פוסט מס' 791. מַה שֶּהָיָה הוּא שֶיִהְיֶה וּמַה שֶּנַּעֲשֶה הוּא שֶיֵעָשֶה וְאֵין כָּל חָדָש תַּחַת הַשָּמֶֹש (1). קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד צדק. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 3 בפברואר 2019.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים. חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר. 

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, לא נכתב, ולא נערך למען מטרות רווח כספי, ו/או למען רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

———————————————————————————————–

פוסט חדש מס' 791 : הועלה לאוויר ביום ראשון (19.45) – 3 בפברואר 2019.

———————————————————————————————–

פוסט מס' 791. מַה שֶּהָיָה הוּא שֶיִהְיֶה וּמַה שֶּנַּעֲשֶה הוּא שֶיֵעָשֶה וְאֵין כָּל חָדָש תַּחַת הַשָּמֶֹש (1). קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד צדק. כל הזכויות שמורות. פוסט מס' 791. הועלה לאוויר ביום ראשון – 3 בפברואר 2019. כל הזכויות שמורות.

טקסט תמונה : 2003 – 2002 . אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. ניסוחים בינלאומיים : שום אדם איננו דגול דיו כדי שמישהו מאיתנו ימסור את גורלו בידיו. גם אם מדובר במנכ"ל רשות השידור מופרך בשֵם יוסף בר-אל האיש שממשלת ישראל בראשות אריאל שרון העניקה לו את התואר מ"מ מנכ"ל רשות השידור במארס 2002 והציבה אותו כ- מנכ"ל קבוע בפסגת השידור הציבורי ב- 2 ביוני 2002 לתקופה של חמש שנים עד 2 ביוני 2007. אולם אותה הממשלה ואותו ראש ממשלה אריאל שרון התעשתו גם אם באיחור רב וסילקו והדיחו את אותו יוסף בר-אל הכושל והמופרך לעַד מהַכֵּס ומתפקידו הַרָם ב- 2 במאי 2005 לעבר הירכתיים האפלוליים של ההיסטוריה הטלוויזיונית של מדינת ישראל. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

טקסט תמונה : קיץ 1989. הימים ההם – הזמן ההוא לפני שנות דוֹר. חלק מהצוות שלי ואנוכי בעת ובצֵל ההכנות וההתכוננות לקראת מבצע השידורים הישירים הבינלאומי הגדול שלנו, מונדיאל איטליה 1990. התמונה צולמה בחצר הטלוויזיה הישראלית הציבורית בירושלים ליד האנטנה הלוויינית המרכזית שלנו המחוברת ו- מקושרת ל-לוויין ה- ECS של איגוד השידור האירופי ה- EBU. זיהוי הנוכחים בתמונה משמאל לימין : המגישה אורית כסיף, השדר רמי ווייץ (מחבק את אורית כסיף), אמנון ברקאי, השדר נסים קיוויתי, משה גרטל, יוני קנלר ראשו מציץ), אנוכי יואש אלרואי, אורן רוזנשטיין ראשו מציץ), השדר יורם ארבל, נסים מזרחי, ואורי לוי (ראשו מציץ). (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

פרפראות.

א. וויטוריה באסקוניה-מכבי ת"א 73:97 במסגרת המחזור ה- 21 ב-Euroleague ב-31 בינואר 2019. שידור ישיר מספרד בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים (לא Off tube) בהובלת ניב רסקין וגור שלף.

1. קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א ספגה ביום חמישי – 31 בינואר 2019 תבוסה קשה 73:97 במשחק החוץ שלה במחזור ה- 21 ב- Euroleague נגד הקבוצה הספרדית וויטוריה -בסקוניה. האם הניצחונות הקודמים של מכבי ת"א בראשותו של המאמן יאניס ספרופולוס ועכשיו ההפסד הכבד נגד וויטוריה-בסקוניה בבחינת מצב שמדע הפסיכולוגיה מגדיר אותו כ- "הֶטְרֶם ונְסִיגָה"…?

2. הנהלת ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים עשתה לי טובה והטיסה ל-וויטוריה את השדר המוביל ניב רסקין והפרשן גור שלף.

3. ניב רסקין וגור שלף צוות השידור הוותיק של ערוץ הספורט מס' 55 הפיקו בוויטוריה שיעמומון טלוויזיוני בשידור ישיר. מה כבר יכול להיות מעניין ומרתק בהתמודדות בזירת המשחק ב- וויטוריה בו פער הנקודות והפרש היכולת והכישרון בין שתי הקבוצות הללו האמריקנית-ישראלית והספרדית הבינלאומית נע בין 20 ל- 30 נקודות לטובת הקבוצה הספרדית המארחת…???

טקסט תמונה : יום חמישי – 31 בינואר 2019. היכל הכדורסל של קבוצת וויטוריה-בסקוניה. שחקני החמישייה של מכבי ת"א (כולם שכירים אמריקניים) מחליפים לחיצות ידיים עם שחקני וויטוריה-בסקוניה בטרם שריקת הפתיחה. אינני יכול להזדהות עם קבוצת כדורסל ישראלית ששחקני החמישייה הפותחת שלה הם שכירים אמריקניים ללא נוכחותו של אף שחקן ישראלי אותנטי צבר יליד הארץ. זיהוי שחקני מכבי ת"א בתלבושת הצהובה משמאל לימין : סקוטי ווילבקין (מס' 1), ג'רמי פארגו (מס' 2), טאריק בלק (מס' 28), אנג'לו קלויארו (מס' 4), וג'וני אובראיינט (מס' 3). מבין שחקני וויטוריה-בסקוניה ניתן לזהות את : הצרפתי ווינסנט פרייה (מזוקן, מס' 17, גובהו 2.13 מ'), שילדס שאבון מדנמרק (מס' 31, גובהו 2.01 מ'), ולידו הגרמני יוהאנס וויטמאן (גובהו 2.14 מ', לוחץ את ידו של שחקן מכבי ת"א טאריק בלק). (צולם ב- Iphone. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים).

טקסט תמונה : יום חמישי – 31 בינואר 2019. היכל הכדורסל של קבוצת וויטוריה-בסקוניה. השדר המוביל ניב רסקין (מימין) מראיין בהיכל הספורט בוויטוריה את מאמן מכבי ת"א יואניס ספרופולוס (משמאל) בתום התבוסה של קבוצתו לקבוצה הספרדית וויטוריה בסקוניה בתוצאה 73:97. אין תחליף לעיתונאות שטח ולנוכחותם של הסוקרים, השדרנים, והפרשנים במוקד התרחשויות האירועים גם אם מכבי ת"א מנוצחת. (צולם ב- Iphone. באדיבות ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים). 

4. צפיתי בשידור הישיר של משחק התבוסה בו הורידה וויטוריה בסקוניה את מכבי ת"א לקרשי הזירה ב- Knock out, בתוצאה 73:97. היה מדובר בבזבוז זמן.

5. מה עושים השחקנים הללו של מכבי ת"א בדיוק עם מאמנם יאניס סופרופולוס בזירת האימונים בהיכל הספורט ביד אליהו…??? איזה תועלת הם, המאמן הראשי והשחקנים שלו, מפיקים בדיוק מהאימונים, מהתרגולים, מהעבודות ותיאומי הצוותים שהם מחוללים יחדיו, אם בסופו של דבר הם ניגפים בצורה כה משפילה בוויטוריה הספרדית…???

6. מדוע אם כך שחקני הכדורסל הזרים המובסים הללו של מכבי ת"א משתכרים שכר של מיליונים…??? אין שום קורלציה בין השכר שהם מקבלים לבין התוצרת העגומה שהם מפיקים.

7. מה אומר בדיוק סמל מכבי ת"א והמורשת של מועדון מכבי ת"א לשחקנים האמריקניים השכירים שלו שמאיישים את שירותיו…??? באיזו מידה הם מרגישים מחויבות לו…???

8. שחקן מכבי ת"א הצעיר דני אבדיה נראה כמו תלמיד – סטודנט שנה א'.

9. יוֹבֵל זוסמן נראה קצת טוב ממנו, סטודנט שנה ב'. נמאס כבר לשמוע מאוחזי המיקרופונים של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים שמספרים לי שוב אודות "ידיו הארוכות". בפני יוֹבֵל זוסמן ניצבת עדיין דרך ארוכה לעבור בתחום ה- א"ק של הכדורסל : מהירות + זריזות + ניתור.

10. הגודל כן קובע. קבוצת מכבי ת"א יובל זוסמן בתוכה הלכה לגמרי לאיבוד ב-וויטוריה בין שחקניה הגבוהים מאוד של קבוצת בסקוניה : הספרדי Llimame Diap שמתנשא לגובה של 2.10 מ' + הצרפתי Vincent Poirier שקומתו 2.13 מ' + הגרמני Johannes Voigtmann הענק, 2.14 מ'. לא כוחות.

11. מאמן וויטוריה בסקוניה וולימיר פראסוביץ' מצויד ב- "כלי" כדורסל טובים לאין שיעור מאלה שמחזיק בידיו מאמן מכבי ת"א יואניס ספרופולוס.

12. למכבי ת"א אין במה להתפאר באירופה לפי שעה. בתום משחקי המחזור ה- 21 ב- Euroleague בעונת 2019 – 2019 צברה מכבי ת"א תשעה (9) ניצחונות בלבד וספגה תריסר (12) הפסדים.

13. משפט הסיום של השדר המוביל ניב רסקין בתום התבוסה של מכבי ת"א לוויטוריה בסקוניה היה מדויק אך מעיק, כלהלן : "…זהו ההפסד הצורב ביותר של מכבי ת"א 73:97…מכבי ת"א נראית כמי שחזרה אחורה…חודשיים אחורנית לפחות…". האם ניב רסקין צודק ? האם מכבי ת"א שָבָה לְסוּרָה ? האם מכבי ת"א הפכה להיות שוב קבוצת כדורסל פגיעה בארץ ובחו"ל כמו בעידן נוון ספחיה…? האם שוב צועדת מכבי ת"א צעד אחד לפנים ושני צעדים לאחור ?

14. משפט הסיום של הפרשן גור שלף בתום התבוסה של מכבי ת"א לוויטוריה בסקוניה היה כֵּן ומקצועי, כלהלן : "…אתה חייב לשמור כל הזמן על אינטנסיביות…כל הזמן על הגנה אגרסיבית…ועל שטף משחק גם התקפי…". זה נכון. השאלה היא כיצד מיישמים את פרשנות הטקסט הנ"ל. את זאת גור שלף לא הסביר לי. מה שמחזיר אותי לעיין שוב בפראגרף מס' 5.

ב. כללי.

1. אנוכי מקשיב לתוכניתו הדעתנית השבועית של יהורם גאון "גאון ברדיו" אותה הוא משדר ברדיו גלי צה"ל מידי יום שישי בשבוע בין 15.00 ל- 16.00. יהורם גאון איננו רק זמר נפלא אלא גם איש נבון וחכם שמתנסח היטב ומסביר היטב את נימוקיו והתייחסותו לענייני השעה לשורת מצבים פוליטיים, ביטחוניים, כלכליים, וחברתיים המתרחשים במדינתנו הקטנה. אינני חייב להסכים לכל דעה וניסוח שלו המושמעת ברדיו הצבאי -ציבורי שלנו, אבל אני מתרשם כל פעם מחדש מהגיונו ונבונותו, ויכולת כתיבת הטקסטים השונים שלו, שפת העברית העשירה והתקנית שלו, שקלול נימוקיו, וכישרונו להעניק משקל יתר ודגשים בנקודות והסעיפים שאותם הוא חפץ לשים במוקד השיחות שלו עם הציבור. איש מוכשר שיודע להפוך את המיקרופון לֹשָרָת נאמן שלו.

2. צוות השידור של ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים ששידר ישיר אמש (מוצ"ש – 2 בפברואר 2019) את קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים מנצחת בליגת העל את מכבי אשדוד 94:104, קבע בסיום ההתמודדות כי, "…הפועל ירושלים קלעה באחוזים מדהימים מהשלוש…". מבט קצרצר בסטטיסטיקה הזאת מלמד כי שחקני הפועל ירושלים דייקו עשר (10) פעמים מ- 24 (עשרים וארבעה) ניסיונות. בתרגום למשוואה מתמטית מדובר ב- % 41.6. הישג כזה של פחות מ- % 50 בכל מבחן בכל מוסד חינוכי, ביה"ס ו/או אוניברסיטה, מהווה כישלון מוחץ. מדוע אם כן הישג ו/או תוצאה של % 41.6 בקליעות לסל מטווח של שלוש נקודות במשחק כדורסל מהווה הצלחה באחוזים מדהימים על פי חוות הדעת של השדרנים ?

3. אני אוהב את מוטי איוואניר (בן 54) ואת המבט הרציני והקשוח שלו. אני גם חושב שהוא יודע ובקי בתורת הכדורגל. אולם מדובר לפי שעה במאמן כושל במידה רבה. מאמן שפוטר, נזרק, ו/או לא סיים את השירות שלו בכל מיני קבוצות כדורגל. עכשיו מוטי איוואניר מאמן את קבוצת מכבי אחי נצרת. אתמול (שבת – 2 בפברואר 2019) שימש מוטי איוואניר פרשן של יורם ארבל במשחק הפועל באר שבע – מכבי נתניה 1:1. מוטי איווניר יודע כדורגל, מבין כדורגל, ונושם כדורגל אולם המוניטין שלו כפרשן טלוויזיה מחוץ לקווים יהיה תמיד אקוויוולנט לשגשוג שלו כמאמן על הקווים. אם הוא יודע לפַרְשֵן בעמדת השידור ולהעניק עצות לאחרים על כר הדשא, מדוע אם כך איננו יודע לתת את אותן העצות הטובות לעצמו ולשחקניו כמאמן.

4. הסצנה הטלוויזיונית הזאת משכה את אישוני עיניי. ראיתי אמש את המאמן המובס של "בני יהודה" יוסי אבוקסיס מתפלל, מנשק את המזוזה, ומבקש את עזרת האֵל בטרם ניגף יחדיו עם שחקניו במשחק בית בפני בית"ר ירושלים 2:0.

5. אנוכי פנסיונר שחצה זה מכבר את העשור ה- 9 של חייו. אני סבא במשרה מלאה יחדיו עם רעייתי של 10 (עשרה) נכדים ונכדות. ואוסיף במלוא הענווה והצניעות : מדובר בעשרה נכדים ונכדות יקרים, נבונים וחכמים, וגם יפים מאוד. כל אחד ואחת ב- Seria הזאת יפה יותר מהשני. למזלי הטוב, כל השבט הגדול שלנו על ילדיו ונכדיו נותר מאוחד וקשור בעבותות פלדה האחד עם השני וגם עם שלושת הזוגות של הסָבוֹת והסָבִים שלו. זה מחַד. מאידך אני קשוב גם כל הזמן למידע הפוליטי, חברתי, ביטחוני, וכלכלי שמפרסמים רשתות הטלוויזיה והרדיו השכם והערב למצופיהם ומאזיניהם. אני מציב את שדרן רדיו גלי צה"ל יעקב ברדוגו בראש רשימת מומחי תעשיית הרדיו בתחום השידור והפרשנות, בראש אגף הסקרנות העיתונאית, בכישרון עיתונאות, ביכולת רב גונית לנהל ראיונות ושיחות מעניינים עם אישים רבים בתחומי חיינו השונים, ועמם מיומנות לפרוס במהירות, בבהירות, ובדייקנות מידע רדיופוני חדשותי למען מאזיניו. הוא יעקב ברדוגו מתמצא אפילו במשחק ה- Super Bowl שייערך הלילה באצטדיון "Merceds Benz" בג'ורג'יה – אטלנטה בין קבוצות Loa Angeles Rams ו- New England Patriots". רשת הטלוויזיה האמריקנית CBS היא מחזיקת זכויות השידורים של אירוע הספורט הנ"ל, הנצפה ביותר בעולם. CBS אמורה לגבות מהמפרסמים השונים בשידור הישיר הממושך מחוף לחוף בכל ארה"ב של משחק ה- Super Bowl הזה, מחיר שיא של מינימום 5.000000 (חמישה מיליון) דולר תמורת 1/2 דקה (שלושים שניות) בלבד של שידור פרסומות מסחריות ברשת שלה. יעקב ברדוגו ניצב בשעה זאת בראש רשימת פרשני ערוצי הרדיו השונים בארץ. מדובר באיש נבון, מציאה (!) זאת חוות דעתי הפרטית. מדובר באחד מהעיתונאים המצוינים והמוכשרים ביותר שמשרתים כאן את הציבור בשנים האחרונות. אנוכי מאזין כעת ו-עכשיו לתוכנית האקטואליה של רדיו גלי צה"ל ביום ראשון – 3 בפברואר 2019 בין 17.00 ל- 18.00 בהובלת המגישה אילאיל שחר ולצדה הפרשן יעקב ברדוגו, ומלא הערכה לשניהם.

ג. שידור ישיר Off tube בערוץ הספורט מס' 55 בכבלים של משחק הגמר באליפות אסיה בכדורגל באבו דאהבי, קאטאר-יפן 1:3 (יום שישי-1 בפברואר 2019).

1. זכייתה הראשונה ההיסטורית של קאטאר באליפות אסיה בכדורגל מעניק לה תעודת כשרות מוסרית מהקהיליה הבינלאומית לארח בארצה את מונדיאל 2022.

2. הכיסוי הטלוויזיוני את אליפות אסיה בכדורגל (הסתיימה ביום שישי – 1 בפברואר 2019 באבו דאהבי), שם בכיס הקטן מכל היבט את הכיסוי הדַל של משחקי ליגת העל בכדורגל בישראל ע"י רשתות הטלוויזיה שלנו. כל ההילוכים החוזרים של כל משחקי אליפות אסיה בכדורגל שודרו ב-SSM, מהלך טכנולוגי שמעלה לגובה את רף הצילום והסיקור, ו- משנה לחלוטין את איכות ההפקה. שלא לדבר על כמות המצלמות, כמות זוויות הצילום, איכות מיקום המצלמות, כמויות ה- Replays, וניקיון התמונה מפרסומות מסחריות מטרידות. למשל השער הראשון שהבקיעה קאטאר לרשתה של יפן שודר שש (6) פעמים ב- SSM מ-שש (6) זוויות צילום שונות (!). איזה יופי. איזה עושר של תמונה טלוויזיונית (!).

הערה שלי : שלושת ה- Replays הראשונים ב- SSM שעסקו בהבקעת השער הראשון של קאטאר במשחק הגמר נגד יפן באליפות אסיה 2019 באבו דאהבי ב- 1 בפברואר 2019, שודרו ע"י ניידת השידור המרכזית (בת 38 מצלמות) ברֶצֶף אחד. מפני שהמשחק כבר חודש ע"י שופט המשחק המתין ה-בימאי להזדמנות הקרובה ביותר כדי לשדר את שלושת ה- Replays הנוספים שהיו שמורים על מחשבי ניידת השידור בהזדמנות הקרובה ביותר. ובאמת, בחלוף זמן קצר ביותר העלה ה-בימאי לאוויר שלושה הילוכים חוזרים נוספים ב- SSM ברֶצָף שני. כלומר, הצופה בסלון ביתו ראה סך של 6 (שישה) הילוכים חוזרים ב- SSM מ-שֵש זוויות התבוננות שונות (!). מדובר בעבודת טלוויזיה למופת שעשתה עבודה נהדרת בעת כיסוי אליפות אסיה בכדורגל 2019 באבו דאהבי.

3. בדקה ה- 65 של משחק הגמר קאטאר – יפן 1:3 (בו מובילה קאטאר ביתרון 0:2) מכנה שדר ה- Off tube נדב יעקובי את הלחץ היפני העקר על שער קאטאר במונח "המכבש" ומוסיף עוד מונח, "מכבש מטורף". איזה מכבש ואיזה נעליים. זה נכון ש- יפן זכתה בארבע אליפויות אסיה בכדורגל, אף על פי כן היא איננה מעצֶמֶת כדורגל. יפן היא מעצמת התעמלות מכשירים לגברים ונשים.

4. ערוץ הספורט מס' 55 בכבלים לא עושה חשבון לצופיו. הוא משדר פרסומות מסחריות בכמות עצומה על 1/3 (שליש) מסך בעת משחק פעיל ולא רק בהפסקות האירועים שמתחוללים בזירות המשחקים על הפרקט ועל כר הדשא. בלתי מתקבל על הדעת. היכן יו"ר מועצת העיתונות הארצית כבוד השופטת דליה דורנר…?

סוף הפוסט מס' 791. הועלה לאוויר ביום ראשון – 3 בפברואר 2019. כל הזכויות שמורות.


תגובות

פוסט מס' 791. מַה שֶּהָיָה הוּא שֶיִהְיֶה וּמַה שֶּנַּעֲשֶה הוּא שֶיֵעָשֶה וְאֵין כָּל חָדָש תַּחַת הַשָּמֶֹש (1). קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד צדק. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 3 בפברואר 2019. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>