פוסט מס' 379. הפרשן פִּינִי גֵרְשוֹן. שידור ישיר של ערוץ 10 מ- מִילָאנוֹ אֶמֶש (יום שישי – 18 באפריל 2014) של משחק הכדורסל השני בסדרת רבע הגמר של ה- Euroleague, בו גברה אַרְמָאנִי מִילָאנוֹ על מכבי ת"א 77:91. פוסט מס' 379. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של מוצ"ש – 19 באפריל 2014.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי ו/או פרסום אישי.

———————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 379 : הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של מוצ"ש – 19 באפריל 2014.

———————————————————————————————–

פוסט מס' 379. הפַּרְשָן פִּינִי גֵרְשוֹן. שידור ישיר של ערוץ 10 ממילאנו אמש (יום שישי – 18 באפריל 2014) של משחק הכדורסל השני בסדרת רבע הגמר של ה- Euroleague אַרְמָאנִי מִילָאנוֹ – מכבי ת"א 77:91. פוסט מס' 379. כל הזכויות שמורות.טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . עזבתי בטריקת דלת בעקבות הצבתו של יוסף בר-אל בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל ו-מינויו לתפקיד מנכ"ל רשות השידור בקיץ 2002 ע"י ממשלת ישראל בראשותו של אריאל "אריק" שרון . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

1. הקדמה קצרצרה.

עניין אותי שוב להקשיב אמש (יום שישי – 18 באפריל 2014)  לפרשן הכדורסל של ערוץ 10 מר פִּנְחָס "פִּינִי" גֵרְשוֹן . הוא מנתח היטב ובהיגיון את הנתונים העכשוויים של ארמאני מילאנו ומכבי ת"א ופורש בפניי נכוחה את מפת הקרב בטרם שריקת הפתיחה . השידור הישיר של ערוץ 10 מקבל בגללו ערך מוסף. חוט המחשבה שלו בהיר ונבון משל דייוויד בלאט והוא גם מתנסח טוב יותר ממנו. הוא מטיל צֵל לא רק על מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט אלא גם על השדר המוביל בעמדת השידור של ערוץ 10 במילאנו, מר יורם ארבל. היה שם קטע מביך אמש ב- Pre Game Show בעת הפרזנטציה ההתחלתית בטרם שריקת הפתיחה. פיני גרשון סיים את הצגת הנתונים שלו ויורם ארבל לא התאפק ושאל אותו שאלה של ילד בכיתה ג' : "פיני גרשון מי אם כך לוקח את זה היום…?". שאלה מטופשת וקטנונית שהכניסה את הפרשן למלכודת טלוויזיונית. פיני גרשון איננו יושב על כס הפרשן כנביא אלא כ- כירורג כדורסל. מנתח המשחק עבור הציבור. במקום לומר ליורם ארבל, "תגיד לי מה אתה עושה צחוק…? מה אני יושב כאן על ידך על תקן של חוזה מגיד עתידות…?", הוא השיב את מה שהשיב ובמידה רבה נפל בפח. (ראה בהמשך הפוסט).

