פוסט מס' 369. הפקה, עריכה, ופרשנות של ערוץ 1 בשידור הישיר של משחק הכדורסל בליגת העל בהיכל הספורט ביד אליהו מכבי ת"א ניגפת מול הפועל ירושלים 93:65 (אמש יום ראשון – 23 במארס 2014). ביקורת טלוויזיה. 2. הפקה, עריכה, ופרשנות של ערוץ 5 בכבלים בשידור ישיר של משחק הכדורגל ריאל מדריד – ברצלונה 4:3 אמש יום ראשון – 23 במארס 2014 באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 369. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 24 במארס 2014.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק , נכתב , ונערך למטרות רווח כספי ו/או פרסום אישי.

———————————————————————————————————

פוסט חדש מס' 369 : הועלה לאוויר בשעות הלילה המאוחרות של יום שני – 24 במארס 2014.

——————————————————————————————————–

1. הֲפָקָה, עֲרִיכָה, ופַרְשָנוּת של ערוץ 1 בשידור הישיר של משחק הכדורסל בליגת העל בו מכבי ת"א ניגפת בפני הפועל ירושלים 93:65 אֶמֶש יום ראשון – 23 במארס 2014 בהיכל הספורט ביד אליהו. ביקורת טלוויזיה. כל הזכויות שמורות.

2. הֲפָקָה, עֲרִיכָה, ופַרְשָנוּת של ערוץ 5 בכבלים בשידור ישיר של משחק הכדורגל ריאל מדריד – ברצלונה 4:3 אֶמֶש יום ראשון – 23 במארס באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. ביקורת טלוויזיה. כל הזכויות שמורות.   

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. עזבתי בטריקת דלת לאחר מינויו של יוסף בר-אל למנכ"ל רשות השידור בקיץ 2002 ע"י ממשלת ישראל בראשותו של אריאל "אריק" שרון . (ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות) .

1. הקדמה. מדידות הרייטינג והמדרוג של ערוץ 1 הציבורי מול שני ערוצים המסחריים 2 ו- 10 אמש, יום ראשון – 23 במארס 2014, בין 19.30 ל- 22.30.

ערוץ 1 הציבורי שרוי במצוקת צְפִיָיה ומִדְרוּג קשים . מדידת הרייטינג בעוכריו . השידור הישיר אֶמֶש (יום ראשון – 23 במארס 2014) בערוץ 1 ב- Prime time בין 20.00 ל- 22.00 של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל בו הביסה הפועל ירושלים בהיכל הספורט ביד אליהו את מכבי ת"א בהפרש אסטרונומי 93 : 65 , היה אמור למשוך אליו מאות אלפי אוהדי ספורט וכדורסל במדינת ישראל. בפועל גרף ערוץ 1 רייטינג ממוצע מזערי ותמוה. כמעט בלתי מתקבל על הדעת, % 4.62 בלבד ב- "אוכלוסייה היהודית" , ועוד פחות מזה במגזר "כלל האוכלוסייה" בו צבר השידור הישיר הספורטיבי המסקרן הזה רק % 4.21. מדובר באירוע טלוויזיוני עַל ומרכזי בחיי הספורט שלנו ששודר בזמן צפייה ראשי (לא עוד ב- 18.30) אך שוב מול כמות צופים דלה . ערוץ 1 השקיע בשידור הישיר אמש כ- 250000 (רבע מיליון)  שקל (זכויות שידורים + עלות שכירת ניידת השידור + הוצאות הפקה ותפעול) אולם התשואה מינימלית. ערוץ 1 הציבורי הפך במו ידיו את עצמו לבלתי רלוונטי וכה לא מקצועי עד שאפילו שידור ספורט מהסוג הזה מעין התנגשות טיטאנים (בקנה מידה ישראלי) בו מביסה קבוצת הכדורסל של הפועל ירושלים את סגנית האלופה מכבי ת"א במבצרה הביתי בתוצאה הדרמטית 93:65, איננו מגייס עוד את דעת הציבור לטובתו. "מבט" בהגשת מר אָמִיר אִיבְּגִי הוקדם אמש ל- 19.30 וסבל אף הוא מרייטינג דליל בן % 3.40. מדובר בטרגדיית רייטינג של השידור הציבורי שנהנה מתשלום מס אגרה של כ- 1.000000000 (מיליארד) שקל מידי שנה בשנה ואף על פי כן הציבור שמממן אותו נרתע ממנו , לא מכבד אותו בנוכחותו, ומתעלם ממנו כמעט לחלוטין. אמיר איבגי הוא בעל אישיות טלוויזיונית נטולת כריזמה. הוא איננו מזכיר במאום את חיים יבין וגם לא את יעקב איילון. כ- Television figure הוא סולידי ואפרורי מידי ואיננו מסוגל להתחרות בטלי מורנו , אושרת קוטלר, ותמר איש שלום שלוש המגישות הבכירות של ערוץ 10 (ערוץ הבית שלי) וגם לא ביונית לוי, דני קושמרו, ודנה וייס המגיש והמגישות הבכירות של ערוץ 2 . מערכת החדשות של ערוץ 1 והמגיש הראשי של "מבט" החלו אמש את מירוץ הרייטינג ב- 19.30. כחצי שעה לפני תחילת מהדורות החדשות בערוץ 2 וערוץ 10 . מקדמת זמן שאמורה להעניק יתרון לערוץ 1 על פני שני מתחריו . אולם מתברר כי הציבור איננו סוֹפֵר עוד את ערוץ 1. מהדורת החדשות של ערוץ 2 צברה אמש (יום ראשון – 23 במארס 2014) כמות רייטינג ממוצעת % 22.4 שבין 20.00 ל- 21.00, ואילו ערוץ 10 הציב שיא חדש של עצמו כשמהדורת החדשות שלו באותה השעה שבין 20.00 ל- 21.00 צברה רייטינג ממוצע של % 13.7. מהדורות החדשות המרכזיות של ערוצים 2 ו- 10 בין 20.00 ל- 21.00 הרגו אמש את הרייטינג של השידור הישיר של ערוץ 1 מכבי ת"א – הפועל ירושלים 93:65. תוכניות הריאליטי של ערוצים 2 ו- 10 "משחקי השף" ו- "זוג מנצח VIP" (בהתאמה) בין 21.00 ל- 22.30, קברו אותו. הרייטינג המועט והדליל עושה שמות בערוץ 1 ובשיירי המוניטין שלו אם הם עדיין קיימים בכלל.

חלק מ- מפת המדרוג של יום ראשון – 23 במארס 2014

ערוצי טלוויזיה   "מבט" / מהדורות חדשות   כדורסל מכבי ת"א – הפועל ירושלים   משחקי השף   זוג מנצח VIP   

                  20.00 – 19.30 / 21.00- 20.00                22.00 – 20.00         22.30- 21.00         22.30 – 21.00

ערוץ 1        % 3.4                                           % 4.62

ערוץ 2        % 22.4                                                                   % 27.1

ערוץ 10     % 13.7                                                                                               % 13.5

2. צוות השידור של ערוץ 1 אמש (יום ראשון – 23 ביוני 2014) בהיכל הספורט ביד אליהו משדר ישיר את משחק הכדורסל בליגת העל, מכבי ת"א – הפועל ירושלים 93:65. שידור הוא דבר אחד. איכות שידור היא דבר אחר לגמרי.

מכבי ת"א תחת שרביט אימונו של דיוויד בלאט ושני עוזריו גיא גודס ואלון שטיין ותחת ניהולו של ניקולה וויצ'יץ' היא עדיין קבוצת הכדורסל הטובה בארץ אולם רגישה ופגיעה . לא בטוח שהיא מאומנת ומנוהלת היטב למרות שמדובר בשני אנשים בעלי מוניטין מאמן ראשי בשם דיוויד בלאט ומנהל בשם ניקולה ווייצ'יץ' . ראיתי זאת לפני שלושה ימים בבלגראד לאחר ההפסד בדקות הסיום לפרטיזן בלגראד 70 : 72 וחזיתי במראה הזה שוב אֶמֶש במגרשה הביתי בהיכל הספורט ביד אליהו סופגת תבוסה בפער עצום ל- הפועל ירושלים 65 : 93 . מתברר שנשיכות הַצְבוֹעִים גרמו ללביאת אלקטרה דימומים קשים. יש לי אל דיוויד בלאט שתי שאלות בעקבות התמוטטות הממלכה והנפילה אתמול בערב. תגיד לי מר דיוויד בלאט כיצד זה אתה כאדריכל ראשי של מכבי ת"א טועה שוב ומגייס לשורות המועדון את הקרואטי המגוחך אנדריאה זִ'יזִ'יץ' בן 34 שחוץ מהיותו גבר יפה תואר וחתיך בינלאומי אין שום מכנה משותף בינו לבין כדורסל…? ועוד שאלה : על סמך מה אתה מוותר מראש על שחקן מפתח כג'ו אינגלס שהובא על ידך תמורת ממון רב מקבוצת ברצלונה למכבי ת"א, אך אינך רושם אותו בטופס כשחקן מן המניין , דווקא במשחק כל כך חשוב ויוקרתי נגד הפועל ירושלים… ? מה הנימוק לכך…? הרי השחקן הזה שהוא מרכזי ודומיננטי בקבוצה שלך ומקצוען מהשורה הראשונה ואשר קוראים לו ג'ו אינגלס אמור להצדיק את משכורתו הענקית דווקא במשחקים מסוג כמו נגד הטוענת לכתר הפועל ירושלים…? יכול להיות שגם שיתופו של ג'ו אינגלס במשחק הקונקרטי הזה לא היה מונע את התבוסה נגד הפועל ירושלים אולם אותי מעניין לדעת מפיהם של המאמן הראשי ושני עוזריו מדוע הם מוותרים , וכיצד הם מתכננים את המהלכים של מכבי ת"א על לוח השחמט ללא כלי חשוב, בלעדי רץ, פרש, ו/או צריח ?

כבר הבעתי פעמים רבות את דעתי בעבר כי שחקני חוץ כמו ריקי היקמן, דווין סמית', גיא פניני, ויוגב אוחיון יש מאה בלירה באירופה , וכי אי אפשר לבסס ניצחונות על קליעה מבחוץ. מכבי ת"א זקוקה בדחיפות לשני שחקנים גבוהים "Big men". מתברר כי הרצועות , הגידים, המיתרים, והשרירים של סופוקליס שחורציאניטיס כבד הגוף (2.06 מ' ושוקל יותר מ- 150 ק"ג) מתקשים לייצב ולשמור את מפרקי גופו . מפרקי הברכיים והקרסוליים שלו רגישים ופגיעים וקורסים שוב ושוב תחת המשקל העצום . בהיעדר לפחות שחקן גבוה אחד יעיל בשורות מכבי ת"א מתחת לסלים אין לאלופת ישראל שום יתרון ממשי על הפועל ירושלים.

ה- Pre game Show אמש של השדר המוביל של ערוץ 1 אורי לוי והפרשן שלו גור שלף היה ארוך ומפורט וכמעט אין סופי, וכלל בתוכו כמות פנטסטית של מֶלֶל . אולם לא נאמר דבר ולא הייתה התייחסות של מי משניהם הנוגעת לחסרונו הפתאומי של ג'ו אינגלס . מדוע הוא ? שניהם לא דיווחו לצופיהם וגם לא התעניינו אצל דיוויד בלאט לדעת למה החליט להעיף מההרכב דווקא את אחד השחקנים המרכזיים ביותר שלו , ג'ו אינגלס . תמוה . שדר הקווים הטריביאלי של ערוץ 1 אליאב נחמני עולה ל- "אוויר" ומדווח ישירות לאורי לוי וגור שלף ברצינות תהומית "חדשות חמות" מספסלה של סגנית האלופה, "כי מכבי ת"א מתייחסת ברצינות רבה למשחק הזה" (אלא מה…? האם קיימת אפשרות אחרת…?), אולם גם הוא איננו מדווח מאומה על היעדרו הקרדינלי של ג'ו אינגלס מהרכב מכבי ת"א ואת הסיבה להיעדרו . מדוע נוקט דיוויד בלאט בצעד מוזר ומביך שכזה. הכי מתמיה בגברדייה העיתונאית הזאת של ערוץ 1 הוא הפרשן גור שלף. גור שלף מכיר מקרוב כשחקן עבר ומנהל עבר את התנהלות מכבי ת"א, ועדיין מחובר לשורשי עברו, אך איננו מזכיר אפילו במילה מדוע המאמן "הג'נטלמן" (כדבריו) דייוויד בלאט בוחר דווקא שלא לרשום את ג'ו אינגלס בטופס המשחק.

מש- רָץ בתום השידור הישיר ה- Roller Credits של נושאי התפקידים מתברר כי עורך המִשְדָר הישיר הזה הוא מר יגאל שמעוני . אם כן השאלה הזאת מופנית גם לעורך . כיצד זה איננו דוחק בצוות השידור שלו להתעניין בטרם שריקת הפתיחה מדוע דווקא ג'ו אינגלס לא נרשם בטופס בדיוק במשחק כה חשוב נגד הפועל ירושלים, ומה המניע לכך. אורי לוי וגור שלף מייצרים כמות מֶלֶל מטורפת שגורמת לי לכאב ראש. זה הוותיק בגוון קולו המונוטוני שמתאר דרמה בקצב בכתבה והאחר מפני שלא לימדו אותו לחסוך במילים. אורי לוי נמצא במִלְכּוּד. כל ניסיון שלו לשוות נופף דרמטי לתיאור שלו הופך את קולו לגבוה, בכייני – צווחני. מאידך תיאור דרמה ספורטיבית טלוויזיונית בקצב Voice over הופך אותו לשַדָּר משעמם שאיננו מדביק את קצב האירועים המתרחשים על הפרקט. השידור שלו אמש מביך בלשון המעטה. הפרקט ביד אליהו "מתפוצץ" והאווירה מתלהטת אולם לא השדר. ה- Commentary שלו נותר מגוחך . אורי לוי היה שַדָּר טֶנִיס שלי בזמנו ולפרקים גם שַדָּר כדורסל בתקופת הדמדומים של יורם ארבל בערוץ 1 ובטרם הופעתו של מאיר איינשטיין בחטיבת הספורט שלי. בקולו הגבוה והבלתי רדיופוני הוא יכול לשדר טניס ו/או טניס שולחן, אולם לא דרמות בכדורסל, לא דרמות בכדורגל , ולא דרמות ב- א"ק.

אי אפשר להימנע מהשוואה. היא בלתי נמנעת. כל מיני שדרני כדורסל וכדורגל שמסתובבים בערוצי הטלוויזיה השונים (לרבות אורי לוי) הם בעל כורחם מקדמי המכירות הטובים ביותר של יורם ארבל ומעלים את ערך מניותיו. ככל שרשימת השדרנים הבינוניים והאפרוריים מתארכת – במקביל מתארכים חיי המדף של יורם ארבל. ייתכן ושיתוף הפעולה אורי לוי את גור שלף מקובל על אותם הצופים שמאוגדים ביחידת "% 4.62". זה כמובן בסדר גמור. אולם באשר לי, שניהם גוזלים ממני את הנאת הצפייה . איך זה יכול להיות שאיש שם מצוות הבקרה של המְשָדֵר הציבורי איננו מתערב . אולי לא נעים להם להצביע בפרהסיה על חולשותיו של השדר המוביל שלהם . אנוכי פוסח על שני הסעיפים האם להנמיך רק את עוצמת הקול או אולי לסגור כליל את ה- Volume, ו/או אני לא יודע מה. האמת אין לי הרבה ברירות מפני שזכויות השידורים של האירוע המדובר שייכים באופן בלבדי לערוץ 1. את ההתמודדות הזאת בין מכבי ת"א ל- הפועל ירושלים (65 : 93) אני יכול לראות רק בערוץ 1.

