פוסט מס' 436. Monday Night Football של ערוץ 1 ביום שני – 22 בספטמבר 2014 : בית"ר ירושלים – מכבי חיפה 0:1. פוסט מס' 436. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר בראש השנה תשע"ה – 24 + 25 + 26 + 27 בספטמבר 2014.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורך פרסום אישי.

פוסט מס' 436. "Monday Night Football" של ערוץ 1 ביום שני – 22 בספטמבר 2014 : בית"ר ירושלים – מכבי חיפה 0:1. פוסט מס' 436. כל הזכויות שמורות. 

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –   

פוסט חדש מס' 436 : הועלה לאוויר בראש השנה תשע"ה – 24 + 25 + 26 + 27 בספטמבר 2014.

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –    

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור . נטשתי בטריקת דלת בעקבות הצבתו המופרכת של יוסף בר-אל ב- מארס 2002 בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל . זאת ועוד : בחלוף שלושה חודשים ב- 2 ביוני 2002 , הפכה הפקדתו המתעתעת והמופרכת שלו למינוי של קבע ע"י ממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון. יוסף בר-אל היה עכשיו בקיץ 2002  מנכ"ל רשות השידור. הוא עתיד היה לשאת בכהונה הנכבדה רבת האחריות עד 2 ביוני 2007 . מזכיר הממשלה הצעיר גדעון סער (בן 36) היה חתום על כתב המינוי ההוא. שלוש שנים אח"כ ב- 2 במאי 2005 התעשתה אותה ממשלת ישראל בראשות אותו ראש ממשלה אריאל "אריק" שרון והכירה בטעותה. היא הדיחה לאלתר את אותו יוסף בר-אל מכהונתו הרמה כ- מנכ"ל רשות השידור. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובפעם הראשונה בתולדות רשות השידור הודח וסולק מתפקידו מנכ"ל רשות שידור מכהן. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : "יומן" בערוץ 1 אמש יום שישי – 26 בספטמבר 2014 נטול פוליטיקה נכלולית, תכסיסנית, ומכוערת אך רווי בענייני ביטחון אודות חטיבת הנח"ל האמיצה והמח"ט שלה במבצע "צוק איתן", ובענייני נוף, איכות הסביבה, בילוי בשעות פנאי , ונפשה הרוטטת של צדקנית חרדית שתובעת נציגות פוליטית לנשים החרדיות – הזכיר לי את "יומן השבוע" ההוא הזכור לטוב בראשית שנות ה- 70 של המאה הקודמת בעריכת יורם רונן ז"ל ש- לֻווּ תמיד בכתבותיו הנפלאות התיעודיות הבלתי נשכחות של מוטי קירשנבאום על המְבַלֶה הישראלי המצוי וחסר סבלנות לעַד בשעות הפנאי שלו . גם בגינן של הכתבות ההן ב- "יומן השבוע" שערך יורם רונן ז"ל הוענק לו פרס ישראל ב- 1976 .

הערה 4 : הירתמותו של ערוץ 1 הציבורי השרוי תחת עול מפרק לקוֹמֵם בראש השנה תשע"ה – ספטמבר 2014 את זכרה של המשוררת, הפזמונאית, והמלחינה הדגולה נעמי שמר ז"ל בת קבוצת כינרת באמצעות שתי תוכניות מרוממות נפש בהנחיית אבשלום קור – ראויה להערכה רבה. לא פחות. ישבתי בכורסתי בסלון ביתי ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב ושרתי את שיריה יחדיו עם כל הציבור הענק מוקיר זכרה. בשתי התוכניות הטלוויזיוניות האלה ראו מפעם לפעם בשורה הקדמית את יענקל'ה ספיר אחיה של נעמי שמר. יענקל'ה ספיר היה חבר שלי לספסל הלימודים לפני שנים רבות בביה"ס התיכון החקלאי "בית ירח" בעמק הירדן, להעיד עד כמה אינני צעיר. על הַמְשַקֵם הַצִיבּוּרִי יוֹנָה וִויזֶנְטַל מוטל העול הכבד לחפש בעבודת נמלים את כל הפרצות האפשריות , אם עדיין נותרו כאלה, כדי לשווק כשצריך את אחד המסרים החיוביים של ערוץ 1 לציבור שהפנה לו עורף. שימור המורשת של נָעֳמִי שֶמֶר ז"ל באמצעות הטלוויזיה ורדיו "קול ישראל" הוא חיוני וצו עַד היסטורי.