זה מזכיר לי שביום ראשון – 4 ביולי 2004 עמד להתחיל בתשע וחצי בערב בליסבון השידור הישיר בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 של משחק גמר אליפות 2004 EURO, בין נבחרות פורטוגל המדינה המארחת ויוון הנבחרת המפתיעה. כשעה וחצי מתום התוכנית "לונדון את קירשנבאום" (מסתיימת בשמונה בערב). מערכת התוכנית זימנה לאולפן ערוץ 10 את מרדכי שפיגלר כדי לשמוע את חוות דעתו והערכתו המקצועית על אֵיכות וטִיב הטורניר של אליפות אירופה לאומות בכדורגל הננעלת בפורטוגל. המערכת הועידה את מוטי קירשנבאום לשוחח עם שחקן העבר. הייתי עסוק אז בכתיבת אחד הספרים בסדרה "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה" אך למשמע צירוף השמות, "קירשנבאום את שפיגלר" מ- בניה הוותיקים של העיר נתניה, נדרכו אוזניי. עיניי נדלקו. באולפן ערוץ 10 נוצרה שיחה בטלה, מבודחת, ותפלה עם מרדכי שפיגלר. לא באשמתו. באשמת המראיינים. הדקות נקפו. נשפכו הרבה מילים אך לא נאמר בהן דבר. מרדכי שפיגלר לא לקח אחריות. השעון הדוחק המקרֵב את התוכנית לסיומה הֵאִיץ את מוטי קירשנבאום לשאול לבסוף את מרדכי שפיגלר שאלה טריוויאלית אחת בלתי נמנעת, כמו פיתיון המונח על החַכָּה, אותה השליך למים. סוג של שאלה שמטילה את כל האחריות על הדָג ולא על בעל החַכָּה. "תגיד כבר מוטל'ה, איזו נבחרת תנצח העֶרֶב", שאל מנכ"ל רשות השידור לשעבר מוטי קירשנבאום את אחד מבכירי שחקני הכדורגל של ישראל בכל הזמנים, ומרדכי שפיגלר בלע את הפיתיון. קרס האונקל פתח את פיו של מרדכי שפיגלר אלוף הטריוויה ש- שלף משרוולו קלישאה כמה לא מפתיעה מימים עברוּ, והשיב בחֵן נבואי אך ברָהָב : "יש שתי אפשרויות, או שהמנצחת תהיה נבחרת פורטוגל או שהמפסידה תהיה נבחרת יוון". אנחנו יודעים היטב למי ניתנה הנבואה. קרה בדיוק ההפך. הפרשנות התגלתה חיש מהר עוד באותו לילה כמופרכת. דווקא נבחרת יוון ניצחה את פורטוגל המארחת בתוצאה 1 : 0 וזכתה באליפות EURO 2004. מצלמות הטלוויזיה טומנות מלכודת לרברבנים. הן מנציחות לעַד את הטעויות באמצעות הרצועה המגנטית של ה- VTR. עדשת המצלמה באולפן חשפה את דמותו המחויכת ספוגת רהב של מרדכי שפיגלר ב- Close up לאחר הצהרתו המביכה ומדושנת העונג. היא לא הותירה ספק כי האיש רווי בשביעות רצון עצמית. הקלישאי שנחשב לשחקן נערץ, אחד מגדולי הכדורגל של ישראל בכל הזמנים, נכשל שוב בלשונו. הוא נפל לבור שמוטי קירשנבאום כרה לו לא בכוונה אז באקראי באולפן ערוץ 10. 

ועוד אחד שנפל בפח. במשחה הגמר לשליחים בסגנון חופשי 4 פעמים 100 מ' בתחרויות השחייה באולימפיאדת בייג'ינג 2008, שחררמשה גרטל שדר ערוץ 1 בשידור ישיר את הטקסט הבא כלהלן : "צרפת תכה את ארה"ב שוק על ירך…אני חותם לכם על זה…". קרה כמובן בדיוק הפך. מלאכת השדרות והפרשנות בטלוויזיה היא עסק נכבד ורציני ביותר בתקשורת המונים. הטלוויזיה היא המקום האחרון בו אתה יכול להפריח שמועות ולומר אח"כ לא התכוונתי זה היה בצחוק.

 2. ארמאני מילאנו – מכבי ת"א 77:91.

ארמאני מילאנו הייתה טובה יותר אמש (יום שישי – 18 באפריל 2014) ממכבי ת"א . הניצחון שלה בהפרש של 14 נקודות בתוצאה 77:91 עושה חסד עם מכבי ת"א. הפער כבר נסק ל- 18 נקודות בשעה שארמאני מילאנו צעדה ביתרון 58:76. לעיתים מדובר היה בשתי קבוצות משתי ליגות ברמות שונות. יתרונה של ארמאני מילאנו הפך את המשחק למשעמם וחשף שוב את כל המגבלות הידועות של מכבי ת"א אותן אנו מכירים מהליגה הישראלית. מכבי ת"א היא קבוצת כדורסל משעממת ובעיקר מוגבלת וצפויה. אתה מתבונן בה ותוהה כיצד, מדוע, ומה הן הסיבות בגינן צירף המאמן דיוויד בלאט את אנדריאה זִ'יזִ'יץ' למועדון מכבי ת"א. אתה צופה במשחק מסורבל ומזומן של סופוקליס שחורציאניטיס ותוהה מתי יכריע משקל גופו העצום את שריריו, גידיו, ומיתריו המחזיקים עדיין איך שהוא את מפרקי הברכיים והקרסוליים החלשלושים שלו. סופוקליס שחורציאניטיס הוא שחקן שסיגל לעצמו סגנון כדורסל מכוער. כשהוא מתחיל לחפור עם המסה הענקית באזור הצבע , ללא שום ניסיון להטעות את שומריו, ללא שום תחכום, וללא שום שינוי כיוון אלא הולך רק עם הראש בקיר, אתה מבין שמדובר בהתגוששות ברוטלית, כוחנית, ולא אסתטית . בארבע מילים : זה לא משחק כדורסל ו/או בשתי מילים : כדורסל מכוער. אנוכי מדבר כצופה של ערוץ 10. ל- דיוויד בלאט יש וודאי נימוקים משלו מדוע הוא מחזיק אצלו שחקן כה מגושם ולא יצירתי. בעיניי מדובר בכדורסל גס ודוחה. ראיתי הרבה מאוד שחקני ציר בקריירה הטלוויזיונית הארוכה שלי. האם אפשר להשוות את המתאבק סופוקליס שחורציאניטיס לשחקני כדורסל כמו ביל ראסל ו/או ווילט צ'מברליין ? גם אי אפשר להשוות את המסורבלות וחוסר הכישרון שלו  עם שחקני ציר גבוהים וכבדים כמו יאניס קרומינש, לא עם וולדימיר טקאצ'נקו, ו- וודאי לא עם שאקיל אוניל . במשחק שהועבר אמש בשידור ישיר ע"י ערוץ 10 (ערוץ הבית שלי) צפו מאות אלפים. למרות התוצאה העגומה לרעת מכבי ת"א ערוץ 10 תורם תרומה ציבורית משמעותית לשימור מורשתה של מכבי ת"א.

נחמד לראות כי הנהלת ה- Euroleague משתמשת בטכנולוגיית הטלוויזיה כדי לאפשר לשופטים להתיר בעיות ולפתור אירועים שנויים במחלוקת . כזכור היה זה האמריקני פיט רוזל (Pete Rozelle) הקומישינר של ה- NFL שהחליט להשתמש כבר בעשור ה- 80 של המאה שעברה במצלמות הטלוויזיה של הרשתות הארציות הגדולות כ- "מצלמות שופטות", כסַייעוֹת עזר לשופטים שהם רק בני אנוש. הפער בין ארמאני מילאנו למכבי ת"א במשחק אמש (יום שישי – 18 באפריל 2014) היה גדול. לכן אין זה חשוב מידי מה אמר יורם ארבל , והאמת גם לא כל כך מה פרשן עבורי פיני גרשון. אף על פי כן חוויית הצפייה וההאזנה לשניהם עדיפה מכל וכל על זאת של אורי לוי וגור שלף בערוץ 1. 4:24 דקות בטרם סיום הרבע הרביעי (סיום המשחק בעצם) הובילה ארמאני מילאנו בהפרש של 14 נקודות ופיני גרשון נאלם דום . הוא לא אמר לי עוד שזה אפשרי…הוא שתק. 3:35 בטרם סיום המשחק השני במצב 71:81 לארמאני מילאנו נזכר לפתע יורם ארבל : "הכל עדיין פתוח…". איזה פתוח ואיזה נעליים, אולם מי שניכווה ברותחין נזהר בצוננין . במשחק הראשון  "סגר" יורם ארבל את השידור הישיר שלו בטרם עת ועכשיו בהתמודדות השנייה הוא מנסה "לפתוח" אותו על בסיס של ניסוי וטעייה. כמו עכבר במבוך. אולי זה יצליח לו כפי שזה הצליח לפרשן שלו פיני גרשון במשחק הראשון. בסיום המשחק השני לאחר שארמאני מילאנו כבר הכריעה את מכבי ת"א באורח משכנע 77:91, לקח פיני גרשון הימור בדברי הסיכום שלו וכה אמר : "קשה לי להאמין שארמאני מילאנו יכולה לנצח את מכבי ת"א בהיכל הספורט ביד אליהו…". אולם הוא נזהר ומסייג את עצמו שוב , "השאלה מה יהיה עם סופוקליס שחורציאניטיס בהמשך…" . אני מטיל ספק בהערכתו זאת אולם ייתכן כי כפרופסור לכדורסל הוא רואה משם דברים שאני אינני רואה מבעד למוניטור הטלוויזיה שלי כאן . אך הבה אָסוּר לתחילת השידור הישיר.

3. פיני גרשון ויורם ארבל.

יורם ארבל פותח את השידור הישיר אמש (יום שישי – 18 באפריל 2014) בהצהרה הירואית : "ניצחונה של מכבי ת"א על ארמאני מילאנו במילאנו במשחק הראשון היה משחק שהרטיט לבבות , הדהים את כל אירופה , משחק שלא נראה כמותו שייכנס לפנתיאון…". פיני גרשון מהרהר ומסתייג , "ומה עם 2004…?" , הוא תמה ומוסיף, "ארמאני שבורה…היא תבוא להילחם נגד מכבי ת"א בסגנון בושידו ו- ז'יאוז'יטזו…היא תבוא לפרק ולפוצץ…זה הסיכוי האחרון שלהם…". אח"כ הוא קובע עוד ביוזמתו את מה שאמר בסיום משחק התבוסה של מכבי ת"א, "מכבי ת"א עוברת את הסדרה הזאת…". סיום הפרזנטציה הראשונה ב- Pre Game Show" והצגת הנתונים, יורם ארבל לא מתאפק ושואל את הפרשן שאלה "תמימה" : "אם כך מי לוקח את זה היום…?". פיני גרשון לא מהסס ונופל בפח : "אני חושב שהסדרה תסתיים ביום רביעי…". אח"כ הוא מסייג את עצמו ומוסיף, "אני חושב שמכבי ת"א לוקחת את הסדרה…" אך מסייג את עצמו ומוסיף, "אולם אם ארמאני מילאנו תנצח הערב בהפרש של 20 נקודות היא יכולה לחזור לסדרה…". כאן קוטע אות יורם אבל ומטיל ספק, "איזה 20 הפרש…". זה לא היה רחוק מ- 20 הפרש . מכבי ת"א פגיעה. אח"כ העלה פיני גרשון לדיון את האתלטיות בכדורסל לעומת חוכמת המשחק. פיני גרשון דוגל באתלטיות של הכדורסל. פיני גרשון לקח על עצמו אמש אחריות בדו שיח שלו עם יורם ארבל. נראה אם יידרש לפרוע את השטר. אני בטוח שפרשן הכדורסל של ערוץ 10 יודע גם יודע שהטלוויזיה היא המקום האחרון בו אתה יכול להפריח שמועות ולומר אח"כ לא התכוונתי זה היה בצחוק. התלוצצתי. זה לא עובד ככה.

4. סיכום קצרצר.

המשחק השני אמש במילאנו הציב את פיני גרשון בפרשת דרכים . הוא משדרג ומשביח את ה- Commentary של ערוץ 10 אולם אמש הימר. כמה פעמים הימר ולקח צד, את הצד של מכבי ת"א (גם אם נימק וסייג את עצמו), אולם שכח לרגע שהטלוויזיה איננה מוסד הימורים והתערבויות. אנוכי אוהב להקשיב לניתוחים שלו. הוא בדרך כלל משתמש בהוכחות מתמטיות ונשען על סטטיסטיקה כדי להצדיק את טיעוניו, אולם הוא גם משתמש באינטואיציה שלו, ולא מהסס לשוחח עם צופיו כשצריך בשפת רחוב. פיני גרשון הוא במידה כלשהי קטליזטור שמסייע לי ללחוץ על השלט גם מפני שהוא מייצר % 50 טקסט מהכמות של פרשן ערוץ 1 גור שלף. הטלוויזיה היא חלון ראווה ענק שנהנה מאין סוף השוואות והעדפות. לכן אומר כך : פיני גרשון שם בכיס הקטן את גור שלף, כמו שיורם ארבל מטיל צל ענק על אורי לוי, ובאותה מידה כפי שראובן "רוביק" פודגור טוב לאין ערוך משמואל שלזינגר איש ערוץ 1. אנוכי ממתין לשני המשחקים הבאים בהיכל הספורט ביד אליהו של מכבי ת"א נגד ארמאני מילאנו כדי להיווכח אם ההערכות של פיני גרשון, חלקן מנומקות ואחרות אינטואיטיביות, אומנם יתגשמו.

סוף הפוסט מס' 379. הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של מוצ"ש – 19 באפריל 2014.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסט מס' 379. הפרשן פִּינִי גֵרְשוֹן. שידור ישיר של ערוץ 10 מ- מִילָאנוֹ אֶמֶש (יום שישי – 18 באפריל 2014) של משחק הכדורסל השני בסדרת רבע הגמר של ה- Euroleague, בו גברה אַרְמָאנִי מִילָאנוֹ על מכבי ת"א 77:91. פוסט מס' 379. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של מוצ"ש – 19 באפריל 2014. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>