פוסט מס' 268. אליפות העולם ה- 14 בא"ק של מוסקבה 2013 מול רדידות הביצוע וכישלון הרייטינג של ערוץ 1. (רשימה מס' 10). פוסט מס' 268. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 13 באוגוסט 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.

———————————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 268 : הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של יום שלישי – 13 באוגוסט 2013.

———————————————————————————————————-

פוסט מס' 268. אליפות העולם ה- 14 בא"ק של מוסקבה 2013 מול רדידות הביצוע וכישלון הרייטינג של ערוץ 1 (רשימה מס' 10). פוסט מס' 268. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

הערה 3 : אליפות העולם ה- 14 בא"ק של מוסקבה 2013 עושה אותי לאדם מאושר יותר בחיי , אולם מישהו בערוץ 1 צריך להעיר לשדר עמית הורסקי שבעת חשיפת המתחרים בטרם יריית הזינוק עליו להציג אותם בשמם המלא, שם פרטי ושם משפחה, כפי שלעמית הורסקי לא קוראים הורסקי, אלא עמית הורסקי.

הערה 4 : באולימפיאדת סיאול 1988 הגו שני אנשי טלוויזיה מהחשובים בזמננו מר אלכס גלעדי סגן נשיא בכיר ב- NBC והספרדי מר ַמנּוֵאל "מַנוֹלוֹ" רוֹמֶרוּ אחד משני ראשי הקבוצה המבצעית של EBU במשחקים האולימפיים בסיאול 1988 (השני היה הנורווגי יארלה הויסאטר ) יחדיו עם ה- Host broadcaster המקומי קבוצת הטלוויזיה SORTO (ראשי תיבות של Seoul Olympic Radio Television Operations) – את רעיון הכיסוי הטלוויזיוני המקסימלי : כל הספורטאים והספורטאיות הנוטלים חלק במשחקים האולימפיים של סיאול 88', יצולמו ע"י מצלמות הטלוויזיה של SORTO, לא משנה באיזה ענף ספורט ואין התיעוד מותנה באיכות התוצאות וההישגים של המשתתפים. SORTO, מנהיגות איגוד השידור האירופי של ה- EBU, ופועלו של אלכס גלעדי כיו"ר וועדת הטלוויזיה של ה- IAAF אפשרו לי כמנהל ומנווט שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית להעביר מידע טלוויזיוני בן 132 (מאה שלושים ושתיים) שעות בשידורים ישירים מאולימפיאדת סיאול 88' לאולפנים בירושלים במשך 17 (שבעה עשר) ימי המשחקים האולימפיים – אפילו ללא שגיאה אחת.

tsalash 6

טקסט מסמך : 4 באוקטובר 1988. מכתב הערכה ששלח לי מנהל חטיבת החדשות יאיר שטרן בתום מבצע השידורים בן 132 שעות של אולימפיאדת סיאול 1988. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

tsalash 5

טקסט מסמך :  7 באוקטובר 1988 . מכתב ההערכה שכתב לי מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית חיים יבין בתום מבצע השידורים הישירים בן 132 שעות של אולימפיאדת סיאול 1988. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

tsalash 4

טקסט מסמך : 17 באוקטובר 1988. מכתב הערכה שרשם לי מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל בתום מבצע השידורים הישירים בן 132 שעות של אולימפיאדת סיאול 1988. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 5 :  ב- 1963 נישאתי לרעייתי יעל ועזבתי את מכורתי קיבוץ אפיקים בעמק הירדן. ביקשתי ללמוד מתמטיקה ופיסיקה באוניברסיטה אבל לא הייתה לי תעודת בגרות. אפילו לא סיימתי י"ב כיתות. למדתי בביה"ס התיכון חקלאי "בית ירח". הבי"ס הזה לא עניין אותי יותר מידי ובמקום להשלים את שנת הלימוד ה- 12 החלטתי לעבוד עם אבא שלי משה בלינדמן – אלרואי ז"ל בענף מספוא. אהבתי עד למאוד את עבודת האדמה, את החריש, הזריעה , והקציר . כלי העבודה הראשוניים של הקיבוץ החרמש, הקלשון, הטורייה, האֵת, והמגרפה התחלפו זה מכבר בכלים חקלאיים מודרניים יותר ובראשם הטרקטורים, המקצרות, והקומביינים שכבשו את החציר והקש. המודרניזציה בחקלאות דחקה אפילו את הסוסים החוצה.

