פוסט מס' 390. יום ראשון – 18 במאי 2014. מכבי ת"א אָלוּפַת ה- Euroleague וערוץ 10 אָלוּף הַמְדִינָה. פוסט מס' 390. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 20 במאי 2014.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. 

הערה 2 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי ו/או פרסום אישי.

הערה 3 : הפוסטים שבים ומתעדנים מעת לעת .

———————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 390 : הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 20 במאי 2014.

———————————————————————————————–

יום ראשון – 18 במאי 2014. מכבי ת"א אָלוּפַת ה- Euroleague וערוץ 10 אָלוּף הַמְדִינָה. פוסט מס' 390. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת בעקבות הצבתו המופרכת של יוסף בר-אל בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל ו-מינויו לתפקיד מנכ"ל רשות השידור בקיץ 2002 ע"י ממשלת ישראל בראשותו של אריאל "אריק" שרון. ב- 2 במאי 2005 הדיחה ממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון את יוסף בר-אל מכהונתו הרמה כ- מנכ"ל רשות השידור. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובפעם הראשונה בתולדות רשות השידור הודח וסולק מתפקידו הרָם מנכ"ל רשות שידור מכהן. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

 

1. מאמן מכבי ת"א מר דֵיְוִויד בְּלָאט ויו"ר מועדון הפאר של מכבי ת"א בכדורסל עו"ד שמעון מזרחי ושחקניהם – הם אלופי ה- Euroleague לעונת 2014 – 2013. הם ראויים לשבח ומחמאות.

מאמן מכבי ת"א דֵיְוִויד בְּלָאט הפסיד בשלבים המוקדמים במהלך עונת ה- Euroleague הארוכה של עונת 2014 – 2013 פעמיים לריאל מדריד ופעמיים לצסק"א מוסקבה . אולם גברו על שתיהן בזו אחר זו ב- "אחד על אחד" ב- Final four של מילאנו 2014 . מכבי ת"א ניצחה ביום שישי – 16 במאי 2014 בהיכל הכדורסל "מדיולנום" ב- מִילָאנוֹ בשלב חצי הגמר את צסק"א מוסקבה , 68 : 67 . במשחק הגמר ביום ראשון – 18 במאי 2014 גברה על ריאל מדריד לאחר הארכה 98 : 86 . בסיום החוקי של המשחק הזה הייתה התוצאה 73 : 73 . מכבי ת"א קלעה בתקופת ההארכה מספר שיא של 25 נקודות . מדובר בניצחונות דרמטיים וסנסציוניים של דֵיוִויד בְּלָאט ושחקניו על שתי קבוצות רוסית וספרדית שעדיפות על מכבי ת"א ושניצחו אותה כאמור כל אחת פעמיים במהלך העונה. שיטת המשחקים ב- Euroleague בשלב ה- Final four מאפשרת הפתעות מרעישות שכאלה מפני שמדובר בהתמודדות בודדת חד פעמית ולא בסדרת Play off הטוב מ- 5 ו/או הטוב מ- 7 כפי שנהוג במעמדים כאלה ב- NBA ובמדינות רבות אחרות לרבות ישראל . אף על פי כן אֵין שיטת ארגון המפעל של ה- Euroleague מפחיתה וגורעת כהוא זה מההישג הספורטיבי העצום של מכבי ת"א מפני שמדובר בקבוצת כדורסל מוגבלת . ההרכב של מכבי ת"א בעייתי . שחקן הציר שלה (סוֹפוֹקְלִיס שְחוֹרְצִיָאנִיטִיס) משחק כרבע שעה בלבד בכל משחק והיא מושתת על פורוורדים וקלעי חוץ מעורבי גובה כמו טייריס רייס (1.85 מ'), רִיק הִיקְמָן (1.89 מ') , דֵיוִויד בְּלוּ (2.01 מ') , דֵוִוין סְמִית' (1.98 מ') , יוֹגֵב אוֹחָיוֹן (1.88 מ') , גָיְא פְּנִינִי (2.01 מ') , ו- ג'וֹ אִינְגְלס (2.03 מ') , ושחקן אחד בעל ניתור פנטסטי שמשחק קרוב יותר לסל , מין פאואר פורוורד ושחקן ציר לסירוגין זהו אָלֶכְּס טָיוֹס שגובהו רק 2.03 מ' . מאידך, ריאל מדריד הגבוהה עם שחקני הציר יוֹאָנִיס בּוּרוּסִיס (2.13 מ') ו- מֶרְגִ'י סָאלָא (2.17 מ') , פיליפה רֶיֶיס (2.06 מ') והפאואר פורוורד נִיקוֹלָה מִירוֹטִיץ' (2.09 מ') הפתיעה אותי במשחק המפוזר שלה , ההחטאות המרובות , וגם עשרה איבודי כדורים . הקלע המחונן שלה סֶרְחִיוֹ יוּל (Llull) לא קלע אפילו נקודה אחת בכל 36 הדקות בהן שיחק . כל שחקני ריאל מדריד (אגב, סֶרְחִיוֹ רוֹדְרִיגֶז ורוּדִי פֶרְנָנְדֶז שיחקו בקבוצת פורטלנד בלייזרס ב- NBA) קלעו 11 פעמים בלבד לשלוש מתוך 34 זריקות (% 32.35) ופגעו 17 פעמים לשתיים מתוך 40 זריקות (% 42.5) . קבוצת מכבי ת"א דייקה ב- 9 קליעות לשָלוֹש מ- 22 ניסיונות (% 40.90) ו- 23 מתוך 55 לשתיים (% 46) . לפתע נדמה לי כי מכבי ת"א איננה צריכה את קהל האלפים שלה ב- מִילָאנוֹ משום ש- רִיאָל מדריד הגדולה עושה במכנסיים ונכנעת גם ללא העידוד התל אביבי המסיבי והרעשני .

דֵיוִויד בְּלָאט בנה את קבוצת מכבי ת"א בצלמו . העונה וגם אשתקד . בעונה שעברה שיחקו במכבי ת"א שני שחקנים מוגבלים דָארְקוֹ פְּלָאנִינִיץ' ונִיק קָיְינֶר – מֶדְלִי . דֵיוִויד בְּלָאט נכשל ושני הנ"ל הודחו מהמועדון . העונה הובא לקבוצה שחקן פלופ בשם אנדריאה ז'יז'יץ' (במקומו של שון ג'יימס שנותח בגבו) . אף על פי כן ולמרות ההרכב המשונה והמסויג ברמתו , דֵיוִויד בְּלָאט הצליח לאחד אותם לקבוצה ולנצח שתי קבוצות עדיפות על מנת לזכות בגביע ה- Euroleague . האם כיליד בוסטון בארה"ב הוא מכיר טוב יותר מאחרים את המנטליות של שחקני החיזוק האמריקניים ממאמנים ישראליים ואירופיים אחרים ולכן הוא מנהל אותם היטב ? ביום שישי הוכיח כי איננו נופל במאום מהמאמן אָטוֹרֶה מֶסִינָה (גם אם זכה בפיס בשעה שוִויקְטוֹר חְרִיָאפֶה שחקן צסק"א איבד ברשלנות את הכדור מבלי שהיה כפוי ל- דֵיוִויד בְּלוּ 12 שניות לפני סיום המשחק) , ולבטח משחק שחמט טוב יותר ממאמן ריאל מדריד פַּאבְלוֹ לָאסוֹ . מעניין, כיצד ולמה אי שוויון כוחות לרעת מכבי ת"א מתאזן מול שתי יריבותיה צסק"א מוסקבה וריאל מדריד דווקא במשחק יחיד "ראש בראש" (ולא בסדרה) ? אני מבקש לציין בבלוג הזה ש- דֵיוִויד בְּלָאט התראיין לטלוויזיה בשני משחקי ה- Final four האחרונים בכבוד , הגינות , שקיפות , ויושרה אם כי עשה זאת מעמדת מנצח . הוא לא היה תמיד נדיב שכזה בעֵת הפסדים ב- Euroleague . לפעמים התחמק מראיונות סיכום עם מראייני הטלוויזיה בתום משחקי ה- Euroleague , וגם נמנע ו/או השתמט מעימותים עם מראייני הטלוויזיה לאחר תבוסות בארץ לנֵס צִיוֹנָה , הפועל ת"א , והפועל ירושלים . היו מקרים בהם התנהג באופן קטנוני עם מראייניו , כך אני הרגשתי אך זה לא הזמן להתחשבן מה עוד שהפוסט הזה איננו "הנהלת חשבונות" .

מעניין לבחון את הפסיכולוגיה שעוטפת התמודדות ספורטיבית בודדת ומכרעת אחת בין קבוצה Favourite לבין קבוצה Underdog . מדוע יש פתאום סיכויים לנבחרת נחותה לגבור על יריב עדיף במשחק בודד ויחיד . הרי מדובר באותם שחקנים ואותם מאמנים משני הצדדים שמכירים היטב את תכונות המתחרה מולם . ההיסטוריה רצופה הפתעות מרעישות בה נבחרות חלשות (על הנייר) חוללו סנסציות משגברו על יריבות עדיפות . קחו למשל את מונדיאל ברזיל 1950 בו גברה אורוגוואיי ב- 16 ביולי 1950 באצטדיון "מָארָאקָאנָה" (Maracana) ב- ריו דה ז'אניירו במשחק המכריע על נבחרת ברזיל המארחת 2 : 1 וזכתה בגביע העולם ע"ש זִ'יל רִימֶה (צרפתי . היה נשיא ה- FIFA הראשון) . נבחרת ברזיל הייתה טובה ממנה בהרבה לאורך כל הטורניר ומועמדת וודאית לניצחון אך היא הפסידה . הבה נעיין ב- מונדיאל שווייץ 1954 שם חוללה מערב גרמניה סנסציה בלתי נשכחת ב- 4 ביולי 1954 משניצחה באצטדיון "וָואנְקדוֹרְף" ׁ(Wankdorf) ב- ברן בירת שווייץ במשחק הגמר את הונגריה הפייבוריטית 3 : 2 והפכה לאלופת העולם . ב- 7 באפריל 1977 ניצחה קבוצת הפאר של מכבי ת"א בהיכל "פאיוניר" (Pioneer) בבלגראד את מוֹבִּילְגִ'ירְגִ'י וָוארֶזֶה 78 : 77 במשחק הגמר על גביע אירופה לאלופות בכדורסל . את מכבי ת"א אימן אז רלף קליין ז"ל ובראש המועדון ניצב היו"ר שמעון מזרחי . אלופת איטליה מוֹבּילְגִ'ירְגִ'י ווארזה עם שני השחקנים בעלי המוניטין שלה דִינוֹ מֶנֶגִין והאמריקני בּוֹבּ מוֹרְס הייתה ה- פייבוריטית במשחק הגמר ההוא גם מפני שגברה פעמיים על מכבי ת"א במהלך העונה ההיא של 1977 – 1976 . האלופה האיטלקית ניצחה ב- ווארזה 81  : 70 וגם בהיכל הספורט ביד אליהו 102 : 79 . משחק הגמר ההוא כמפגש בודד בבלגראד ב- 7 באפריל 1977 לבש צביון שונה והיה שקול . הרצים , הפרשים , הצריחים , והמלכה של המאמן האיטלקי סָאנְדְרוֹ גָאמְבָּה לא הצליחו להכניע את רָלְף קְלָיִין וחייליו כפי שעשו זאת בפעמים הקודמות וגם די בקלות . הקרב ב- 7 באפריל 1977 היה לפתע שווה כוחות עם יתרון קל למכבי ת"א למרות שמובילג'ירג'י ווארזה הייתה פייבוריטית ברורה . שני המאמנים רָלְף קְלָיִין שלנו וסָאנְדְרוֹ גָאמְבָּה האיטלקי היו Grand Maters בשחמט והכירו היטב איש את רעהו ואת יסודות ההתקפה וההגנה במשחק . לבסוף ניצחה מכבי ת"א ביתרון מינימאלי וזכתה לראשונה בתולדותיה בגביע אירופה לקבוצות אלופות בכדורסל . נקודה אחת הפרידה בין תהילת מכבי ת"א לשכחה .

הטלוויזיה האיטלקית התעכבה מידי פעם במהלך שני השידורים הישירים ביום שישי ושלשום על פניו העגומים והמיוסרים של יו"ר המועדון מר שמעון מזרחי . שמעון מזרחי הוא מנהיג המועדון מזה 45 שנים מאז 1969 . נראה שרוחו בדומה לרוח הקודש ונוכחותו במקום ההתרחשות הן קריטיות מקור עֱזוּז ובעלות השראה והשפעה כמעט מגנטית על הנעשה בפרקט . היכל הספורט ב- מילאנו ה- "מדיולנום" אכלס שלשום ביציעיו כ- 8000 ישראליים אוהדי מכבי ת"א . הם ללא ספק חשובים . שמעון מזרחי חשוב מהם . המנהיגים חשובים מהנתינים שלהם . אני משתמש בציטוט של שארל דה גול שאמר פעם כלהלן : "לאנשים אין שום חשיבות. מי שקובע הוא המנהיג". הקהל של מכבי ת"א איננו בהכרח השחקן השישי . שמעון מזרחי הוא השחקן השישי . מורשת ומסורת נותרו מרכיבים חיוניים בדרך להצלחה . 

3. ערוץ 10 אָלוּף הַמְדִינָה לעֶרֶב אחד.

ביום שישי – 16 במאי 2014 שמעתי את פרשן ערוץ 5 בכבלים גוּר שֶלֶף מתנבא במילאנו אצל השַדָּר המוביל שלו נִיב רָסְקִין (בתום התבוסה בת 38 נקודות שהנחילה ריאל מדריד לברצלונה 100 : 62 במשחק חצי הגמר השני ב- Final four , כשהוא אומר כהאי לישנא : "במשחק הגמר מכבי ת"א – ריאל מדריד הכל יכול לקרות . אין לריאל מדריד שום עדיפות על מכבי ת"א גם אם היא ניצחה פעמיים במהלך העונה את מכבי ת"א . במשחק הגמר הכל יכול לקרות" . גוּר שֶלֶף צדק .

אנשי ערוץ 10 (ערוץ הבית שלי) הפרשן פיני גרשון והשדר המוביל יורם ארבל יחדיו עם הכתב המשוטט טל שורר עשו שלשום את העבודה . נכון שיש הרבה פעמים תחושה של Deja vu . עוד פעם ראיונות עם האוהדים . עוד פעם דיוויד בלאט מכריז ב- Close up , "מה שאנחנו עשינו השנה…לא היה דבר כזה…לא היה דבר כזה…" . עוד פעם קטעי היסטוריה מהימים ההם , ועוד פעם פִּינִי גֵרְשוֹן מנצל את מסך הטלוויזיה וממשיך בשליחות המיסיונרית שלו באמצעות יוֹרָם אָרְבֵּל ב- Two shot כשהוא מסנן בטון דיבור מיסטי , "הכל בידי שמיים…", ומניף אצבע מעלה כדי לשכנע אותי. אולם פיני גרשון איננו רק מיסיונר הוא גם נביא. בשלב המקדים של השידור הישיר מ- מילאנו בתקופת ה- Pre Game Show" , אומר פיני גרשון ל- טלי מורנו ולי , "אני לא יודע למה אבל יש לי הרגשה שזה הולך להיות לטובתנו…" . ושוב מטיף , "מי שלא מאמין באלוהים – שיתחיל להאמין עכשיו…" . גם יורם ארבל התעורר בשלהי הרבע הראשון וסיפר לצופיו כי יש לו תחושה שדווין סמית' לוקח עליו את המשחק . הבימוי האיטלקי שלשום היה טוב ועירני יותר מאשר ביום שישי . המצלמות המובילות האלכסוניות – אחוריות היו יעילות והביאו תמונה פנורמית נאה וברורה . יורם ארבל הודה אֶמֶש בסוף השידור הישיר והממושך מ- מילאנו בו הביסה מכבי ת"א במשחק הגמר על גביע ה- Euroleague את ריאל מדריד 98 : 86 , לשני אנשי ערוץ 10 המפיק רונן רץ והבימאי ראובן פודגור . אולם לא פירט מה הייתה תרומתם המקצועית הקונקרטית ה- Uni Lateral למען השידור הישיר ה- Multi Lateral שהניב רייטינג ממוצע פורה של % 33.1 ובו שני שיאים מדהימים בין 22.45 ל- 23.15 , % 38.2 ו- % 42.3 . הישגי מדרוג סנסציוניים חסרי תקדים בתולדות ערוץ 10. מתחם השידור של ערוץ 10 מכיל בתוכו הרבה אנשי טלוויזיה וותיקים ובעלי ניסיון , אולם רק שניים ניצבו שלשום בקדמת חלון הראווה שלו : השדר המוביל יורם ארבל והפרשן פיני גרשון . פיני גרשון הוא מאמן כדורסל שעושה את צעדיו הראשונים כפרשן ועיתונאי בטלוויזיה . הוא כמובן לא הראשון בארץ וגם לא בעולם שהמיר את מדי הספורט במדי הטלוויזיה . נראה לאן יוביל אותו מעמדו החדש שהוא תובעני לא פחות ממקצוע המאמן והאם יתמיד בו לאורך שנים . דבר אחד כבר ברור . פיני גרשון הוא דומיננטי בעמדת השידור . אינך נשאר אָדִיש אליו . ההשפעה שלו עלינו הצופים וגם על השַדָּר המוביל שלו – בולטת . פיני גרשון ויורם ארבל הם הראשונים שחשופים לביקורת ללא הרף . ברור שיש לכך סיבה . הם פונקציית השידור האחרונה בערוץ 10 שמתייצבת בין האינפורמציה שזורמת למרקע הטלוויזיה לבין ציבור הצופים . הם המתווכים האחרונים .

כשיורם ארבל משדר ישיר בביטחון מלא למיליון צופים במדינת ישראל וטועה מפני שקבע בהחלטיות כי דווין סמית' קלע את סל הניצחון נגד צסק"א מוסקבה 68 : 67 , וזה היה בכלל טייריס רייס והוא גם לא מתנצל , אנשים מתרוממים מהכורסא נדהמים , מעירים , ומגיבים . כיצד זה יכול להיות שהאיש שלהם נציג הטלוויזיה שלהם ושל ערוץ 10 ב- מילאנו , ומי יושב בעמדת שידור נוחה ב- "מדיולנום" יחדיו עם פיני גרשון קרוב לזירת ההתרחשות , לא רק שוגה בצורה גסה כל כך (טייריס רייס שחקן נמוך 1.85 מ' שחובש סרט לבן על ראשו ואילו דווין סמית' הוא שחקן גבוה 1.98 מ' שמשחק בראש חשוף), אלא גם איננו חוזר בו , לא מתקן את הטעות , ולא מתנצל . יורם ארבל הוא שדר וותיק אולם וֶותֶּק איננו בהכרח קריטריון לאֵיכוּת וטִיב . הביקורת במקרה זה נגד יורם ארבל צודקת . יורם ארבל רשאי להתקומם נגדה ולטעון כי כל העולם לא רק נגדו , אלא גם מקנא בו . סנגוריו יטענו , "כי לא קרה שום אסון… הוא בסך הכול לא זיהה ושיבש שם…ואיש לא מת…" . גם יורם ארבל וגם הסנגורים צודקים מנקודת מבטם . נכון , לא קרה שום אסון ואיש לא מת . אבל מנקודת מבטו של צופה הטלוויזיה יורם ארבל נראה לפתע כמו בובה שמוטה ומרושלת בחלון הראווה של הטלוויזיה . לא מזמן העבירה שדרנית מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 גב' אושרת קוטלר את הסיגנל מהאולפן בירושלים ליורם ארבל שהתכונן לשדר את אחד ממשחקיה של מכבי ת"א . יורם ארבל קרא לה "מירב" במקום "אושרת" . אולי טעות קטנה אולם כזאת שמעמידה את השדר המוביל באור מגוחך ולא נוח מול צופיו . הציבור התובעני מבקש לראות בחלון הראווה בובות מהוקצעות ללא שגיאות ואין זה חשוב אם הן עומדות שם הרבה זמן ו/או מעט זמן . חלון ראווה של כל רשת טלוויזיה באשר היא חייב להיות מלוטש ומרהיב ונקי משגיאות כל הזמן . יורם ארבל מי שניצב היום בחלונות הראווה של ערוץ 10, ערוץ 1, ערוץ 2, וערוץ 5 בכבלים – הוא שדר ספורט בטלוויזיה הטוב ביותר במדינה בתקופה הזאת , אולם איננו מורם מעל הביקורת . 

יורם ארבל (בן 72) הופך לפגיע בעיקר בשל טעויות הזיהוי שלו אבל לא רק . בריאיון הסיכום שלשום (יום ראשון – 18 במאי 2014) עם המאמן המנצח דֵיוִויד בְּלָאט הוא שוב הופיע יותר כקריין רֶצֶף ופחות כעיתונאי . פיני גרשון נטל ממנו את הבכורה והפך למראיין הראשי . יורם ארבל התבלט יותר שלשום כמי שמעביר את מטוטלת השידור שוב ושוב לטל שורר שמראיין בשולי הקווים את סופוקליס שחורציאניטיס ודיוויד בלו . יש לו עוד חולשות שאינני מוצא טעם להתעכב עליהן ברגע זה . יחד עם זאת יש לדעת כי זהו שַדָּר הספורט בעל חיי מדף הארוכים ביותר בתעשיית הטלוויזיה במדינת ישראל. יורם ארבל משדר בטלוויזיה מאז 1972. כמה כמותו האריכו ימים בטלוויזיה ? כמה כמותו יש בעולם ?

yoash arbel

טקסט תמונה : לפני 32 שנים . יום חמישי – 28 בינואר 1982 . עמדת השידור שלנו בהיכל הספורט ביד אליהו. יורם ארבל (מימין) ואנוכי (במרכז) כשעה אחת בטרם השידור הישיר של המשחק השנוי במחלוקת מכבי ת"א – סקוויב קאנטו (איטליה) במסגרת גביע אירופה לאלופות בכדורסל. משמאל , מנהל הבמה (Floor manager) דני גור אריה ז"ל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 2

טקסט תמונה : לפני כ- 30 שנים . מחצית עשור ה- 80 של המאה שעברה . פעילות והמולה במשרד חטיבת הספורט הממוקם בקומה החמישית בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשכונת רוממה בירושלים , בטרם העלייה לאוויר של "משחק השבת" . זיהוי הנוכחים מימין לשמאל : הכתב אורן נהרי (מזוקן) , הבימאי יואב פלג , המגיש אורי לוי , ואנוכי . היו לי סיבות טובות לסמן "V" מול עדשת מצלמת הסטילס . זכויות השידורים של האולימפיאדות , המונדיאלים , אליפויות אירופה בכדורגל וכדורסל , אליפויות העולם בא"ק , תחרויות ווימבלדון בטניס , הכדורגל הישראלי על מרכיביו ליגה + גביע + נבחרת ישראל , הכדורסל הישראלי על מרכיביו ליגה + גביע + נבחרת ישראל + מועדון הפאר בכדורסל של מכבי ת"א – היו כולם שלי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית . מנכ"ל רשות השידור בימים ההם היה אורי פורת ז"ל , את הטלוויזיה ניהל יוסף בר-אל , מנהל חטיבת החדשות היה יאיר שטרן , ואת "מבט" ערך מיכאל קרפין. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) . 

הרגע המגוחך בכל מסכת השידור הישיר היה דו שיח חרשים בין נשיא המדינה שמעון פרס לבין מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט בתום ניצחונה של מכבי ת"א על ריאל מדריד 98 : 86 . מר שמעון פרס הוא עדיין חיה פוליטית עירנית שבין השאר מכהן גם כנשיא האומה . הוא מיהר לקצור פופולאריות אך טכנאֵי ומְפִיקֵי ערוץ 10 שכחו להניח Headset על ראשו של דיוויד בלאט כדי לחבר אותו למערכת השֶמָע של השידור הישיר . אנחנו שמענו בבית את הברכות המאלפות של הנשיא אך לא מי שהן היו מיועדות לו . דיוויד בלאט נראה עצבני וחסר סבלנות בעת שהנשיא משבח אותו ומעניק לו אין סוף קומפלימנטים שהוא לא שמע . אין לדעת אם שמעון פרס שמע את דברי התודה של דיוויד בלאט שנאם נאום קצר מבלי שידע כלל מה הנשיא אמר לו , אך בכל זאת הקדיש את הגביע והניצחון לאזרח הראשון של המדינה . כמי שניווט את שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 במשך שנים רבות , אני מכיר את ההפתעות והכשלים הטכנולוגיים מהסוג הזה . ב- 13 במאי 2001 ניהלתי מעמדת הפיקוד שלי באולפן בירושלים את השידור הישיר מצרפת בו זכתה קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בגביע אירופה לאלופות בפעם השלישית בתולדותיה לאחר שניצחה במשחק הגמר בהיכל "Bercy" בפאריס את פאנאתאנאייקוס . ידעתי מראש עוד בבוקר המשחק שראש הממשלה אריאל "אריק" שרון יעוט על המציאה אם מכבי ת"א תנצח ונערכנו לכך . ראש הממשלה באמת התקשר באותו הלילה ההוא למאמן מכבי ת"א דאז פיני גרשון באמצעות ה- Control room שלנו בירושלים , אולם ההמון התל אביבי שפרץ לפרקט ב- "בֶּרְסִי" אפוף שמחה והִיסְטֶרְיָה קרע וניתק מייד את קווי השידור שלנו . מבחינתי כמנווט השידורים זאת הייתה טרגדיה . ללא קווי שידור ISDN ומערכת בקרת קשר אתה שווה כקליפת השום . ראש הממשלה דיבר אל הלָאמְפָּה ופיני גרשון נראה על המסך אובד עצות נוכח מיליון צופים בארץ.

פיני גרשון העניק מימד טלוויזיוני נוסף לשידורי הכדורסל הישירים העונה הזאת בערוץ 10. מצד שני אין זאת חוכמה כל כך גדולה להיכנס לנעליו המיובשות של קודמו צבי שרף . פיני גרשון העביר לי שלשום מידע מעניין . הוא ויורם ארבל סברו בתחילה כי למכבי ת"א יש רק % 25 סיכויים לחלוף על פני צסק"א מוסקבה . לאחר שסגנית אלופת ישראל צלחה העריכו השניים כי מכבי ת"א מחזיקה רק ב- % 10 מהמניות בדרך לנצח את ריאל מדריד ולזכות בגביע . טוב שלא השמיעו את הערכתם השלילית הזאת בטרם השידורים הישירים מפני שהן בעלות אפקט מרתיע ודוחה את הצופים . במשחקים כאלה בה קבוצת ספורט פרטית ישראלית מייצגת גם את מדינת ישראל יש חשיבות גדולה לצוות הטלוויזיה המשדר ישיר את ההתמודדות בתיאור התקוות , דגש על אמונה בעצמך שאתה יכול לעשות זאת והכל פתוח , ערך הרוח שנושבת במועדון הפאר של מכבי ת"א , וערך הדבקות במשימה והחתירה המתמדת לניצחון . זאת הייתה מדיניות השידור שלי בימים ההם. היה לי אז ב- 13 במאי 2001 ב- "ברסי" ב- פאריס צוות טלוויזיה טוב ואחראי ובראשו המפיק ששי אפרתי, השַדָּר המוביל שלי מאיר איינשטיין והפרשן אלי סהר . הצוות הזה הוציא את מדיניות השידור ההגיונית הזאת לפועל .

עולם הפוך. גיא פניני האיש שניאץ וקילל קללות נמרצות את יריבו שחקן הפועל ת"א יונתן שולדבראנד, נבחר מחדש לשמש קפטן קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א . שחקן הכדורסל הזה שחרג מכל נורמה חינוכית ומסמל את האנטי תזה של הרוח האנושית והרוח הספורטיבית , הוא זה שהניף שלשום את גביע הניצחון. לא נראה לי מפני שהכתם המלוכלך ההוא עדיין טבוע על מדיו. לא הוסר וגם לא נשכח.

רפי גינת מנכ"ל ומנהיג השידור של ערוץ 10 ראה רחוק יותר מיריביו בערוץ 2 וערוץ 1 . מכבי ת"א היא נס טלוויזיוני וסחורה טלוויזיונית ראויה . רפי גינת חתם בצדק על חוזה שידורים עם מכבי ת"א לעונת 2014 – 2013 ובא על שכרו . טבלת המִדְרוּג של יום ראשון – 18 במאי 2014 שמדדה את כמויות הצפייה בערוץ 10 שהעביר בשידור ישיר החל מ- 20.30 את ההתמודדות מכבי ת"א – ריאל מדריד 98 : 86 שלשום ב- מִילָאנוֹ , מוכיחה ששיקול דעתו כמנהל רשת טלוויזיה היה נכון .

ערוץ 10 עשה עבודה טובה בכיסוי ושידור ישיר של 30 (שלושים) משחקי קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א ב- Euroleague , בארץ ובאירופה , בעונת 2014 – 2013 . השגשוג של ערוץ 10 בשידורי מכבי ת"א ב- Euroleague הושתת במידה רבה על הצטיינותם וניסיונם מאחורי הקלעים של הבימאי ראובן "רוּבִיק" פודגור , המפיק רוֹנֵן רָץ , והעורך משֶה סֶגָל . הם ראויים להערכה ורשאים להיות גאים בעצמם ובהישגם הטלוויזיוני . 30 השידורים הישירים של ערוץ 10 את משחקי מכבי ת"א בעונת 2013 – 2014 התחלקו כלהלן :
 
א. 10 משחקים בשלב הבתים (5 בית ו- 5 חוץ) .
ב. 14 משחקים בשלב הבתים ( 7 בית ו- 7 חוץ) .
ג. 4 משחקים בשלב ה-  Play off (שניים בחוץ ושניים ב- בית) .
ד. 2 משחקים ב- Final four (חצי גמר ומשחק הגמר) .
ההערכה היא כי ערוץ 10 שילם למכבי ת"א סך זכויות שידורים לעונת 2014 – 2013 העומדות על כ- 3.300000 (שלושה מיליון ושלוש מאות אלף) דולר .

טבלת המדרוג ביום ראשון – 18 במאי 2014 במגזר האוכלוסייה היהודית

ערוץ / שעות                       ערוץ 1                             ערוץ 2                              ערוץ 10

א. 19.15 – 19.00             % 0.9                             % 9.5                              % 4.3

ב. 19.30 – 19.15             % 0.7                             % 8.3                              % 5.8

ג. 19.45 – 19.30              % 1.1                            % 10.8                            % 5.3

ד. 20.00 – 1945              % 2.4                            % 13.5                            % 6.0

ה. 20.15 – 20.00             % 3.9                            % 17.8                            % 6.9

ו. 20.30 – 20.15              % 4.2                            % 17.6                            % 7.4

ז. 20.45 – 20.30              % 2.6                            % 18.8                           % 11.0

ח. 21.00 – 20.45              % 4.7                            % 15.2                           % 15.5

ט. 21.15 – 21.00              % 2.5                            % 12.4                           % 26.5

י. 21.30 – 21.15               % 2.4                            % 10.5                           % 28.5

יא. 21.45 – 21.30             % 1.9                            % 9.8                             % 30.8

יב. 22.00 – 21.45             % 2.2                            % 13.9                           % 25.5

יג. 22.15 – 22.00              % 0.7                            % 14.2                           % 28.6

יד. 22.30 – 22.15              % 1.3                            % 11.7                          % 32.2

טו. 22.45 – 22.30              % 1.5                            % 8.2                            % 35.6

טז. 23.00 – 22.45             % 1.5                            % 6.0                            % 38.2

יז. 23.15 – 23.00              % 0.4                            % 5.1                             % 42.3

יח. 23.30 – 23.15              % 0.7                            % 4.3                            % 38.1

יט. 23.45 – 23.30              % 1.0                            % 3.4                             % 22.5

כ. 24.00 – 23.45               % 1.1                            % 3.1                             % 20.7

כא. 24.15 – 24.00             % 1.5                            % 4.4                             % 15.5

כב. 24.30 – 24.15             % 1.3                            % 3.4                             % 11.6

4. האם מכבי ת"א היא קבוצת ספורט פרטית של המדינה ? 

כבר נכתב בבלוג הזה כמה וכמה פעמים כי הנהלת מכבי ת"א בראשות היו"ר הוותיק שלה שמעון מזרחי הבינה כבר ב- 1969 את כוחה העצום של הטלוויזיה הישראלית הציבורית הצעירה בשיגור והעברת המסר . פעמים רבות שמעתי בעבר את הטענה כי הטלוויזיה היא זאת שעשתה את מכבי ת"א ובאותה נשימה נשאלתי מדוע חטיבת הספורט בראשותי של הטלוויזיה הישראלית הציבורית "התגייסה" ו- נרתמה כל כך הרבה שנים לטובת שידורים ישירים של משחקי מכבי ת"א ? התשובה שלי אז והיום זהה : מכבי ת"א הביאה את הכישרון ואנחנו את המצלמות (באישור ותמיכה של כל המנכ"לים של רשות השידור לדורותיהם) . כוחה של הטלוויזיה נעוץ בבחירת הקריטריון . זאת פריבילגיה כוחנית . אנחנו בטלוויזיה החלטנו מראש כי הִננו צועדים שלובי זרוע עם אלופת המדינה בכדורסל בעת משחקיה באירופה . מפני שהטלוויזיה הישראלית הציבורית איננה ערוץ ספורט ביקשנו לייחד ערב אחד בשבוע (בימי חמישי) לצורך שידורים ישירים של אלופת המדינה בטורניר גביע אירופה לקבוצות אלופות בכדורסל . שמעון מזרחי הכיר ביכולת והכישרון של הטלוויזיה כמדיה לתקשורת המונים להטמיע את תודעת מכבי ת"א בציבור כאלופה ספורטיבית . זכייתה של קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בעשרות אליפויות המדינה החל מ- 1970 הייתה בעלת ערך תקשורתי שחיש מהר הומר לכסף וממון . עד עונת 1977 – 1976 כלל לא שילמנו אנחנו אנשי הטלוויזיה זכויות שידורים למועדון . שידרנו את מכבי ת"א בחינם . מכבי ת"א קיבלה החל מ- 1970 סיוע כלכלי נדיב בדמות חסות כספית מתמשכת של חברת "עֵלִית" בראשה ניצבו מרק מושביץ' ז"ל ואבא פרומצ'נקו ז"ל . מרק מושביץ ואבא פרומצ'נקו שני אנשים יקרים וג'נטלמנים פתחו את כיסם והפכו לנדבנים . הם חלקו את עושרם עם הקהילה . מכבי ת"א הייתה חלק מהקהילה . שמעון מזרחי ניצב בראש וועדה מארגנת שהבינה ראשונה כי הקשר ההדוק עם הטלוויזיה המקומית והמונופוליסטית שווה פרסום , תהילה , ו- ממון . בתנאי שאתה אלוף . השידורים ההמוניים של משחקי מכבי ת"א בגביע אירופה בשנים 1971 ל- 1977 בטלוויזיה הישראלית הציבורית והמאבקים המוצלחים שלה נגד אריות הכדורסל האירופי הפכו אותה לקבוצה פופולארית . לא רק עממית אלא גם אהודה . למרות שמכבי ת"א הייתה קבוצת ספורט פרטית, הציבור החשיב אותה כנציגה שלו ו- כמי שמייצגת את מדינת ישראל בזירת הספורט האירופית .

ההזדהות של כלל הציבור עם מכבי ת"א צבר תאוצה ב- 17 בפברואר 1977 לאחר הניצחון המפתיע בעיירה בלגית שכוחת אל , ווירטון על קבוצת צסק"א מוסקבה בתוצאה המכרעת 91 : 79 . ראש הממשלה יִצְחָק רָבִּין ז"ל הזמין את קבוצת מכבי ת"א ומנהליה ללשכתו בקרייה בתל אביב אחרי הניצחון ההיסטורי ההוא על אלופת ברה"מ . הפגישה המפורסמת התקיימה ב- 23 בפברואר 1977 ואנוכי נשלחתי ע"י מנהל חטיבת הספורט אלכס גלעדי לכסות אותה . הצלם שלי היה מיכאל "מיכי" מוֹלָד . ישבנו הצלם שלי ואנוכי כ- שני מטרים מראש הממשלה יצחק רבין הנרגש אולם מאופק . יצחק רבין ניחן בקול רדיופוני איתן ובעל דיקציה ברורה . הוא השווה את ניצחונה של מכבי ת"א על צסק"א מוסקבה ב- ווירטון לפני 37 (שלושים ושבע שנים) לניצחונו של דָוִד על גֹלְיָת והוסיף ניצחונה של מכבי ת"א הושג כרגיל עם טיפ טיפה של סיוע אמריקני (התכוון לאולסי פרי , לו סילבר , אריק מנקין , וג'ים בורטרייט ז"ל) . הטלוויזיה הישראלית הציבורית הפכה את מכבי ת"א לקבוצה של המדינה וראש הממשלה יצחק רבין נתן לכך לראשונה גושפנקא רשמית . זה לא היה מובן מאליו . צריך לזכור כי בשנים 1968 ו- 1969 כשהטלוויזיה הישראלית הציבורית הייתה רק דרדק תקשורת ואך זה נעמדה על רגליה היו קבוצות מכבי ת"א והפועל ת"א יריבות שקולות לחלוטין . הפועל ת"א גברה בעונת 1969 – 1968 על מכבי ת"א וזכתה אז באליפות המדינה וגם בגביע המדינה . שתי קבוצות העַל הללו בכדורסל הישראלי ניצבו ב- 1969 על קו זינוק טלוויזיוני משותף . מאז זכתה מכבי ת"א עשרות פעמים באליפות המדינה ובגביע המדינה וגם שש פעמים בגביע אירופה לאלופות בכדורסל .

ראה הספר עב הכרס בן כ- 10000 (עשרת אלפים) עמודים שכתבתי אודות היחסים הצמודים בין הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 עם מועדון הפאר של מכבי ת"א במשך יותר משנות דור , בשנים 2007 – 1970 וקראתי לו "הקשר הסימביוטי" .

maccabi 1

טקסט מסמך : שער הכריכה הקדמי של הספר "הקשר הסימביוטי" בן כ- 10000 (עשרת אלפים) עמודים . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

maccabi 2

טקסט מסמך : שער הכריכה האחורי של הספר "הקשר הסימביוטי" בן כ- 10000 (עשרת אלפים) עמודים . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

מדהים מבחינתי כי מכבי ת"א והנהלתה ובראשה מר שמעון מזרחי מצליחים לשמור על קשר כה אינטנסיבי עם חלקים נרחבים בציבור . ההערצה והאהדה למועדון הכדורסל המשגשג הזה עוברות מאב לבנו ו- מדור לדור . לכן מכבי ת"א במידה רבה היא בלתי נשכחת . גם בזכות ערוצי הטלוויזיה במדינת ישראל שמתאהבים בקלות כל אחד בתורו בצ'מפיונים . באלופים . מכבי ת"א נושאת את מירב העניין בכדורסל הישראלי בין אם מדובר בטריטוריה האירופית ו/או בליגת העל בארץ . קיים כאן קריטריון טלוויזיה ייחודי ומעורר התפעלות . כשמכבי ת"א מנצחת – היא מרתקת . כשהיא מפסידה – היא מעניינת . נראה האם אלופת אירופה מכבי ת"א מוכשרת גם להיות אלופת ישראל ולנשל את מכבי חיפה מתוארה . העניין שלי בליגת העל הישראלית נובע מהסקרנות לראות האם שלוש להקות הצבועים של הפועל אילת , הפועל ירושלים , ומכבי חיפה יכולות לנשוך את לביאת אלקטרה תל אביב ולהקיז את דמה מבלי שתוכל עוד להירפא ולהתאושש . מעניין אותי לדעת האם מכבי ת"א תוכל לשרוד . אינני מוצא כל עניין במשחקי להקות הצבועים בינם לבין עצמם . הערה : אתמול בערב (יום שני – 19 במאי 2014) שידר ערוץ 1 ישיר ב- Prime time (בין 20.30 ל- 22.45) את המשחק החמישי בין האלופה מכבי חיפה לקבוצת נס ציונה, וצבר רייטינג מגוחך ומעליב של % 2.08 בלבד. ערוץ 10 ששידר ישיר שלשום את מכבי ת"א – ריאל מדריד בגמר גביע ה- Euroleague השיג רייטינג ממוצע יפה מאוד של % 33.1 ובתוכו שני שיאים מרהיבים (בין 22.45 ל- 23.15) , % 38.2 ו- % 42.3 . אותה תמונת המִדְרוּג שוררת בארץ . ערוץ 1 וערוץ 5 בכבלים מושכים תשומת לב רק כשהם משדרים ישיר את משחקיה של מכבי ת"א . השאר איננו חשוב דיו . האמריקניזציה עשתה שַמוֹת בליגת העַל הישראלית אבל לא במכבי ת"א . דינם הטלוויזיוני של שחקני החיזוק האמריקניים בעלי המוניטין , המוכרים , והפופולאריים בשורות מועדון מכבי ת"א , והאהודים על כלל הציבור בארץ , כמו – טייריס רייס , דווין סמית , ריק היקמן , דיוויד בלו , סופוקליס שחורציאניטיס , ואלכס טיוס איננו דומה להזדהות המצומצמת של אותו הציבור עם הזרים האחרים המשחקים כאן בליגת העל שלנו בכדורסל . הטלוויזיה בארץ על שלושת ערוציה 1 , 10 , ו- 5 בכבלים עושה בנושא הקונקרטי הזה חֶסֶד עם מכבי תל אביב . היא מצליחה לחבב את האמריקניים של מכבי ת"א על הקהל בישראל . רבים רואים במעשה החֶסֶד הטלוויזיוני הזה מעשה בלתי צודק שמקפח את קבוצות הכדורסל האחרות בליגת העל, אולם צריך להבין שהטלוויזיה במהותה איננה מוסד צדקה.

הסגידה ש- חוללו ההמונים בחודש מאי של שנת 2014 סביב אלופת ה- Euroleague מכבי ת"א לרבות ההערצה הגלויה שהפגינו כלפיה נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו – תחילתה ב- 1977 כשראש הממשלה יצחק רבין קבע שמכבי ת"א היא אומנם קבוצת ספורט פרטית אולם הישגיה בזירה האירופית הבינלאומית הופכים אותה לקבוצה של המדינה . יצחק רבין נתן לכך גושפנקא רשמית אז לפני 37 שנים ב- 23 בפברואר 1977.

סוף הפוסט מס 390. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 20 במאי 2014.

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 390. יום ראשון – 18 במאי 2014. מכבי ת"א אָלוּפַת ה- Euroleague וערוץ 10 אָלוּף הַמְדִינָה. פוסט מס' 390. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות הערב המוקדמות של יום שלישי – 20 במאי 2014. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>