פוסט מס' 368. שידור ישיר בערוץ 10 : משחק הכדורסל פרטיזן בלגראד – מכבי ת"א 70:72 (אמש יום חמישי – 20 במארס.2014). פרשן הכדורסל פיני גרשון אומר דברים והיפוכם ואיננו מדביק את המציאות המתרחשת על הפרקט בבלגראד. השדר שלידו יורם ארבל מתבטל לפניו ומאבד שוב את גלימתו העיתונאית. אולם משמגיע שלב הדרמה אין דרמטורג רדיופוני כמותו בכל הארץ. האחד שאין בלתו. ביקורת טלוויזיה. (פוסט מס' 368). כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בעֶרֶב שַבָּת יום שישי – 21 במארס 2014. כל הזכויות שמורות למחבר יואש אלרואי.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למטרות רווח כספי ו/או פרסום אישי.

———————————————————————————————————

פוסט חדש מס' 368 : הועלה לאוויר בשעות הלילה של עֶרֶב שַבָּת יום שישי – 21 במארס 2014. כל הזכויות שמורות.

———————————————————————————————————

פוסט מס' 368. שידור ישיר בערוץ 10 : משחק הכדורסל פרטיזן בלגראד – מכבי ת"א 70:72 (אמש יום חמישי – 20 במארס 2014 בבלגראד) במסגרת המחזור ה- 11 בבית מס' 6 ב- Top 16 ב- Euroleague. פרשן הכדורסל פִּינִי גֵרְשוֹן אומר דברים והיפוכם, ואיננו מדביק את המציאות המתרחשת על הפרקט בבלגראד. השַדָּר שלידו יוָֹרם אָרְבֵּל מתבטל מפניו ומאבד שוב את גלימתו העיתונאית. אולם משמגיע שלב הַדְרָמָה אין דְרָמָטוּרְג רָדְיוֹפוֹנִי כמותו בכל הָאָרֶץ. האחד שאין בִּלְתּוֹ. בִּיקוֹרֶת טלוויזיה. פוסט מס' 368. כל הזכויות שמורות. 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . עזבתי בטריקת דלת לאחר מינויו של יוסף בר-אל למנכ"ל רשות השידור בקיץ 2002 ע"י ממשלת ישראל בראשותו של אריאל "אריק" שרון. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : "הַמָקוֹר" בערוץ 10.

תוכנית התחקירים "הַמָקוֹר" בערוץ 10 של מר רָבִיב דְרוּקֶר (והשותף הזוּטָר שלו מר רָזִי בַּרְקָאִי שדרן גלי צה"ל) היא חיונית ביותר . האחרונה ששודרה ביום רביעי – 19 במארס 2014 הייתה בעלת חשיבות עליונה ודנה במכלול היבטים של הבטיחות המכנית של מכוניות ומה יש לעשות בעת צרה צרורה כשפדל הגז "נתפש" וגורם להאצת המכונית ללא שליטה . אילו רק היה עולה בדעתו של אבי המשפחה רפאל אטיאס ז"ל (הסיע את שבעת בני משפחתו רעייתו יהודית ושבעת ילדיהם ממגדל העמק לצפת) להעביר בעוד מועד את ידית ההילוכים למצב ניוטראל לאחר שפֵּדָל הגַז "נתפש" (על מנת להפריד את הגלגלים ממערכת הגיר) במכונית שלו , הרי שהרכב היה מאיט את תאוצתו בהדרגה , ובכך היה נמנע ככל הנראה האסון הנורא . מכוניתם התהפכה במהירות גבוהה בירידה לטבריה . רפאל אטיאס ורעייתו יהודית ושישה מילדיהם נספו . ילדה אחת ניצלה . יש לי הערכה לפועלו העיתונאי של שדרן ערוץ 10 רָבִיב דְרוּקֶר למרות שמעולם לא שוחחתי עמו ולא ראיתיו . גם אף פעם לא נתקלתי בעיתונאי שמתנהג בצורה כל כך חופשית ובלתי מכופתרת ליד המיקרופון ועל המסך כאילו הם "ידידיו" מימים ימימה מבלי לאבד את שטף הדיבור שלו ואת הנבונות שלו . מאז ומקֶדֶם לאחר שערוץ 10 נברא לא ראיתי אותו מאבד את חוט המחשבה שלו ולא את הגיונו בשעה שהוא בונה באולפן ו/או בשטח את נימוקיו ואת התזות שלו כדי להוכיח את אמיתות המשוואה האלגבראית , ו/או בעת שהוא מפרק פָּאזֶל במישור גיאומטרי כזה ו/או אחר . הוא עיתונאי טלוויזיה מדויק , מהיר , וגם הגון .

הערה 4 : אוֹשְרָת קוֹטְלֶר.

אושרת קוטלר אשת ערוץ 10 היא מגישת טלוויזיה טובה , רהוטה , ונמרצת . אולם מיותר לה לומר ולהשמיע באופן כה תדיר את ה- Back announcement  שלה בתום כל Item שהיא מעלה לאוויר בעת הגשת מהדורה החדשות המרכזית בערבי חמישי בשבוע . מותר לה לפסוח פה ושם ולעבור לסדר היום . זה לא יקזז מה- מהימנות שלה כשדרנית ומגישת חדשות בטלוויזיה .

הערה 5 : שר האוצר יאיר לפיד שנוי במחלוקת אין סופית.

החובבנות המקצועית של שר האוצר יאיר לפיד בממשלת בנימין נתניהו זועקת מכל צג טלוויזיה ומעל לכל פינה בעיתונות הכתובה . המומחים אינם מכנים אותו חובבן אולם מביעים דאגה ממהלכיו הכלכליים ומתנגדים להשקפת עולמו המקצועית כשר האוצר של מדינת ישראל . יאיר לפיד העלה יוזמה חדשה שלו להקלת רכישת דירה ע"י זוגות צעירים ועיקרה היא " הטבת % 0 מע"מ " . נגידת בנק ישראל ד"ר קָרְנִית פְלוּג ויועצו הכלכלי של ראש ראש הממשלה בנימין נתניהו פרופסור יוג'ין קנדל הביעו התנגדות חריפה ביותר להצעה הזאת כמו גם בכירים אחרים במשרד האוצר . הכלכלן הראשי של משרד האוצר מיכאל שראל התפטר מתפקידו בעקבות יוזמתו זאת של יאיר לפיד והכריז כהאי לישנא כי תוכניתו של שר האוצר היא שטחית ושגויה. עיתון "הָאָרֶץ" (עיתון הבית שלי) הקדיש להתנהלותו המגוחכת של יאיר לפיד מאמר מערכת (אתמול – יום חמישי 20 במארס 2014) בעלת כותרת שלילית, "אל תבנו על יאיר לפיד". lapid 1 טקסט מסמך : יום חמישי – 20 במארס 2014 . מאמר המערכת של עיתון "הארץ" "אל תבנו על יאיר לפיד" . (באדיבות "הארץ") . lapid 2 טקסט מסמך : יום חמישי – 20 במארס 2014. ידיעה ב- "TheMarker" המוסף הכלכלי של עיתון "הארץ" המבשרת על התפטרותו של הכלכלן הראשי של מרד האוצר מיכאל שראל בעקבות יוזמתו של שר האוצר שלו יאיר לפיד לפטור מ- מע"מ רוכשי דירות. (באדיבות "הארץ").

הערה 6 : מנצ'סטר יונייטד.

מנצ'סטר יונייטד ניצחה במשחק הגומלין השבוע בביתה ב- "אולד טראפורד" את הקבוצה היוונית אולימפיאקוס בתוצאה המכרעת 3 : 0 לאחר שהפסידה במשחק הראשון 0 : 2 במסגרת שלב שמינית הגמר של ה- Champions League . היא העפילה לשלב רבע הגמר של ליגת האלופות ותתמודד נגד האלופה באיירן מינכן . בשלושת המשחקים הנוספים בשלב רבע הגמר יתמודדו ברצלונה נגד אתלטיקו מדריד , ריאל מדריד נגד דורטמונד , ו- פאריס סן ז'רמן נגד צ'לסי . צפיתי במשחק הניצחון של מנצ'סטר יונייטד על אולימפיאקוס היוונית בתוצאה 3 : 0 . מנצ'סטר יונייטד היא קבוצת כדורגל שרירנית , קשוחה , ואמביציוזית שבנויה היטב פיזית אולם משחקת כדורגל שקוף מידי , פשוט מידי וללא תבונה , ולכן אינו מעניין (אותי) . שיטת המשחק הגופני שלה בנוי על בעיטות והרחקות ארוכות טווח שגוררות תחרויות ריצה על כר הדשא . פילוסופיית הכדורגל שלה שונה במאה ושמונים מעלות מהגישה ומשחק המסירות המסודר של ברצלונה . אף על פי כן נותרה מנצ'סטר יונייטד עם חלוצים כמו  רובין וואן פֶּרְסִי ו- וויין רוּנִי ׁ(Wayne Rooney) קבוצה מסוכנת למרות הכדורגל הלא מאורגן שלה . בדומה למשחקים בשעתו בסוף עשור ה- 50 וראשית עשור ה- 60 של המאה שעברה בין קבוצת הכדורגל של קיבוץ אפיקים לאלה של קיבוצי עין חרוד והפועל שדה נחום בליגת העמק . yoash 3

טקסט תמונה : נבחרת קיבוץ אפיקים בכדורגל בעונות 1961 – 1959. זיהוי שורת העומדים משמאל לימין : חנן קרפ ז"ל , אנוכי יואש אלרואי (בלינדמן) , חיים טובול (טל) , שלמה "מומו" חביה (שחקן חיזוק קיבוץ תל קציר) , בני רוזן , ומנהל הקבוצה שמעון הלמן (בלבוש אזרחי). זיהוי שורת הכורעים משמאל לימין : יוחאי קורין , עמי איילון (שחקן חיזוק בן 16 מקיבוץ מעגן . לימים מפקד חיל הים ואלוף בצה"ל , וראש השב"כ) , אלישע הירשפלד , צבי "צירי" אשכנזי , וצביקה שדה (בירקנפלד) .שוכב מלפנים בקדמת התמונה : השוער אהרון בר (ביכלר). שיחקנו באותה שיטה של מנצ'סטר יונייטד. חוסן וכושר גופני והרחקות ובעיטות למעלה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

yoash 4

טקסט תמונה : שנת 1961. מגרש הכדורגל מדשא של "הפועל" אפיקים . המתקן היפהפה והמסודר היה מעוטר סביבו בעצי אקליפטוסים. רשת השער עשויה מרשת דייגים. אנוכי (מימין, קרוב למצלמה) מבקיע עוד שער במדי קבוצת "הפועל" אפיקים במגרש הדשא הביתי שלנו בקיבוץ באחד ממשחקי ליגה ב' של עמק הירדן ועמק יזרעאל. חצי כדור נראה סמוך לקורה הקרובה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

שנה קודם לכן שיחקתי בעת ובעונה אחת בשלוש ליגות לאומיות בכדורסל (הפועל אשדות יעקב) , בכדורעף (הפועל אפיקים) , ובכדורגל (הפועל טבריה). הספר "גינס" הכניס אותי לרשימת השיאים שלו . יכולתי לרוץ 60 מ' בזמן של 7.1 שניות, לגעת בטבעת הסל במרפק שלי , ולעלות על מתח באחיזה עילית 40 פעמים באופן רצוף. אך לפני היותי ספורטאי בקיבוץ אפיקים שלי הייתי ראשית דבר חקלאי רפתן ומספויניק.

נראה לי שתורת הכדורגל של פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן הרבה יותר נבונה ומפותחת ולכן בעלת הרבה יותר אופציות על כר הדשא מזאת של הבריטי דיוויד מויס מאמנה של מנצ'סטר יונייטד. אתה מתבונן בשיטת המשחק של מנצ'סטר יונייטד ולא מוצא שום תחכום פרט לכדורגל חזק, מחוספס, ונוקשה. פפ גווארדיולה הוא רעיונאי פורה. שחקן שחמט – כדורגל שמושך את תשומת לבי כמו יוהאן קרויף, גוסטב שבש, וספ הרברגר לפניו.

הערה 7 : עושים תרבות ביום שישי בבוקר ברדיו "גלי צה"ל".

מולי שפירא הבטיח הבוקר (יום שישי – 21 במארס 2014) בתוכניתו "עושים תרבות" ברדיו גלי צה"ל שיחה מעניינת בהמשך עם הסופר מיכאל בר זוהר ובה פרטים וגילויים דרמטיים חדשים שטרם שמענו עליהם אודות מאיר הר ציון ז"ל אישיות צבאית ייחודית ויוצאת דופן שמת לפני כמה ימים. המתנתי. אני ורעיי בגדוד 12 של חטיבת "גולני" גדלנו והתחנכנו בעשור ה- 50 של המאה הקודמת על מורשתו של מאיר הר ציון בתקופה הקשה ביותר בשנות נעורינו , שירות צבאי קרבי שכרוך בפעולות תגמול ומלחמות . לא היה זה דבר של מה בכך עבורנו לאמץ את ספר התנ"ך והרובה האישי אל לִיבֵּנוּ ולהישבע אמונים למולדת ולהכריז כי אנו מוכנים להקריב את חיינו למען מדינת ישראל אם נדרש. מיכאל בר זוהר לא גילה שום דבר חדש. הוא לעס אינפורמציה ישנה . אנוכי לעומת מיכאל בן זוהר יכול לספר הרבה פרטים חדשים לקוראי הבלוג אודות הצנחן ומפקד הקומנדו מאיר הר ציון האגדי האחד, היחיד, והמיוחד. גדלנו עליו ב- "גולני" וידענו על בורייה את ההיסטוריה שלו ושל חבריו הצנחנים מאז ימי הטירונות ב- נח"ל 906 ב- בֵית דָרָס ודרכו ליחידת 101 לפני יותר מ- 60 (שישים) שנים. הנה אחד מהם :

"אחי היקר עמיצור ז"ל התגייס כנער ב- 1952 לנח"ל יחדיו עם הנער מאיר הר ציון ז"ל. אחי היה מבוגר ממנו בכמה חודשים. את הטירונות הם עשו בנח"ל 906 ב- בֵּית דָרָס. באחד הימים הציבו את מאיר הר ציון להיות ש. ג. בשער המחנה. בעודו מפטרל ליד בוטקה השמירה הזכורה לכולנו הגיע קומנדקאר לשער הבסיס ועליו כמה מקציני הגדוד לבושים ברישול, ששבו לבסיס מרחצה בחוף הים של אשקלון. מאיר הר ציון ז"ל לא פתח להם את השער מפני שכך ציווה ופקד עליו מ"פ הטירונים . "לבסיס 906 נכנסים רק חיילים שלבושים בקפידה כחיילים" , פקד המ"פ שלו. זו הייתה לשון הפקודה. אחד הקצינים שנסער מהתנהגותו החוצפנית של הטירון הסיר את המגבת מעל חולצתו הפתוחה, חשף את דרגותיו, וסימן למאיר הר ציון שהוא קצין בדרגת סֶרֶן. מאיר הר ציון גיחך ופלט לעברו של אותו קצין, "גם כן גנרל…", והושלך מייד לכלא הצבאי במחנה לשבוע ימים. אחי עמיצור אומר שאָרִיק שָרוֹן היה קרש ההצלה של הנער מאיר הר ציון משצירף אותו ליחידה 101. מאיר הר ציון שהתגלה חיש מהר כאיש צבא נועז, איש שדה ושטח, סייר מוכשר ומיוחד במינו, לא היה מחזיק מעמד כחייל בתנאי צבא רוטיניים" .

על כל פנים "עושים תרבות" היא תוכנית רדיו צה"לית וותיקה שמולי שפירא מוביל אותה היטב ובחֵן כבר שנים רבות . אני אוהב להאזין לו אולם אין זה אומר שהוא צריך להעמיס על עצמו רייטינג בכוח.

הערה 8 : העיתונאי עמנואל רוזן.

מוסף "סוף השבוע" מפרסם היום (יום שישי – 21 במארס 2014) כתבת ענק של מר אבישי מתיה העוסקת בריאיון עם עו"ד ירון לונדון (סנ"צ בדימוס במשטרת ישראל) סניגורו של העיתונאי עמנואל רוזן, תיקו "הפלילי" כביכול של עמנואל רוזן נסגר כעת בקול דממה דקה אחרי רעש תקשורתי עצום וחסר תקדים שחוללו כל מיני אנשים ובראשן עיתונאית רדיו "גלי צה"ל" גב' הדס שטייף מתא העיתונאיות. עמנואל רוזן הוא חף מפשע. מר אבישי מתיה מפנה שאלה מדרבנת והחשובה ביותר במהלך הריאיון הארוך לעברו של עו"ד ירון לונדון ואני מצטט אותו כלהלן : "הדס שטייף מתא העיתונאיות אמרה עליו "הבן אדם אנס". למה עמנואל רוזן לא תובע אותה ?". שאלה מצוינת ובמקום. תשובתו של הסניגור הייתה חמקנית ופחות טובה. כך הוא עונה : "אז היא אמרה. זכותה. זה לא היה השלב לדון בכך. בהמשך עמנואל רוזן יחליט מה שהוא רוצה". אי אפשר לשכוח את גב' אושרת קוטלר אשת ערוץ 10 שהתייצבה אז באומץ לב לימינו של עמנואל רוזן , והתעמתה באופן נחוש עם תא העיתונאיות ובראשו הדס שטייף, משהכריזה בפרהסיה כי אין זה הוגן לגזור את דינו של עמנואל רוזן בטרם משפט. אושרת קוטלר שהייתה בדעת מיעוט צדקה והיא ראויה להערכה. פרשת האשמת השווא של עמנואל רוזן באונס ע"י תא העיתונאיות וגורמים נוספים איננה יכולה ככה סתם לגווע. עמנואל רוזן צריך להחזיר את כבודו האבוד ויכול להשיב לעצמו את המוניטין שלו רק באמצעות תביעת דיבה משפטית מנומקת ומרחיקת לכת (במחירה) נגד אלה שחרצו את דינו בטרם משפט. ברור שיש כאן על פי הנתונים הקיימים העכשוויים הוצאת לשון הרָע בפרהסיה של מישהו / מישהי נגד עמנואל רוזן נטולת כל הוכחות מעשיות ו/או משפטיות.

פוסט מס' 368. שידור ישיר בערוץ 10 : משחק הכדורסל פרטיזן בלגראד – מכבי ת"א 70:72 (אמש יום חמישי – 20 במארס 2014 בבלגראד) במסגרת המחזור ה- 11 בבית מס' 6 ב- Top 16 ב- Euroleague. פרשן הכדורסל פִּינִי גֵרְשוֹן אומר דברים והיפוכם, ואיננו מדביק את המציאות המתרחשת על הפרקט בבלגראד. השַדָּר שלידו יוֹרָם אָרְבֵּל מתבטל מפניו ומאבד שוב את גלימתו העיתונאית. אולם משמגיע שלב הַדְרָמָה אין דְרָמָטוּרְג רָדְיוֹפוֹנִי כמותו בכל הָאָרֶץ. האחד שאין בִּלְתּוֹ. פוסט מס' 368. כל הזכויות שמורות.

אני תמיד תמה היכן המערכת העיתונאית של ערוץ 10 זאת שמסתתרת מאחורי הקלעים ומנהלת את מופע צוות השידור שלה יורם ארבל ופיני גרשון הניצב בקדמת הבימה. מדוע וכיצד המערכת העיתונאית הזאת איננה עולה על קו השידור ומתערבת במלל של השדרנים כאילו המיקרופון של ערוץ 10 הוא רכוש בלעדי של שני שליחיו בבלגראד. הרי ברור שהפרשן פיני גרשון איננו קורא נכון את מפת ההתמודדות מראשית הקרב , בונה טקסטים מהרהורי לבו, מבלבל ומשנה תכנים , אומר דברים והיפוכם, ולא עומד בהתחייבויותיו כלפי צופי הטלוויזיה שלו כאילו הוא מספר אגדות לילדים בגן . בעוד פיני גרשון מספר סיפורים ועוסק במתמטיקה של הסטטיסטיקה, הרי השדר המוביל שלו יורם ארבל מקבל ומשלים עם כל עובדה שפיני גרשון מדווח לנו וגם לו, ולא חשוב אם מדובר בטעות ושגיאה. יורם ארבל משיל מעליו מרצון את הגלימה העיתונאית וחושש להתעמת עם הפרשן. % 87.5 מזמן השידור הישיר כשהמשחק מתנהל על מי מנוחות ב- בלגראד ומכבי ת"א צועדת ביתרון יורם ארבל נשמע כמו הפודל של פיני גרשון. ב- % 12.5 הנותרים לקראת סיום כשהקרב נעשה שקול ושווה כוחות , ופרטיזן בלגראד מאיימת בגלוי על בכורתה של אלופת ישראל , הופך יורם ארבל לדְרָמָטוּרְג רדיופוני שאין שני לו במדינה הקטנה שלנו . "איזה איבוד כדור מטופש לטייריס רייס…68 : 65 לפרטיזן בלגראד", הוא זועק בקול הבריטון הדרמטי שלו ומוסיף, "שמע פיני גרשון עשינו כתבה לפני המשחק על טייריס רייס וניחסנו אותו בגדול…". את המסירה הכושלת של דווין סמית' בשניות הסיום הוא מתאר כך בקולו הייחודי : "איזה איבוד כדור של דווין סמית'…כמו טירון…איזו מסירה…איזו מסירה…", הוא מקונן. האיש הזה אלוף ב- לשַדֵר דרמות.

פיני גרשון הוא פרופסור לכדורסל אבל גם פטפטן לא קטן שמדבר פעמים רבות בשפת רחוב ומגשים את התיאוריה ההגיונית : ככל שכמות המֶלֶל רבה יותר גם אחוז השטויות עוֹלֶה במקביל . יתרה מזאת הוא איננו מסייג את עצמו וכורה לעצמו פח ומפיל לתוכו גם את צופיו. אינני מתכוון לשחזר ולצטט את כל פס קול ההקלטה של יורם ארבל ופיני גרשון. על כל פנים טקסט הפרשנויות הקרדינליות שלו הולך ככה :

א. בטרם תחילת המשחק טוען פיני גרשון כלהלן : "פרטיזן בלגראד היא קבוצה מסוכנת מאוד…זה לא הולך להיות קל… זאת קבוצה מסוכנת…". (נכון) .העניינים על הפָּרְקֶט מתפתחים אחרת לחלוטין מצֶפִי הפרשנות של פיני גרשון . איזה מסוכנת ואיזה נעליים . אומנם פרטיזן בלגראד קולעת את סל הפתיחה ומובילה 2 : 0 אולם מכבי ת"א מתעשתת ומובילה בהפרש עצום על "הקבוצה המסוכנת" 29 : 14, ו- 31 : 16. המחצית הראשונה מסתיימת ביתרון בן תשע נקודות 40 : 31 לזכות מכבי ת"א.

ב. בהפסקה משנה פיני גרשון את דעתו ומפרשן למען צופי ערוץ 10 כלהלן : "מכבי ת"א טובה מפרטיזן בלגראד בכל הפרמטרים". (לא נכון). הוא רק לא ידע שגם פרטיזן בלגראד שינתה את דעתה ונערכה באופן שונה לקרב במחצית השנייה של ההתמודדות.

ג. עם תחילת המחצית השנייה מכריז פיני גרשון כלהלן : "שחקני פרטיזן בלגראד לא מספיק טובים בשביל לנצח את מכבי ת"א…" , (לא נכון) , ומוסיף בנימת זלזול וזחיחות את חוות דעתו על קבוצת פרטיזן בלגראד , "סטטיסטיקה , זה פחות או יותר מה שהם יודעים לעשות…". יורם ארבל מגיב , "OK…". פיני גרשון מוסיף בהלצת זלזול, "אריה מליניאק ידידי אומר לי מה קרה ליוגוסלבים שלא יודעים למסור…?". (מתברר כי אולי השחקנים הסרביים לא יודעים למסור כפי שאריה מליניאק טוען אך נגד מכבי ת"א זה עדיין עובד ומספיק טוב).

ד. לקראת הסיום משתווה פרטיזן בלגראד ביכולתה למכבי ת"א . התוצאה צמודה והמשחק דרמטי. "תראה איזה משחק יש לך…", פונה פיני גרשון ליורם ארבל וזונח את תפקידו . שום מילה שנוגעת לפרשנות . כאילו שנשלח לבלגראד על תקן של מתחנף ולא של פרשן . יורם ארבל עונה לו, "ואתה מה…?" . מכאן והילך הופך יום ארבל לשליט בלעדי של השידור. הטקסטים של פיני גרשון שכוללים בתוכם גם דברים והיפוכם נמחקו כלא היו. איש כבר לא זוכר מה אמר ומה טען.

ה. פיני גרשון מסכם את המשחק בו ניצחה פרטיזן בלגראד את מכבי ת"א 72 : 70 : "קומדיה של טעויות…". (באשמת מי…?).

ו. פיני גרשון הזָחוּח לא שכח כדורסל . הוא טוב יותר מכולנו . הוא רק לא זכר ב- בלגראד את תורת הטלוויזיה ואת ההתחייבות שלו כלפי צופיו . ככל שהמשחק בבלגראד נקף , התארך , והסתבך – פיני גרשון מעד שוב ושוב . הוא לא זכר מה הבטיח לצופיו בתחילת המשחק, שכח מה הבטיח להם בראשית המחצית השנייה, וסיכם את העסק כ- "קומדיה של טעויות…". (הפרשן איננו מסביר אם העניין של ה- "קומדיה…" נובע מחוסר כישרונה של מכבי ת"א ו/או שמא הייתה זאת פרטיזן בלגראד שכפתה על מכבי ת"א לשחק כדורסל חובבני שכזה בדקות האחרונות של ההתמודדות). האיש בונה תוואי פרשנות מבסס אותה על זיכרונו הקצר של הצופה. העניינים והתוכניות על הפרקט בבלגראד באמת השתבשו אבל לא דעתו של צופה הטלוויזיה בכורסה בסלון ביתו. פיני גרשון לא הכין את שיעורי הבית שלו, לא התכונן ולא חזה את מהפך שחוללו וכפו שחקני פרטיזן בלגראד על קבוצת מכבי ת"א בסיום המשחק שמצא אותו מופתע, ולא סייג את נבואותיו. האיש שכח את הבטחות הפרשנות שלו. עורך המשדר משה סגל היה חייב להתערב, להעיר, ולהחזיר את הפרשן שלו לתלם. זהו תפקידו. המיקרופון של ערוץ 10 איננו רכוש פרטי של פיני גרשון. תמוה מדוע מסכים יורם ארבל ביודעין להיות בן ברית מוחלש של הפרשן שלו. המפגש של השניים בעמדת השידור בהיכל הכדורסל בבלגראד איננו מבוסס על ידידות אלא על מקצוענות. מצדי שיהיו ידידים אך לא על חשבוני ולא על חשבון המשימה והמקצוע בשמם הוטסו לבלגראד. יורם ארבל היה צריך לאַפֵּס את הפרשן שלו ולא להסתפק בהנהון של "כן" ו- "או. קיי". הטעויות של פיני גרשון והתנהלותו של יורם ארבל חרותות על סרט ההקלטה וכל אחד יכול לבחון אותן . אני בטוח שהשניים לא ניהלו ביניהם במטוס שהחזיר אותם ארצה שום Post mortem ולא שיחת הפקת לקחים אודות השידור המשותף שלהם ב- בלגראד. אני מניח שגם לא מתקיימות ישיבות הפקת לקחים במערכת הספורט של ערוץ 10 בהשתתפות והובלת העורך משה סגל, המפיק רונן רץ, הבימאי ראובן "רוביק" פודגור, צוות השדרנים יורם ארבל ופיני גרשון, ושדר הקווים והמראיין טל שורר. נדמה לי ששריקת הסיום למשחק היא גם האות לגמר ההפקה, וכל אחד נפנה לדרכו. זה מדהים שהחלק הארי של שדרני הספורט והפרשנים בעל ערוצי הטלוויזיה לוקחים את נאמנות צופי הטלוויזיה For granted, כדבר מובן מאליו.

שדרים ופרשנים בתעשיית הטלוויזיה הגדולה מועדים לפורענות המיקרופון כמו השחקנים על הפרקט שאותם ואת עלילותיהם הם מתארים . לדבר כל הזמן בהיגיון למיקרופון במשך כשעתיים זאת משימה כלל לא פשוטה. הפער בין הצלחה לכישלון הוא קטן לפעמים מזערי. פיני גרשון היה יכול צאת גדול מהפלונטר אם היה מסביר לצופיו כי טעה בעצמו בהערכותיו והטעה גם אותם. הוא היה בלתי נשכח אם היה סולל עבורו ועבורם משעול פרשנות חדש בכיוון אחר. אולם הוא כמו רבים לפניו הניח שהציבור איננו רק מטומטם אלא גם שכחן. ובכך טעה בפעם השנייה. טעותו הראשונה הייתה כשהתחשק לו לומר דברים והיפוכם באותה נשימה.

ועוד דבר : לא נראה לי שמאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט נכון תמיד להתייצב לריאיון סיכום אצל יורם ארבל ופיני גרשון רק לאחר ניצחונות, אולם בורח בתום הפסדים. ראיונות סיכום עם גיבורי העלילה מאמנים ושחקנים הוא אלמנט הכרחי בסיקור ה- התרחשות. דיוויד בלאט ואיש משחקניו במכבי ת"א לא הגיע לריאיון סיכום . בהיעדרם התקשו פיני גרשון ויורם ארבל לפענח את תעלומת המהפך. מדוע יורם ארבל ופיני גרשון לא הזמינו אם כך את מאמן פרטיזן בלגראד כדי שהוא ישפוך אור על ההפסד של מכבי ת"א. אני רוחש הערכה לפיני גרשון המאמן ולהישגיו בעבר ופחות להישגיו ליד המיקרופון . הוא יהיר מידי ובטוח בעצמו יתר על המידה אף על פי ולמרות שהטקסט לא תמיד ניצב לצדו ולא תמיד מוכיח וקובע שיש הצדקה לגאוותנותו ולביטחונו העצמי המפותח. אם להפריד את עניין הפרשנות מהאימון יש לזכור שפיני גרשון כמאמן ראשי של מכבי ת"א הקדים בשעתו את דיוויד בלאט. עובדה שדיוויד בלאט היה העוזר שלו ולא להפך . בסך הכול רעיון הפקת מעטפת השידור הישיר של ערוץ 10 מחו"ל והליבה נכונים , למַעֵט שידור הפרסומות בפסקי הזמן ו- לבטח הכנסתם ל- "אוויר" בחלקים המכריעים והדרמטיים של ההתמודדות. gershon 6טקסט תמונה : עונת הכדורסל סל של ה- Euroleague בעונת 2014 – 2013. הפרשן הזחוח פיני גרשון (מימין) והשדר המוביל יורם ארבל (במרכז) מראיינים באחד ממשחקי מכבי ת"א בחו"ל את מאמן מכבי ת"א דיוויד בלאט. מאמן מכבי ת"א מגיע לעמדת הראיונות רק כשמתחשק לו. בדרך כלל אחרי ניצחונות. (צולם מה- ipad שלי. באדיבות ערוץ 10).

יורם ארבל (בן 72) הוא שדר אהוד ומוכשר. גדול שדרני הספורט בטלוויזיה הישראלית לדורותיה. אין בכך ספק . אף על פי כן הוא מאכזב אותי. הוא מחביא את סקרנותו ויכולתו העיתונאית במקום להיות דומיננטי. מעצבן ומרגיז אותי שהוא מסתתר מעת לעת מתחת ל- סִינָרוֹ של פיני גרשון . אין לו במה להתבייש בכלום בעמדת השידור שלו מול פרשניו בתחום הכדורסל עופר שלח , צבי שרף ופיני גרשון . אחרי ניסיון רב שנים יורם ארבל איננו נופל מהם בהבנת המתרחש על הפרקט .

הערה נוספת : אנוכי משאיר את מלאכת הפרשנות לפרשנים המקצוענים אולם ברור כי מכבי ת"א שרויה בצרה צרורה. היא איננה יכולה לסמוך מחד על חמשת הקלעים ממרחק שלה יוגב אוחיון, ריקי היקמן, טייריס רייס, גיא פניני, ודווין סמית' ואיננה יכולה מאידך להישען על סופוקליס שחורציאניטיס (2.06 מ') ששריריו ומיתרי וגידי מפרקיו אינם נושאים את משקלו העצום (יותר מ- 150 ק"ג). הוא פגיע ונפצע כל פעם מחדש. פרטיזן בלגראד מדורגת אומנם בשלהי טבלה מס' 6 ב- Top  16 די רחוק מ- מכבי ת"א, אולם היא קבוצת כדורסל מוכשרת ממנה . כמו הכדורסל היוגוסלבי בכללו. ישראל ויוגוסלוויה התחרו ביניהן פעמיים ברמה הלאומית לראשונה באליפות אירופה בכדורסל שנערכה ב- 1953 במוסקבה. יוגוסלוויה ניצחה במשחק הראשון אז 57 : 55 בתום שלוש הארכות. אולם במשחק השני באותה אליפות גברה ישראל על יוגוסלוויה 40 : 29. נבחרת ישראל דורגה במקום ה- 5 באליפות ההיא ב- 1953 לפני יוגוסלוויה במקום ה- 6 . מאמן נבחרת ישראל דאז היה יעקב שאלתיאל. המרכיב היה דוב פרוסק. ברוך בג שימש מנהל המשלחת, ויצחק כספי היה מנהל הנבחרת. שחקני החמישייה הראשונה את ההרכב הקלסי של ישראל בימים ההם היו אברהם שניאור (מכבי ת"א), זכריה עופרי (מכבי ת"א), פרדי כהן (הפועל חולון) , מרסל חפץ הפועל חולון), ושמעון "צ'ינגה" שֶלַח – שמוקלר (הפועל ת"א). עוד נמנו על שורות הנבחרת דאז דני אֶרֶז – בוקסנבוים  (בן 17 מהפועל ת"א), משה דניאל (הפועל חולתא), דוד הייבלום (הפועל ת"א), יהודה "קנבוס" ווינר (מכבי ת"א) מרדכי מימרן (הפועל ירושלים), ראובן פכר (קיבוץ מזרע), ורלף קליין (מכבי ת"א). israel team 1טקסט תמונה : אליפות אירופה בכדורסל בחודש מאי של שנת  1953 . מוסקבה – ברה"מ . זוהי החמישייה הראשונה של נבחרת ישראל בכדורסל . זיהוי השחקנים מימין לשמאל : אברהם שניאור, שמעון "צ'ינגה" שלח, פרדי כהן, מרסל חפץ, וזכריה עופרי. (באדיבות העיתונאי ישראל פז ז"ל ואיגוד הכדורסל הישראלי).

מאז זרמו מים רבים בירדן כפי שאומרת הקלישאה. ענף הכדורסל התחזק עד למאוד ברחבי יוגוסלוויה הגדולה בעשורי ה- 60, 70, ו- 80 של המאה הקודמת (יוגוסלוויה כללה בתוכה את קרואטיה, סלובניה, מונטנגרו, בוסניה – הרצוגובינה , מקדוניה, וקוסובו) הודות לתעשיית ספורט יסודית , מדויקת , וקפדנית . הן ברמה הלאומית והון ברמת הקבוצות . מאמני הכדורסל היוגוסלביים המצוינים (והיסודיים) ובראשם מירקו נובוסל (Mirko Novosel) העמידו שורה של שחקנים בלתי נשכחים ביניהם קרז'ימיר צ'וסיץ' , זוראן סלאבניץ' , דראגאן קיצ'אנוביץ' , דראזאן דאליפאגיץ' , מירזה דאליבאסיץ' וגם שחקני הדור הבא של יוגוסלוויה הגדולה : דראזן פטרוביץ' , טוני קוקוץ' , דינו ראדג'ה , וולאדה דיבאץ' , דז'אן בודירוגה ואחרים . יוגוסלוויה ו/או סרביה בשמה הנוכחי היא גם כיום מוכשרת יותר בתחום הכדורסל ממדינת ישראל . המהפכה הגלובאלית והתנודות הפוליטיות – חברתיות הביאו את בשורתן לכל פינה ברחבי תבל , גם בתחום הספורט . המשחק אמש בבלגראד פרטיזן בלגראד – מכבי ת"א 72 : 70 , לא היה מאבק סרבי – ישראלי טהור , אלא התמודדות בין 9 שחקנים סרביים מחוזקים בשחקן צרפתי ושחקן לטבי לבין מכבי ת"א שמונה בשורותיה לא פחות מ- 6 שחקני חיזוק אמריקניים ולצדם רק 2 שחקנים ישראליים , שחקן אוסטרלי אחד , ושחקן קרואטי אחד . אולם אם לחזור למקור ברור ש- שחקני הכדורסל הסרביים (גבוהים ובנויים לתלפיות) טובים משחקני הכדורסל הישראליים . פרטיזן בלגראד מרשימה יותר ממכבי ת"א של דיוויד בלאט . מכבי ת"א היא עדיין הקבוצה הטובה בישראל אולם פגיעה בחו"ל וגם בארץ .

עוד התייחסות : עיתונות ה- Off tube היא עסק שלילי וחֶרְבּוןֹ עיתונאי כמו שידור טלוויזיה Off tub . בתוך המכלול הבעייתי הזה של העתקה מהמוניטור,  "ידיעות אחרונות" מביא דיווח טוב יותר מ- "הארץ" ו- "ישראל היום" ולוּ בזכות דפי המידע והסטטיסטיקה שלו לפני ההתמודדות ואחריה . זהו שירות חשוב לקוראים . לפחות על כך הוא ראוי למילת הערכה . statistics 1טקסט מסמך : יום חמישי – 20 במארס 2014 . דף המידע אודות שחקני שתי הקבוצות בטרם ההתמודדות . המידע הוא אקסקלוסיבי ומופיע רק ב- "ידיעות אחרונות" . (באדיבות "ידיעות אחרונות") . statistics 2 טקסט מסמך : יום שישי – 21 במארס 2014 . דף הסטטיסטיקה של ההתמודדות . המידע הוא אקסקלוסיבי ומופיע רק ב- "ידיעות אחרונות" . (באדיבות "ידיעות אחרונות") .

סוף הפוסט מס' 368. הועלה לאוויר בעֶרֶב שַבָּת יום שישי – 21 במארס 2014. כל הזכויות שמורות למחבר יואש אלרואי.


תגובות

פוסט מס' 368. שידור ישיר בערוץ 10 : משחק הכדורסל פרטיזן בלגראד – מכבי ת"א 70:72 (אמש יום חמישי – 20 במארס.2014). פרשן הכדורסל פיני גרשון אומר דברים והיפוכם ואיננו מדביק את המציאות המתרחשת על הפרקט בבלגראד. השדר שלידו יורם ארבל מתבטל לפניו ומאבד שוב את גלימתו העיתונאית. אולם משמגיע שלב הדרמה אין דרמטורג רדיופוני כמותו בכל הארץ. האחד שאין בלתו. ביקורת טלוויזיה. (פוסט מס' 368). כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בעֶרֶב שַבָּת יום שישי – 21 במארס 2014. כל הזכויות שמורות למחבר יואש אלרואי. — 2 תגובות

  1. לגבי אושרת קוטלר:
    אין ספק שאשרת קוטלר אשת טלוויזיה ועיתונאית ברמה גבוהה. אם זאת, אני מסכים לחלוטין עם יואש שכמות ההערות שלה אחרי כתבות מוגזמת ,משאירה טעם לפגם ומעוררת אי נוחות בקרב הצופים.
    יואש ציין שאשרת רהוטה ובכך אני מעט חולק עליו. אושרת מקרי "לַפְּסוּס"(שגיאה בהקראת טקסט) רבים מאד. לא ברור אם זה נובע ממתח נפשי, התרגשות ו שזה אינו נשלט. מה שבטוח זה שזה קורה רבות, אשרת אף מודעת לזה ובמקרים רבים נראה שהיא כועסת ומאוכזבת מעצמה, אבל כנראה שזה ממש לא משנה. לדעתי, עם כל הצער, היא אינה מתאימה להגיש את מהדורה מרכזית. במגזין לשבת זה עוד נסלח, שכן זו תוכנית באווירה אישית יותר, מכופתרת פחות.

    התנהלות עובדי רשות השידור ממש מקוממת. אמנם קשה לבוא בטענות אל עובדים אשר עומדים להיות מפוטרים ממקום עבודתם ומגינים על עבודתם, אבל חלק גדול של עובדי הרשות אחראים למצב הרשות בנוסף למנהלים.
    עודד שחר שהשקפת עולמו סוציאליסטית מובהקת לא יכול להסביר כיצד ניתן לקבל מצב בו מאנשים קשי יום ומקבלי שכר מינימום גובים מס רגרסיבי על מנת לשלם לו שכר של כ – 50,000 ש"ח , ולשלם לכ -1,300 עובדים רבים מידי שכר גבוה ולא לטובת השידורים וההפקות.
    גם הטענה של גאולה אבן הינה דמגוגיה מובהקת. אכן צריך לסגור את המשרד להגנת העורף שהוקם כסידור עבודה למתן וילנאי, אבל לפחות הפעם אין שר נפרד. אבל, מה הקשר , ניתן להסביר מחדל במחדל? האם גאולה אבן כמראיינת הייתה מקבלת תשובה כזו ממרואיין? צריך לסגור את המשרד להגנת העורף וגם לעשות רפורמה ברשות השידור.
    גם הטענה של הקשר בין הפוליטיקאים לרשות ובעיות של הרשות, אני שומע כבר 30 שנה. מהחדש בזה?
    זו רשות ממשלתית כושלת שרוב שידוריה שידורים חוזרים, גובה אגרה בברוטליות, פועלת בחוסר היגיון כלכלי, וטוב מאוד אם יורידו שם בחצי את כמות העובדים וינערו את הגוף הזה ניעור רציני.

    ההתלהמות של עודד שחר ובטח של גאולה אבן מאד בעייתיים מבחינה אתית ומבחינה ציבורית ומורידים להם נקודות במאבק. גאולה מעמידה את שר הפנים, בעלה, במצב בלתי אפשרי. כשיבוא השר להצביע בממשלה או בכנסת על עתיד רשות השידור מה אמור להנחות אותו, צו מצפונו? דעתו האמתית או שלום בית עם כבוד רעייתו. גאולה אבן חייבת לפסול עצמה מעיתונאות פוליטית, כל עוד בעלה מכהן כשר וכחבר כנסת. בהקשר זה גם ליאור שליין כאיש סתירה בערוץ 2, בן זוגה של ח"כ מירב מיכאלי זה שילוב מאד בעייתי ובלתי אפשרי, אבל כמובן, הרבה פחות בעייתי מהצמד אבן-סער.

  2. יואש שלום,
    אני ממליץ בחום לך, ואשמח אם גם תמליץ באחד הפוסטים הבאים שלך על המאמרים המרתקים של העיתונאי רביב דרוקר באתר האינטרנט "העין השביעית" (ראה לינק http://drucker10.net/?cat=1).
    דרוקר מצליח עם חושיו העיתונאיים המעולים ובלי שום מורא ופחד להביא מאמרים קצרים ולעניין ומרתקים.
    מאד מומלץ!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>