פוסט מס’ 235. סעיף 1 : ערוץ 5 בכבלים עושה כל מאמץ לקלקל את סחורת השידור הנפלאה שהוא מחזיק בידיו וקרויה NBA. סעיף 2 : האם ערוץ 10 מסוגל באמת לחולל שינוי וסדר יום חדש בלילות שישי ? פוסט מס’ 235. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ”ש – 22 ביוני 2013.

הערה 1 : הבלוג נמצא עדיין בשלבי התפתחותו הטכנולוגית ועיצובו הגראפי.

הערה 2 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים . חל איסור מפורש להעתיק את הטקסטים והתמונות ואף לא לאגור אותן במאגרי מידע שונים לשימוש מכוון ו/או מזדמן מאוחר יותר.

הערה 3 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למען מטרות רווח כספי , ו/או למען רווח מסחרי ו/או לצורכי פרסום אישי.

הערה 4 : הבלוג ממשיך לחולל סנסציה מנקודת מבט של כמות הקוראים הנכנסת אליו מידי יום ביומו למרות שהוא פונה למען רובד צר מאוד ומצומצם מאוד באוכלוסייה. 

————————————————————————————-

פוסט חדש מס’ 235 : הועלה לאוויר במוצ”ש – 22 ביוני 2013.

————————————————————————————-

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

סעיף 1 : ערוץ 5 בכבלים עושה כל מאמץ לקלקל את סחורת השידור הנפלאה שהוא מחזיק בידיו וקרויה NBA. פוסט מס’ 235. כל הזכויות שמורות.

הכותרת נכתבת כטרוניה שחוזרת על עצמה שוב ושוב. טענה שמועלית פעם אחר פעם ב- בלוג בעקבות השידור הישיר Off tube שביצע לפנות בוקר ערוץ 5 בכבלים (יום שישי – 21 ביוני 2013) בו כיסה את המשחק השביעי והמכריע בסדרת גמר ה- Play off של ה- NBA , מיאמי הית – סאן אנטוניו ספרס 88:95 (תחת שרביט אימונו של אריק ספולסטרה – Erik Spoelstra) מהמוניטור באולפן בהרצליה. מיאמי הית זכתה אגב הבוקר הזה של יום שישי – 21 ביוני 2013 בפעם השנייה ברציפות באליפות ליגת הכדורסל הטובה בעולם.

ערוץ 5 בכבלים מתעקש שוב לקלקל את חוויית הצפייה הטלוויזיונית במשחקי סדרת הגמר של ה- NBA של עונת 2013 מיאמי הית נגד סאן אנטוניו ספרס . אין יותר מידי אירועי ספורט בינלאומיים שהפכו זה מכבר לאבן דרך ולחוויות טלוויזיה עבור ציבור רחב של צופים במדינת ישראל והשתרשו כאן היטב כמו ה- NBA, ה- Superbowl, מונדיאלים, אולימפיאדות, אליפויות עולם בא”ק, וטורנירי הגראנד סלאם בטניס. שידור ישיר של תמונת ספורט ללא פס הקול האותנטי שלה ואשר שייך לה באופן טבעי – הורס אותה. מדיניות שידור ה- Off tube המתמשכת אותה מאמץ ערוץ 5 מזה עידן ועידנים פוגע פגיעה אנושה בצופים. דקלום מלאכותי בשפה העברית בשעת בוקר מוקדמת מהמוניטור בהרצליה הורג את משחקי הכדורסל של ה- NBA . הקול חשוב בדיוק כמו התמונה. להציב את גִיל בָּרָק, שִימִי רִיגֶר, והח”כ עוֹפֶר שֶלַח באולפן בהרצליה ולהעניק להם בארבע לפנות בוקר על פי שעון ישראל את אופציית ה- Voice over הרדום, הישנוני, והעצלני שאמור לתאר אירוע ספורט מרתק , נסער , מלהיב , ודרמטי ביותר – הוא מעשה חבלה טלוויזיוני שמיועד לפגוע בצופי הטלוויזיה שמשלמים כסף רב עבור חיבורם למערכות HOT ו/או YES . ברירת המחדל המטופשת הזאת של שידור ה- Off tube מהארץ בה נוקט מנכ”ל ערוץ 5 מר תּוֹמֶר תּוּרְגֶ’מָן (בגיבוי בעלי הערוץ מר אביב גלעדי ומשפחת רֶקָאנָטִי) איננה מתקבלת על הדעת . יבוא סיגנל טלוויזיה שנושא תמונה וקול אותנטי, איכותיים ביותר, המתארים משחק כדורסל פנטסטי שמתרחש כ- 10000 (עשרת אלפים) ק”מ מישראל , מאלץ את טכנאי הקוֹנְסוֹלָה של ערוץ 5 בהרצליה להנמיך עד למינימום את פס הקול המקורי של שדרני רשת ESPN כדי להעלות מאות פעמים במין ריטואל שחוזר על עצמו שוב ושוב את הקולות הישנוניים של השדרנים הישראליים גיל ברק, שימי ריגר, ועופר שלח שמתים לישון (לפחות כך הם נשמעים) כדי לספר איך שהוא לצופיהם מה מתחולל בזירת הפרקט באותו הרגע. במקום לשמוע תיאור נאמן, אמיתי, כנה, וקולח של ההתמודדות הדרמטית ושוות הכוחות ע”י המקור האמריקני המצוין שנמצא בעמדת שידור נוחה באצטדיון הכדורסל במיאמי , מאלצים אותי קברניטי ערוץ 5 בכבלים לשמוע דקלום Voice over מייגע ורשלני של חבורת שדרנים משולשת ומטה לישון. זאת חבורה שמכריחים אותה להשכים קום בשתיים לפנות בוקר כדי להתייצב באולפן בהרצליה בארבע לפנות בוקר ועל מנת לשדר במשך שלוש שעות וחצי טקסט לֵאֶה ועייף לצופים שלהם . הדבר הזה איננו בא עוד בחשבון. תארו לעצמכם אותכם מתבוננים בסרט “Gone With the Wind” (אורכו שלוש שעות וחצי כאורכו של משדר NBA) כאשר גיל ברק , שימי ריגר , והח”כ עופר שלח משדרים לכם ישיר את הסרט הנפלא מהאולפן בהרצליה. לא רק שהם “עולים” מאות פעמים בקולם הנִרְפֶּה בעברית, תלושים מהמציאות, על פס הקול המקורי, אלא השדרנים בעברית מכסים את הטקסט האנגלי של השחקנים המקוריים קלארק גייבל, וויוויאן לי, אוליביה דה הבילנד, לסלי האווארד, תומאס מיטצ’ל, ואחרים. ברור שהייתם סוגרים מייד את מקלט הטלוויזיה שלכם בסלון ביתכם ומקימים קול זעקה נגד השירות העלוב והמופרך שמגישה לכם אותה חברת כבלים. ה- NBA עובד על פי אותו העיקרון. שידור Off tube בטלוויזיה הוא חטא. שידור Off tube בטלוויזיה על חשבון פס הקול המקורי של המוצר המשודר הוא פשע. יש להבדיל אלף אלפי הבדלות בין שידור Off tube של סיגנל טלוויזיוני של משחק טניס (נאמר משחק הגמר של ווימבלדון לגברים) שנוחת באולפן בהרצליה בלוויית International sound (רעש קהל) לבין שידור Off tube המתאר את פסגת הכדורסל בעולם, המשחק השביעי והמכריע בסדרת ה- NBA בין מיאמי לסאן אנטוניו, שמגיע לאולפן בהרצליה בלוויית ה- Commentary האמריקני המלהיב, הכנה, והאורגינאלי מהשטח. במקום להתייצב בחלון הראווה בעמדת שידור באצטדיון במיאמי מעדיפים שדרני ערוץ 5 לשבת בסִמְטָה חשוכה בהרצליה ולהעתיק ממוניטור הטלוויזיה אינפורמציה שאותה רואים ממילא גם הצופים שלהם. ההפקה הזאת היא כה רדודה ומבישה עד שקברניטי ערוץ 5 בכבלים מעלימים מאתנו אפילו את האולפן שלהם בהרצליה ואת פניהם של השדרים שלהם שמשדרים לנו Off tube במקום לעשות זאת מהשטח. “גדולתו” של ערוץ 5 בכבלים מתמצתת בממון שלו, בקניית משחקי ה- NBA, והתחברות Plug in ל- לוויין הבינלאומי שנושא ארצה את סיגנל הטלוויזיה. אני בטוח שגִיל בָּרָק, שִימִי רִיגֶר, ועוֹפֶר שֶלַח לא היו שוקטים על שמריהם כצופי NBA אילו הוגש להם לסלון ביתם מוצר שידור כה פגום ע”י שדרנים אחרים.

הנהלת ערוץ 5 מתנהגת כמו פָּרִיץ. היא קונה את זכויות השידורים של ה- NBA אך מטפלת בהם מההיבט העיתונאי בצורה רשלנית, כושלת , ומרגיזה כשעיתונאי הערוץ משתפים ביודעין פעולה עם הפארסה המתמשכת הזאת. בשתי מילים : בושה וחרפה. אין דבר כזה בטלוויזיה תמונה בלי קול . אין דבר כזה עיתונאות רצינית ומקצוענית מדווחת מבלי להיות בשטח ומבלי להתייצב במוקד ההתרחשות. מרגיז אותי שקברניטי ערוץ 5 בכבלים כמספקי מידע מתייחסים אלי ואל שכמותי בחוסר הערכה וכבוד. כאילו תעשיית הטלוויזיה מתחילה בתשלום זכויות שידורים ומסתיימת בהעתקה מהמוניטור בתחנת האֵם בהרצליה. הפקת ה- NBA ע”י ערוץ 5 בכבלים היא מעשה טלוויזיה מופרך רווי פגמים, והשידור שלו מעיק.

אינני יכול להבין את התנהלותם המגוחכת של שדרני ערוץ 5 בכבלים . במקום להניח את המפתחות על השולחן הם נעתרים כל פעם מחדש לבקשת הסירוס של מנהליהם . הם אינם צריכים להיות בוטים כמוני כדי להיות צודקים . אחד המנהלים הבכירים בטלוויזיה הורה לי פעם לשדר Off tube אירוע ספורט רלוואנטי כלשהו מהמוניטור בירושלים והביא לדוגמא את JTV (ראשי תיבות של Jordan Television) הטלוויזיה הירדנית שמשדרת באורח קבע את כל שידורי הספורט שלה Off tube מעמאן, וגם חוסכת כסף. מייד השבתי לו כהַאי לִישָנָה : “שק לי בתחת. כדי לשדר Off tube מהמוניטור בירושלים אתה לא צריך אותי כמנהל הספורט שלך. קח את המפתחות, נהל את הספורט בעצמך, ושדר בעצמך ולעצמך Off tube, וגם תחסוך כסף. אין עיתונאות כזאת לשדר מהמוניטור. שדרני הטלוויזיה משדרים מהשטח ושואבים את כוחם ומהימנותם כלפי הצופים שלהם מפני שהם מתייצבים איש איש, עיתונאים וטכנאים, במוקד ההתרחשות”. אנשי ערוץ 5 בכבלים יכולים לעשות את אותו הדבר רק יותר בעדינות ולומר לתומר תורג’מן , אביב לביא , ומשפחת רקנאטי בזאת הלשון : “כדי לשדר Off tube את משחק גמר של ה- NBA מהמוניטור בהרצליה אתם לא זקוקים לנו. שדרו אתם Off tube. אנחנו עיתונאים אנשי מקצוע שתפקידנו לשדר מהשטח”. נראה ששדרני ומפיקי ערוץ 5 בכבלים רק רוצים לשרוד . טיב ואיכות השידור והצורך להשביע את רצונם של קהל הצופים שלהם נדחקים לשוליים . אם זאת תוצאת ה- Off tube המתקבלת בסופו של דבר בשפה העברית המונוטונית והישנונית כשהיא עקרה ומיושנת , ומעקרת גם את מוצר השידור , אזי יש להותיר את סיגנל הטלוויזיה האמריקני שמגיע מ- מיאמי לאולפן בהרצליה כפי שהוא , ללא כל התערבות חיצונית .

וישנו עוד פגם. במשך המשחק מתקיימים הרבה ראיונות עם גיבורי העלילה , השחקנים והמאמנים , שלא לדבר על סצנת ה- Trophy Presentation טקס הענקת הגביע הממושכת בתום המשחק . נישא שם נאום ארוך ומעניין של קומישינר ה- NBA הוותיק דיוויד סטרן המהולל שמסיים את תפקידו , כמו גם זה של מיקי אריסון (בנו של טד אריסון) ה- Owner של מיאמי , נאום תודה קצרצר ומאלף ותרבותי מאוד שלו בו הודה על פי הסדר לדיוויד סטרן  , לוועדה המארגנת של מיאמי הית בקיום האירוע המשגע והנפלא , ובסופו חלק דברי שבח לעשרות אלפי אוהדי מיאמי הית שעודדו ללא הרף את שחקני הקבוצה האלופה ולבשו כולם לָבָן כצבע התלבושת של המועדון . אח”כ נאם ה- MVP לֶבְּרוֹן גֵ’יְימְס מעמודי התווך של מיאמי הית’ (לשעבר שחקן בקבוצת ה- NBA קליבלנד קאוואלירס ויליד אקרון במדינת אוהיו שהגיע פעמיים למעמד המכובד ביותר ולפסגת הכדורסל האמריקני) והדגיש את העובדה הזאת בנאום התודה התקיף שלו . הטקסטים זכו לתרגום חלקי ומצומצם בלבד בעוד שידוע לקברניטי ערוץ 5 בכבלים כי שפת האנגלית איננה שגורה בפי חלק מצופי הטלוויזיה בישראל בפיהם שמתקשים לעקוב אחר המתרחש בהיעדר תרגום נאות ורציף . ערוץ 5 בכבלים קנה את המוניטין שלו באמצעות Promotions וקדימונים תוססים ויפהפיים אולם משמגיע העניין לעיתונאות הדבר הוא מהם והלאה .

ובאשר לשידור הישיר עצמו של משחק מס’ 7 והמכריע בין קבוצות מיאמי וסאן אנטוניו שנערך לפנות בוקר של יום שישי – 21 ביוני 2013. אין לאמריקנים מתחרים בארגון טקסים. כמו שאין להם מתחרים ביכולת הטכנולוגית הטלוויזיונית מרובת האפשרויות שלהם . רשת ESPN ריכזה כ- 30 (מצלמות) בהיכל הכדורסל של מיאמי כדי לכסות את המשחק השביעי והמכריע בין מיאמי לבין סאן אנטוניו . ברור שבאתר ספורט קטן יחסית שום דבר לא נעלם מהמצלמות הללו . אין כאן הפתעות ו- Line up הצילום והכיסוי ידוע וברור מראש . עלמה צעירה בשם ג’וּלְיָה דֵייל גנבה את ההצגה בשירת ההמנון האמריקני . החברה האמריקנים האלה אלופים בארגון והפקת אירוע שיעורר הזדהות לאומית . צופי הטלוויזיה בארץ יכלו לשים לב לפתיחה הגראפית הרשמית והמיוחדת של השידור הישיר שנמשכה כ- 2 (שתי) דקות והכילה את כל המרכיבים הדרושים להכנסת צופי הטלוויזיה לאווירת האירוע . הפתיחה המיוחדת כללה תזכורות מהעבר של הדרמות ההיסטוריות הגדולות באליפויות ה- NBA , השחקנים הגדולים רבי המוניטין שנטלו חלק בדרמות , המאמנים עתירי הידע שלהם , המבצעים הווירטואוזים הבלתי נשכחים , טקסי הענקת הגביעים – וכל זאת בליווי פסי הקול המקוריים שליוו את ההיסטוריה של הכדורסל האמריקני .זאת טלוויזיה במיטבה . חדי עין יכלו להבחין אפילו ב- בּוֹבּ קוּזִי של בּוֹסְטוֹן סֶלְטִיקְס משנות ה- 50 של המאה שעברה מכדרר על הפרקט וגם במאמנו האגדי והבלתי נשכח רֵד אָוֶורְבַּך . ESPN ייחדה סצנה ארוכה להצגת שחקני שתי הקבוצות וגם חשיפה קולנועית “מטורפת” בשחור / לבן של גיבורי העלילה מ- מיאמי . קיימים חוקי טלוויזיה ברורים שמעצבים את ראשית השידור הישיר באמצעות תרבות ה- Pre Game Show . רשת הטלוויזיה האמריקנית ESPN עושה בהם שימוש מושכל . ה- Pre Game Show בשידורי הספורט נראה לכל מיני מנהלים בטלוויזיה הישראלית הציבורית כבזבוז זמן . אני זוכר את הימים ההם לפני יותר משלושה עשורים בהם ערכתי וניהלתי את שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 , בשעה שמנכ”ל רשות השידור יוֹסֵף “טוֹמִי” לַפִּיד דאז (בשנים 1984 – 1979) התנגד בצורה החריפה ביותר לרעיון ה-  Pre Game Show אפילו באורך של דקה אחת בטרם שריקת הפתיחה למשחקי מכבי ת”א בגביע אירופה לאלופות בכדורסל . מנכ”ל הרשות טען שהעניין בשידור הישיר מהיכל הספורט ביד אליהו מתחיל עם שריקת הפתיחה ונגמר עם שריקת הסיום . השאר הוא דברי הבל והשחתת זמן . יוסף בר-אל אמר לי בטרם אולימפיאדת ברצלונה 1992 כי הצגת הרצים הממושכת שמקדימה את ריצת הגמר ל- 100 מ’ מיותרת ואפשר להתחיל את השידור הישיר , היישר מיריית האקדח .

מִשְנָת השידור של ESPN האמריקנית סדורה . אין שום רשת טלוויזיה בארץ שמסוגלת להתמודד עמה בהגשמת תורת הכיסוי של משחק כדורסל . בעת צילום המשחק השוטף נמנעת ESPN מלהראות הילוכים חוזרים אפילו לא Reaction Shots של הקלעי המנצח לאחר סל נחמד וגם לא של השומר שלו שנכנע . ה- Leading Camera שנמצאת באוויר לפחות כ- % 65 מזמן השידור מראה את הוצאת החוץ של הקבוצה שחטפה סל ואת המשך המשחק . הבימאי איננו שובר את האוריינטציה הטלוויזיונית של צופיו ומחליט כי מקומו הטוב ביותר של הצופה שלו הוא ברום היציע המרכזי כל עוד שרויה ההתמודדות בעיצומה . נכון שכל מיני ידוענים שנכחו במשחק השביעי שילמו כ- 20000 (עשרים אלף) דולר עבור מושב בשורה הראשונה סמוך לפרקט , אולם עדשות מצלמות הטלוויזיה אינן מתנהגות כמו עֵין האדם ולא יכולות להוביל שידור ישיר מגובה פני הקרקע . הקרנת ה- Replays נשמרת לפסקי זמן והפסקות אחרות וגם אז מסתפקת ESPN בשלושה עד חמישה הילוכים חוזרים מזוויות שונות . לא יותר מכך . ההחטאה הגורלית מקרוב של שחקן הציר של סאן אנטוניו טים דאנקן (Tim Duncan) שמתנשא ל- 2.12 מ’ , החמצה של סל בטוח נגד שומר נמוך ממנו שֵיין בָּאטְיֵיר (Shane Battier) מ- מיאמי (2.03 מ’) כ- 50 שניות לפני סיום המשחק במצב של 90 : 88 לזכות מיאמי – זכתה לשלושה הילוכים חוזרים בלבד . אולם מפני של – ESPN יש המון מצלמות באולם , אחרות הראו את השחקן המאוכזב יושב על ה- Bench כשהוא לופת את ראשו בכפות ידיו העצומות מיואש וממלמל לעצמו “איזו החטאה אומללה” בעוד מַר שִימִי רִיגֶר (Oh my God) מאבחן את מצבו הנפשי וקובע שהוא ב- “דיכאון” .כמה שניות קודם לכן לכדה המצלמה המובילה את טִים דָאנְקֶן חובט בידו הימנית בפרקט מרוב דכדוך נפש כשהוא מאשים את עצמו בפספוס הטפשי . ההסתבכות של טוֹנִי פָּארְקֶר (Tony Parker) מסָאן אָנְטוֹנְיוֹ סְפֶּרְס וסל הניצחון שלו במשחק הראשון בסדרה הוקרן מ- 9 (תשע) זוויות שונות . רשת הטלוויזיה האמריקנית בכבלים ESPN המתמחה בשידורי ספורט היא נֶכֶס ובי”ס לטלוויזיה עבור כל אחד מאתנו . אינני מזדהה עם שום קבוצה ב- NBA אולם לִבִּי היה נתון לשחקן סאן אנטוניו הארגנטיני הוותיק והמצוין מָאנוּ גִ’ינוֹבִּילִי (Manu Ginobili בן 36) . השחקן הזה נקלע שוב ושוב דווקא בדקות ההכרעה של המשחקים השישי והשביעי למסירות בניתור תוך כדי לחץ שהביאו לאיבודי כדורים מיותרים ואובדן האליפות . אחד הרגעים המרגשים בכיסוי הטלוויזיוני של ESPN שהרשת מְצֻוָוה ושמה עליהם דגש הוא חשיפת תרבות הספורט האמריקנית בתום ההתמודדות שבאה לידי ביטוי בחיבוקים ולחיצות היד בין השחקנים היריבים ולבטח החיבוק המדהים , הממושך , והחם שהעניקו לֶבְּרוֹן גֵ’יְימְס ודְוֵויְין וֵויְיד למאמן סָאן אָנְטוֹנְיוֹ מר גְרֶג פּוֹפּוֹבִיץ’ . אין מה לדבר ESPN היא חלום .

סעיף 2 : האם ערוץ 10 מסוגל באמת לחולל שינוי וסדר יום חדש בלילות שישי ? פוסט מס’ 235. כל הזכויות שמורות. 

ערוץ 10 הוא ערוץ הבית שלי . מלאו חודשיים להבטחה הטלוויזיונית של מנכ”ל הערוץ מר רפי גינת להשיב מלחמה שערה לערוץ 2 , לנצח בקלות את ערוץ 1 הגמלוני , ולקבוע סדר יום טלוויזיוני חדש בערבי שבת, אולם שום דבר איננו משתנה. מפות הרייטינג וטבלאות המדרוג מציבות את ערוץ 10 בתחתית סולם הצפייה. נבואתו של קֹהֶלֶת , “מה שהיה הוא שיהיה, ומה שנעשה הוא שייעשה, ואין כל חדש תחת השמש” – מתאימה גם ליחסי הכוחות הקיימים בתעשיית הטלוויזיה במדינת ישראל . מגישי “שישי” אלון בן דוד וטלי מורנו לא מצליחים להתרומם ומפסידים ל- “אולפן שישי” של דני קושמרו בערוץ 2 . שי שטרן מנחה ומגיש תוכנית הבידור “שי בשישי” מפסיד לאברי גלעד מנחה תוכנית “אחד נגד 100” בערוץ 2, ורועי בר נתן מנחה ה- Late night show “מה נסגר”, משתרך אֵי שָם מאחור . אין בידי עדיין את מפת הרייטינג של שידורי אמש (יום שישי – 21 ביוני 2013) אולם ניתן להתבונן במפת הרייטינג של יום שישי – 14 ביוני 2013 . אַלוֹן בֵּן דָוִד וטָלִי מוֹרֶנוֹ יחדיו עם העורכת המנוסה שלהם גב’ טלי בן עובדיה משדרים מגזין חדשות ברמה גבוהה שלמרבית ההפתעה רוב הציבור איננו חפץ ולא מתעניין בו. תוצאת הרייטינג הדַל שמניב עד כה “שישי”, ממוצע של % 3.73 בלבד, גורר בעקבותיו אכזבה מרה של קברניטי ערוץ 10 עקב המִדְרוּג העני. האכזבה הקשה היא גם תולדה של יחסי ציבור ו- Promo יקרים ואגרסיביים (בערוץ עצמו ובעיתונות הכתובה) שייחד ערוץ 10 לקידום תוכנית החדשות הזאת “שישי” בת כשעה וחצי בהגשתם והנחייתם של אַלוֹן בֵּן דָוִד וטָלִי מוֹרֶנוֹ – ואשר נשאו תקוות ולא הולידו את התוצאות המקוות. כנראה כָּשְלוּ. מסע השיווק המאסיבי והממושך של “שישי” נשא ציפיות רבות . כגודל הציפיות כך גודל האכזבות. אף אחד איננו יודע גם לא אנשי 10 כמה זמן תימשך עוד מדיניות הזרמת הכספים של המיליארדר האמריקני מר רוֹן לָאוּדֶר לערוץ 10 לא רק כדי לממן את חברת החדשות היקרה אלא לממן גם משכורות פנטסטיות בלתי מוצדקות לחלוטין שמשלמים לחבורה גדולה בחברת החדשות הזאת, שמייצרת רייטינג דַלוּח.

ראה תמונה ב- “סוף שבוע”. מאי – יוני 2013 . קברניטי ערוץ 10 מקדמים על עמודי צבע ענקיים בעיתונות הכתובה בצורה נואשת באמצעות מגישי “שישי” אַלוֹן בֵּן דָוִד וטָלִי מוֹרֶנוֹ את האידיאה כי יש ביכולתם ובכישרונם לבנות סדר יום טלוויזיוני חדש בערבי שבת במדינת ישראל . “בונים שישי חדש בערוץ 10”, מצהירה מודעת שיווק מגלומנית . בינתיים אפשר לומר בגיחוך “איזה שישי חדש ואיזה נעליים”. ערוץ 10 שרוי במצוקת רייטינג קיומית.

raing 1

טקסט מסמך (1) : מפת המדרוג של יום שישי – 14 ביוני 2013 ברבעי שעות בין שש בערב ל- שמונה ארבעים וחמש בערב. “יומן” של ערוץ 1 (עולה לאוויר ב- 19.52) מנצח באופן ברור את “שישי” של ערוץ 10 (עולה לאוויר ב- 19.57) בין שמונה בערב לשמונה ארבעים וחמש בערב (וממשיך לנצח אותו גם בין 20.45 ל- 21.30 כפי שמוכיחה מפת הרייטינג הבאה). הפסד אולפן החדשות “שישי” של ערוץ 10 בראשות הצמד אלון בן דוד וטלי מורנו והעורכת המיומנת שלהם גב’ טלי בן עובדיה לאולפן החדשות ערוץ 1 “יומן” בהגשת איילה חסון תמוה ואיננו ברור די צורכו לפי שעה. האם מדובר כאן במשגה ליהוק, תכנים פחות טובים, ו/או בשל הרגלי צפייה מנהג שטבוע בנפש האשם וקשה לשנותו ? העובדות לאשורן יתבהרו במשך הזמן. (באדיבות וועדת המדרוג).

יום שישי – 14 ביוני 2013

שעות / ערוצים     20.00 – 19.45    20.15 – 20.00      20.30 – 20.15     20.45 – 20.30

ערוץ 1                        3.2                     4.2                       4.7                     5.0

ערוץ 10                     3.6                      2.8                       2.9                     3.3

ערוץ 2                       6.0                      11.5                     11.4                   11.9

rating 2

טקסט מסמך (2) : מפת המדרוג של יום שישי – 14 ביוני 2013 ברבעי שעות בין שמונה ארבעים וחמש בערב ל- אחת עשרה ורבע בלילה . אולפני החדשות של ערוץ 10 , ערוץ 1 , וערוץ 2 ממשיכים להציג את מרכולתם עד השעה 21.30 . ערוץ 1 ממשיך לנצח את ערוץ 10 אולם שניהם מפסידים בשיעורים ניכרים לערוץ 2 . ברבע שעה האחרונה בין 21.15 ל- 21.30 גובר אולפן שישי על “שישי” פי 3.48 יותר ועל “יומן” פי 3.19 יותר . אלו הם פערים משמעותיים ביותר לרעת ערוץ 10 שיתקשה אם כך למשוך אליו מפרסמים כבדים בעתיד . ברור שמנכ”ל ערוץ 10 רפי גינת צריך להיות מודאג מאוד . (באדיבות וועדת המדרוג) .

ההתחלקות הבאה נוגעת לשיבוץ תוכניתו של שי שטרן “שי בשישי” בערוץ 10 בין 21.30 ל- 22.30 . “שי בשישי” כמו גם “מחר שבת” של ערוץ 1 שמשודרת גם כן ב- 22.30 – 21.20 ניגפות בפני אברי גלעד מערוץ 2 שמנחה תוכנית טריוויה בפורמט של “אחד נגד 100” .

הקומיקאי רועי בר נתן מנחה ומגיש התוכנית “מה נסגר” שמשודרת בלילות שישי בין 22.30 ל- 23.30 איננו מצליח להתאושש מהמפולת .

rating 3

טקסט מסמך (3) : מפת המדרוג של יום שישי – 14 ביוני 2013 ברבעי שעות בין אחת עשרה בלילה לבין שתיים לפנות בוקר . ערוץ 1 נעלם מהמפה . ערוץ 10 מחרחר . ערוץ 2 הוא היחיד ששומר על צלם טלוויזיה . (באדיבות וועדת המדרוג) .

בחירת שדרנים לשַמֵש מגישי ומנחי תוכניות היא מלאכה רבת סיכונים שנעשית בידי מומחים . אולם כמו נבואה היא זקוקה במידה רבה להבשלה במסגרת נתונים ותנאים מסוימים כדי לשגשג וגם למזל. הגשה היא מקצוע. חַיִים יָבִין נולד ב- 1968 להיות מגיש החדשות בהא הידיעה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית במשך שנות דור. ווֹלְטֶר קְרוֹנְקָיְיט (Walter Cronkite) נברא בשנות ה- 50 של המאה שעברה להיות המגיש המוביל מספר אחת של מהדורת החדשות הארצית של רשת הטלוויזיה האמריקנית CBS בתקופה של שלושה עשורים . גב’ בָּרְבָּרָה ווֹלְטֶרְס (Barbara Walters) הייתה מגישה טבעית, כמו גם הָארִי רִיזוֹנֶר (Harry Reasoner), תּוֹם בְּרוֹקוֹאוֹ (Tom Brokow), ודֶן רָאתֶּ’ר (Dan Rather). יעקב איילון הוא מגיש טבעי וסמכותי. טרם נמצא לו מחליף ראוי בערוץ 10. גיא זוהר איננו מגיש טבעי.

בימאי הטלוויזיה הישראלית הציבורית הוותיק מר חַגַּי מָאוּטְנֶר מי שלמד את תורת הטלוויזיה בארה”ב בעשור ה- 60 של המאה שעברה היה האיש שערך מטעם ראש צוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית הציבורית פרופסור אֵלִיהוּא כָּ”ץ בקיץ 1968 את ה- Screen test ההוא לכתבי החדשות לצורך איתור מגיש ל- “מבט” (חגי מאוטנר המציא את השם “מבט”)הממשמש ובא . “כשחיים יבין סיים את מבחן המסך שלו ידעתי שמצאתי מגיש ל- “מבט” למרות שגם דן שילון הצטיין במבחני המסך ההם בקיץ 1968″, סיפר לי בעת שיחות התחקיר שקיימתי עמו לפני שנים בעֵת כתיבת הספר עב הכרס “8 ימי בראשית”. (הערה : מנהל חטיבת החדשות בצוות ההקמה של הטלוויזיה ב- 1968 היה פרופסור שלמה אהרונסון , כסגנו שימש יורם רונן . מוטי קירשנבאום כיהן בתפקיד עורך מהדורות “מבט” מאז 1968 ועד 1971) .

yavin 1

טקסט תמונה : 1969 – 1968. הדור הראשון של אנשי הטלוויזיה במדינת ישראל. חיים יבין נולד להיות מגיש חדשות בטלוויזיה. חיים יבין (בן 81 היום) היה שדרן חדשות נודע ברדיו “קול ישראל” בסוף עשור ה- 50 וגם לאורך עשור ה- 60 במאה שעברה. ב- 1968 שימש חיים יבין עוזר ראשי של צוות ההקמה של הטלוויזיה בראשות פרופסור אֵלִיהוּא כָּ”ץ (בן 87 היום וסגנו עוּזִי פֶּלֶד (בן 76 היום). בקיץ 1968 עבר חיים יבין בהצלחה את ה- Screen test שערך בימאי הטלוויזיה מר חגי מאוטנר לכתבי החדשות בניסיון למצוא מגיש למהדורת “מבט”. זמן קצר אח”כ התמנה למגיש הראשי של “מבט”. (התמונה באדיבות יוסף “פונצי” הדר. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

shilon

טקסט תמונה : 1969 – 1968. הדור הראשון של אנשי הטלוויזיה במדינת ישראל. דָן שִילוֹן הגיש את מהדורת “מבט” השנייה בהיסטוריה באוגוסט 1968. בחודשים אוקטובר ונובמבר 1968 החל להקים את מחלקת הספורט מעפרה. בתוך זמן קצר הפך למנהלה הראשון והיה המגיש הראשי של “מבט ספורט” והשדר הראשי של אירועי הספורט בטלוויזיה. במידה רבה הטיל צל והאפיל על שדר רדיו “קול ישראל” הפופולרי ורב המוניטין בזמן ההוא נחמיה בן אברהם ז”ל. (התמונה באדיבות דן שילון. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

kirshenbaum

טקסט תמונה : 1969 – 1968. בניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשכונת רוממה בירושלים. הדור הראשון של אנשי הטלוויזיה במדינת ישראל. עורך “מבט” מוטי קירשנבאום בן 29 רוכן מעל מכונת כתיבה ישנה. כמו דן שילון וחיים יבין גם מוטי קירשנבאום הוא מאוֹשיות השידור הציבורי ומאוחר יותר גם אחד מעמודי התווך של ערוץ 10 המסחרי. מוטי קירשנבאום למד טלוויזיה וקולנוע במשך שש שנים רצופות בשנים שבין 1962 ל- 1968 באוניברסיטת UCLA בלוס אנג’לס – ארה”ב. ב- 1976 בהיותו בן 37 זכה מוטי קירשנבאום בפרס ישראל לתקשורת וטלוויזיה. (התמונה ארכיון שרגא מרחב. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).                           

הערה : ראה הספר עב הכרס שחקרתי וכתבתי ואשר קרוי “8 ימי בראשית”. הספר הזה בן כ- 10000 (רבבה) עמודים כלול במסגרת סדרה רחבת היקף בת 13 ספרים שעוסקת בהתפתחות שידורי הטלוויזיה בארץ ובעולם (בשלושה תחומים עיקריים ספורט, חדשות, ותיעוד), וקרויה : “מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה”.

מר אַלוֹן בֵּן דָוִד וגב’ טָלִי מוֹרֶנוֹ אינם מגישים טבעיים . יעקב איילון הוא מגיש טבעי . אלון בן דוד משמש מזה שנים רבות כתב צבאי מעולה ! (עוד בימי ערוץ 1. מנהל חטיבת החדשות בערוץ 1 בשנים 1996 – 1993 מר דָוִד “דוּדוּ” גִלְבּוֹעַ מינה את אַלוֹן בֵּן דָוִד לתפקיד הכתב הצבאי במקומו של הכתב הצבאי הקודם בֶּנִי לִיס). אני מכיר אותו אישית. איש יישר דרך, הגון, חרוץ, עיתונאי חרוץ ומוכשר, ובעל מקורות, אולם מעולם לא הכשירו אותו להיות מגיש ולהוביל תוכנית , מקצוע שדורש מיומנויות לעיתים שונות . טָלִי מוֹרֶנוֹ איננה גוררת אחריה שום Reputation טלוויזיוני היסטורי מזהיר , נאמר של כתבת מדינית , כתבת כלכלה , כתבת בכנסת ו/או מנחה תוכניות פוליטיות ו/או מנחה של סדרות טלוויזיה חשובות. במידה רבה היא אישיות טלוויזיונית אנונימית שלא הותירה בעקבותיה עדיין כל מורשת . מדוע אם כך מְצֻוֶוה ההמון לנהור למרקע שלה ולהאמין לה ? לאחרונה שימשה מנחה תוכנית בוקר בטלוויזיה לצדו של דָן שִילוֹן  הוותיק. יכול להיות שהיא מוכשרת בתחום אבל הכישרון שלה אם כך צריך להבשיל.

מנהל חטיבת הספורט בטלוויזיה אלכס גלעדי הטיל פעם ב- 1978 את יהבו על מגישת ספורט בשם רָחֵלִי חַיִים. היא הייתה זמרת נחמדה בלהקה צבאית אולם נעדרת מיומנות וחסרה כל ניסיון בקריאת טקסטים מורכבים בטלוויזיה. ברור שהיא נכשלה ונעלמה מהאופק. את מקומה ירשה ב- 1979 אוֹרְלִי יָנִיב אשת גלי צה”ל . קריינית קורקטית מצוינת שהקדימה את דורה והחמיצה את הכסף הגדול שמרוויחות היום מגישות ראשיות בטלוויזיה .

yaniv

טקסט תמונה :  קיץ 1983 . משחקי כינוס “הפועל” ה- 12 במניין הכינוסים . בריכת השחייה של אוניברסיטת ת”א . מרק ספיץ השחיין האולימפי רב המוניטין שזכה בשבע מדליות זהב באולימפיאדת מינכן 1972 (שני משמאל) , הוא אורח חטיבת הספורט של הטלוויזיה הישראלית הציבורית בעת השידורים הישירים של תחרויות השחייה של כינוס הפועל באוניברסיטת ת”א ב- 1983 . השַדָּר של תחרויות השחייה במשחקי כינוס הפועל ה- 12 ב- 1983 היה נִסִים קִיוִויתִי והפרשן שלו יוֹסֵף טֶלֶקִי ז”ל .                                 

זיהוי הנוכחים מימין לשמאל : עוזר השדר של חטיבת הספורט בטלוויזיה מר עַדִי אִינְגְבַּר , מגישת תוכניות הספורט בטלוויזיה גב’ אוֹרְלִי יָנִיב (בת 26) בשיא גדולתה הטלוויזיונית , השחיין היהודי – אמריקני מַרְק סְפִּיץ (בן 33) מי שזכה בשבע מדליות זהב בבריכת השחייה באולימפיאדת מינכן 1972 , והכתב משֶה גֶרְטֶל (בן 37) מי שנחסם ע”י נסים קיוויתי לכל אורכו של עשור ה- 80 בטרם הפך מאוחר יותר לשדר השחייה הקבוע של הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1. (התמונה הזאת צולמה לפני 30 שנים וניתנה לי באדיבות הצלם שצילם אותה , לוֹבָה קָנְפֵר ז”ל. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

אַלוֹן בֵּן דָוִד וטָלִי מוֹרֶנוֹ שגו שגיאה גסה כשהסכימו להתראיין אתמול לעיתונאי “ידיעות אחרונות” מר רָז שֶכְנִיק . פורמט הריאיון מגוחך ומופיע במלואו בגיליון “7 לילות”. הריאיון נעשה כאילו במסגרת מסע יחסי ציבור לקידום “שישי”, אולם רָז שֶכְנִיק איננו טיפש וטמן להם בדרך מוקשי נעל. מדהים להיווכח שעיתונאים וותיקים כמותם לא נזהרים, דורכים על המוקשים, ובכך משתפים פעולה במקומות שאינם מחויבים לעשות כך והופכים את המפגש לעסק רכילותי.

ראה “ידיעות אחרונות” מ- יום שישי – 21 ביוני 2013 . מוסף “7 לילות” של העיתון “ידיעות אחרונות”. ה- Headlines של מר רז שכניק לא נועדו לקדם את האינטרסים של “שישי” ושל אלון בן דוד וטלי מורנו. הפוסט הרכילותי נועד לקדם ראשית דבר את הרייטינג של רז שכניק עצמו. 

מה יש לטלי מורנו לשוב ולהיכנס שוב ולדוש בעניין האישה שהטרידה בשעתו את בעלה אייל קיציס שדר טניס מגוחך וקומיקאי בעירבון מוגבל . מדוע היא מסכימה לפרוס את מסכת חייה הפרטיים , נישואיה וגירושיה ושוב נישואיה בפני רָז שֶכְנִיק ? את מי זה מעניין ? לשאלותיו של רָז שֶכְנִיק שהופנו לאלון בן דוד ואשר נוגעות למר עמנואל רוזן ומר שרון גל היה עליו לענות ולפטור את מראיינו בזאת הלשון : “זה לא עניינך . עבור לשאלה הבאה”. מה טלי מורנו מוצאת צורך להתראיין אודות מהימנותה של העיתונאית גאולה אבן לאחר נישואיה לשר הפנים מר גדעון סער . זה בפירוש לא עניינה. כאמור רָז שֶכְנִיק איננו טיפש כלל ועיקר. הוא איננו מטפל בגדולתם העיתונאית – טלוויזיונית של אלון בן דוד וטלי מורנו אלא גורר אותם לפינות נידחות של רכילות . והם נגררים . מדוע אַלוֹן בֵּן דָוִד נגרר ל- סָגָת המשכורות, ובמקום לומר לרָז שֶכְנִיק, “אני לא נכנס לכיס שלך ואתה אל תיכנס לשלי”, הוא נופל בפח מתנצל ומסביר. איזה שטות. לא בכדי מעניק רז שכניק כותרת ראשית לפוסט שלו, “עושים כותרות”, ובכותרות המשניות הוא קובע , “לטלי מורנו ואלון בן דוד לקח חודש ברצועת שישי של ערוץ 10 כדי להתחיל ולהחזיר אגרופים” (איזה להחזיר אגרופים ואיזה נעליים…”שישי” של שניהם גורפת לפי שעה רייטינג עלוב…), וממשיך במסע הרכילות שלו, “אולפן שישי”, גאולה אבן, המטרידה של אייל קיציס, וגם סערת עמנואל רוזן ושרון גל שעליה שניהם מדברים לראשונה”. צלחה דרכו של רָז שֶכְנִיק . הכישלון הצורם ביותר של אַלוֹן בֵּן דָוִד וטָלִי מוֹרֶנוֹ בריאיון הזה אתמול ב- “7 לילות” היה הסכמתם לשתף פעולה בהפגנת פוזות מלאכותיות ומוכנות להצטלם “תמונות נוף” זולות עבור הפוסט המגוחך של רָז שֶכְנִיק. פוסט מהסוג הזה ותמונות סתמיות כאלה לא יביאו ל- “שישי” וערוץ 10 אפילו אפס קצהו של אחוז רייטינג נוסף. מדהים כיצד אנשים נבונים נכנעים ומסכימים מרצונם החופשי למכור את צַלְמָם ולהתמסר בעבור כלום למצלמה של רלי אברהמי.

ראה “ידיעות אחרונות” מ- יום שישי – 21 ביוני 2013. מוסף “7 לילות” של העיתון “ידיעות אחרונות”. פוזות סתמיות כאלה אינן תורמות לנוכחים בתמונה ולא לתוכנית החדשות שלהם “שישי”. מוטב היה אילו רז שכניק היה חושף תמונות שלהם בעת עבודה בשטח ו/או באולפן.

ראה “ידיעות אחרונות” מ- יום שישי – 21 ביוני 2013 . מוסף “7 לילות” של העיתון “ידיעות אחרונות”. פוזה סתמית חסרת כל משמעות של שני העיתונאים מגישי “שישי” אלון בן דוד וטלי מורנו. בעבור מה הם צריכים את זה ? רז שכניק מדגיש ב- ביאור התמונה הזאת את התייחסותו של אלון בן דוד למשכורתם של אנשי הטלוויזיה בתחומי עשייה שונים ואת התרשמותה של טלי מורנו מעיתונאית ערוץ 1 גאולה אבן לאחר שנישאה לשר הפנים בממשלת ישראל גדעון סער. בתמונה הזאת לא מוזכר דבר הנוגע לגדולתם העיתונאית של אלון בן דוד וטלי מורנו. התמונה הזאת משדרת בעליל את כוונתו של רז שכניק כפי שאנין מבין אותה : ראשית דבר קידום הרייטינג של העיתון. 

 ימים יגידו האם באמת צמד המגישים של “שישי” מר אלון בן דוד וגב’ טלי מורנו הם קרש ההצלה של ערוץ 10 בלילות שישי, והאם המנכ”ל החדש של ערוץ 10 מר רָפִי גִינַת איש טלוויזיה וותיק ובעל ניסיון רב וגם טביעת עין, יכול באמת לשנות הרגלי צפייה ולהשיב מלחמה שערה כפי שהוא מתבטא. ב- וודאי שדרוש לכך זמן. השאלה העיקרית היא באיזו סבלנות מצויד המיליארדר רוֹן לָאוּדֶר המממן העיקרי של ערוץ 10 וכמה כסף יש לו בכיס כדי להמתין עד שערוץ 10 יתחיל להרוויח ולשאת את עצמו מבחינה כלכלית.

ב- 1976 הייתה מהדורת החדשות הארצית של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC על הפנים . שלוש המהדורות הארציות של שלוש הרשתות הגדולות  CBS בהובלת המגיש ווֹלְטֶר קְרוֹנְקָיְיט (Walter Cronkite), רשת NBC בהובלת המגיש טוֹם בְּרוֹקוֹאוֹ (Tom Brokow), ו- ABC בהובלת המגיש הָארִי רִיזוֹנֶר (Harry Reasoner) שודרו “ראש בראש” באותה שעה ב- שֵש וחצי בערב . רשת ABC פיגרה בעקביות ברייטינג אחרי CBS ו- NBC . או אז החליטו שני מנהליה של ABC לֵאוֹנָארְד גוֹלְדֶנְסוֹן (Leonard Goldenson) ופְרֶד פִּירְס (Fred Pierce) לחולל מהפכה בעמדת ההגשה ובאמצעותה סנסציה ברייטינג. ב- 1976 הגישו את מהדורות החדשות בארה”ב רק גברים אולם לאונארד גולדנסון ופרד פירס ביקשו לשבור את המסורת . הם הציבו לפתע ב- 1976 בעמדת ההגשה של החדשות את גב’ בָּרְבָּרָה ווֹלְטֶרְס (Barbara Walters) לצדו של הָארִי רִיזוֹנֶר ואף שילמו לה לראשונה בהיסטוריה משכורת של 1.000000 (מיליון) דולר בשנה . זמן לא רק אח”כ התמנה רוּן אָרְלֶדְג’ (Roone Arledge) מנהל חטיבת הספורט של ABC גם למנהל חטיבת החדשות של הרשת וסמך את ידו על ההסכם הפנטסטי שנערך עם ברברה וולטרס.

רייטינג הוא עניין חמקמק וכלל לא בטוח שציבור צופי הטלוויזיה מתחבר לנושאי שידור כאלה ואחרים בגלל המַנְחֶה והמגיש ו/או בשל המַנְחָה והמגישָה . הציבור נוהה אחרי סיקור ראשוני של אירועים בלעדיים ושומר בדרך כלל אימונים לרשת שלו בתקופות רגיעה . ערוץ 1 כמעט נמחק ממפת הרייטינג בעשור האחרון אולם התעורר לחיים בעת השידורים הבלעדיים שלו את אולימפיאדת לונדון 2012 . ערוץ 1 גם מחזיק בזכויות השידורים הבלעדיות של מונדיאל הכדורגל שייערך בשנה הבאה ב- 2014 בברזיל . מי שמחזיק את הרייטינג יציב הן מערכות החדשות והעורכים הראשיים ולאו דווקא ה- Presenter שיושב ומקריין מול המצלמה ומצטייר באופן אוטומטי כבעל סמכות ומקור רייטינג . טעות . חשיבותו של מוֹטִי קִירְשֶנְבָּאוּם כעורך “מבט” בארבע השנים של 1972 – 1968 לא נפלה מחשיבותו של חַיִים יָבִין כמגיש . חַיִים יָבִין ישב בחלון הראווה אולם המערכת היא זאת שהציבה אותו שם .

אנוכי מסיים את כתיבת הפוסט הזה בהצגת תמונה של אחד מגדולי מגישי החדשות בטלוויזיה האמריקנית בכל הזמנים ווֹלְטֶר קְרוֹנְקָיְיט איש CBS , מי שהציב סטנדרטים איתנים חסרי פשרות של יושרה ומהימנות באולפן מול המצלמה האלקטרונית , במשך יותר משנות דור . התמונה רוויית התוכן הזאת צולמה ב- 1960 והיא משמשת אנטי תזה לתמונות העקרות והטפלות של אלון בן דוד וטלי מורנו כפי שהוצגו ב- “7 ימים” .

cronckite kennedy

טקסט תמונה : 1960 . מגיש מהדורות החדשות של רשת הטלוויזיה האמריקנית  CBS וולטר קרונקייט (משמאל , יליד 1916) יחדיו עם ג’ון פיצג’ראלד קנדי (מימין , יליד 1917) מועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד נשיא ארה”ב . (באדיבות CBS ו- TV GUIDE) . 

סוף הפוסט מס’ 235. הועלה לאוויר במוצ”ש – 22 ביוני 2013.


תגובות

פוסט מס’ 235. סעיף 1 : ערוץ 5 בכבלים עושה כל מאמץ לקלקל את סחורת השידור הנפלאה שהוא מחזיק בידיו וקרויה NBA. סעיף 2 : האם ערוץ 10 מסוגל באמת לחולל שינוי וסדר יום חדש בלילות שישי ? פוסט מס’ 235. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר במוצ”ש – 22 ביוני 2013. — תגובה אחת

  1. יואש שלום,
    נחשפתי לבלוג שלך בשבת האחרונה, במקרה לגמרי. התחלתי לקרוא (בעיקר כל מה שקרה סביב הפיינל פור של מכבי תל-אביב בשנת 2000) ובלי להרגיש מצאתי עצמי קורא ומרותק במשך שעות רבות. אני מתעניין בנושאי תקשורת ומצאתי את רשימותיך מעניינות ביותר. יישר כוח! וכל הכבוד על הכול. בכוונתי להמשיך ולקרוא מהפירסומים שלך. כמובן שנרשמתי לקבלת עדכונים.
    גיל,
    חיפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *