פוסט מס' 698. אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 (חלק 2). ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בהובלת צוות שידור ה- Off tube שלו באולפן הרצליה משה גרטל וד"ר ברוך צ'יש, חושף ומציג בימים אלה טלוויזיה דַלָה ומְרוּפֶּטֶת (חלק 2). ה- Video הוא באיכות יוצאת דופן. הַ- Audio נָחוּת (חלק 2). פוסט מס' 698. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 1 באוגוסט 2017.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, לא נערך, ולא נכתב למען מטרות רווח כספי, לא כדי להשיג פרסום מסחרי, ולא לצורך פרסום אישי.

הערה מס' 3 : כמות קוראי הבלוג והנכנסים אליו, והמתעניינים בו, עברה את רָף ה- 700000 (שבע מאות אלף).

פוסט מס' 698. אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 (חלק 2). ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בהובלת צוות שידור ה- Off tube שלו באולפן הרצליה משה גרטל וד"ר ברוך צ'יש, חושף ומציג בימים אלה טלוויזיה דַלָה ומְרוּפֶּטֶת (חלק 2). ה- Video הוא באיכות יוצאת דופן. הַ- Audio נָחוּת (חלק 2). פוסט מס' 698. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 1 באוגוסט 2017.

ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים הפגין במסגרת כיסוי ה- Off tube שלו את אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 (30.7.2017 – 23.7.2019) עיתונות ועיתונאות דלה, אנמית, ומחורבנת. מדובר בחזירות טלוויזיונית והתנהגות פרחחית כלפי הצופים שמממנים את פעילותו במיטב כספם. 

יושבים שני חבר'ה בני 70 בשם משה גרטל וברוך צ'יש במוקד ממלכת ה- Off tube של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים באולפן בהרצליה, מנותקים ממוקד התחרויות, מורידים לאולפן את סיגנל הטלוויזיה של אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017, ומבצעים עליו ניסויי Off tube רוויי אין סוף טעויות ושגיאות ושיבושי שמות למכביר. בבריכת אליפות העולם בבודפשט מתחרים 15 שחיינים ושחייניות ישראליים בראשות מאמנם החדש האמריקני דייב מארש. הצמד הנ"ל משה גרטל וברוך צ'יש שיושב באולפן האטום בהרצליה מנותק מהאירועים, אפילו לא מעלה בדעתו לשוחח ולראיין את אנשי המשלחת הישראלית וגם לא את המאמן, ולוּ פעם אחת, כדי להביא מידע עיתונאי – חדשותי כלשהו לפחות מינימלי, מה מתרחש שם בבודפשט עם הספורטאים הישראליים שלנו. מדוע הם כשלו ? מה קרה להם ? מדוע נפלו ?משה גרטל וברוך צ'יש גם לא מתאמצים להביא אינפורמציה ו- ראיונות עם גיבורי העלילה הראשיים בבודפשט כמו האמריקני קיילב דרסל, השוודית שרה סיוסטרום, ההונגרייה קטינקה הושו, האמריקנית קטי לדקי, האיטלקייה פדריקה פלגריני, ואחרים ואחרות. כאילו שמבצע השידורים והמשימות העיתונאיות של בודפשט 2017 מתחילים ונגמרים בהורדת סיגנל הטלוויזיה לאולפן בהרצליה. כאילו שהכול מתחיל ונגמר בהעתקת האינפורמציה מהמוניטור בהרצליה. מדובר בעיתונאות Off tube דלה ועלובה, בה שני החבר'ה האלה משה גרטל וברוך צ'יש שמכונים שדרני טלוויזיה, הושיטו לה יָד ו- אִמְצוּ אותה אל לִבָּם.

רעיון הפקת ה- Off tube של בודפשט 2017 ע"י ממלכת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים היא מעשה קיצוני עלוב ופוגעני של ערוץ נישה טלוויזיוני נחות והנהלה דלה שממומנת ע"י הציבור. שום רשת טלוויזיה שמכבדת את עצמה, את צופיה, ואת שדרניה – עיתונאיה, בין אם היא אירופית, ו/או אמריקנית, ו/או אוסטרלית, ו/או סינית, ו/או יפנית, ו/או ברזילאית, ו/או קנדית וכו' שרכשה את זכויות השידורים הבלעדיות, לעולם לא תרשה לעצמה לכסות ולשדר ישיר אירוע ספורט בינלאומי עַל מורכב, רווי המון המוני פרטים, וממושך ברמה של אליפות העולם בשחייה של בודפשט 2017, בשיטת Off tube מאולפן האֵם במדינתה היא. אין דבר כזה (!). ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מחולל מאולפן ה- Off tube שלו בהרצליה מעשה טלוויזיוני מחורבן ונַחוּת. זה מה שהוא מעולל לצופיו שמממנים את פעילותו ב-טכנולוגיית הכבלים. רוש ולענה.

על משה גרטל וברוך צ'יש צוות שידור טלוויזיוני דַל, רָש, ו- אֶבְיוֹן מראש ו- למפרע, נכפה בנוסף גם גורל אכזר. הם הוכרחו על פי צו לשדר Off tube מהמוניטור בהרצליה את אליפות העולם הענקית בשחייה של בודפשט 2017. במקום לסרב לצו הם נכנעו לפקודה בלתי חוקית בעליל, וירדו על ברכיהם. משה גרטל בן 71 וברוך צ'יש בן 69 הם אלופי עבר בשחייה. הם מבינים שחייה, הם אוכלים שחייה, הם שותים שחייה, והם חולמים שחייה זה עידן ועידנים. משהו סביב 55 (חמישים וחמש) שנים. אולם הם שניהם עדיין אינם יודעים לדבר בשפת הטלוויזיה. באותו הרגע ש- שני האנשים המבוגרים הללו משה גרטל וברוך צ'יש שחוצים את העשור השמיני לחייהם נעתרו לצו ה- Off tube של תומר תורג'מן, הרי שכל אחריות השידורים הישירים של אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 רובצת מעתה ואילך על כתפיהם. Off tube הוא חרבון עיתונאי מזופת. בשעה שהנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים משדרת את ה- Promo האירוני שלה, "ערוץ הספורט גאה לשדר את אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017…", אולם משאירה בארץ באולפן בהרצליה את משה גרטל וברוך צ'יש, אזי היא משפילה ומורידה את הצמד על ברכיו. באותו הרגע שמשה גרטל וברוך צ'יש נעתרים לצו שידור ה- Off tube הבלתי חוקי של ההנהלה שלהם, הם מאבדים את כבודם האישי והמקצועי, בזים ביודעין לעצמם ופוגעים לא באקראי בצופים שלהם. אנוכי אוהב שחייה. אנוכי אוהב טלוויזיה. אנוכי אוהב שחייה בטלוויזיה. אינני מפספס ולו Frame שידור של משה גרטל וברוך צ'יש. משהו עקום לגמרי מתרחש בממלכת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. פוסט מס' 697 נחקר ונכתב בחמלה. 

פוסט מס' 698 אף הוא עוסק ב- רָמָת שַדָּרוּת נְבוּבָה ועֲקָרָה של משה גרטל וד"ר ברוך צ'יש. שדרות רוויית פטפטנות בלתי נסבלת פלוס מאות שגיאות, טעויות, התבלבלויות, אין סוף שיבושי שמות, דיווחים לא נכונים, והתנסחויות ארוכות ומסורבלות ומפותלות מצטברות בעת שידורי ה- Off tube הישירים שלהם מהרצליה את אליפות העולם בשחייה 2017 הנערכת בכלל בבודפשט בירת הונגריה. עבודת ה- Off tube החובבנית של הצמד הנ"ל בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מעלה הרהורים נוּגִים לא רק אודות שני הקבלנים המבצעים את עבודתם המגוחכת והקלוקלת באולפן בהרצליה, אלא משמשת גם כתב אישום קטגורי נגד מי שממנה את צֶוֶות השידור למִשְרָה המורכבת והמסובכת, ומי שמפקיד בידו את המיקרופון, ומצווה עליו לבצע את עבודתו Off tube מהאולפן בהרצליה. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים רכש לאחרונה את זכויות השידור של אליפות אירופה בשחייה – בודפשט 2017 מתאגיד השידור הציבורי החדש "כאן" תמורת 80000 (שמונים אלף) euro אולם עושה את עבודתו פלסתר. מדובר באחד הסקנדלים הטלוויזיוניים הגדולים של 2017, הפקת Off tube מחורבנת, איבוד מַצְפֵּן ו- דרך, ניהול עלוב, וחובבנות מוחלטת של צוות השידור ושל אלה שהפקידו בידיו את מיקרופון השידור. פוסט מס' 698. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : יום ראשון – 30 ביולי 2017. את אולפן ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בהרצליה מאייש צוות שידור אופטיובניק רדוד ו- רשלני. השדר משה גרטל (משמאל) והפרשן שלו ד"ר ברוך צ'יש (מימין) משדרים ישיר Off tube מאולפן הבית בהרצליה את תחרויות אליפות העולם בשחייה הנערכת בימים אלה בבודפשט – הונגריה (23-30.7.2017). מדובר באחת משערוריות הטלוויזיה הגדולות של 2017 שמבצע ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. רמת שַדָּרוּת Off tube נְבוּבָה ו- עֲקָרָה של משה גרטל וברוך צ'יש, בלתי נסבלת. עבודת ה- Off tube הרשלנית והאנטי עיתונאית של שניהם היא בלתי מתקבלת על הדעת. אי נוכחותם במוקד ההתרחשויות בבודפשט כופה על שניהם עבודת כיסוי מהאולפן בהרצליה רווייה מאות שגיאות, טעויות, התבלבלויות, אין סוף שיבושי שמות, דיווחים מוטעים, אי ידיעת החומר, והתנסחויות ארוכות ומסורבלות ומפותלות מצטברות. שני האופטיובניקים משה גרטל וברוך צ'יש מועדים שוב ושוב פעם אחר פעם. אשמת כישלון המעשה ומפולת האחריות רובצת גם על כתפיהם (ולא רק על המנהלים שלהם), משום שהסכינו מראש וללא וויכוחים עם תנאי העבודה המגוחכים שהוצעו להם בקיץ 2017 והסכימו לשדר במסגרת הפתטית הזאת מהאולפן בארץ. זאת לדעת : ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים רכש את זכויות השידור של אליפות אירופה בשחייה – בודפשט 2017 מידי תאגיד השידור הציבורי החדש "כאן" תמורת 80000 (שמונים אלף) euro, אולם עושה בו שימוש מאכזב ואת עבודתו פלסתר. הציבור נדרש לומר, לשאול, ולהגיב, כלהלן : "ממתי משדרים את אליפות העולם בשחייה והפעם את זאת מס' 17 של בודפשט 2017 למען צופי הטלוויזיה של מדינת ישראל, בשיטת Off tube מהאולפן בהרצליה…??? בלתי מתקבל על הדעת מפני שכל אליפות עולם בשחייה רווייה באלפים רבים של פרטים הנוגעים למאות רבות של שחיינים ושחייניות מהמון מדינות, מאות משחים מוקדמים + משחי חצאי גמר + משחי גמר בסגנונות שונים למרחקים שונים, ו- מורכבת מ- מאות רבות של תוצאות. ממתי אין מראיינים, לא משוחחים כלל, ומתעלמים לחלוטין מ- 15 השחיינים והשחייניות הישראליים (וממאמנם החדש האמריקני דייב מארש) הנוטלים חלק באליפות העולם בשחייה של בודפשט 2017…??? בושו לכם אנשי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים". אי אפשר להשתלט מהאולפן בהרצליה על כמות אדירה כזאת של פרטים, נתונים, ו- אינפורמציה המופקים בבריכה בבודפשט. מדובר בהפקת טלוויזיה מחורבנת, פגיעה קשה בצופי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים שמממנים את פעילותו, איבוד מַצְפֵּן ו- דרך, ניהול עלוב, וחובבנות מוחלטת של צוות השידור ושל אלה שהפקידו בידי משה גרטל וברוך צ'יש את מיקרופון השידורים הישירים. (התמונה צולמה ב- iphone מערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

—————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 698 : הועלה לאוויר ב- יום שלישי – 1 באוגוסט 2017.

—————————————————————————————–

הערה 1 : הבלוג yoashtvblog.co.il על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, לא נערך ולא נכתב למען מטרות רווח כספי, גם לא כדי להשיג פרסום מסחרי, ולא על מנת להפיק פרסום אישי.

הערה 3 : הבלוג מוענק בחינם לקוראים.

הערה 4 : הבלוג נחקר ונכתב על ידי במקביל למחקר ולכתיבה שלי את הסדרה רחבת ההיקף בת 13 ספרי טלוויזיה (שונים) עבי כרס שעוסקת בקורות והתפתחות שידורי הטלוויזיה בעולם (מאז 1884) ובארץ (מאז משפט אייכמן ב- 1961), ואשר קרויה : "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה".

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון ז"ל עשתה מעשה מופרך ומינתה בקיץ 2002 את יוסף בר-אל לתפקיד הרם של מנכ"ל רשות השידור. זאת ועוד : בחלוף שלושה חודשים ב- 2 ביוני 2002, הפכה הפקדתו המתעתעת והמגוחכת למינוי של קבע ע"י ממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון. יוסף בר-אל היה עכשיו בקיץ 2002  מנכ"ל רשות השידור. הוא עתיד היה לשֵאת בכהונה הנכבדה רבת האחריות עד 2 ביוני 2007 אך כשל כבר בראשית הדרך. היה מדובר ב- איש מאוד לא מוכשר בהיבטים השונים של תעשיית הטלוויזיה. מזכיר הממשלה הצעיר דאז גדעון סער (בן 36) היה חתום על כתב המינוי ההוא. עולם הפוך. שלוש שנים אח"כ ב- 2 במאי 2005 התעשתה אותה ממשלת ישראל בראשות אותו ראש ממשלה אריאל "אריק" שרון והכירה בטעותה האנושה. היא הדיחה לאלתר את אותו יוסף בר-אל הכושל מכהונתו הרמה כ- מנכ"ל רשות השידור. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובפעם הראשונה בתולדות רשות השידור הודח וסולק מתפקידו מנכ"ל רשות שידור מכהן. ואז באה שנת 2011. באותה השנה של 2011 הפקידה ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו את רשות השידור בידיו של מנכ"ל בלתי מוצלח בשם יוני בן מנחם. גם ההמשלה הזאת הציבה בפסגת השידורים של מדינת ישראל איש בלתי מוכשר בעליל מההיבט המקצועי אולם היא ממשלת ישראל חשבה אותו לראוי. ברור שהיה מדובר בהעדפה פוליטית. אותה הממשלה ואותו ראש ממשלה בנימין נתניהו מינו לצדו של יוני בן מנחם את ד"ר אמיר גילת ליו"ר הוועד המנהל של רשות השידור. חלפו שלוש שנים כמו במקרה ההדחה של יוסף בר-אל. ב- 2014 הבינה אותה הממשלה ואותו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלו גלעד ארדן כי עשו מקח טעות. שגיאה חמורה. ממשלת ישראל פקחה עיניים ולמדה לדעת כי יוני בן מנחם ואמיר גילת הם מנהיגי שידור בלתי מוכשרים שמנהלים רשות שידור כושלת. עולם הפוך. אותו ראש ממשלה בנימין נתניהו מי שמינה את יוני בן מנחם ואמיר גילת לתפקידם הרם סגרו יחדיו עם שר התקשורת שלו גלעד ארדן את רשות השידור במתכונתה הישנה ששניהם יוני בן מנחם ואמיר גילת היו האחראיים הראשיים על תקינותה בשנים 2014 – 2011 , ולא עמדו במשימה. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל נסגר השידור הציבורי כפי שאזרחי ישראל הכירו אותו מאז השנים 1969 – 1965 בהן חוקקה הכנסת את חוק רשות השידור והטלוויזיה הישראלית הציבורית הצעירה נעמדה על רגליה לצדו של רדיו "קול ישראל" הוותיק. עכשיו ב- 2014 הטילה ממשלת ישראל ווטו על רשות השידור, הוציאה לה צו פירוק ומינתה את פרופסור דוד האן לכונס הנכסים הרשמי של הגוף המפורק. דוד האן מינה את יונה וויזנטל לשמש עורך ראשי חדש וזה מיהר לפטר את המנכ"ל יוני בן מנחם ולסלק את אמיר גילת, כמו גם לפזר את הוועד המנהל של רשות השידור. באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רחבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים אודות קורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2014 – 1884, ואשר קרויה, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". סדרת 13 הספרים היא מסכת טלוויזיה שעוסקת בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884, כלכלה טלוויזיונית, מו"מ, זכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור, הגשה, הנחייה, ומהימנות בעריכת ראיונות. מהפכת המידע השנייה הגדולה בהיסטוריה, מהפכת ה- Internet, לא הייתה יכולה להתרחש ללא המהפכה שקדמה לה מהפכת המידע של הטלוויזיה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הימים ההם – הזמן ההוא.

טקסט מסמך : 1990. לפני רבע מאה של שנים. מכתב פרידה ששלח לי סמנכ"ל הכספים המצטיין והבלתי נשכח של רשות השידור מר יוחנן צנגן בטרם עזיבתו את הרשות וחבירתו לזכיינית "רשת" בערוץ 2 המסחרי לתפקיד כ- מנכ"ל משותף עם מר דן שילון. יוחנן צנגן היה איש חכם (מאוד), איש טלוויזיה ותקשורת מוכשר, כלכלן מבריק בעל תפישה מהירה ו- היגיון הגיוני, וגם גבר דומיננטי בעל נוכחות שניחן ביכולת מנהיגות. רשות השידור שאנוכי היכרתי בשנים ההן הייתה בת מזל מפני שבתפקיד החשוב של סמנכ"ל כספים כיהן יוחנן צנגן. הוא היה באמת איש מיוחד ועבורי בלתי נשכח. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : קיץ 1998. בודפשט בירת הונגריה. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 19 שנים. אנוכי (מימין) בעמדת הפיקוד והניהול שלי ב- IBC בקומפלקס הטלוויזיה של MTV בבודפשט יחדיו עם טכנאי ה- Video המצוין והמסור שלי אורי קיסר (משמאל), בעת השידורים הישירים של אליפות אירופה בא"ק – בודפשט 1998. הייתי בכל בעולם. שהיתי ביותר מ- 100 רשתות טלוויזיה ברחבי הגלובוס. ביקרתי תקופות ממושכות ב- 200 ערים בכל חמשת יבשות תבל. אולם לא ראיתי דבר חוץ מאולפני טלוויזיה, עמדות שידור וקווי שידור, טלפוניה, טכנולוגיה טלוויזיונית, אצטדיונים, בריכות שחייה, ואת המיטה שלי במלונות השונים בהם התגוררתי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אליפות העולם ה- 17 בשחייה – בודפשט 2017. השדרנים והשידור בממלכת ה- Off tube המטופחת והקלוקלת של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. ה- התדרדרות במדרון נמשכת. עסק עלוב.

שום רשת טלוויזיה בינלאומית שמכבדת את עצמה ואת קהל צופיה, וגם את שדרניה (במקרה הקונקרטי הזה מדובר במשה גרטל וברוך צ'יש), ואשר החזיקה בזכויות השידורים הבלעדיות של אליפות העולם ה- 17 בשחייה של בודפשט 2017, לא העזה ולא הרשתה לעצמה לשדר אותה Off tube מאולפן האם / סטודיו הבית במדינה שלה. וודאי לא רשת טלוויזיה ש- 15 מבניה ובנותיה שנטלו חלק באירוע העל הזה שנמשך 8 ימים בתאריכים 30.7.2017 – 23.7.2017. רשתות הטלוויזיה הבינלאומיות מכל רחבי העולם שהחזיקו בזכויות השידורים של האירוע הנ"ל קנו עמדות שידור בבריכה בבודפשט ו- הטיסו ציוותי הפקה ושידור לבירת הונגריה כמו גם הטסת ציוותי ENG לצורך כיסוי ודיווח של אירועים חדשותיים המתקיימים מחוץ לבריכת האליפות. 65 רשתות טלוויזיה אירופיות המוגדות ב- EBU שרכשו את זכויות השידורים של בודפשט 2017, וכן רשתות טלוויזיה בינלאומיות מובילות מחוץ לאירופה כמו בארה"ב, קנדה, ברזיל, יפן, סין, אוסטרליה, דרום אפריקה, ואחרות נוספות, הטיסו ציוותי הפקה, טכנולוגיה, ושידור שלהן לבודפשט כדי לשדר ישיר ממוקד התחרויות וההתרחשויות, וגם לעשות ולערוך כתבות עיתונאיות – חדשותיות אודות גיבורי העלילה + אודות הוועדה המארגנת + אודות קבוצת הטלוויזיה המוכשרת של FINA ו- MTV. רק ערוץ הספורט הישראלי מס' 55 בכבלים הותיר בארץ את צוות השידור שלו להלן משה גרטל וברוך צ'יש באולפן בהרצליה כדי להעתיק מהמוניטור הביתי ולשדר לצופיו Off tube. ל- תמונה הַמָרָה הרצ"ב וה- Super imposing הנלווה אליה בה ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מבשר לצופיו כי הם יקבל לבתיהם שירות Off tube מהאולפן בהרצליה, יש רק פירוש אחד : חרבון עיתונאי. Super עָלִיבוּת. עסק ביש.

טקסט תמונה : אליפות העולם ה- 17 בשחייה – בודפשט 2017. (30.7.2017 -23.7.2017).   Super imposing בעל ממדים מצומצמים בתחתית התמונה בצד ימין מבשר בשורה מָרָה בעלת ממדים גדולים לצופי הטלוויזיה בארץ אשר מממנים את פעילותו של ערוץ הספורט מס' 55 בתעשיית הכבלים. הנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים והמנכ"ל מר תומר תורגמ'ן כופים וגוזרים על השדר משה גרטל והפרשן שלו ברוך צ'יש להישאר בארץ ולשדר ישיר מאולפן ה- Off tube בהרצליה את אירוע העַל השני בחשיבותו ב- 2017, אליפות העולם בשחייה של בודפשט 2017. החלטה מוטעית בעליל, בלתי הגיונית לחלוטין, ו- בעלת משמעויות שליליות ביותר על איכות השידורים ועל ההתנהלות של הצמד המשדר הנ"ל. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

ביזיון קולוסאלי. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים שם פס על צופיו ומשפיל את צמד שדרני השחייה ה- Off tube שלו בהרצליה. ובכן, ביום ראשון בערב – 30 ביולי 2017 בתום מבצע שידורי ה- Off tube המחורבן של משה גרטל וברוך צ'יש בן 8 ימים את אליפות בודפשט 2017, נחשף פרי הבאושים חסר התקדים בתולדות שידורי תעשיית הטלוויזיה בישראל מאז ומעולם ואשר אין לו אח ורֵעַ. לא כאן ולא בחו"ל. הטלוויזיה הישראלית הציבורית עוּלַת הימים שזה עתה קמה מעפרה ורק עכשיו נעמדה על רגליה הדקיקות באותו יום חמישי ההוא של 2 במאי 1968 חג העצמאות ה- 20 של מדינת ישראל, חרתה על דגלה בשעתו את ססמת "עיתונאות השטח". כלומר : דיווח ממקום ההתרחשות. הטלוויזיה הישראלית הציבורית שידרה ישיר לראשונה בהיסטוריה ובתולדותיה ב- 2 במאי 1968 את מצעד צה"ל בבירת ישראל העיר ירושלים שחוברה לה יחדיו. ניידת השידור הראשונה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ה- "OB הכחול" על 5 מצלמותיה התמקמה בגבעת המבתר. השידור הישיר התנהל ללא תקלות בין 10.30 ל- 14.00. בימאי ניידת השידור היה היהודי – אירי לואיס "לואי" לנטין (איש הטלוויזיה האירלנדית RTE שהגיע לישראל בכלל על תקן של מתנדב לאחר מלחמת ששת הימים ביוני 1967 ומצא כאן את המלוכה). השַדָּר המוביל בחג העצמאות ה- 20 להיווסדה של מדינת ישראל ביום חמישי ההוא של 2 במאי 1968 היה יוֹרָם רוֹנֵן ז"ל. כתב הראיונות בשטח היה רָם עֶבְרוֹן ז"ל. המפיק הראשי היה עוּזִי פֶּלֶד סגנו של ראש צוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית פרופסור אֵלִיהוּא כָּ"ץ, ומפיק המשנה לידו בניידת השידור ה- "OB הכחול" היה חַיִים יָבִין. בחלוף שנתיים במאי 1970 החליטו מנכ"ל רשות השידור שמואל אלמוג ז"ל ומנהל הטלוויזיה הישראלית חגי פינסקר ז"ל להטיס את השַדָּר דן שילון יבד"ל למכסיקו כדי לשדר ישיר מהשטח את מונדיאל מכסיקו 1970 בהשתתפות נבחרת ישראל. חלפו מאז 47 שנים. אמש ביום ראשון – 30 במאי 2017 נטל האופטיובניק מהרצליה השדר המוביל משה גרטל את המיקרופון והתוודע וחשף בפני הצופים שלו את כישלונותיו הטלוויזיוניים, חדשים לבקרים, כשדר Off tube ישיר ומוביל של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים לכל אורכם של שמונת ימי אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017, בין 23 לבין 30 בחודש יולי 2017. באותה נשימה העניק דברי תודה גם לצופים שסייעו לו במתן אינפורמציה כזאת ו/או אחרת במהלך השידורים הישירים ועזרו לו פה ושם להיחלץ מה- מֵיצָר. לא ייאמן (!). בפעם הראשונה בתולדות העיתונאות הטלוויזיונית בארץ התהפכו היוצרות והתפקידים. במקום ששַדָּר הטלוויזיה המוביל יהווה מקור מידע עבור צופיו, הם הופכים להיות מקור אינפורמציה עבורו. מדובר בשיא של אבסורד טלוויזיוני שאין לו אָח ורֵעַ בתולדות תעשיית הטלוויזיה המקומית בארץ והבינלאומית. אין דבר כזה. מעולם לא שמעתי על שדר – עיתונאי בטלוויזיה שנותר בארץ יחדיו עם הפרשן שלו, כשהוא מצהיר בפרהסיה קבל עם ועולם על כישלונותיו ואי הצלחתו בהשגת מידע בשל שידורי ה- Off tube שנכפו עליו לבצע מהאולפן בהרצליה. ועל כן מעניק חוֹפֶן שבחי תודה לצופיו שסיפקו לו פרטי מידע מביתם הפרטי ברחבי המדינה. השמיים נפלו. תארו לכם את רשתות הטלוויזיה של אנגליה + צרפת + ספרד + איטליה + סרביה + שוודיה + הולנד + אוסטרליה + קנדה + ברזיל + ארה"ב + יפן + סין ואחרות מותירות את ציוותי ההפקה והשידור שלהן בבית כדי ש- ישדרו Off tube ויעתיקו מהמוניטור המקומי ועל מנת שבעת הצורך ייעזרו במתן המידע בציבור שמממן אותן ולמענו הם משדרים. אין דבר כזה (!!!) אולם ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים הוכיח דווקא שיש והותיר את צמד שדרניו בארץ. דברי התודה בתום מבצע שידורי ה- Off tube של אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 שבקעו מהמיקרופון של משה גרטל, והוענקו לציבור שסיפק לו מידע וחילץ אותו מ- מֵיצָר ה- Off tube, מציג עולם תקשורת לא רק פגום אלא הפוך, שלא נודע כמותו בתולדות תעשיית הטלוויזיה בארץ ובעולם. מדובר בשיא הצחוק והטרגדיה.

