פוסט מס' 526. ערוץ 1 משדר ישיר Off tube את אליפות העולם ה- 16 בשחייה המתקיימת בקאזאן – רוסיה. הרייטינג אפסי (2). היסטוריה של עילויי שחייה. פוסט מס' 526. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 9 באוגוסט 2015.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

——————————————————————————– 

פוסט חדש מס' 526 : הועלה לאוויר ביום ראשון – 9 באוגוסט 2015.

——————————————————————————–

פוסט מס' 526. הועלה לאוויר ביום ראשון – 9 באוגוסט 2015.

פוסט מס' 526. ערוץ 1 משדר ישיר Off tube את אליפות העולם ה- 16 בשחייה המתקיימת בקאזאן – רוסיה. הרייטינג אפסי (2). היסטוריה של עילויי שחייה. פוסט מס' 526. כל הזכויות שמורות. 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור שהיו ביתי השני (ולפעמים גם הראשון) לאחר מינויו המופרך של יוסף בר-אל באביב 2002 לתפקיד הרָם של מנכ"ל רשות השידור. אינני מצטער על כך אפילו לא לרגע אחד. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2015 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". הסדרה כוללת בתוכה כ- 72 (שבעים ושניים) כרכים שמשתרעים על פני כ- 130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב (A4). המחקר והכתיבה של הסדרה אמורים להסתיים ב- 2019, לכל המאוחר ב- 2020.

סדרת 13 הספרים היא מסת טלוויזיה שדנה בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור Play by play, הגשה, הנחייה, ומהימנות בעריכת ראיונות. לצורך כתיבת הסדרה ראיינתי כ- 2200 (אלפיים ומאתיים) אנשים אולי יותר בעולם ובארץ. הסדרה עָבַת כֶּרֶס מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה שלי עשרות אלפי תמונות + מסמכים אותנטיים + קטעי עיתונות וכמובן תיעוד מפורט של אותם כ- 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה בעולם ובארץ שניאותו למסור לי את עדותם ולסקור עמי את ההיסטוריה של הטלוויזיה שהם היו חלק ממנה. להיסטוריה הטלוויזיונית הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים שעמם דיברתי היא מציבה בראש הרשימה. לחלק היא מייעדת מקום באמצעיתה. ולא מעט אחרים שניצבו בעבר בעמדות מפתח, גם בעלי יתרונות עליונים, היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים רברבנים, כושלים, ולכן לא חשובים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

הערה 3 : יואב חנני. תענוג להקשיב ולהאזין לתוכניות השירים הישראליים שלו ב- "שבת עברי", שהוא עורך ומפיק תוך הפגנת ידע, בטוב טעם, ובמגוון עצום ברדיו 103 FM. הפוסט הקונקרטי הזה נכתב על ידי לצלילי שירי ארץ ישראל שערך ומשמיע יואב חנני, לצלילי "הדנובה הכחולה" של יוהאן שטראוס, ולצלילי "ארבע העונות" של אנטוניו וויוואלדי. ואיך אפשר ללא ההשראה של אלוויס פרסלי וריקי נלסון עם "King Creole" ו- "It's Late".

הערה 4 : יוסי בניון. מדוע מאמן מכבי חיפה רוני לוי ונשיא המועדון זקוקים לו ? כשאומרים לי את השם "יוסי בניון", אני רואה מנגד דמות מפונקת ומקולקלת. בשעה ששימש קפטן נבחרת ישראל בכדורגל מחה, הטיל דופי, ו- ניאץ את מאמנו דרור קשטן ליד ספסל המחליפים, בגלל שהמאמן הלאומי הורה לו במהלך אחד המשחקים הבינלאומיים באצטדיון ר"ג לרדת מכר הדשא, על מנת להציב במקומו שחקן אחר. זאת הייתה תמונה מכוערת. נכון שהוא שיחק שנים רבות בהצלחה לא מבוטלת בליגה האנגלית הבכירה. אז מה…??? יוסי בניון רחוק מלהיות ג'נטלמן בריטי. באותו הרגע ההוא בו פגע בשולי אצטדיון ר"ג במאמנו הלאומי קבל עם ומצלמות הטלוויזיה הצטייר יוסי בניון כאיש עלוב. אין לי שום הערכה כלפיו.

הערה 5 : העיתונאי מרדכי גילת הוא עיתונאי חוקר ב- "ישראל היום". וגם הגון כשמתחשק לו. מעניין לקרוא אותו בדרך כלל מפני שהוא כותב ברוח הסלוגן ההוא של אורי אבנרי "ללא מורא וללא משוא פנים". אלא מה : אתמול (יום שישי – 7 באוגוסט 2015) לא ראיתי משום מה אפילו מילה אחת במדורו בעיתון "ישראל היום" בגנותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ועושה דברו השר יובל שטייניץ, שהדיחו בכוח ושלא בצדק את יו"ר חברת החשמל גב' אורית פרקש הכהן מתפקידה רק מפני שהיא מתנגדת בהיגיון למדיניות מתווה הגז שלהם.

הערה 6 : יש להעריך את ערוץ 55 בכבלים שהעביר בשידור ישיר (מ- מקדוניה) את משחק ההכנה של נבחרת ישראל נגד המארחת מקדוניה 75:58. למאמן הלאומי ארז אדלשטיין נכונה בוכטה של עבודה.

הערה 7 : הווירטואוז המושחז ליאור שליין, מגיש ומנחה "גב האומה" בערוץ 10, איננו זקוק אחרי אמש (מוצ"ש – 8 באוגוסט 2015) למִשְנִיים שלו. הוא מוכשר לשאת לבדו על גבו את "גב האומה". הצגת היחיד שלו אמש ב- "גב האומה" הייתה Masterpiece (!).

פוסט מס' 526. ערוץ 1 משדר ישיר Off tube את אליפות העולם ה- 16 בשחייה המתקיימת בקאזאן – רוסיה. הרייטינג אפסי (2). היסטוריה של עילויי שחייה. פוסט מס' 526. כל הזכויות שמורות. 

שדרני ה- Off tube ערוץ 1 ליאן ווילדאו וליאור בירקאן. ההסתגרות בבועת ה- Off tube הוא עסק עלוב למפרע. 

ככל שהאירוע הנפלא של אליפות העולם ה- 16 בשחייה בקָאזָאן (KAZAN) – רוסיה מתקרב לסיומו, מתברר שוב ושוב כי ערוץ 1 בראשות אלי בבא החמיץ את תפקידו. אלי בבא הוא מנהל טלוויזיה מוכשר, הגון, רציני, ובעל יושרה (מוחלטת) וגם בעל ניסיון עצום בכל תחומי הטלוויזיה (לרבות הנדסה וטכנולוגיה) שמנווט את השידור הציבורי בתקופה הזאת בתנאים כלכליים ופוליטיים בלתי אפשריים. אנוכי מכיר אותו עשרות שנים. הוא משרת את השידור הציבורי בנאמנות ובכישרון מאז ראשית שנות ה- 70 של המאה הקודמת. אולם הוא האדם שניצב היום בראש המערכת ומה שמתחולל בתוכה קורה במשמרת שלו. לכן חלק מהטקסט הר"מ אודות קאזאן 2015 מופנה אליו, אך מבלי להאשימו. אומר זאת שוב : אני יודע שאלי בבא הוא איש בעל שיעור קומה, אולם בהיותו קברניט השידור הציבורי היום, הוא צריך לדעת שאין דבר כזה לשדר אליפות עולם בשחייה המתקיימת בקאזאן מהמוניטור בירושלים. Off tube הוא חרבון עיתונאי. נֶפֶל.

ובכן, שידורים ישירים בשיטת Off tube של העתקה מהמוניטור בירושלים כתפישת עולם טלוויזיונית, הם נֶפֶל מוחלט. בלתי מתקבל על הדעת. חלטורה טלוויזיונית. מדובר בתפישת שידור עיתונאית ארכאית ומחורבנת שמנוגדת לכל היגיון. מושיבים את השַדָּר ליאן ווילדאו ואת הפַּרְשָנִית שלו ליאור בירקאן בחדר אטום בירושלים ומצווים עליהם לשדר ישיר לציבור שלהם כ- 100 (מאה) תחרויות שחייה בינלאומיות ברמה השיא שלהם לגברים ונשים (גם בהשתתפות שחיינים ושחייניות ישראליים שלנו) במשך 8 (שמונה) ימים בארבעה סגנונות חתירה (חופשי), פרפר, חזה, וגב בכל שלבי ההתמודדויות ב- מוקדמות + ב- שלב חצאי גמרים + וב- שלב הגמר כשהן רוויות אין סוף פרטים, בליל של שמות (לועזיים), לאומים, מדינות, ועֵרֶב רב של תוצאות – וכל זאת מבלי להתייצב בשטח בבריכה בקאזאן. מדובר בביזיון ב- ביצוע משימה כמעט בלתי אפשרית שליאן ווילדאו וליאור בירקאן חווים אותו אולם אינם אשמים בו. ברור שאני חש אהדה מְהוּלָה ברחמנות לשדר המוביל ליאן ווילדאו והפרשנית שלו ליאור בירקאן שנכפים לעשות את עבודתם מירושלים טלאים טלאים. אין זה דבר של מה בכך לשדר ישיר off tube אירוע בסדר גודל בינלאומי שכזה מהאולפן בירושלים. אומר קר כי ליאן ווילדאו וליאור בירקאן השתפרו. הערב (מוצ"ש – 8 באוגוסט 2015) הם בפירוש שדרנים טובים יותר מאשר ביום ראשון של האליפות ב- 2 באוגוסט 2015. ליאור בירקאן חייבת לשדר בעברית תקנית. אפשר להגיד מַעֲצָמָה בשחייה אולם בסמיכות אומרים מַעֲצֶמֶת שחייה (היכן לשונאיות רשות השידור הלוא הן המומחיות לשפה העברית גב' רות אלמגור – רימון וגב' דבורה בן ישראל ?). ועוד דבר : אומרים בעברית תקנית "שיא עולם" ולא "שיא עולמי".

המנהלת איילה חסון.

אני מסייג את עצמי. אם חטיבת הספורט היא עדיין ת.פ. של חטיבת החדשות בראשות איילה חסון אזי הטקסט הר"מ – רלוואנטי. היה עליה להתייצב בפני שני הבוסים שלה אלי בבא ויונה ווויזנטל ולומר לשניהם כהאי לישנא, "אין דבר כזה לקנות מחד זכויות שידורים של אירוע עַל בספורט הבינלאומי (כמו אליפות העולם ה- 16 בשחייה הנערכת בקאזאן המאורגנת ע"י FINA), אומנם בזול כמעט בחינם רק 20000 (עשרים אלף) דולר, כדי להציבו כ- נדבך בשידור הציבורי, ומאידך להתייחס אליו ולטפל בו מן ההיבט העיתונאי בצורה כושלת בשיטת ה- Off tube מירושלים. כמנהלים עכשוויים של רשות השידור וערוץ 1 לרבות אנוכי כמנהלת החדשות אנחנו עושים את שליחותינו פלסתר. כך זה נראה בעיניי הציבור". איילה חסון הייתה אמורה להתעקש בפני אלי בבא ויונה וויזנטל ולעמוד על כך כי שני השדרנים האלה ליאן ווילדאו וליאור בירקאן הסרים למרותה יטוסו לקאזאן 2015 כדי להתמקם בעמדת שידור של ערוץ 1 בבריכה הבינלאומית בקאזאן. אל דאגה המנהלת הזאת לא התעקשה ולא אמרה להם מילה. כאילו ש- שידורי ערוץ 1 מתמצתים רק בשידורי חדשות ואקטואליה ב- "מבט" ו- "יומן" שניגפים ללא תנאי מול חברות החדשות של ערוץ 10 וערוץ 2. שלא לדבר על "המוסף" הרעוע בראשות גאולה אבן ו- "שישי בחמש" ה- עירום בהובלת אורי לוי וכינרת בראשי שמתערטל מרייטינג מידי שבוע בימי שישי ב- 17.00. המדרוג השבועי של "שישי בחמש" עומד על משהו כמו % 1.50. מדובר באי הצלחה בולטת. עיתונאות מצטיינת בכל תחום פוליטיקה, צבא וביטחון, חברה וכלכלה, תיאטרון ומוסיקה, וגם ספורט וודאי ברמה העליונה שלו, מבוססת על עבודה בשטח ודיווח מהשטח בין אם מדובר בכיסוי האירועים בארץ ו/או בחו"ל. מה עוד שבאליפות העולם ה- 16 בשחייה בקאזאן משתתפים בנינו ובנותינו שחיינים ושחייניות ישראליים שלנו בראשות המאמן הלאומי המצוין של נבחרת ישראל מר ליאוניד קאופמאן. הנהלת ערוץ 1 והנהלת רשות השידור כופים על ליאן ווילדאו וליאור בירקאן לעבוד בתנאים מבישים (האם באמת אין ליונה וויזנטל + אלי בבא + איילה חסון שום ברירה אחרת…???). Off tube הוא חרבון עיתונאי מכל היבט. כ- 100 (מאה) רשתות טלוויזיה ורדיו מכל רחבי תבל הציבו את לוח השידורים הישירים של אליפות העולם ה- 16 בשחייה מ- קאזאן 2015 במרכז הבימה שלהם ושלחו את ציוותי השידור שלהם לעמדות שידור בבריכה בקאזאן 2015. ערוץ 1 החליט משיקולים שלו לשדר ישיר את האירוע הגדול והמורכב Off tube מירושלים (אלו שיקולים בדיוק…???). ידוע לכל שערוץ 1 הציבורי שרוי במשבר עצום ומתמשך אולם הציבור זכאי לדעת מדוע אותם העיתונאים שמביאים לו את המידע מ- קאזאן 2015 אינם עושים זאת מהשטח, ובמקום זאת מעתיקים את האינפורמציה מהמוניטור בתא האטום בבניין הטלוויזיה בשכונת רוממה בירושלים, כשהם מנותקים ממוקד ההתרחשות.

אם זה המצב, על ערוץ 1 שמחזיק בזכויות בשידורים הבלעדיות של קאזאן 2015 להתנצל ולהודיע לציבור הצופים שלו כי מסיבות וטעמים כאלה ואחרים הוא נאלץ לשדר את האירוע הבינלאומי המורכב הזה בשיטת Off tube מירושלים. משלחת בת 12 שחיינים ושחייניות ישראליים בראשות המאמן ליאוניד קאופמאן מתחרה בקאזאן. ערוץ 1 לא הצליח לשדר ולא ריאיון מצולם אחד עם מישהו ו/או מישהי מהמשלחת הישראלית בקאזאן, וודאי לא עם מי משחייני ושחייניות העַל הבינלאומיים. זוהי תופעה עיתונאית שאיננה מתקבל על הדעת. ערוץ 1 אומנם משדר ישיר את כל תחרויות חצי הגמר והגמר באליפות אולם בגלל שיטת ה- Off tube והריחוק ממוקד ההתרחשויות, נדמה כי השידור הטכני מתייחס לשחיינים ולשחייניות כאל מכונות ספורט כאל רובוטים. הייתי מאוד סקרן להקשיב לשיחה אישית בין ליאור בירקאן לשחיינית האמריקנית קטי לדקי ו/או לשיחה אישית של ליאן ווילדאו עם השחיין האמריקני ראיין לוכטה. החמצה ענקית.

kazan 12טקסט תמונה : יום שישי – 7 באוגוסט 2015. השדר המוביל לִיאָן וִוילְדָאוֹ (מימין) והפרשנית לִיאוֹר בִּירְקָאן (משמאל) משדרים את אליפות העולם ה- 16 בשחייה בקאזאן – רוסיה, בשיטת Off tube מהתא האטום בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 בשכונת רוממה בירושלים. שניהם עושים את מיטבם שאיננו מספיק ולא תואם את רמת העיתונאות הנדרשת בטלוויזיה, לבטח ב- 2015. אין דבר כזה דיווח Off tube על חשבון דיווח עיתונאי מהשטח. (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ 1).

עניין שידור ה- Off tube מהתא האטום בירושלים מעמיד בפני ליאן ווילדאו וליאור בירקאן אתגרים לא פשוטים של זיהוי אח"מים, שאינם מזוהים ע"י ב- Super imposing ע"י הטלוויזיה הרוסית. למשל בעת השידור הישיר של משחה הגמר ב- 100 מ' לגברים, ומאבק האיתנים בין הדרום אפיקני צ'אד לה קלוס וההונגרי לאסלו צ'ה, העלתה הטלוויזיה הרוסית ב- Close up תמונה של בן אדם מבוגר עוקב בחרדה נוראית אחרי עלילת המשחה. ליאן ווילדאו וליאור בירקאן עסקו בניחוש האם מדובר במאמנו של צ'אד לה קלוס, ו/או באב שלו, ושמא אולי בדוֹדוֹ.

kazan 13טקסט תמונה : מוצ"ש – 8 באוגוסט 2015. אליפות העולם ה- 16 בשחייה בקאזאן 2015. הטלוויזיה הרוסית מעלה לאוויר שוב ושוב ב- Close up תמונה של אדם מבוגר נרגש ביותר בתום משחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון פרפר לגברים בו ניצח הדרום אפריקני צ'אד לה קלוס. ליאן ווילדאו וליאור בירקאן המשדרים Off tube מירושלים מתחבטים בשאלת הזיהוי. מי האיש ? האם הוא אביו של צ'אד לה קלוס ? האם הוא מאמנו ? ו/או שמא הוא דוֹדוֹ ? מאוחר יותר שניהם הגיעו לכלל החלטה כי מדובר באביו של המנצח. (צולם ב- Iphone. באדיבות ערוץ 1).

kazan 11טקסט תמונה : אוגוסט 2015. אליפות העולם ה- 16 בשחייה – קאזאן 2015. הטלוויזיה הרוסית מבצעת עבודת כיסוי נפלאה ופנטסטית באמצעות 30 (שלושים) המצלמות שמוצבות באתר הבריכה הבינלאומית ב- קאזאן. Frame הצילום המקסים והחיוני הזה של מידע ווירטואלי "המונח" על המסלולים בקרבת אדני הזינוק, בטרם יריית הזינוק למשחה הגמר ל- 1500 לנשים, מזהה למאות מיליוני צופי טלוויזיה ברחבי העולם את שמות שמונת השחייניות, לאלו מדינות הן משתייכות, ובאיזה מסלול כל אחת מהן שוחה. (צולם ב- iphone. באדיבות ערוץ 1).

kazan 14טקסט תמונה : מוצ"ש – 8 באוגוסט 2015. אליפות העולם ה- 16 בשחייה – קאזאן 2015. הטלוויזיה הרוסית מעניקה כל הזמן חשיפה ענקית ואסתטית לשלטי הפרסומות המסחריות שמממנות את FINA. בשוטים מסוימים הולכים השחיינים לאיבוד בתוך שלל הכתוביות ויער השלטים. השוט הזה צולם בעת טקס הענקת המדליות במשחה הגמר ל- 100 מ' בסגנון פרפר. (צילום ב- iphone. באדיבות ערוץ 1). 

בעניין ה- Promo וקידום מכירות של לוח השידורים של ערוץ 1 הציבורי.

ערוץ 1 נאנק תחת עולה של ממשלת בנימין נתניהו והשר האחראי אופיר אקוניס. המדרוג הכללי של ערוץ 1 אפסי ואומלל. הוא יכול לשדר שידורי Promotions בכל כמות ו- כאוות נפשו בעבור עצמו בסיגנל הטלוויזיה שלו, אולם מדובר בהפצת מידע במעגל סגור. מדובר בנסיעה בהילוך סרק. בניוטראל. מכיוון שכמעט אף אחד לא צופה בערוץ 1, הצפייה מאוד נמוכה, הרי שגם כמעט אף אחד לא רואה את שידורי ה- Promo שלו. במדינה מוּכֵּית כדורגל (יָרוּד), רק מעטים יודעים כי בעיר הרוסית קאזאן מתקיימת אליפות העולם בשחייה בהשתתפות תריסר ספורטאים וספורטאיות ישראליים נבחרים. ניתן היה לקדם את השידורים הישירים מ- קָאזָאן 2015 (בראשות השדרנים ליאן ווילדאו וליאור בירקאן) באופן יעיל הרבה יותר, גם באמצעות מודעות בעיתונות הכתובה וגם באמצעות שלטי חוצות. ממוצע הרייטינג של השידורים הישירים הסודיים מהבריכה ב- קָאזָאן בשעות שבין 17.30 ל- 19.30 בערוץ 1 הציבורי הוא מגוחך ונע סביב % 1.30 בלבד. עלוב. אין שום קורלציה בין איכות אירוע העַל הבינלאומי הזה ואתגר השידור הטלוויזיוני שהוא מציב בפני הטלוויזיה הבינלאומית לבין הטיפול העיתונאי ע"י ערוץ 1. מה זה צריך להיות הדבר הזה שבקאזאן 2015 מתחרים בכל יום ויום שחיינים ושחייניות ישראליים אולימפיים מבלי שערוץ 1 (מחזיק הזכויות הבלבדי) מסוגל לשוחח עמם, מבלי שהוא יכול לעקוב אחריהם, ומבלי שהוא יכול לקבל את תגובתם והתרשמותם לנעשה באליפות, מפני שהוא איננו נוכח שם ועושה את מלאכתו מירושלים. איזה מין עיתונאות מחורבנת מייצר ערוץ 1 הציבורי ?  אם זה כך, אל תקנו ואל תשדרו. תפסיקו לעשות צחוק מעצמכם. תפסיקו למְאוֹס ולהעליב את הצופים שלכם.

להלן מצגת הרייטינג של השידורים הישירים ב- Off tube של ערוץ 1 מ- תחרויות אליפות העולם ה- 16 בשחייה בקאזאן 2015, מיום ראשון – 2 באוגוסט 2015 ועד מוצ"ש – 8 באוגוסט 2015 (כולל), בשעות שבין 17.30 ל- 19.30. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית)

יום ראשון – 2 באוגוסט 2015  : % 1.32

יום שני – 3 באוגוסט 2015     : % 1.23

יום שלישי – 4 באוגוסט 2015 : % 1.22

יום רביעי – 5 באוגוסט 2015 :  % 1.40

יום חמישי – 6 באוגוסט 2015 : % 1.37

יום שישי – 7 באוגוסט 2015   : % 1.73

יום שבת – 8 באוגוסט 2015   : % 1.67 

מעניין אותי לדעת מה חושבת על התוצאה העגומה הנ"ל מנהלת חטיבת החדשות של ערוץ 1 הציבורי גב' איילה חסון, שמסגרת תפקידה הרָם היא גם המפקדת והעורכת האחראית של חטיבת הספורט. אל לה (אם באמת שידורי הספורט מוכפפים לניהולה ומנהיגותה) לספוק כפיים ולנוד בראשה לשידורים הישירים נטולי הרייטינג מ- קָאזָאן שהם בתחום אחריותה. אַחֲרָיוּת איננה תואר. אחריות היא מעשה שכולל בתוכו הדדיות, ליכוד שורות, מסירות של המפקד למען פיקודו, וסולידריות. תבוסת הרייטינג והמדרוג של ערוץ 1 באליפות העולם ה- 16 בשחייה בקאזאן היא גם תוצאה של קידום עלוב של כלל חטיבת החדשות וערוץ 1, יחסי ציבור מטים ליפול של חטיבת החדשות וכלל ערוץ 1, ו- שיווק ארצי קלוקל וחובבני של כלל חטיבת החדשות וערוץ 1. רשות השידור וערוץ 1 פועלים בימים אלה תחת שוט פוליטי עלוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרת שלו השר אופיר אקוניס, אולם בתחום הקונקרטי המדובר של קידום שידורי השחייה מקאזאן 2015, התגלו שני הגופים כעצלנים וחסרי דמיון. דומה שרשות השידור וערוץ 1 עשו הכל כדי לשמור על סודיות השידורים הישירים מקאזאן מפני צופיהם. הכל על מנת להחביא אותם מהציבור בישראל. שידורי השחייה מקאזאן אינן אמורים לנפק כמו בימים עברו שלי % 30 – % 25 רייטינג, אולם עליהם לגָרֵד לפחות את רָף ה- % 6 – % 5. זהו המינימום ההכרחי. היכן בעצם מתחילה ומסתיימת אחריותה של איילה חסון הנוגעת לפעילותה של חטיבת הספורט תחת פיקודה הישיר, חוץ מהרשמיות ו- עניין ההכפפה של חטיבת הספורט לחטיבת החדשות, שכתובה היכן שהוא במגילת היררכיה מצהיבה באחת ממגירות רשות השידור. חובבנית וחובבנים שכמותכם.

אל לאיילה חסון (אם באמת שידורי הספורט מוכפפים לניהולה ומנהיגותה) לנוד בראשה למראה טבלאות המדרוג הַתְּשוּשוֹת של שידורי קאזאן 2015 מפני שאין לה במה להתפאר ב- "מבט" ו- "יומן" שלה, שסופגים תבוסת מדרוג עֶרֶב אחרי עֶרֶב מידי חברות החדשות של ערוץ 10 וערוץ 2, כלהלן.

טבלת המִדְרוּג של שידורי החדשות ראש בראש בין ערוץ 1 לבין ערוץ 10 לבין ערוץ 2 ב- Prime time שבין 20.00 ל- 21.15. חטיבת החדשות של ערוץ 1 מפסידה ומובסת בכל תחרות מול חברות החדשות של ערוץ 10 וערוץ2.

               א'- 2.8.2015     ב'- 3.8.2015     ג'- 4.8.2015      ד'- 5.8.2015     ה'- 6.8.2015

ערוץ 1—>   % 3.6       % 4.5          % 4.0          % 3.2           % 4.4

ערוץ 10—> % 11.2     % 10.6         % 10.2        % 11.5         % 8.6

ערוץ 2—>   % 24.3     % 20.3         % 18.7        % 18.8         % 19.3  

 

                  שישי – 7 באוגוסט 2015       שבת – 8 באוגוסט 2015

ערוץ 1——-> "יומן"  % 4.13                     חדשות  % 2.47

                                                             רואים עולם  % 3.87

ערוץ 10——-> "שישי"  %  5.71                המגזין  % 7.7

ערוץ 2——->  "אולפן שישי"  % 13.43        חדשות  % 13.5

אני צופה נאמן של ליאן ווילדאו וליאור בירקאן יחד עם נכדתי השמינית שעולה כעת לכיתה ב'. האימא (הבת שלי) ובעלה שולחים את הילדה המקסימה, היפה, והנבונה לחוג שחייה. לפתע הנכדה המתוקה שלי שאינני יכול להסיר את עיניי ואהבתי ממנה מגלה עניין ב- ראיין לוכטה וקטי לדקי, ב-לאסלו צ'ה, ב-מיסי פראנקלין, ב- שרה שויסטרום, ובמי לא בעצם. שנינו עוקבים בלהט אחרי השידורים הישירים של מר ליאן ווילדאו וגב' ליאור בירקאן. ביום שישי (7 באוגוסט 2015) אפילו צפינו יחדיו בחמש אחה"צ בתוכנית האקטואליה המשמימה ו- נטולת הרייטינג "שישי בחמש" בהובלת גב' כינרת בראשי ומר אורי לוי שהקדימה את השידורים הישירים מקאזאן. לרוע מזלם של ליאן ווילדאו וליאור בירקאן "שישי בחמש" (מדרוג קלוש בן % 1.50) איננה יכולה לשמש פלטפורמה ולקדֵם ולוּ במילימטר את המִדְרוּג של השידורים הישירים של אליפות העולם ה- 16 שחייה מקאזאן 2015, מפני שהיא בעצמה תוכנית אקטואליה לא חשובה ובלתי נצפית. ליאן ווילדאו וליאור בירקאן אינם יכולים לבנות את עתידם על כינרת בראשי ואורי לוי. כאמור, פרומו פנימי של ערוץ 1 במעגל סגור עצמי שלו, איננו אפקטיבי ו- חסר ערך לגמרי. הציבור בארץ ממילא וויתר על ערוץ 1. מי שיער לעצמו אי פעם שהטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 תשקע כה עמוק במדמנת המְִדּרוג, והשידור הציבורי יהיה שרוי בשֶפֶל נורא.

שידורי ה- Off tube מהתא האָטוּם בירושלים ואי בקיאותו של השַדָּר המוביל ליאן ווילדאו בחומר גורר את הפרשנית ליאור בירקאן (היא איננה עיתונאית ולא אשת טלוויזיה) לחזור על עצמה ולשנות ביטויי טריוויה. ההופעה הראשונה של ליאור בירקאן באולפן ערוץ 1 כפרשנית הייתה באליפות העולם ה- 15 בשחייה שהתקיימה בקיץ 2013 בברצלונה. אינני יודע אם מערכת חטיבת הספורט והשַדָּר המוביל ליאן ווילדאו הדריכו ואימנו אותה במלאכת הטלוויזיה הזאת שדורשת לא רק ידע אלא גם מיומנות ניסוח ושימוש ב- מֶלֶל מדויק וחסכוני בטרם החל מסע הפרשנות שלה ב- קָאזָאן 2015. ו/או שמא צלצלו לביתה ומפני שהיא מתגוררת בירושלים אמרו לה בואי, את גרה קרוב, הנה לך כס הפרשנות.

להלן דוגמא למֶלֶל טריביאלי (1) שבו משתמשת הפרשנית ליאור בירקאן בעת השידור הישיר של משחה הגמר ל- 200 מעורב אישי לגברים : "מה שחשוב זה, בכל סגנון לשחות מהר…". והנה עוד מֶלֶל טריביאלי (2) של ליאור בירקאן בדקות השידור הישיר של משחה הגמר ל- 200 מ' חזה חצי גמר ראשון לנשים : "מה שחשוב עכשיו זה להגביר את המהירות ב- 50 המטרים האחרונים…". והנה שוב מֶלֶל טריביאלי (3) של ליאור בירקאן בעת השידור הישיר של משחה חצי הגמר הראשון ל- 100 מ' פרפר גברים : "מי שיש לו טכניקה ומהירות – הוא שיזכה…". קביעה נכונה אולם צופה הטלוויזיה הממוצע שלה איננו מבין את המכניקה של השחייה, ולא מצויד בכלים כדי להבחין למי מבין השחיינים יש טכניקה של "פרפריסט" ולמי אין. על הפרשנית היה להצביע על השחיין בעל הטכניקה הטובה ביותר ולנמק במשפט ורבע במה הדבר מתבטא. ליאן ווילדאו מוכיח כל פעם מחדש שמקצוע השחייה ממנו והלאה : "כל שחיינית עושה ארבע בריכות…", הוא מדווח לצופיו במינוח לא מקצועי. ליאור בירקאן מייד מתקנת אותו, "שוֹחָה ארבע בריכות…". ליאור בירקאן העלתה אתמול (שבת – 8 באוגוסט 2015) רעיון ישן לדיון ציבורי : "להיות היום שחיין אולימפי ברמה בינלאומית גבוהה הכפוף למשטר חיים ספורטיבי וסגפני, משמעת עצמית קפדנית, ורמות אימונים קשים לאורך שנים – הרי שמדובר במשרה מלאה". אם כך גם להיות שַדָּר שחייה מיומן בטלוויזיה – הרי שמדובר בהתקדשות במִשְרָה מלאה. ליאור בירקאן העפילה למיקרופון הטלוויזיה מבריכת השחייה. גם היום בחלוף שנות דור מאז היותה אלופת המדינה, השחייה היא עדיין ה- פת בג שלה. ליאור בירקאן נושמת וחולמת שחייה. השחייה זורמת בעורקיה. ליאן וולדאו מגיע למיקרופון מעולם שונה. זה ניכר. אולם הוא צעד צעד גדול קדימה בשידורי השחייה של קאזאן 2015.

ועוד דבר : במשחה הגמר המרתק ל- 200 מ' לנשים ניצחה וזכתה במדליית הזהב היפנית קאנקו וואטאנאבה בתוצאה של 2:21.15 ד'. האמריקנית מיקה לורנס זכתה במדליית הכסף בזמן של 2:22.44 ד'. למקום השלישי הגיעו שלוש שחייניות יחדיו ג'סיקה וואל (ספרד), ריקה פדרסן (דנמרק) ו- שי לינגלין (סין) בזמן זהה של 2:22.76 ד'. בפעם הראשונה נראה בקאזאן 2015 מחזה חסר תקדים בו שלוש שחייניות ניצבות יחדיו על דוכן מס' 3 כשכל אחת מהן זוכה במדליית אָרָד. בפעם הראשונה הועלו מהמקום השלישי דגליהן של שלוש מדינות לראש התורן (בנוסף לאלה של יפן (מקום 1) וארה"ב (מקום 2). על השַדָּר המוביל ליאן ווילדאו היה לדווח לצופיו ולהבהיר להם מדוע FINA (התאחדות השחייה הבינלאומית) מסרבת ונמנעת מללכת לבדוק את מדידת הזמנים של חברת השעונים השווייצרית "אומגה" (OMEGA, החברה שנבחרה ע"י FINA למדוד את הזמנים בקאזאן 2015) של שלוש הזוכות באָרָד עד לדִיוּק אלקטרוני של אלפית שנייה (ולא להסתפק בדִיוּק של מאית שנייה), על מנת להפריד ביניהן, ו- כדי לקבוע זוכה אחת במדליית אָרָד ולא שלוש. הסבר כזה הוא חיוני לציבור שאיננו מכיר את חוקת השחייה ואת ההיסטוריה (בחלקה עגומה) של מדידת הזמנים בתחרויות השחייה.

אף על פי כן ולמרות שידורי ה- Off tube של קאזאן 2015 מלווים בשגיאות וגם בניסוחים מסורבלים, הרי ש- ליאן ווילדאו עושה את עבודתו בצורה הגונה ומנומסת בתנאים קשים יחדיו עם הפרשנית הסולידית שלו ליאור בירקאן. אין לי שום געגועים לצוות הילדותי והפטפטני ההוא של השדר משה גרטל והפרשן שלו ד"ר ברוך "בוקי" צ'יש, רוויים בהתחכמויות להג. ליאן ווילדאו וליאור בירקאן עדיפים לאין שיעור. אולם אם זה היה תלוי בי הייתי מתגבר אותם בשחיין העבר גרשון שפע ובשירותיו של הפיזיולוג בעל המוניטין ד"ר מולי אפשטיין.

מי שמתעניין במכניקה של השחייה ויעילות התנועה של בן אנוש נגד התנגדות המים יכול למצוא את מבוקשו בספר של מאמן השחייה האמריקני הנודע פרופסור ג'יימס קאנסילמאן (James Counsilman) מאוניברסיטת אינדיאנה הקרוי "THE SCIENCE OF SWIMMING". הספר יצא לאור בארה"ב ב- 1968 בהוצאת Prentice Hall, אולם נותר קלאסי. לא נס ליחו.

counsilman 1טקסט מסמך (1) : השער הקדמי של ספרו המעניין של מאמן השחייה האמריקני הדגול פרופסור ג'יימס קאנסילמאן מאוניברסיטת אינדיאנה, "מדע השחייה". (הספר יצא לאור בארה"ב ב- 1988).

counsilman 2טקסט מסמך (2) : השער האחורי של ספרו המעניין של מאמן השחייה האמריקני הדגול פרופסור ג'יימס קאנסילמאן מאוניברסיטת אינדיאנה, "מדע השחייה". (הספר יצא לאור בארה"ב ב- 1988).

כמו כן יכולים אוהדי השחייה למצוא עניין במסה, "Analysis Of Swimming Techniques", שחיבר מאמן הכדורסל (!) האמריקני ג'ון באן מאוניברסיטת קולוראדו בספרו המרתק והמנומק, ואשר קרוי, "Scientific Principles of Coaching". הספר יצא לאור בארה"ב ב- 1955 בהוצאת Prentice Hall. חלק מהמסה המדעית של ג'ון באן שהוא אומנם מאמן כדורסל אך בעל השכלה של פרופסור למתמטיקה ופיזיקה, הנוגע לניתוח טכניקת השחייה, נעזר גם מחקר של פרופסור קארפוביץ' משנת 1933 הקרוי, "Water Resistance in Swimming". פרופסור קארפוביץ' טען כבר ב- 1933 למשל שכוח ההתקדמות של שחיינים ושחייניות מוכשרים בסגנון חתירה נשען על % 70 עבודת ידיים ורק % 30 על עבודת רגליים.

bunn 1טקסט מסמך : דיון אודות מדע השחייה לפני 60 שנים, ב- 1955. מתוך ספרו המרתק של מאמן הכדורסל פרופסור ג'ון באן מאוניברסיטת קולוראדו, "העקרונות המדעיים של האימון" (יצא לאור בארה"ב ב- 1955). הספר עוסק בין השאר גם בניתוח טכניקת השחייה וכישרון ההתקדמות במים של בן האנוש בסגנון המהיר ביותר, הלוא הוא סגנון החתירה, ומהות וטכניקת הגריפה בידיים ועבודת הרגליים. 

bunn 2

טקסט מסמך : ספרו המרתק של פרופסור ג'ון באן "העקרונות המדעיים של האימון" יצא לאור בארה"ב ב- 1955.

 

היסטוריה קצרה של עילויי שחייה.

גופו של האדם איננו הידרודינאמי מעצם בריאתו ואיננו מותאם לשחייה במים אך כמה ספורטאים וספורטאיות (שחיינים ושחייניות) והמאמנים שלהם חשבו אחרת. הם הפכו בזכות קואורדינציה התנועות היעילה שלהם בגריפת המים בידיהם ורגליהם, וכושר הציפה המופלא לשחייני עַל. ההיסטוריה לעולם לא תשכח אותם. השחיין ההונגרי ג'ורג' טומפאק שינה ב- 1954 את תנועת הרגליים בסגנון הפרפר הישן לסגנון דולפין. כיצד זה לא חשבו על הדבר לפניו ? ג'ורג' טומפאק היה עילוי קואורדינטיבי שהפך בן רגע לשיאן עולם במשחה ל- 100 מ' פרפר.

השחיין היהודי – אמריקני מרק ספיץ (Mark Spitz) היה בן 22 (סטודנט לרפואת שיניים), בשעה שזכה בשבע מדליות זהב בשחייה באולימפיאדת מינכן 1972. בכל משחה בו ניצח וזכה במדליית זהב, גם הציב שיא עולם חדש. מרק ספיץ זכה בארבעה משחים אישיים ל- 100 מ' ו- 200 מ' בסגנון חופשי וגם ל- 100 מ' ו- 200 מ' בסגנון פרפר. הוא ניצח גם בשלושת משחי השליחים הקבוצתיים של נבחרתו האמריקנית ב- 4 פעמים 100 מ' בסגנון חופשי, 4 פעמים 100 מ' בסגנון מעורב, ו- 4 פעמים 200 מ' בסגנון חופשי.

spitz 3

טקסט תמונה : השחיין היהודי – אמריקני מרק ספיץ באולימפיאדת מינכן 1972. הוא נחשב עד היום לגדול השחיינים בעולם בכל הזמנים. אבל זוהי רק הגדרה עיתונאית. ג'וני ווייסמילר, מט ביונדי, אלכסנדר פופוב, איאן ת'ורפ, פיטר וואן הוגנבאנד, ומייקל פלפס לא נפלו ממנו במאום. (באדיבות DOZ)

מַרְק סְפִּיץ נחשב בשנות ה- 70 של המאה הקודמת לפלא השמיני. שחיין מוכשר מאין כמוהו, מאומן היטב, ובעל חוסן נפשי להתמודד בהצלחה עם הַנֶטֶל הכבד של לחץ התחרויות האולימפיות. רבים חשבו אז ששיאיו הם נֶצַח. קצה גבול היכולת של בֶּן אֶנוֹש בבריכה. באולימפיאדת מינכן 1972 שחה מרק ספיץ את המרחק 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של 51.22 ש', שהיווה שוב שיא עולם חדש וגם זכייה במדליית הזהב השישית שלו בסדרה. זה היה לפני 43 שנים. מהירותו הממוצעת של מרק ספיץ במשחה הגמר ההוא במינכן 72' ל- 100 מ' בסגנון חופשי במינכן 72' הייתה 1.95 סנטימטר במאית שנייה אחת. כלומר : 1.95 מטר בשנייה אחת. כלומר : 117 מטרים ב- דקה אחת. כלומר : 7.02 קילומטרים בשעה אחת. השחיין הברזילאי סיזאר סיילו קבע באליפות העולם ה- 13 שנערכה ברומא בקיץ 2009 שיא עולם ב- 100 מ' בסגנון חופשי, 46.91 ש'. המהירות הממוצעת שלו הייתה 2.13 מטרים במאית שנייה אחת. כלומר בתרגום של זמן למרחק היה סיזאר סיילו מקדים את מרק ספיץ ב- 9.2 מטרים אילו התחרו אז האחד נגד השני.

קצה גבול יכולת האדם הוא לעולם מונח יחסי אך בר השוואה מעניינת בתחום הנחקר. שיאי העולם של מרק ספיץ ב- 1972 היו מופלאים לעומת קריירה אולימפית כושלת שלו ארבע שנים קודם לכן באולימפיאדת מכסיקו 1968. מרק ספיץ היה שחיין מוכשר ביותר גם אז במשחקים האולימפיים של מכסיקו ב- 1968 כשהיה בן 18. אולם כּישרונו הגופני הנפלא לא עמד לוֹ מול חולשתו המנטאלית. הוא היה השחיין הטוב בעולם גם ב- 1968 אך דרכו לא צלחה שם. הוא סיים במקום השלישי במשחה הגמר ב- 100 מ' בסגנון חופשי שהיה שווה רק מדליית ארד. זמנו היה 53.0 ש'. במקום הראשון ובמדליית הזהב זכה השחיין האוסטרלי מייקל וונדן (Michael Wenden) כשקבע שיא עולם 52.2 ש'. במדליית הכסף זכה השחיין האמריקני קנת' ווֹלש (Kenneth Walsh) בזמן של 52.8 ש'. מַיְיקְל וֶונְדֶן ניצח גם במשחה ל- 200 מ' בסגנון חופשי במשחקים האולימפיים של מכסיקו 68' בזמן של 1:55.2 ד'. במשחה הזה מַרְק סְפִּיץ כלל לא נטל חלק.

במשחה הגמר ל- 100 בסגנון פרפר באולימפיאדת מכסיקו 68' זכה מרק ספיץ במדליית הכסף בזמן של 56.4 ש'. במדליית הזהב זכה שחיין אמריקני אחר דָאגְלָאס רָאסֶל (Douglas Russell) בזמן של 55.9 ש'. מרק ספיץ זכה במדליית זהב יחידה במכסיקו 68' בהיותו חבר ברביעיית השליחים האמריקנית במשחה הגמר ל- 4 פעמים 200 מ' בסגנון חופשי. קבוצת השליחים האמריקנית בה שחו בנוסף למרק ספיץ גם ג'ון נלסון, סטפן רִיץ', ודוֹן שוֹלָאנְדֶר גיבור אולימפיאדת טוקיו 64' (צבר בטוקיו 64' ארבע מדליות זהב) קבעה זמן של 7:52.33 ד'.

עם תום משחקי מכסיקו 68' לקח ד"ר ג'יימס קאנסילמאן (Dr. James Counsilman) מומחה השחייה של אוניברסיטת אינדיאנה את מרק ספיץ תחת חסותו האישית. הוא היה האיש והמאמן שהכין את מרק ספיץ בקפידה לקראת המשימה האולימפית הבאה שלו במינכן 1972. צריך להתבונן בטבלת הנתונים הבאים כדי להבין איזו קפיצת דרך ענקית ביצע מרק ספיץ במשך ארבע שנים לאחר שנת השפל האולימפית במכסיקו 1968, ומדוע חשבו רבים בעולם בימים ההם שהישגיו באולימפיאדת מינכן 72' מתקרבים לקצה גבול היכולת האנושית.

מקצוע               הזמן והמנצח באולימפיאדת מכסיקו 68'                הזמן והמנצח באולימפיאדת מינכן 72'                 

100  מ' חופשי     מייקל וונדן- אוסטרליה  52.2 ש'  (שיא עולם)       מרק ספיץ- ארה"ב  51.22 ש' (שיא עולם)

200  מ' חופשי     מייקל וונדן- אוסטרליה  1:55.2 ד' (שיא אולימפי)  מרק ספיץ- ארה"ב  1:52.78 ד' (שיא עולם)

100  מ' פרפר     דאגלאס ראסל- ארה"ב  55.9 ש' (שיא אולימפי)     מרק ספיץ- ארה"ב  54.27 ש' (שיא עולם)

200  מ' פרפר     קרל רובי- ארה"ב  2:08.7 ד'                              מרק ספיץ- ארה"ב 2:00.70 ד' (שיא עולם)

4 פעמים 100 מ' חופשי  ארה"ב (ללא מרק ספיץ) 3:31.7  ד'           ארה"ב (עם מרק ספיץ)- 3:26.42  ד' (שיא עולם)

4 פעמים 200 מ' חופשי  ארה"ב (עם מרק ספיץ) 7:52.33 ד'            ארה"ב (עם מרק ספיץ)- 7:35.78 ד' (שיא עולם)

4 פעמים 100 מ' מעורב  ארה"ב (ללא מרק ספיץ)  3:54.9 ד'          ארה"ב (עם מרק ספיץ)- 3:48.16 ד' (שיא עולם)

חלפו ארבע שנים והגיעה העת של אולימפיאדת מינכן 1972. מרק ספיץ בן 22 העפיל לשיאו הגופני והמנטאלי. הוא גמל והִכה באולימפיאדת 72' שוֹק על ירך את מתחרהו האוסטרלי מייקל וונדן ממכסיקו 1968 בשני המשחים האישיים ב- 100 מ' ו- 200 מ' בסגנון חופשי, אך תרומתו הגדולה ביותר מעבר למדליות הזהב ושיאי העולם שלו, הייתה הפיכת ענף השחייה ל- Event שמיקד סקרנות בינלאומית ובעל עניין עולמי עצום. מוקד התעניינות בינלאומי גדול הרבה יותר בהשוואה לעבר. מצלמות הטלוויזיה הגרמניות של DOZ הקבוצה המבצעית שצילמה את התחרויות וטכנולוגיית תקשורת הלוויינים הביאו את בשורת השחייה של מרק ספיץ באולימפיאדת מינכן 72' כמעט לכל פינה בעולם. גם בישראל. הוא הפך מייד לסלבריטי עולמי ומיליונר. המגזין TIME בחר בו לאיש השנה של 1972. בארה"ב הוא פרסם מוצרי חלב לילדים.

קדם לו בהעצמת השחייה והפיכתה ל- Event פופולרי עולמי רק השחיין האמריקני (ממוצא הונגרי – רומני) ג'וני ווייסמילר (Johnny Weissmuller) גיבור אולימפיאדות פאריס 1924 ואמשטרדם 1928, המוכר כשחקן הקולנוע "טָרְזַן". ג'וֹנִי וָויְיסְמִילֶר היה פנומן שחייה. הוא היתמר לגובה של 1.91 מ', היה בעל כפות ידיים ורגליים גדולות כסנפירים (מידת כף הרגל שלו הייתה 49), וניחן בכישרון שחייה מדהים וצִיפָה נהדרת על המים. בתקופה ההיא התאמן ג'וני ווייסמילר מעט מאוד בהשוואה לימינו, אולי פעמיים בשבוע. משך האימון היה כשעה ורבע עד שעה וחצי. ב- 9 ביולי 1922 קנה תהילת עולם למרות מיעוט האימונים. בהיותו בן 18 הפך ג'וני ווייסמילר לשחיין הראשון בעולם ששחה 100 מ' בסגנון חופשי בפחות מדקה אחת. הוא קבע שיא עולם מזהיר, 58.6 ש'. כעבור שנה וחצי ב- 17 בפברואר 1924, קִיזֵז מהשיא שנייה אחת ושתי עשיריות והעמיד את שיא העולם על 57.4 ש'. באולימפיאדת פאריס 1924 ניצח ג'וני ווייסמילר ב- 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של שיא אולימפי 59.0 ש'. במדליית הכסף זכה השחיין האמריקני הוותיק יליד הוואי דְיוּק קָאהַנָאמוֹקוּ (Duke Kahanamoku) בן ה- 34 (יליד 1890) שקבע זמן של 1:01.4 ד'. דיוק קאהנאמוקו נחשב לאביו המודרני של סגנון החתירה בשחייה. באולימפיאדת סטוקהולם 1912 זכה דיוק קאהנמוקו בן 22 במדליית הזהב במשחה ל- 100 בסגנון חופשי בזמן של 1:03.4 ד'. דיוק קאהנאמוקו זכה במדליית הזהב במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי גם באולימפיאדת אנטוורפן 1920 בתוצאה של שיא עולם חדש, 1:00.4 ד'. באולימפיאדת אנטוורפן התקיימו שני משחי גמר ל- 100 מ' בסגנון חופשי. גם במשחה הגמר השני ניצח דיוק קאהנאמוקו בזמן של 1:01.4 ד'.

ג'וני ווייסמילר ניצח בפאריס גם במשחה ל- 400 מ' בסגנון חופשי בזמן של שיא אולימפי 5:04.2 ד' והקדים את השחיין השוודי ארנה בורג (Arne Borg) שקבע 5:05.6 ד' ואת האוסטרלי אנדרו צ'ארלטון (Andrew Charlton) שזכה במדליית הארד בתוצאה 5:06.6 ד'. באולימפיאדת אמשטרדם 1928 שב ג'וני ווייסמילר בן ה- 24 וזכה במדליית הזהב ב- 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של שיא אולימפי חדש 58.6 ש'. הוא לא שחה 200 מ' בסגנון חופשי בפאריס ואמשטרדם מפני שהמרחק הזה לא נכלל אז בתוכנית האולימפית. ג'וני ווייסמילר היה שחיין-ספרינטר המהיר ביותר בעולם כמעט במשך עשור ונחשב בשנות ה- 20 של המאה שעברה לפלא אנושי כמו מרק ספיץ 48 שנים אחריו. שיא העולם שלו של ג'וני ווייסמילר 57.4 ש' ב- 100 בסגנון חופשי שהוצב ב- 1924 נחשב אז לקצה גבול היכולת האנושית.

ג'וני ווייסמילר לא הותיר מאחוריו מזכרות צילום אולימפיות. למעט שוטים קצרצרים של מצלמות פילם ישנות וכמה תמונות סטילס. הצלחתו הפנומנאלית בבריכת השחייה, דמותו התמירה (1.91 מ'), מראהו הנאה והפראי, ויפי גופו מעוטר בשרירים ארוכים ובעל העוצמה, וסגנון השחייה המרהיב שלו הפכו אותו למועמד טבעי לשחק בראשית שנות ה- 30 של המאה הקודמת בסרטי הקולנוע את "טרזן" על פי ספריו של אדגר רייס בורואוז. באחד הסרטים המפורסמים והמצליחים של ג'וני ווייסמילר, "טרזן ובנו" (TARZAN  FINDS  HIS  SON), ניצלו הבימאי ריצ'ארד ת'ורפ (Richard Thorpe), התסריטאי סיריל יוּם (Cyril Hume), והמפיק סאם צימבליסטה (Sam Zimbalista) את כישרון ההשתכשכות שלו במים, והותירו למזכרת עולם משהו מיכולתו הווירטואוזית כשחיין. כבר אז השתמשו בצילומי שחייה במצלמות תת מימיות בהן אפשר היה לצפות היטב בתנועות הקואורדינציה היעִילוֹת והמופלאות שהפכו את ג'וני ווייסמילר לגאון שחייה בתקופתו. ג'וני ווייסמילר שיחק את תפקידו הקולנועי "טרזן" בתקופת הסרט המדבר. ליד צילומי השחייה שלו הרכיבו המפיקים פס קול ייחודי שנודע כ- "צעקת טרזן" רבת המוניטין. סרטי "טרזן" הפופולאריים הם שהצליחו לשָמֵר את הצלחתו ומורשת השחייה האולימפית של ג'וני ווייסמילר בתודעת הציבור, והם גם שהפכו אותו לאיש עשיר מאוד מולטי מיליונר.

weismuller 1

טקסט תמונה :  1932. האלוף האולימפי בשחייה ג'וני ווייסמילר (בן 28) נבחר לגלם את דמותו הקולנועית של טרזן. (באדיבות MGM).

weismuller 2טקסט תמונה : 1933. ג'וני ווייסמילר (טרזן). מורין א'וסאליבאן (ג'יין). מורין א'וסאליבאן היא האימא של שחקנית הקולנוע האמריקנית מיה פארו מי שהייתה רעייתו של פרנק סינטרה ואח"כ גם רעייתו של וודי אלן, ג'ון שפילד (בוי), והקוף צ'יטה בסרט "טרזן ובנו". (באדיבות MGM). איש הקולנוע של הטלוויזיה הישראלית הציבורית שאול שירן ז"ל, בהכירו את הערצתי לג'וני ווייסמילר, העניק לי בשעתו 5 סרטי קולנוע של "טרזן" (קלטות VHS). 

weismuller 3

טקסט תמונה : אולימפיאדת פאריס 1924. ג'וני ווייסמילר (במרכז, בן 20, מיתמר לגובה 1.91 מ'. מס' כף רגלו הייתה 49) עם שני יריביו השוודי ארנה בורג (משמאל) והאוסטרלי אנדריו צ'ארלטון (מימין) בתום משחה הגמר ל- 400 מ' בסגנון חופשי לגברים. שימו לב לזרועותיו הארוכות של ג'וני ווייסמילר וכפות ידיו הגדולות. (באדיבות הוועד האולימפי האמריקני ו- IOC).

weismuller 4

טקסט תמונה (1): 1921. ג'וני ווייסמילר בן 17 באימוני שחייה בניו יורק. בתוך שלוש שנים הפך לאלוף אולימפי פופולארי בעל יכולות פנטסטיות בשחייה בסגנון חתירה. ג'וני ווייסמילר היה השחיין הראשון בעולם ששחה ב- 1922 100 מ' בסגנון חופשי. שיא העולם שלו בימים ההם 57.4  ש' נחשב לקצה גבול יכולתו של האדם. המוניטין והתהילה האולימפית שרכש באולימפיאדות פאריס 1924 ואמשטרדם 1928, מבנה גופו ויופיו הפראי, סללו בפניו מאוחר יותר את הדרך לקריירה קולנועית מזהירה בתפקיד "טרזן". ג'וני ווייסמילר היה גם שחקן נבחרת ארה"ב בכדורמים שנטלה את מדליית הארד באולימפיאדת אמשטרדם 28'. (באדיבות הוועד האולימפי האמריקני).

weismuller 5

טקסט תמונה (2) : 1921. ג'וני ווייסמילר בן 17 באימוני שחייה בניו יורק. בתוך שלוש שנים הפך לאלוף אולימפי פופולארי בעל יכולות פנטסטיות בשחייה בסגנון חתירה. ג'וני ווייסמילר היה השחיין הראשון בעולם ששחה ב- 1922, 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של פחות מדקה אחת. שיא העולם שלו בימים ההם 57.4  ש' נחשב לקצה גבול יכולתו של האדם. המוניטין והתהילה האולימפית שרכש באולימפיאדות פאריס 1924 ואמשטרדם 1928, מבנה גופו ויופיו הפראי, סללו בפניו מאוחר יותר את הדרך לקריירה קולנועית מזהירה בתפקיד "טרזן".

logo paris 1924

טקסט תמונה : לוגו אולימפיאדת פאריס 1924. (באדיבות IOC).

logo amsterdam 1928

טקסט תמונה : לוגו אולימפיאדת אמשטרדם 1928. (באדיבות IOC).

weismuller 6

טקסט תמונה : אולימפיאדת פאריס 1924. ג'וני ווייסמילר (בן 20) בטרם הזינוק למשחה 100 מ' בסגנון חופשי. הוא ניצח במשחה בזמן של 59.0 ש' והיה הראשון בעולם שירד במשחה הזה מתחום הדקה גם במישור האולימפי. ב- 1924 היה ג'וני ווייסמילר (בן 20) גם שיאן העולם במקצוע הזה בזמן של 57.4 ש' אותו קבע ב- 1922 כשהיה בן 18. 

weismuller 7

טקסט תמונה : 1922. ג'וני ווייסמילר (בן 18, משמאל) עם אלוף השחייה האמריקני מהאוואיי דיוק קאהנאמוקו (בן 32, מימין). דיוק קאהנאמוקו ניצח במשחים ל- 100 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדת סטוקהולם 1912 בזמן של 1:03.4 דקה ואולימפיאדת אנטוורפן 1920 בתוצאה 1:00.4 דקה. דיוק קאהנאמוקו נטל חלק גם במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדת פאריס 1924 בהיותו בן 34, אך שם הקדים אותו כבר ג'וני ווייסמילר שזכה במדליית הזהב וקבע שיא אולימפי חדש של 59.0 ש'. דיוק קאהנאמוקו זכה במדליית הכסף בזמן של 1:01.4 דקה. אחיו סמיואל קאהנאמוקו זכה במדליית הארד בתוצאה של 1:01.8 דקה

באולימפיאדת סטוקהולם 1912 זינק שחיין אמריקני צעיר בן 22 מאיי הוואי (HAWAI) דיוק קאהנאמוקו למשחה 100 מ' בסגנון חופשי וניצח בזמן של 1:03.4 ד'. דיוק קהאנאמוקו היה ספורטאי מצטיין בגלישת גלים (Surfing) ספורט לאומי של רבים מבני מולדתו אך הוא היה גם הטוב בעולם בשחייה בעת ההיא. לרוע מזלו של השחיין המוכשר הזה משחקי אולימפיאדת 1916 התבטלו בגלל מלחמת העולם ה- 1. הוא שָב לאולימפיאדת אנטוורפן ב- 1920 כשהיה כבר בן 30 וזכה שוב במדליית הזהב במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של שיא עולם חדש 1:00.4 ד'. כ- פסע הפריד בינו לבין תהילת עולם להיות השחיין הראשון בעולם לרדת מהדקה במשחה הקלאסי. באולימפיאדת פאריס 1924 בהיותו בן 34 תכנן דיוק קהאנאמוקו את הצגת הגָאלָה האחרונה שלו. הוא רצה לזכות במדליית הזהב השלישית שלו במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי ולפרוש אך לדאבון לִיבּוֹ המתין לו שם ג'וני ווייסמילר.

המשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי נחשב מאז ומתמיד לאחד מאירועי השיא באולימפיאדה כמו הריצה ל- 100 מ' בא"ק. אך מי זוכר היום אלופים אולימפיים דגולים אחרים במשחה הקצר ביותר והיוקרתי ביותר 100 מ' בסגנון חופשי שלא זכו בחשיפה התקשורתית לה זכה מרק ספיץ. המנצחים האוסטרליים ג'ון דוויט באולימפיאדת רומא 60' וג'ון הנריקס באולימפיאדת מלבורן 56', האמריקני קלארק סקולס באולימפיאדת הלסינקי 52', האמריקני וולטר ריס במשחקים האולימפיים של לונדון 1948, או היפני יאסוג'י מיאזאקי באולימפיאדת לוס אנג'לס 1932 – נשכחו.

השחיין האוסטרלי הצעיר אִיָאן תּ'וֹרְפּ (Ian Thorpe) נחשב לגאון שחייה באולימפיאדת סידני 2000 בטרם מלאו לו 18. מידותיו הגופניות סייעו לו להיות הטוב בעולם. הוא התנשא לגובה של 1.98 מ', שקל 110 ק"ג ומספר כף הרגל שלו הייתה 55, בגודל סנפיר. איאן ת'ורפ ניחן במשקל סגולי נמוך. הוא פשוט צף על פני המים. באולימפיאדת סידני 2000 בטרם מלאו לו 18 קבע שיא עולם מדהים ב- 400 מ' בסגנון חופשי 3:40.59 ד'. מצלמות הטלוויזיה של SOBO חשפו באולימפיאדת סידני 2000 את כישרונו העצום והביאו את בשורת השחייה שלו לכל פינה ברחבי תבל. שחייתו הייחודית ואישיותו הכריזמטית של איאן ת'ורפ הצעיר תרמו תרומה מכרעת להאדרת השחייה כענף ספורט אולימפי מרכזי. איאן ת'ורפ עשה למען והפך את השחייה האולימפית ל- Event בעל עניין עצום בדומה למה שחוללו לפניו מרק ספיץ וג'וני ווייסמילר, כל אחד בתקופתו שלו.

למען הצדק ההיסטורי צריך לומר שאיאן ת'ורפ לא היה לבד. לידו ניצבו באולימפיאדת סידני 2000 שני שחיינים גאונים נוספים ההולנדי פיטר וואן דן הוגנבאנד והשחיין הרוסי אלכסנדר פופוב. התקשורת הפכה אותם לא רק למפורסמים אלא גם לעשירים. במידה מסוימת היא השכיחה מנצחים אולימפיים דגולים אחרים. אחד מהם היה השחיין הרוסי הנפלא ייבגני סאדובי (Yevgeny Sadovyi). ייבגני סאדובי ניצח באולימפיאדת ברצלונה 1992 במשחים ל- 200 מ' ו- 400 מ' בסגנון חופשי. ב- 400 מ' קבע בברצלונה 92' שיא עולם חדש 3:45.00 ד'. אילו ייבגני סאדובי היה נוטל חלק במשחה ל- 400 מ' בסגנון חופשי לגברים באולימפיאדת סידני 2000 הוא היה מפסיד ל- איאן ת'ורפ בהפרש של כ- 8 מטרים.

באולימפיאדת טוקיו 1964 זכה השחיין האמריקני הנפלא דון שולאנדר ב- 4 מדליות זהב. אחת מהן הייתה במשחה ל- 400 מ' בסגנון חופשי בו הציב שיא עולם חדש 4:12.2 ד'. איאן ת'ורפ היה משיג את דון שולאנדר בתחרות ל- 400 מ' בסגנון חופשי, אילו התחרו ביניהם, ביותר מבריכה שלמה בהפרש של כ- 58 מטרים. את ג'וני ווייסמילר היה מקדים איאן ת'ורפ בתחרות ביניהם ל- 400 מ' בסגנון חופשי בשלוש בריכות בהפרש של כ- 150 מטר. שחיינים אולימפיים פנטסטיים למרחק 400 מ' בסגנון חופשי, כמו השחיין הצרפתי ז'אן בואטה (Jean Boiteux) שניצח באולימפיאדת הלסינקי 1952 בזמן של 4:30.7 ד', או השחיין האוסטרלי מארי רוז (Murray Rose) מנצח אולימפיאדת מלבורן 1956 בזמן של 4:27.3 ד' ואח"כ מנצח אולימפיאדת רומא 1960 בזמן של שיא אולימפי 4:18.3 ד', נשכחו מפני שלא היו חשופים דיים למצלמות הטלוויזיה.

באולימפיאדת סידני 2000 ניצח סטודנט לרפואה הולנדי פיטר וואן דן הוגנבאנד (Pieter van den Hoogenband – גובהו האישי 1.96 מ') במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של 48.30 ש'. בשלב חצי הגמר קבע פיטר וואן דן הוגנבאנד הנפלא שיא עולם חדש 47.84 ש'. מהירותו הממוצעת של השחיין ההולנדי המצוין הזה בשנת 2000 במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי עמדה על 2.09 מטרים בשנייה אחת. מהירותו הממוצעת של מרק ספיץ באותו המשחה 28 שנים קודם לכן הייתה 1.95 מטר בשנייה אחת. פירושו של דבר כי פיטר וואן דן הוגנבאנד היה משיג יתרון של 14 סנטימטר על מרק ספיץ בכל שנייה בתחרות ובסיכום הכללי היה מקדים אותו ב- 6 ו/או אפילו יותר, 7 מטרים. מרק ספיץ היה מנצח את ג'וני ווייסמילר במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי בפער של 12 מטרים.

hugenband 1

טקסט תמונה : אולימפיאדת סידני 2000. השחיין ההולנדי יפה התואר פיטר וואן דן הוגנבאנד (גובהו האישי 1.96 מ') ניצח בשני המשחים בסגנון חופשי ל- 100 מ' (48.30 ש') ו- 200 מ' (1:45.35 דקה). הוא חולל סנסציה גדולה מפני שבמשחה ל- 100 מ' גבר על הרוסי אלכסנדר פופוב אלוף אולימפיאדות ברצלונה 1992 ואטלנטה 1996 ב- 100 מ' בסגנון חופשי ומי שהיה המועמד הוודאי לניצחון גם בסידני 2000, ובמשחה ל- 200  מ' הכניע את הפייבוריט האוסטרלי איאן ת'ורפ. (באדיבות SOBO ו- IOC).

hugenband 2טקסט תמונה : אולימפיאדת סידני 2000. השחיין ההולנדי פיטר וואן דן הוגנבאנד (משמאל, גובהו 1.96 מ') מפתיע את האוסטרלי איאן ת'ורפ (משמאל, גובהו 1.98) ומנצח אותו במשחה הגמר ל- 200 מ' בסגנון חופשי בתוצאה 1:45.35 דקה לעומת 1:45.83 דקה של איאן ת'ורפ. (באדיבות IOC ו- SOBO).

פיטר וואן דן הוגנבאנד היה כל כך מהיר עד שניצח וזכה במדליית הזהב גם במרחק הכפול במשחה ל- 200 מ' בסגנון חופשי בזמן השווה לשיא העולם אז 1:45.35 ד'. הוא הקדים את פלא השחייה האוסטרלית איאן ת'ורפ ב- 48 מאיות השנייה (בתרגום של זמן למרחק מדובר בכ- 90 ס"מ) אשר גמא את המרחק בזמן של 1:45.83 ד' וזכה רק במדליית הכסף לתדהמת מעריציו. שוב ושוב נשאלה השאלה היכן הוא קצה גבול יכולתו של האדם בשחייה. התשובה פשוטה בתכלית. אין ולא קיים קצה גבול ליכולת האנושית מפני שאין גבול ליכולת הטכנולוגית של האדם עצמו למדוד אותה. יום יבוא וקצה גבול היכולת של הספורטאי יימדד באלפיות השנייה ואם יהיה דרוש גם באחד חלקי עשרת אלפים של השנייה. צורת המדידה הזאת תחול גם על תחרויות הריצות השונות בא"ק, בשלושת מקצועות הקפיצות – רוחק, גובה, ומשולשת, ובארבעת במקצועות ההטלות, הזריקות, היידויים וההדיפות של מכשירי הכידון, הדיסקוס, הפטיש, וכדור הברזל.

פִּיטֶר וָואן דֶן הוּגֶנְבַּאנְד שב וזכה כעבור ארבע שנים במדליית הזהב גם באולימפיאדת אתונה 2004 במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של 48.17 ש', והקדים ב- 6 מאיות השנייה את הבא אחריו מרק רולנד שואמן (Mark Roland Schoeman) מדרום אפריקה, וב- 33 מאיות השנייה את גאון השחייה האוסטרלי אִיָאן תּ'וֹרְפּ (Ian Thorpe). בתרגום ממוצע של זמן למרחק הקדים פיטר וואן דן הוגנבאנד באולימפיאדת אתונה 2004 את שואמן ב- 12.45 ס"מ ואת ת'ורפ ב- 68.50 ס"מ. איאן ת'ורפ גמל לפיטר וואן דן הוגנבאנד וניצח אותו במשחה ל- 200 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדת אתונה 2004 בזמן של שיא אולימפי חדש 1:44.71 ד'. פיטר וואן דן הוגנבאנד סיים בזמן של 1:45.23 ד'. במדליית האָרָד זכה השחיין האמריקני הרב גוֹני מַיְיקֶל פֶלְפְּס (Michael Phelps) בזמן של 1:45.32 ד'. אִיָאן תּ'וֹרְפּ זכה שוב כמצופה באולימפיאדת אתונה 2004 במדליית הזהב ב- 400 מ' בסגנון חופשי בזמן של 3:43.10 ד', אך היה רחוק משיא העולם שקבע ב- 16 בספטמבר 2000 באולימפיאדת סידני 3:40.59 ד', (אותו שיפר ב- 30 ביולי 2002 במנצ'סטר – אנגליה, כשקבע 3:40.08 ד'). יריבו ובן ארצו גְרָאנְט הָאקֶט (Grant Hackett) סיים באתונה 2004 במקום השני, 3:43.36 ד'.

פנומן השחייה הרוסית אָלֶכְּסַנְדֶר פּוֹפּוֹב (1.96 מ') ניצח במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדות ברצלונה 1992 ואטלנטה 1996. בברצלונה קבע 49.02 ש' כשיא העולם היה שייך אז לשחיין האמריקני מֶט בִּיוֹנְדִי (1.97 מ') 49.48 ש'. באטלנטה עצר את השעון על 48.74 ש'. שיא העולם היה שלוֹ עצמו, 48.21 ש'. באולימפיאדת סידני 2000 היה אלכסנדר פופוב שני בזמן של 48.69 ש' אחרי המנצח פיטר וואן דן הוגנבאנד 48.30 ש'. מאט ביונדי (Matthew Biondi) ניצח באולימפיאדת סיאול 1988 במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי בזמן של 48.63 ש'. באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 זכה במדליית הזהב במשחה הזה אמברואוז "רואודי" גיינס (Ambrose Rowdy Gaines) בזמן של 49.80 ש'. גם שיא העולם היה שייך לו, 49.36 ש'. השחיין המזרח גרמני יוֹרְג ווֹיְיטֶה (Jorg Woithe) ניצח ב- 100 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדת מוסקבה 1980 כשקבע 50.40 ש'. שיא העולם עמד אז על 49.44 ש' והיה של האמריקני ג'ונתי סקינר (Jonty Skinner) שמוצאו מדרום אפריקה. השחיין האמריקני גִ'ים מוֹנְטְגוֹמְרִי היה הראשון בהיסטוריה שירד במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי באולימפיאדת מונטריאול 1976 מתחום 50 שניות. הוא זכה במדליית הזהב וקבע שיא עולם חדש 49.99 ש'. במקום השני היה גֶ'ק בַּאבָּאשוֹף ( Jack Babashoff) אחיה של השחיינית האמריקנית המפורסמת שִירְלִי בַּאבָּאשוֹף, שהציב זמן של 50.81 ש'.

yoash 17טקסט תמונה : ראשית שנות ה- 80 של המאה הקודמת. בריכת השחייה במכון ווינגייט. ימי המונופול של הטלוויזיה הישראלית הציבורית. "מבט ספורט" למרות היותו נטול עוֹל הרייטינג גרף מידי מוצ"ש כ- % 35. המדיניות שלי כמנווט שידורי הספורט הייתה לשדר ישיר בטלוויזיה הישראלית הציבורית המונופוליסטית מידי שנה את אליפויות ישראל בא"ק, שחייה, והתעמלות. התמונה הזאת צולמה על ידי בעת אחת ההפסקות בשידור ישיר של אליפות ישראל בשחייה במכון ווינגייט. זיהוי מימין לשמאל : המגישה והמנחה אורלי יניב, הבימאי המצוין של שידורי הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית יואב פלג, ועוזרת ההפקה והבימוי עדה קרן. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי).

yoash 18טקסט תמונה : קיץ 1981. חדר הבקרה של אולפן "מבט ספורט" בבניין הטלוויזיה הישראלית הציבורית בשכונת רוממה בירושלים. מלפנים עורך "מבט ספורט" אמנון ברקאי (בן 26) עורך התוכנית ולידו נערת הקאראקטר ג'ניירטור רוזי קוקה. מאחור מימין, נראה המגיש יורם ארבל (בחליפה ועניבה) פוזל לעבר עדשת המצלמה, הכתב שמואל בונדה, והריגר (פועל במה) יהודה מרציאנו ז"ל. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

התפתחות שיאי העולם במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי לגברים באולימפיאדות

אולימפיאדת אתונה 1896        אלפרד האיוש – הונגריה       1:22.2 דקה

אולימפיאדת פאריס 1900          לא נערך

אולימפיאדת סט. לואיס 1904    זולטאן האלמאי – הונגריה     1:02.8 דקה ( 100 יארד)

אולימפיאדת לונדון 1908          צ'ארלס דאניאלס – ארה"ב    1:05.6 דקה (שיא עולם)

אולימפיאדת סטוקהולם 1912    דיוק קאהנאמוקו – ארה"ב      1:03.4 דקה (שיא העולם הוחזק בידי קורט ברטינג בזמן של 1:02.4 דקה)

אולימפיאדת אנטוורפן 1920      דיוק קאהנאמוקו – ארה"ב     1:00.4 דקה (שיא עולם)

אולימפיאדת פאריס 1924        ג'וני ווייסמילר – ארה"ב         59.0 ש' (שיא העולם הוחזק בידי ג'וני ווייסמילר עצמו בזמן של 57.4 ש')

אולימפיאדת אמשטרדם 1928  ג'וני ווייסמילר – ארה"ב         58.6 ש' (שיא העולם הוחזק בידי ג'וני ווייסמילר עצמו בזמן של 57.4 ש')

אולימפיאדת לוס אנג'לס 1932   יאסוז'י מיאזאקי – יפן           58.2 ש' (שיא העולם הוחזק בידי ג'וני ווייסמילר בזמן של 57.4 ש')

אולימפיאדת ברלין 1936          פֶרֶנְץ צ'יק – הונגריה            57.6 ש' (שיא העולם הוחזק בידי פיטר פיק בזמן של 56.4 ש')

אולימפיאדת לונדון 1948          וולטר ריס – ארה"ב            57.3 ש' (שיא העולם הוחזק בידי אלן פורד בזמן של 55.4 ש')

אולימפיאדת הלסינקי 1952      קלארק סקולס – ארה"ב       57.4 ש' (שיא העולם הוחזק בידי אלן פורד בזמן של 55.4 ש')

אולימפיאדת מלבורן 1956       ג'ון הנדריקס – אוסטרליה      55.4 ש' (שיא העולם הוחזק בידי ריצ'ארד קליבלנד בזמן של 54.8 ש')

אולימפיאדת רומא 1960         ג'ון דאוויט – אוסטרליה         55.2 ש' (שיא העולם הוחזק בידי ג'ון דאוויט עצמו בזמן של 54.6 ש')

אולימפיאדת טוקיו 1964         דון שולאנדר – ארה"ב          53.4 ש' (שיא העולם הוחזק בידי אליין גוטאוולס בזמן של 52.9 ש')

אולימפיאדת מכסיקו 1968       מייקל וונדן – אוסטרליה        52.2 ש' (שיא עולם)

אולימפיאדת מינכן 1972          מרק ספיץ – ארה"ב            51.22 ש' (מרק ספיץ שבר את שיא העולם של עצמו שעמד על 51.47 ש')

אולימפיאדת מונטריאול 1976    ג'יימס מונטגומרי – ארה"ב    49.99 ש' (ג'ים מונטגומרי שבר את שיא העולם של עצמו שעמד על 50.59 ש')

אולימפיאדת מוסקבה 1980       יוֹרְג ווֹיְיטֶה – מזרח גרמניה    50.40 ש' (שיא העולם הוחזק בידי ג'ונתי סקינר בזמן של 49.44 ש')

אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984   אמברוס "רואודי" גיינס – ארה"ב  49.80 ש' (שיא העולם הוחזק בידי רואודי גיינס עצמו בזמן של 49.36 ש')

אולימפיאדת סיאול 1988          מאתיו "מאט" ביונדי – ארה"ב     48.63 ש' (שיא העולם הוחזק ע"י מאט ביונדי עצמו בזמן של 48.42 ש')

אולימפיאדת ברצלונה 1992       אלכסנדר פופוב – רוסיה           49.02 ש' (שיא העולם הוחזק ע"י מאט ביונדי בזמן של 48.42 ש')

אולימפיאדת אטלנטה 1996       אלכסנדר פופוב – רוסיה          48.74 ש' (שיא העולם הוחזק בידי אלכסנדר פופוב עצמו בזמן של 48.21 ש')

אולימפיאדת סידני 2000            פיטר וואן דן הוגנבאנד – הולנד  48.30 ש' (אלכסנדר פופוב שהחזיק בשיא העולם 48.21 ש' זכה במדליית הכסף בזמן של 48.69 ש'. במדליית הארד זכה האמריקני גָארִי הוֹל בזמן של 48.73 ש')

אולימפיאדת אתונה 2004          פיטר וואן דן הוגנבאנד – הולנד  48.17 ש' (שיא העולם הוחזק בידי פיטר וואן דן הוגנבאנד עצמו בזמן של 47.84 ש')

אולימפיאדת בייג'ינג 2008          אלן ברנארד – צרפת             47.21 ש' (שיא העולם הוחזק בידי האוסטרלי אימון סליבאן 47.05 ש' והושג במשחה חצי הגמר באולימפיאדת בייג'ינג ב- 13 באוגוסט 2008).

אליפות העולם ה- 12 בשחייה – רומא 2009 סיזאר סיילו (ברזיל) 46.91 ש' (שיא עולם שמחזיק מעמד עד עצם היום הזה)

אולימפיאדת לונדון 2012  נת'ן אדריאן (ארה"ב) 47.52 ש'. הוא הקדים במאית שנייה (בתרגום זמן למרחק מדובר ב- 2.10 סנטימטרים) את האוסטרלי ג'יימס מאגנוסן שקבע 47.53 ש'.

התפתחות שיאי העולם במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי לנשים באולימפיאדות (נכנס למתכונת האולימפית באולימפיאדת סטוקהולם 1912)

אולימפיאדת סטוקהולם 1912          שרה "פאני" דואק – אוסטרליה     1:22.2 דקה

אולימפיאדת אנטוורפן 1920            את'לדה בילבטריי – ארה"ב         1:13.6 דקה (שיא עולם)

אולימפיאדת פאריס 1924               את'ל לאקי – ארה"ב                1:12.4 דקה

אולימפיאדת אמשטרדם 1928         אלבינה אוסיפוביץ' – ארה"ב        1:11.0 דקה

אולימפיאדת לוס אנג'לס 1932         הלן מדיסון – ארה"ב                 1:06.8 דקה

אולימפיאדת ברלין 1936                הנדריקה מסטנברואק – הולנד     1:05.9 דקה

berlin 1936 1

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. השחיינית ההולנדית הנדריקה "ריה" מאסטנברואק (Hendrika “Ria” Mastenbroek) המומה ובוכייה לאחר ניצחונה הדרמאטי ב- 100 מ' בסגנון חופשי. לצדה המאמנת שלה ומלווה הולנדי.(OLYMPIAZEITUNG  1936) (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

berlin 1936 2

טקסט תמונה : אולימפיאדת ברלין 1936. דוכן המנצחות במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי. זיהוי משמאל לימין : ז'אנט קמפבל (Jeannette Campbell) מארגנטינה הזוכה במדליית הכסף בתוצאה 1:06.4 דקה, הנדריקה מאסטנברואק (Hendrika Mastenbroek) מהולנד הזוכה במדליית הזהב בתוצאה 1:05.9 דקה, גיזלה ארנדט (Gisela Arendt) מגרמניה הזוכה במדליית הארד בתוצאה 1:06.6 דקה. (OLYMPIAZEITUBG 1936). (ארכיון יואש אלרואי).

berlin 1936 3

טקסט תמונה : 11 באוגוסט 1936. אולימפיאדת ברלין 1936. היומון האולימפי "OLYMPIAZEITUNG 1936" מייחד את עמוד השער שלו לניצחון הסנסציוני של השחיינית ההולנדית הנדריקה "ריאה" מאסטנברואק ב- 100 מ' בסגנון חופשי בתוצאה 1:05.9 דקה.

אולימפיאדת לונדון 1948                 גרטה אנדרסן – דנמרק                1:06.3 דקה

אולימפיאדת הלסינקי 1952              קאטאלין ז'וקה – הונגריה              1:06.8 דקה

אולימפיאדת מלבורן 1956                דואון פרייזר – אוסטרליה              1:02.0 דקה

אולימפיאדת רומא 1960                  דואון פרייזר – אוסטרליה              1:01.2 דקה

אולימפיאדת טוקיו 1964                   דואון פרייזר – אוסטרליה               59.5 ש'

tokyo 1964 1

טקסט תמונה : אולימפיאדת טוקיו 1964. דוכן המנצחות במשחה ל- 100 מ' בסגנון חופשי. זיהוי מימין לשמאל : קאת'י אליס (Kathleen Ellis) מארה"ב הזוכה במדליית הארד בתוצאה 1:00.8 דקה, דואון פרייזר (Dawn Fraser) מאוסטרליה זוכה באולימפיאדה השלישית שלה ובמדליית הזהב השלישית ברציפות שלה בתוצאה 59.5 ש', שרון סטודר (Sharon Stouder) מארה"ב הזוכה במדליית הכסף בתוצאה 59.9 ש'. (NHK + IOC).

אולימפיאדת מכסיקו 1968               יאן הנה – ארה"ב                         1:00.0 דקה

אולימפיאדת מינכן 1972                  סנדרה נילסון – ארה"ב                  58.59 ש'

אולימפיאדת מונטריאול 1976            קורנליה אנדר – מזרח גרמניה        55.65 ש' (שיא עולם)

אולימפיאדת מוסקבה 1980              ברברה קראוזה – מזרח גרמניה      54.79 ש' שיא עולם)

אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984          ננסי הוגסהד – ארה"ב                  55.92 ש'

אולימפיאדת סיאול 1988             קריסטין אוטו (1.88 מ')- מזרח גרמניה  54.93 ש'

אולימפיאדת ברצלונה 1992              זואנג יונג – סין                           54.64 ש'

אולימפיאדת אטלנטה 1996              לי זינגי – סין                              54.50 ש'

אולימפיאדת סידני 2000                  אינגה דה ברואין – הולנד              53.83 ש'

אולימפיאדת אתונה 2004                ג'ודי הנרי – אוסטרליה                 53.84 ש'

אולימפיאדת בייג'ינג 2008                בריטה שטפן – גרמניה                53.12 ש' (בריטה שטפן מחזיקה בשיא העולם ל- 100 מ' 52.07 ש' אותו קבעה באליפות העולם ה- 13 ב- 2009 ברומא – איטליה).

אולימפיאדת לונדון 2012                 ראנומי קרומווידג'וג'ו – הולנד          53.00 ש'

השחיין הבולט ביותר באולימפיאדת בייג'ינג 2008 היה הספרינטר האמריקני מייקל פלפס (Michael Phelps) שזכה בשמונה מדליות זהב (אישיות וקבוצתיות). בהיותו מוכשר ביותר בשני הסגנונות המהירים חתירה ופרפר, נמנה באופן אוטומאטי (כמו מרק ספיץ בשעתו באולימפיאדת מינכן 1972) על נבחרות השליחים של מדינתו ב- 4 פעמים 100 בסגנון חופשי , 4 פעמים 100 מ' בסגנון מעורב, ו- 4 פעמים 200 מ'.

הישגיו האישיים והקבוצתיים של מייקל פלפס בתחרויות השחייה של אולימפיאדת בייג'ינג 2008 היו כלהלן :

200 מ' בסגנון חופשי : מדליית זהב מייקל פלפס – ארה"ב 1:42.96 דקה (שיא עולם)

מדליית כסף פארק טאה הואן – דרום קוריאה 1:44.85 דקה

מדליית ארד פיטר וואנדרקאיי – ארה"ב 1:45.14 דקה

100 מ' בסגנון פרפר : מדליית זהב מייקל פלפס – ארה"ב 50.58 (שיא אולימפי)

מדליית כסף מילוארד צ'אביץ' – סרביה 50.59 ש'

מדליית ארד אנדריו לותרסטיין – אוסטרליה 51.12 ש'

200 מ' בסגנון פרפר : מדליית זהב מייקל פלפס – ארה"ב 1:52.03 דקה (שיא עולם)

מדליית כסף לאסלו צ'ה – הונגריה 1:52.70 דקה

מדליית ארד טאקשי מאטצודה – יפן 1:52.97 דקה

200 מ' בסגנון מעורב אישי : מדליית זהב מייקל פלפס – ארה"ב 1:54.23 דקה (שיא עולם)

מדליית כסף לאסלו צ'ה – הונגריה 1:56.52 דקה

מדליית ארד ראיין לוכטה – ארה"ב 1:56.53 דקה

400 מ' בסגנון מעורב אישי : מדליית זהב מייקל פלפס – ארה"ב 4:03.84 דקות (שיא עולם)

מדליית כסף לָאסְלוֹ צֶ'ה – הונגריה  4:06.16 דקות

מדליית ארד ראיין לוכטה – ארה"ב 4:08.09 דקות

הישגים קבוצתיים :

משחה שליחים 4 פעמים 100 מ' בסגנון חופשי : מדליית זהב נבחרת ארה"ב 3:08.24 דקות (שיא עולם)

שחיין ראשון מייקל פלפס 47.51 ש'

שחיין שני גארט וובר – גייל 47.02 ש'

שחיין שלישי קולן ג'ונס 47.65 ש'

שחיין רביעי ומסיים ג'ייסון ליזאק 46.02 ש'

מדליית כסף נבחרת צרפת3:08.32 דקות

מדליית ארד נבחרת אוסטרליה 3:09.91 דקות

משחה שליחים 4 פעמים 200 מ' בסגנון חופשי : מדליית זהב נבחרת ארה"ב 6:58.56 דקות (שיא עולם)

שחיין ראשון מייקל פלפס 1:43.31 דקה

שחיין שני ראיין לוכטה 1:44.82 דקה

שחיין שלישי ריקי ברנס 1:46.29 דקה

שחיין רביעי ומסיים פיטר וואנדרקאיי 1:44.68 דקה

מדליית כסף נבחרת רוסיה 7:03.70 דקות

מדליית ארד נבחרת אוסטרליה 7:04.98 דקות

משחה שליחים 4 פעמים 100 מ' בסגנון מעורב : מדליית זהב נבחרת ארה"ב 3:29.34 דקות (שיא עולם) בהרכב הבא :

שחיין גב ארון פירסול

שחיין חזה ברנדן האנסן

שחיין פרפר מייקל פלפס

השחיין המסיים בסגנון חתירה ג'ייסון ליזאק

במדליית כסף זכתה נבחרת אוסטרליה 3:30.04 דקות בהרכב הבא :

מדליית ארד נבחרת יפן 3:31.18 דקות 

סוף הפוסט מס' 526. הועלה לאוויר ביום ראשון – 9 באוגוסט 2015.


תגובות

פוסט מס' 526. ערוץ 1 משדר ישיר Off tube את אליפות העולם ה- 16 בשחייה המתקיימת בקאזאן – רוסיה. הרייטינג אפסי (2). היסטוריה של עילויי שחייה. פוסט מס' 526. כל הזכויות שמורות. הועלה לאוויר ביום ראשון – 9 באוגוסט 2015. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>