פוסט מס' 750. מונדיאל רוסיה 2018 (3). השַדָּר שָרוֹן נסים חושף את טעותו החמורה וקשה מנשוא של השופט הגרמני פליקס בריך (Felix Brych) בדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. אין דברים כאלה בו שופטי כדורגל בועטים בפרהסיה בחוקת המשחק. קבוצת הטלוויזיה HBS וכמות המצלמות העצומה (40) המותקנות בכל ניידת שידור במונדיאל רוסיה 2018 פלוס מערכות Replays משוכללות מצוידות ב- SSM עושות שַמוֹת בשופטים. הפרשן מוטי איוואניר היה הראשון שהוריד את מסכת ה- Camouflage ממדיה של נבחרת ארגנטינה וחשף את חולשתה ואת נפילתו של ליאו מסי בעת השידור הישיר של המשחק בבית המוקדם מס' 4, קרואטיה – ארגנטינה 0:3 (יום חמישי – 21 ביוני 2018 בניז'ני נובגורוד). הוֹוֶה ועָבָר. חֲבֵר קוֹמְרָאד בלכתך אל מיקרופון הטלוויזיה – שמור על כבודך המקצועי, שפשף ופקח עיניך, חַדֵד אוזניך, והַצְנָע את לְשוֹנְךָ. מיקרופון הטלוויזיה והרדיו הוא אויבם הגדול של כל שַדָּר ופַרְשָן באשר הם. ביקורת טלוויזיה (3). הערוץ הציבורי "כָּאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק החינם לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת חיסון אנטי ווירוס למחלת ה- Off tube. פוסט מס' 750. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 24 ביוני 2018. כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, לא נערך, ולא נכתב למען מטרות רווח כספי, לא כדי להשיג פרסום מסחרי, ולא לצורך פרסום אישי.

הערה מס' 3 : כמות קוראי הבלוג והנכנסים אליו, עברה את רף ה- 700000 (שבע מאות אלף).

פוסט מס' 750. מונדיאל רוסיה 2018 (3). השַדָּר שָרוֹן נִסִים חושף את טעותו החמורה וקשה מנשוא של השופט הגרמני פליקס בריך (Felix Brych) בדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. אין דברים כאלה בו שופטי כדורגל בועטים בפרהסיה בחוקת המשחק. קבוצת הטלוויזיה HBS וכמות המצלמות העצומה (40) המותקנות בכל ניידת שידור במונדיאל רוסיה 2018 פלוס מערכות Replays משוכללות מצוידות ב- SSM עושות שַמוֹת בשופטים. הפרשן מוטי איוואניר היה הראשון שהוריד את מסכת ה- Camouflage ממדיה של נבחרת ארגנטינה וחָשַף את חולשתה ואת נפילתו של ליאו מסי בעת השידור הישיר של המשחק בבית המוקדם מס' 4, קרואטיה – ארגנטינה 0:3 (יום חמישי – 21 ביוני 2018 בניז'ני נובגורוד). הוֹוֶה ועָבָר. חֲבֵר קוֹמְרָאד בלכתך אל מיקרופון הטלוויזיה – שמור על כבודך המקצועי, שָפְשֵף ופקח עיניך, חַדֵד אוזניך, והַצְנָע את לְשוֹנְךָ. מיקרופון הטלוויזיה והרדיו הוא אויבם הגדול של כל שַדָּר ופַרְשָן באשר הם. ביקורת טלוויזיה (3). הערוץ הציבורי "כָּאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק בחינם לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת חיסון אנטי ווירוס למחלת ה- Off tube. פוסט מס' 750. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 24 ביוני 2018. 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת לאחר שממשלת ישראל בראשות אריאל "אריק" שרון ז"ל עשתה מעשה מופרך ומינתה בקיץ 2002 את יוסף בר-אל לתפקיד הרם של מנכ"ל רשות השידור. באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2015 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". הסדרה כוללת בתוכה כ- 72 (שבעים ושניים) כרכים שמשתרעים על פני כ- 130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב (A4). המחקר והכתיבה של הסדרה אמורים להסתיים ב- 2019, לכל המאוחר ב- 2020.

סדרת 13 הספרים של "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה", היא מסת טלוויזיה שדנה בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו / Paul Nipkow), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור Play by play, הגשה, הנחייה, עיתונאות טלוויזיונית, ו- כישרון ומהימנות בקיום ועריכת ראיונות. לצורך כתיבת הסדרה ראיינתי במשך השנים הרבות והארוכות כ- 2200 (אלפיים ומאתיים) אנשים בעולם ובארץ. אולי יותר. הסדרה עבת כרס מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה שלי עשרות אלפי תמונות + מסמכים אותנטיים + קטעי עיתונות, וכמובן תיעוד מפורט של אותם 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה בעולם ובארץ שניאותו למסור לי את עדותם ולסקור עמי את ההיסטוריה של הטלוויזיה שהם היו חלק ממנה. להיסטוריה הטלוויזיונית הממושכת הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים שעמם דיברתי היא מציבה בראש הרשימה. לחלק היא מייעדת מקום באמצעיתה. ולא מעט אחרים שניצבו בעמדות מפתח היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים כושלים ולא מוכשרים, ולכן גם לא חשובים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

פרפראות. השם מטעה. אין מדובר בקינוחים הנלווים לארוחה כלשהי ולא בדברים קלים ומשעשעים המהווים תוספת לעניינים כבדים יותר. אין מדובר גם בהערות צדדיות. מדובר בסעיפי עניין רציניים ביותר בחיי כל חברה אנושית.

שלשום (יום חמישי – 21 ביוני 2018) התקיים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה טקס חשוב של הענקת תואר BA לכ- 1000 (אֶלֶף) סטודנטים שסיימו שלוש שנות לימוד. פרופסור גור אלרואי (בני היקר והאהוב) דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה נשא דברים בטרם חלוקת התארים. עיינתי בטקסט הנאום שלו והחלטתי לתת לו פומבי בבלוג בפוסט מס' 750, לא בגלל שפרופסור גור אלרואי הוא בן יקר שלי, אלא מפני שמדובר במֶסֶר אקדמי / חברתי חשוב ביותר מרחיק לכת לחברה הישראלית ולמדינת ישראל. הנה טקסט הנאום של פרופסור גור אלרואי, כלשונו :

"אתמול התקיים טקס הענקת תואר בוגר במדעי הרוח והחברה באוניברסיטת חיפה. נשאתי דברים שהיו מכוונים לבוגרים אבל גם (ואולי בעיקר) להנהלת האוניברסיטה ולראשי ות"ת ומל"ג. כשנכנסתי לתפקיד דיקן הפקולטה למדעי הרוח לפני שנה ושמונה חודשים, לא עלה בדעתי שירידה במספרי סטודנטים היא המדד להתפתחות פקולטה. חשבתי שיש מדדים אחרים חשובים הרבה יותר. הגיע הזמן שכל סטודנט באוניברסיטה (לא משנה באיזו פקולטה) ילמד מספר קורסים במדעי הרוח. אחרת נוציא מתוכנו בוגרים שהם נכים אינטלקטואלית. לצערי זה מה שקורה היום.

ב- 12 באפריל 2018 הוזמן מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג לעדות בפני מספר חברי קונגרס אמריקאיים. על סדר היום עמדה שאלת הזכות לפרטיות בעידן טכנולוגי. שאלות הסנאטורים והתשובות שנתן צוקרברג לא הותירו ספק כי פייסבוק חצתה קווים אדומים וניצלה את הפלטפורמה שיצרה למטרות לא ראויות : חדרה לחשבונות חבריה, העבירה מידע אישי לגופים ממשלתיים וחברות פרסום ומכרה פרסומות בפילוח מדויק של חבריה. כביכול האלגוריתם היה זה שבנה את הפרופיל אבל בפועל היה זה בן אנוש ~ מתכנת מחשבים.

גם חברת הענק גוגל עושה שימוש לא ראוי במידע שברשותה. מִי מאִיתָּנוּ לא חיפש מידע במנוע החיפוש הגוגלי האדיר, וקיבל כעבור זמן קצר ובאופן לא מפתיע תכנים שיווקים באינסטגרם או בפייסבוק או סתם פרסומות הקופצות לנו במהלך השיטוט במרשתת. גוגל גם חתמה הסכמים עם מדינות טוטליטאריות וחסמה לנתינים המדוכאים תכנים שהיו יכולים להיטיב עמם ולערער ולסכן את השלטון הדיקטטורי. יש באמתחתי עוד דוגמאות רבות על פגמים אתיים קשים של חברות הענק הטכנולוגיות ועל הסכנות שהטכנולוגיה יכולה להמיט על המין האנושי.

אני מספר לכם זאת, דווקא בטקס חלוקת תעודות הבוגר במדעי הרוח, כיוון שלא אחת אני שומע קולות (לצערי גם באקדמיה) המבטלים את חשיבות מדעי הרוח. אם לא מבטלים, אז מנסים להחלישם למינימום ההכרחי. אני מניח ששמעתם לא פעם אמירות מהסוג "אבל מה תעשה עם זה…" ? "ממה תתפרנס…"? "זה לא מקצוע–לֵך תלמד משהו מועיל…". ובכן, בוגרים ובוגרות יקרים. אלו אמירות ריקות מתוכן ואין בהן ממש. מעולם (אבל מעולם) לא היו מדעי הרוח כל כך רלוונטיים וחשובים כפי שהם רלוונטיים בימינו.

חברה שלא ילמדו בה היסטוריה, ארכיאולוגיה, שירה וספרות, פילוסופיה ואומנות, מוסיקה ותיאטרון, שפות זרות, לימודי תרבות ולימודי מגדר נידונה לכליה. ללא מדעי הרוח וללא בוגריה תאבד החברה האנושית את זהותה. אזרחי המדינה יהפכו לנתיניה. לא נדע להבחין בין טוב לרע ובין מותר לאסור. האלגוריתם הארור ישתלט על חיינו. הניכור יעמיק ונתקשה להבין ולהכיל ולגלות חמלה לתלוש ולחלש.

בוגרים ובוגרות. אתם, בוגרי מדעי הרוח, המעוז האחרון. שום בינה מלאכותית לא תדע להבחין בין News ל- Fake news. רק אדם תבוני, ספקן, רגיש וביקורתי יוכל לעשות זאת. השתמשו בכישורי הכתיבה והקריאה שרכשתם, בידע שצברתם, בסיפורים ובשירים שקראתם, בהגות שנחשפתם אליה כדי ליצור סביבה טובה וערכית יותר. אלו כלים הכרחיים שאין בילתם. בחפשכם עבודה הציעו את כישורכם למעסיק (יהיה אשר יהיה) והסבירו מדוע  נחוץ לו (היום יותר מתמיד) בוגר במדעי הרוח ורצוי אף יותר מאחד.

בוגרים ובוגרות יקרים. עליכם מוטלת האחריות לשרטט את הקווים האדומים של המותר והאסור בעידן הקרח האלגוריתמי. הפיצו מה שלמדתם. העבירו לכל מי שמעוניין את רוחב הידיעות שספגתם כאן והסבירו לסובבים אתכם כי למרות ההבדלים התרבותיים בין חברות וקבוצות אתניות שונות, יש בשירי האהבה (ולא משנה באיזו שפה נכתבו) הרבה מן המשותף ופחות מן המפריד.

אני מבקש לסיים את נאומי בשיר קצר של המשוררת הפולניה ויסלבה שימבורסקה, זוכת פרס נובל לספרות לשנת 1996.

כף היד

"עשרים ושבע עצמות,
שלושים וחמישה שרירים,
קרוב לאלפיים תאי עצבים,
יש בכל כרית של אצבעותינו החמש.
הרי זה די והותר,
כדי לכתב את "מיין קאמפף"
או את "פו הדב".

כף היד של שימבורסקה היא הבחירה שתעשו בחייכם והיא הכוח לשינוי חברתי. אני מקווה שבאמצעות הכלים שרכשתם במהלך לימודכם, תשכילו לצעוד בשביליו של פו הדב לא באלה של מיין קמפף.

עלו והצליחו" !

טקסט תמונה : יום חמישי – 21 ביוני 2018. אוניברסיטת חיפה. הפקולטה למדעי הרוח. פרופסור גוּר אלרואי דיקן הפקולטה למדעי הרוח (עומד במרכז) נואם בפני 1000 (אֶלֶף) סטודנטים שזכו זה עתה בתואר האקדמי BA, ומעביר להם את מֶסֶר המורשת הנשגבת של האדם באשר הוא בכל חברה אנושית. אשנה ואוסיף ממנו כלהלן : "…כשנכנסתי לתפקיד דיקן הפקולטה למדעי הרוח לפני שנה ושמונה חודשים, לא עלה בדעתי שירידה במספרי סטודנטים היא המדד להתפתחות פקולטה. חשבתי שיש מדדים אחרים חשובים הרבה יותר. הגיע הזמן שכל סטודנט באוניברסיטה (לא משנה באיזו פקולטה) ילמד מספר קורסים במדעי הרוח. אחרת נוציא מתוכנו בוגרים שהם נכים אינטלקטואלית. לצערי זה מה שקורה היום…חברה שלא ילמדו בה היסטוריה, ארכיאולוגיה, שירה וספרות, פילוסופיה ואומנות, מוסיקה ותיאטרון, שפות זרות, לימודי תרבות ולימודי מגדר נידונה לכליה. ללא מדעי הרוח וללא בוגריה תאבד החברה האנושית את זהותה. אזרחי המדינה יהפכו לנתיניה. לא נדע להבחין בין טוב לרע ובין מותר לאסור. האלגוריתם הארור ישתלט על חיינו. הניכור יעמיק ונתקשה להבין ולהכיל ולגלות חמלה לתלוש ולחלש… בוגרים ובוגרות. אתם, בוגרי מדעי הרוח, המעוז האחרון. שום בינה מלאכותית לא תדע להבחין בין News ל- Fake news. רק אדם תבוני, ספקן, רגיש וביקורתי יוכל לעשות זאת. השתמשו בכישורי הכתיבה והקריאה שרכשתם, בידע שצברתם, בסיפורים ובשירים שקראתם, בהגות שנחשפתם אליה כדי ליצור סביבה טובה וערכית יותר. אלו כלים הכרחיים שאין בילתם. בחפשכם עבודה הציעו את כישורכם למעסיק (יהיה אשר יהיה) והסבירו מדוע  נחוץ לו (היום יותר מתמיד) בוגר במדעי הרוח ורצוי אף יותר מאחד…בוגרים ובוגרות יקרים. עליכם מוטלת האחריות לשרטט את הקווים האדומים של המותר והאסור בעידן הקרח האלגוריתמי. הפיצו מה שלמדתם. העבירו לכל מי שמעוניין את רוחב הידיעות שספגתם כאן והסבירו לסובבים אתכם כי למרות ההבדלים התרבותיים בין חברות וקבוצות אתניות שונות, יש בשירי האהבה (ולא משנה באיזו שפה נכתבו) הרבה מן המשותף ופחות מן המפריד…". (באדיבות אוניברסיטת חיפה). 

ועוד דבר. פרופסור גור אלרואי חזר בימים אלה מסיור / ביקור אקדמי קצר בן 10 ימים שערך בארה"ב (בניו יורק + וושינגטון) עם קבוצת סטודנטים שלו במסגרת "תוכנית רודרמן". כל המשפחה המורחבת שלי ואנוכי בראשה היא חסידת ליגת הכדורסל האמריקנית ה- NBA מזה שנים רבות. גוּר שלי קנה לי את ספרו של אחד מגדולי השחקנים והנערצים בתולדות ה- NBA בכל הזמנים, בִּיל רָאסֶל (Bill Rassell), בן 84 היום, הקרוי, "Red and me". הספר המעניין נכתב ע"י ביל ראסל עצמו יחדיו עם הסופר אלאן שטיינברג (Alan Steinberg), ו- הוא מספר לא רק על הקריירה התחרותית המופלאה של ביל ראסל (זכה בין 1957 ל- 1969 ב- 11 אליפויות NBA כשחקן תחת מאמנו ארנולד "רֶד" אָוֶורְבַּאךְ / Red Auerbach, ובשתיים האחרונות שלו ב- 1968 ו- 1969 כמאמן – שחקן) אלא גם על הידידות האמיצה שלו ארוכת שנים שנרקמה עם מאמנו רֶד אוורבאך. הספר הזה, "Red and me", הוא גם בעל ערך חינוכי רב, ומזכיר באינפורמציה שלו ספר אחר ונוסף שפרופסור גור אלרואי קנה לי בשעתו בניו יורק, את ספרו המרתק והמאלף של קארים עבדול ג'אבאר גם כן אחד השחקנים הדגולים בליגת ה- NBA האמריקנית בכל הזמנים, "Coach Wooden and me". יש הרבה מהמשותף בין רֶד אָוֶורְבַּאךְ מאמנו של ביל ראסל, לבין ג'וֹן ווּדֶן (John Wooden) מאמנו של קארים עבדול ג'אבאר באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס. רֶד אָוֶורְבַּאךְ היה כל חייו מאמנה רק של קבוצת בוסטון סלטיקס ב- NBA, ולעולם לא רעה בשדות זרים למרות ההצעות הכספיות המפתות שהוצעו לו. ג'וֹן ווּדֶן אימן כל חייו רק ב- UCLA למרות אין סוף של קבוצות NBA שחפצו בשירותיו והציעו לו כסף גדול. לכולן השיב בשלילה. חציתי זה מכבר את העשור ה- 9 של חיי. אנוכי שייך לסוג האנשים האלה, ככל שהם הולכים ומזדקנים – הם מפתחים יתר אמפתיה וסימפתיה לנוסטלגיה, לעָבָר שלא ישוב עוד לעולם. דמותו של הכדורסלן, הספורטאי החותר למצוינות, והאדם הַכֵּן והנאמן והדבק במשימותיו ביל ראסל הייתה שייכת פעם לנעוריי שעוצבו על פי ערכיו וגם של ערכיו של שמריהו נאבל ז"ל המורה לחינוך גופני וספורט שלי בקיבוץ אפיקים הבלתי נשכח שלי בעמק הירדן, שאמרו כל אחד בשעתו, את האמירה הבאה : לנצח ביושר – להפסיד בכבוד". ארנולד "רֶד" אוורבאך מת בן 89 ב- 2006. ג'ון וודן מת בן 100 ב- 2010. שמריהו נאבל מת בן 99 ב- 2018.

טקסט תמונה : 2009. זהו השער הקדמי של ספרם המשותף המעניין מאוד של אחד מגדולי שחקני ה- NBA בכל הזמנים ביל ראסל והסופר אלאן שטיינברג, "Red and me".

טקסט תמונה : 2009. זהו השער האחורי של ספרם המשותף המעניין מאוד של אחד מגדולי שחקני ה- NBA בכל הזמנים ביל ראסל והסופר אלאן שטיינברג, "Red and me".

פוסט מס' 750. מונדיאל רוסיה 2018 (3). השדר שרון נסים חושף את טעותו החמורה וקשה מנשוא של השופט הגרמני פליקס בריך (Felix Brych) בדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. אין דברים כאלה בו שופטי כדורגל בועטים בפרהסיה בחוקת המשחק. קבוצת הטלוויזיה HBS וכמות המצלמות העצומה (40) המותקנות בכל ניידת שידור במונדיאל רוסיה 2018 פלוס מערכות Replays משוכללות מצוידות ב- SSM עושות שַמוֹת בשופטים. הפרשן מוטי איוואניר היה הראשון שהוריד את מסכת ה- Camouflage ממדיה של נבחרת ארגנטינה וחשף את חולשתה ואת נפילתו של ליאו מסי בעת השידור הישיר של המשחק בבית המוקדם מס' 4, קרואטיה – ארגנטינה 0:3 (יום חמישי – 21 ביוני 2018 בניז'ני נובגורוד).  הוֹוֶה ועָבָר. חֲבֵר קוֹמְרָאד בלכתך אל מיקרופון הטלוויזיה – שמור על כבודך המקצועי, שָפְשֵף ופקח עיניך, חַדֵד אוזניך, והַצְנָע את לְשוֹנְךָ. מיקרופון הטלוויזיה והרדיו הוא אויבם הגדול של כל שַדָּר וּפַרְשָן באשר הֵם. ביקורת טלוויזיה (3). הערוץ הציבורי "כאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק בחינם לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת חיסון אנטי ווירוס למחלת ה- Off tubeפוסט מס' 750. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 24 ביוני 2018.  

הקדמה להקדמה : האזנתי לפני כמה ימים לדבריו של גדי ירקוני הגיבור (נפצע קשה במלחמת "צוק איתן") איש כן ו- אמיץ בן 51 חבר קיבוץ נירים בעוטף עזה ויו"ר המועצה האזורית "אשכול", בעקבות החיכוך הביטחוני והצבאי המטריד מאוד, המסוכן מאוד, והמתמשך מאוד, בין טרור החמאס והג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה לבין קיבוצי ויישובי עוטף עזה. קמתי מכורסתי והצדעתי לגדי ירקוני. כל מילה שלו הייתה בסלע. אין לאפשר מצב אזרחי, פוליטי, וצבאי בו תיווצר חומה של בדידות בין התושבים האמיצים של קיבוצי ו- יישובי עוטף עזה הנתונים ל- מטחי אש רצופים של רקטות, פצמ"רים, ועפיפוני תבערה וטרור של ארגוני הטרור של החמאס והג'יהאד כבר במשך שלושה חודשים, לבין תושבי הערים הגדולות במרכז הארץ שממשיכים בשגרת חייהם כאילו הכל רגיל בעוד תושבי עוטף עזה על טפם, ילדיהם, וזקניהם כלואים בחדרי ביטחון ושדותיהם ויבוליהם נשרפים מנגד. מונדיאל רוסיה 2018 מתגמד לנוכח המתחולל בגבולה הדרומי – מערבי של מדינת ישראל.  

הקדמה קצרצרה : למרות השגיאות הילדותיות של תאגיד הערוץ הציבורי "כאן" בראשית שידורי מונדיאל רוסיה 2018 + אי רצון מתמשך בולט שלו לזהות לציבור הצופים את נציגיו על המסך באולפן המנווט בארץ (החלטה מטופשת), הרי שכבר עכשיו בתום 10 ימים מאז החל טורניר מונדיאל רוסיה 2018 אפשר וצריך לומר ש- ההפקה הנוכחית של "כאן" שמה בכיס הקטן את הפקת הַנֶפֶל ההיא של ערוץ 1 ז"ל את מונדיאל ברזיל 2014 בראשות מאיר בר + אורי לוי + יורם ארבל + דני נוימן. עד כה הנהלת "כאן" בסיוע חברת "מזמור" של דני לנקרי (איש טלוויזיה ברמה גבוהה) מנהלים ביד רמה, קפדנית, ומדויקת מהיבטי הטכנולוגיה + הלוגיסטיקה (לרבות ניהול כוח אדם) הפקה טלוויזיונית מורכבת ומסובכת שמשתרעת על פני 11 ערים ברחבי רוסיה הענקית. ערוץ "כאן" מנהל את ההפקה המונדיאלית הענקית הזאת מהשטח ממוקד ההתרחשויות במדינת רוסיה הענקית ועל כן יבורך (!) את מכלול סַךְ 64 השידורים הישירים של מונדיאל רוסיה 2018 מעבירים ארבעה ציוותי שידור מעמדות Commentary באצטדיונים הרוסיים לישראל, כלהלן : רמי ווייץ והפרשן מוטי איווניר + נדב יעקובי והפרשן אורי אוזן + עמיחי שפיגלר והפרשן עומרי אפק + שרון נסים והפרשן ניר לווין. הנהלת "כאן" מתרחקת משידורי ה- Off tube כמו מאֵש. על כך היא ראויה להערכה עיתונאית מודגשת. 

טקסט תמונה : יוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הצוות הרביעי של "כאן" ברוסיה 2018, השדר המוביל שרון נסים (מימין) והפרשן שלו ניר לֵוִוין (משמאל). שרון נסים איננו עדיין שדר בעל מוניטין ארצי אולם הוא בהחלט משדר ישיר היטב ו- עושה עבודה עיתונאית מדויקת. קיצוני מימין זהו אחד המנחים האנונימיים של "כאן" שמוביל ומנווט מהאולפן בארץ את שידורי מונדיאל רוסיה 2018. הערוץ הציבורי "כאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק בחינם לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת אנטי ווירוס למחלת ה- Off tube. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

השמונה הנ"ל ניצבים בחלון הראווה הראשי של "כאן". על ארבעת צמדי השידור הללו מוטל עוֹל כבד. תפקידם להתיידד עם המיקרופון האויב העקשן והגדול שלהם, על מנת לייצר באמצעותו במשך חודש ימים בסך 64 השידורים הישירים של מונדיאל רוסיה 2018 כמויות פנטסטיות של טקסטים ו- מילים רוויי תוכן ומידע עבור צופיהם. בכלל לא בטוח שהניצחון מובטח להם. איננו שלהם מראש מפני שקבוצת השדרנים והפרשנים הזאת צועדת לאורך דרך ארוכה כאורך הגלות מול מיקרופון פתיין ו- על תֶּפֶר טלוויזיוני דקיק שמפריד בין שִידוּר ל- בִּרְבּוּר. בין מֶלֶל לפִטְפּוּט. הממברנות של המיקרופונים אינן מסננות. הן לא יודעות לסַנֵן. תפקידן איננו לערוך ולא להוציא את המוֹץ מִן הַתֶּבֶן. הן לא יודעות לעשות את זה. הן כוללניות. אחת היא משימתן : להעביר לאוזניהם של צופי הטלוויזיה כל ניסוח של כל שדר וכל פרשן. קל כ- כבד, ברור ופשוט כמו מסורבל ונפתל, חסכוני ומדויק כמו פזרני ומגושם, נקי ובהיר כמו אפרורי ועכור, טקסטים מתומצתים מול מורחבים, טקסטים הגיוניים רווי תכנון ומחשבה מול טעוני פטפוט ונעדרי דיוק. נוסחת ההתמודדות של השדרים והפרשנים עם המיקרופון המפתה שלהם היא בסופו של דבר גם קורלציה מבוקרת ומאופקת בין שִכְלָם לבין מיתרי גרונם. נחלתם של בודדים בלבד. רק המוכשרים ביותר יודעים להניח למיקרופון המפתה ולהתעלם ממנו כשצריך ונדרש. רק ספורים מביניהם מכירים את משמעות הסלוגן שקובע כי ככל שמדברים יותר וכמות המילים מצטברת יש סיכוי ש- גְרָף השטויות יָאָמִיר. משחק הכדורגל טרם הומצא בתקופות התנ"ך, המקרא, והקבלה. אף על פי כן הגו חז"ל כמה אמירות נפלאות הנוגעות לחֹכמת הדיבור וליעילותם של טקסטים חסכוניים, כלהלן : "סייג לחכמה – שתיקה", "אוויל מחריש – חכם ייחשב", "אוטם שפתיו נבון – חוסך אמריו יודע דעת", וגם "אם הקיצור יספיק – האריכות שגיאה". אלה ועוד כמה סיבות אחרות נוספות מסבירות מדוע אני אוהב את השדר רמי ווייץ. מאופק, ידען, יסודי, בקי בחומר, בעל קול רדיופוני ערֵב, ויודע גם להיות רגשני ו- דרמטי כשצריך. Number 1.            

תזכורת : ב- 2002 עם מינויו הפוליטי של איש עלוב ורדוד בשם יוסף בר-אל  למנכ"ל רשות השידור (ע"י ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון ועל פי המלצת השר רענן כהן האיש הממונה בממשלה על ביצוע חוק רשות השידור) החלה הספירה לאחור, Count down של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 עלובת הנפש לעבר סיום חייה, ו- מותה הוודאי. עיתונאי חטיבת החדשות הדַלים והמגוחכים בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 התבוננו מנגד חדלי מעש בגוויה המהלכת. הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 שהייתה פעם גוף שידור מפואר גססה בעיצומה של הפקת הַנֶפֶל את מונדיאל ברזיל 2014. שום תרופה ממשלתית לא הייתה יכולה עוד להציל אותה מכיליונה. מנכ"ל רשות השידור המגוחך והכושל בשנים 2014 – 2011 היה יוני בן מנחם. עוזרו הקרוב של המנכ"ל היה איש דַל ו- נֶחְשָל בשם זליג רבינוביץ'. יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור (רדיו "קול ישראל" + ערוץ 1) נעדר כל כישרון ניהולי היה אמיר גילת. הטרימוויראט הכושל והמחורבן הזה נבחר ב- 2011 להוביל את רשות השידור ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו. בחלוף שלוש שנים ב- 2014 הכיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בכישלונו הטוטאלי של מינוייו. הנזקים שחוללו יוסף בר-אל ויוני בן מנחם ונאמניהם היו קולוסאליים. בלתי הפיכים. לכן, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו ושַר התקשורת שלו גלעד ארדן הטילו ב- 2014 צַו סגירה על הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 והפקידו את פרופסור דוד האן לכונס נכסים של כלל השידור הציבורי. פרופסור דוד האן מינה ב- 2014 את מר יונה וויזנטל למנכ"ל משקם זמני. יונה וויזנטל מיהר להדיח ולגרש מתפקידם את המנכ"ל המכהן יוני בן מנחם, וגם את עוזרו הראשי זליג רבינוביץ', וגם את יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור אמיר גילת, וגם סילק משורות ערוץ 1 בתום מונדיאל הנפל של ברזיל 2014 את צוות השידור "המוביל" אך הרָפֶה, העני, הדַל, והחלש במונדיאל ההוא של ברזיל 2014 יורם ארבל והפרשן דני נוימן. יורם ארבל ודני נוימן הפכו זה מכבר לקוריוז. שניהם הודחו ב- 2014 ולא שבו עוד למרכז הבימה. שני חלטוריסטים. בעוד מונדיאל ברזיל 2014 היה המסמר האחרון שננעץ בארון המתים של רשות השידור ההיא, הרי שרבים מ- עיתונאי חטיבת החדשות ההיא של ערוץ 1 ז"ל חדלי צורה, חסרי נפח, ונעדרי אופי ויושרה הִרְשוּ לעצמו להתבונן בעת ההיא מנגד לפני 4 שנים, ולצפות ברשות השידור שלהם מפרכסת ו- נושמת את נשימותיה האחרונות. בחודש מאי של שנת 2017 רשות השידור ההיא היא מתה, נקברה, והפכה ל- ז"ל. על חורבותיה קָם "כאן"

פוסט מס' 750 : האם טירונות הטלוויזיה של אנשי "כאן" מאז מאי 2017 אמורה להיות כה ממושכת ? האם שגיאותיה ו- חסרונותיה חדרו גם לאדמת מונדיאל רוסיה 2018 ? האם תקופת ההרצה של "כאן" עדיין נמשכת ? כיצד אנשי "כאן" לא מבינים ולא הפנימו עדיין את חוק הטלוויזיה שקובע כי כל זיהוי של כל תמונת טלוויזיה נשען על טקסט וורבאלי וכתובית סימולטנית על המרקע. שני חושי הראייה והשמע חייבים לפעול יחדיו תוך תיאום אבסולוטי ביניהם כדי לקלוט, לנתח, להבין, לזכור, ולשמר את המידע בתאים האפורים של המחשב האנושי שלהם שטמון בקֹדקודם.  

פוסט מס' 750 : אי זיהוי טלוויזיוני אקראי של מי מהמופיעים על המסך הוא עניין של רשלנות. אי זיהוי מכוון הוא מחווה של טיפשות. מדובר בל מקרה במעשה אווילי. מדובר ב- אנטי טלוויזיה של מערכת "כאן". אי זיהוי מכוון, שיטתי, מסודר, וקבוע באמצעות כתוביות (Super imposing) של השדרנים, המגישים והמנחים, הפרשנים והפרשניות, העיתונאים והעיתונאיות, הנוכחים והנוכחות, האורחים והאורחות באולפן המנווט של מונדיאל רוסיה 2018 רווי בני אנוש, מצביע על שגיאה טלוויזיונית קולוסאלית מטופשת ואי הבנה את תפקידה של ה- Media. ההתעקשות המתמשכת של הפקת "כאן" להותיר את מובילי השידור שלה באולפן אנונימיים, ואי שימוש הכרחי, קבוע, ושיטתי בכתוביות זיהוי (Super imposing) על המסך (לרבות Super imposing של ציוותי השידור באצטדיונים ברוסיה 2018) שאמורות ל- בַשֵר לציבור מי הם מובילי השידור עבורו, פה ושָם, את מונדיאל רוסיה 2018, הם מעשה בלתי מתקבל על הדעת. הסירוב האסרטיבי לזהות באופן שיטתי באמצעות כתוביות את כל המשתתפים והמשתתפות בשידורים הישירים והמוקלטים, באולפן ובשטח, מראה כי המפיקים והעורכים של "כאן" אינם מבינים את חשיבות עיקרון הזיהוי הטלוויזיוני הכי בסיסי ונחוץ, שיוצר את הקשר החיוני שאמור להיווצר בין אנשי האולפן המנווט המובילים את השידורים, אלה הניצבים בחלון הראווה של "כאן", לבין צופיהם. מדובר ב- בוּרוּת טלוויזיונית. הצופים בגילאים שונים טף, צעירים, ומבוגרים וחתכי אוכלוסייה שונים נקשרים לכורסאות הטלוויזיה שלהם בסלון ביתם לא רק בגלל גיבורי העלילה המתרוצצים על כרי הדשא באצטדיוני מונדיאל רוסיה 2018, אלא גם בגלל אלה שמספרים להם את סיפורי הכדורגל בטלוויזיה : השדרנים, הפרשנים, ואנשי ונשות האולפן המוביל והמנווט בארץ. זיהוי קולי בלבד לעולם איננו מספיק כי רעשי הרקע בסלון הבית מפריע לקלוט את מכלול המידע הוורבאלי. מדהים להיווכח כי תאגיד ערוץ "כאן" מתעקש להתנהג כ- דרדק תקשורת ו- להמציא טלוויזיה חדשה נטולת זיהוי. מהלך הרצת כתוביות על המסך מאוחר בלילה לקראת חצות בתום כל יום של משדרים ישירים וממושכים, מעין "Roller credits", האמור ליידע את הציבור מי הם נושאי התפקידים, מגוחך ומטופש בבחינת לעג לרש. זיהוי גיבורי העלילה על כרי הדשא במונדיאל רוסיה 2018 וזיהוי המספרים את התרחשותה חייב להיעשות סימולטנית בו זמנית באמצעות כתוביות בשפה העברית, כשיטה, פעם אחר פעם, עשרות פעמים, בכל הזדמנות נדרשת. כתוביות המידע, ה- Super imposing שמריצה HBS (קבוצת הטלוויזיה של FIFA שמפיקה ומייצרת את סיגנלי הטלוויזיה של משחקי מונדיאל רוסיה 2018) בשפה האנגלית אודות שמות מבקיעי השערים וחילופי שחקנים, אינם מספקים ולא מספיקים עבור אוכלוסייה ששפת הדיבור והקריאה שלה במדינתה היא עִבְרִית. בשידורי מונדיאל רוסיה 2018 צופים גם מאות אלפי ילדים צעירים שאינם מוכשרים לעקוב אחרי המתרחש רק באמצעות מידע וורבאלי וטקסטים כתובים באנגלית. הם זקוקים לכתוביות אינפורמציה גם בשפה העברית. הדור הצעיר איננו מודע, לא מכיר, ולא מזהה את שלום מיכאלשווילי ו/או את רועי זריהן, ו/או את מוקי, ו/או את דנה פאן לוזון, ו/או את ג'ובאני רוסו, ו/או את עמית לוונטל, ו/או את גיא לוי, ו/או את טל בנין, ורבים אחרים. תמה תקופת ההרצה של "כאן" אך לא הסתיימה תקופת הבורות וחוסר ידע מדהים ב- תורת תקשורת המונים. סקנדל. לא פחות מחלטורה ב- 2018.

טקסט תמונה : יוני 2018. מי הם האנשים בתמונה ? אולפן מונדיאל רוסיה  2018 של "כאן" בפתח תקווה תחת ניהולה של הפקת חברת הטלוויזיה "מזמור". מי הם שני אנשי "כאן" הנראים בתמונת ה- Video הזאת ומה תפקידם ? זאת איננה קושיה פרטית שלי אלא שאלה של בני משפחתי שצופים יחדיו עמי במשחקי מונדיאל רוסיה 2018 וכל הזמן שואלים אותי מי הן הדמויות המרצדות אליהם מהמסך ומה תפקידן באולפן המנווט ? מדובר בכלל טלוויזיוני בסיסי של זיהוי והעברת מידע אוטומטית מה- Host broadcaster הישראלי לצופים שלו, לא רק בקול, אלא גם בסיוע כתוביות. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יוני 2018. מי הם האנשים בתמונה ? אולפן מונדיאל רוסיה  2018 של "כאן" בפתח תקווה תחת ניהולה של הפקת חברת הטלוויזיה "מזמור". מי הם שני אנשי "כאן" הנראים בתמונת ה- Video הזאת ומה תפקידם ? זאת איננה קושיה פרטית שלי אלא שאלה של בני משפחתי שצופים יחדיו עמי במשחקי מונדיאל רוסיה 2018 וכל הזמן שואלים אותי מי הן הדמויות המרצדות אליהם מהמסך ומה תפקידם באולפן המנווט ? מדובר בכלל טלוויזיוני בסיסי עולמי ובינלאומי של זיהוי מגישים / מנחים ואירועים פלוס העברת מידע אוטומטית מה- Host broadcaster הישראלי לצופים שלו, לא רק בקול, אלא גם בסיוע כתוביות מודפסות כל המסך. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יוני 2018. מיהו האיש הזה בתמונה ? אולפן מונדיאל רוסיה  2018 של "כאן" בפתח תקווה תחת ניהולה של הפקת חברת הטלוויזיה "מזמור". מי הוא איש "כאן" הנראה בתמונת ה- Video הזאת ומה תפקידו ? זאת איננה קושיה פרטית שלי אלא שאלה של בני משפחתי שצופים יחדיו עמי במשחקי מונדיאל רוסיה 2018 וכל הזמן שואלים אותי מי הן הדמויות המרצדות אליהם מהמסך ומה תפקידם באולפן המנווט ? מדובר בכלל טלוויזיוני בסיסי של זיהוי והעברת מידע אוטומטית מה- Host broadcaster הישראלי לצופים שלו, לא רק בקול, אלא גם בסיוע כתוביות.(צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יוני 2018. מי זאת האישה בתמונה ? אולפן מונדיאל רוסיה  2018 של "כאן" בפתח תקווה תחת ניהולה של הפקת חברת הטלוויזיה "מזמור". מי היא אשת "כאן" הנראית בתמונת ה- Video הזאת ומה תפקידה ? זאת איננה קושיה פרטית שלי אלא שאלה של בני משפחתי שצופים יחדיו עמי במשחקי מונדיאל רוסיה 2018 וכל הזמן שואלים אותי מי הן הדמויות המרצדות אליהם מהמסך ומה תפקידם באולפן המנווט כאילו אני אמור להכירן ? מדובר בכלל טלוויזיוני בסיסי של זיהוי והעברת מידע אוטומטית מה- Host broadcaster הישראלי לצופים שלו, לא רק בקול, אלא גם בסיוע כתוביות. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יוני 2018. מי זאת בתמונה ? אולפן מונדיאל רוסיה  2018 של "כאן" בפתח תקווה תחת ניהולה של הפקת חברת הטלוויזיה "מזמור". מי היא אשת "כאן" הנראית בתמונת ה- Video הזאת ומה תפקידה ? זאת איננה קושיה פרטית שלי אלא שאלה של בני משפחתי שצופים יחדיו עמי במשחקי מונדיאל רוסיה 2018 וכל הזמן שואלים אותי מי הן הדמויות המרצדות אליהם מהמסך ומה תפקידם באולפן המנווט כאילו אני אמור להכירן ? מדובר בכלל טלוויזיוני בסיסי של זיהוי והעברת מידע אוטומטי מה- Host broadcaster הישראלי לצופים שלו, לא רק בקול, אלא גם בכתוביות.(צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

2. בליעתו של ערוץ 10 ע"י לועו של ערוץ 13 (רשת) עשויה לחזק בעקיפין את הערוץ הציבורי "כאן".

אם זה יקרה, הרי שמדובר באסון טלוויזיוני – עיתונאי. אני מקווה שבמקרה של "בליעה" ומחיקתו של ערוץ 10 מהממיר, לפחות חברת החדשות המצוינת של ערוץ 10 תיוותר ותינצל בשלמותה.

3. HBS ופסיקות שיפוט שנוגעות לבעיטות העונשין מ- 11 מ' במונדיאל רוסיה.

ארבעת ציוותי השידור של "כאן" המשייטים ברוסיה 2018 והפרשנים באולפן המנווט של "כאן" בפתח תקווה חייבים להצטייד בספר חוקת הכדורגל ולעיין בחוקים מס' 12 ו- 14, כדי להסביר לצופיהם את מניעי ונימוקי החלטות השופטים.

4. כתרים במונדיאל רוסיה 2018.

הכתרים שקושרים השדרנים והפרשנים בטרם עת לנבחרת אנגליה, שניצחה בבית 7 המוקדם את טוניסיה 1:2, מוקדמים מידי. אנגליה היא נבחרת פיזית מסורתית לא חכמה שתובס במוקדם ו/או במאוחר, ע"י נבחרות חכמות ממנה. לאנגליה אין שום סיכוי להיות אלופת העולם במונדיאל 2018.

כלכלה טלוויזיונית ותחשיבי זכויות שידורים הנוגעים גם להפקת מונדיאל רוסיה 2018 ע"י ערוץ "כאן".

סקירה היסטורית כלכלית קצרצרה : בתקופתי כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1, שילמה רשות השידור ל- FIFA במסגרת חברותה ב- EBU (איגוד השידור האירופי) תמורת זכויות השידורים של כל 64 המשחקים במונדיאל צרפת 1998 סכום של 470000 (ארבע מאות ושבעים אלף) דולר. ההסכם הכספי ההוא עם FIFA (התאחדות הכדורגל הבינלאומית) שנעשה ב- 1998 ע"י ה- EBU היה האחרון בסדרה משולשת של שלושה הסכמי זכויות שידורים רצופים. קדמו ל- 1998 חוזי התשלומים של ה- EBU עם FIFA עבור המונדיאלים של איטליה 1990 וארה"ב 1994. אנוכי ניווטתי בשנים ההן את שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. המנכ"לים שלי היו אז אֲרְיֵה מֶקֶל יבד"ל בשנים 1993 – 1989, מוטי קירשנבאום ז"ל בשנים 1998 – 1993, ואורי פורת ז"ל בקדנציית הניהול ה- 2 שלו בשנים 2001 – 1988. אורי פורת ז"ל היה גם מנכ"ל רשות השידור שלי בקדנציה ה- 1 שלו בשנים 1989 – 1984. קדם לו יוסף "טומי" לפיד ז"ל שהיה מנכ"ל רשות השידור שלי בשנים 1984 – 1979.

ה- EBU (איגוד השידור האירופי,ראשי תיבות של European Broadcasting Union) הפסיד ב- 1996 בטיפשות רבה ובהתנשאות צינית את זכויות השידורים של שני המונדיאלים הבאים ביפן / קוריאה 2002 ובגרמניה 2006. בעניינים מוניטריים אין וואקום. לחלל שנוצר ונפער לרגע קט חדר מיליארדר גרמני בעל חברת KirshMedia בעל הון עצום בשם ליאו קירש. ובאמת, את זכויות השידורים האבודות של שני המונדיאלים של 2002 ו- 2006 קנה ליאו קירש (Leo Kirsh) מ- FIFA בראשות הנשיא השווייצרי ספ בלאטר (Sepp Blater). ליאו קירש שילם סכומים חסרי תקדים שטרם נשמעו כמותם בתעשיית הטלוויזיה הבינלאומית בכל הזמנים תמורת שני המונדיאלים המדוברים ההם 2002 + 2006. אמות הספים רעדו. הנתונים המוניטאריים היו מדהימים בגודלם ובהיקפם : ליאו קירש הסכים לשלם לספ בלאטר תמורת מונדיאל יפן / קוריאה 2002 זכויות שידורים ע"ס 1.000000000 (מיליארד) דולר ועבור מונדיאל גרמניה תוספת של עוד % 25 וסכום העומד על 1.240000000 (כמעט מיליארד ורבע) דולר. לצורך השוואה, צריך להבין ולהכיר את הנתון הבא : ה- EBU (איגוד השידור האירופי הציבורי, העשיר ביותר מבין ששת איגודי השידור הציבוריים בעולם) שילם ל- FIFA בתקופתי (כמנווט שידורי הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית ערוץ 1) תשלום כולל נבון והוגן, "Reasonable price", עבור שלושת המונדיאלים יחדיו של 1990 + 1994 + 1998, על סך של 315.000000 (שלוש מאות וחמישה עשר מיליון) פרנקים שווייצריים. מהסכום הנמוך הנ"ל ההוא נגזר גם ה- Share הכספי ההגיוני של רשות השידור ההיא שלי. והנה עכשיו מגיע ב- 1996 למו"מ החדש שנפתח עם FIFA, גְבִיר – איש פרטי גרמני עשיר מאוד בשם לאו קירש ומסכים לשלם עבור שני מונדיאלים של 2002 + 2006 טבין ותקילין אדירים ע"ס 2.240000000 (שני מיליארד ומאתיים וארבעים מיליון) דולר. אשנה ואומר כי מדובר בנתונים כספיים מדהימים וסנסציוניים שלא הייתה כל סיבה לשלמם ל- FIFA ׁהתאחדות הכדורגל הבינלאומית החמדנית. OK, לשלם צריך – השאלה כמה ? המיליארדר ליאו קירש פשט בסופו של דבר את הרגל בעקבות שתי העסקאות היקרות והמטורפות שלו שערך עם FIFA. מנכ"ל הַנֶפֶל של רשות השידור ב- 2002 יוסף בר-אל (הודח מתפקידו ב- 2005 ע"י ממשלת ישראל) קנה ללא ידיעתי את זכויות השידורים מחברת "צ'ארלטון" הישראלית (נציגתו ו- מתווכת הזכויות בארץ מטעמו של ליאו קירש) ביוקר רב תמורת סכום עתֵּק של 3.800000 (שלושה מיליון ושמונה מאות אֶלֶף) דולר, ואישור לשדר ישיר רק 8 (שמונה) משחקים מתוך סך 64 המשחקים של הטורניר. יוסף בר-אל התחייב (מבלי להתייעץ עמי) לשלם ל- "צ'ארלטון" בעבור כל שידור ישיר של כל משחק משמונת המשחקים הללו סכום של 475000 (ארבע מאות ושבעים וחמישה מיליון) דולר. מנכ"ל הַנֶפֶל הזה של רשות השידור יוסף בר-אל שלא היה לו כל מושג בניהול מו"מ כלכלי מהסוג הזה, ונעדר כל ידע של נתוני העבר הנוגעים לתשלומי זכויות שידורים ב- מונדיאלים הקודמים, החליט גם עבורי כמנווט שידורי הספורט שלו ובעל ניסיון רב שנים בתחום, עקף אותי מבלי ליידע שהוא עוקף אותי, והחליט ללא שום התייעצות מוקדמת עמי על "הפקת Off tube ירושלמית" של מונדיאל 2002 מבלי לאפשר לצוותים שלי וכמנהל הפרויקט להיות נוכחים בשטח במוקד ההתרחשויות והאירועים ביפן וקוריאה. היה מדובר בהתנהגות כוחנית מטופשת ובהחלטה עיתונאית מופרכת מיסודה של האיש שמתיימר להיות מנהיג השידור הציבורי במדינת ישראל, החלטה ששום מנכ"ל רשות שידור קודם לפניו לא לקח, ו- לא הפיל אותה על אנשיו. ובכן, בעידן מנכ"ל רשות השידור ההוא ששמו יוסף בר-אל, הפקתי, ערכתי וניהלתי הפקה מורכבת, מרוחקת מאוד, ויקרה מאוד שמתנהלת ביפן ודרום קוריאה מה- Desk שלי במשרד בירושלים. שידרנו ישיר ב- 2002 Off tube בכפייה (תחת פיקודי הישיר) את שמונת המשחקים מהאולפן שלנו בירושלים (מאיר איינשטיין ז"ל היה שדר ה- Off tube הראשי שלי בירושלים). היה מדובר בשערוריית טלוויזיה מטופשת, מנובזת, לא עיתונאית, ו- בלתי הגיונית בעליל. מאז טורניר מונדיאל מכסיקו 1970 ועד טורניר מונדיאל צרפת 1998 הפקנו, שידרנו, ערכנו, וניהלנו תמיד ישיר מעמדות שידור באצטדיונים ועשינו את עבודתנו העיתונאית ואך ורק מהשטח, ממוקד ההתרחשויות והאירועים. היה מדובר בתפנית בוטה, אידיוטית, וכוחנית בלתי מתקבלת על הדעת. זאת הייתה אחת הסיבות להחלטה ההיא שלי ב- 2002 לטרוק את הדלת למנכ"ל הַעלוב ההוא רשות השידור יוסף בר-אל ולנטוש לעַד את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 שהייתה פעם ביתי השני ולפעמים הראשון, לעַד. בקיץ 2002  בתום מונדיאל יפן / קוריאה הודעתי פנים אל פנים ליוסף בר-אל איש לא מוכשר בעליל, כי אותה הממשלה בראשות אריאל שרון שממנה אותו עכשיו לתפקיד ה- Super האחראי של מנכ"ל רשות השידור תעיף אותו קיבינימט מכיסאו הרָם לאחר שתגלה מי הוא, ותחשוף את פרצופו האמיתי, ובעיקר את חוסר כישרונו ואי יכולתו לנהל רשת שידור ציבורית כה ענפה כמו רשות השידור הציבורית של מדינת ישראל הכוללת בתוכה 2000 (אלפיים) עובדים ומפעילה שתי רשתות טלוויזיה בעִברית ובעַרבית ושתי רשתות רדיו "קול ישראל" בעִברית ועַרבית. Sure enough, זה מה שקרה. ב- 2 במאי 2005 החליטה אותה ממשלת ישראל ואותו ראש הממשלה אריאל שרון (ובתמיכתו המובהקת של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז), אלה שהחליטו להפקיד בידיו ב- 2002 את רשות השידור, להדיח ולסלק אותו עכשיו לאלתר מהכס הרם בגין שני נימוקים עיקריים שחיתות ושוחד מסך. היה מדובר במנכ"ל עלוב. לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל הודח מנכ"ל רשות שידור מכהן לירכתיים האפלוליים של ההיסטוריה של השידור הציבורי. זה היה יוסף בר-אל. דו"ח הדחת מנכ"ל רשות השידור יוסף בר-אל ב- 2005, וסיבות ונימוקי ההדחה, שמורים בארכיון הממשלה.

לחצים, שמועות שווא, מניפולציות, השמצות זדוניות, ושקרים מכל עבר מבית ומחוץ – אינם סיבה לוויתורים. שום אדם איננו דגול דיו כדי שמישהו מאיתנו ימסור את גורלו בידיו, גם אם מדובר במנכ"ל רשות השידור מר יוסף בר-אל ההוא שממשלת ישראל ההיא בראשות אריאל שרון הציבה אותו ב- 2002 בפסגת השידור הציבורי של מדינת ישראל וסילקה אותו מתפקידו הרָם ב- 2005 לירכתיים האפלוליים של השידור הציבורי. 

כלל לא היה מפתיע שמנכ"ל רשות השידור החדש יוסף בר-אל הצהיר פוליטית את מה שהצהיר ללא כחל ושרק בעיתון "מעריב" של יום שישי – 26 באפריל 2002, הצהרה שזעזעה את אוֹשְיוֹת העיתונאות הדמוקרטית במדינה חופשית כישראל. הוא הביע את דעתו באותו היום ההוא בפני גב' שרי מקובר עיתונאית "מעריב" כי הוא כמנהיג השידור הציבורי המיועד (עֶרֶב מינויו למנכ"ל רשות השידור על פי החלטת ראש הממשלה אריאל שרון ובהמלצת השר הממונה רענן כהן) מתחייב כלהלן : "…אם ראש הממשלה יבקש ממני משהו ויגיד לי שהבקשה על פי הערכתו היא לטובת עם ישראל, אעשה מה שהוא יאמר לי…". לא ייאמן…? דווקא ייאמן…! יוסף בר-אל הצהיר את ההכרזה העלובה והמחורבנת הזאת בפרהסיה, קבל עם ועולם ללא כל בושה.

טקסט מסמך : יום שישי – 26 באפריל 2002 . העיתון "מעריב" מנכ"ל רשות השידור המיועד יוסף בר-אל מחווה את דעתו בפני עיתונאית "מעריב" גב' שרי מקובר את על עצמו : אלוהים קרא לי ואמר : ג'ו סיים את המשימה שלך" והוסיף בריאיון שזעזע את אושיות העיתונאות במדינה דמוקרטית כישראל : "אם ראש הממשלה יבקש ממני משהו ויגיד לי שהבקשה היא לטובת עם ישראל , אעשה מה שהוא יאמר לי". כעבור שלוש שנים מיום מינויו לתפקיד מנכ"ל רשות השידור הדיחה אותו ממשלת ישראל במאי 2005 מכהונתו הרמה. (באדיבות העיתון "מעריב").

עננה כבדה רבצה על רשות השידור זה מכבר. ממתי מנכ"ל רשות שידור במדינה חופשית, בעלת חירות, ודמוקרטית מצהיר בפני כל כי הוא יעשה מה שראש הממשלה יבקש ממנו לעשות. חֶשְרָת עָבִים שחורים כיסו את שמי רשות השידור. ולא רק זאת. היה לרשות השידור ההיא בשנים ההן של 2005 – 2001 יו"ר וועד מנהל מתפתל שפוסח על שתי הסעיפִּים, אישיות ירודה בשם נחמן שי (היום ח"כ במפלגת "המחנה הציוני") מי שתמך תמיכה מסיבית והנהן לעבר יוסף בר-אל. היה שם גם את השַר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור רענן כהן שדמותו נחשפה לעיתים קרובות מידי בערוץ 33 של רשות השידור וקולו נשמע ברדיו "קול ישראל". והיה את מנהל ערוץ 33 איזוטרי ו- קירח מרייטינג בשם יוסף בר-אל. אף על פי שערוץ 33 נחשב לא רק ל- דַל, אלא היה נטול כל חשיבות שאיש איננו צופה בו, ונעדר כל מִדְרוּג (לחלוטין), אָרָב יוסף בר-אל והמתין לשעת הכושר להתפלֵח אל כֵּס מנכ"ל רשות השידור שהתפנה לאחר סילוקו משם של המנכ"ל הזמני רן גלינקא. האמת, לא היה בזה כל שלילה. יוסף בר-אל יועצו לשעבר של המנכ"ל הזמני רן גלינקא, היה איש שאפתן שביקש במארס 2002 להעפיל לפסגה ולהתמנות למנכ"ל רשות השידור בעצמו, לאחר שהבוס שלו רן גלינקא הודח בגסות ובבוטות רבה ע"י ראש הממשלה אריאל "אריק" שרון. הבעיה הייתה בהסכמתו של השַר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור רענן כהן באותה ממשלת אריאל שרון להתחשב באמביציות של יוסף בר-אל, לעשות עמו עסקה, ולמנות לתפקיד הרָם איש כל כך ירוד ו- לא מוכשר. השר הממונה רענן כהן הבטיח במארס 2002 לראש הממשלה אריאל שרון כי הוא לא יצטער על הבחירה ביוסף בר-אל ועל מינויו למנכ"ל רשות השידור, וכי מדובר במעשה נכון, בזמן הנכון, ובמקום הנכון. במארס 2002 התמנה יוסף בר-אל למנכ"ל הזמני של רשות השידור (במקומו של רן גלינקא) וביוני 2002 קיבל את מינוי הקבע שלו למשרה הנכבדה לתקופה של חמש שנים עד יוני 2007. היה ברור ש- מדובר במינוי מופרך. שאלת פיטוריו של יוסף בר-אל מהכֵּס הרָם הייתה בסופו של דבר רק עניין של זמן, אם כי זמן ארוך מהצפוי. ב- 2 במאי 2005 החליטה אותה ממשלת ישראל בראשות אותו ראש ממשלה אריאל שרון להדיח את אותו יוסף בר-אל ולסלקו מכהונתו הרמה בעוון שוחד מסך ושחיתות. 13 שרים הרימו את ידם בעד ההדחה. רק 2 שרים דליה איציק ומאיר שטרית שני נאמניו ומעריציו של יוסף בר-אל התנגדו להדחה מחויבת המציאות שלא היה ממנה מנוס. 3 שרים אחרים בנימין נתניהו, דני נווה, ופואד בן אליעזר ז"ל נמנעו בהצבעת ההדחה המפורסמת ההיא.

barel 2טקסט תמונה / מסמך : 3 במאי 2005. זוהי ידיעה ראשית בעמוד הראשון של העיתון "מעריב" בעריכת אמנון דנקנר ז"ל. ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון מדיחה את מנכ"ל רשות השידור יוסף בר-אל מכיסאו הרם, מפטרת אותו, ומסלקת אותו לאלתר מתפקידו בעוון שוחד מסך ושחיתות. תזכורת מרה לעיתונאים רבים ב- ערוץ 1 וב- רדיו "קול ישראל" וגם לאנשי הוועד המנהל של רשות השידור ולאנשי מליאת רשות השידור אומרי הֵן שתמכו והסכימו ביודעין וברצון לשתף עמו עם יוסף בר-אל פעולה. (באדיבות העיתון "מעריב").

הנה המשך התחשיבים של עלויות זכויות השידורים : מונדיאל 2006 שודר בארץ ע"י חברת "צ'ארלטון". זכויות השידורים של מונדיאל דרום אפריקה 2010 שָבוּ ל- EBU. ה- Share של ערוץ 1 ז"ל במסגרת חברותו ב- EBU במונדיאל דרום אפריקה 2010 עמד על תשלום זכויות שידורים בגובה של 5.000000 (חמישה מיליון) euro. תוספת של % 10 העמיד את תשלום זכויות שידורים תמורת מונדיאל ברזיל 2014 ע"ס של 5.500000 (חמישה מיליון וחצי) euro.  עבור מונדיאל רוסיה 2018 נדרש ערוץ 1 ז"ל ההוא להוסיף במסגרת חברותו ב- EBU תוספת של 800000 (שמונה מאות אלף) euro. סכום זכויות השידורים שנדרש ממנו האמיר ל- סך של 6.300000 (שישה מיליון ושלוש מאות אלף) euro. בינתיים מֵת ערוץ 1 ועל חורבותיו קם "כאן" הציבורי. "כאן" איננו מחזיק חטיבת ספורט משלו ולכן עורך את ההפקה של מונדיאל רוסיה 2018 יחדיו ובעצה אחת עם חברת ההפקה "מזמור" של מר דני לנקרי ובשיתוף ציוותי השידור של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ושל ערוץ הספורט "צ'ארלטון".

עמיחי שפיגלר והפרשן שלו עומרי אפק העניקו צל"שים למכביר לנבחרת בלגיה שהביסה את טוניס 2:5 במשחק ביניהן בבית המוקדם מס' 7 במוסקבה (שבת – 23 ביוני 2018). היי רגע אחד מי זאת טוניס בדיוק ? האם מדובר בשבחים מוקדמים מידי בטרם עת ו/או שֶמָא נבחרת בלגיה באמת מוּרֶמֶת מעַם ? 

טקסט תמונה : יוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הצוות השלישי של "כאן" ברוסיה 2018, השדר המוביל עמיחי שפיגלר (משמאל) והפרשן שלו עומרי אפק (מימין). קיצוני מימין זהו אחד המנחים האנונימיים של "כאן" שמוביל ומנווט מהאולפן בארץ מאולפן "מזמור" בפתח תקווה את שידורי מונדיאל רוסיה 2018. הערוץ הציבורי "כאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת אנטי ווירוס ל- Off tube. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. זהו כאמור הצוות השלישי של "כאן" ברוסיה 2018. השדר המוביל עמיחי שפיגלר, משמאל והפרשן שלו עומרי אפק, מימין. (מימין). הערוץ הציבורי "כאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת אנטי ווירוס ל- Off tube. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

עמיחי שפיגלר והפרשן שלו עומרי אפק העניק צל"שים למכביר לנבחרת בלגיה שהביסה את טוניס 2:5 במשחק ביניהן בבית המוקדם מס' 7 במוסקבה (שבת – 23 ביוני 2018). הנה חלק מהם : "…איזה פתיחה מסחררת לבלגיה ומאמנה רוברטו מרטין…" + "…אוהו בלגיה, בלגיה, בלגיה את משחקת כמו נבחרת גדולה…" + "…את זה כבר אי אפשר לעצור…רומולו לוקאקו…זה כדורגל מושלם מה שאתם רואים עכשיו…" + "…קרנבל של כדורגל בלגי כאן באצטדיון "ספרטק" במוסקבה… + "…בלגיה נבחרת מפחידה ביום טוב שלה…" + "…העולם כולו ראה כאן נבחרת בלגית גדולה…". דברי שבח נָאִים אך רק רגע אחד מר עמיחי שפיגלר ומר עומרי אפק, מי זאת טוניס בדיוק ? אַט לכם. רָאֹה נִרְאֶה את בלגיה במשחקה האחרון ב- 28 ביוני 2018 על הבכורה בבית מס' 7 נגד נבחרת אנגליה, ואח"כ נכלכל את צעדינו, ואולי נהיה חכמים יותר. בלגיה היא נבחרת טובה שטרם ניצבה בפני מבחנים משמעותיים במונדיאל רוסיה 2018. מי הן בדיוק נבחרות פנמה וטוניס שכנותיה בבית המוקדם מס' 7 ? עוד חזון למועד. הפרשן עומרי אפק רוצה להחליף את מקצועו ולהיות שדר. אחרת לא ניתן להסביר מדוע הוא משתמש בטקסטים כה ארוכים ובכל כך הרבה מילים כדי להביע רעיונות כדורגל כל כך פשוטים. עומרי אפק חוזר על עצמו ועל פרשנויותיו אין סוף פעמים ברוסיה 2018. הוא עושה כל מאמץ להשתוות ברוסיה 2018 למעמדו הנמוך כפרשן בישראל בליגת הכדורגל נטולת כישרון בישראל לצידם של אלי גוטמן ומודי בר און בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים, ושוכח כי מדובר במונדיאל. אינני פוסל לחלוטין את הידע של עומרי אפק הוא היה בעברו שחקן כדורגל בליגת העל הישראלית אולם עליו לייתר % 80 מהטקסטים שלו, אם באמת אִכְפַּת לוֹ מאיתנו. עליו לזכור שהמיקרופון הוא האויב שלו והוא נדרש להיכנס לשידור רק במצבים שבאמת נדרש לפַרְשֵן אותם למען פשוטי העם. קו השידור המשותף של עמיחי שפיגלר את עומרי אפק רווי, גדוש, ומלא עד גדותיו. מישהו ב- "כאן" צריך להתערב ולחתוך.

טקסט תמונה : 20 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. קפטן ושחקן נבחרת פורטוגל מציג את עליונותו האתלטית (כדורגלן בעל קואורדינציה גופנית משוכללת, שהוא גם אצן מהיר, ובעל ניתור גבוה ומרשים) לאחר שכבש את שער הניצחון 0:1 נגד מרוקו. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

שדר "כאן" שרון נסים והשופט הגרמני פליקס בריך (Felix Brich) בדקה ה- 65 משחק שווייץ – סרביה 1:2 ב- קלינינגראד (שידור ישיר ב- "כאן", יום שישי – 22 ביוני 2018). שרון נסים הבחין היטב בטעותו הקשה והחמורה של שופט המשחק ובטרגדיה הסרבית.  

ראיתי בימי חלדי אלפי משחקי כדורגל בארץ ובעולם. הפקתי, ערכתי, ניהלתי, ניווטתי, והעליתי לאוויר של הטלוויזיה הישראלית הציבורית 6 (שישה) מונדיאלים ממוקדי ההתרחשויות ב- ארגנטינה 1978 + ספרד 1982 + מכסיקו 1986 + איטליה 1990 + ארה"ב 1994 + צרפת 1998 + יפן / קוריאה 2002 (היחיד בשיטת Off tube בעידן מנכ"ל רשות השידור המושחת ההוא יוסף בר-אל, מי שהודח ב- 2005 ממשרתו ע"י ממשלת ישראל והיועץ המשפטי שלה מני מזוז בגין שחיתות ושוחד מסך). מעולם לא ראיתי כיצד שני שחקנים שווייצריים סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה מס' 2) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם בעוצמה את החלוץ הסרבי אלקסנדאר מיטרוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי ומפילים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. התבוננות חוזרת ונשנית ב- Replays הרבים גם ב- SSM של HBS משני כיווני צילום מנוגדים שמדגישים כי שני השחקנים השווייצריים אינם מתעניינים בנעשה על כר הדשא אלא מנוי וגמור עמם ללפות בכוח ולחבק בזרועותיהם בעוצמה את החלוץ הסרבי המסוכן. את תופעת האלימות חסרת התקדים הזאת רואה השופט הגרמני פליקס בריך ש- ניצב מטרים ספורים ממקום ההתרחשות, אולם פוסק באורח מוזר, מביך, שִקְרִי, ומופרך על עבירה של אלקסנדאר מיטרוביץ' נגד השווייצריים ואולי על עבירה שלו בגין התחזות, במקום לפסוק על בעיטת עונשין מ- 11 מ' לזכותו. השופט המרכזי פליקס בריך מוותר על האופציה ההכרחית והמתחייבת מסיטואציית ההתגוששות הזאת ול- אוּץ ולצפות מייד ב- VAR. כל העולם רואה שאלקסנדאר מיטרוביץ' נשדד לאור היום בסגנון היאבקות חופשית נטול חוקים, שקרוי Wild  open Judo ו/או Japanise Sumo ו/או Open Wrestling חסר חוקים בסגנון "…Catch as you can". רק לא השופט הגרמני פליקס בריך. שדר "כאן" שרון נסים היטיב לשדר ישיר את שערוריית השיפוט הזאת שטרם נראתה כדוגמתה בהיסטוריה של הכדורגל מאז הומצא המשחק.

על רקע ה- Replays ב- SSM, שַח שרון נסים לצופיו ולפרשן שלו ניר לווין, כלהלן : "…פליקס בריך נותן עבירה של מיטרוביץ' ולא על מיטרוביץ' כפי שמיטרוביץ' חושב…בוא נראה…תראה איך תופשים את מיטרוביץ'…איך הוא יכול לתת כאן עבירה של מיטרוביץ'…שניים תפשו את מיטרוביץ'…תשמע, זאת עבירה ברורה על מיטרוביץ'…שניהם תופשים אותו ב- ארבע ידיים, לופטים אותו ומפילים אותו לקרקע…אני לא יודע איך זה לא פנדל…אני לא מבין…". שרון נסים מטיל כתב קטגוריה לזירת המשחק נגד שני השחקנים השווייצריים. הוא צודק בהתרשמותו ובכל מילה שלו (למעט אי זיהויים של שני הנאשמים). אני מוצא לנכון להביא כאן 10 (עשר) תמונות שמעידות איזה עוול נורא עולל השופט הגרמני פליקס בריך ל- אלקסנדאר מיטרוביץ' ולנבחרת סרביה כולה. מדובר בעיוות דין חסר תקדים מה עוד שהשופט האחראי הראשי וויתר מרצונו לבדוק את מראות האירוע שאיננו שנוי כלל במחלוקת במערכת ה- VAR. שדר "כאן" שרון נסים צדק צדק מוחלט באבחנתו. אילו אני נשיא FIFA הייתי מדיח מייד מהטורניר את השופט הגרמני פליקס בריך שסרח ומעיף אותו הביתה. בושה וחרפה. הבה נתבונן בתמונות ה- Video הבאות שעוסקות בקרב היאבקות בסגנון חופשי נטול חוקים שניהלו שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ נגד חלוץ החוד של סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ'.

טקסט תמונה : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. תמונת מצב ב- Long shot של המצלמה המובילה המרכזית המציגה את מיקום שחקני שתי הקבוצות היריבות עם תחילת ההתגוששות של שחקני שווייץ נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ'. סרביה בתלבושת האדומה תוקפת את שערה של שווייץ (משמאל). השופט המרכזי הגרמני פליקס בריך / Felix Brych ניצב על קשת ה- 16) משקיף על הנעשה ורואה בבירור כי שני שחקנים שווייצריים לופתים ומחבקים את החלוץ הסרבי אלקסנדאר מיטרוביץ' משמאל ליד רחבת ה- 5 השווייצרית (בטרם הגבהת הכדור של שחקן סרבי (קיצוני מימין), כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית ואולי בעימות ב- ג'ודו, ולא מגיב. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. תמונת מצב דומה ב- Long shot של מצלמת ה- 16 המציגה את מיקום שחקני שתי הנבחרות בעת תחילת ההתגוששות של שחקני שווייץ נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ'. סרביה בתלבושת האדומה תוקפת את שערה של שווייץ (משמאל). השופט המרכזי הגרמני פליקס בריך / Felix Brych (ניצב על קשת ה- 16) משקיף על הנעשה ו- רוֹאֶה בבירור כי שני שחקנים שווייצריים לופתים ומחבקים את החלוץ הסרבי אלקסנדאר מיטרוביץ' בתחתית התמונה ליד רחבת ה- 5 השווייצרית (בטרם הגבהת הכדור של שחקן סרבי (ליד קו האורך מנגד), כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית ואולי בעימות ג'ודו, ולא מגיב. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (1) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. הסצנה הראשונה של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון פרוע ללא חוקים של Catch as you can שמנהלים המֵגֵינִים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון בו הכל מותר, Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומפילים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן"). 

טקסט תמונה (2) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. הסצנה השנייה של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון בו הכל מותר, Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומפילים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (3) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. הסצנה השלישית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומכניעים ו- מפילים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (4) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. הסצנה הרביעית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומורידים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (5) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. הסצנה החמישית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון בו הכל מותר, Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומעיפים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (6) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. הסצנה השישית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון פרוע נטול חוקים Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון פרוע נטול חוקים על כר הדשא Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, וזורקים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (7) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. המצלמה מהזווית הנגדית חושפת את הסצנה השביעית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון בו הכל מותר, Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, וזורקים אותו ב- "איפון" לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (8) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. המצלמה מהזווית הנגדית חושפת את הסצנה השמינית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון פרוע נטול חוקים Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומטיחים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה (9) : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. הדקה ה- 66 במשחק שווייץ – סרביה 1:2 באצטדיון ב- קלינינגראד. המצלמה מהזווית נגדית חושפת את הסצנה התשיעית של קרב בהיאבקות החופשית בסגנון פרוע נטול חוקים Catch as you can שמנהלים המגינים של נבחרת שווייץ בתלבושת הלבנה נגד חלוץ סרביה אלקסנדאר מיטרוביץ' בתלבושת האדומה. יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. האצטדיון בקלינינגראד. הדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. שני שחקני הגנה של נבחרת שווייץ סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, לובש את החולצה הלבנה מס' 2, מימין) ו- פביאן שהאר (Fabian Schaer לובש את החולצה הלבנה מס' 22, משמאל) לופתים שניהם יחדיו ומחבקים בזרועותיהם את החלוץ הסרבי בתלבושת האדומה אלקסנדאר מיארוביץ' בן 23 החסון ו- גבה הקומה (1.90 מ') ברחבת השער השווייצרי, כאילו מדובר בקרב היאבקות חופשית בסגנון Catch as you can, ולא במשחק כדורגל, ומטיחים אותו בכוח לכר הדשא, עבירה שמחייבת בו במקום בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צולם ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. שווייץ – סרביה 1:2. זהו אחד הגברתנים השווייצריים השחקן פביאן שהאר (Fabian Schaer מס' 22) שהתעניין יתר על המידה בנעשה על כר הדשא במשחק שווייץ – סרביה, ונועד יחדיו עם חברו סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, מס' 22) רק איך וכיצד לבלום בכל דרך חוקית ו/או לא חוקית את החלוץ הסרבי אלקסנדאר מיטרוביץ, כאשר המטרה שלו מקדשת את האמצעים. צוות השידור שרון נסים וניר לווין לא זיהה את שני לוחמי ה- Sumo השווייצריים שנלחמו נגד אלקסנדאר מיטרוביץ'. לא בסדר. (צילום ב- iphone. (באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יום שישי – 22 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. שווייץ – סרביה 1:2. זהו אחד הגברתנים השווייצריים  השחקן סטפאן ליכטשטיינר (Stephan Lichtsteiner, מס' 22) שכמו חברו פביאן שהאר לא עשה חשבון לרוח הספורטיבית של ההתמודדות, והיה נחוש לבלום בכל דרך חוקית ו/או לא חוקית את החלוץ הסרבי אלקסנדאר מיטרוביץ, כאשר המטרה שלו מקדשת את האמצעים. צוות השידור שרון נסים וניר לווין לא זיהה את שני לוחמי ה- Sumo השווייצריים שנלחמו נגד אלקסנדאר מיטרוביץ'. לא בסדר. (צילום ב- iphone. (באדיבות "כאן").

הפרשן מוטי איווניר והמשחק קרואטיה – ארגנטינה 0:3 ב- 21 ביוני 2018 בבית המוקדם מס' 4 בניז'ני נובגורוד של מונדיאל רוסיה 2018.

מוטי איווניר הפרשן המוביל של השדר המוביל רמי ווייץ יודע כדורגל, מבין כדורגל, מכיר את תורת המשחק וגם בין הבודדים שמצניע את לשונו, אולי גם מפני שהשדר המוביל שלו רמי ווייץ מבין דבר ו/או שניים בטלוויזיה החוצצים בין מלל לפטפוט, והוא שמשגיח על הפרשן שלו. ידיד שיושב לידי מעיר לי, "…מהיכן מוטי איווניר לוקח את הסמכות לומר לנו שארגנטינה הגיעה לא מוכנה למשחק נגד קרואטיה…(?) OK מוטי איווניר יודע ומבין את תורת כדורגל, אז מדוע הוא איננו מצליח להדריך קבוצות ונחשב למאמן כושל…(?) מדוע אני צריך להאמין לו כפרשן…(?) תראה מר יואש אלרואי אפילו בעונה האחרונה 2018 – 2017 שלו כמאמן הפועל ת"א, ה- Owners של המועדון גירשו אותו, העניקו לו חותמת של מאמן כושל, ומינו במקומו את המאמן קובי רפואה שהחזיר את הפועל ת"א לליגת העל…(!)". אין לי תשובה טובה לידידי. גם ניר לווין הוא מאמן כושל ומישהו ב- "כאן" החליט לשלוח אותו כפרשן לרוסיה 2018. גם טל בנין הוא מאמן כושל שפוטר העונה 2018 – 2017 מקבוצת סכנין ומוצא את מקומו כפרשן באולפן המנווט של "כאן" בפתח תקווה את רוסיה 2018.

טקסט תמונה : מונדיאל רוסיה 2018. נתב התמונה של "מזמור" באולפן בהרצליה מעלה תמונה משותפת של השדר המוביל רמי ווייץ (מחזיק במיקרופון "כאן") והפרשן לצדו (משמאל) מוטי איווניר (שניהם נמצאים ברוסיה) יחדיו עם המנחה האנונימי של אולפן מונדיאל רוסיה 2018 באולפני "מזמור" בפתח תקווה. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן").

טקסט תמונה : יוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. השדר המוביל רמי ווייץ (מימין, מחזיק במיקרופון "כאן") והפרשן לצדו (משמאל) מוטי איווניר, שניהם עושים את עבודתם העיתונאית ומשדרים ישיר את משחקי מונדיאל רוסיה 2018 מהשטח ממוקדי ההתרחשויות ברוסיה הענקית. הערוץ הציבורי "כאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת אנטי ווירוס למחלת ה- Off tube. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן"). 

מוטי איווניר הוא פרשן בעל טביעת עין שרואה את מה שחלק נכבד מציבור הצופים שלו איננו יודע להבחין בהם. 4 דקות ו- 16 שניות לאחר שריקת הפתיחה למשחק קרואטיה – ארגנטינה 0:3 חורץ מוטי איווניר משפט פרשנות חשוב, "…אלו בדיוק החורים ש- פרישיץ' הקרואטי יעשה מהם צרות לארגנטינה…אין מגן בעצם לארגנטינה…מי שצריך לקחת אותו זה הבלם הימני מרקאדו, אבל הוא רחוק מפרישיץ', ומי שרחוק מפרישיץ' משלם מחיר…יש לו לפרישיץ' מהירות, יש לו עוצמה, יש לו בעיטה אדירה…ולקרואטיה יש שחקנים מסוכנים במצבים נייחים…ארגנטינה חושש מהמשחק הזה…". כש- שעון המשחק מורה כי חלפו 5:57 דקות, מחזק מוטי איווניר את טיעונו ושח לרמי ווייץ, כלהלן : "… אני רוצה להגיד לך שהעובדה שארגנטינה משחקת בלי שחקנים באגפים לשמור על פרישיץ' ואת רביץ' בצד השני, זה על הגבול לא להיות מוכנים למשחק הזה…אבל מי שמשחק נגד קרואטיה, איך אפשר בכלל לבוא למשחק הזה בלי מגינים שזאת הנקודה החזקה ביותר של הקרואטים…". הטקסטים של מוטי איווניר מסורבלים והטקסטים שלו אינם מבריקים, אולם בסופו של עניין הוא צדק. בתום התבוסה 0:3 של ארגנטינה לקרואטיה קובע מוטי איווניר, "…ביזיון, חרפה לארגנטינה…למה שארגנטינה תנצח בכלל במצבה את ניגריה במשחק האחרון בבית המוקדם מס' 4…".

הפרשן מוטי איווניר והמשחק גרמניה – שוודיה 1:2 ב- 23 ביוני 2018 בבית המוקדם מס' 6 במונדיאל רוסיה 2018.

מוטי איווניר : "…זה פשוט מדהים לראות את הנבחרת הגרמנית מובכת פעם אחר פעם…מה שאנחנו רואים כאן זה גרמניה…זה כלב נובח שלא נושך…", ואח"כ מסתבך עם חוקת הכדורגל, ו- נכנס להרפתקה ולמלכודת שיפוט. למרות שהמצלמות HBS מוכיחות בבירור ב- SSM (ראשי תיבות של Super Slow Motion) כי שחקן נבחרת גרמניה ג'רום בואטנג מס' 17 דוחף בידו ומכשיל מאחור את החלוץ השוודי ברג בתוך רחבת ה- 16 הגרמנית ומוציא אותו משיווי משקלו. מדובר בעבירה שמחייבת בעיטת עונשין מ- 11 מ'. מוטי איווניר טוען שלא הייתה כאן עבירה. השופט המרכזי במשחק הפולני Szymon Marciniak (סיימון מארצ'יניאק) מסכים עם דעתו השגויה של מוטי איוואניר, במקום למחול על כבודו האישי כדי לרוץ לחקור ולברר את האמת,  ו- להתייעץ עם מערכת הטלוויזיה VAR (ראשי תיבות של Video Assistant Referee) האמורה לסייע לשופטים בעתות מצוקה ורגעי מחלוקת. ובכן, מצלמות HBS ומערכת ה- Replays המשוכללת עושה שמות לא רק בשופטים אלא גם בפרשנים.

טקסט תמונה : מוצ"ש – 23 ביוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. ערוץ 12 ("קשת"). רמי ווייץ ומוטי איווניר משדרים ישיר את המשחק גרמניה – שוודיה 1:2. ז'רום בואטנאנג מס' 17 בחולצה הלבנה דוחף ביד ימין ומכשיל מאחור את החלוץ השוודי ברג. מדובר בעבירה שהעונש בגינה הוא בעיטת עונשין מ- 11 מ'. (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ 12 / "קשת"). 

נדב יעקובי ואורי אוזן והמשחק דנמרק – אוסטרליה 1:1 בבית המוקדם מס' 3 במונדיאל רוסיה 2018.

טקסט תמונה : יוני 2018. מונדיאל רוסיה 2018. השדר המוביל נדב יעקובי (מימין, מחזיק במיקרופון "כאן") והפרשן לצדו (משמאל) אורי אוזן. שניהם עושים את עבודתם העיתונאית ומשדרים ישיר את משחקי מונדיאל רוסיה 2018 מהשטח ממוקדי ההתרחשויות ברוסיה הענקית. הערוץ הציבורי "כאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת אנטי ווירוס למחלת ה- Off tube. (צילום ב- iphone. באדיבות "כאן"). 

שחקן נבחרת דנמרק כריסטיאן אריקסן מבקיע שער בדקה ה- 7 של המשחק ונבחרתו צועדת ביתרון 0:1. נדב יעקובי זועק למיקרופון בכל כוחו, "איזה שער…0:1 לדנמרק…". מדובר בשדר – עיתונאי טלוויזיה מהטובים במדינת ישראל שמתאר בדרמטיזציה דומה כל הבקעת שער שהוא רואה. הפרשן שלו אורי אוזן מחרה – מחזיק אחריו, "…איזה איכויות יש לילד הזה…אני מכיר אותו עוד מגיל 17 בקבוצת אייאקס…(נדב יעקובי מתפרץ, "איזה בישול של יורגנסון…") תראה את הסיום של אריקסון…הוא ימני כמובן אבל תראה את רגל שמאל שלו…פצצה מתחת למשקוף…זה נראה כדור קל, אבל הוא משחרר את הכדור כל כך מהר שלשוער האוסטרלי אין סיכוי…שלמות ב- ביצוע…". נדב יעקובי ואורי אוזן יוצרים ציפיות עצומות. אבל הדקות נוקפות, אוסטרליה משווה ל- 1:1. זוהי גם תוצאת הסיום. איזה כריסטיאן אריקסן ואיזה נעליים. איזה דנמרק ואיזה סנדלים. נאדה. השידור הישיר שלהם רב הציפיות מסתיים בקול דממה דקה. משחק משעמם. אני מתרשם דווקא מהשופט המרכזי של המשחק הספרדי אנטוניו מאתאולאהוז (Antonio Mateulahoz). בדקה ה- 36 הוא מוחל על כבודו ונעתר לבקשת הנבחרת האוסטרלית שטוענת לפנדל לזכותה בעקבות נגיעת יד ברחבה של שחקן דני. השופט אץ ללא היסוס להתייעץ עם מערכת הטלוויזיה VAR ולקבל ממנה סיוע כדי לבדוק ולאָמֵת את אירוע נגיעת היד של שחקן דנמרק Yurary (לובש את החולצה מס' 20) ברחבת ה- 16 של נבחרתו. אנטוניו מאתאולאהוז מחליט להעניש את יורארי ופוסק על בעיטת עונשין מ- 11 מ' לטובת אוסטרליה. האוסטרלי מייקל יידינאק השווה את התוצאה ל- 1:1.

אפילוג.

שידורי הטלוויזיה של הערוץ הציבורי "כאן" את מונדיאל רוסיה 2018 מושכים תשומת לב ענקית בשעה ששדותיהם ויבולם של קיבוצי ויישובי עוטף עזה נשרפים מידי יום ביומו כבר שלושה חודשים מידי עפיפוני התבערה של ארגוני הטרור העזתיים, החמאס והג'יהאד האיסלאמי. אין יום שעובר מבלי שאני קורא פרק אחד ו/או שניים בתנ"ך. עכשיו אני מוצא בספר הנביא עמוס פרק א' פסוק ו' את הטקסט הבא : "כּה אָמַר ה' עַל שְלוֹשָה פִּשְעֵי עַזָּה וְעַל אַרְבָּעָה לא אֲשִיבֶנוּ עַל הַגְלוֹתָּם גָלוּת שְלֵמָה לְהַסְגִיר לְאֶדוֹם. וְשִלַחְתִּי אֵש בְּחוֹמַת עַזָּה וְאָכְלָה אַרְמְנוֹתֶיהָ". באותו ספר עמוס כתוב בפרק ט' פסוק יג : "הִנֵה יָמִים בָּאִים נְאוּם ה' וְנִיגַש חוֹרֵש בַּקוֹצֵר וְדוֹרֵךְ עֲנָבִים בְּמוֹשֵך הַזָרַע , וְהִטִיפוּ הֶהָרִים עָסִיס וְכל הַגְּבָעוֹת תִּתְּמוֹגַגְנָה. וְשַבְתִּי אֶת שְבוּת עַמִּי יִשְרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשָמוֹת וְיָשָבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָתוּ אֶת יֵינָם וְעָשוּ גַנוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם. וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלא יִנָתְּשוּ עוֹד מְעַל אַדְמָתָם אֲשֶר נָתַתִּי לָהֶם אָמַר ה' אֳלוֹהֶיךָ". ההיסטוריה התנ"כית היא שוות תוכן להיסטוריה הנוכחית במלאת 70 שנים לתקומת מדינת ישראל. היא איננה שונה מבימים עברו. היא רק סבה על צירה.

פוסט מס' 750. הועלה לאוויר ביום ראשון – 24 ביוני 2018.

 

 


תגובות

פוסט מס' 750. מונדיאל רוסיה 2018 (3). השַדָּר שָרוֹן נסים חושף את טעותו החמורה וקשה מנשוא של השופט הגרמני פליקס בריך (Felix Brych) בדקה ה- 65 במשחק שווייץ – סרביה 1:2. אין דברים כאלה בו שופטי כדורגל בועטים בפרהסיה בחוקת המשחק. קבוצת הטלוויזיה HBS וכמות המצלמות העצומה (40) המותקנות בכל ניידת שידור במונדיאל רוסיה 2018 פלוס מערכות Replays משוכללות מצוידות ב- SSM עושות שַמוֹת בשופטים. הפרשן מוטי איוואניר היה הראשון שהוריד את מסכת ה- Camouflage ממדיה של נבחרת ארגנטינה וחשף את חולשתה ואת נפילתו של ליאו מסי בעת השידור הישיר של המשחק בבית המוקדם מס' 4, קרואטיה – ארגנטינה 0:3 (יום חמישי – 21 ביוני 2018 בניז'ני נובגורוד). הוֹוֶה ועָבָר. חֲבֵר קוֹמְרָאד בלכתך אל מיקרופון הטלוויזיה – שמור על כבודך המקצועי, שפשף ופקח עיניך, חַדֵד אוזניך, והַצְנָע את לְשוֹנְךָ. מיקרופון הטלוויזיה והרדיו הוא אויבם הגדול של כל שַדָּר ופַרְשָן באשר הם. ביקורת טלוויזיה (3). הערוץ הציבורי "כָּאן" רשאי להרגיש מבורך בשעה שהוא מעניק החינם לציבור עצום של צופי טלוויזיה בארץ גלולת חיסון אנטי ווירוס למחלת ה- Off tube. פוסט מס' 750. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 24 ביוני 2018.  — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>