הערה 5 : העיתונאית – שדרנית אוֹשְרָת קוֹטְלֶר ערכה בסגנון האישי הישיר והמוכר שלה ריאיון מקסים בכֵנוּתוֹ ב- "המגזין" של ערוץ 10 (מוצ"ש – 27 בספטמבר 2014) עם כבוד הנשיא ה- 10 של מדינת ישראל מר ראובן "רובי" ריבלין.

פוסט מס' 436. "Monday Night Football" של ערוץ 1 ביום שני – 22 בספטמבר 2014 : בית"ר ירושלים – מכבי חיפה 0:1 באצטדיון "טדי". פוסט מס' 436. כל הזכויות שמורות.

הטלוויזיה היא הכל. מעבירה אינפורמציה וידע למיליארדי צופיה במהירות אטומית , מרוממת , משפילה, מסממת, מפחידה, יוצרת תודעה, משכיחה, מזכירה, יוצרת הנאה, מעצבנת, מגחיכה, ושונאת באנאליה. בעיקר היא רודפת אחרי המצוינים בבני אֱנוֹש ו/או אורבת לנכשלים . בשל תכונותיה אלה היא ממוקמת בכל בית ובית של כל תושב ותושב על פני כדור הארץ. מדהים כיצד השדר הבכיר לשעבר של ערוץ 1 יורם ארבל נשכח במהירות שכזאת בתוך זמן כה קצר. הוא הודח ע"י המְשַקֵם הציבורי יונה וויזנטל בתום ביזיון מונדיאל ברזיל 2014, חרפה, כלימה, ולגלוג שלא היו כמותם מעולם בתולדות שידורי המונדיאלים בטלוויזיה הישראלית הציבורית. יורם ארבל סולק בצדק ממשרתו הרמה ללא הרהור נוסף כדי להסתובב עם לחי אדומה ברחובות העיר . ההיסטוריה עוד תידון ותעסוק בשדר מוביל שמגיע למונדיאל ללא עשיית שיעורי בית, נטול ידע והשכלה בתחום, ואף על פי כן ניאות ליטול את האחריות העצומה ולהתייצב רק עם קול הבריטון שלו חסר ישע מול צופיו. צוות השידור החדש וגם הרענן של משחקי הכדורגל בערוץ 1 עמיחי שפיגלר יחדיו עם הפרשן שלו מוטי איוואניר, זה שהופקד ע"י יונה וויזנטל להוביל לפני שבועות מעטים את השידורים הישירים של "Monday Night Football" (במקום יורם ארבל ודני נוימן) – הוא מפל מים צונן ורענן בימי הקיץ החמים הללו . עמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר מביאים עמם בקיאות וידענות יסודית . שניהם מכירים היטב את הכדורגל הישראלי ואת נציגיו. הם קוראים מייד את שיטות המשחק של שתי הקבוצות על כר הדשא, את ההעמדה שלהן במגרש, ולעולם אינם טועים בזיהוי גיבורי העלילה. בתקשורת המונים זה המון. הם Team שידור. הם מסתדרים היטב יחדיו. נוח להם האחד עם השני. אני אוהב להקשיב לעמיחי שפיגלר כיצד הוא מברך בראשית השידורים הישירים בעמדת השידור את הפרטנר שלו "שלום וערב טוב מרדכי…". הוא אומר זאת בחיוך נסתר וברוחב לב. אני מאמין לו. אני מאמין לו לאורך כל המִשְדָר. עמיחי שפיגלר איש ערוץ 5 בכבלים במקור הוא שַדָּר טלוויזיה Play by play כישרוני שיגיע רחוק. ובינתיים הוא גם צנוע ועניו. בערוץ 5 בכבלים משחק עוד שדר צעיר מבטיח תפקיד חיוני בשם דניאל זילברשטיין . מעניין יהיה לעקוב גם אחריו. האינפורמציה שמספקים לנו עמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר מאובטחת ובטוחה. הפרשנות של מוטי איוואניר נינוחה ובוגרת . הוא איננו מתלהם ומשלים בשלווה את השדר המוביל שלו. הוא קורא במהירות ובבת אחת את מפת הקרב אולם איננו מנסה לאהיל על עמיחי שפיגלר. הייתי מייעץ לו להתנסח תמיד ולעולם באופן מדוד ולומר את דברי הפרשנות שלו (כשצריך) – בתמצית . ככל שייקצר את ניסוחיו – כן יוטב לו ולצופיו. באיזה שהוא שלב בעת השידור הישיר של המשחק בית"ר ירושלים – מכבי חיפה (לאחר שבית"ר ירושלים כבר צעדה ביתרון 0:1) הציע מוטי איוואניר (בעל עין חדה ואבחנה מקצועית ובעצמו מאמן כדורגל ידען ומוכשר) למאמן מכבי חיפה אלכסנדר סטאנוייביץ' לוותר על החלוץ אלון תורג'מן ולהכניס במקומו את עִידָן וֶורֶד. Sure enough, המאמן החיפני קיבל את הצעתו גם אם באיחור של כמה דקות.

לא בכול אני מסכים עימם. כשהם מגדירים את ההתמודדות בית"ר ירושלים – מכבי חיפה "מצוינת" אני תמה. מעמדת התצפית שלי בכורסתי בסלון ביתי ברחוב אבן גבירול בתל אביב אני רואה במוניטור הטלוויזיה תמונה שונה . אם המשחק בית"ר ירושלים – מכבי חיפה הוא מצוין, איזה מונח נותר על המדף כדי להגדיר את המשחק גרמניה – ברזיל 1:7 בחצי גמר מונדיאל ברזיל 2014. אין ספק הצמד היעיל והקליל והצעיר הזה עמיחי שפיגלר ומוטי איוואניר יקנה לו בעתיד מוניטין , אולם כשהם מגדירים מירוץ צָבִּים כתחרות ספרינטרים אינני חייב להסכים עימם. מַאן דָהוּ הגה פעם סלוגן "העולם שייך לצעירים". במידה רבה הוא צדק. יחד עם זאת על הצעירים האלה לזכור כי בעת התייצבותם בחלון ראווה של כל משימת שידור טלוויזיונית גדולה כקטנה – הם מועמדים באופן אוטומטי להשוואה וביקורת  ציבורית . הדור שלי זוכר היטב את המורשת המיטבית ותרבות שידור הכדורגל בטלוויזיה שהותירו אחריהם שדרני הכדורגל ההם של רשת הטלוויזיה הבריטית ה- BBC (וגם ITV) קנת' וולסטנהולם (Kenneth Wolstenholme) , דיוויד קולמאן (David Coleman), בארי דייוויס (Barry Davies), ג'ימי היל (Jimi Hill), ג'ון מוטסון (John Motson) , היו ג'ונס (Hugh Jones), בראיין מור (Bryan Moore), וגם ההונגרי גיורגי ספשי (Gurgi Szpesi) והאמריקני ברנט מאסברגר (Brent Musberger), וגם יורם ארבל שלנו. הפרשן אבי רצון אולי זוכר את מורשת השידור שהותיר אחריו ברונו פיצול (Bruno pizul) שדר הכדורגל הראשי של RAI האיטלקית במשך עשרות שנים (אבי רצון קורא ומדבר איטלקית שוטפת כאילו הייתה שפת אֵם שלו) .

ובאשר לתבנית השידור הישיר הארוך Monday Night Football לפני חמישה ימים מאצטדיון "טדי", בית"ר ירושלים – מכבי חיפה 0:1. ערוץ 1 מספק בדרך כלל את צורכיהם של חובבי הכדורגל בארץ. ה- Pre Game Show וה- Post Game Show בעלי נפח שידור רחב. הראשון בן 22 דקות והאחרון שווה 35 דקות. זה המון זמן טלוויזיה כשמדובר במשחק מרכזי אומנם, אך בשלב כה ראשוני בליגת העל. נפח השידור העוטף מאפשר אפשרויות ביטוי ניכרות ועריכת סדרת ראיונות עם המאמנים והשחקנים. שדרני הקווים הדס גרינברג וליאן ווילדאו יחדיו עם פאנל הפרשנים אבי רצון ואייל לחמן והלידרית שלהם שרון פרי עטים על המציאה. כולם אוהבים שם לדבר . מן ההיבט הזה הם בחרו במקצוע הנכון : לאחוז במיקרופון. לא תהיה להם ברירה והם יצטרכו כולם לשפר את הופעת הביגוד שלהם On air בפני המצלמה. הקולקציה של לבוש שונה של כל אחד מהם יוצר תמונה אקראית ורשלנית. אין מדובר ב- Broadcasting Team שאמור לייצר ולהציג אחדות טלוויזיונית אלא באוסף מקרי של אנשים שנפגשו ליד ניידת השידור של דני לנקרי והבימאי של משדר הכדורגל אמנון אוסמן. ככלות הכל הטלוויזיה היא מדיה וויזואלית ובמידה רבה היא אמורה להיות הומוגנית וברורה בעת שיווק המסר שלה. לאנשים שמופיעים On Camera בכל רשת טלוויזיה באשר היא יש חשיבות למה הם אומרים אם גם כיצד הם נראים ומה הם לובשים. הופעה בפני מצלמה היא פילוסופיה טלוויזיונית ותורה שלמה שאין לזלזל בה . אם אתם לא מאמינים לי תשאלו גם את אלכס גלעדי. יונה וויזנטל, מה כל כך קשה להלביש את צוות השידור הרחב בז'אקטים נושאי לוגו של ערוץ 1 המתחדש. הרי החבורה הזאת אמורה לזהות לציבור את חלק נכבד משידורי הכדורגל בארץ באחריות ערוץ 1.

abc staff

טקסט תמונה : עשור ה- 70 של המאה הקודמת . צוות השידור הבלתי נשכח של חוכנית הטלוויזיה הבלתי נשכחת "Monday Night Football" של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC לבוש בקפידה, ענוב, ועונד על לוח ליבו בגאון את הלוגו של הרשת. כאן הוא נראה בעמדת השידור של הרשת באחד האצטדיונים בארה"ב. זיהוי הנוכחים מימין לשמאל : הפרשן פרנק גיפורד, השדר המוביל האווארד קוסל, והפרשן דון מרדית'. (התמונה באדיבות ארכיון ABC).

abc staff 1

טקסט תמונה : יולי / אוגוסט 1984. אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. זאת היא פרשנית הספורט והשחייה של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC דונה דה ווארונה. היא לבושה בהתאם ונושאת על לוח ליבה בגאווה את הלוגו של הרשת. (התמונה באדיבות ארכיון ABC).

הופעתם של שדרני ערוץ 1 ב- 2014 מגוחכת בהשוואה לשדרני ABC לפני שנות דור ויותר . ערוץ 1 מקזז בכל שידור שבועי של המשחק המרכזי כ- 600000 (שש מאות אלף) שקל מקופתו . כ- 450000 (ארבע מאות וחמישים) שקל בעבור כל שידור ישיר + כ- 150000 (מאה וחמישים אלף) שקל הוצאות הפקה שונות . זה לא מעט אולם הכרחי . בשל המדרוג הכללי הירוד של ערוץ 1 (גם בשידורי הספורט) מצליח השידור הציבורי להחזיר רק כחמישית עד רבע מהעלויות למרות הבלעדיות של שידורי הכדורגל . בין 20.40 תחילת השידור הישיר של ה- Pre Game Show ועד תומו ב- 23.30 ב- Post Game Show חושף ערוץ 1 על המרקע שלו אחד עשר (11) מקבצי חסויות . כל מקבץ כזה נמשך 1:15 דקה ומכיל תריסר גופים מסחריים. מדובר בחשיפה מסחרית מצטברת של 13:45 דקות בתקופת זמן של שעתיים וחמישים דקות. אולם היא מבוצעת בשלושה פרקי זמן : בפרק המקדים , בהפסקה שבין שתי המחציות, ובפרק הנועל. ריכוז המקבצים בשלושה פרקי זמן יוצר דימוי כאילו ערוץ 1 הפך למסחרי. אלו הם המוצרים המסחריים הנחשפים בשידורי הכדורגל של ערוץ 1.

1. מימון ישיר 5555555

2. בנא משקאות , אלכוהול ויין

3. Gentelman – רשת מוצרי פנאי ו- Life time

4. גולד ליין מוצרי חשמל ביתיים

5. טרייד מוביל

6. יהלומית פרץ חברה לבניין ופיתוח

7. Beck's – בירה גרמנית

8. אריק זוהר – ניהול הפקות וייצוג אמנים

9. א. ל. מ. – רשת חנויות חשמל

10. בנק מרכנתיל

11. טוטו ווינר

12. סקטור ביטוח ישיר 5555555 זוכה לחמש כניסות בלעדיות ונפרדות בהזדמנויות שונות במהלך השידור הישיר .

13. מערכת ההילוכים החוזרים מפרסמים את ליגת ווינר .

בפני המשקם הציבורי יונה וויזנטל ניצבת משימה כבירה להשיב את אמון הציבור בערוץ 1 ולהגדיל באופן משמעותי את נתח הצפייה בשידורי הספורט הבלעדיים שלו . כשזה יקרה יוכל יונה וויזנטל לדרוש הרבה יותר ממון מהגופים המסחריים הללו שנהנים מחשיפה בלבדית אולם משלמים לפי שעה Pint size , מעט מזעֵיר , לקופת רשות השידור . לצורך השוואה : בטרם אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 נפגשתי עם מנכ"ל "קוקה קולה" בישראל אמנון דיק (במשרדיו בבני ברק) בשליחותם של מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל וסמנכ"ל הכספים שלו יונן צנגן ייבדל לחיים ארוכים . ניהלתי עמו מו"מ קצר שנועד לרכוש חסות של "קוקה קולה" למשדרים האולימפיים של הטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית . סיכמנו כי כי תמורת הקרנת 300 (שלוש מאות) שקופיות של החברה במהלך 17 ימי המשחקים האולימפיים של לוס אנג'לס 1984 הוא , כלומר "קוקה קולה" ישראל , תשמש Sponsor יחיד ותשלם לרשות השידור סכום של 300000 (שלוש מאות אלף) דולר .

ערוץ 1 צבר במכלול הזמן של פרויקט השידור הישיר בית"ר ירושלים – מכבי חיפה 1 : 0 בין 20.40 ל- 23.30 ממוצע רייטינג של % 8.3 ובשידור נטו של המשחק % 11.1 . ה- Peak התנשא לגובה של % 14.2 בין 22.30 ל- 22.45 , ו- % 13.3 בין 22.45 ל- 23.00 . בין 22.30 ל- 23.00 גובר ערוץ 1 על ערוץ 2 וגם על ערוץ 10 . זהו נתון מאיר עיניים .

טבלת המדרוג הארצית במגזר האוכלוסייה היהודית ביום שני – 22 בספטמבר 2014 בין 20.00 ל- 23.30 , חושפת לא רק ההישגי הצפייה הטובים יחסית של השידור הישיר של משחק הכדורגל (מתחיל ב- 20.40 ומסתיים ב- 23.30) אלא גם כי "מבט" של ערוץ 1 עדיין ניגף ב- 20.00 בפני מהדורות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 . הנתונים הר"מ הם האדיבות וועדת המדרוג הארצית .

ערוצים / שעות                ערוץ 1                   ערוץ 2                   ערוץ 10

20.15 – 20.00                % 3.5                    % 17.7                   % 8.1

20.30 – 20.15               % 4.3                     % 20.4                   % 6.7

20.45 – 20.30               % 4.9                     % 19.3                   % 8.9

21.00 – 20.45               % 6.7                     % 19.4                   % 10.3

תחילת משדר הכדורגל

Pre Game Show

21.15 – 21.00               % 8.0                     % 19.8                   % 12.3

תחילת השידור הישיר

של המשחק בית"ר ירושלים – מכבי חיפה

21.30 – 21.15               % 8.9                     % 20.0                   % 13.0

21.45 – 21.30               % 11.4                   % 16.8                   % 13.7

החזקת ההפסקה מנוצלת

גם לעדכוני חדשות

22.00 – 21.45               % 9.3                     % 21.0                   % 13.6

22.15 – 22.00               % 10.9                   % 18.3                   % 12.5

22.30 – 22.15               % 12.4                   % 17.3                   % 10.7

22.45 – 22.30               % 14.2                   % 11.5                   % 9.2

23.00 – 22.45               % 13.3                  % 11.1                    % 9.8

סיום משדר הכדורגל בית"ר ירושלים – מכבי חיפה

ב- Post Game Show שנמשך עד 23.30

23.15 – 23.00               % 5.7                     % 10.4                    % 8.3

23.30 – 23.15               % 3.3                     % 9.9                      % 7.8

מר יונה וויזנטל ניצב בפני משימה היסטורית עליונה, אחראית, וקשה, ו- גם חסרת תקדים. עליו להשיב את אמון הציבור שאבד באותו השידור שהוא מממן בכיסו. אין לשכוח כי חטיבת הגבייה של רשות השידור תוחבת את זרועה הארוכה לכיסם של אזרחי מדינת ישראל וגובה מהם כ- 1.000000000 (מיליארד) שקל מידי שנה בשנה , מאז 2002 – 2001 ועד עצם היום הזה של 27 בספטמבר 2014 – ללא כל הצדקה.

סוף פוסט מס' 436. הועלה לאוויר בראש השנה תשע"ה – 24 + 25 + 26 + 27 בספטמבר 2014.

 

 

 

 

 

 

 

סגור לתגובות.