תשמעו סיפור. מר דוֹן אוֹהְלְמֶיֶיר היה אחד מנערי הפלא בחטיבת הספורט של רוּן אָרְלֶדְג' (Roone Arledge) ברשת הטלוויזיה האמריקנית ABC ב- 1970. מאוחר יותר התמנה לנשיא חטיבת הספורט של רשת הטלוויזיה האמריקנית המתחרה NBC. דוֹן אוהְלמֶיֶיר (Don Ohlmeyer) ניסה פעם ב- 1980 להילחם במגיפת הדָבֶּרֶת של שדרניו בדרך מקורית. הוא החליט בעקבות הביקורת הציבורית להעביר פעם אחת את אחד ממשחקי ה- Football מליגת ה- NFL האמריקנית הפופולרית ללא שדרני Play by play שלו, אלא בלוויית עדכונים שוטפים של Super imposing (כתוביות) בלבד. הניסיון כַּשָל אולם הוא העיד על הצורך לבקר את כמות המלל , להעיר את תשומת לב השדרנים לביקורת הצופים, ולהוקיע את הפטפטנים. חשבתי אמש על הצעד הטלוויזיוני המקורי שנקט בזמנו דוֹן אוֹהְלְמֶיֶיר לפני 34 שנים לאור כמות הדיבור והפטפטת שאורי לוי וגור שלף מייצרים כעת יחדיו. הם לא סותמים את הפה.

על השדרנים והפרשנים מוטלת אחריות כבדה. הם נעים כל הזמן על תֶּפֶר דק שמפריד בין שידור מדוּד ומדויק לבין שֶטֶף של בִּרְבּוּר מעצבן. הרוב נכשל ב- טֶסְט ואיננו עומד בדרך כלל במבחן ובמעמסת השידור וחוצה חיש מהר את התֶּפֶר הדמיוני הזה. מעט מאוד שדרני ספורט, ספורים בלבד, נותרו באמת בעלי איכות וללא רבב כמו נחמיה בן אברהם, גדעון הוד, ויורם ארבל. אחרים כמו משה גרטל, אורי לוי, ודני דבורין כבר חצו מזמן את הקווים . דן שילון היה השַדָּר המוביל של הטלוויזיה הישראלית הציבורית במונדיאל הכדורגל של מערב גרמניה ב- 1974. על צוות השידור שלו שם נמנו גם אלכס גלעדי ויאיר שטרן. אני שימשתי העורך הראשי שלהם בירושלים. למערכת שלנו בקומה החמישית בבניין הטלוויזיה בשכונת רוממה בירושלים הגיעו עוד ועוד שיחות טלפון מציבור הצופים שדיברו דווקא בגנותו של דן שילון (אולי מפני שממנו היו הכי הרבה ציפיות) וכינו אותו שדרן פטפטן שמקלקל את הצפייה במשחקי המונדיאל. באחד הימים הוא התקשר אלי ושאל אותי מה אומרים עליו. התחמקתי מלענות לו. חשתי אי נעימות רבה. לבסוף השבתי לו כי עד כה רק קומץ של כמה עשרות מטלפנים מלינים על עליבותו כשַדָּר כדורגל אולם יחסית למיליונים אחרים דוממים מצבו מנקודת מבט מתמטית טוב. פרשן הטלוויזיה מרדכי שפיגלר כעס ונעלב מש- כינו אותו קלישאי ופטפטן. אולם מי אוהב שמזכירים לו שוב ושוב כי דווקא המיקרופון הוא האויב הגדול ביותר שלו.

בתום המחצית הראשונה אמש , צועדת הפועל ירושלים ביתרון מכריע 53 : 34 . אני לוקח אקמול ופותח את חלונות הבית . אני חייב לאוורר את הסלון ממגיפת הדָבֶּרֶת . ואז בטרם תחילת המחצית השנייה של המשחק מכבי ת"א – הפועל ירושלים מכריז גור שלף בסלון ביתי בקול רם בביטחון כהאי לישנא : "אורי לוי אני אומר לך ולצופים, המשחק רחוק מלהיות גמור" . כסת"ח . על מה אתה מדבר גור שלף …? המשחק לא רק גמור. הוא כבר הוכרע. למכבי ת"א אין כלים התקפיים כדי להשיב מלחמה שערה. בלעדי ג'ו אינגלס, מכבי ת"א הערב הזה היא כלום. לביאה פצועה שותתת דם. גור שלף נזהר ומסייג את עצמו, "…המשחק רחוק מלהיות גמור…". יש לו סיבה . לפני 27 שנים ב- 9 באפריל 1987 נפגשו קבוצות מכבי ת"א והפועל גליל עליון במשחק הגמר על גביע המדינה בכדורסל שנערך בהיכל הספורט ביד אליהו. חטיבת הספורט בפיקודי של הטלוויזיה הישראלית הציבורית שידרה ישיר את המשחק הזה לפני 27 שנים. שלושת הבוסים שלי באותה התקופה ההיא היו אז מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ז"ל, מנהל הטלוויזיה חיים יבין, ומנהל החדשות יאיר שטרן מנהל. את יורם ארבל הפקדתי אז על המיקרופון בעמדת השידור שלנו הממוסדת בהיכל התל אביבי. מר אריה מליניאק מי שהיה בשנים ההן פרשן הכדורסל On and Off שלי כיהן באותה העת כמאמן הקבוצה הגלילית. צבי שרף שימש מאמן מכבי ת"א . במחצית צעדה הפועל גליל עליון ביתרון סנסציוני 39:59. במחצית השנייה הכל התהפך . אריה מליניאק והקבוצה שלו התפרקו . המשחק הסתיים בתוצאה של 86:95 לטובת מכבי ת"א שזכתה בגביע . אתמול בערב לא היה צֵל של סיכוי שהדבר שוב יקרה , אולם גור שלף לא לקח סיכון . מי שהיה פעם שחקן מכבי ת"א ואח"כ מנהלה אולי האמין בתוך תוכו כי הרוח הספורטיבית של מכבי ת"א היא נִצְחִית וטרם גוועו מכמני האנרגיה של מועדון העבר שלו. 1:40 דקה לפני תום הרבע ה- 3 במצב של 66 : 47 לזכות הפועל ירושלים הוציא דיוויד בלאט את סופוקליס שחורציאניטיס מההרכב והציב במקומו את דיוויד בלו. שוב ניצתו התקוות בלבו של פרשן ערוץ 1 גוּר שֶלֶף : "מכבי ת"א חוזרת להרכב הנמוך והמסוכן שלה…", הוא מכריז למיקרופון שלו. על מה הוא מדבר הפרשן של ערוץ 1…? האם הוא ואנוכי רואים את אותו המשחק…? איזה מְסוּכָּן ואיזה נעליים…מכבי ת"א היא שֶבֶר כְּלִי. אם המשחק היה נמשך 45 דקות במקום 40 מכבי ת"א הייתה חוטפת 50 נקודות הפרש. דיוויד בלאט ועוזריו כבר נכנעו. אוֹ טוֹ טוֹ גם השחקנים שלהם ירימו ידיים.

פתאום רואים ב- Frame את פרשן הכדורגל של ערוץ 1 מר דני נוימן יושב ביציע בהיכל הספורט ביד אליהו ומתבונן בתבוסה שמנחילה הפועל ירושלים למכבי ת"א . אורי לוי מקדם את הדרבי התל אביבי בכדורגל (הסתיים בינתיים בתיקו אפס וצבר רייטינג של % 11.3) ומודיע לציבור צופיו כי זהו דני נוימן שיהיה מחר הפרשן במשחק. הציבור ינהר למסך ערוץ 1 לא בגלל דני נוימן וגם לא בגלל יורם ארבל , וודאי לא בגלל ה- Promoter אורי לוי , אלא מפני שזכויות שהשידורים של המשחק הזה שייכים באופן בלבדי לערוץ 1. ערוץ 1 משלם להתאחדות הכדורגל זכויות שידורים בלעדיות עבור עונת 2014 – 2013 בגובה של 15.000000 (חמישה עשר מיליון) שקל . 450000 (ארבע מאות וחמישים אלף) שקל פֶּר שידור ישיר אחד. הציבור יכול לראות את השידור הישיר של המשחק המרכזי השבועי בליגת העל בכדורגל (הפעם הזאת הפועל ת"א – מכבי ת"א) על המסך הציבורי בלבד.

אני מצרף לפוסט את הערתו – תגובתו של מר יוסי קינן (קנטרוביץ') בן קיבוץ אשדות יעקב – איחוד. שנינו שיחקנו יחדיו בקבוצת הכדורסל של הפועל אשדות יעקב שנמנתה על קבוצות הליגה הלאומית דאז (ליגת העל היום). המאמן – שחקן שלנו היה יגאל דָר (וולודרסקי). יוסי קינן נחשב לכדורסלן מחונן בימים ההם אבל הוא כמו כולנו כמו כל בני הקיבוצים היה מחויב קודם כל לחיי העבודה והחברה בקיבוצו ורק אח"כ לכדורסל.

"הי יואש. אני מסכים איתך במאה אחוז ביחס לאיכות השדר והפרשן של ערוץ 1 בכדורסל. שכחת להזכיר את הנבואה של גוּר שֶלֶף שאמר : "ההפסד הזה של מכבי ת"א רק ישפר אותם במשחק הקרוב נגד ריאל מדריד, והם ינצחו ביום חמישי (27 במארס 2014). לעומת זאת הניצחון של הפועל ירושלים יגרום להם בעיות במשחק ברוסיה". דעתי האישית היא שמכבי ת"א במשבר קשה גם גופני וגם נפשי הגורם להם לאיבוד ביטחון מוחלט בקליעה (בכל הטווחים) וזו הבעיה שתהיה להם במשחק נגד ריאל מדריד. הסיכוי לנצח בבית את ריאל מדריד שואף לאפס. הלוואי שאתבדה. יוסי קינן". kantarovich ashdot yaacov טקסט תמונה : 1955. קבוצת הכדורסל של הפועל אשדות יעקב לראשונה בליגה הלאומית בכדורסל . זיהוי שורת העומדים מימין לשמאל : איתמר דותן (דוטצ'ניק), יוסף דריזין, משה לביא ז"ל, אברהם גורן, משה "מוסה" דניאל. זיהוי שורת הכורעים מימין לשמאל : אמיר ראובני, יוסי קינן – קנטרוביץ', יגאל דר – וולודרסקי ז"ל, ו- דני ארז – בוקסנבוים. (התמונה באדיבות יסי קינן – קנטורוביץ'. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). yoash 3 טקסט תמונה : 1959. קבוצת הכדורסל של הפועל אשדות יעקב בליגה הלאומית . זיהוי שורת העומדים מימין לשמאל : אמיר ראובני (בן קיבוץ אשדות יעקב), יגאל דָר – וולודרסקי ז"ל (בן קיבוץ אשדות יעקב), אנוכי יואש אלרואי – בלינדמן (בן קיבוץ אפיקים), אבנר וורד – וולוכוביאנסקי (בן קיבוץ אפיקים) . זיהוי הכורעים מימין לשמאל : מאיר "מגה" ברזילי ז"ל (בן קיבוץ אשדות יעקב) ויוסף קינן – קנטרוביץ' (בן קיבוץ אשדות יעקב) . (התמונה באדיבות ארכיון קיבוץ אשדות יעקב. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

סיום המשחק בהיכל הספורט ביד אליהו מוצא את הפועל ירושלים מביסה את מכבי ת"א בתוצאת שיא של כל הזמנים 65:93 . לא רק מכבי ת"א מושפלת גם צוות השידור ניזוק יוצא לא טוב מהעסק . מר ליאב נחמני תוחב מיקרופון ליותם הלפרין ובניאו ז'ורנליזם שלו מכריז : "יותם ניצחון ענק שלכם היום…". יותם הלפרין נבוך וכמעט משיב לו, "מה אם כן השאלה…" (אפשר לראות זאת בתמונת ה- Video), אבל אז הוא מבין שתורו לדבֵּר. "זה קורה פעם אחת בחיים" הוא עונה בענווה לז'ורנליסט החובבן מערוץ 1. הריאיון עם מאמני ושחקני הקבוצה המובסת תמיד מעניין יותר מאשר ריאיון עם נציגי הקבוצה המנצחת. אני מחכה שהעורך יגאל שמעוני והשדר שלו אורי לוי יראיינו את דיוויד בלאט, ו/או אולי את שמעון מזרחי, ו/או אולי את גיא גודס ואלון שטיין , ו/או אולי את ניקולה ווייצ'יץ' – כיצד מתרחשת מפלה שכזאת…??? מדוע ג'ו אינגלס לא שיחק…? מה הסיבה…? כיצד מתחזקים איך שהוא את סופוקליס שחורציאניטיס בריא עד סוף העונה…? ברור שמיתרי השרירים , הגידים , ורצועות המפרקים שלו מתפוגגים מפאת משקלו העצום . מה פתאום הביאו לקבוצה קלף מקומט וקרוע בדמותו של אנדריאה ז'יז'יץ'…? מיהו בכלל…? ויש עוד המון שאלות בדרך אבל אז כבר נע ה- Roller Credits משמאל לימין לאורך המוניטור ומגלה לבסוף כי הבימאי הוא מר שמואל שלזינגר והעוזרת שלו היא גב' לורה קורנפילד .

האם לא עולה בדעתם של השניים האלה לחשוף שוב ושוב , עוד ועוד , את שני המובסים , פניו המיוסרים של שמעון מזרחי ופני הפוקר של דיוויד פדרמן…? שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן מהצד הזה של הקווים הם סיפור התבוסה בדיוק כמו השחקנים הכושלים שלהם על הפרקט . מילא ה- "Poker face" של דיוויד פדרמן שמעולם לא מסגירים את סוד מחשבותיו אבל לוותר מראש על פניו הנפולים , העגמומיים , המדוכאים והנוּגִים של שמעון מזרחי…? הוויתור מצביע על כך שהבימאי ועוזרתו אינם מבינים את תפקידם. פניו המיוסרים של שמעון מזרחי הם יעד צילום טלוויזיוני ראשון במעלה כמו גם ישיבתו השפופה על הכיסא כשגופו עוטה את הסוודר הצהוב . אלפי אוהדי מכבי ת"א מאכלסים את יציעי היכל הספורט ביד אליהו ועוטפים בהערצה וכבוד את יו"ר המועדון שלהם . אבל הוא בשלו . שמעון מזרחי בן 75 נותר בודד ומרוחק מהסביבה . אנשים עולצים ו/או נוגים נולדו בעל כורחם לטלוויזיה. כל אחד מהכיוון שלו. שמעון מזרחי נולד לטלוויזיה בכל תנאי. גם כשהוא מנצח הוא נראה מְיוּסָר. הפורטרט שלו תמיד שווה צִילוּם . אנשי טלוויזיה רבים בתוכם גם בימאים ו/או כאלה שמתיימרים להיות בימאים לא מכירים בערך הטלוויזיוני של שמחת הניצחון מחד מול הניגוד שלה, הלא הם ייסוריי התבוסה – מאידך. לא בכדי העניק רוּן אָרְלֶדְג' לתוכנית הספורט שלו בשנים ההן ב- ABC את השם הבלתי נשכח שכולנו גדלנו עליו : "ABC Wide World of Sports – The Thrill of Victory and The Agony of Defeat".

m 19

טקסט תמונה : 1970. עו"ד שמעון מזרחי היו"ר המחונן של מועדון הכדורסל של מכבי ת"א מאז ספטמבר 1969 ועד עצם היום הזה של 25 במארס 2014. המדינה העניקה לו את פרס ישראל על פועלו העצום לקידום הכדורסל באגודתו המצטיינת שהפכה לקבוצת פאר בעלת מוניטין בינלאומי בכל אירופה. מר שמעון מזרחי נחשב למופת ארגון וניהול בתחום ענף הכדורסל במדינת ישראל. (התמונה באדיבות שמואל "שמלוק" מחרובסקי. ארכיון יואש אלרואי . כל הזכויות שמורות). 

m 15

טקסט תמונה : יום רביעי – 23 בפברואר 1977 . לשכת ראש הממשלה יצחק רבין בקרייה בתל אביב . יצחק רבין ז"ל מארח בלשכתו את קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א לאחר ניצחונה הסנסציוני על אלופת ברה"מ קבוצת צסק"א מוסקבה בעיירה הבלגית ווירטון ב- 17 בפברואר 1977 בתוצאה 79:91. יו"ר מועדון הכדורסל של מכבי ת"א עו"ש שמעון מזרחי (משמאל) מעניק לראש הממשלה יצחק רבין את נֵס מכבי ת"א. הטלוויזיה הישראלית הציבורית הפכה את מכבי ת"א לקבוצה של המדינה. ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל נתן לכך גושפנקא ממלכתית רשמית. (לע"מ תמורת תשלום).

שמואל שלזינגר ולורה קורנפילד שמתהדרים ב- Roller Credits בתואר בימאי ועוזרת בימאי מחביאים ביודעין את שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן. טעות מרה. שניהם לא מבינים את תרומתם הטלוויזיונית לאיכות השידור . מדובר בבימוי טלוויזיוני דל ו- עני. לא בכדי פלשו מאות אוהדי מכבי ת"א לחדר ההלבשה של קבוצתם ותבעו מהם בבוטות חד משמעית להחסיר את הכבוד האבוד לשורות המועדון . האם לא עולה בדעתם של שמואל שלזינגר ולורה קורנפילד להראות את חדלונם של שני עוזרי המאמן גיא גודס ואלון שטיין בעת המפלה…? מה חלקם בתבוסה…? כיצד הם נושאים באחריות למפלה הניצחת שספגה מכבי ת"א אמש…? כלום. Nada. רק ראיונון קצרצר עם יותם הלפרין. נכון שהוא הבריק במידה מסוימת אבל התאום הישראלי שלו ליאור אליהו בעל הנתונים הגופניים המצוינים הוא שוב אכזבה ענקית . ליאור אליהו הוא בעל פוטנציאל נפלא . נמאס רק להמתין לשעת הכושר שלו ולראות מתי כבר אם בכלל יממש את כישרונו . הבימוי הטלוויזיוני של שמואל שלזינגר איש ערוץ 1 הוותיק מוגבל, מונוטוני, רוטיני, וחסר השראה. אפוא הוא ואפוא ראובן "רוביק" פודגור הבימאי – עיתונאי הנפלא, התוסס , והעירני של ערוץ 10 . מעניין לדעת אם חטיבת הספורט של ערוץ 1 הציבורי מקיימת ישיבות תדרוך בטרם המשחקים ואחריהם , האם נערכות שיחות Post mortem, האם מתקיימים ישיבות מערכת ומפגשים קבועים לצורך ניתוח איכות ההפקות ועל מנת להפיק לקחים לקראת העתיד . לא יכול היות שרק הציבור החיצוני שמונה % 4.62 בלבד מבחין בנחיתות ההפקה העיתונאית הדלוחה של ערוץ 1.

ערוץ 5 בכבלים שסיקר אמש את ערב הכדורסל הישראלי הרכיב שני יסודות שידור בתום המשחק בהיכל הספורט ביד אליהו שערוץ 1 נמנע מלעשותם . הוא ריאיין את המאמן המובס דיוויד בלאט וגם צילם מחוץ לכותלי היכל הספורט את יו"ר הפועל ירושלים אורי אלון בתלבושת אדומה וצעיף אדום מזדהה ומתחבק עם אלפי אוהדי הפועל ירושלים השמחים . אם כך למה לא עלה בדעתו של ערוץ 1 לראיין את אבי הכישלון דיוויד בלאט . מדוע לא הוזמנו ל עמדת הראיונות גם גיא גודס, אלון שטיין, ניקולה ווייצ'יץ', יוגב אוחיון, ריק היקמן, וגיא פניני…? לפחות מישהו מהם, רק אחד מהם. תגידו שָם בערוץ 1 מה אתם עושים צחוק מהעבודה…? כל מה שאתם יכולים לעשות בשידור הציבורי זה רק ראיונון סיכום קצרצר עם יותם הלפרין…? ערוץ 5 בכבלים סיקר אמש היטב את אירועי היום בתוכניתו "חדשות הספורט" בהגשת מר אלי אילדיס וגב' מירי נבו, לרבות סיקור נרחב של שני משחקי הצמרת בליגת העל בכדורסל מכבי ת"א – הפועל ירושלים 93:65 והפועל ת"א – מכבי חיפה 85:88. הם מחזיקים לידם את פרשן הכדורסל וההיסטוריון של הכדורסל הישראלי מר אלי סהר שמצ'פר ומשדרג בידע שלו את אולפן ערוץ 5 . תמוה רק מדוע הוא מופיע מול המצלמה בבגדי עבודה של חקלאי שסיים זה עתה את ה- השקיה בפרדס האשכוליות שלו.

3. צוות השידור של ערוץ 5 בכבלים אמש (יום ראשון – 23 ביוני 2014) משדר ישיר Off tube מהאולפן בהרצליה את משחק הכדורגל הנערך באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד ריאל מדריד – ברצלונה 4:3. שידור הוא דבר אחד. איכות שידור היא דבר אחר לגמרי.

אני אוהב את מר נדב יעקובי העיתונאי הידען ושדרן הספורט הוותיק של ערוץ 5 בכבלים . מרגיז אותי שהוא נכפה כל פעם מחדש לשדר אירועי ספורט נחשבים בשיטת Off tube מהאולפן הבית של הערוץ בהרצליה . נדב יעקובי שידר ישיר אמש מהרצליה את משחק הכדורגל ריאל מדריד – ברצלונה 3 : 4 . מעריכים כי יותר ממיליארד צופי טלוויזיה בעולם ראו את המשחק On line בשידור ישיר ו/או בשידור דחוי / מוקלט. אף על פי ששידר את התמודדות הטיטאנים הזאת מהמוניטור בתחנת האם לא פיגר קולו של נדב יעקובי וכישרון התיאור שלו אחרי הדרמה שהתפתחה על כר הדשא באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. זוהי תופעה מעניינת ביותר. שדר Off tube מצליח במידה רבה לשַמֵר את הדרמה בקולו למרות מיקומו הגיאוגרפי המרוחק ממנה . חוויית הצפייה במשחק ריאל מדריד – ברצלונה 3 : 4 התממשה גם בגלל יכולת התיאור הדרמטית של מר נדב יעקובי. מרגיז אותי שלא מרגיז אותו להיוותר שַדָּר Off tube נצחי של ערוץ 5 בכבלים. כאילו זאת גזירת גורל. נוכחותם של שני הפרשנים מר אלי אוחנה ומר בוני גינזבורג באולפן של ערוץ 5 בכבלים – מיותר. שתי דמויות טלוויזיוניות תפלות שאינן מקדמות במאום את העניין . פרשני סרק . נדב יעקובי הוא כה דומיננטי ליד המיקרופון וכה בקי ואיש אשכולות בתחום עד שהוא מאפיל על כל אחד מהם לחוד וגם על שניהם ביחד. חוץ מיכולתו להפוך ל- דרמטורג המאפשרת לו להתמודד היטב עם התפתחות העלילה בדרמה, הוא גם היסטוריון כדורגל. אנציקלופדיה.

עבודת ההפקה והצילום של הטלוויזיה הספרדית היא מלאכת מחשבת . ריבוי מצלמות ה- SSM לא רק מאריך את שיא הריגוש ואת משך חוויית הצפייה ברגעי ה- Highlights במשחק , אלא הופך 1.000000000 (מיליארד) צופי טלוויזיה לשופטי כדורגל מדופלמים . אני רוחש הערכת יתר למהנדסי ברצלונה ולשלישייה החושבת שלהם ליאו מסי , אנדרס אינייסטה , וצ'אבי הרננדז . אני מעדיף את השלישייה הזאת על פני כריסטיאנו רונאלדו ושותפיו בריאל מדריד . אולי אני משוחד . אם כך אני משאיר את הביקורת אודות איכות המשחק לאחרים . אני שב לביקורת הטלוויזיה ואל נדב יעקובי . אני מעריך שנדב יעקובי יצר אמש סטנדרט חדש לשידורי כדורגל Off tube . אולי שלא בטובתו . חשבתי לעצמי שאני מאושר שדווקא הוא הופקד על המיקרופון ועל סיגנל הטלוויזיה המגיע להרצליה ממדריד . הוא פשוט היה טוב . הוא היה טוב מאוד . יחד עם זאת הפקת ה- Off tube של ערוץ 5 בכבלים מעמידה אותו בפני דילמות ולא מעט הפתעות . אין לערוץ 5 בכבלים שום שליטה ובקרה על Line up השידור הישיר של הטלוויזיה הספרדית . העסק אקראי . פתאום רואים את ג'ורדי אלבה , לפתע מופיע על המסך קארלו אנצ'לוטי , באופן בלתי צפוי רואים את טאטא מארטינו ואחרים . נדב יעקובי הכל יכול נדרש גם לתרגם באולפן את הנאמר מספרדית לעברית . בסך הכל ההפקה של ערוץ 5 בכבלים – ילדותית . נכון שערוץ הטלוויזיה הזה משופע בכסף (בגללי ושכמותי שמשלמים הון רב ל- YES ו- HOT) ואשר מקנים לו יכולות מוניטריות שמאפשרות לו לרכוש זכויות שידורים חשובות אולם הטיפול בהן לקוי מיסודו. פילוסופיית ה- Off tube של ערוץ 5 בכבלים מוטעית מבראשית. נדב יעקובי הציל אמש את המצב למרות שהבוסים שלו כפו עליו להעתיק את "אינפורמציית מדריד" מהמוניטור של הערוץ בהרצליה.

סוף הפוסט מס' 369. הועלה לאוויר ביום שני – 24 במארס 2014.


תגובות

פוסט מס' 369. הפקה, עריכה, ופרשנות של ערוץ 1 בשידור הישיר של משחק הכדורסל בליגת העל בהיכל הספורט ביד אליהו מכבי ת"א ניגפת מול הפועל ירושלים 93:65 (אמש יום ראשון – 23 במארס 2014). ביקורת טלוויזיה. 2. הפקה, עריכה, ופרשנות של ערוץ 5 בכבלים בשידור ישיר של משחק הכדורגל ריאל מדריד – ברצלונה 4:3 אמש יום ראשון – 23 במארס 2014 באצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד. ביקורת טלוויזיה. פוסט מס' 369. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום שני – 24 במארס 2014. — תגובה אחת

  1. הי יואש אני מסכים איתך במאה אחוז ביחס לאיכות השדר והפרשן של ערוץ 1 בכדורסל.שכחת להזכיר את הנבואה של גור שלף שאמר: "ההפסד הזה של מכבי רק ישפר אותם במשחק נגד ריאל מדריד והם ינצחו ביום חמישי.לעומת זאת הניצחון של ירושלים ייגרום להם בעיות במשחק ברוסיה" .דעתי האישית היא שמכבי במשבר קשה גם גופני וגם נפשי הגורם להם לאיבוד ביטחון מוחלט בקליעה(בכל הטווחים) וזו הבעיה שתיהיה במשחק נגד ריאל. והסיכוי לנצח בבית את ריאל מדריד שואף לאפס. הלוואי שאתבדה. יוסי קינן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>