פוסט מס’ 348. סעיף 1: סיקור 2014 Australia open ב- Eurosport . סעיף 2: הצצה ל- SOBO וסיקור חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי את אולימפיאדת סידני 2000. סעיף 3: סיקור Sunday night Basketball & Soccer אמש (יום ראשון – 26 בינואר 2014 בערוץ 1. פוסט מס’ 348. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 28 בינואר 2014.

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר . האינטרנט איננו מוסד תקשורת פרוץ וגם לא אכסניית מידע שפתוחה למפרי חוק . גם עליו חלים זכויות יוצרים .

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, לא נכתב, ולא נערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

—————————————————————————————————-

פוסט חדש מס’ 348 : הועלה לאוויר בשעות הערב של יום שלישי – 28 בינואר 2014.

—————————————————————————————————-

1. סיקור 2014 Australia open ב- Eurosport

2. הצצה ל- SOBO וסיקור חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי את אולימפיאדת סידני 2000.

3. סיקור Sunday night Basketball & Soccer אמש (יום ראשון – 26 בינואר 2014) בערוץ 1. פוסט מס’ 348. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות).

sydney 6

טקסט תמונה : יולי 1997 . אתונה – אליפות העולם ה- 6  בא”ק . ה- IBC באתונה . 

אלכס גלעדי (במרכז) חבר הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) וסגן נשיא בכיר ב- NBC  משווק את אולימפיאדת סידני 2000 שלוש שנים לפני טקס הפתיחה . מימין לשמאל : אנוכי , אלכס גלעדי , ומהנדס הקול והתקשורת של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 סעדיה קָארָאוָואנִי . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .   

1. Australia Open 2014 (א’)

התבוננות בתכנון , בהפקה , ובשידורים הישירים של הטלוויזיה האוסטרלית (Chaneel 7) הערוץ ששידר את אליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס של 2014 – מסבה קורת רוח גדולה . ערוץ 7 האוסטרלי הצמיד אותי למסך במשך כמעט שבועיים ימים . לא הייתי יכול התנתק ממנו . מנקודת מבטי מדובר בשיא השיאים של יצירה טלוויזיונית. הצפייה בשחקני טניס וספורטאי על ברמתם של סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה, רָאפָאֵל נָאדָאל, רוֹגֶ’ר פֶדֶרֶר, ונוֹבָאק דְג’וּקוֹבִיץ’ באמצעות ערוץ 7 האוסטרלי הסופר משוכלל על 2 ניידות השידור שלו ו- 32 מצלמות כשכל אחת מחוברת למקור Replay משלה – היא עונג צרוף. מדובר בספורט ובתרבות ספורט שערוץ 7 האוסטרלי מנפק בכל שנייה ושנייה במהלך הסיקור הישיר . פנטסטי . אי אפשר , אתה לא יכול לעזוב את המסך המרתק , גם לא להשתין. אין רגע דַל. אפילו הפרסומות המסחריות של חברת המכוניות הדרום קוריאנית KIA, חברת השעונים השווייצרית ROLEX, וחברת התעופה הטורקית Turkish Airlines אשר משודרות בהפסקות בין הגיימים – הן יפהפיות ומטמטמות את השכל . מרבית הציבור איננו יודע ולא מכיר את ההיסטוריה העשירה של הטלוויזיה האוסטרלית (אחת הטובות והעשירות בעולם) מאז כיסוי המשחקים האולימפיים של מלבורן 1956. יבשת אוסטרליה כמו מדינת קנדה היא גן עדן. גם גן עדן טלוויזיוני. לא מדובר רק בטורניר הטניס אל אליפות אוסטרליה הפתוחה המתקיים מידי שנה בחודש ינואר באצטדיון “Rod Laver Arena” בעיר הבירה מלבורן. כישרון ומיומנות רשתות הטלוויזיה האוסטרליות בכללן בולטים במגוון רחב מאוד של כיסוי אירועי ספורט ומבוססים על עבודה הכנה יסודית ורצינית, אהבה והערצה לספורט ולתרבות הגוף על גווניו השונים והרבים ולרוח הספורט, וכמובן נשענים על טכנולוגיה חדשנית ביותר . טקס הסיום המהוקצע והקצר אתמול של אליפות אוסטרליה בטניס כפי שתוכנן בקפידה רבה ונוהל ע”י אנשי התאחדות הטניס האוסטרלית בתוספת כמה דברי סיכום של אנשי הוועדה המארגנת הנפלאה הזאת , הנאום של נציג חברת המכוניות הדרום קוריאנית KIA הספונסרית הראשית של הטורניר מר תּוֹמַאס הוֹ (Thomas Ho), נאום שמחת הנִיצָחוֹן של סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה ונאום תּוּגַת ההפסד של רָאפָאֵל נָאדָאל האציל , לרבות חלוקת הפרסים לסְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה ורָאפָאֵל נָאדָאל ע”י פיט סַאמְפְּרָאס – אומר כולו הדרת כבוד. אליפות אוסטרליה בטניס שהסתיימה אתמול מותירה חלל טלוויזיוני ותחושת ריקנות. חבל שזה נגמר.

הצפייה באליפות אוסטרליה 2014 בטניס בביתי ברחוב אבן גבירול בתל אביב נשאה את מחשבותיי 16 שנים לאחור, ל- 1998, לעבר מורשת הטלוויזיה האוסטרלית שליוותה את אולימפיאדת סידני 2000 . טסתי באותה שנה בפעם הראשונה לקצֵה העולם לסידני הרחוקה לפגישת ה- WBM ה- 1 האולימפית (ראשי תיבות של World Broadcasters Meeting) בשליחות מנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ומנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן, כדי ללמוד אצל SOBO כיצד לנהל, לערוך, ולהפיק את שידורי אולימפיאדת סידני 2000 בעבור רשת הטלוויזיה שלי (ערוץ 1). קבוצת הטלוויזיה האוסטרלית הנערצת SOBO (ראשי תיבות של Sydney Olympic Broadcasting Organization) שימשה Host broadcaster מצטיין של סיגנל הטלוויזיה האולימפי הבינלאומי. SOBO עשתה עבודה נפלאה ויעילה באמצעות כמעט 1000 (אֶלֶף) מצלמות טלוויזיה ו- 60 (שישים) ניידות שידור של הטלוויזיה. שהיתי ב- 1998 שבועיים ימים בסידני היפהפייה ושם למדתי להכיר את עוצמתה וכישרונה של תעשיית הטלוויזיה האוסטרלית על כל מרכיביה. בראש קבוצת הטלוויזיה של SOBO ניצב הספרדי המוכשר מנואל “מנולו” רומרו (Manuel “Manolo” Romero) . קבוצת SOBO שכרה את שירותיו המצוינים של המפיק ומהנדס הטלוויזיה מנולו רומרו כפי שעשתה זאת ארבע שנים קודם לכן קבוצת הטלוויזיה אמריקנית AOB (ראשי תיבות של Atlanta Olympic Broadcasting) מי ששימשה ה- Host broadcaster והפיקה את סיגנל הטלוויזיה האולימפי של אולימפיאדת אטלנטה 1996. אני זוכר את פגישת ה- WBM ה- 1 ההיא ב- 1998 כאילו התרחשה אתמול . זאת הייתה טיסתי הראשונה לסידני (מתוך ארבע טיסות עבודה בשנים 2000 – 1998) יחדיו עם עוד מאות נציגי טלוויזיה מכל רחבי תבל הנוגעת להפקת שידורי הטלוויזיה של המשחקים האולימפיים ההם לפני 14 שנים. אלכס גלעדי חבר IOC וסגן נשיא בכיר ברשת הטלוויזיה האמריקנית NBC , בר סמכא ובעל משקל סגולי מכריע בתורת הכיסוי הטלוויזיוני של אירועי ספורט בכירים , בא לקבל את פניי בנמל התעופה הבינלאומי של העיר . “יואשיש (הוא תמיד קרא לי יואשיש ולא יואש) , אתה זוכר כשהיינו ילדים סיפרו לנו כי חז”ל היו אומרים , “עשרה קבין של יופי ירדו על העולם – תשעה לקחה ירושלים…” ובכן יואשיש שיקרו אותנו…סידני לקחה תשעה…”, אמר בפנים חתומות וארשת רצינית . הוא התכוון לכל מילה . SOBO תפעלה וכיסתה כאמור את 38 ענפי הספורט במשחקים האולימפיים של סידני 2000 באמצעות כמעט 1000 (אֶלֶף) מצלמות טלוויזיה ויותר מ- 60 (שישים) ניידות שידור. זה היה כיסוי הטלוויזיה הטוב ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים עד אז. הייתי המום ונפעם מתעשיית הטלוויזיה האוסטרלית , מכישרונה , ומפוטנציאל העשייה שלה. זאת הייתה טלוויזיה מיטבית שנשענה מאז בריאתה על מסורת ה- BBC הבריטי. באוקטובר 2000 בעקבות השגשוג של SOBO גמלה בלבי ההחלטה לחקור ולכתוב את הספר “מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה”. לא ידעתי אז באוקטובר 2000 שמחקר וכתיבת הסֶפֶר הזה תתפרס על פני 14 שנים ותכלול בתוכה מחקר וכתיבה של סדרת טלוויזיה רחבת היקף בת 13 ספרים שטרם הסתיימו.

אני לוקח פסק זמן קצר מאליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס של חודש ינואר 2014 בטרם אשוב לפרשנית הטניס המצוינת העיתונאית גב’ אילנה ברגר – הרפז שכותבת בעיתון “ישראל היום”. להלן כמה קבצי מסמכים מסמכים הנוגעים להיערכות המורכבת , המסובכת , וארוכת הטווח של חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי לקראת הפקת שידורי הטלוויזיה אולימפיאדת סידני 2000. קובץ המסמכים הראשון מ- 2 ביוני 1999 מתייחס להצעת רכישת זכויות שידורים ושידורים ישירים במגוון רחב של אירועי ספורט ושיתוף פעולה עם ערוץ 5 בכבלים ועם חברת “צ’ארלטון”. באפריל 1998 סיים מנכ”ל רשות השידור מר מרדכי “מוטי” קירשנבאום קדנציית ניהול בת חמש שנים ופינה את מקומו לאורי פורת ז”ל. אורי פורת כמו מוטי קירשנבאום ראה בשידורי הספורט הרלוואנטיים נדבך חשוב ביותר בפירמידת השידור הטלוויזיונית הציבורית כפי שהפגינה הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מאז 1993. מרבית שאיפות ואמביציות השידור שלי בתקופתו של מוטי קירשנבאום כמנכ”ל רשות השידור הגיעו לנחלתן. חלקן לאו. עכשיו משהתמנה אורי פורת באפריל 1998 בפעם השנייה ל- מנכ”ל רשות השידור ע”י ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתי שוב רווי תקוות . חלפו 15 (חמש עשרה) שנים מאז 1999 ועד לרגע כתיבת הפוסט הזה, אולם אני זוכר כל פרט מהתקופה ההיא כאילו קרו הדברים היום. כתיבת הפוסט הנוכחי (יום שלישי – 28 בינואר 2014) מזכירה לי ימים בלתי נשכחים, תוכניות שידור ואמביציות שידור חדשות שלי ב- 1999 וב- 2000, וגם תקוות חדשות שחלקן גוועו ולא התגשמו. המסמכים שנשמרו מתעדים את התכנונים, האמביציות, והתקוות שלי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1בימים ההם. צריך להבין כי רק עבור זכויות השידורים של אולימפיאדת סידני 2000 שילמנו סכום של  1.640000 (מיליון ושש מאות וארבעים אלף) דולר אמריקניים במסגרת ה- Share שלנו ב- EBU (איגוד השידור האירופי) בטרם פסענו את פסיעותינו בסידני, מלבורן, בריסביין, ופרת’ בתחום הכיסוי, ההפקה, השידור, הצילום, העריכה, והלוגיסטיקה. תעשיית הטלוויזיה היא ביזנס יקר.

2. הצצה ל- SOBO וסיקור חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי את אולימפיאדת סידני 2000.