החלטתי ב- 1963 ללמוד הוראת חינוך גופני במדרשה למורים במכון ווינגייט. המחנך שלי היה אורי אפק – פינצ'וק (בן 81 היום) הבלתי נשכח עבורי. "תשמע יואש מכיוון שמדובר בך, המדרשה תקבל אותך לשורותיה בתנאי שתשלים תעודת בגרות תוך כדי לימודיך ב- ווינגייט" הציע פשרה, וצירף אותי לכיתה שלו במדרשה. ב- 1963 הייתי סטודנט צעיר במדרשה ב- ווינגייט ושם שמעתי לראשונה חוות דעת מפיו של עוד מורה בלתי נשכח עבורי בשם יצחק "איציק" מנדלברויד (בן 82 היום), בשעה שניצב מול הסטודנטים שלו וכך אמר להם : "הכי מעצבן אותי לשמוע מורים ומאמנים מעירים לתלמידים שלהם הערות טריוויה כמו, אתם מוכרחים לרוץ מהר יותר ו/או אתם חייבים לקפוץ גבוה, מבלי לעוץ להם עצה יעילה וחכמה כיצד לרוץ מהר יותר ו/או לקפוץ גבוה יותר". ואז החל השיעור הראשון שלו ב- א"ק במדרשה. גדולתו של איציק מנדלברויד כמורה ומחנך הייתה בכך שהוא הכריח את הסטודנטים שלו לחשוב. תורת הא"ק וההישגיות שלה איננה אינטואיציה. היא מבוססת על ידע נרחב באנטומיה ופיסיולוגיה ועל הבנת חוקי המתמטיקה ופיזיקה. לכל תוצאה יש סיבה. אין כאן שום טיפת מזל ו/או מקריות . שיאני ואלופי העולם במקצועות השונים בא"ק הם ווירטואוזים של קואורדינציה וביצוע נכון ויעיל  של התנועות שמרכיבות את מקצוע הא"ק הקונקרטי בהם הם עוסקים. בין אם מדובר ב- Sprint  של 100 מ' ו/או בזריקת דיסקוס. אולם הם האלופים לא לבד. מאחוריהם ניצבים מאמנים – מומחים שהם ווירטואוזים בידע שלהם לא פחות מהחניכים שמבצעים בשלמות ונאמנות את הוראותיהם . איציק מנדלברויד היה ווירטואוז. מורה לא"ק ברמה של מדען. הדוגמאות הבינלאומיות בעניין של מאמנים ואלופים הן רבות מספור.

afek

טקסט תמונה :  קיץ 1965. מכון ווינגייט . זהו אורי אפק – פינצ'וק מורי ומחנכי במדרשה למורים לחינוך גופני במכון ווינגייט בשנים 1965 – 1963 . אסור היה לטעות במראה הנערי שלו . הוא היה מורה ומחנך שדגל במשמעת וסדר קפדני . אורי אפק היה המאמן הלאומי של נבחרות ישראל בכדורעף לגברים ונשים . מאוחר יותר היה מנהל המשלחות האולימפיות של ישראל באולימפיאדות לוס אנג'לס 84' , סיאול 88' , וברצלונה 92' . (תיעוד וצילום יואש אלרואי . ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

mandelbroid

טקסט תמונה : זהו יצחק "איציק" מנדלברויד (יליד 1931) אתלט במועדון הפועל קריית חיים בשנות ה- 40 ו- 50 של המאה הקודמת. היה אלוף ישראל בהטלת כידון והדיפת כדור ברזל. הוא לא היה גדל גוף וענק מידות אך מכיוון שהיה מתמטיקאי ופיסיקאי הבין את חוקי הביו – מכניקה של אייזיק ניוטון עליהם ביסס את ביצועיו בא"ק . אם מתרגמים את חוקי הפיזיקה של אייזיק ניוטון לשפת הספורט ניתן להסיק מסקנה פיסיקאלית הגיונית כמעט במשפט אחד : "כדי להגיע להישגים מקסימליים בא"ק על האתלט לבצע בענפים השונים תנועות ארוכות ככל האפשר לאורך קו הפעולה של הכוח שהוא מפעיל על המכשיר ! ". זה כמובן איננו הכל ולא ההסבר היחיד . למשל בזריקת דיסקוס והטלת כידון נכנסים לתמונה ווקטורים אווירודינאמיים שמשפיעים על תעופת ותנועת המכשיר, וכו'. (התמונה באדיבות יצחק "איציק" מנדלברויד. ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

אציין בסיום ה- Issue הזה שלוש דוגמאות היסטוריות של שילוב מנצח בין מאמנים מצוינים לספורטאים אלופים. שלוש מתוך אלפים, אולי עשרות אלפים.

1. השחיין האמריקני מַרְק סְפִּיץ (Mark Spitz) לא היה מעפיל לגדולתו באולימפיאדת מינכן 1972 ללא מאמנו באוניברסיטת אינדיאנה ד"ר ג'יימס קאנסילמאן (Dr. James Counsilman), וללא מאמנו במינכן 1972 שאֶרְם שָאבוּר (Sherm Chavoor).

2. האָצָן והקופץ לרוחק האמריקני גֶ'סִי אוֹאֶנְס (Jesse Owens) לא היה מעפיל לביצועי א"ק חסרי תקדים שהעניקו לו ארבע מדליות זהב באולימפיאדת ברלין 1936 (בריצות 100 מ' ו- 200 מ' , קפיצה לרוחק, ומירוץ שליחים 4 פעמים 100 מ') בלעדי מאמנו האישי לארי סניידר (Larry Snyder) באוניברסיטת בקליבלנד – אוהיו , ומאמנו בביה"ס התיכון בקליבלנד צ'ארלס ריילי (Charles Riley).

owens 1

טקסט תמונה : 1935. האתלט האמריקני ג'סי אואנס בן 22 (משמאל) , שיאן העולם בריצות ל- 100 מ' בתוצאה 10.2 ש', 200 מ' בתוצאה 20.3 ש', וקפיצה לרוחק 8.13 מ' יחדיו עם מאמנו האישי באוניברסיטת אוהיו לארי סניידר. ג'סי אואנס קבע את שיאי העולם שלו על מסלולי פחם. התמונה צולמה שנה לפני הצלחתו הסנסציונית באולימפיאדת ברלין 1936.(התמונה באדיבות אוניברסיטת OHIO . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

owens 2

טקסט תמונה : 1936. ג'סי אואנס (מימין) מי שזכה בארבע מדליות זהב באולימפיאדת ברלין 1936 (בשתי הריצות הקצרות ל- 100 מ' ו- 200 מ', בקפיצה לרוחק, ובמירוץ שליחים 4 פעמים 100 מ') חוזר לארה"ב ומבקש להודות גם למאמנו האישי בביה"ס התיכון בקליבלנד צ'ארלס ריילי. (התמונה באדיבות אוניברסיטת OHIO. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

3. האצנית הישראלית אסתר רוט – שחמורוב לא הייתה יכולה להעפיל לצמרת הא"ק העולמית בריצת 100 מ' משוכות לנשים ללא מאמנה האישי עמיצור שפירא ז"ל (נרצח ע"י מחבלים באולימפיאדת מינכן 1972).

esther 1

טקסט תמונה : יולי 1972 . מגרש הא"ק במכון ווינגייט. אצנית המשוכות גב' אסתר רוט – שחמורוב (בת 20 עומדת במרכז) בתום אחד האימונים שלה לקראת אולימפיאדת מינכן 1972 יחדיו עם מאמנה האישי עמיצור שפירא ז"ל (מימין) ועם מי שעתיד להיות בעלה פטר רוט ז"ל (משמאל). יושבת האתלטית המערב גרמנייה גב' היידי רוזנדאהל (זכתה באולימפיאדת מינכן 1972 במדליית הזהב בקפיצה לרוחק והמירוץ שליחות 4 פעמים 100 מ' לנשים). (התמונה באדיבות אסתר רוט – שחמורוב. ארכיון יואש אלרואי/ כל הזכויות שמורות). 

esther 2

טקסט תמונה : 23 באוגוסט 1972. מינכן. שלושה ימים לפני טקס הפתיחה של האולימפיאדה ה- 20 במניין הזמן החדש של מינכן 1972. האצנית אסתר רוט שחמורוב בקפיטריה בכפר האולימפי במינכן יחדיו עם מאמנה האישי עמיצור שפירא ז"ל (מימין) ומנהל המשלחת האולימפית הישראלית מר שמואל "מוליק" ללקין (משמאל) .(באדיבות שמואל ללקין. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 6 : ב- 1985 קם מושיע טלוויזיה ל- IAAF בדמותו של הישראלי מר אלכס גלעדי מי ששירת כבר אז כחמש שנים בתפקיד סגן נשיא בכיר ברשת הטלוויזיה האמריקנית NBC . נשיא IAAF האיטלקי פרימו נביולו (Primo Nebiolo) הבחין בכישרונותיו הטלוויזיוניים של אלכס גלעדי ומינה אותו לתפקיד הרם , המשפיע , והחשוב של יו"ר וועדת הטלוויזיה של IAAF . מר אלכס גלעדי לא בזבז זמן . בתוך שנה ערך כנס טלוויזיה בינלאומי בהשתתפות מומחי טלוויזיה מרשתות הטלוויזיה המובילות באירופה והעולם בתחום שידורי הספורט כמו NBC האמריקנית , ה- BBC הבריטי , ARD ו- ZDF הגרמניות , SRG השווייצרית , RTVE הספרדית (ועוד) שדן בהענקת כיסוי טלוויזיה בינלאומי אחיד והולם ברמה הגבוהה ביותר שלו בתחרויות הא"ק בעולם . א"ק היא ענף ספורט שכולל בתוכו עשרות מקצועות בתחומי המסלול והשדה ולכן הכיסוי שלו הוא מורכב ומסובך וגם יקר שדורש הרבה מאוד אמצעי צילום וטכנולוגיה . מה שאתם רואים כעת על מסך הטלוויזיה שלכם מאליפות העולם ה- 14 בא"ק במוסקבה , הוא פרי מחקר , ידע , והסקת מסקנות על סמך ניתוח וניסיון של אלכס גלעדי והמומחים שפעלו לצדו , כבר אז בשנת 1986 . להלן תרשימי הטלוויזיה והתכנון הבינלאומי של כיסוי המקצועות השונים בתחרויות אליפות העולם ה- 14 בא"ק , על המסלול ובשדה , כפי שמבצעת הטלוויזיה הרוסית באמצעות 6 ניידות שידור ענקיות והצבת 105 מצלמות , סוגן , גודל ועוצמת העדשות שלהן , ותפקידן . ראוי לזכור כי באליפות העולם ה- 1 בא"ק בהלסינקי 1983 הציבה הטלוויזיה הפינית הציבורית YLE מי ששימשה Host bradcaster של האירוע אז , 4 ניידות שידור קטנות וסך של 18 מצלמות בלבד . RAI האיטלקית הציבה 22 מצלמות באליפות העולם ה- 2 בא"ק שנערכה ברומא ב- 1987. האינפורמציה הזאת מוגשת בעבור קוראי הבלוג הצעירים שמתעתדים אולי להיות מפיקי ובימאי טלוויזיה .

yoash 5

טקסט תמונה : קיץ 1986. אלכס גלעדי (מימין) סגן נשיא בכיר ברשת הטלוויזיה NBC ויו"ר וועדת הטלוויזיה של ה- IAAF, ואנוכי. הצילום נעשה ב- IBC במכסיקו סיטי בעת הפקת שידורי הטלוויזיה את השידורים הישירים של מונדיאל הכדורגל מכסיקו 1986 והעברתם לאולפנים בירושלים. במובנים רבים הוא Grand Master בתעשיית הטלוויזיה . במשך עשור שנים הוא היה המנטור, החונך, והמורה שלי בטלוויזיה הישראלית הציבורית. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

iaaf 1

טקסט מסמך : אליפות העולם ה- 14 בא"ק מוסקבה 2013. סוגי מצלמות וכמותן המכסות את האליפות. 66 מצלמות מוצבות בתוככי אצטדיון "לוז'ניקי". 20 מצלמות מוצבות סביב מסלול ריצות המרתון (מחוץ לאצטדיון) , 16 מצלמות מוצבות סביב מסלולי תחרויות ההליכה 2 מצלמות הוקצו לטובת צילומי Beauty shots ו- 2 מצלמות עוסקות בכיסוי האתלטים במגרש החימום בטרם כניסתם לתחרויות באצטדיון הראשי. (באדיבות IAAF. ארכיון יואש אלרואי).

iaaf 2

טקסט מסמך : Integrated feed 1 באליפות העולם ה- 14 בא"ק מוסקבה 2013 . מערך הצבת המצלמות של הפיד המשולב . הערה לצורך הבנת המקרא מובאים הנתונים הבאים : המספר הסידורי של המצלמה , סוג המצלמה , סוג העדשה , המיקום שלה באצטדיון , ומשימת הצילום הקונקרטית של כל מצלמה ומצלמה במערך הכולל של כל המצלמות . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) . 

iaaf 3

טקסט מסמך : Track feed 2 . מערך הצבת המצלמות בכיסוי כל תחרויות הריצה על המסלול לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 4

טקסט מסמך : Discus & Hammer feed 4 . מערך הצבת המצלמות בכיסוי תחרויות הזריקה בדיסקוס ותחרויות יידוי הפטיש לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 5

טקסט מסמך : Javelin feed 4 . מערך הצבת המצלמות בכיסוי התחרויות בהטלת כידון לגברים ונשים .(באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 6

טקסט מסמך : High Jump / QF feed 5 A / B . מערך הצבת המצלמות בכיסוי התחרויות המוקדמות בקפיצה לגובה לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 7

טקסט מסמך : High Jump / Finals Feed 5 A . מערך הצבת המצלמות בכיסוי תחרויות הגמר בקפיצה לגובה לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 8

טקסט מסמך : Pole Vault / OF feed 5 A / B . מערך הצבת המצלמות בכיסוי התחרויות המוקדמות בקפיצה במוט לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 9

טקסט מסמך : Pole Vault / Finals Feed 5 A . מערך הצבת המצלמות בכיסוי תחרויות הגמר בקפיצה במוט לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 10

טקסט מסמך : Horizontal Jumps / QF Feed 6 A / B . מערך הצבת המצלמות בעת כיסוי התחרויות המוקדמות של הקפיצות האופקיות (קפיצה לרוחק + קפיצה משולשת) לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 11

טקסט מסמך : Horizontal Jumps / Finals Feed 6 A . מערך הצבת המצלמות בכיסוי תחרויות הגמר של הקפיצות האופקיות (קפיצה לרוחק + קפיצה משולשת) לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 12

טקסט מסמך : Shot Put / QF Feed 7 A / B . מערך הצבת במצלמות בעת כיסוי התחרויות המוקדמות בהדיפת כדור ברזל לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 13

טקסט מסמך : Shot Put / Finals Feed 7 A . מערך הצבת המצלמות בכיסוי תחרויות הגמר בהדיפת כדור ברזל לגברים ונשים . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 14

טקסט מסמך : Race Walk Feed 3 . מערך הצבת המצלמות של כיסוי תחרויות ההליכה לגברים ונשים מחוץ לאצטדיון . הזינוק באצטדיון "לוז'ניקי" והסיום באצטדיון "לוז'ניקי" . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 15

טקסט מסמך : Marthon Feed 3 . מערך הצבת המצלמות של כיסוי ריצת המרתון (42.195 ק"מ) שיוצאת מאצטדיון "לוז'ניקי" ומסתיימת באצטדיון "לוז'ניקי" (הקפה של 400 המטרים האחרונים בריצת המרתון נעשית בתוך האצטדיון) . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

iaaf 16

טקסט מסמך : (Marthon (continued . המשך תיאור הצבת מערך המצלמות בריצות המרתון לגברים ונשים . כפי שניתן להבין מהשרטוט מצלמות 16 , 17 , ו- 18 נישאות ע"י צלמים רכובים על אופנועים חשמליים שלא פולטים עשן (לכל אופנוע כמובן יש את הנהג שלו כך שהצלמים פנויים לצילום בלבד) . מצלמה מס' 19 מוצבת על מכונית גדולה מובילה אף היא חשמלית שאיננה פולטת עשן . מצלמה מס' 20 מוצבת בהליקופטר . (באדיבות IAAF . ארכיון יואש אלרואי) .

סוף הפוסט מס' 268, רשימה מס' 10. הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של יום שלישי – 13 באוגוסט 2013.

ראה המשך בפוסט הבא "אליפות העולם ה- 14 בא"ק של מוסקבה 2013 מול רדידות הביצוע וכישלון הרייטינג של ערוץ 1. (רשימה מס' 11). כל הזכויות שמורות.

סוף הפוסט מס' 268, רשימה מס' 10. הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של יום שלישי – 13 באוגוסט 2013.


תגובות

פוסט מס' 268. אליפות העולם ה- 14 בא"ק של מוסקבה 2013 מול רדידות הביצוע וכישלון הרייטינג של ערוץ 1. (רשימה מס' 10). פוסט מס' 268. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 13 באוגוסט 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>