פוסט מס' 352. לא כוחות. מַה שֶהָיָה הוּא שֶיִהְיֶה. "Sunday Night Basketball & Soccer" – יום ראשון – 9 בפברואר 2014 בערוץ 1. בכדורסל : מכבי ת"א – הפועל ת"א 90 : 58. בכדורגל מכבי ת"א – הפועל בא"ש 3 : 1. (פוסט מס' 352). כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 10 בפברואר 2014.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק. גם עליו חלים זכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.  

—————————————————————————————————-

פוסט חדש מס' 352 : הועלה לאוויר ביום שני – 10 בפברואר 2014.

—————————————————————————————————-

פוסט מס' 352. לא כוחות. מַה שֶהָיָה הוּא שֶיִהְיֶה. תוכנית הספורט "Sunday Night Basketball & Soccer"-יום ראשון 9 בפברואר 2014 בערוץ 1 הציבורי. בכדורסל : מכבי ת"א הביסה את הפועל ת"א 58:90. בכדורגל : מכבי ת"א ניצחה את הפועל בא"ש 1:3. פוסט מס' 352. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

1. הקדמה קצרצרה. כלכלה טלוויזיונית של ערוץ 1 בפברואר 2014

ערוץ 1 הציבורי הוציא מקופתו הציבורית ביום חמישי – 6 בפברואר 2014 בעת הפקת שידור ישיר של משחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל מכבי ת"א – הפועל אילת 80 : 73 , ואתמול יום ראשון – 9 בפברואר 2014 בעת שתי ההפקות הנפרדות של שני שידורים ישירים של המשחקים המרכזיים בליגות העל בכדורגל וכדורסל , מכבי ת"א – הפועל באר שבע 3 : 1 , ומכבי ת"א – הפועל ת"א 90 : 58 – סכום של יותר מ- 1.000000 (מיליון) שקל . מדובר בהשקעות כספיות לא מבוטלות אך צריך להזכיר שערוץ 1 יכול למַזְעֵר כחמישית מהעלות הכספית הנ"ל (לאורך כל השנה) מפני שהוא מורשה להקרין כמות עצומה של שקופיות חסות שאומנם מפריעות מאוד לרֶצֶף ולעניין במושא שידורי הספורט הישירים אך מאידך אין לו ברירה . לרוע מזלו שידר ערוץ 1 ביום חמישי האחרון (6 בפברואר 2014) ואֶמֶש (יום ראשון – 9 בפברואר 2014) שלוש תחרויות ספורט היו רחוקות מהתמודדות , ממאבק , ונעדרות מתח ודרמה . לא כוחות . מכבי ת"א ניצחה ללא כל קושי ביום חמישי האחרון (6 בפברואר 2014) במשחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל את הפועל אילת . אותה קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א הביסה אתמול בערב במחזור ה- 18 בליגת העל בכדורסל (9 בפברואר 2014) את הפועל ת"א , ואמש הורידה קבוצת הכדורגל של מכבי ת"א את הדולקת בעקבותיה הפועל באר שבע על הברכיים , והגדילה את הפער בצמרת ל- 6 נקודות . נכון , לפעמים מדובר בהתמודדויות ספורט שאינן כוחות , אולם מדד הרייטינג מטיב עם ערוץ 1 בכל הנוגע לשידורי הספורט הישירים שלו המסקרים את שני ענפי הספורט הראשיים במדינת ישראל – הכדורגל והכדורסל. שום נושאי שידור אחרים בתחומי התעניינות שונים בערוץ 1 כמו פוליטיקה, ביטחון, חברה, כלכלה, בידור, תאטרון, מוזיקה, ו/או סרטים קנויים וסדרות קנויות – אינם יכולים להתחרות עם כמות המדרוג שמפיקים שידורי הספורט הישירים תוצרת הארץ.

אינני יודע מי מנווט את מדיניות שידורי הספורט של ערוץ 1. האם זה נעשה ביוזמת מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם בתמיכתו של יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ד"ר אמיר גילת, ו/או האם זה פרי החלטתו של עוזרו הקרוב של המנכ"ל מר זֶלִיג רָבִּינוֹבִיץ' (יודעי דבר ברשות השידור אומרים לי שזליג רבינוביץ' הוא המושך העיקרי בחוטים מאחורי הקלעים ונחשב בעצם ע"י העובדים למנכ"ל רשות השידור בפועל) בעצה אחת עם ידידו הנאמן מנהל חטיבת הספורט מר מאיר בר (מר זליג רבינוביץ' ומר מאיר בַּר הם גיסים. נשותיהם הן אחיות). חוזי ספורט יקרים וארוכי טווח שכאלה שנערכים ונחתמים בין ערוץ 1 ורשות השידור לבין הוועדות המארגנות בארץ ובעולם זקוקים להרשאה, הסכמה, וחתימה של ההיררכיה הגבוהה ביותר בטלוויזיה וברשות, קרי מנכ"ל רשות השידור וסמנכ"ל הכספים של הרשות לרבות מנהל הטלוויזיה (המנהל העכשווי הוא מר אילן דה פריס אך הוא התמנה לתפקידו אחרי חתימת חוזים הספורט הנוכחיים), ובתמיכת הגופים הציבוריים המפקחים הוועד המנהל של רשות השידור ומליאת רשות השידור. כמעט כל חוזי הספורט שערכתי בתקופתי כמנהל חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 עם הוועדות המארגנות בארץ ובחו"ל , אושרו טרם החתימה ע"י המנכ"לים של רשות השידור לדורותיהם , בגיבוי הסמנכ"לים לענייני כספים ומנהלי הטלוויזיה לדורותיהם . אינני יודע אלו מסקנות הולכת להסיק וועדת רָם לָנְדֶס העוסקת בעתידו של השידור הציבורי אך הנהלת רשות השידור עשתה בחוכמה (רבה) משהתחברה מחדש לאושיות הספורט הישראלי ולמרכיביו הראשיים, שני ענפי הספורט העיקריים של מדינת ישראל – הכדורגל והכדורסל . טורי הרייטינג ומפות המדרוג מוכיחים כי הטריאומוויראט יוני בן מנחם + זליג רבינוביץ' + מאיר בַּר צדקו בשיקוליהם. ערוץ 1 נהג בהיגיון משצירף מחדש את יורם ארבל למאגר השדרים הדל שלו . נכון שיורם ארבל איננו עיתונאי סקרן וגם לא עיתונאי חוקר, אולם אין לא מתחרה בשוק הטלוויזיה בארץ בשידור Play by play. קול הבריטון שלו וכישרון הביטוי וההתנסחות שלו בעת שידורים ישירים הם מתת אלוה. יורם ארבל זקוק לעורכים ומפיקים פעלתניים ומערכת עיתונאית פורחת ותומכת. אז הוא במיטבו. יורם ארבל מאפיל ושַם בכיס הקטן שלו את אורי לוי ואת עמית הורסקי וגם את מר מאיר איינשטיין שנורא צועק וזקוק בדחיפות למורה לפיתוח קול .

2. הבימאי אמנון אוסמן, השדר יורם ארבל, והפרשן דני נוימן.   

בימאי הטלוויזיה הוותיק של ערוץ 1 מר אמנון אוסמן טעה אמש (יום ראשון – 9 בפברואר 2014) טעות קשה וחמורה בדקה ה- 34 בעת בימוי משחק הכדורגל בו ניצחה מכבי ת"א ללא תנאי בשידור באצטדיון "בלומפילד" את הפועל באר שבע 3 : 1 . בעודו עסוק בהכנסת הילוכים חוזרים לאוויר מזוויות של אירוע קודם בו תוקפת ומסתערת מכבי ת"א (שוב ושוב) על שערה של הפועל באר שבע , החמיץ אמנון אוסמן שער יפהפה של החלוץ הזר ההולנדי של הפועל באר שבע גליינור פְּלֶט בבעיטה חזקה מהצד השני מטווח של כ- 30 מטרים . כשהוא ניתב לאוויר את המצלמה המובילה צבר כבר הכדור המתעתע של גליינור פְּלֶט תאוצה של 100 קמ"ש ובתוך שבריר שנייה שכן בשערה של מכבי ת"א . גליינור פְּלֶט הִשווה את התוצאה ל- 1 : 1 . צופי הטלוויזיה הספיקו לראות את הכדור טס באוויר במשך כמה מאיות שנייה בטרם פגש את הרשת התל אביבית . למזלו הגדול של אמנון אוסמן עמדו לרשותו שלוש מצלמות נוספות שלכדו את כיבוש השער של גליינור פְּלֶט בהילוכים איטיים משלוש זוויות התבוננות שונות, והוא אומנם לא המתין והעלה אותם מייד לאוויר בזה אחר זה . בכך כיפר במשהו על הרפיון  והאדישות בה היה שרוי באותו הרגע. ב- Replay השלישי של השער של גליינור פְּלֶט שמצולם ע"י המצלמה האחורית הממוקמת ברום היציע בצדו הדרומי של "בלומפילד" (מאחורי שערה של מכבי ת"א במחצית הראשונה), אפשר היה להבחין היטב עד כמה הכדור במשחק הכדורגל נתון בעת מעופו המהיר להשפעות אווירודינאמיות בשל מידותיו, כלומר בגלל נתוני משקלו והיקפו. המצלמה האחורית של ניידת השידור "מזמור" חושפת את התעקלות הכדור המתעתע לפתע שמאלה בסוף מסלול תעופתו. תוצאה של השפעות זרימת האוויר סביבו. באותו שברירון השנייה בה התעקל הכדור שמאלה (מנקודת מבט של מצלמת הטלוויזיה האחורית) היה ברור כי שוער מכבי ת"א שחקן החיזוק הספרדי חואן פאבלו לא יוכל עוד למנוע את כיבוש שערו.

אוהדי כדורגל רבים נוטים בדרך כלל להאשים את את השוערים שחוטפים גולים מטווחים רחוקים בגלל חוסר עירנותם. זה לא תמיד נכון. בעיטות חזקות במיוחד של שחקני כדורגל מיומנים מקנים לכדור מהירות תעופה ענקית של 100 קמ"ש ואפילו יותר. הכדור שנתון להשפעות זרמי האוויר סביבו משנה עקב כך את מסלול התעופה הצפוי. הכדור אומנם טס לפנים בכיוון כללי אל השער אולם השוערים מגלים את השינוי ומתאפסים על הנתיב המדויק והסופי של הכדור, מאיות שנייה ספורות בטרם הוא מגיע לשער. שוער נבחרת איטליה דינו זוף חטף שער כזה במונדיאל ארגנטינה 1978 מרגליו של השחקן ההולנדי אָרִי הָאן (Aarie Haan). ארי האן בעט ו- "הסיע" כדור עוצמתי ומתעתע מטווח של 35 מטר שהכניע את דינו זוף המנוסה. הולנד ניצחה במשחק הזה ב- 21 ביוני 1978 באצטדיון "ריבר פלייט" את איטליה בתוצאה 1:2. ראיתי זאת במו עיניי בבואנוס איירס ב- 21 בינוי 1978. את המשחק ההוא העברנו בשידור ישיר מבואנוס איירס לירושלים . השדר היה אז דן שילון והפרשן לצדו יוסל'ה מירמוביץ' ז"ל.

בעיטת ה- "הסעה" בכדורגל איננה פחות מסוכנת מהבעיטה המסובבת . בבעיטת הסעה עובר כל כוח הבעיטה דרך מרכז הכובד של הכדור. בניגוד לבעיטה המסובבת אין כאן הפרדת כוחות מפני שכל הכוח של הרגל הבועטת עבר דרך מרכז הכובד של הכדור הכדור טַס לפנים אך אינו מסתובב. הוא יציב לחלוטין בעת מעופו ולא מסתחרר. בעיטת ה- הסעה קשה לביצוע מפני שהרגל היא אֵיבָר תנועה גדול ובעל מסה רבה מהיָד ולכן הרבה פחות מדויק ממנה . קשה לדייק ולרַכֵּז את כל כוח הרגל בנקודה אחת, אבל כשזה מצליח הבעיטה הופכת את מסלול תעופת הכדור למסוכנת. כשהכדור נַע באוויר ועובר מהירות גבולית של כ- 60 קמ"ש, אזי התנגדות האוויר כלפיו יוצרת תופעה אווירודינמית מעניינת. מאחורי הכדור נוצר שובל של תת לחץ . מעֵין וָואקוּם. בהיעדר סירקולציה הופכת זרימת האוויר הפוטנציאלית לזרימה של מערבולות אוויר בלתי סימטריות בתוך שובל ה- תת לחץ שנוצר מאחורי הכדור. מערבולות האוויר האלה מנדנדות ומזיזוֹת את הכדור תזוזות בצורה לא מסודרת מעלה – מטה – מעלה, וימינה – שמאלה – ימינה, סביב קו ההתקדמות שלו. הכדור הופך להיות כדור מתעתע. כדור שַקְרָן.

במשחקי מונדיאל ארגנטינה 1978 שהיתי בבואנוס איירס כעורך ראשי ומפיק ראשי מטעם הטלוויזיה הישראלית. כפי שסיפרתי רק לפני רגע ראיתי אז את השחקן ההולנדי אָרִי הָאן (Aarie Haan) בעל תנופת רגל חזקה בועט פעמיים שתי בעיטות תותח בסגנון הסעה (בז'ארגון הכדורגלנים מדובר ב- "בעיטה מלאה"), ומכניע בזה אחר זה את שוער נבחרת איטליה דִינו זוֹף ממרחק של 35 מטר ואח"כ גם את שוער מערב גרמניה סֶפּ מָאיֶיר מטווח של 25 מטר . בהילוכים החוזרים האיטיים של המצלמות האחוריות שהציבה הטלוויזיה הארגנטינית (רשת הטלוויזיה ATC 7 שימשה כ- International Host Broadcaster של מונדיאל 1978) הנוגעים לשני השערים האלה של אָרִי הָאן, אפשר לראות עד כמה הכדורים הלבנים של "Adidas" יציבים באוויר למרות שהם נעים במהירות עצומה לעבר השער . אפשר היה אפילו לראות את הציורים על הכדור ולקרוא את האותיות של החברה הגרמנית יצרנית הכדורים מפני שהכדורים לא הסתובבו . אָרִי הָאן יצר במו רגליו עדות נפלאה לבעיטות ה- הסעה המדהימות והמסוכנות שלוֹ . חומר ה- Video הטלוויזיוני הזה אודות אָרִי הָאן שמור בארכיון הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 .

דוגמא נוספת. ב- 1979 בעט שחקן הפועל ת"א רִיפְעָאת טוּרְק במגרש ימק"א בירושלים בעיטה חופשית ממרחק של 40 מטר לעבר שערו של מָרְיוֹ ז'וֹכוֹבִיצְקִי שוער הפועל ירושלים . הטלוויזיה הישראלית הציבורית צילמה את המשחק במצלמת פילם. רִיפְעָאת טוּרְק בעל תנופת רגל מצוינת בעט בכדור "בעיטה מלאה" בכוח רָב מבלי לסובב אותו. כוח הבעיטה של רִיפְעָאת טוּרְק עבר בדיוק דרך מרכז הכובד של הכדור . נוצרה בעיטת הסעה. רוח צפונית שנשבה באִצטדיון בגבו של ריפעאת טורק העניקה לכדור תנופה נוספת ומהירות יתירה. הכדור צבר תאוצה פנטסטית וטס במהירות של 125 קמ"ש (בממוצע) לעבר שערו של מָרְיוֹ ז'וֹכוֹבִיצְקִי והכניע את השוער . רבים האשימו את מריו ז'וכוביצקי בכיבוש שערו וזקפו גבה, "כיצד זה ייתכן לחטוף שער מבעיטה מטווח של 40 מטר…?" . שאלה הגיונית של אנשים שחסרי ידע בפיזיקה אווירודינמית . התשובה לכיבוש השער נעוצה בזיהוי התופעות האווירודינמיות שפעלו על הכדור בעת מעופו ושיבשו לחלוטין את הערכת תנועת המסלול הצפוי של הכדור ע"י מריו ז'וכוביצקי. צריך להבין שהכדור המטעה שבעט ריפעאת טורק עבר את מרחק של 40 מטר בזמן של קצת יותר משנייה אחת. אולי שנייה אחת ועשירית. זוֹ מהירות עצומה. הכדור הוסט מצד לצד ומעלה – מטה ע"י מערבולות האוויר שפעלו בתוך הוואקום שנוצר מאחוריו וכל זאת תוך כדי תאוצתו לעבר השועֵר הירושלמי. רק משהגיע הכדור למרחק סביר של ארבעה – חמישה מטרים ממריו ז'וכוביצקי יכול היה השוער להעריך ולזהות באמת להיכן ולאיזה כיוון נַע הכדור המתעתע. אך זה היה מאוחר מידי. החומר שמור בסרטיית הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 וניתן להתבונן בּוֹ.

לטעות הניתוב החמורה של אמנון אוסמן במשחק מכבי ת"א – הפועל באר שבע 1:3 יש שני שותפים בכירים. הראשון הוא השדר המוביל יורם ארבל שנרדם ליד המיקרופון והמוניטור . הוא היה חייב להעיר את תשומת לבו של הבימאי כי בצד ימין מתפתחת התקפה של הפועל באר שבע ועליו לנטוש ולהפסיק מייד את הקרנת ה- Replays הקודמים כדי לנַתֵּב לאוויר את המצלמה המובילה (זאת שעוקבת אחרי התקפת הפועל באר שבע). אמנון אוסמן איננו אמור להסתכן עד כדי כך ולהחמיץ כיבוש שער בשידור ישיר. כשיורם ארבל יחדיו עם הפרשן שלו דני נוימן התעוררו מתרדמתם גילה השַדָּר המוביל לצופים שלו כי את השער מבעיטה מרחוק כבש מאור בוזגלו . איזה מאור בוזגלו ואיזה נעליים. את השער כבש גליינור פְּלֶט. איך אפשר להתבלבל ככה . כיצד ייתכן לשגות שגיאת זיהוי כזאת הרי גליינור פְּלֶט שחקן חיזוק הולנדי הוא בכלל שחור . מתברר שאפשר כשאתה נרדם ליד ההגה. השותף הבכיר השני לשגיאה הטיפשית  של אמנון אוסמן היא שותפת . זוהי גב' רותי אליאב שנהנית בסיום המשדר ב- Roller Credits מהתואר הנכבד של "עוזרת בימאי". אם כך היה עליה להתריע במועד את הבימאי שלה ולא לתת לא ליפול למהמורה הטלוויזיונית הזאת.

מהנדס הטלוויזיה דני לנקרי מגיש לאמנון אוסמן ניידת שידור ("מזמור") שמכילה תריסר מצלמות ולפחות חצי תריסר מקורות של הילוכים חוזרים. זה לא מעט על פי התקן הישראלי, אם כי בעולם הרחב משתמשים כבר מזמן בניידות שידור ענקיות שכוללות בתוכן יותר מ- 30 (שלושים מצלמות). ככל שגדל מספר המצלמות ועמן פוטנציאל הקרנת ההילוכים החוזרים – גדלה גם כמות אופציות הכיסוי וגדלה איכות העברת האינפורמציה לצופי הטלוויזיה. הפיתוי להשתמש בכל האופציות הוא רב ומכאן קצרה הדרך לאובדן שיקול דעת וביצוע שגיאות. ריבוי האופציות דורש ריכוז נפשי עצום מבימאי ניידת השידור וציוותו. בעיקר בעת הכנסת הילוכים חוזרים לאוויר בשעה שעל כר הדשא מתחולל משחק פעיל. אמנון אוסמן כבר חָוָוה פעם החמצת שער בעת ש- שהה בניידת שידור אלקטרונית, וביים בעונת 1989 – 1988 את המשחק המכריע במאבק נגד הירידה מהליגה הלאומית (ליגת העל היום) בו הכניעה צפרירים חולון את הפועל טבריה 2:3. בעוד צפרירים חולון מבקיעה את שער הניצחון היה עסוק הבימאי אמנון אוסמן (והשַדָּר שלו אז משה גרטל) בהקלטת הילוך חוזר כלשהו על מכשיר ה- BVU. שער הניצחון ההוא של צפרירים חולון הוחמץ ולא תועד מלעולם מפני שה- BVU היה עסוק בשידור Replay קוֹדֵם.

הערה שלי : בתום עונת 1989 – 1988 ירדו צפרירים חולון, הפועל טבריה, והפועל ת"א מהליגה הלאומית לליגה הארצית. משחקי הליגה הלאומית (ליגת העל היום) בעונת 1989 – 1988 מנו 14 קבוצות ונערכו בשני שלבים : ליגה רגילה ומשחקי Play off עליון ותחתון. הליגה הלאומית של עונת 1990 – 1989 מנתה 12 קבוצות. פוסט מס' 352.

מוזר ומביך ששַדָּר כה וותיק ומנוסה כיורם ארבל מאבד את הריכוז ואת עירנותו , מסיר את עיניו מהנעשה על כר הדשא במגרש , ומתמקד במוניטור שמשדר לו הילוכים חוזרים שהופכים לבלתי רלוואנטיים , ושוכח להרים אותן ברגע שקבוצת הפועל באר שבע נערכת לכיבוש שער. ההחמצה של אמנון אוסמן והמחדל של יורם ארבל חושפים מאידך גם את חולשתו של שכנו של יורם ארבל הפרשן דני נוימן. שוב מתברר כי הוא דני נוימן איננו איש של טלוויזיה ולא של תוכן טלוויזיה . השער של גליינור פְּלֶט תפש את הטייס המוביל מופתע לחלוטין בלתי מוכן. הוא הרי היה שקוע בנתונים ישנים של הילוכים חוזרים ששידר לו המוניטור המוצב בעמדת השידור באצטדיון "בלומפילד". טייס המשנה בקוקפיט דני נוימן במקום להפגין חוש התמצאות ואוריינטציה לטלוויזיונית, להזהיר ולהעיר את יורם ארבל מפני המכשול, מה שהוא עשה זה רק לזעוק "איזה שער…". מה כל כך קשה היה לשַדָּר המשנה הזה דני נוימן לומר לשַדָּר המוביל יורם ארבל כ- Team-mate שלו, "יורם ארבל עזוב את ה- Replays…תתמקד בהתקפת הפועל באר שבע…". גם בחלוף כל כך כך הרבה שנים נשאר פרשן הטלוויזיה דני נוימן נעֶבּעֶךְ , כמו דמות אוֹרֵח בטלוויזיה. איזה מין  עובר אוֹרַח. הוא נראה מנותק וכמי שלא שייך אליה להווייה הטלוויזיונית. האיש איננו מבין את מהותה, רוּחָה, אופייה, ואורח חייה. מין דמות אפרורית בלתי חשובה שנתקעה בעמדת השידור ואשר מהנהנת בכן ולא. דני נוימן משתמש בהגדרות מפוצצות. בטרם שריקת הפתיחה הוא קובע במאכסימום טקסט : "לשתי הקבוצות הגנות ברזל והתקפות יוצאות מהכלל". אם כך מה הוא יגיד על התקפת ברצלונה ? אפשר להסתפק ולומר כי למכבי ת"א והפועל באר שבע הגנות והתקפות טובות. אח"כ מתייחס דני נוימן לאוהדי באר שבע ושוב משתמש בטקסט בומבסטי : "מפגן יוצא מהכלל של אוהדי הפועל בא"ש באצטדיון "בלומפילד". רק לפני שבוע ראיתי מפגן לא פחות מרשים של 6000 אוהדי קבוצת הכדורסל של הפועל ת"א בהיכל הספורט ביד אליהו בעת משחק ההפסד של קבוצתם בחצי הגמר על גביע המדינה בכדורסל נגד הפועל אילת . אפשר להסתפק בנוסח מאופק וצנוע יותר. הבעיה עם דני נוימן הבומבסטי שככדורגלן עבר ב- בית"ר ירושלים ונבחרת ישראל הוא מבין את תורת המשחק אך איננו מצליח לתרגם את היֶדָע שלו לשפת הטלוויזיה. הוא איננו פרשן. מאכסימום עוד זוג עיניים של יורם ארבל בעמדת השידור. החלטת שופט המשחק מנשה משיח להעניק בדקה ה- 7 בעיטת עונשין מ- 11 מ' לזכות מכבי ת"א (אותה החמיץ ברשלנות ערן זהבי) ואשר צועדת כבר ביתרון 0:1 משער מוקדם של שחקן החיזוק השוודי רָאדֶה פְּרִיצָה בדקה ה- 3 ,העמידה את הפרשן דני נוימן על התפר בין משאלות לבו לבין חוק הכדורגל היבש כשהוא תוהה ופוסח על הסעיפים. נכון שדני נוימן יושב בעמדת השידור באצטדיון "בלומפילד" וזהו יתרון עיתונאי – וויזואלי גדול, אך בשעה שאמנון אוסמן מריץ את ה- Replays, הפרשן וקהלו הטלוויזיוני שואבים את המידע שלהם מאותו המוניטור מ- מקור זהה . כאן אין לו שום יתרון על פני צופיו. הכל בעיני המתבונן. למנשה משיח לא הייתה כל ברירה אלא להניף מייד כרטיס אדום לעבר מגן הפועל באר שבע האחרון בטור השחקנים ומי שהכשיל את רָאדֶה פְּרִיצָה בתוך רחבת ה- 16 בדרכו להבקעת שער נוסף והכנעת אוסטין אג'ידה . כך מצווה עליו החוק. דני נוימן רוצה לרָבֵּעַ את המעגל . הוא נשמע מהוסס ונתפש כמי שאינו מכיר את חוקת המשחק . הוא טוען בדם לבו שהשופט היה צריך להסתפק בכרטיס צהוב , אולם יורם ארבל מהסה אותו , בבחינת משהו כמו חוק זה חוק "…ואת השופט זה לא מעניין". הפרשנות וההתרשמות שלו בתוקף תפקידו כפרשן כדורגל ראשי של השידור הציבורי הטלוויזיוני – רחוקים מלהרשים. אותי הוא לא החכים אמש במאום.

לעומתו יש להעריך את פועלם החרוץ והמתמשך של שני שדרני הקווים גב' הדס גרינברג ומר ליאן ווילדאו. הראיונות עם אלישע לוי חושפים מאמן משעמם נטול כל קסם אישי . חזון הכדורגל שלו איננו ברור. הוא מאמן שהצליח בעבר במכבי חיפה מפני שהנשיא יעקב שחר הפקיד בידיו את כל הכלים הדרושים. הוא מצליח כעת גם ב- הפועל באר שבע משום נשיאת המועדון גב' אלונה ברקת (היפה) נתנה לו גם היא וקנתה עבורו את מאור בוזגלו, אליניב ברדה, וגליינור פלט. אשתקד הוא התנדנד עם אותה הפועל באר שבע (ללא שלושת הנ"ל) ועמד בפני פיטורין. אלישע לוי הנחמד התראיין ביום שישי האחרון לעיתון "ישראל היום" אך איננו אומר כלום. הוא גם לא אומר דבר למיקרופון של ליאן ווילדאו חוץ מלהתנצל. הוא מין טיפוס חביב כזה שמבין כמו עודד קטש מאמן הפועל אילת שלהתמודד מול מכבי ת"א זה לא פשוט.

3. מגישי "מבט" גב' מירב מילר ומר אמיר איבגי.

מירב מילר ואמיר איבגי מגישים את "מבט" מזה תקופה ארוכה . אינני אומר שהם לא טובים , אינני טוען שהם לא רהוטים , אינני קובע שהם לא יעילים , אינני חושב שהם לא יסודיים ו/או לא רציניים . הם אולי הכל , אך שניהם נעדרי כריזמה טלוויזיונית כל אחד לחוד וגם יחדיו . המסגרת הטלוויזיונית – וויזואלית שלהם באולפן כמו באה בימים , ומזקינה אותם בטרם עת . קיימות כל מיני דרכים לאשש את יופיו של אולפן "מבט" ולשוות למירב מילר ואמיר איבגי מראה הרבה יותר זוֹהֵר , צעיר , ואטרקטיבי .

4. מכבי ת"א – הפועל ת"א 58:90. 

מתברר שקבוצת  הכדורסל של הפועל ת"א ללא שני השחקנים הישראליים שלה רביב לימוד ומתן נאור אפם ונשמתם, המצפון הישראלית והמרץ האנושי של המועדון – משולה לקליפת השום לפחות אמש במפגש נגד מכבי ת"א. אלי סהר מגלה לקוראי "ישראל היום" (היום, יום שני – 10 בפברואר 2014) , "כי שמעון מזרחי הבטיח לפני חודשיים כי בן אלטיט ישחק הרבה, ואתמול אפילו בהפרש של 25 נקודות שתי דקות לסיום, לא נמצאה שניית משחק עבורו". מגיש החדשות הוותיק ברדיו גלי צה"ל מר ירון וילנסקי (אני אוהב אותו ומעריך אותו) הסביר בעקיפין את הסיבה לאי שיתופו של בן אלטיט אמש. ירון ווילנסקי הביא היום (יום שני – 10 בפברואר 2014) בתוכנית האקטואליה של גלי צה"ל בחמש אחה"צ, הקלטה מחדר ההלבשה של מכבי ת"א שנעשתה אתמול (יום ראשון – 9 בפברואר 2014) בטרם שריקת הפתיחה לדרבי התל אביבי, בה נשמע יו"ר מועדון הכדורסל מטיף ומצווה על שחקניו (באנגלית) להביס את הפועל ת"א בהפרש מרבי וכמה שאפשר יותר. נדמה שמאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט נשמע לציווי של הבוס שלו . בן אלטיט לא שותף. אולי בן אלטיט בכלל פצוע וייתכן והוא בכלל חולה בשפעת קלה למרות שלבש את תלבושת המועדון וישב על ספסל השחקנים. אך אם הוא בריא לחלוטין ובכל זאת לא שותף מדובר בסיטואציה מגוחכת וקטנונית. הטרגדיה של הפועל ת"א היא שדווקא ברגע זה בשידור ישיר בטלוויזיה נוכח המוני אוהדי ספורט בארץ היא מפגינה חולשה נוראית שכזאת. מתפרקת, לא פחות. הטרגדיה של ערוץ 1 שהוא כפוי לשדר ישיר את החולשה הספורטיבית הזאת שהופכת לאימפוטנטיות טלוויזיונית. איזה עניין יש לצופה הטלוויזיה שאיננו אוהד מכבי ת"א להתבונן במחזה מביש כזה בו קבוצה אחת ניגפת מפני יריבתה בהפרש של 32 נקודות. המשחק הזה אמש הוא לא כוחות, איננו ספורטיבי, ונעדר כל סממן של תחרות. האמריקניזציה ה- היפר אקטיבית עושה שמות בכדורסל הישראלי המקורי והופכת אותו שוב ושוב לנחלה זרה ומצג שווא . מעניין אותי כשלג דאשתקד שקרלון בראון וג'וש אוואנס הרבו לקלוע ל- הפועל ת"א, הראשון 16 נקודות והשני 15 נקודות.

5. פסק זמן. 

אִיוֶולֶת ש- "פסק זמן" תוכנית הסיכום הספורטיבית של ערוץ 1 טחנה גם היא אמש באחת עשרה וחצי בלילה נתונים כלכליים, סביבתיים, ומדיניים הנוגעים לאולימפיאדת החורף סוצ'י 2014, מידע שהקדימו ולעסו אותו לפניה שוב ושוב כל מהדורות החדשות בערוץ 2, ערוץ 10, ואף ערוץ 1 עצמו, שלא לדבר על ערוץ 5 בכבלים. כמה פעמים אפשר לשמוע שנשיא ברה"מ וולדימיר פוטין השקיע 51.000000000 (חמישים ואחד מיליארד) דולר בפיתוח משחקי החורף של סוצ'י 2014 ? "פסק זמן" אמורה לעסוק בין 11.00 ל- 11.30 בלילה בחומרים בלעדיים וחדשותיים, לבטח אלה של שידורי הכדורסל והכדורגל עליהם משלם ערוץ 1 במיטב כספו. תוכנית הלילה המאוחרת הזאת היא חסרת קֶצֶב ונעה לפנים במהירות של צָב. אבי פירסט נעדר כל כריזמה טלוויזיונית ואין בידו שום כלי אחר כדי להושיע אותה.

6. טורי הרייטינג ומפות המדרוג ב- 6 ו- 9 בפברואר 2014.

                                                              ממוצע באוכלוסייה יהודית     ממוצע בכלל האוכלוסייה

6 בפברואר 2014 גמר גביע המדינה בכדורסל      % 11.52                     % 9.83

מכבי ת"א – הפועל אילת 90 : 83 (ערוץ 1)

9 בפברואר 2014 דרבי תל אביבי בכדורסל           % 2.77                      % 2.31 

מכבי ת"א – הפועל ת"א 90 : 58  (ערוץ 1)

9 בפברואר 2014 משחק העונה בכדורגל              % 9.91                      % 9.51 

מכבי ת"א – הפועל באר שבע 3 : 1 (ערוץ 1)

"פסק זמן"  (ערוץ 1)                                           % 3.5                        % 3.05

הערה : "פסק זמן" נכרכת מראשית בריאתה עם איבוד רייטינג . יורם ארבל מעביר לשרון פרי מנחת "פסק זמן" ב- 23.00 את מטה השליחים שנושא % 7.7 (בתום השידור הישיר של מכבי ת"א – הפועל באר שבע 3 : 1) , אולם "פסק זמן" מאבדת אותו ויורדת ב- 23.15 ל- % 4.3 ומסיימת ב- 23.30 עם % 2.7 . 

r 1 9 2 2014

טקסט מסמך : יום ראשון – 9 בפברואר 2014. טורי הרייטינג ברבעי שעות בין 18.00 ל- 20.45 במגזרי האוכלוסייה היהודית וכלל האוכלוסייה. בין 18.00 ל- 19.45 משדר ערוץ 1 ישיר את משחק הכדורסל מכבי ת"א – הפועל ת"א 58:90. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

r 2 9 2 2014

טקסט מסמך : יום ראשון – 9 בפברואר 2014 . טורי הרייטינג ברבעי שעות בין 20.45 ל- 23.00 במגזרי האוכלוסייה היהודית וכלל האוכלוסייה. בין 20.30 ל- 23.00 משדר ערוץ 1 ישיר את משחק הכדורגל מכבי ת"א – הפועל באר שבע. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

r 4 6 2 2014

טקסט מסמך : יום חמישי – 6 בפברואר 2014. טור הרייטינג ברבעי שעות בין 20.15 ל- 23.00 שמודד את הנעשה באוכלוסייה היהודית ובכלל האוכלוסייה. בין 20.30 ל- 23.00 משדר ערוץ 1 ישיר את משחק הגמר כל גביע המדינה בכדורסל מכבי ת"א – הפועל אילת 73:80. ערוץ 1 מביס את ערוץ 10 החל מ- 20.45. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית).

סוף הפוסט מס' 352. הועלה לאוויר ביום שני – 10 בפברואר 2014.


תגובות

פוסט מס' 352. לא כוחות. מַה שֶהָיָה הוּא שֶיִהְיֶה. "Sunday Night Basketball & Soccer" – יום ראשון – 9 בפברואר 2014 בערוץ 1. בכדורסל : מכבי ת"א – הפועל ת"א 90 : 58. בכדורגל מכבי ת"א – הפועל בא"ש 3 : 1. (פוסט מס' 352). כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 10 בפברואר 2014. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>