פוסט מס’ 382. דֵיְוִויד בְּלָאט. פוסט מס’ 382. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום חמישי – 23 באפריל 2014.

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי ו/או פרסום אישי.

הערה 3 : הבלוג מוענק בחינם לקוראים.

———————————————————————————————–

פוסט חדש מס’ 382 : הועלה לאוויר בשעות העֶרֶב המוקדמות של יום חמישי – 23  באפריל 2014.

———————————————————————————————–

פוסט מס’ 382. דֵיְוִויד בְּלָאט. פוסט מס’ 382. כל הזכויות שמורות.

  טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת בעקבות הצבתו המופרכת של יוסף בר-אל בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל ו-מינויו לתפקיד מנכ”ל רשות השידור בקיץ 2002 ע”י ממשלת ישראל בראשותו של אריאל “אריק” שרון. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

1. הקדמה קצרצרה.

מאמן קבוצת הכדורסל של מכבי ת”א דֵיְוִויד בְּלָאט עשה זאת. הוא העפיל אמש (יום רביעי – 23 באפריל 2014) יחד עם קבוצה בינונית, בלתי מאוזנת, ופגיעה אותה בנה בצלמו ל- Final four האירופי בכדורסל. מכבי ת”א הביסה אתמול בערב בהיכל הספורט ביד אליהו קבוצה איטלקית בלתי מאורגנת ושבורה אַרְמָאנִי מִילָאנוֹ תחת הנהגת מאמן מגוחך וחלש בתוצאה 66:86 במשחק הרביעי בסדרת רבע הגמר ב- Euroleague. כמי שמתבונן מהצד נראה לי כי מכבי ת”א וארמאני מילאנו הן שתי הקבוצות החלשות ב- Top 8, אולם ה- Final four היא מסגרת ושיטה שונות שמעניקות הזדמנות לקבוצות החלשות להפתיע את הפייבוריטיות. כבר היו דברים מעולם. ב- 7 באפריל 1977 הכניעה מכבי ת”א בבלגראד במשחק הגמר על גביע אירופה לאלופות בכדורסל את הקבוצה האיטלקית מובילג’ירג’י ווארזה העדיפה עליה 77:78. באותה העונה ההיא של 1977 – 1976 ניצחה כזכור מובילג’ירג’י ווארזה פעמיים בבית הגמר (שיטת ליגה של בית וחוץ) די בקלות את מכבי ת”א בהיכל הספורט ביד אליהו וב- ווארזה (עיר קטנה בצפון איטליה), 79:102 ו- 70:81. משחק הגמר בבלגראד ב- 7 באפריל היה מסגרת התמודדות שונה וחד פעמית המעניקה גם לקבוצה החלשה יותר הזדמנות נוספת.

דֵיְוִויד בְּלָאט וקבוצתו היו ברי מזל משהועיד להם הגורל הספורטיבי את אַרְמָאנִי מִילָאנוֹ החלשה (אומנם בעלת יתרון הביתיות) ואת מאמנה הדַל לוּקֶה בָּאנְקִי. אינני סבור שמכבי ת”א הייתה מוכשרת ומסוגלת לדלג בשלב הזה של רבע הגמר על מי מ- שֵש הקבוצות האחרות ברצלונה , ריאל מדריד, צסק”א מוסקבה, אולימפיאקוס, פאנאתינאיקוס, ואפילו גָאלָאטָאסָארָאיי הטורקית בסדרת משחקים של הטוב מחמישה. אמש ב- 20.30 (יום רביעי – 23 באפריל 2014) ביצע בימאי החדשות של ערוץ 10 דורון עובדיה – לונדי את ה- Spleet screen שלו, ועל המסך נראו יחדיו מגישת החדשות של ערוץ 10 גב’ אוֹשְרָת קוֹטְלֶר (בירושלים) ו- יורם ארבל (בהיכל הספורט ביד אליהו). אושרת קוטלר העבירה את רשות הדיבור ליורם ארבל ואיחלה לו “בהצלחה”. המסך נותר חצוי לעוד כמה שניות וחדי העין מבין צופי הטלוויזיה לא יכלו להחמיץ את המבט הקורקטי והרציני שנעצה אוֹשְרָת קוֹטְלֶר ביורם ארבל. מבט אוֹרֵב. היא המתינה לראות האם יורם ארבל יָעֵז לשבש שוב את שמה ויקרא לה בטעות “מירב” כפי שעשה בפעם קודמת (צודקת).

יורם ארבל לא התבלבל וכדרמטורג עתיר ניסיון הכריז ונשא בפני מאות אלפים את דרשתו, “זהו רגע האמת של מכבי ת”א. המשחק הכי חשוב שלה”. המאמן דיוויד בלאט הבטיח לטַל שוֹרֵר בטרם שריקת הפתיחה כהאי לישנא, “אני יודע שהקהל שלנו יבוא וידחוף אותנו ואנחנו נחזיר להם בהשקעה מקסימלית”. אחת מתופעות הספורט הוותיקות והמופלאות ביותר. אוהדי מועדון הפאר של מכבי ת”א לדורותיהם שומרים אמונים לקבוצה באש ובמים מאז היווסדה ב- 1932. אֶמֶש היה היכל הספורט ביד אליהו עמוס לעייפה גם אם מדובר בקבוצה איטלקית בינונית כ- אַרְמָאנִי מִילָאנוֹ שנכנעה והרימה דגל לבן וידיים ברבע הרביעי. 10:32 למכבי ת”א. הכדורסל המודרני איננו מתיר עוד לבנות קבוצה לא מאוזנת ללא שחקני ציר גבוהים ולא מרשה לבסס את תוכנית המשחק רק על קליעה מרחוק.

פרשן הכדורסל של ערוץ 10 פיני גרשון פרע אֶמֶש את השטר השני שלו . הוא צדק במרבית הסבריו ונימוקיו לאורך כל הדרך אם כי נותר ארוגנטי ומאדיר בכוח המיקרופון את עצמו, “כבר כתבתי לפני שלושה חודשים שמכבי ת”א יכולה להיות ב- Final four…זה מופיע בכתובים…”, הוא טוען. הצטרפותו כפרשן לערוץ 10 (במקומו של צְבִי שֶרְף) שדרגה כהרף עין את השדר המוביל שלו יורם ארבל. מנכ”ל ערוץ 10 מר רָפִי גִינָת שדרג את רשת הטלוויזיה שלו משחתם על הסכם זכויות שידורים עם קבוצת הכדורסל של מכבי ת”א לעונת 2014 – 2013. צוות השידורים של רפי גינת בראשות בימאי הספורט המצוין רְאוּבֵן “רוּבִיק” פּוֹדְגוֹר (הטוב בארץ) עמד במשימות הכיסוי לאורך כל העונה. יתרונו של רוּבִיק פּוֹדְגוֹר כבימאי טלוויזיה כפול : הוא ראשית דבר עיתונאי ערני, קפדן, ומדויק, שבנוסף מכיר היטב את חוקת הכדורסל ומבין את רזי המשחק . הכרת החוקה והבנה בניואנסים של המשחק מאפשרת לו להזריק באופן מותאם ופדנטי וללא היסוסים מיותרים את המוני ההילוכים החוזרים במהירות של SSM. השימוש התדיר של עשרות ומאות פעמים בהילוכים חוזרים (עיתוי הכנסת ה- Replay, נקודת הכניסה שלו, משכו, ונקודת היציאה) בשידור ישיר של משחק כדורסל הוא משימה מורכבת ורגישה של כל בימאי טלוויזיה באשר הוא ומעידה על כישרונו ושליטתו במלאכה. מדובר באחת התובנות החשובות ביותר המרכיבות את תורת הטלוויזיה הספורטיבית. לבטח בשידורים ישירים. זאת שעוסקת בתפישת שידור ובדרך הטובה ביותר שקשורה לאספקת אינפורמציה רציפה כמותית ואיכותית מבלי לאבד שבבי מידע אחרים בעֵת על חשבון הקרנת ה- Replays. הכנסת הילוכים חוזרים לאוויר שוב ושוב בשידור טלוויזיה ישיר היא כל פעם מהלך מכריע מחדש של הבימאי ותמיד החלטה ש- “נגועה” בהתלבטויות. קוראי הבלוג שמתמצאים בקורות תעשיית הטלוויזיה, אפילו קמעא, יכולים להבין באיזה לחץ נמצא הבימאי היושב בניידת השידור ואיזו אחריות רובצת עליו במשך כשעתיים – שעתיים וחצי המהלך השידור ישיר. עבודת הטלוויזיה המורכבת והמוצלחת של רְאוּבֵן “רוּבִיק” פּוֹדְגוֹר היא שירות מיטבי לצופיו וגם שיעור מצוין לקולגות שלו. ערוץ 10 רשאי להיות גאה ביכולתו המקצועית של רְאוּבֵן “רוּבִיק” פּוֹדְגוֹר. בימאי מחונן ובנוסף אדם בעל שֶקֶט נפשי, איש נעים הליכות שלעולם איננו מאבד את עשתונותיו.

2. דֵיְוִויד בְּלָאט.

שעתו הגדולה של דיוויד בלאט כמאמן ספורט ואדם לא הייתה ה- העפלה ל- Final four אלא שני ראיונות הסיכום הנרגשים והמכובדים שלו בתום הניצחון המכריע על ארמאני מילאנו 66:86. הוא התגלה כאיש תרבות שנכון לחלוק את התהילה עם עוזריו וכל צוות האימון שלו. את הריאיון הראשון העניק לשדר הקווים של ערוץ 10 מר טַל שוֹרֵר סמוך מאוד לשריקת הסיום וכעבור כמה דקות מאוחר יותר שוחח ארוכות (כ- 10 דקות) בהיכל הספורט ביד אליהו עם צוות השידור המוביל של ערוץ 10 יורם ארבל ופיני גרשון. באותה העת נע המדרוג של ערוץ 10 סביב נתון מרשים ביותר חסר תקדים של % 20.6 במגזר ה- “אוכלוסייה היהודית”, בעוד הרייטינג של ערוץ 2 הסתובב באותו הרגע סביב % 10.0, ואילו הרייטינג הדלוח והעלוב של ערוץ 1 הַגוֹסֵס ומט ליפול עמד על % 1.4 בלבד. מאות אלפי צופי טלוויזיה האזינו לשני הראיונות הנכבדים והנעלים שערכו ציוותי השידור של ערוץ 10 עם דיוויד בלאט. גם אם חזר לסורו ותקף – לעג למבקריו על שהרשו לעצמם לבקר ולתקוף את איכותו כמאמן כדורסל, דיבר דֵיְוִויד בְּלָאט בלהט, ביושרה, ו- בדָם לִבּוֹ. במידה רבה הייתה זו שעתו היפה. טַל שוֹרֵר שַדָּר הקווים העירני והפעלתן של ערוץ 10 תפש אותו כמה שניות לאחר שריקת הסיום כשהוא נרגש, נלהב, ונסער עד דמעות בתום מבצע ההעפלה ל- Final four של מִילָאנוֹ 2014.

דֵיְוִויד בְּלָאט מתראיין על הפרקט אצל טל שורר בעיניים דומעות וקול רוטט (1).

“ניצחנו עכשיו קבוצה גדולה ב- 20 נקודות הפרש…אין לי מילים להגיד על החברה שלנו…אנחנו כקבוצה החלטנו לנטרל את כל הרעשים ולהתרכז ביתרונות של הכדורסל ולהאמין בעצמנו…מכבי ת”א היא קבוצה גדולה בלי כוכבים גדולים…זהו הישג מדהים למכבי אלקטרה תל אביב…לפני שישה חודשים כולם, אבל כולם, הוציאו אותנו למִדְבָּר ללא דרך חזרה…עכשיו אני אגיד לך משהו…אחרי התבוסה לנס ציונה אמרתי שאנחנו מגיעים ל- Final four…זה הישג מדהים לשחקנים שרוצים ויודעים לשחק מתי שצריך…איך שצריך…וכמו שצריך…”.

דֵיְוִויד בְּלָאט מתראיין מאוחר יותר בעמדת השידור אצל יורם ארבל פיני גרשון. הוא עכשיו הרבה יותר רגוע ושליו (2).

1. “שמרנו בצורה מדהימה…”.

2. לפתע מתערב פיני גרשון (בעל ביטחון עצמי ומרגיש עליונות על מי שהיה פעם עוזרו במכבי ת”א וכעת משמש מאמן ראשי בזכות עצמו) , מנסה לגנוב את ההצגה מגיבור העלילה דיוויד בלאט , ומדבר אליו כפטרון שלו : “דיוויד עזוב את השטויות…”, הוא אומר, ושולף קמע בת מזל. “הקמע הזאת עשתה המון פיינאל פורים…”, טוען פיני גרשון ומסיט את הריאיון עם דיוויד בלאט לרמה של עובדי אלילים. פלא שהוא לא הושיב לצדו את הרב’ה יעקב גלויברמן. 

3. “אסור להתווכח עם ההיסטוריה, המסורת, והאמונה…”.

4. “קיבלתי את הקבוצה שרציתי מדיוויד פדרמן ושמעון מזרחי…”.

5. “אני מבקש להלל את קבוצת האימון של מכבי ת”א ואת שני עוזריי גיא גודס ואלון שטיין…ואת דגי ואחרים…הם עשו עבודה מדהימה…צוות האימון של מכבי ת”א הם ה- Spirit של מכבי ת”א…צוות האימון הוא חלק מאיכות המועדון…”.

6. “בעניין דיוויד בלו…הוא חלק מההיסטוריה של מכבי ת”א…”.

7. יורם ארבל מתפרץ : “שידחה את ה- Real astate שלו בשנה…”.

8. “זה לא עניין של כסף…”.

9. פיני גרשון שוב מנסה לגנוב את ההצגה כאילו מדובר בשיחת רחוב , “אה, הוא לא אוהב כסף…זה הכל כסף…הכסף מדבר…”.

10. “דיוויד בלו הוא בחור קצת שונה…לפעמים מה שיש לו בלֵב חשוב יותר ממה שיש לו בכִּיס…”.

11. “כל השנה דיברנו על ארבעה דברים : “רוגע , פוקוס , ביטחון, ואגרסיביות…דיברנו ושיננו זאת פעם אחר פעם…”.

12. “אני האמנתי כל הזמן בשחקנים שלי…ואני עדיין מאמין בהם…”.

דֵיְוִויד בְּלָאט הצטייר לפתע כאיש תרבות אמריקני (עלה לארץ מבוסטון – ארה”ב ב- 1981 וגם לאחר כל כך הרבה שנים מבטאו האמריקני לא נטש אותו והוא עדיין מתקשה להתבטא ולדבר עברית נקייה ותקנית), סובלני, גלוי, ואדיב בניגוד לכמה ראיונות שהעניק בעבר לערוץ 10 וערוץ 5 בכבלים. אף על פי כן הוא נותר במידה רבה גם אמש רָדוּף וכמי שנוטה להאשים שוב ושוב את העיתונות לגווניה, משום שחלק ממנה איננו מאמין עיוור ביכולתו ובכישרונו. דֵיְוִויד בִּלָאט בנה העונה את הקבוצה בצלמו כמו אשתקד. בעונה שעברה איישו את שורות מכבי ת”א שני כדורסל מגוחכים בדמותם של דארקו פלאניניץ’ וניק קיינר – מדלי. העונה הגיע למכבי ת”א שוב שחקן כדורסל גרוטסקי וקיקיוני בשם אנדריאה זִיזִ’יץ’. מיותר לציין שסוֹפוֹקְלִיס שְחוֹרְצִיָאנִיטִיס משחק על זמן שָאוּל. מיתריו וגידיו השומרים את מפרקי הברכיים והקרסוליים שלו עדיין תקינים (פחות או יותר) עומדים להתפקע מרוב משקל עודף עצום. זה קרה בעבר וזה עלול לקרות שוב מחדש בכל רגע בכל משחק עתידי. מדובר בשחקן שמשתכר כ- 1.000000 (מיליון) דולר בעונה תמורת כ- 19 – 13 דקות בלבד פֶּר התמודדות בה הוא משתתף (בשל חולשת מפרקיו וכושרו הגופני הלקוי). למרות סגנון משחקו הכוחני והמכוער שלו וקרב החפירות שהוא מנהל כשהוא תוקף את סל היריב הוא חיוני למערך הקבוצה שבנה דֵיְוִויד בְּלָאט. פציעה שלו מסכנת עד למאוד את פוטנציאל המאמן והקבוצה ואת אמביציות המועדון לפגוע שלושה בולים במטרה המשולשת.

מוזר שאיש כמו דיוויד בלאט שעלה ארצה לפני יותר משנות דור ממדינה דמוקרטית ואשר מקדשת עיתונות חופשית כ- ארה”ב , מרשה לעצמו לחשוב ולהעריך כי העיתונות, הרדיו, והטלוויזיה אמורים לעבוד אצל מכבי ת”א . הוא לא הראשון וכנראה לא האחרון שמתקומם נגד התקשורת. פיני גרשון הטיל חרם בעונת 2000 – 1999 על צוות הטלוויזיה שלי מאיר איינשטיין ואלי סהר וסירב להתראיין אצלם בטענה שהם תוקפים אותו ב- Commentary ובפרשנות שלהם מבלי ששניהם מבינים בכלל כדורסל. “הם מעולם לא היו בעצמם שחקני כדורסל וגם לא מאמנים, מהיכן הם שואבים את עזות המצח לומר כל כך הרבה שטויות לציבור הצופים”, טען בפני את טענתו זאת ולא התייצב לראיונות עמם. מאמן נבחרת ישראל צבי שרף תקף ב- 1997 בשידור ישיר On Camera בטלוויזיה את אֵלִי סַהַר בלשון גסה “שסרוסי יזדיין…” (שם משפחתו הקודם של אֵלִי סַהַר היה סָרוּסִי) מפני שחשב שאֵלִי סַהַר פרשן הכדורסל של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מקפח אותו ומטיל בו דופי מקצועי באופן שיטתי. יו”ר מכבי ת”א עו”ד שמעון מזרחי אמר לי לא פעם אחת בסוף עשור ה- 90 של המאה שעברה כי הפרשנות של אלי סהר מוטה לרעת מכבי ת”א ואיננה מקצועית. דיוויד פדרמן לעומתו תמיד שתק ולא התערב במלאכת הכיסוי וה- Commentary של חטיבת הספורט בראשותי.

scharf 1

טקסט מסמך (1) : קיץ 1997. אליפות אירופה בכדורסל מתקיימת בבדלונה וברצלונה בספרד. מאמן נבחרת ישראל צבי שרף נלחם בפרשן הכדורסל של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 אלי סהר וגם בי : “גם יואש אלרואי צריך ללכת הביתה. 28 שנים הוא מנהל מחלקת הספורט. התחלפו כבר נשיאים וראשי ממשלות ורק יואש אלרואי נשאר” (1 מתוך 2).

scharf 2

טקסט מסמך (2) : קיץ 1997 . אליפות אירופה בכדורסל מתקיימת בבדלונה וברצלונה בספרד. מאמן נבחרת ישראל צבי שרף נלחם בפרשן הכדורסל של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 אלי סהר וגם בי : “גם יואש אלרואי צריך ללכת הביתה. 28 שנים הוא מנהל מחלקת הספורט. התחלפו כבר נשיאים וראשי ממשלות ורק יואש אלרואי נשאר” (2 מתוך 2).

yoash 2 טקסט תמונה : 30 במארס 2000. היכל הספורט ביד אליהו. השדר מאיר איינשטיין (משמאל) והפרשן אלי סהר (מימין) מאיישים את עמדת השידור של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בעת השידורים הישירים של משחקי מכבי ת”א בגביע אירופה לקבוצות אלופות. התמונה צולמה לאחר ניצחונה של מכבי ת”א במשחק השלישי והמכריע על אלופת איטליה קבוצת פאף בולוניה 63:79, זכייה שהעניקה למכבי ת”א את הזכות להעפיל ל- Final four של סלוניקי 2000. מאמן מכבי ת”א באותה עונה פיני גרשון החרים את מאיר איינשטיין ואת אלי סהר בטענה שהם מבקרים אותו מבלי שהם מבינים בכלל כדורסל. בתגובה כינה אותו השדר המוביל שלי מאיר איינשטיין בשמו “פנחס” ולא בכינויו “פיני”. (צילום ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

3. סיכום קצרצר.

מכבי ת”א החתימה את דֵיְוִויד בְּלָאט לתקופה של שלוש שנים כדי להשיג בכל עונה שלוש מטרות : לנצח באליפות המדינה, לזכות בגביע המדינה, ולקחת את גביע ה- Euroleague. אשתקד הפסיד דיוויד בלאט את אליפות המדינה למכבי חיפה וגם לא העפיל ל- Final four. השנה זכה בגביע המדינה והעפיל ל- Final four אולם טרם זכתה באליפות המדינה. מכבי ת”א נותרה קבוצת כדורסל פגיעה ודיוויד בלאט רגיש לביקורת. מדובר בעיניי בקבוצת כדורסל מוגבלת וחסרת כישרון מפני שהיא לא מאוזנת יחסית לתקציב (גדול הרבה יותר מכל תקציב של כל מועדון אחר בליגת העל הישראלית) שהעמידה הנהלתה לרשות דיוויד בלאט, ויותר מכל צפויה ומאבדת כדורים מבלי שהיא כפויה לכך גם בחודש אפריל של 2014. אתמול שמונה. ביום שני תריסר. ביום שישי אחד עשר. השידור הישיר של מכבי ת”א – ארמאני מילאנו 66:86 אמש (יום רביעי – 23 באפריל 2014) בערוץ 10 גרף בין 20.30 ל- 23.00 רייטינג ממוצע ב- “אוכלוסייה היהודית” של % 15.9. שיאי המִדְרוּג של ערוץ 10 היתמרו אתמול בערב לגבהים חדשים בין 21.45 ל- 23.00 כלהלן :

ערוץ / רייטינג / שעות                ערוץ 1             ערוץ 2              ערוץ 10

א. 22.00 – 21.45                                 % 2.2                 % 15.3                    % 16.9

ב. 22.15 – 22.00                                  % 2.0                 % 13.0                   % 17.7

ג. 22.30 – 22.15                                  % 1.5                 % 10.1                   % 20.6

ד. 22.45 – 22.30                                  % 1.6                 % 10.1                   % 16.1

ה. 23.00 – 22.45                                  % 1.0                 % 9.8                     % 9.9

סוף הפוסט מס’ 382. הועלה לאוויר ב- 23 באפריל 2014. הועלה לאוויר בשעות העֶרֶב המוקדמות של יום חמישי – 23  באפריל 2014.                                     


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *