עיתונאית. ז'אן טבק ומורשת הכדורסל שלו מעניינים אותי לפחות כמו זאת של דיוויד בלאט

שני הפסדיה הרצופים של מכבי ת"א ב- Top 16 מחלישים (מאוד) את סיכוייה להעפיל שלב הבא. הפסד ו/או שניים נוספים יוציאו אותה סופית מתמונת התחרות. מעניין אם ערוץ 10 ישמור לה אמונים ו/או שמא בצר לה ינטוש אותה וגם יחסוך לעצמו את ממון זכויות השידורים. הטלוויזיה באשר היא צועדת בדרך כלל שלובת זרוע עם המנצחים ולא עם מפסידנים. ניתוק מגע של ערוץ 10  מ- מכבי ת"א בעיצומו של  טורניר ה- Euroleague הוא בעצם ניתוק מכבי ת"א מצינור המודעות וההזדהות של הציבור עמה.

סוף הפוסט מס' 134. הועלה לאוויר ב- 4 בינואר 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 134. שידור ישיר של ערוץ 10 אמש 3 בינואר 2013 מהיכל הספורט ביד אליהו מכבי ת"א – קאחה לבורל 71:70. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 134. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ב- 4 בינואר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *