פוסט מס' 527. שַדָּר ערוץ 1 ליאן ווילדאו וְהַפַּרְשָנִית שלו ליאור בירקאן שידרו ישיר Off tube מירושלים את אליפות העולם ה- 16 בשחייה שהתקיימה בקָאזָאן באוגוסט 2015, והפיקו רייטינג אפסי (3). פוסט מס' 527. כל הזכויות שמורות.כלליראשי

הערה 1 : הבלוג על תכולתו כפוף לזכויות יוצרים.

הערה 2 : הבלוג איננו מופק, נכתב, ונערך למען מטרות רווח כספי, ו/או לטובת רווח מסחרי, ו/או לצורכי פרסום אישי.

———————————————————————————————————— 

פוסט חדש מס' 527 : הועלה לאוויר לקראת חצות של יום שלישי – 11 באוגוסט 2015.

————————————————————————————————————

פוסט מס' 527. שַדָּר ערוץ 1 ליאן ווילדאו וְהַפַּרְשָנִית שלו ליאור בירקאן שידרו ישיר Off tube מירושלים את אליפות העולם ה- 16 בשחייה שהתקיימה בקָאזָאן באוגוסט 2015, והפיקו רייטינג אפסי (3). פוסט מס' 527. כל הזכויות שמורות. 

טקסט תמונה : 2003 – 2002. אנוכי בתום 32 שנות שירות את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור. נטשתי בטריקת דלת את הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ואת רשות השידור שהיו ביתי השני (ולפעמים גם הראשון) לאחר מינויו המופרך של יוסף בר-אל באביב 2002 לתפקיד הרָם של מנכ"ל רשות השידור. אינני מצטער על כך אפילו לא לרגע אחד. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

באוקטובר 1998 (לאחר שובי מה- WBM ה- 1 שנערך בסידני – אוסטרליה לקראת שידורי הטלוויזיה והרדיו של אולימפיאדת סידני 2000) התחלתי לחקור ולכתוב את הסדרה רבת ה- היקף ועבת כרס בת 13 ספרים שעוסקת בקורות הטלוויזיה בעולם ובארץ בשנים 2015 – 1884, ואשר הענקתי לה את השם, "מהפכת המידע הגדולה בהיסטוריה". הסדרה כוללת בתוכה כ- 72 (שבעים ושניים) כרכים שמשתרעים על פני כ- 130000 (מאה ושלושים אלף) עמודי מחשב (A4). המחקר והכתיבה של הסדרה אמורים להסתיים ב- 2019, לכל המאוחר ב- 2020.

סדרת 13 הספרים היא מסת טלוויזיה שדנה בתחומי התפתחות סיקור הספורט, החדשות, והתיעוד בטלוויזיה הבינלאומית ובארץ כמו גם התפתחות הטכנולוגיה הטלוויזיונית מאז 1884 (מאז ימיו של מהנדס האלקטרוניקה הגרמני פאול ניפקואו), כלכלה טלוויזיונית, מו"מ וזכויות שידורים, הפקה ומשאבי אנוש, כישרון שידור Play by play, הגשה, הנחייה, ומהימנות בעריכת ראיונות. לצורך כתיבת הסדרה ראיינתי כ- 2200 (אלפיים ומאתיים) אנשים אולי יותר בעולם ובארץ. הסדרה עָבַת כֶּרֶס מפני שהיא כוללת בתוכה מלבד הכתיבה שלי עשרות אלפי תמונות + מסמכים אותנטיים + קטעי עיתונות וכמובן תיעוד מפורט של אותם כ- 2200 אנשי תעשיית הטלוויזיה בעולם ובארץ שניאותו למסור לי את עדותם ולסקור עמי את ההיסטוריה של הטלוויזיה שהם היו חלק ממנה. להיסטוריה הטלוויזיונית הזאת יש תכונה סלקטיבית. חלק מהאנשים שעמם דיברתי היא מציבה בראש הרשימה. לחלק היא מייעדת מקום באמצעיתה. ולא מעט אחרים שניצבו בעבר בעמדות מפתח, גם בעלי יתרונות עליונים, היא מותירה בירכתיים משום שהתברר כי היו אנשים רברבנים, כושלים, ולכן לא חשובים. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

פוסט מס' 527. שדר ערוץ 1 ליאן ווילדאו והפרשנית שלו ליאור בירקאן שידרו ישיר Off tube מירושלים את אליפות העולם ה- 16 בשחייה שהתקיימה בקָאזָאן באוגוסט 2015, והפיקו רייטינג אפסי (3). פוסט מס' 527. כל הזכויות שמורות.

היום האחרון (יום ראשון – 9 באוגוסט 2015) של אליפות העולם ה- 16 היפהפייה בשחייה בקאזאן – רוסיה (גם בגלל הצילומים הנפלאים של הטלוויזיה הרוסית ו- שלושים מצלמותיה) הוליד שוב דרמות וסנסציות במשחים ל- 50 מ' בסגנון חזה לנשים (ניצחונה של השוודית ג'ני יוהאנסון 30.05 ש' על הליטאית רותה מיילוטיטה והרוסייה יוליה אפימובה), ב- 1500 מ' בסגנון חופשי לגברים (אי התייצבותו החשודה של המועמד הוודאי לניצחון הסיני סון יאנג ומנגד זכייתו של האיטלקי גרגוריו פלטריניירי 14:39.67 ד'), ובמשחה השליחים 4 פעמים 100 מ' מעורב לנשים (סין זכתה במדליית הזהב 3:54.41 ד' והקדימה את שוודיה, אוסטרליה, וארה"ב). זה מחַד.

מאידך, היווה היום האחרון הנ"ל בקאזאן 2015 תעודת עניות ואקורד עיתונאי צורם לשידורי ה- Off tube הישירים מירושלים של ליאן ווילדאו ולפרשנות המוגבלת של ליאור בירקאן. שידור ה- Off tube מירושלים את תחרויות השחייה של היום האחרון ב- קָאזָאן ב- 9 באוגוסט 2015, העמיד שוב את צוות השידור של ערוץ 1 באור מגוחך ומטופש כשהוא נטול מקורות מידע (מעבר לתמונה הלוויינית), מפני שאיננו נמצא במקום, במוקד ההתרחשות. מדובר באירוע האחרון והמסיים של האליפות היה משחה השליחות הדרמטי והמרתק 4 פעמים 100 מ' מעורב לנשים (Women's 4 x 100 m. Medley Relay). מן המפורסמות הוא כי משחי שליחים בבריכה לגברים ונשים מלווים במתח רב, רוויי שאפתנות, ומועדים לפורענות בגלל החוק הקובע כי השחיין ו/או השחיינית ברביעיית השליחים רשאי לזנק למים רק לאחר שחברם לרביעייה נגע בסיום משימתו בקיר הבריכה. זינוק מוקדם של שחיין השליחים הבא בתור, אמביציונר יתר על המידה, בטרם נגע ה- Teamate שלו שלו בדופן הבריכה בעת החילוף, פוסל מייד ובאופן אוטומטי את כל הקבוצה. מערכת המדידה האלקטרונית המשוכללת של אומגה (חברת OMEGA השווייצרית, שימשה מודדת הזמן הרשמית והבלבדית בקאזאן 2015) זיהתה מייד כי שתי הרביעיות של נשות יפן ואנגליה פסלו באחד החילופים, אך סיגנל הטלוויזיה שנשלח מקאזאן לירושלים הראה דווקא את נבחרת הנשים השוודית עולזת (ולא את האנגליות והיפניות מאוכזבות ומתאבלות…) כשכל שחיינית נופלת מחייכת לזרועות חברתה, ולחליפין גם את השחייניות הסיניות מחייכות ומייבבות לסירוגין (מ- אוֹשֶר) נוכח זכיית הרביעייה שלהם במדליית הזהב. סיגנל הטלוויזיה בסיום משחה השליחות הזה עושה שַמוֹת בליאן ווילדאו ובליאור בירקאן המנותקים אלפי קילומטרים ממוקד ההתרחשות. שידור מהמוניטור בירושלים הוא חרבון עיתונאי אולם זוהי צורת החיים הטלוויזיוניים ששניהם בחרו בה (ואם נכפו…היו רשאים לסרב ולהניח את המפתחות שלהם על שולחן המנהלים. או מהשטח ו/או לא כלום). רידוד ה- Off tube מטנף את מהימנות השדרנים ופוגעת במוניטין שאבד להם. שביבים מהלכלוך הזה עפים לכל עבר, גם לעברם של צופי הטלוויזיה בדמות מֵידָע לא אמין. תמונות ה- Video בתום המשחה המדובר מראות בשידור ישיר שוב ושוב את נשות שוודיה שמחות וחושפות גם את נשות סין מחייכות ומזילות דמעה בערבוביה. התמונות האלה שמגיעות מקָאזָאן מבלבלות את שדרני ה- Off tube של ערוץ 1 בירושלים. שניהם משדרים לציבור הצופים שלהם אינפורמציה שגויה ומוטעית לגמרי. הם לא מעלים בדעתם כי נבחרות יפן ואנגליה הן אלה שחטאו ונפסלו. על סמך "נִיוּד" התמונות הטלוויזיוניות מהנבחרת השוודית העולצת לעבר הסינית הבוכייה וחוזר חלילה, הוגים ליאן ווילדאו וליאור בירקאן את ההשערות הבאות חסרות הבסיס כאילו הרביעייה הסינית היא שנפסלה. ניחושים שאופייניים לשדרני Off tube בהיעדר מידע נוסף מהשטח. טקסטים של אנשים תועים אובדי עצות ללא מפת ניווט. ריחמתי וכעסתי עליהם באותה מידה. תגידו מה אתם עושים צחוק מהצופים שלכם…??? תאמרו לי מה נוטלים כזאת אחריות כבדה על עצמכם, שידור Off tube מירושלים של אירוע בינלאומי ענק כמו אליפות העולם ה- 16 בשחייה המתחולל בקאזאן…??? מהיכן שניכם שואבים אומץ לב וטיפשות טלוויזיונית שכזאת…??? הטקסטים המובאים להלן שהגו ליאן ווילדאו וליאור בירקאן בתום משחה הגמר לשְלִיחוֹת 4 פעמים 100 מ' בסגנון מעורב מעידים על בדידותם של שדרי ה- Off tube. נכון ששניהם ניצבים בקדמת חלון הראווה של ערוץ 1 הציבורי אולם הניתוק הופך אותם לגַלְמוּדִים שָם. הנה זה בא :

"אולי זה בכי של איזה שהיא פסילה…גם זה יכול להיות…" 

"חשבנו שזה בכי של שמחה של הסיניות, אבל לא בטוח שזה מה שקורה שם…"

"בואו נראה מה קורה שם…אני חושב שזה די תעלומה מה שקורה שם…" 

"זה שלא מראים את לוח התוצאות…זה כבר מיסתורי פה…"

"הפרצוף אומר הכל…הסיניות…אה…הסיניות…בואו נראה מה קורה שם…"

"זה בטח באחד החילופים אם היה…אני לא בטוחה…"

"תעלומה ומסתורין אופפת את היום האחרון…"

"השאירו את כל המסתורין לסוף…"

"מנסים לאתר את הפסילה…זה המקום…כאשר כנראה במסלול מס' 4 הסיניות קפצו מוקדם מידי למים כנראה באחד החילופים…"

"איזה טרגדיה לסיניות…זה כנראה פסילה…הסיניות במקום הראשון כנראה פסלו…והשוודיות כנראה מקפצות להן לזהב…"

"הבכי חשבנו התרגשות…וזאת כנראה פסילה…"

"איזה ערב עגום לסינים…גם סון יאנג וגם הסיניות בשְלִיחוֹת…"

"קורה שם משהו מוזר…"

"דרמה…דרמה…", מדגיש  ליאן ווילדאו למיקרופון ה- Off tube שלו בסיום משחה השליחים ל- 4 פעמים 100 מ' מעורב לנשים, ומעלה לנוכח התמונות שמגיעות אליו מקאזאן לירושלים השערה כי הרביעייה הסינית נפסלה. במידה רבה זהו עונשם של שַדרני Off tube. ליאן ווילדאו וליאור בירקאן שידרו לצופים שלהם מידע Off tube שלא היה ולא נברא. במקום לשתוק עשו את עבודתם העיתונאית פלסתר וניסו לנבא מירושלים מבלי שיש להם את הכלים הנחוצים לאתר את מה שקורה בקאזאן. איזה פסילה של הסיניות ואיזה נעליים. לפני כן ניסה ליאן ווילדאו להתחקות Off tube יחדיו עם ליאור בירקאן אחרי תעלומת אי התייצבותו של הסיני סון יאנג למשחה הגמר ל- 1500 מ' בסגנון חופשי. במקום לומר לצופיהם בגילוי לב כי ממקום מושב ה- Off tube שלהם בתא האָטוּם בירושלים הם אינם מסוגלים להביא מידע מקאזאן הנוגע לאירוע הקונקרטי, בוחר הצמד באפשרות הגרועה ביותר : להתנבא, להעלות השערות לא מבוססות, ולדון בחזיונות שווא מהרהורי לִבָּם. המחזה הטלוויזיוני הזה פתטי ומדהים כאחד (!). הצֶמֶד של ערוץ 1 נקלע למשבר. אתה לָמֵד עד כמה שני השדרנים המובילים של ערוץ 1 נופלים למלכודת ה- Off tube ו- מקשקשים. לפתע עולה ה- Super imposing הטלוויזיוני המדרג את המיקום והתוצאות על המוניטור בירושלים ובבת אחת האווירה בתא האטום בירושלים משתנה ועמה גם הטקסט : "לא רגע…אז לא…הנה הכל מסתדר…", אומר ליאן ווילדאו מבלי להתנצל אודות הערכות ה- דֶמֶה והרִיק שלו. איזה טרגדיה לסיניות ואיזה נעליים, איזה פסילה ואיזה סנדלים, איזה עֶרֶב עָגוּם לסינים ואיזה מגפיים. ליאן ווילדאו לא בסדר. כיצד אמורים הצופים שלו להתייחס אליו כמתווך מידע שלהם ? הרי האיש מעורר גיחוך. עיתונאות ושַדָּרוּת ה- Off tube בטלוויזיה חייבת להיפסק, ומייד (!). אם לא ע"י ההנהלות אזי ע"י העיתונאים והשַדָּרִים. אומר זאת בריש גלי : בשעה שערוץ 1 הציבורי מחליט לשדר Off tube אירוע בסדר גודל של אליפות עולם בשחייה הוא יורה לעצמו במקום גבוה יותר מהרגל שלו. 

kazan 16טקסט תמונה : יום ראשון – 9 באוגוסט 2015. היום אחרון והאירוע האחרון באליפות העולם ה- 16 בקאזאן 2015, משחה הגמר לשליחות 4 פעמים 100 מ' בסגנון מעורב. ה- Super imposing על מרקע הטלוויזיה קובע כי נבחרות אנגליה ויפן נפסלו (DSQ), וכי רביעיית הנשים של סין זכתה במדליית הזהב (3:54.41 ד'), שוודיה קיבלה את מדליית הכסף (3:55.24 ד'), אוסטרליה השיגה את מדליית הארד (3:55.56), ארה"ב (עם מיסי פרנקלין) דורגה במקום הרביעי (3:55.76 ד'), דנמרק סיימה במקום החמישי (3:57.61 ד'), ו- קנדה סוגרת את הרשימה במקום השישי (3:57.96 ד'). (צולם ב- iphone. באדיבות ערוץ 1).

המסקנה ברורה : כשהמנהלים שלכם מציעים לכם לשדר Off tube מירושלים אירוע ספורט עַל בינלאומי המתרחש בחו"ל, הניחו את המפתחות על שולחנם של המציע ואמרו להם כלהלן : "לא תודה, כדי לשדר Off tube אתם לא צריכים אותנו, אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם". היה דומה כאילו ליאן ווילדאו וליאור בירקאן צועדים כברת דרך קדימה במסגרת ה- Off tube אולם התאריך ההוא של 9 באוגוסט 2015 מחזיר אותם בבת אחת לתחילת הדרך.

השידור הישיר בטלוויזיה ב- Off tube ו- עיתונאות Off tube במדיה בכלל במקום לעשות זאת מהשטח הם עניין קרדינלי פגום מיסודו. אני חושף שוב בפוסט הזה (בעיקר למען קוראי הבלוג הצעירים) את המסמך המזהיר בעל חשיבות היסטורית עליונה שכתב מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל ב- 19 ביוני 1980 ערב אולימפיאדת מוסקבה 80' למנהל הספורט אלכס גלעדי, בו קבע חד משמעית כי שידורי ה- Off tube האולימפיים מירושלים נובעים אך ורק מהחרמת האולימפיאדה הסובייטית ע"י מדינת ישראל ואינם משמשים תקדים לעתיד. במסמך המזהיר ההוא התכוון יוסף "טומי" לפיד כי כל אירועי הספורט הבינלאומיים הגדולים ישודרו בטלוויזיה הישראלית הציבורית מהשטח, ולא Off tube מהאולפן בירושלים.

lapidטקסט מסמך : 19 ביוני 1980. ערב אולימפיאדת מוסקבה 80'. מנכ"ל רשות השידור יוסף "טומי" לפיד ז"ל כותב מסמך מזהיר בעל חשיבות היסטורית עצומה למנהל הספורט בטלוויזיה הישראלית הציבורית אלכס גלעדי כלהלן : "אני מעריך מאוד את המאמץ שאתם משקיעים בהכנת שידורי האולימפיאדה בתנאים שנוצרו בעל כורחנו. כדי למנוע אי הבנות, אני רוצה להדגיש כי היעדרם של כתבנו מאולימפיאדת מוסקבה נובע אך ורק מהחרמת האולימפיאדה ע"י ישראל ואיננו משמש תקדים לעתיד". (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

ב- 1982 הפציר סמנכ"ל הרשות שלמה עבדי ז"ל במנכ"ל יוסף "טומי" לפיד כלהלן : "אני מבקש שהפקת מונדיאל ספרד 82' של יואש אלרואי ו- 27 השידורים הישירים המתוכננים על ידו במסגרת המונדיאל ייעשו Off tube מירושלים, בדיוק כפי שנוהגת לעשות הטלוויזיה הירדנית בעמאן. זה עולה לרשות המון כסף". יוסף "טומי" לפיד צעד עמי שלוב זרוע ודחה על הסף את תביעת הסמנכ"ל שלו.

שַדְרָנוּת טלוויזיה.

המזל הטלוויזיוני הטוב נקרה פעמיים בדרכם של ליאן ווילדאו וליאור בירקאן בעת היערכותן של שתי אליפויות העולם בשחייה, ה- 15 ב- 2013 בברצלונה, וה- 16 ב- 2015 בקאזאן. עד אז ליאור בירקאן לא שימשה מעולם פרשנית שחייה בטלוויזיה באירוע בסדר גודל כזה כמו אליפות העולם. ליאור בירקאן שימשה פרשנית Off tube בקיץ 2013 לצדו של אורי לוי. שניהם היו פּוֹשְרִים ולמטה מזה. ליאן ווילדאו נקרא להניף את דֶגֶל השחייה לראשונה בחייו באליפות ברצלונה 2013 לאחר שהמו"מ עם השַדָּר המיועד משה גרטל שיצא לגמלאות נקלע למבוי סתום (אודות כסף ושכר אלא מה…). ליאן ווילדאו נשלח לעמדת שידור בבריכה בברצלונה יחדיו עם הפרשן ד"ר ברוך "בוקי" צ'יש. שניהם נכשלו. היה מדובר בטרגדיית שידור מתמשכת. ליאור בירקאן פרשנית ה- Off tube התגלתה במלוא חולשתה בתא האטום בירושלים ב- 2013 למרות היותה אלופת עבר בבריכה. אין שום משוואה שחורצת קשר וקורלציה בדיוק מתמטי בין שחיינית עבר ו/או שחיין עבר לבין מיקרופון הטלוויזיה. המזל הטלוויזיוני הטוב הוא גם מתעתע. עכשיו בחלוף שנתיים קיבלו שניהם הזדמנות שנייה. הם נקראו שוב לדֶגֶל על מנת לשדר ישיר את אליפות העולם ה- 16 בשחייה – קאזאן 2015, אולם שוד ושבר, בשיטת Off tube שנועדה להעתיק את האינפורמציה מהמוניטור בירושלים. ליאור בירקאן (בת 52 היום) היא שחיינית עבר בעלת מוניטין אולם איננה עיתונאית, וגם לא קיבלה שום הכשרה טלוויזיונית מוקדמת כדי לשמש פרשנית במדיה. זה ניכר. ליאן ווילדאו הגיע למיקרופון השחייה בטלוויזיה באקראי ממגרשי הכדורסל והכדורגל. הוא היה בעצם ברירת מחדל. גם זה ניכר. נראה לאן יוביל אותם המזל הטלוויזיוני שלהם בעתיד. האם יתקדמו פסיעה נוספת וישפיעו על שידורי השחייה בערוץ 1 גם הלאה בשנים הבאות, ו/או שמא היוו אפיזודה חולפת, וגורלם יישכח כמו של רבים אחרים לפניהם.

עבודה עיתונאית במסגרת תקשורת המונים נושאת עמה כל שנייה ורגע עוֹל ואחריות עצומה. לא כל שכן כשמדובר באנשי טלוויזיה שמופיעים בקדמת חלון הראווה של הרשת שלהם כמו שדרנים, מגישים, ומנחים. עליהם מוטלת אחריות כבדה כפולה ומכופלת מפני שכנציגים הם נמצאים ב- Front של ה- Front בשם שולחיהם וניצבים בפני אלפים, עשרות אלפים, מאות אלפים, ולפעמים מיליוני צופי טלוויזיה. מישהו הפקיד בידיהם זכות ענקית אולם במקביל גם חובה ענקית. אי אפשר לקַשְקֵש למיקרופון. הממברנות שלו אינן מסננות. הן מעבירות כל דבר. בלתי מתקבל על הדעת לטעות, לשגות, לנבא נבואות שווא, לדבר עברית לא תקנית, לנתח בחוסר היגיון את עובדות החיים, להגות לא נכון את שמותיהם של גיבורי העלילה, ולהשתמש בהומור לקוי בטלוויזיה. אי אפשר להתחכם בטלוויזיה ואח"כ לטעון שהצופים שלך לא הבינו את הבדיחה ו/או את הטקסט שהַגִיתָּ בעבורם. ידע, היגיון, וחוכמת הטקסט הטלוויזיוני מתבססים על משפטים קצרים, פשוטים, וברורים. ניסוח מחושב קצר וקולע. אין אפשרות בטלוויזיה לשלוף מהמותן ולירות מהמותן. ירי בטלוויזיה הוא תמיד מכוון, ונעשה לעַד דרך הכוונות של כלי הירי, דהיינו השכל ומיתרי הקול. אתה יכול להמר ולשלוף ולירות מהמותן אם ברצונך לעשות כך, אולם אז עליך לקחת בחשבון שאתה עלול להחטיא את המטרה, והטלוויזיה מסוגלת להפוך אותך כהרף עין לטיפש מטופש. אי אפשר להגות ברכת פרידה אולימפית לילית, "כאן מסתיימים השידורים שלנו מבריכת השחייה האולימפית ב- אטלנטה 1996…" ולאחל לצופים שלך, "נוחו כל משכבכם בשלום…" – ואח"כ לתַּרֵץ זאת שבסך הכל היה מדובר בהומור. קונץ קטן. בלתי מתקבל על הדעת לנבא ב- בייג'ינג 2008 כלהלן, "אני מבטיח לכם נאמנה כי צרפת תכה את ארה"ב שוק על ירך…", ואח"כ כשקורה ההפך ומתברר שהנבואה ניתנה לשוֹטִים, אותו השַדָר שניגף מפני הַאֶמֶת, מתרומם חיש מהר, וממשיך בדרכו כאילו דָבָר לא קרה. טלוויזיה כמו כל סקטור בתקשורת המונים היא עסק מדויק ומוקפד. טלוויזיה רצינית מתרחקת מטריוויה, מזל, ובינוניות, ואורבת לטיפשים. שדרני עַל כמו יורם ארבל, נסים קיוויתי, האווארד קוסל, ברנט מאסברגר, דיוויד קולמאן, קנת' וולסטנהולם, חיים יבין, וולטר קרונקייט, ג'וני קארסון, באד גרינספאן, ועוד אחרים (לא רבים) – לא רק שהחזיקו בידיהם רובה צלפים, אלא גם התקינו עליו כוונת טלסקופית בטרם כיוונו וקלעו למטרה. השדרנים האלה היו חכמים, זהירים, ואחראים מפני שהבינו שהם צועדים על תפר דקיק בתקשורת המונים שמפריד בין שִידוּר ל- בִּירְבּוּר. בין דיוק לטעות. בין אמת לשגיאה. בין מקצוענות לבין חובבנות. בין קפדנות לרשלנות. ביום ראשון ההוא של 22 ביוני 1986 במונדיאל מכסיקו 86', בעת הדקה ה- 51 של משחק רבע הגמר בין נבחרות ארגנטינה ואנגליה, המתין יורם ארבל בעמדת השידור שלנו באצטדיון ה- "אצטקה" במכסיקו סיטי לתומם של שלושה Replays של קבוצת TeleMexico כדי להיות בטוח ב- % 100 בטרם פסק בשידור ישיר (!) את פסיקתו האלמותית ההיא בת תריסר מילים בפני מיליון צופי טלוויזיה במדינת ישראל : "לא יכול להיות שהראש של Maradona עלה גבוה יותר מהידיים של Shilton". הטלוויזיה איננה מוסד של הימורים וניחושים.

מַצֶגֶת הרייטינג של שידורי ה- Off tube הישירים בערוץ 1 את אליפות העולם ה- 16 בשחייה בקאזאן 2015, מיום ראשון – 2 באוגוסט 2015 ועד יום ראשון – 9 באוגוסט 2015, בשעות שבין 17.30 ל- 19.30. (באדיבות וועדת המדרוג הארצית) :

ערוץ 1 מחויב לקיים דיון Post – mortem מדוע אירוע עַל בינלאומי בסדר גודל של אליפות העולם ה- 16 בשחייה – קאזאן 2015, ששודר על ידו בלעדית במדינת ישראל, הניב רייטינג כה דַל (!).  

יום ראשון – 2 באוגוסט 2015  : % 1.32

יום שני – 3 באוגוסט 2015     : % 1.23

יום שלישי – 4 באוגוסט 2015 : % 1.22

יום רביעי – 5 באוגוסט 2015 :  % 1.40

יום חמישי – 6 באוגוסט 2015 : % 1.37

יום שישי – 7 באוגוסט 2015   : % 1.73

יום שבת – 8 באוגוסט 2015   : % 1.67

יום ראשון – 9 באוגוסט 2015  : % 1.12

מורשת.

אינני מתכוון להתרפק יותר מידי על ההיסטוריה. אולם אני חייב לציין בסופו של הפוסט הזה, כי ככל שנוקפות השנים מתברר כי שדרני ופרשני טלוויזיה ברמתם של נסים קיוויתי (בן 89 היום), יוסף "יוז'ו" טלקי ז"ל (אילו היה חי היה בן 97), ו- דוד "סוחו" סיבור (בן 81 היום) הותירו מאחוריהם איכות ומורשת טלוויזיה ורדיו בלתי נשכחים בתחום שידורי השחייה. מדובר באנשים נבונים בעלי השכלה רחבה בתחומים שונים, דוברי שפות זרות, קוראי ספר, ושוחרי מוסיקה ואומנות. מקורות ההשוואה שמורים בארכיון הטלוויזיה הישראלית הציבורית – ערוץ 1 ורדיו "קול ישראל", למי שרוצה להיווכח.

kivity 1טקסט תמונה : אולימפיאדת מוסקבה 1980. יולי – אוגוסט 1980. זיהוי הנוכחים בתמונה מימין לשמאל : נסים קיוויתי (בן 54), עוזר השדר אמנון ברקאי (בן 26), ואנוכי עוּל ימים בן 42 משדר ישיר את תחרויות הכדורעף. (ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

teleki 1טקסט תמונה : קיץ 1977. זהו הפרשן יוסף "יוז'ו" טלקי ׁ(בן 59) ב- בריכת אוניברסיטת תל אביב. הטלוויזיה הישראלית הציבורית משדרת ישיר את תחרויות השחייה במכבייה ה- 10. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות).

arbel 3טקסט תמונה : קיץ 1981. עמדת השידור שלנו בבריכת אוניברסיטת  תל אביב. יורם ארבל (משמאל, בן 39) והפרשן יוסף טלקי (מימין, בן 63) משדרים ישיר את תחרויות השחייה במשחקי המכבייה ה- 11. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלקרואי. כל הזכויות שמורות).  

sivor 1

טקסט תמונה : קיץ 1977. זהו פרשן השחייה במשך שנים רבות של רדיו "קול ישראל" מר דוד "סוחו" סיבור (בן 43 בתמונה, לשעבר חבר קיבוץ כפר מכבי) בעת תחרויות השחייה ב- בריכת אוניברסיטת תל אביב במסגרת משחקי המכבייה ה- 10. (תיעוד וצילום יואש אלרואי. ארכיון יואש אלרואי. כל הזכויות שמורות). 

סוף הפוסט מס' 527. הועלה לאוויר במוצ"ש – 14 בפברואר 2015.


תגובות

פוסט מס' 527. שַדָּר ערוץ 1 ליאן ווילדאו וְהַפַּרְשָנִית שלו ליאור בירקאן שידרו ישיר Off tube מירושלים את אליפות העולם ה- 16 בשחייה שהתקיימה בקָאזָאן באוגוסט 2015, והפיקו רייטינג אפסי (3). פוסט מס' 527. כל הזכויות שמורות. — אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>