יום ראשון – 30 ביולי 2017, היום ה- 8 והאחרון באליפות העולם ה- 17 בשחייה של בודפשט 2017 לא היטיב עם משה גרטל וברוך צ'יש. השַדָּר המוביל הַעִילֵג ומשבש השמות בסיטונות נזכר סוף כל סוף לכַנוֹת את בירת הונגריה "בּוּדָפֶֹּשְט" במקום "בּוּדָפֶּסְט" כפי שקרא לה ושיבש את שמה לאורך כל ימי האליפות מאז 23 ביולי 2017. וגם : הוא לא שכח לפצוח בשִירָה בפתיחת השידורים הישירים בבוקר של יום ראשון – 30 ביולי 2017, ולברך את צופיו בברכה פיוטית מוסיקאלית, "…בוקר טוב… בוקר טוב…", על פי המילים של אברהם שלונסקי והלָחָן של דובי זלצר מתוך ההצגה לילדים, "עוץ לי גוץ לי". מדובר במעשה לֵיצָנוּת ולא בתיעוד טלוויזיה רציני. הפרשן המגוחך שלו ברוך צ'יש איננו מתמהמה יתר על המידה ומשתפך כמעט בדמעות וקול חנוק, "מויש… זה היום האחרון… מה מחר בבוקראני לא אראה אותך…אני אתגעגע אליך". ברוך צ'יש איננו איש טלוויזיה, ולכן הוא לא יודע כי האולפן איננו מקום להשתפכויות נפש. ממש רחמים וחמלה עליו. זה שוב אותו הפרשן ההוא ברוך צ'יש שלא למד את לקח העבר, ועוד הפעם התנבא בטרם משחה חצי הגמר ל- 50 מ' בסגנון חזה לגברים, ושַח לצופיו כלהלן : "…אני אומר שאָדָם פִּיטִי האנגלי לא ישבור את שיא העולם…". הגם ברוך צ'יש בנביאים ? איזה צורך יש לפרשן ברוך צ'יש לאבחן ולראות בטלוויזיה מוסד הימורים ? ברוך צ'יש מתעקש להפוך את עצמו לטיפש קל דעת. ברור שמתרחש במִשְחֶה המדובר ההפך ממה שברוך צ'יש אומר לכם. אָדָם פִּיטִי ׁ(Adam Peaty) יורד מתחת ל- 26.00 שניות, שובר את שיא העולם, וקובע תוצאה פנטסטית של 25.95 ש'. משה גרטל וברוך צ'יש היו פעם שחיינים ברמה מקומית גבוהה. זה היה לפני עשרות שנים. אולם עכשיו, כעת חיה, ברגעים אלה כשהם עולים לאוויר בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים המיקרופון עושה בשניהם שַמוֹת. כישרון שחייה בבריכה איננו הופך את שחיין העבר לבעל מיומנות ואמינות ליד המיקרופון. משה גרטל חושף גם את עצמו גם היום בגיל 71 כאישיות טלוויזיונית רדודה. אדם לא נבון בצורה קיצונית ליד המיקרופון הטלוויזיוני. האיש איננו מבין גם היום את תפקידו כשדר מוביל בתקשורת המונים, וממשיך לפטפט ולשיר. מעבר לכך הוא ממש לא מעניין אותי. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מינה את משה גרטל וברוך צ'יש והפקיד בידם את הזכות לספק לי (כמי שמממן את הפעילות הטלוויזיונית של ערוץ הספורט מס' 55 בתעשיית הכבלים בארץ) מידע ספורטיבי ו- אינפורמציה עיתונאית מאליפות העולם ה- 17 בשחייה של בודפשט 2017. זהו תפקידם. מה זה צריך להיות העניין הזה של אין סוף שיחות חולין ברמה של גן ילדים שמנהלים השניים הללו לכל אורך שמונת ימי האליפות, על חשבוני ועל חשבונם של צופים אחרים נוספים, למשל ו- כלהלן :  משה גרטל : "בן כמה אתה בוקי ?" ברוך צ'יש : "שש תשע". משה גרטל : "שש תשע זאת היחידה בחיל האוויר…". ברוך צ'יש : "זאת היחידה המוצנחת הלוחמת ביותר ב- דיוויזיה המוטסת של ארה"ב באוסטרליה…". ממש טקסט גאוני שהוגה פרשן השחייה של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ואשר קשור בעבותות למתרחש בבריכת השחייה בבודפשט 2017. מה זה צריך להיות הדבר הזה שהשַדָּר המוביל של תחרויות השחייה של אליפות העולם בודפשט 2017 משה גרטל איננו יודע לקרוא אנגלית, מגמגם, טועה, ו- מלפסס כמעט כל שם לועזי שנקרה בדרכו מהמוניטור בהרצליה,על כל צעד ושעל ? בטרם משחה הגמר ל- 50 מ' בסגנון חזה לנשים, ברגע החשוב ההוא בו משה גרטל עושה הכרה לצופיו עם גיבורות העלילה, הוא מסתבך, נאבק, מגמגם, משתהה, ולבסוף משבש ומכנה את השחיינית האיטלקייה Arianna Castiglioni בשם אריאנה קסטילינגטון (במקום להגות קאסטיליוני). מה הבעיה לזמן לאולפן בהרצליה אזרח ישראלי דובר איטלקית כדי ללמוד ממנו כיצד צריך לבטא שמות איטלקיים ? מה זה צריך להיות הקשקוש הזה ? מאפוא זה בא לו ? האם ה- איש עִילֵג לחלוטין ? האם אי אפשר ללמד אותו Grammar איטלקי בסיסי ? שדר טלוויזיה אמין אמור קודם כל וראשית דבר להגות שמות לועזיים נכון וללא דופי. משה גרטל פשוט עושה צחוק מעצמו בסיוע טעויותיו ושיבושיו שמלווים את צידיו, חזיתו, וגבו באורח קבע. הוא מאבד את מהימנותו שוב ושוב בטרם מזנקים השחיינים והשחייניות למים. המומחיות של משה גרטל כשדר מוביל מאבדת שוב ושוב את אמינותה. האיש מוסר מידע חלקי, מפורט לא נכון, ושונה את תופעת אי הוודאות שהוא מפגין שוב ושוב בעת שידורי ה- Off tube הישירים מבודפשט 2017 של כן…לא, סליחה…כן, לא סליחה…ושוב כן…לא, סליחה…

דוגמא מצוינת לאי בקיאות והיעדר הכנת שיעורי בית ע"י משה גרטל היה עיסוקו ברוסי וולדימיר סאלניקוב (Vladimir Salnikov, בן 57 היום) ולשעבר שיאן העולם במשחה ל- 1500 מ' לגברים. הוועדה המארגנת של Fina החליטה להעניק כבוד לשחיין העבר הרוסי הנודע רב המוניטין וולדימיר סאלניקוב וביקשה ממנו להעניק את המדליות בטקס האחרון והמסיים של האליפות למנצחים על הפודיום במשחה השליחים 4 פעמים 100 מ' קבוצתי בסגנון מעורב לגברים. ארה"ב זכתה בזהב בתוצאה של 3:27.91 ד'. בריטניה השיגה את מדליית הכסף בזמן של 3:28.95 ד'. רוסיה לקחה את מדליית הארד בהישג של 3:29.76 ד'. מדובר בטקס ממושך מפני שמוענקים כאן תריסר מדליות (ארבעה שחיינים של כל נבחרת לאומית ניצבים בצפיפות על הפודיום). וולדימיר סאלניקוב אז במשחקים האולימפיים של מוסקבה 1980 היה בן 20, ו- ניצח במשחה ל- 1500 מ' באולימפיאדת מוסקבה 1980 פלוס מדליית הזהב בתוצאה של שיא עולם 14:58.27 ד'. לראשונה בהיסטוריה ירד שחיין מתחום של 15 דקות במשחה ל- 1500 מ'. וולדימיר סאלניקוב ווירטואוז שחייה לא נטל חלק באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 בגלל חֶרֶם (גומלין) שהטיל נשיא ברה"מ ליאוניד ברזנייב על המשחקים האולימפיים האמריקניים, בתגובה לחרם שהטיל נשיא ארה"ב ג'ימי קארטר על המשחקים האולימפיים של מוסקבה 1980(כ- עונש פוליטי בגין פלישת ברה"מ ב- 1979 לאפגניסטאן). וולדימיר סאלניקוב החמיץ אפוא את לוס אנג'לס 1984. הוא המתין עוד ארבע שנים ולבסוף זכה במדליית הזהב גם במשחה הגמר ל- 1500 מ' באולימפיאדת סיאול 1988, בתוצאה 15:00.40 ד'. הישג היסטורי ספורטיבי כביר אותו שידר ישיר נסים קיוויתי Off tube מהאולפן בירושלים. כאמור בגלל הַחֶרֶם שהטילה ממשלת ישראל בראשות מנחם בגין ו- הוועד האולימפי הישראלי בקיץ 1980 על משחקי מוסקבה 80' והצטרף בכך ל- חֶרֶם האמריקני שהוביל נשיא ארה"ב דאז ג'ימי קארטר. החרמת אולימפיאדת מוסקבה 80' ע"י נשיא ארה"ב נתמכה כמובן ע"י הוועד האולימפי האמריקני, ובכך חייבה והכריחה בעצם את רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC בעלת זכויות השידורים מי ש- שילמה עבור "התענוג" האולימפי סך של 87.5000000 (שמונים ושבעה מיליון וחצי) דולר, לסגת מכל תכנון השידורים שלה.

הפסקה מתודית + הערה שלי : אני עוזב לרגע קט את אליפות העולם בשחייה של בודפשט 2017 ומספק מידע טלוויזיוני לקוראי הבלוג הנוגע לאולימפיאדת ממוסקבה 1980 :

אולימפיאדת מוסקבה 1980 הייתה אולימפיאדת Off tube של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בהוראת מנכ"ל רשות השידור דאז יוסף "טומי" לפיד ז"ל. בשל החרמת אולימפיאדת מוסקבה 80' ע"י הוועד האולימפי הישראלי ובעקבות היעדרות הספורטאים הישראליים ממנה, החליט יוסף "טומי" לפיד ז"ל בעצה אחת עם מנהל הטלוויזיה הישראלית הציבורית דאז יצחק "צחי" שמעוני ז"ל ומנהל חטיבת החדשות דאז טוביה סער יבד"ל כי אין טעם ש- חטיבת הספורט בראשות אלכס גלעדי תטוס למוסקבה ותשדר משם את המשחקים האולימפיים ההם בעוד הספורטאים הישראליים נעדרים ממנה. הוא יוסף "טומי" לפיד ז"ל פקד עלינו לעשות את מלאכת השידור העיתונאי שלנו מהארץ מהאולפנים בירושלים, בלוויית הבטחה מפורשת בנסיבות הזמן ההוא כי מדובר במקרה חד פעמי בשל ההתפתחויות הפוליטיות הגלובאליות המיוחדות, החרמת אולימפיאדת מוסקבה 1980 ע"י מדינות חופשיות ודמוקרטיות רבות מהמערב. ובכן, באולימפיאדת מוסקבה 1980 – אולימפיאדת ה- Off tube שלנו בכל כורחנו, הבטיח מנכ"ל רשות השידור יוֹסֵף "טוֹמִי" לַפִּיד ז"ל בכתב הבטחה בעלת חשיבות היסטורית למנהל הספורט אלכס גלעדי, כלהלן : "כדי למנוע אי הבנות אני רוצה להדגיש כי היעדרם של כתבינו מאולימפיאדת מוסקבה 1980 נובע אך ורק מהחרמת האולימפיאדה על ידי ישראל, ואיננו משמש תקדים לעתיד".

lapid

טקסט מסמך : 19 ביוני 1980. חודש ימים בדיוק בטרם טקס הפתיחה של אולימפיאדת מוסקבה 1980 (3.8.1980 – 19.7.1980). מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל כותב למנהל הספורט אלכס גלעדי את אחד המסמכים החשובים ביותר בתולדות הטלוויזיה הישראלית הציבורית ורשות השידור. הטקסט ההיסטורי מדגיש את חשיבות השמירה על עיקרון הסיקור העיתונאי הטלוויזיוני מהשטח. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

כמה זיכרונות וויזואליים מ- 1980. 

yoash 1

טקסט מסמך : 1980. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 37 שנים. עורך "העולם הזה" מר אורי אבנרי מאפשר לעיתונאית גב' תחיה אדר להביע את חוות דעתה הנ"ל בשבועון שלו בענייני אסתטיקה ויופי של גברים. (באדיבות אגף העיתונות של בית אריאלה בתל אביב).

moscow 1980 5

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. הימים ההם – הזמן ההוא לפני 37 שנים. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. אנוכי (משמאל) יחדיו עם משה גרטל. יושב מימין פרשן הא"ק דוד "דודיק" אייגר. יושב ממול פרשן ההתעמלות ז'קי ווישניה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

moscow 1980 6

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין : אמנון ברקאי, אמנון לנגזם (משופם), פרשן הא"ק ד"ר גלעד וויינגרטן (עומד), גיורא צור (ממושקף, עומד), איש לא מזוהה (יושב), כתבנית הקרקטר מירה הראל, ואנוכי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

moscow 1980 7

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. אנוכי (משמאל) ואלי בואנוס. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

moscow 1980 8

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. המגישה אורלי יניב (מימין) וכתבנית הקרקטר המהירה והזריזה מירה הראל (משמאל). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

moscow 1980 9

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. אנוכי יחדיו עם רוחל'ה ברכה מזכירתו של מנהל חטיבת הספורט אלכס גלעדי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

moscow 1980 1

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. מנהל חטיבת התוכניות מוטי קירשנבאום ז"ל (בן 41 ממושקף בתווך, מחזיק בשפופרת הטלפון) מכבד אותנו בנוכחותו. אנוכי, משמאל. בגבה למצלמה – רוחל'ה ברכה מזכירתו של אלכס גלעדי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

אולימפיאדת מוסקבה 1980 הלוא היא אולימפיאדת ה- Off tube סימנה את התבוללותו של השידור הציבורי בעל כורחו וגם מרצונו עם הבינוניות שכפתה עליו הפוליטיקה הישראלית. האכזבה האישית שלי וגם של הבוס שלי אלכס גלעדי הייתה עצומה ונרחבת. בשנה ההיא של 1980 העמיקו מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל ויו"ר הוועד המנהל של רשות השידור פרופסור ראובן ירון ז"ל את אחיזתם בטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית. ייאוש ואכזבה ממעשי המנכ"ל והיו"ר פשו בחטיבת החדשות והעיתונאים המשרתים אותה. מוטי קירשנבאום ז"ל נתן לכך אינטרפרטציה משלו למצב : "יוסף "טומי" לפיד ידע לפרק את הטלוויזיה – אולם לא ידע להרכיב אותה מחדש" (!).

moscow 1980 2

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין : אמנון ברקאי, אנוכי יואש אלרואי, גיורא צור, והמגישה אורלי יניב בקדמת התמונה. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

moscow 1980 3

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. זיהוי מימין לשמאל : אנוכי, טכנאי מחלקת הבדק (Maintenance) של הטלוויזיה הישראלית הציבורית מיכאל זלצשטיין ז"ל, ועוזרת ההפקה עדה קרן. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

moscow 1980 4

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. אורי לוי (מימין) ואנוכי (משמאל). על הקיר משמאל תלוי קולאז' תמונות שצילם צלם הסטילס שלנו משה "משהל'ה" פרידמן בהיכל Pioneer בבלגראד ב- 7 באפריל 1977, במשחק הגמר על גביע אירופה לקבוצות אלופות בכדורסל, בו ניצחה מכבי ת"א את אלופת איטליה 77:78 וזכתה לראשונה בתולדותיה בפרס היוקרתי. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

alex 1

טקסט תמונה : יולי – אוגוסט 1980. אולימפיאדת מוסקבה 1980. לפני 37 שנים. הימים ההם – הזמן ההוא. משרד מחלקת הספורט בקומה ה- 5 של בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית הממוקם בשכונת רוממה בירושלים. אנוכי (מימין) יחדיו עם מנהל חטיבת הספורט אלכס גלעדי (משמאל, יושב). עומד מאחור צבי ברק כלכלן רשות השידור. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ובכן, משה גרטל כבר החל ב- Timing שגוי לגמרי ביום ראשון – 30 ביולי 2017 את נאום הסיכום שלו באולפן בהרצליה שעסק בסיום אליפות בודפשט 2017, כש- "לפתע" נקרה לו טקס הענקת המדליות האחרון רחב הממדים הנ"ל בשידור ישיר, כאילו היה מדובר באירוע אקראי לא מתוכנן. משה גרטל נאלץ לקטוע את דבריו ולהתייחס לתמונת הטקס האחרון אותה רואים באותו הרגע מאות מיליוני צופים בכל רחבי תבל. גם בארץ. כולל אותי. משה גרטל הרשלן אמר את הטקסט הבא : "…סאלניקוב יעניק את המדליות שם…(משה גרטל, מה זה שם…? ו- מדוע לא לציין למען הצופים גם את שמו הפרטי של סאלניקוב…?) סאלניקוב, השחיין הראשון שירד מ- 15 דקות ב- 1500 מ' ב- 1988 בסיאול (משה גרטל לא נכון, הוא השיג את ההישג ההוא דווקא באולימפיאדת מוסקבה 1980…) והשחיין הזה…". ואז מתערב, וקוטע אותו הפרשן שלו ברוך צ'יש. הוא לא מאפשר לו לסיים את המשפט,כשהוא מתקן אותו On air, כלהלן : "…הוא ירד כבר ב- 1980 במוסקבה… וזכה ב- 1988 גם ב- 1500…". משה גרטל לא זכר את פרט המידע הרלוואנטי הזה. אין מדובר באסון גדול אלא בעוד שְבָב אינפורמציה נעדר של שדר מוביל רשלני שמצטרף לאוסף עצום של רישול בכל מהלך שידורי בודפשט 2017. מדובר ב- אי הכרת החומר, היעדר בקיאות, פטפטנות שמשפיעה נחרצות על איכות השידור, ניסוחים מסורבלים ושימוש בעברית לא תקנית, שירה מגוחכת מול מיקרופון פתוח במהלך השידורים הישירים, ו- שיבושי שמות של השחיינים והשחייניות בכמויות בלתי מתקבלות על הדעת שחושפת אי נבונות קיצונית, ואולי גם חוסר ריכוז וחוסר תשומת לב. משה גרטל וברוך צ'יש  מהווים צוות טלוויזיה יָרוּד וְרָדוּד. אין מדובר באבחנה חדשה. איכותם השלילית נבלעה במסכת השידורים של האולימפיאדות שהיו מפני שהיא "כללית" ורבת אירועים בענפי ספורט שונים, אולם היא לא נבלמה. באירוע בודד כמו אליפות העולם בשחייה של בודפשט 2017 משה גרטל וברוך צ'יש הם לבד לגמרי ב- "אוויר". זה אמור להיות יתרון אולם גם מזלם הרע. שניהם מפגינים דיסונאנס ואיכות שלילית מושכת תשומת לב. רדידותם, פטפטנותם, אי בקיאותם בחומר, ושיבושי השמות, וההתנסחויות המסורבלות – בולטים ל- מרחוק. אתה לא יכול לברוח מהם. הנה עוד דוגמא : האיש מודה כי אנשי ציבור מתקשרים לאולפן בהרצליה כדי לתקן את העברית שבפיו. "…צריך לומר הענקת מדליות ולא כפי שאני אומר חלוקת מדליות..", הוא מפרט לצופיו את פגמיו. ואז הוא שב להתעסק כל הזמן במהלך אליפות בודפשט 2017 בשני המונחים הנ"ל וחוזר למקור שלו, "חלוקת מדליות…". דוגמא נוספת : באחד המשחים המוקדמים ל- 1500 מ' לגברים ממקם משה גרטל בטקסט משובש לחלוטין את מיקומו של הפייבוריט האיטלקי גריגוריו פאלטריניירי ב- מסלולו שלו, כלהלן : "…פאלטריניירי עובר למסלול הימני…", כשהוא מתכוון בעצם לכך ש- פאלטריניירי עובר לשחות סמוך יותר בצד ימין באותו המסלול שלו. לומר לצופים כי, "…פאלטריניירי עובר למסלול הימני…" הוא יותר מבלבול מוח. איזה טקסט משובש, איזה עובר למסלול הימני, ואיזה נעליים. זה פשוט לא נכון. עוד דוגמא : במשחה הגמר ל- 50 מ' בסגנון חופשי לנשים (יום ראשון – 30 ביולי 2017) הוא מכריז בהתנסחות עילגת, מסורבלת, לא מובנת, ומשובשת לצופיו כלהלן : "…אולי אני רואה דברים כהרים – הרים…" (הוא מתכוון להביע את הרעיון ו- לומר, אולי אני רואה צֵל הרים כהרים…). ומה עם שיבוש שמה של שחיינית החזה הרוסייה נטליה אִיבַאנִיֶיבָה / Natalia Ivaneeva (משה גרטל מכנה אותה אִיבַאנִיבָה) ו- שחיין הגב הרוסי גריגורי טָארָאֶסִביץ' / Grigory Tarasevich (משה גרטל קורא לו טְרָאסֶבִיץ'). אין מדובר בשיבושי הרי גורל אולם מאות שיבושים שהיוו פעם את תחילתה של גבעה תקשורתית איזוטרית הפכו לבסוף להר טלוויזיה מחורבן. שני האופטיובניקים מנסים ממקום מושבם בהרצליה לבנות דְרָמָה בְּגְרוּש של כאילו יחסי אי כבוד, התעלמות , ושנאה ששוררים כביכול בבודפשט 2017 בין שחיינית החזה האמריקנית  לילי קינג לבין שחיינית החזה הרוסייה יוליה ייפימובה. ואז באות מצלמות הטלוויזיה של FINA ו- MTV ומנפצות את אשליית הדרמה הַמְדוּמָה שמשה גרטל וברוך צ'יש ניסו לבנות עבור צופיהם בסגנון מגדל קלפים. משה גרטל וברוך צ'יש היושבים באולפן בהרצליה רחוקים מבודפשט כרחוק מזרח ממערב. בצר להם הם נדרשים לחפור ברכילות שממספקים שירותי האינטרנט למיניהם, ומי אומר כל מה שכתוב באתרי האינטרנט, פירושו, ראה וקדש. אין מדובר אפילו במיני דרמה אלא ביחסי עבודה מתוחים פה ושם. צילומי ה- Close up עכשיו בבודפשט 2017 שמראים את לילי קינג ויוליה ייפימובה חבוקות האחת עם רעותה ומחייכות הראשונה אל השנייה חושפות את משה גרטל וברוך צ'יש לא רק כאופטיובניקים אלא גם כרכלנים ש- מברברים. אם משה גרטל היה עיתונאי רציני הוא היה מסייג את עצמו ולא בונה מגדלי דרמת דֶמֶה באוויר בעניין יחסיהם הדו צדדיים של לילי קינג ו- יוליה ייפימובה. ברוך צ'יש חש נִכְלָם על רקע סיפורי הבדים של שניהם אודות לילי קינג ויוליה ייפימובה. בעודו נבוך, הוא נחלץ בעור שיניו מהקשקוש הזה כשהוא מצהיר לצופיו, כלהלן : "…ככה סוגרים מריבות בין שתיים מהגדולות ביותר בחזה…", ומוסיף, "…נהדר, נהדר, נהדר…". משה גרטל מחרה – מחזיק אחריו : "…הייתה סולחה במים בין לילי קינג ויוליה ייפימובה…מתאים לי…". ברוך צ'יש מתנצל בפני הציבור, "…אני אומר דברים שאני מאמין בהם…", אולם הוא נעדר מזל מפני שהעובדות משבשות את חזונו. ועוד טעות : השדר המוביל משה גרטל מתבטא במשחה הגמר ל- 800 מ' בסגנון חופשי לנשים, כלהלן : "…עכשיו רואים את בלמונטה…". הפרשן ברוך צ'יש : "…מה זה…?"משה גרטל : "…עכשיו רואים את בלמונטה…". ברוך צ'יש : "…בלמונטה לא בתמונה…". משה גרטל : "…לא, סליחה… זאת סמית'…". ועוד שגיאה בעת השידור הישיר של משחה הגמר ל- 800 מ' בסגנון חופשי לנשים. ברוך צ'יש מדווח לציבור צופיו בתזמון של 6:16.0 ד' כלהלן : "…האמריקנית קטי לדקי ברחה למתחרה שלה ב- 4 עשיריות…" (ברוך צ'יש לא נכון, קֶתִּי לֶדֶקִי / Ketie Ledecky ברחה לה ב- 4 שניות). ועוד שגיאה טלוויזיונית. ברוך צ'יש מדווח לציבור צופיו אינפורמציה רבת נתונים, כמויות, מספרים, וצבעי המדליות אודות מאזן המדליות של המדינות המשתתפות באליפות בודפשט 2017 מבלי שהמערכת שלו מעלה על מסך הטלוויזיה טבלה משורטטת ומפורטת עם כתוביות. עסק עלוב. מי מצופי הטלוויזיה יכול ומסוגל לשמוע, לעכל, ולזכור מידע מהסוג הזה כה רב פרטים מבלי גם לקרוא אותו במקביל. תארו לעצמכם את ה- Host broadcaster מודיע לשדרני הטלוויזיה הרבים את תוצאות המשחים הרבים והשונים רק במערכת כריזה מבלי להעלות Supers imposing מסודרים של שמות השחיינים והשחייניות, שמות מדינתן, ומיקומם ודירוגם לפי סדר ושיטה מהמנצח ועד למפסיד הגרוע ביותר. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מתעקש להיות גוף אנטי טלוויזיה ומוסד אנטי עיתונאי ועיתונאות. שני האופטיובניקים משה גרטל וברוך צ'יש לא מזהים לציבור צופיהם את הגבר נציג FINA שמעניק בבודפשט 2017 מענקים בגובה 10000 (רבבה) דולר לשחיינים והשחייניות שוברי שיאי העולם, ואינם מתביישים לבקש עזרת זיהוי מהציבור כאילו מדובר בסדרת "ריאליטי". עסק עלוב. משה גרטל : "…הלֵב פועם בחוזקה ב- 1500 מ'…". משה גרטל, מה כל כל קשה לזמן פיזיולוג לאולפן להרצליה (למשל את מולי אפשטיין) כדי להסביר לצופים את העומס שמופעל על שריר הלב משאבת הדם בעת תחרות השחייה לטווח של קילומטר וחצי בו המנצח האיטלקי גרגוריו פאלטריניירי שחה כל 100 מ' בממוצע זמן של פחות מדקה אחת, משהו סביב כ- 58.8 שניות. בתרגום מרחק וזמן למהירות, הרי שמהירות השחייה הממוצעת של גרגוריו פאלטריניירי נעה סביב משהו של 1.72 מ' פֶּר שנייה אחת. כישלון מבצע השידורים הישירים של אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 איננו נעוץ רק בסיבת הסכמתם של משה גרטל וברוך צ'יש להתרפס בפני הנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים והיענותם לצו לשדר Off tube. מדובר בשני אנשים מבוגרים לא רק לא מוכשרים ולא נבונים, אלא גם עילגים שאפילו לא ניסו להסוות את היעדר בקיאותם ומיומנותם בחומר התחרויות, לפחות בהכנה סיזיפית וקפדנית של שיעורי בית. מדהים שעד לרגע כתיבת פוסט מס' 698 עדיין משה גרטל מתעסק בשיעורי עברית כיצד אומרים חלוקת מדליות ו/או הענקת מדליות וכיצד מציגים את השחייניות לציבור בארץ כ- בַּנוֹת ו/או נָשִים…

כל מיני יחצנים, משווקים, ואנשי קֶרֶת ומטרופולין יכולים לספר עד מחר אודות בגדי המלך החדשים אולם יש מספיק צופים שרואים כי המלך עירום. תזכורת עבר (1). 

הקשבתי ביום ראשון – 9 ביולי 2017 החל מ- 17.15 לשידורים הישירים של תחרויות השחייה בבריכת מכון ווינגייט של הצמד הוותיק השדר המוביל משה גרטל והפרשן שלו ד"ר ברוך צ'יש. עיקרון החוק הפיזיקלי של "כֵּלִים שְלוּבִים" עושה שַמוֹת בעיקר ב- ברוך צ'יש. מינוס (-) תמיד ישאף להשוות את רמת נוכחותו לגובה הפלוס (+). כמו במתמטיקה מינוס גובר ומנצח פלוס. מעמדת השידור של משה גרטל וברוך צ'יש בוקעת אי נבונות קיצונית משוועת, וגם אי הכנת שיעורי בית בסיסיים.

א. משה גרטל וברוך צ'יש לא התכוננו, לא למדו, ולא אָגְרוּ שום מידע מוקדם אודות דרגות הקושי השונות שמדרגות את המוגבלויות של המשתתפים הרבים במשחי הנַכִים שנקרו לשניהם בחלק הראשון של השידור הישיר מבריכת מכון ווינגייט ביום ראשון – 9 ביולי 2017, במסגרת משחקי המכבייה ה- 20. מדובר בשידור מעוות לחלוטין של השַדָּר המוביל והפרשן שלו שגובל בשערורייה של ממש, וגם של עורכיו. בושה וחרפה.

ב. ברוך צ'יש מציל במידה כלשהי את משה גרטל מטביעה מוחלטת. זכורה אבחנתו המדויקת במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי לנוער של הנער הישראלי עִילָאי כהן בן 16, בזמן נפלא של 52.65 ש'. ברוך צ'יש התייחס בנבונות לסגנון השחייה המיוחד של עילי כהן ודרש מציבור הצופים לשים לעובדה כי "…עילי כהן פתח את המשחה ויצר לעצמו מקדמה בעזרת תנועות של זרועות ישרות, עבר לשחייה במרפקים כפופים, וסיים את הספרינט שלו שוב בתנועות ארוכות של ידיים ישרות עד הנגיעה בדופן הבריכה…". ברוך צ'יש יודע בדרך כלל לפַרְשֵן שחייה. הוא גם נשמע הרבה יותר שקול וזהיר מהמוביל המופרך שלו. אולם בסופו של דבר הוא ייכנע לחוק "כלים שלובים" וידעך.

ג. וכמובן שוב עלה ביום ראשון – 9 ביולי 2017 לסדר היום בעמדת השידור בבריכת השחייה של מכון ווינגייט הניסוח הצפוי המטופש, "… שמישהו יכה מישהו שוק על ירך…". משה גרטל סיפר לצופיו כי בהיותו בן 23 נטל חלק בתחרויות השחייה ב- מכבייה ה- 8 ב- 1969 ו- התחרה במדי נבחרת ישראל במשחה שליחים כלשהו כ- anchor swimmer (שחיין עוגן) והוטל עליו ע"י מאמנו יוסף טלקי ז"ל לשמש שחיין מסיים נגד השחיין האחרון ברביעייה האמריקני מארק ספיץ (בן 19). בחילוף האחרון קיבל משה גרטל מקדמה של 5 (חמישה) מטרים על פני מארק ספיץ ואז הגה בלבו את הסלוגן, "…הישראלים יכו את האמריקנים שוק על ירך…". מארק ספיץ טרף את הקלפים. למרות ואף על פי שמשה גרטל קיבל בעת הזינוק מקדמה של 5 מטרים, מארק ספיץ הביס אותו והרביעייה האמריקנית ניצחה. ברוך צ'יש לעג לשמע הסיפור של השדר המוביל שלו ופטר אותו בזו הלשון, "…היית צריך ללמוד מהעבר…". כזכור שידר משה גרטל ישיר מטעם ערוץ 1 את תחרויות השחייה באולימפיאדת בייג'ינג 2008, ביניהם את משחה הגמר הסנסציוני בבריכה ב- 11 באוגוסט 2008, 4 פעמים 100 מ' בסגנון חופשי לגברים. השחיין המסיים של הרביעייה הצרפתית אלאן ברנארד (Alain Bernard, גובהו 1.96 מ') זינק למים לפני השחיין הרביעי והמסיים של הנבחרת האמריקנית ג'ייסון לֵיזָאק (Jason Lezak, קומתו 1.94 מ'), ומשה גרטל לא התאפק וזעק למיקרופון שלו, כלהלן : "…אני מבטיחכם נאמנה כי נבחרת צרפת תכה שוק על ירך את נבחרת ארה"ב…". משה גרטל הֵפֶר ביודעין, בחוסר כישרון, ובעיקר בהיעדר נבונות את אחד הכללים החשובים ביותר בתקשורת המונים, וודאי בטלוויזיה : לעולם אל תתנבא, לעולם אל תשלוף מהשרוול, לעולם אל תירה מהמותן (אלא רק דרך הקוונות), ולעולם אל תהמר בפומבי ליד מיקרופון הטלוויזיה. ואם כן… אזי סייג את עצמך (!). משה גרטל וברוך צ'יש צְאוּ ולִימְדוּ מאיש רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC, ג'וני קארסון (Johnny Carson). ובכן, ל- אלן ברנארד הייתה באמת מקדמה קָלָה בעת הזינוק אולם ג'ייסון ליזאק שחה מהר יותר את משחה חייו, והדביק את יריבו ממש בשבריר השנייה האחרון בטרם הנגיעה בדופן הבריכה. ג'ייסון לֵיזָאק לא לקח ברצינות את נבואת השָוְוא של משה גרטל. שַדָּר השחייה של הטלוויזיה הישראלית – ערוץ 1 הבטיח אומנם ב- בייג'ינג 2008 קבל עם ועדה למאות אלפי צופי טלוויזיה בישראל כי צרפת תכה שוק על הירך את ארה"ב,אולם קרה בדיוק ההפך. ג'ייסון ליזאק וארה"ב ניצחו והפכו את משה גרטל לקוריוז (!). לא מפני שמשה גרטל איננו יודע את מקצוע השחייה אלא בגלל שהוא איננו מבין את מדע תעשיית הטלוויזיה. הטלוויזיה איננה קאזינו ולא מוסד הימורים. משה גרטל יודע זאת. הוא היום כבר בן יותר מ- 71. גם אז כבר לא היה ילד אלא אדם מבוגר בן 62 ש- איננו שוקל נכון. האיש לוקח ביודעין סיכונים ברמה של ילד ב- גָנוֹן, סיכונים שהוא איננו אמור בשום אופן להעמיס על כתפיו. כשהוא שוגה בהערכותיו וזה קורה לו לעיתים קרובות (לרבות שיבושי שמות תכופים) הוא הופך לקוריוז ו- אָץ לספר לערן נבון מ- "ישראל היום" את סיפורו כלהלן : "… שיניתי כאן משהו בשידור הציבורי… אני יודע שלפעמים אני פולט דבר שטות … שיוצאים לי דברים ואז צוחקים עלי… אבל שחייה זה משעמם… לפעמים אני מרגיש שאני מעיר את המתים…".

באולימפיאדת אטלנטה 1996 בתום אחד השידורים הישירים שלנו מבריכת השחייה האולימפית בעת אשמורת בוקר בישראל (21.00 שעון אטלנטה – ג'ורג'יה) איחל משה גרטל (אז בן 50) לצופים באָרֶץ ברכת פרידה, שכללה בתוכה גם את הנוסח הבא : "…צופים יקרים כאן הסתיימו שידורינו מהבריכה האולימפית באטלנטה, נוחו על משכבם בשלום…". ובכן, זמנה של רביעיית הגברים האמריקנית שזכתה במדליית הזהב במשחה השליחים 4 פעמים 100 מ' בסגנון חופשי היה 3:08.24 ד'. התוצאה של הרביעייה הצרפתית שהסתפקה במדליית כסף הייתה 3:08.32 ד'. הפרש של 8 מאיות השנייה בלבד. בתרגום ממוצע של זמן למרחק, ג'ייסון ליזאק הקדים את אלן ברנארד ב- 16.99 סנטימטרים, והפך את משה גרטל ל- שדר מגוחך, שבר כלי, ואדם לא נבון. בתאריך ההוא של 11 באוגוסט 2008 באותה בריכת השחייה הסינית האולימפית ב- בייג'ינג, לפני 9 (תשע) שנים, נתן שדר השחייה הוותיק של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 דרור למחשבותיו, פלוס דָגֵש נוסף, פלוס יֶתֶּר תוֹקֵף לרעיון שלילת הַאֵיכוּת מבני אנוש שחשבו משום מה כי דווקא להם נועדה ו- הוענקה הנבואה.

טקסט מסמך : מדהים. משה גרטל מתוודה בפני העיתונאי ערן נבון ב- "ישראל היום" ופורס את חולשותיו שהופכות אותו לקוריוז ולאיש טלוויזיה לא נבון בצורה קיצונית. למה מתכוון בדיוק המראיין החנפן ערן נבון כשהוא קובע בכותרת המשנה כי המרואיין שלו הוכיח שלא פג קסמו…? על איזה קסם הוא מדבר בדיוק…? (באדיבות "ישראל היום").

משה גרטל וברוך צ'יש. תזכורת עבר (2). משה גרטל וברוך צ'יש צמד שדרני השחייה של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ישובים בעמדת שידור מיטבית, מאובזרת, ובעלת תצפית נוחה בבריכת השחייה באולימפיאדת ריו דה ז'אניירו בקיץ 2016. אף על פי כן מחוללים השניים בעת שידור ישיר טעות זיהוי נוראית בלתי מובנת ו- סנסציה דרמטית שלילית. הם מכתירים את השחיין האוסטרלי קאמרון מקבוי (Cameron McEvoy) כמנצח ואלוף אולימפי במשחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי לגברים בעוד שהמנצח האמיתי הוא קייל צ'אלמרס (Kyle Chalmers). מדובר בפספוס טלוויזיוני היסטורי חסר תקדים מפני שהמדידה האלקטרונית של המשחה היא מידע ומיצג וויזואלי בולט שמופיע על מסך המוניטור בעמדת השידור שלהם בבריכה בריו 2016. במיצג הזה רואים בבירור כי קייל צ'אלמרס מדורג בתום המשחה במקום ה- ראשון. קאמרון מקבוי מדורג בכלל במקום השביעי. מאפוא בא להם החובבנות, הדלות, והרשלנות הללו ? האם זאת הסיבה בגינה הטיל המנכ"ל תומר תורג'מן דופי בצמד והחליט להעניש אותם ולהשאירם בבית באולפן בהרצליה, במקום לשלוח אותם לעמדת שידור ב- בריכת אליפות העולם של בבודפשט 2017 ?

ואז הגיעה אולימפיאדת ריו 2016 ועמה משחה הגמר היוקרתי והפופולארי ל- 100 בסגנון חופשי לגברים. הנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים העמידה לרשות משה גרטל וברוך צ'יש את כל הכלים הטכנולוגיים והלוגיסטיים כדי להשוות את רמת השידור והטקסטים שלהם לרמת ההפקה, הצילום, והבימוי של תחרויות השחייה ע"י קבוצת הטלוויזיה המבצעית של OBS. ובכן, בעמדת השידור בבריכה האולימפית בריו דה ז'אניירו ישבו משה גרטל וברוך צ'יש, שניהם אנשי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מזוינים המיטב הנשק הטלוויזיוני המודרני. מדהים, לא פחות. אירוע הסיום ב- מִשְחֶה הגמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי לגברים בריו 2016 הטביע שוב את השַדָּר משה גרטל ואת הפַּרְשָן שלו ברוך צ'יש במימי הבריכה האולימפית של ריו 2016. סיום המִשְחֶה האולימפי היוקרתי ביותר והדרמטי הנ"ל מצא את שני האישים הבלתי מורכבים הללו, משה גרטל וברוך צ'יש לא מוכנים ולא מרוכזים, ומרח על שני הפטפטנים האלה בפעם המי יודע את ה- תווית, "לא נבונים". לא נבונים במידה קיצונית. זה היה מדהים ומופרך כאחד כאשר משה גרטל זועק בכוחותיו האחרונים למיקרופון שלו בעמדת השידור הפרטית בבריכה האולימפית בריו 2016, ומבשר לצופי הטלוויזיה במדינת ישראל בביטחון עצמי שאיננו מוטל בספק ובעוצמת קול שאין עליה עוררין, כלהלן : "קאמרון מקבוי (Cameron Mcevoy) הוא האלוף האולימפי". מדובר בסקנדל. איזה אלוף אולימפי ואיזה נעליים. על מה אתה מדבר בדיוק משה גרטל…??? מה אתה שַח לציבור הצופים שלך…??? הרי קאמרון מקבוי סיים בכלל במקום השביעי, ו- האלוף האולימפי והזוכה במדליית זהב במשחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי לגברים בריו 2016 הוא האוסטרלי בן 18 קייל צ'אלמארס (1). כגודל ביטחונו העצמי של משה גרטל ליד המיקרופון יחדיו עם קשיי הניסוח שלו – כך גם גודל פטפטנותו ועובי שגיאותיו. גם של הפרשן שלו ברוך צ'יש ש- משמיע קריאות צהלה "אואואואוהוהוהוהו" ילדותיות ו- מגוחכות וארוכות למיקרופון, ועדיין לא מעיר לו כי טָעוּת מָרָה בידו. ברוך צ'יש מאשר את הבחנתו וקביעתו המוטעית של השַדָּר המוביל שלו כי קאמרון מקבוי הוא האלוף האולימפי כביכול, ובאותה נשימה מדרג את הבלגי פיטר טימרס (Pieter Timmers) במקום השני והזוכה במדליית הכסף, וממקם את האמריקני אדריאן נתן שלישי ליד מדליית ה- אָרָד. אילו הייתה מתרחשת שגיאת זיהוי חמורה ומביכה שכזאת בעמדת השידור של רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC, הרי שהשדר והפרשן היו מסולקים ממנה לאלתר, ומוחלפים בצוות אחר.

olympic 100 m. 1

טקסט תמונה : 11 באוגוסט 2016. אולימפיאדת ריו 2016. תמונת הסיום של משחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי לגברים. בעוד השדר משה גרטל והפרשן שלו ברוך צ'יש המאיישים את עמדת השידור שלהם בבריכה בריו 2016, מכריזים בשידור ישיר בגרון ניחר, בביטחון עצמי מופרז, ובקולות צוהלים מגוחכים כי השחיין האוסטרלי קאמרון מקבוי הוא המנצח האולימפי והזוכה במדליית הזהב, מעלה OBS לאוויר במקביל על מסך הטלוויזיה את מידע תוצאות המדידה האלקטרונית של מערכת השעונים OMEGA, והפכת אותם לצמד ליצנים טיפשים. מערכת המדידה האולימפית מפריכה את הצהרותיהם של משה גרטל וברוך צ'יש, ו- קובעת כי המנצח והזוכה במדליית הזהב הוא השחיין האוסטרלי בן 18 קייל צ'אלמארס בתוצאה של 47.58 ש'. קאמרון מקבוי דורג במשחה הנ"ל בכלל במקום השביעי. אין זאת שגיאת Off tube. מדובר בטעות חמורה, מביכה, ומטופשת במיוחד של שני החבר'ה הפטפטנים הללו שמאיישים עמדת שידור טלוויזיונית מיטבית, מאובזרת, ובעלת תצפית נוחה במוקד ההתרחשות בבריכת השחייה האולימפית בריו דה ז'אניירו 2016. טעות הזיהוי הקשה הזאת של משה גרטל וברוך צ'יש בריו 2016 אקוויוולנטית לטעות הזיהוי החמורה שאירעה ל- שדר הכדורגל נסים קיוויתי במונדיאל מכסיקו 1986, כששידר ישיר לצופים בארץ לפני 30 (שלושים שנים) ב- 1 ביוני 1986 מעמדת שידור שלנו באצטדיון "חליסקו" בגוואדאלאחרה, שער שלא היה במשחק המוקדם בבית ג' ברזיל – ספרד. (צילום ב- iphone ממסך ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

עניין טעות הזיהוי של קאמרון מקבוי ע"י השַדָּר משה גרטל כאילו הוא האלוף אולימפי ו- כביכול הוא הזוכה במדליית הזהב במשחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי בריו 2016, היא שערורייה טלוויזיונית כמעט חסרת תקדים בהיסטוריה של שידורי הספורט בכלל בטלוויזיה, ומְהָוָוה קשקוש מוחלט. מחשבה עקומה, ברבור, ולהג בלתי מתקבלים על הדעת מפני שהם מתרחשים וקורים בתנאי שידור מיטביים בתוך עמדת שידור בהיכל השחייה בעלת תצפית נוחה על הנעשה בבריכה האולימפית ועל מה שקורה בין חבלי המסלולים בריו 2016. שגיאה ממאירה וקריטית שמתרחשת בסביבה טלוויזיונית אופטימלית. תאונה בלתי כפויה ולא מובנת (!). משה גרטל וברוך צ'יש מתעקשים לקחת את היעדר הנבונות הקיצונית שלהם לעבר גבולות הלא נודע. שני אלה, מי שניצבים בחלון הראווה של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, לא יודעים להשתמש בהיגיון בכלי הטלוויזיה המדויקים שמעמידה לרשותם תעשיית ה- Media. רק איש שמתעקש להיות טיפש ובוּר, סרבן היגיון, מי שבוחר לעטות על עצמו ביודעין אִצְטָלָה שצִבְעָה אנטי תזה של ה- אינטליגנציה, ירשה לעצמו לזעוק בקולי קולות זעקת סְרָק לתוך המיקרופון לעבר צופי הטלוויזיה של מדינת ישראל ש- קאמרון מקבוי הוא הזוכה במדליית הזהב. פשוט שערורייה. ולא רק זאת, הוא משה גרטל עושה זאת, מחולל את טעות הזיהוי שלו, ברגע הכי פחות נוח. דווקא באותו שבריר השנייה שמשה גרטל מברבר, קבוצת OBS מורחת Super imposing על המסלול של קייל צ'אלמרס (ו- לא של קאמרון מקבוי) ומודיעה לכל צופי הטלוויזיה בעולם כי זהו המנצח והזוכה במדליית הזהב במשחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי בריו 2016. המנצח הוא קייל צ'אלמרס ולא קאמרון מקבוי (!). לכן מדובר ב- שוֹד ושֶבֶר. מדובר במעשה של אִי נְבוֹנוּת קיצונית. באינפורמציה שָוְוא, במידע הֶבֶל שמעביר שַדָּר שיושב בעמדת שידור נוחה בבריכה האולימפית בריו 2016 לציבור שלו בישראל. מערכת המדידה המדויקת של "OMEGA" סבורה אחרת מדעתו של משה גרטל. בעוד משה גרטל זועק "מקבוי הוא האלוף האולימפי", קבוצת הטלוויזיה של OBS מעלה לאוויר במקביל Super imposing (שרשרת כתוביות) ומורחת אותן על המסך גם לאורך מסלול מס' חמש, שם כתוב כלהלן : "K. Chalmers 1". כלומר קייל צ'אלמרס כבש את הפסגה. מערכת המדידה האלקטרונית של OMEGA קובעת מפורשות כי הזוכה במדליית הזהב הוא דווקא קייל צ'אלמרס (Kyle Chalmers) ולא קאמרון מקבוי. משה גרטל נתפס בבריכה בריו 2016 מחטט באף. השדר המוביל איננו יודע מהחיים שלו. אנוכי מבחין מייד מבעד מוניטור הטלוויזיה בביתי ברחוב אבן גבירול בצפון הישן של תל אביב בכתובית הקובעת כי קייל צ'אלמרס הוא האלוף האולימפי. עֵד מכורסת הטלוויזיה שלי בביתי בתל אביב כיצד חברת השעונים OMEGA וקבוצת הטלוויזיה ה- Host broadcaster של OBS מקעקעים את המידע המופרך שאוצרים בידיהם משה גרטל וברוך צ'יש. מדהים להיווכח כי את מה שאני רואה על המוניטור שלי בסלון ביתי בתל אביב משה גרטל וברוך לא רואים על מסך המוניטור שלהם בעמדת השידור המרווחת שלהם ב- בריכה האולימפית של ריו 2016. מדובר בסיפור מדהים ומביך, ובלתי סביר. כיצד קורה כדבר הזה ? למרות ש- שניהם יושבים בעמדת שידור משופרת ומאובזרת בעלת תצפית נוחה על הנעשה ב- בריכה האולימפית של ריו 2016 (וגם נהנים מאינפורמציה שזורמת לשני מוניטורים בעמדת השידור שלהם, אחד מסך טלוויזיה, והשני מוניטור מחשב של זמנים, תוצאות, ומיקומים) – הם שוגים לחלוטין ולא יודעים מה קורה סביבם. נוצרת אמפליטודה. הם טועים בביטחון עצמי כה רב עד שאינם מודעים לשגיאת הזיהוי ולא טורחים לתקן מייד את הנֶזֶק, תכף ומייד את הדיווח השטותי והבלתי נכון שמסרו לצופיהם בארץ. צריך להבין כי אין מדובר בשידור ישיר Off tube מהאולפן בהרצליה, אלא בשידור ישיר מעמדת שידור המותקנת במיוחד עבור משה גרטל וברוך צ'יש במוקד ההתרחשות בבריכת השחייה של ריו 2016. חולפות 10 (עֶשֶר) שניות ארוכות עד שהפרשן ברוך צ'יש מתעשת לפתע כאילו קפאו השֵד, תופש את גודל הטעות, ומהמם את השדר המוביל שלו בזו הלשון : "…לא…! טעינו…! זה צ'אלמרס…! זה לא מקבוי…! טעינו…!". משה גרטל הנדהם משרבב תמיהה לציבור הצופים שלו, "מה…?????" עם חמישה סימני שאלה. השַדָּר המוביל המום משגיאתו הקולוסלית והבלתי מתקבלת על הדעת קבל עם ועולם, ומתכנס בתוך עצמו. המיקרופון שלו נדם מבושה. לא פלא. משה גרטל שרוי בשוֹק. הוא נבוך ועסוק בעיכול טעותו החמורה. ברוך צ'יש ממשיך להתוודות בפרהסיה על טעויותיו בפני צופיו בישראל, "…וואו…בהתרגשות הזאת גם אנחנו הלכנו לאיבוד…". מה שמשה גרטל וברוך צ'יש מחוללים בבריכת השחייה האולימפית בריו 2016 הוא בלתי מתקבל על הדעת. על לוח התוצאות האולימפי בבריכה האולימפית בריו 2016 רשום בבירור : האוסטרלי קייל צ'למרס בן 18 מסיים את המשחה 100 מ' בסגנון חופשי לגברים במקום הראשון וזוכה במדליית הזהב בתוצאה 47.58 ש'. קאמרון מקבוי אף הוא מאוסטרליה מדורג בכלל רק במקום השביעי בזמן של 48.12 ש'. התנהגותם של משה גרטל וברוך צ'יש בעמדת השידור בבריכה בריו 2016 תמוהה ביותר. מדוע זה קורה להם למרות ש- OBS מעניקה להם תנאי טלוויזיה איכותיים ? כיצד יכול להיות שאת מה ששניהם לא רואים בריו דה ז'אניירו, הצופים שלהם רואים בתל אביב ? ועוד שאלה נוקבת, מדוע שני אנשי הטלוויזיה הוותיקים האלה מסתגרים בדלת אמותיהם, אינם מתבוננים במוניטור שלהם בעמדת השידור בשנייה המכריעה והקריטית ביותר, ולא מסייגים את עצמם ? למה שני החבר'ה הלא נבונים האלה שחצו זה מכבר את סף גיל ה- 70 ו- החלו את העשור השמיני לחייהם, עדיין רוויי ניסוחים לא רק ילדותיים ומסורבלים, אלא גם בלתי מדויקים ? מדוע נותרו שניהם עדיין בגילם המופלג שַבְּשָנֵי שמות בלתי נלאים של שחיינים ושחייניות ? כיצד זה אף אחד מהנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים איננו מתערב בפארסה ולא מעיר להם על כך על הגיית שמות שגויה וילדותית שלהם של כמעט כל גיבורי וגיבורות העלילה בבריכה ? מדוע הם מקובעים עדיין בדלת אמותיהם ההיא, לא מסוגלים להציג כהלכה ועל פי מִשְנָה סְדוּרָה במִשְחִים השונים את גיבורי וגיבורות העלילות בטרם יריות הזינוק ? מדוע הם לעולם אינם ספקנים ולא מוכשרים להטיל ספק בנחרצות של עצמם ? למה הם לא יודעים להטיל על עצמם משמעת עצמית, ביקורת עצמית, ו-אחריות אישית ? מדוע שניהם מתעקשים שוב ושוב ועוד פעם ועוד פעם להצטייר כ- טיפשים ושוֹטִים קבל עם ואזרחי מדינת ישראל ? אין מדובר עוד בקלות ראש מקרית בלבד אלא בשיטה שההיסטוריה לא פסחה על תיעודה. צריך להבין כי משה גרטל וברוך צ'יש הם זכאי דרגות השכלה אקדמאיות גבוהות של MA ו- Dr מטעם אוניברסיטאות אמריקניות בחינוך גופני. זה מחד. אף על פי כן ומאידך, שניהם מושכים בפרהסיה את אִי הַ- נְבוֹנוּת הקיצונית שלהם אל עבר הלא נודע. אל גבול הטמטום ממש, כאילו בשם ההומור וההתלוצצויות. אין זה בא בחשבון ולא מתקבל על הדעת ש- שַדָּר טלוויזיה בשם משה גרטל שהפקידו בידיו את מיקרופון השחייה באולימפיאדת אטלנטה 1996 יאחל מעמדת השידור האולימפית באטלנטה – ארה"ב לצופיו, "…כאן מסתיימים שידורנו הלילה…צופים יקרים נוחו על משכבם בשלום…", ואחר כך באולימפיאדת בייג'ינג 2008 יספר לצופיו מעמדת השידור האולימפית בסין, "…כי הוא חותם להם שנבחרת צרפת תכה שוק על ירך את נבחרת ארה"ב במשחה השליחים 4 פעמים 100 מ' בסגנון חופשי…", אולם קרה בדיוק להפך, ובאולימפיאדת ריו 2016 הוא מדווח לצופיו מעמדת השידור האולימפית בברזיל, "…כי קאמרון מקבוי ניצח במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי…", אולם מתברר שהוא מבלף את צופיו בתמיכת הפרשן שלו, ו- במדליית הזהב זכה דווקא שחיין אחר בשם קייל צ'אלמרס. השגיאות, החתימות, וההתחייבויות המביכות האלה שלו של משה גרטל כלפי ציבור הצופים שלו הן לא רק שיגעון שיש בהן שיטה, הן מטופשות ומופרכות. משה גרטל וברוך צ'יש מגשימים יחדיו יותר מידי פעמים בעת עבודתם האולימפית המשותפת ארוכת השנים באמצעות המיקרופון הטלוויזיוני את חיזיון החוק השני של צ'יסהולם שאמר פעם, "…כי כאשר הדברים פועלים כשורה – משהו חייב להשתבש…". בכך מצטרפים שני המשבשים האלה מערוץ הספורט מס' 55 בכלים כמו רבים אחרים ל- אקסיומה ההיא של מר קול שהגה את הרעיון, "…כי כמות האינטליגנציה בעולם קבועה – אולם האוכלוסייה גְדֵלָה בהתמדה…". אנחנו כולנו טועים ושוגים חליפות ומשנים תדירות את קווי וכיווני מחשבותינו, אולם משתדלים לעשות זאת בחדרי חדרים (!). משה גרטל וברוך צ'יש מתעקשים לעשות זאת בגלוי, מהמקפצה, נוכח עיניהם ואוזניהם של מאות אלפי צופי טלוויזיה. אני תמה לדעת מי האיש בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים שאמור להפיק, לערוך, ולנהל את משה גרטל וברוך צ'יש ולהטיל עליהם מוֹסְרוֹת טלוויזיוניות נוקשות של ידע, התנהלות רצינית ובוגרת, ומחשבה הגיונית ? הרי המיקרופון איננו רכוש פרטי שלהם. האם גם כאן יש צורך להסכים עם מסקנת הנביא התנ"כי ההוא, שאמר : "בַּיָמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְרָאֵל אִיש הַיָּשָר בְּעֵינָיו יַעֲשֶֹה". ועוד דבר : הטרגדיה הגדולה של משה גרטל וברוך צ'יש איננה נעוצה בגילם אלא למרות ידענותם. משה גרטל וברוך צ'יש אוכלים, ישנים, וחולמים שחייה אולם זה איננו מספיק בתעשיית הטלוויזיה. המינוסים שלהם הורגים את הפלוסים שלהם ויוצרים דיסונאנס במסכת ה- Media הוויזואלית הזאת. ועוד דבר : חבל גם שמשה גרטל וברוך צ'יש לא הסבירו לצופים שלהם בריו 2016 מדוע FINA ו- IOC טרם עברו למדידת זמנים בתחרויות השחייה (וגם ב- א"ק) באלפיות שנייה ? ראה משחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון פרפר לגברים שם ניצח הסינגפורי ז'וזף שולינג בתוצאה 50.39 ש' ובמקום השני דורגו יחדיו שלושה שחיינים מייקל פלפס מארה"ב, צ'אד לה קלו הדרום אפריקני, וההונגרי לאסלו צ'ה שקבעו זמן זהה של 51.14 ש'. ל- כל אחד מהם הוענקה מדליית כסף. מדהים שאנשי קהיליית ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים אינם רצים לתומר תורג'מן ולא צועקים לעברו, "געוואלד…איזה בגדי המלך החדשים ואיזה נעליים…המלך עירום…". מנגד, אנשי ונשות הקהילה הזאת שמתיימרת להוביל את שידורי הספורט בתעשיית הטלוויזיה בישראל גם לא מתייצבים בפני מנהלם ולא אומרים לו, כלהלן בזה הנוסח : "…תומר תורג'מן, אין מצב שמשה גרטל וברוך צ'יש משדרים ישיר כ- 50 שעות שידור Off tube מהאולפן בהרצליה את אליפות העולם בשחייה שנערכת בבודפשט… אנחנו עומדים על כך שתטיס את השניים לעמדת שידור בבריכה בבודפשט…בלתי מתקבל על הדעת לשדר ישיר Off tube מהאולפן בהרצליה בוקר וערב במשך 8 ימים אֵירוּעַ עַל בספורט הבינלאומי כל כל מורכב ומפורט רווי 2183 שחיינים מ- 180 מדינות הנוטלים חלק ב- 375 / 350 מקצי שחייה שונים המרכיבים 42 אירועים שונים בבריכה ב- בודפשט…לא נאפשר לביזיון כזה להתרחש בביתנו – מבצרנו הקרוי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים…". איש מהם כמובן לא נקב ולא אמר את הטקסט הנ"ל לטובתם של משה גרטל וברוך צ'יש. איש מהם לא התייצב להגנת הצמד שנשאר בארץ. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים איננו קומונה ולא קיבוץ. הוא קהילייה פרטית שאמורה להציג רווחים כספיים לבעלי המניות על חשבונם של משה גרטל וברוך צ'יש ועל חשבון הצופים שלהם שמממנים את קיומם ודואגים שהצינור שמזרים להם מולקולות של חמצן נקי O2 יישאר פתוח. אינני מכיר את אורח חייהם של חברי ונשות קהיליית ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ואת חיי החברה שלהם. אינני יודע האם באמת המיקרופון הוא היעד הראשי והאם כל אחד ואחת שם לבדד ישכון ובקולגותיו לא יתחשב. פרשת ה- Off tube של בודפשט 2017 היא אות קלון על מצחו של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים.

ובכן, השאלה שלי לשני ה- שבשנים משה גרטל וברוך צ'יש היא כלהלן : "…תגידו, מה הייתם אומרים וכיצד הייתם מגיבים אילו שדרני ה- BBC הבריטי ו- NBC האמריקנית היו מציגים אתכם בתחרות שחייה כלשהי ו- קוראים לכם, לאחד "Mosse Gretul", ולשני Kubi Chiz" ? איזו תחושת אמינות ומהימנות הייתה מקננת בלבכם כלפי השדרנים המשבשים הללו ? משה גרטל וברוך צ'יש משתמשים לא פעם ולא פעמיים בעברית לא תקנית. לא פעם ולא פעמיים חוט המחשבה שלהם נקטע לפתע, ולכן נוצרות הפסקות מגוחכות בעת בניית הרעיון. לא פעם ולא פעמיים הניסוח ילדותי, ו- לא פעם ולא פעמיים הם משמיעים ביטויים המוניים לא נקיים. משה גרטל וברוך צ'יש מתעקשים שוב לחשוף את עצמם בשידורי ה- Off tube של בודפשט 2017 כ- יצורי אנוש לא מורכבים שמתארים אירועים מורכבים.

וכן, מה זה צריך להיות הדבר הזה שערוץ הספורט מס' 55 בכבלים שקנה מערוץ 1 ז"ל את זכויות השידורים של בודפשט 2017 בגובה של 80000 (שמונים אלף) euro מחליט החלטה נואלת ומטופשת לנהל הפקת Off tube מחורבנת מהאולפן בהרצליה במקום להטיס לבודפשט 2017 צוות הפקה + צוות עריכה + צוות טכני + צוות שידור (בעיקר שמתחרים שם 15 שחיינים ושחייניות שלנו, בנינו ובנותינו) לא רק כדי לשדר שידורים ישירים מהבריכה אלא לעשות גם כתבות חדשותיות – עיתונאיות הנוגעות לנציגים שלנו וגם אלה שעוסקות ב- אלופי העולם קיילב דרסל, קתי לדקי, קטינקה הושו, שרה שְיוֹסְטְרוֹם, (ולא שוֹיְסְטְרוֹם כפי משבשים את שמה משה גרטל וברוך צ'יש), לילי קינג, ואחרים ואחרות, וגם עם מאמניהם. מדובר בחרבון עיתונאי מחונטרש של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים. מעניין אותי מחד לדעת מדוע משה גרטל וברוך צ'יש לא אמרו לבוסים שלהם, "…Off tube אתם מצווים עלינו…? אם כך שְקוּ לנו בתחת…!". אין זאת חוצפה לומר לאנשי הנהלה שרלטנית, "ֹשְקוּ לנו בתחת…", ולסָרֵב פקודה. מאידך אנוכי סקרן לדעת גם היכן גאוות היחידה של כל שדרני ועיתונאי ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בעניין ה- Off tube הנלוז הזה? האם חבורת הצמרת הזאת הוותיקה ו- למודת החזקת מיקרופון בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים כמו מודי בר און + נדב יעקובי + אבי מלר + ניב רסקין + מאיה רונן + טליה סלנט + עמיחי שפיגלר ביקשה "שיחת מפקד" עם ההנהלה כדי לשנות ולמחוק את צו ה- Off tube של בודפשט 2017 ועל מנת לגונן על משה גרטל וברוך צ'יש מפני הצַו המסריח ? ו/או שכל אחד שָם חַי לעצמו ? ובעצם משה גרטל וברוך צ'יש מעניינים את האישים הנ"ל כשלג דאשתקד. האם מתקיימת בכלל ידידות פטריוטית קולגיאלית והזדהות מוסרית בין הדמויות הנזכרות לעיל לבין ו- יחדיו עם משה גרטל וברוך צ'יש ? ו/או מה שמטריד אותם הוא רק עד כמה יוכל כל אחד מהם לנגוס מהמיקרופון של הערוץ ?

Television coverage + ריבוי מצלמות + כיווני וזוויות צילום + יסודות הבימוי של תחרויות השחייה.

אילו מערכת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים הייתה רצינית ומשה גרטל וברוך צ'יש היו אנשי טלוויזיה נבונים הם היו מסבירים ומשרטטים את מערך עשרות המצלמות הממוקמות בבריכת השחייה באליפות העולם של בודפשט 2017 (מעל למים ומתחת למים), ואת כיווני וזוויות הצילום הרבים, ואת שיקוליו ונימוקיו של הבימאי הראשי בניידת השידור הענקית להעלות ולנתב לאוויר בזמן נתון X דווקא את מצלמה a ולא את מצלמה b ובזמן נתון אחר Y להעלות ולנתב לאוויר את מצלמה c ולא את מצלמה d, וכן הלאה. בעקבות חילופי השוטים הרבים והשתנות כיווני וזוויות הצילום הרבים בכל שידור ישיר, מוטלת על צמד השדרנים משימה ראשית חשובה ביותר בכל שידור ישיר, והיא – זיהוי מתמיד וקבוע ו- מיקום השחיינים השונים במסלולים עבור צופיהם בכל שוט צילום. אנוכי מבקש להדגיש כלהלן : פילוסופיית הבימוי של תחרויות השחייה ב- בודפשט 2017 גרסה השקפת עולם טלוויזיונית מעניינת ובמידה רבה חדשנית בה המצלמות האחוריות הגבוהות שמוקמו משני צידי הבריכה, בצד הצפוני והדרומי שלה, הפכו פעמים רבות להיות מצלמות מובילות בעלות כיווני צילום מנוגדים במשך זמן רב ולאורך תקופות ארוכות במשחים השונים (במקום המצלמות המובילות המקובלות המוצבות ממול ברום היציע המרכזי). ניתוב צילומי ה- Long shot של שתי המצלמות האחוריות הגבוהות ל- "אוויר" הטלוויזיוני משני כיוונים מנוגדים (בעיקר במשחים למרחק 200 מ' ומעלה במקצועות השונים) מכביד ומשנה את מיקום השחיינים והשחייניות בשבילים, ומציב אותם פעם מימין לשמאל, ופעם אחרת משמאל לימין. שינוי הכיוונים איננו רק מכביד. כל ניתוב תמונה חדשה לאוויר גורם "Shock" בן שבריר שנייה לעין (שהתרגלה כבר למראה העבר שנלקח ממנה לפתע, ועליה להתרגל מייד למראה חָדָש שהוצב במקום היָשָן), משנה כאמור לחלוטין את מיקום השחיינים על מסך הטלוויזיה ואת התמצאותו של צופה הטלוויזיה במשחה הנדון בסלון ביתו, ולכן דורש כל פעם מחדש את התערבות הזיהוי והמיקום של השדר המוביל משה גרטל. הורסט זייפארת (Horst Seifart) הבימאי הראשי של אולימפיאדת מינכן 1972, היה האיש שהעלה לראשונה את רעיון המצלמה האחורית הגבוהה בעת צילומי תחרויות השחייה במינכן 72' ואף מימש את רעיונו הפך אותו הלכה למעשה. אולם השימוש במצלמה האחורית ההיא במינכן 72' היה מזערי. תפיסת בימוי תחרויות השחייה בבודפשט 2017 שונה לגמרי. המצלמות הגבוהות האחוריות בעלות כיווני צילום מנוגדים הן דומיננטיות בעבודת הבימוי, ובעלות שימוש חוזר ונשנה ותפקיד נכבד בבימוי תחרויות אליפות העולם השחייה של בודפשט 2017. פועל יוצא של השימוש בהן מחייב גם את שדרני הטלוויזיה למקם עבור צופיהם כל הזמן ובאופן מדויק את מיקומם של השחיינים בתמונות ה- Video המתחלפות שוב ושוב על המסך. משה גרטל וברוך צ'יש מתגלים כחובבני טלוויזיה בתחום הזה של מיקום וזיהוי השחיינים ומחמיצים את משימתם. משחה חצי הגמר הראשון ל- 50 מ' בסגנון גב לגברים בהשתתפותו של השחיין הישראלי יונתן קופלב מהווה דוגמא מצוינת לטקסט לא מדויק ולא נבון הנוגע למיקומם של השחיינים בתמונות המתחלפות. עבודה רשלנית וגסה של השניים. הנה הניתוח. הבימאי הראשי נוטש כעבור שניות בודדות את המצלמה המובילה "המקובלת" ממול בה נראה יונתן קופלב שוחה בשביל מס' 3 (ספרור השבילים נעשה מהחלק העליון של המסך לתחתיתו) ומנתב לאוויר כעבור שניות בודדות בלבד את המצלמה האחורית הגבוהה (ממוקמת בצידה הימני של הבריכה). להלן טקסט השידור הישיר של משה גרטל : "…יונתן קופלב עם הכובע הלבן ובגד הים הכחול נמצא בעמדה טובה בעמדת תקיפה…". משה גרטל איננו ממקם עבור צופיו את יונתן קופלב ולא את השביל בו הוא שוחה. (הוא צריך להדגיש כי יונתן קופלב שוחה בשביל השלישי מימין אולם לא אומר זאת) אלא רק מציין את צבע כובע המים ובגד הים שלו. אין זה מספיק משום שגם השחיין הצרפתי קאמיל לאקורט ששוחה בשביל הרביעי מימין סמוך ליונתן קופלב חובש אף הוא כובע לבן ולובש בגד ים בצבע כחול. גם השחיין הבלו-רוסי פאבל סאנקוביץ ששוחה בשביל מס' 2 השני מימין חובש כובע לבן ולובש בגד ים כחול. צופי הטלוויזיה של משה גרטל וברוך צ'יש מאבדים חיש מהר את האוריינטציה שלהם (בעיקר ה- "פשוטים" מביניהם, אלה שהשחייה עבורם היא הובי ולא מקצוע). מדובר בעבודת טלוויזיה רשלנית מחורבנת של הצמד משה גרטל וברוך צ'יש וגם של המערכת העיתונאית הראשית של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים המפקחת ו- האחראית על פעולות השידור שלהם. אשנה ואומר שוב : אחד התפקידים המכריעים של שדר טלוויזיה בתחרויות שחייה בכל שלביה, מוקדמות + חצאי גמר + משחי הגמר, הוא למקם במדויק כל הזמן את השחיינים השונים בשבילים שלהם ולזהות אותם עבור הצופים שלו. מדובר במִשְנָה סְדוּרָה. את אותן שגיאות המיקום והזיהוי של משה גרטל וברוך צ'יש ניתן היה למצוא גם במשחים המוקדמים ל- 50 מ' בסגנון גב לגברים של יונתן קופלב וגיא ברנע. במשחה המוקדם מקצה מס' 7 מתוך שבעה מקצים (שבת – 29 ביולי 2017) הוצב יונתן קופלוב בשביל מס' 7. כ- חמש שניות לאחר הזינוק ולאחר שהבימאי ניתב לאוויר את המצלמה הגבוהה האחורית, צייץ משה גרטל כלהלן : "…יונתן קופלב משמאל בתמונה…ממש מתחת לעינכם הפקוחה…כובע לבן בגד ים כחול…". איזה זיהוי, איזה מיקום, ואיזה נעליים…5 שחיינים לרבות יונתן קופלב לובשים כובע לבן במקצה 7. במקצה המוקדם מס' 6 שוחה גיא ברנע. עם חילופי השוטים וניתוב המצלמה האחורית הגבוהה ב- Long shot לאוויר, משדר משה גרטל, "…אפוא גיא ברנע… ? מסלול 7…גיא ברנע בכובע הלבן…". זה הכל. פשוט בדיחת זיהוי. למרות ניסיונו רב השנים מתגלה משה גרטל שוב במלוא חולשתו משאיננו מוסר לצופיו את האינפורמציה החיונית הַדְרוּשָה כל כך לצורך ארגון מחדש של האוריינטציה שלהם, בעת חילופי השוטים ותפקודי המצלמות, כמו להלן : "…שימו לב שביל מס' 7 בו שוחה גיא ברנע ממוקם כעת מרום הצילום של המצלמה האחורית הגבוהה בשביל השלישי מצד שמאל…". ובכן, לאחר חילוף השוט הוא לא אומר להם דבר ו- איננו ממקם את גיא ברנע כנדרש עבור צופיו. כמו כן החמיץ צוות השידור הדַל והחובבן הזה את משימת הזיהוי והמיקום של עוד המון שחיינים בעשרות משחים נוספים אחרים בבודפשט 2017. חובבנים. חלטורה. חובבנות. עסק ביש. כיצד ייתכן הדבר שבתום 4 עשורים של שהייה בבריכה בין מצלמות הטלוויזיה בארץ ובחו"ל, האיש עדיין איננו מבין את חשיבות עיקרון הזיהוי המוחלט והאבסולוטי של כל שחיין וכל שחיינית באשר הם לאורך כל התחרות…??? בכל משחה, בכל מקצה, בכל דרג, ובכל שלב באליפות העולם בין אם מדובר במוקדמות, בין אם אתה משדר את חצאי הגמר, ובין אם אתה מכסה ומדווח ישיר לצופיך את הנעשה ב- משחה הגמר…!!! החוק הראשון בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה גורס כי יש לעשות לצופים הכרה יסודית עם גיבורי העלילה בטרם התפתחותה, ולשמור ולוודא שהם מכירים ומזהים את אותם גיבורי העלילה כל הזמן מתחילת הסיפור ועד תומו. הקשר הרוחני בין הצופה לבין העלילה המוקרנת על הבד הגדול בקולנוע ו/או משודרת על המסך הקטן בטלוויזיה מתהדק והופך לעבותות רק אם הצופה מזהה כל הזמן את גיבורי העלילה ומזדהה עם אי מי מהם, עם מי שהוא לנכון מביניהם. לא בכדי הגה הבימאי הגרמני הראשי הורסט זייפארת (Horst Seifart) בשידורי הטלוויזיה של אולימפיאדת מינכן 1972 את רעיון "מצלמת ההיכרויות" שחשפה ל- 1.000000000 (מיליארד) צופי טלוויזיה על פני הגלובוס את גיבורי העלילה ב- Close up בטרם התפתחותה, לפני יריית הזינוק. היה מדובר בחידוש היסטורי מופלא ומפליג שיזם איש טלוויזיה דגול. הריטואל הזה של הצגת גיבורי העלילה בתצלומי תקריב בטרם התפתחותה לא היה קיים באולימפיאדת מכסיקו 1968, ולבטח לא בקודמותיה.        

טקסט תמונה : יולי 2017. אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017. Shot של המצלמה המובילה (Leading camera) של ניידת השידור הענקית המוצבת ברום אתר בריכת השחייה בבודפשט 2017 שבריר שנייה בטרם Buzzer ההזנקה של משחה 1/2 הגמר הראשון ל- 50 מ' בסגנון גב לגברים בהשתתפות ישראלי יונתן קופלב. זווית הצילום של המצלמה המובילה מאפשרת לכלול בתמונת המידע החשובה הזאת תזכורת ל- זיהוי ומיקום שמונת השחיינים בשמונת המסלולים למרות שהשדר המוביל משה גרטל זיהה אותם לצופים שלו זמן קצר קודם לכן. Shot צילום קרדינאלי בעל חשיבות יתירה. (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

טקסט תמונה : יולי 2017. אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017. בחלוף חמש שניות וחצי נוטש הבימאי הראשי את המצלמה המובילה שלו הממוקמת ברום היציע המרכזי (ממול) ולוקח לאוויר ב- Long shot את המצלמה האחורית הגבוהה הממוקמת בצדה הימני של הבריכה, מאחור. הצופה הממוצע מאבד את האוריינטציה שלו. בדיוק בשלב הזה של ניתוב תמונה חדשה לאוויר על השדר המוביל משה גרטל מוטלת המשימה למקם מחדש את השחיינים במסלולים שלהם עבור הצופים שלו. זאת חובתו הבסיסית. במקום זאת הוא מספר להם כי, "…יונתן קופלב עם הכובע הלבן ובגד הים הכחול נמצא בעמדה טובה בעמדת תקיפה…", אולם לא ממקם עבור צופיו את יונתן קופלב ולא את השביל בו הוא שוחה (יונתן קופלב שוחה בשביל השלישי מימין) אלא רק מציין את צבע כובע המים ובגד הים שלו. אין זה מספיק משום שכפי שניתן לראות, גם השחיין הצרפתי קאמיל לאקורט ששוחה בשביל הרביעי מימין סמוך ליונתן קופלב חובש אף הוא כובע לבן ולובש בגד ים בצבע כחול, ו- גם השחיין הבלו-רוסי פאבל סאנקוביץ ש- שוחה בשביל מס' 2 השני מימין חובש כובע שזוהר משהו כ- לבן מלוכלך ולובש בגד ים כחול. (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

טקסט תמונה : סיבוב התמונה המקורית לצד ימין קובע כי יונתן קופלב שוחה בשביל 3 מימין. (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

טקסט תמונה : אילו היה הבימאי לוקח לאוויר את המצלמה האחורית הגבוהה מצדה השמאלי של הבריכה ומסובב את התמונה שמאלה, היה יונתן קופלב שוחה בשביל השלישי משמאל.  (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

סיכום.

1. משהו עקום וקלוקל מתרחש כבר זמן רב בממלכת ה- Off tube של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים.

2. סעיף 1 איננו פוטר ולא משחרר את הצוות הדַל משה גרטל וברוך צ'יש מ- נֶטֶל האחריות שלקח על עצמו הנוגע למשימת השידורים ישירים של אליפות העולם ה- 17 בשחייה – בודפשט 2017. מדובר באי הכרה והיעדר בקיאות בחומר השידור. מדובר באין סוף טעויות זיהוי, וכמות שיבושי שמות בלתי מתקבלת על הדעת של שני אנשים לא מורכבים שטוענים שרכשו בעבר ידע והשכלה במשך שנים באוניברסיטאות ידועות בארה"ב. ברוך צ'יש למד באוניברסיטאות קונטיקט ואוהיו ומשה גרטל למד באוניברסיטת ווירג'יניה המערבית. מדובר בשדרנים שמפרים כל פעם מחדש ברגל גסה את המִשְנָה הַסְדוּרָה ההכרחית והחיונית שעוסקת ב- טקס מסודר ושיטתי של הצגת השחיינים והשחייניות בטרם השמעת צליל Buzzer ההזנקה. היעדר סינכרוניזציה (מוחלטת) בין טקסט ההצגה של משה גרטל וברוך צ'יש את השחיינים והשחייניות לבין תמונות ה- Video שמנפקת קבוצת הטלוויזיה של FINA ו- MTV מקשה מאוד על הצופה לעקוב אחרי גיבורי העלילה. מדובר בשני אנשי טלוויזיה בעלי וותק רב, שגם בגיל 70 עדיין מתנסחים בצורה מסורבלת ומשתמשים בעברית משובשת ו- לא תקנית, וגם בכַמוּת מילים כפולה מהנדרש. מביך ששני האישים האלה מרשים לעצמם לשרבב ל- תָּוֶוךְ, ל- מוֹקֵד תיאור הדרמות שוב ושוב כל מיני טקסטים סַאקוּנְדָארִיים והופכים בכך את מלאכת השידורים הישירים שלהם לפטפטת. בא לי לבחון את סך ה- IQ שהם אוגרים בקוֹדקוֹדָם. מוזר ומביך שאנשים מבוגרים בני 70 שמתיימרים להיות חכמים מאבדים את שיקול דעתם מול צעצוע המיקרופון ומתעקשים לקשקש. היכן הפיקוח של העורכים והמפיקים שאמורים לנהל את משה גרטל וברוך צ'יש ולהעיר להם גם בחוּמְרָה שצריך ? הרי המיקרופון ו- "האוויר" הטלוויזיוני אינם רכוש פרטי שלהם.

3. סעיף 1 מתייחס מחד בביקורת חמורה למנכ"ל ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים מר תומר תורג'מן ולהנהלתו בכל הנוגע להפקה האומללה והחובבנית של שידורי אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017, אולם איננו מחמיא מאידך כלל ועיקר לצוות ה- Off tube משה גרטל וברוך צ'יש. הצמד הדל מצא את עצמו נכנע ויורד מרצונו על ברכיו נוכח מנהלם תומר תורג'מן. ל- הסכמת הַאִיוֶולֶת של הצמד החובבני הוותיק משה גרטל את ברוך צ'יש בני 70 לשדר מהאולפן בהרצליה 82 אירועי שחייה לגברים ונשים ברמה של אליפות עולם (כל אחד מה- 82 כולל בתוכו כשבעה – עשרה משחים מוקדמים + שני משחי חצאי גמר + משחי גמר) בהשתתפות סך של 2183 שחיינים ושחייניות מ- 180 מדינות מבלי להיות נוכחים כלל בבריכה בודפשט, יש רק פירוש אחד : התבטלות עצמית, וויתור על כבודם האישי והמקצועי, והתרפסות עָלוּבָה בפני הנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים.

4. כל המפיקים, העורכים, השדרנים, המגישים, ואלה שמחשיבים את עצמם לעיתונאים המכהנים בתפקידים השונים ב- ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, צריכים להסתובב ברחובות עם לחיים אדומות מבושה. החבר'ה האלה אפשרו להנהלה שלהם לחמוק בשלום מתפקידה וחובתה הברורים להפיק את שידורי אליפות העולם בשחייה של בודפשט ברמה גבוהה (לאחר שרכשה את זכויות השידורים מערוץ 1 ז"ל תמורת 80000 euro). אין מדובר רק ב- להטיס לשם את משה גרטל וברוך צ'יש, ולהעניק להם תנאי מחיה הולמים טכנולוגיים ולוגיסטיים, אלא לשלוח לבודפשט גם ציוותי הפקה ו- צילום כדי לכסות, לשוחח, ולראיין את 15 השחיינים והשחייניות המייצגים את מדינת ישראל ואת מאמנם האמריקני החדש דייב מארש. ולא רק אותם אלא למַמֵש את החובה העיתונאית החשובה ממדרגה ראשונה המוטלת עליהם : לשוחח ולראיין את כוכבי העל של אליפות העולם – בודפשט 2017 כמו קתי לדקי, קטינקה הושו, קיילב דרסלר, פדריקה פלגריני, שרה סיוסטרום, סון יאנג, וכו'. על ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים הייתה מוטלת החובה העיתונאית להסביר לציבור בארץ מדוע שורר ב- 2017 פער כה עצום בין השחייה הישראלית התחרותית לבין הצמרת העולמית. מעניין לדעת האם קהיליית ערוץ הספורט מס' 55 עורכת מידי בוקר פגישות צוותים ? האם היא מנהלת שיחות Post mortem ? האם היא מקיימת ישיבות ותחקירים לצורך הפקת לקחים הנוגעים ל- שידוריה שלה ערב קודם לכן ובלילה שחלף ?

5. ועוד הערה : אין מקום עיתונאי לריאיון חנפני, מגוחך, וזוֹל שערכו טל שורר ובוני גינזבורג במוסף הספורט של רדיו גלי צה"ל ביום חמישי – 27 ביולי 2017 בין 12.00 ל- 13.00 עם שדר השחייה משה גרטל. תשמעו, אם אתם רוצים להתחנף אזי עשו זאת מחוץ לגלי האתר שאינם שלכם.

6. כל אליפות עולם בשחייה היא אירוע טלוויזיוני אסתטי – ספורטיבי רם מעלה מושך תשומת לב, לא כל שכן זאת של בודפשט 2017. קבוצת הטלוויזיה של FINA וקבוצת MTV ההונגרית שהפיקו את סיגנל האליפות והשתמשו בטכנולוגיה טלוויזיונית חדשנית כמותית ואיכותית הסבו לי עונג עצום. אושר צרוף. לא בכדי רשמתי בראשית הפוסט הזה מס' 698 בכותרת שלו את הסלוגן, "ה- Video באיכות יוצאת דופן אולם הַ- Audio נָחוּת". אין מדובר באמירה סרקסטית. כוחו של צוות ה- Off tube החובבן ו- רווי השגיאות משה גרטל וברוך צ'יש היה דַל מידי, מכדי לטלטל ולשבש את הרעיון המרכזי כי ידה של התמונה ההונגרית של בודפשט 2017 הייתה על העליונה ואילו הקול הישראלי שנִלְוָוה אליה היה קל ערך.

סוף הפוסט מס' 698. הועלה לאוויר ביום שלישי – 1 באוגוסט 2017.


תגובות

פוסט מס' 698. אליפות העולם בשחייה – בודפשט 2017 (חלק 2). ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים בהובלת צוות שידור ה- Off tube שלו באולפן הרצליה משה גרטל וד"ר ברוך צ'יש, חושף ומציג בימים אלה טלוויזיה דַלָה ומְרוּפֶּטֶת (חלק 2). ה- Video הוא באיכות יוצאת דופן. הַ- Audio נָחוּת (חלק 2). פוסט מס' 698. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שלישי – 1 באוגוסט 2017. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>