2.א. חלק מקובץ המסמכים הראשון מ- 2 ביוני 1999 מתייחס ליוזמה שלי ולהצעת רכישת זכויות שידורים ושידורים ישירים במגוון רחב של אירועי ספורט ושיתוף פעולה עם ערוץ 5 בכבלים ועם חברת “צ’ארלטון”.

raport 1

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999. מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999 . עמ’ מס’ 1 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 2

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999. מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999. עמ’ מס’ 2 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 3

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999. מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999. עמ’ מס’ 3 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 4

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999. מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999. עמ’ מס’ 4 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 5

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999. מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999. עמ’ מס’ 5 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 6

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999. מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999. עמ’ מס’ 6 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 7

טקסט מסמך : 2 ביוני 1999 . מסמך בן 7 עמודים שחיברתי וכתבתי לבוס הישיר שלי מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר רפיק חלבי ואשר דן בהצעת היערכות שלי לקראת עונת שידורי הספורט של 2000 – 1999 . עמ’ מס’ 7 ואחרון מתוך 7 . (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות) .

2. הצצה ל- SOBO וסיקור חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי את אולימפיאדת סידני 2000.

2.ב. חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן ייבדל לחיים ארוכים ב- 30.11.1999 (לאחר שובי מסידני לירושלים בתום פגישת ה- WBM ה- 2).

raport 16

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה שלי הנוגעת להפקה ולשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 1 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 8

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן . עמ’ מס’ 2 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 9

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 3 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 10

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 4 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 11

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 5 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 12

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 6 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 13

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 7 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 14

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 8 מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 15

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השני מ- 30 בנובמבר 1999. הקובץ מתייחס לתוכנית – הצעה של ההפקה והשידורים של המשחקים האולימפיים של סידני 2000 (1.10.2000 – 15.9.2000) כפי שהוגשה למנכ”ל רשות השידור אורי פורת ז”ל ולמנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 יאיר שטרן. עמ’ מס’ 9 ואחרון מתוך 9. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

2. הצצה לקבוצה המבצעית הטלוויזיונית האוסטרלית SOBO (ראשי תיבות של Sydney Olympic Broadcasting Organization) ועבר סיקור חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי את אולימפיאדת סידני 2000.

2.ג. חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי והמתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל.

raport 17

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי . הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 1 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 18

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי. הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 2 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 19

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי. הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 3 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 20

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי. הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 4 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 21

טקסט מסמך :  חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי. הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 5 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 22

טקסט מסמך :  חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי. הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 6 מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

raport 23

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים השלישי מ- 19 בספטמבר 1999 שחובר והוגש על ידי למנהל הטלוויזיה יאיר שטרן באמצעות מנהל חטיבת החדשות רפיק חלבי. הקובץ מתייחס לדו”ח פגישת ההפקה העולמית ה- 2 (WBM 2) שנערכה בסידני – אוסטרליה בתאריכים 16.9.1999 – 12.9.1999 לקראת שידורי אולימפיאדת סידני 2000 מ- 15 בספטמבר 2000 ועד 1 באוקטובר 2000 ועד בכלל. עמ’ מס’ 7 ואחרון מתוך 7. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

2. הצצה ל- SOBO וסיקור חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בראשותי את אולימפיאדת סידני 2000.

2.ד. חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי באוגוסט 2000 , סַמוּך ובטֶרֶם תחילת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000 (ב- 15 בספטמבר 2000). 

raport 24

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 (שער הכריכה הקדמי) כפי שחיברתי וכתבתי באוגוסט 2000 לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000 . פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל” , הטלוויזיה הלימודית – חינוכית , ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 1 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 25

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000 . פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 2 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 26

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000 . פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 3 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 27

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000 . פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 4 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 28

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 5 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות). 

raport 29

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 6 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 30

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 7 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 31

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 8 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 32

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית , ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 9 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 33

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 10 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 34

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 11 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 36

טקסט מסמך : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1 , רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 12 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

raport 37

טקסט מסמך : שער הכריכה האחורי של חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידורים של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. הערכתי לוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) ול- לוגו שלו בן חמש הטבעות הייתה כֵּנָה. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 13 מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

sydney 1טקסט תמונה : חלק מקובץ המסמכים הרביעי הנוגע לפקודת המבצע / ספר השידור של ערוץ 1 כפי שחיברתי וכתבתי לקראת מבצע השידורים הישירים של אולימפיאדת סידני 2000. פקודת המבצע / ספר השידור של אולימפיאדת סידני 2000 הופץ ב- 200 (מאתיים) עותקים לאנשי ערוץ 1, רדיו “קול ישראל”, הטלוויזיה הלימודית – חינוכית, ומנהלי “בזק”. עמ’ מס’ 14 ואחרון מתוך 14. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

זהו שרטוט של מבנה מערך התקשורת הלוויינית בין צוות השידור בסידני 2000 לבין המערכת בירושלים. בפעם הראשונה הועברו השידורים האולימפיים לאירופה (וישראל) ע”י מערכת השידור של ה- EBU  באמצעות חמישה ערוצי שידור Multilateral. בנוסף לכך עמדו לרשותנו עוד ארבעה ערוצי לוויין להעברת הכתבות ה- ENG ה- Unilateral  של גלעד עדין ואמיר בר שלום. (מתוך ספר השידורים / פקודת מבצע שכתבתי לקראת שידורי הטלוויזיה של אולימפיאדת סידני 2000).

מתוך יומן אולימפיאדת סידני 2000 שלי : עכשיו אוֹ טוֹ טוֹ מגיעה תורה של אולימפיאדת סידני 2000 וההתמודדות שלנו שוב “ראש בראש” נגד ערוץ 5 בכבלים ונגד מיילן טנזר. התחרות היא נשמת אפי. אנוכי אנוכי אוהב להתחרות ושוּב לא יהיה ספק מי ינצח גם בקרב פנים אל פנים בשידור האולימפי הזה . הנוסח והטקסט שלי במסיבת העיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב בטרם טסתי עם חבריי לסידני היה חד משמעי, נחרץ, ונוקב : “אנחנו נביס שוק על ירך את ערוץ 5 בכבלים בשידורי אולימפיאדת סידני 2000 כל אחד לחוד ואת שניהם ביחד”. לא היה לי כל ספק בכך. הטלוויזיה זרמה לי בעורקים ובוורידים מה עוד שמנכ”ל רשות השידור אורי פורת ומ”מ מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 מר יאיר אלוני העניקו לי לא מעט סיוע וממון . העיתונאי מר אודי טרלו ביטא היטב את ההתנסחות שלי בכותרת שהעניק למסיבת העיתונאים הזאת בעיתון שלו “ידיעות אחרונות”.

sydney 5

טקסט תמונה : אוגוסט 2000 . מנכ”ל רשות השידור אורי פורת ואנוכי ראינו בערוץ הספורט (ערוץ 5 בכבלים) יריב שידור מר. לא הערכנו ולא אהבנו אותם . חשבנו שהם מתחרים נגדנו בחוסר הגינות בסיסית . הטקסט בעיתון “ידיעות אחרונות”, “נביס את ערוץ 5 ואת ערוץ 2 כל אחד לחוד ושניהם ביחד” לא היה בבחינת נבואה. זאת הייתה עובדה. ועם עובדות לא מתווכחים. (באדיבות העיתון “ידיעות אחרונות”).

עוד יבוא היום ואָדוּן בבלוג הזה במבצע השידורים המפואר של אולימפיאדת סידני Sydney) 2000). בתקופה של 17 ימים בין 15 בספטמבר 2000 ל- 1 באוקטובר 2000 שידרנו אפילו ללא שגיאה אחת 233 (מאתיים שלושים ושלוש) שעות. זה היה מבצע שידורים כביר. מנכ”ל רשות השידור אורי פורת ומ”מ מנהל הטלוויזיה יאיר אלוני העניקו לי כמות טכנולוגיה, כמות לוגיסטיקה, וכמות כוח אדם – בסידני ובירושלים, שלא עמדה לרשותי מעולם קודם לכן. ההצלחה הייתה פנטסטית מכל היבט. גם בגלל ההפקה המדויקת להפליא של קבוצת הטלוויזיה האוסטרלית SOBO.

טקס הפתיחה המרשים של אולימפיאדת סידני 2000 החל בשבע בערב שעון סידני ונמשך כמעט ארבע שעות תמימות. 110000 (מאה ועשה אֶלֶף) צופים מילאו את האִצטדיון האולימפי עד אפס מקום. 71 המצלמות של SOBO הביאו את הבשורה האולימפית המרהיבה לכל מקום ברחבי תבל. מאיר איינשטיין ואורי לוי איישו את עמדת השידור שלנו בשידור הישיר של טקס הפתיחה. אינני חושב שהם סבלו מאורכו של אחד הטקסים היפים בהיסטוריה הממושכת של האולימפיאדות המודרניות. ממשלת אוסטרליה התנבאה כי כמות מצטברת של יותר מ- 30 מיליארד צופי טלוויזיה בעולם יראו במשך 17 ימי האולימפיאדה את התחרויות . את הלפיד האולימפי בתוך האִצטדיון נשאו נשים ספורטאיות. אלופות אולימפיות אוסטרליות ידועות שֵם מהעבר, ובראשן השחיינית המהוללת דוֹאוּן פְרֶיְיזֶר (Dawn Fraser) שזכתה בשלוש מדליות זהב במִשְחֶה ל- 100 מ’ בסגנון חופשי בשלוש אולימפיאדות, מלבורן 1956, רומא 1960, ו- טוקיו 1964, וגם השחיינית שֵיין גוּלד (Shane Gould) הזכורה מהופעתה היוצאת דופן בגיל 16 באולימפיאדת מינכן 1972 והייתה אלופה אולימפית. אליהן הצטרפו האצנית המזהירה בֶּתִּ’י קָאתְּ’בֶּרְט (Elizabeth Cuthbert) שניצחה בשתי הריצות ל- 100 מ’ ו- 200 מ’ באולימפיאדת מלבורן 1956 , ואצנית המשוכות שִירְלִי סְטְרִיקְלֶנְד (Shirley Strickland de la Hunty) פעמיים אלופה אולימפית בריצה ל- 80 מ’ משוכות ב- 1952 ו- 1956, ועוד ורבות אחרות. הֵן העבירו את הלפיד בגאווה רבה מיד ליד, אך בכבוד הגדול של הדלקת המשואה התכבדה האצנית האמבורגינית קֶטִי פְרִימַן (Cathy Freeman) תקוות אוסטרליה באולימפיאדת סידני בריצת 400 מ’ לנשים . בכך חלק הוועד האולימפי האוסטרלי כבוד למיעוט האמבורגיני אותם הילידים המקומיים שהקבילו את פניהם של האנגלים הראשונים שהגיעו למפרץ סידני בסוף המאה ה- 18. המיעוט האמבוריגיני מונה היום רַק 140000 (מאה וארבעים אלף) בני אדם ונבלע בתוך אומה אוסטרלית בת כ- 18.000000 (שמונה עשר מיליון) תושבים.

אוסטרליה היא יבשת ענקית. גילה אותה ב- 14 בפברואר 1770 גֵ’יימְס קוּק הספן האנגלי ומגלה הארצות הנודע שהיה לא רק רב חובל ומנהיג ימי אלא גם רב אומן בניווט במסעותיו הימיים האדירים ארוכי הטווח בשנים שבין 1768 ל- 1779. גֵ’יימְס קוּק חוקר דגול וגאון הצִי האנגלי היה בן 42 כשגילה את מפרץ בוטני בחוף המזרחי של אוסטרליה (מפרץ סידני של היום שם ניצב היום בניין האופרה המפורסם של העיר) . הוא הניף שָם את דגל מולדתו וקבע את בעלות הממלכה הבריטית על המקום. אוסטרליה הפכה מייד למושבת כתר של האימפריה הבריטית . הממלכה האנגלית התייחסה בתחילה אל היבשת הענקית והרחוקה כאל משכן פשע אליו הוגלו הפושעים ומפירי החוק האנגליים. ב- 18 בינואר 1788 הגיעה מאנגליה למפרץ “בוטני”, קבוצה ראשונה של 736 אסירים בריטיים. את ספינת האסירים הוביל רב החובֵל ארתור פיליפ שהפך למושל הראשון של מושבת הפושעים בניו סאות’ וולס (New South Wales). כשעגנה הספינה במפרץ “בּוֹטְנִי” ראה ארתור פיליפ מהספינה סבך שיחי Paper bark ועצי אקליפטוס אפרפרים – ירוקים . האמבוריגיניים הילידים המקומיים קיבלו את פניהם בצעקות, “ווארה, ווארה” (הסתלקו) , והטילו את חניתותיהם לעבר התושבים החדשים. חייל של הצי ירה קליע סרק והילידים נמלטו כולם בחיפזון גדול [1]. האוכלוסייה האנגלית החדשה השתלטה ללא קושי על ילידי המקום האמבוריגיניים וקנתה עליהם עליונות ללא תנאי.

יבשת אוסטרליה שמשה בית כלא לקהיליית פושעים בת 160 אֶלֶף אנשים וסִידְנִי הפכה לעיר ראשית ובירת מחוז ניו סאות’ וולס. הקפטן הנודע וויליאם בְּלָאיי (William Bligh) מי שהיה פעם סגנו של גֵ’יימְס קוּק במסעי הגילוי ההיסטוריים ואח”כ נודע כמפקדה הקשוח של הספינה “באונטי” (נגדו התחולל ב- 1789 ליד חופי טָאהִיטִי מרד המלחים והקצינים בראשות סגנו פלצ’ר קריסטיאן, הידוע בכינויו “המרד על הבאונטי”) הופקד ב- 1806 ע”י הממלכה הבריטית כמושל ניו סאות’ וולס (New South Wales) כדי לנהל ביד רמה את המחוז הענקי שיושב ע”י פושעים . אוסטרליה הייתה פעם אסופת גַלוּת של פושעים. אך הפושעים בעלי המסורת והמשמעת הבריטית הקימו ובנו במשך השנים מדינה לתפארת. צריך לבקר באוסטרליה כדי להבין עד כמה המדינה הנאורה, החופשית, והדמוקרטית הזאת היא מהמתקדמות ביותר בעולם מכל היבט שהוא.

קת’י פרימן (Cathy Freeman) היא אָצָנִית נמוכת קומה. רק 1.62 מ’. אם אתה פוגש אותה במקרה ברחוב אתה לא נותן “דֵם” בשבילה . היא לא נראית ספורטאית בטח לא אָצָנִית . ביום שני – 25 בספטמבר של שנת 2000 היא התייצבה על קו הגמר בריצה ל- 400 מ’ נשים לבושה חליפת חלל בצבעיה הלאומיים של אוסטרליה, ירוק וצהוב. הַס הושלך באִצטדיון כשהמזניק הניף את אקדחו. 110000 (מאה ועשרה אֶלֶף) צופים גדשו את יציעי האִצטדיון אבל הוא נשמע רֵיק. עם הזינוק פרץ רעש אדיר של אחת עשרה רִבבות מעודדים. קת’י פרימן החלה את הריצה מהר מידי .היא לא חילקה נכון את כוחותיה. לקראת הסיום נחלשה, חוֹב החמצן שלה כבר היה עצום, אך העידוד המסיבי של הקהל העצום דחף אותה קדימה לעבר הניצחון. היא ניצחה אומנם בזמן של 49.11 ש’ אך הייתה קרובה להתמוטטות טוטאלית על המסלול. לא נותרה בה טיפה אחת של כוח כדי ליטול לידיה את דגל המדינה ולבצע את הקפת הניצחון באִצטדיון נוכח רבבות הצופים האוסטרלים שעודדו אותה והריעו לה לאורך כל הדרך. היא לא הייתה מסוגלת לעמוד על רגליה מרוב תשישות. קת’י פרימן התיישבה על המסלול וריאותיה חיפשו כל מולקולה של חמצן כדי להחיות את גופה מחדש. במקום השני סיימה לוֹרֶיְין גְרָהָאם מג’מייקה בתוצאה של 49.58 . שלישית הייתה הבריטית קאת’רין מֶרִי בזמן של 49.72 ש’.

sydney 2טקסט תמונה : אולימפיאדת סידני 2000. האצנית האוסטרלית האמיצה ממוצא אמבורגיני קתי פרימן זוכה בשארית כוחותיה במדליית הזהב בריצה ל- 400 מ’ באולימפיאדת סידני בזמן של 49.11 ש’. נערה אמבורגינית צנומה וקטנה (גובהה 1.62 מ’) שזכתה לאהדה לאומית כל אוסטרלית. (באדיבות SOBO ו- IOC).

[1]  ראה נספח : סיפרו המצוין והמסקרן של רוברט יוז (Robert Hughes), “החוף הגורלי” (THE  FATAL SHORE).

sydney 3

טקסט תמונה : 11 בספטמבר 2000 . ה- IBC בסידני אוסטרליה . ארבעה ימים לפני טקס הפתיחה של אולימפיאדת סידני 2000 . נבחרת השידור הציבורי במשרד ההפקה , התקשורת , והשידורים שלנו ב- IBC באולימפיאדת סידני 2000 .

זיהוי הנוכחים בשורה ראשונה מלפנים מימין לשמאל : ד”ר ברוך “בוקי” צ’יש (פרשן שחייה) , יעקב “ז’קי” ווישניה (פרשן התעמלות) , משה גרטל (שדר שחייה).

זיהוי הנוכחים בשורה שנייה מימין לשמאל : רמי עבדי (איש קול בצוות ENG) , אמיר בר- שלום (כתב ENG) , גלעד עדין (כתב ENG).

זיהוי הנוכחים בשורה שלישית מימין לשמאל : דני לבנשטיין (שדר התעמלות) , מולי אפשטיין (פרשן טלוויזיה כללי מוכשר ובעל ידע עצום במגוון רב של ענפי ספורט) , מאיר איינשטיין (שדר א”ק) , זוהייר בהלול (שדר הרמת משקולות והיאבקות) , עו”ד שי מוגילנר (שדר תקצירים) , יואש אלרואי , דורית חיימי (עוזרת הפקה).

זיהוי הנוכחים בשורה רביעית עומדים מאחור מימין לשמאל : צ’רלי שיטרית (צלם ENG , ד”ר גלעד וויינגרטן (פרשן א”ק ) , איגור סלע (איש קול בצוות ENG) , רמי שמש (איש כספים של רשות השידור) , אורי לוי , (שדר ענפי ספורט קטנים , ג’ודו , טניס , וחתירה בקייאקים) , יעקב “קובי” תקוע (עורך כתבות ENG) , אבי טובול (תאורן בצוות ה- ENG) , יוסי ששון (מפקח קול ותקשורת) , משה מזרחי (עורך כתבות ENG) , מוטי לוי (מפקח Video) , אמנון אלטשולר (איש קול ותקשורת) , גדעון הוד (שדר תקצירים , לקחתי אותו עמי לאולימפיאדת סידני 2000 במקומו של אורן רוזנשטיין) , ששי אפרתי (מפיק מצוין , איש טלוויזיה רציני וממושמע מאוד , ויד ימיני) .

הערה :  נעדר מהתמונה צלם ה- ENG  רמי לי- טל שמצלם את תמונת הסטילס הזאת . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

sydney 4טקסט תמונה : יום שישי – 15 בספטמבר 2000. אולימפיאדת סידני 2000 . אחת התמונות האהובות עלי ביותר. שני השדרים – עיתונאים שלי, מאיר איינשטיין (מימין) ואורי לוי (משמאל), דקות ספורות לפני שמכונית ההפקה המיוחדת שלנו הסיעה אותם מהמשרד ב- IBC לאִצטדיון האולימפי היפהפה בסידני כדי לשדר ישיר את טקס הפתיחה האולימפי. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

3. Australia Open 2014 (ב’).

אני שב לחלק השני של אליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס של ינואר 2014. אני אוהב לעיין בקטעי העיתונות (יום ראשון – 26 בינואר 2014) בהם דנים פרשני הטניס הישראליים בשני הפיינאליסטיים סטניסלאס וואוורינקה וראפאל נאדאל בטרם משחק הגמר. מר עמית לווינטל מדבר בשבחו של ראפאל נאדאל וקובע בעיתון “ישראל היום” לפני תחילת הקרב כלהלן : “…ההערכה היא שסטניסלאס וואוורינקה לא יהיה יותר מעוד שֵם בביוגראפיה של ראפאל נאדאל…”. פרשנית הטניס של “ישראל היום” גב’ אילנה ברגר – הרפז הרבה יותר זהירה ומדויקת ממנו. היא מפרסמת אתמול פוסט פרשנות מעניין שכתוב ומנומק היטב ב- “ישראל היום” לפני משחק הגמר של אליפות אוסטרליה הפתוחה בין סטניסלאס וואוורינקה וראפאל נאדאל . המאמר של אילנה ברגר – הרפז מאתמול ראוי לעיון נוסף .

ilana berger

טקסט מסמך :  יום ראשון – 26 בינואר 2014 . העיתון “ישראל היום” . זהו פוסט הפרשנות המצוין של העיתונאית גב’ אילנה ברגר – הרפז בטרם ההתמודדות סטניסלאס וואוורינקה – ראפאל נאדאל במשחק הגמר אתמול במסגרת אליפות אוסטרליה בטניס לגברים יחידים. אילנה ברגר – הרפז הייתה פרשנית הטניס היחידה שהכינה אותנו לקראת הקטסטרופה בה חשף סטניסלאס וואוורינקה בבת אחת את טניסאי העל הספרדי ראפאל נאדאל אובד עצות, מיואש, ומדוכא. (באדיבות “ישראל היום”).

כל צופה טלוויזיה בישראל ועשרות מיליונים בעולם כולו יכלו להתענג על מלאכת טלוויזיה מושלמת של ערוץ 7 האוסטרלי ועושר התמונה שהפיק הערוץ הזה בשידור ישיר . הבלוג הזה איננו קורס טלוויזיה אולם הוא במידה רבה בבואה שלה . 32 מצלמות מספקות לנו כל פרט מחייהם של שני השחקנים על המגרש במגוון עצום של צילומי Extreme close ups , בצילומי Close ups , בצילומי Medium Close ups , ובצילומי Long Shots . שלא לדבר על שימוש בהילוכים החוזרים בכמויות עצומות כמעט אין סופי בסוגים שונים של מהירות צילום לרבות תנועות ותגובות שני השחקנים בהילוכים איטיים מאוד (Super Slow Motion) עד כדי 150 (מאה וחמישים) Frames בשנייה אחת . בימוי אירועי ספורט בשידורים ישירים בכלל וטניס בפרט דורשים תשומת לב ועירנות מכסימאלית במשך שעות מ- בימאי השידור הישיר וציוותו בניידת השידור לרבות הצלמים . מדובר בתפעול 32 מצלמות ואספקת אינפורמציה מיידית מעשרות מקורות צילום באמצעות שולחן הניתוב . הבימאי ו/או נתב התמונה שלו (Vision Mixer) לוחצים אלפי פעמים על מקשי המצלמות במשך השידור הישיר כדי לאפשר לצופה הטלוויזיה לקבל אינפורמציה מקסימלית ב- Video ו- Audio הנוגעת לשני גיבורי העלילה , ל- שופטים ולקוונים , לקהל הצופים ביציעים , ל- Celebrities שמאכלסים את יציעי הכבוד ביניהם שחקני עבר בעלי מוניטין (כמו רוֹד לֵיְיבֶר ופִּיט סַאמְפְּרָאס) שאינם מפורסמים פחות משני הפיינאליסטיים , ולאווירה הכללית . מרבית צופי הטלוויזיה אינם מודעים לריכוז העצום וההתמסרות הענקית שנתבע מצוות השידור הגדול ובראשם הבימאי הראשי והצלמים שלו . כאמור בגלל אופיו התזזיתי של משחק הטניס ושינוי מצבים מהיר שכוללים בתוכם “ברייקים” והפסקות רבות בין הגשה אחת לשנייה שמאפשרות ומחייבות אין סוף הכנסות והעלאות לאוויר של הילוכים חוזרים כמו גם שידורן של עוד ועוד פרסומות מסחריות . רואים שערוץ 7 מיומן לכך ואנשיו התכוננו כראוי למשימה . נכון שהמצלמות המובילות של ערוץ 7 האוסטרלי הן שמכסות את מהלכי המשחק אולם מצלמות ה- SSM הן אלה שייזכרו בתודעת צופי הטלוויזיה . אתה פתאום רואה את רָאפָאֵל נָאדָאל ב- SSM מסדר בהילוך איטי מאוד שוב ושוב ככל האדם את מכנסיו וחולצתו , מארגן את קווצות שערו שצצו מבעד למטפחת ה- Nike שהוא קושר לראשו ופניו רטובות מאגלי זיעה . אתה רואה את סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה מיוזע מטפח את תסרוקתו , משוחח ומדבר עם עצמו , מפנה אצבע ואגרוף לראשו וטוען בפני עשרות מיליונים בעולם כי המקום הזה איננו חלול . הכל ב- SSM . שניהם בני אנוש כמוני וכמוך בהבדל אחד . יש להם מחבט טניס ביד . אתמול גָרָף האלוף סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה בעזרתה לכיסו בתום שבועיים עבודה תשלום של 1.600000 (מיליון ושש מאות אלף) יורו וסגן האלוף רָאפָאֵל נָאדָאל מחצית מהסכום . סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה חשף אמש את חולשותיו של רָאפָאֵל נָאדָאל והציג אותו שוב ושוב חסר אונים בכל מיני מוקדים של המשחק . הטניסאי השווייצרי מצויד ב- “Backhand” אגרסיבי במיוחד וגם מדויק , ובעל פוטנציאל של Top spin , עליו חלים חוקי האווירודינמיקה . קוטרו של כדור הטניס האלסטי הוא כ- 6.5 ס”מ ומשקלו כ- 57 גרם . כשמפילים אותו מגובה של שניים וחצי מטרים עליו לנתר בחזרה לגובה של 1.35 מטר . כך נקבעת מידת האלסטיות שלו . צילומי הטלוויזיה מתקשים להמחיש לצופה את כפיפותו של כדור הטניס הקטן לחוקי הפיסיקה אולם הוא כפוף להם ומושפע מהם . בארסנל של סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה מצוי גם נשק חבטות פתיחה קטלניות ועוֹצְמָתיוֹת שמקנות לכדור מהירות של 215 קמ”ש . בשפה מתמטית מפורטת וידידותית יותר : כדור הפתיחה של השווייצרי סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה עובר דרך של 60 מטר בשנייה אחת . זאת מהירות עצומה שמחייבת את הספרדי רָאפָאֵל נָאדָאל לריכוז מקסימלי ומציאת תשובה מיידית . לחלוטין לא פשוט מפני שהכדור שנורה בחבטת הפתיחה מהרקטה של סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה , הוא לעיתים רבות גם מסובב (ולכן מטעה) ומגיע לאזור הנחיתה במגרש של רָאפָאֵל נָאדָאל בחלוף 25 – 22 מאיות שנייה בלבד .

סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה חשף בבת אחת את כל חולשותיו של רָאפָאֵל נָאדָאל . רק איש לא ידע להסביר לצופי הטלוויזיה האם העליונות של סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה נבעה רק בגלל יכולתו האישית המדהימה והמפתיעה , ו/או שמא היא מסתייעת גם בגבו הפצוע של רָאפָאֵל נָאדָאל . פרשני הטניס של ישראל הם בעצם כתבי Off tube . איש מהם לא היה נוכח במלבורן . כולם עד האחרון שבהם ראו זאת כמוני וכמוך ב- Eurosport . כולם מדווחים היום בעיתונים שלהם על “פציעה בגב” של רָאפָאֵל נָאדָאל . פציעה בגב היא מונח כללי מידי בלתי מפורט . האם זזו לו החוליות בעמוד השדרה… ? האם נפרץ לו דיסק… ? האם “נתפש” לו שריר…? מה זה לכל הרוחות “פציעה בגב” מונח רפואי רחב ועד כמה היא באמת משפיעה עליו ומנטרלת אותו . איש לא מסביר ולא מפרט לנו את פשר וחומרת הפציעה . אולי היא לא כל כך קשה ובאמת סְטָנִיסְלָאס וָואוְורִינְקָה הוא טוב יותר מ- רָאפָאֵל נָאדָאל ? אלון עידן כותב היום בעיתון “הָאָרֶץ” מאמר חשוב אודות רוח הספורט האצילה של רָאפָאֵל נָאדָאל , אדם וספורטאי עַל מהשורה הראשונה . באותה מידה אי אפשר להתעלם מסטניסלאס וואוורינקה שחגג את ניצחונו באיפוק . התנהגותו הייתה סולידית . הוא לא נשכב על המשטח כדרכם של אחרים . שוט הסיום של ערוץ 7 אשר מנציח אותם מתחבקים עוד ועוד בתום ההתמודדות ליד הרשת ומודים שוב ושוב איש לרעהו הוא שיא של תרבות הטניס ופסגה של מראה טלוויזיוני .

4. Sunday night Basketball & Soccer (בתאריך 26 בינואר 2014) בערוץ 1.

קבוצת הכדורסל של מכבי ת”א מחזיקה לבדה את העניין והמֶרֶץ בליגת העל הישראלית . לטוב ולרע. בין אם היא מנצחת בקושי רב ו/או בין אם היא מפסידה. שאר המשחקים הם חסרי עניין מה עוד שתהליך האמריקניזציה מחולל שַמוֹת בכדורסל הישראלי. אין לי שום עניין לצפות בשידור הישיר של ערוץ 1 מכבי חיפה – מכבי ראשל”צ. אני מכיר שם מעט מאוד שחקנים. הישראלי מוּרָן רוֹט ועוד כמה בודדים. אינני יכול להזדהות עם ליגת הכדורסל הבכירה של ישראל שגדושה בשחקנים אמריקניים. היא לא שלי. לא מעניין אותי שצבי שרף חזר לזירת האימון והוא כעת מדריך את מכבי ראשל”צ. אני אפילו לא יודע איזו קבוצה ניצחה בסיום ההתמודדות. בחינתי זה היינו אך. אני יודע שאורי לוי וגור שלף שידרו ישיר את המשחק שלשום מהיכל רוממה בחיפה. אינני יודע מה הם שחו ואמרו. אני כן יודע ששניהם צברו בין 18.30 ל- 20.40 עבור ערוץ 1 רייטינג ממוצע עלוב של % 2.36. ואני יודע גם שהם הופיעו שלשום באופן מכובד כ- Team בפני מצלמות הטלוויזיה שלהם. מגישים, מנחים, ושדרנים חייבים להקפיד גם בהופעתם החיצונית בפני הציבור.

arbel levi 3

טקסט תמונה : יום ראשון – 26 בינואר 2014 . היכל הכדורסל העירוני ברוממה – חיפה . צוות השידור של ערוץ 1 השדר המוביל אורי לוי (משמאל) והפרשן של גור שלף (מימין) מופיעים באופן מכובד On Camera Live בטרם שריקת הפתיחה למשחק מכבי חיפה – מכבי ראשל”צ . מגישים , מנחים , ושדרנים שמופיעים בפני מצלמות הטלוויזיה מחויבים גם בהופעה חיצונית נאה ואסתטית . לרוע מזלם של אורי לוי וגור שלף כמות המִדְרוּג של השידור הישיר שלהם בין 18.30 ל- 20.40 הניבה רק % 2.36 . (צולם מ- ipad שלי ממסך ערוץ 1 . באדיבות ערוץ 1) .

יורם ארבל ודני נוימן שידרו ישיר ביום ראשון – 26 בינואר 2014 מהאצטדיון בנתניה את המשחק הפועל ת”א – בית”ר ירושלים . שניהם צברו רייטינג ממוצע דַל של % 8.57 . תואם פחות ו/או יותר את הופעתם בפני מצלמות הטלוויזיה של ערוץ 1 בטרם שריקת הפתיחה .

arbel 1

טקסט תמונה : יום ראשון – 26 בינואר 2014 . אצטדיון הכדורגל של נתניה . יורם ארבל (משמאל) ודני נוימן (מימין) מובילים את שידורי הכדורגל של ערוץ 1 הציבורי. שניהם כמו הכדורגל הישראלי אינם מציאה גדולה מידי. הראשון איננו עיתונאי והשני הוא לא פרשן . הם מעייפים וצפויים . (צולם מ- ipad שלי ממסך ערוץ 1. באדיבות ערוץ 1).

ערוץ 5 בכבלים משקיע הון תועפות ברכישה וקנייה של זכויות שידורים בלעדיות – בארץ ובעולם . הוא מנהל כמעט מלחמת חוֹרְמָה נגד ערוצי הספורט בכבלים של חברת “צ’ארלטון” . מוזר שערוץ 5 מזניח את הופעת שדרניו On Camera בפני המצלמות שלו . במוצ”ש האחרון – 25 בינואר 2014 שידר ערוץ 5 בכבלים ישיר מהיכל הספורט ביד אליהו את משחק הכדורסל בליגת העל מכבי ת”א – נס ציונה 99 : 91 . היה מביך לראות את פרשן הכדורסל של הערוץ מר אלי סהר מתייצב בחולצה מקומטת ומרושלת בעמדת השידור ליד השדר המוביל שלו מר גיל ברק. הופעתו המגושמת גרמה לך לחשוב שרק כעת סיים ושב מעבודתו בשדות הפַלְחָה של הקיבוץ . הופעה טלוויזיונית פגומה שאיננה מכבדת את האיש ולא את מעסיקיו .

arbel sahar 5

טקסט תמונה : מוצ”ש – 25 בינואר 2014 . עמדת השידור של ערוץ 5 בכבלים בהיכל הספורט ביד אליהו . הופעה שלומפרית של אלי סהר בפני מצלמות הטלוויזיה של ערוץ 5 בכבלים . ברור שהוא אינו מכבד את צופיו . גם לא המנהלים שלו . משמאל , השדר המוביל שלו מר גיל ברק . (צולם מ- ipad שלי ממסך ערוץ 5 בכבלים . באדיבות ערוץ 5 בכבלים) .

arbel sahar 6

טקסט תמונה : לפני כמעט 20 (עשרים) שנים בעונת 1996 / 1995 הבאתי את מר אלי סהר לשורות חטיבת הספורט שלי בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 והפקדתי בידו את מיקרופון הכדורסל . לפתע בחלוף שנים רבות ראיתיו שוב על מסך הטלוויזיה של ערוץ 5 בכבלים ולא הִכרּתיו . אילו זה היה תלוי בי לא הייתי מתיר לו להופיע מרושל כל כך בפני ציבור צופי הטלוויזיה . הופעה טלוויזיונית דלה ובלתי מתקבלת על הדעת . (צולם מ- ipad שלי ממסך ערוץ 5 בכבלים . באדיבות ערוץ 5 בכבלים) . 

יש להבדיל בין לבוש חול בחיי יום – יום לבין חובת ה- התייצבות האסתטית בפני האורים ותומים של תקשורת המונים , מצלמות הטלוויזיה ובפני ציבור צופי הטלוויזיה . המצלמה איננה יודעת לשקר וחושפת את לקוחותיה כפי שהם . אלי סהר נראה מגוחך ובלתי אסתטי . מנהליו אינם רשאים לדרוש ממנו אולי להשיל מעצמו המון קילוגרמים מיותרים שצבר מאז התקופה בה שירת את ערוץ 1 , אולם הם חייבים לדרוש ממנו להתלבש כראוי בשעה שהוא מופיע On Camera בפני צופי ערוץ 5 בכבלים .

yoash 2

טקסט תמונה : עונת 2000 / 1999 . לצורך השוואה : עמדת השידור של ערוץ 1 הציבורי בהיכל הספורט ביד אליהו . זהו צוות השידור שלי במשחקי הכדורסל בימים ההם , השדר המוביל מאיר איינשטיין (משמאל) ופרשן הכדורסל הראשי אלי סהר (מימין) . התייצבותם On Camera בפני מצלמות ערוץ 1 וצופי ערוץ 1 חייבה אותם ללבוש ז’אקטים ולענוב עניבות. (באדיבות הצלם ראובן שוורץ. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

סוף הפוסט מס’ 348. הועלה לאוויר בשעות הערב של יום שלישי – 28 בינואר 2014.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *