פוסט מס' 293. הפקת שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית בראשותי את מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982. (רשימה מס' 2). פוסט מס' 293. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 1 באוקטובר 2013.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ גם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.

————————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 293 : הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 1 באוקטובר 2013.

————————————————————————————————–

הפקת שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית בראשותי את מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982. (רשימה מס' 2). פוסט מס' 293. כל הזכויות שמורות. 

טקסט תמונה :  2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 1

טקסט תמונה : מארס 1982 . ארבעה חודשים בטרם ההמראה למבצע השידורים הטלוויזיוני הממושך והמורכב של מונדיאל ספרד 1982. אנוכי (קיצוני מימין) בעמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית שמיסדתי באולם צר המידות של מכבי ר"ג בכפר המכבייה יחדיו עם המפיק משנה שלי אורי לוי (קיצוני משמאל) ועם השדר הראשי והמוביל שלי יורם ארבל (שני משמאל). שני מימין הוא כתב מחלקת הספורט בטלוויזיה גיורא צור. (התמונה באדיבות עדי אבישי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : התוכנית התיעודית "שער השבת" ששודרה אמש (מוצ"ש – 28 בספטמבר 2013) בערוץ 5 בכבלים בראשות המנחה יונתן כהן ושלשות אנשי הפאנל שלו (מר גיא לוי המאופק מתבלט לטובה) היא משדר טלוויזיה דוקומנטרי ברמה נמוכה.

הערה 4 : ערוץ 10 ממשיך להתעמר בגורלו ואמש שידר בזמן צפייה ראשי בתשע בערב שוב שידור חוזר ומשמים בפעם המי יודע כמה של חידון הטריוויה "לעוף על המיליון" בראשות המנחה ירון ברובינסקי . ערוץ 1 לעומתו הביא בשידור חוזר מ- 2003 את הסרט התיעודי של הבימאי אידו סלע והמפיקה הוותיקה גב' דפנה קפלנסקי, "המלחמה לא נגמרה. 30 שנה להלם", תזכורת כאובה ממלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973.

הערה 5 : השידור הישיר אֶמֶש (יום שני – 30 בספטמבר 2013) בערוץ 1 של המשחק הפועל באר שבע – בני יהודה 1:2 מאצטדיון "ווסרמיל" במסגרת המחזור הרביעי של ליגת העל בכדורגל , היווה תזכורת לכדורגל רוטיני באמצעות צילומי טלוויזיה שגרתיים . נכון שעיתונות הספורט לגווניה דנה בהישג המפליג של קבוצת הפועל באר שבע בראשות המאמן אלישע לוי (ונשיאת המועדון גב' אלונה ברקת) שצברה ניצחון רביעי בארבעה משחקים וניצבת במקום השני בטבלה לאחר מכבי ת"א. הפקת הטלוויזיה של ערוץ 1 (בעלת חולשות משלה) חושפת מאידך שוב כדורגל שבלוני, איטי, וצפוי ושיפוט רווי שגיאות של השופט המרכזי רועי ריינשרייבר (לא בפעם הראשונה). צריך להבין שעלות ההפקה של השידור הישיר אֶמֶש (יום שני – 30 בספטמבר 2013) של ערוץ 1 עמדה על כ- 550000 (חמש מאות וחמישים אלף) שקל. לא מעט ממון תמורת חיזיון כדורגל דַל ומשעמם. נכון שהשידור הישיר של משחק הכדורגל אתמול בערב עטור כמות פנטסטית של חסויות מכל הכיוונים (ערוץ 1 נראה לעיתים כמו ערוץ מסחרי לכל דבר בשל ריבוי הפרסומות) מניב החזר של כ- 100000 (מאה אלף) שקל ובכך ממזער בכ- % 20 את עלויות ההפקה , אולם התמונה הכוללת ענייה . האשם איננו רק ברמת המשחק. המצלמה המובילה של ניידת השידור "מזמור" בשימוש ערוץ 1 (נמצאת באוויר % 70 – % 65) ניצבת בזווית צילום נמוכה מידי והתוצאה שכונתית. כמה מ- 12 המצלמות של הבימאי אמנון אוסמן שאחראיות על שידור ההילוכים החוזרים "סגורות" מידי, ולכן הצלמים נדרשים לצודד במהירות את העדשות בעת תנועתן ימינה (ו/או שמאלה) ומגיעים באיחור ו/או כמעט באיחור למוקד ההתרחשות. הצילומים האלה מסבים אי נוחות לצופי הטלוויזיה בכורסאות בסלון ביתם. שידור המהלכים (לא כולם) של אותן העדשות ה- "סגורות" בתנועת Slow motion מדגיש את "מריחת" התמונה ומראה את ה- "Frames" הקופצניים. צילומים בעייתיים שמזכירים לי את תמונות ה- Video מלפני 40 (ארבעים) שנים. יחד עם זה צריך לציין שחלק מה- Replays מוקרנים מזוויות צילום נכונות (גבוהות ופתוחות) ובאיכות מתקבלת על הדעת אולם תוצאת הסיקור הטלוויזיוני הכללית חלשה ולא מעניינת . מגוחך לומר זאת ולהעניק רק הערכה חלקית למוצר שבור שאמור להיות שלם ובוהק ב- 2013. אתה מצפה מהשידור הציבורי להרבה יותר. לפחות שימוש במצלמת SSM אחת. לפחות אחת. ההשוואה עם הנעשה בעולם עושה שמות בערוץ 1. מה חבל.

יורם ארבל מדגיש שוב ושוב בצדק את העניין הפרובלמטי של הצבת החומות בפני הבעיטות החופשיות, שלא על פי החוק (9.15 מטרים מהכדור). כולם יודעים מזה זמן רב כי בעיטה חופשית מסובבת בטווחים של 30 – 16 מטרים עלולה להפוך את הכדור לקטלני ומסכנת את השוער. לכן השחקנים מפרים ביודעין את החוק ומתייצבים במרחק של כ- 6 מטרים מהכדור מבלי שהשופט יתעקש על הכפפת חוק . אתמול ראיתי זאת שוב בדקה ה- 67 במשחק הפועל באר שבע – בני יהודה 1:2. השופט רועי ריינשרייבר העניק בעיטה חופשית לקבוצת הפועל באר שבע מטווח של 23 – 22 מטרים. תומר סוויסה בעל הבעיטה החזקה התייצב ליד הכדור. בני יהודה העמידה חומה במרחק של כ- 6 מטרים מהכדור מבלי שהשופט רועי ריינשרייבר יתערב. השדר יורם ארבל העיר בצדק כי השופט כמו צוות השידור רואה גם הוא כי החומה מפרה חוק אך איננו מתעקש על קיומו ומחליק את העניין (יורם ארבל הציע לשלוף כרטיס צהוב למישהו מאנשי החומה כדי להרתיע) . הפרשן דני נוימן ענה לו כי ככה זה בכל העולם (לא נכון). ישנם שופטים בעולם וגם בארץ שמתעקשים ועוד איך מתעקשים על העמדת החומה במרחק הקבוע בחוק ואינם חוששים להתעמת עם השחקנים. אמש לא הצליח תומר סוויסה לגבור על החומה הקרובה מידי אליו , והבעיטה שלו הייתה בלתי יעילה לחלוטין.

ועוד עניין. נחמד ששדרני הקווים מראיינים את המאמנים בטרם חידוש המחצית השנייה ומנסים לשאוב מהם מידע חדש לקראת הבאות. אולם יש גבול לטריוויה ולרדידות. אמש שאל שדר הקווים של ערוץ 1 מר ליאב נחמני (באותה העת שימש גם כתב מסקר של המשחק הזה עבור העיתון "ישראל היום") את מאמן בני יהודה דרור קשטן בטרם תחילת המחצית השנייה שאלה לא נבונה כלהלן : "דרור, הקבוצה שלך מוליכה 0:1…אבל אני רואה שאתה לא רגוע…", והושיט לו את המיקרופון כדי לקבל תשובה . בצילום ה- Close up של דרור קשטן הייתה טמונה התשובה. דרור קשטן התבונן בתמיהה בשואל וענה לו מִנֵּיה וּבֵיהּ, "אני רק באמצע המשחק…למה שאהיה רגוע…?". השאר כבר לא חשוב.

נאמר בבלוג הזה לא אחת כי ערוץ 1 רכש את זכויות השידורים של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל לשלוש עונות של 2016 – 2013 תמורת 45.000000 (ארבעים וחמישה מיליון) שקל . מותר לו להתאמץ הרבה יותר עבור משלם האגרה המממן הציבורי שלו כדי להביא דיווח הרבה יותר יעיל ואסתטי . גם בהפסקה שבין שתי המחציות .

הפקת שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית בראשותי את מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982. (רשימה מס' 2). כל הזכויות שמורות.  

פרק 2 (א') : עלויות ומחירים (100 פזטות ספרדיות היו שוות בקיץ 1982 לדולר אמריקני אחד) של שכירה ושימוש בטכנולוגיות הטלוויזיוניות בעת הפקת שידורי מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982. 

hod

טקסט תמונה : יוני 1982. מונדיאל ספרד 1982 . משרד ההפקה, התקשורת, והשידורים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- IBC במדריד. זאת הייתה המפקדה שלי. אנשי רדיו "קול ישראל" משדרים ישיר Off tube את אחד ממשחקי הכדורגל של מונדיאל ספרד 1982 מהמפקדה שלי . זיהוי האנשים מימין לשמאל : טכנאי הרדיו מאקס "מקסי" גורפינקל, גדעון הוד (מעשן כרגיל), המפיק משנה שלי אורי לוי (נשען על ידו), שדר הרדיו רמי יצהר (מחזיק במיקרופון), דני דבורין, ועורך הסרטים בטלוויזיה הישראלית הציבורית נתן זהבי. מאחור מציץ ראשו של מהנדס הקול והתקשורת שלי מיכה לויירר. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

הונאת מאזיני רדיו "קול ישראל" הייתה טריק טכני קל למימוש וביצוע. הטכנאי מאקס גורפינקל התחבר באמצעות כבל מיוחד ל- International sound שבקע ממוניטור הטלוויזיה. הוא ערך Mix Sound בין רעש הקהל של האצטדיון לבין פס הקול של שדר הרדיו שישב במשרד ההפקה, התקשורת, והשידורים שלי ב- IBC במדריד. במידה ושדר הרדיו לא בישר למאזיניו במפורש כי הוא איננו משדר מעמדת שידור באצטדיון אלא יושב על כיסא במשרד הטלוויזיה של יואש אלרואי ב- IBC במדריד, הרי שהמאזין התמים לא יכול היה לדעת כי שדר הרדיו מעתיק עבורו את האינפורמציה ממוניטור טלוויזיה. בכל הסיפור המביש הזה של רדיו "קול ישראל" במונדיאל ספרד 1982 לא ברור לי עד עצם היום הזה מדוע הטילו בימים ההם מנהל רדיו "קול ישראל" גדעון לב ארי ז"ל ומנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד על השדר המוביל והמוכשר ויוצא דופן באיכותו גדעון הוד (הוא טוב הרבה יותר מדני דבורין ורמי יצהר שהם בעצמם אינם קוטלי קנים) להפיק ולנהל את הפקת הרדיו של מונדיאל ספרד 1982 במקום לשדר. אי אפשר לנהל טוב וגם לשדר טוב . הנימוקים הוסברו כבר בפוסט הקודם. רבות הרהרתי מאז בגדעון הוד מה עבר לו בראש במהלך טורניר ספרד 1982. הוא תמיד נראה לי רציני מידי. אדם שלא חייך. לעיתים עגום פנים , מודאג, ועצוב. ראו שהוא איננו מאושר ולא שמח. לך תדע אלו מחשבות רצות לו כל הזמן בראש כשהוא נמצא בחברתם של רמי יצהר ודני דבורין. דבר אחד מוסכם על כולם : גדעון הוד היה שדר עַל ברדיו "קול ישראל". רַבָּן. Grand Master. בעל קול רדיופוני מרשים, דיקציה נפלאה, היגוי מושלם של שמות לועזיים . שדרן רהוט בעל אוזן מוסיקאלית. אחד שצעד תמיד בבטחה על התפר הדק שמפריד בין שידור לברבור. הוא מעולם לא פטפט. חוש עיתונאי מיוחד במינו הדריך אותו לסנן את מבחר האינפורמציה ולמָנֵן את כמות המילים. הוא היה שדר רדיו פנומן. במלוא מובן המשמעות של ההגדרה הזאת. האחד ואין בִלְּתּוֹ.

הקבוצה המבצעית המיוחדת של RTVE בראשות מנואל "מנולו" רומרו עשתה מאז 1979 עבודה עצומה ופנטסטית בשני מישורים של שידורי מונדיאל ספרד 1982. בראש וראשונה בתחום מיסוד ההפקה הטכנולוגית והלוגיסטית כ- Host broadcaster בינלאומי (בכל רחבי ספרד הענקית המדינה השלישית בגודלה באירופה) של אירוע ספורטיבי סוּפֶּר מבוקש ע"י הציבור והתקשורת בעולם. ולא פחות חשוב : מנולו רומרו ואנשיו הגישו  למפיקי הטלוויזיה וברדיו בעולם מאז ראשית 1981 אינפורמציה עדכנית ומדויקת באמצעות תכתובת שוטפת, מסודרת, וקפדנית (בארבע שפות : ספרדית, אנגלית, צרפתית, וגרמנית) למה הם יכולים לצפות ומה הם יכולים לדרוש מ- RTVE כדי למסד למען עצמם ב- IBC במדריד וב- 14 האצטדיונים הפרוסים ברחבי ספרד (באמצעות מגוון האפשרויות הרבות והשונות) את תשתיות התקשורתיות ההכרחיות . הכל כמובן תמורת תשלום. חשתי בר מזל לעבוד מול רשת טלוויזיה כה אמינה, ומדויקת כ- RTVE . האנשים אינם מבינים איזה תענוג זה לעבוד בחברה טלוויזיונית מהימנה וברורה. אין תחליף לאמינות ומהימנות בעבודה בסביבה טלוויזיונית . ברור שאת עיקריה של האינפורמציה הטלוויזיונית שזרמה מ- RTVE הבאתי תמיד ומייד לידיעת הממונים עלי מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל, מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית יצחק "צחי" שמעוני ז"ל, וגם מנהל חטיבת החדשות טוביה סער.

romero 1

טקסט תמונה : זהו הספרדי מנואל "מנולו" רומרו (Manuel Romero) ב- 1982, מגדולי אנשי הטלוויזיה בדורנו. הוא היה ראש הקבוצה המבצעית המיוחדת של RTVE  שהפיקה את שידורי הטלוויזיה של מונדיאל ספרד 82' . הזמנתי אותו באופן אישי להשתתף עמנו בארוחה הסיום חגיגית שערכתי במדריד בתום ההפקה לצוות הטלוויזיה הישראלית כאות הצדעה לפועלו. הוא נענה וכיבד אותנו בנוכחותו. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

romero 2

טקסט תמונה : מארס 1981. זוהי נבחרת הטלוויזיה המצוינת של RTVE בראשות מנולו רומרו שהרימה הפקת טלוויזיה בינלאומית לתפארת במונדיאל ספרד 1982. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

שפע מִגְוָון האפשרויות הטכנולוגיות והלוגיסטיות במונדיאל ספרד 1982 היה רחב ובעל עומק . ללא כל השוואה עם הדלות שהציעה ATC 7 רשת הטלוויזיה הארגנטינית מי שימשה כ- Host broadcaster בינלאומי של מונדיאל ארגנטינה 1978 לעומת RTVE הספרדית שסיפקה לרשות ה- Networks של רשתות הטלוויזיה והרדיו בתבל שימוש מגוון ביותר באמצעים הבאים תמורת תשלום כלהלן : שכירת עמדות שידור באצטדיונים, שכירת אולפני שידור באצטדיונים וב- IBC ב- Torre Espania במדריד, שכירת קווי שידור 4W, שכירת טלפוניה מפותחת, שכירת צוותי ENG, הענקת עמדות צילום מיוחדות באצטדיונים לציוותי ה- ENG וה- Film , נקודות "הזרקה" מיוחדות Unilateral של חומרי שידור מהאצטדיונים ומ- IBC, שכירת שירותי טלוויזיה ורדיו במרכז שידורים בינלאומי (IBC) מפותח ברמה גבוהה ביותר, ובניית תחנת קרקע מפותחת ביותר לתקשורת לוויינים ב- Buitrago (ליד מדריד). דרוש היה רק לקרוא בעיון את שפע האינפורמציה הטלוויזיונית והרדיופונית המגיעה ממדריד ונוחתת בירושלים כדי לסנן במהירות את ההכרחי ולידו את הבלתי הכרחי. אי אפשר היה שלא להתפעל מהיעילות המדוקדקת של הטלוויזיונית הספרדית RTVE. לאחר דיונים ארוכים ומפותלים שלי טכנולוגיים, לוגיסטיים, וכספיים הנוגעים למונדיאל ספרד 1982 עם מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ולצדו מנהל הטלוויזיה יצחק "צחי" שמעוני ומנהל חטיבת החדשות טוביה סער , אושר לי לשכור 25 עמדות שידור בעלות כוללת של 55000 (חמישים וחמישה אלף) דולר. עלות כל עמדת שידור בכל אחד מ- 14 האצטדיונים עמדה על 2200 (אלפיים ומאתיים) דולר. אם לתרגם את שכירת עמדות השידור לתוכן הרי היה מדובר ב- 25 (עשרים וחמישה) שידורים ישירים מתוך סך של 52 (חמישים ושניים) משחקים וגם למסד טלפון בעל חיוג בינלאומי בכל עמדת שידור שלי באצטדיונים השונים כ- Back up לקווי השידור ה- 4W . הצלחתי לשכנע את יוסף "טומי" לפיד לשדר ישיר 9 (תשעה) משחקים מהשלב הראשון של הטורניר ואת כל 16 (שישה עשר) משחקי השלב השני לרבות שני משחקי חצי הגמר, המשחק על המקום ה- 3, ומשחק הגמר כמובן. דרישתי לשדר 30 (שלושים) משחקים מהשלב הראשון נדחתה ע"י שלושת אנשי הטריאומוויראט מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי", יצחק "צחי" שמעוני, וטוביה סער. כמו כן אישר לי מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד להקים משרד הפקה, תקשורת, ושידורים ב- IBC במדריד וכמובן את האלמנטים הטכנולוגיים הקשורים כמו מוניטורים, קווי 4W פנימיים, קווי שידור 4W חיצוניים בין מדריד לירושלים, שקעים חשמליים, שני טלפונים בעלי חיוג בינלאומי, ושלושה טלפונים פנימיים וריהוט משרדי צנוע. RTVE עמדה בכל Request שלי ומילאה בדייקנות את כל דרישותיי אבל הכל עלה כסף. עלות מיסוד המשרד נסבה סביב מחיר של 11000 (אחד עשר אלף) דולר. נתתי לדעת לסמנכ"ל הכספים של רשות השידור ישראל דורי אודות כל פסיעה שאנוכי פוסע במישור הכספי . ביקשתי גם להטיס למונדיאל ספרד 1982 צוות פילם שלנו של הטלוויזיה הישראלית הציבורית לסיקור חדשות (אירופה וארה"ב עברו זה מכבר לצלם חדשות ב- ENG), אולם יוסף "טומי" לפיד לא התלהב וממילא מלחמת לבנון ה- 1 שפרצה בראשית יוני 1982 ביטלה וגנזה חלק ממחשבות ההפקה שלי. האפשרות של שכירת צוות ENG ספרדי + הטסת כתב חדשות מהארץ נפלה מייד. וועד ההנדסה הודיע ליוסף "טומי" לפיד כלהן : "צוות Film מאויש שלנו ו/או כלום". התוצאה הסופית מהיבט הסיקור החדשותי סביב המשחקים וטורניר ספרד 1982 הייתה באמת כלום. 25 שידורים ישירים בהיקפים מלאים (מתוך 52 משחקים) אך לא כתבות חדשותיות ועריכת ראיונות עם גיבורי העלילה.

romero 3

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. ה- FIFA מקיימת לראשונה מונדיאל בהשתתפות 24 נבחרות . המסמך מציג את מערך משחקי השלב הראשון, השלב השני, משחקי חצי הגמר, המשחק על המקום ה- 3, ומשחק הגמר במונדיאל ספרד 82'. כמו כן מפרט המסמך את נתוני משחקי הנבחרות, ימים ותאריכים, שעות , אצטדיונים, בתים מוקדמים ומאוחרים, וימי מנוחה בטורניר הממושך. (באדיבות RTVE . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אוסיף רק שאושרו לי חדרים ללינה זוגית במלון "Convencion" (וגם במלונות בערים נוספות מהן שידרנו את משחקי האליפות) בעלות ממוצעת של 112 (מאה ושניים עשר) דולר לילה . כסף רב בימים ההם מחקר קצר שערכתי בספרד 82' בין משלחות הטלוויזיה השונות גילה שהטלוויזיה הישראלית הציבורית הייתה היחידה בעולם שכפתה על אנשי הצוות שלה בספרד להשתכן בזוגות כאילו מדובר בשירות מילואים. סמנכ"ל הכספים ישראל דורי הסכים לשכור 5 (חמישה) חדרים במדריד , אולם  מפני שמספר אנשי המשלחת של הטלוויזיה הישראלית הציבורית למונדיאל ספרד 1982 היה 11 (אחד עשר) לרבות עוזרת ההפקה המצוינת שלי גב' עדה קרן לגור, אילץ אותי הדבר לעשות סידור כי בחדר אחד יתגוררו 3 אנשי צוות, ועוד 8 אנשי צוות יחלקו ארבעה חדרים נוספים. עדה קרן נאלצה לחלוק חדר עם גברים. ישראל דורי לא הסכים לשנות את רוע הגזירה ולהוסיף חדר בעלות של 112 דולר רק בעבור גב' עדה קרן. זה נראה בעיניו מחיר מוגזם . הדיור הבעייתי של עדה קרן העמיד אותי בפני דילמה האם בתנאי המגורים הנוכחיים במדריד (וגם באצטדיונים האחרים בערים האחרות לשם היא נועדה לנסוע בתוקף תפקידה) עלי לוותר על עדה קרן והאם להודיע לה שלא תטוס למדריד. ברור שאנוכי לא וויתרתי על עדה קרן (היא הייתה עוזרת הפקה חיונית בהפקה כה ממושכת, מורכבת, ומסובכת). עדה קרן עצמה לא וויתרה על ביצוע המשימה, אולם יוסף "טומי" לפיד וויתר. הוא לא התערב בהחלטה הכספית המטומטמת של ישראל דורי שלא לשכור חדר נוסף עבור עוזרת ההפקה, ונתן למצב הבלתי מתקבל על הדעת להישאר על כנו כמות שהוא. אך בעל אקדים את המאוחר.

arbel loyrer

טקסט תמונה : יוני 1982. מונדיאל ספרד 1982. מדריד. התמונה שצילמתי מתעדת לינה קבוצתית בקרב משלחת רשות השידור הישראלית . השדר יורם ארבל (מימין) ומפקח התקשורת מיכה לויירר חולקים חדר משותף במלון  “CONVENCION“ במדריד. הלינה הקבוצתית במבצעי שידור בינלאומיים ממושכים הייתה המצאה ישראלית שנועדה לחסוך כסף לקופת הרשות . שום רשת טלוויזיה בעולם אינה נוהגת להלין את עובדיה בזוגות במבצע שידורים כה ממושך חוץ מהטלוויזיה הישראלית הציבורית. עבודת ההפקה והשידור בחו"ל איננה שירות מילואים וגם לא חיי קומונה בקיבוץ. מספיק שאחד מבני הזוג נוֹחֵר בלילה או מעשֵן כדי להפוך את חייו של השני לבלתי נסבלים . הערה : מנכ"ל רשות השידור אורי פורת נענה להפצרתי והפסיק את הנוהג הנפסד הזה של "לינה בזוגות" במונדיאל הכדורגל של מכסיקו 1986 . התיעוד נשמר . (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ada keren

טקסט תמונה : יוני 1982. עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית באצטדיון רב המוניטין "Santiago Bernabeu" במדריד. עוזרת ההפקה עדה קרן יושבת שנייה מימין. הטכנאי סעדיה קאראוואני (במרכז) אוחז במיקרופון ה- Lip Microphone ומוודא את איכות קו השידור ה- 4W ברוחב פס של 3.54 קילו הרץ (khz) עם חבריו באולפן בירושלים. משמאל חתוך, השדר יורם ארבל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 2

טקסט תמונה : 12 ביוני 1982. מונדיאל ספרד 1982.  אנוכי בדרכי עם חבריי ל- IBC במדריד (ה- Accreditation תלוי על צווארי) יממה לפני יריית הפתיחה של טורניר גביע העולם בכדורגל . את התמונה הזאת גיליתי לא מזמן בארכיון התמונות הגדול שלי. אנוכי זוכר את רגע הצילום ההוא. אורי לוי צילם אותי. הייתי שקוע בהרהורים אודות מלחמת לבנון ה- 1 וב- רולר השחור שרץ בתום מהדורות "מבט" והציג מידי ערב את שמות חיילי צה"ל שנהרגו בקרבות הקשים. הצעתי ליוסף "טומי" לפיד לפרק את ההפקה ולחזור הביתה כדי ליטול חלק במלחמה העקובה מדם ההיא, אבל הוא לא הסכים. "השידורים הישירים של משחקי מונדיאל 1982 שאתם מעבירים מספרד ארצה חשובים ומקבלים חשיבות יתר בעיתות מלחמה". (צילום אורי לוי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הבלוג הזה yoashtvblog.co.il איננו קוּרְס טלוויזיה אולם בכל זאת אנוכי מבקש לבקש לשתף במשהו את הקוראים בחלק מהתכתובת של RTVE ו- CTNE (חברת הטלפון הלאומית של ספרד) עמי בשנים 1980, 1981, ו- 1982, במקצת משפע הנתונים הטכנולוגיים והלוגיסטיים ומגוון שירותי הטלפוניה ושירותי קווי השידור ה- 4W שהעמידו והציעו שני הגופים האלה לעולם כולו ולי כנציג הטלוויזיה הישראלית הציבורית. מדובר בשירותים יעילים ומדויקים הנוגעים לשידורי הטלוויזיה הממושכים והמורכבים של מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982 + מחירי השכירה והשימוש . מעולם לא פרסמתי את המסמכים האלה בפומבי. היחידים שראו אותם בזמנו לפני יותר משנות דור היו מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל , סמנכ"ל הכספים של רשות השידור ישראל דורי ייבדל לחיים ארוכים, מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית יצחק "צחי" שמעוני ז"ל ומחליפו בתפקיד טוביה סער יבד"ל לחיים ארוכים, והיועץ הבכיר של המנכ"ל נקדימון "נקדי רוגל ז"ל מי ששימש מאוחר יותר מטעמו כקצין חוקר של הפשלה החמורה וכישלון שידורי רדיו "קול ישראל" במונדיאל ספרד 1982.

כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית אתה חייב להיות מחונן גם בידע והשכלה טלוויזיונית טכנולוגית רחבה כדי להבין מה רוצים ממך בתכתובת הטלוויזיונית הזאת . צריך גם סבלנות כדי לקרוא אותה בעיון רב מבלי להפסיד שום פרט. מפני שעם המידע הזה אתה הולך למנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ולסמנכ"ל הכספים שלו ישראל דורי כדי לקבל את האישורים הכספיים – כלכליים הנדרשים על מנת לתַּפְעֵל הפקת שידור טלוויזיונית כה מורכבת ומסובכת וגם ממושכת הרחק מגבולות המדינה הקרויה "מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982" לרבות תקשורת לוויינים מסובכת, מסורבלת, וביורוקרטית בין תחנת הקרקע הספרדית לתקשורת לוויינים Buitrago לבין תחנת הקרקע לתקשורת לוויינים שלנו בעמק האלה . צריך להבין שמדובר בשנת 1982 בטרם הטסת לוויין התקשורת האירופי ה- ECS לשמיים (החל לפעול רק ב- 1988 לקראת אולימפיאדת סיאול 1988). בעצם "בזק" שימשה ב- 1982 כמעין חברת תיווך תקשורתית בין מאוויי התכנון שלי לבין ה- EBU ו- RTVE. הפקת הטלוויזיה של מונדיאל ספרד 1982 על ידי הפכה להיות איטית, מסורבלת, ומלווה בסימני שאלה מיותרים, משום שמנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד היה מאוד לא בטוח בעצמו. זאת הייתה אמור ההפקה הבינלאומית הראשונה שלו של מפעל ספורט רב ממדים כמו המונדיאל והוא ראה כיצד נוזל הכסף מבעד למסננת של ישראל דורי. הוא הפקיד שני כלבי שמירה על הקופה הציבורית בדמותם של ישראל דורי ושלמה עבדי ובכך ביקש לסכל ו/או לפחות להאט את הדרישות הביצועיות שלי. הוא לא אִפְשֵר לי לצאת לקרב בתנאים שלי. הוא עיכב את תשובותיו לי (ולכן לא יכולתי להשיב במועד בכל ענייני ההפקה ל- RTVE) ומפני שהיה חסר לחלוטין ביטחון טלוויזיוני בתחום הזה של שידורי ספורט מורכבים ויקרים , ניסה לערער גם את הביטחון האישי שלי. התחושה שלי הייתה שאנוכי לבד בהפקה המורכבת והמסובכת הזאת לפחות בראשיתה. בעצם אנוכי יוצא לקרב סבוך וממושך רחוק מגבולות המדינה מבלי שלרמטכ"ל שלי יש מושג של כיוון והשראה. בשל אישיותו הדומיננטית הוא האפיל על מנהל הטלוויזיה יצחק "צחי" שמעוני ועל מחליפו טוביה סער. יוסף "טומי" לפיד היה הססן.

הפליא אותי מאוד שכמנהיג שידור עתיד היה לכפות עלי להעניק את המיקרופון בעת השידורים הישירים מספרד 82' של שלושת השדרים שלי יורם ארבל, נסים קיוויתי, ורפי גינת – למען פריצות חיות (מלאכותיות ומיותרות לחלוטין) של השדר בשפה הערבית סולומון "סולי" מוניר. זאת הייתה טיפשות טלוויזיונית שהוא המציא בו על מיקרופון אחד שידרו לסירוגין בשתי שפות עִברית ועַרבית. חידלון חסר תקדים שהיועץ הבכיר שלו נקדימון "נקדי" רוגל הפר אותו מאוחר יותר. יוסף "טומי" לפיד רחש חיבה יתירה למנהל הטלוויזיה בשפה הערבית בימים ההם מר יוסף בר-אל ותרגם זאת בהטסת שדר בשפה הערבית (סולי מוניר) יחדיו עם הצוות שלי רק כדי לשדר Off tube מהמשרד שלי ב- IBC במדריד סיכומים קצרים ותקצירים קצרצרים (לעולם לא מהשטח). הסברתי לו כי את שידורי ה- Off tube שלו מהמוניטור יכול סולי מוניר לעשות מהאולפן בירושלים ואין צורך להרחיק עד ספרד לשם כך . תשובתו הייתה "אל תתחצף". ידעתי שהוא בוטה. לא ידעתי עד כמה (כפי שיהיה אפשר להיווכח בהמשך סדרת הפוסטים הזאת הדנה בהפקת מבצע שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית את מונדיאל ספרד 1982, בוטה אבל לא טיפש). ברור שלא נשארתי חייב והשבתי לו כלהן : "אם כך אתה מתנהג לא כמנכ"ל רשות שידור ועורך ראשי אלא כפוליטיקאי שמבקש שקט במסדרונות הטלוויזיה תמורת אתנן ושוחד טלוויזיוני". יוסף "טומי" לפיד אהב את יוסף בר-אל מסיבותיו שלו. הוא אמר לי כמפיק ועורך של מבצע שידורי הטלוויזיה של מונדיאל ספרד 1982 כי כל עוד הוא כאן הטלוויזיה בשפה הערבית לא תקופח ועלי לכבד את החלטתו זאת. הסברתי ליוסף "טומי" לפיד כלהלן : "תראה, רשת הטלוויזיה JRT של יוגוסלביה הגדולה (הייתה חברה ב- EBU כמונו) עשתה Booking של חמש עמדות שידור בכל אצטדיון במונדיאל ספרד 1982 בחמש שפות עבור האוכלוסייה המגוונת שלה : סרבית, סלובנית, מקדונית, קרואטית, ובוסנית – אולם מדובר בשידורים ישירים בהיקפים מלאים מהשטח, ולא בשידורי Off tube מהמוניטור במדריד כפי שאתה מייעד לסולי מוניר" . אנוכי יודע שיוסף "טומי" לפיד העריך ואהב אותי . אולם הוא לא השתכנע . "אתה תעשה את עבודתך ואני אעשה את שלי . אל תתערב", ענה לי. יוסף "טומי" לפיד הפתיע אותי במידה רבה אז מפני שהתעקש בתוקף תפקידו כעורך ראשי להיות חובבן. מדובר היה בעיתונאות מחורבנת בה נשלח עיתונאי טלוויזיה בשפה הערבית ע"י מנכ"ל רשות השידור כדי להעתיק אינפורמציה מהמוניטור הספרדי במדריד בעוד שהוא יכול לעשות בדיוק את אותו הדבר מהמוניטור הישראלי המותקן בירושלים . לסולומון "סולי" מוניר לא היה מה לעשות ולחפש בספרד רק כדי להשמיע קולו לרגע בשיטת ה- Off tube. מי ששלח אותו למונדיאל ספרד 1982 הפך אותו לפיגורה טלוויזיונית חסרת ערך משום שכפה עליו לעבוד בתנאים מגוחכים. מתן האינפורמציה באמצעות שירות ה- Off tube שהגיש לצופיו היה חרבון עיתונאי. הוא לא היה אשם. אשם היה מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד שכפה עליו לעבוד בתנאי עיתונאות אפסיים. אולם הוא סולי מוניר בכל זאת היה אשם מפני שהסכים לטוס למדריד כדי לשדר לצופים שלו מהמשרד סך של כמה רגעים מידי יום ביומו בתנאים פתטיים אותם ידע מראש. הוא הסכין לעבוד בתנאי עבדות עיתונאיים שמנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד סמך ידיו עליהן יחדיו עם ידידו יוסף בר-אל. זאת הייתה פארסה שעוד ידובר בה בהמשך סדרת הפוסטים הזאת שעוסקת ודנה בהפקת מבצע שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית של מונדיאל ספרד 1982.

munir

טקסט תמונה : יוני 1982 . מונדיאל ספרד 1982. זהו משרד ההפקה והשידורים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ב- IBC (ראשי תיבות של International Broadcasting Center) במדריד. זוהי אחת התמונות העגומות בתולדות הטלוויזיה הישראלית הציבורית בה נראה שדר הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשפה העַרבית סולומון "סולי" מוניר (קיצוני משמאל) משדר Off Tube מהמוניטור במשרד במדריד לצופים שלו בישראל . האיש הסכים לעבוד בתנאים עיתונאיים מגוחכים. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין : סולי מוניר,  שליח הטלוויזיה לספרד 82' הפקיד נסים מזרחי (פרי יוזמתו של מנהל הרדיו גדעון לב ארי) מחזיר לעצמו שעות שינה ומנמנם בעת העבודה במשרד (הערה : נוכחותו בשטח לא סיכנה את ההפקה אך גם לא הועילה), מיכה לויירר מפקח התקשורת והקוֹל, עדה קרן עוזרת ההפקה, ומנחם וולף מפקח ה- Video. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

שנים רבות אח"כ בעת עריכת המחקר והכתיבה של הסדרה רחבת ההיקף בת 13 הספרים אודות "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה", מצאתי ב- 23 בינואר 2006 בעיתון "מעריב" , עוד הוכחה כי יוסף "טומי" לפיד איננו רק איש בוטה, אלא הוא מצפצף ביודעין ובפרהסיה על כל החוקים המקובלים הנוגעים להתנסחות תרבותית לטוב ולרע בגין כישרונם של בני האדם. באשר לסוגיה האם יוסף בר-אל ראוי להיות מנכ"ל רשות השידור (ב- 2002) מחמת גילו, אמר לציטוט במאי 2002 : "יש אנשים בגיל 70 שהם צלולים ואפילו עומד להם". ובאשר למחלוקת הפוליטית שלו עם גב' זהבה גלאון מנהיגת מר"צ, הכריז במארס 2005 : "אני מאוד אוהב נשים, אבל כשאני רואה את זהבה גלאון יש לי קושי עם זה".

 ראה "מעריב". 23 בינואר 2006 . יוסף "טומי" לפיד ז"ל מחווה בערוב ימיו בסגנונו הבוטה והגס את דעתו החיובית על יוסף בר-אל, "יש אנשים בגיל 70 שהם צלולים ואפילו עומד להם", ואת דעתו השלילית על גב' זהבה גלאון, "אני מאוד אוהב נשים, אבל כשאני רואה את זהבה גלאון יש לי קושי עם זה"

אך הבה אפנה לעיקר. להמשך תיאור החוויה הטלוויזיונית שקרויה "מונדיאל ספרד 1982" ולעלויות ולמחירים שלה. למתעניינים : בשנת 1982 100 פזטות ספרדיות היו שוות לשולר אמריקני אחד.

rtve cover page

טקסט מסמך : יולי 1981 . מונדיאל ספרד 1982 . שנה אחת בטרם יריית הפתיחה מתחילה הקבוצה המבצעית של RTVE (בראשות מנולו רומרו) ה- Host brodcaster של מונדיאל הכדורגל ספרד 1982 להפיץ את אינפורמציית הטלוויזיה שלה ואת אינפורמציית התקשורת והטלפוניה של CTNE בין כל רשתות הטלוויזיה והרדיו, לרבות רשות השידור. הגרפיקאים של RTVE מצאו דרך לשווק את מרכולתם גם באמצעות הציורים הנפלאים של מירו (Miro). מנולו רומרו ואנשיו ביקשו לקבל תשובות טכנולוגיות מרשתות הטלוויזיה השונות שנה מראש ובטרם ביצוע ביקשו גם התחייבות בכתב לשלם מראש את התשלום המגיע ל- RTVE בגין הביצוע. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 49

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE , עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 50

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 51

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 52

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 53

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 54

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W וקווי שידור של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 55

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 56

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 57

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 58

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 59

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 60

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של  CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 61

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 62

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 63

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).  

rtve 64

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. האינפורמציה של RTVE הנוגעת לשירותי טלפוניה וקווי שידור 4W של CTNE, עלויות ומחירים. (באדיבות RTVE . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 65

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. מידע של RTVE הנוגע להפקת תכנון השידורים ה- Multilaterl וה- Unilateral מעמדות השידור באצטדיונים ועמדות ה- OFF TUBE במרכז השידורים הבינלאומי ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 66

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. מידע של RTVE הנוגע להפקת תכנון השידורים ה- Multilaterl וה- Unilateral מעמדות השידור באצטדיונים ועמדות ה- OFF TUBE במרכז השידורים הבינלאומי ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

rtve 67

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. מידע של RTVE הנוגע להפקת תכנון השידורים ה- Multilaterl וה- Unilateral מעמדות השידור באצטדיונים ועמדות ה- OFF TUBE במרכז השידורים הבינלאומי ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 68

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. מידע של RTVE הנוגע להפקת תכנון השידורים ה- Multilaterl וה- Unilateral מעמדות השידור באצטדיונים ועמדות ה- OFF TUBE במרכז השידורים הבינלאומי ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 69

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. מידע של RTVE הנוגע להפקת תכנון השידורים ה- Multilaterl וה- Unilateral מעמדות השידור באצטדיונים ועמדות ה- OFF TUBE במרכז השידורים הבינלאומי ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 70

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שידור המשחקים Multilateral ו- Unilateral. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 71

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שידור המשחקים Multilateral ו- Unilateral. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 72

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שימוש ב- VTR באולפני הטלוויזיה הצמודים לאצטדיונים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

rtve 73

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. סיגנלי השידורים. (באדיבות RTVE . ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 74

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. אולפני הרדיו באצטדיונים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

rtve 75

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. עמדות שידור. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

rtve 76

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. עמדות שידור. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

rtve 77

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שירותי Film עמדות צילום לציוותי Film ו- ENG באצטדיונים השונים. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

rtve 78

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שירותי ההפקה לטלוויזיה ולרדיו בבניין ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

rtve 79

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שירותי ההפקה לטלוויזיה ולרדיו בבניין ה- IBC במדריד. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

rtve 80

טקסט מסמך : מונדיאל ספרד 1982. שירותי ההפקה לטלוויזיה ולרדיו בבניין ה- IBC במדריד לרבות מיסוד אולפנים ב- IBC. (באדיבות RTVE. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

סוף הפוסט מס' 293, רשימה מס' 2. הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 1 באוקטובר 2013.

ראה המשך בפוסט הבא, "הפקת שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית בראשותי את מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982", רשימה מס' 3. כל הזכויות שמורות. 

סוף הפוסט מס' 293, רשימה מס' 2. הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 1 באוקטובר 2013. 


תגובות

פוסט מס' 293. הפקת שידורי הטלוויזיה הישראלית הציבורית בראשותי את מונדיאל הכדורגל של ספרד 1982. (רשימה מס' 2). פוסט מס' 293. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות אחה"צ של יום שלישי – 1 באוקטובר 2013. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>